welke 3,0 procent bedoel je ? is dat de 10-jaars rente ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:15 schreef Acradavos het volgende:
Ja, dat klopt. Alleen ik denk dat er meer achter zit om eerlijk te zijn. Gemiddelde looptijd voor een hypotheekaanvraag is op dit moment 6 weken, echter is de wachttijd bij de Rabobank nu 2 maanden. Ik zal met een eventueel bod een datum van 15 december moeten aanhouden. (Of eerder) Een aantal banken heeft de 3,0% alweer verhoogd, waardoor je hypotheekkeuze een stuk minder ruim is.
rabo zit nu met 3,1%quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:23 schreef Acradavos het volgende:
Jep annuïteitenhypotheek van 3,0%. (10 jaar vast NHG)
Dit is overigens geen plus ofzo. Ik heb alles van Etna (omdat ik een pauper ben en de keuken al duur genoeg was) maar daar heb ik wel spijt van. De vaatwasser duurt lang, is lawaaiig en niet heel goed in schoonmaken. De koelkast is ook lawaaiig en kwalitatief slecht. De kookplaat en de afzuiger zijn wel gewoon goed.quote:
Klopt, Rabobank Nederland hanteert een Nationale rente. Elke vestiging bepaald weer zijn eigen rente. Tot de dag van vandaag is dit 3,0%quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:23 schreef Ardo het volgende:
[..]
rabo zit nu met 3,1%
de bank of scotland op 2.8
http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/hypotheekrente/10-jaar-vast
65m2:quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:25 schreef BloedendeVagina het volgende:
Klopt die 70m2 wel eigenlijk? Omdat die ander 5m2 kleiner is? Dat moet ergens inzitten.
Gezien ze in hetzelfde complex zitten, lijken die appartementjes me hetzelfde qua oppervlak?
Gemiddelde huurprijs van hetzelfde object qua ligging, grootte en m2's zit op ongeveer 900 a 1000 euro. Geen optie voor mij.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:26 schreef Ardo het volgende:
heb je trouwens voor jezelf al uitgerekend wat je netto maandlasten zouden worden inclusief VVE ?
1e jaar 628
laatste jaar 743
uitgangspunt 136.500 hypo, rente 3,1% , looptijd 30 jaar
Bruto hypotheek is 583
en hou je er rekening mee dat wanneer je over een paar jaar weer wilt verkopen dat je dan ook met een restschuld kunt komen te zitten? van pak hem beet 10 tot 20 duizend euro
en 10 jaar rentevast betekent natuurlijk dat over 10 jaar de rente aangepast (verhoogd) kan worden. Wie weet hoe de wereld er dan uitziet en als de rente dan 7 procent is (niet onmogelijk, kijk maar eens naar het verleden) dan gaat je maandbedrag natuurlijk een flink stuk omhoog. Dit kun je allemaal zelf berekenen op www.hypohype.nl
In dit voorbeeld zou je dan zomaar 80 euro per maand meer kwijt zijn.
Hou ook rekening met onderhoud..vuistregel is geloof ik 1 tot 2% per jaar van het aankoopbedrag...
dus 1300 tot 2600 euro per jaar , ofwel nogmaals 160 euro per maand hiervoor reserveren.
Verder zijn er nog: verzekeringen en belastingen
misschien is voorlopig huren nog niet zo'n gek idee...
Mjah, daar was ik al bang voor. Is ETNA zoveel goedkoper als Bosch, Pelgrim of Siemens?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is overigens geen plus ofzo. Ik heb alles van Etna (omdat ik een pauper ben en de keuken al duur genoeg was) maar daar heb ik wel spijt van. De vaatwasser duurt lang, is lawaaiig en niet heel goed in schoonmaken. De koelkast is ook lawaaiig en kwalitatief slecht. De kookplaat en de afzuiger zijn wel gewoon goed.
Het is net boven de onderkant vd markt. Geen écht goedkope troep, maar ook zeker geen Bosch of Siemens.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef Acradavos het volgende:
Mjah, daar was ik al bang voor. Is ETNA zoveel goedkoper als Bosch, Pelgrim of Siemens?
Ik heb tot nu toe 3 gesprekken gehad bij onafhankelijke hypotheekadviseurs. De budget hypotheken (lees: 2,8% rente) verplichten je tot een duurdere overlijdensrisicoverzekering. Tevens zijn er strengere regels met betrekking tot de verkoop en het boetevrij aflossen. MUNT hypotheek is een nieuwe verstrekker in de markt, daar zijn de verhalen ook positief over.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:54 schreef Ardo het volgende:
nummertje 44 is te huur voor 735 per maand
heb je trouwens al gesprekken gehad bij de bank ?
en waarom rabobank?
ik zit er zelf ook met mijn hypo, maar ik begrijp dat andere aanbieders goedkoper kunnen zijn, onder andere door de verzekeringen die bij rabo vaak verplicht zijn en ook duurder. (levens-inboedel en opstal)
Dat is misschien ook een overweging om laag in te zetten bij een eventueel bod.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:57 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is net boven de onderkant vd markt. Geen écht goedkope troep, maar ook zeker geen Bosch of Siemens.
Dat klopt, echter ben ik van de vraagprijs uitgegaan. Misschien overweeg ik nog om 10.000 euro zelf in de hypotheek te stoppen. De lasten zullen sowieso lager uitvallen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:03 schreef Ardo het volgende:
Gemiddelde huurprijs van hetzelfde object qua ligging, grootte en m2's zit op ongeveer 900 a 1000 euro. Geen optie voor mij.
"De bruto maandlast bij een annuïteitenhypotheek van EUR 143.000 en een rente van 3,0% komt op ongeveer EUR 611. Het belastingvoordeel zal zo ongeveer liggen op een bedrag van EUR 115 per maand."
Dit is op basis van een koopsom van 139.500.
611 minus 115 plus 160 (vve) = 656 euro
tel voor verzekeringen en belastingen 75 euro per maand , dan zit je op 731 euro...(dit is exclusief onderhoud) . Inclusief onderhoud dus ook al ruim boven de 800
Op een kratje bier zitten vind ik prima.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:14 schreef Ardo het volgende:
met 10.000 minder hypotheek bespaar je netto 32 euro per maand
hou je ook nog rekening met inrichtingskosten? je wilt natuurlijk niet op sinaasappelkistjes gaan zitten...
Waarom betaalt hij dan VVE bijdrage?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:26 schreef Ardo het volgende:
Hou ook rekening met onderhoud..vuistregel is geloof ik 1 tot 2% per jaar van het aankoopbedrag...
dus 1300 tot 2600 euro per jaar , ofwel nogmaals 160 euro per maand hiervoor reserveren.
vve is voor reparatie van dak/lift/buitenschilderwerk....quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom betaalt hij dan VVE bijdrage?
Alleen voor binnen onderhoud moet hij iets reserveren.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Schoonmaakkosten, onderhoud lift, verlichting gemeenschappelijke ruimten, verzekeringen, reparatiewerk.. allemaal hoort het bij de VVE.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 10:58 schreef Ardo het volgende:
[..]
vve is voor reparatie van dak/lift/buitenschilderwerk....
in het algemeen is dat zo....als het dak van het gebouw kapot is, zal iemand dat toch moeten betalenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:02 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Schoonmaakkosten, onderhoud lift, verlichting gemeenschappelijke ruimten, verzekeringen, reparatiewerk.. allemaal hoort het bij de VVE.
Dat hoort gewoon bij de VVE? Daarom wordt er door de beheerder een begroting gemaakt. Hetzelfde voor voegwerk, rotte kozijnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:04 schreef Ardo het volgende:
[..]
in het algemeen is dat zo....als het dak van het gebouw kapot is, zal iemand dat toch moeten betalen
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:48 schreef Acradavos het volgende:
Ik hoop dat de verkoper hetzelfde denkt. Nu eerst wachten op een uittreksel van de VvE, daarna maar eens zien.
Hun reserves hoeven niet op peil te zijn als ze net groot onderhoud hebben uitgevoerd.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 11:10 schreef Ardo het volgende:
het is dus ook zaak om de jaarrekening van de VVE te controleren en kijken of hun reserves op peil zijn..
Het doel van de VvE is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars van de appartementsrechten. Hieronder valt met name het onderhoud van de gemeenschappelijke zaken. Welke zaken gemeenschappelijk zijn, staat beschreven in de splitsingsakte.
gemeenschappelijk: dak/lift enzovoorts
veel mensen kunnen hun eigen bankafschrift of financiele jaaropgaaf van de bank nog niet lezen, of eigen kasboek / begroting nog niet kloppend krijgen, laat staan dat ze dan uit een paar a4-tjes kunnen opmaken of de vve er goed voor staat of niet.. ik denk dat ook maar weinig mensen de statuten van de VVE van voor tot achter zullen lezen.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 12:02 schreef Acradavos het volgende:
Daar heb ik geen enkel idee van, ik zit te wachten op mail van de makelaar.
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:48 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Hoe bedoeld je z'n waffel? De makelaar die ik aan zijn jasje heb getrokken is een verre kennis, die speelt verder geen rol in deze situatie. Ik heb alleen een advies gevraagd over een eventueel startbod. Zodoende gaf hij ook aan om niet meer als 130k uit te geven.
Dat inderdaad. Hij zet zijn cliënt op een onderhandelingsachterstand.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:12 schreef Ardo het volgende:
[..]
ik lees :
Makelaar gaf aan dat de huidige bewoner dichter bij zijn ouders wilde wonen, beetje vreemd verhaal. Hij woont er nog geen twee jaar. Voordeel is wel dat hij per 1 dec al een woning heeft, dat geeft misschien onderhandelingsruimte.
hiermee heeft hij al teveel prijsgegeven, want je weet nu dat hij er uit gaat/moet per 1 dec en je geeft zelf al aan dat je hierdoor het gevoel hebt dat je onderhandelingsruimte sterker wordt.
Als je apparaten uit de goedkoopste klasse koopt verwacht dan geen Miele.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is overigens geen plus ofzo. Ik heb alles van Etna (omdat ik een pauper ben en de keuken al duur genoeg was) maar daar heb ik wel spijt van. De vaatwasser duurt lang, is lawaaiig en niet heel goed in schoonmaken. De koelkast is ook lawaaiig en kwalitatief slecht. De kookplaat en de afzuiger zijn wel gewoon goed.
Het is niet de goedkoopste klasse. Wel 1 klasse daarboven. Ik verwacht ook geen Miele kwaliteit, zie ik mezelf ook nergens zeggen. Ik zeg alleen dat hij er rekening mee moet houden dat dit geen topmerk is en dat ik er spijt van heb dat ik geen topkwaliteit heb gekocht.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:06 schreef fathank het volgende:
[..]
Als je apparaten uit de goedkoopste klasse koopt verwacht dan geen Miele.
Blablabla.. onze makelaar gaf ons bij de eerste bezichting al aan dat de verkopers a) graag verder wilden, b) dat het huis niet onder water stond en c) dat ze net 25.000 gezakt waren maar dat er dus nog wel wat meer vanaf komt. Scheelde een hoop tijd, wij hadden snel een leuk huis, mensen waren er snel vanaf en de makelaar had snel z'n commissie binnen. win-win-win situatiequote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:24 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
[..]
Dat inderdaad. Hij zet zijn cliënt op een onderhandelingsachterstand.
De makelaar mag best zeggen dat bewoner wil verhuizen omdat hij door omstandigheden naar de andere kant van het land wil. Wat die omstandigheden zijn, lijkt me niet relevant. Maar een makelaar moet natuurlijk niet zeggen dat zijn cliënt al iets anders heeft, want daar zit voor jou het voordeel in (cliënt wil geen dubbele lasten dus is geneigd met lagere verkoopprijs akkoord te gaan).
Doe eens normaal en leer zelf nadenken. Ik reageerde juist op iemand die het adres postte.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:16 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Fucking idioot ben je. Denk eens na de volgende keer.
Vooral geen excuses maken.
jij gaat alles van voor tot achter lezen?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:50 schreef Acradavos het volgende:
Papieren van de VVE zijn binnen, welgeteld 50 pagina's. Het enige wat ik nu kan opmerken is dat de kosten in 2013 nog ¤ 108,- per maand waren. In 2014 ¤ 160,-
Elke bewoner wilt zo laag mogelijke VVE kosten. Ik ken mensen die nu in een appartement uit 1953 wonen, daar zijn de servicekosten in 1 jaar tijd gestegen van 140 naar 252 euro.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:08 schreef Ardo het volgende:
[..]
jij gaat alles van voor tot achter lezen?
dus het kan zo maar bijna 50 procent per jaar omhoog ?
lekker....
Zitten er ook stookkosten in de service kosten?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:50 schreef Acradavos het volgende:
Papieren van de VVE zijn binnen, welgeteld 50 pagina's. Het enige wat ik nu kan opmerken is dat de kosten in 2013 nog ¤ 108,- per maand waren. In 2014 ¤ 160,-
dan maar liever een huis kopen...heb je ook geen last van boven en onderburenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:23 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Elke bewoner wilt zo laag mogelijke VVE kosten. Ik ken mensen die nu in een appartement uit 1953 wonen, daar zijn de servicekosten in 1 jaar tijd gestegen van 140 naar 252 euro.
en bepaal je zelf welke kleur je kozijnen worden geverfd en door wie.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Ardo het volgende:
[..]
dan maar liever een huis kopen...heb je ook geen last van boven en onderburen
Het ligt er natuurlijk aan wat de wensen van de verkopende partij zijn. Over het algemeen is dat een zo hoog mogelijk bod. Als dat de wens van de verkoper is, is bovenstaande strategie van de makelaar gewoon kut en is het een eikel die z'n werk niet goed doet. Als de verkopers gewoon wilden verkopen tegen elke prijs, was het prima. Maar ik betwijfel of dat de strategie was.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:16 schreef Bigs het volgende:
[..]
Blablabla.. onze makelaar gaf ons bij de eerste bezichting al aan dat de verkopers a) graag verder wilden, b) dat het huis niet onder water stond en c) dat ze net 25.000 gezakt waren maar dat er dus nog wel wat meer vanaf komt. Scheelde een hoop tijd, wij hadden snel een leuk huis, mensen waren er snel vanaf en de makelaar had snel z'n commissie binnen. win-win-win situatie
Erg goedkoop allemaal. Voor randstad-begrippen dan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 09:14 schreef Acradavos het volgende:
Beste lezer,
Ik heb een 3 kamer appartement op het oog, oppervlakte van 70m2. Deze staat nu sinds 19 dagen te koop.
Pluspunten:
- Nieuwe keuken, nieuw badkamer, nieuw toilet (allen uit 2014)
- Nieuwe CV ketel (2013)
Vraagprijs is op dit moment ¤ 139.500
De 'buurman' in hetzelfde complex bied zijn appartement aan voor ¤ 135.000, echter heeft deze een standaard badkamer en toilet. De keuken is naar mijn schatting 10 jaar oud. Echter, het laatstgenoemde appartement staat al ruim 4 jaar te koop. Oorspronkelijke vraagprijs was ¤ 169.500.
Om weer bij appartement 1 terug te komen, ik ben te weten gekomen dat het 2 jaar geleden te koop stond voor ¤ 129.000.
¤ 10.500 verschil ten opzichte van nu, echter wel veel vernieuwingen.
Welk eventueel startbod is reëel? Het zou zonde zijn als de verkoper mijn bod direct afslaat en aan de kant zet. Ik zat zelf te denken aan ¤ 125.000, 11% onder de vraagprijs.
Jezus ik had even een mindfuck. Leek net alsof ik naar 2 foto's uit mijn eigen huis zit te kijken. Niet alleen de keuken, maar ook de badkamerquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 10:12 schreef Acradavos het volgende:
Ik denk niet dat de 'buurman' nog verder in prijs zal zakken, alleen is zijn appartement wel veel minder waard als je deze vergelijkt met het object waar ik vanmiddag ga kijken.
Vernieuwingen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit betreft sowieso mijn smaak, op een verandering van de kookplaat na.
hoezo ?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:07 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jezus ik had even een mindfuck. Leek net alsof ik naar 2 foto's uit mijn eigen huis zit te kijken. Niet alleen de keuken, maar ook de badkamerAndere inrichting, maar qua kastjes, handgrepen, afzuigkap exact het zelfde. Ook zelfde zwarte tegels in de badkamer die over 1 muur doorlopen
![]()
Creepy
Ja maar bijna de zelfde keuken EN badkamer in het zelfde appartement is gewoon toevallig.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:08 schreef Ardo het volgende:
[..]
hoezo ?
je komt toch ook wel eens dezelfde auto tegen ?
zitten we met 10 tot 15k voor keuken en badkamer in de buurt ??quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:12 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ja maar bijna de zelfde keuken EN badkamer in het zelfde appartement is gewoon toevallig.
Nope, je hebt je eigen voorziening.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zitten er ook stookkosten in de service kosten?
Helaas geen tussenwoningen hier voor een aangename prijs.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:51 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
en bepaal je zelf welke kleur je kozijnen worden geverfd en door wie.
Jep, maar misschien door de onervarenheid.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:04 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Het ligt er natuurlijk aan wat de wensen van de verkopende partij zijn. Over het algemeen is dat een zo hoog mogelijk bod. Als dat de wens van de verkoper is, is bovenstaande strategie van de makelaar gewoon kut en is het een eikel die z'n werk niet goed doet. Als de verkopers gewoon wilden verkopen tegen elke prijs, was het prima. Maar ik betwijfel of dat de strategie was.
Het betreft een appartement op de Veluwe.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 17:47 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Erg goedkoop allemaal. Voor randstad-begrippen dan.
Toevallig foto's?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:07 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Jezus ik had even een mindfuck. Leek net alsof ik naar 2 foto's uit mijn eigen huis zit te kijken. Niet alleen de keuken, maar ook de badkamerAndere inrichting, maar qua kastjes, handgrepen, afzuigkap exact het zelfde. Ook zelfde zwarte tegels in de badkamer die over 1 muur doorlopen
![]()
Creepy
Fotooo's.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:12 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ja maar bijna de zelfde keuken EN badkamer in het zelfde appartement is gewoon toevallig.
Geen idee of het ook goedkoop is voor op de Veluwequote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:09 schreef Acradavos het volgende:
Het betreft een appartement op de Veluwe.
Zoek naar de reden voor deze verhoging: is er achterstand in onderhoud (of in bijdragen), staat er groot onderhoud op stapel? De notulen moeten dit vaak wel duidelijk kunnen maken.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 15:50 schreef Acradavos het volgende:
Jep, gemiddeld appartement kost hier 160 a 195k.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:36 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Geen idee of het ook goedkoop is voor op de Veluwe
Als het nu een ideale tijd om te kopen is, waarom zou ik dan zoveel geld weggooien qua huur?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 09:14 schreef Ardo het volgende:
je schreef:
Helaas geen tussenwoningen hier voor een aangename prijs.
maar huren kan wel. vanaf 805 euro
http://www.wonenmetactys.(...)e-conerij-enkalaan-1
Kenmerken van de woningen:
woonoppervlakte ca 120 m2 GBO
woonkamer met open keuken
toegang naar tuin met berging
3 slaapkamers en badkamer
zolder met div indelingsmogelijkheden
goede parkeervoorzieningen in parkeerhoven
De verhoging heeft te maken met het MeerJarenOnderhoudsplan, voor een periode tot 2020.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 09:25 schreef Essebes het volgende:
[..]
