Misschien beter eerst even de OP doornemen, het staat namelijk ook daarquote:Op vrijdag 14 november 2014 08:39 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Oh echt! Ze hebben natuurlijk heel lang moeten ontwikkelen. Hoe veel beter zou zo'n satelliet worden als je hem nu zou opbouwen?
Ah inderdaad niet de OP gelezen. En inderdaad, hadden ze niet op een later moment een nog betere camera kunnen inbouwen bijvoorbeeld? Moore's law ben ik bekend mee, maar is dat zo belangrijk in deze?quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Misschien beter eerst even de OP doornemen, het staat namelijk ook daar
als ze m nu zouden bouwen zou die heel veel beter zijn iig
de technologische ontwikkeling gaat heel snel, vooral in 10 jaar tijd
Je hebt bijvoorbeeld Moore's Law, die stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelt.
Ik neem aan dat ze het beste hebben genomen dat toen voor handen was, ik bedoel, de sonde was gebouwd, klaar om te vertrekken en ik neem aan dat op dat er op dat moment een van de betere camera's van die tijd aan boord wasquote:Op vrijdag 14 november 2014 08:50 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ah inderdaad niet de OP gelezen. En inderdaad, hadden ze niet op een later moment een nog betere camera kunnen inbouwen bijvoorbeeld? Moore's law ben ik bekend mee, maar is dat zo belangrijk in deze?
Ik zeg ook, bij wijze van sprekenquote:Op vrijdag 14 november 2014 08:56 schreef Apekoek het volgende:
Nouja de eerste pda's en smartphone's waren er eind jaren 90
Jij bent 1 van de weinigen die dit correct omschrijft.quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Je hebt bijvoorbeeld Moore's Law, die stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelt.
de ruimtecamera's zullen dan ook geen doorsnee camera's zijnquote:Op vrijdag 14 november 2014 09:17 schreef X11 het volgende:
Ik denk niet dat ze een doorsnee camera zouden kunnen gebruiken. Werkt zo'n ding wel vlakbij het absolute nulpunt?
twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 01:38:40 SD2 got an opportunity: plan is to operate soon in very risky conditions to serve @Philae_COSAC and possibly @Philae_Ptolemy on @Philae2014 reageer retweet
twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 08:47:44 Nominal procedure will be executed. No room for changes. We rearm the drill bit and rototranslate down to position 560 mm @AerospacePoliMI reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:35:01 The last journalists standing at ESOC: @BBCAmos, me, @suthers, @erichand. Waiting for #CometLanding news http://t.co/0T9WqNtb6k reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:37:26 Due to Rosetta standard maneuver RF link will be delayed a bit. #NailBite reageer retweet
Het wachten is op de animatie van de landingquote:Op vrijdag 14 november 2014 09:50 schreef Hanoying het volgende:
afbeelding
Prima animators daar bij ESA
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:47:02 Ferri: @Philae2014 has one or two more communications passes left, now and again tonight, before battery power runs out. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:47:56 Ferri: @Philae2014 have done all they can without mechanical movements, then deployed MUPUS, may try drill during comm session. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:48:42 Ferri: If MUPUS destabilized the lander it may ruin contact this morning so it is a risk but worthwhile because everything else was done. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:49:30 Ferri: Tonight if they do succeed in one last downlink they will try to rotate lander body to aim largest solar panel toward sunlight. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:50:03 Ferri: "They want to try and do this as a minimum and then therere are other crazy ideas but I doubt we will have the power." reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:50:59 But Ferri has not lost hope that changing solar season or even comet activity could cause better sun conditions & revive lander sometime. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:52:28 They have done the first of two ranging measurements with CONSERT above lander to triangulate its position. Still haven't found it in images reageer retweet
twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:17:05 Link to @Philae2014 expected in 5 minutes... reageer retweet
Die zijn gewoon druk bezig.quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:23 schreef nikao het volgende:
hmmm nog geen update over een link met Philae......
dit was 1 uur geleden:twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 09:17:05 Link to @Philae2014 expected in 5 minutes... reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 10:07:27 Meanwhile up in space: It is a really cold place out there. Yesterday it was nice -150°C below the baseplate of @Philae2014 reageer retweet
twitter:JRehling twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:01:12 Fox: "Why did America waste money landing on a comet?"Scientist: "This is a European mission."Fox: "Why didn't America get there first?" reageer retweet
quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:33 schreef Quyxz_ het volgende:
En volgens mij was deze hier nog niet langsgekomen:twitter:JRehling twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:01:12 Fox: "Why did America waste money landing on a comet?"Scientist: "This is a European mission."Fox: "Why didn't America get there first?" reageer retweet
Hoe kan je in twee vragen zoveel ergernis opwekken, het is een kunst.quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:33 schreef Quyxz_ het volgende:
En volgens mij was deze hier nog niet langsgekomen:twitter:JRehling twitterde op woensdag 12-11-2014 om 18:01:12 Fox: "Why did America waste money landing on a comet?"Scientist: "This is a European mission."Fox: "Why didn't America get there first?" reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 10:46:06 Philae is talking to us! RT @Philae_MUPUS: @Philae2014 [Housekeeping] data coming first, need to wait for our turn. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 10:59:02 That last retweet indicates @Philae2014 is on the way to achieving *all* of its hoped-for science, despite the rough landing reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 11:14:16 MUPUS PEN Deployment operation confirmed, waiting for confirmation of insertion #ThePinprick reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 11:34:08 Mark McCaughrean just visited. Said that the acquisition of @Philae2014's signal today was different in character than previous days. reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 11:38:05 Hmm, yes. RT @Philae_MUPUS: The orbiter changed its orbit. That's confirmed and a good explanation for the different radio link behaviour reageer retweet
Klopt niet helemaal.quote:Op vrijdag 14 november 2014 11:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De bestuurders van de lander overwegen Philae daarom te verplaatsen, zodat hij zonne-energie kan vangen. Het plaatsen van een thermometer in de korst van de komeet, de eerste 'mechanische operatie' van de lander, is daarom voorlopig ook even de laatste.
We zullen het zien om 2 uur vanmiddag, meer foto's en dataquote:Op vrijdag 14 november 2014 11:46 schreef nikao het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal.
SD2 gaat vandaag ook aan de slag volgens hun twitter account. En verplaatsen is unlikely, mogelijk maar niet waarschijnlijk...
Precies.. Misschien na een aantal dagen/weken het eens proberen...quote:Op vrijdag 14 november 2014 11:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Maar ja van de andere kant, ik meen dat om die verplaatsing mogelijk te maken energie nodig is die er op dit moment sowieso niet voor is
Inderdaad laten we blij zijn dat Philae uberhaubt op de komeet is terecht gekomen en werk heeft kunnen verrichten. Ik stel me zo af en toe het rampscenario voor dat Philae van de komeet was weggestuiterd, lost in spacequote:Op vrijdag 14 november 2014 11:53 schreef nikao het volgende:
[..]
Precies.. Misschien na een aantal dagen/weken het eens proberen...
Maar basically is alles wat nu nog mogelijk is een leuk extraatje
Er is al eens eerder een sonde op een komeet te pletter geslagen, maar dat was toen met opzetquote:Op vrijdag 14 november 2014 11:56 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Inderdaad laten we blij zijn dat Philae uberhaubt op de komeet is terecht gekomen en werk heeft kunnen verrichten. Ik stel me zo af en toe het rampscenario voor dat Philae van de komeet was weggestuiterd, lost in space
Iedereen zit ongeduldig op zijn/haar stoel heen en weer te wippen hahaha, mooi.quote:
Met zo'n NL 1 zegel kun je ongeveer 260 km afleggen (Leeuwarden naar Maastricht). Philae is 500 miljoen km hier vandaan, dus je hebtquote:Op vrijdag 14 november 2014 11:52 schreef Gehenna het volgende:
Ik zou Philae graag een kaartje willen sturen, maar ik kan nergens vinden hoeveel postzegels ik voor 67P nodig ben..
* Gehenna gaat spaarpot plunderenquote:Op vrijdag 14 november 2014 12:19 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Met zo'n NL 1 zegel kun je ongeveer 260 km afleggen (Leeuwarden naar Maastricht). Philae is 500 miljoen km hier vandaan, dus je hebt
500*10^6 / 260 = 1.923.077 zegels nodig!
1 zegel kost ¤0,64, dus totale kosten ongeveer ¤1.230.769,-
De hard en software (!!) van de pioneers die in 1970 zijn gelanceerd functioneren nog steeds.quote:Op vrijdag 14 november 2014 08:39 schreef Apekoek het volgende:
Oh echt! Ze hebben natuurlijk heel lang moeten ontwikkelen. Hoe veel beter zou zo'n satelliet worden als je hem nu zou opbouwen?
Enorm knap idd maar volgens mij hebben ze ook wel een beste portie mazzelquote:Op vrijdag 14 november 2014 12:40 schreef rubbereend het volgende:
Geweldig dat de MUPUS gebruikt is en er data binnenkomt misschien zelfs nog boren dan zou gewoon vrijwel alles gelukt. En dat terwijl Philae op de komeet krijgen al zo bizar moeilijk is. En dan na twee keer stuiteren en scheef staan alles nog werkend krijgen en nog kunnen denken over opties om hem een hupje te geven
zo bijzonder knap dit alles
En dan nog te bedenken dat het "verouderde" apparatuur isquote:Op vrijdag 14 november 2014 12:40 schreef rubbereend het volgende:
Geweldig dat de MUPUS gebruikt is en er data binnenkomt misschien zelfs nog boren dan zou gewoon vrijwel alles gelukt. En dat terwijl Philae op de komeet krijgen al zo bizar moeilijk is. En dan na twee keer stuiteren en scheef staan alles nog werkend krijgen en nog kunnen denken over opties om hem een hupje te geven
zo bijzonder knap dit alles
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 12:40:04 Whoop! RT @chrislintott: Friends at DLR tell me that the drill is switched on and responding to commands #cometlanding reageer retweet
twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 13:01:30 RT @chrislintott: Plan is to drill to maximum extent...and hang the possible risk. Edge of the seat science #CometLanding reageer retweet
Lijkt mij ook, maar volgens mij is het meer dat ze straks alles gedaan hebben wat ze kunnen met de instrumenten in deze positie..quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:14 schreef Coelho het volgende:
Als je rekent op 6 uur zon per dag om Philae te laten werken en het blijkt in de praktijk 1.5 uur zon te zijn, dan betekent dat toch gewoon dat je eens in de 4 dagen een volle accu hebt? Dat zegt toch niet dat de hele missie ten einde is als dat niet veranderd kan worden?
die 6 uur zon was niet om Philae op volle kracht te laten werken. Met die 6 uur per dag kan het apparaat overleven, zichzelf warmhouden en kon de accu bijladen en konden ze gaan kijken wat ze nog kunnen. Met 1,5 uur zon, zo gaaf één van de experts gisteren aan, kunnen ze hem waarschijnlijk wel in leven houden en kan er misschien elke dag een beetje bijgeladen worden waardoor ze eventueel na een tijdje Philae tot leven konden wekken om te gebruiken. Maar dat is allemaal gissenquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:14 schreef Coelho het volgende:
Als je rekent op 6 uur zon per dag om Philae te laten werken en het blijkt in de praktijk 1.5 uur zon te zijn, dan betekent dat toch gewoon dat je eens in de 4 dagen een volle accu hebt? Dat zegt toch niet dat de hele missie ten einde is als dat niet veranderd kan worden?
waarschijnlijk zijn alle andere belangrijke experimenten en metingen gedaan en is de data binnen dus kunnen ze een gokje gaan nemenquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:14 schreef nikao het volgende:twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 13:01:30 RT @chrislintott: Plan is to drill to maximum extent...and hang the possible risk. Edge of the seat science #CometLanding reageer retweet
Ach ja, Fox... Had er weinig anders van verwacht. Die lui zijn zo volkomen achterlijk.quote:Op vrijdag 14 november 2014 10:33 schreef Quyxz_ het volgende:
twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 13:39:07 In this moment, 500 mln km away, I'm piercing comet #67P. #CometLanding reageer retweet
twitter:RosettaSD2 twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 13:44:49 Everything nominal so far. Current position 200 mm. We are reaching the comet soil. Link lost now, next window tonight at 22.00. Stay tuned. reageer retweet
Het lijkt wel alsof ze zo snel mogelijk de belangrijkste data willen verzamelen voor het geval dat de lander zich niet meer kan opladen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:56 schreef nikao het volgende:
Er wordt geboord!twitter:elakdawalla twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 12:40:04 Whoop! RT @chrislintott: Friends at DLR tell me that the drill is switched on and responding to commands #cometlanding reageer retweet
Alles wat ze nu kunnen doen lijkt me meegenomen. Ze zullen er denk ik nog niet zeker van zijn dat er voldoende licht op de zonnepanelen zal vallen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:53 schreef eight het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof ze zo snel mogelijk de belangrijkste data willen verzamelen voor het geval dat de lander zich niet meer kan opladen.
Volgens plan; alles doen op de batterij (zonder opladen). Dus nu boren zodat de data straks met het volgende communicatie window verstuurd kan wordenquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:53 schreef eight het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof ze zo snel mogelijk de belangrijkste data willen verzamelen voor het geval dat de lander zich niet meer kan opladen.
Ik dacht dat dat ook zo gepland was? Alles met de accu doen, en wat daarna nog op de zonnepanelen gedaan kan worden is mooi meegenomen?quote:Op vrijdag 14 november 2014 13:53 schreef eight het volgende:
[..]
Dat kloptquote:Op vrijdag 14 november 2014 13:58 schreef essnhills het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat ook zo gepland was? Alles met de accu doen, en wat daarna nog op de zonnepanelen gedaan kan worden is mooi meegenomen?
dat miste ik net.. wat gebeurde er?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:20 schreef Basekid_NZ het volgende:
Inderdaad, hij was er ook nogal door ontdaan? Snap het niet helemaal
oh echt? Dat zou echt tof zijnquote:Op vrijdag 14 november 2014 14:20 schreef nikao het volgende:
Wel mooi; het bouncen is dus eigenlijk een groot voordeel, aangezien ze nu wellicht van 3 plekken op de komeet data hebben ipv 1
Triestigheid toch?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:26 schreef essnhills het volgende:
Er zijn dus mensen die hebben zitten zeiken over zijn shirt? Tja, je kunt je ook met onbelangrijke zaken bezighouden op zo'n dag, bijvoorbeeld met Philae.
Who cares dat hij net met z'n team een lander op een komeet gezet heeft 500 miljoen km hiervandaan? Kijk naar z'n shirt!quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:26 schreef essnhills het volgende:
Er zijn dus mensen die hebben zitten zeiken over zijn shirt? Tja, je kunt je ook met onbelangrijke zaken bezighouden op zo'n dag, bijvoorbeeld met Philae.
precies! Schandalig!quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:27 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Who cares dat hij net met z'n team een lander op een komeet gezet heeft 500 miljoen km hiervandaan? Kijk naar z'n shirt!
ze schatten dat ze nog 100Ah hadden en nog 80Ah nodig hebben voor de huidige activiteiten. Echter, het commando om in powersave modus te gaan is mislukt dus gebruiken ze nog 2A meer / uur dan nodig.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:27 schreef essnhills het volgende:
Hopen dat dat lukt dan! En.hoeveel uur op de batterij hebben ze nog ongeveer? Weet iemand dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |