Mee eens. Maar gezien de staat van ons nieuws stelt onze democratie ook niet veel voor en dat is ook zo helaas.quote:Op zaterdag 13 september 2014 17:50 schreef trancethrust het volgende:
Een staat kan prima een onafhankelijk nieuwsbedrijf runnen. Zou zelfs zeggen dat dat een graadmeter is van een democratie.
Vanmorgen op Radio 1, kort bericht over de verkiezingen in zweden, werd wel verteld dat er "angst bestond" dat de "anti immigratie" partij zou verdubbelen, maar niet hoe groot ze waren, verdubbelen? Van 0,5% naar 1% van de stemmen, of van 10% naar 20%?quote:Op zaterdag 13 september 2014 18:46 schreef Fir3fly het volgende:
Mjah, los van wat nieuws is en wat niet (en die maffe 'propaganda' discussie) vind ik de algemene kwaliteit ook gewoon slecht. Ik wil meer cijfers zien, meer harde feiten en geen gespeculeer van elke halvegare op straat.
Hoe beter de kwaliteit van een overheidsgefinancieerd journaal, hoe meer democratisch de samenleving.quote:
Maak dat Ryon maar wijs.quote:Op zondag 14 september 2014 15:45 schreef Samuray13 het volgende:
Het probleem met de NOS is dat het op politiek vlak de regeringsbeleid volgt. Zoals in de Palestijnse kwestie of de affaire met Demmink.
Het is niet onafhankelijk.
Je denkt serieus dat het een foutje geweest kon zijn?quote:Op dinsdag 9 september 2014 23:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb al vele jaren de indruk dat de NOS een veel beter journaal zou kunnen maken maar de concrete aanleiding dat ik er maar eens over begin is een blunder die de NOS laatst maakte. Een journalist van de alom gerespecteerde BBC stelde een vraag aan Poetin over die MH17. Poetin reageerde maar hij gaf inhoudelijk geen antwoord, het bekende gemanipuleer wat mensen leren bij een cursusje omgaan met de media. De NOS besloot daarom om zijn reactie niet uit te zenden. Echter liet de NOS naadloos op het stellen van de vraag een weglopende Poetin zien, hiermee suggereerde de NOS dat Poetin helemaal niet reageerde.
Hier zijn twee verklaringen voor mogelijk:
• spinning/propaganda
• gebrek aan tijd voor item en het daarom halfslachtig doen, iets wat m.i. in dit geval een domme keuze zou zijn aangezien dit voor Nederlanders een belangrijk onderwerp is
Ook indien het tweede genoemde het motief was is het een onhandige actie maar het riep bij mij weer de vraag op of dat de kern van het probleem niet is dat de journaaluitzendingen te kort zijn (veel korte uitzendingen per dag, waarom niet 1 langere?), de NOS tegenwoordig te weinig tijd besteedt aan het echte nieuws - maar wel veel tijd verspillen met straatinterviewtjes (nieuwswaarde = 0) en de NOS zich teveel schuldig maakt aan dumbing down gedrag. Voor dat laatste ken ik geen Nederlandse vertaling. http://en.wikipedia.org/wiki/Dumbing_down
Het feit dat het voor 100% door de staat wordt betaald, en niet direct door de kijers/burgers geeft al aan dat de NOS vrij gemakkelijk als vehikel van de staat gebruikt kan worden. Daar heb je nog niet eens kwade wil voor nodig: een paar keer dreigen met bezuinigen, het ook eens echt doen, of een keer of 4, en voilá, je krijgt zelfcensuur bij zo'n omroep.quote:Op donderdag 12 mei 2016 19:38 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
De NOS is gewoon onderdeel van de gevestigde orde.
Hoelang wil je het nieuws maken? Twee uur?quote:Op donderdag 12 mei 2016 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Meer ontopic: het probleem van het NOS-journaal is dat het de kijker te weinig serieus neemt. Voor hoogopgeleide/intelligente Nederlanders is het allang niet meer interessant om via het NOS-journaal het nieuws te volgen. Veel te oppervlakkig (dus geen enkele diepgang), veel te kort, veel te simplistisch, veel te weinig scherpe analyses...
Denk niet dat dit slechts mijn mening is, ik hoor het van alle hoogopgeleide mensen die ik ken dat ze het NOS-journaal niet bekijken.
Wil je die kijkers weer terugkrijgen (mogelijk ten koste van andere kijkers. /care), maak de hoofduitzending langer (exclusieef weerpraatje, straatinterviews, sfeerbeelden etc.), besteed eens tot een half uur aan 1 onderwerp, laat in de studio meer deskundige mensen aan het woord om de ontwikkelingen te duiden etc.
Als de NOS dat doet dan zullen die mensen weer gaan kijken. Misschien via het internet maar dat doet er niet toe bij een publieke omroep.
Met kijkplicht aub.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 08:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoelang wil je het nieuws maken? Twee uur?
Het journaal moet dus een Nieuwsuur of 1Vandaag worden? Top idee, Bram.quote:Op donderdag 12 mei 2016 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Meer ontopic: het probleem van het NOS-journaal is dat het de kijker te weinig serieus neemt. Voor hoogopgeleide/intelligente Nederlanders is het allang niet meer interessant om via het NOS-journaal het nieuws te volgen. Veel te oppervlakkig (dus geen enkele diepgang), veel te kort, veel te simplistisch, veel te weinig scherpe analyses...
Denk niet dat dit slechts mijn mening is, ik hoor het van alle hoogopgeleide mensen die ik ken dat ze het NOS-journaal niet bekijken.
Wil je die kijkers weer terugkrijgen (mogelijk ten koste van andere kijkers. /care), maak de hoofduitzending langer (exclusieef weerpraatje, straatinterviews, sfeerbeelden etc.), besteed eens tot een half uur aan 1 onderwerp, laat in de studio meer deskundige mensen aan het woord om de ontwikkelingen te duiden etc.
Als de NOS dat doet dan zullen die mensen weer gaan kijken. Misschien via het internet maar dat doet er niet toe bij een publieke omroep.
En dat waardeer ikquote:Op donderdag 12 mei 2016 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik houd hier geen pleidooi voor andere omroepen, ik wijs op de balk die mensen in hun oog hebben, veroorzaakt door de nationaliteit-gerelateerde bias.
Niet als de dag van gisteren, maar er staat mij wel iets van bij.quote:Herinner jij je de uitspraak van Maxime Verhagen dat de media (lees: NPO) minder kritisch moet zijn richting de politici en dat ze op moeten houden met satire te bedrijven?
Nee, absoluut geen toeval.quote:Zou het toeval zijn dat na die uitspraak, waar in eerste instantie geen gehoor aan werd gegeven, er onevenredig (meer dan wat je met de eurocrisis kan legitimeren) veel werd bezuinigd op de NPO, dat satire als sneeuw voor de zon verdween en dat ineens politici met fluwelen handschoentjes werden geïnterviewd en er geen kritische beschouwingen meer waren?
Ik denk het niet. Ik geloof niet zo in toeval als het te vaak voor moet komen om dit soort dingen te verklaren.
Je gaat totaal voorbij aan de corruptie. Het wordt niet beter met een ander formatje, maar met andere mensen. Dat is bijna onmogelijk, omdat het zo groot en machtig is geworden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |