abonnement Unibet Coolblue
pi_144815118

(Met dank aan Sunnythesun)

Het zou in UVT kunnen, in TRV misschien ook wel, maar na wat overleg in SPT, omdat het alles behalve voor mietjes is, dat wandelen:

*O* Het nu nog kleine maar hopelijk straks grotere topic voor (Berg)wandelen, hiken en alles wat daarbij hoort; in binnen- en buitenland. *O*

:? Wat is dat alles?

• Deel je wandelavonturen
• Raad wandelroutes aan
• Tips en vragen over kleding, schoeisel, etc.
• Navigatiemateriaal
• Etc.

=======================================================================

Sites met wandelroutes:

Nederland:

http://gpstracks.nl/index.php --> Een site met verschillende GPS tracks, vnl Nederland, maar ook België, Frankrijk en Duitsland
http://www.knapzakroutes.nl --> Knapzakroutes in Drenthe, hoort wel een boekje bij wat je moet aanschaffen
http://www.wandelbeeld.nl/ --> Wandelingen in de Achterhoek
http://www.ontrack.nl/ --> Website met vooral Nederlandse routes (ook GPS)
http://wandelzoekpagina.nl --> Website met vooral Nederlandse routes

Belgie
http://www.wandelknooppunt.be --> Wandelknooppunten-planner Belgie

Verenigd Koninkrijk:

http://www.walkingbritain.co.uk --> Wandelroutes van het hele VK, ingedeeld per National Park
http://www.walkhighlands.co.uk/ --> Wandelroutes en GPS tracks in Schotland
http://www.walkingenglishman.com --> site met wandelroutes en -verslagen met gpx bestanden van een groot deel van het VK

Europa overig:

http://www.tenerife-reisgids.be/tenerife_wandelen.asp --> Routes op Tenerife
http://wanderland.myswitzerland.com/en/welcome.cfm --> site met routes in Zwitserland (inclusief stafkaarten etc)

Geheel Europa en Wereldwijd:

http://www.everytrail.com/ --> Wereldwijd. Site waar je je tracks kunt uploaden en delen incl foto's, tevens mooie grafiekjes kunt verkrijgen

=======================================================================
Tips voor Materialen:

Schoenen:

http://www.hiking-site.nl/materialen_schoenen.php

Kamperen:

=======================================================================
De Openingspost kan op den duur hopelijk een handig naslagwerk worden voor wandelroutes, (web)winkels voor materiaal en algemene tips.

Dus, deel hier je mooie wandelingen/routes, avonturen, foto's en verslagen in binnen- en buitenland.
Ja doei.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 september 2014 @ 10:10:49 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144815240
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:r

Jij.

:r

Met je vrije tijd.

:r

En je toffe reizen.

:r

JIJ :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Och... O-)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144815245
Stik.
Ja doei.
pi_144815250
Inb4 "DOODSVERWENSING BAN!"
Ja doei.
pi_144815369
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

De enige klim die ik ga doen is de Inaccessible Pinnacle op Skye. Ik heb daarin geen keus want het is één van de 282 Schotse Munro's dus ik moet hem wel beklimmen als ik ooit mijn lijst compleet wil krijgen (ik zit nu pas op 101 dus ik kan dat ding nog een tijdje links laten liggen :P).

[ afbeelding ]
net een voet van rustende reus :D
pi_144815406
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:17 schreef computergirl het volgende:

[..]

net een voet van rustende reus :D
Hopen dat ie niet gaat bewegen van het gekriebel onder z'n voet :+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 september 2014 @ 10:19:18 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144815427
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:02 schreef motorbloempje het volgende:
De munroes, ja, die moeten wij ook maar eens gaan 'verzamelen', maar dan (voor zover mogelijk) rennend 8-)
Succes daarmee :P



Mijn verzameling tot nu toe:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144815507
Selang, doe je die allemaal in je uppie :?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 september 2014 @ 10:40:57 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144815890
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:22 schreef PdeHoog het volgende:
Selang, doe je die allemaal in je uppie :?
Altijd :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144816026
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 10:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Altijd :Y
Wow :D _O_
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:34:51 #11
11102 knep
Mountainfreak
pi_144826583
Mooi weer leven in dit topic :).
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:55:12 #12
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144827241
Foto's van m'n allereerste hike ooit. Wat eigenlijk per ongeluk ging want ik wilde gewoon een wandelingetje maken en kwam op deze route van ruim 4 uur uit.





(Pizol, bij Liechtenstein, op 2000/2500m)
pi_144833874
Mooi O+
In the coolest little capital of the world
pi_144837481
Misschien een gekke vraag hoor, maar hoe onderhouden jullie je wandelschoenen :? Nooit echt bij stil gestaan, maar die dingen zijn verrekte duur en ik heb geen zin om ze om de haverklap te vervangen :')
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_144837566
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:20 schreef PdeHoog het volgende:
Misschien een gekke vraag hoor, maar hoe onderhouden jullie je wandelschoenen :? Nooit echt bij stil gestaan, maar die dingen zijn verrekte duur en ik heb geen zin om ze om de haverklap te vervangen :')
Ik borstel ze af als ze erg vies zijn. Zo heel af en toe zet ik ze onder water om het goretex membraan schoon te spoelen (dus echt ín de schoen). En dan vet ik ze in.

Maar goed, dat heb ik de eerste 4 jaar allemaal nooit gedaan hoor :+ veel te lui voor :P
pi_144837662
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:21 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik borstel ze af als ze erg vies zijn. Zo heel af en toe zet ik ze onder water om het goretex membraan schoon te spoelen (dus echt ín de schoen). En dan vet ik ze in.

Maar goed, dat heb ik de eerste 4 jaar allemaal nooit gedaan hoor :+ veel te lui voor :P
_O- Goed dat ik het weet :Y) Wat voor spul gebruik je om in te vetten?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik een gezellige schijthekel aan winkelen heb. En al helemaal aan schoenen. Veeeeeeel te veel keus, veel te oninteressant onderwerp :Y) GPS-en en andere gadgets daarentegen O+
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_144837697
Ik sla ze tegen een muur.
Ja doei.
pi_144837710
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:23 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

_O- Goed dat ik het weet :Y) Wat voor spul gebruik je om in te vetten?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik een gezellige schijthekel aan winkelen heb. En al helemaal aan schoenen. Veeeeeeel te veel keus, veel te oninteressant onderwerp :Y) GPS-en en andere gadgets daarentegen O+
Hehe ik vind wandelschoenen shoppen dan wel weer geinig, helaas gaan die dingen zo lang mee ;)
Ik heb vet gekocht bij Bever.
pi_144837755
Ohja, overigens doe ik dat allemaal alleen bij mijn volledig leren schoenen hoor, mijn A/Btjes klop ik hooguit een keertje tegen de muur zoals Moblo ;)
pi_144838137
Ik heb van en voor de zomer een setje Meindl Island MFS schoenen gekocht. Heerlijke dingen O+ Op de zijkant van de doos staat wel een uitgebreide schoonmaakinstructie - die ik zelf overigens verder niet zo strikt heb opgevolgd dit keer :+
pi_144838226
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:24 schreef motorbloempje het volgende:
Ik sla ze tegen een muur.
Ook een goed idee. Vooral voor het afreageren van stress :+
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_144838942
Je moest eens weten :') :P
Ja doei.
pi_144839271
Als ze van leer zijn: negeer de instructie van de fabrikant en smeer ze in met Kiwi.
  dinsdag 23 september 2014 @ 23:02:06 #24
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_144839756
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:20 schreef PdeHoog het volgende:
Misschien een gekke vraag hoor, maar hoe onderhouden jullie je wandelschoenen :? Nooit echt bij stil gestaan, maar die dingen zijn verrekte duur en ik heb geen zin om ze om de haverklap te vervangen :')
Nikwax heeft onderhoudsmiddelen. In mijn geval zijn de zolen vaak als eerste versleten en die zijn helaas niet te onderhouden. En verzolen doet men tegenwoordig ook bijna niet meer. ;(
pi_144840933
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 23:02 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Nikwax heeft onderhoudsmiddelen. In mijn geval zijn de zolen vaak als eerste versleten en die zijn helaas niet te onderhouden. En verzolen doet men tegenwoordig ook bijna niet meer. ;(
Voor wandelschoenen vanaf categorie B zijn er nog twee bedrijven die het doen hoor :o
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 24 september 2014 @ 08:39:59 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144845131
Ik smeer ze altijd in met dit soort spul:



En dat doe ik best vaak. Sowieso altijd als ze nat zijn geweest en ook als het droog is geweest maar ze op sommige plekken zijn kaalgeschaafd. Op zo'n reis als Schotland dus elke 1-2 dagen want je loopt bijna altijd door het water (die peat bogs zijn nog zuur ook - super slecht voor je schoenen). Ik ben een beetje paranoïde geworden nadat van mijn vorige paar (dure) schoenen het leer uitdroogde en grote barsten kreeg.

Bij mij gaan helaas de zolen er ook vrij snel aan. Mijn Meindl Burma MFS zijn nu 1,5 jaar oud en de zool is al aardig versleten. Toegegeven, ze zijn erg veel gebruikt. Mijn schoenen hiervoor (Raichle Mountain Guide) had ik nog een keer laten verzolen en dat was prima (maar duur).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 9 december 2014 @ 11:20:32 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_147417439
Het trekking gedeelte van mijn Ethiopië reisverslag ga ik hier even crossposten, want relevant:

Simien Mountains National Park – 6 dagen/ 5 nachten trekking

Mijn volgende bestemming was de prachtige Simien Mountains. Hier heb ik een trek gedaan van 6 dagen/ 5 nachten. Het werd het absolute hoogtepunt van mijn Ethiopië reis!

Het landschap, flora en fauna zijn uniek. Het is eigenlijk een groot plateau (zei het dan met flinke hoogteverschillen) met unieke planten zoals giant lobelia en diersoorten zoals gelada (apensoort), Ethiopische wolf en walia ibex (een soort berggeit met enorme hoorns) die alleen in de Ethiopische hooglanden voorkomen en nergens anders ter wereld.

De trek startte in het plaatsje Debark op ongeveer 2800m en het hoogste punt dat ik bereikte was Mount Bwahit (4430m). Overnachtingen in Sankaber Campsite (3250m) – Geech Campsite (3600m) – Chennek Campsite (3620m) (2 nachten) – Sankaber (opnieuw) en dan terug naar Debark.

Bij treks in de Simien Mountains is een “scout” (man met geweer voor jouw beveiliging) verplicht. Waar je precies tegen beschermd moet worden is mij niet duidelijk dus wellicht is het een verkapt werkgelegenheidsproject. Een gids is echter niet verplicht en ook overbodig aangezien de scout de weg ook wel weet. Bijkomend voordeel is dat die scouts geen woord Engels kunnen en dus niet de hele tijd in je oor lopen te tetteren over voetbal e.d. zodat je een meer serene ervaring hebt en meer kunt genieten van de omgeving. Een scout kun je regelen bij het national park HQ voor de vaste prijs van 150 birr (ca ¤6) per dag.

In principe zou je al je spullen (warme slaapzak, tent, kook spullen, eten voor 6 dagen) zelf kunnen dragen maar voor slechts 240 birr (ca ¤9,60) per dag heb je een ezel + muleman en hoef je je nergens meer zorgen over te maken, plus het goede gevoel dat iemand weer een aantal dagen inkomen heeft voor zijn familie. Mijn “team” bestond dus uit scout, muleman + ezel.

De trek was werkelijk fantastisch! Het landschap was prachtig en ik heb veel wildlife gezien, waaronder honderden gelada’s, een Ethiopische wolf (zeldzaamste hond-achtige ter wereld!) en de endemische walia ibex. Ow, en heel erg veel vogeltjes! (meer dan verwacht).


De eerste dag was grotendeels bewolkt en wat mistig maar op de tweede dag was het prachtig helder weer. Al vroeg in de ochtend komen we op dit uitzichtpunt. Mijn scout poseert met op de achtergrond een spectaculair uitzicht over de bergen. Tot mijn verbazing vond ik op deze plek een Ankober Serin, een zeldzaam vogeltje dat pas in 1976 werd “ontdekt”. (Simien Mountains National Park)


Wow! (Simien Mountains National Park)


De alpha male van een groepje geladas. Omdat geladas de hele dag gras zitten te eten en daarbij op hun kont zitten hebben ze hun “mating skin” niet zoals andere apen op hun kont zitten maar aan de voorkant. Geladas grazen hier in enorme aantallen en zijn niet bepaald schuw, vandaar dat ik deze foto kon maken met mijn pocket cameraatje. (Simien Mountains National Park)


Het is geen toeval dat ik deze trek doe net aan het eind van het regenseizoen: al is het hier en daar wat modderig, de bergen zijn nu prachtig groen en overal bloeien bloemen. (Simien Mountains National Park)


De Jinbar waterval valt meer dan 500 meter naar beneden. Maar het is allemaal te groots om met mijn camera op een foto te krijgen, het past gewoon niet. (Simien Mountains National Park)


Ruige bergen met op de voorgrond kniphofia bloemen, die in werkelijkheid veel spectaculairder waren dan het op deze foto overkomt. Sunbirds en Slender-billed Starlings voeden zich met de nectar hiervan. (Simien Mountains National Park)


Later in de middag rollen de wolken binnen. (Simien Mountains National Park)


Toch wonen hier ook gewoon mensen. Dit is het plaatsje Geech, niet ver van Geech campsite, op een hoogte van ca 3600m. (Simien Mountains National Park)


S’avonds op de campsite. Mijn muleman zit helemaal links, mijn scout is de tweede van rechts. De anderen zijn scouts, mulemen en guides van andere groepen. Deze mannen slapen hier bij temperaturen beneden het vriespunt gewoon gewikkeld in een deken, terwijl ik een 4-seizoenen slaapzak + tent heb. De mulemen en gidsen slapen nog beschut in het gebouwtje maar de scouts slapen in de open lucht. Ze moeten jou immers bewaken! Echte bikkels zijn het. (Simien Mountains National Park)


Terwijl ik pasta met sardientjes uit blik opwarm als avondmaaltijd hebben mensen op georganiseerde tours (die je tegenkomt op de campsites) veel meer luxe. Hier wordt een schaap geslacht voor hun avondmaal. Een endemische Thick-billed raven wacht geduldig op restjes van de slachtpartij. Die beesten zijn monsterlijk groot en erg tam. (Simien Mountains National Park)


Geech Campsite in de avondschemering. Drie Thick-billed Raven en een Tawny Eagle wachten in een boom op kansen voor hun eigen avondmaaltijd. (Simien Mountains National Park)


Mijn tentje staat hoger dan een deel van de wolken. S’morgens is de grond bevroren en ligt er ijs op mijn tent, maar ik slaap gelukkig heerlijk warm. (Simien Mountains National Park)


De volgende morgen lopen we van Geech naar Imet Gogo over dit plateau met gelig gras en giant lobelias. Hier jagen Ethiopische wolven op knaagdieren die in holen in de grond wonen. S'avonds zou ik zo'n wolf zien bij de campsite. (Simien Mountains National Park)


Wederom een spectaculair landschap van met puntige bergen en giant lobelias op de voorgrond. (Simien Mountains National Park)


Het meest spectaculaire uitzicht van de trek krijg ik hier op Imet Gogo. (Simien Mountains National Park)


Puur genieten. (Simien Mountains National Park)


We lopen verder richting Chennek Campsite door dit prachtige aparte landschap. Schitterend om te zien hoe de wolken boven de laagvlakte in de verte worden tegengehouden door de rand van het plateau. (Simien Mountains National Park)


Na een koude nacht op Chennek Campsite (hard bevroren grond, ijs op m’n tent, maar ik slaap heerlijk warm) gaan we richting het hoogste punt van deze trek: Mount Bwahit (4430m). Onderweg komen we langs deze groep geladas, een prachtig gezicht met die bergen als achtergrond! (Simien Mountains National Park)


Bijna op het hoogste punt van de trek heb ik dit uitzicht op de weg die over de Bwahit Pass loopt. Hier spotten we ook de endemische walia ibex. Vanaf hier is het nog 2 nachten/ 2 dagen teruglopen naar Debark. (Simien Mountains National Park).


De laatste ochtend van de trek. Mijn “team” bepakt de ezel voor de terugtocht naar Debark. De ezel + muleman zag ik gedurende de hele trek normaal gesproken alleen s'avonds weer, aangezien hij de snelste route neemt naar de eindbestemming voor die dag terwijl de scout + ikzelf de mooiste route nemen. (Simien Mountains National Park)

Het reisverslag van de complete reis vind je hier: TRV / [Reisverslag] Ethiopië
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_147417755
mooi hoor, Selang. Je hebt het maar goed voor elkaar! :)
pi_147418421
Mooi verslag zeg ^O^
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_147418458
Gaaf Selang _O_ _O_ Hoeveel kilometer heb je nou afgelegd? Wel lekker dat de bagage met de ezel kon lijkt me ^O^
pi_147418469
W000t, vet.

Wandelen is best relaxed trouwens :Y
  maandag 5 januari 2015 @ 11:35:33 #32
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_148349963
Ik heb deze vakantie voor het eerst bovenop een heuvel gestaan die ik vanaf het dal gewoon helemaal opgelopen ben...wat een fantastische ervaring! Ik zat met de family in Oostenrijk, bij de Aachensee, in Pertisau om te langaufen maar er was weinig sbeeuw, dus we zijn maar een gaan lopen, achteraf ben ik daar heel blij mee.
Het was maar een klein bergje, de Feilkopf van 1562 meter, en alles via een vrij normale weg(vor bergen)...maar weggaan met druilregen in het dal, halverwege loop je tussen de sneeuwvlokken, en de wind als je bij de top komt enzo...smaakte naar meer! Heb het met m'n zon gelope(15), en we voelde ons zo stoer...van de zomer maar wat meer tochten zoals dat maken. Wegens geen bergconditie en niet echt goede bergschoenen (daar moeten we wat in investeren) was ik erg blij met de stokken die we gehuurd hadden, jullie gebruiken hier nauweljks stokken toch?

Ik dacht vroeger dat ik hoogtevrees had, dus ik wilde eerst niet de berglift in, maar ben toch blij dat ik het gedaan heb, want ik heb misschien helemaal geen hoogtevrees, maar meer een soort technofobie, staan op een geitepaadje bij de top, de diepte in starend voelde ik me helemaal OK, in de lift zat ik met witte knokkels om de handgrepen, omdat ik het idee dat er een 100-200 meer onder me niets is zo eng vindt, dat ik gewoon zeker ben dat de schroefjes van de kabel opeens afbreken enzo...hebben sommige mensen dat ook hier, dat je liever een aantal uur naar boven loopt dan 5 minuten in een gondel?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 11:43:42 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148350170
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:35 schreef Captain_Fabulous het volgende:
was ik erg blij met de stokken die we gehuurd hadden, jullie gebruiken hier nauweljks stokken toch?
Sinds een jaar gebruik ik ze wel in de heuvels. Nu ik ze heb wil ik niet meer zonder. Spaart echt je knieën bij afdalen, zeker met gewicht op je rug. En als je heel steil omhoog moet op een glibberige helling dan is het ook fijn. Dan maak ik ze heel kort en gebruik ze als een soort icepicks waarmee je jezelf als het ware een beetje omhoog kunt trekken op hellingen waar je anders niet (of moeilijk) tegenop klimt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 januari 2015 @ 11:49:21 #34
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_148350312
Ik ga deze vakantie dan toch eindelijk een echte tocht maken.Vriend van me opperde deze: http://www.skyetrail.org.uk/
Dingen als:
quote:
Excellent map reading skills are needed to complete the trail and this route is strictly for the experienced hillwalker
quote:
The route is devised for those who prefer to get well away from the beaten track and have already gained wide experience of Scottish hillwalking
zijn wel iets waar we rekening mee moeten houden. We zijn 2 jaar terug al in Schotland geweest en toen de Ben Nevis opgelopen, maar dat is toch iets anders.
Kaartlezen enzo zal wel goedkomen. Hij heeft vroeger met zijn ouders vaak meerdaagse tochten gelopen en ik kan ook wel aardig kaartlezen.

Hebben jullie nog andere aanraders?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_148350394
Wij hebben van de zomer een tocht gelopen in Zweeds lapland. 100 km, met overweldigend mooie natuur...Kungsleden heet het, en wij liepen van Nikkaluokta tot Abisko...Ik vond het echt een aanrader. Overal je tent opzetten, water uit de beekjes drinken, etc. etc.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 11:53:50 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148350448
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:49 schreef kanovinnie het volgende:

Hebben jullie nog andere aanraders?
Ja, verrekijker meenemen! Skye is schitterend kwa wildlife (otters, zee-arenden, etc)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 5 januari 2015 @ 11:54:34 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_148350464
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:52 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij hebben van de zomer een tocht gelopen in Zweeds lapland. 100 km, met overweldigend mooie natuur...Kungsleden heet het, en wij liepen van Nikkaluokta tot Abisko...Ik vond het echt een aanrader. Overal je tent opzetten, water uit de beekjes drinken, etc. etc.
Maar wel veel muggen, of niet?
Lapland is wel wat ver weg. Als we in Scandinavië gaan dan in de buurt van Trondheim ivm familie van hem die daar woont.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 5 januari 2015 @ 11:54:58 #38
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_148350472
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, verrekijker meenemen! Skye is schitterend kwa wildlife (otters, zee-arenden, etc)
Ah. Mijn 50D en 70-200 dus :P

Heb jij die trail al een keer gelopen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 11:55:31 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148350488
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:52 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij hebben van de zomer een tocht gelopen in Zweeds lapland. 100 km, met overweldigend mooie natuur...Kungsleden heet het, en wij liepen van Nikkaluokta tot Abisko...Ik vond het echt een aanrader. Overal je tent opzetten, water uit de beekjes drinken, etc. etc.
Ik ga hem deze zomer helemaal lopen (440km) is het plan. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148350498
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Maar wel veel muggen, of niet?
Lapland is wel wat ver weg. Als we in Scandinavië gaan dan in de buurt van Trondheim ivm familie van hem die daar woont.
wij waren eind juni, begin juli daar. Als je liep viel het wel mee met de muggen, maar 's avonds voor de tent zitten zat er meestal niet in qua muggen. De muggenbulten jeukten trouwens niet!
pi_148350514
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga hem deze zomer helemaal lopen (440km) is het plan. :)
cool, Selang! Dat zou ik ook wel ooit willen doen..
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 11:57:23 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148350544
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ah. Mijn 50D en 70-200 dus :P

Heb jij die trail al een keer gelopen?
Nee, ik heb alleen gewandeld in de Cuillins en veel rondgereden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148350550
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sinds een jaar gebruik ik ze wel in de heuvels. Nu ik ze heb wil ik niet meer zonder. Spaart echt je knieën bij afdalen, zeker met gewicht op je rug. En als je heel steil omhoog moet op een glibberige helling dan is het ook fijn. Dan maak ik ze heel kort en gebruik ze als een soort icepicks waarmee je jezelf als het ware een beetje omhoog kunt trekken op hellingen waar je anders niet (of moeilijk) tegenop klimt.
+1 Ik kan ze bijna niet meer missen al loop ik kortere stukken ook wel gewoon zonder :) Maar ik neem ze altijd mee voor de zekerheid als we in heuvels/bergen/kliffen lopen :Y
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 12:00:16 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148350623
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

+1 Ik kan ze bijna niet meer missen al loop ik kortere stukken ook wel gewoon zonder :) Maar ik neem ze altijd mee voor de zekerheid als we in heuvels/bergen/kliffen lopen :Y
Op min of meer vlakke stukken gebruik ik ze ook niet, al moet ik zeggen dat het ook op vlakke stokken erg fijn is als je een zware rugzak op je rug hebt omdat je dan de neiging hebt om voorover te hangen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148350652
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op min of meer vlakke stukken gebruik ik ze ook niet, al moet ik zeggen dat het ook op vlakke stokken erg fijn is als je een zware rugzak op je rug hebt omdat je dan de neiging hebt om voorover te hangen.
:Y kan ik me goed voorstellen. Ik loop nooit met zware bepakking maar zelfs dan is het soms lekker om ze er bij te houden, bijna nordic walking achtig :@ ;)
pi_148350658
Ik vond ze van de zomer vooral erg fijn als ondersteuning in erg steenachtig gebied, of bij rivieren oversteken/over stenen balanceren/door de sneeuw banjeren...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 12:12:08 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148351036
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:55 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

wij waren eind juni, begin juli daar. Als je liep viel het wel mee met de muggen, maar 's avonds voor de tent zitten zat er meestal niet in qua muggen. De muggenbulten jeukten trouwens niet!
Ik zit eraan te denken om dit tentje aan te schaffen:





Je kunt hem op heel veel manieren opzetten. Met of zonder voorportaal (gebruikmakend van trekking poles als tentstokken), freestanding or not, etc en hij is erg licht en krijgt zeer goede reviews kwa stabiliteit voor een ultra lichte tent (als het je interesseert, zie link). Maar het meest aantrekkelijke is het sublieme uitzicht vanuit de tent. Want dat is wat ik bij de meeste tentjes mis. Als het droog is zet je gewoon beide kanten open en zit je in een kooi van gaas, afgeschermd tegen midges en muggen maar hebt subliem uitzicht op omgeving en eventueel wildlife.

Hij is wel koud (want single skin) maar omdat hij zo licht is kan ik meer gewicht besteden aan een warmere slaapzak om dat te compenseren - mijn slaapzak uit Nepal zou warm genoeg moeten zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 05-01-2015 12:21:38 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 12:15:53 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148351156
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:01 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik vond ze van de zomer vooral erg fijn als ondersteuning in erg steenachtig gebied, of bij rivieren oversteken/over stenen balanceren/door de sneeuw banjeren...
Dat ook inderdaad! Ik ben heel slecht met evenwicht dus voor riviertjes oversteken enzo is het ideaal als je extra steunpunten hebt. En in sneeuwvelden of gewoon hele boggy areas (Schotland :')) is het fijn als je even kunt prikken om te testen of je niet een halve meter de grond in gaat zakken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148351458
Wel koud, Selang. Inderdaad dan een goede warme slaapzak mee. Wij werden een morgen wakker met ijs op de tent....En, natuurlijk, het zal in de zomer 24 uur licht zijn, dus je hebt altijd zon en msnen kunnen je zien slapen als je niet te ver van het pad gaat...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 12:33:52 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148351793
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:23 schreef Jagärtrut het volgende:
Wel koud, Selang. Inderdaad dan een goede warme slaapzak mee. Wij werden een morgen wakker met ijs op de tent....En, natuurlijk, het zal in de zomer 24 uur licht zijn, dus je hebt altijd zon en msnen kunnen je zien slapen als je niet te ver van het pad gaat...
S'nachts doe je hem natuurlijk wel dicht he! Ik bedoelde als alternatief voor s'avonds voor je tent zitten, wat niet fijn is vanwege midges/ muggen. Nu kun je gewoon lekker afgeschermd in je tent gaan zitten en toch genieten van het uitzicht. En als je wilt slapen dan doe je hem dus helemaal dicht.

In Nepal was mijn slaapzak in elk geval warm genoeg bij < -4 graden (binnen in mijn kamer) op bijna 5000 meter (waar je door de ijlere lucht dikker bloed krijgt dus slechtere doorbloeding dus sneller koud). Misschien was het nog wel kouder maar toen ging mijn thermometer stuk :+.

Het grootste probleem is dat je nogal wat tocht krijgt in zo'n tent waardoor het kouder aanvoelt. En condens is natuurlijk een probleem met een single skin tent. Dus ja, het heeft nadelen en voordelen. Ik ben er nog niet uit :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148351957
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

S'nachts doe je hem natuurlijk wel dicht he! Ik bedoelde als alternatief voor s'avonds voor je tent zitten, wat niet fijn is vanwege midges/ muggen. Nu kun je gewoon lekker afgeschermd in je tent gaan zitten en toch genieten van het uitzicht. En als je wilt slapen dan doe je hem dus helemaal dicht.

In Nepal was mijn slaapzak in elk geval warm genoeg bij < -4 graden (binnen in mijn kamer) op bijna 5000 meter (waar je door de ijlere lucht dikker bloed krijgt dus slechtere doorbloeding dus sneller koud). Misschien was het nog wel kouder maar toen ging mijn thermometer stuk :+.

Het grootste probleem is dat je nogal wat tocht krijgt in zo'n tent waardoor het kouder aanvoelt. En condens is natuurlijk een probleem met een single skin tent. Dus ja, het heeft nadelen en voordelen. Ik ben er nog niet uit :P
ik had niet helemaal door dat je hem dicht kon doen....

Wij hebben inderdaad veel in de voortent gezeten 's avonds, met muggenscherm voor de opening. Maar, onze avonden waren ook niet lang. Eten, afwassen, tanden poetsen en slapen....Meestal lagen we om 9 uur wel in bed, en hadden we de tent rond half 7 ofzo staan, denk ik.
  maandag 5 januari 2015 @ 12:50:48 #52
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_148352362
Zijn er in Duitsland eigenlijk wandelstreken waar je 's avonds met een tent terecht kan op zeg maar paal kampeerplaatsen oid? Van het fietsen weet ik dat campings soms dun gezaaid kunnen zijn in Duitsland, maar in de Harz ofzo, zijn daar routes waar je langs kan slapen?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 12:51:23 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148352380
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 12:37 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik had niet helemaal door dat je hem dicht kon doen....

Wij hebben inderdaad veel in de voortent gezeten 's avonds, met muggenscherm voor de opening. Maar, onze avonden waren ook niet lang. Eten, afwassen, tanden poetsen en slapen....Meestal lagen we om 9 uur wel in bed, en hadden we de tent rond half 7 ofzo staan, denk ik.
Ik volg ook meestal het natuurritme, dus ongeveer opstaan als de zon opkomt en naar bed als die onder gaat. Nu gaat de zon natuurlijk niet onder in Lapland in de zomer maar dat idee dus.

Als ik kampeer heb ik wel altijd het probleem dat de randen van de dag (s'morgens en s'avonds) altijd het mooist zijn (mooi zacht licht e.d.) waardoor ik vaak toch laat naar bed ga ("toch nog even een wandelingetje maken", "eens kijken of ik een otter kan spotten", etc). Daardoor krijg ik dan vaak wat te weinig slaap. Schotland wordt in de zomer ook bijna niet donker...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 13:02:58 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148352682
Over 4 weken ga ik trouwens een maand naar Costa Rica (3 feb - 6 maart) 8-)
Geen grote treks ofzo maar er gaat natuurlijk wel gewandeld worden
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148354919
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

+1 Ik kan ze bijna niet meer missen al loop ik kortere stukken ook wel gewoon zonder :) Maar ik neem ze altijd mee voor de zekerheid als we in heuvels/bergen/kliffen lopen :Y
Ik gebruik ze met name icm rugzak. In november niet al te ruig terrein loopt dat heel prettig. Wordt het te ruig dan bergen we ze weer op. Klauteren doe ik met handen vrij.
Whatever...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 januari 2015 @ 15:15:02 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148357012
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik gebruik ze met name icm rugzak. In november niet al te ruig terrein loopt dat heel prettig. Wordt het te ruig dan bergen we ze weer op. Klauteren doe ik met handen vrij.
Dat is inderdaad wel weer het nadeel. Als je gaat "scramblen" dan zit je met die stokken. Ik maak ze dan aan m'n daypack vast maar dat moet je dan wel elke keer doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148364960
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel weer het nadeel. Als je gaat "scramblen" dan zit je met die stokken. Ik maak ze dan aan m'n daypack vast maar dat moet je dan wel elke keer doen.
Yup, daarom een tas waar je ze makkelijk in/tussen kan steken. Deuter tassen passen bij mij altijd uitermate goed, dus keuze zat (ik had ze al toen ze nog de goedkoopsten waren!, inmiddels een van de duurdere merken... zo zie je maar).
Whatever...
pi_150693312
We hebben het er vaker over gehad, maar nu ziet het er ook weer begaanbaar uit voor mensen zonder klimervaring en wat kleinere ballen van staal....

http://totallycoolpix.com(...)t-to-reopen-in-spain

hoe het was

kan weer terug op mijn bucketlist dus :)
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_150700254
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:49 schreef Guard het volgende:
We hebben het er vaker over gehad, maar nu ziet het er ook weer begaanbaar uit voor mensen zonder klimervaring en wat kleinere ballen van staal....

http://totallycoolpix.com(...)t-to-reopen-in-spain

hoe het was

kan weer terug op mijn bucketlist dus :)
Doodzonde :(. Over een klein maandje zit ik er, had graag het pad in de oude staat bewandeld / beklommmen.
  dinsdag 17 maart 2015 @ 11:57:51 #60
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_150730548
Ik wou graag jullie advies...mijn zoon(16) wil deze zomer met een vriend alleen gaan kamperen, en dan het liefst wild natuurlijk O+ . Nu vond ik Scandinavie nog net iets te wild voor een eerste tocht, dus ik heb hem nu warm gekregen voor de bivakzones aan de Waals-Franse grens http://www.bivakzone.be/viroinval-chimay.html.
Maar, hoever is realistisch voor twee jongens van 16 (in goede conditie) in dat terein (licht heuvelachtig volgens mij) om per dag te lopen, als ze elke dag naar een ander bivak willen? Op hun eerste tocht?
Ik ben al van plan om eens een kilometer of 8 met hem te gaan lopen(met volle rugzak voor hem) om ook zelf ervaring te krijgen, maar tips van ervaren wandelaars zijn ook handig!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_150733576
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 11:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik wou graag jullie advies...mijn zoon(16) wil deze zomer met een vriend alleen gaan kamperen, en dan het liefst wild natuurlijk O+ . Nu vond ik Scandinavie nog net iets te wild voor een eerste tocht, dus ik heb hem nu warm gekregen voor de bivakzones aan de Waals-Franse grens http://www.bivakzone.be/viroinval-chimay.html.
Maar, hoever is realistisch voor twee jongens van 16 (in goede conditie) in dat terein (licht heuvelachtig volgens mij) om per dag te lopen, als ze elke dag naar een ander bivak willen? Op hun eerste tocht?
Ik ben al van plan om eens een kilometer of 8 met hem te gaan lopen(met volle rugzak voor hem) om ook zelf ervaring te krijgen, maar tips van ervaren wandelaars zijn ook handig!
Ben niet een superervaren wandelaar, maar alles tussen de 10 en 15 kilometer per dag is zeker haalbaar, ook voor jongens van 16. Ben zelf ook met dat soort afstanden begonnen (was wel wat ouder) en dat leverde niet meer op dan wat stijve benen. Goed te doen, dus.

Minder gaat ook bijna niet, gezien de afstanden en de overige gedragsregels (aankomst- en vertrektijden bivak). Als je (ver) boven de 15 kilometer uitkomt, dan hangt er maar net vanaf hoe sterk en volgroeid ze al zijn. Zou niet te gek beginnen, want je moet ook gewoon lekker lopen.

Het is wel erg back to basics. Als je dat leuk vindt, geen probleem, maar je moet echt alles zelf verzinnen. Dat geldt ook voor het vinden van de bivakzones. De routes zijn niet heel erg uitgestippeld, lijkt het wel. Dat kun je charmant vinden, maar er is wel een klein verschilletje tussen het volgen van een pad en zelf een route vinden. Maar ach, het is België maar, dus je hebt zat dorpjes om de hoek als je dat zat bent.
pi_150736053
Ik zou hier in nederland op een zaterdagmiddagje eens oefenen. Rugzakje mee voor het idee, en dan maar eens 10 kilometer gaan lopen :)
  dinsdag 17 maart 2015 @ 16:57:06 #63
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_150739165
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 13:43 schreef koloskabouter het volgende:
Het is wel erg back to basics. Als je dat leuk vindt, geen probleem, maar je moet echt alles zelf verzinnen. Dat geldt ook voor het vinden van de bivakzones. De routes zijn niet heel erg uitgestippeld, lijkt het wel.
Mijn voorstel was dat ik de heren op een camping parkeer en ze daar vandaan mooie dagtochten maken. Maar dat is veel te suf. Terug naar de basics, enzo. Als het aan de heren lag, waren ze gelijk een week of twee dwars door Noorwegen gaan trekken met hun tweeen, maar ik vind dat ze erst wel eens wat dichter bij huis mogen beginnen :+
Dus ik rijd ze naar Belgie, ga zelf een paar dagen fietsen en rondtrekken, en zij gaan die bivaks aflopen. Wel zelfstandig, maar toch met papa redelijk in de buurt :7 .
Als er wat is, kunnen ze bellen, en dan zou ik binnen een dag bij ze moeten kunnen zijn.En het zijn slimme jongens, ze gaan geen domme dingen doen.

@LOwe:
ben ik ook van plan, hij krijgt een volle rugzak om, ik helemaal niets, en we gaan samen van Hilversum naar Baarn wandelen ofzo, of een ander traject. En dan eens zien wat er gebeurt.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_150740038
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 15:11 schreef L0we het volgende:
Ik zou hier in nederland op een zaterdagmiddagje eens oefenen. Rugzakje mee voor het idee, en dan maar eens 10 kilometer gaan lopen :)
:Y
Zonder vooruitgestippelde route van punt A naar punt B, dus geen suffe NS wandeling.
pi_150741828
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 16:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:

ben ik ook van plan, hij krijgt een volle rugzak om, ik helemaal niets, en we gaan samen van Hilversum naar Baarn wandelen ofzo, of een ander traject. En dan eens zien wat er gebeurt.
Misschien een idee om ook een keer op een uitgesproken warme dag te oefenen. Dan hebben ze een beetje een idee van de hoeveelheid vocht die je (tijdig) moet inslaan om lekker te lopen in de zomer in Wallonië. Zeker omdat ze geen drinkbaar water kunnen krijgen bij de bivakzones.
pi_150744917
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 11:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik wou graag jullie advies...mijn zoon(16) wil deze zomer met een vriend alleen gaan kamperen, en dan het liefst wild natuurlijk O+ . Nu vond ik Scandinavie nog net iets te wild voor een eerste tocht, dus ik heb hem nu warm gekregen voor de bivakzones aan de Waals-Franse grens http://www.bivakzone.be/viroinval-chimay.html.
Maar, hoever is realistisch voor twee jongens van 16 (in goede conditie) in dat terein (licht heuvelachtig volgens mij) om per dag te lopen, als ze elke dag naar een ander bivak willen? Op hun eerste tocht?
Ik ben al van plan om eens een kilometer of 8 met hem te gaan lopen(met volle rugzak voor hem) om ook zelf ervaring te krijgen, maar tips van ervaren wandelaars zijn ook handig!
Misschien is het een idee om iets via de NKBV te doen? http://www.bergsportreizen.nl/onsAanbod.asp?pCatID=132 Een workshop, of een reis. Dan is het wat minder op eigen houtje en is de basis beter voor een Noorwegen :)
pi_150761794
Dat kunnen ze toch goed zelf aan! Ik ken het gebied niet maar met een beetje oefening kunnen ze dat gerust. Help ze met de route uitstippelen en gewoon lekker gaan.
Pain is temporary, pride is forever
pi_150762251
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 17:26 schreef computergirl het volgende:

[..]

:Y
Zonder vooruitgestippelde route van punt A naar punt B, dus geen suffe NS wandeling.
Lang niet alle NS wandelingen zijn zo suf hoor ;) hier in de buurt heb ik dr een aantal met plezier gelopen.
pi_150762306
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 07:49 schreef L0we het volgende:

[..]

Lang niet alle NS wandelingen zijn zo suf hoor ;) hier in de buurt heb ik dr een aantal met plezier gelopen.
ik heb ze bijna allemaal gelopen, maar het is natuurlijk wel wandelen 'light'.
De zoon van C_F zal straks in een vreemd land zijn weg moeten vinden zonder een gemarkeerd paaltje om de 3 meter. Lijkt mij eigenlijk handig om daarmee te oefenen voordat er een reddingsoperatie opgestart moet worden omdat de verkeerd zijn gelopen en ergens zonder water komen te zitten.
pi_150803532
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 07:56 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik heb ze bijna allemaal gelopen, maar het is natuurlijk wel wandelen 'light'.
De zoon van C_F zal straks in een vreemd land zijn weg moeten vinden zonder een gemarkeerd paaltje om de 3 meter. Lijkt mij eigenlijk handig om daarmee te oefenen voordat er een reddingsoperatie opgestart moet worden omdat de verkeerd zijn gelopen en ergens zonder water komen te zitten.
Oh, dat is zeker waar ja. Het is niet veel meer dan een conditiemeting, bij het echte wandelen komen veel meer zaken kijken :)
  maandag 23 maart 2015 @ 10:48:17 #71
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_150941772
Bedankt voor het meedenken allemaal! De bivakplaatsen liggen kennelijk aan een gemarkeerde wandelroute, dus qua navigatie zal het wel gaan lukken denk ik, en ik geef ze een goede wandelkaart mee uiteraard. En zolang ze niet dwars door de natuur gaan banjeren, kunnen ze altijd gewoon dezelfde weg terug als ze verdwalen denk ik. Met het water zullen ze vast wel 1 avond met te weinig komen te zitten, maar dat moet je ook een keer leren, dan doe je het nooit meer fout, Ik kan ze niet tegen alle fouten beschermen, ik concentreer me maar op de meest gevaarlijke(of wat mij gevaarlijk lijkt...) zaken.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 maart 2015 @ 11:40:23 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150943069
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Met het water zullen ze vast wel 1 avond met te weinig komen te zitten, maar dat moet je ook een keer leren,
Je hebt daar toch overal beekjes? Ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem wordt in de Ardennen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 1 april 2015 @ 11:43:47 #73
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_151256985
@ Captain_Fabulous: Wat voor terrein lopen ze? Licht heuvelachtig als de Veluwe, Limburg of de omgeving Malden/Mook e.d? Als het "veel" ruiger is dan dat komt het vooral op conditie aan, het juist inpakken van je rugzak en de gewenning na de 1e dag lopen. Ik heb dat zelf na de TMB ervaren. Bergen of redelijke heuvels zijn alleen op die manier te trainen, vind ik. Een rugzak met bepakking lopen in Nederland is echt niet hetzelfde in dermate ander terrein...kunnen ze mooi oefenen voor de TMB een jaar of 2 later ;)

Ga waarschijnlijk zelf de tour de Matterhorn, of een deel daarvan, lopen. Hebben een dag of 6 en dat is de planning, maar een nieuw deel van de TMB is ook een goede optie.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  dinsdag 14 april 2015 @ 10:05:38 #74
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151671783
Oeh, even teruglezen! Ik ben zelf totaal geen ervaren wandelaar, op wandelingen met de honden na. Maar ik wil wel meer routes gaan lopen en gaan trainen. Ik heb een vrij rotte rug, wat lang wandelen lastig maakt. Aangezien ik ooit (een deel van) Santiago de Compostella wil gaan lopen zal ik toch moeten gaan oefenen om langere stukken aan te kunnen.
Voor nu even wat voorpret door de voorgaande delen te lezen!
L'Enfer, c'est les autres.
pi_151671991
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 10:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Oeh, even teruglezen! Ik ben zelf totaal geen ervaren wandelaar, op wandelingen met de honden na. Maar ik wil wel meer routes gaan lopen en gaan trainen. Ik heb een vrij rotte rug, wat lang wandelen lastig maakt. Aangezien ik ooit (een deel van) Santiago de Compostella wil gaan lopen zal ik toch moeten gaan oefenen om langere stukken aan te kunnen.
Voor nu even wat voorpret door de voorgaande delen te lezen!
kijk eens of er verschil zit in rugklachten qua tempo. Als ik door de Kalverstraat slenter krijg ik rugpijn, als ik met stevige pas en stevige stappers door de natuur stap niet.
  dinsdag 14 april 2015 @ 10:19:39 #76
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151672024
Daar kan ik al antwoord op geven: winkelen is funest. Dat trek ik een half uurtje en dan moet ik zitten. Dat is dan met name hoge rugpijn. Als ik met de honden wandel dan wandel ik wel gerust 1,5 uur zonder erge last. Ik moet dus kortere wandelroutes zien te vinden en die steeds langer maken. En als het niet beter gaat dan moet ik het gewoon bij kortere routes houden, die zullen er genoeg te vinden zijn, ook in het buitenland.
Manlief maar eens even porren dit weekend vroeg op te staan en een route te lopen :P
L'Enfer, c'est les autres.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 14 april 2015 @ 11:04:23 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151672993
Ik zit alweer uit te kijken naar mijn 440km Kungsleden trek 1 - 31 juli :)
Redelijk ruim gepland dus veel speling (zij-uitstapjes zijn dus mogelijk als ik verder niet teveel tegenslagen heb).

Vluchten zijn geboekt (Heen naar Hemavan, terug vanaf Kiruna), nieuwe slaapzak en nieuw tentje besteld, nieuwe rugzak gekocht evenals een nieuw matrasje. Een hoop nieuw spul voor deze en toekomstige treks :D

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151673196
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:04 schreef SeLang het volgende:
Ik zit alweer uit te kijken naar mijn 440km Kungsleden trek 1 - 31 juli :)
Redelijk ruim gepland dus veel speling (zij-uitstapjes zijn dus mogelijk als ik verder niet teveel tegenslagen heb).

Vluchten zijn geboekt (Heen naar Hemavan, terug vanaf Kiruna), nieuwe slaapzak en nieuw tentje besteld, nieuwe rugzak gekocht evenals een nieuw matrasje. Een hoop nieuw spul voor deze en toekomstige treks :D

[ afbeelding ]
Zo tof, SeLang. Ik ben benieuwd naar je foto's en verhalen. Ooit zou ik graag het hele stuk lopen. Wij hebben van Nikkaluokta tot Abisko gelopen. Als je nog info nodig hebt, let me know!
pi_151673895
Je bent bij deze verplicht om weer een awesome reisverslag te maken SeLang! ;)

Waarom kies je voor Juli? Want ik begrijp dat het voor mosquitos het beste is om wat later in het seizoen te gaan. Of vind je dat niet zo'n probleem?
Pain is temporary, pride is forever
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 14 april 2015 @ 12:39:26 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151675465
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 11:39 schreef FreeShooter het volgende:
Je bent bij deze verplicht om weer een awesome reisverslag te maken SeLang! ;)

Waarom kies je voor Juli? Want ik begrijp dat het voor mosquitos het beste is om wat later in het seizoen te gaan. Of vind je dat niet zo'n probleem?
Ik zou liever vroeger gaan (beter kwa vogeltjes - ik hoop toch een paar dingen te spotten die ik nog niet eerder heb gezien) maar dan heb je risico op veel sneeuw op de hogere delen en hoog water dus moeilijk riviertjes oversteken. Bevoorrading kan dan misschien ook een probleem zijn als hutten nog dicht zijn. Sowieso heb ik tussen Jakkvik en Kvikkjokk een lang stuk zonder bevoorrading dus moet meerdere dagen eten meesjouwen.

Later in het seizoen kom ik alweer in de knoop met mijn volgende reis, aangezien ik graag minimaal 2 maanden heb tussen twee reizen en ik in okt/nov nog iets anders wil gaan doen. En kwa vogeltjes is dat ook geen goed seizoen in die regio. Wel minder muggen inderdaad.

Hoe erg die muggen zijn dat zal ik wel uit gaan vinden, maar ik ben natuurlijk wel Schotland gewend met veel midges en tropische bossen met veel muggen dus het is niet iets dat me heel erg afschrikt. Ik maak me meer zorgen over de drukte in de noordelijke helft.

Reisverslag komt er sowieso :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 14 april 2015 @ 13:04:07 #81
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151676130
Ik kijk er al naar uit, ik lees al je reisverslagen met gepast groen van jaloezie :P

Okee. Stap 1 om meer te gaan wandelen; betere schoenen. Ik heb voor de wandelingen met de honden Dubarry's, ideaal in de winter voor standaard wandelingen. Ik kom echter net terug van een kilometer of 6 wandelen (ik stap wel redelijk door) en met normale sokken in de Dubarry's met dit weer...een paar blaren rijker.
Overigens gewoon door de uiterwaarden hier gestruind, niks spannends.
L'Enfer, c'est les autres.
  donderdag 16 april 2015 @ 19:55:37 #82
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151751497
Schoenen gevonden die echt ge-wel-dig zitten. Maar wel flink over het budget wat ik in eerste instantie in mijn hoofd had. Het zijn Lowa Renegades. Twijfel!
L'Enfer, c'est les autres.
pi_151751873
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar goede schoenen die ook goed lopen zijn voor mij altijd de flinke investering waard.
  donderdag 16 april 2015 @ 20:10:46 #84
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_151752080
Schoenen zijn 1 van belangrijkste dingen en gaan echt jaren mee!
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 16 april 2015 @ 21:00:46 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151754065
Ik bezuinig ook niet op schoenen. Net vorige week nog een nieuw paar Meindl Burma Pro MFS gekocht want mijn huidige paar loopt zo lekker maar ze beginnen inmiddels wat te lekken en de zool is bijna versleten. Echt heerlijke schoenen.



Helaas doe ik er zelf nooit heel erg lang mee (maar ik loop ook veel en een beetje raar :P )

Wel alleen voor serieuze wandelingen over ruig terrein, anders draag ik goedkope trail schoenen van £20.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151754404
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 21:00 schreef SeLang het volgende:
Ik bezuinig ook niet op schoenen. Net vorige week nog een nieuw paar Meindl Burma Pro MFS gekocht want mijn huidige paar loopt zo lekker maar ze beginnen inmiddels wat te lekken en de zool is bijna versleten. Echt heerlijke schoenen.

[ afbeelding ]

Helaas doe ik er zelf nooit heel erg lang mee (maar ik loop ook veel en een beetje raar :P )

Wel alleen voor serieuze wandelingen over ruig terrein, anders draag ik goedkope trail schoenen van £20.
Mijn vriend had lekkende schoenen op kungsleden, en gezien de hoeveelheden sneeuw waar wij doorheen geploegd zijn was dat niet zo tof...

Ik zou ook iig een paar sandalen meenemen als ik jou was, voor het oversteken van rivieren..
  donderdag 16 april 2015 @ 21:24:05 #87
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151755017
Ik moet het ook maar doen. Dat waren de enige schoenen waar ik geen ribbeltjes, dingetjes of pijntjes voelde. Ik loop dan wel alleen maar vlak (bossen) maar het idee is toch om in het buitenland ook vaker te lopen.
Hell, mijn man wil ineens een tent. Dus wie weet wat er nog komen gaat :P
L'Enfer, c'est les autres.
pi_151756426
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 21:24 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik moet het ook maar doen. Dat waren de enige schoenen waar ik geen ribbeltjes, dingetjes of pijntjes voelde. Ik loop dan wel alleen maar vlak (bossen) maar het idee is toch om in het buitenland ook vaker te lopen.
Hell, mijn man wil ineens een tent. Dus wie weet wat er nog komen gaat :P
Ribbeltjes, dingetjes of pijntjes die je al in de winkel voelt gaan je belemmeren na een paar kilometer. Schoenen worden altijd wel (klein beetje) soepeler na inlopen maar ik zou het risico niet nemen.
pi_151758215
Goede schoenen zijn het halve werk, maar het is inderdaad maar ook net hoeveel je je er aan uit wilt geven. Die Renegades zijn A/B-categorie, da's prima voor zowel vlak als wat oneffen terrein :Y Zeker als je van een hoge, stevigere schoen houdt (zoals ik). Ze zullen je wellicht ook betere demping geven als je met enige bepakking gaat lopen. Een goed paar wandelsokken erbij scheelt ook een boel.

Ik ben (nog) geen fanatiek wandelaar, maar vind het wel leuk om te doen en pak wel eens een langere tocht mee. Voor dagelijks gebruik heb ik Mountain Peaks, de bergwandelschoen van o.a. Scapino :') Kwaliteit an sich is niet zo denderend, maar tot 20 km (vlak) kan ik daar prima op lopen. Daarna wordt het gebrek aan goede demping onaangenaam. Blaren/pijntjes krijg ik er alleen in door verkeerde/gewone sokken; dat wil zeggen, door de naden of een vouw in de stof.

Maar afgelopen zomer ben ik in Zwitserland de bergen in gegaan en in Frankrijk een kloof, en daarvoor had ik een paar Meindl Island MFS gekocht - en die zaten heerlijk. Eén tocht liep uit op 7,5 uur in vrij zwaar terrein en na afloop waren mijn voeten weliswaar moe, maar nog wel fris ^O^ Ze zijn te stug voor relatief vlak terrein, maar ik ben er wel voldoende door overtuigd dat als ik ook veel op vlakker terrein ga lopen de investering van een goede A/B-schoen het dubbel en dwars waard zal zijn.
  donderdag 16 april 2015 @ 23:03:26 #90
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_151759702
Deze heb ik: Meindl Island pro _O_

Wel voor het wat ruigere en zwaardere terrein en kunnen prima tegen een stootje of water. Het ligt er dus heel erg aan welk terrein je gaan betreden. Island is vrij stug, maar wel stevig...



Voor het oversteken van rivieren/beekjes gewoon teenslippers meenemen, lichter dan sandalen en daarnaast sneller droog zodat je ze na een wandeling aan kan. Sandalen zijn soweiso knaak, maar dat is mijn mening O-) ;)
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 16 april 2015 @ 23:32:34 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151760732
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 21:10 schreef Jagärtrut het volgende:

Ik zou ook iig een paar sandalen meenemen als ik jou was, voor het oversteken van rivieren..
Voor dat doel neem ik kayak schoentjes mee. Die geven rondom bescherming, je tenen zijn afgeschermd en ze zijn lichter dan sandalen. (en kosten geen drol)



Teenslippers zijn voor mij geen optie. Ik kan daar onmogelijk op lopen. Zelfs op een vlak pad blijven die dingen niet aan mijn voeten zitten, laat staan als ik door een snelstromende rivier met glibberige stenen loop met 20kg op mijn rug.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 16 april 2015 @ 23:35:16 #92
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_151760843
Die schoenen die jij post zijn ook ideaal. Heb zelf ook neopreen schoenen voor kayakken of raften, maar dat het hogere model.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 08:07:42 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151764287
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 23:35 schreef INViCTuS het volgende:
Die schoenen die jij post zijn ook ideaal. Heb zelf ook neopreen schoenen voor kayakken of raften, maar dat het hogere model.
Nadeel is wel dat de zool relatief dun is dus je moet nog steeds voorzichtig zijn. Het blijft dus een compromis.

Het beste is gewoon met je schoenen er doorheen, maar die leren schoenen met Goretex worden nooit meer droog. In drogere landen en als je niet teveel bagage draagt zijn trailschoenen (met mesh, en geen goretex) wel een optie. Dan doe ik mijn sokken uit en schoenen terug aan en dan loop ik gewoon dwars door het water. Daarna je droge sokken weer aan en verder lopen. Die schoenen drogen snel genoeg weer op.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 17 april 2015 @ 08:27:54 #94
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_151764479
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe erg die muggen zijn dat zal ik wel uit gaan vinden, maar ik ben natuurlijk wel Schotland gewend met veel midges en tropische bossen met veel muggen dus het is niet iets dat me heel erg afschrikt.
Zou sowieso een middel met picaridin meenemen. Het lost geen plastic op en werkt uitermate goed tegen de muggen hier. Het is helaas slechter verkrijgbaar dan middelen die op DEET zijn gebaseerd. Hier in Zweden heb ik het alleen gezien bij de City Gross (van het merk Autan), maar via ebay en amazon is het ook wel te krijgen.

Ik impregneer m'n kleding 's zomers ook met permetrine maar dat is vooral vanwege de teken en die heb je zo ver noordelijk niet geloof ik.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 08:39:02 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151764671
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 22:30 schreef Dingest het volgende:

Ik ben (nog) geen fanatiek wandelaar, maar vind het wel leuk om te doen en pak wel eens een langere tocht mee. Voor dagelijks gebruik heb ik Mountain Peaks, de bergwandelschoen van o.a. Scapino :') Kwaliteit an sich is niet zo denderend, maar tot 20 km (vlak) kan ik daar prima op lopen. Daarna wordt het gebrek aan goede demping onaangenaam. Blaren/pijntjes krijg ik er alleen in door verkeerde/gewone sokken; dat wil zeggen, door de naden of een vouw in de stof.
Sommige goedkope schoenen valt inderdaad prima op te lopen. Ik ben zelf grootverbruiker van een bepaald type Karrimor schoenen van slechts £18-20 per paar! Geloof het of niet, sinds 2009 heb ik 11 paar hiervan gekocht in diverse varianten! Vanwege de goede zool.

Mijn probleem is dat ik de zolen heel snel verslijt omdat mijn voeten een beetje draaien als ik afzet (dit is ook de reden waarom ik niet op teenslippers kan lopen). Dus als ik schoenen koop dat kijk ik altijd het eerste naar de zool en dan valt 95% van de schoenen al af. Die karrimors hadden een hele slijtvaste zool ondanks dat ze zo goedkoop zijn. Helaas is recentelijk de zool vervangen door een veel minder goede, maar ik heb nog wat voorraad. (als ik een goede goedkope schoen vind dan koop ik gelijk 3 paar ofzo omdat ze lastig te vinden zijn).

Die Meindl schoenen zijn veel te duur voor een rondje in het park dus ik draag bijna altijd de Karrimors, ook op onverharde trails. En dat hou ik makkelijk vol, ook met 30+ kilometer. De Meindl's zijn voor echte treks, rotsen, bogland, lang lopen met zware rugzak, etc.

Comfortabele sokken zijn inderdaad belangrijk, zonder drukpunten e.d. Zelf heb ik trouwens nooit last van blaren, zelfs niet als ik 30+ km loop op gewone "dress" sokken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151764688
Goede schoenen zijn hun geld dubbel en dwars waard :Y Maar wat voor jou een goede schoen is. is erg persoonlijk. Zelf heb ik voor mijn wandelingen in NL (of iig niet-rotsig) deze Hanwags:

Een A/B model, ik vind de hoge schoen erg fijn ivm zwikkende enkels, maar je zou in NL ook prima af kunnen met lage A's. Heerlijke schoenen waar ik alle rondjes met de hond ook graag op loop, maar er ook de bossen mee in kan enz. Maar op rotsig terrein ga je de stenen erg voelen dus is het niet afdoende als ik weer eens in GB ga lopen. Daarvoor heb ik deze Hanwags:

B categorie en dit model heeft een zool die vrij slank is in het midden en daardoor relatief soepel voor een B. Hiervoor had ik de Lima's, die lijken meer op de Meindl's hierboven en die waren nog iets stugger. Beiden liepen/lopen echt heerlijk! De stugge zool met de krulling er in naar voren toe zorgt er voor dat je haast naar voren gelanceerd wordt ;) Je rolt gewoon de stap verder zonder moeite.

Ik moet inmiddels beide schoenen vervangen geloof ik :X dure grap.. vooral de Tatra's zijn flink duurder geworden sinds ik ze kocht :{ maar goed.. Ze zijn lek -O- Bij de zijkant van de neus, waar de knik zit, zitten kiertjes tussen het leer en het rubber. Helaas dus.. en mijn A/B tjes hebben inmiddels zo veel jaren en kilometers gezien dat de zool behoorlijk door is en de schoen bovenaan flink wegslijt. Helaas is dit model er uit dus ik ga zijn opvolger passen, hopen dat die net zo lekker zit :Y
  vrijdag 17 april 2015 @ 08:42:35 #97
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_151764721
Wanneer mogelijk loop ik bij voorkeur blootvoets :@
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:00:27 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151765044
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:27 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Zou sowieso een middel met picaridin meenemen. Het lost geen plastic op en werkt uitermate goed tegen de muggen hier. Het is helaas slechter verkrijgbaar dan middelen die op DEET zijn gebaseerd. Hier in Zweden heb ik het alleen gezien bij de City Gross (van het merk Autan), maar via ebay en amazon is het ook wel te krijgen.

Ik impregneer m'n kleding 's zomers ook met permetrine maar dat is vooral vanwege de teken en die heb je zo ver noordelijk niet geloof ik.
Ik smeer me eigenlijk bijna nooit in want dat anti-muggen spul vind ik altijd maar troep. Ik neem het natuurlijk wel mee, maar meestal gebruik ik gewoon kleding als bescherming. Regenjas, handschoenen, etc. In koelere landen gaat dat ook makkelijk.

Vreemd genoeg hebben de DEET gebaseerde middeltjes die je in NL koopt altijd een heel hoog % DEET, wat compleet zinloos is (waarschijnlijk een marketing gimmick). In Maleisië kocht ik spul met 7% DEET en dat werkt net zo goed maar is een stuk minder onaangenaam (al hou ik er nog steeds niet van).

En als ik s'avonds ga koken in Schotland in mijn tentopening dan gebruik ik mosquito coils om de midges buiten te houden. Dat werkt verrassend goed. Ook als ik s'morgens mijn tent uitkom en een wolk van duizenden midges mij opwacht in de tentopening dan doe ik eerst een paar minuten een mosquito coil aan in de tent en na die paar minuten zijn alle midges weg en kan ik veilig naar buiten :D

Maar Zweden staat bekend om muggen van pre-historische afmetingen. Dat wordt een nieuwe ervaring.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:07:02 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151765191
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:40 schreef Sunnythesun het volgende:
Bij de zijkant van de neus, waar de knik zit, zitten kiertjes tussen het leer en het rubber. Helaas dus.. en mijn A/B tjes hebben inmiddels zo veel jaren en kilometers gezien dat de zool behoorlijk door is en de schoen bovenaan flink wegslijt. Helaas is dit model er uit dus ik ga zijn opvolger passen, hopen dat die net zo lekker zit :Y
Daar gaan ze inderdaad altijd als eerste.

Overigens vind ik een beetje lekken helemaal niet zo erg. Als je een hele dag door de bog loopt dan worden je voeten uiteindelijk toch wel nat. Het gaat erom dat je niet bij elk klein stukje dat je door nat gras loopt of door een plasje water of bij een korte regenbui meteen kletsnatte voeten hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151765284
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar gaan ze inderdaad altijd als eerste.

Overigens vind ik een beetje lekken helemaal niet zo erg. Als je een hele dag door de bog loopt dan worden je voeten uiteindelijk toch wel nat. Het gaat erom dat je niet bij elk klein stukje dat je door nat gras loopt of door een plasje water of bij een korte regenbui meteen kletsnatte voeten hebt.
Nee, mijn voeten worden idd sowieso nat, maar dan van zweet :+ en het is nog niet zo erg dat ze acuut vervangen moeten worden idd. Ik denk dat ze 2 weken zuid Engeland nog wel trekken.. maar daarna toch maar eens kijken, zool begint ook al te gaan nu.. tja :s)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:17:43 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151765450
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:27 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Zou sowieso een middel met picaridin meenemen. Het lost geen plastic op en werkt uitermate goed tegen de muggen hier. Het is helaas slechter verkrijgbaar dan middelen die op DEET zijn gebaseerd. Hier in Zweden heb ik het alleen gezien bij de City Gross (van het merk Autan), maar via ebay en amazon is het ook wel te krijgen.

Is dat deze? ("Protection PLUS")

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151765508
Smidge.. en Skin so soft.. meer gebruik ik niet voor/tegen de midges. Tegen muggen helpt niets, ik ben té lekker. Maar opvallend genoeg valt het met de muggen altijd wel mee in GB. Heb ik in NL meer last van..
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:33:56 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151765798
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:20 schreef Sunnythesun het volgende:
Smidge.. en Skin so soft.. meer gebruik ik niet voor/tegen de midges. Tegen muggen helpt niets, ik ben té lekker. Maar opvallend genoeg valt het met de muggen altijd wel mee in GB. Heb ik in NL meer last van..
Dat zijn ook de twee die ik heb. Maar eigenlijk gebruik ik die ook nooit. Ik doe alles met kleding en mosquito coils. Muggen zie ik idd weinig in GB. De enige plekken waar ik daar last van had was in dichte vochtige bossen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151765956
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat zijn ook de twee die ik heb. Maar eigenlijk gebruik ik die ook nooit. Ik doe alles met kleding en mosquito coils. Muggen zie ik idd weinig in GB. De enige plekken waar ik daar last van had was in dichte vochtige bossen.
Alleen als het echt nodig is.. en verder heb ik citronella wierook. Niet dat citronella an sich werkt tegen midges, maar de wierook en warmte wel. Dat blijft mooi onder de luifel hangen en creëert een soort barrière waar ze liever niet doorheen gaan.
Afgelopen jaar in de hittegolf in Schotland heb ik vooral last gehad van dazen :X Godsgeklaagd wat een rotbeesten!! Die vallen echt aan :{
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:50:58 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151766093
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:43 schreef Sunnythesun het volgende:

Afgelopen jaar in de hittegolf in Schotland heb ik vooral last gehad van dazen :X Godsgeklaagd wat een rotbeesten!! Die vallen echt aan :{
Clegs :Y

Vorig jaar was het heel erg inderdaad. En ze komen meestal van achteren dus je merkt ze niet direct op. Elke keer als ik gebeten werd moest ik aan deze vent denken



_O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151766112
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Clegs :Y

Vorig jaar was het heel erg inderdaad. En ze komen meestal van achteren dus je merkt ze niet direct op. Elke keer als ik gebeten werd moest ik aan deze vent denken

[ afbeelding ]

_O-
Heten die clegs ja?? :D _O- _O- komisch :Y
Maar idd: liefst gaan ze voor de achterkant van je benen/armen :{ als je ook maar een halve seconde stil staat zijn ze er al weer.. klotebeesten }:|
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 09:57:23 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151766209
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:52 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Heten die clegs ja?? :D _O- _O- komisch :Y
Maar idd: liefst gaan ze voor de achterkant van je benen/armen :{ als je ook maar een halve seconde stil staat zijn ze er al weer.. klotebeesten }:|
Ik draag altijd lange broeken (mede om die reden) maar je wilt niet weten hoeveel beten ik heb gehad in de achterkant van mijn armen. En ook op mijn rug/ schouders trouwens. Merino blend baselayer bijten ze ook gewoon doorheen.

Aan de positieve kant: het is een goede stimulans om snel die heuvel op te lopen!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151766283
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik draag altijd lange broeken (mede om die reden) maar je wilt niet weten hoeveel beten ik heb gehad in de achterkant van mijn armen. En ook op mijn rug/ schouders trouwens. Merino blend baselayer bijten ze ook gewoon doorheen.

Aan de positieve kant: het is een goede stimulans om snel die heuvel op te lopen!
Ja, maar het was zó warm afgelopen jaar ;( had er wel spijt van tijdens de wandeling in het Geopark bij Ullapool dat ik mijn broekspijpen niet mee had :Y daar was het het ergste. Maar goed, tent opzetten met die klotebeesten in de buurt is ook niet fijn.. En dan ook nog de brandende zon op je kop. Ik ga verdorie niet naar Schotland om een zonnesteek op te lopen :( was er echt niet lekker van -O- /klagenoverhetweer
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 10:08:03 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151766416
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:01 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ja, maar het was zó warm afgelopen jaar ;( had er wel spijt van tijdens de wandeling in het Geopark bij Ullapool dat ik mijn broekspijpen niet mee had :Y daar was het het ergste. Maar goed, tent opzetten met die klotebeesten in de buurt is ook niet fijn.. En dan ook nog de brandende zon op je kop. Ik ga verdorie niet naar Schotland om een zonnesteek op te lopen :( was er echt niet lekker van -O- /klagenoverhetweer
Ik vond het echt een ideale zomer. Ik heb 8 weken gekampeerd (reisverslag) in vooral Schotland en bijna elke dag was het op z'n minst redelijk weer en meestal zelfs erg mooi weer, dus elke dag kon ik iets leuks doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151766470
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vond het echt een ideale zomer. Ik heb 8 weken gekampeerd (reisverslag) in vooral Schotland en bijna elke dag was het op z'n minst redelijk weer en meestal zelfs erg mooi weer, dus elke dag kon ik iets leuks doen.
De warmte is mij 1 dag echt te veel geworden (kwam vooral doordat het ook s nachts warm bleef, dan knap ik niet genoeg op).. toen zijn we maar het water op gevlucht ;) Verder was het heerlijk ja :Y hier mijn verslag ;)
Ga die van jou nog eens lezen O+ blijft tof.. :Y
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 10:15:01 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151766598
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:10 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

De warmte is mij 1 dag echt te veel geworden (kwam vooral doordat het ook s nachts warm bleef, dan knap ik niet genoeg op).. toen zijn we maar het water op gevlucht ;) Verder was het heerlijk ja :Y hier mijn verslag ;)
Ga die van jou nog eens lezen O+ blijft tof.. :Y
Ik ga die van jou ook nog een keer lezen. Schotland blijft zo schitterend! Als ik mijn nieuwe tentje op tijd krijg dan wil ik voordat ik naar Zweden ga eerst nog een kort (2-3 weken) reisje naar Schotland maken want anders dreigt het een Schotland-loos jaar te worden en dat kan natuurlijk niet :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151766637
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga die van jou ook nog een keer lezen. Schotland blijft zo schitterend! Als ik mijn nieuwe tentje op tijd krijg dan wil ik voordat ik naar Zweden ga eerst nog een kort (2-3 weken) reisje naar Schotland maken want anders dreigt het een Schotland-loos jaar te worden en dat kan natuurlijk niet :+
Totaal andere manier van kamperen en wandelen houden we er op na, maar met dezelfde liefde voor het landschap O+
Dit jaar geen Schotland voor ons, New Forest wordt het denk ik.. Als je nog tips hebt in die omgeving.. O-)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 10:45:34 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151767352
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:17 schreef Sunnythesun het volgende:

Dit jaar geen Schotland voor ons, New Forest wordt het denk ik.. Als je nog tips hebt in die omgeving.. O-)
Ik woon daar praktisch naast. Vanaf mijn huis fiets ik daar gewoon naartoe om bramen en sleebessen te plukken voor jam. Deze week 3 keer geweest voor vogeltjes kijken. Maar het is wel een druk en dichtbevolkt gebied. Heel anders dan de wildernis van Schotland. Maar geen midges :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151767471
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik woon daar praktisch naast. Vanaf mijn huis fiets ik daar gewoon naartoe om bramen en sleebessen te plukken voor jam. Deze week 3 keer geweest voor vogeltjes kijken. Maar het is wel een druk en dichtbevolkt gebied. Heel anders dan de wildernis van Schotland. Maar geen midges :P
Ja, heel anders :Y maar ik ben er als kind geweest en vond dat geweldig. We willen dit jaar niet te ver rijden en hebben 'maar' 2 weken dus blijven het liefste op 1 plek. Maar als jij een betere suggestie hebt hoor ik dat graag :D ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 11:12:53 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151767954
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 10:50 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ja, heel anders :Y maar ik ben er als kind geweest en vond dat geweldig. We willen dit jaar niet te ver rijden en hebben 'maar' 2 weken dus blijven het liefste op 1 plek. Maar als jij een betere suggestie hebt hoor ik dat graag :D ;)
Eén van mijn meest bezochte plekken (al ligt het technisch net buiten The New Forest) zijn de wetlands tussen Lymington en Keyhaven. Dat is een gebied waar vroeger zout werd gewonnen. Subliem kwa vogels (vooral herfst, winter en voorjaar) en je kunt er mooi wandelen langs de kust met uitzicht op The Isle of Wight en The Needles. Wel erg druk met mensen/ honden/ mountainbikes etc. Bonus is dat er in voorjaar en herfst regelmatig bijzondere vogels opduiken. Prima te doen als dagtocht van waar dan ook in The New Forest. Er is overigens ook een campsite ter plekke, al weet ik niet of er daar faciliteiten zijn.

Wat jij ook mooi gaat vinden in Zuid-oost Engeland is The South Downs Way van Winchester naar Brighton (160km). Ik heb hem ooit helemaal gefietst op een bike zonder suspension (auw!). Als je daar ergens in de buurt kampeert dan kun je daar stukjes van lopen. Ik ga nog steeds af en toe als het een mooie dag is met de auto naar een punt ergens langs de route en loop dan een stuk, maar ik wil hem ook nog een keer in zijn geheel te voet doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151768004
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eén van mijn meest bezochte plekken (al ligt het technisch net buiten The New Forest) zijn de wetlands tussen Lymington en Keyhaven. Subliem kwa vogels (vooral herfst, winter en voorjaar) en je kunt er mooi wandelen langs de kust met uitzicht op The Isle of Wight en The Needles. Wel erg druk met mensen/ honden/ mountainbikes etc. Bonus is dat er in voorjaar en herfst regelmatig bijzondere vogels opduiken. Prima te doen als dagtocht van waar dan ook in The New Forest. Er is overigens ook een campsite ter plekke, al weet ik niet of er daar faciliteiten zijn.

Wat jij ook mooi gaat vinden in Zuid-oost Engeland is The South Downs Way van Winchester naar Brighton (160km). Ik heb hem ooit helemaal gefietst op een bike zonder suspension (auw!). Als je daar ergens in de buurt kampeert dan kun je daar stukjes van lopen. Ik ga nog steeds af en toe als het een mooie dag is met de auto naar een punt ergens langs de route en loop dan een stuk, maar ik wil hem ook nog een keer in zijn geheel te voet doen.
Die laatste tip kreeg ik vorige week ook al :D Misschien toch daar een camping zoeken en dan een dagtocht naar New Forest plannen? Kan ook natuurlijk.. En we houden erg van kliffen en zo,, die zijn er daar meer toch?? Bij de South downs?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 11:17:14 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151768079
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:14 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Die laatste tip kreeg ik vorige week ook al :D Misschien toch daar een camping zoeken en dan een dagtocht naar New Forest plannen? Kan ook natuurlijk.. En we houden erg van kliffen en zo,, die zijn er daar meer toch?? Bij de South downs?
Je eindigt in de buurt van Beachy head met inderdaad epische kliffen. Maar verder loopt het meer door het binnenland over rollende heuvels met akkertjes en weidebloemen. Wel kalkheuvels in het oostenlijke deel. Typisch Engels landschap. Wel mooi hoor.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151768109
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je eindigt in de buurt van Beachy head met inderdaad epische kliffen. Maar verder loopt het meer door het binnenland over rollende heuvels met akkertjes en weidebloemen. Wel kalkheuvels in het oostenlijke deel. Typisch Engels landschap. Wel mooi hoor.
Ja nou we zouden dan toch kortere dagtochten doen. Het gaat me meer om de keuze voor de uitvalsbasis..
pi_151768118
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 23:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor dat doel neem ik kayak schoentjes mee. Die geven rondom bescherming, je tenen zijn afgeschermd en ze zijn lichter dan sandalen. (en kosten geen drol)

[ afbeelding ]

Teenslippers zijn voor mij geen optie. Ik kan daar onmogelijk op lopen. Zelfs op een vlak pad blijven die dingen niet aan mijn voeten zitten, laat staan als ik door een snelstromende rivier met glibberige stenen loop met 20kg op mijn rug.
nee, ik had een paar sandalen mee die ook rond je wreef gaan. Als teva's zeg maar. Dit lijkt me ook goed. Voordeel van sandalen vond ik dat ik ze aan de buitenkant van m'n rugzak kon laten hangen om te drogen, en dat ze ook prettig waren om aan te hebben 's avonds om nog snel te plassen ofzo, zonder die grote schoenen weer aan te moeten..



Deze dus. Ook fijn dat ze een dikke zool hadden, want als we door een rivier moesten dan ging het water erg snel, en lagen er flink scherpe stenen op de bodem..

[ Bericht 11% gewijzigd door Jagärtrut op 17-04-2015 11:26:39 ]
pi_151768253
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik smeer me eigenlijk bijna nooit in want dat anti-muggen spul vind ik altijd maar troep. Ik neem het natuurlijk wel mee, maar meestal gebruik ik gewoon kleding als bescherming. Regenjas, handschoenen, etc. In koelere landen gaat dat ook makkelijk.

Vreemd genoeg hebben de DEET gebaseerde middeltjes die je in NL koopt altijd een heel hoog % DEET, wat compleet zinloos is (waarschijnlijk een marketing gimmick). In Maleisië kocht ik spul met 7% DEET en dat werkt net zo goed maar is een stuk minder onaangenaam (al hou ik er nog steeds niet van).

En als ik s'avonds ga koken in Schotland in mijn tentopening dan gebruik ik mosquito coils om de midges buiten te houden. Dat werkt verrassend goed. Ook als ik s'morgens mijn tent uitkom en een wolk van duizenden midges mij opwacht in de tentopening dan doe ik eerst een paar minuten een mosquito coil aan in de tent en na die paar minuten zijn alle midges weg en kan ik veilig naar buiten :D

Maar Zweden staat bekend om muggen van pre-historische afmetingen. Dat wordt een nieuwe ervaring.
Ik vond dat de muggenbulten niet jeukten. Ik had er flink wat, maar had er geen last van. De muggen waren inderdaad enorm, trouwens. En vrij irritant, als ze in een zwerm om je heen vliegen...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 11:30:26 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151768406
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:18 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

nee, ik had een paar sandalen mee die ook rond je wreef gaan. Als teva's zeg maar. Dit lijkt me ook goed. Voordeel van sandalen vond ik dat ik ze aan de buitenkant van m'n rugzak kon laten hangen om te drogen, en dat ze ook prettig waren om aan te hebben 's avonds om nog snel te plassen ofzo, zonder die grote schoenen weer aan te moeten..
Je kunt sandalen inderdaad goed als "kamp schoenen" gebruiken, dat is het voordeel. Zelf doe ik dat echter nooit in natte landen met veel bijtende insekten. Dan doe ik toch maar weer mijn boots aan. Dus of ik nu kayak schoentjes of sandalen meeneem, ze worden uitsluitend gebruikt voor riviertjes oversteken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 11:40:03 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151768628
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:18 schreef Jagärtrut het volgende:

Deze dus. Ook fijn dat ze een dikke zool hadden, want als we door een rivier moesten dan ging het water erg snel, en lagen er flink scherpe stenen op de bodem..
Ik moet sowieso iets hebben dat niet schuift, dus zoiets als jouw sandalen is inderdaad prima. En een dikke zool is inderdaad optimaal. Helaas is dat ook weer zwaar. Ik heb hier ook sandalen liggen met een fatsoenlijke zool (die ik overigens nooit draag) en dat weegt 511 gram om mijn keukenweegschaal.

Ander nadeel van sandalen is dat je nog steeds flink je tenen kunt stoten. En snel stromend water heeft meer grip op je sandalen dan op gestroomlijnde kayak schoentjes die als een sok om je voet zitten....

Ik moet de definitieve keuze nog maken :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151768784
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik moet sowieso iets hebben dat niet schuift, dus zoiets als jouw sandalen is inderdaad prima. En een dikke zool is inderdaad optimaal. Helaas is dat ook weer zwaar. Ik heb hier ook sandalen liggen met een fatsoenlijke zool (die ik overigens nooit draag) en dat weegt 511 gram om mijn keukenweegschaal.

Ander nadeel van sandalen is dat je nog steeds flink je tenen kunt stoten. En snel stromend water heeft meer grip op je sandalen dan op gestroomlijnde kayak schoentjes die als een sok om je voet zitten....

Ik moet de definitieve keuze nog maken :P
Wij hadden, heel erg stom, maar 1 paar sandalen mee, voor 2 personen. Dat maakte het wel erg grappig, want eerst moest de eerste oversteken, de sandalen goed aan een touw vast knopen, de ene kant van het touw vasthouden, de sandalen overgooien, en de andere moest dan proberen de knopen er weer uit te krijgen...We hoopten altijd heel hard geen mensen tegen te komen op die momenten..

Oh, en wat was dat water koud...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 17 april 2015 @ 11:56:38 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151769044
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:46 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Wij hadden, heel erg stom, maar 1 paar sandalen mee, voor 2 personen. Dat maakte het wel erg grappig, want eerst moest de eerste oversteken, de sandalen goed aan een touw vast knopen, de ene kant van het touw vasthouden, de sandalen overgooien, en de andere moest dan proberen de knopen er weer uit te krijgen...We hoopten altijd heel hard geen mensen tegen te komen op die momenten..

Oh, en wat was dat water koud...
Ik moest in Schotland een keer een riviertje over en ik had alleen een heel klein daypack waar mijn boots niet in pasten en veters aan elkaar knopen en om mijn nek hangen leek me ook niet ideaal want ik was bang dat ik daardoor het evenwicht zou verliezen (ook door de scherpe stenen in de rivier, dan kun je je blote voeten niet lekker neerzetten). Toen heb ik mijn boots naar de overkant gegooid (hopend dat ik zo ver kon gooien, anders kwamen ze in de snelstromende rivier terecht en was ik ze kwijt! Zit je in the middle of nowhere zonder schoenen! :D). Gelukkig ging alles goed en eenmaal aan de overkant zag ik opeens dat er verderop toch een bruggetje was |:( :D

Anyway, als dezelfde situatie zich nu zou voordoen dan zou ik gewoon met m'n boots door de rivier gaan lopen want dit was geen aanvaardbaar risico, achteraf.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 19 april 2015 @ 09:01:27 #125
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_151818212
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 09:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Is dat deze? ("Protection PLUS")

[ afbeelding ]
Klopt :)
  dinsdag 21 april 2015 @ 12:43:37 #126
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_151889191
Uiteindelijk ben ik voor Quecha's gegaan, een paar hoge en een paar lage. Tot nog toe een goede koop, zondag 11 en vandaag 12 kilometer mee gelopen en ze lopen prima! Ik ga er niet vanuit dat ze jaren meegaan, maar om mee te beginnen ben ik er toch erg blij mee.
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 21 april 2015 @ 13:15:18 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_151890346
Kogel door de kerk, ik ga in Augustus (waarschijnlijk) het skye trail lopen, of een andere coole tocht in Schotland.

Nu spullen kopen :P Ik moet alles nog hebben qua kleding afgezien van een rugzak :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 23 april 2015 @ 12:45:32 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151954228
Voor de Schotland liefhebbers: Walkhighlands.co.uk heeft een interactieve kaart waarop je kunt bijhouden welke Munros je hebt beklommen.

Mijn kaartje: (Blauw = gedaan (101), rood = moet nog doen (181) )

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 28 april 2015 @ 10:53:56 #129
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_152090712
Heeft iemand hier de Mt Elbrus als eens beklommen toevallig?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_152102032
Ik ben opzoek naar een leuk wandelgebied in augustus. Ik houd erg van bergen met bos en meertjes/ riviertjes, dus dat zou een pré zijn.
Verder wil ik zo'n 6 tot 10 dagen wandelen. Aan de ene kant lijkt het me heel tof om een trektocht te maken, alleen is dit in de bergen als je van hut naar hut moet lopen heel duur volgens mij, dus dagtochten maken kan ook.
Ik ben zelf heel erg fit, dus dit zal geen belemmering zijn. Qua wandelervaring ben ik niet superervaren, maar ik heb wel vaak op vakantie wandelingen door de bergen gemaakt, dus ik weet wel een beetje wat ik kan verwachten. Met alpinisme heb ik geen ervaring.
Verder wil ik er met de trein/OV naar toe kunnen in zeg maximaal 1,5 dag. Dus ik dacht aan Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk, maar is anders kan natuurlijk ook

Heeft iemand hier een goede tip voor of zelf hele mooie ervaringen
pi_152398460
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:05 schreef bruinebeer het volgende:
Ik ben opzoek naar een leuk wandelgebied in augustus. Ik houd erg van bergen met bos en meertjes/ riviertjes, dus dat zou een pré zijn.
Verder wil ik zo'n 6 tot 10 dagen wandelen. Aan de ene kant lijkt het me heel tof om een trektocht te maken, alleen is dit in de bergen als je van hut naar hut moet lopen heel duur volgens mij, dus dagtochten maken kan ook.
Ik ben zelf heel erg fit, dus dit zal geen belemmering zijn. Qua wandelervaring ben ik niet superervaren, maar ik heb wel vaak op vakantie wandelingen door de bergen gemaakt, dus ik weet wel een beetje wat ik kan verwachten. Met alpinisme heb ik geen ervaring.
Verder wil ik er met de trein/OV naar toe kunnen in zeg maximaal 1,5 dag. Dus ik dacht aan Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk, maar is anders kan natuurlijk ook

Heeft iemand hier een goede tip voor of zelf hele mooie ervaringen
Van hut naar hut lopen hoeft niet duur te zijn. Als je lid bent van de NKBV (of ev DAV) krijg je korting op overnachtingen. Overnacht in het lager van een hut. Dat kost je meestal (mits lid van de NKBV) zo rond de eur 10,- pppn. Eet het bergsteigeressen en neem zelf thee/cup a soup/mars/snickers etc mee. Dan hoeft het niet duur te zijn en kan je s'avonds ook nog wel een biertje drinken. Als je alles in de hut koopt en in een kamer wil overnachten, dan kan het wel duur worden.

Qua gebied is het Rätikon gebied bij het dorpje Brand in Oostenrijk wel een aanrader. Hutten liggen niet ver van elkaar. De meeste overgangen naar de hutten zijn technisch niet al te moeilijk. Lees je wel goed in want er zijn natuurlijk wel lastige overgangen. Je kan met de trein tot Bludenz komen en vandaar verder met de bus.

Overigens is Oostenrijk sowieso wel redelijk goed bereikbaar per OV. Je moet wel even goed uitzoeken waar je een tocht wil beginnen, want natuurlijk is niet alles even goed bereikbaar, maar gemiddeld genomen valt het mee.
pi_152414527
Bedankt voor de tips. Dan ga ik nog wat verder kijken of ik toch niet een huttentocht kan maken. Hoog in de bergen is toch wel het allerleukst.
  zondag 17 mei 2015 @ 01:49:50 #133
62419 CherryLips
chocoholic
pi_152667973
Even een kickje, want ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze n00b kunnen helpen. Omdat ik graag weer wat meer wil gaan wandelen heb ik onlangs wandelschoenen aangeschaft. Maar als ik daar op loop en een beetje fatsoenlijk tempo haal, krijg ik enorme last van de schenen van m'n linkerbeen. Ik heb al meerdere zooltjes geprobeerd, zonder succes. Ik lees op internet verhalen over shin splints, maar dan vooral bij hardlopen (en dat doe ik zeker niet). Als ik stilsta of stop is de pijn ook weer vrijwel meteen weg, en op een zachte ondergrond is het ook minder. Ik kan gewoon m'n linkervoet amper optillen, laat staan netjes afwikkelen en ik verrek na 500 meter al van de pijn. Zijn er soms oefeningen waardoor ik die spieren kan oprekken of voorverwarmen? Ik heb het stom genoeg alleen met die peperdure kloteschoenen en niet op de goedkope krengen die ik anders draag en waar ik doodleuk op doorkachel. Denk ik eens fatsoenlijk schoeisel te kopen en dan kan ik er niet op lopen :') schaam me dood aangezien ik ze grotendeels voor m'n verjaardag heb gehad en m'n ouders nu vragen waarom ik die nieuwe schoenen niet draag. Ik had ze laatst aan naar de dierentuin en toen had ik nergens last van, maar toen ik er drie dagen later mee ging wandelen strompelde ik na 2 km half jankend weer door de voordeur naar binnen.
Tap tap tap
pi_152669452
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 01:49 schreef CherryLips het volgende:
Even een kickje, want ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze n00b kunnen helpen. Omdat ik graag weer wat meer wil gaan wandelen heb ik onlangs wandelschoenen aangeschaft. Maar als ik daar op loop en een beetje fatsoenlijk tempo haal, krijg ik enorme last van de schenen van m'n linkerbeen. Ik heb al meerdere zooltjes geprobeerd, zonder succes. Ik lees op internet verhalen over shin splints, maar dan vooral bij hardlopen (en dat doe ik zeker niet). Als ik stilsta of stop is de pijn ook weer vrijwel meteen weg, en op een zachte ondergrond is het ook minder. Ik kan gewoon m'n linkervoet amper optillen, laat staan netjes afwikkelen en ik verrek na 500 meter al van de pijn. Zijn er soms oefeningen waardoor ik die spieren kan oprekken of voorverwarmen? Ik heb het stom genoeg alleen met die peperdure kloteschoenen en niet op de goedkope krengen die ik anders draag en waar ik doodleuk op doorkachel. Denk ik eens fatsoenlijk schoeisel te kopen en dan kan ik er niet op lopen :') schaam me dood aangezien ik ze grotendeels voor m'n verjaardag heb gehad en m'n ouders nu vragen waarom ik die nieuwe schoenen niet draag. Ik had ze laatst aan naar de dierentuin en toen had ik nergens last van, maar toen ik er drie dagen later mee ging wandelen strompelde ik na 2 km half jankend weer door de voordeur naar binnen.
Begin eens rustig met inlopen, let op afstand en niet op tempo. Bouw je tempo rustig op. Gun je benen ook even de tijd om aan de correctie van de zooltjes te wennen.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_152670096
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 01:49 schreef CherryLips het volgende:
Even een kickje, want ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze n00b kunnen helpen. Omdat ik graag weer wat meer wil gaan wandelen heb ik onlangs wandelschoenen aangeschaft. Maar als ik daar op loop en een beetje fatsoenlijk tempo haal, krijg ik enorme last van de schenen van m'n linkerbeen. Ik heb al meerdere zooltjes geprobeerd, zonder succes.
waren dat willekeurige zooltjes uit de winkel of ben je naar een podoloog geweest?

ik weet niet of je hier nog wat aan hebt: http://www.wandeltraining.nl/shinsplints.htm

ik heb zelf pijn in mijn rechtervoet door zenuwbeklemming bij wandelen, maar de truc bij mij is regelmatig pauze te houden waarbij ik de druk van de voet afhaal (zitten of alleen steunen op hak). aangezien je wel kleine stukjes kan wandelen kan je misschien regelmatig stoppen voordat je jankt van pijn langzaam opbouwen.
Verder is niet elke (dure) schoen geschikt voor elke voet, ik heb er ook moeite mee om een goede te vinden omdat passen in de winkel geen goed vergelijking is met langdurig wandelen.
  zondag 17 mei 2015 @ 12:14:55 #136
62419 CherryLips
chocoholic
pi_152673062
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2015 08:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Begin eens rustig met inlopen, let op afstand en niet op tempo. Bouw je tempo rustig op. Gun je benen ook even de tijd om aan de correctie van de zooltjes te wennen.
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 09:48 schreef computergirl het volgende:

[..]

waren dat willekeurige zooltjes uit de winkel of ben je naar een podoloog geweest?

ik weet niet of je hier nog wat aan hebt: http://www.wandeltraining.nl/shinsplints.htm

ik heb zelf pijn in mijn rechtervoet door zenuwbeklemming bij wandelen, maar de truc bij mij is regelmatig pauze te houden waarbij ik de druk van de voet afhaal (zitten of alleen steunen op hak). aangezien je wel kleine stukjes kan wandelen kan je misschien regelmatig stoppen voordat je jankt van pijn langzaam opbouwen.
Verder is niet elke (dure) schoen geschikt voor elke voet, ik heb er ook moeite mee om een goede te vinden omdat passen in de winkel geen goed vergelijking is met langdurig wandelen.
Het zijn zooltjes die ik in al m'n schoenen draag, zonder de zooltjes kreeg ik weer last van m'n rug ;)
Ik zie op dit moment gewoon niet het voordeel van de dure en verantwoorde wandelschoenen tov m'n Skechers waar ik doodleuk 25 km op loop (verkeerde bordje gevolgd :') ) zonder ook maar zere voeten te krijgen. En dat snap ik gewoon niet.

En mijn 'fatsoenlijke wandeltempo' is tergend traag voor anderen, ik loop van mezelf niet zo snel. Het is alsof die schoenen me dwingen om anders te lopen. Ik heb vroeger al looples gehad zeg maar, dus ik loop netjes hakken-tenen, goed afwikkelen, maar het is alsof deze schoenen dat voorkomen en ik m'n tenen niet meer op kan tillen. Ik kan beter op slippers lopen dan op deze schoenen, dat kan niet helemaal de bedoeling zijn. Ik ga het zo weer proberen, als het droog blijft buiten, maar het ziet er niet uit zoals ik loop. Ik neem dan echt om de honderd meter even pauze en ben blij als ik een stoplicht tegenkom. Misschien dat ik beter een dunnere zool had kunnen nemen oid. Bij het passen zaten ze perfect, mocht er nog een stukje mee door het dorp lopen om te zien hoe het zat, mocht altijd terugkomen als ze ergens knelden dan zou hij ze zonder problemen aanpassen, maar de schoenen passen prima, vooral met wandelsokken erin, maar ik kan er niet op lopen :D
Tap tap tap
  zondag 17 mei 2015 @ 17:12:30 #137
62419 CherryLips
chocoholic
pi_152683196
Nou, ging vandaag al een stuk beter :) Kleinere stapjes, normaal tempo en niet meteen gaan 'rennen' (omdat ik van nature nogal traag ben voor mijn gevoel, vergeleken met vriendinnen, wil ik altijd snel lopen). En... geen last van m'n schenen! Vooral op een zachtere ondergrond in het bos ging het beter. Dus nu kan ik aan m'n algehele conditie gaan werken want die is van de winter naar een dieptepunt gezakt geloof ik :') Kreeg nu wel een beetje kramp aan de zijkanten van m'n voeten en onder m'n hiel, maar ik krepeerde niet van de pijn, dus daar valt nog wat aan te doen denk ik.

Nog een vraag: ik heb wandelsokken, geweldige dingen, maar ik had gelezen dat je ze niet elke keer moet wassen. Maar soms moeten ze eraan geloven en ik vroeg me af hoe ik ze het beste kan wassen? Gewoon met de rest mee op 40 graden of liever een handwasje?
Tap tap tap
pi_152685644
Mijn wandelsokken zijn vrijwel allemaal van Falke en gaan gewoon met de was mee.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 15:07:52 #139
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_152749790
Zo, afgelopen vrijdag een paar Meindl's gekocht. Nu komt de vakantie naar Schotland toch dichterbij. Vorige week kreeg ik ook een Exped Syn UL 7 LW binnen.

Het gaat, zoals het er nu naar uit ziet, toch echt de sky trail worden. Zin in!
Wat mij wel tof lijkt is om deze wandeling te loggen met GPS. Ik heb vanuit het wielrennen een garmin edge 800, deze is alleen niet geschikt om zo lang te loggen omdat de accu daarvan niet meegaat. Ik kan natuurlijk een powerbank meenemen, maar ook dan denk ik niet dat ik het zal halen.
Is het realistisch om het te kunnen loggen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_152751325
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 17:12 schreef CherryLips het volgende:
Nou, ging vandaag al een stuk beter :) Kleinere stapjes, normaal tempo en niet meteen gaan 'rennen' (omdat ik van nature nogal traag ben voor mijn gevoel, vergeleken met vriendinnen, wil ik altijd snel lopen). En... geen last van m'n schenen! Vooral op een zachtere ondergrond in het bos ging het beter. Dus nu kan ik aan m'n algehele conditie gaan werken want die is van de winter naar een dieptepunt gezakt geloof ik :') Kreeg nu wel een beetje kramp aan de zijkanten van m'n voeten en onder m'n hiel, maar ik krepeerde niet van de pijn, dus daar valt nog wat aan te doen denk ik.

Nog een vraag: ik heb wandelsokken, geweldige dingen, maar ik had gelezen dat je ze niet elke keer moet wassen. Maar soms moeten ze eraan geloven en ik vroeg me af hoe ik ze het beste kan wassen? Gewoon met de rest mee op 40 graden of liever een handwasje?
Mijn wandelsokken gaan idd gewoon mee de was in. 40 en 60 graden. Alleen niet in de droger doen :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:28:52 #141
62419 CherryLips
chocoholic
pi_152752460
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 15:52 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Mijn wandelsokken gaan idd gewoon mee de was in. 40 en 60 graden. Alleen niet in de droger doen :P
Die heb ik niet dus dat scheelt :P Bedankt :)
Tap tap tap
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:33:06 #142
130803 Gripper
Get a grip
pi_152752593
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 15:07 schreef kanovinnie het volgende:
Zo, afgelopen vrijdag een paar Meindl's gekocht. Nu komt de vakantie naar Schotland toch dichterbij. Vorige week kreeg ik ook een Exped Syn UL 7 LW binnen.

Het gaat, zoals het er nu naar uit ziet, toch echt de sky trail worden. Zin in!
Wat mij wel tof lijkt is om deze wandeling te loggen met GPS. Ik heb vanuit het wielrennen een garmin edge 800, deze is alleen niet geschikt om zo lang te loggen omdat de accu daarvan niet meegaat. Ik kan natuurlijk een powerbank meenemen, maar ook dan denk ik niet dat ik het zal halen.
Is het realistisch om het te kunnen loggen?
Ik wandel best vaak met mn edge, en als je m 's avonds gewoon kunt opladen (paar keer moet lukken vanuit de powerbank?) dan kan je t daarmee doen. Misschien de opname interval op 1x per minuut ofzo, ipv elke seconde? dat scheelt al fiks. verder scherm en achtergrondverlichting en alles wat stroom verbruikt uit.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:43:01 #143
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_152752961
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:33 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik wandel best vaak met mn edge, en als je m 's avonds gewoon kunt opladen (paar keer moet lukken vanuit de powerbank?) dan kan je t daarmee doen. Misschien de opname interval op 1x per minuut ofzo, ipv elke seconde? dat scheelt al fiks. verder scherm en achtergrondverlichting en alles wat stroom verbruikt uit.
Je kan het scherm niet uitzetten toch? Ik kan iig proberen hoe ver ik kom.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 16:46:23 #144
130803 Gripper
Get a grip
pi_152753108
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 16:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je kan het scherm niet uitzetten toch? Ik kan iig proberen hoe ver ik kom.
Desnoods heb ik hier ook nog wel een gps op AA batterijen voor je te leen. Die zijn ook in de kleine dorpjes in Schotland vast wel te verkrijgen ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 10:21:38 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152968276
Ik ben alweer terug uit Schotland omdat ik in de heuvels mijn knie heb verdraaid (ofzo) in de sneeuw :(

Weinig kunnen doen dus. Maar wat ik heb gedaan in dat weekje dat ik nog kon lopen was wel erg mooi. Foto's volgen. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152968920
Oh wat balen SeLang.. -O-
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 11:18:48 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152969494
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 10:50 schreef Sunnythesun het volgende:
Oh wat balen SeLang.. -O-
Ik heb het evengoed erg leuk gehad, alleen (te) kort :)

Eerst een paar flinke heuvelwandelingen in de heuvels rond Glen Shee (oost Schotland) en daarna een mooie meerdaagse trek gedaan met tentje + 7 dagen eten (deel van de Kintail-Affric way heen en terug) en een aantal tochten in de omringende heuvels. Ik heb echter twee keer moeten afbreken vanwege teveel sneeuw (knie diepte). Was echter wel super mooi, juist door die sneeuw! De Schotten die ik sprak zeiden ook dat er ongebruikelijk veel sneeuw was voor de tijd van het jaar. Ik heb ook op twee dagen in sneeuwstorm gelopen hoog in de heuvels (terwijl het dan in het dal regende).

Na het verdraaien van m'n knie in de sneeuw ben ik naar Torridon gereden voor twee dagen rust en hoop op herstel (had tijdens de trek zelf ook al één volledige hersteldag genomen). Maar toen ik na die dagen nog steeds kreupel liep heb ik besloten om terug te gaan, ook omdat ik het goed wil laten herstellen omdat ik 30 juni alweer naar Lapland ga voor de Kungsleden trek. Dat wil ik nu niet op het spel zetten.

Het goede nieuws is dat ik gisteren nog kreupel in de auto stapte (13 uur terugrijden naar huis :') ) en dat het nu opeens een heel stuk beter is. Ik heb dus wel goede hoop dat alles op 30 juni weer perfect is hersteld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152969719
Ik ga duimen voor je dat het idd snel beter gaat zodat je volgende tocht niet in gevaar komt.
Glenshee is mooi he O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 11:36:05 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152969955
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:26 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik ga duimen voor je dat het idd snel beter gaat zodat je volgende tocht niet in gevaar komt.
Glenshee is mooi he O+
Schitterend, subarctisch plateau :Y. Alleen je moet dat wel aan het begin doen van je reis als je ook naar het noord-westen gaat, aangezien het anders wat mager afsteekt bij het ruigere noordwesten. Daarom reis ik meestal globaal van zuidoost naar noordwest en niet omgekeerd :)

Die meer afgeronde, grasachtige plateaus zoals in Glenshee zijn altijd erg mooi kwa wildlife. Red grouse, ptarmigan, golden plovers, red deer en ik heb nog nooit zoveel berg hazen gezien als daar! Schitterend om die door de sneeuwvelden zien huppelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152970044
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Schitterend, subarctisch plateau :Y. Alleen je moet dat wel aan het begin doen van je reis als je ook naar het noord-westen gaat, aangezien het anders wat mager afsteekt bij het ruigere noordwesten. Daarom reis ik meestal globaal van zuidoost naar noordwest en niet omgekeerd :)

Die meer afgeronde, grasachtige plateaus zoals in Glenshee zijn altijd erg mooi kwa wildlife. Red grouse, ptarmigan, golden plovers, red deer en ik heb nog nooit zoveel berg hazen gezien als daar! Schitterend om die door de sneeuwvelden zien huppelen.
Wij hebben het afgelopen jaar wel als laatste gedaan en het viel me niet tegen eigenlijk, maar je hebt wel gelijk ja :D ;) Ik vond het gebied rond Marmore lodge erg mooi. Wandeling langs de river Quaich was heel mooi, tof woest riviertje en lekker smal paadje. Heel ver hebben we niet gelopen trouwens ivm mijn nog steeds kapotte knie, maar je kan daar goed variëren: iets langer met een lage moeilijkheidsgraad door laag langs de rivieren te blijven, of iets zwaarder door bovenlangs te gaan. Wij zijn dus laag gebleven.. ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 11:54:45 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152970390
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:39 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Wij hebben het afgelopen jaar wel als laatste gedaan en het viel me niet tegen eigenlijk, maar je hebt wel gelijk ja :D ;) Ik vond het gebied rond Marmore lodge erg mooi. Wandeling langs de river Quaich was heel mooi, tof woest riviertje en lekker smal paadje. Heel ver hebben we niet gelopen trouwens ivm mijn nog steeds kapotte knie, maar je kan daar goed variëren: iets langer met een lage moeilijkheidsgraad door laag langs de rivieren te blijven, of iets zwaarder door bovenlangs te gaan. Wij zijn dus laag gebleven.. ;)
Ik zat iets noordelijker volgens mij, in de buurt van de Cairnwell Pass. Ik heb o.a. een langere versie van deze tocht gelopen (ipv deze 4 Munro's heb ik ook Tolmount en Tom Buidhe nog meegepakt). Dat was echt schitterend :Y

Je kunt trouwens ideaal wild kamperen (ook met auto) langs die witte parallelweg ten zuiden van Braemar. Prachtig vlak kort droog gras en heerlijk stil, behalve dan de geluiden van red grouses om je tent ( O+ ). Wel koud en veel wind :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152970466
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zat iets noordelijker volgens mij, in de buurt van de Cairnwell Pass. Ik heb o.a. een langere versie van deze tocht gelopen (ipv deze 4 Munro's heb ik ook Tolmount en Tom Buidhe nog meegepakt). Dat was echt schitterend :Y

Je kunt trouwens ideaal wild kamperen (ook met auto) langs die witte parallelweg ten zuiden van Braemar. Prachtig vlak kort droog gras en heerlijk stil, behalve dan de geluiden van red grouses om je tent ( O+ ). Wel koud en veel wind :P
Hehe dat is juist iets zuidelijker. Mar lodge (excuses, ik zei net marmore maar bedoelde mar) ligt bij de Lyn of Dee. De camping waar we zaten is in Blacklunans. Bij de Spittal of Glenshee hebben we ook mooi gelopen trouwens. Kreeg de neiging door te willen steken, de Caringorms door, maar helaas ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 12:06:24 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152970619
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 11:58 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Hehe dat is juist iets zuidelijker. Mar lodge (excuses, ik zei net marmore maar bedoelde mar) ligt bij de Lyn of Dee. De camping waar we zaten is in Blacklunans. Bij de Spittal of Glenshee hebben we ook mooi gelopen trouwens. Kreeg de neiging door te willen steken, de Caringorms door, maar helaas ;)
Blacklunans ligt iets zuidelijker en Mar lodge inderdaad iets noordelijker tegen de Cairngorms aan. Ik ben zelf nog nooit aan aan de zuid/oost kant van de Cairngorms geweest. Ik heb de Cairngorms altijd vanuit het noorden benaderd. Dat deel ken ik wel erg goed. De zuidelijke Cairngorms staan hoog op mijn "to do" list.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152970687
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Blacklunans ligt iets zuidelijker en Mar lodge inderdaad iets noordelijker tegen de Cairngorms aan. Ik ben zelf nog nooit aan aan de zuid/oost kant van de Cairngorms geweest. Ik heb de Cairngorms altijd vanuit het noorden benaderd. Dat deel ken ik wel erg goed. De zuidelijke Cairngorms staan hoog op mijn "to do" list.
Ik vond het zeer de moeite waard, dat hele gebied. Wat we er van gezien hebben. De weg van Blacklunans naar Braemar verveelde me nooit, prachtig stuk om te rijden. O+ Als je goed ter been bent is het volgens mij een gebied waar je eindeloos kan blijven lopen :Y

Ter illustratie de river Quoich met de 'punchbowl', het komvormige gat waar de rivier zijn naam aan dankt ;) :
pi_152970829
En een foto ongeveer ter hoogte van jouw rondje als het goed is, met Braemar in de rug, richting het zuiden vanaf een van die grote parkeerplaatsen ten zuiden van het ski-centre:


en nu stop ik weer met de fotospam :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 12:13:53 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152970837
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:09 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ik vond het zeer de moeite waard, dat hele gebied. Wat we er van gezien hebben. De weg van Blacklunans naar Braemar verveelde me nooit, prachtig stuk om te rijden. O+ Als je goed ter been bent is het volgens mij een gebied waar je eindeloos kan blijven lopen :Y

Ter illustratie de river Quoich met de 'punchbowl', het komvormige gat waar de rivier zijn naam aan dankt ;) :
[ afbeelding ]
Mooi bos ook op die foto. Op veel plaatsen in Schotland worden de bossen nu hersteld zoals ze oorspronkelijk waren. Ik wou dat ik er over 100 jaar nog was om het dan te kunnen zien. Nu de wolf nog her-introduceren...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152970875
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mooi bos ook op die foto. Op veel plaatsen in Schotland worden de bossen nu hersteld zoals ze oorspronkelijk waren. Ik wou dat ik er over 100 jaar nog was om het dan te kunnen zien. Nu de wolf nog her-introduceren...
Ja het bos is mooi in de Dee valley O+ Het stikt er van de herten dus een paar wolven daar uitzetten kan makkelijk ja ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 12:16:51 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152970924
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:13 schreef Sunnythesun het volgende:
En een foto ongeveer ter hoogte van jouw rondje als het goed is, met Braemar in de rug, richting het zuiden vanaf een van die grote parkeerplaatsen ten zuiden van het ski-centre:
[ afbeelding ]

en nu stop ik weer met de fotospam :P
Een stuk groener dan toen ik er was. Mijn foto's volgen wel over een paar dagen in een apart topic-(je) :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152970971
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een stuk groener dan toen ik er was. Mijn foto's volgen wel over een paar dagen in een apart topic-(je) :)
*O* *O*
Helaas geen oversteek voor ons dit jaar (tijdgebrek vooral) dus ik zie ze graag tegemoet. ;) Winterberg gaan we heen, ook leuk wandelen daar gelukkig..
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 26 mei 2015 @ 12:19:16 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152970982
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:15 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ja het bos is mooi in de Dee valley O+ Het stikt er van de herten dus een paar wolven daar uitzetten kan makkelijk ja ;)
Er zijn veel teveel herten en daardoor moeten er overal hekken staan zodat bossen kunnen her-genereren, maar tegen die hekken vliegen vogels zich dan weer te pletter, etc. Gewoon wolven her-introduceren en alles komt weer mooi in evenwicht.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_152971681
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mooi bos ook op die foto.
sprookjesbos :Y
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 27 mei 2015 @ 14:32:10 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153007587
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153506592
Ben je al onderweg naar Zweden, Selang? Er wordt gewaarschuwd dat er nogal veel sneeuw ligt op het eerste gedeelte van kungsleden:

http://hemavantarnaby.se/(...)et-langs-kungsleden/

Ze zeggen dat er nog minstens een meter sneeuw op het pad ligt, en dat het er nog zo koud is dat het bijna niet smelt!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 14 juni 2015 @ 09:54:58 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153514810
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 21:26 schreef Jagärtrut het volgende:
Ben je al onderweg naar Zweden, Selang? Er wordt gewaarschuwd dat er nogal veel sneeuw ligt op het eerste gedeelte van kungsleden:

http://hemavantarnaby.se/(...)et-langs-kungsleden/

Ze zeggen dat er nog minstens een meter sneeuw op het pad ligt, en dat het er nog zo koud is dat het bijna niet smelt!
Dat ziet er slecht uit :{

Ik heb het sowieso even gehad met diepe sneeuw aangezien ik een paar weken geleden vervroegd ben teruggekomen uit Schotland omdat ik mijn knie had verdraaid in de sneeuw (daar lag ook meer dan normaal voor de tijd van het jaar, in de heuvels). M'n knie is nu weer bijna helemaal okee trouwens.

Hopelijk komt er nog even een hittegolfje in Zweden om de meeste sneeuw weg te branden :P. Ik vertrek op 30 juni (begin met lopen vanaf Hemavan op 1 juli). Lijkt me wel wat te weinig smelt-tijd als er nu nog meters sneeuw ligt -O-

Ik heb er wel enorm veel zin in dus ik zou echt balen als dit in de soep loopt.

Overigens heb ik de tickets voor de volgende reis (Patagonië) ook al geboekt: vliegen naar Bariloche op 27 okt, terugvliegen vanaf Ushuaia (Tierra del Fuego) op 3 dec. Maar dat is niet één trek maar een aantal losse wandelingen / treks varierend van 0,5 tot 10 dagen per stuk. Ik zit daar trouwens ook erg vroeg in het seizoen dus ook daar het risico dat sommige treks niet kunnen vanwege teveel sneeuw.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 14 juni 2015 @ 10:32:26 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153515205
Temperatuur Hemavan in juni (actual + forecast)



Zit inderdaad fors lager dan normaal, dus dat schiet niet op met smelten :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 14 juni 2015 @ 10:36:36 #166
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153515246
Ik ben jaloers dat je dat allemaal kan. ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 15 juni 2015 @ 11:20:45 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153544035
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 10:36 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben jaloers dat je dat allemaal kan. ;)
Misschien niet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153633512
Het zit nog niet mee, SeLang. Foto's van de facebook pagina van Kungsleden:


  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:05:05 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153643347
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 10:42 schreef Jagärtrut het volgende:
Het zit nog niet mee, SeLang. Foto's van de facebook pagina van Kungsleden:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
-O-

Ik heb al gekeken of ik mijn vliegtickets kan veranderen maar dat is bijna even duur als een nieuwe ticket. het blijft ook koud voor de tijd van het jaar, behalve vlak voordat ik vertrek. Maar dat lijkt me niet genoeg om die sneeuw weg te smelten, al voorspellen ze voor die dagen wel zonnig weer dus dan kan het hard gaan.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153643435
-O- -O- ooh wat balen SeLang.. Wat ga je nu doen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:14:42 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153643537
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:09 schreef Sunnythesun het volgende:
-O- -O- ooh wat balen SeLang.. Wat ga je nu doen?
Ik ga er gewoon naartoe denk ik. Ik heb die tickets toch al en omboeken is even duur.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153643546
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga er gewoon naartoe denk ik. Ik heb die tickets toch al en omboeken is even duur.
Sneeuwschoenen mee?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:27:46 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153643827
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:15 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Sneeuwschoenen mee?
Dat is ook een idee ja. Zal ik die wel eerst moeten kopen en als dan na twee dagen de sneeuw weg is is het extra ballast. Op zich wel weer een leuk avontuur.

Mijn knie is trouwens weer helemaal goed ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2015 @ 17:31:25 #174
230491 Zith
pls tip
pi_153643906
Eventueel kan je een paar dagen extra lekker simpel in de Abisko omgeving blijven. Genoeg te zien daar qua natuur en vogels. Toen ik gnig had het 2 weken ervoor ook hard gesneeuwd (niet zo hard als op die fotos!) en dat was allemaal weg, op wat schaduwzijdes na, toen ik er kwam.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:37:59 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153644049
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:31 schreef Zith het volgende:
Eventueel kan je een paar dagen extra lekker simpel in de Abisko omgeving blijven. Genoeg te zien daar qua natuur en vogels. Toen ik gnig had het 2 weken ervoor ook hard gesneeuwd (niet zo hard als op die fotos!) en dat was allemaal weg, op wat schaduwzijdes na, toen ik er kwam.
Abrisko is mijn eindpunt he, na 450km lopen. Ik begin in Hemavan :)

Maar verder heb je gelijk. Ik neem een zooi eten mee en als ik ergens vast kom te zitten ga ik genieten van de vogeltjes (als die er zijn in de sneeuw). Ik vermaak me eigenlijk altijd wel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153644110
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is ook een idee ja. Zal ik die wel eerst moeten kopen en als dan na twee dagen de sneeuw weg is is het extra ballast. Op zich wel weer een leuk avontuur.

Mijn knie is trouwens weer helemaal goed ^O^
Mooi van de knie ^O^ ^O^

Ik ga er eigenlijk ook gewoon vanuit dat jij er wel een mooie trip van kan maken, hoe dan ook :Y
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2015 @ 17:41:03 #177
230491 Zith
pls tip
pi_153644114


Mn tentje op het Kungsleden-pad :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_153644123
O+
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:41:47 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153644129
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:41 schreef Zith het volgende:
[ afbeelding ]

Mn tentje op het Kungsleden-pad :)
Kijk! dat wil ik nou ook!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 17:42:52 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153644156
Kon je trouwens makkelijk kampeerplekken vinden die niet al te drassig zijn en redelijk vlak?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153648962
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 17:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga er gewoon naartoe denk ik. Ik heb die tickets toch al en omboeken is even duur.
sneeuwschoenen mee?

Wij vonden het trouwens op het gedeelte dat wij gelopen hebben redelijk makkelijk kampeerplaatsen te vinden. 1 dag niet, vlak nadat we de tjäktapas over waren. Toen hebben we bij een van de stuga's gestaan. Daar sta je ook gratis, en kun je van de wc's gebruik maken en je afval weggooien enzo.

Verder hebben we altijd makkelijk een plek gevonden..
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 18 juni 2015 @ 21:24:36 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153650363
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 20:38 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

sneeuwschoenen mee?

Ja maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Dat weegt al gauw 2 kilo extra en dat moet je dan weer meezeulen terwijl je het maar een paar dagen gebruikt (if ever)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153775929
Nog meer sneeuwupdates, SeLang:
http://www.svenskaturistf(...)Lappland/Kungsleden/

quote:
Snöläge i fjällen
Just nu är det mer snö än normalt i fjällen även om snö- och vattenläge ändras fort och avsmältningen märks för varje dag som går. Om du skall passera högre höjder än i dalgångar på din vandring så räkna med att det kan var stora snöfält kvar som måste passeras vilket gör vandringen mer krävande än vanligt. Just nu är vattennivåerna inte speciellt höga, men regn och varmt väder kan snabbt ändra detta till höga flöden då det ligger mycket snö kvar på hög höjd.

Abisko-Kebnekaise: Räkna med att vandra på stora sammanhängande snöfält mellan Alesjaure-Sälka. I övrigt bara mindre snöfält.
Kebnekaise-Vakkotavare: En del stora snöfält på högre höjd Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. I övrigt bara mindre snöfält.
Saltoluokta-Kvikkjokk: En del stora snöfält på högre höjd Sitojaure-Aktse-Pårte. I övrigt bara mindre snöfält.
Hemavan-Ammarnäs: Större snöfält Viterskalet-Syter och Aigert-Serve i övrigt bara mindre snöfält
Inlägg 2015-06-23
pi_153776020
Net een balletje opgegooid bij een vriendin over http://www.fjallraven.co.uk/classic/about-fjallraven-classic O+
Ja doei.
pi_153776159
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:23 schreef motorbloempje het volgende:
Net een balletje opgegooid bij een vriendin over http://www.fjallraven.co.uk/classic/about-fjallraven-classic O+
oh, dat lijkt me de horror. Dat is precies dezelfde route die wij vorig jaar gelopen hebben. de route is zo mooi, maar dat met honderden of duizenden andere mensen te moeten delen lijkt me vreselijk....
pi_153776350
Het is inderdaad even kijken of we dat op een ander moment zelf kunnen doen zonder de organisatie, dat zou een stuk leuker zijn, maar de route lijkt me geweldig.

We gaan volgend jaar ook de Bob Graham Round doen hier als 't goed is, ongeveer zelfde aantal KMs :) Zouden eigenlijk dit jaar, maar m'n rugblessure stond 't niet toe...
Ja doei.
pi_153776450
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:35 schreef motorbloempje het volgende:
Het is inderdaad even kijken of we dat op een ander moment zelf kunnen doen zonder de organisatie, dat zou een stuk leuker zijn, maar de route lijkt me geweldig.

We gaan volgend jaar ook de Bob Graham Round doen hier als 't goed is, ongeveer zelfde aantal KMs :) Zouden eigenlijk dit jaar, maar m'n rugblessure stond 't niet toe...
Je kunt het heel makkelijk zelf doen zonder organisatie. Je kunt of in de berghutten slapen, of zelf een tentje op de rug. Eten kun je onderweg in veel berghutten kopen (wij hadden het meeste mee). Verder heb je niets nodig!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 juni 2015 @ 17:19:50 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153779979
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:20 schreef Jagärtrut het volgende:
Nog meer sneeuwupdates, SeLang:
http://www.svenskaturistf(...)Lappland/Kungsleden/

[..]

Okee het smelt! :) (geleidelijk)

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:28 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

oh, dat lijkt me de horror.
Mij ook. Idealiter wil ik geen hond tegenkomen die mijn rust verstoort. Dat is sowieso kansloos op de Kungsleden, maar de drukte zelf gaan opzoeken is het andere uiterste.

Ik heb er wel echt gigantisch zin in trouwens. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 juni 2015 @ 18:54:31 #189
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_153782565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 15:28 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

oh, dat lijkt me de horror. Dat is precies dezelfde route die wij vorig jaar gelopen hebben. de route is zo mooi, maar dat met honderden of duizenden andere mensen te moeten delen lijkt me vreselijk....
Je vergeet even dat die 2000 personen over 110 kilometer wandelpad verspreid worden.
Als je niet bij een hut kampeert sta je in je eentje.

Er zijn 8 starttijden over 3 dagen, de eerste "wandelaars" zijn al bij de finish als de laatste nog moet vertrekken. :P

Alleen de eerste uren na de start is het druk, daarna wordt het veel rustiger. Na één dag lopen is het iets drukker dan op een normaal populair wandelpad.



Als je goed kijkt zie je hier 8 personen op dit flinke stuk wandelpad.

The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 juni 2015 @ 19:16:55 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153783255
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 18:54 schreef victorinox het volgende:

[..]

Je vergeet even dat die 2000 personen over 110 kilometer wandelpad verspreid worden.
Als je niet bij een hut kampeert sta je in je eentje.

Er zijn 8 starttijden over 3 dagen, de eerste "wandelaars" zijn al bij de finish als de laatste nog moet vertrekken. :P

Alleen de eerste uren na de start is het druk, daarna wordt het veel rustiger. Na één dag lopen is het iets drukker dan op een normaal populair wandelpad.

[ afbeelding ]

Als je goed kijkt zie je hier 8 personen op dit flinke stuk wandelpad.

[ afbeelding ]
Wat mooi daar!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 juni 2015 @ 19:37:03 #191
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_153783905
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat mooi daar!
Zeker, ik zou zo terug willen. Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's met sneeuw.

Zelf ga ik volgende week de 'Tour du Mont Blanc' doen.
In 11 dagen 170km om de Mont Blanc heen wandelen. :)
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 23 juni 2015 @ 19:47:37 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153784201
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:37 schreef victorinox het volgende:

[..]

Zeker, ik zou zo terug willen. Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's met sneeuw.

Zelf ga ik volgende week de 'Tour du Mont Blanc' doen.
In 11 dagen 170km om de Mont Blanc heen wandelen. :)
Lijkt me een erg mooi rondje. En post je daarna even een (kort of lang) verslagje hier op Fok?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 23 juni 2015 @ 19:53:30 #193
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_153784387
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:47 schreef SeLang het volgende:

[..]
En post je daarna even een (kort of lang) verslagje hier op Fok?
Ja hoor, zal ik wel doen.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_153786346
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:53 schreef victorinox het volgende:

[..]

Ja hoor, zal ik wel doen.
Gaaf! Staat bij mij ook hoog op mijn todo lijst. Hoe ga je het doen?

Waarschijnlijk woon ik vanaf half Augustus in Frans Jura, tegen de Zwitserse grens aan. Dat wordt veel hiken, onder andere de Grand Traversee de Jura daar.
Pain is temporary, pride is forever
pi_153790913
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 19:37 schreef victorinox het volgende:

[..]

Zeker, ik zou zo terug willen. Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's met sneeuw.

Zelf ga ik volgende week de 'Tour du Mont Blanc' doen.
In 11 dagen 170km om de Mont Blanc heen wandelen. :)
Vet, die stond bij mij ook lang op mijn lijstje.. succes! Ben benieuwd naar je ervaringen.
In the coolest little capital of the world
pi_153796407
Voor Selang, de update van vandaag. Ziet er positief uit:

quote:
Här kommer dagsfärska helikopterbilder m.m. från sträckan Ammarnäs-Hemavan. Stora delar av leden är nästan helt snöfria och torra medan andra är helt snötäckta. Det töar fort nu och förhållandena förbättras varje dag. Vandrare som varit ute njuter för fullt mellan snöbollskrigen. Så här mycket snö så här års har inte setts i mannaminne och läget är minst sagt fascinerande. Det går bra att gå men man bör vara extra noggrann med förberedelser. Stugvärdarna har idag bemannat alla 5 stugor längs sträckan och är redo för besökare. Vi öppnar imorgon. Se varje bild för mer info. Välkomna!
De facebook site van kungsleden is goed met info!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 24 juni 2015 @ 08:51:59 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153796751
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 08:12 schreef Jagärtrut het volgende:
Voor Selang, de update van vandaag. Ziet er positief uit:

[..]

De facebook site van kungsleden is goed met info!
Het gaat helemaal goedkomen :Y
Ik ben helemaal uit mijn doen trouwens. Normaal ben ik nooit thuis in juni.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 09:00:03 #198
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153824037
Voor m'n grote Schotlandavontuur (island of skye tocht ga ik lopen) ga ik sowieso een Fjall raven broek halen. Daarvoor zat ik aan deze te denken:
http://www.bever.nl/fjael(...)22002?id_colour=2374

Ook wil ik nog een waterdichte jas. Is zoiets dan goed genoeg?
http://www.thenorthface.n(...)e-jacket/p97219.html
had het net ook in het backpacktopic gepost maar hier is het volgens mij meer op z'n plaats
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153824080
Die broeken zijn fijn :Y
Qua jas: ik zweer zelf bij goretex.. en ik zou als ik jou was toch ook een waterproof (goretex) broek mee nemen. En mocht het in je mogelijkheden liggen: in de UK is het goedkoper om aan te schaffen.. (bijna al mijn goretex spullen heb ik daar gekocht ;) )
  donderdag 25 juni 2015 @ 09:09:24 #200
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153824169
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:03 schreef Sunnythesun het volgende:
Die broeken zijn fijn :Y
Qua jas: ik zweer zelf bij goretex.. en ik zou als ik jou was toch ook een waterproof (goretex) broek mee nemen. En mocht het in je mogelijkheden liggen: in de UK is het goedkoper om aan te schaffen.. (bijna al mijn goretex spullen heb ik daar gekocht ;) )
Tsja, ik heb liever dat ik nu m'n spullen voor elkaar heb dan dat ik daar nog winkel in, winkel uit moet voor een tientje verschil.
Goretex is duur dan die broek die ik nu heb dacht ik? Het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen en het hoeft ook niet allemaal meteen top of the line te zijn.

Schoenen heb ik trouwens wel laatst gekocht:

Met goretex ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153824469
Nou, het scheelt geen tientjes, maar bij jassen soms wel 100,-.. En Cotswolds doet ook bezorgen in NL en is dan soms nog voordeliger. Alleen bedenk ik me nu dat de pond nu lang zo gunstig niet staat en je dan waarschijnlijk alleen met aanbiedingen echt voordeel hebt.

Anyway: de broek die je uitgezocht hebt is wel waterdicht te maken maar alleen met wax en mijn ervaring is dat het zeker wel druppelwaterdicht is, maar de echte Schotse plensbuien gaan er doorheen. Vandaar mijn tip ;) De broek die ik heb: http://www.bever.nl/bergh(...)62001?id_colour=4169 (was in de UK 100,- omgerekend, verschil zal nu kleiner zijn :P )

Zoals de Schotten zeggen: there's no such thing as bad weather, just bad clothing :+

Maar goed, ik snap je wel hoor, je wilt niet meteen de wereld uitgeven aan zo iets als het de eerste keer is. :Y Ik kan je alleen maar tips uit eigen ervaring geven en de belangrijkste is: goed materiaal ben je iedere keer weer dankbaar als je het moet gebruiken :Y

Goeie schoenen btw ^O^ perfect voor het terrein daar :Y
  donderdag 25 juni 2015 @ 09:42:21 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153824689
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:28 schreef Sunnythesun het volgende:
Nou, het scheelt geen tientjes, maar bij jassen soms wel 100,-.. En Cotswolds doet ook bezorgen in NL en is dan soms nog voordeliger. Alleen bedenk ik me nu dat de pond nu lang zo gunstig niet staat en je dan waarschijnlijk alleen met aanbiedingen echt voordeel hebt.

Anyway: de broek die je uitgezocht hebt is wel waterdicht te maken maar alleen met wax en mijn ervaring is dat het zeker wel druppelwaterdicht is, maar de echte Schotse plensbuien gaan er doorheen. Vandaar mijn tip ;) De broek die ik heb: http://www.bever.nl/bergh(...)62001?id_colour=4169 (was in de UK 100,- omgerekend, verschil zal nu kleiner zijn :P )

Zoals de Schotten zeggen: there's no such thing as bad weather, just bad clothing :+

Maar goed, ik snap je wel hoor, je wilt niet meteen de wereld uitgeven aan zo iets als het de eerste keer is. :Y Ik kan je alleen maar tips uit eigen ervaring geven en de belangrijkste is: goed materiaal ben je iedere keer weer dankbaar als je het moet gebruiken :Y

Goeie schoenen btw ^O^ perfect voor het terrein daar :Y
Degene waarmee ik heenga heeft dat soort broeken zoals ik wil halen ook en die is er positief over. Hij zei dat ze inderdaad niet waterdicht zijn, maar wel zo weer drooggewaaid.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 09:42:30 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153824691
Ik gebruik zelf veel goedkoper spul (afgezien van de schoenen - ik heb vrij dure Meindl Burma MFS).

Meestal Craghopper Kiwi broeken die ik voor £20 koop. Onlangs heb ik een Montane Stretch Pants erbij gekocht voor £55. Die is wel fijn als je een beetje moet klimmen.

Berghaus regenjas was £50 (geen Goretex maar AQ2). Dat ding is al 4 jaar intensief gebruikt en begint zelfs een beetje vaal te worden van het zonlicht! Doubleert als windjack.

Voor als het hard gaat regenen heb ik een lichtgewicht regenbroek (inmiddels 7 jaar oud, kostte £8) opgevouwen in m'n jaszak zitten.

Baselayer: Quechua merino blend met lange mouwen (70% merino wol) £11-£15 bij Decathlon. Echt super fijn. Ik draag ze ook thuis bijna het hele jaar door. En dat spul gaat niet stinken dus ideaal voor wekenlange treks.

Midlayer Rab £50

Ik ben best bereid om wat geld uit te geven voor iets dat heel fijn is maar meestal zie ik de meerwaarde van die hele dure kleding niet zo. Daarnaast heb ik vooral met jassen het probleem dat het voor mij meestal te flashy is (ik wil een natuurkleur zoals legergroen ofzo). De enige niet-flashy kleur keuze is meestal zwart, maar dat is een ramp als de zon gaat schijnen en een magneet voor midges!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 09:47:12 #204
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153824774
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:42 schreef SeLang het volgende:
Ik gebruik zelf veel goedkoper spul (afgezien van de schoenen - ik heb vrij dure Meindl Burma MFS).

Meestal Craghopper Kiwi broeken die ik voor £20 koop. Onlangs heb ik een Montane Stretch Pants erbij gekocht voor £55. Die is wel fijn als je een beetje moet klimmen.

Berghaus regenjas was £50 (geen Goretex maar AQ2). Dat ding is al 4 jaar intensief gebruikt en begint zelfs een beetje vaal te worden van het zonlicht! Doubleert als windjack.

Voor als het hard gaat regenen heb ik een lichtgewicht regenbroek (inmiddels 7 jaar oud, kostte £8) opgevouwen in m'n jaszak zitten.

Baselayer: Quechua merino blend met lange mouwen (70% merino wol) £11-£15 bij Decathlon. Echt super fijn. Ik draag ze ook thuis bijna het hele jaar door. En dat spul gaat niet stinken dus ideaal voor wekenlange treks.

Midlayer Rab £50

Ik ben best bereid om wat geld uit te geven voor iets dat heel fijn is maar meestal zie ik de meerwaarde van die hele dure kleding niet zo. Daarnaast heb ik vooral met jassen het probleem dat het voor mij meestal te flashy is (ik wil een natuurkleur zoals legergroen ofzo). De enige niet-flashy kleur keuze is meestal zwart, maar dat is een ramp als de zon gaat schijnen en een magneet voor midges!
Ik snap je (en die decathlon shirts ga ik effe achteraan). "probleem" wat ik heb is dat ik meteen een paar dagen op pad ben en dus niet de kans heb om nog even een andere jas te kopen als degene die ik heb niet bevalt. Daarom ga ik liever voor spullen waarvan ik zeker weet dat het voldoet, dan kan ik als ik 'm moet vervangen voor 1 gaan die goedkoper is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153824880
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:42 schreef SeLang het volgende:
Ik gebruik zelf veel goedkoper spul (afgezien van de schoenen - ik heb vrij dure Meindl Burma MFS).

Meestal Craghopper Kiwi broeken die ik voor £20 koop. Onlangs heb ik een Montane Stretch Pants erbij gekocht voor £55. Die is wel fijn als je een beetje moet klimmen.

Berghaus regenjas was £50 (geen Goretex maar AQ2). Dat ding is al 4 jaar intensief gebruikt en begint zelfs een beetje vaal te worden van het zonlicht! Doubleert als windjack.

Voor als het hard gaat regenen heb ik een lichtgewicht regenbroek (inmiddels 7 jaar oud, kostte £8) opgevouwen in m'n jaszak zitten.

Baselayer: Quechua merino blend met lange mouwen (70% merino wol) £11-£15 bij Decathlon. Echt super fijn. Ik draag ze ook thuis bijna het hele jaar door. En dat spul gaat niet stinken dus ideaal voor wekenlange treks.

Midlayer Rab £50

Ik ben best bereid om wat geld uit te geven voor iets dat heel fijn is maar meestal zie ik de meerwaarde van die hele dure kleding niet zo. Daarnaast heb ik vooral met jassen het probleem dat het voor mij meestal te flashy is (ik wil een natuurkleur zoals legergroen ofzo). De enige niet-flashy kleur keuze is meestal zwart, maar dat is een ramp als de zon gaat schijnen en een magneet voor midges!
Veel van de spullen die je beschrijft zijn hier niet te krijgen of sowieso al veel duurder ;)

Voordeel van goretex is dat ik er niet zo verschrikkelijk in ga zweten. Ik zweet nogal makkelijk.. ik haat andere regenkleding echt hartgrondig daarom :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 09:55:48 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153824918
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik snap je (en die decathlon shirts ga ik effe achteraan).
Gaat nu niet lukken vrees ik, omdat het eigenlijk winter shirts zijn (al draag ze in de zomer, zeker in Schotland)

quote:
"probleem" wat ik heb is dat ik meteen een paar dagen op pad ben en dus niet de kans heb om nog even een andere jas te kopen als degene die ik heb niet bevalt. Daarom ga ik liever voor spullen waarvan ik zeker weet dat het voldoet, dan kan ik als ik 'm moet vervangen voor 1 gaan die goedkoper is.
Dat snap ik heel goed hoor. Ik wil ook altijd aan het begin van een reis m'n spullen in orde hebben. :)

Ontopic over je keuzes:

- De Fjallraven broek heeft veel fans. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan er niet echt commentaar op leveren, behalve dat hij me wat aan de zware kant lijkt. Maar als de waterafstotendheid goed is dan is het dat misschien wel waard

- Regenjas: heeft die jas een capuchon? Dat zou ik namelijk wel willen. Ik draag ook nog een pet onder m'n capuchon zodat het water niet in m'n ogen loopt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 09:58:04 #207
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153824951
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gaat nu niet lukken vrees ik, omdat het eigenlijk winter shirts zijn (al draag ze in de zomer, zeker in Schotland)
-O-
quote:
[..]

Dat snap ik heel goed hoor. Ik wil ook altijd aan het begin van een reis m'n spullen in orde hebben. :)

Ontopic over je keuzes:

- De Fjallraven broek heeft veel fans. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus kan er niet echt commentaar op leveren, behalve dat hij me wat aan de zware kant lijkt. Maar als de waterafstotendheid goed is dan is het dat misschien wel waard
Over gewicht kan ik me niet al te druk maken eigenlijk :@
quote:
- Regenjas: heeft die jas een capuchon? Dat zou ik namelijk wel willen. Ik draag ook nog een pet onder m'n capuchon zodat het water niet in m'n ogen loopt.
Die jas heeft een capuchon ja.
Is er nog een magische manier om minder last van midgets te hebben?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:01:43 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825015
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:52 schreef Sunnythesun het volgende:

Voordeel van goretex is dat ik er niet zo verschrikkelijk in ga zweten. Ik zweet nogal makkelijk.. ik haat andere regenkleding echt hartgrondig daarom :P
Goretex ademt volgens mij slechter dan dingen als AQ2 omdat Goretex met een membraam werkt. Voordeel van Goretex is vooral dat het beter waterdicht is, ook onder druk. Bij membraamloze ademende regenjassen druk je het water er soms doorheen, bijvoorbeeld op de plek waar je rugzak zit (schouder banden), maar die jassen ademen doorgaans beter. Voor zover ik weet althans (kan er geen harde data over vinden).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825052
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goretex ademt volgens mij slechter dan dingen als AQ2 omdat Goretex met een membraam werkt. Voordeel van Goretex is vooral dat het beter waterdicht is, ook onder druk. Bij membraamloze ademende regenjassen druk je het water er soms doorheen, bijvoorbeeld op de plek waar je rugzak zit (schouder banden), maar die jassen ademen doorgaans beter. Voor zover ik weet althans (kan er geen harde data over vinden).
Dat zou kunnen, maar 1e prio is voor mij dat het overal goed waterdicht is :Y en dan is goretex voor mij echt de fijnste keuze. Maar goed, moet iedereen verder lekker voor zichzelf bepalen :)
pi_153825058
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goretex ademt volgens mij slechter dan dingen als AQ2 omdat Goretex met een membraam werkt. Voordeel van Goretex is vooral dat het beter waterdicht is, ook onder druk. Bij membraamloze ademende regenjassen druk je het water er soms doorheen, bijvoorbeeld op de plek waar je rugzak zit (schouder banden), maar die jassen ademen doorgaans beter. Voor zover ik weet althans (kan er geen harde data over vinden).
ja, volgens mij klopt dat. Heb er vorig jaar veel research over gedaan. Maar, dan heb je ook nog verschillende soorten gore-tex, en een vuist-regel is dat hoe duurder het wordt, hoe beter het ademt. Ik heb een gore-tex jas en vond die erg prettig, heb er niet veel in gezweet. Okselgaten open, en dan ging het meestal wel goed!
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:08:38 #211
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825141
Qua kleding trouwens, wat zouden jullie meenemen?

Ik ga voor:
Jas
Regenjas (afhankelijk van welke jas ik ga kopen)
1 wandelbroek
1 paar wandelschoenen
1 paar avondschoenen (sportschoenen?)
2 paar wandelsokken (om de dag wisselen, het paar van gister even wassen in een stroompje en te drogen hangen aan de rugtas)
2 paar avondsokken
2 ondershirts
1/2 midlayer (fleecevest oid)
Ondergoed.

Veel? Weinig? Vergeet ik iets?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:10:17 #212
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825163
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:58 schreef kanovinnie het volgende:

Over gewicht kan ik me niet al te druk maken eigenlijk :@

Ik bedoel niet als in een paar gram gewicht besparen (ultra-lite mietjes :P ) maar het feit dat het comfortabeler loopt als je een broek hebt die licht is en soepel.

quote:
Die jas heeft een capuchon ja.
Is er nog een magische manier om minder last van midgets te hebben?
Mijn eigen regenjas (mos groen) werkt om één of andere reden midges afstotend. Geen idee waarom. Mogelijk is het de kleur (die beesten zien in o.a. in ultra violet dus zij zien kleuren anders dan wij). Mijn midlayer (zwart) is echter een totale ramp! Vaak draag ik daarom mijn regenjas er overheen, ook als het niet regent. Capuchon helpt ook tegen midges heb ik gemerkt.

Verder kun je overwegen om wat mosquito coils mee te nemen. Ik gebruik die tijdens het koken in het voorportaal van mijn tent en ook s'morgens voordat ik mijn tent uit stap en miljoenen midges mij opwachten in de tentopening (ze worden aangetrokken door de CO2 die je uitademt) doe ik even een paar minuten een mosquito coil aan in m'n tent en dat werkt erg effectief.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825173
Een fleece idd.. eventueel een softshell. Ik vind het zelf fijn om een softshell als basis-bovenlaag te hebben en de hardshell alleen te gebruiken als het echt vaak nat is.

Thermolaagje als basislaag is fijn :Y wat SeLang ook al zei.

Petje op..

Tegen de midges: Smidge/skin so soft kopen bij aankomst.. En niet stilstaan :P Hopen op wind..
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:12:27 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:03 schreef Jagärtrut het volgende:
Okselgaten open, en dan ging het meestal wel goed!
Dat is sowieso wel een tip. Bij mijn jas kan dat helaas niet. Elke nieuwe (dure) jas die ik nu zou kopen moet die optie hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825214
Ik lees even mee, en moet ook nog een regenpak scoren voor een reis :Y) .
Wat is softshell en hardshell?
Somebody that I used to know
pi_153825219
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is sowieso wel een tip. Bij mijn jas kan dat helaas niet. Elke nieuwe (dure) jas die ik nu zou kopen moet die optie hebben.
:Y super fijn is dat.. alleen niet vergeten dicht te ritsen als er echt een stortbui over komt anders loopt het water via die gaten als nog naar binnen kan ik uit ervaring melden :+ 8)7
pi_153825230
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:13 schreef Postbus100 het volgende:
Ik lees even mee, en moet ook nog een regenpak scoren voor een reis :Y) .
Wat is softshell en hardshell?
Softshell is winddicht (en vaak druppelafstotend), hardshell is waterproof..
pi_153825231
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 09:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

-O-

[..]

Over gewicht kan ik me niet al te druk maken eigenlijk :@

[..]

Die jas heeft een capuchon ja.
Is er nog een magische manier om minder last van midgets te hebben?
Ja, kutmidgets :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:14:30 #219
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825234
quote:
De midges komen voor in nat en niet-gecultiveerd gebied. Vooral daar waar veen of moeras te vinden is. Om deze reden komen ze dan ook meer voor in het noorden en westen van Schotland dan in de andere delen. Gewoonlijk zijn ze actief van april/mei tot en met oktober. Problematisch voor ons mensen wordt het op het hoogtepunt: eind juni, juli en augustus.
Mooi, ik ga in het hoogseizoen in het westen lopen _O_

Gelukkig wel aan zee dus hopen op veel wind :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153825239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:08 schreef kanovinnie het volgende:
Qua kleding trouwens, wat zouden jullie meenemen?

Ik ga voor:
Jas
Regenjas (afhankelijk van welke jas ik ga kopen)
1 wandelbroek
1 paar wandelschoenen
1 paar avondschoenen (sportschoenen?)
2 paar wandelsokken (om de dag wisselen, het paar van gister even wassen in een stroompje en te drogen hangen aan de rugtas)
2 paar avondsokken
2 ondershirts
1/2 midlayer (fleecevest oid)
Ondergoed.

Veel? Weinig? Vergeet ik iets?
Misschien nog een muggennetje?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:15:46 #221
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825263
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:14 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, kutmidgets :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry :@ Engels is best lastig. Nederlands ook
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Misschien nog een muggennetje?
Voor over m'n gezicht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153825275
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:14 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Softshell is winddicht (en vaak druppelafstotend), hardshell is waterproof..
Thanks. Is hardshell ook winddicht?

Ik wil wel investeren in een goede regenjas mits deze leuk genoeg is voor dagelijks leven, wind- en regendicht is.
Somebody that I used to know
pi_153825285
Overigens draag ik ook altijd een muggen bang makende tropenblouse, ook al zit ik in Scandinavië of Schotland :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_153825287
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Sorry :@ Engels is best lastig. Nederlands ook

[..]

Voor over m'n gezicht?
Jep.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_153825293
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Thanks. Is hardshell ook winddicht?

Ik wil wel investeren in een goede regenjas mits deze leuk genoeg is voor dagelijks leven, wind- en regendicht is.
In principe wel.. Ik heb mezelf op een droge maar zeer koude en winderige winter wandeling in Wales in mijn waterproofs gehesen en bleef lekker warm ;)
pi_153825316
Pro-tip: vraag niet of ze ergens een 'midgetgolf course' hebben. Crazy Golf or Mini Golf.
Ja doei.
pi_153825322
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
Pro-tip: vraag niet of ze ergens een 'midgetgolf course' hebben. Crazy Golf or Mini Golf.
:D _O- daar heb ik wel eens een erg grappig gesprek over gehad met een Brit ja :')
pi_153825409
Ik heb vorig jaar deze voor 100 euro gekocht



en was daar erg blij mee. Was wel een koopje trouwens, normaal kost die over de 200 euro. North Face summit serie. Nu ook leuk genoeg om bij slecht weer aan te doen. En met een fleece er onder net zo warm als een winterjas. Ideaal voor sport in winter dus.

Ik zou niet én een hardshell en een softshell meenemen als ik ga trekken, trouwens. Dat is teveel gewicht. Als je de wintdichtheid nodig hebt, gewoon je hardshell aan.

Verder zou ik ook geen sportschoenen nog meenemen. Eventueel een paar sandalen dat je nog met sokken aankunt...
pi_153825452
quote:
Ah, zoiets heeft mijn huisgenoot en die mocht ik eventueel lenen :) Zal hem eens gaan testen op waterdichtheid.
Somebody that I used to know
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:27:43 #230
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825456
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik bedoel niet als in een paar gram gewicht besparen (ultra-lite mietjes :P ) maar het feit dat het comfortabeler loopt als je een broek hebt die licht is en soepel.
Duidelijk ^O^
quote:
[..]

Mijn eigen regenjas (mos groen) werkt om één of andere reden midges afstotend. Geen idee waarom. Mogelijk is het de kleur (die beesten zien in o.a. in ultra violet dus zij zien kleuren anders dan wij). Mijn midlayer (zwart) is echter een totale ramp! Vaak draag ik daarom mijn regenjas er overheen, ook als het niet regent. Capuchon helpt ook tegen midges heb ik gemerkt.
Ik wilde voor een felle kleur gaan, maar ik zal jouw tip in acht nemen en een groen/mosachtige jas bestellen. Hopelijk werkt het :P
quote:
Verder kun je overwegen om wat mosquito coils mee te nemen. Ik gebruik die tijdens het koken in het voorportaal van mijn tent en ook s'morgens voordat ik mijn tent uit stap en miljoenen midges mij opwachten in de tentopening (ze worden aangetrokken door de CO2 die je uitademt) doe ik even een paar minuten een mosquito coil aan in m'n tent en dat werkt erg effectief.
Dat is een goeie! Degene waarmee ik ga heeft er volgens mij wel een paar, maar ik zal zelf ook een doosje meenemen. Zijn er nog speciale voor midge's, of kan ik de gewone gebruiken?
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:25 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb vorig jaar deze voor 100 euro gekocht

[ afbeelding ]

en was daar erg blij mee. Was wel een koopje trouwens, normaal kost die over de 200 euro. North Face summit serie. Nu ook leuk genoeg om bij slecht weer aan te doen. En met een fleece er onder net zo warm als een winterjas. Ideaal voor sport in winter dus.

Ik zou niet én een hardshell en een softshell meenemen als ik ga trekken, trouwens. Dat is teveel gewicht. Als je de wintdichtheid nodig hebt, gewoon je hardshell aan.

Verder zou ik ook geen sportschoenen nog meenemen. Eventueel een paar sandalen dat je nog met sokken aankunt...
Ik heb geen sandalen :+
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:16 schreef xpompompomx het volgende:
Overigens draag ik ook altijd een muggen bang makende tropenblouse, ook al zit ik in Scandinavië of Schotland :)
Hawaii shirt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:29:45 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825485
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:08 schreef kanovinnie het volgende:
Qua kleding trouwens, wat zouden jullie meenemen?

Ik ga voor:
Jas
Regenjas (afhankelijk van welke jas ik ga kopen)
1 wandelbroek
1 paar wandelschoenen
1 paar avondschoenen (sportschoenen?)
2 paar wandelsokken (om de dag wisselen, het paar van gister even wassen in een stroompje en te drogen hangen aan de rugtas)
2 paar avondsokken
2 ondershirts
1/2 midlayer (fleecevest oid)
Ondergoed.

Veel? Weinig? Vergeet ik iets?
- Regenjas + regenbroek (licht)

- 1 Wandelbroek (die ik altijd aan heb behalve in bed)

- Avondschoenen heb ik niet. Ook niet nodig met die comfortabele Meindls. Op mijn laatste trek in Schotland had ik echter wel (lichtgewicht) kayak schoentjes mee om riviertjes over te steken (2 keer nodig gehad).

- Wandelsokken: inderdaad 2 paar (incl die je aan hebt).

- Avondsokken: 1 paar. Die blijven droog en worden niet vies aangezien ik ze alleen in de tent draag.

- Ondershirts: ik gebruik 2 merino baselayers: 1 voor overdag en één voor s'nachts. Die tweede blijft schoon maar is tevens je backup mocht er iets gebeuren met de eerste

- 1 midlayer inderdaad

- 2 onderbroeken (incl degene die je draagt)

- Zelf neem ik ook nog een fleece broek mee die ik onder mijn gewone broek kan dragen in kamp als het heel koud is en voor s'nachts

- Compressable donsjas of een dikkere fleece voor s'avonds / kamp

- Vergeet je handschoenen niet! Dunne sneldrogende handschoenen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:34:28 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825596
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:27 schreef kanovinnie het volgende:

Ik wilde voor een felle kleur gaan, maar ik zal jouw tip in acht nemen en een groen/mosachtige jas bestellen. Hopelijk werkt het :P

Pas op he! Mijn punt was juist dat ik eigenlijk niet goed weet waarom mijn jas midges afstotend werkt. Kan de kleur zijn maar ook de geur oid. Ik weet in elk geval wel dat die zwarte midlayer een absolute magneet is!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:36:36 #233
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825632
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

- Regenjas + regenbroek (licht)

- 1 Wandelbroek (die ik altijd aan heb behalve in bed)

- Avondschoenen heb ik niet. Ook niet nodig met die comfortabele Meindls. Op mijn laatste trek in Schotland had ik echter wel (lichtgewicht) kayak schoentjes mee om riviertjes over te steken (2 keer nodig gehad).

- Wandelsokken: inderdaad 2 paar (incl die je aan hebt).

- Avondsokken: 1 paar. Die blijven droog en worden niet vies aangezien ik ze alleen in de tent draag.

- Ondershirts: ik gebruik 2 merino baselayers: 1 voor overdag en één voor s'nachts. Die tweede blijft schoon maar is tevens je backup mocht er iets gebeuren met de eerste

- 1 midlayer inderdaad

- 2 onderbroeken (incl degene die je draagt)

- Zelf neem ik ook nog een fleece broek mee die ik onder mijn gewone broek kan dragen in kamp als het heel koud is en voor s'nachts

- Compressable donsjas of een dikkere fleece voor s'avonds / kamp

- Vergeet je handschoenen niet! Dunne sneldrogende handschoenen
Ik heb 's nachts eigenlijk nooit iets anders aan dan een onderbroek. Ben zelden wakker geworden omdat ik het koud had.

Wat voor soort handschoenen? Ik heb alleen stoffen handschoenen thuis en die zijn zeker niet sneldrogend :+

Ik zal nog even checken of ik over rivieren heen moet. Ik ga wel nog van die qamasche kopen trouwens.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Pas op he! Mijn punt was juist dat ik eigenlijk niet goed weet waarom mijn jas midges afstotend werkt. Kan de kleur zijn maar ook de geur oid. Ik weet in elk geval wel dat die zwarte midlayer een absolute magneet is!
Tsja, jij weet het niet, ik weet het niet, misschien werkt.

Of niet. Only one way to find out. :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153825701
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:27 schreef kanovinnie het volgende:

Hawaii shirt?
Nee, natuurlijk niet :P Zo'n safariachtig ding natuurlijk:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:44:13 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825752
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:25 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb vorig jaar deze voor 100 euro gekocht

[ afbeelding ]

en was daar erg blij mee. Was wel een koopje trouwens, normaal kost die over de 200 euro. North Face summit serie. Nu ook leuk genoeg om bij slecht weer aan te doen.
Lijkt me een prima jas. Nu ben ik wel benieuwd of die midges aantrekt of juist niet (vanwege de kleur discussie)

quote:
En met een fleece er onder net zo warm als een winterjas. Ideaal voor sport in winter dus.
Zo doe ik dat meestal ook. Hardshell voor water/ winddicht en een paar laagjes eronder voor warmte.

quote:
Ik zou niet én een hardshell en een softshell meenemen als ik ga trekken, trouwens. Dat is teveel gewicht. Als je de wintdichtheid nodig hebt, gewoon je hardshell aan.
Helemaal mee eens. Ik heb ook een fijne winddichte softshell maar die draag ik alleen thuis op dagen dat ik weet dat het droog blijft. Die gaat niet mee op treks.

Overigens heb ik ook een hele dunne goed ademende softshell die bijna niks weegt en niet meer ruimte inneemt dan een sinaasappel. Maar in de praktijk gebruik ik die nooit omdat het veel teveel flappert in de wind als ik in de Schotse heuvels ben. Dan draag ik toch nog liever de hardshell, ook al zweet ik daar meer in.

Toch ben ik nog steeds in de markt voor een waterafstotende softshell als die licht is, goed zit en ik er één kan vinden in een natuurkleur. Tot nu toe nog niet gevonden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825767
Hoe zit 't trouwens met midges en ander gespuis in Zweden?
Ja doei.
pi_153825778
Wij zijn vorige week een weekje naar Schotland geweest, kamperen enzo. Vroeg in juni, dachten we, dat kan nog wel, dachten we.

Ik zit nog helemaal onder ;(
Ja doei.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:45:48 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe zit 't trouwens met midges en ander gespuis in Zweden?
Hell.
Schijnt :P (antwoord over een maand)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825792
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe zit 't trouwens met midges en ander gespuis in Zweden?
Muggen. Muggen. Muggen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_153825822
;(

Muggen zijn al kut, en midges ook, uiteraard. Maar ik reageer er ook nog eens heel heftig op. elke beet groeit uit tot 'n echt grote bult met 'n heel plakkaat onder de huid :r
Ja doei.
pi_153825862
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:47 schreef motorbloempje het volgende:
;(

Muggen zijn al kut, en midges ook, uiteraard. Maar ik reageer er ook nog eens heel heftig op. elke beet groeit uit tot 'n echt grote bult met 'n heel plakkaat onder de huid :r
Ook bij de midgebites?? Bij mij gebeurt dat plakkatengedoe alleen bij muggen.. Midgebites kunnen wel netelroos tot gevolg hebben bij me, als het er genoeg zijn :+ ook leuk.. :')
pi_153825883
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:50 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ook bij de midgebites?? Bij mij gebeurt dat plakkatengedoe alleen bij muggen.. Midgebites kunnen wel netelroos tot gevolg hebben bij me, als het er genoeg zijn :+ ook leuk.. :')
Ja, ook.. ;( Teringdingen. Wel ietsje minder dan bij muggenbeten, maar nog steeds wel. Ze jeuken wel erger :X
Ja doei.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:51:20 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825887
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:36 schreef kanovinnie het volgende:

Ik heb 's nachts eigenlijk nooit iets anders aan dan een onderbroek. Ben zelden wakker geworden omdat ik het koud had.

Extra kleding is flexibeler dan een warmere slaapzak want die kleding kun je ook "gewoon" gebruiken. Die fleece broek gebruik ik nog best vaak. Na een dag lopen kan het opeens erg koud zijn als je opeens stil zit. Daarnaast kijk ik natuurlijk naar vogeltjes e.d. waarbij je langdurig stil staat op soms koude winderige locaties. En ik ben een koukleum (en klein met weinig vet, dus koel snel af).

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:36 schreef kanovinnie het volgende:

Wat voor soort handschoenen? Ik heb alleen stoffen handschoenen thuis en die zijn zeker niet sneldrogend :+

Winddicht is het belangrijkst. Neem je fietshandschoenen mee. (ik gebruik trouwens ook vaak fietshandschoenen voor dit doel)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153825899
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:51 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, ook.. ;( Teringdingen. Wel ietsje minder dan bij muggenbeten, maar nog steeds wel. Ze jeuken wel erger :X
Ja dat laatste klopt idd.. muggenbeten doen vaak gewoon pijn, dat is minder irritant :P
pi_153825922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe zit 't trouwens met midges en ander gespuis in Zweden?
Veel muggen, maar ook veel wind. Maar, ik vond dat de muggenbulten niet jeukten!

@ Kanovinnie: Vergeet niet een pet mee te nemen, en een zonnebril.

Ik had een paar dunne handschoenen bij me, die snel weer droogden.
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:54:48 #246
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153825934
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Extra kleding is flexibeler dan een warmere slaapzak want die kleding kun je ook "gewoon" gebruiken. Die fleece broek gebruik ik nog best vaak. Na een dag lopen kan het opeens erg koud zijn als je opeens stil zit. Daarnaast kijk ik natuurlijk naar vogeltjes e.d. waarbij je langdurig stil staat op soms koude winderige locaties. En ik ben een koukleum (en klein met weinig vet, dus koel snel af).
Denk dat ik voor de zekerheid een strakke hardloopbroek meeneem dan. Ook al ben ik groot met een beetje vet :P
quote:
[..]

Winddicht is het belangrijkst. Neem je fietshandschoenen mee. (ik gebruik trouwens ook vaak fietshandschoenen voor dit doel)
Ik heb alleen winterhandschoenen met lange vingers. Maar wel een goede reden om nieuwe handschoenen te kopen :7
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153825952
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Denk dat ik voor de zekerheid een strakke hardloopbroek meeneem dan. Ook al ben ik groot met een beetje vet :P

[..]

Ik heb alleen winterhandschoenen met lange vingers. Maar wel een goede reden om nieuwe handschoenen te kopen :7
Je kan natuurlijk ook een lange thermo-onderbroek proberen, scheelt meteen een boel ruimte en gewicht in je rugzak.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 10:56:57 #248
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153825960
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:54 schreef kanovinnie het volgende:

Ik heb alleen winterhandschoenen met lange vingers. Maar wel een goede reden om nieuwe handschoenen te kopen :7
Ja fietshandschoenen met lange vingers maar weinig isolatie. Dus windstopper handschoenen.

Zelfs in de Himalayas (winter!) voldeed dat in combinatie met een dunne merino liner
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:03:25 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826074
Voor de mensen in de UK: GoOutdoors is een perfecte plek voor outdoor spul. Ze hebben veel keuze en grote winkels door het hele land. Die hebben een -10% prijsgarantie, wat inhoudt dat als je ergens in een andere UK shop (incl online) het ook maar £0,01 goedkoper vindt, dan krijg je het voor die prijs min 10%! Ik koop bijna alles op die manier. Daarnaast hebben ze vaak speciale acties zoals een week lang -15% op alle schoenen, dat soort dingen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:04:22 #250
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826089
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook een lange thermo-onderbroek proberen, scheelt meteen een boel ruimte en gewicht in je rugzak.
Tsja, die hardloopbroek heb ik. Een thermoonderbroek moet ik weer kopen. Net als een andere slaapzak.

Mijn portemonnee heeft een eind :P
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja fietshandschoenen met lange vingers maar weinig isolatie. Dus windstopper handschoenen.

Zelfs in de Himalayas (winter!) voldeed dat in combinatie met een dunne merino liner
Ik heb deze:

die ga ik meenemen. Geen zin om ook weer nieuwe handschoenen te kopen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:08:02 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826159
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:04 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsja, die hardloopbroek heb ik. Een thermoonderbroek moet ik weer kopen. Net als een andere slaapzak.

Mijn portemonnee heeft een eind :P

[..]

Ik heb deze:
[ afbeelding ]
die ga ik meenemen. Geen zin om ook weer nieuwe handschoenen te kopen.
Helemaal mee eens. Gewoon gebruiken wat je hebt. F*ck consumerism! Ik geef mijn geld ook liever uit aan mooie reizen ipv aan spullen. Lekker wandelen door mooi landschap, daar heb je echt weinig speciaals voor nodig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:09:30 #252
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826186
MAargoed, deze jas dus:
http://www.thenorthface.n(...)e-jacket/p97219.html
Geen soft of hardshell toch? Wel geschikt of niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:13:30 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826244
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:09 schreef kanovinnie het volgende:
MAargoed, deze jas dus:
http://www.thenorthface.n(...)e-jacket/p97219.html
Geen soft of hardshell toch? Wel geschikt of niet?
HyVent, dus een hardshell. Lijkt me een prima jas. Redelijk vergelijkbaar met wat ik heb. Geen membraam dus relatief goed ademend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153826257
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Gewoon gebruiken wat je hebt. F*ck consumerism! Ik geef mijn geld ook liever uit aan mooie reizen ipv aan spullen. Lekker wandelen door mooi landschap, daar heb je echt weinig speciaals voor nodig.
Maar je loopt vast niet in een spijkerbroek door de bergen :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:16:36 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826296
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Maar je loopt vast niet in een spijkerbroek door de bergen :P
De broeken die ik in de bergen draag zijn goedkoper dan de meeste spijkerbroeken. Overigens draag ik dezelfde broeken ook thuis, want ze zitten lekker.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:16:49 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826301
Het blijft trouwens grappig (of triest) hoe de commercie een gratis activiteit als wandelen toch weer weet om te vormen tot iets wat zogenaamd vele honderden euro moet kosten aan speciale kleding e.d.!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:17:22 #257
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826308
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

HyVent, dus een hardshell. Lijkt me een prima jas. Redelijk vergelijkbaar met wat ik heb. Geen membraam dus relatief goed ademend.
Maar niet verkrijgbaar in mosgroen :o
Dan maar voor grijs.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:19:13 #258
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826343
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:16 schreef SeLang het volgende:
Het blijft trouwens grappig (of triest) hoe de commercie een gratis activiteit als wandelen toch weer weet om te vormen tot iets wat zogenaamd vele honderden euro moet kosten aan speciale kleding e.d.!
Waar ik zelf tegenaanloop (hihi) is dat ik niet weet wat ik nodig heb dus dan maar voor wat duurders ipv goedkopers ga zodat ik weet/hoop dat het goed genoeg is.

En het is denk ik ook afhankelijk van wat je wilt, waar je dat wilt doen, hoe je dat wilt doen en hoe hoog je eisen zijn.

Voor de mount everest heb je andere spullen nodig dan een bushwalk in Australië :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153826347
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:16 schreef SeLang het volgende:
Het blijft trouwens grappig (of triest) hoe de commercie een gratis activiteit als wandelen toch weer weet om te vormen tot iets wat zogenaamd vele honderden euro moet kosten aan speciale kleding e.d.!
ik heb daar op kungsleden erg om moeten lachen bij de mensen die we tegenkwamen. Standaard het duurste van het duurste. De duurste jassen de duurste broeken. Als je daar niet minstens 2 items van fjällräven aanhad viel je uit de toon.
pi_153826392
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:16 schreef SeLang het volgende:
Het blijft trouwens grappig (of triest) hoe de commercie een gratis activiteit als wandelen toch weer weet om te vormen tot iets wat zogenaamd vele honderden euro moet kosten aan speciale kleding e.d.!
/Schaamt zich voor zijn Norrøna jas :@
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_153826438
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik heb daar op kungsleden erg om moeten lachen bij de mensen die we tegenkwamen. Standaard het duurste van het duurste. De duurste jassen de duurste broeken. Als je daar niet minstens 2 items van fjällräven aanhad viel je uit de toon.
Fjallraven is wel heel mooi spul wat járen mee gaat O+ Maar de jassen zijn me te duur. Heb 2 broeken die echt geweldig zijn en een petje :P Ohja, en 2 bamboevezelshirts O+ O+
Ik vind het niet zo erg om er geld aan uit te geven, zolang het maar duurzaam is.
pi_153826454
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik heb daar op kungsleden erg om moeten lachen bij de mensen die we tegenkwamen. Standaard het duurste van het duurste. De duurste jassen de duurste broeken. Als je daar niet minstens 2 items van fjällräven aanhad viel je uit de toon.
Ik kom er zelden, maar ik liep laatst weer eens binnen bij Bever en je slaat echt steil achterover van wat alles kost :')
pi_153826465
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:24 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Ik kom er zelden, maar ik liep laatst weer eens binnen bij Bever en je slaat echt steil achterover van wat alles kost :')
Zulk spul moet je ook op internet kopen, een beetje zoeken scheelt je zo al tientallen euro's per item. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:27:26 #264
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826494
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:24 schreef Sunnythesun het volgende:
en een petje :P
Een merk petje? Ik loop bijna altijd met een legerpetje dat ik meer dan 4 jaar geleden in Cambodja heb gekocht voor een paar dollar omdat de zon daar zo fel was. Sindsdien nooit meer afgedaan (bij wijze van spreken)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:28:18 #265
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826515
Ik vind petjes echt kut trouwens. Dat knellende om me kop kan ik gewoon echt niet tegen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153826517
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een merk petje? Ik loop bijna altijd met een legerpetje dat ik meer dan 4 jaar geleden in Cambodja heb gekocht voor een paar dollar.
Ja, heb een echt fjallravenpetje :7 vet stoer ;) Ik heb nogal een klein hoofd dus niet alle petjes passen.. deze wel ;)
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:28:51 #267
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826529
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:25 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Zulk spul moet je ook op internet kopen, een beetje zoeken scheelt je zo al tientallen euro's per item. :)
Tsja, als je advies nodig hebt is een winkel wel weer makkelijk. :+
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:24 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik vind het niet zo erg om er geld aan uit te geven, zolang het maar duurzaam is.
Precies ^O^
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153826559
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tsja, als je advies nodig hebt is een winkel wel weer makkelijk. :+
eerst advies in de winkel, dan op internet kopen..Nee, dat probeer ik niet te doen..

Ik vertrouw had advies van veel verkopers niet, heb altijd het idee dat ze uit zijn op het duurste te verkopen. Ik probeer veel op internet te lezen over de technologie (hoeveel layers gore-tex, wat voor membraan, wat heeft dat voor effect), dan reviews te lezen van producten die ik overweeg en dan een beslissing nemen en online bestellen.
pi_153826573
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

eerst advies in de winkel, dan op internet kopen..Nee, dat probeer ik niet te doen..

Ik vertrouw had advies van veel verkopers niet, heb altijd het idee dat ze uit zijn op het duurste te verkopen. Ik probeer veel op internet te lezen over de technologie (hoeveel layers gore-tex, wat voor membraan, wat heeft dat voor effect), dan reviews te lezen van producten die ik overweeg en dan een beslissing nemen en online bestellen.
Dit. ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:32:57 #270
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826607
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:30 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

eerst advies in de winkel, dan op internet kopen..Nee, dat probeer ik niet te doen..
Dat doe ik ook niet. Die schoenen heb ik bij de bever gekocht, daar een aantal schoenen uitgeprobeerd en uiteindelijk voor deze gegaan. Ben ik misschien 2 tientjes meer kwijt, dat is dan maar zo.
quote:
Ik vertrouw had advies van veel verkopers niet, heb altijd het idee dat ze uit zijn op het duurste te verkopen. Ik probeer veel op internet te lezen over de technologie (hoeveel layers gore-tex, wat voor membraan, wat heeft dat voor effect), dan reviews te lezen van producten die ik overweeg en dan een beslissing nemen en online bestellen.
Het werd mij aangeraden door oa een vriendin en een jongen waarmee ik wel eens gefietst heb, als ik die al niet meer kan vertrouwen weet ik het ook niet meer :+

Aan wat voor eisen moeten jullie qamasche voldoen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153826645
Laatst trouwens nog een 'echte' Mountain Hardware donsjas gekocht in Kathmandu voor nog geen 15euro :D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:42:24 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826822
Wat betreft aankopen denk ik meestal in termen van "enablers": kan ik na die aankoop iets wat ik daarvoor niet kon? Enablers mogen geld kosten. Maar als iets geen enabler is dan ben ik terughoudend met mijn uitgaven. Natuurlijk is het niet altijd zo zwart-wit maar dat is het basisidee.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153826826
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat doe ik ook niet. Die schoenen heb ik bij de bever gekocht, daar een aantal schoenen uitgeprobeerd en uiteindelijk voor deze gegaan. Ben ik misschien 2 tientjes meer kwijt, dat is dan maar zo.

[..]

Het werd mij aangeraden door oa een vriendin en een jongen waarmee ik wel eens gefietst heb, als ik die al niet meer kan vertrouwen weet ik het ook niet meer :+

Aan wat voor eisen moeten jullie qamasche voldoen?
het hangt er ook vanaf wat ik koop. Schoenen vind ik wat anders dan een jas, bijvoorbeeld. Schoenen zijn veel belangrijker, en zou ik ook bij bever ofzo kopen. Eerst flink wat aanpassen, kijken wat het lekkerst zit. Maar, voordat ik daar heen ga zou ik wel kijken wat m'n eisen zijn icm wat ik ga doen.

Maar goed, dat doe ik bij alle grote dingen die ik koop. Sommige dingen koop ik het liefst in een winkel, andere vind ik geen enkel probleem om online te kopen..
pi_153826860
Ik heb onlangs voor het eerst iets onlinge kocht na het in de winkel geprobeerd te hebben :@ Voelde me wel heel schuldig, maar ergens ook weer niet, want het ging om een paar hardloopschoenen, en heb het duurste item dat ik wilde (en ook sneller nodig had) gewoon in de winkel gekocht en het tweede paar (wel voor 30 pond goedkoper :o ) online gevonden :@
Ja doei.
pi_153826895
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:43 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb onlangs voor het eerst iets onlinge kocht na het in de winkel geprobeerd te hebben :@ Voelde me wel heel schuldig, maar ergens ook weer niet, want het ging om een paar hardloopschoenen, en heb het duurste item dat ik wilde (en ook sneller nodig had) gewoon in de winkel gekocht en het tweede paar (wel voor 30 pond goedkoper :o ) online gevonden :@
Lullig voor de winkel, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet natuurlijk ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:45:57 #276
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826911
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Lullig voor de winkel, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet natuurlijk ;)
Ik vind het evengoed niet sjiek hoor. Je gaat toch naar de winkel voor advies? Moet dat dan gratis zijn?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_153826929
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Lullig voor de winkel, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet natuurlijk ;)
Nou ja, ik betaal ook graag voor de service en tijd die je krijgt, zeg maar. Men neemt daar wel echt de tijd voor je, kopje koffie erbij, gezellig praatje, etc. etc. Gewoon een fijne winkelervaring, die ik graag beleef als ik iets nieuws wil kopen en daar even over na moet denken/dingen moet proberen :Y Dus ik vond dat niet erg, om ze aan het eind van de rit gewoon netjes het paar schoenen dat ik wilde af te nemen, maar twee paar ging me net iets te ver :X
Ja doei.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juni 2015 @ 11:47:06 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153826937
In zo'n geval confronteer ik de winkel met het prijsverschil en vraag of ze de prijs kunnen matchen. Vaak doen ze dat wel (en GoOutdoors gaat er zelfs 10% onder zitten)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_153826943
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik vind het evengoed niet sjiek hoor. Je gaat toch naar de winkel voor advies? Moet dat dan gratis zijn?
Ze is niet zonder iets te kopen weer naar huis gegaan he :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 25 juni 2015 @ 11:48:27 #280
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153826971
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ze is niet zonder iets te kopen weer naar huis gegaan he :)
Ik doelde niet op motorbloempje hoor, meer in het algemeen.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:47 schreef SeLang het volgende:
In zo'n geval confronteer ik de winkel met het prijsverschil en vraag of ze de prijs kunnen matchen. Vaak doen ze dat wel (en GoOutdoors gaat er zelfs 10% onder zitten)
Ik ben eigenlijk niet zo van het korting vragen :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  † In Memoriam † donderdag 25 juni 2015 @ 13:15:44 #281
230491 Zith
pls tip
pi_153829046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe zit 't trouwens met midges en ander gespuis in Zweden?
Tijdens het wandelen weinig last van omdat het zo veel waait.

Zodra je een tent opzet zijn er oppeens 500 om je heen.

Zodra je een vuurtje stookt zijn ze er niet meer.

:P
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 25 juni 2015 @ 18:45:38 #282
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_153836110
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 11:22 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

/Schaamt zich voor zijn Norrøna jas :@
Dat zijn serieus goede spullen. Ik wandel altijd in de Bitihorn lightweight pants. Die dingen zitten geweldig, dat mag best wat kosten. Hier in Stockholm zit trouwens een outlet store van Norrøna, nog steeds duur maar het scheelt wel.
  donderdag 25 juni 2015 @ 19:08:48 #283
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_153836802
Ik draag een tatonka berg met t-vent of een vaude met sympatex. Beide prima ademend en waterdicht. Die laatste is een serieuze concurrent van goretex. De tatonka is ook op de fiets prettig dragen en luchtig tijdens inspannende activiteiten.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  donderdag 25 juni 2015 @ 20:23:01 #284
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_153839101
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:51 schreef FreeShooter het volgende:

[..]

Gaaf! Staat bij mij ook hoog op mijn todo lijst. Hoe ga je het doen?

In mijn eentje zou ik gaan kamperen, maar ik ga hem met mijn vader lopen.
Dus om gewicht te besparen gaan we in berghutten overnachten op basis van halfpension (avondeten en ontbijt).

We beginnen in La Fouly (Zwitserland) en gaan dan het rondje linksom wandelen.
De weersvoorspellingen zien er goed uit, misschien zelfs iets te warm. :)
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
  donderdag 25 juni 2015 @ 21:57:35 #285
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_153841714
Zijn er in Duitsland bivakzones/paalkampeerplekken langs de grote wandelroutes (eifelsteig etc.) En eventueel daarbuiten op andere plekken? Of ben je gewezen op campings. Heb weinig zin landeigenaren te benaderen of wild te kamperen.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_154031070
Dit lijkt me zo k*t...
http://www.omroepbrabant.(...)te+route+bekend.aspx

Hoewel terecht enzo vanwege de hitte, je heb natuurlijk getraind voor die 80.
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 23:06:10 #287
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_154072294
M'n zoon is de route du cretes(Vogezen) aan het afwandelen met een vriend van hem. Op mijn bergschoenen...voel me trots. Ik mag dan een paar kilo te veel wegen, maar ik weet m'n kind te inspireren om wild te kamperen in de bergen ipv zuipen op een Costa. En fiets nu zelf in Bretagne van camping naar camping, elke dag helemaal kapot maar happy. Mag ik blij zijn?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_154078219
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 23:06 schreef Captain_Fabulous het volgende:
M'n zoon is de route du cretes(Vogezen) aan het afwandelen met een vriend van hem. Op mijn bergschoenen...voel me trots. Ik mag dan een paar kilo te veel wegen, maar ik weet m'n kind te inspireren om wild te kamperen in de bergen ipv zuipen op een Costa. En fiets nu zelf in Bretagne van camping naar camping, elke dag helemaal kapot maar happy. Mag ik blij zijn?
Ja :Y ^O^ *O*
Somebody that I used to know
pi_154149964
Vraagje: ik heb net nieuwe wandelschoenen en ben ze aan het inlopen. Zo ook gisteren 2x 5km gelopen. Maar nu heb ik spierpijn op mijn scheenbenen. Is dat normaal/logisch? Is dat een kwestie van inlopen of doe ik iets fout?
Somebody that I used to know
  dinsdag 7 juli 2015 @ 21:27:23 #290
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_154153626
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 19:27 schreef Postbus100 het volgende:
Vraagje: ik heb net nieuwe wandelschoenen en ben ze aan het inlopen. Zo ook gisteren 2x 5km gelopen. Maar nu heb ik spierpijn op mijn scheenbenen. Is dat normaal/logisch? Is dat een kwestie van inlopen of doe ik iets fout?
Had ik ook nadat ik ~8km had gelopen. Tweede keer was alweer minder.
Ik heb relatief zware schoenen. Komt gewoon door de inspanning. Ik zou wachten tot de spierpijn weg is, dan nog een dag voordat je weer gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_154155028
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Had ik ook nadat ik ~8km had gelopen. Tweede keer was alweer minder.
Ik heb relatief zware schoenen. Komt gewoon door de inspanning. Ik zou wachten tot de spierpijn weg is, dan nog een dag voordat je weer gaat.
Top, dankje! ^O^ Zoiets dacht ik al maar wilde het even zeker weten voor ik dingen ga overbelasten.
Somebody that I used to know
  donderdag 9 juli 2015 @ 08:41:10 #292
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_154191560
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik bedoel niet als in een paar gram gewicht besparen (ultra-lite mietjes :P ) maar het feit dat het comfortabeler loopt als je een broek hebt die licht is en soepel.

[..]

Mijn eigen regenjas (mos groen) werkt om één of andere reden midges afstotend. Geen idee waarom. Mogelijk is het de kleur (die beesten zien in o.a. in ultra violet dus zij zien kleuren anders dan wij). Mijn midlayer (zwart) is echter een totale ramp! Vaak draag ik daarom mijn regenjas er overheen, ook als het niet regent. Capuchon helpt ook tegen midges heb ik gemerkt.

Verder kun je overwegen om wat mosquito coils mee te nemen. Ik gebruik die tijdens het koken in het voorportaal van mijn tent en ook s'morgens voordat ik mijn tent uit stap en miljoenen midges mij opwachten in de tentopening (ze worden aangetrokken door de CO2 die je uitademt) doe ik even een paar minuten een mosquito coil aan in m'n tent en dat werkt erg effectief.
Waar koop jij die coils?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_154216816
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 21:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Had ik ook nadat ik ~8km had gelopen. Tweede keer was alweer minder.
Ik heb relatief zware schoenen. Komt gewoon door de inspanning. Ik zou wachten tot de spierpijn weg is, dan nog een dag voordat je weer gaat.
Gisteren opnieuw 2x5km gelopen, en vandaag geen spierpijn *O* Ik denk dat ik morgen een lange tocht van 20 km ga maken met bepakking. Nog nooit gedaan, dus ben benieuwd :)
Somebody that I used to know
pi_154217065
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 10:51 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Gisteren opnieuw 2x5km gelopen, en vandaag geen spierpijn *O* Ik denk dat ik morgen een lange tocht van 20 km ga maken met bepakking. Nog nooit gedaan, dus ben benieuwd :)
Dat is wel eenn hele grote sprong omhoog qua belasting :@
pi_154217106
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:02 schreef computergirl het volgende:

[..]

Dat is wel eenn hele grote sprong omhoog qua belasting :@
Wat zou je dan adviseren? :@

Edit: bepakking is trouwens 13 kilo ofzo, geen 20. Mocht dat iets uitmaken.
Somebody that I used to know
pi_154217273
Korter met bepakking of langer zonder. Ik weet natuurlijk niet hoe geoefend jij bent, of dat je alleen moet wennen aan nwe schoenen. Maar in een keer max afstand verdubbelen kan slecht uitpakken.
Als je na 10 km al verrekt van de pijn kan je niet altijd stoppen als er geen alternatief is.
pi_154217721
Oh kende dit topic niet O+

Wij zijn gek op hiken.

Vorig jaar in Noorwegen geweest was fantastisch.

La palma was ook heel tof door de caldera heen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_154218255
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:10 schreef computergirl het volgende:
Korter met bepakking of langer zonder. Ik weet natuurlijk niet hoe geoefend jij bent, of dat je alleen moet wennen aan nwe schoenen. Maar in een keer max afstand verdubbelen kan slecht uitpakken.
Als je na 10 km al verrekt van de pijn kan je niet altijd stoppen als er geen alternatief is.
Mijn vader heeft zojuist de afstand verkleind ;) Ik wilde naar hun camping toelopen (20 km), maar ze kiezen een andere camping, op 13 km afstand vanaf mijn huis. Dat is beter te doen.
Somebody that I used to know
pi_154222513
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mijn vader heeft zojuist de afstand verkleind ;) Ik wilde naar hun camping toelopen (20 km), maar ze kiezen een andere camping, op 13 km afstand vanaf mijn huis. Dat is beter te doen.
^O^
pi_154227876
Net terug van een weekje Winterberg. Lekkere wandelingen gemaakt daar. :Y Knietjes hebben zich goed gehouden gelukkig, ook bij de afdalingen die soms best pittig waren. Niet heel belachelijk veel km gemaakt, zo'n 43. Eerste paar dagen was het simpelweg te warm.. :+ Was wel een goede training!
pi_154227978
Oh. vol.. :s)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')