Fotografeer je ook nog ouderwets? Ik fotografeer het liefst met Ilford HP5 plus 400 in mooi zwart/wit.quote:
Ik gebruik wel veel oude spullen, het fotograferen op filmpjes schiet er de laatste tijd echter schromelijk bij in.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:43 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Fotografeer je ook nog ouderwets? Ik fotografeer het liefst met Ilford HP5 plus 400 in mooi zwart/wit.
Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik gebruik wel veel oude spullen, het fotograferen op filmpjes schiet er de laatste tijd echter schromelijk bij in.
Desalwelteplus staan er regelmatig een paar zeszescamera's smekend naar me te kijken of ze een keer mee het veld in mogen.
en daarbij mag ik erg graag mensen enthousiast maken om weer eens iets met een filmpje te doen
Het kan duur worden als je per sé een hele goeie wil (een Rolleiflex o.i.d.), het kan ook voor 2 tientjes als je genoegen neemt met een Russische Lubitel. Werkt niet wezenlijk anders, kwaliteit is natuurlijk wel wat minder. Verder is schieten op medium format gewoon niet heel goedkoop. Er kunnen maar 12 opnames op een rolletje, en dan moet je nog ontwikkelen en afdrukken. Wel leuk om te doenquote:Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Aanrader, zo'n tweeoog om de conclusie maar vast te verraden. Ik kom er vanavond op terug als ik wat meer schrijftijd heb alsmede een grotemensentoetsenbordquote:Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Nou een wat langer antwoord:quote:Op woensdag 12 november 2014 12:50 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Graag zou ik een twin-lens reflex willen. Geen idee hoe dat werkt en hoe goed de kwaliteit is. Daar gaat toch 120 film in? Lijkt me ook duur om zo'n camera aan te schaffen.
Ik viste net achter het net met de Videre. Blij dat ik in ieder geval de Viddy eerdaags ontvang .quote:Op woensdag 12 november 2014 21:39 schreef geelkuikentje het volgende:
Hoe kan ik Polaroid nou vergeten
Die Viddy is tof. Zelf vind ik deze ook wel tof:
[ afbeelding ]
https://www.shoplocket.com/products/0GJwS-the-videre-kit
Koopje inderdaad.quote:Op woensdag 12 november 2014 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier, loopt over tien minuten af
http://www.ebay.de/itm/Ma(...)&hash=item462c137b59
Edit
Is voor 362 euro weggegaan, een prima mamiya met drie dubbel objectieven en nog meer, is iemand heel blij vanavond
Ja, dat is het boek wat ik bedoel.quote:Op donderdag 13 november 2014 22:05 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Koopje inderdaad.
Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek, is dat deze welke je bedoeld?
http://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-dokaboek/1001004005151576/
Ja, heb een hele oude mamiya, in het leer staat "made in occupied japan" en de serienummers zitten in de 4000 reeksquote:Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
1 keer gebruikt voor een foto of 3, maar verder wel veel over gelezen. Lang ook naar een yashica mat gekeken. Maar ik denk dat voor normaal gebruik een SLR variant wel handiger is, eventueel met een waistlevel finder. Maar als je geen mirrorslap/hogere flashsync nodig bent dan is een TLR misschien wel de juiste keuze. Hou er rekening mee dat de maximale sluitertijd vaak lager ligt dan bij een SLR, maar wat je er voor terug krijgt is dat je flashsync hebt op alle sluitertijden.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
Lubitel-2quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:34 schreef Crientj het volgende:
Iemand hier ervaring met Twin-lens reflex camera's?
Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:40 schreef AlexRow het volgende:
[..]
1 keer gebruikt voor een foto of 3, maar verder wel veel over gelezen. Lang ook naar een yashica mat gekeken. Maar ik denk dat voor normaal gebruik een SLR variant wel handiger is, eventueel met een waistlevel finder. Maar als je geen mirrorslap/hogere flashsync nodig bent dan is een TLR misschien wel de juiste keuze. Hou er rekening mee dat de maximale sluitertijd vaak lager ligt dan bij een SLR, maar wat je er voor terug krijgt is dat je flashsync hebt op alle sluitertijden.
Zelfde voor Mamiya RB67 die inmiddels nog net niet weggegeven worden. In absolute zin is het nog best wel prijzig om een setje te kopen van zo'n 600 euro voor een camera met drie lenzen, twee magazijnen, twee zoekers en nog wat kleine frutsels, als je echter ziet dat de historische kostprijs van zo'n set zo rond de 6k¤ en in het achterhoofd houdt dat een RB67 nagenoeg onverwoestbaar is en als je het echt wilt zelfs digitaal kan, is er toch sprake van weggeefprijzen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Hasselblad was ooit onbetaalbaar, tegenwoordig gaan ze tweedehands regelmatig voor een appel en een ei weg op ebay
Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Lubitel-2
YashicaMat
YashicaD
Mamiya C330 met wat lenzen
Ik durf mezelf wel enige ervaring met die apparaten toe te dichten
Alleen mijn eigen ogen zitten nog niet boven elkaar
[..]
Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.
Voornaamste verschil is dat je met een tweeoog heel veel dingen uit het handje kan doen waarbij een eenoog al snel op een (zeer zwaar) statief moet.
Idealiter is je eerste middenformaatcamera een tweeoog zodat je het formaat lekker kunt leren kennen. Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers dan kun je bij behoefte eens gaan kijken naar iets grovers (een Hasselblad of een Mamiya RB/RZ67 of een Pentax 6x7
Vergeten we nog even echt lekkere dingen als middenformaat-meetzoekers
Je kan het zelfs bij de hema inleveren.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:16 schreef Crientj het volgende:
[..]
Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.
120 film is ook toch nog gewoon ergens in te leveren?
Ik doe er alleen al jaren niets meer mee. Digitaal is het helemaalquote:Op vrijdag 14 november 2014 17:16 schreef Crientj het volgende:
[..]
Haha, maar jij bent gewoon een held als t gaat om analoge fotografie. Samen met Piet en nog genoeg andere users. Mn bericht was een beetje kort, kreeg ondertussen telefoon - maar een Twin Lens staat zeker nog op mn verlanglijstje. Een vriendin heeft er geloof ik een, zal eens vragen of ik 'm kan lenen.
120 film is ook toch nog gewoon ergens in te leveren?
Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwequote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Hasselblad was ooit onbetaalbaar, tegenwoordig gaan ze tweedehands regelmatig voor een appel en een ei weg op ebay
Misschien komt het omdat er te weinig wordt geprint, maar ik vind analoge fotografie "iets" hebben. De kleuren, de korrel, het niet meteen terugzien van je resultaat, zuiniger omgaan met de foto's die je hebt. En ik ben geen echte held in digitale nabewerkingquote:Op vrijdag 14 november 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik doe er alleen al jaren niets meer mee. Digitaal is het helemaal
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Moraal van het verhaal, ik heb een printer nodig en moet maar gaan printen."Those beautiful days for them I live"
Serieus, hou ebay.de eens een tijdje in de gaten naar Hasselblad, pentax 6x7 etc, je zal verbaasd staan, zeker als je weet wat het nieuw heeft gekost.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:05 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwe
Zowel dhr verdriet als ondergekende hebben de tijd meegemaakt dat je als nog niet eens van dergelijke apparaten mocht dromen. Met de huidige prijzen, met name voor Mamiya 6x7 vergt het nogal wat zelfbeheersing om niet alsnog een setje te kopen en ermee te doen waar het voor bedoeld was.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:05 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Volgens mij zijn mijn appels en eieren een stukje duurder dan de jouwe
Ben ik verkeerd begonnen met m'n Zeiss...quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Lubitel-2
YashicaMat
YashicaD
Mamiya C330 met wat lenzen
Ik durf mezelf wel enige ervaring met die apparaten toe te dichten
Alleen mijn eigen ogen zitten nog niet boven elkaar
[..]
Hou er met een MF spiegelreflex rekening mee dat het enorm zware bakbeesten zijn die nogal beperkingen hebben in gebruik. Een tweeoog is veel flexibeler in gebruik en optisch kunnen ze aardig met de eenogen meekomen.
Voornaamste verschil is dat je met een tweeoog heel veel dingen uit het handje kan doen waarbij een eenoog al snel op een (zeer zwaar) statief moet.
Idealiter is je eerste middenformaatcamera een tweeoog zodat je het formaat lekker kunt leren kennen. Heb je die tweeoog eenmaal lekker in de vingers dan kun je bij behoefte eens gaan kijken naar iets grovers (een Hasselblad of een Mamiya RB/RZ67 of een Pentax 6x7
Vergeten we nog even echt lekkere dingen als middenformaat-meetzoekers
Welke Zeissquote:Op vrijdag 14 november 2014 19:35 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ben ik verkeerd begonnen met m'n Zeiss...
Mijn Zeiss Ikon 521/16 heeft 120 film nodig.quote:Op vrijdag 14 november 2014 19:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Welke Zeiss
Een 6x6 (meet)zoekercamera kan ook een goeie instap in het middenformaat zijn
Die vouwcamera's(is dit de juiste benaming voor zo'n ding?), zijn inderdaad ook prima. Nog lichter en compacter dan een TLR, alleen jammer dat bijna alles moet worden geguestimate op die dingen. Ben blij dat ik een rangefinder erop heb, maar acht snel foto's maken kan je er niet mee.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:04 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Mijn Zeiss Ikon 521/16 heeft 120 film nodig.
In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:13 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Die vouwcamera's(is dit de juiste benaming voor zo'n ding?), zijn inderdaad ook prima. Nog lichter en compacter dan een TLR, alleen jammer dat bijna alles moet worden geguestimate op die dingen. Ben blij dat ik een rangefinder erop heb, maar acht snel foto's maken kan je er niet mee.
Sok, doe eens gek en stuur deze man die 500 dollar vraagt een tegenbodquote:Op vrijdag 14 november 2014 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.
In de US of A zijn ze nog relatief goed te vinden en zoals het op de Amerikaanse markt gerichte pro-spullen betaamt is een Koni-Omega nagenoeg onverwoestbaar. Omdat ze nog steeds redelijk populair zijn hangt er echter aan een goeie Rapid een nogal pittig prijskaartje.
Voor mij ook zo'n gevalletje 'Sok, beheers je', net als die oude Amerikaanse perscamera's als een SpeedGraphic.
Is hij in het echt wat harder?quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:28 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
En hier een ambachtelijke doka afdruk van mijn hand.
Fraai dingetje. Helaas voor de verkopert kan ik mezelf aardig beheersenquote:Op vrijdag 14 november 2014 22:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sok, doe eens gek en stuur deze man die 500 dollar vraagt een tegenbod
http://www.ebay.de/itm/Mi(...)&hash=item3ce2cf994b
Ik ken ze, paar jaar terug gingen ze voor ongeveer 150eu op ebay. Ze lijken weer wat duurder geworden te zijn.quote:Op vrijdag 14 november 2014 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In dat geval is het jammer dat een Koni-Omega Rapid nog steeds buiten je budget ligt, die heeft een snelle, nauwkeurige scherpstelling (meetzoeker en draaiknop) razendsnel transport (met een rare tandheugelconstructie) én verwisselbare lenzen en magazijnen.
In de US of A zijn ze nog relatief goed te vinden en zoals het op de Amerikaanse markt gerichte pro-spullen betaamt is een Koni-Omega nagenoeg onverwoestbaar. Omdat ze nog steeds redelijk populair zijn hangt er echter aan een goeie Rapid een nogal pittig prijskaartje.
Voor mij ook zo'n gevalletje 'Sok, beheers je', net als die oude Amerikaanse perscamera's als een SpeedGraphic.
Met die prijzen moet je overigens wel in de gaten houden dat je een profcamera van een halve eeuw oud koopt. Hoe onverwoestbaar ze ook zijn, er blijven altijd risico's aan kleven. Gelukkig zijn die oude beesten meestal wel vrij goed te repareren.quote:Op vrijdag 14 november 2014 23:39 schreef AlexRow het volgende:
[..]
Ik ken ze, paar jaar terug gingen ze voor ongeveer 150eu op ebay. Ze lijken weer wat duurder geworden te zijn.
Ook in dat opzicht heb je de tijd mee, je koopt nu voor een relatieve habbekrats een hele goeie lichtmeter.quote:Op vrijdag 14 november 2014 23:45 schreef AlexRow het volgende:
Wat mij het meeste tegenstond aan die dingen was dat er geen lichtmeter in zit. Ik wil eigenlijk wel een lichtmeter hebben. Nu kan ik het wel redelijk inschatten en zijn negatieven vrij vergevensgezind maar ik heb leren vertrouwen in een lichtmeter.
Natuurlijk wel eerst leren hoe de lichtmeter reageert.
Voor grootformaat vind ik het niet zo heel erg dat ik geen ingebouwde meter heb, ik heb mezelf wel leren spotmeteren en de tijd te nemen voor een foto. Maar met een "draagbare" camera wil ik gewoon snel kunnen composeren en de foto maken.quote:Op zaterdag 15 november 2014 00:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ook in dat opzicht heb je de tijd mee, je koopt nu voor een relatieve habbekrats een hele goeie lichtmeter.
Wil je echt goedkoop, gebruik dan zo'n belichtingstabelletje zoals die bij films meeverpakt wordt (of op de binnenkant van de verpakking staat). Voor kleurnegatieven is dat in elk geval al nauwkeurig genoeg.
Vertrouwen op een lichtmeter is trouwens wel een aardig begin, maar beter leer je vertrouwen op degene die die lichtmeter vasthoudt. Zeker als je met duur materiaal als midden- of grootformaat schiet kun je niet genoeg over licht en hoe je dat moet meten leren. Ook daarvoor zijn die oude fotografieboeken een goeie bron van kennis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Those beautiful days for them I live"
Apartquote:
Je sloot hem met een USB-kabeltje aan op de computer en hij deed niks?quote:Op maandag 17 november 2014 11:19 schreef Crientj het volgende:
Ik ook!
Nummer twee is inmiddels ook binnen, al ben ik bang dat ie dead on arrival is.
[ afbeelding ]
Haha, nee. Na het invoeren van de batterijen zou er een lampje moeten gaan branden en dat is niet van toepassing. Straks nieuwe batterijen halen om het een en ander uit te sluiten; maar las dat meerdere mensen er last van hebben.quote:Op maandag 17 november 2014 11:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je sloot hem met een USB-kabeltje aan op de computer en hij deed niks?
Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.quote:Op maandag 17 november 2014 20:01 schreef Fixers het volgende:
Jullie kunnen me hier vast wel helpen: Ik heb onlangs weer eens foto's gemaakt met mijn bejaarde Rollei. Eéntje wil ik graag af laten drukken/vergroten. Weet iemand een goed adres waar ik nog een zwart wit middenformaat kan laten vergroten afdrukken in het midden van het land?
Eentje waar ook echt goed wordt gekeken hoe de mooiste print gemaakt wordt? De 'ontwikkelen & afdrukken' printjes die ik kreeg bij de lokale fotozaakvond ik nogal flets.
35mm op 13x18 heeft mijn voorkeur. 10x15 doet het hem voor mij niet, komen de foto's net niet tot hun recht !quote:Op maandag 17 november 2014 22:37 schreef Crientj het volgende:
Duuussss. Ik stond braaf met mn rolletje film bij de Hema, klaar om de boel in te leveren. Maar welke opties moet ik nu hebben? . Zwart/wit negatief enzovoort weet ik wel; alleen het formaat niet. Wat is aan te raden voor 120 en 35mm film?
Ik voelde me zo'n kneus. Brrr.
Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.quote:Op maandag 17 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Een ander alternatief is zorgen dat je een goede scan van zo'n opname hebt, dan kun je hem via de standaard-print-adressen net zo mooi en zo lelijk laten afwerken als je zelf wilt.
Ik ben er te lang uit om daar een goed advies over te kunnen geven. Misschien weet Google iets.quote:Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.
Wil je dat ze het ouderwets vergroten dan is het een euro of 30 volgens mij. Bij de hema ben je volgens mij iets van een 10tje kwijt.quote:Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:
Op maandag 17 november 2014 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek eens een fotovaklab op voor dat soort klussen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Een ander alternatief is zorgen dat je een goede scan van zo'n opname hebt, dan kun je hem via de standaard-print-adressen net zo mooi en zo lelijk laten afwerken als je zelf wilt.
Ik heb gehoord dat color in Utrecht goed werk levert.quote:Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
Wat is "een paar centen" voor een afdruk van 40x40? Dat ik een idee heb. Adressen voor goede labs (midden van het land) zijn welkom.
Er staan er een aantal op www.ebay,dequote:
Dankje, staan inderdaad veel op. Maar zie nog beetje tegen het betalen op en de bereidheid naar het buitenland te versturen. Misschien anders gewoon een aanbieder aanschrijvenquote:Op maandag 24 november 2014 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er staan er een aantal op www.ebay,de
Kan van alles zijn geweest (verkeerd ontwikkeld, film direct vanuit de koelkast gebruikt, temperatuur van de ontwikkelaar niet goed etc.), maar de precieze reden is niet zo van belang aangezien je die film toch niet noch een keer kan ontwikkelen. Het enige wat nog kan ik de negatieven laten inscannen (met een goeie scanner) en de boel zo veel mogelijk in Photoshop recht proberen te trekken.quote:Op woensdag 26 november 2014 06:00 schreef kanovinnie het volgende:
FILM PHOTOGRAPHERS
My 2 rolls of B&W Ilford HP5 400iso film I took at my sisters wedding have come back ridiculously grainy, to the point where skin looks like sand. I was hoping it was the way they where scanned but I've checked the negatives closely and it appears the grain is on them too. I used my 35mm Ricoh KR-5 and they where all taken at correct exposure. The film was in date and the store I bought it from keep it in the fridge.
Is there anything I can do to salvage them? There are some really beautiful pictures that would break my heart if I can't get back somehow.
Any advice on why this happened or the best ways to decrease grain would be awesome.
Dit is geschreven door m'n nichtje. Het gaat over de bruiloft waar ik bij was in Australie. Iemand een idee?
Het is wel een stuk erger dan datquote:Op woensdag 26 november 2014 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft ze deze film wel vaker gebruikt?
Ik bedoel, het is gewoon een korrelige film
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik lees nu dat het waarschijnlijk een ontwikkelfout is.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kan van alles zijn geweest (verkeerd ontwikkeld, film direct vanuit de koelkast gebruikt, temperatuur van de ontwikkelaar niet goed etc.), maar de precieze reden is niet zo van belang aangezien je die film toch niet noch een keer kan ontwikkelen. Het enige wat nog kan ik de negatieven laten inscannen (met een goeie scanner) en de boel zo veel mogelijk in Photoshop recht proberen te trekken.
Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Was de film gepushed? Of gewoon op 400 Asa belicht en ontwikkeld?
Tja, als er te lang zou zijn ontwikkeld was er sprake geweest van een over ontwikkelde film, net als te warm, dus er is waarschijnlijk een verkeerde ontwikkelaar gebruikt.quote:Op woensdag 26 november 2014 08:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ze zegt dat ze appropriate exposure gebruikt heeft, dus ik ga er vanuit dat het op400 ISO is.
Sowieso, we waren buiten dus er was geen reden om te pushen lijkt me.
Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.quote:Op donderdag 27 november 2014 16:31 schreef Gimmick het volgende:
Hoewel naar het schijnt mijn ontwikkelaar (HC-110) niet de fijnste korrel oplevert, was dat bij mij niet de oorzaak. Andere foto’s van precies dezelfde dag op precies hetzelfde rolletje zijn wel prima. Of misschien is HC-110 wel extra dodelijk voor overbelichte plaatjes.
Gemaakt met die kartonnen camera? Ik gok dat de fout bij jou of de camera zit.quote:Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.
[ afbeelding ]
Mijn tactiek is voorlopig om alle variabelen tot een minimum te beperken. Ik weet dat er veel meer mogelijk is, maar eerst maar eens één film (HP5) en één manier van ontwikkelen (HC-110, verdunning h - 1:62) goed onder de knie krijgen. Ok, helemaal zuiver ben ik daar niet in (soms gebruik ik nog wel eens langzamere film).quote:Op donderdag 27 november 2014 17:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoe vergevingsgezind een ontwikkelaar is hangt van zijn buffering en zijn verdunning af. Rodiinal is daarvan het mooiste voorbeeld. Maak je die vrij sterk (1:25) dan wordt het allemaal best kritisch. Pak je de 1:50 dan nivelleert ie al aardig en wordt ie al wat liever richting belichtingsfouten. Verdun je hem 1:100(ja,dat kan), dan kun je je al amper meer een buil vallen aan de belichting.
Over het algemeen geldt dat hoe kleiner je negatief is, hoe meer behoefte je hebt aan nivelleren bij het ontwikkelen. Ik deed mijn middenformaat altijd met sterkere ontwikkelaren om als mijn kleinbeeldfilms. Bij middenformaat wil je toonschaal omdat je toch geen last van korrel hebt. Bij kleinbeeld wil je de contrasten een beetje binnen bedwang houden en wat reserve voor belichtingsfouten.
Het spelen met al die variabelen is wel het allerleukste van zwartwitfotografie
Check sowieso de negatieven. Ik kan mij voorstellen dat het met deze camera moeilijk is om exact naar het volgende frame door te spoelen. Ook kan ik mij voorstellen dat de film niet helemaal recht ligt. Bij de hema worden de foto's automatisch geknipt en dat gaat nooit goed met afwijkende formaten.quote:Op donderdag 27 november 2014 19:49 schreef Crientj het volgende:
Nee, geen lichtlekken. Er zit een vaag vlekkerig residu op de foto. Vandaar de vraag. En ik heb nog 1 zeer onflatteus zelfportret haha, dus die doet t prima. Alleen langer belichten dus.
Er is alleen nog 1 dingetje dat ik niet begrijp, maar daar maak ik morgen wel een foto van tijdens daglicht. Het lijkt namelijk alsof de randen niet goed meekomen met de rest. Je ziet het ook wel op de foto;s aan de rechterkant, alsof er een extra rand omheen zit of de foto 'scheef' genomen lijkt te zijn.
Zoals al gezegd, check de negatieven om te zien welk deel eventueel door het lab is verkloot. Als je duidelijke vlekken óp de film ziet zitten is er iets in het ontwikkelproces niet helemaal jofel gegaan.quote:Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.
[ afbeelding ]
Dat bedoel ik dus met te veel variabelen 'rotfilm', alternatieve ontwikkelaar (caffenol), camera met mogelijk lichtlekken. Tja, kan dus van alles zijn. Zorg als je net begint dat je met voorspelbare materialen werkt: goede, verse film (Ilford HP5+ of Kodak Tri-X zijn eenvoudige films om mee te beginnen), een populaire ontwikkelaar en andere chemicaliën en een betrouwbare camera.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Gebruik dan ook een normale ontwikkelaar. D-76 bijvoorbeeld, is behoorlijk idiot proof. Verder produceert Lomography zelf geen films, ze gebruiken wat voorhanden is. Dus Lady Grey kan de ene keer T-Max zijn, de andere keer chinese zooi. Gewoon een standaard film gebruiken zou ik zeggen, ik heb zelf goeie ervaringen met Ilford FP4 en HP5, Tri-X is inderdaad ook prima. Bij het ontwikkelen niet gaan kloten met gekke verdunningen, niet gaan pushen/pullen, geen gekke temperaturen, alles volgens het boekje doen (nee, dat doe je niet wanneer je een kop koffie en een vitaminepil gebruikt om te ontwikkelen). Je kan eventueel nog bij de kringloop of op marktplaats een redelijk moderne analoge camera kopen, daar wat mee schieten om zo het ontwikkelen wat in de vingers te krijgen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:40 schreef AlexRow het volgende:
Totdat je tri-x 320 hebt, waar geen tabbellen vpor zijn als je in rodinal wil ontwikkelen
Hou er rekening mee dat Tmax lastpakken in de ontwikkeling zijn. Moet je met een klassieke film voorzichtig omspringen, een Tmax moet je op zijn lazer geven. De beste resultaten haalde ik met Microphen van Ilford in zijn 1:4-verdunning voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:19 schreef Opoefiets het volgende:
Hmmm, dan haal ik maar eens D-76
De Amaloco was er eigenlijk alleen maar om even te ontwikkelen zonder al teveel geklungel in de doka. Ik zoek regelmatig de DX-code van zo'n film op, meestal is het inderdaad T-max. Ik kloot niet met rare verdunningen, want zo ervaren ben ik gewoon niet met ontwikkelen. Als ik Amaloco gebruik, houd ik me keurig netjes aan de gebruiksaanwijzing (ook zonde van je foto's als je dat niet doet).
En ik héb een collectie analoge camera's die gewoon goed zijn
Ik ben gek op degelijk spul en ik heb echt een hekel aan lichtlekken. Ik heb een brakke Pentax 110, een Olympus Trip 35 (een van mijn favorieten), een Lubitel 2 (hij is niet super, maar hij is uitstekend als TLR instapmodel), een Hasselblad 500C/M en een Minolta Hi-matic 9. Verder nog wat losse crapcamera's die ik gebruik om te hacken of reserveonderdelen
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:08 schreef AlexRow het volgende:
[..]
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?
ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internetquote:Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
Water als stopbadquote:Op vrijdag 28 november 2014 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?
wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:19 schreef AlexRow het volgende:
[..]
ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internet
Ow, ikheb AM74 van Amaloco.Maar die is gebaseerd op een andere klassieke ontwikkelaarquote:Op vrijdag 28 november 2014 14:21 schreef Gimmick het volgende:
The Massive Dev Chart is een mooie online bibliotheek met vrijwel elke mogelijke film/ontwikkelaar methode. Ze hebben ook een fantastische app waar die bibliotheek geli
Owk gekoppeld is aan een timer.
Voor rodinal/Tri-x 320 hebben ze ook informatie:
http://www.digitaltruth.c(...)c=Search&TempUnits=C
Mijn internet research gaf aan at Tri-x 320 TXP meer een studiofilm is, komt volgens mij ook niet voor in kleinere formaten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.
Technische info: http://www.kodak.com/glob(...)Pubs/f4017/f4017.pdf
quote:TRI-X 320 Films (320TXP) feature excellent tone
gradation and brilliant highlights. They are especially well
suited to low-flare interior lighting or flash illumination.
They are also useful for portraiture with low-contrast
backlighting outdoors.
Beter een echt stopbad gebruiken, desnoods zelf maken met schoonmaakazijn (stinkt wel). Maar nog beter: gewoon kopen. Duur is het niet, en je ziet tenminste wanneer je de boel moet verversen.quote:
Stopbad is pas nodig bij snelle ontwikkelprocessen. Gebruik je een ontwikkelaar die ongeveer 10 minuten moet werken, dan volstaat gewoon een spoelinkje met water waarmee je voorkomt dat de film in het frisse citroenzuur ineens raar gaat doen (zoek eens op reticulatie).quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:53 schreef AlexRow het volgende:
misschien koop ik ook wel een stopbad, dat zijn de kosten toch niet.
Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.quote:Op zondag 14 december 2014 13:10 schreef Orbox het volgende:
Hallo lui,
Laatste keer dat ik een heel rolletje heb laten ontwikkelen en inscannen (kreeg ik een cd'tje met .jpg'tjes) betaalde ik ruim tien euro. Heel veel als je het mij vraagt en het moet vast goedkoper kunnen.
Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.quote:Op zondag 14 december 2014 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een leuke filmscanner, zoek nog steeds een eenvoudige voor rolfilm
Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.quote:Op zondag 14 december 2014 19:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.
Bij wat voor winkel betaalde je die ruim tien euro
Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.quote:Op zondag 14 december 2014 20:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.
Resolutie zou ik even moeten nakijken, maar in elk geval meer dan genoeg.quote:Op maandag 15 december 2014 13:19 schreef Orbox het volgende:
[..]
Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.
[..]
Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.
Wat voor resolutie levert je 4180?
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Na een aantal jaar digitaal ben ik weer terug naar film. Kleurenfilm breng ik weg naar de fotograaf, kost 5 euro voor ontwikkelen en afdrukken (zowel 35mm als 120 rolfilm). Zwart/wit doe ik zelf, dat gaat prima en vind ik leuk om te doen.
Scannen is het meest vervelend aan film. Scannen kun je beter zelf doen, de cd's die je van de ontwikkelcentrales krijgt zijn van zeer matige kwaliteit. Ik heb een Epson v550 scanner van 185 euro, dus dat is de grootste investering. Hiermee kan je 35mm en rolfilm inscannen. Rolfilm gaat eigenlijk nog beter dan 35mm. De negatieven zijn een stuk groter dus je loopt minder snel tegen de beperkingen aan van de scanner.
Ik heb overigens nog een Canon 4200f scanner over, geschikt voor 35mm negatief. Het is niet de beste scanner, maar het werkt wel (zeker om foto's te delen op het internet). Gratis af te halen, mocht je geïnteresseerd zijn.
[ link | afbeelding ]Winter at Ankeveen by Gimmikc, on Flickr
Kodak Portra 400 (120 rolfilm), gescand met de Epson.
[ link | afbeelding ]Teahouse by Gimmikc, on Flickr
Ilford HP5 Plus, zelf ontwikkeld, nog gescand met de Canon (ook prima dus).
En heb je die toevallig nog staan?quote:Op maandag 15 december 2014 14:24 schreef Gimmick het volgende:
Ik heb overigens nog een Canon 4200f scanner over, geschikt voor 35mm negatief. Het is niet de beste scanner, maar het werkt wel (zeker om foto's te delen op het internet). Gratis af te halen, mocht je geïnteresseerd zijn.
Als ik jou er ook nog eens een plezier mee doe, natuurlijk! Ik stuur je een persoonlijk bericht als me dat lukt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 03:51 schreef Gimmick het volgende:
Ja, staat nog steeds stof te verzamelen. Mocht je hem willen hebben, graag.
http://www.macodirect.dequote:Op vrijdag 26 december 2014 09:01 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben op zoek naar Ilford HP5 plus 400 (120 spoel). Waar kan ik dat het beste en goedkoopste online bestellen?
En wat wil je voor lens scoren?quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:10 schreef seto het volgende:
Ik ga ook een poging doen met analoog
[ afbeelding ]
Nu nog even een lens scoren.
Een 35mm, daar blijft het ook voorlopg bij denk ik.quote:
Jaren geleden is dat verhaal dat scanners op vliegvelden je films zouden verkloten al een keer gedebunked.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 17:58 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
Terug van drie weken Taiwan. Hopen dat de film de vele scanners op Chinese vliegvelden overleeft heeft.
Nice!quote:Op maandag 5 januari 2015 22:36 schreef Gimmick het volgende:
Eerste drie films ontwikkeld
[ link | afbeelding ]
Fenchihu Teahouse by Gimmikc, on Flickr
Er zijn zoals altijd tegenstrijdige geluiden op het internet. Normaal gesproken maak ik mij ook niet druk, maar ik had dit keer drie 800 ISO filmpjes. Daarnaast waren de scanners op het Chinese vliegveld groot genoeg voor je ingecheckte bagage. Sterker nog: mijn ingecheckte en handbagage ging door dezelfde machine. Toen ik vroeg of ze mijn films met de hand wilde checken wees ze driftig naar het boordje 'film safe', dus laten we daar maar op hopen.quote:Op maandag 5 januari 2015 23:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Jaren geleden is dat verhaal dat scanners op vliegvelden je films zouden verkloten al een keer gedebunked.
De enige paar plekken waar je toen nog risico liep waren een paar luchthavens in echt achtergebleven gebieden en daar kon een speciale filmpjeszak (de Filmsafe) al zo ongeveer alles tegenhouden.
Nette camera. Geen verstand van Nikon, maar lijkt mij eind jaren '70, begin jaren '80? In die periode zijn de mooiste spiegelreflexcamera's gebouwd. Degelijk, gebruiksvriendelijk zonder al die moderne fratsen als automatische belichtingsinstellingen en autofocus. 35mm is ook een prima standaardlens, heel wat veelzijdiger dan de 50mm.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:27 schreef seto het volgende:
[..]
Nice!
Mijn 35mm lens is er inmiddels ook bij:
[ afbeelding ]
Ga hem dit weekend uitproberen
Klopt helemaal, is een Nikon FE en die werden rond die tijd gemaakt.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:15 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Nette camera. Geen verstand van Nikon, maar lijkt mij eind jaren '70, begin jaren '80? In die periode zijn de mooiste spiegelreflexcamera's gebouwd. Degelijk, gebruiksvriendelijk zonder al die moderne fratsen als automatische belichtingsinstellingen en autofocus. 35mm is ook een prima standaardlens, heel wat veelzijdiger dan de 50mm.
Zelfs dan doet ie het nog gewoon, alleen lichtmeten gaat wat lastig.quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:06 schreef geelkuikentje het volgende:
Net binnen:
Nikon F2
[ afbeelding ]
Nog even op zoek gaan naar batterijtjes want die zijn op.
Mooi ding. Light seals nog intact?quote:Op woensdag 11 februari 2015 17:06 schreef geelkuikentje het volgende:
Net binnen:
Nikon F2
[ afbeelding ]
Nog even op zoek gaan naar batterijtjes want die zijn op.
De MTL-5 is een stuk nieuwer en qua mogelijkheden zijn ze identiek.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 21:56 schreef Clayton1 het volgende:
Ik wil eens een rolletje volschieten met wat oude lenzen.
Ik heb een Praktica LTL3 en een MTL5, welke bevelen jullie aan?
oke, zal eens kijkenquote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De MTL-5 is een stuk nieuwer en qua mogelijkheden zijn ze identiek.
Kijk de beide camera's even goed na voor wat betreft de afdichting van de achterwand en kies degene waarvan de afdichting er nog het mooist uitziet
Of er vraag naar is, hangt helemaal daarvan af, merk, model en typequote:Op dinsdag 14 april 2015 11:23 schreef Mark het volgende:
Is er eigenlijk nog vraag naar analoge camera's? Ik heb de oude van mijn overleden schoonvader hier liggen, maar daar gaan wij niets meer mee doen. Indien er interesse is wil ik wel wat zoeken naar model en type enzo.....
Nauwelijksquote:Op dinsdag 14 april 2015 11:40 schreef Mark het volgende:
Het gaat me er ook niet om om er veel geld voor te vangen: het ding is te zwaar en te duur (filmpjes) om kinderen ermee te laten experimenteren, dus we gaan er niets meer mee doen. Weggooien vind ik echter ook zonde. Daarom was ik benieuwd of er misschien nog vraag naar is.
Instant film . Heb je fotos online staan?quote:Op vrijdag 6 november 2015 22:08 schreef Degro het volgende:
Ik zie dit topic nu pas. Leuk.Zelf ook veel met analoog bezig. Vooral met de wat grotere formaten en veel met instant film. Fuji Instax, Impossible film en Fuji FP100c materiaal. Ook heb ik via Kickstarter wat New55 Film gekregen.
We gaan het maar proberen. Kan toevallig een scanner via V&A oppikken. We zien wel wat het wordt . En anders gaat m'n moeder maar op cursus.quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:10 schreef Gimmick het volgende:
Nee, niet echt idioot proof, al hangt dat uiteraard wel af hoe kritisch je bent. Scannen is relatief eenvoudig, dat is allemaal wel uit te leggen. Maar echt goed scannen is moeilijk en tijdrovend: stofvrij maken, kleine stofjes wegklonen, kleurbalans, zorgen dat de film goed vlak ligt, netjes uitsnijden etc.
Dat gaat met een paar duizend negatieven best een kostbare zaak worden gok ik .quote:Op vrijdag 15 januari 2016 10:07 schreef seto het volgende:
Als je bereid bent wat geld uit te geven kan je ze ook naar een fotovaklab brengen, die hebben vaak veel betere scanners staan.
En met een eigen scanner een tijdrovendequote:Op vrijdag 15 januari 2016 10:19 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat gaat met een paar duizend negatieven best een kostbare zaak worden gok ik .
Daar heb ik misschien wel interesse in Wat heb je precies, aan lenzen?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 20:40 schreef Erasmo het volgende:
Of al je geen camera hebt, ik heb hier nog wel een Pentax 645 liggen
Kom er morgen op terug want dan ben ik weer thuis. Zo uit mijn hoofd het standaard setje.quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Daar heb ik misschien wel interesse in Wat heb je precies, aan lenzen?
Ik heb hier de 150, 45 en 75mm.quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Daar heb ik misschien wel interesse in Wat heb je precies, aan lenzen?
Mooie set, maar ik vrees dat ik er nu niet het geld voor (over) heb. Ik kan er nu niet meer dan EUR 200 aan uitgeven, en dat lijkt mij voor deze set geen reële prijs . Mocht je hem op Marktplaats zetten, zou je mij de link willen sturen? Ben dan sowieso wel benieuwd waar ze wel voor weggaan.quote:
Dan gaat ie Ebay op, heb je een veel breder publiek mee.quote:Op zondag 7 februari 2016 20:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Mooie set, maar ik vrees dat ik er nu niet het geld voor (over) heb. Ik kan er nu niet meer dan EUR 200 aan uitgeven, en dat lijkt mij voor deze set geen reële prijs . Mocht je hem op Marktplaats zetten, zou je mij de link willen sturen? Ben dan sowieso wel benieuwd waar ze wel voor weggaan.
Gecontroleerd op light leaks?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 21:36 schreef H4ppy het volgende:
Ik ben in het digitale tijdperk opgegroeid, en heb zelf nooit met een analoge camera gefotografeerd. In de 4 jaar dat ik fotografeer, heb ik nooit stilgestaan bij het feit dat fotorolletjes nog steeds in gebruik zijn, en niet alle analoge camera's ergens op zolder weg liggen te stoffen. Om een lang verhaal kort te houden ben ik op de een of andere manier interesse in analoge fotografie gaan tonen, en niet lang daarna is mij per toeval het volgende apparaat in handen gevallen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een Kiev-4 (Contax kloon met leica screw mount uit de soviet unie), uit het jaar 1969 (aan het serienummer af te lezen), met een soviet 50mm Jupiter lens. Op het eerste gezicht schijnt alles te werken, en ziet het sluiter mechanisme er in orde uit. Ook de lens ziet er zeer degelijk uit.
Ik heb nog nooit met een meetzoeker gefotografeerd, dus het was wel wennen met scherpstellen. Inmiddels mijn eerste foto rolletje vol geschoten, en ben nu op de resultaten aan het wachten
Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:24 schreef Gimmick het volgende:
Ziet er prima voor eerste rol, beetje aan de donkere kant. Heeft dat ding een lichtmeter? Kan ook aan scannen liggen.
Круто, товарищ!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:55 schreef H4ppy het volgende:
[..]
Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.
Ah, daarmee maak je het jezelf extra lastig. Films kunnen beter tegen overbelichting dan onderbelichting, dus bij twijfel: stop extra.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:55 schreef H4ppy het volgende:
[..]
Dankje. De foto's zijn inderdaad een beetje onderbelicht. De camera heeft geen lichtmeter, dus ik heb alles met het blote oog ingeschat.
Thx voor de tip!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ah, daarmee maak je het jezelf extra lastig. Films kunnen beter tegen overbelichting dan onderbelichting, dus bij twijfel: stop extra.
Er heeft daar iemand voor 49.70 een prima deal gemaaktquote:Op vrijdag 12 februari 2016 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Hou deze eens in de gaten voor hoeveel hij weggaat.
http://www.ebay.de/itm/Mi(...)6:g:2REAAOSwJb9WtfKF
25-30 jaar geleden waren spotmeters het neusje van de zalm voor de echte pro en godsgruwelijk duur.
Heb een vitrinekast vol met antiek Engels porcelein. Ik mag van mezelf niet nog een verzameling beginnen, maar als ik dit zie, of de prijzen waarvoor Hasselblads weggaan, dan jeukt het. Analoge shit gaat vaak weg voor een poep en een scheet, dertig jaar geleden kocht je het voor de prijs van een auto, een nieuwe bmw, geen tweedehands eendquote:Op zaterdag 13 februari 2016 21:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er heeft daar iemand voor 49.70 een prima deal gemaakt
In zijn glorietijd was dat ding duurder dan een goeie camera.
Ik moet ook inderdaad zo ongeveer bij ieder leuk setje Mamiya RB67 dat voor een fractie van de oorspronkelijke kostprijs weg mag op mijn handen gaan zitten en mezelf bestraffend toesprekenquote:Op zondag 21 februari 2016 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb een vitrinekast vol met antiek Engels porcelein. Ik mag van mezelf niet nog een verzameling beginnen, maar als ik dit zie, of de prijzen waarvoor Hasselblads weggaan, dan jeukt het. Analoge shit gaat vaak weg voor een poep en een scheet, dertig jaar geleden kocht je het voor de prijs van een auto, een nieuwe bmw, geen tweedehands eend
Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?quote:Op maandag 22 februari 2016 13:44 schreef Molleman het volgende:
Weet er iemand van jullie een goed betaalbare scanner om 35mm negatieven mee te scannen? Ben net begonnen met analoog. Heb een Canonet 28 en een Olympus Mju 1 om mee te fotograferen. Laat ze gewoon ontwikkelen en wil ze daarna inscannen.
Budget is eigenlijk onder de 150 euro en hoop een beetje kwaliteitscans te kunnen krijgen. Schiet niet ontzettend veel analoog dus een flatbedscanner met goede negatiefhouders is ook goed.
Ik had hem moeten quoten, mijn vraag was eerder aan molleman gericht.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:57 schreef Mark het volgende:
Ik wil oude analoge negatieven inscannen, die ik nog van vroeger heb om ze te digitaliseren
Daarnaast heb ik uiteraard ook digitale camera's. Alleen merk dat ik bij het schieten met een analoge camera toch heel anders bezig ben. Met het kijken, compositie bepalen, zorgen dat de instellingen goed zijn. Bij digitaal kun je een hoop proberen zonder dat je met een hoop mislukte foto's zit, die verwijder je gewoon. Bij analoog ben ik daar toch bewuster mee bezig.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je je negatieven scant waarom schiet je dan niet direct digitaal?
Het leuke aan analoog is vooral de donkere kamer, zelf bezig zijn met ontwikkelen en afdrukken en het ingrijpen in het chemische proces.
Dank je Opoefiets, ik zal mij eens inlezen. Die V550 ben ik vaker tegen gekomen, ook de Canoscan 9000F deze zit er qua prijs dicht bij in de buurt.quote:Op maandag 22 februari 2016 18:22 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb de Epson V550 en die bevalt me prima
Maar als je denkt alleen kleinbeeld te fotograferen, zou ik gewoon voor een ouder tweedehandsje gaan van Epson.
Ik ben geen Epson-fangirl, gewoon erg tevreden met mijn scanner. En ik ben niet zo op de hoogte van de andere merken.
Ja op een of andere manier ben ik minder snel "plaatjes aan het schieten" op het moment dat ik met een analoog fototoestel aan de gang ga.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, dus zoals sommige schrijvers bewust met een kroontjespen of vulpen schrijven omdat ze dan beter moeten nadenken voor ze wat op papier zetten ipv een tekstverwerker te gebruiken. Begrijp ik.
Het ontwikkelen overlaten aan de expert is echter een beetje een vreemde voor mij. Juist door zelf te ontwikkelen/afdrukken en dat goed te kunnen kan je het dynamische bereik beinvloeden, het contrast, etc je fotos veel sprekender maken.
Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 08:58 schreef Mark het volgende:
Ik krijg wel een scan maar dat is een vrij donker en klein plaatje.
Er zit ook een A4 formaat plastic "plankje" aan de klep waarvan ik niet zo goed weet wat je daarmee moet. Aan de binnenkant van de deksel staan wel afbeeldingen van een soort negatievenhouder maar die kan ik nergens ontdekken. Vraag me dus af of het wel compleet is.
Heb gegoogeld en het lijkt er op dat die negatiefhouders bij mij er niet bij zittenquote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Bij een scan van een document komt het licht van beneden en wordt het gereflecteerd van het materiaal. Voor een transparant moet het licht van boven komen en door de film heen schijnen. Die lamp zit in de deksel. Als je negatieven vrijwel zwart zijn, wordt de documentscanner gebruikt.
Je hebt echt de houder nodig omdat het negatief het glas niet mag raken (krijg je kringen van in je scans). Je kunt eventueel wel after markt negatiefhouders gebruiken, die van Lomo schijnt best prima te zijn (weet niet of het compatible is met jouw scanner).
Dat kan, maar waar ik op doel is dat je de optimale combinatie van variabelen bepaaldquote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:09 schreef Gimmick het volgende:
Ik ontwikkel zelf en druk zelf foto’s af. Bij ontwikkelen houd ik gewoon vast aan een vaste formule die voor mij werkt. Ik snap dat andere mensen er meer uit kunnen halen, maar de tijds en materiaalinvestering die je er dan in moet steken weegt voor mij niet op tegen die paar procent extra winst. Er valt het meeste te halen met het nemen van betere foto’s.
Los daarvan is experimenteren met je film altijd een risico, want je kunt film maar één keer verknallen. Doka is hiervoor beter geschikt, omdat je van één negatief de verschillen tussen de prints kunt zien.
Scannen doe ik omdat het makkelijker delen is en een goede indicatie welke foto’s het waard zijn om af te drukken in de doka.
Leuk ding, kun je nog veel fotografeerpret mee hebben. Kwaliteitsverschil met een Rolleiflex is er zeer zeker, maar dan moet je niet in straatlengten verschil denken. Daarbij heeft een 'Cord' ten opzichte van een 'Flex' nog het voordeel dat ie mechanisch minder complex in elkaar steekt en dus op hele lange termijn bedrijfszekerder is.quote:Op donderdag 17 maart 2016 20:27 schreef Ivy_Mike het volgende:
Afgelopen zondag naar de fotografica beurs geweest in Hilversum.
Op de beurs heb ik een Rolleicord Va met bijbehorende paraattas gekocht voor een schappelijke prijs en nog wat toebehoren zoals drie kleurenfilters voor z/w, bijbehorende zonnekap,originele lensdop, een belichtingsmeter en 2 rolletjes z/w 120 film.
Deze type camera had ik al heel lang willen hebben, alhoewel dit een goedkopere broertje is van de Rolleiflex, zijn deze camera's betaalbaarder dan de Rolleiflex
Ik ga binnenkort op pad met deze camera, eerst wat uitproberen en kijken of het uiteindelijk lukt met de foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt helemaal. Op eerdere edities had je ook heel veel spullen die gewoon al leuk waren om eens naar te kijken of dingen die je alleen uit de documentatie kent en dan eens in real life kunt bekijken of zelfs eens uitproberen. Dat ontbrak er deze keer ook helemaal aan. Ook miste ik een aantal handelaren die er in Houten en Nieuwegein altijd bij waren. De beurs was deze keer ook niet meer een kwart van wat het in Houten ooit was.quote:Op dinsdag 5 april 2016 22:57 schreef Opoefiets het volgende:
Ik was eerlijk gezegd niet mega-enthousiast over deze editie van de fotograficabeurs. Ik herinner me edities waar ik echt met megaveel schatten thuiskwam. Nu was dat niet zo. Ik heb me er wel vermaakt, maar die in Doesburg vind ik veel leuker.
Fotos of negatieven?quote:Op donderdag 28 april 2016 22:16 schreef broccoli. het volgende:
Ik ben ook helemaal gek van analoge fotografie. Ik vind instant film en 120 film het lekkerst werken
Alleen is het zo duur om te kopen en te ontwikkelen.
Weet iemand een adresje (mag overal in het land zijn - ik heb gratis ov ) waar je voor een schappelijke prijs je foto's in kunt laten scannen? Uiteraard ga ik zelf ook op zoek
Ben vandaag weer 3 camera's rijker...
Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopenquote:Op vrijdag 29 april 2016 07:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Fotos of negatieven?
Waarom koop je zelf geen scanner?
Of bij de tweedehands... voor een paar euro iets van 10 rolletjes gescoord <3quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:15 schreef seto het volgende:
Bij de HEMA kan je goedkope rolletjes scoren.
negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?quote:Op vrijdag 29 april 2016 14:08 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Negatieven. Ik heb er het budget niet voor, ik moet al sparen om rolletjes te kunnen kopen
Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.quote:Op vrijdag 29 april 2016 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
negatiefscanner is een echt goede vrij prijzig, maar is je camera goed genoeg om zo eentje te kopen?
Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 29 april 2016 21:33 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Dat doet er in dit geval niet toe, aangezien ik mijn foto's wil verwerken in mijn kunst en drukwerk.
Thanks 14.gifquote:Op vrijdag 29 april 2016 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk op ebay naar een betaalbare zou ik zeggen.
Heerlijk toestelquote:Op woensdag 4 mei 2016 09:12 schreef Opoefiets het volgende:
Fijn toestel en fijn lensje, hè
Ik heb dezelfde gehad, maar toen ik mijn XG-M kreeg, kwam de X-300 op de achtergrond. Ik vind ze beide erg fijn werken, maar ik heb zo snel last van GAS
Ik had hem feitelijk gekocht voor een macrolens die ik wilde proberen...quote:Op donderdag 5 mei 2016 00:34 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Heerlijk toestel
Ja, ik ken het loop elke keer de kringloopwinkel door op zoek naar die dingen en zoek er ook te veel naar via marktplaats
Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruitquote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb net ontwikkelde foto's terug van de hema. De 120 films zijn prima afgedrukt maar de 35 mm films zijn volgens mij ingescand en daarna digitaal afgedrukt. Weet iemand een goeie fotograaf die mijn negatieven analoog kan afdrukken ergens in de buurt van de drechtsteden?
Ik heb één foto ingescand (met een slechte scanner, kan geen negatieven scannen, dus de foto is gescand) en dezelfde foto gefotografeerd met mijn D7100. Volgens mij gaat om een digitale afdruk:
[ link | afbeelding ]
Gefotografeerd met Nikon D7100, plaatje is klikbaar
[ link | afbeelding ]
Gescand met mijn crap scanner, plaatje is klikbaar
Jammer genoeg komt het niet helemaal over zoals het in werkelijkheid is. Maar deze foto lijkt me een ingescande foto.
Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Vraagje: Hoe zien de negatieven in kwestie eruit
als in zijn ze licht en flets of juist donker en contrastrijk
En uiteraard: welke film had je gebruikt
Dat zijn inderdaad negatieven zoals je ze wilt hebben, alles wat je wilt hebben zit er in.quote:Op donderdag 12 mei 2016 22:11 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Op mijn werk hebben we een lab waar stereomicroscopen staan dus ik heb even gekeken naar de negatieven (Ilford HP5 plus 400) en die zagen er prima uit. De film zelf ziet er volgens mij (heb geprobeerd een foto te maken van een gedeelte, tegen een witte achtergrond op mijn lcd monitor, is misschien niet de meest handige manier maar ik had licht vanaf de achterkant nodig):
[ afbeelding ]
Volle garantie kan ik er niet op geven, maar als die film al die tijd goed koel is gebleven zal ie niet al te ver achteruit zijn gegaan.quote:Op zondag 30 september 2018 16:57 schreef derLudolf het volgende:
Dit topic maar weer es een trap verkopen. Ik heb een aantal jaren geen middenformaat camera gehad, maar vanaf morgen heb ik weer een.
Nu heb ik nog best veel rollen liggen in de koelkast.
Negatieven en zw verouderen niet heel veel dacht ik, maar ik heb ook nog 4 rollen Provia 100 liggen. Verlopen in 2012, is dat nog bruikbaar?
Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.quote:Op zondag 30 september 2018 19:27 schreef Ouwesok het volgende:
Welke middenformaatcamera is het geworden
Mooi setje en kijk even of je eventueel die Flek niet zou kunnen adapteren naar 645.quote:Op zondag 30 september 2018 19:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik wou iets met P6 vatting omdat ik daar een mooie lens voor heb (flektagon 50) maar ja Pentacon Six is nou niet heel betrouwbaar. Een Arax vind ik te duur.
Het is uiteindelijk weer een M645 geworden, net als ik 8 jaar terug ook had. Mooie set met schacht en prismazoeker (helaas geen AE) en 45,80 en 150mm objectieven.
Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.quote:Op zondag 7 oktober 2018 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Dit weekend wat rondgeklooid met de M645. Voelde weer goed, eerste rol bijna vol.
N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C'squote:Op zondag 7 oktober 2018 22:03 schreef t4600c het volgende:
[..]
Zeer mooi toestel, en met de relatief moderne, en lichtgevoelige (Voor medium-formaat) N lenzen goed te spreken. Bijna elke lens is zeer scherp mits diafragma iets kleiner dan volledig open. Scans op 4000 DPI met Nikon Super Coolscan zien er mooi uit.
Ik heb het idee soms zelfs beter dan mijn RB67 Pro SD lenzen
Nee, de Sekor C en Sekor N passen op alle M645 vattingen. De vatting is hetzelfde gebleven vanaf de orignele M645 tot de laatste 645E.quote:Op zondag 7 oktober 2018 22:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
N lenzen zijn voor de 645super en pro toch? Ik heb de Sekor-C's
Even beginnen met de B12, dat is een kleurconversiefilter voor als je met halogeenlicht (3200K) op een daglichtfilm(5500K) wilt fotograferen. Tegenwoordig zet je dan gewoon je witbalans om.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 21:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
Photoshop toch gewoon?quote:Op dinsdag 5 februari 2019 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Er zit in de NIK-collectie SilverEfexPro waarmee je je foto's kunt omsmurfen naar zwartwit met dus al die filters en nog veel meer klassieke effecten erin.quote:
Die heb ik ook nog een hele serie liggen , ook filters met effecten erin of hoe heet dat, zoals sterrenquote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Die filters van ArieExpress zullen op zich nog best niet verkeerd zijn. Waar duurdere filters duidelijk beter zijn is bij polarisatiefilters.quote:Op woensdag 6 februari 2019 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Effectfilters heten die
Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
En dat valt inderdaad mee!quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
mMmmm de F6 bedoel jequote:
Je bedoelt, veel zorg en liefde aan iedere camera bestedenquote:Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef t4600c het volgende:
Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen
Dat model uit 2004?quote:
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.quote:Op maandag 20 april 2020 20:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dat model uit 2004?
Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld Schiet ik nog steeds foto's mee
M645's prachtdingenquote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.quote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat klinkt als iets wat ze wel kunnen vervangenquote:Op maandag 20 april 2020 20:56 schreef t4600c het volgende:
[..]
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.
Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Omdat ik anders maar 4 films kan ontwikkelen met 1L oplossing? Ons bint zuunigquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt
Het punt met nivelleren is juist dat je de schaduwen (licht in negatief) een duwtje geeft en de lichten(donker in negatief) wat afremt. Vooral handig voor kleinbeeld waar je met meer opnamen sneller verschillen krijgt en waar op grond van het kleine formaat het contrast wat lastiger over te brengen is.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?
Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
nog 1 nachtdienstje en dan ga ik er op uitquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:00 schreef derLudolf het volgende:
@:-gt- Heb je de resultaten al binnen?
Inoviscoat vervaardigt verschillende van de meer excentrieke kleurmaterialen van Lomography - die allemaal ook kunnen worden gezien als opstap naar het maken van meer conventionele kleurmaterialen, terwijl ze elke experimentele stap kunnen verkopen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?
Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Kodak/Fuji hebben wel met een grotere productie-schaal te maken dan de middel/kleine producenten. De grootste groei is eerst in 35mm/kleur (consumenten lijn meestal, bijv Kodak Gold), omdat dat het formaat is waar bijna alle nieuwkomers instappen.quote:Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef derLudolf het volgende:
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.
Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |