abonnement Unibet Coolblue
pi_183152839




Zenza Bronica S2 met de 75mm 2.8 op HP5+

[ Bericht 39% gewijzigd door laucas op 14-11-2018 21:36:17 ]
pi_184842112
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.

Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 februari 2019 @ 21:09:16 #253
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184843245
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Even beginnen met de B12, dat is een kleurconversiefilter voor als je met halogeenlicht (3200K) op een daglichtfilm(5500K) wilt fotograferen. Tegenwoordig zet je dan gewoon je witbalans om.

De andere filters gebruik je in principe voor hetzelfde doel. Zwartwitfilm heeft een lichte overgevoeligheid voor blauw die je met die correctiefilters kunt gaan corrigeren.
Wat je merkt is dat er in een half bewolkte lucht meer tekening in de wolken komt. Welke kleur filter je wilt hangt af van het effect dat je nastreeft. Geel geeft meer realistische wolkenluchten. Rood geeft een vrij dramatisch effect. Oranje hangt er een beetje tussenin.

Hoe het precies werkt kom je eigenlijk maar op één manier achter. Dag afwachten met geschikt wolkenluchtje, film in de camera, filters mee en spelen maar. Goed bijhouden wat je allemaal hebt gedaan en dan kijken of je het effect in je resultaat terugziet.
HP5 is daar als klassieke zwartwitfilm het beste voor geschikt. De latere Tgrain-films hadden al een zodanig goeie spectrale gevoeligheid dat je het gewoon zonder geelfilter af kon en oranje en rood alleen voor het dramatische effect inzette.

Om alvast een idee te krijgen van de werking van die filters kun je eens op het effect gaan zoeken. Kies je dan voor images dan zie je plenty voorbeelden waaraan je kunt zien wat je te wachten staat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184844175
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 22:06:27 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184844917
Zijn goede filters trouwens, B+W en Hoya overigens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 februari 2019 @ 22:32:48 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184845478
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 21:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 22:38:20 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184845589
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Photoshop toch gewoon?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 6 februari 2019 @ 22:00:07 #258
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184865258
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 22:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Photoshop toch gewoon?
Er zit in de NIK-collectie SilverEfexPro waarmee je je foto's kunt omsmurfen naar zwartwit met dus al die filters en nog veel meer klassieke effecten erin.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184865996
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm

Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Die heb ik ook nog een hele serie liggen , ook filters met effecten erin of hoe heet dat, zoals sterren
#35.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 22:44:12 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184866180
Effectfilters heten die ;)

Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 februari 2019 @ 22:45:22 #261
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184886709
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Effectfilters heten die ;)

Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
Die filters van ArieExpress zullen op zich nog best niet verkeerd zijn. Waar duurdere filters duidelijk beter zijn is bij polarisatiefilters.
Een geel of oranje filter is beduidend minder kritsch.

Eigenlijk is de enige manier om erachter te komen hoe goed of hoe slecht die filters uit Chinezië zijn gewoon een setje kopen en uitproberen. Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 5 december 2019 @ 01:02:59 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190276381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef Ouwesok het volgende:

Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
En dat valt inderdaad mee!
Zo even een kick van dit topic.
Vandaag schijnen delen van het land behoorlijk in mist gehuld te zijn, hier was het stralend weer. De dikke mist hadden we twee weken geleden.
M645 1000s | 80mm f/2.8 | Fuji Pro 400H


Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 20:26:33 #263
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192703559
Binnenkort komt er een prachtige Nikon F4 bij mij op de stoep _O_

Meesterwerk van een camera gewoon, heerlijk all die schakelaars en dails, niks multi-functie knoppen en LCD menu's. Simpel toegang tot alles in een intuieve indeling. O+
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 20:46:38 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192704093
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 20:55:45 #265
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192704292
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:46 schreef derLudolf het volgende:
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
mMmmm de F6 bedoel je oO<

De F6 heeft haar eigen, speciale productielijn. Het moet een eigen lijn hebben omdat het productieproces van de F6 heel anders is dan bij de huidige digitale modellen.

Bij de F6-productie is veel meer handwerk betrokken. Terwijl de productie van de huidige digitale modellen, vooral van de nieuwe Z6 en Z7, veel meer geautomatiseerd is inclusief het gebruik van robots. Daarom verschillen de productielijnen en gebruikte methoden aanzienlijk.

NIkon verkoopt ongeveer 1000 F6s per jaar.

Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door t4600c op 19-04-2020 21:07:25 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 09:14:56 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192709695
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef t4600c het volgende:


Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen ;)
Je bedoelt, veel zorg en liefde aan iedere camera besteden :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 20 april 2020 @ 18:40:02 #267
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192719317
De F5 is wel een monsterlijke camera, qua formaat, robustheid en... gewicht.

Met die niet-verwijderbare battery grip >:)
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_192720866
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 20:46 schreef derLudolf het volgende:
Gaaf _O_
De F5 wordt nog steeds gemaakt hè
Dat model uit 2004?

Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld O+ Schiet ik nog steeds foto's mee O+
Brutal. Fucking. Metal.
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 20:07:05 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192720992
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Dat model uit 2004?

Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereld O+ Schiet ik nog steeds foto's mee O+
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192721091
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
M645's O+ prachtdingen _O_

C330s Ben ik niet heel bekend mee. Ben wel echt fan van de oudjes O+

Heb er inmiddels wel wat teveel, moet eens een keer uitzoeken wat ik er van wil houden en de rest verkopen ofzo. Heb nog een paar Practica's waar ik niks mee doe enzo :{
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 20 april 2020 @ 20:56:03 #271
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192722125
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.

Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.

Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  maandag 20 april 2020 @ 20:59:23 #272
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192722212
Mamiya 645 S1000 + Fuji Pro 400H:

Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator maandag 20 april 2020 @ 21:27:42 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192722976
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 20:56 schreef t4600c het volgende:

[..]

Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.

Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
Dat klinkt als iets wat ze wel kunnen vervangen
Telefonisch 0613133882
Of via de mail mamiya.service(at)wxs.nl

Zijn pensionado's met meer als 45 jaar ervaring.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 20 april 2020 @ 21:41:04 #274
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_192723299
Ik heb veel goeds over hun gehoord, dank _O_
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 21:59:21 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193790228
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:00 #276
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195214
@-gt- Heb je de resultaten al binnen? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:26:04 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195627
Vorige week een "nieuwe" film door de C330 gehaald, de vorig jaar geïntroduceerde Fujifilm Neopan 100 Acros II.
De productie van de originele Acros werd in oktober 2018 gestopt, schaarste aan bepaalde grondstoffen werd als reden genoemd.

Redelijk onverwacht werd niet heel veel later al bekend dat Acros terug op de markt zou komen. Wat bij de eerste foto's al op viel was dat de 120 films per stuk in een doosje zaten en dat er made in UK op stond. De hele emulsie is opnieuw ontworpen, maar met behoud van het ontbreken van het Schwarzschild effect en de spectrale (orthopanchromatische) gevoeligheid. Meest waarschijnlijk is dus dat ze de hele productie aan Harman/Ilford hebben uitbesteed, ook omdat de emulsie geschikt moet zijn voor de machines van Harman. Andere opties is dat Fujifilm nog steeds de film coat en dat de masterrollen door Harman worden omgezet in 120 en 135 rollen. De meest onwaarschijnlijke optie is dat Fujifilm de emulsie maakt en deze wordt verzonden naar Harman.

Hoe dan ook, met een prijs van ¤12,62 is deze zwart-wit film ruim een euro duurder dan Velvia 50. Toch wou ik hem eens proberen....

Alles met de C330, 80mm blue dot Acros II gesopt in ID-11 1+3 14:30min.

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:28:27 #278
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195195677
Ben ik blij met de resultaten? Ja.
Vind ik deze film het prijsverschil ten opzichte van FP4+ (¤4,78 per stuk als je ze per 10 koopt) waard? Nee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 september 2020 @ 11:34:30 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195195823
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver :?

Het nivelleereffect van een verdunde ontwikkelaar is bij middenformaat niet zo hard nodig en daarom zou je met ID11(D76/refinal) niet verder moeten verdunnen dan 1:1 en zelfs dan nivelleert ie al aardig en raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt.
wel wordt de film dan een stukje liever inzake belichten maar met middenformaatgeduld is ook dat niet nodig
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 11:43:41 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195196069
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom verdun je op een middenformaatfilm die ID11 zo ver
Omdat ik anders maar 4 films kan ontwikkelen met 1L oplossing? Ons bint zuunig :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 12:08:41 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195196556
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Ouwesok het volgende:
raak je uiteindelijk een stuk van je haalbare toonschaal kwijt
Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?

Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 september 2020 @ 13:51:32 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_195198410
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb geen fotovakschool gedaan hè. Maar met het verdunnen van de ontwikkelaar zou je toch juist veel meer tinten grijs krijgen. Minder dichtgelopen schaduwen of uitgebeten hooglichten, of is dat weer wat anders?

Hoe dan ook, misschien de volgende keer maar een D76 in een 3,78L verpakking bestellen. Niet veel duurder als ID11 in een 1L verpakking, maar als je dat 1+1 schiet alsnog goedkoper als ID11 1+3
Het punt met nivelleren is juist dat je de schaduwen (licht in negatief) een duwtje geeft en de lichten(donker in negatief) wat afremt. Vooral handig voor kleinbeeld waar je met meer opnamen sneller verschillen krijgt en waar op grond van het kleine formaat het contrast wat lastiger over te brengen is.
Met middenformaat wil je die toonschaal nou net zo lang mogelijk hebben en wil je de einden van de curve niet in elkaar drukken.

Mijn advies is om er eens mee te experimenteren en te kijken of er meer in je scans komt te zitten. De hele basis van wat ik van het ontwikkelen van zwartwitfilms weet is nog gebaseerd op het 'papierproces'. Voor wat betreft de toonschaal die je in je negatieven ontwikkelt wordt dat echter niet anders en die wil je het liefst zo lang mogelijk hebben.

Apart trouwens dat je 'in mijn tijd' juist kon besparen door in plaats van Kodak D76 juist Ilford ID11 te pakken, die was beduidend goedkoper. Refinal zelfs nog goedkoper maar moeilijker te vinden.

Mijn uiteindelijke meest gebruikte ontwikkelaar was trouwens Ilford Microphen, een soort ontwikkelaar waarmee je alle kanten uit kon, vooral met Tgrain-films.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:01:36 #283
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_195200764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:00 schreef derLudolf het volgende:
@:-gt- Heb je de resultaten al binnen? :D
nog 1 nachtdienstje en dan ga ik er op uit :D :D
wat in het vat zit.. enzo....
  zondag 22 november 2020 @ 18:09:09 #284
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196366246
De huidige status van analoge fotografie, ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar en hoe de toekomst er voor staat.

Even alles op een rijte gezet:

- Kodak en alle andere fabrikanten van fotofilms hebben een toenemende vraag naar hun films. Zoals altijd zien sommige productsoorten hogere groeipercentages dan andere.
In 35mm ziet kleur een grotere groei, in 120 ziet z/w een grotere groei. Beiden formaten gaan ongeveer gelijk op.

- Voor sommige filmsoorten is de vraag zelfs zo hoog dat de fabrikanten niet genoeg kunnen produceren om volledig aan de vraag te voldoen. Dat is de reden waarom de voorraden van deze filmsoorten bij de filmwinkels zo vaak uitgeput zijn.

- Vanwege de toenemende vraag hebben de grote spelers, o.a Kodak en Fujifilm films opnieuw geïntroduceerd (TMZ, E100, Acros II), en zijn deze bedrijven bezig om hun productie-capaciteit te vergroten.

- Middelgrote spelers zoals Ilford, Foma en Polaroid hebben ook nieuwe producten geïntroduceerd (Ilford Ortho in 135 en 120, nieuwe Ilford-papieren en RC; Foma Retrobrom, Polaroid i-Type film en nieuwe camera's).

- Kleine spelers zoals ADOX en Film Ferrania investeren in nieuwe (ADOX Duitsland) of geherstructureerde (Film Ferrania; ADOX Zwitserland) fabrieken en nieuwe producten. In de afgelopen jaren heeft ADOX elk jaar nieuwe producten geïntroduceerd.

- De vraag naar fotochemie neemt toe. Chemiefabrikanten als Tetenal, SPUR en ADOX hebben daarom nieuwe producten geïntroduceerd.

- De fotolabs zien een toenemende vraag (trouwens, "The Darkroom" lab in de VS installeert momenteel nieuwe verwerkingsmachines om hun volume te verhogen vanwege de sterk toenemende vraag; ze hebben ondertussen 150.000 (!) Abonnees op instagram, voornamelijk jonge fotografen ). Fotoimpex lab wil ook op middellange termijn hun capaciteit vergroten.

- Het aantal labs wereldwijd neemt weer toe, zowel fotografie als motion-picture.

- Er zijn nieuwe film- en filmcamerawinkels geopend - vaak opgericht door jonge filmliefhebbers.

- Diverse nieuwe fabrikanten van grootformaat filmcamera's zijn gestart met de productie.

- Verschillende nieuwe fabrikanten van pinhole-camera's zijn begonnen met de productie.

- Nieuwe fabrikanten voor accessoires (bijvoorbeeld voor het scannen van camera's) en instant filmruggen zijn gestart.

- De producenten van laboratoriumapparatuur zoals JOBO, Heiland en Kienzle hebben een toenemende vraag en introduceren daarom nieuwe producten.

- Hostert heeft nieuwe bestellingen voor hun grote dip-and-dunk-verwerkingsmachines.

- Nieuwe RA-4 minilab-machines met hoge resolutie van Noritsu.

- Opticfilm heeft een nieuwe 35mm/120 filmscanner uitgeracht.

- De eerste bedrijven zijn begonnen met het produceren van reserveonderdelen voor camerareparatie, zoals Camera Rescue.

- Nieuwe kleurenpapieren van Fujifilm.

- Fujifilm instax is al jaren het meest succesvolle fotoproduct en overtreft het verkoopvolume van digitale camera's. Instax instant film is een enorme massamarkt. Fuji schat het gebruikersbestand op ongeveer 40 miljoen klanten wereldwijd.

De Toekomst

- Alle fotofilm bedrijven zijn aan het inversteren en nieuwe apparatuur, en mankrachten. Dit is nodig om fotofilmpdocutie van de huidige kwaliteit en aantallen te waarborgen voor de komende 10-20-30-XXX jaar.
Namelijk:
Het bestellen, maken en afstellen van nieuwe filmproductie machines kost enorm veel geld en tijd. Elke machine moet apart gemaakt worden. Nieuwe machines zijn nodig om de toenemende vraag aan te kunnen en om in de toekomst te kunnen produceren.
Geleerde mensen zijn nodig voor onderzoek, techniek ontwikkelingen, fabriek beheer en productie. Om de kennis van filmproductie en ontwikkeling te behouden voor volgende generaties zijn leerlingen nodig.

- Reparatie-kennis en onderdelen zijn nodig om de nog werkende film-camera's af te stellen en te repareren.

- Uiteindelijk zijn nieuwe, compacte 35mm camera's nodig, zodat men niet oneindig met problemen gaat kampen. Met bijpasende lenzen.

- Terugkeer van oude films, en compleet nieuwe emulsies. Zowel z/w als kleur. Negatief en dia.


- Duitse en Russiche tak van Agfa weer samen na 1945 splitsing:


Een interessant persbericht van North Channel Bank Duitsland (augustus), dat de financiering verstrekte voor de overname van Inoviscoat en Filmotec, waardoor ze onder gemeenschappelijke eigendom en controle kwamen.

'North Channel Bank ondersteunt de investeerdersgroep Seal 1818 GmbH bij de overname van InovisCoat GmbH (spin-off Agfa) en FilmoTec GmbH (spin-off VEB Filmfabrik Wolfen / ORWO). Het doel van deze fusie is om de krachten op het gebied van analoge film te bundelen en de bijbehorende synergie-effecten te gebruiken om onder het traditionele merk “ORWO” turnkey-oplossingen voor de filmindustrie aan te bieden. "Beide bedrijven bezetten de niche om kleinere filmproducties te voorzien van filmmateriaal, een bewezen lucratief bedrijfssegment", zegt Harald Zenke, Managing Director van North Channel Bank. "We zien een groot potentieel in deze nichestrategie en zijn bereid om financiering te verstrekken voor de fusie van twee lang bestaande gespecialiseerde bedrijven, die voortkwamen uit het oorspronkelijke bedrijf Agfa." '

"De fusie van de respectieve bedrijven in Seal 1818 GmbH maakt een bundeling van de individuele competenties en waardeketens mogelijk. Hierdoor kan het bedrijf zijn klanten een breed scala aan hoogwaardige kleuren- en zwart-witfilms aanbieden"

Het samenbrengen van de twee bedrijven onder één management creëert een verticaal geïntegreerd bedrijf, met name voor de productie van zwart-wit cinefilms, en is de eerste consolidatie in de industrie sinds lange tijd.

Er is waarschijnlijk geen onmiddellijk vooruitzicht op conventionele kleurnegatieve productie, aangezien er al twee grote producenten op die markt zitten en de kosten waarmee een nieuwkomer wordt geconfronteerd. Het is een behoorlijke stap om van Metropolis film naar een volwaardige, hoge-kwaliteit kleurnegatiefilm product te gaan. Ze kunnen echter de beste hoop zijn als Kodak/Fuji faalt of de productie stopt.

Inoviscoat maakt onderanderen film voor Lomography. We zullen zien of deze samenvoeging gaat zorgen voor fotografiefilm direct van deze fabricant.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 19:25:47 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196367565
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?

Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 november 2020 @ 19:32:55 #286
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196367672
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Mooi overzicht. Opmerking bij het laatste is dat noch Filomotec noch Innoviscoat grote masterrollen om kunnen zetten in 120/135 rolletjes geschikt voor gebruik in een camera. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat een bedrijf als Filmotec nog bestaat, is er nog zoveel behoefte aan z/w film voor bewegend beeld?

Ik hoop dat Fuji nog wat producten gaat herintroduceren. Allereerst Pro 160NS weer in Europa (is nu enkel in Japan) en als een volgende stap volledige herintroductie van Reala of Astia.
Inoviscoat vervaardigt verschillende van de meer excentrieke kleurmaterialen van Lomography - die allemaal ook kunnen worden gezien als opstap naar het maken van meer conventionele kleurmaterialen, terwijl ze elke experimentele stap kunnen verkopen.

Nog iets om op te merken: Filmotec heeft geen coatingfaciliteiten, maar heeft wel de mogelijkheid om te snijden / verpakken van motion-picture film; Inoviscoat heeft een installatie voor het maken van emulsies / coating, maar niet voor het snijden / verpakken enz.

Het samenvoegen van deze twee mogelijkheden onder 1 bedrijf is enorm waardevol.

Dan is de overstap naar 35mm/120 ook iets makkelijker.

Maar hier kampt elke producent mee. De huidige productie-bottleneck bij Kodak zit namelijk bij het overzetten van masterrollen naar kleinere formaten, en uiteindelijk naar cassettes/spoeltjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door t4600c op 22-11-2020 19:46:06 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 19:48:35 #287
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196367927
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.

Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 november 2020 @ 19:59:19 #288
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_196368122
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 19:48 schreef derLudolf het volgende:
Dat is inderdaad wel een leuke marketing. Innoviscoat "rommelt" wat aan, Lomography bedenkt een leuk verhaal en kan het alsnog verkopen.

Volgens mij kampen alleen Fuji en Kodak met dat probleem. Ilford heeft de convectie apparatuur van Agfa Leverkusen overgenomen, destijds was dat de meest moderne. Ook Foma verricht dit soort diensten voor derden (oa Rollei Retro/Superpan)
Kodak/Fuji hebben wel met een grotere productie-schaal te maken dan de middel/kleine producenten. De grootste groei is eerst in 35mm/kleur (consumenten lijn meestal, bijv Kodak Gold), omdat dat het formaat is waar bijna alle nieuwkomers instappen.

Zodra nieuwe liefhebbers dat onder de knie hebben gaan ze pro kleur / z/w en andere formaten.

Adox en Film Ferrania zijn de afgelopen jaren hard bezig geweest om hun productie te vergoten. Adox heeft een nieuwe fabriek laten bouwen met nieuwe machines, zoals snijders/convectie apparatuur. Film Ferrania een oude fabriek overgenomen.

Zowel Adox en Film Ferrania weten hoe veel tijd en onderzoek het kost om oude apparatuur te repareren/af te stellen naar kwaliteit-eisen.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')