quote:Want al ben ik zwart als roet, Ik meen het toch goed
Pro- en contra initiatievenquote:Pietdiscussie goed voor omzet winkels
Het gesteggel over het al dan niet racistische karakter van Zwarte Piet kan de winkels in Nederland niet lang genoeg duren. Zij draaien daardoor namelijk een recordomzet.
Dat is de verwachting van Detailhandel Nederland, meldt het ANP. De winkeliersvereniging gaat ervan uit dat u in totaal zeker 530 miljoen euro aan cadeautjes en lekkernijen voor het sinterklaasfeest zal uitgeven, een stijging van drie procent vergeleken met vorig jaar.
Volgens Detailhandel Nederland is de verwachte stijging te verklaren door "de toenemende belangstelling voor het oer-Hollandse feest als gevolg van de discussie over Zwarte Piet".
Daarnaast is het gestegen consumentenvertrouwen ook goed voor de winkels. "Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen Sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
[ Bericht 1% gewijzigd door voetbalmanager2 op 19-11-2014 12:28:03 ]Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
quote:Op woensdag 19 november 2014 12:12 schreef sp3c het volgende:
voor mijn part benoem je het gewoon rechtstreeks
piet is een nikker
nou en?
die horen er ook bij
geen Gario die dan nog tof kan doen
Wat een sympathieke, welbespraakte knullen.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
Het escaleert uit de hand.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar wij zijn de racisten natuurlijk.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Schattige reacties daarop ook wel.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
twitter:SheuDeReusG twitterde op woensdag 19-11-2014 om 11:51:58“@WestTheVeryBest: @SheuDeReusG Ga lekker terug naar je apenland, domme geïmporteerde schijtnikker Zo denken Nederlanders reageer retweet
Ik wil ze nog even bedanken dat ze onze cultuur hebben verrijkt.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
deze figuren hadden gewoon dezelfde cultuur toen ze hierheen kwamen he slimmerikquote:Op woensdag 19 november 2014 12:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik wil ze nog even bedanken dat ze onze cultuur hebben verrijkt.
Ohja, de aloude Nederlandse thug-culture.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze figuren hadden gewoon dezelfde cultuur toen ze hierheen kwamen he slimmerik
als ze hier al niet geboren zijn
Ik had er om kunnen lachen als het niet zo diep triest was. De onderlaag van de samenleving.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:29 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Schattige reacties daarop ook wel.twitter:SheuDeReusG twitterde op woensdag 19-11-2014 om 11:51:58“@WestTheVeryBest: @SheuDeReusG Ga lekker terug naar je apenland, domme geïmporteerde schijtnikker Zo denken Nederlanders reageer retweet
dat het sukkels zijn heeft niets met cultuur te maken, daar kun je MTV de schuld van geven als je dat heel erg nodig vindquote:Op woensdag 19 november 2014 12:38 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ohja, de aloude Nederlandse thug-culture.
Ik kom eigenlijk nooit op twitter, alleen als ik dit soort berichten voorbij zie komen en als je dan wat verder klikt op de mensen die ook reageren pfffff. Daar wordt een mens niet vrolijk van.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik had er om kunnen lachen als het niet zo diep triest was. De onderlaag van de samenleving.
Met lekker eten en zoquote:Op woensdag 19 november 2014 12:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik wil ze nog even bedanken dat ze onze cultuur hebben verrijkt.
Twitter is ook wel een beetje triest geworden. Ik heb t al weer eeuwen links liggen. Echt t uithangbord van iedere bosmongool met een mening en een toetsenbord.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:46 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik kom eigenlijk nooit op twitter, alleen als ik dit soort berichten voorbij zie komen en als je dan wat verder klikt op de mensen die ook reageren pfffff. Daar wordt een mens niet vrolijk van.
Dus dat!quote:Op woensdag 19 november 2014 12:50 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Twitter is ook wel een beetje triest geworden. Ik heb t al weer eeuwen links liggen. Echt t uithangbord van iedere bosmongool met een mening en een toetsenbord.
Ik heb twitter altijd al triest gevonden. Het originele concept was leuk, en de tijden dat je het gebruikte (arabische lente, grote gebeurtenissen zulke dingen) waren handig. Tegenwoordig wil iedereen retweet worden dus gooien ze halve waarheden of gewoon leugens de wereld in en de rest word opgevuld door dit soort amoebes.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:50 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Twitter is ook wel een beetje triest geworden. Ik heb t al weer eeuwen links liggen. Echt t uithangbord van iedere bosmongool met een mening en een toetsenbord.
Dit zijn strafbare uitingen en het voorbereiden van moord. Snel opsporen deze gekken voordat er letterlijk doden gaan vallen.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij is die laatste tweet zelfs nog strafbaar ook.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb twitter altijd al triest gevonden. Het originele concept was leuk, en de tijden dat je het gebruikte (arabische lente, grote gebeurtenissen zulke dingen) waren handig. Tegenwoordig wil iedereen retweet worden dus gooien ze halve waarheden of gewoon leugens de wereld in en de rest word opgevuld door dit soort amoebes.
$H¤UD¤R¤U$ AKA ¤URO$ @SheuDeReusG · 2 u 2 uur geleden
“@Erabundy: RT @SheuDeReusG: Wij niggaz praten teveel ik wil een nigga zien die zwarten piet vermoord > zoals die mocros theo van gogh ?”👌
Het is opruiing/haatzaaien, dus in principe wel.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:02 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Volgens mij is die laatste tweet zelfs nog strafbaar ook.
Als een blanke dit zou doen, dan werden er kamervragen gesteld.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:00 schreef trucker3 het volgende:
[..]
Dit zijn strafbare uitingen en het voorbereiden van moord. Snel opsporen deze gekken voordat er letterlijk doden gaan vallen.
*report*quote:Op woensdag 19 november 2014 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is opruiing/haatzaaien, dus in principe wel.
Eigenlijk zou hier gewoon aangifte tegen gedaan moeten worden.quote:
Eens. Want dit is gewoon direct aanzetten tot haat en zelfs oproepen tot moord. Er hoeft maar 1 gekkie te zijn.....quote:Op woensdag 19 november 2014 13:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eigenlijk zou hier gewoon aangifte tegen gedaan moeten worden.
Zal vast wel gebeuren, maar oproepen tot het vermoorden van een niet bestand persoon zal vast wel wat juridische hobbels hebben. Als iemand roept dat ze Rudolph het rendier moeten gaan vernoorden, dan nou ja....je snapt het punt wel.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Zonder meer.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is een niet-bestaand persoon, maar het zijn wel bestaande personen die de niet bestaande persoon verpersoonlijken. Echter kan de droeftoeter zich er met een goeie advocaat op beroepen dat hij idd het fictieve karakter bedoelde dat hij om zeep wilde helpen. Het aanhalen van V Gogh belooft echter niet veel goeds.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:14 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zal vast wel gebeuren, maar oproepen tot het vermoorden van een niet bestand persoon zal vast wel wat juridische hobbels hebben. Als iemand roept dat ze Rudolph het rendier moeten gaan vernoorden, dan nou ja....je snapt het punt wel.
Daarom zou ik oojk eigenlijk wel willen zien dat iedereen die tweet sowieso rapporteert.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:14 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Zonder meer.
Dit gaat wel een stap of drie verder dan "FC Aap".
Ik snap niet dat mensen zo dom zijn om dit soort dingen met naam en toenaam online te zetten...
Maak je geen zorgen, deze gaat echt wel naar het OM.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:20 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Daarom zou ik oojk eigenlijk wel willen zien dat iedereen die tweet sowieso rapporteert.
Of delen en viral te maken zodat er wat aan gedaan kan worden.
Voor mij gaat deze echt Echt ECHT te ver.
Er zijn veel uitspraken gedaan door beide partijen in deze ZP kwestie. Veel harde, veel grove, veel racistische. Maar deze gaat voor mij echt beyoooooond ver.
Ik wilde gewoon mijn steentje bijdragen door hem iig te rapporteren. Geen idee hoe ik t anders zou kunnen doen.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:22 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, deze gaat echt wel naar het OM.
Je hebt gelijk hoor, al is het maar voor het signaal. Zelfde geldt overigens voor de amoebes die oproepen tot het in elkaar slaan/kapot maken van anti zwarte pieten. Het moet eens klaar zijn met de achterlijke toon in de discussie. Daar is het waarschijnlijk al te laat voor maar toch..quote:Op woensdag 19 november 2014 13:14 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zal vast wel gebeuren, maar oproepen tot het vermoorden van een niet bestand persoon zal vast wel wat juridische hobbels hebben. Als iemand roept dat ze Rudolph het rendier moeten gaan vernoorden, dan nou ja....je snapt het punt wel.
quote:Op woensdag 19 november 2014 12:20 schreef Mani89 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij die bijlmerboys is het allemaal wat makkelijker, maar in dit geval....weet het niet. De uitdrukking "Zwarte Piet wordt vermoord door Quincy en consorten" heb ik ook hier weleens voorbij zien komen in welke variant dan ook en dan snappen we ook allemaal (nou ja....bijna allemaal), dat er een fictief persoon bedoeld wordt.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Je hebt gelijk hoor, al is het maar voor het signaal. Zelfde geldt overigens voor de amoebes die oproepen tot het in elkaar slaan/kapot maken van anti zwarte pieten. Het moet eens klaar zijn met de achterlijke toon in de discussie. Daar is het waarschijnlijk al te laat voor maar toch..
Toch is onderstaande redelijk direct, vooral ook door de "zoals" toevoeging.quote:Op woensdag 19 november 2014 13:48 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Bij die bijlmerboys is het allemaal wat makkelijker, maar in dit geval....weet het niet. De uitdrukking "Zwarte Piet wordt vermoord door Quincy en consorten" heb ik ook hier weleens voorbij zien komen in welke variant dan ook en dan snappen we ook allemaal (nou ja....bijna allemaal), dat er een fictief persoon bedoeld wordt.
De oorlogszuchtige taal/termen begrijp ik zelf ook niet, maar het zit blijkbaar heel diep of mss ben ik wel een oude lul die niet meer weet wat tegenwoordig hip/normaal is. Dat kan ook nog.
Theo van Gogh was nl geen fictief persoon en zijn moord was echt. De "zoals" geeft dus aan dat hij niet het fictieve personage ZP bedoelt.quote:ik wil een nigga zien die zwarten piet vermoord > zoals die mocros theo van gogh
Staat in de top-100 van reeksen met de meeste postings op heel FOK! over 2014.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 19 november 2014 14:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Staat in de top-100 van reeksen met de meeste postings op heel FOK! over 2014.
Plek 64 en het jaar is nog niet voorbij!Kan ook niet anders eigelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er ergens nog een poll?[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
En dan ook dat taalgebruikquote:Op woensdag 19 november 2014 13:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb twitter altijd al triest gevonden. Het originele concept was leuk, en de tijden dat je het gebruikte (arabische lente, grote gebeurtenissen zulke dingen) waren handig. Tegenwoordig wil iedereen retweet worden dus gooien ze halve waarheden of gewoon leugens de wereld in en de rest word opgevuld door dit soort amoebes.
$H¤UD¤R¤U$ AKA ¤URO$ @SheuDeReusG · 2 u 2 uur geleden
“@Erabundy: RT @SheuDeReusG: Wij niggaz praten teveel ik wil een nigga zien die zwarten piet vermoord > zoals die mocros theo van gogh ?”👌
Het is echt bizar hoe achterlijk deze gasten (hihi) zijn. Ze zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk en dan zijn ze ook nog eens zo ontzettend dom. Gevaarlijke combinatie.quote:Racisme leeft in Nederland" het is hier geboren reus, wat denken jij
Zo ontstaan religiesquote:Op woensdag 19 november 2014 15:57 schreef SuicideErrorist het volgende:
Het is echt bizar hoe achterlijk deze gasten (hihi) zijn. Ze zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk en dan zijn ze ook nog eens zo ontzettend dom. Gevaarlijke combinatie.
Mocht je de veelposters willen updaten, hierbij de linkquote:
Wat voegt dat toe aan de OP?quote:Op woensdag 19 november 2014 16:04 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Mocht je de veelposters willen updaten, hierbij de link
http://www.thuisserver.ne(...)ezddjc&tab=tab_table
Ja, alsof t stoer is om slecht Nederlands te typen en werkwoorden verkeerd te vervoegen.quote:Op woensdag 19 november 2014 15:57 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
En dan ook dat taalgebruik"Niggaz". Praat gewoon normaal, mafkees!
Niks, maar staat wel leukquote:Op woensdag 19 november 2014 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat voegt dat toe aan de OP?
quote:Op woensdag 19 november 2014 16:09 schreef LTVDK het volgende:
Niks, maar staat wel leuk
+ Jij staat op #1
quote:Op zaterdag 15 november 2014 18:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind de OP zoals die nu is prima. Hij stelt zich nogal aan.
Het is maar wat je interessant vindt.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:09 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Niks, maar staat wel leuk
+ Jij staat op #1
Het is nog kanslozer dan de indianen die met pijl en boog vochten tegen de Europeanen met hun geweren.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:10 schreef SuicideErrorist het volgende:
Van die link van GeenStijl:
"Maak je niet druk. Er staan vierhonderd mensen klaar voor oorlog. Black power."
Ja, man! BLACK POWER, NIGGAZ!!!!!!
Ik niet aangezien ik die losers niet serieus neem maar ik vind dat de politie in dit soort gevallen ook best op eigen houtje initiatief mag nemen. Die aangifte tegen Wilders raakte natuurlijk kant noch paal. Hoe het strafbaar kan zijn om te vragen of dat iemand meer of minder Marokkanen wil is voor mij een raadsel. Hij merkte dat ook nog eens op na een verkiezingsoverwinning. Ik vermoed dat haat en nijd het primaire motief achter de voorgedrukte aangifte is. Het niet kunnen uitstaan dat een aanzienlijk deel van Nederland wat anders denkt over bepaalde zaken dan de policor.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:19 schreef SuicideErrorist het volgende:
Hehe, inderdaad
Zijn er trouwens serieus mensen hier die aangifte willen gaan doen? Ik heb nog nooit in mijn leven aangifte gedaan maar eens moet de eerste keer zijnEn gezien het tegenwoordig toch zo'n aangifte-festijn is...
Black power, white power, pink power, glitter power, power puff girls... I don't give a shit, Mensen moeten normaal doen. Beetje berderigingen over en weer gaan lopen uiten, of mensen in elkaar rossen. (Delen van) Beide partijen zijn compleet van de pot gerukt inmiddels.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:10 schreef SuicideErrorist het volgende:
Van die link van GeenStijl:
"Maak je niet druk. Er staan vierhonderd mensen klaar voor oorlog. Black power."
Ja, man! BLACK POWER, NIGGAZ!!!!!!
Minder Marokkanen! Dat gaan we regelen.quote:Hoe het strafbaar kan zijn om te vragen of dat iemand meer of minder Marokkanen wil is voor mij een raadsel.
Hadden ze toentertijd Hans Janmaat wat serieuzer genomen , had een boel ellende bespaartquote:Op woensdag 19 november 2014 17:43 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Minder Marokkanen! Dat gaan we regelen.
Tja, ik ben blij dat ik in een land woon waar dit soort walgelijke uitingen bij wet verboden zijn. Maar Wilders zal er wel mee wegkomen bij die softe, 'linkse' rechters... Hans Janmaat is destijds veroordeeld voor veel minder, maar de tijden zijn veranderd.
Leg dat de policors maar eens uit. Die doen aan maakbaarheidsdenken: "we vegen het onder het tapijt en niemand ziet het."quote:Op woensdag 19 november 2014 17:48 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Hadden ze toentertijd Hans Janmaat wat serieuzer genomen , had een boel ellende bespaart
Waar zie jij al die racisme? Ik vind het best meevallen. In mijn omgeving heb ik de laatste jaren niets van racisme gezien of gehoord.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik walg echt van hoe breed verspreid racisme tegenwoordig is binnen de Nederlandse samenleving. Oprecht beschamend.
Totaal wereldvreemde reactie!quote:Op woensdag 19 november 2014 17:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ik walg echt van hoe breed verspreid racisme tegenwoordig is binnen de Nederlandse samenleving. Oprecht beschamend.
quote:Op woensdag 19 november 2014 17:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Het merendeel doet dat waarschijnlijk ook. Het internet is wat dat betreft best een 'can of worms'.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:25 schreef Isee het volgende:
[..]
Totaal wereldvreemde reactie!
Wij in NL zijn er tegenwoordig heel erg goed in geworden om letterlijk overal de racisme kaart over te trekken.
Wil je echt weten wat racisme is dan stel ik voor dat je oost Europa eens bezoekt, of Afrika of Amerika of China.
We moeten hier in NL eens leren wat minder lange tenen te hebben en af en toe de schouders op te halen en vrolijk verder te gaan met ons leven.
Gezien het feit dat dat er voor elke antipiet pakweg 12 pro-pieten zijn, maakt dat de anti-pieten minstens zesmaal zo agressief. Is ook logisch. De anti-kant zit vol vol met laaggeschoold en kansarm tuig uit de grote steden aan de ene kant en aan de andere kant 'anargistiese' AFA typetjes die geweld ook niet bepaald schuwen. 't Is maar je bij wilt horen...quote:Op woensdag 19 november 2014 18:31 schreef Heufd het volgende:
Voor elk screenshot van een reactie van een agressieve Anti-Piet zijn er twee reacties van een agressieve Pro-Piet.
Wat een zeikwijf. En wie de schoen past trekke hem aan.quote:
Tuur is inderdaad een discriminerend zeikwijf. Oh, en hij slaat graag vrouwen. Ook al zo'n agressieve anti-pietert. Lekker stel. Verder trekt 'ie het ook helemaal niet door in het belachelijke met z'n willen sterven en zoquote:Op woensdag 19 november 2014 18:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat een zeikwijf. En wie de schoen past trekke hem aan.
Oh, trouwens, sinds wanneer gebruik jij de Telegraaf als bron?quote:Tuur: "Ik geef niet veel om de gevoelens van iemand die niet inziet hoe racistisch en pijnlijk deze zogenoemde 'sinterklaastraditie' is." Al stromen de aangiftes binnen, Tuur zal er niet van wakker liggen. "Ik ben voor niets en niemand bang, zelfs al moet ik er voor sterven..."
Sinds de quotefunctie.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:56 schreef IntensiveGary het volgende:
Oh, trouwens, sinds wanneer gebruik jij de Telegraaf als bron?
quote:Het nieuws heeft soms zo zijn eigen gevoel voor ironie.
Op de dag dat bijna alle grote kranten in Nederland openden met Zwarte Piet op de voorpagina, verscheen er een rapport met de boodschap: er zijn anno 2014 bijna 36 miljoen slaven in de wereld.
Echte slaven. Geen dit-raciale-stereotype-doet-me-denken-aan-negentiende-eeuwse-slaven. Nee, 36 miljoen mensen-van-vlees-en-bloed-die-geëxploiteerd-worden-door-een-eigenaar-slaven.
Dat er anno 2014 in absolute aantallen dus meer slaven in de wereld rondlopen dan op het hoogtepunt van de slavernij 150 jaar geleden, hoe groot is zulk nieuws eigenlijk? Het Algemeen Nederlands Persbureau, beter bekend als het ANP, wijdde er exact 109 woorden aan. Trouw vond 79 genoeg. nrc.next meldde het überhaupt niet. De Volkskrant had er 490 woorden voor over - op pagina 14 van een katern met de naam 'Ten eerste.'
Prioriteitenpiet had een dagje vrij, kennelijk.
Wetsvoorstel van Bosma en Wilders
Dat Prioriteitenpiet bij de PVV al langer met verlof is, is genoegzaam bekend - als hij er ooit al gewerkt heeft. Maar krankzinniger dan afgelopen week kon dat niet worden geïllustreerd. Tegelijk met de Global Slavery Index was er op het bureau van partij-ideoloog Martin Bosma namelijk een heel ander document in de maak: de Zwarte Piet-wet.
Gewoon voor de lol heb ik beide werkjes uitgeprint en naast elkaar op mijn bureau gelegd.
Links: een 81 pagina's tellende opsomming van de meest verschrikkelijke misdaden tegen de menselijkheid, waarvan naar schatting 2.200 in Nederland (voornamelijk seksslaven en slachtoffers van mensenhandel).
Rechts: het voorstel van wet van de leden Bosma en Wilders inzake de bescherming van het Sinterklaasfeest, vergaderjaar 2014-2015, artikel 1: in de wet dient te worden vastgelegd dat 'Zwarte Piet een egaal zwart of donkerbruin gezicht [heeft], rood geverfde lippen, zwart krulhaar en goudkleurige oorbellen, gekleed [is] in een fluweelachtig pak met pofbroek en een hoofddeksel [draagt] met een gekleurde veer.'
Was getekend, Partij Van De Weg Kwijt.
Van Rhambo Kumar (13) is geen ranking te maken
Afijn, voor wie het gemist had: het rapport Global Slavery Indexdus, is een vloedgolf aan mensonterende gruwelijkheden waarvan je in de geschiedenisles misschien geleerd hebt dat ze in een grijs en lang vervlogen verleden zijn 'afgeschaft', maar waarvan je nu gevoeglijk kan zeggen dat dat vooral op papier is gebeurd.
Rhambo (13) werd door zijn straatarme moeder voor 11 dollar verkocht aan een tapijtenfabriek
Het is verleidelijk hier nu met lijstjes te gaan strooien, zoals alles tegenwoordig het liefst in rankings wordt gevat (India staat op 1 met 14 miljoen slaven; in Mauritanië is het grootste percentage van de bevolking slaaf; Nederland staat bovenaan qua maatregelen tegen slavernij). Maar wordt daarmee echt duidelijk waar dit over gaat?
Bij mij drong het pas echt door toen ik een biografietje las van een van die 36 miljoen mensen uit de grafiekjes. Zijn naam: Rhambo Kumar, een Indiaas jongetje van 13, die door zijn straatarme moeder voor 11 dollar werd verkocht aan een tapijtenfabriek, alwaar hij onbetaald 19 uur per dag achter een weefgetouw werd gezet. Niets anders deed hij, dag in dag uit, dan tapijten weven. Als zijn vingers begonnen te bloeden van het werk, doopte de fabriekseigenaar deze in de olie en stak ze aan, om de wonden dicht te schroeien. Als hij sprak, werd hij in elkaar geslagen.
Als Rhambo zijn er miljoenen: dat is in geen ranking te vangen.
Slavernij in onze etalages
De aard en oorsprong van de moderne slavernij verschilt enorm van land tot land, leer je gaandeweg het rapport: in sommige landen - zoals India, maar ook Mauritanië, dat slavernij pas in 2007 (!) criminaliseerde - is het vooral een eeuwenoude cultuur van extreme maatschappelijke hiërarchie; in andere landen is het vooral de seksindustrie (Thailand, Brazilië) of een middeleeuws agrarisch stelsel (Oezbekistan). En dan laten we de mensenhandel (niet in de laatste plaats richting Europa) en de naar schatting 40.000 gedwongen (kind)huwelijken per dag nog even buiten beschouwing.
Maar de conclusie, waar je na 81 gruwelijke pagina's niet aan ontkomt, is dat een flink deel van de slavernij in de wereld toch vooral te herleiden is tot ons, en dan vooral: ons consumptiepatroon. Dat moge als een open deur klinken, maar het is ook een open deur die we - eenmaal ingetrapt - graag zo snel mogelijk weer dichttrekken: wij winkelen graag door.
Terwijl wij ons blindstaarden op het slavernijverleden dat ons ieder jaar weer toezwaait vanaf de stoomboot, zag niemand het slavernijhedendat daarmee ook ieder jaar weer binnenvaart
Van de arbeidsmigranten die gedwongen de stadions in Qatar bouwen zodat wij op onze in Taiwan door lopendebandslaven gemonteerde flatscreens van een WK kunnen genieten, tot katoenateliers in India en speelgoedfabrieken in China die onze kekke T-shirts en videospelletjes produceren: het gros van de vruchten van de slavernij eindigt toch echt in onze etalages.
En niet te vergeten: in onze schoen.
Want dat is toch wel de grootste ironie van dit alles. Terwijl wij ons blindstaarden op het slavernijverleden dat ons ieder jaar weer toezwaait vanaf de stoomboot, zag niemand het slavernijheden dat daarmee ook ieder jaar weer binnenvaart: het grenzeloze consumptiefestijn genaamd Sinterklaas.
Voor de lezers die bang zijn dat met al die kritiek op Zwarte Piet een 'traditie' op omvallen staat, heb ik een geruststellende boodschap: tradities zijn doorgaans rituelen met een moraal. Maar dat is nu juist het punt: dit feest heeft al lang geen moraal meer. Wat ervan over is, is twee maanden lang kinderen opvoeden tot keurige consumenten, met made in China in de schoen en made in India door de schoorsteen. Maximaal 10 euro per nodeloos speeltje natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven.
Hoeveel daarvan zou salaris voor de maker zijn?
Wat mij betreft schminken we de zwarte hulpjes groen, paars en blauw - om af te rekenen met het verleden. Maar wat doen we met het heden?
De boze ontevreden blankmannen zullen zich na deze post weer vol overgave op hun slachtofferrol storten.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat leesvoer voor de anti-ZP'ers.
https://decorrespondent.n(...)an/53156620-b76cd381
[..]
De Telegraaf kan je beter mijden als de pest tenzij je graag verkeerd wil worden voorgelicht. Vroeger zochten ze alleen nog maar sensatie, nadat ze Nederland hadden verraden door te collaboreren. Tegenwoordig liegen ze ook willens en wetens.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:56 schreef IntensiveGary het volgende:
Oh, trouwens, sinds wanneer gebruik jij de Telegraaf als bron?
Ik ben geen boze ontevreden 'blank'man maar ik ben wel een voorstander van het beschermen van onze cultuur. Mag dat ook?quote:Op woensdag 19 november 2014 18:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De boze ontevreden blankmannen zullen zich na deze post weer vol overgave op hun slachtofferrol storten.
Ik kan daar niks lezen; dus geen idee.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Is die posting van Tuur trouwens verwijderd op FB?
Het was specifiek aan hen gericht.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:03 schreef Copycat het volgende:
Ook een uitstekend stuk voor propieten ...
Want een cultuur is gezet in steen.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben geen boze ontevreden 'blank'man maar ik ben wel een voorstander van het beschermen van onze cultuur. Mag dat ook?
Een volk wat haar eigen cultuur verloochent...
Die specificatie heb ik dan zeker gemist.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het was specifiek aan hen gericht.
Soort van. Een cultuur verandert geleidelijk en spontaan, niet geforceerd topdown.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want een cultuur is gezet in steen.
Draai het maar lekker om, ja. De jankerds met een kleurtje en hun meelopers krijsen tot je halfdoof bent. Krijgt men tegengas dan komt men met de ´boze blankemannentheorie´. Jullie doen maar lekker. Blijf maar schelden, dreigen, janken, eisen en stampvoeten. De ´boze, blanke man´ kijkt er naar, lacht er om, negeert ze of slaat misschien terug. Maar gebogen wordt er niet meer. En nu dat duidelijk begint te worden slaat in Gouda de vlam in de pan, wordt er vanuit de bijlmer geroepen om het afschieten van zwarte pieten, vergezeld van foto´s van arsenalen enzovoort.quote:Op woensdag 19 november 2014 18:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De boze ontevreden blankmannen zullen zich na deze post weer vol overgave op hun slachtofferrol storten.
Niet alles hoeft gezegd te worden om duidelijk te zijn.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:05 schreef Copycat het volgende:
[..]
Die specificatie heb ik dan zeker gemist.
Tuurlijk ...quote:Op woensdag 19 november 2014 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet alles hoeft gezegd te worden om duidelijk te zijn.
Dit.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:11 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Draai het maar lekker om, ja. De jankerds met een kleurtje en hun meelopers krijsen tot je halfdoof bent. Krijgt men tegengas dan komt men met de ´boze blankemannentheorie´. Jullie doen maar lekker. Blijf maar schelden, dreigen, janken, eisen en stampvoeten. De ´boze, blanke man´ kijkt er naar, lacht er om, negeert ze of slaat misschien terug. Maar gebogen wordt er niet meer. En nu dat duidelijk begint te worden slaat in Gouda de vlam in de pan, wordt er vanuit de bijlmer geroepen om het afschieten van zwarte pieten, vergezeld van foto´s van arsenalen enzovoort.
Deze ´boze blanke man´ lacht zich suf, stookt nog een beetje door op het net en wacht rustig af op wat komen gaat. Zoals laatst al gezegd: de maskers vallen af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |