Maar hij staat toch juist in de schaduw van de klif? Dan zit ie dus aan de onderkant van de klif lijkt mij?quote:Op donderdag 13 november 2014 14:37 schreef Molurus het volgende:
Als ik het zo zie loopt ie nog een reële kans om vroeg of laat een keer van die klif af te vallen.
jep, dus na de 60 uur zullen de mogelijkheden zeer beperkt wordenquote:Op donderdag 13 november 2014 14:38 schreef essnhills het volgende:
Dus nu maar 1,5 uur zonlicht per dag ipv de 6 à 7 waar ze op hadden gerekend.
quote:Op donderdag 13 november 2014 14:37 schreef Molurus het volgende:
Als ik het zo zie loopt ie nog een reële kans om vroeg of laat een keer van die klif af te vallen.
ja, naast de klif toch. Die loopt ernaast omhoog. Vandaar schaduwquote:Op donderdag 13 november 2014 14:38 schreef essnhills het volgende:
[..]
Maar hij staat toch juist in de schaduw van de klif? Dan zit ie dus aan de onderkant van de klif lijkt mij?
Ja, je kunt je afvragen of men wel voldoende rekening heeft gehouden met de bijna totale afwezigheid van zwaartekracht. Zoals ik eerder al zei: misschien was een bolvorm wel veel handiger.. kun je rustig over het oppervlak rollen.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:38 schreef rubbereend het volgende:
toch bijzonder, drie systemen om hem vast te zetten op de komeet. En uiteindelijk staat hij gewoon los
Ergens in de blauwe ruit, als ik het goed begrijp:quote:Op donderdag 13 november 2014 14:35 schreef Molurus het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het nog wel die kant van de komeet, maar een heel stuk naar rechts van de 'kop' in dit plaatje?
[ afbeelding ]
Ah ja, dat vroeg ik me dus af... oriëntatie van die twee plaatjes ten opzichte van elkaar.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:40 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ergens in de blauwe ruit, als ik het goed begrijp:
[ afbeelding ]
Maar de lander weegt ongeveer een gram, dat gaat nooit goed.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, je kunt je afvragen of men wel voldoende rekening heeft gehouden met de bijna totale afwezigheid van zwaartekracht. Zoals ik eerder al zei: misschien was een bolvorm wel veel handiger.. kun je rustig over het oppervlak rollen.
er waren maar weinig geschikte plekken omdat je redelijk vlak moest hebben. De drie systemen zouden de sonde vervolgens op zn plek moeten verankeren. Doordat drie systemen niet werken zitten ze in deze situatiequote:Op donderdag 13 november 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, je kunt je afvragen of men wel voldoende rekening heeft gehouden met de bijna totale afwezigheid van zwaartekracht. Zoals ik eerder al zei: misschien was een bolvorm wel veel handiger.. kun je rustig over het oppervlak rollen.
De beste stuurlui staan aan wal. Ze hebben zelfs een kaart gemaakt van de zwaartekracht (want die is niet overal gelijk bij een object met zo'n rare vorm) en jij komt wel even verklaren dat ze gewoon een bolletje hadden moeten gebruiken (dat je dan al je instrumenten en antennes niet kunt richten en je op geen enkele manier aan het oppervlakte vast kunt klampen negeren we maar even).quote:Op donderdag 13 november 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
gassen die loskomen uit de komeet?quote:Op donderdag 13 november 2014 14:43 schreef essnhills het volgende:
Ze gaan er vanuit dat er actieve processen aanwezig zijn, vanwege al het stof dat o.a. een steen half bedekt, en stof is niet 'stil'. Als ik het goed begrijp.
Houdt dat dan niet een vorm van atmosfeer in?
Het was zomaar een wild idee hoor, ik pretendeer zeker niet dat ik het beter weet, relax.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
De beste stuurlui staan aan wal. Ze hebben zelfs een kaart gemaakt van de zwaartekracht (want die is niet overal gelijk bij een object met zo'n rare vorm) en jij komt wel even verklaren dat ze gewoon een bolletje hadden moeten gebruiken (dat je dan al je instrumenten en antennes niet kunt richten en je op geen enkele manier aan het oppervlakte vast kunt klampen negeren we maar even).
Nee, dat er actieve processen aanwezig zijn. Maar dat was sowieso al bekend, want de komeet spuwt gas en ijs uit. Zoals trouwens elke komeet.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:43 schreef essnhills het volgende:
Ze gaan er vanuit dat er actieve processen aanwezig zijn, vanwege al het stof dat o.a. een steen half bedekt, en stof is niet 'stil'. Als ik het goed begrijp.
Houdt dat dan niet een vorm van atmosfeer in?
Die was al voorbijgekomen beste qltelquote:Op donderdag 13 november 2014 14:42 schreef qltel het volgende:
Foto genomen vlak voor de 1e landing. Het blok rechtsboven is ongeveer 5 meter groot.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
gassen die loskomen uit de komeet?
Ah, oké.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, dat er actieve processen aanwezig zijn. Maar dat was sowieso al bekend, want de komeet spuwt gas en ijs uit. Zoals trouwens elke komeet.
Belangrijkste punten voor zover ik heb gekeken waren dat Philae bijna verticaal scheef staat en bovendien in de schaduw van een grote rotsklif. Alle instrumenten werken, maar twee kunnen niet gebruikt worden omdat die bewegende onderdelen hebben en ze bang zijn dat die de lander kunnen laten kantelen of schuiven.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ik heb het begin gemist, is het spannend?
Dat zou kunnen. Ik probeer alles te capturen wat voorbij komt en heb daarbij geen tijd om na te kijken wat er allemaal al voorbij gekomen is.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Die was al voorbijgekomen beste qltel
En ze zijn waarschijnlijk meer dan een km van de originele landplek terechtgekomen.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Belangrijkste punten voor zover ik heb gekeken waren dat Philae bijna verticaal scheef staat en bovendien in de schaduw van een grote rotsklif. Alle instrumenten werken, maar twee kunnen niet gebruikt worden omdat die bewegende onderdelen hebben en ze bang zijn dat die de lander kunnen laten kantelen of schuiven.
Wat natuurlijk ook volkomen logisch is. Er komen de hele tijd reeds beantwoorde vragen langs.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:46 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Ik probeer alles te capturen wat voorbij komt en heb daarbij geen tijd om na te kijken wat er allemaal al voorbij gekomen is.
Dank voor de snelle toelichtingquote:Op donderdag 13 november 2014 14:45 schreef Tchock het volgende:
[..]
Belangrijkste punten voor zover ik heb gekeken waren dat Philae bijna verticaal scheef staat en bovendien in de schaduw van een grote rotsklif. Alle instrumenten werken, maar twee kunnen niet gebruikt worden omdat die bewegende onderdelen hebben en ze bang zijn dat die de lander kunnen laten kantelen of schuiven.
Philae is een cliffhangerquote:Op donderdag 13 november 2014 14:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ik heb het begin gemist, is het spannend?
ik lees het net ja, aiaiaiquote:
Ach, je ziet hem bewegenquote:Op donderdag 13 november 2014 14:47 schreef spijkerbroek het volgende:
1 foto per uur.. da's best een slechte framerate
Dat is ongetwijfeld bekend, maar ik zie het nergens langs komen. Puur zelfbedacht denk ik dat dat de APXS (stralingsmeter) en de SD2 (boor) zijn, omdat dat de enige twee zijn waarvan ik zo snel kan zien dat ze beweging nodig hebben om te werken.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Dank voor de snelle toelichting![]()
Toch nog 8 instrumenten die gebruikt kunnen worden, Is ook bekend welke 2?
idd ja, daar was het beste geweest als ie niet verder was gebouncedquote:
als alle drie de systemen hadden gewerkt om hem op zijn plek te houden had hij gewoon perfect gestaanquote:Op donderdag 13 november 2014 14:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
idd ja, daar was het beste geweest als ie niet verder was gebounced
Dat is wat ik ook noemdequote:Op donderdag 13 november 2014 14:52 schreef Quyxz_ het volgende:
Nee die Stefan zei het net. Het gaat om de boor en om de probe die ze naast de lander in de grond willen prikken.
waarschijnlijk ja, laten we blij zijn dat ie uberhaupt op de komeet zitquote:Op donderdag 13 november 2014 14:52 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als alle drie de systemen hadden gewerkt om hem op zijn plek te houden had hij gewoon perfect gestaan
Mijne ookquote:
zeker, onwaarschijnlijk moeilijk ditquote:Op donderdag 13 november 2014 14:53 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
waarschijnlijk ja, laten we blij zijn dat ie uberhaupt op de komeet zit
zal ook wel moeten, alles moest in principe binnen 60 uur af zijn. Daarna kunnen ze kijken wat ze nog kunnenquote:Op donderdag 13 november 2014 14:53 schreef Tchock het volgende:
Overigens ook interessant: sommige instrumenten zijn al "uitgewerkt" en hebben alle data verzameld waar ze voor gemaakt zijn.
Moeten ze wel eerst weten waar dat precies isquote:Op donderdag 13 november 2014 14:56 schreef rubbereend het volgende:
nog 20 maanden Rosetta, die ze aan het einde van zijn leven misschien naar Philae willen parkeren
We hebben nu gezien wat ESA verstaat onder "parkeren". Dat wordt gewoon een nieuwe Deep Impact.quote:Op donderdag 13 november 2014 14:56 schreef rubbereend het volgende:
nog 20 maanden Rosetta, die ze aan het einde van zijn leven misschien naar Philae willen parkeren
quote:Op donderdag 13 november 2014 14:56 schreef rubbereend het volgende:
quote:Op donderdag 13 november 2014 11:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[ afbeelding ]
De missie van Rosetta kan doorgaan tot in 2016. Dan is de brandstof op en raakt de sonde te ver verwijderd van de zon om nog genoeg stroom op te wekken. "Dan zal hij zijn rondjes om 67P blijven draaien of misschien proberen we hem zachtjes op het oppervlak neer te leggen. Hij zal voor altijd blijven meereizen met de komeet."
Ook supervet dat, als Rosetta op de komeet landt, we elke zes jaar onze held langs kunnen zien vliegen.quote:
Daar had ik nog niet eens bij stilgestaanquote:Op donderdag 13 november 2014 14:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ook supervet dat, als Rosetta op de komeet landt, we elke zes jaar onze held langs kunnen zien vliegen.
Daar is de lander niet voor ontworpen.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:02 schreef essnhills het volgende:
Oké, ze moeten dus nog wel eerst vanalles uitzoeken, en misschien hebben ze er niet genoeg tijd voor, maar in principe zouden ze er wel uit kunnen springen?
ze kunnen een hupje maken wat een betere positie zou kunnen geven. Maar als ze er heel slecht voor staan kan ik me ook voorstellen dat zo'n hupje het risico heeft dat ze verkeer eindigen bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:02 schreef essnhills het volgende:
Oké, ze moeten dus nog wel eerst vanalles uitzoeken, en misschien hebben ze er niet genoeg tijd voor, maar in principe zouden ze er wel uit kunnen springen?
Hij zei net dat het landingsgestel wel zo is ontworpen dat hij kan ''hoppen' en dat dit ook bestuurd kan worden.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar is de lander niet voor ontworpen.
Klopt, maar daarom ookquote:Op donderdag 13 november 2014 15:03 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ze kunnen een hupje maken wat een betere positie zou kunnen geven. Maar als ze er heel slecht voor staan kan ik me ook voorstellen dat zo'n hupje het risico heeft dat ze verkeer eindigen bijvoorbeeld.
quote:Op donderdag 13 november 2014 15:02 schreef Molurus het volgende:
"Some principle possibility, but it would be very difficult".
Maakt niet uit... als je alles hebt gedaan op die plek wat je daar kunt doen, dan lijkt het me een poging waard!
Oh, cool!quote:Op donderdag 13 november 2014 15:03 schreef essnhills het volgende:
[..]
Hij zei net dat het landingsgestel wel zo is ontworpen dat hij kan ''hoppen' en dat dit ook bestuurd kan worden.
zeker. De beperking van 60 uur is wel meer een beperking geworden nu er nauwelijks zonlicht is om de batterij na die 60 uur weer bij te ladenquote:
Ergens verbaast dat me ook niet echt. We hebben het over een omgeving waarin zwaartekracht bijna niet bestaat. En dan blijft alle materie min of meer 'fluffy', lijkt me.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:04 schreef Tchock het volgende:
Je moet ook goed bedenken dat toen Rosetta gelanceerd werd, de algemene consensus in de wetenschap was dat kometen stijf bevroren blokken ijs zijn met stenen er in. De ijsschroeven op zijn poten, het veersysteem in de lander, de harpoenen voor verankering: alles is ontworpen om te landen op een vrij gladde maar keiharde ijsmassa. In de tussentijd is ontdekt - en dat blijkt nu ook - dat kometen eerder de textuur van poedersneeuw hebben en zowel elastisch als zacht zijn.
de harpoen was ook ontworpen voor een meer gruisachtige bodem. En het raketje op het dak kon hem ook op de plek houden. Maarja als niks werkt is het sowieso al een wonder van het ontwerp dat hij er zo bijstaatquote:Op donderdag 13 november 2014 15:04 schreef Tchock het volgende:
Je moet ook goed bedenken dat toen Rosetta gelanceerd werd, de algemene consensus in de wetenschap was dat kometen stijf bevroren blokken ijs zijn met stenen er in. De ijsschroeven op zijn poten, het veersysteem in de lander, de harpoenen voor verankering: alles is ontworpen om te landen op een vrij gladde maar keiharde ijsmassa. In de tussentijd is ontdekt - en dat blijkt nu ook - dat kometen eerder de textuur van poedersneeuw hebben en zowel elastisch als zacht zijn.
Beman de harpoenen!!!quote:
Achteraf is altijd makkelijk hè.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ergens verbaast dat me ook niet echt. We hebben het over een omgeving waarin zwaartekracht bijna niet bestaat. En dan blijft alle materie min of meer 'fluffy', lijkt me.
ze willen, als ze zeker weten dat ze de positie kunnen verbeteren, een hupje maken om hem horizontaal te krijgen.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar wat willen ze proberen dan? De harpoenen nog een keer proberen te actieveren , en hopen dat ie daardoor weer een "hop" maakt? Of de boor tegen de grond kwakken en hem zo lanceren?
Wat is verticaal in de ruimte?quote:Op donderdag 13 november 2014 15:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Lijkt me verstandig als je verticaal staat.
Haaks op de richting van de zwaartekracht (of er juist parallel aan, dat ligt er aan je perspectief). Niet mierenneuken.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wat is verticaal in de ruimte?
j/kquote:Op donderdag 13 november 2014 15:10 schreef Tchock het volgende:
Haaks op de richting van de zwaartekracht. Niet mierenneuken.
in dat opzicht is het klote dat ze 'm nu net in het stukje waar de komeet richting de zon toe gaat hebben laten landen. anders konden ze een paar maanden wachten en hem dan beter verankeren als de komeet weer kouder wordt en de harpoenen zich dus beter in het ijs zullen schieten.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:07 schreef Tchock het volgende:
[..]
Achteraf is altijd makkelijk hè.Grotendeels water, temperaturen rond het absolute nulpunt, dan is de gedachte dat het een blok ijs wordt niet heel raar. Dat doet water op aarde ook. Bovendien werkt zwakke zwaartekracht net zo goed op kleine deeltjes - alleen langzamer.
Om toch te mierenneuken, haaks op de zwaartekracht en haaks op het oppervlak van 67P zijn op veel plaatsen niet hetzelfde.quote:Op donderdag 13 november 2014 15:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Haaks op de richting van de zwaartekracht (of er juist parallel aan, dat ligt er aan je perspectief). Niet mierenneuken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |