abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145242379
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:42 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de wens om erkenning te krijgen van de personen die je belangrijk vindt stopt op je 5e. Mensen zijn sociale dieren, alles gaat om de interactie met anderen.
Geef jij leiding aan team mensen?

Ik geef leiding aan een team mensen die constant gemotiveerd moeten worden. En heb daarvoor het volgende gereedschap.
-Meer verantwoording en vertrouwen geven
-Waardering uitspreken
-Flexibel zijn
-Afwisseling in taken geven
-Cursussen aanbieden

Maar na een bepaald moment houdt het toch echt op en willen ze gewoon meer geld of betere werktijden (laatste vaak vrouwen). Dan staan wij voor de keuze. Laten we ze gaan om zichzelf ergens verder te ontwikkelen? Of betalen we ze meer. Vertrouwen, waardering gaat maar tot zover.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:46:18 #206
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145242385
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Een opmerking van m'n vriendin "Goed idee schatje :* " en verder niks, daar doe ik het niet voor hoor.
Je vriendin is dan ook niet iemand die je belangrijk vindt als het gaat om het plannen van tramroutes.
pi_145242411
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Kijk, ik ben bijvoorbeeld planoloog.

Als ik een nieuw idee heb voor bijvoorbeeld een nieuwe tramlijn in Amsterdam.
Ben jij de planoloog van de Noord-zuidlijn :( :( :(?
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:48:43 #208
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145242457
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:46 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Geef jij leiding aan team mensen?
Nee, maar ik weet wel dat ik liever werk doe voor minder geld waarbij ik me gewaardeerd voel dan andersom.
pi_145242507
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, maar ik weet wel dat ik liever werk doe voor minder geld waarbij ik me gewaardeerd voel dan andersom.
Je projecteert nu jezelf en trekt daaruit een conclusie over een groep mensen. Dat is uiteraard geen juiste manier van redeneren.

Jij hebt waardering hoger zitten dan geld okey dat is mooi :). Ik vind waardering ook belangrijk net als veel andere mensen. Maar zoals net aangegeven is dat slechts een gereedschap in mijn koffer.

Wanneer ik perfecte waardering aan je geef en je krijgt een baan met dezelfde waardering en meer geld is de kans aanwezig dat je weg gaat. En misschien jij als persoon niet maar zeer veel andere mensen wel.
pi_145242796
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:47 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ben jij de planoloog van de Noord-zuidlijn :( :( :(?
:D Nee
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:51 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je projecteert nu jezelf en trekt daaruit een conclusie over een groep mensen. Dat is uiteraard geen juiste manier van redeneren.

Jij hebt waardering hoger zitten dan geld okey dat is mooi :). Ik vind waardering ook belangrijk net als veel andere mensen. Maar zoals net aangegeven is dat slechts een gereedschap in mijn koffer.

Wanneer ik perfecte waardering aan je geef en je krijgt een baan met dezelfde waardering en meer geld is de kans aanwezig dat je weg gaat. En misschien jij als persoon niet maar zeer veel andere mensen wel.
Hangt natuurlijk ook ontzettend van je leefsituatie af. Als je een jonge alleenstaande bent en een studentenkamer nog wel prima vindt dan ben je misschien met heel weinig geld tevreden en let je op andere dingen; als je een gezin hebt of elk jaar bij familie in Australië op bezoek wil ofzo, of wil sparen om voor jezelf te beginnen, dan wordt geld wel iets belangrijker.
pi_145242973
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 01:04 schreef Igen het volgende:

Hangt natuurlijk ook ontzettend van je leefsituatie af. Als je een jonge alleenstaande bent en een studentenkamer nog wel prima vindt dan ben je misschien met heel weinig geld tevreden en let je op andere dingen; als je een gezin hebt of elk jaar bij familie in Australië op bezoek wil ofzo, of wil sparen om voor jezelf te beginnen, dan wordt geld wel iets belangrijker.
Het is uiteindelijk een evenwicht tussen plezier in werk, geld, waardering en verantwoordelijk en doorgroeimogelijkheden.

Iedereen heeft daarin zijn eigen evenwicht. Nu heb ik op mijn werk veel plezier en extreem veel waardering en genoeg verantwoording. Het geld blijft wat achter en doorgroeimogelijkheden bestaan niet meer in dit bedrijf. Nu zal vooral laatstgenoemde ervoor zorgen dat ik uiteindelijk zal vertrekken :'(. Omdat ik die behoefte nog graag wil vervullen. Als de eigenaar mij een zot salaris gaat betalen blijf ik waarschijnlijk wel wat langer :). Maar omdat de andere bekers al gevuld zijn is dat zijn laatste redmiddel eventueel.

Tijn zijn evenwicht ligt waarschijnlijk anders die lijkt heel erg gefocust op waardering. En zal daarom minder geld accepteren in ruil voor waardering en goede werksfeer.

Ik ken ook weer mensen waar geld alleen slechts een rol speelt. Die doen vies zwaar ranzig werk midden in de nacht om maar veel binnen te slepen. Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan omdat geld tijdelijk mijn absolute prioriteit was.

Wat Tijn echter niet lijkt te begrijpen is dat er enkele bekers zijn die gevuld moeten worden. Met voor iedereen andere prioriteiten maar bij veruit de meerderheid is geld een essentiële. Niet uitsluitend maar wel heul belangrijk.
pi_145243209
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:49 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Klopt. Maar neem het aspect geld weg uit deze situatie en deze mensen zullen gewoon doen wat ze het liefste doen. Uitvinden en zoeken naar antwoorden. Je haalt nu iets aan wat niet belangrijk is voor de discussie.
Wordt alweer een onzindiscussie zo, he.

Eentje in de categorie van 'wat als de aarde plat zou zijn'
Of "wat als mijn vader een moeder was geweest"

Je kunt het aspect geld niet wegnemen, en zo dat wel kan, stel ik voor dat ze bij jou als expiriment maar eens je uitkering ontnemen :) Kun je mooi doen wat je het liefste doet, en helemaal opbloeien ;)
(dat is in ieder geval niet meer van deze onzin posten, want een internetabbo zit er dan niet meer in).

Verder ontwijk je weer eens elke vraag.
so long and thanks for all the fish
pi_145243277
Het zijn trouwens dit soort discussies over waardering etc. die dubbeldik aangeven dat iets als een basisinkomen niet te financieren is, want er zijn 4.9 miljard mensen op de wereld die weten dat waardering geen brood op de plank of onderdak voor de familie oplevert. Die hebben hun prioriteiten en ambities nogal begrijpelijk net iets anders liggen.

Denk maar gerust dat je daar mee kan concurreren als luxe paard. Dat wordt een flinterdunne basis die een basisinkomen zou moeten financieren voor de overgrote meerderheid.

Ik geloof dat het Westen nog niet helemaal wakker is, en dan maar robots de schuld gaat geven :)
pi_145243460
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 01:36 schreef crashbangboom het volgende:

Ik geloof dat het Westen nog niet helemaal wakker is, en dan maar robots de schuld gaat geven :)
Interessant punt, maar wel om een heel andere reden, denk ik.

In een heleboel beroepen - bouwvakkers, computerprogrammeurs, pizzabakkers - verdien je in Nederland een stuk meer dan wat op de wereldmarkt concurrerend zou zijn. Waarom? Volgens mij liften die mee op hetgeen waar onze grote welvaart echt vandaan komt. Van een slimme elite, van figuren van Gerrit Zalm tot Rem Koolhaas. Een soort gedwongen solidariteit die valt af te dwingen doordat je een pizza niet kan invliegen uit een lagelonenland en die mensen zelf ook niet graag in een lagelonenland willen wonen.

Als er dus al een hoop werkgelegenheid in stand wordt gehouden die eigenlijk niet echt concurrerend is - waarom zou zoiets als een robot dan ineens een gevaar zijn?

Ik denk dat het net zo goed een gevaar is als in een ander land zo'n creatieve klasse ontstaat. Als zeg maar ineens een Chinees bedrijf Apple aftroeft om de nieuwste, meest flitsende smartphone te maken, dan heb je de poppen wel aan het dansen, denk ik.
pi_145243802
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 01:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Interessant punt, maar wel om een heel andere reden, denk ik.

In een heleboel beroepen - bouwvakkers, computerprogrammeurs, pizzabakkers - verdien je in Nederland een stuk meer dan wat op de wereldmarkt concurrerend zou zijn. Waarom? Volgens mij liften die mee op hetgeen waar onze grote welvaart echt vandaan komt. Van een slimme elite, van figuren van Gerrit Zalm tot Rem Koolhaas. Een soort gedwongen solidariteit die valt af te dwingen doordat je een pizza niet kan invliegen uit een lagelonenland en die mensen zelf ook niet graag in een lagelonenland willen wonen.

Als er dus al een hoop werkgelegenheid in stand wordt gehouden die eigenlijk niet echt concurrerend is - waarom zou zoiets als een robot dan ineens een gevaar zijn?

Ik denk dat het net zo goed een gevaar is als in een ander land zo'n creatieve klasse ontstaat. Als zeg maar ineens een Chinees bedrijf Apple aftroeft om de nieuwste, meest flitsende smartphone te maken, dan heb je de poppen wel aan het dansen, denk ik.
Er is niks om tegen te concurreren je hebt ook gewoon mensen in arme landen die hoogopgeleid werk doen voor een paar honderd per maand wil jij daar tegen concurreren omdat het daar goedkoper is dan ook maar hier?
Feit is de rijken verdienen veel te veel geld vergeleken met de armere klasse en dit neemt toe door automatisatie en het internet.
Als er geen manier komt waardoor geld terug naar de middenklasse gaat zal een groot deel van Nederland in de bijstand terecht komen en weinig toekomstperspectief hebben.

Massa productie van robots is ook iets wat ervoor zorgt dat het weinig tot geen werk oplevert.
Je hebt geen 2-3 miljoen mensen nodig om 2 miljoen robots te maken veel minder enkele duizenden.
Als de werkloosheid tot 20-30% oploopt en ze allemaal bijstand krijgen zal onder de huidige belasting inkomsten het systeem wel uit elkaar vallen.

Uiteindelijk is het simpel hogere werkloosheid en er moet meer belasting worden geheven.
Een basisinkomen zou fijn zijn omdat als 50-60% van de mensen moeten solliciteren voor een baan die niet bestaat en allemaal rotklusjes doen er toch iets mis is met onze maatschappij terwijl de rijken profiteren.
pi_145243845
Het is inderdaad simpel, met hogere belastingen hou je niemand meer over om belasting van te heffen, want wie je zou willen aanslaan vertrekt dan wel naar elders. Al helemaal in een geautomatiseerde/gedigitaliseerde/telecomwereld.

En dat is geen karikaturale links/rechts of arm/rijk discussie.
  maandag 6 oktober 2014 @ 09:04:19 #217
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145245224
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 01:29 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Wordt alweer een onzindiscussie zo, he.

Eentje in de categorie van 'wat als de aarde plat zou zijn'
Of "wat als mijn vader een moeder was geweest"

Je kunt het aspect geld niet wegnemen, en zo dat wel kan, stel ik voor dat ze bij jou als expiriment maar eens je uitkering ontnemen :) Kun je mooi doen wat je het liefste doet, en helemaal opbloeien ;)
(dat is in ieder geval niet meer van deze onzin posten, want een internetabbo zit er dan niet meer in).

Verder ontwijk je weer eens elke vraag.
Als je wil bekijken of de drijfveer van iemand geld is of een andere inttrinsieke motivatie moet je het aspect geld wel wegnemen. Maar goed dat snap jij waarschijnlijk niet aangezien dat niet kan in jouw wereld. :P

Verder ontwijk ik geen enkele vraag. Wil je je mengen in de discussie, dan graag wat nuttigere bijdrages want dit is weer je ouwe vertrouwde op de man gerichte onzin.
Feyenoord!
pi_145245325
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als het geen overbodig werk zou zijn, dan zou het privaat geregeld kunnen en moeten werken. Op jouw manier wordt de overheid een onverslaanbare concurrent van de private sector en een werkgever van mensen die overbodig werk doen.
Niet per se. In beginsel is het ook mogelijk dat de overheid het doel om mensen aan het werk te houden realiseert door arbeid in de private sector gericht te subsidiëren.

Verder zou ik er persoonlijk in deze situatie sowieso geen problemen mee hebben als de overheid wél als concurrent optreedt, omdat werkgelegenheid toch niet meer van de private sector komt.

En eigenlijk maakt het mij niet uit of de overheid in dat geval een basisinkomen verstrekt of banen. Als een basisinkomen dan sowieso minder kost dan het creëren van banen, laat er dan vooral een basisinkomen worden ingevoerd. Als het financieel aantrekkelijker is om banen te creëren of private arbeid te subsidiëren, laat dat dan vooral zo gebeuren.

Als de soep niet zo heet gegeten wordt en het bedrijfsleven blijft ondanks de automatisering voor voldoende arbeidsplaatsen zorgen, laten we daar dan vooral gebruik van maken.

Maar laat één ding duidelijk zijn: als de automatisering per saldo banen in het bedrijfsleven gaat kosten, dan is het in ieder geval geen optie om ernaar te blijven kijken totdat half Nederland in de bijstand zit.
pi_145245368
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Als je wil bekijken of de drijfveer van iemand geld is of een andere inttrinsieke motivatie moet je het aspect geld wel wegnemen. Maar goed dat snap jij waarschijnlijk niet aangezien dat niet kan in jouw wereld. :P
Ik weet niet uit welke rijke familie jij komt, maar verreweg de meeste mensen moeten zorgen voor brood en onderdak voor hem/haarzelf en de naasten. Dat geleuter is over intrinsieke motivatie is meestal weggelegd voor de elite, omdat die met het geld van pa en moe alle pragmatische zaken gewoon fijn kunnen negeren. Niet spiegelen op de echte wereld graag.

quote:
Verder ontwijk ik geen enkele vraag. Wil je je mengen in de discussie, dan graag wat nuttigere bijdrages want dit is weer je ouwe vertrouwde op de man gerichte onzin.
deze staan nog op, graag gedaan, eerst antwoord geven voordat je je weer mengt in de discussie graag

quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag.
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Experimenten? Voorbeelden? Feiten? Bronnen onderzoeken?

Of heb je van die onderzoeken waar uitermate kleine gemeenschappen zijn die zeer waarschijnlijk niet te extrapoleren zijn een complexe samenleving als Nederland.
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Welke experimenten precies?
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er staat nog een vraag open over de financiering van jouw grappen. Geef daar eerst maar eens een antwoord op.
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 23:18 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jappie werk jij? Hoeveel uur werk jij? Heb je ondernomen? Probeer je te ondernemen?

Ben wel eens nieuwsgierig wat voor een persoon er zit achter (in mijn optiek) maffe erg linkse ideeen.
  maandag 6 oktober 2014 @ 09:30:28 #220
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145245667
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:14 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik weet niet uit welke rijke familie jij komt, maar verreweg de meeste mensen moeten zorgen voor brood en onderdak voor hem/haarzelf en de naasten. Dat geleuter is over intrinsieke motivatie is meestal weggelegd voor de elite, omdat die met het geld van pa en moe alle pragmatische zaken gewoon fijn kunnen negeren. Niet spiegelen op de echte wereld graag.

[..]

deze staan nog op, graag gedaan, eerst antwoord geven voordat je je weer mengt in de discussie graag

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Wij hadden een discussie over concurrentie, het principe wat zo enorm bewierrookt word door aanhangers van het kapitalisme. Dat dat er nou juist voor zorgt dat mensen het beste in hunzelf naar boven halen. Dat bestrijd ik dus, aangezien ik (en vele anderen) geloven dat de grootste drijfveer om te zoeken naar nieuwe dingen, verbeteren van zaken niet komt uit de behoefte om meer geld te verdienen dan iemand anders maar dat deze neiging gewoon in de mens zelf zit.

Maar goed er lopen hier teveel mensen rond die dan niet begrijpen dat je geld uit de situatie moet halen om dat te bepalen omdat deze geld als God zien en niet snappen hoe je geld uit een situatie moet halen.
Feyenoord!
pi_145245908
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:30 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wij hadden een discussie over concurrentie, het principe wat zo enorm bewierrookt word door aanhangers van het kapitalisme. Dat dat er nou juist voor zorgt dat mensen het beste in hunzelf naar boven halen. Dat bestrijd ik dus, aangezien ik (en vele anderen) geloven dat de grootste drijfveer om te zoeken naar nieuwe dingen, verbeteren van zaken niet komt uit de behoefte om meer geld te verdienen dan iemand anders maar dat deze neiging gewoon in de mens zelf zit.

Maar goed er lopen hier teveel mensen rond die dan niet begrijpen dat je geld uit de situatie moet halen om dat te bepalen omdat deze geld als God zien en niet snappen hoe je geld uit een situatie moet halen.
We hadden helemaal geen discussie, want dat is volstrekt onmogelijk met iemand die niet argumenten en vragen van een ander ingaat. Geef nou eens antwoord?
pi_145245955
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:26 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

En waarom waren we in het ongelijke westen beter af dan in het gelijke oosten waar iedereen een basisinkomsten had?
Dat had vermoedelijk meer te maken met het totalitaire karakter van het egalitaire oosten.

Met een argwanende leider die iedereen met enig succes als een potentiële bedreiging voor zijn eigen positie zag en om die reden van een georganiseerde enkele reis naar Siberië voorzag, had je verder geen slecht systeem meer nodig om het stelsel te doen mislukken.
  maandag 6 oktober 2014 @ 09:52:18 #223
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145246135
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:41 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

We hadden helemaal geen discussie, want dat is volstrekt onmogelijk met iemand die niet argumenten en vragen van een ander ingaat. Geef nou eens antwoord?
Ik had een discussie met Kandijfijn waar jij je mee ging bemoeien. Dan moet je wel snappen waar de discussie over gaat. ;)

Verder ga ik niet in op vragen over mijn prive situatie en wat betreft die experimenten, kijk helemaal aan het begin van dit topic.
Feyenoord!
pi_145246179
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:26 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

En waarom waren we in het ongelijke westen beter af dan in het gelijke oosten waar iedereen een basisinkomsten had?
In het oosten was geen basisinkomen hoor. De werkloosheids was nul en dus moest iedereen werken, er was geen excuus om thuis te blijven zitten. Hier en daar werd geloof ik zelfs met stukloon gewerkt.

En de boel liep in de soep door een combinatie van een te starre planeconomie; werknemers niet financieel beoordelen op kwaliteit en efficiëntie; en vooral het te sterk terugschroeven van bestedingen aan investeringen en afschrijving om zo de lonen op korte termijn zo hoog mogelijk te kunnen maken.
pi_145246554
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:52 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik had een discussie met Kandijfijn waar jij je mee ging bemoeien. Dan moet je wel snappen waar de discussie over gaat. ;)

Verder ga ik niet in op vragen over mijn prive situatie en wat betreft die experimenten, kijk helemaal aan het begin van dit topic.
Ik begrijp uitstekend waar de 'discussie' over gaat hoor. Alleen is niet ieder met een gouden lepel in zijn muiltje geboren, dus ik wijs je even op de rest van de wereld.

En weer ontwijken. Probeer eens te lezen wat Kandijfijn en Halcon schrijven, in plaats van wat jij wilt lezen, en probeer er dan gewoon eens inhoudelijk op in te gaan?
pi_145247039
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 02:48 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Er is niks om tegen te concurreren je hebt ook gewoon mensen in arme landen die hoogopgeleid werk doen voor een paar honderd per maand wil jij daar tegen concurreren omdat het daar goedkoper is dan ook maar hier?
Die hoogopgeleiden daar doen nou net niet hetzelfde als hier. Een hoogopgeleide civiel ingenieur in China kan bijv. prima een spoorbrug ontwerpen, maar een flitsend futuristisch gebouw kunnen ze niet ontwerpen. Daarvoor moeten ze nog steeds westerse architectenbureau's inhuren, zoals Koolhaas of Houben. En met die unieke kwaliteit verdienen wij onze levensstandaard. Hetzelfde met zo veel andere dingen - de iPhone wordt in China gemaakt maar de inbreng die het ding uniek maakt, het ontwerp, komt nog steeds uit de VS. Enzovoort.

Dáár komt onze welvaart vandaan. En daar heeft onze middenklasse het ook aan te danken dat ze zo veel geld verdienen in vergelijking met hun collega's in andere landen. Het is niet alsof een Nederlandse stucadoor of schoonmaker nou zo ontzettend veel beter werk levert dan eentje in pakweg Polen of Indonesië.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2014 10:30:47 ]
pi_145249599
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 10:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Die hoogopgeleiden daar doen nou net niet hetzelfde als hier. Een hoogopgeleide civiel ingenieur in China kan bijv. prima een spoorbrug ontwerpen, maar een flitsend futuristisch gebouw kunnen ze niet ontwerpen. Daarvoor moeten ze nog steeds westerse architectenbureau's inhuren, zoals Koolhaas of Houben. En met die unieke kwaliteit verdienen wij onze levensstandaard. Hetzelfde met zo veel andere dingen - de iPhone wordt in China gemaakt maar de inbreng die het ding uniek maakt, het ontwerp, komt nog steeds uit de VS. Enzovoort.

Dáár komt onze welvaart vandaan. En daar heeft onze middenklasse het ook aan te danken dat ze zo veel geld verdienen in vergelijking met hun collega's in andere landen. Het is niet alsof een Nederlandse stucadoor of schoonmaker nou zo ontzettend veel beter werk levert dan eentje in pakweg Polen of Indonesië.
Volgens mij heeft het net zo veel van doen met de gemiddelde ontwikkeling van onze interne economieën. Er zijn zo veel meer mensen hoogopgeleid en er is zoveel meer hoogwaardige infrastructuur opgebouwd.

En Gerrit Zalm slimme elite? :D Wat heeft hij dan gedaan voor ons land? De financiële crisis mee veroorzaakt door deregulering en liberalisering door te voeren? Als commissaris cashen en falen bij een oplichterstent als DSB? Bankier spelen bij een staatsbank op basis van die eerdere prestaties?
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_145250051
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 12:16 schreef MadScientist het volgende:

[..]

En Gerrit Zalm slimme elite? :D Wat heeft hij dan gedaan voor ons land? De financiële crisis mee veroorzaakt door deregulering en liberalisering door te voeren? Als commissaris cashen en falen bij een oplichterstent als DSB? Bankier spelen bij een staatsbank op basis van die eerdere prestaties?
Nederland is altijd een land van slimme bankiers geweest. Dat wij rijk zijn terwijl een land als Portugal veel armer is, komt omdat wij de opbrengsten van het leegroven van de koloniën slim investeerden en zij er alleen maar dure paleizen van bouwden. Na de gouden eeuw heeft Nederland nog honderden jaren geteerd op het rendement uit die investeringen. En we doen het nog steeds zo. Bijvoorbeeld door ons pensioenstelsel, waar de inleg wordt belegd zodat het kapitaal het werk doet en je met minder inleg meer terugkrijgt.

Gerrit Zalm noemde ik even als voorbeeldje van die sector.
  maandag 6 oktober 2014 @ 12:51:37 #229
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145250520
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 10:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Heeft meer met de cultuur te maken in Azie waarom innovatie vaak in de VS of EU gebeurt.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145253657
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 09:52 schreef Japie77 het volgende:
en wat betreft die experimenten, kijk helemaal aan het begin van dit topic.
Zolang er geen experimenten zijn gedaan waarbij het basisinkomen moet worden gefinancierd door de groep die het basisinkomen ontvangt, zijn de experimenten geen argument om een basisinkomen in te voeren. Iedereen begrijpt dat je mensen een basisinkomen kunt geven als anderen daarvoor betalen. Dat is niet veel anders dan hoe de bijstand nu geregeld is. Maar zodra de groep die het basisinkomen ontvangt er ook voor moet gaan betalen gaat het niet werken.
  maandag 6 oktober 2014 @ 16:55:45 #231
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_145259067
quote:
[img]http://i.fokzine.net/p/0s.gif[/iwerkende]Op maandag 6 oktober 2014 14:31 schreef Operc het volgende:[/b]

[..]

Zolang er geen experimenten zijn gedaan waarbij het basisinkomen moet worden gefinancierd door de groep die het basisinkomen ontvangt, zijn de experimenten geen argument om een basisinkomen in te voeren. Iedereen begrijpt dat je mensen een basisinkomen kunt geven als anderen daarvoor betalen. Dat is niet veel anders dan hoe de bijstand nu geregeld is. Maar zodra de groep die het basisinkomen ontvangt er ook voor moet gaan betalen gaat het niet werken.
Ja dat dacht ik ook al. In principe zou een werkende eerst zijn eigen basisinkomen moeten opbrengen en deels die van een ander die niet werkt. Stel dat het gaat om 600 euro en ik verdien 1500 bruto zit ik al op 40% belasting om mijn eigen basisinkomen te betalen. Met alle andere belastingen zou werken voor hen die weinig verdienen bijna niet lonen denk ik.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  maandag 6 oktober 2014 @ 16:57:20 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145259128
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 12:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Nederland is altijd een land van slimme bankiers geweest. Dat wij rijk zijn terwijl een land als Portugal veel armer is, komt omdat wij de opbrengsten van het leegroven van de koloniën slim investeerden en zij er alleen maar dure paleizen van bouwden. Na de gouden eeuw heeft Nederland nog honderden jaren geteerd op het rendement uit die investeringen. En we doen het nog steeds zo. Bijvoorbeeld door ons pensioenstelsel, waar de inleg wordt belegd zodat het kapitaal het werk doet en je met minder inleg meer terugkrijgt.

Gerrit Zalm noemde ik even als voorbeeldje van die sector.
Zo financierden de Nederlanders het Britse Empire dmv staatsleningen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145259242
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:55 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook al. In principe zou een werkende eerst zijn eigen basisinkomen moeten opbrengen en deels die van een ander die niet werkt. Stel dat het gaat om 600 euro en ik verdien 1500 bruto zit ik al op 40% belasting om mijn eigen basisinkomen te betalen. Met alle andere belastingen zou werken voor hen die weinig verdienen bijna niet lonen denk ik.
Precies. En dan ga je er ook nog vanuit dat iedereen werkt. Aangezien bijstand op dit moment voorwaarden heeft (je moet solliciteren enzo) is er een reden om een baan te zoeken. Als je een basisinkomen instelt valt die reden weg. Dus effectief zal jij geen 1500 verdienen, maar maximaal 900 euro (om even je voorbeeld van 600 aan basisinkomen te gebruiken) en dan zijn alle andere belastingen nog niet verrekend. Je zult dus op een gegeven moment voor misschien 400-500 euro extra per maand zo'n 40 uur moeten werken. Dan blijkt dat het idee van een basisinkomen niet haalbaar is.
  maandag 6 oktober 2014 @ 17:05:03 #234
45206 Pietverdriet
pi_145259440
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:00 schreef Operc het volgende:

[..]

Precies. En dan ga je er ook nog vanuit dat iedereen werkt. Aangezien bijstand op dit moment voorwaarden heeft (je moet solliciteren enzo) is er een reden om een baan te zoeken. Als je een basisinkomen instelt valt die reden weg. Dus effectief zal jij geen 1500 verdienen, maar maximaal 900 euro (om even je voorbeeld van 600 aan basisinkomen te gebruiken) en dan zijn alle andere belastingen nog niet verrekend. Je zult dus op een gegeven moment voor misschien 400-500 euro extra per maand zo'n 40 uur moeten werken. Dan blijkt dat het idee van een basisinkomen niet haalbaar is.
1. Basisinkomen moet lager zijn dan bijstand
2. Mensen in de bijstand die erbij werken of gaan werken worden daar meestal financieel voor gestraft. Als dat wat je verdient naast je basisinkomen mag houden is de motivatie om ieder werk aan te nemen groter dan bij bijstand, worst werkt beter dan de stok
pi_145259663
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1. Basisinkomen moet lager zijn dan bijstand
In het voorbeeld van sweetlady is dat ook zo, maar ook dan red je het niet.
quote:
2. Mensen in de bijstand die erbij werken of gaan werken worden daar meestal financieel voor gestraft. Als dat wat je verdient naast je basisinkomen mag houden is de motivatie om ieder werk aan te nemen groter dan bij bijstand, worst werkt beter dan de stok
Je wordt niet financieel gestraft als je werkt, aangezien bijstand iets tijdelijks behoort te zijn. Door te gaan werken krijg je bijvoorbeeld meer vrijheid in de zin dat het UVW niet meekijkt of je wel vaak genoeg solliciteert etc. Dat belonen beter werkt dan straffen ben ik met je eens, maar een basisinkomen is geen oplossing aangezien het financieel gewoon niet kan. Alle experimenten die hebben laten zien hoe goed het werkt, hebben enkel resultaat omdat het geld voor het basisinkomen niet hoefde te worden betaald door de groep die dit inkomen ook ontving.
  maandag 6 oktober 2014 @ 17:13:04 #236
45206 Pietverdriet
pi_145259776
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:10 schreef Operc het volgende:

[..]

[..]
Wel als je alle subsidies, aftrekposten, etc etc afschaft, vergeet niet dat de helft van de kosten voor het omverdeelstelsel in NL in overhead zit. Daar zit de ware besparing
quote:
Je wordt niet financieel gestraft als je werkt, aangezien bijstand iets tijdelijks behoort te zijn. Door te gaan werken krijg je bijvoorbeeld meer vrijheid in de zin dat het UVW niet meekijkt of je wel vaak genoeg solliciteert etc. Dat belonen beter werkt dan straffen ben ik met je eens, maar een basisinkomen is geen oplossing aangezien het financieel gewoon niet kan. Alle experimenten die hebben laten zien hoe goed het werkt, hebben enkel resultaat omdat het geld voor het basisinkomen niet hoefde te worden betaald door de groep die dit inkomen ook ontving.
Dit antwoord is meer politiek correct dan daadwerkelijk correct.
pi_145259790
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:10 schreef Operc het volgende:

[..]

[..]

Verder hebben de luie sokken dat meekijken liever dan fulltime lopende band en er heel misschien 100 euro op vooruit gaan.
pi_145259896
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wel als je alle subsidies, aftrekposten, etc etc afschaft, vergeet niet dat de helft van de kosten voor het omverdeelstelsel in NL in overhead zit. Daar zit de ware besparing
Ik verwacht niet dat dat genoeg is om de boel te bekostigen, maar als je het me kunt voorrekenen lees ik het graag. :)
quote:
Dit antwoord is meer politiek correct dan daadwerkelijk correct.
Kun je uitleggen waarom die experimenten zouden aantonen dat het plan levensvatbaar is?
pi_145259965
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:13 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Verder hebben de luie sokken dat meekijken liever dan fulltime lopende band en er heel misschien 100 euro op vooruit gaan.
Dat zou kunnen inderdaad. Ik heb geen idee hoe groot die groep is (ten opzichte van de totale groep mensen met een bijstandsuitkering.)
  maandag 6 oktober 2014 @ 17:27:54 #240
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_145260356
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:00 schreef Operc het volgende:

[..]

Je zal dus op een gegeven moment voor misschien 400-500 euro extra per maand zo'n 40 uur moeten werken. Dan blijkt dat het idee van een basisinkomen niet haalbaar is.
Ja dus zal ik een flinke loonsverhoging eisen of stoppen met (wit) werken. Op zich geen ramp als ik in de private sector zou werken maar ik werk in de ouderenzorg. Als al mijn collega's dat doen zullen de belastingen weer moeten stijgen om het loon van onmisbaar personeel te betalen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_145260435
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:27 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Ja dus zal ik een flinke loonsverhoging eisen of stoppen met (wit) werken. Op zich geen ramp als ik in de private sector zou werken maar ik werk in de ouderenzorg. Als al mijn collega's dat doen zullen de belastingen weer moeten stijgen om het loon van onmisbaar personeel te betalen.
Ja klopt, zulke veranderingen kun je dan wel verwachten inderdaad.
  maandag 6 oktober 2014 @ 17:43:55 #242
12221 Tijn