Ga voor de gein eens rekenen hoe hoog de gasprijs moet zijn om de begroting in Nederland rond te krijgen...quote:Op donderdag 15 januari 2015 11:36 schreef raptorix het volgende:
Wat trouwens wel een goede grafiek in de VN was, was de prijs die olie moet hebben voor een land om de begroting rond te kijken, viel me toch tegen hoe hoog dat moet zijn.
Ongeveer het dubbelequote:Op donderdag 15 januari 2015 11:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ga voor de gein eens rekenen hoe hoog de gasprijs moet zijn om de begroting in Nederland rond te krijgen...
quote:De huidige lage olieprijs zorgt voor een impuls aan het nadenken over andere energiebronnen en energiezuinige methoden.
Dat zegt Jan Peter Balkenende maandagavond tijden een debatavond van Haagsch College.
De oud-premier en huidig partner bij accountantsorganisatie EY ziet de urgentie bij het bedrijfsleven om te verduurzamen.
De lage olieprijs vormt wel een risico, maar kan ook een stimulans zijn. "Kijk naar het verleden, naar de oliecrisis in de jaren zeventig . Dat gaf wel een impuls aan het nadenken over andere energiebronnen en energiezuinige methoden", zegt Balkenende.
Keuze
Momenteel maken investeerders in energie volgens hem een keuze tussen fossiele brandstof of iets anders. "Als je voor fossiel kiest, wordt je financieringsmodel met deze lage prijs kwetsbaar, dat is evident. Daarom heb je ook oliemaatschappijen nodig die zeggen: maak dat transitieproces naar verduurzaming mee. De kunst is om los van die olieprijs de goede keuzes te maken."
Overigens denkt Balkenende wel dat de olieprijs weer gaat stijgen.
De prijs van een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten, halveerde vorig jaar door een groot aanbod en een lage vraag. De daling zet ook dit jaar door en schommelt nu onder de 50 dollar per vat.
Waar heb ik dat geroepen, Fraudie?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 07:16 schreef Pierson87 het volgende:
waar zijn nu die lieden die riepen dat de olieprijs toch weer richting de 100 dollar zou gaan?
crashje?
Omdat mensen denken dat het een staatsobligatie is, ipv een bedrijf.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:27 schreef Yreal het volgende:
Iemand enig idee waarom shell nou weer zo omhoog vliegt de afgelopen dagen?
Zo'n gevoel kreeg ik dus ook al. Ik kan nou niet echt tekenen ontdekken waarom het zou moeten stijgen. Twijfel nog of ik 1x dividend mee wil pakken voor ik verkoop. Het voelt niet echt meer als een veilige belegging.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:29 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Omdat mensen denken dat het een staatsobligatie is, ipv een bedrijf.
Helaas denken ze dat echt, een altijd stijgend dividend wat helemaal niet afhankelijk kan zijn van de gang van zaken.
Overigens speelt ook wel mee dat RDS een US$ company is die in Euro noteert. En ook dat lange termijn olieprijs niet spectaculair gedaald is, en al helemaal niet in euros.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 13:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zo'n gevoel kreeg ik dus ook al. Ik kan nou niet echt tekenen ontdekken waarom het zou moeten stijgen. Twijfel nog of ik 1x dividend mee wil pakken voor ik verkoop. Het voelt niet echt meer als een veilige belegging.
Gezien omstandigheden ben ik nu alles aan het verkopen zolang ik er maar geen verlies op pak. Shell is de grootste post die ik nu nog over heb, twijfel nu over de timing.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:14 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Overigens speelt ook wel mee dat RDS een US$ company is die in Euro noteert. En ook dat lange termijn olieprijs niet spectaculair gedaald is, en al helemaal niet in euros.
Maar het is meer dat mensen het als een soort spaarrekening zien, en vergeten dat het een risicovol bedrijf is wat jaarlijks geld bijleent om te kunnen investeren én dividend te blijven betalen.
Daar is weinig peil op te trekken, als je ze wil houden tot het volgende dividend moet je ze houden tot 18/2. En bovendien, ex dividend wordt gewoon ingeprijsd.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gezien omstandigheden ben ik nu alles aan het verkopen zolang ik er maar geen verlies op pak. Shell is de grootste post die ik nu nog over heb, twijfel nu over de timing.
11/2 gaat ie ex dividend. En ik weet het gewoon echt niet, vooral omdat ze nu lekker door knallen omhoog, is nu weer groen maar dan komen er weer analisten die koersdoel rond de 30 leggen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 14:21 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Daar is weinig peil op te trekken, als je ze wil houden tot het volgende dividend moet je ze houden tot 18/2. En bovendien, ex dividend wordt gewoon ingeprijsd.
Dus als je gevoel en verstand zegt, liquideren, moet je dat gewoon doen, imho.
Tsja, het kan. Ik las al dat de dalende olieprijs andere aandelen mee naar beneden kan trekken. Geen idee waarom, want ik verwacht dat de rest van de economie een enorme opdonder krijgt als de olieprijs weer stijgt!quote:Op zondag 8 februari 2015 16:00 schreef Ryan3 het volgende:
OPEC leader: Oil could shoot back to $200
Shale wel, teerzand niet.quote:Op zondag 8 februari 2015 17:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, het kan. Ik las al dat de dalende olieprijs andere aandelen mee naar beneden kan trekken. Geen idee waarom, want ik verwacht dat de rest van de economie een enorme opdonder krijgt als de olieprijs weer stijgt!
De olieproductie in de VS zal trouwens weer snel stijgen als de olieprijs stijgt, net als Canadese teerzanden.
300, hoop ik.quote:Op zondag 8 februari 2015 16:00 schreef Ryan3 het volgende:
It's Time to Go Long on Oil.
http://money.cnn.com/2015(...)y020415opec1200story
Wat denken jullie?
Absoluut wel, dan wordt de echte waarde tenminste een beetje benaderd.quote:Op donderdag 12 februari 2015 18:32 schreef Pierson87 het volgende:
Hahaha, 300 dollar lijkt me niet echt wenselijk
http://www.nu.nl/geldzaken/3992375/prijzen-pomp-stijgen-weer.htmlquote:Op vrijdag 13 februari 2015 17:53 schreef Pierson87 het volgende:
Waarom? Dreigt je tankdop vast te zitten?
Eg woar? Ik dacht die ie morgen gratis was?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 18:43 schreef waht het volgende:
Morgen is benzine natuurlijk ¤2 per liter, snel tanken mensen.
Hier ook leuke bonus, olie/gas businessquote:Op donderdag 12 februari 2015 18:34 schreef El_Matador het volgende:
En dikke bonus, 2014 was een goed jaar voor de olie, op de laatste maandjes na.[/sub]
Komt pas eind maart binnen, maar ziet er goed uit, hard gewerkt in 2014.quote:Op zondag 15 februari 2015 03:12 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Hier ook leuke bonus, olie/gas business
Met deze lage olieprijzen valt er natuurlijk niet veel te verdienen met olieexploratie. Ikzelf verwacht dat de olieprijs de komende jaren zal zweven tussen de $60 en $80. Als de olieprijs boven de $80 uitkomt, zullen schalieolie producenten de productie opvoeren, en onder de $60 zullen ze de productie verlagen.quote:Op zondag 15 februari 2015 05:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Komt pas eind maart binnen, maar ziet er goed uit, hard gewerkt in 2014.
Het is wel dikke crisis, heb ik niet zo erg meegemaakt. Merk jij daar (nog) niks van? De een na de ander vliegt er van de ene op de andere dag uit (dat kan gewoon in Colombia)....
Precies op tijd een 6 maanden sabbatical nemen dus.
Ik ben in dienst van een olie/gas major, met de ontslagen valt het volgens mij nog wel mee.quote:Op zondag 15 februari 2015 05:05 schreef El_Matador het volgende:
Het is wel dikke crisis, heb ik niet zo erg meegemaakt. Merk jij daar (nog) niks van? De een na de ander vliegt er van de ene op de andere dag uit (dat kan gewoon in Colombia)....
Precies, dat laatste dus. Door alle infrastructuur blijft de Noordzee ook wel even draaien en gas heeft Nederland nodig, dus jij zit wel goed.quote:Op zondag 15 februari 2015 14:37 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik ben in dienst van een olie/gas major, met de ontslagen valt het volgens mij nog wel mee.
Je hoort wel van projecten in het buitenland die gecanceld zijn, degene die daar op zitten moeten weer intern solliciteren, als er dan geen baan is: exit![]()
Tja, het leek zo mooi tussen de zandnegers voor 200k+ per jaar.![]()
Bij de servicebedrijven keilen er wel veel uit, maar ik weet niet of dat ook voor de NL takken vn die bedrijven geldt.
Ja verwacht je dat die OPEC leader iets anders zegt?quote:Op zondag 8 februari 2015 16:00 schreef Ryan3 het volgende:
It's Time to Go Long on Oil.
http://money.cnn.com/2015(...)y020415opec1200story
Wat denken jullie?
We gaan binnenkort weer over op de bonnetjes net als tijdens de Golfoorlog.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 16:41 schreef crashbangboom het volgende:
Allemaal de tank volgegooid, nu het nog kan?
twitter:MarketWatch twitterde op donderdag 19-02-2015 om 22:29:43These places have lost the most rigs since crude’s collapse: http://t.co/sRh5Z6s9ZI http://t.co/FE3gXsJojn reageer retweet
Is ook te verwachten als er minder vraag naar is.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 01:38 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:MarketWatch twitterde op donderdag 19-02-2015 om 22:29:43These places have lost the most rigs since crude’s collapse: http://t.co/sRh5Z6s9ZI http://t.co/FE3gXsJojn reageer retweet
Het is vooral niet meer economisch rendabel om al die moeite met schaliegas te ondernemen als een barrel nog geen 60 dollar oplevert.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 10:14 schreef Moccie het volgende:
[..]
Is ook te verwachten als er minder vraag naar is.
Wat houdt dat in, een lost rig? Gewoon een bron die stilgezet is?quote:Op vrijdag 20 februari 2015 01:38 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:MarketWatch twitterde op donderdag 19-02-2015 om 22:29:43These places have lost the most rigs since crude’s collapse: http://t.co/sRh5Z6s9ZI http://t.co/FE3gXsJojn reageer retweet
Stilgelegd jaquote:Op vrijdag 20 februari 2015 17:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat houdt dat in, een lost rig? Gewoon een bron die stilgezet is?
"bron" stil leggen lijkt mij niet, als er al er een bron is dan heb je geen rig meer nodig over het algemeen.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:01 schreef Houtenbeen het volgende:
Stilgelegd ja
Of een oil rig die verstoppertje speelt en niet meer terug kunnen vinden![]()
WTI staat nu op $49 per vat. Zoals ik eerder heb gezegd, de prijzen zullen de komende decennia niet meer het niveau halen van de afgelopen jaren. De VS heeft een geschatte reserve van meer dan 2000 miljard vaten. Als de prijs van olie stijgt, zullen de investeringen in schalieolie ook stijgen, waardoor de prijs weer zal dalen.quote:
Iets zegt me dat je er een factor 1000 naast zit...quote:Op maandag 23 februari 2015 16:01 schreef polderturk het volgende:
De VS heeft een geschatte reserve van meer dan 2000 miljard vaten.
Proven oil reserves in the United States were 30.5 billion barrels (4.85×109 m3) of crude oil as of the end of 2012, excluding the Strategic Petroleum Reserve. The 2012 reserves represent a 60% increase in proved reserves since 2008.[1] The Energy Information Administration estimates US undiscovered, technically recoverable oil resources to be an additional 198 billion barrels.[2][3]quote:Op maandag 23 februari 2015 16:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je er een factor 1000 naast zit...
Nope. Het is zelfs meer: 3700 miljard vaten schalieolie.quote:Op maandag 23 februari 2015 16:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je er een factor 1000 naast zit...
De schalieolie reserves van de VS zijn veel hoger: 3700 miljard vaten:quote:Op maandag 23 februari 2015 16:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Proven oil reserves in the United States were 30.5 billion barrels (4.85×109 m3) of crude oil as of the end of 2012, excluding the Strategic Petroleum Reserve. The 2012 reserves represent a 60% increase in proved reserves since 2008.[1] The Energy Information Administration estimates US undiscovered, technically recoverable oil resources to be an additional 198 billion barrels.[2][3]
Maar goed de undiscovered technically recoverable waarde is nogal discutabel.
En hoeveel vaten olie heb je nodig om die 3700 miljard te winnen?quote:Op maandag 23 februari 2015 21:15 schreef polderturk het volgende:
[..]
De schalieolie reserves van de VS zijn veel hoger: 3700 miljard vaten:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Oil_shale_reserves
Ik lees dan ook meteen dat er een gedeelte niet recoverable is.quote:Op maandag 23 februari 2015 21:15 schreef polderturk het volgende:
[..]
De schalieolie reserves van de VS zijn veel hoger: 3700 miljard vaten:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Oil_shale_reserves
Van de 5 biljoen vaten bewezen reserves zijn er ongeveer 1 biljoen (1000 miljard) recoverable. Dat is nog steeds een enorme hoeveelheid. Zeker als je nagaat dat de totale bewezen conventionele reservers 1,3 biljoen vaten is.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 13:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik lees dan ook meteen dat er een gedeelte niet recoverable is.
Ik heb het al eerder gezegd. We zullen jarenlang relatief goedkope olie hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:14 schreef Moccie het volgende:
Wat een crash.. Check de beurs boys.
Ik neem aan dat je inmiddels miljardair bentquote:Op donderdag 26 februari 2015 20:30 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd. We zullen jarenlang relatief goedkope olie hebben.
WTI wel (maar de US$ ook 1.4% duurder)quote:
40 wat? US$, euro, Rupiah ?quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:35 schreef eend112 het volgende:
Ik raak pas in paniek als het onder de 40 komt
Het is niet slim om long te gaan op olie tegenwoordig. Waar heb je je beslissing op gebaseerd?quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:35 schreef eend112 het volgende:
Ik raak pas in paniek als het onder de 40 komt
40 dollar ja, is toch algemeen voor de olieprijs om dollar te gebruiken?quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:36 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
40 wat? US$, euro, Rupiah ?
Is dat spot, december 2015, december 2019?
Beetje op gevoel, had het al toen het 45 dollar was, veel winst mee gemaakt dus ben wel bereid nog een risico te lopen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:43 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het is niet slim om long te gaan op olie tegenwoordig. Waar heb je je beslissing op gebaseerd?
Ja, maar dan krijg je dus van die grapjassen die denken dat ze spuugrijk (of arm) zijn, terwijl ze in locale currency exact het omgekeerde zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:48 schreef eend112 het volgende:
[..]
40 dollar ja, is toch algemeen voor de olieprijs om dollar te gebruiken?
Ja halllo, welke prijs (spot/term) en in welke currency?quote:Op maandag 2 maart 2015 21:31 schreef Pierson87 het volgende:
De lente komt eraan, een Russische oppositie-leider wordt neergeknald en dat betekent: de olieprijs daalt weer!
Hey HALLOOTJESquote:
Dank aan de Euroquote:Op vrijdag 13 maart 2015 23:15 schreef firecow het volgende:
Flink op ze bek gegaan afgelopen week..
45.00 het weekend in..
Jammer dat je het dit keer niet aan de pomp merkt aangezien de prijs nu 20 cent hoger ligt in vergelijking met begin van het jaar toen de prijs ook rond de 45 dollar lag
Uiteindelijk dank aan onze eigen politiek voor het verkopen van het land aan Brussel! Een harde munt koppelen met inflatielanden is nooit iets geweest waar het volk voor gekozen heeft. Arrogante politici besloten dat het volk daar te dom voor is, en ondertussen draait het domme volk er voor op...quote:
Jammer ende helaas zolang de euro door het putje wordt geramd door ome Draghi.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:22 schreef polderturk het volgende:
Olieprijs is vandaag weer flink naar beneden gedonderd. WTI is nu $43 en BRENT staat op $53.
Ze speculeerden waarschijnlijk op een hogere olieprijs, en verwachtten hier winst op te maken. Ze hebben verkeerd gegokt.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:07 schreef eenjongen... het volgende:
Geen idee of het hier is langs gekomen, maar Ryanair zegt in het jaarverslag dat ze voor het boekjaar 2015 voor 90% van hun olie de prijs vast hebben gezet op $90 per barrel. En dat om kosten te besparen. Aardig dure grap denk ik zo.
ja dat zal ze spijtenquote:Op maandag 16 maart 2015 21:07 schreef eenjongen... het volgende:
Geen idee of het hier is langs gekomen, maar Ryanair zegt in het jaarverslag dat ze voor het boekjaar 2015 voor 90% van hun olie de prijs vast hebben gezet op $90 per barrel. En dat om kosten te besparen. Aardig dure grap denk ik zo.
Op paaszondag?quote:Op maandag 6 april 2015 14:19 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Gaat die nog flink dalen deze week ? Vond hem gister nogal veel stijgen, dat had ik niet verwacht.
Vannacht bedoel ik, hij mag wat mij betreft flink zakken. Dan hoor je mij niet klagen..quote:Op maandag 6 april 2015 14:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Op paaszondag?
Je mag hopen dat de olieprijs in $ zo laag blijft, anders kost benzine aan de pomp in no time 2,50 euro met dank aan Draghi.
De Saudies schroeven de prijs voor Azie al weer wat op. Afrikaanse producenten klagen steen en been omdat ze hun overheidshuishouding niet meer op orde kunnen krijgen met deze prijzen.
De prijs voor levering tegen het einde van het jaar staat een slordige 30% (!) hoger dan die voor levering nu. What gives?
Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)voor_BG_Group__.htmlquote:Shell betaalt $70 miljard voor BG Group
Shell wil het Britse BG Group overnemen voor een bedrag van $70 miljard. Het is voor het Brits Nederlandse energieconcern een van de grootste overnames ooit.
Dat heeft het bedrijf nadat het gerucht gisteravond de ronde deed vanochtend bevestigd. BG aandeelhouders krijgen per aandeel £0,383 in cash en 0,4454 aandeel Shell. Daarmee ligt het overnamebod ongeveer 50% hoger dan de huidige koers van BG.
Volgens analisten zou het Brits-Nederlandse concern wel oren hebben naar de LNG-activiteiten van BG en bijvoorbeeld de recente nieuwe gasvondsten in Brazilië van het bedrijf.
BG Group is onder meer een producent van gas en heeft een marktkapitalisatie van £31 miljard (¤42,4 miljard). Shell heeft overigens een marktkapitalisatie van circa ¤178 miljard.
Grote overname
Volgens Bloomberg zou een eventuele overname van BG de grootste worden voor Shell sinds de fusie van de Nederlandse en de Britse moedermaatschappijen in 2005.
Om 10.00 uur geeft Shell-topman Ben van Beurden een toelichting op het overnamebod.
Het is £3.83 in cash. Telegraafquote:
quote:Shell expects to commence a share buyback programme in 2017 of at least $25 billion for the period 2017 to 20204. Shell expects this programme to offset the shares issued under the Shell scrip dividend programme and to significantly reduce the equity issued in connection with the Combination.
Olieprijs gemeten in dollars en euro afgezet tegen de dollar? Misschien dat die samenhang daar vandaan komt (relatief zwakkere dollar).quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:33 schreef Pierson87 het volgende:
Olieprijs op het hoogste niveau dit jaar en de euro ook.
Waar komt die correlatie toch vandaan?
Oftewel de dollar iets duurder geworden? Meer een correlatie op de manier hoe je beide meet (beide uitdrukken in dollars) dan dat ze direct samenhangen.quote:Op maandag 11 mei 2015 11:58 schreef Pierson87 het volgende:
Olieprijs iets gezakt, maar de euro natuurlijk ook weer.
Zucht.
Vanwege de dalende euro tov $ merk je er aan de pomp niet echt veel van jammer genoeg.quote:Oil Slides Below $50
U.S. oil fell below $50 a barrel and gold traded near a five-year low after a selloff that’s seen commodities slide to the lowest in 13 years. The dollar held gains, while Asian shares climbed.
West Texas Intermediate oil fell 0.4 percent to $49.97 a barrel by 2:11 p.m. in Tokyo, while gold futures retreated 0.4 percent for a ninth straight decline. The dollar held near a three-month high against the euro, while the yen touched its weakest in a month. The MSCI Asia Pacific Index edged higher with most stocks climbing, and the Topix index rose 0.5 percent after a holiday. U.S. stock futures were little changed.
....
Over het algemeen is benzine op de snelweg ook duurder, daar rekening mee gehouden?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:35 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou ja voor de prijs aan de pomp is het beter dat je even goed uit je doppen kijkt.
Vandaag betaalde ik voor benzine ¤1,62 bij een Shell pomp in Hoogeveen, even verderop op de snelweg zag ik euro 95 voor ¤1,76.....
En tja tegenwoordig is de prijs @ tankstations sowieso niet meer representatief voor de olieprijsquote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:35 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou ja voor de prijs aan de pomp is het beter dat je even goed uit je doppen kijkt.
Vandaag betaalde ik voor benzine ¤1,62 bij een Shell pomp in Hoogeveen, even verderop op de snelweg zag ik euro 95 voor ¤1,76.....
Iran zegt zeer snel de productie met 500.000 vaten per dag te kunnen verhogen als het embargo wordt opgeheven. Het zal 1 van de redenen zijn van lagere prijzen, nog meer aanbod op een verzadigde markt. Grootafnemer China bevindt zich in zwaar economisch weer, dat zit ook niet mee. Ondertussen gaat Venezuela door het putje vanwege de langdurig lage olieprijzen, het wachten is op een officiële default.quote:Olieprijs weegt zwaar op beurzen Midden-Oosten
De belangrijkste graadmeters in het Midden-Oosten gingen zondag duidelijk omlaag. De lage olieprijs, die vrijdag zakte naar het laagste peil in zes maanden tijd, maakte beleggers in de regio nerveus.
In Saudi-Arabië zakte de hoofdindex tussentijds met zo'n 2,5 procent. In Riaad was petrochemiereus Sabic een van de grootste dalers met een min van ruim 3 procent. De graadmeter in Qatar raakte meer dan een procent kwijt, in Dubai bleef het verlies beperkt tot iets minder dan een procent.
Een vermogensbeheerder wees op de ''neerwaartse trend'' van de olieprijs en noemde dat als reden voor de ''uitverkoop'' van aandelen in Saudi-Arabië. De lage olieprijs zet flinke druk op de economie van het land, de grootste producent van het zwarte goud in het Midden-Oosten.
De prijs voor een vat Brent-olie ging vrijdag 2,1 procent omlaag tot 52,21 dollar, het laagste niveau sinds januari. Amerikaanse olie zag een nog grotere daling, van 2,9 procent tot 47,12 dollar per vat.
For Norway, Oil at $50 Is Worse Than the Global Financial Crisisquote:Lage olieprijs aan pomp nauwelijks zichtbaar
De lage olieprijs vertaalt zich niet in een lagere benzineprijs. Een vat ruwe olie was in juli bijna de helft goedkoper dan in juli vorig jaar, maar benzine was de afgelopen maand maar 5,1 procent goedkoper dan een jaar geleden.
Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) maandag. Het verschil komt vooral doordat er een vast bedrag aan accijns in de prijs zit begrepen en door de zwakke euro.
Een liter Euro95 benzine kostte in juli gemiddeld 1,66 euro. Daarvan was 77 cent accijns en een zogenoemde voorraadheffing. De btw bedroeg 29 cent, aldus het CBS.
In de 'kale' benzine prijs van 60 cent per liter zitten behalve de kosten voor de ruwe olie ook productiekosten, distributiekosten en marges van marktpartijen.
Economie
Zwakke euro
Het effect van de zwakke euro zit hem in het feit dat benzine ingekocht wordt in Amerikaanse dollar. Omdat de euro minder waard is geworden ten opzichte van de dollar, moet de consument aan de pomp een hoger bedrag neer tellen.
De cijfers van het statistiekbureau zijn gemiddelden. Maar benzine is niet overal even duur, blijkt uit de gegevens. Bij onbemande pompen waren automobilisten vorige maand gemiddeld 11 cent per liter goedkoper uit dan bij een bemand tankstation aan de snelweg.
Voor een tankbeurt van 40 liter is dat dus al gauw 4,40 euro minder dan aan de snelweg. Bij een lokale bemande pomp was de prijs gemiddeld 7 cent per liter lager dan aan de snelweg.
Meer betalen is voor ons niet beter ... Als de olieprijs verdubbelt zal de benzineprijs wel veel meer stijgen dan-ie gedaald is. De accijns is al hoger, de euro blijft wegzakken t.o.v. de dollar vanwege het geldprinten door de ECB.quote:Op maandag 10 augustus 2015 08:34 schreef Digi2 het volgende:
Wij hebben dus niet zoveel aan een lagere olieprijs.
twitter:markets twitterde op vrijdag 04-12-2015 om 15:01:20Oil falls after OPEC agrees to new, higher output ceiling https://t.co/PVsD0qxNDs https://t.co/yRzz9gtbD0 reageer retweet
Wederom: had hij het er niet over dat die dip maar zeer tijdelijk zou zijn gezien de stand op de futures.quote:Op maandag 3 augustus 2015 16:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens waar is Crashbangboom wanneer je hem nodig hebt?
Je kunt bij Alex (en Binck) naar mijn weten niet handelen in olie futures. Dus dan zou ik kiezen voor aandelen in de oliesector zoals bijvoorbeeld Royal Dutch Shell of Chevron.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:48 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:
ik heb een beleggingsaccount bij Alex, als ik olie wil kopen hoe kan ik dat het beste doen?
Mwoah, niet een lage rente maar vooral een enorm overaanbod van olie wereldwijd. En dat zie je nu bij Brent olie, maar als gevolg daarvan straks ook in de Diesel en Benzine vanwege overproductiequote:Op dinsdag 8 december 2015 14:14 schreef SeLang het volgende:
Deflation, bitchez!![]()
Voorspelbaar gevolg van jarenlang veel te lage rente
De te lage rente is één van de voornaamste oorzaken van het overaanbod. Het is een kapitaalintensieve industrie en als je financiering kunstmatig goedkoop maakt dan krijg je overaanbod.quote:Op dinsdag 8 december 2015 19:52 schreef lvw88 het volgende:
[..]
Mwoah, niet een lage rente maar vooral een enorm overaanbod van olie wereldwijd.
en wat volgt gewoon de olieprijs? waarom zou je voor futures gaan?quote:Op dinsdag 8 december 2015 13:16 schreef SeLang het volgende:
Er zijn tal van ETFs (op de Amerikaanse beurs) die in fysieke olie beleggen (of short gaan). Die kun je vast wel kopen via Alex. Daarnaast zijn er dacht ik ook turbo's / speeders/ CFD's die je daar kunt kopen.
Zelf zou ik alleen futures gebruiken voor olie speculaties (vroeger vaak gedaan) maar dat gaat voor zover ik weet niet via Alex. Daarvoor moet je naar IB en dergelijke.
Hou er rekening mee dat je snel doodbloedt als je long gaat in fysieke olie (via ETF's, futures, turbo's, etc), zelfs als de prijs constant blijft (vanwege contango).
Waarom en hoe werd financiering kunstmatig goedkoop gemaakt? Ik gok vanwege schalie in de VS?quote:Op dinsdag 8 december 2015 20:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
De te lage rente is één van de voornaamste oorzaken van het overaanbod. Het is een kapitaalintensieve industrie en als je financiering kunstmatig goedkoop maakt dan krijg je overaanbod.
Het is allemaal best wel logisch als je er even over nadenkt. Meer marginale producenten worden door de veel te lage rente in staat gesteld om te blijven produceren. De evenwichtsprijs komt dus lager te liggen.
In de praktijk schiet dit natuurlijk altijd door want een verlieslatende producent blijft nog een tijd lang door produceren om maar cashflow te hebben. Daarom is het nu ook zo moeilijk om productie te beperken. Het is wachten tot het schip wordt gekeerd door de onvermijdelijke faillissementsgolf die uiteindelijk volgt.
En zelfs de producenten met de hoogste marges hebben een probleem. Saoedische producenten bijvoorbeeld maken nog steeds dikke winst, maar Saoedi-Arabië heeft nu (ongelofelijk maar waar) een begrotingstekort door de lage olieprijs. Die zijn dus ook niet zo happig om de productie te beperken (naast allerlei geopolitieke redenen).
Zie hier een schitterend voorbeeld van een deflatoire positieve feedback loop, in gang gezet door het wanbeleid van de centrale banken. Het is niet de enige oorzaak maar wel een belangrijke factor in het verhaal.
Als jij een long positie in olie wilt hebben dan heb je een aantal mogelijkheden. De "simpelste" is om gewoon vaten olie te kopen. Maar dan heb je dus kosten voor opslag en verzekering. Daarnaast wil jij waarschijnlijk niet een groot cash bedrag op tafel leggen om dat spul te kopen maar met een relatief lage inzet een flinke exposure krijgen (leverage dus).quote:Op woensdag 9 december 2015 11:36 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:
[..]
en wat volgt gewoon de olieprijs? waarom zou je voor futures gaan?
Centrale banken saboteren de rentetarieven zoals je waarschijnlijk wel weet. Dit heeft direct (via goedkope financiering) en indirect (via tijdelijk kunstmatig hoge vraag naar grondstoffen - denk alleen al aan de constructie bubbles is China) enorme bubbles gecreëerd in zo'n beetje alle markten die er zijn. De schalie bubble in de VS is ook een van die bubbles.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Waarom en hoe werd financiering kunstmatig goedkoop gemaakt? Ik gok vanwege schalie in de VS?
Waarom heeft dit vooral invloed op grondstoffen? Omdat kapitaalkosten een belangrijk gedeelte van de totale kosten zijn?quote:Op woensdag 9 december 2015 13:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Centrale banken saboteren de rentetarieven zoals je waarschijnlijk wel weet. Dit heeft direct (via goedkope financiering) en indirect (via tijdelijk kunstmatig hoge vraag naar grondstoffen - denk alleen al aan de constructie bubbles is China) enorme bubbles gecreëerd in zo'n beetje alle markten die er zijn. De schalie bubble in de VS is ook een van die bubbles.
hoeveel en hoe vaak krijg je dividend op shell?quote:Op maandag 14 december 2015 19:19 schreef botermetham het volgende:
Dividendrendement van 8.6% instappen of toch niet?
Hoe lang kunnen ze dat volhouden met deze olieprijs?quote:Op maandag 14 december 2015 19:19 schreef botermetham het volgende:
Dividendrendement van 8.6% instappen of toch niet?
Dat klopt. Ieder aandeel dat ze kopen hoeven ze geen dividend uit te keren. Hoe lang kan Shell nog lenen tegen een rente van 1% bij deze olieprijs? Ze moeten dan snel die aandelen inkopen.quote:Op maandag 14 december 2015 19:32 schreef BasEnAad het volgende:
Shell kan geld lenen voor 1% en daarmee eigen aandelen inkopen. Dat scheelt ze 8,6% dividendbetalingen
De prijs van Brent en WTI is vrijwel gelijk nu. De grote vraag is op welk prijsniveau zich een bodem gaat vormen?quote:Olieprijs omlaag na toename voorraden Verenigde Staten
De olieprijs ging woensdag weer stevig onderuit. Reden voor de verdere prijsdaling was de onverwachte stijging van de Amerikaanse olievoorraden.
Overheidsinstantie Energy Information Administration (EIA) maakte dit woensdagmiddag bekend.
Na de publicatie van de cijfers gingen de olieprijzen, die al de hele dag lager stonden , verder naar beneden. Voor een vat Amerikaanse olie van 159 liter moest omstreeks 16.45 uur 36,64 dollar worden betaald.
Dat betekende een daling van 3,1 procent. De prijs van Brentolie daalde ook 3 procent, tot 36,65 dollar per vat.
maar kan je dan elke maand switchen van aandelen om dividend te cashen?quote:Op dinsdag 22 december 2015 21:16 schreef botermetham het volgende:
Je moet ze minimaal 2 dagen voor de ex dividend datum in bezit hebben
Ja je zit echter wel met koersverschillen en transactiekosten.quote:Op donderdag 31 december 2015 21:30 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:
[..]
maar kan je dan elke maand switchen van aandelen om dividend te cashen?
tnxquote:Op dinsdag 5 januari 2016 09:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja je zit echter wel met koersverschillen en transactiekosten.
Tevens daalt de waarde van een aandeel vaak na een dividend uitkering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |