abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144376180
Ik heb al vele jaren de indruk dat de NOS een veel beter journaal zou kunnen maken maar de concrete aanleiding dat ik er maar eens over begin is een blunder die de NOS laatst maakte. Een journalist van de alom gerespecteerde BBC stelde een vraag aan Poetin over die MH17. Poetin reageerde maar hij gaf inhoudelijk geen antwoord, het bekende gemanipuleer wat mensen leren bij een cursusje omgaan met de media. De NOS besloot daarom om zijn reactie niet uit te zenden. Echter liet de NOS naadloos op het stellen van de vraag een weglopende Poetin zien, hiermee suggereerde de NOS dat Poetin helemaal niet reageerde.
Hier zijn twee verklaringen voor mogelijk:
• spinning/propaganda
• gebrek aan tijd voor item en het daarom halfslachtig doen, iets wat m.i. in dit geval een domme keuze zou zijn aangezien dit voor Nederlanders een belangrijk onderwerp is

Ook indien het tweede genoemde het motief was is het een onhandige actie maar het riep bij mij weer de vraag op of dat de kern van het probleem niet is dat de journaaluitzendingen te kort zijn (veel korte uitzendingen per dag, waarom niet 1 langere?), de NOS tegenwoordig te weinig tijd besteedt aan het echte nieuws - maar wel veel tijd verspillen met straatinterviewtjes (nieuwswaarde = 0) en de NOS zich teveel schuldig maakt aan dumbing down gedrag. Voor dat laatste ken ik geen Nederlandse vertaling. http://en.wikipedia.org/wiki/Dumbing_down
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144376255
Zou het niet veel meer voor de hand liggen om in deze tijd te stoppen met zoveel korte uitzendingen per dag te maken en nu over te stappen op 1 lange uitzending van een uur (netto, zonder reclame!) per dag? Mensen hoeven het immers al lang niet meer live te bekijken, maak een fatsoenlijke website en mensen kijken daar wel naar de items die hen interesseert. Op die website kan je ook aparte hoekjes hebben voor feitelijke berichtgeving, duiding en hier behoefte aan bestaat opinie.
#NoDAPL
pi_144376312
Mezelf maar even citeren.

quote:
15s.gif Op dinsdag 9 september 2014 21:38 schreef Elfletterig het volgende:
Het NOS Journaal boet de laatste tijd steeds meer aan geloofwaardigheid in. Een tijdje terug ging Gelauff vanaf zijn vakantieadres al door het stof omdat het Journaal de uit de hand gelopen Gaza-demonstratie in Den Haag negeerde. Nu weer dit voorval, waar opnieuw knullig is gehandeld.

Het gaat eigenlijk al bergafwaarts sinds het Journaal naar Jip-en-Janneke-taal is afgegleden. Ook qua journalistiek worden ze steeds vaker door RTL Nieuws en andere media voorbijgestreefd. En dan nog die knullige grote videowalls en dat stomme geloop door het beeld. Het RTL Nieuws straalt veel meer rust uit. Ook is de eenheid tussen bulletin, app en website stukken beter dan bij het Journaal.
pi_144376320
Zelf verder kijken dan je neus lang is zou ik zeggen. :')
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_144376341
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 23:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zou het niet veel meer voor de hand liggen om in deze tijd te stoppen met zoveel korte uitzendingen per dag te maken en nu over te stappen op 1 lange uitzending van een uur (netto, zonder reclame!) per dag? Mensen hoeven het immers al lang niet meer live te bekijken, maak een fatsoenlijke website en mensen kijken daar wel naar de items die hen interesseert. Op die website kan je ook aparte hoekjes hebben voor feitelijke berichtgeving, duiding en hier behoefte aan bestaat opinie.
Ze kunnen gewoon beter een langer durend kwalitatief hoogstaand journaal maken ja. Ze maken zich zeker schuldig aan 'dumbing down' gedrag. De mensen die naar het journaal kijken zijn geen mongolen....

En minder aan hypes meedoen zou ook wel helpen.

Voor nieuwsuur zou ik zeggen: geen sport maar wel uitgebreidere interviews, en niet teveel onbenullig binnenlandnieuws en niet kritiekloos uitspraken van "experts" aannemen...
pi_144376373
Wat mij vaak verbaast is dat je met een klein beetje moeite op internet veel betere duiding en achtergronden weet te vinden dan het Journaal. Je zou toch verwachten dat de heren en dames journalisten dat stukje achtergrond-onderzoek gedaan hebben, maar nee..
pi_144376391
Tja het NOS Journaal moest jaren geleden meer toegankelijker worden voor "het volk".
Dit is het resultaat
pi_144376504
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mezelf maar even citeren.

[..]

Hans Laroes was toch verantwoordelijk voor de verandering van een min of meer serieus journaal naar een journaal wat alles in Jip- en Janneketaal moest uitleggen (dumbing down) en wat straatinterviewtjes moest uitzenden, dit laatste op initiatief van dat familielid van Michel van Praag (Marga?). Niet dat alles wat Laroes deed slecht was en dat hij per se het probleem is, je moet niet meer verlangen van je werknemers en hun opvolgers dan dat ze aankunnen.
#NoDAPL
pi_144376595
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Tja het NOS Journaal moest jaren geleden meer toegankelijker worden voor "het volk".
Dit is het resultaat
Newsflash: "het volk" bereik je toch niet met serieuze verslaggeving die er toe doet. Boeiend. Als je per se een opvoedende taak op je wil nemen kom dan met een 'volkseditie' naast een serieuze editie in plaats van in plaats van... ;)
Zoals ze deden met het journaal wat ergens tussen 10 en 11 op Ned3 werd uitgezonden (ik weet niet of dat dat nog steeds zo is). Niets mis mee maar je moet het naast elkaar doen en niet in plaats van...
#NoDAPL
pi_144376695
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Newsflash: "het volk" bereik je toch niet met serieuze verslaggeving die er toe doet. Boeiend. Als je per se een opvoedende taak op je wil nemen kom dan met een 'volkseditie' naast een serieuze editie in plaats van in plaats van... ;)
Zoals ze deden met het journaal wat ergens tussen 10 en 11 op Ned3 werd uitgezonden (ik weet niet of dat dat nog steeds zo is). Niets mis mee maar je moet het naast elkaar doen en niet in plaats van...
Tja...In 2012 al aangekondigd

http://www.profnews.nl/988080/nos-journaal-wil-meer-jonge-kijkers
pi_144376708
Edit: doe toch maar hier verder.

[ Bericht 85% gewijzigd door Specularium op 10-09-2014 00:54:35 ]
  woensdag 10 september 2014 @ 01:14:34 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_144377923
Edit: maar even een copy-paste van mijn bericht dat ik in het gesloten topic plaatste:

TS komt er eindelijk achter dat we hier massaal geïndoctrineerd worden door een partijdige media...

Waarom denk je dat we nu ook iedere dag shockerende beelden uit Irak te zien krijgen van de verschrikkingen aangericht door ISIS, terwijl we de voorgaande jaren vrijwel geen beelden zagen van alle slachtoffers door westerse bombardementen en drone-attacks!? Alsof dat 'schoon' en 'onschuldig' was allemaal.

Het nieuws is niet objectief of onafhankelijk. Het is een WAPEN dat gebruikt wordt om de bevolking achter een bepaald doel te krijgen, dus de tegenstander compleet zwart maken zodat iedereen daar angst en haat voor voelt, en vervolgens is er dus een basis om weer even een gewapend conflict aan te gaan.
pi_144377946
Mods: waarom geen merge met het vorige topic? Ik kan hier ook mijn vorige reactie quoten maar dat schiet niet op zo.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_144378059
Ik weet niet of het nieuws vroeger objectiever was dan tegenwoordig, maar ik heb wel gemerkt dat ik sinds de komst van internet me niet meer eenzijdig laat inlichten over een onderwerp. En daarnaast vind ik de restyling van het nieuws - weet niet precies wanneer dat in gang is gezet - op zijn zachts gezegd een achteruitgang.

Dat de baas van de NOS ook nog eens ongelukkig omgaat met het feit dat er gewoon nieuws duidelijk anders wordt gebracht dan de feiten laten zien (mbt Poetin), geeft voor mij aan dat ik het NOS-journaal zeker niet als enige of objectieve bron kan nemen, wil ik weten wat er werkelijk speelt.

Het is gewoon een feit dat men niet alles weet en dat probeert te verhullen. Daarnaast zal men de eigen agenda proberen te volgen, helaas krijg ik als kijker niet te horen wat ze weten en wat ze daarvan geschikt achten voor mij als kijker en wat niet. Wat dat betreft is het sowieso een gevalletje gebrekkige informatievoorziening :)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_144378144
quote:
.. helaas krijg ik als kijker niet te horen wat ze weten en wat ze daarvan geschikt achten voor mij als kijker en wat niet
Ze hebben een mooie website waar ze alles op kunnen zetten, zodat je zelf kan oordelen. Maar dat doen ze niet.

Hetzelfde geldt trouwens voor het copy-paste nieuws van Novum, dat is vaak ook van net zo bedroevende kwaliteit.
pi_144379360
Vroeger was het journaal een stuk beter inderdaad. En toen had je ook nog programma's voor achtergronden zoals Netwerk en Nova. Nu is alles een fucking talkshow geworden. :r En maar verbaasd zijn dat de jeugd alleen nog maar van het internet z'n nieuws haalt.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  Trouwste user 2022 woensdag 10 september 2014 @ 08:49:04 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_144380220
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_144380304
quote:
99s.gif Op woensdag 10 september 2014 01:14 schreef Yi-Long het volgende:
Edit: maar even een copy-paste van mijn bericht dat ik in het gesloten topic plaatste:

TS komt er eindelijk achter dat we hier massaal geïndoctrineerd worden door een partijdige media...

Waarom denk je dat we nu ook iedere dag shockerende beelden uit Irak te zien krijgen van de verschrikkingen aangericht door ISIS, terwijl we de voorgaande jaren vrijwel geen beelden zagen van alle slachtoffers door westerse bombardementen en drone-attacks!? Alsof dat 'schoon' en 'onschuldig' was allemaal.
Ik kan mij de beelden van kapot-gebombardeerde woonblokken in Irak anders nog wel herinneren. Sowieso werd/wordt er steevast melding van gemaakt in de westerse media wanneer er burgerslachtoffers zijn gevallen bij acties van de NAVO of de Amerikanen.

Ik pleit de media zeker niet vrij en men laat her en der ook zeker steken vallen, maar begrippen als indoctrinatie moeten niet te pas en onpas worden gebruikt, naar mijn idee.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144380315
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Dit is het resultaat
Samen met dat er een bizarre hoeveelheid koninkjes zitten, die, lijkt het, allemaal links zijn gebrainwashed, is dit wat je krijgt inderdaad.

Een soort politiek extreem correct staatsjournaal van bedenkelijk niveau.

quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:02 schreef Nemephis het volgende:
Wat mij vaak verbaast is dat je met een klein beetje moeite op internet veel betere duiding en achtergronden weet te vinden dan het Journaal. Je zou toch verwachten dat de heren en dames journalisten dat stukje achtergrond-onderzoek gedaan hebben, maar nee..
Of ze mogen het niet laten zien. Daar wel eens over nagedacht?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144380362
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 00:02 schreef Nemephis het volgende:
Items van het journaal zijn korte, hapklare brokken. Er is daardoor vaak ook weinig ruimte voor duiding en achtergronden. Daar zijn programma's zoals Nieuwsuur voor bedoeld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_144380406
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 08:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Items van het journaal zijn korte, hapklare brokken. Er is daardoor vaak ook weinig ruimte voor duiding en achtergronden. Daar zijn programma's zoals Nieuwsuur voor bedoeld.
Nieuwsuur en Shownieuws.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 10 september 2014 @ 09:05:20 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_144380415
Tja, probeer maar eens conflicten met een geschiedenis van vele jaren te condenseren in een krap half uurtje. Dan ga je altijd dingen moeten weglaten. En er zijn altijd huilies die vinden dat de verkeerde dingen weggelaten worden en er zijn altijd alu-hoedjes die 'propaganda' beginnen te roepen.

Terwijl, als je die huilies en alu-hoedjes het nieuws zou laten doen, ze ook dingen weg zouden laten waarover anderen kwaad worden.
  woensdag 10 september 2014 @ 09:13:34 #23
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_144380509
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Tja, probeer maar eens conflicten met een geschiedenis van vele jaren te condenseren in een krap half uurtje.
Dat is natuurlijk onzin. Voor achtergronden zijn er programma's als Eenvandaag en Netwerk. We hebben het nu over het nieuws, recente ontwikkelingen dus. Het moet toch mogelijk zijn om die waarheidsgetrouw weer te geven.
  woensdag 10 september 2014 @ 09:20:29 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_144380603
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Voor achtergronden zijn er programma's als Eenvandaag en Netwerk. We hebben het nu over het nieuws, recente ontwikkelingen dus. Het moet toch mogelijk zijn om die waarheidsgetrouw weer te geven.
Dat is een stuk moeilijker dan je schijnt te denken. Als je een filmpje van Poetin hebt, dan moet je kiezen of je zijn antwoord uitzendt of de vragen. Doe je het eerste, dan gaan de anti-Poetin-boys huilen dat je Poetin z'n propaganda laat uitstorten, doe je het tweede, dan gaan de Poetin-fanboys huilen dat je doet alsof hij niet antwoord. Zend je het beide uit, dan ga je andere items moeten schrappen/verkorten.

En zo geldt het voor zoveel dingen: vertel je wel wat Israël heeft uitgevreten maar niet wat de Palestijnen hebben uitgevreten, dan krijg je ruzie. Vertel je niet wat Israël heeft uitgevreten maar wel wat de Palestijnen hebben uitgevreten, dan krijg je ook ruzie. Vertel je beiden, dan zul je iets anders (bijvoorbeeld het Poetin-filmpje) moeten schrappen.

Oh, en over dat schrappen gesproken: dat kun je ook nooit goed doen. Als je een uit de hand gelopen demo niet uitzendt, dan krijg je te horen dat je dingen onder de mat probeert te vegen. Zend je het wel uit, dan blaas je iets op voor propagandadoeleinden.

Huilies en alu-hoedjes vinden altijd wel wat om over te zeiken. Nieuws is daarbij een dankbaar doelwit, omdat je achter iedere redactionele keuze kwade wil kunt zoeken.
pi_144380695
Als je wil kun je op de publieke omroepen van journaal naar achtergrond naar actualiteiten-rubriek zappen, dus je klacht is ongegrond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')