Even beginnen met de B12, dat is een kleurconversiefilter voor als je met halogeenlicht (3200K) op een daglichtfilm(5500K) wilt fotograferen. Tegenwoordig zet je dan gewoon je witbalans om.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 21:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga het even proberen! Thanks, ik zat te denken om het op m'n digitale camera te schroeven voor wat testen en dan bewust zwart-wit te fotograferen. Alleen weet ik niet of dat handig is voor het idee of ik toch beter m'n analoge F2 kan pakken met deze filters.
Photoshop toch gewoon?quote:Op dinsdag 5 februari 2019 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de gevoeligheid van een digitale camera zich verhoudt tot die van een zwartwitfilm. Heeft de sensor niet die blauwvoorkeur van een klassieke zwartwitfilm, dan werken die filters totaal anders.
Wat ook een optie is is om het softwarematig te bekijken, er zijn programma's die de diverse filters voor zwartwit simuleren.ik weet alleen zo snel even niet welk programma
Er zit in de NIK-collectie SilverEfexPro waarmee je je foto's kunt omsmurfen naar zwartwit met dus al die filters en nog veel meer klassieke effecten erin.quote:
Die heb ik ook nog een hele serie liggen , ook filters met effecten erin of hoe heet dat, zoals sterrenquote:Op dinsdag 5 februari 2019 20:23 schreef geelkuikentje het volgende:
Vandaag kwam ik thuis nog een stelletje filters tegen (zaten bij een analoge camera). Ik weet dat de kleurfilters gebruikt worden voor zwart wit fotografie. Wie weet waar welke kleur het beste voor bruikbaar is? Ik kwam ook nog een paar andere filters tegen.
[ link | afbeelding ]
Rood: B-W 52E 090 5x
Blauw: B12 52 mm Nikon Japan
Geel: Hoya 52 mm Y(K2) Japan
Oranje: Hoya 52 mm O(G) Japan
Nog 4 filters:
pijltje naar beneden 66OEFSP 784 9734
Hoya 52 mm Skylight (1B) Japan
Hoya 52 mm UV(O) Japan
Izumar CS 52 mm
Misschien wil ik deze gebruiken in combinatie met mijn Nikon F2 + Ilford HP5plus. Alleen weet ik het nut nog niet zo goed... Iemand wat tips?
Die filters van ArieExpress zullen op zich nog best niet verkeerd zijn. Waar duurdere filters duidelijk beter zijn is bij polarisatiefilters.quote:Op woensdag 6 februari 2019 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Effectfilters heten die
Kleur filters zijn nog best duur. Niet veel goedkoper dan een polarisatiefilter als je redelijk merk wilt. Vraagje dan af hoe goed of slecht een setje van ¤17 bij Arie Express dan is...
En dat valt inderdaad mee!quote:Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
Ik durf de verwachting aan dat het allemaal mee gaat vallen.
mMmmm de F6 bedoel jequote:
Je bedoelt, veel zorg en liefde aan iedere camera bestedenquote:Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef t4600c het volgende:
Dus iedereen daar in productie kan lekker rustig doen![]()
Dat model uit 2004?quote:
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.quote:Op maandag 20 april 2020 20:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dat model uit 2004?
Heb toch meer met de antiekere camera's, Minolta X-300 / X-500 en de Pentaxjes van de wereldSchiet ik nog steeds foto's mee
M645'squote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.quote:Op maandag 20 april 2020 20:07 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mechanische camera's zijn mooier, vind ik ook.
Mijn M645 is net terug van (garantie) reparatie. Sluiter was na een reparatie nog niet helemaal goed.
Ik heb ook een C330s, gekregen. Die heb ik ook naar Mamiya Service gestuurd. Helaas, die was niet te herstellen. Of in elk geval, de reparatiekosten zou boven de waarde van de camera komen en dan zouden ze er nog geen garantie op durven geven.
Dat klinkt als iets wat ze wel kunnen vervangenquote:Op maandag 20 april 2020 20:56 schreef t4600c het volgende:
[..]
Dat pinnetje van de M645 AE zoeker schiet niet meer naar voren in de diafragma-houder van de lens. Zowieso wil ik de light seals professioneel laten vervangen en verder dat de camera wordt naagekeken.
Enig idee wat de mogelijkheden zijn bij mamiya service? Hoe kom ik in contact met ze?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |