abonnement Unibet Coolblue
pi_146567911
Aangezien er nog geen analoog fotografie topic is doe ik een poging:

G E S C H I E D E N I S

Eerst een stukje geschiedenis van fotografie (vrij gebruikt van Chip Foto Video)

1826 - De eerste foto

In 1826 slaagt Joseph Nicéphore Niépce erin om de eerste foto vast te leggen op een tinnen plaat met een laag bitumen erop: het uitzicht vanuit zijn werkkamer in zijn landhuis Le Gras in de Bourgogne.

1839 - Daguerrotypie

Louis Daguerre ontwikkelt een procedé met koperplaten waarmee voor het eerst op grote schaal gefotografeerd kan worden.

±1887 - De eerste seriefoto's

Deze opnamen uit het jaar 1887 zijn een onderdeel van Eadweard Muybridge's project 'Animal Locomotion'. Zo onderzocht hij onder andere of een paard in galop op een bepaald moment met alle vier hoeven loskomt van de grond.

1901 - Kodak Brownie Number 2

Met deze camera wordt fotograferen toegankelijk voor de massa: een goedkope camera van karton met alleen een ontspanknop. De eerste 'point and shot'-camera.

1912 - Graflex Speed Graphic

Groot, onhandig en met middenformaat film. Het is haast niet te geloven, maar dit gevaarte was meer dan een halve eeuw de meest gebruikte camera onder reporters in de VS.

1914 - Leica I

Optisch ingenieus Oskar Barnack ontwerpt voor zijn werkgever Leitz de eerste handzame camera met 35 mm-film, de Leica I.

1927 - Rolleiflex

Het prototype ontstaat voor de eerste tweeogige spiegelreflexcamera, met een apart objectief voor de zoeker aan de bovenzijde. De middenformaatcamera wordt bijzonder succesvol.

1935 - Kodachrome

Kodak brengt de eerste driekleurenfilm uit, eerst voor bewegend beeld, dan als omkeerfilm (voor dia's). Deze film zal tot laat in de negentiger jaren vrijwel ongewijzigd geproduceerd worden.

1936 - Kine Exakta I

Grote zoeker, handzaam ontwerp: met de Kine Exakta I rolt het eerste seriemodel van een (éénogige) kleinbeeldspiegelreflexcamera van de lopende band.

1936 - Canon Hansa

Canon brengt zijn eerste camera op de markt: een 35 mm-meetzoekercamera met Nikkor-objectief.

1948 - Hasselblad 1600F

Verwisselbaar objectief, handzaam, rolfilm: met de 1600F presenteert het Zweedse merk Hasselblad de eerste middenformaatcamera voor hobbyfotografen.

1948 - Polaroid instantcamera

Edwin Herbert Land brengt de eerste instantfotocamera op de markt. De naam Polaroid heeft de camera te danken aan de polariserende folie die de camera gebruikt.

1949 - Contax S

De prismazoeker in deze spiegelreflex was een revolutie: eindelijk een rechtopstaand en niet gespiegeld beeld in de zoeker. De Contax S is een mijlpaal in de geschiedenis van de fotografie.

1951 - Metz Mecaflex

De Canon EOS 100D de kleinste spiegelreflex ter wereld? Digitaal misschien, maar analoog gaat het record naar de Metz Mecaflex.

1957 - Het eerste digitale beeld

De geschiedenis van de digitale fotografie begint met deze foto: het team van Russell A. Kirsch bouwt de eerste drumscanner, die zwart-witfoto's van 176 x 176 pixels leverde. Op de gescande foto staat zijn pasgeboren zoon.

1966 - Carl Zeiss Planar 50 mm f0,7

Dit oorspronkelijk voor NASA gebouwde objectief met standaard brandpuntafstand is tot op de dag van vandaag het objectief met de grootste lichtsterkte: f0,7.

1985 - Sigma 21-35 mm F3.5-4.2

Zoomobjectieven zijn sterk in opkomst. Sigma richt zich met name op het groothoekbereik en brengt de eerste groothoek-zoomlens op de markt.

C A M E R A ' S

Zelf bezit ik momenteel 5 analoge camera's:

1x Zeiss Ikon 521/16 (zie ook hier mijn topic)


2x Praktica MTL-5


1x Lomo Fisheye


1x Lomo Konstruktor


De 2 Lomo's gebruik ik eigenlijk niet. Heb één rolletje met de Fisheye geschoten maar vind de kwaliteit niet zo...
De Zeiss en de Praktica (met 28 mm f2.8 lens) gebruik ik het meest.

Wat foto's (rechthoekige gemaakt met Praktica, vierkante gemaakt met Zeiss):








Nog meer mensen die analoog fotograferen? Misschien nog tips voor aanvullingen. Bijvoorbeeld rolletjes/scannen van negatieven/enz.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 november 2014 @ 12:36:01 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146569148
* Ouwesok oren spitst
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146569355
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:36 schreef Ouwesok het volgende:
* Ouwesok oren spitst
Fotografeer je ook nog ouderwets? Ik fotografeer het liefst met Ilford HP5 plus 400 in mooi zwart/wit.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 november 2014 @ 12:48:23 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146569507
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:43 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Fotografeer je ook nog ouderwets? Ik fotografeer het liefst met Ilford HP5 plus 400 in mooi zwart/wit.
Ik gebruik wel veel oude spullen, het fotograferen op filmpjes schiet er de laatste tijd echter schromelijk bij in.

Desalwelteplus staan er regelmatig een paar zeszescamera's smekend naar me te kijken of ze een keer mee het veld in mogen.
en daarbij mag ik erg graag mensen enthousiast maken om weer eens iets met een filmpje te doen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146569555
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik gebruik wel veel oude spullen, het fotograferen op filmpjes schiet er de laatste tijd echter schromelijk bij in.

Desalwelteplus staan er regelmatig een paar zeszescamera's smekend naar me te kijken of ze een keer mee het veld in mogen.
en daarbij mag ik erg graag mensen enthousiast maken om weer eens iets met een filmpje te doen
Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
pi_146569843
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Het kan duur worden als je per sé een hele goeie wil (een Rolleiflex o.i.d.), het kan ook voor 2 tientjes als je genoegen neemt met een Russische Lubitel. Werkt niet wezenlijk anders, kwaliteit is natuurlijk wel wat minder. Verder is schieten op medium format gewoon niet heel goedkoop. Er kunnen maar 12 opnames op een rolletje, en dan moet je nog ontwikkelen en afdrukken. Wel leuk om te doen :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 november 2014 @ 13:01:19 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146569863
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Aanrader, zo'n tweeoog om de conclusie maar vast te verraden. Ik kom er vanavond op terug als ik wat meer schrijftijd heb alsmede een grotemensentoetsenbord
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146570230
Ik ben de trotse eigenaar van deze twee *;!



Tot nu toe alleen resultaat gezien van Ricoh (die toch wel erg karakteristieke platen schiet in combinatie met een Auto Chinon 135mm f2.8 en een Pentacon 28mm f2.8). De Fujica heeft nog 10 foto's op de teller dus het is nog een verassing wat daar uitkomt. Maar mechanisch heerlijke camera's _O_ !

En ik ontwikkel zelf niks. Standaard rolletjes gaan naar de Hema en mocht ik straks een Neopan 1600 vol hebben gaat die voor ontwikkeling naar de persoon waarvan ik het filmpje heb gekregen :)!
Hmz...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 november 2014 @ 20:32:39 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146586382
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Nou een wat langer antwoord:
Zoek gewoon eens op de advertentiesites naar een Yashica Mat, een Yashica D (uiteindelijk ga je een stuk of zes verschillende types tegenkomen) of naar een Rolleiflex of Rolleicord. Die laatste zijn wat prijziger omdat ze een zekere verzamelwaarde hebben. Kwalitatief zijn de Yashica's niet bepaald slechter.
Wil je de oppertweeoog, zoek dan een Mamiya C330 of C220. Die zijn redelijk onverwoestbaar en hebben verwisselbare lenzen die op zich erg goed te vinden zijn en inmiddels redelijk betaalbaar.

Met een tweeoog heb je het voordeel dat er geen opklappende spiegel in zit, je houdt ze al op een relatief licht statief stabiel, vergt dus geen extra aankoop. Wél zul je iets moeten hebben dat kan lichtmeten, maar dat gaat je anno 2014 ook niet de kraag kosten.

Wat moet je er nou van verwachten :?

Als je kleinbeeld op filmpjes gewend bent is de overgang naar middenformaat vergelijkbaar met die van een compactcamera naar Fullframe. Je maakt enorme negatieven/dia's die zich met weinig moeite op flinke formaten laten afdrukken. Wil je de ultieme kwaliteit uit middenformaat, dan moet je ze eigenlijk zelf afdrukken óf je moet ze eerst digitaliseren om het daarna te optimaliseren en af te (laten) drukken. Een normaal consumentenprintje doet eigenlijk een beetje afbreuk aan die ontzettend mooie negatieven.
Het is al eerder gezegd, je hebt maar twaalf opnamen op een film, dus kun je wat besparen als je eerst nadenkt en dán fotografeert.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146586642
Dank voor je lange antwoord :) Ik vind die dingen er altijd erg cool uit zien. Ik wist niet dat er geen opklappende spiegel inzit, weer wat geleerd. Ik ga zeker even kijken op advertentie websites. Misschien ga ik er toch eentje aanschaffen.

Maar ik heb gelukkig ervaring met middenformaat met mijn Zeiss Ikon 521/16. Lichtmeter heb ik ook liggen anders kan ik de Zeiss niet gebruiken (anders zou ik diafragma+sluitertijd combinatie moeten gokken).
pi_146589190
Toffe OP, alleen mis ik Polaroid / Instant film nog :).

Mijn verzameling camera's staat hier - Al heb ik niet alles meer. Zijn er een aantal weg, en een aantal bij gekomen.

Ik wacht zelf nu op de Pinhole camera Viddy. Gemaakt uit karton, dus net zoiets als de brownie camera, maar dan toch anders / 'hipper'.
En op de Lomography camera, ook via Kickstarter.

Ik moet nog eens een rolletje wegbrengen. En snel weer tijd vrijmaken om te gaan fotograferen.
pi_146589704
Hoe kan ik Polaroid nou vergeten |:(

Die Viddy is tof. Zelf vind ik deze ook wel tof:


https://www.shoplocket.com/products/0GJwS-the-videre-kit
pi_146589916
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:39 schreef geelkuikentje het volgende:
Hoe kan ik Polaroid nou vergeten |:(

Die Viddy is tof. Zelf vind ik deze ook wel tof:

[ afbeelding ]
https://www.shoplocket.com/products/0GJwS-the-videre-kit
Ik viste net achter het net met de Videre. Blij dat ik in ieder geval de Viddy eerdaags ontvang *O*.
  woensdag 12 november 2014 @ 22:18:43 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146592258
Crosspost uit vintage objectieven topic
Wat ook leuk is is zwartwit film te ontwikkelen, te stoppen, dan met roodbloedloogzout het ontwikkelde zilver op te lossen en dan de film opnieuw te belichten, die te ontwikkelen en te spoelen en je hebt zwart wit dia's.
Meeste mensen zelfs fotografen hebben nog nooit zwart wit dias gezien.

Het dokaboek van Gunter Spitzing is een goudmijn aan kennis
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 12 november 2014 @ 22:21:26 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146592417
Hier, loopt over tien minuten af
http://www.ebay.de/itm/Ma(...)&hash=item462c137b59

Edit
Is voor 362 euro weggegaan, een prima mamiya met drie dubbel objectieven en nog meer, is iemand heel blij vanavond

[ Bericht 20% gewijzigd door Pietverdriet op 12-11-2014 22:33:11 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146627931
Ik ben bezig een rolletje vol te schieten met mijn Zenit E met Helios 44-2 erop.

Maar wat nou als deze vol zit. Ik wil ze ook graag digitaal hebben.
Hoe doe ik dat, kun je dat aangeven bij de Kruidvat of Hema of hoe gaat dat?
#35.
pi_146628605
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier, loopt over tien minuten af
http://www.ebay.de/itm/Ma(...)&hash=item462c137b59

Edit
Is voor 362 euro weggegaan, een prima mamiya met drie dubbel objectieven en nog meer, is iemand heel blij vanavond
Koopje inderdaad.

Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek, is dat deze welke je bedoeld?

http://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-dokaboek/1001004005151576/
"Those beautiful days for them I live"
  donderdag 13 november 2014 @ 22:17:32 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146629088
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 22:05 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Koopje inderdaad.

Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek, is dat deze welke je bedoeld?

http://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-dokaboek/1001004005151576/
Ja, dat is het boek wat ik bedoel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 november 2014 @ 22:45:48 #19
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146630173
Als we toch in het goeie leesvoer voor old-school-hobbyfotografie zitten is het Handboek Zwartwitfotografie van Gerard de Jong ook een regelrechte aanrader.

Wil je wat dieper de oude techniek in, zoek dan eens naar de boekwerkjes van Peter Charpentier
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146650607
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
  vrijdag 14 november 2014 @ 16:38:17 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146650746
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
Ja, heb een hele oude mamiya, in het leer staat "made in occupied japan" en de serienummers zitten in de 4000 reeks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146650856
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
1 keer gebruikt voor een foto of 3, maar verder wel veel over gelezen. Lang ook naar een yashica mat gekeken. Maar ik denk dat voor normaal gebruik een SLR variant wel handiger is, eventueel met een waistlevel finder. Maar als je geen mirrorslap/hogere flashsync nodig bent dan is een TLR misschien wel de juiste keuze. Hou er rekening mee dat de maximale sluitertijd vaak lager ligt dan bij een SLR, maar wat je er voor terug krijgt is dat je flashsync hebt op alle sluitertijden.
"Those beautiful days for them I live"
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 16:59:58 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146651553
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
Lubitel-2
YashicaMat
YashicaD
Mamiya C330 met wat lenzen

Ik durf mezelf wel enige ervaring met die apparaten toe te dichten :')
Alleen mijn eigen ogen zitten nog niet boven elkaar

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:40 schreef AlexRow het volgende:

[..]

1 keer gebruikt voor een foto of 3, maar verder wel veel over gelezen. Lang ook naar een yashica mat gekeken. Maar ik denk dat voor normaal gebruik een SLR variant wel handiger is, eventueel met een waistlevel finder. Maar als je geen mirrorslap/hogere flashsync nodig bent dan is een TLR misschien wel de juiste keuze. Hou er rekening mee dat de maximale sluitertijd vaak lager ligt dan bij een SLR, maar wat je er voor terug krijgt is dat je flashsync hebt op alle sluitertijden.
Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.
Voornaamste verschil is dat je met een tweeoog heel veel dingen uit het handje kan doen waarbij een eenoog al snel op een (zeer zwaar) statief moet.
Idealiter is je eerste middenformaatcamera een tweeoog zodat je het formaat lekker kunt leren kennen. Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers dan kun je bij behoefte eens gaan kijken naar iets grovers (een Hasselblad of een Mamiya RB/RZ67 of een Pentax 6x7
Vergeten we nog even echt lekkere dingen als middenformaat-meetzoekers
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 14 november 2014 @ 17:02:04 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146651628
Hasselblad was ooit onbetaalbaar, tegenwoordig gaan ze tweedehands regelmatig voor een appel en een ei weg op ebay
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 november 2014 @ 17:05:55 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146651783
Een Holga 120 krijg je nieuw al voor 70 euro bij amazon
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 17:07:23 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146651861
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Hasselblad was ooit onbetaalbaar, tegenwoordig gaan ze tweedehands regelmatig voor een appel en een ei weg op ebay
Zelfde voor Mamiya RB67 die inmiddels nog net niet weggegeven worden. In absolute zin is het nog best wel prijzig om een setje te kopen van zo'n 600 euro voor een camera met drie lenzen, twee magazijnen, twee zoekers en nog wat kleine frutsels, als je echter ziet dat de historische kostprijs van zo'n set zo rond de 6k¤ en in het achterhoofd houdt dat een RB67 nagenoeg onverwoestbaar is en als je het echt wilt zelfs digitaal kan, is er toch sprake van weggeefprijzen.
Voor een Press Universal of een Super23 betaal je dan weer ineens hoge prijzen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146652179
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Lubitel-2
YashicaMat
YashicaD
Mamiya C330 met wat lenzen

Ik durf mezelf wel enige ervaring met die apparaten toe te dichten :')
Alleen mijn eigen ogen zitten nog niet boven elkaar

[..]

Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.
Voornaamste verschil is dat je met een tweeoog heel veel dingen uit het handje kan doen waarbij een eenoog al snel op een (zeer zwaar) statief moet.
Idealiter is je eerste middenformaatcamera een tweeoog zodat je het formaat lekker kunt leren kennen. Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers dan kun je bij behoefte eens gaan kijken naar iets grovers (een Hasselblad of een Mamiya RB/RZ67 of een Pentax 6x7
Vergeten we nog even echt lekkere dingen als middenformaat-meetzoekers
Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.

120 film is ook toch nog gewoon ergens in te leveren?
pi_146653884
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:16 schreef Crientj het volgende:

[..]

Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.

120 film is ook toch nog gewoon ergens in te leveren?
Je kan het zelfs bij de hema inleveren.
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 14 november 2014 @ 18:04:58 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146653958
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:16 schreef Crientj het volgende:

[..]

Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.

120 film is ook toch nog gewoon ergens in te leveren?
Ik doe er alleen al jaren niets meer mee. Digitaal is het helemaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146653981
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Hasselblad was ooit onbetaalbaar, tegenwoordig gaan ze tweedehands regelmatig voor een appel en een ei weg op ebay
Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwe ;(
"Those beautiful days for them I live"
pi_146654083
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik doe er alleen al jaren niets meer mee. Digitaal is het helemaal
Misschien komt het omdat er te weinig wordt geprint, maar ik vind analoge fotografie "iets" hebben. De kleuren, de korrel, het niet meteen terugzien van je resultaat, zuiniger omgaan met de foto's die je hebt. En ik ben geen echte held in digitale nabewerking

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moraal van het verhaal, ik heb een printer nodig en moet maar gaan printen.
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 14 november 2014 @ 18:09:11 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146654089
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:05 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwe ;(
Serieus, hou ebay.de eens een tijdje in de gaten naar Hasselblad, pentax 6x7 etc, je zal verbaasd staan, zeker als je weet wat het nieuw heeft gekost.
Juweeltjes van optiek er vaak ook bij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 19:15:36 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146656262
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 18:05 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwe ;(
Zowel dhr verdriet als ondergekende hebben de tijd meegemaakt dat je als nog niet eens van dergelijke apparaten mocht dromen. Met de huidige prijzen, met name voor Mamiya 6x7 vergt het nogal wat zelfbeheersing om niet alsnog een setje te kopen en ermee te doen waar het voor bedoeld was.
Ofwel ik zou dolgraag willen maar heb simpelweg de tijd niet om het allemaal goed te doen. Daarom ook bij mij digitaal, maar dan wel met oude tot stokoude lenzen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146657122
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 16:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Lubitel-2
YashicaMat
YashicaD
Mamiya C330 met wat lenzen

Ik durf mezelf wel enige ervaring met die apparaten toe te dichten :')
Alleen mijn eigen ogen zitten nog niet boven elkaar

[..]

Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.
Voornaamste verschil is dat je met een tweeoog heel veel dingen uit het handje kan doen waarbij een eenoog al snel op een (zeer zwaar) statief moet.
Idealiter is je eerste middenformaatcamera een tweeoog zodat je het formaat lekker kunt leren kennen. Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers dan kun je bij behoefte eens gaan kijken naar iets grovers (een Hasselblad of een Mamiya RB/RZ67 of een Pentax 6x7
Vergeten we nog even echt lekkere dingen als middenformaat-meetzoekers
Ben ik verkeerd begonnen met m'n Zeiss... :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 19:43:38 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146657446
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 19:35 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Ben ik verkeerd begonnen met m'n Zeiss... :P
Welke Zeiss :?

Een 6x6 (meet)zoekercamera kan ook een goeie instap in het middenformaat zijn :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146657671
Als ik inderdaad kijk naar de kostprijzen dan is het tegenwoordig echt een koopje, ik ben echter slechts een arme student. Mijn regel is over het algemeen dat iets maximaal 100a200 euro mag kosten.
"Those beautiful days for them I live"
pi_146658315
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 19:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Welke Zeiss :?

Een 6x6 (meet)zoekercamera kan ook een goeie instap in het middenformaat zijn :Y
Mijn Zeiss Ikon 521/16 heeft 120 film nodig.
  vrijdag 14 november 2014 @ 20:11:51 #38
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146658610
Ik ben sinds een jaar weer volledig over naar film. Ik gebruikte daarvoor een aantal jaar digitaal, maar had een beetje het plezier in fotografie verloren. Toen ik bij een verhuizing weer mijn oude camera vond, met nog een rolletje er in, voelde dat gelijk weer goed. Ik vind het uiteindelijk veel leuker om te doen en vind het resultaat dat ik er mee krijg ook mooier.
I am a black hole shitting into the void
pi_146658653
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:04 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Mijn Zeiss Ikon 521/16 heeft 120 film nodig.
Die vouwcamera's(is dit de juiste benaming voor zo'n ding?), zijn inderdaad ook prima. Nog lichter en compacter dan een TLR, alleen jammer dat bijna alles moet worden geguestimate op die dingen. Ben blij dat ik een rangefinder erop heb, maar acht snel foto's maken kan je er niet mee.
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 14 november 2014 @ 20:28:08 #40
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_146659267


En hier een ambachtelijke doka afdruk van mijn hand.
I am a black hole shitting into the void
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 21:27:26 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146661633
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:13 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Die vouwcamera's(is dit de juiste benaming voor zo'n ding?), zijn inderdaad ook prima. Nog lichter en compacter dan een TLR, alleen jammer dat bijna alles moet worden geguestimate op die dingen. Ben blij dat ik een rangefinder erop heb, maar acht snel foto's maken kan je er niet mee.
In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.
In de US of A zijn ze nog relatief goed te vinden en zoals het op de Amerikaanse markt gerichte pro-spullen betaamt is een Koni-Omega nagenoeg onverwoestbaar. Omdat ze nog steeds redelijk populair zijn hangt er echter aan een goeie Rapid een nogal pittig prijskaartje.
Voor mij ook zo'n gevalletje 'Sok, beheers je', net als die oude Amerikaanse perscamera's als een SpeedGraphic.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 14 november 2014 @ 22:49:54 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146665266
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:27 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.
In de US of A zijn ze nog relatief goed te vinden en zoals het op de Amerikaanse markt gerichte pro-spullen betaamt is een Koni-Omega nagenoeg onverwoestbaar. Omdat ze nog steeds redelijk populair zijn hangt er echter aan een goeie Rapid een nogal pittig prijskaartje.
Voor mij ook zo'n gevalletje 'Sok, beheers je', net als die oude Amerikaanse perscamera's als een SpeedGraphic.
Sok, doe eens gek en stuur deze man die 500 dollar vraagt een tegenbod
http://www.ebay.de/itm/Mi(...)&hash=item3ce2cf994b
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 november 2014 @ 22:50:56 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146665312
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 20:28 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]

En hier een ambachtelijke doka afdruk van mijn hand.
Is hij in het echt wat harder?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 november 2014 @ 22:51:03 #44
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_146665319
Ik doe een analoge tvp. :7
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 23:03:45 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146665831
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2014 22:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sok, doe eens gek en stuur deze man die 500 dollar vraagt een tegenbod
http://www.ebay.de/itm/Mi(...)&hash=item3ce2cf994b
Fraai dingetje. Helaas voor de verkopert kan ik mezelf aardig beheersen :7
Voor een Graphic zou ik weer een doka moeten hebben en dat gaat nou even niet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146667069
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:27 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.
In de US of A zijn ze nog relatief goed te vinden en zoals het op de Amerikaanse markt gerichte pro-spullen betaamt is een Koni-Omega nagenoeg onverwoestbaar. Omdat ze nog steeds redelijk populair zijn hangt er echter aan een goeie Rapid een nogal pittig prijskaartje.
Voor mij ook zo'n gevalletje 'Sok, beheers je', net als die oude Amerikaanse perscamera's als een SpeedGraphic.
Ik ken ze, paar jaar terug gingen ze voor ongeveer 150eu op ebay. Ze lijken weer wat duurder geworden te zijn.
"Those beautiful days for them I live"
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 november 2014 @ 23:42:01 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146667152
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 23:39 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Ik ken ze, paar jaar terug gingen ze voor ongeveer 150eu op ebay. Ze lijken weer wat duurder geworden te zijn.
Met die prijzen moet je overigens wel in de gaten houden dat je een profcamera van een halve eeuw oud koopt. Hoe onverwoestbaar ze ook zijn, er blijven altijd risico's aan kleven. Gelukkig zijn die oude beesten meestal wel vrij goed te repareren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146667265
Wat mij het meeste tegenstond aan die dingen was dat er geen lichtmeter in zit. Ik wil eigenlijk wel een lichtmeter hebben. Nu kan ik het wel redelijk inschatten en zijn negatieven vrij vergevensgezind maar ik heb leren vertrouwen in een lichtmeter.

Natuurlijk wel eerst leren hoe de lichtmeter reageert.
"Those beautiful days for them I live"
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 november 2014 @ 00:13:00 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146668052
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 23:45 schreef AlexRow het volgende:
Wat mij het meeste tegenstond aan die dingen was dat er geen lichtmeter in zit. Ik wil eigenlijk wel een lichtmeter hebben. Nu kan ik het wel redelijk inschatten en zijn negatieven vrij vergevensgezind maar ik heb leren vertrouwen in een lichtmeter.

Natuurlijk wel eerst leren hoe de lichtmeter reageert.
Ook in dat opzicht heb je de tijd mee, je koopt nu voor een relatieve habbekrats een hele goeie lichtmeter.
Wil je echt goedkoop, gebruik dan zo'n belichtingstabelletje zoals die bij films meeverpakt wordt (of op de binnenkant van de verpakking staat). Voor kleurnegatieven is dat in elk geval al nauwkeurig genoeg.
Vertrouwen op een lichtmeter is trouwens wel een aardig begin, maar beter leer je vertrouwen op degene die die lichtmeter vasthoudt. Zeker als je met duur materiaal als midden- of grootformaat schiet kun je niet genoeg over licht en hoe je dat moet meten leren. Ook daarvoor zijn die oude fotografieboeken een goeie bron van kennis.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146668686
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 00:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ook in dat opzicht heb je de tijd mee, je koopt nu voor een relatieve habbekrats een hele goeie lichtmeter.
Wil je echt goedkoop, gebruik dan zo'n belichtingstabelletje zoals die bij films meeverpakt wordt (of op de binnenkant van de verpakking staat). Voor kleurnegatieven is dat in elk geval al nauwkeurig genoeg.
Vertrouwen op een lichtmeter is trouwens wel een aardig begin, maar beter leer je vertrouwen op degene die die lichtmeter vasthoudt. Zeker als je met duur materiaal als midden- of grootformaat schiet kun je niet genoeg over licht en hoe je dat moet meten leren. Ook daarvoor zijn die oude fotografieboeken een goeie bron van kennis.
Voor grootformaat vind ik het niet zo heel erg dat ik geen ingebouwde meter heb, ik heb mezelf wel leren spotmeteren en de tijd te nemen voor een foto. Maar met een "draagbare" camera wil ik gewoon snel kunnen composeren en de foto maken.

Punt is, met een externe lichtmeter werken vertraagd en vaak wil ik dat niet. Ik heb dan ook helemaal niets met de zogenaamde "M" puristen. Tuurlijk kan ik aan de hand van de schaduwen/sunny16 ok mijn licht bepalen, maar ik doe het niet zo vaak dat het instinctief is en die behoefte heb ik ook totaal niet.

Licht is en blijft natuurlijk wel zo'n beetje het belangrijkst, maar als je weet hoe je lichtmeter werkt dan heb ik liever een lichtmeter waarop ik vertrouw dan enkel mijn ogen en hersens.

Tot slot, die matrix metering van die nieuwe camera's vind ik maar gekke dingen, doe mij maar een spotmeter of center weighted. Maar ik denk dat het grotendeels ook door mijn jeugd komt, ik heb altijd geschoten met camera's zonder matrix metering, maar wel met lichtmeter. Ik ook nogsteeds aan focus en recompose en zie voor mijn gebruik dan ook totaal geen nut voor meer dan 9 scherpstelpunten, meestal gebruik ik toch de middelste en composeer ik daarna opnieuw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Those beautiful days for them I live"
pi_146715821
Yay ^^.

  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 november 2014 @ 18:57:59 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146717609
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 18:19 schreef Crientj het volgende:
Yay ^^.

[ afbeelding ]
Apart :Y

Aan de website te oordelen moeten de resultaten van dat ding ook best wel apart kunnen worden :Y
Lees: Ik ben nu al benieuwd naar wat je eruit gaat toveren
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146718145
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 18:19 schreef Crientj het volgende:
Yay ^^.

[ afbeelding ]
^O^ Veel plezier ermee! Ben benieuwd naar foto's.
pi_146737232
Ik ook!

Nummer twee is inmiddels ook binnen, al ben ik bang dat ie dead on arrival is.
pi_146737697
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 11:19 schreef Crientj het volgende:
Ik ook!

Nummer twee is inmiddels ook binnen, al ben ik bang dat ie dead on arrival is.
[ afbeelding ]
Je sloot hem met een USB-kabeltje aan op de computer en hij deed niks? :P
pi_146738211
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 11:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je sloot hem met een USB-kabeltje aan op de computer en hij deed niks? :P
Haha, nee. Na het invoeren van de batterijen zou er een lampje moeten gaan branden en dat is niet van toepassing. Straks nieuwe batterijen halen om het een en ander uit te sluiten; maar las dat meerdere mensen er last van hebben. :)
pi_146752859
Jullie kunnen me hier vast wel helpen: Ik heb onlangs weer eens foto's gemaakt met mijn bejaarde Rollei. Eéntje wil ik graag af laten drukken/vergroten. Weet iemand een goed adres waar ik nog een zwart wit middenformaat kan laten vergroten afdrukken in het midden van het land?

Eentje waar ook echt goed wordt gekeken hoe de mooiste print gemaakt wordt? De 'ontwikkelen & afdrukken' printjes die ik kreeg bij de lokale fotozaakvond ik nogal flets.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 november 2014 @ 22:24:09 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146759012
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 20:01 schreef Fixers het volgende:
Jullie kunnen me hier vast wel helpen: Ik heb onlangs weer eens foto's gemaakt met mijn bejaarde Rollei. Eéntje wil ik graag af laten drukken/vergroten. Weet iemand een goed adres waar ik nog een zwart wit middenformaat kan laten vergroten afdrukken in het midden van het land?

Eentje waar ook echt goed wordt gekeken hoe de mooiste print gemaakt wordt? De 'ontwikkelen & afdrukken' printjes die ik kreeg bij de lokale fotozaakvond ik nogal flets.
Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Een ander alternatief is zorgen dat je een goede scan van zo'n opname hebt, dan kun je hem via de standaard-print-adressen net zo mooi en zo lelijk laten afwerken als je zelf wilt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146759566
Duuussss. Ik stond braaf met mn rolletje film bij de Hema, klaar om de boel in te leveren. Maar welke opties moet ik nu hebben? :'). Zwart/wit negatief enzovoort weet ik wel; alleen het formaat niet. Wat is aan te raden voor 120 en 35mm film?

Ik voelde me zo'n kneus. Brrr.
  maandag 17 november 2014 @ 22:45:03 #60
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_146759931
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:37 schreef Crientj het volgende:
Duuussss. Ik stond braaf met mn rolletje film bij de Hema, klaar om de boel in te leveren. Maar welke opties moet ik nu hebben? :'). Zwart/wit negatief enzovoort weet ik wel; alleen het formaat niet. Wat is aan te raden voor 120 en 35mm film?

Ik voelde me zo'n kneus. Brrr.
35mm op 13x18 heeft mijn voorkeur. 10x15 doet het hem voor mij niet, komen de foto's net niet tot hun recht ;)!

120 moet iemand anders toelichten, daar heb ik nog nooit meer geschoten.
Hmz...
pi_146760037
120 film gaat prima. Je kan 10x10 laten afdrukken. Dit geef je aan aan de binnenkant van de envelop.
pi_146760347
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Een ander alternatief is zorgen dat je een goede scan van zo'n opname hebt, dan kun je hem via de standaard-print-adressen net zo mooi en zo lelijk laten afwerken als je zelf wilt.
Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 november 2014 @ 23:14:26 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_146761078
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:

[..]

Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.
Ik ben er te lang uit om daar een goed advies over te kunnen geven. Misschien weet Google iets.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_146761934
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:
Op maandag 17 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Een ander alternatief is zorgen dat je een goede scan van zo'n opname hebt, dan kun je hem via de standaard-print-adressen net zo mooi en zo lelijk laten afwerken als je zelf wilt.

Wil je dat ze het ouderwets vergroten dan is het een euro of 30 volgens mij. Bij de hema ben je volgens mij iets van een 10tje kwijt.
"Those beautiful days for them I live"
pi_146858723


Ik heb dit oude nieuwe schatje kunnen bemachtigen, een Minolta Hi-Matic 9. Hij heeft de bijnaam 'stoeptegel' gekregen (goed, mijn Hasselblad is zwaarder) ;)
Ik ben benieuwd wat er nou uit komt, heb er maar eens een diafilm ingedaan (Fuji Sensia 100). Ik hoop dat ik geluk heb met de sluiter, zag er in ieder geval goed uit toen ik hem kocht. Was een tientje bij de kringloop :)

Ik schiet het liefst middenformaat, maar deze meetzoeker kon ik dus niet laten liggen.
pi_146908493
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:

[..]

Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.
Ik heb gehoord dat color in Utrecht goed werk levert.
  zondag 23 november 2014 @ 18:25:09 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146932114
Voor de analogen die het optimale uit hun film willen halen

Een crosspost van mij uit 2010
Het ijken van film

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen, dus binnen een range van objectieven van 1 fabrikant hoeft het eigenlijk niet voor ieder objectief.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 10:19:53 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146948463
Leuk topic om te volgen :) Draag analoge fotografie een warm hart toe :) Ik heb zelf nog een voorraad rolfilm in de koelkast liggen en een Flektagon 50 F4 liggen. Mocht iemand nog een goede Pentacon Six overhebben :)

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 24-11-2014 10:42:25 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 24 november 2014 @ 10:35:19 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146948785
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 10:19 schreef derLudolf het volgende:
Pentacon Sicx
Er staan er een aantal op www.ebay,de
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator maandag 24 november 2014 @ 10:55:53 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146949158
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er staan er een aantal op www.ebay,de
Dankje, staan inderdaad veel op. Maar zie nog beetje tegen het betalen op en de bereidheid naar het buitenland te versturen. Misschien anders gewoon een aanbieder aanschrijven ;)

Ik ben het moreel gewoon een beetje verplicht aan mezelf ;) De Flektagon heb ik nog nooit gebruikt. En het doka spul ook nog niet :(

Ik vind gewoon teveel dingen interessant
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 24 november 2014 @ 10:58:52 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146949204
Het is heerlijk romantisch in een doka met je vingers in de chemie te staan en een foto zien te verschijnen, je leert er heel veel van, been there, done that, maar als ik eerlijk ben, ik zit tegenwoordig liever achter een beeldscherm mijn RAW's te bewerken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 november 2014 @ 22:52:01 #72
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147007737
De geur van de doka zal me altijd bijblijven. O+

Zelf heb ik de Canon EOS RT en gebruikte vroeger Pentax camera's.
reset
  woensdag 26 november 2014 @ 06:00:41 #73
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147012104
FILM PHOTOGRAPHERS
My 2 rolls of B&W Ilford HP5 400iso film I took at my sisters wedding have come back ridiculously grainy, to the point where skin looks like sand. I was hoping it was the way they where scanned but I've checked the negatives closely and it appears the grain is on them too. I used my 35mm Ricoh KR-5 and they where all taken at correct exposure. The film was in date and the store I bought it from keep it in the fridge.
Is there anything I can do to salvage them? There are some really beautiful pictures that would break my heart if I can't get back somehow.
Any advice on why this happened or the best ways to decrease grain would be awesome.


Dit is geschreven door m'n nichtje. Het gaat over de bruiloft waar ik bij was in Australie. Iemand een idee?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_147012589
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 06:00 schreef kanovinnie het volgende:
FILM PHOTOGRAPHERS
My 2 rolls of B&W Ilford HP5 400iso film I took at my sisters wedding have come back ridiculously grainy, to the point where skin looks like sand. I was hoping it was the way they where scanned but I've checked the negatives closely and it appears the grain is on them too. I used my 35mm Ricoh KR-5 and they where all taken at correct exposure. The film was in date and the store I bought it from keep it in the fridge.
Is there anything I can do to salvage them? There are some really beautiful pictures that would break my heart if I can't get back somehow.
Any advice on why this happened or the best ways to decrease grain would be awesome.

Dit is geschreven door m'n nichtje. Het gaat over de bruiloft waar ik bij was in Australie. Iemand een idee?
Kan van alles zijn geweest (verkeerd ontwikkeld, film direct vanuit de koelkast gebruikt, temperatuur van de ontwikkelaar niet goed etc.), maar de precieze reden is niet zo van belang aangezien je die film toch niet noch een keer kan ontwikkelen. Het enige wat nog kan ik de negatieven laten inscannen (met een goeie scanner) en de boel zo veel mogelijk in Photoshop recht proberen te trekken.
  woensdag 26 november 2014 @ 08:36:45 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147012823
Heeft ze deze film wel vaker gebruikt?
Ik bedoel, het is gewoon een korrelige film

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 26 november 2014 @ 08:42:09 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147012880
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft ze deze film wel vaker gebruikt?
Ik bedoel, het is gewoon een korrelige film
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is wel een stuk erger dan dat :+
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kan van alles zijn geweest (verkeerd ontwikkeld, film direct vanuit de koelkast gebruikt, temperatuur van de ontwikkelaar niet goed etc.), maar de precieze reden is niet zo van belang aangezien je die film toch niet noch een keer kan ontwikkelen. Het enige wat nog kan ik de negatieven laten inscannen (met een goeie scanner) en de boel zo veel mogelijk in Photoshop recht proberen te trekken.
Ik lees nu dat het waarschijnlijk een ontwikkelfout is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 november 2014 @ 08:47:54 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147012948
Was de film gepushed? Of gewoon op 400 Asa belicht en ontwikkeld?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 26 november 2014 @ 08:53:01 #78
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_147013011
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Was de film gepushed? Of gewoon op 400 Asa belicht en ontwikkeld?
Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.

Sowieso, we waren buiten dus er was geen reden om te pushen lijkt me.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 26 november 2014 @ 09:08:39 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147013221
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 08:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.

Sowieso, we waren buiten dus er was geen reden om te pushen lijkt me.
Tja, als er te lang zou zijn ontwikkeld was er sprake geweest van een over ontwikkelde film, net als te warm, dus er is waarschijnlijk een verkeerde ontwikkelaar gebruikt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 november 2014 @ 11:41:44 #80
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147050677
Mijn gok zou toch overbelichting zijn. In mijn ervaring wordt HP5+ daar erg korrelig van. Onderstaande foto heeft dit ook (scan van film), ze staat vol in de zon en ik realiseerde mij dat de foto’s twee stops overbelicht is (omdat ik net een foto had genomen tegen dezelfde zon in).

Girl & bike by Gimmikc, on Flickr

Als de foto’s bij daglicht zijn genomen: de camera die je zus gebruikte heeft een sluitertijd van maximaal 500. Als je uitgaat van de de sunny-sixteen regel, kom je met een 400 ISO film op minimale instellingen van 500 met f16. En ik denk dat sunny-sixteen in Australie meer sunny-twenty-two is. Je minimale instelling zit dus op de grens van wat de camera aan kan. Elke diafragma instelling lager dan f16 levert waarschijnlijk een overbelichte foto op. Andere film gebruiken of deze film instellen als ISO 200 (en korter ontwikkelen) was waarschijnlijk beter geweest. Maar ja, daar heb je niks aan.

Wat je nu nog kunt doen? Scannen van zwart/witfilm levert fors meer korrels op dan een doka afdruk. Het kan best zijn dat op kleine, traditionele afdrukken het resultaat nog best acceptabel is. Normaal gesproken moet je met HP5+ echt gekke dingen doen om echt geen beeld te hebben. Het is de AK-45 onder de films.
I am a black hole shitting into the void
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 november 2014 @ 16:13:33 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147058205
Dat laatste geldt voor zowel de FP4 als de HP5, je moet erg je best doen om helemaal niks te krijgen. Ik was echter nooit dol op HP5 omdat ie zo klierig in de ontwikkeling was, elke fout leverde 'korrels als vuisten' op.
Tri-X was qua belichten wat mieperiger maar was dan weer bijna niet stuk te ontwikkelen 8)7

Zwartwitfilms en ontwikkelaren leren je de Universele Wet tot Behoud van Ellende kennen :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 27 november 2014 @ 16:31:38 #82
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147058720
Hoewel naar het schijnt mijn ontwikkelaar (HC-110) niet de fijnste korrel oplevert, was dat bij mij niet de oorzaak. Andere foto’s van precies dezelfde dag op precies hetzelfde rolletje zijn wel prima. Of misschien is HC-110 wel extra dodelijk voor overbelichte plaatjes.
I am a black hole shitting into the void
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 november 2014 @ 17:39:06 #83
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147060513
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 16:31 schreef Gimmick het volgende:
Hoewel naar het schijnt mijn ontwikkelaar (HC-110) niet de fijnste korrel oplevert, was dat bij mij niet de oorzaak. Andere foto’s van precies dezelfde dag op precies hetzelfde rolletje zijn wel prima. Of misschien is HC-110 wel extra dodelijk voor overbelichte plaatjes.
Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.
Over het algemeen geldt dat hoe kleiner je negatief is, hoe meer behoefte je hebt aan nivelleren bij het ontwikkelen. Ik deed mijn middenformaat altijd met sterkere ontwikkelaren om als mijn kleinbeeldfilms. Bij middenformaat wil je toonschaal omdat je toch geen last van korrel hebt. Bij kleinbeeld wil je de contrasten een beetje binnen bedwang houden en wat reserve voor belichtingsfouten.
Het spelen met al die variabelen is wel het allerleukste van zwartwitfotografie
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147062149
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.

pi_147062277
geen last van lichtlekken in je camera?
"Those beautiful days for them I live"
  donderdag 27 november 2014 @ 19:45:31 #86
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147064404
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.

[ afbeelding ]
Gemaakt met die kartonnen camera? Ik gok dat de fout bij jou of de camera zit.
I am a black hole shitting into the void
pi_147064600
Nee, geen lichtlekken. Er zit een vaag vlekkerig residu op de foto. Vandaar de vraag. En ik heb nog 1 zeer onflatteus zelfportret haha, dus die doet t prima. Alleen langer belichten dus. :)
Er is alleen nog 1 dingetje dat ik niet begrijp, maar daar maak ik morgen wel een foto van tijdens daglicht. Het lijkt namelijk alsof de randen niet goed meekomen met de rest. Je ziet het ook wel op de foto;s aan de rechterkant, alsof er een extra rand omheen zit of de foto 'scheef' genomen lijkt te zijn.
  donderdag 27 november 2014 @ 19:50:26 #88
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147064626
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 17:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.
Over het algemeen geldt dat hoe kleiner je negatief is, hoe meer behoefte je hebt aan nivelleren bij het ontwikkelen. Ik deed mijn middenformaat altijd met sterkere ontwikkelaren om als mijn kleinbeeldfilms. Bij middenformaat wil je toonschaal omdat je toch geen last van korrel hebt. Bij kleinbeeld wil je de contrasten een beetje binnen bedwang houden en wat reserve voor belichtingsfouten.
Het spelen met al die variabelen is wel het allerleukste van zwartwitfotografie
Mijn tactiek is voorlopig om alle variabelen tot een minimum te beperken. Ik weet dat er veel meer mogelijk is, maar eerst maar eens één film (HP5) en één manier van ontwikkelen (HC-110, verdunning h - 1:62) goed onder de knie krijgen. Ok, helemaal zuiver ben ik daar niet in (soms gebruik ik nog wel eens langzamere film).
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 27 november 2014 @ 19:53:18 #89
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147064751
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:49 schreef Crientj het volgende:
Nee, geen lichtlekken. Er zit een vaag vlekkerig residu op de foto. Vandaar de vraag. En ik heb nog 1 zeer onflatteus zelfportret haha, dus die doet t prima. Alleen langer belichten dus. :)
Er is alleen nog 1 dingetje dat ik niet begrijp, maar daar maak ik morgen wel een foto van tijdens daglicht. Het lijkt namelijk alsof de randen niet goed meekomen met de rest. Je ziet het ook wel op de foto;s aan de rechterkant, alsof er een extra rand omheen zit of de foto 'scheef' genomen lijkt te zijn.
Check sowieso de negatieven. Ik kan mij voorstellen dat het met deze camera moeilijk is om exact naar het volgende frame door te spoelen. Ook kan ik mij voorstellen dat de film niet helemaal recht ligt. Bij de hema worden de foto's automatisch geknipt en dat gaat nooit goed met afwijkende formaten.
I am a black hole shitting into the void
  Moderator donderdag 27 november 2014 @ 20:08:39 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147065298
Morgen een weekendje naar Frankrijk. Denk dat ik de Praktica met 50 F1.8 ook maar eens meenemen :) Ga sowieso ook even naar de kust te kijken, dus even rolletje zwart/wit erin. Agfa APX 100 heb ik nog liggen

Ik heb de camera nog nooit gebruikt eigenlijk. Kon hem voor ¤17 kopen inclusief zo'n tas/hoes en een Tokina 200 F3.5 en toen kon ik me niet beheersen :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 november 2014 @ 20:40:44 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147066760
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.

[ afbeelding ]
Zoals al gezegd, check de negatieven om te zien welk deel eventueel door het lab is verkloot. Als je duidelijke vlekken óp de film ziet zitten is er iets in het ontwikkelproces niet helemaal jofel gegaan.
Kijk, als je toch bezig bent, ook even naar de dekking van de negatieven. Zijn ze nagenoeg transparant, dan heb je op een of andere manier te kort belicht, zijn ze nauwelijks doorzichtig, dan is de belichting wat aan de lange kant geweest. 't Blijft altijd even uitvinden hoe je met een pinhole de boel goed moet belichten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147083180
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte :{
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje :{
  vrijdag 28 november 2014 @ 12:33:16 #93
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147083927
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte :{
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje :{
Dat bedoel ik dus met te veel variabelen :) 'rotfilm', alternatieve ontwikkelaar (caffenol), camera met mogelijk lichtlekken. Tja, kan dus van alles zijn. Zorg als je net begint dat je met voorspelbare materialen werkt: goede, verse film (Ilford HP5+ of Kodak Tri-X zijn eenvoudige films om mee te beginnen), een populaire ontwikkelaar en andere chemicaliën en een betrouwbare camera.
I am a black hole shitting into the void
pi_147084143
Totdat je tri-x 320 hebt, waar geen tabbellen vpor zijn als je in rodinal wil ontwikkelen
"Those beautiful days for them I live"
pi_147084571
quote:
18s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte :{
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje :{
Gebruik dan ook een normale ontwikkelaar. D-76 bijvoorbeeld, is behoorlijk idiot proof. Verder produceert Lomography zelf geen films, ze gebruiken wat voorhanden is. Dus Lady Grey kan de ene keer T-Max zijn, de andere keer chinese zooi. Gewoon een standaard film gebruiken zou ik zeggen, ik heb zelf goeie ervaringen met Ilford FP4 en HP5, Tri-X is inderdaad ook prima. Bij het ontwikkelen niet gaan kloten met gekke verdunningen, niet gaan pushen/pullen, geen gekke temperaturen, alles volgens het boekje doen (nee, dat doe je niet wanneer je een kop koffie en een vitaminepil gebruikt om te ontwikkelen). Je kan eventueel nog bij de kringloop of op marktplaats een redelijk moderne analoge camera kopen, daar wat mee schieten om zo het ontwikkelen wat in de vingers te krijgen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 november 2014 @ 13:12:21 #96
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147084965
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:40 schreef AlexRow het volgende:
Totdat je tri-x 320 hebt, waar geen tabbellen vpor zijn als je in rodinal wil ontwikkelen
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ouwesok op 28-11-2014 13:24:10 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147085140
Hmmm, dan haal ik maar eens D-76 :P
De Amaloco was er eigenlijk alleen maar om even te ontwikkelen zonder al teveel geklungel in de doka. Ik zoek regelmatig de DX-code van zo'n film op, meestal is het inderdaad T-max. Ik kloot niet met rare verdunningen, want zo ervaren ben ik gewoon niet met ontwikkelen. Als ik Amaloco gebruik, houd ik me keurig netjes aan de gebruiksaanwijzing (ook zonde van je foto's als je dat niet doet).

En ik héb een collectie analoge camera's die gewoon goed zijn :D
Ik ben gek op degelijk spul en ik heb echt een hekel aan lichtlekken. Ik heb een brakke Pentax 110, een Olympus Trip 35 (een van mijn favorieten), een Lubitel 2 (hij is niet super, maar hij is uitstekend als TLR instapmodel), een Hasselblad 500C/M en een Minolta Hi-matic 9. Verder nog wat losse crapcamera's die ik gebruik om te hacken of reserveonderdelen ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 november 2014 @ 13:39:23 #98
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147085774
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:19 schreef Opoefiets het volgende:
Hmmm, dan haal ik maar eens D-76 :P
De Amaloco was er eigenlijk alleen maar om even te ontwikkelen zonder al teveel geklungel in de doka. Ik zoek regelmatig de DX-code van zo'n film op, meestal is het inderdaad T-max. Ik kloot niet met rare verdunningen, want zo ervaren ben ik gewoon niet met ontwikkelen. Als ik Amaloco gebruik, houd ik me keurig netjes aan de gebruiksaanwijzing (ook zonde van je foto's als je dat niet doet).

En ik héb een collectie analoge camera's die gewoon goed zijn :D
Ik ben gek op degelijk spul en ik heb echt een hekel aan lichtlekken. Ik heb een brakke Pentax 110, een Olympus Trip 35 (een van mijn favorieten), een Lubitel 2 (hij is niet super, maar hij is uitstekend als TLR instapmodel), een Hasselblad 500C/M en een Minolta Hi-matic 9. Verder nog wat losse crapcamera's die ik gebruik om te hacken of reserveonderdelen ;)
Hou er rekening mee dat Tmax lastpakken in de ontwikkeling zijn. Moet je met een klassieke film voorzichtig omspringen, een Tmax moet je op zijn lazer geven. De beste resultaten haalde ik met Microphen van Ilford in zijn 1:4-verdunning voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147086752
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?
"Those beautiful days for them I live"
pi_147087065
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:08 schreef AlexRow het volgende:

[..]

rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?
pi_147087163
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internet
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 28 november 2014 @ 14:21:46 #102
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147087222
The Massive Dev Chart is een mooie online bibliotheek met vrijwel elke mogelijke film/ontwikkelaar methode. Ze hebben ook een fantastische app waar die bibliotheek gelijk gekoppeld is aan een timer.

Voor rodinal/Tri-x 320 hebben ze ook informatie:

http://www.digitaltruth.c(...)c=Search&TempUnits=C
I am a black hole shitting into the void
pi_147087298
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?
Water als stopbad
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 28 november 2014 @ 14:27:10 #104
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147087381
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:19 schreef AlexRow het volgende:

[..]

ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internet
wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.

Technische info: http://www.kodak.com/glob(...)Pubs/f4017/f4017.pdf
I am a black hole shitting into the void
pi_147087388
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:21 schreef Gimmick het volgende:
The Massive Dev Chart is een mooie online bibliotheek met vrijwel elke mogelijke film/ontwikkelaar methode. Ze hebben ook een fantastische app waar die bibliotheek geli

Owk gekoppeld is aan een timer.

Voor rodinal/Tri-x 320 hebben ze ook informatie:

http://www.digitaltruth.c(...)c=Search&TempUnits=C

Ow, ikheb AM74 van Amaloco.Maar die is gebaseerd op een andere klassieke ontwikkelaar
"Those beautiful days for them I live"
pi_147087500
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:27 schreef Gimmick het volgende:

[..]

wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.

Technische info: http://www.kodak.com/glob(...)Pubs/f4017/f4017.pdf
Mijn internet research gaf aan at Tri-x 320 TXP meer een studiofilm is, komt volgens mij ook niet voor in kleinere formaten.

quote:
TRI-X 320 Films (320TXP) feature excellent tone
gradation and brilliant highlights. They are especially well
suited to low-flare interior lighting or flash illumination.
They are also useful for portraiture with low-contrast
backlighting outdoors.
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 28 november 2014 @ 14:49:15 #107
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147087902
Tri-x 320 is vrijwel identiek aan Tri-x 400 (zie mijn link, ze hebben zelfs hetzelfde technische sheet), alleen wordt inderdaad die 320 variant voor middenformaat en groter gemaakt en de 400 variant voor 35mm. Dus het enige argument dat het een studiofilm zou zijn is dat het middenformaat is. Kan best in de studio gebruikt worden, maar meestal willen fotografen in de studio fijnere korrel en minder hard contrast.

edit: oh wacht er is ook een Tri-x 400 op 120 en die 320 lijkt inderdaad op studio gericht te zijn. My bad.

[ Bericht 12% gewijzigd door Gimmick op 28-11-2014 14:54:43 ]
I am a black hole shitting into the void
pi_147088255
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 14:24 schreef AlexRow het volgende:

[..]

Water als stopbad
Beter een echt stopbad gebruiken, desnoods zelf maken met schoonmaakazijn (stinkt wel). Maar nog beter: gewoon kopen. Duur is het niet, en je ziet tenminste wanneer je de boel moet verversen.
  vrijdag 28 november 2014 @ 15:38:10 #109
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147089245
Citroenzuur gebruiken, stinkt niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147089720
misschien koop ik ook wel een stopbad, dat zijn de kosten toch niet.
"Those beautiful days for them I live"
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 november 2014 @ 16:23:46 #111
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147090659
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 15:53 schreef AlexRow het volgende:
misschien koop ik ook wel een stopbad, dat zijn de kosten toch niet.
Stopbad is pas nodig bij snelle ontwikkelprocessen. Gebruik je een ontwikkelaar die ongeveer 10 minuten moet werken, dan volstaat gewoon een spoelinkje met water waarmee je voorkomt dat de film in het frisse citroenzuur ineens raar gaat doen (zoek eens op reticulatie).
Korte processen (bijv. C41 met maar een paar minuten ontwikkelen) moet je wél met citroenzuur afstoppen omdat er na die tijd vaak nog heel veel energie in de ontwikkelaar zit en een tijdsoverschrijding desastreus kan uitpakken.
Desondanks is het niet verboden om stopbad altijd in te zetten. Tip: Als je met een nivellerende ontwikkelaar werkt (bijv. D76 1:1) maak dan je stopbad half zo sterk als aanbevolen en dan met als doel om je fixeer beter uit te nutten omdat je er geen alkalische resten bij in krijgt. Je doet dan ineens twee keer zo lang met je fixeer :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147094238
iemand interesse in een vrijwel niet gebruikte nikon f80 met ik geloof een 28-80 objectief, lowepro tas(je) en ministatief? voor ern klein prijsje.

pm me dan! :)
wilde het eerst even hier proberen alvorens marktplaats.
pi_147566866
Hallo lui,

tijdje niet actief geweest hier in verband met een drukke stage (tot eind januari), maar ik wil graag weer tijd stoppen in analoge fotografie. Wat mij eigenlijk vooral tegenhoud is de prijs van het hele gebeuren.
Laatste keer dat ik een heel rolletje heb laten ontwikkelen en inscannen (kreeg ik een cd'tje met .jpg'tjes) betaalde ik ruim tien euro. Heel veel als je het mij vraagt en het moet vast goedkoper kunnen. Rolletjes zoek ik tweedehands omdat veel mensen het nog ergens hebben liggen en dan doen ze ze weg voor een scheet en drie knikkers. Maar het ontwikkelen/scannen, waar kan dat goedkoop? Het liefst in Amsterdam want daar kom ik regelmatig.
pi_147567063
Hier wat resultaten van het laatste rolletje:


  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 december 2014 @ 19:32:46 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147579102
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:10 schreef Orbox het volgende:
Hallo lui,

Laatste keer dat ik een heel rolletje heb laten ontwikkelen en inscannen (kreeg ik een cd'tje met .jpg'tjes) betaalde ik ruim tien euro. Heel veel als je het mij vraagt en het moet vast goedkoper kunnen.
Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.

Bij wat voor winkel betaalde je die ruim tien euro :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 14 december 2014 @ 19:44:13 #116
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147579527
Koop een leuke filmscanner, zoek nog steeds een eenvoudige voor rolfilm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 december 2014 @ 20:11:05 #117
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147580606
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een leuke filmscanner, zoek nog steeds een eenvoudige voor rolfilm
Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_147599317
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 19:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.

Bij wat voor winkel betaalde je die ruim tien euro :?
Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.

quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 20:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.
Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.

Wat voor resolutie levert je 4180?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 15 december 2014 @ 14:11:57 #119
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147601421
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:19 schreef Orbox het volgende:

[..]

Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.

[..]

Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.

Wat voor resolutie levert je 4180?
Resolutie zou ik even moeten nakijken, maar in elk geval meer dan genoeg.

Wil je de beste scanner voor zijn geld, dan regel je een Epson V550 die iets boven de 200 euro kost en zo ongeveer alles kan scannen en nog goed ook.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 15 december 2014 @ 14:24:54 #120
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147601796
Dit schreef ik in een ander topic over scannen:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:26 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Na een aantal jaar digitaal ben ik weer terug naar film. Kleurenfilm breng ik weg naar de fotograaf, kost 5 euro voor ontwikkelen en afdrukken (zowel 35mm als 120 rolfilm). Zwart/wit doe ik zelf, dat gaat prima en vind ik leuk om te doen.

Scannen is het meest vervelend aan film. Scannen kun je beter zelf doen, de cd's die je van de ontwikkelcentrales krijgt zijn van zeer matige kwaliteit. Ik heb een Epson v550 scanner van 185 euro, dus dat is de grootste investering. Hiermee kan je 35mm en rolfilm inscannen. Rolfilm gaat eigenlijk nog beter dan 35mm. De negatieven zijn een stuk groter dus je loopt minder snel tegen de beperkingen aan van de scanner.

Ik heb overigens nog een Canon 4200f scanner over, geschikt voor 35mm negatief. Het is niet de beste scanner, maar het werkt wel (zeker om foto's te delen op het internet). Gratis af te halen, mocht je geïnteresseerd zijn.

[ link | afbeelding ]Winter at Ankeveen by Gimmikc, on Flickr

Kodak Portra 400 (120 rolfilm), gescand met de Epson.

[ link | afbeelding ]Teahouse by Gimmikc, on Flickr

Ilford HP5 Plus, zelf ontwikkeld, nog gescand met de Canon (ook prima dus).
I am a black hole shitting into the void
pi_147604538
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:24 schreef Gimmick het volgende:
Ik heb overigens nog een Canon 4200f scanner over, geschikt voor 35mm negatief. Het is niet de beste scanner, maar het werkt wel (zeker om foto's te delen op het internet). Gratis af te halen, mocht je geïnteresseerd zijn.
En heb je die toevallig nog staan? ;)

Overigens druk ik bijna geen foto's af, alleen soms voor in een album of ik laat een heel boekje afdrukken van een vakantie of iets dergelijks. 5 euro is trouwens niet duur voor het afdrukken van een heel rolletje.
  dinsdag 16 december 2014 @ 03:51:34 #122
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_147627123
Ja, staat nog steeds stof te verzamelen. Mocht je hem willen hebben, graag.
I am a black hole shitting into the void
pi_147634413
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 03:51 schreef Gimmick het volgende:
Ja, staat nog steeds stof te verzamelen. Mocht je hem willen hebben, graag.
Als ik jou er ook nog eens een plezier mee doe, natuurlijk! Ik stuur je een persoonlijk bericht als me dat lukt. :)
pi_147967884
Ik ben op zoek naar Ilford HP5 plus 400 (120 spoel). Waar kan ik dat het beste en goedkoopste online bestellen?
  vrijdag 26 december 2014 @ 11:49:03 #125
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_147970571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 09:01 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben op zoek naar Ilford HP5 plus 400 (120 spoel). Waar kan ik dat het beste en goedkoopste online bestellen?
http://www.macodirect.de
Hmz...
  dinsdag 30 december 2014 @ 15:10:11 #126
69994 seto
-|||--------|||-
pi_148141067
Ik ga ook een poging doen met analoog :P



Nu nog even een lens scoren.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_148161719
quote:
17s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:10 schreef seto het volgende:
Ik ga ook een poging doen met analoog :P

[ afbeelding ]

Nu nog even een lens scoren.
En wat wil je voor lens scoren?
#35.
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:14:28 #128
69994 seto
-|||--------|||-
pi_148162881
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 21:54 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

En wat wil je voor lens scoren?
Een 35mm, daar blijft het ook voorlopg bij denk ik.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  zaterdag 3 januari 2015 @ 17:58:15 #129
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_148286260


Terug van drie weken Taiwan. Hopen dat de film de vele scanners op Chinese vliegvelden overleeft heeft.
I am a black hole shitting into the void
  maandag 5 januari 2015 @ 22:36:13 #130
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_148373819
Eerste drie films ontwikkeld *O*


Fenchihu Teahouse by Gimmikc, on Flickr
I am a black hole shitting into the void
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 januari 2015 @ 23:10:18 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148375491
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 17:58 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]

Terug van drie weken Taiwan. Hopen dat de film de vele scanners op Chinese vliegvelden overleeft heeft.
Jaren geleden is dat verhaal dat scanners op vliegvelden je films zouden verkloten al een keer gedebunked.
De enige paar plekken waar je toen nog risico liep waren een paar luchthavens in echt achtergebleven gebieden en daar kon een speciale filmpjeszak (de Filmsafe) al zo ongeveer alles tegenhouden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148384453
Ik was van de week aan het opruimen en iemand die deze pentax bellow set wil overnemen voor een prikkie, leuk om macro opnamen mee te maken.

  dinsdag 6 januari 2015 @ 12:27:52 #133
69994 seto
-|||--------|||-
pi_148385453
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 22:36 schreef Gimmick het volgende:
Eerste drie films ontwikkeld *O*

[ link | afbeelding ]
Fenchihu Teahouse by Gimmikc, on Flickr
Nice!

Mijn 35mm lens is er inmiddels ook bij:


Ga hem dit weekend uitproberen O+
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  dinsdag 6 januari 2015 @ 18:33:15 #134
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_148397534
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 23:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Jaren geleden is dat verhaal dat scanners op vliegvelden je films zouden verkloten al een keer gedebunked.
De enige paar plekken waar je toen nog risico liep waren een paar luchthavens in echt achtergebleven gebieden en daar kon een speciale filmpjeszak (de Filmsafe) al zo ongeveer alles tegenhouden.
Er zijn zoals altijd tegenstrijdige geluiden op het internet. Normaal gesproken maak ik mij ook niet druk, maar ik had dit keer drie 800 ISO filmpjes. Daarnaast waren de scanners op het Chinese vliegveld groot genoeg voor je ingecheckte bagage. Sterker nog: mijn ingecheckte en handbagage ging door dezelfde machine. Toen ik vroeg of ze mijn films met de hand wilde checken wees ze driftig naar het boordje 'film safe', dus laten we daar maar op hopen.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 6 januari 2015 @ 19:15:43 #135
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_148399055
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:27 schreef seto het volgende:

[..]

Nice!

Mijn 35mm lens is er inmiddels ook bij:
[ afbeelding ]

Ga hem dit weekend uitproberen O+
Nette camera. Geen verstand van Nikon, maar lijkt mij eind jaren '70, begin jaren '80? In die periode zijn de mooiste spiegelreflexcamera's gebouwd. Degelijk, gebruiksvriendelijk zonder al die moderne fratsen als automatische belichtingsinstellingen en autofocus. 35mm is ook een prima standaardlens, heel wat veelzijdiger dan de 50mm.
I am a black hole shitting into the void
  woensdag 7 januari 2015 @ 12:51:05 #136
69994 seto
-|||--------|||-
pi_148423091
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 19:15 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Nette camera. Geen verstand van Nikon, maar lijkt mij eind jaren '70, begin jaren '80? In die periode zijn de mooiste spiegelreflexcamera's gebouwd. Degelijk, gebruiksvriendelijk zonder al die moderne fratsen als automatische belichtingsinstellingen en autofocus. 35mm is ook een prima standaardlens, heel wat veelzijdiger dan de 50mm.
Klopt helemaal, is een Nikon FE en die werden rond die tijd gemaakt.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_149575471
Net binnen:
Nikon F2 *O*

Nog even op zoek gaan naar batterijtjes want die zijn op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 februari 2015 @ 18:16:06 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149577167
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 17:06 schreef geelkuikentje het volgende:
Net binnen:
Nikon F2 *O*
[ afbeelding ]
Nog even op zoek gaan naar batterijtjes want die zijn op.
Zelfs dan doet ie het nog gewoon, alleen lichtmeten gaat wat lastig.

Mooi beestje trouwens :Y Onverwoestbaar
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 11 februari 2015 @ 23:11:14 #139
69994 seto
-|||--------|||-
pi_149587612
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 17:06 schreef geelkuikentje het volgende:
Net binnen:
Nikon F2 *O*
[ afbeelding ]
Nog even op zoek gaan naar batterijtjes want die zijn op.
Mooi ding. Light seals nog intact?
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_149602826
Wat een mooie, zeg!
pi_149776548
Ik wil eens een rolletje volschieten met wat oude lenzen.

Ik heb een Praktica LTL3 en een MTL5, welke bevelen jullie aan?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 17 februari 2015 @ 22:04:51 #142
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_149776962
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
Ik wil eens een rolletje volschieten met wat oude lenzen.

Ik heb een Praktica LTL3 en een MTL5, welke bevelen jullie aan?
De MTL-5 is een stuk nieuwer en qua mogelijkheden zijn ze identiek.
Kijk de beide camera's even goed na voor wat betreft de afdichting van de achterwand en kies degene waarvan de afdichting er nog het mooist uitziet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_149777285
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 22:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De MTL-5 is een stuk nieuwer en qua mogelijkheden zijn ze identiek.
Kijk de beide camera's even goed na voor wat betreft de afdichting van de achterwand en kies degene waarvan de afdichting er nog het mooist uitziet
oke, zal eens kijken
Heb trouwens ook nog een Petri GX-1
#35.
pi_151107776
Ik ga morgen even de stad in met de Nikon F2. Ik twijfel welke lens beter is:
Nikkor-H.C 1:2 50 mm link (de bovenste)
of
Nikkor f/1.4 D AF link
Mij lijkt de 1.4 een flink stuk beter omdat beter diafragma en 7 blades ipv 6 bij de 2.0
Ik neem ze allebei mee maar ben benieuwd of iemand weet welke beter is. Prijs ligt ook nogal ver uit elkaar bij kenrockwell.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:23:54 #145
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_151673481
Is er eigenlijk nog vraag naar analoge camera's? Ik heb de oude van mijn overleden schoonvader hier liggen, maar daar gaan wij niets meer mee doen. Indien er interesse is wil ik wel wat zoeken naar model en type enzo.....
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:26:04 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151673548
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:23 schreef Mark het volgende:
Is er eigenlijk nog vraag naar analoge camera's? Ik heb de oude van mijn overleden schoonvader hier liggen, maar daar gaan wij niets meer mee doen. Indien er interesse is wil ik wel wat zoeken naar model en type enzo.....
Of er vraag naar is, hangt helemaal daarvan af, merk, model en type
Een Leica of Hasselblad zal meer interesse wekken dan een Praktica

Stel je er dan nog niet te veel van voor, een Hasselblad was vroeger de prijs van een leuke auto, afhankelijk van model, lenzen en toestand doen ze nu tussen de 100 en 1500 euro

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 14-04-2015 11:38:16 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:39:08 #147
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_151673880
Snap ik :)

Zover ik het kan zien is het een Minolta Dynax 5xi, met een AF 28-105 zoomlens erop.

Lijkt een spiegelreflexcamera te zijn
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:40:31 #148
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_151673915
Het gaat me er ook niet om om er veel geld voor te vangen: het ding is te zwaar en te duur (filmpjes) om kinderen ermee te laten experimenteren, dus we gaan er niets meer mee doen. Weggooien vind ik echter ook zonde. Daarom was ik benieuwd of er misschien nog vraag naar is.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:43:37 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151674000
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:40 schreef Mark het volgende:
Het gaat me er ook niet om om er veel geld voor te vangen: het ding is te zwaar en te duur (filmpjes) om kinderen ermee te laten experimenteren, dus we gaan er niets meer mee doen. Weggooien vind ik echter ook zonde. Daarom was ik benieuwd of er misschien nog vraag naar is.
Nauwelijks
Kijk maar wat er te koop staat op ebay.de en wat de prijzen zijn
http://www.ebay.de/sch/i.(...)i+AF+28-105&_sacat=0
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2015 @ 11:55:50 #150
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_151674343
Dan zal hij wel naar de kringloopwinkel gaan
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  Moderator zondag 20 september 2015 @ 16:09:02 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156245497
Ik vond vrijdag nog een aantal negatieven die ik nog niet had gescand. Kodak Ektar :)


Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:48:01 #152
449259 Kafferinus
Zwarte Nietsnut
pi_156777172
Hoi iedereen, ik heb een vraagje. Het lijkt mij tof om met analoge fotografie bezig te gaan en om dan ook mijn eigen zwartwit rolletjes te ontwikkelen. Ik woon echter op een studentenkot, dus ruimte voor mijn eigen doka heb ik niet. Weet iemand wellicht opties(gedeelde doka's in Groningen) o.i.d.?
  maandag 12 oktober 2015 @ 13:05:42 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156779175
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 12 oktober 2015 @ 17:35:45 #154
449259 Kafferinus
Zwarte Nietsnut
pi_156784429
Super, nu een leuke Canonet op de kop tikken en ik kan aan de slag.
pi_156826647
Ik heb ook geen doka, hoor. Hoe is de route naar de dichtstbijzijnde afvoer in jouw huis?

Ik heb gewoon een werktafel in mijn inimini flat. Wisselzakje, krat met chemicaliën en trechters. En natuurlijk een ontwikkeltankje. Als je met Caffenol aan de slag gaat, wordt het nog leuker... is de fixeer namelijk het enige wat je niet door de gootsteen kan gooien :D
  woensdag 14 oktober 2015 @ 21:25:23 #156
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_156839620
Fixeer breng ik weg, maar ontwikkelaar spoel ik ook door (hc-110). Zo goed als uitgeput na gebruik. Het gemiddelde schoonmaakkasje bevat zwaardere chemicaliën die heel wat onverschilliger weggespoeld worden.
I am a black hole shitting into the void
pi_157370927
Ik zie dit topic nu pas. Leuk.Zelf ook veel met analoog bezig. Vooral met de wat grotere formaten en veel met instant film. Fuji Instax, Impossible film en Fuji FP100c materiaal. Ook heb ik via Kickstarter wat New55 Film gekregen.
pi_157373587
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 22:08 schreef Degro het volgende:
Ik zie dit topic nu pas. Leuk.Zelf ook veel met analoog bezig. Vooral met de wat grotere formaten en veel met instant film. Fuji Instax, Impossible film en Fuji FP100c materiaal. Ook heb ik via Kickstarter wat New55 Film gekregen.
Instant film *O*. Heb je fotos online staan?
pi_157379357
Ik heb wel wat foto's staan op mijn twee blogs waarvan ik er 1 niet meer gebruik:
darkroomninja.blogspot.com
allthingsanalogue.weebly.com
  vrijdag 27 november 2015 @ 07:26:55 #160
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157853968
Ik vond nog een zak met 110 films in de vriezer, iemand interesse voor ik ze op marktplaats/ebay gooi?
pi_157855676
Die ben je snel kwijt als je ze op Marktplaats/Fleabay gooit!
  woensdag 13 januari 2016 @ 13:54:20 #162
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159067953
Hoe zit het met negatiefscanners? Zijn die idiot-proof?

Zit er aan te denken om m'n moeder er eentje cadeau te doen. Die heeft alle negatieven van alle foto's die ze ooit gemaakt hebben bewaard. Dus zeg maar zo'n 30 jaar aan familie/vakantiefoto's. Nu zijn de meeste van die foto's hartstikke mooi ingeplakt in fotoboeken, maar je moet er niet aan denken dat daar ooit wat mee gebeurt.

Dus het grandioze idee van een negatiefscanner zodat er een digitaal archief aangelegd kan worden. Alleen is mijn moeder een behoorlijke digibeet, en m'n vader komt ook niet verder dan nu.nl en bouwmachineforum.nl.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 14 januari 2016 @ 20:10:44 #163
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159106390
Nee, niet echt idioot proof, al hangt dat uiteraard wel af hoe kritisch je bent. Scannen is relatief eenvoudig, dat is allemaal wel uit te leggen. Maar echt goed scannen is moeilijk en tijdrovend: stofvrij maken, kleine stofjes wegklonen, kleurbalans, zorgen dat de film goed vlak ligt, netjes uitsnijden etc.
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 15 januari 2016 @ 10:06:15 #164
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159118526
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 20:10 schreef Gimmick het volgende:
Nee, niet echt idioot proof, al hangt dat uiteraard wel af hoe kritisch je bent. Scannen is relatief eenvoudig, dat is allemaal wel uit te leggen. Maar echt goed scannen is moeilijk en tijdrovend: stofvrij maken, kleine stofjes wegklonen, kleurbalans, zorgen dat de film goed vlak ligt, netjes uitsnijden etc.
We gaan het maar proberen. Kan toevallig een scanner via V&A oppikken. We zien wel wat het wordt :P. En anders gaat m'n moeder maar op cursus. :Y)
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 15 januari 2016 @ 10:07:33 #165
69994 seto
-|||--------|||-
pi_159118537
Als je bereid bent wat geld uit te geven kan je ze ook naar een fotovaklab brengen, die hebben vaak veel betere scanners staan.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  vrijdag 15 januari 2016 @ 10:19:51 #166
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159118693
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 10:07 schreef seto het volgende:
Als je bereid bent wat geld uit te geven kan je ze ook naar een fotovaklab brengen, die hebben vaak veel betere scanners staan.
Dat gaat met een paar duizend negatieven best een kostbare zaak worden gok ik :X.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_159118751
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 10:19 schreef fathank het volgende:

[..]

Dat gaat met een paar duizend negatieven best een kostbare zaak worden gok ik :X.
En met een eigen scanner een tijdrovende :P
  vrijdag 15 januari 2016 @ 10:24:44 #168
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159118764
Dat is zeker waar, maar Pa die kruipt langzaamaan richting pensioen, die moet ook wat om handen hebben :D
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator vrijdag 15 januari 2016 @ 10:53:36 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159119233
Ik heb een Epson 4490, kleinbeeld negatieven scannen vind ik maar zeer matig worden, middenformaat ben ik wel te spreken over.

Als het echt om duizenden gaat, kun je dan niet beter een goede scanner (drumscanner heb ik wel eens gelezen?). Na afloop kun je die dan weer verkopen, of als hij er aardigheid in heeft advertentie plaatsen in een lokaal krantje en hem daarmee terug verdienen :+

Scannen kost sowieso veel tijd, mijn inziens is het dan zonde van de tijd om duizenden zeer matige plaatjes te maken...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 15 januari 2016 @ 11:42:58 #170
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159120287
We gaan het maar eens proberen. Ik kom nog wel terug met wat resultaten over een paar weken :P.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 januari 2016 @ 20:37:13 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_159156281
Nog iemand hier die met een middenformaatcamera werkt :?
En zo ja, heeft die iemand nog belangstelling voor een hoeveelheidje 120/220 films :?
Ik heb er nog wel een aantal liggen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 16 januari 2016 @ 20:40:51 #172
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159156388
Of al je geen camera hebt, ik heb hier nog wel een Pentax 645 liggen :P
pi_159182667
Ik heb wel een middenformaat camera, maar ik mag van mezelf niets meer kopen totdat mijn voorraad op is :@
Was een van mijn voornemens dit jaar, om maar eens de voorraad op te maken voordat ik weer wat koop (en als ik het op maak, koop ik liever verse film om de industrie te spekken).
pi_159651365
Ik moet eens gaan aanleren dat ik mn polaroids direct inscan. Nu ligt er een enorme stapel te wachten tot ik ze eindelijk eens ga inscannen..
  donderdag 4 februari 2016 @ 20:29:55 #175
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159660990
Tijd voor een fotootje:



Tainan by Gimmikc, on Flickr

Olympus XA, HP5+
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 4 februari 2016 @ 20:30:40 #176
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159661013
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 20:40 schreef Erasmo het volgende:
Of al je geen camera hebt, ik heb hier nog wel een Pentax 645 liggen :P
Daar heb ik misschien wel interesse in :) Wat heb je precies, aan lenzen?
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:18:40 #177
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159666106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:30 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Daar heb ik misschien wel interesse in :) Wat heb je precies, aan lenzen?
Kom er morgen op terug want dan ben ik weer thuis. Zo uit mijn hoofd het standaard setje.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 10:03:13 #178
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159697797
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:30 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Daar heb ik misschien wel interesse in :) Wat heb je precies, aan lenzen?
Ik heb hier de 150, 45 en 75mm.
pi_159713754
Vandaag een doka opgehaald met alles er op en er aan :D Inclusief Durst m605 kleurenvergroter met Leica 50mm f/2 lens een Hauck Trialux timer en alle bakken, thermometers, filters, klemmen, etc. die je maar nodig kan hebben :D

  zondag 7 februari 2016 @ 20:21:10 #180
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159735428
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:03 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb hier de 150, 45 en 75mm.
Mooie set, maar ik vrees dat ik er nu niet het geld voor (over) heb. Ik kan er nu niet meer dan EUR 200 aan uitgeven, en dat lijkt mij voor deze set geen reële prijs :). Mocht je hem op Marktplaats zetten, zou je mij de link willen sturen? Ben dan sowieso wel benieuwd waar ze wel voor weggaan.
I am a black hole shitting into the void
  maandag 8 februari 2016 @ 08:55:36 #181
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159747692
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 20:21 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Mooie set, maar ik vrees dat ik er nu niet het geld voor (over) heb. Ik kan er nu niet meer dan EUR 200 aan uitgeven, en dat lijkt mij voor deze set geen reële prijs :). Mocht je hem op Marktplaats zetten, zou je mij de link willen sturen? Ben dan sowieso wel benieuwd waar ze wel voor weggaan.
Dan gaat ie Ebay op, heb je een veel breder publiek mee.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 21:36:09 #182
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159791451
Ik ben in het digitale tijdperk opgegroeid, en heb zelf nooit met een analoge camera gefotografeerd. In de 4 jaar dat ik fotografeer, heb ik nooit stilgestaan bij het feit dat fotorolletjes nog steeds in gebruik zijn, en niet alle analoge camera's ergens op zolder weg liggen te stoffen. Om een lang verhaal kort te houden ben ik op de een of andere manier interesse in analoge fotografie gaan tonen, en niet lang daarna is mij per toeval het volgende apparaat in handen gevallen:




Een Kiev-4 (Contax kloon met leica screw mount uit de soviet unie), uit het jaar 1969 (aan het serienummer af te lezen), met een soviet 50mm Jupiter lens. Op het eerste gezicht schijnt alles te werken, en ziet het sluiter mechanisme er in orde uit. Ook de lens ziet er zeer degelijk uit.

Ik heb nog nooit met een meetzoeker gefotografeerd, dus het was wel wennen met scherpstellen. Inmiddels mijn eerste foto rolletje vol geschoten, en ben nu op de resultaten aan het wachten :)
  dinsdag 9 februari 2016 @ 21:44:49 #183
69994 seto
-|||--------|||-
pi_159791865
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 21:36 schreef H4ppy het volgende:
Ik ben in het digitale tijdperk opgegroeid, en heb zelf nooit met een analoge camera gefotografeerd. In de 4 jaar dat ik fotografeer, heb ik nooit stilgestaan bij het feit dat fotorolletjes nog steeds in gebruik zijn, en niet alle analoge camera's ergens op zolder weg liggen te stoffen. Om een lang verhaal kort te houden ben ik op de een of andere manier interesse in analoge fotografie gaan tonen, en niet lang daarna is mij per toeval het volgende apparaat in handen gevallen:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Een Kiev-4 (Contax kloon met leica screw mount uit de soviet unie), uit het jaar 1969 (aan het serienummer af te lezen), met een soviet 50mm Jupiter lens. Op het eerste gezicht schijnt alles te werken, en ziet het sluiter mechanisme er in orde uit. Ook de lens ziet er zeer degelijk uit.

Ik heb nog nooit met een meetzoeker gefotografeerd, dus het was wel wennen met scherpstellen. Inmiddels mijn eerste foto rolletje vol geschoten, en ben nu op de resultaten aan het wachten :)
Gecontroleerd op light leaks?
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:07:09 #184
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159848010
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 21:44 schreef seto het volgende:

[..]

Gecontroleerd op light leaks?
Had alleen het sluitergordijn gecontroleerd, die er goed uitzag.
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:14:46 #185
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159848320
Bij deze mijn aller eerste analoge foto's, geschoten op de bovengenoemde Kiev. Ilford pan 400.

Unknown by Gregory, on Flickr

Petrogradskaya by Gregory, on Flickr

Metro Mania by Gregory, on Flickr
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:24:40 #186
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159855032
Ziet er prima voor eerste rol, beetje aan de donkere kant. Heeft dat ding een lichtmeter? Kan ook aan scannen liggen.
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:55:14 #187
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159855499
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:24 schreef Gimmick het volgende:
Ziet er prima voor eerste rol, beetje aan de donkere kant. Heeft dat ding een lichtmeter? Kan ook aan scannen liggen.
Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.
pi_159858922
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:55 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.
Круто, товарищ!
пусть всегда будет солнце
  vrijdag 12 februari 2016 @ 13:47:32 #189
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_159859015
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:55 schreef H4ppy het volgende:

[..]

Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.
Ah, daarmee maak je het jezelf extra lastig. Films kunnen beter tegen overbelichting dan onderbelichting, dus bij twijfel: stop extra.
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 12 februari 2016 @ 14:41:09 #190
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159860216
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:43 schreef MoChe het volgende:

[..]

Круто, товарищ!
Спасибо большое))
  vrijdag 12 februari 2016 @ 14:41:38 #191
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_159860228
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:47 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ah, daarmee maak je het jezelf extra lastig. Films kunnen beter tegen overbelichting dan onderbelichting, dus bij twijfel: stop extra.
Thx voor de tip!
  vrijdag 12 februari 2016 @ 14:54:39 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159860444
Hou deze eens in de gaten voor hoeveel hij weggaat.

http://www.ebay.de/itm/Mi(...)6:g:2REAAOSwJb9WtfKF

25-30 jaar geleden waren spotmeters het neusje van de zalm voor de echte pro en godsgruwelijk duur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 13 februari 2016 @ 21:17:49 #193
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_159894843
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Hou deze eens in de gaten voor hoeveel hij weggaat.

http://www.ebay.de/itm/Mi(...)6:g:2REAAOSwJb9WtfKF

25-30 jaar geleden waren spotmeters het neusje van de zalm voor de echte pro en godsgruwelijk duur.
Er heeft daar iemand voor 49.70 een prima deal gemaakt :Y
In zijn glorietijd was dat ding duurder dan een goeie camera.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 21 februari 2016 @ 22:54:02 #194
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_160106581

Tainan
by Gimmikc, on Flickr

Tainan, Taiwan
I am a black hole shitting into the void
  zondag 21 februari 2016 @ 23:00:19 #195
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160106830
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Er heeft daar iemand voor 49.70 een prima deal gemaakt :Y
In zijn glorietijd was dat ding duurder dan een goeie camera.
Heb een vitrinekast vol met antiek Engels porcelein. Ik mag van mezelf niet nog een verzameling beginnen, maar als ik dit zie, of de prijzen waarvoor Hasselblads weggaan, dan jeukt het. Analoge shit gaat vaak weg voor een poep en een scheet, dertig jaar geleden kocht je het voor de prijs van een auto, een nieuwe bmw, geen tweedehands eend
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 februari 2016 @ 23:14:45 #196
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160107413
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb een vitrinekast vol met antiek Engels porcelein. Ik mag van mezelf niet nog een verzameling beginnen, maar als ik dit zie, of de prijzen waarvoor Hasselblads weggaan, dan jeukt het. Analoge shit gaat vaak weg voor een poep en een scheet, dertig jaar geleden kocht je het voor de prijs van een auto, een nieuwe bmw, geen tweedehands eend
Ik moet ook inderdaad zo ongeveer bij ieder leuk setje Mamiya RB67 dat voor een fractie van de oorspronkelijke kostprijs weg mag op mijn handen gaan zitten en mezelf bestraffend toespreken :')
Op een gegeven moment zag je zelfs nieuwe lenzen voor zo'n 200 a 400 euro weggaan

Gelukkig houden de operationele kosten van zo'n fotografeermachine me ook al aardig tegen. Maar wat zijn die dingen toch ontzettend mooi :9~
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_160116763
Weet er iemand van jullie een goed betaalbare scanner om 35mm negatieven mee te scannen? Ben net begonnen met analoog. Heb een Canonet 28 en een Olympus Mju 1 om mee te fotograferen. Laat ze gewoon ontwikkelen en wil ze daarna inscannen.

Budget is eigenlijk onder de 150 euro en hoop een beetje kwaliteitscans te kunnen krijgen. Schiet niet ontzettend veel analoog dus een flatbedscanner met goede negatiefhouders is ook goed.
pi_160124127
Ik heb de Epson V550 en die bevalt me prima :)
Maar als je denkt alleen kleinbeeld te fotograferen, zou ik gewoon voor een ouder tweedehandsje gaan van Epson.

Ik ben geen Epson-fangirl, gewoon erg tevreden met mijn scanner. En ik ben niet zo op de hoogte van de andere merken.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 00:06:16 #199
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160135934
Ik heb zelf daarvoor een V300 gekocht, maar het wil allemaal nog niet zo lukken. Ik heb ook geen handleiding erbij, dus ik doe maar wat :@
Hoe zou je het grofweg moeten doen?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_160138836
Waar loop je precies vast als ik vragen mag?
  dinsdag 23 februari 2016 @ 08:58:45 #201
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160138901
Ik krijg wel een scan maar dat is een vrij donker en klein plaatje.

Er zit ook een A4 formaat plastic "plankje" aan de klep waarvan ik niet zo goed weet wat je daarmee moet. Aan de binnenkant van de deksel staan wel afbeeldingen van een soort negatievenhouder maar die kan ik nergens ontdekken. Vraag me dus af of het wel compleet is.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 23 februari 2016 @ 10:46:03 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160140875
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:44 schreef Molleman het volgende:
Weet er iemand van jullie een goed betaalbare scanner om 35mm negatieven mee te scannen? Ben net begonnen met analoog. Heb een Canonet 28 en een Olympus Mju 1 om mee te fotograferen. Laat ze gewoon ontwikkelen en wil ze daarna inscannen.

Budget is eigenlijk onder de 150 euro en hoop een beetje kwaliteitscans te kunnen krijgen. Schiet niet ontzettend veel analoog dus een flatbedscanner met goede negatiefhouders is ook goed.
Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?
Het leuke aan analoog is vooral de donkere kamer, zelf bezig zijn met ontwikkelen en afdrukken en het ingrijpen in het chemische proces.

[ Bericht 87% gewijzigd door Pietverdriet op 23-02-2016 11:05:06 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 10:57:15 #203
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160141162
Ik wil oude analoge negatieven inscannen, die ik nog van vroeger heb om ze te digitaliseren
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 23 februari 2016 @ 11:03:29 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160141309
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:57 schreef Mark het volgende:
Ik wil oude analoge negatieven inscannen, die ik nog van vroeger heb om ze te digitaliseren
Ik had hem moeten quoten, mijn vraag was eerder aan molleman gericht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 11:08:05 #205
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160141443
Duidelijk :)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_160141753
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?
Het leuke aan analoog is vooral de donkere kamer, zelf bezig zijn met ontwikkelen en afdrukken en het ingrijpen in het chemische proces.
Daarnaast heb ik uiteraard ook digitale camera's. Alleen merk dat ik bij het schieten met een analoge camera toch heel anders bezig ben. Met het kijken, compositie bepalen, zorgen dat de instellingen goed zijn. Bij digitaal kun je een hoop proberen zonder dat je met een hoop mislukte foto's zit, die verwijder je gewoon. Bij analoog ben ik daar toch bewuster mee bezig.

Daarnaast vind ik het leuk verschillende rolletjes uit te proberen met verschillende (goedkope) oude camera's. Je krijgt een look die moeilijk na te maken valt met digitale camera's en nabewerking. Sommige rolletjes laat ik gewoon afdrukken maar wil daarnaast ook de mogelijkheid hebben om ze zelf in te kunnen scannen zodat ik ze toch online kan zetten.

Het proces van zelf ontwikkelen en met met chemicaliën aan de slag spreekt mij niet heel veel aan eigenlijk. Dit laat ik liever gewoon over aan de professional. De rest van het proces wel. Het maken van de foto en het type foto wat er bij mij uit voort komt.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 18:22 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb de Epson V550 en die bevalt me prima :)
Maar als je denkt alleen kleinbeeld te fotograferen, zou ik gewoon voor een ouder tweedehandsje gaan van Epson.

Ik ben geen Epson-fangirl, gewoon erg tevreden met mijn scanner. En ik ben niet zo op de hoogte van de andere merken.
Dank je Opoefiets, ik zal mij eens inlezen. Die V550 ben ik vaker tegen gekomen, ook de Canoscan 9000F deze zit er qua prijs dicht bij in de buurt.

2e hands scanners worden over het algemeen niet ontzettend veel goedkoper aangeboden valt mij op.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 11:43:06 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160142337
Okay, dus zoals sommige schrijvers bewust met een kroontjespen of vulpen schrijven omdat ze dan beter moeten nadenken voor ze wat op papier zetten ipv een tekstverwerker te gebruiken. Begrijp ik.
Het ontwikkelen overlaten aan de expert is echter een beetje een vreemde voor mij. Juist door zelf te ontwikkelen/afdrukken en dat goed te kunnen kan je het dynamische bereik beinvloeden, het contrast, etc je fotos veel sprekender maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_160146837
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, dus zoals sommige schrijvers bewust met een kroontjespen of vulpen schrijven omdat ze dan beter moeten nadenken voor ze wat op papier zetten ipv een tekstverwerker te gebruiken. Begrijp ik.
Het ontwikkelen overlaten aan de expert is echter een beetje een vreemde voor mij. Juist door zelf te ontwikkelen/afdrukken en dat goed te kunnen kan je het dynamische bereik beinvloeden, het contrast, etc je fotos veel sprekender maken.
Ja op een of andere manier ben ik minder snel "plaatjes aan het schieten" op het moment dat ik met een analoog fototoestel aan de gang ga.

Daar had ik dus totaal geen idee van, hoe je de foto's kunt beïnvloeden door middel van andere ontwikkelmethodes. Ik ben zelf van de generatie photoshop en zou dan ook eerder van het negatief een scan maken en met photoshop nog kleine wijzigingen maken in het contrast en dergelijke.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 15:09:31 #209
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_160147589
Ik ontwikkel zelf en druk zelf foto’s af. Bij ontwikkelen houd ik gewoon vast aan een vaste formule die voor mij werkt. Ik snap dat andere mensen er meer uit kunnen halen, maar de tijds en materiaalinvestering die je er dan in moet steken weegt voor mij niet op tegen die paar procent extra winst. Er valt het meeste te halen met het nemen van betere foto’s.

Los daarvan is experimenteren met je film altijd een risico, want je kunt film maar één keer verknallen. Doka is hiervoor beter geschikt, omdat je van één negatief de verschillen tussen de prints kunt zien.

Scannen doe ik omdat het makkelijker delen is en een goede indicatie welke foto’s het waard zijn om af te drukken in de doka.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 23 februari 2016 @ 15:16:28 #210
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_160147760
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 08:58 schreef Mark het volgende:
Ik krijg wel een scan maar dat is een vrij donker en klein plaatje.

Er zit ook een A4 formaat plastic "plankje" aan de klep waarvan ik niet zo goed weet wat je daarmee moet. Aan de binnenkant van de deksel staan wel afbeeldingen van een soort negatievenhouder maar die kan ik nergens ontdekken. Vraag me dus af of het wel compleet is.
Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.

Je hebt echt de houder nodig omdat het negatief het glas niet mag raken (krijg je kringen van in je scans). Je kunt eventueel wel after markt negatiefhouders gebruiken, die van Lomo schijnt best prima te zijn (weet niet of het compatible is met jouw scanner).
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:50:19 #211
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_160150098
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 15:16 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.

Je hebt echt de houder nodig omdat het negatief het glas niet mag raken (krijg je kringen van in je scans). Je kunt eventueel wel after markt negatiefhouders gebruiken, die van Lomo schijnt best prima te zijn (weet niet of het compatible is met jouw scanner).
Heb gegoogeld en het lijkt er op dat die negatiefhouders bij mij er niet bij zitten :'(
(ooit tweedehands op mp gekocht)

Eens kijken of ik ze nog ergens aan kan komen. In het uiterste geval kan ik ze wel lenen, maar zelf hebben is wel makkelijker

Edit: ah, deze meneer scant ze met hoes en al: http://www.lomography.nl/(...)ith-negatives-sleeve

[ Bericht 7% gewijzigd door Mark op 23-02-2016 16:59:47 ]
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:51:18 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160150121
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 15:09 schreef Gimmick het volgende:
Ik ontwikkel zelf en druk zelf foto’s af. Bij ontwikkelen houd ik gewoon vast aan een vaste formule die voor mij werkt. Ik snap dat andere mensen er meer uit kunnen halen, maar de tijds en materiaalinvestering die je er dan in moet steken weegt voor mij niet op tegen die paar procent extra winst. Er valt het meeste te halen met het nemen van betere foto’s.

Los daarvan is experimenteren met je film altijd een risico, want je kunt film maar één keer verknallen. Doka is hiervoor beter geschikt, omdat je van één negatief de verschillen tussen de prints kunt zien.

Scannen doe ik omdat het makkelijker delen is en een goede indicatie welke foto’s het waard zijn om af te drukken in de doka.
Dat kan, maar waar ik op doel is dat je de optimale combinatie van variabelen bepaald

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat. Dit is wat je het zone systeem noemt
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet het diafragma 2 a 3 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Je kan de stickers op de film voelen Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 17 maart 2016 @ 20:27:15 #213
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_160746272
Afgelopen zondag naar de fotografica beurs geweest in Hilversum.
Op de beurs heb ik een Rolleicord Va met bijbehorende paraattas gekocht voor een schappelijke prijs en nog wat toebehoren zoals drie kleurenfilters voor z/w, bijbehorende zonnekap,originele lensdop, een belichtingsmeter en 2 rolletjes z/w 120 film.
Deze type camera had ik al heel lang willen hebben, alhoewel dit een goedkopere broertje is van de Rolleiflex, zijn deze camera's betaalbaarder dan de Rolleiflex :)

Ik ga binnenkort op pad met deze camera, eerst wat uitproberen en kijken of het uiteindelijk lukt met de foto's :P





'It's a boy'
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 19 maart 2016 @ 11:12:31 #214
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_160781828
quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2016 20:27 schreef Ivy_Mike het volgende:
Afgelopen zondag naar de fotografica beurs geweest in Hilversum.
Op de beurs heb ik een Rolleicord Va met bijbehorende paraattas gekocht voor een schappelijke prijs en nog wat toebehoren zoals drie kleurenfilters voor z/w, bijbehorende zonnekap,originele lensdop, een belichtingsmeter en 2 rolletjes z/w 120 film.
Deze type camera had ik al heel lang willen hebben, alhoewel dit een goedkopere broertje is van de Rolleiflex, zijn deze camera's betaalbaarder dan de Rolleiflex :)

Ik ga binnenkort op pad met deze camera, eerst wat uitproberen en kijken of het uiteindelijk lukt met de foto's :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuk ding, kun je nog veel fotografeerpret mee hebben. Kwaliteitsverschil met een Rolleiflex is er zeer zeker, maar dan moet je niet in straatlengten verschil denken. Daarbij heeft een 'Cord' ten opzichte van een 'Flex' nog het voordeel dat ie mechanisch minder complex in elkaar steekt en dus op hele lange termijn bedrijfszekerder is.
Datzelfde had je bij de Yashica-tweeogen met het verschil tussen een YashicaMat die qua specs op een 'Flex' lijkt en de Yashica D en de 635 die meer op een 'Cord' lijken, de YashicaMat is weliswaar mooier, maar de D in al zijn uitvoeringen is stukken robuuster. Yashica was daarnaast zo vriendelijk om in de latere series D dezelfde lens te zetten als in de Mat.

Ik was overigens ook nog op die fotograficabeurs in Hilversum, was er deze keer voor de verandering bijzonder snel uitgekeken,
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161210251
Ik was eerlijk gezegd niet mega-enthousiast over deze editie van de fotograficabeurs. Ik herinner me edities waar ik echt met megaveel schatten thuiskwam. Nu was dat niet zo. Ik heb me er wel vermaakt, maar die in Doesburg vind ik veel leuker.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 april 2016 @ 23:06:10 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_161210622
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 22:57 schreef Opoefiets het volgende:
Ik was eerlijk gezegd niet mega-enthousiast over deze editie van de fotograficabeurs. Ik herinner me edities waar ik echt met megaveel schatten thuiskwam. Nu was dat niet zo. Ik heb me er wel vermaakt, maar die in Doesburg vind ik veel leuker.
Klopt helemaal. Op eerdere edities had je ook heel veel spullen die gewoon al leuk waren om eens naar te kijken of dingen die je alleen uit de documentatie kent en dan eens in real life kunt bekijken of zelfs eens uitproberen. Dat ontbrak er deze keer ook helemaal aan. Ook miste ik een aantal handelaren die er in Houten en Nieuwegein altijd bij waren. De beurs was deze keer ook niet meer een kwart van wat het in Houten ooit was.
En ook Doesburg wordt zo ongeveer per jaar kleiner al is die wel veel gezelliger
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_161366711
Dit moet ik even volgen als enthousiasteling van analoge spiegelreflexcamera's en elke camera uit 1990 of langer geleden O+

Binnenkort plaats ik wel even een fotootje van m'n bescheiden huidige collectie :)
Brutal. Fucking. Metal.
pi_161372017
Ik ben benieuwd naar je collectie! ^O^
Ik moet ook een keer een foto maken. Geen grote collectie overigens, wel een leuke collectie.
  donderdag 28 april 2016 @ 22:16:53 #219
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_161788252
Ik ben ook helemaal gek van analoge fotografie. Ik vind instant film en 120 film het lekkerst werken O+

Alleen is het zo duur om te kopen en te ontwikkelen. :')

Weet iemand een adresje (mag overal in het land zijn - ik heb gratis ov ) waar je voor een schappelijke prijs je foto's in kunt laten scannen? Uiteraard ga ik zelf ook op zoek :*

Ben vandaag weer 3 camera's rijker... :@
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  vrijdag 29 april 2016 @ 07:03:34 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161792935
quote:
99s.gif Op donderdag 28 april 2016 22:16 schreef broccoli. het volgende:
Ik ben ook helemaal gek van analoge fotografie. Ik vind instant film en 120 film het lekkerst werken O+

Alleen is het zo duur om te kopen en te ontwikkelen. :')

Weet iemand een adresje (mag overal in het land zijn - ik heb gratis ov ) waar je voor een schappelijke prijs je foto's in kunt laten scannen? Uiteraard ga ik zelf ook op zoek :*

Ben vandaag weer 3 camera's rijker... :@
Fotos of negatieven?
Waarom koop je zelf geen scanner?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 april 2016 @ 14:08:00 #221
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_161799191
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 07:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Fotos of negatieven?
Waarom koop je zelf geen scanner?
Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopen :')
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  vrijdag 29 april 2016 @ 14:15:15 #222
69994 seto
-|||--------|||-
pi_161799340
Bij de HEMA kan je goedkope rolletjes scoren.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:44:24 #223
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_161806115
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:15 schreef seto het volgende:
Bij de HEMA kan je goedkope rolletjes scoren.
Of bij de tweedehands... voor een paar euro iets van 10 rolletjes gescoord :D <3
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  vrijdag 29 april 2016 @ 19:56:14 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161806425
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 14:08 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopen :')
negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:33:22 #225
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_161809650
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?
Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:34:17 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161809699
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:33 schreef broccoli. het volgende:

[..]

Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.
Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:49:26 #227
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_161810456
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.
Thanks 14.gif
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
pi_161897514
Toch eens met een analoge camera op pad geweest naar de dierentuin:
Camera: Minolta X-300, F1.6 50mm prime op de body
Rolletje van Kodak, ISO 200






Mijn normale "wapen van massavastlegging", analoog geschoten:
Brutal. Fucking. Metal.
pi_161915624
Fijn toestel en fijn lensje, hè :D
Ik heb dezelfde gehad, maar toen ik mijn XG-M kreeg, kwam de X-300 op de achtergrond. Ik vind ze beide erg fijn werken, maar ik heb zo snel last van GAS :P
pi_161937449
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 09:12 schreef Opoefiets het volgende:
Fijn toestel en fijn lensje, hè :D
Ik heb dezelfde gehad, maar toen ik mijn XG-M kreeg, kwam de X-300 op de achtergrond. Ik vind ze beide erg fijn werken, maar ik heb zo snel last van GAS :P
Heerlijk toestel :Y

Ja, ik ken het :') loop elke keer de kringloopwinkel door op zoek naar die dingen en zoek er ook te veel naar via marktplaats :')
Brutal. Fucking. Metal.
pi_161941679
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 00:34 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Heerlijk toestel :Y

Ja, ik ken het :') loop elke keer de kringloopwinkel door op zoek naar die dingen en zoek er ook te veel naar via marktplaats :')
Ik had hem feitelijk gekocht voor een macrolens die ik wilde proberen... :')
Was overigens een prima koop, maar wel mijn duurste lens. Meestal zit ik qua lenzen rond een tientje (behalve als het een of andere exotische mount is, dan wordt het rond de ¤30,-). Ik ben inmiddels een paar Tokina's rijker. Prima lenzen, hoor ^O^
Maar op een leuk beercannetje zeg ik ook geen nee!

@broccoli.: heb jij al een scanner gevonden? Ik ben benieuwd welk model je straks hebt.
pi_162131861
Ik heb net ontwikkelde foto's terug van de hema. De 120 films zijn prima afgedrukt maar de 35 mm films zijn volgens mij ingescand en daarna digitaal afgedrukt. Weet iemand een goeie fotograaf die mijn negatieven analoog kan afdrukken ergens in de buurt van de drechtsteden?
Ik heb één foto ingescand (met een slechte scanner, kan geen negatieven scannen, dus de foto is gescand) en dezelfde foto gefotografeerd met mijn D7100. Volgens mij gaat om een digitale afdruk:


Gefotografeerd met Nikon D7100, plaatje is klikbaar


Gescand met mijn crap scanner, plaatje is klikbaar

Jammer genoeg komt het niet helemaal over zoals het in werkelijkheid is. Maar deze foto lijkt me een ingescande foto.

[ Bericht 1% gewijzigd door geelkuikentje op 12-05-2016 21:22:44 (120 is toch digitaal afgedrukt...) ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 mei 2016 @ 21:59:21 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162134997
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb net ontwikkelde foto's terug van de hema. De 120 films zijn prima afgedrukt maar de 35 mm films zijn volgens mij ingescand en daarna digitaal afgedrukt. Weet iemand een goeie fotograaf die mijn negatieven analoog kan afdrukken ergens in de buurt van de drechtsteden?
Ik heb één foto ingescand (met een slechte scanner, kan geen negatieven scannen, dus de foto is gescand) en dezelfde foto gefotografeerd met mijn D7100. Volgens mij gaat om een digitale afdruk:

[ link | afbeelding ]
Gefotografeerd met Nikon D7100, plaatje is klikbaar

[ link | afbeelding ]
Gescand met mijn crap scanner, plaatje is klikbaar

Jammer genoeg komt het niet helemaal over zoals het in werkelijkheid is. Maar deze foto lijkt me een ingescande foto.
Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruit :?
als in zijn ze licht en flets of juist donker en contrastrijk
En uiteraard: welke film had je gebruikt :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_162135788
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 21:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruit :?
als in zijn ze licht en flets of juist donker en contrastrijk
En uiteraard: welke film had je gebruikt :?
Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 mei 2016 @ 22:48:21 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_162138282
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 22:11 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):
[ afbeelding ]
Dat zijn inderdaad negatieven zoals je ze wilt hebben, alles wat je wilt hebben zit er in.

Nou is het van oudsher best wel een probleem om zwartwitnegatieven goed afgedrukt te krijgen en dat heeft er iets mee te maken dat het maken van goeie zwartwitafdrukken vele malen moeilijker is dan afdrukken in kleur.
Om de boel snel te scannen, en vervolgens dat bestand af te drukken zou geen schande moeten zijn, als er onderweg tenminste maar even dekking en contrast goed ingesteld zouden worden en het lijkt er een beetje op alsof dat deel vergeten is.

Hopelijk vind je een adres dat het wél op de traditionele manier doet, dus met een printer op écht fotopapier.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_162139029
Of een gratis dokaatje van marktplaats halen :)
  dinsdag 28 juni 2016 @ 20:35:17 #237
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_163376293
Beste analoog liefhebbers,

Ik zal deze topic weer eens omhoog schoppen.

Ik had al een tijdje geleden een topic geplaatst met mijn aanwinsten, gekocht op de fotografica beurs.
Ik heb al wat een aardig aantal foto's gemaakt met mijn Rolleicord Va en enkele opnames plaats ik hier op deze topic.




Gefotografeerd met Fomapan 100






Gefotografeerd met Lomography CN 100
'It's a boy'
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 16:57:40 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182231999
Dit topic maar weer es een trap verkopen. Ik heb een aantal jaren geen middenformaat camera gehad, maar vanaf morgen heb ik weer een.
Nu heb ik nog best veel rollen liggen in de koelkast.
Negatieven en zw verouderen niet heel veel dacht ik, maar ik heb ook nog 4 rollen Provia 100 liggen. Verlopen in 2012, is dat nog bruikbaar?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 september 2018 @ 19:27:37 #239
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182236587
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 16:57 schreef derLudolf het volgende:
Dit topic maar weer es een trap verkopen. Ik heb een aantal jaren geen middenformaat camera gehad, maar vanaf morgen heb ik weer een.
Nu heb ik nog best veel rollen liggen in de koelkast.
Negatieven en zw verouderen niet heel veel dacht ik, maar ik heb ook nog 4 rollen Provia 100 liggen. Verlopen in 2012, is dat nog bruikbaar?
Volle garantie kan ik er niet op geven, maar als die film al die tijd goed koel is gebleven zal ie niet al te ver achteruit zijn gegaan.
Eigenlijk kom je er maar op één manier achter: Draai er een in je camera en maak er wat proefopnamen op, bij voorkeur van die kanniestuknie-opnamen zonder gekke belichtingsuitdagingen en zo.
Gewoon laten ontwikkelen en de dia's beoordelen en dan kijken of je de andere drie ook nog kunt gebruiken.

Negatieffilms, zowel kleur als zwartwit kunnen door ouderdom een licht sluiertje ontwikkelen dat je buiten gevecht kunt stellen door ze een fractie ruimer te belichten. Staat er dus 100ASA op, dan belicht je hem voor ISO64 zodat je genoeg dekking in je negatieven hebt om nog dingen te kunnen corrigeren.

Welke middenformaatcamera is het geworden :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 19:41:47 #240
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182236989
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 19:27 schreef Ouwesok het volgende:

Welke middenformaatcamera is het geworden :?
Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.

Het is uiteindelijk weer een M645 geworden, net als ik 8 jaar terug ook had. Mooie set met schacht en prismazoeker (helaas geen AE) en 45,80 en 150mm objectieven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 september 2018 @ 19:48:30 #241
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_182237205
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 19:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.

Het is uiteindelijk weer een M645 geworden, net als ik 8 jaar terug ook had. Mooie set met schacht en prismazoeker (helaas geen AE) en 45,80 en 150mm objectieven.
Mooi setje en kijk even of je eventueel die Flek niet zou kunnen adapteren naar 645.

Oh, sorry, ik heb al voor je gekeken

Niks is onmogelijk. Denk ook eens aan zo'n kostelijke Biometar 2.8/120mm, een Sonnar 2.8/180mm van Zeiss Jena.
Denk dan ook nog eens aan een Zodiak-8B 30mm Fisheye of een ander Russisch juweeltje.

Je bankrekening is in groot gevaar :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 22:26:34 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182242564
Eerlijk gezegd lijkt met dat vrij weinig toevoegen als ik al een 45mm heb.

Bovendien heeft die 55mm een filtermaat van 67mm geloof ik. Daar heb ik filters en filterhouderd voor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 22:27:08 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182242573
6x6 komt misschien nog wel eens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 oktober 2018 @ 21:02:34 #244
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_182378431
M645 S1000 w / Sekor 35mm C


Canon A-1 w / 100mm Macro f4


Canonet QL17 II
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 7 oktober 2018 @ 21:58:13 #245
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182379716
Dit weekend wat rondgeklooid met de M645. Voelde weer goed, eerste rol bijna vol.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 oktober 2018 @ 22:03:27 #246
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_182379852
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2018 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Dit weekend wat rondgeklooid met de M645. Voelde weer goed, eerste rol bijna vol.
Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.

Ik heb het idee soms zelfs beter dan mijn RB67 Pro SD lenzen
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 7 oktober 2018 @ 22:55:37 #247
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182381099
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2018 22:03 schreef t4600c het volgende:

[..]

Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.

Ik heb het idee soms zelfs beter dan mijn RB67 Pro SD lenzen

N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C's
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 8 oktober 2018 @ 16:13:05 #248
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_182393092
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2018 22:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C's
Nee, de Sekor C en Sekor N passen op alle M645 vattingen. De vatting is hetzelfde gebleven vanaf de orignele M645 tot de laatste 645E.

De vatting werd pas anders met de introductie van de 645 AF.

Je kan Sekor C en N lenzen gebruiken op de 645 AF, maar natuurlijk zonder autofocus.

[ Bericht 3% gewijzigd door t4600c op 08-10-2018 16:18:07 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  maandag 8 oktober 2018 @ 17:48:58 #249
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_182395019
Hasselblad achterwanden worden aangepast door de NASA voor Apollo 11:



NASA achterwand voor maan EVA met belichting index:



NASA Space Shuttle met grootformaat Linhof Aero technica, medium-formaat Hasselblad en kleinbeeld Nikon:



Panoramische mapping camera gebruikt van Apollo 15 tot 17:


Gewicht: 152 kilo. Film cassette inhoud: 2005 meter.

Optiek, een 610-mm f3.5 Petzval lens met een resolutie van 135 lijnen per millimeter over 80% van het film oppervlatke.


Locatie:


Door het grote negatief formaat (127mmx1219mm) kon zeer fijn detail van het maanoppervlatke worden gefotografeerd, onder andere stenen, maanrover sporen, de maanrover zelf en de maanlander.

[ Bericht 4% gewijzigd door t4600c op 08-10-2018 17:54:22 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 13:55:59 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183077837
Genoeg geluld over m'n analoge cam, foto's!

Kodak Ektar




En eentje met Fuji 400H
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183152839




Zenza Bronica S2 met de 75mm 2.8 op HP5+

[ Bericht 39% gewijzigd door laucas op 14-11-2018 21:36:17 ]
pi_184842112
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.

Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 februari 2019 @ 21:09:16 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184843245
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Even beginnen met de B12, dat is een kleurconversiefilter voor als je met halogeenlicht (3200K) op een daglichtfilm(5500K) wilt fotograferen. Tegenwoordig zet je dan gewoon je witbalans om.

De andere filters gebruik je in principe voor hetzelfde doel. Zwartwitfilm heeft een lichte overgevoeligheid voor blauw die je met die correctiefilters kunt gaan corrigeren.
Wat je merkt is dat er in een half bewolkte lucht meer tekening in de wolken komt. Welke kleur filter je wilt hangt af van het effect dat je nastreeft. Geel geeft meer realistische wolkenluchten. Rood geeft een vrij dramatisch effect. Oranje hangt er een beetje tussenin.

Hoe het precies werkt kom je eigenlijk maar op één manier achter. Dag afwachten met geschikt wolkenluchtje, film in de camera, filters mee en spelen maar. Goed bijhouden wat je allemaal hebt gedaan en dan kijken of je het effect in je resultaat terugziet.
HP5 is daar als klassieke zwartwitfilm het beste voor geschikt. De latere Tgrain-films hadden al een zodanig goeie spectrale gevoeligheid dat je het gewoon zonder geelfilter af kon en oranje en rood alleen voor het dramatische effect inzette.

Om alvast een idee te krijgen van de werking van die filters kun je eens op het effect gaan zoeken. Kies je dan voor images dan zie je plenty voorbeelden waaraan je kunt zien wat je te wachten staat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184844175
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 22:06:27 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184844917
Zijn goede filters trouwens, B+W en Hoya overigens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 februari 2019 @ 22:32:48 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184845478
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 22:38:20 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184845589
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Photoshop toch gewoon?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 6 februari 2019 @ 22:00:07 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184865258
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Photoshop toch gewoon?
Er zit in de NIK-collectie SilverEfexPro waarmee je je foto's kunt omsmurfen naar zwartwit met dus al die filters en nog veel meer klassieke effecten erin.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184865996
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Die heb ik ook nog een hele serie liggen , ook filters met effecten erin of hoe heet dat, zoals sterren
#35.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 22:44:12 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184866180
Effectfilters heten die ;)

Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 februari 2019 @ 22:45:22 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184886709
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Effectfilters heten die ;)

Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
Die filters van ArieExpress zullen op zich nog best niet verkeerd zijn. Waar duurdere filters duidelijk beter zijn is bij polarisatiefilters.
Een geel of oranje filter is beduidend minder kritsch.

Eigenlijk is de enige manier om erachter te komen hoe goed of hoe slecht die filters uit Chinezië zijn gewoon een setje kopen en uitproberen. Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 5 december 2019 @ 01:02:59 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190276381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef Ouwesok het volgende:

Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
En dat valt inderdaad mee!
Zo even een kick van dit topic.
Vandaag schijnen delen van het land behoorlijk in mist gehuld te zijn, hier was het stralend weer. De dikke mist hadden we twee weken geleden.
M645 1000s | 80mm f/2.8 | Fuji Pro 400H


Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 20:26:33 #263
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192703559
Binnenkort komt er een prachtige Nikon F4 bij mij op de stoep _O_

Meesterwerk van een camera gewoon, heerlijk all die schakelaars en dails, niks multi-functie knoppen en LCD menu's. Simpel toegang tot alles in een intuieve indeling. O+
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 20:46:38 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192704093
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 20:55:45 #265
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192704292
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:46 schreef derLudolf het volgende:
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
mMmmm de F6 bedoel je oO<

De F6 heeft haar eigen, speciale productielijn. Het moet een eigen lijn hebben omdat het productieproces van de F6 heel anders is dan bij de huidige digitale modellen.

Bij de F6-productie is veel meer handwerk betrokken. Terwijl de productie van de huidige digitale modellen, vooral van de nieuwe Z6 en Z7, veel meer geautomatiseerd is inclusief het gebruik van robots. Daarom verschillen de productielijnen en gebruikte methoden aanzienlijk.

NIkon verkoopt ongeveer 1000 F6s per jaar.

Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door t4600c op 19-04-2020 21:07:25 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 09:14:56 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192709695
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef t4600c het volgende:


Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen ;)
Je bedoelt, veel zorg en liefde aan iedere camera besteden :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 20 april 2020 @ 18:40:02 #267
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192719317
De F5 is wel een monsterlijke camera, qua formaat, robustheid en... gewicht.

Met die niet-verwijderbare battery grip >:)
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_192720866
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:46 schreef derLudolf het volgende:
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
Dat model uit 2004?

Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld O+ Schiet ik nog steeds foto's mee O+
Brutal. Fucking. Metal.
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 20:07:05 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192720992
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Dat model uit 2004?

Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld O+ Schiet ik nog steeds foto's mee O+
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192721091
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
M645's O+ prachtdingen _O_

C330s Ben ik niet heel bekend mee. Ben wel echt fan van de oudjes O+

Heb er inmiddels wel wat teveel, moet eens een keer uitzoeken wat ik er van wil houden en de rest verkopen ofzo. Heb nog een paar Practica's waar ik niks mee doe enzo :{
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 20 april 2020 @ 20:56:03 #271
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192722125
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.

Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  maandag 20 april 2020 @ 20:59:23 #272
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192722212
Mamiya 645 S1000 + Fuji Pro 400H:

Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 21:27:42 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192722976
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 20:56 schreef t4600c het volgende:

[..]

Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.

Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Dat klinkt als iets wat ze wel kunnen vervangen
Telefonisch 0613133882
Of via de mail mamiya.service(at)wxs.nl

Zijn pensionado's met meer als 45 jaar ervaring.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 20 april 2020 @ 21:41:04 #274
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192723299
Ik heb veel goeds over hun gehoord, dank _O_
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 21:59:21 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193790228
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:00 #276
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195214
@-gt- Heb je de resultaten al binnen? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:26:04 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195627
Vorige week een "nieuwe" film door de C330 gehaald, de vorig jaar geïntroduceerde Fujifilm Neopan 100 Acros II.
De productie van de originele Acros werd in oktober 2018 gestopt, schaarste aan bepaalde grondstoffen werd als reden genoemd.

Redelijk onverwacht werd niet heel veel later al bekend dat Acros terug op de markt zou komen. Wat bij de eerste foto's al op viel was dat de 120 films per stuk in een doosje zaten en dat er made in UK op stond. De hele emulsie is opnieuw ontworpen, maar met behoud van het ontbreken van het Schwarzschild effect en de spectrale (orthopanchromatische) gevoeligheid. Meest waarschijnlijk is dus dat ze de hele productie aan Harman/Ilford hebben uitbesteed, ook omdat de emulsie geschikt moet zijn voor de machines van Harman. Andere opties is dat Fujifilm nog steeds de film coat en dat de masterrollen door Harman worden omgezet in 120 en 135 rollen. De meest onwaarschijnlijke optie is dat Fujifilm de emulsie maakt en deze wordt verzonden naar Harman.

Hoe dan ook, met een prijs van ¤12,62 is deze zwart-wit film ruim een euro duurder dan Velvia 50. Toch wou ik hem eens proberen....

Alles met de C330, 80mm blue dot Acros II gesopt in ID-11 1+3 14:30min.

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:28:27 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195677
Ben ik blij met de resultaten? Ja.
Vind ik deze film het prijsverschil ten opzichte van FP4+ (¤4,78 per stuk als je ze per 10 koopt) waard? Nee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 september 2020 @ 11:34:30 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195195823
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver :?

Het nivelleereffect van een verdunde ontwikkelaar is bij middenformaat niet zo hard nodig en daarom zou je met ID11(D76/refinal) niet verder moeten verdunnen dan 1:1 en zelfs dan nivelleert ie al aardig en raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt.
wel wordt de film dan een stukje liever inzake belichten maar met middenformaatgeduld is ook dat niet nodig
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:43:41 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195196069
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver
Omdat ik anders maar 4 films kan ontwikkelen met 1L oplossing? Ons bint zuunig :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 12:08:41 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195196556
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?

Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 september 2020 @ 13:51:32 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195198410
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?

Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
Het punt met nivelleren is juist dat je de schaduwen (licht in negatief) een duwtje geeft en de lichten(donker in negatief) wat afremt. Vooral handig voor kleinbeeld waar je met meer opnamen sneller verschillen krijgt en waar op grond van het kleine formaat het contrast wat lastiger over te brengen is.
Met middenformaat wil je die toonschaal nou net zo lang mogelijk hebben en wil je de einden van de curve niet in elkaar drukken.

Mijn advies is om er eens mee te experimenteren en te kijken of er meer in je scans komt te zitten. De hele basis van wat ik van het ontwikkelen van zwartwitfilms weet is nog gebaseerd op het 'papierproces'. Voor wat betreft de toonschaal die je in je negatieven ontwikkelt wordt dat echter niet anders en die wil je het liefst zo lang mogelijk hebben.

Apart trouwens dat je 'in mijn tijd' juist kon besparen door in plaats van Kodak D76 juist Ilford ID11 te pakken, die was beduidend goedkoper. Refinal zelfs nog goedkoper maar moeilijker te vinden.

Mijn uiteindelijke meest gebruikte ontwikkelaar was trouwens Ilford Microphen, een soort ontwikkelaar waarmee je alle kanten uit kon, vooral met Tgrain-films.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:01:36 #283
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195200764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:00 schreef derLudolf het volgende:
@:-gt- Heb je de resultaten al binnen? :D
nog 1 nachtdienstje en dan ga ik er op uit :D :D
wat in het vat zit.. enzo....
  zondag 22 november 2020 @ 18:09:09 #284
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196366246
De huidige status van analoge fotografie, ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar en hoe de toekomst er voor staat.

Even alles op een rijte gezet:

- Kodak en alle andere fabrikanten van fotofilms hebben een toenemende vraag naar hun films. Zoals altijd zien sommige productsoorten hogere groeipercentages dan andere.
In 35mm ziet kleur een grotere groei, in 120 ziet z/w een grotere groei. Beiden formaten gaan ongeveer gelijk op.

- Voor sommige filmsoorten is de vraag zelfs zo hoog dat de fabrikanten niet genoeg kunnen produceren om volledig aan de vraag te voldoen. Dat is de reden waarom de voorraden van deze filmsoorten bij de filmwinkels zo vaak uitgeput zijn.

- Vanwege de toenemende vraag hebben de grote spelers, o.a Kodak en Fujifilm films opnieuw geïntroduceerd (TMZ, E100, Acros II), en zijn deze bedrijven bezig om hun productie-capaciteit te vergroten.

- Middelgrote spelers zoals Ilford, Foma en Polaroid hebben ook nieuwe producten geïntroduceerd (Ilford Ortho in 135 en 120, nieuwe Ilford-papieren en RC; Foma Retrobrom, Polaroid i-Type film en nieuwe camera's).

- Kleine spelers zoals ADOX en Film Ferrania investeren in nieuwe (ADOX Duitsland) of geherstructureerde (Film Ferrania; ADOX Zwitserland) fabrieken en nieuwe producten. In de afgelopen jaren heeft ADOX elk jaar nieuwe producten geïntroduceerd.

- De vraag naar fotochemie neemt toe. Chemiefabrikanten als Tetenal, SPUR en ADOX hebben daarom nieuwe producten geïntroduceerd.

- De fotolabs zien een toenemende vraag (trouwens, "The Darkroom" lab in de VS installeert momenteel nieuwe verwerkingsmachines om hun volume te verhogen vanwege de sterk toenemende vraag; ze hebben ondertussen 150.000 (!) Abonnees op instagram, voornamelijk jonge fotografen ). Fotoimpex lab wil ook op middellange termijn hun capaciteit vergroten.

- Het aantal labs wereldwijd neemt weer toe, zowel fotografie als motion-picture.

- Er zijn nieuwe film- en filmcamerawinkels geopend - vaak opgericht door jonge filmliefhebbers.

- Diverse nieuwe fabrikanten van grootformaat filmcamera's zijn gestart met de productie.

- Verschillende nieuwe fabrikanten van pinhole-camera's zijn begonnen met de productie.

- Nieuwe fabrikanten voor accessoires (bijvoorbeeld voor het scannen van camera's) en instant filmruggen zijn gestart.

- De producenten van laboratoriumapparatuur zoals JOBO, Heiland en Kienzle hebben een toenemende vraag en introduceren daarom nieuwe producten.

- Hostert heeft nieuwe bestellingen voor hun grote dip-and-dunk-verwerkingsmachines.

- Nieuwe RA-4 minilab-machines met hoge resolutie van Noritsu.

- Opticfilm heeft een nieuwe 35mm/120 filmscanner uitgeracht.

- De eerste bedrijven zijn begonnen met het produceren van reserveonderdelen voor camerareparatie, zoals Camera Rescue.

- Nieuwe kleurenpapieren van Fujifilm.

- Fujifilm instax is al jaren het meest succesvolle fotoproduct en overtreft het verkoopvolume van digitale camera's. Instax instant film is een enorme massamarkt. Fuji schat het gebruikersbestand op ongeveer 40 miljoen klanten wereldwijd.

De Toekomst

- Alle fotofilm bedrijven zijn aan het inversteren en nieuwe apparatuur, en mankrachten. Dit is nodig om fotofilmpdocutie van de huidige kwaliteit en aantallen te waarborgen voor de komende 10-20-30-XXX jaar.
Namelijk:
Het bestellen, maken en afstellen van nieuwe filmproductie machines kost enorm veel geld en tijd. Elke machine moet apart gemaakt worden. Nieuwe machines zijn nodig om de toenemende vraag aan te kunnen en om in de toekomst te kunnen produceren.
Geleerde mensen zijn nodig voor onderzoek, techniek ontwikkelingen, fabriek beheer en productie. Om de kennis van filmproductie en ontwikkeling te behouden voor volgende generaties zijn leerlingen nodig.

- Reparatie-kennis en onderdelen zijn nodig om de nog werkende film-camera's af te stellen en te repareren.

- Uiteindelijk zijn nieuwe, compacte 35mm camera's nodig, zodat men niet oneindig met problemen gaat kampen. Met bijpasende lenzen.

- Terugkeer van oude films, en compleet nieuwe emulsies. Zowel z/w als kleur. Negatief en dia.


- Duitse en Russiche tak van Agfa weer samen na 1945 splitsing:


Een interessant persbericht van North Channel Bank Duitsland (augustus), dat de financiering verstrekte voor de overname van Inoviscoat en Filmotec, waardoor ze onder gemeenschappelijke eigendom en controle kwamen.

'North Channel Bank ondersteunt de investeerdersgroep Seal 1818 GmbH bij de overname van InovisCoat GmbH (spin-off Agfa) en FilmoTec GmbH (spin-off VEB Filmfabrik Wolfen / ORWO). Het doel van deze fusie is om de krachten op het gebied van analoge film te bundelen en de bijbehorende synergie-effecten te gebruiken om onder het traditionele merk “ORWO” turnkey-oplossingen voor de filmindustrie aan te bieden. "Beide bedrijven bezetten de niche om kleinere filmproducties te voorzien van filmmateriaal, een bewezen lucratief bedrijfssegment", zegt Harald Zenke, Managing Director van North Channel Bank. "We zien een groot potentieel in deze nichestrategie en zijn bereid om financiering te verstrekken voor de fusie van twee lang bestaande gespecialiseerde bedrijven, die voortkwamen uit het oorspronkelijke bedrijf Agfa." '

"De fusie van de respectieve bedrijven in Seal 1818 GmbH maakt een bundeling van de individuele competenties en waardeketens mogelijk. Hierdoor kan het bedrijf zijn klanten een breed scala aan hoogwaardige kleuren- en zwart-witfilms aanbieden"

Het samenbrengen van de twee bedrijven onder één management creëert een verticaal geïntegreerd bedrijf, met name voor de productie van zwart-wit cinefilms, en is de eerste consolidatie in de industrie sinds lange tijd.

Er is waarschijnlijk geen onmiddellijk vooruitzicht op conventionele kleurnegatieve productie, aangezien er al twee grote producenten op die markt zitten en de kosten waarmee een nieuwkomer wordt geconfronteerd. Het is een behoorlijke stap om van Metropolis film naar een volwaardige, hoge-kwaliteit kleurnegatiefilm product te gaan. Ze kunnen echter de beste hoop zijn als Kodak/Fuji faalt of de productie stopt.

Inoviscoat maakt onderanderen film voor Lomography. We zullen zien of deze samenvoeging gaat zorgen voor fotografiefilm direct van deze fabricant.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 19:25:47 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196367565
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?

Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 november 2020 @ 19:32:55 #286
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196367672
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?

Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Inoviscoat vervaardigt verschillende van de meer excentrieke kleurmaterialen van Lomography - die allemaal ook kunnen worden gezien als opstap naar het maken van meer conventionele kleurmaterialen, terwijl ze elke experimentele stap kunnen verkopen.

Nog iets om op te merken: Filmotec heeft geen coatingfaciliteiten, maar heeft wel de mogelijkheid om te snijden / verpakken van motion-picture film; Inoviscoat heeft een installatie voor het maken van emulsies / coating, maar niet voor het snijden / verpakken enz.

Het samenvoegen van deze twee mogelijkheden onder 1 bedrijf is enorm waardevol.

Dan is de overstap naar 35mm/120 ook iets makkelijker.

Maar hier kampt elke producent mee. De huidige productie-bottleneck bij Kodak zit namelijk bij het overzetten van masterrollen naar kleinere formaten, en uiteindelijk naar cassettes/spoeltjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door t4600c op 22-11-2020 19:46:06 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 19:48:35 #287
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196367927
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.

Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 november 2020 @ 19:59:19 #288
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196368122
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef derLudolf het volgende:
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.

Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
Kodak/Fuji hebben wel met een grotere productie-schaal te maken dan de middel/kleine producenten. De grootste groei is eerst in 35mm/kleur (consumenten lijn meestal, bijv Kodak Gold), omdat dat het formaat is waar bijna alle nieuwkomers instappen.

Zodra nieuwe liefhebbers dat onder de knie hebben gaan ze pro kleur / z/w en andere formaten.

Adox en Film Ferrania zijn de afgelopen jaren hard bezig geweest om hun productie te vergoten. Adox heeft een nieuwe fabriek laten bouwen met nieuwe machines, zoals snijders/convectie apparatuur. Film Ferrania een oude fabriek overgenomen.

Zowel Adox en Film Ferrania weten hoe veel tijd en onderzoek het kost om oude apparatuur te repareren/af te stellen naar kwaliteit-eisen.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')