Zoek naar de reden voor deze verhoging: is er achterstand in onderhoud (of in bijdragen), staat er groot onderhoud op stapel? De notulen moeten dit vaak wel duidelijk kunnen maken.
800 appartementje 805 tussenwoninkje....ik zie het grote verschil nietquote:Op donderdag 9 oktober 2014 11:30 schreef Acradavos het volgende:
Ik kan in m'n eentje simpelweg niet zoveel huur betalen. Deels ben ik het met je eens, vergeet dat niet.
financieel is het verschil niet groot: appartementje ben je net zoveel aan kwijtquote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:38 schreef Acradavos het volgende:
Los daarvan heb ik ook hobby's die ik niet wil opgeven.
zoals al eerder genoemd : 3 tientjes per maand bij 10k meer of minder hypotheek gaat ook niet echt veel verschil uitmakenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:45 schreef Acradavos het volgende:
Dat ligt maar net aan het hypotheekbedrag wat ik kwijt ben.
en waar ben je op uitgekomen ?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 13:35 schreef Acradavos het volgende:
Zojuist een bod gedaan, nu afwachten.
valt me nog mee dat ie niet direkt nee zegt dan....quote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:16 schreef Acradavos het volgende:
16% onder de vraagprijs
Verkoper neemt het bod in overweging.
Hoezo? Die weet ook dat zn buurman zn huis al 4 jaar te koop heeft en dat de huizenprijs al jaren dalende is. Zo gek vind ik 16% onder de nieuwprijs als beginbod niet met dat in het achterhoofd.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 17:19 schreef Ardo het volgende:
[..]
valt me nog mee dat ie niet direkt nee zegt dan....
maar als hij het echt graag wil hebben heeft hij niet zo veel aan zijn poot stijf houden...die van de buurman wil hij niet hebben omdat hij dan zelf de keuken/badkamer en wc moet gaan verbouwenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:11 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Hoezo? Die weet ook dat zn buurman zn huis al 4 jaar te koop heeft en dat de huizenprijs al jaren dalende is. Zo gek vind ik 16% onder de nieuwprijs als beginbod niet met dat in het achterhoofd.
Dr zal ongetwijfeld een tegenbod komen.. want die gast weet ook wel dat ie de vraagprijs niet krijgt. Dus is zn vraagprijs wel wat hoger dan dat wat ie echt wilt hebben ervoor. Dr zal dus wel een tegenbod komen erop.. en eigenlijk vind ik dat topicstarter zn poot redelijk stij moet houden en niet vele hoger moet bieden.
Als ie afgeketst wordt, kan ie naar het buurappartement gaan. Die zal wel blij zijn met een bod als het al 4 jaar tekoop staat. Een vernieuwd bod even later op woning 1 kan altijd nog.
Nee. Dan niet.. of juist wel en dan heet ie het voor een heel leuke prijs.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:17 schreef Ardo het volgende:
[..]
maar als hij het echt graag wil hebben heeft hij niet zo veel aan zijn poot stijf houden...
er zijn zat mensen die niet kunnen zakken en dus maar hopen dat ooit de prijzen weer aantrekkenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:24 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Nee. Dan niet.. of juist wel en dan heet ie het voor een heel leuke prijs.
De huidige bewoner gaat rap verhuizen; zou ie best weleens gunstig voor 'm kunne uitpakken. Maar als ik hem was zou ik niet opeens van 116 naar bijv. 130 gaan ofzo binnen een week. Misschien tegenbodje doen van 120 max als ie het echt graag wil.
MJa, makkelijk lullen natuurlijkHet is allemaal aan topicstarter. Persoonlijk denk ik dat verkoper best weleens water bij de wijn zou kunnen doen als ie er rap af is.. zeker als ie weet dat het huis van zn buurman al 4 jaar tekoop staat en ie maandelijks mag blijven dokken. Paar maanden dubbele hypotheek/woonlasten tikt ook aan..
Wat weer raar is trouwens, is dat dat huis van zn buren niet in prijs verlaagd lijkt te zijn trouwens. Je zou verwachten dat die zn huis wel wilt verkopen een keertje?
Dat is waar.. maar tegelijkterijd geld dat de huizen van opvolgende woning ook gezakt zijn. Dan kun je misschien wel iets inleveren op je oude woning, maar dat verschil pak je dan terug met de aankoop van je nieuwe woning. Per saldo hoeft eht dus niet eens zoveel te schelen als je onder je eigen koopprijs koopt.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:25 schreef Ardo het volgende:
[..]
er zijn zat mensen die niet kunnen zakken en dus maar hopen dat ooit de prijzen weer aantrekken
bank moet wel meewerken om restschuld mee te financieren en daar zijn ze niet zo happig opquote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:29 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Dat is waar.. maar tegelijkterijd geld dat de huizen van opvolgende woning ook gezakt zijn. Dan kun je misschien wel iets inleveren op je oude woning, maar dat verschil pak je dan terug met de aankoop van je nieuwe woning. Per saldo hoeft eht dus niet eens zoveel te schelen als je onder je eigen koopprijs koopt.
Klopt. Maar als je in die positie zit en dus geen kant op kan, heb je niet al een andere woonruimte betrokken op 1 december. Dan bouw je veel meer marge in.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:25 schreef Ardo het volgende:
[..]
er zijn zat mensen die niet kunnen zakken en dus maar hopen dat ooit de prijzen weer aantrekken
Aangezien in dit geval vanaf december sprake is van dubbele lasten zal er wel beweegruimte zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:25 schreef Ardo het volgende:
[..]
Dat was ook mijn interpretatie.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:11 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Hoezo? Die weet ook dat zn buurman zn huis al 4 jaar te koop heeft en dat de huizenprijs al jaren dalende is. Zo gek vind ik 16% onder de nieuwprijs als beginbod niet met dat in het achterhoofd.
Dr zal ongetwijfeld een tegenbod komen.. want die gast weet ook wel dat ie de vraagprijs niet krijgt. Dus is zn vraagprijs wel wat hoger dan dat wat ie echt wilt hebben ervoor. Dr zal dus wel een tegenbod komen erop.. en eigenlijk vind ik dat topicstarter zn poot redelijk stij moet houden en niet vele hoger moet bieden.
Als ie afgeketst wordt, kan ie naar het buurappartement gaan. Die zal wel blij zijn met een bod als het al 4 jaar tekoop staat. Een vernieuwd bod even later op woning 1 kan altijd nog.
Dat is nog geen eens het ergste, alleen het is een investering die je bij de verkoop niet terug krijgt.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:17 schreef Ardo het volgende:
[..]
maar als hij het echt graag wil hebben heeft hij niet zo veel aan zijn poot stijf houden...die van de buurman wil hij niet hebben omdat hij dan zelf de keuken/badkamer en wc moet gaan verbouwen
(minimaal 10-15k en weken stress en rotzooi terwijl de hypotheek al loopt nog niet kunnen wonen enzovoorts)
Ik denk dat de buurman niet perse weg hoeft.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:24 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Nee. Dan niet.. of juist wel en dan heet ie het voor een heel leuke prijs.
De huidige bewoner gaat rap verhuizen; zou ie best weleens gunstig voor 'm kunne uitpakken. Maar als ik hem was zou ik niet opeens van 116 naar bijv. 130 gaan ofzo binnen een week. Misschien tegenbodje doen van 120 max als ie het echt graag wil.
MJa, makkelijk lullen natuurlijkHet is allemaal aan topicstarter. Persoonlijk denk ik dat verkoper best weleens water bij de wijn zou kunnen doen als ie er rap af is.. zeker als ie weet dat het huis van zn buurman al 4 jaar tekoop staat en ie maandelijks mag blijven dokken. Paar maanden dubbele hypotheek/woonlasten tikt ook aan..
Wat weer raar is trouwens, is dat dat huis van zn buren niet in prijs verlaagd lijkt te zijn trouwens. Je zou verwachten dat die zn huis wel wilt verkopen een keertje?
What he said. ^quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:25 schreef Ardo het volgende:
[..]
Ja, daar is ook zeker niks mis mee. Maar ik probeer wel het onderste uit de kast te halen.. vooral omdat de VVE kosten redelijk aan de prijs zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:29 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Dat is waar.. maar tegelijkterijd geld dat de huizen van opvolgende woning ook gezakt zijn. Dan kun je misschien wel iets inleveren op je oude woning, maar dat verschil pak je dan terug met de aankoop van je nieuwe woning. Per saldo hoeft eht dus niet eens zoveel te schelen als je onder je eigen koopprijs koopt.
Maar goed.. het pand van de buurman is wel een argument om niet teveel te stijgen in het bod vind ik, ook al heeft de verkoper natuurlijk niets met zn buurman te maken.
Ben benieuwd.. op de foto's zag het er best redelijk uit voor het geld volgens mij.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:54 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hééééééééééél Belangrijk!
Daarom heb ik ook de grens gesteld voor mijzelf van 128 a 130k.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 08:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je in die positie zit en dus geen kant op kan, heb je niet al een andere woonruimte betrokken op 1 december. Dan bouw je veel meer marge in.
Ik had ook een openingsbod van rond 115-120k gedaan. Een verkoper neemt het in deze tijd echt wel in overweging. Omhoog kun je altijd nog. Of je gaat ergens anders kijken. Er zijn meer woonruimtes dan alleen dit appartement.
Njah, zonder tegenbod weinig zinvol, dan kun je elke dag wel zoiets doen tot je de vraagprijs biedt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 13:02 schreef Ardo het volgende:
de afwijzing was te verwachten , maar je had zelf al een volgend bod in gedachten ??
wat was je strategie dan?
stapje voor stapje verhogen met 1000 euro ?
Nee, het zegt niets. De makelaar probeert je gewoon uit. Want iedereen doet anno 2014 een laag bod, dus krijg je gewoon geen reactie - hopende op iets hogers. Tegenbod betekent impliciet de kans om 'ergens in het midden te eindigen' en dat willen ze wellicht niet. Bod pertinent afwijzen zo van 'dit kunnen we niet serieus nemen' wat pre 2008 wel gebeurde zal nu ook niet zo snel.quote:het feit dat hij geen tegenbod doet zegt toch wel iets over hoe graag wil verkopen....als hij echt graag wilde verkopen had hij heus wel een tegenbod gedaan.
Gewoon, je eindbod, je laatste, hoogste bod, zodat ze meteen weten of het zinvol is. Kan zijn om daarna alsnog een 'verleidelijk' tegenbod te doen, of ze menen tijd te hebben en wachten nog een aantal kijkers af bijvoorbeeld en houden een bod in de zak. Scheelt de makelaar tijd zodat ie niet een week lang gaat pingpongen om tot de conclusie te komen dat verkoper er toch niet mee akkoord gaat.quote:en wat is een eindbod eigenlijk ?
Zelfverzonnen regeltjes van makelaars om ze het leven makkelijker te maken - er zijn geen harde biedingsregels, er is geen wet die zegt hoe dat moet gaan. Enige wat wel zo is, is dat een makelaar twee potentiële kopers niet pauzeloos tegen elkaar op mag laten bieden. Dus als een tweede koper opduikt mogen beide een bod doen en het hoogste wint / gaat in onderhandeling.quote:waarom zou je maar 2 keer mogen bieden ?
ik snap dat even niet
Zoals ik het lees, krijg je hooguit nog een berichtje dat ze niet akkoord gaan en bedankt voor de moeitequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:02 schreef Acradavos het volgende:
Ik zit zelf te denken aan een volgend bod van 125.000, echter verwacht ik dan wel een tegenbod.
Mijn bod gaat wel met 7.000 euro omhoog, dat mag de verkoper zich ook realiseren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:12 schreef Mark het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, krijg je hooguit nog een berichtje dat ze niet akkoord gaan en bedankt voor de moeite
Bij de buurman is de situatie en de m2's hetzelfde, maar dat zou een optie zijn. Natuurlijk kan ik de vraagprijs betalen, ik heb besloten om 15.000 eigen geld in te leggen. Ik was niet enthousiast vanwege de gemaakte indeling, maar na het zien van een ander appartement op de foto, heb een heel goed beeld dat ik dit wel wil. Ik vind dit spelletje wel leuk worden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:13 schreef lunamatic het volgende:
Klinkt als een strategie om je bod toch iets hoger te krijgen dan dat je misschien van plan was.
Je klonk in het begin heel enthousiast over het appartement, maar sinds je bent wezen kijken klink je een stuk minder enthousiast. Weet je zeker dat je het er wel voor over hebt? Wordt het niet eens tijd om bij de buurman te gaan kijken?
Klopt, maar dat was ook een gok.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:18 schreef Ardo het volgende:
uit die mail proef ik dat het beginbod te laag is/was....en dat wist je natuurlijk zelf ook al....
Precies, wijs erop dat de buurman na 4 jaar nog niet verhuisd is en of de verkoper dat risico wil lopen. Je biedt hem een snelle verkoop van z'n woning, maar niet tegen elke prijs - laat maar horen dan voor hoe veel geld hij snel van z'n huis af wilquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:37 schreef Leandra het volgende:
Overigens zou je natuurlijk ook kunnen vragen wat de bodemprijs van de verkoper is...
Huren is toch altijd duurder dan kopen? Tenminste tegenwoordig.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 11:14 schreef Ardo het volgende:
Als het nu een ideale tijd om te kopen is, waarom zou ik dan zoveel geld weggooien qua huur?
je krijgt wel iets meer voor je geld 120m2 ipv 70
je hebt niet te maken met boven en onderburen
je krijgt er tuintje bij
je krijgt er parkeerplaats bij
je krijgt alles nieuw en kan ook nog keuken en badkamer uitkiezen
je hebt niks te maken met VVE
je hoeft geen onderhoud te plegen of te reserveren
als je over tijdje gaat verhuizen heb je geen kans op restschuld
huisje is groot genoeg voor vrouwtje plus kindje plus hondje erbij...
wie beweert dat ideale tijd is om te kopen, volgens mij wordt dat altijd beweerd...
als jij na 5 jaar appartementje weer wilt verkopen dan heb je ook alle hypotheekbetalingen weggegooid schat ik zo en volgens eerdere berekening ben je voor appartementje ook snel 800 aan hypotheek/belasting/verzekering kwijt
Poot stijf houden, niet met 125 als eindbedrag komen maar met 120.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:37 schreef Acradavos het volgende:
[..]
Mijn bod gaat wel met 7.000 euro omhoog, dat mag de verkoper zich ook realiseren.
[..]
Bij de buurman is de situatie en de m2's hetzelfde, maar dat zou een optie zijn. Natuurlijk kan ik de vraagprijs betalen, ik heb besloten om 15.000 eigen geld in te leggen. Ik was niet enthousiast vanwege de gemaakte indeling, maar na het zien van een ander appartement op de foto, heb een heel goed beeld dat ik dit wel wil. Ik vind dit spelletje wel leuk worden.
[..]
Klopt, maar dat was ook een gok.
Ik zou 115 bieden. Zie het zo:twee appartementen te koop naast elkaar, concurrentie.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 09:47 schreef Acradavos het volgende:
Overigens ben ik er net achtergekomen dat de huidige eigenaar het appartement heeft gekocht op 11-12-2012 voor de prijs van ¤ 125.000, 4000 euro onder de vraagprijs van toen. (Via het Kadaster opgevraagd)
14.500 euro minder als nu, maar wel talrijke vernieuwingen.
117 is afgewezen en dan ga jij 115 adviseren ??quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zou 115 bieden. Zie het zo:twee appartementen te koop naast elkaar, concurrentie.
De vernieuwing is leuk, maar niet meteen heel veel waard. Voor 10k,laat je er naar eigen smaak in vernieuwen (buurman).
Tevens lijkt het erop dat na 2 jaar verkopen en het al eerder te koop stond.
Alle seinen dat de verkoper in een slechte positie zit.
Wat je ook kunt doen is een aankoopmakelaar beloven om hem 10 procent te betalen voor alles dat hij onder de 130 K koopt. 110 is dus 2k voor hem.
kun je mooi zelf een nieuw vloertje uitkiezen in je eigen smaak toch, 6 euro de m2 van de ikea/praxis en dan zelf leggenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 11:12 schreef Acradavos het volgende:
Bedankt voor de reacties.Ik denk dat een nieuw bod van 125.000 wel realistisch zu moeten zijn, vanuit die positie vraag wil wel een stukje onderhandeling. 128.500/130.000 moet wel het maximum zijn, op basis van het feit dat de verkoper de vloer er uit haalt.
ik heb een aantal punten genoemd waardoor de afweging tussen huren/kopen in het voordeel van huren liggen, wat is daaraan niet duidelijk ??quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:20 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Huren is toch altijd duurder dan kopen? Tenminste tegenwoordig.
Alles!quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 11:29 schreef Ardo het volgende:
[..]
ik heb een aantal punten genoemd waardoor de afweging tussen huren/kopen in het voordeel van huren liggen, wat is daaraan niet duidelijk ??
Het blijft persoonlijk, het ligt er maar net aan waar de zwaartepunten voor iemand liggen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 11:29 schreef Ardo het volgende:
[..]
ik heb een aantal punten genoemd waardoor de afweging tussen huren/kopen in het voordeel van huren liggen, wat is daaraan niet duidelijk ??
Ligt helemaal aan je situatie.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:20 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Huren is toch altijd duurder dan kopen? Tenminste tegenwoordig.
Want iedereen kan ook een huis van 120m2 met tuin huren voor minder dan dat huis aan hypotheeklast kost?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 11:29 schreef Ardo het volgende:
[..]
dat zeg ik niet , ik vergelijk even de maandlasten van dat appartementje , 800 euro met de maandlasten van een niew huurhuisje, 805 euro en constateer dat de maandlasten vrijwel gelijk zijnquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want iedereen kan ook een huis van 120m2 met tuin huren voor minder dan dat huis aan hypotheeklast kost?
Okay.
vraag eens aan een aanal mensen die in 2008 hebben gekocht en daarna weer verkocht met 10k/20k/30k of nog meer restschuld of kopen altijd goedkoper isquote:
Misschien met tussentijds verkopen wel ja, mijn grote probleem met huren is dat je elk jaar meer gaat betalen en je hypotheek wordt elk jaar minder.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 12:11 schreef Ardo het volgende:
[..]
vraag eens aan een aanal mensen die in 2008 hebben gekocht en daarna weer verkocht met 10k/20k/30k of nog meer restschuld of kopen altijd goedkoper is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |