http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat praten die goedpraters precies goed? Want ik weet nu even niet of ik jouw post wel goed begrijp.
Wat ik in een eerdere reactie al zei, het gaat niet alleen om zwarte piet, deze discussie is de druppel die de emmer doet overlopen.quote:
Gelukkig maar.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:15 schreef Kanjer het volgende:
http://www.omroepwest.nl/(...)m_source=twitterfeed
Er zijn gelukkig ook verstandige burgemeesters.
Nieuwe tekst:quote:Zijn knecht staat te lachen
en roept ons reeds toe.
Wie zoet is krijgt lekkers,
wie stout is de roe.
Sinterklaasje, kom maar binnenquote:Kijk, Piet staat te lachen
en roept naar de kant:
'Ik heb genoeg lekkers
voor heel Nederland!
Nieuwe tekst:quote:Sinterklaasje,
kom maar binnen met je knecht
Want we zitten allemaal even recht
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.quote:kom maar binnen met je Piet
want we zingen allemaal blij een lied
Dat meen je toch niet? - hoop ik -quote:Op donderdag 11 september 2014 00:38 schreef Ceberut het volgende:
Er zijn nu ook al liedjes aangepast! Mooie ontwikkeling!
http://www.parool.nl/paro(...)-dek-te-lachen.dhtml
Zie ginds komt de stoomboot
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Sinterklaasje, kom maar binnen
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.
Och joh, het is weer gewoon een pure trol actie van onze grote Fok Anti Piet (FAP) Ceberut. Het topic dreigde weer in de vergetelheid te raken en hij geniet zo van het stangen.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat meen je toch niet? - hoop ik -
Ja hoor, we veranderen wat etiketjes en er zit een andere inhoud in de potjes. Zo werkt het.
Leuk hoor voor de multiculti's dat een of ander bedrijfje, groepje mensen of wat dan ook voor zichzelf wat tekstjes aanpast, daarom gaat de rest van het volk dat nog niet volgen. Bovendien, iemand die denkt dat je zomaar even teksten van een liedje kan wijzigen beschikt over weinig muzikaal/poëtisch inzicht. Niet dat het hoogcultuur is maar de tekst is een wezenlijk onderdeel van een lied, de klanken van de woorden vormen een onlosmakelijk geheel met de muziek. Mede daarom zijn vertalingen van liedjes meestal ruk. Je kan er wat van maken maar dat vergt veel creativiteit, daar is hier geen sprake van.
Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Heeft zo'n paarse nichterige Teletubbie dezelfde impact als een Zwarte Piet? Dit los van de boemanfunctie die ZP had.
Niet zo happen joh.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja hoor, we veranderen wat etiketjes en er zit een andere inhoud in de potjes. Zo werkt het.
Leuk hoor voor de multiculti's dat een of ander bedrijfje, groepje mensen of wat dan ook voor zichzelf wat tekstjes aanpast, daarom gaat de rest van het volk dat nog niet volgen. Bovendien, iemand die denkt dat je zomaar even teksten van een liedje kan wijzigen beschikt over weinig muzikaal/poëtisch inzicht. Niet dat het hoogcultuur is maar de tekst is een wezenlijk onderdeel van een lied, de klanken van de woorden vormen een onlosmakelijk geheel met de muziek. Mede daarom zijn vertalingen van liedjes meestal ruk. Je kan er wat van maken maar dat vergt veel creativiteit, daar is hier geen sprake van.
Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Heeft zo'n paarse nichterige Teletubbie dezelfde impact als een Zwarte Piet? Dit los van de boemanfunctie die ZP had.
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.quote:Op donderdag 11 september 2014 00:38 schreef Ceberut het volgende:
Er zijn nu ook al liedjes aangepast! Mooie ontwikkeling!
http://www.parool.nl/paro(...)-dek-te-lachen.dhtml
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Sinterklaasje, kom maar binnen
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.
Interessant genoeg kwamen juist Drenthe en Groningen in de enquête van EenVandaag naar voren als de provincies waar een meerderheid aangaf Zwarte Piet vooral als "knecht" van Sinterklaas te zien, terwijl hij in de rest van het land in de eerste plaats als diens "vriend" wordt beschouwd.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:36 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.
Ik ben altijd opgegroeid (school/ouders) met het verhaal dat Zwarte Piet een slaaf was, en dat Sinterklaas hem bevrijdde hiervan. In ruil daarvoor bood Piet aan Sinterklaas te helpen. Dus in die zin zou je hem "in dienst van Sinterklaas" kunnen zien, maar ook als "vriend".quote:Op donderdag 11 september 2014 15:02 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Interessant genoeg kwamen juist Drenthe en Groningen in de enquête van EenVandaag naar voren als de provincies waar een meerderheid aangaf Zwarte Piet vooral als "knecht" van Sinterklaas te zien, terwijl hij in de rest van het land in de eerste plaats als diens "vriend" wordt beschouwd.
Etiketten kunnen zeker de inhoud veranderen. Als de volgende generatie niet meer over knecht of zwarte Piet zingt, dan zal dat zeker het gevolg hebben dat ze meer openstaan voor een gelijkwaardige relatie tussen Sint en Piet, zonder dat daar kleur in verwerkt is.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kwestie van wennen.quote:Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Als je kinderen kunt wijsmaken dat een oude man uit Spanje met wat negers kado's komt brengen, dan kun je ze ook wijsmaken dat Pieten nu andere kleuren hebben.quote:Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Maar die uitleg zou bijdragen aan een negatieve beeldvorming omtrent onze (gekleurde) medemens.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:25 schreef Ceberut het volgende:
Als je kinderen kunt wijsmaken dat een oude man uit Spanje met wat negers kado's komt brengen, dan kun je ze ook wijsmaken dat Pieten nu andere kleuren hebben.
Het lijkt mij sowieso verstandig om afstand te nemen van dergelijke verhalen. Ook al is het waarschijnlijk goed bedoeld, maar er gaat een verkeerde boodschap uit om Zwarte Piet uberhaupt als slaaf neer te zetten, of hij nou bevrijd is of niet.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:20 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik ben altijd opgegroeid (school/ouders) met het verhaal dat Zwarte Piet een slaaf was, en dat Sinterklaas hem bevrijdde hiervan. In ruil daarvoor bood Piet aan Sinterklaas te helpen. Dus in die zin zou je hem "in dienst van Sinterklaas" kunnen zien, maar ook als "vriend".
Leg eens uit, want ik volg je niet.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar die uitleg zou bijdragen aan een negatieve beeldvorming omtrent onze (gekleurde) medemens.
Je begrijpt dat dit soort reacties de pro-ZP zaak meer kwaad doen dan goed?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Die gastjes die tegen zwarte piet zijn en zich zogenaamd gediscrimineerd voelen moeten eens werk gaan zoeken in plaats van uitkering te trekken.
Dat boeit mij echt geen ene reetquote:Op donderdag 11 september 2014 17:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dit soort reacties de pro-ZP zaak meer kwaad doen dan goed?
Boeit het je wel dat over 10 jaar ZP niet meer zal bestaan zoals we hem nu kennen?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat boeit mij echt geen ene reet.
Weet wel een baantje voor ze. Zo tussen 15 november en 5 december.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Die gastjes die tegen zwarte piet zijn en zich zogenaamd gediscrimineerd voelen moeten eens werk gaan zoeken in plaats van uitkering te trekken.
Jeejquote:Op donderdag 11 september 2014 18:00 schreef TLC het volgende:
Dadelijk weer zwarte pieten gezeik bij Eenvandaag op Nederland 1
Ah, "leuk". Enig idee hoe dat ervaren wordt?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet wel een baantje voor ze. Zo tussen 15 november en 5 december.
http://www.at5.nl/artikelen/116939/sinterklaas-zuidoostquote:Zelf ook Zwarte Piet genoemd
Dat haar dochter nu de, feestelijk bedoelde, schooldag moet missen, is natuurlijk jammer. 'Mijn dochter vindt het ook een leuk feest', stelt Kitty. 'Maar ze vindt zelf ook dat Zwarte Piet niet meer kan, dit heeft ze me zelf verteld. Ze is ook een aantal keren uitgemaakt voor Zwarte Piet. Ze gaat Sinterklaas niet missen, maar iets hartstikke leuks met mama doen'.
En 6 December allemaal op de boot terug?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet wel een baantje voor ze. Zo tussen 15 november en 5 december.
Ga zo door. Des te eerder er een eind aan ZP komt.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:02 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
En 6 December allemaal op de boot terug?
Enig idee hoe jou aanwezigheid en anti zwartepietengedrag ervaren wordt?quote:Op donderdag 11 september 2014 18:02 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ah, "leuk". Enig idee hoe dat ervaren wordt?
[..]
http://www.at5.nl/artikelen/116939/sinterklaas-zuidoost
1 zinnetje en gelijkquote:
Bootje lampedusa? toch?quote:Op donderdag 11 september 2014 18:02 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
En 6 December allemaal op de boot terug?
ZP leeftquote:Op donderdag 11 september 2014 18:17 schreef TLC het volgende:
Verstandige man op Ned 1 om alles zo te laten zoals het is
quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)rZnik!jz8Mb3E72a44s/
Die reacties onder die column.
Bazen column.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
Die dacht dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:17 schreef TLC het volgende:
Verstandige man op Ned 1 om alles zo te laten zoals het is
Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:24 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Die dacht dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen.
Want nu is Zwarte Piet gewoon een minderwaarde nikkerslaaf uit de Bronx jaquote:Op donderdag 11 september 2014 21:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.
Wat een bericht!quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
Niet alleen in het oosten des lands, ook in het zuiden en overigens gewoon in het hele land. Een knecht was gewoon iemand die betaald werd om opgedragen werk uit te voeren.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:36 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.
Nieuwe Roetpiet?quote:Op donderdag 11 september 2014 21:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.
Nee, door drie miljoen racisten.quote:Op vrijdag 12 september 2014 02:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nieuwe Roetpiet?
Dat was Zwarte Piet altijd al. Dus wat is nou het probleem?
Het racisme is aangebracht door Quibus Gario.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-herschreven.dhtmlquote:Het doet misschien au. Maar het kan niet anders. Volgens de 51-jarige tekstschrijver Paul Passchier moeten die diepgekoesterde Sinterklaasliedjes -ook door het Pietendebat- al dit jaar op de schop. Hij lanceert een nieuw standaardwerk voor alle leerlingen op de basisschool.
Het is niet zomaar een boekje dat tekstschrijver en zanger Paul Passchier (51 jaar) samen met collega Thedo Keizer de eerste week van oktober de wereld instuurt. Het is niets minder dan een nieuwe blauwdruk voor de 25 bekendste Sinterklaasliedjes. Liedjes die -vindt hij- 'hoognodig' aan een opknapbeurt toe zijn. 'Het feest zelf is enorm met de tijd meegegaan maar aan sommige liedjes is sinds 1850 gek genoeg geen lettertje gesleuteld.'
Minister Asscher
Het idee is dat alle 1,5 miljoen kinderen op de basisscholen de oude teksten al dit jaar laten voor wat ze zijn en de nieuwe op het heerlijk avondje meegalmen. Daarover is Passchier, die al zo'n twintig jaar kinderteksten schrijft (onder andere voor Sesamstraat, Disneyfilms en Woezel en Pip), nu in onderhandeling met minister Asscher die ook dat veelbesproken 'Pietenoverleg' eind september organiseert.
Het is initiatief is al vóór verschijning omarmd door de Goudse burgemeester die de Nationale Intocht organiseert en door Erik van Muiswinkel ,'de woordvoerder' van de Hoofdpiet van het Sinterklaasjournaal. 'Van Muiswinkel wilde zich er eerst niet over uitspreken maar liet toen weten dat hij dit zo knap gedaan vond dat hij het steunt.' Of de liedjes dit jaar echt in het Journaal van Dieuwertje Blok zitten, blijft overigens tot de eerste uitzending geheim.
Al half jaar bezig
Passchier heeft zijn taak niet licht opgevat. Integendeel. Zes maanden was hij er samen met Keizer mee bezig. Honderden uren. Kauwend op elk oerbekend woord. Tobbend. 'Want we hebben het niet over zomaar iets hé. Dit is nationaal erfgoed. Levend erfgoed. Iedereen heeft er intense herinneringen aan. Iedereen kent ze. Misschien zijn het wel de eerste liedjes en de laatste liedjes die we in ons leven uit ons hoofd kennen.'
Tot het laatst toe heeft hij getwijfeld. Over zo'n zin als 'vol verwachting klopt mijn hart'. 'Dat hadden we eigenlijk al in 'hoor, mijn hart klopt o zo blij' veranderd toen ik in de nacht van 1 op 2 september om vier uur wakker schrok. Opeens dat ademstokkende gevoel: dit kan niet. Ik heb de dag daarna de drukproeven en de cd, die al was ingezongen, nog als een haas aangepast. Want die ene zin zit in onze cultuur ingebakken. Hoe vaak mensen ook niet over dit liedjesboek hebben geroepen: 'vol verwachting klopt ons hart'.'
Praktisch
Sommige veranderingen die de streep wel haalden, zijn puur praktisch. Zoals de chocomunten in plaats van de kaatsenballen uit 'O, kom er eens kijken'. 'Want wie weet nog wat kaatsenballen zijn? Andere ouderwetse dingen hebben we wel laten staan, omdat ze gewoon te mooi zijn. Zoals: makkers, staakt u wild geraas. We wilden sowieso niet doorslaan naar het al te moderne. We hebben geen i-phone in de schoen gestopt. De teksten moeten de tand des tijd doorstaan.'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Hoe bedoel je? Word je een karikatuur van een zwarte man als door de schoorsteen gaat?quote:Op vrijdag 12 september 2014 02:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nieuwe Roetpiet?
Dat was Zwarte Piet altijd al. Dus wat is nou het probleem?
Het racisme is aangebracht door Quibus Gario.
Omdat de overheid het zegt? En in de praktijk kunnen de kinderen samen de liedjes oefenen met hun ouders.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:24 schreef MakkieR het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit in de praktijk eruit gaat zien? kinderen zingen straks de sinterklaas liederen heel anders dan de ouders, laat staan opa's en oma's. Dit kun je toch niet menen omdat de overheid het zegt, dat heel Nederland liederen anders moeten gaan zingen. misschien een idee om het Wilhelmus ook maar aan te passen, want wie is hier nog van Duitse bloed en eert de koning van Spanje.
Niet iedereen die tegen zwarte piet is meldt dat bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
32 klachten in een heel jaar bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
http://www.metronieuws.nl(...)rZneA!H2a44UkfsieAk/
Minder dan het jaar daarvoor.
Ja hoor, "honderdduizenden mensen zijn anti-Piet" volgens Ceberus.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom richten die Suri-relmensen zich niet tegen Duo Penotti? De witte chocoladepasta zit gescheiden van de zwarte, dat moet gemengd zijn! En de witte zit nog vooraan in de pot ook!!Niet echt origineel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
[ Bericht 72% gewijzigd door Gramulanion op 12-09-2014 08:40:24 ]
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben duidelijk geen idee van wat racisme is. Dat heeft deze discussie wel duidelijk gemaakt.quote:
Volgens mij wordt dat vaker geprobeerd, zal geen zoden aan de dijk zetten. Mensen blijven toch wel hun liedjes zingen zoals ze dat als 50 jaar doen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 06:53 schreef Paul het volgende:
Alle Sinterklaasliedjes worden herschreven
[ afbeelding ]
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-herschreven.dhtml
De overheid heeft vrij weinig te zeggen, ik denk toch niet dat je bepaalde liedteksten wettelijk kan vastleggen (buiten het volkslied om).quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:33 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Word je een karikatuur van een zwarte man als door de schoorsteen gaat?
[..]
Omdat de overheid het zegt? En in de praktijk kunnen de kinderen samen de liedjes oefenen met hun ouders.
Zouden ze wel moeten doen, als dit oh zo'n groot probleem voor ze is. Dan moeten ze hun stem laten horen, laten weten aan de rest van het land hoeveel mensen hier een probleem mee hebben.quote:[..]
Niet iedereen die tegen zwarte piet is meldt dat bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
Verkeerde topic?quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:02 schreef cempexo het volgende:
Het is steeds logischer dat Hollanders uit Nederland vertrekken. Ik krijg vergeleken met 2013 wekelijks plm 250% per week meer verzoeken om informatie. Effectief vertrekken er daadwerkelijk 175-200%.
Vooral van de hoogopgeleiden die netto meer geld willen overhouden doen het goed. Noorwegen is zeer in trek. Werkloosheid is thans 3,1%. Inkomen is 20-40% meer dan in Nederland, zelfde job en werkuren. Noorwegen is geen EU land.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_miljonair__.html
Neen, het wordt steeds duidelijker dat Hollanders vertrekken daar zij hun cultuur niet meer herkennen ic willen erkennen. Dit kom je -natuurlijk- niet tegen in de pers. Laat staan bij de politiek.quote:
Nederlanders vertrekken naar Noorwegen vanwege de economie. Zij hebben heul veul geld. Ik ben tegen deze hele belachelijke discussie over zwarte piet, maar mensen emigreren er echt niet door.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:06 schreef cempexo het volgende:
[..]
Neen, het wordt steeds duidelijker dat Hollanders vertrekken daar zij hun cultuur niet meer herkennen ic willen erkennen. Dit kom je -natuurlijk- niet tegen in de pers. Laat staan bij de politiek.
Ik heb als kind nooit een Sinterklaasliedje uit een boek geleerd. Die liedjes kende ik al voordat ik kon lezen. Dat zal voor hedendaagse kinderen niet anders zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:58 schreef DeJori het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat vaker geprobeerd, zal geen zoden aan de dijk zetten. Mensen blijven toch wel hun liedjes zingen zoals ze dat als 50 jaar doen.
Dit komt ook uit die buurt he. Dus hoezo gaat het om ZP eigenlijk?quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
32 klachten in een heel jaar bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
http://www.metronieuws.nl(...)rZneA!H2a44UkfsieAk/
Minder dan het jaar daarvoor.
Ja hoor, "honderdduizenden mensen zijn anti-Piet" volgens Ceberus.
quote:'Organisatie Kwakoe mag niet in handen blanken vallen'
09-01-13 16:25 uur - Bron: Het Parool
Sfeerbeeld van het Kwakoe Festival in 2009. Foto ter illustratie. © ANP
Afro-Surinaamse organisaties eisen dat het Kwakoe Festival een Surinaamse aangelegenheid blijft. In twee raadsadressen aan de stadsdeelraad van Zuidoost noemen de organisaties het ontoelaatbaar dat het festival als cultureel erfgoed van de Afro-Surinaamse gemeenschap in handen komt van de nazaten van slavenhouders.
Het stadsdeelbestuur besloot eind vorig jaar de organisatie van het zomerfestival open te stellen voor ondernemers van buiten Zuidoost. Aanleiding was de editie van afgelopen zomer, die organisatorisch en financieel aan alle kanten rammelde. Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning werd daarna onder meer opgenomen een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen.
Twee Afro-Surinaamse kandidaten voor de vergunning, de stichting Konsensi van Kwakoeveteraan Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
Lees vandaag meer in Het Parool.
(Door: Patrick Meershoek)
Gevaar zit in de invloed van het sinterklaasjournaal en basisscholen, niet in een boek. De meeste van deze kinderen kunnen niet of amper lezen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik heb als kind nooit een Sinterklaasliedje uit een boek geleerd. Die liedjes kende ik al voordat ik kon lezen. Dat zal voor hedendaagse kinderen niet anders zijn.
Nee de ZP discussie, is an sich natuurlijk volkomen onbelangrijk, maar zij is een van de vele symptomen van de weg-met-ons-mentaliteit. De Nederlandse cultuur, ons geloof, ons geld onze complete leefwijze wordt verkwanseld. Logisch dat kansrijken vertrekkenquote:Op vrijdag 12 september 2014 09:08 schreef DeJori het volgende:
[..]
Nederlanders vertrekken naar Noorwegen vanwege de economie. Zij hebben heul veul geld. Ik ben tegen deze hele belachelijke discussie over zwarte piet, maar mensen emigreren er echt niet door.
Dat boek wordt gebruikt om liedjes te zingen op de basisschool.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik heb als kind nooit een Sinterklaasliedje uit een boek geleerd. Die liedjes kende ik al voordat ik kon lezen. Dat zal voor hedendaagse kinderen niet anders zijn.
Nee hoor, de ouders hebben de kinderen thuis al de echte liedjes geleerd en laten hun kinderen op de basisschool niet vergiftigen met die nieuwe versies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:24 schreef MakkieR het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit in de praktijk eruit gaat zien? kinderen zingen straks de sinterklaas liederen heel anders dan de ouders, laat staan opa's en oma's.
Stem jij PVV? Kom op zeg, vraag die mensen waarom ze vertrekken, ik denk dat vrij weinig zullen antwoorden dat het om culturele redenen is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:12 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee de ZP discussie, is an sich natuurlijk volkomen onbelangrijk, maar zij is een van de vele symptomen van de weg-met-ons-mentaliteit. De Nederlandse cultuur, ons geloof, ons geld onze complete leefwijze wordt verkwanseld. Logisch dat kansrijken vertrekken
Ik neem aan dat er al geroepen is dat dat iets heel anders is?quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit komt ook uit die buurt he. Dus hoezo gaat het om ZP eigenlijk?
Kan het niet vaak genoeg herhalen, maar die mensen zitten zo vol met haat dat zij op dit moment de racisten zijn. Niet de NL'se bevolking (allemaal afstammelingen van de slavenhouders volgens hun) die hun feest wil behouden.
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml
[..]
quote:Voorstel: Quinsy preventief opsluiten als Sint komt
Zomaar een vrijdagmorgen medio september, twee maanden vóór de goede Sint weer in het land verwacht wordt, maar ja hoor: het gesprek bij de koffiemachine gaat weer over Zwarte Piet. Of eigenlijk: over hoe het onschuldige kinderfeest van Sinterklaas nog verder kapot gemaakt kan worden. Zo gaat de Vice-Premier van dit land, Lodewijk Asscher van de PvdA, binnenkort zijn topgeheime overleg voeren over het uiterlijk van Zwarte Piet. Op een geheime locatie, want Nederland mag niet zien hoe Zwarte Piet door de overheid uit de geschiedenis gegumd zal worden. En over historie herschrijven gesproken: Er komt een 'nieuw standaardwerk' voor alle Sinterklaasliedjes. Paul Passchier, een of andere malloot van een tekstschrijver, is al een half jaar bezig om Sinterklaasliedjes te herschrijven. Want niemand weet nog wat 'kaatsenballen in een net' zijn, dus moeten dat soort teksten "hoognodig" aangepast worden, meent Passchier. Het klinkt ons als cultuurverloochening en geschiedvervalsing, maar de liedjesverkrachter doet zijn vernietigende werk dan ook mede gedreven "door het Pietendebat", en daarin past de vernietiging van vaderlandse cultuur dan weer heel goed. Het nieuwe 'standaardwerk' (dat is een Maoïstische term voor 'alles moet in hetzelfde kleine kudthokje passen') gaat volgende maand naar alle basisschoolkindjes. En zo wordt het Sinterklaasfeest dus stukje bij beetje witgewassen. Wij willen bij dezen graag een tegenvoorstel doen: Als het Sinterklaasfeest dichterbij komt, pakken we Quinsy Gario preventief op, zodat deze agressieve cultuurterrorist geen onrust kan veroorzaken rond een trots en gezellig kinderfeest. Want dit is allemaal zijn schuld. Voetbalhooligans krijgen voor minder een meldplicht op het bureau. Waarom laten we deze gevaarlijk, maatschappij ontwrichtende gek nog wel vrij rondlopen in de heetste maanden van het jaar? Keten Quinsy Gario!
http://www.geenstijl.nl/
Fijn dat het zo goed gaat in Nederland dat minister Ascher überhaupt tijd heeft voor dat gerochel.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:23 schreef Vasilevski het volgende:
REWRITE ALL THE THINGS!!!
Die man is blijkbaar 'in onderhandeling' met Asscher. Ik wist niet dat een minister met elke jan lul moet 'onderhandelen' om zijn boek in een oplage van 1,5 miljoen door de staat te laten drukken. Ik ga zelf morgen even met Rutte bellen om te kijken of we niet even een dealtje kunnen sluiten om ligfietsen te verbieden.
Enfin, de bedoeling is dus inderdaad om dit boekje bij alle basisschoolkinderen door de strot te rammen. Hij zegt nog dat hij bijna met pijn in zijn hart het 'Vol verwachting klopt ons hart' uit de taal wou zuiveren. In de Griekse oudheid werden dit soort mannetjes door de goden gestraft voor hun hoogmoed, maar in het hier en nu is de kans groter dat ze subsidie krijgen.
Het meest opvallende van de nieuwe teksten heeft niet zozeer met Zwarte Piet te maken, maar met de complete afwezigheid van alle begrippen als goed, kwaad, zoet, stout, enz. Het is het totale relativisme: de Sint is er ook voor de kindertjes die pesten of die hun eigen oma beroven, want goed en fout bestaat niet, dat is allemaal maar relatief.
Dit dus.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:17 schreef beantherio het volgende:
Die nieuwe teksten zijn echt te dom voor woorden: http://static1.ad.nl/stat(...)met_je_Piet_6326.pdf![]()
Het geforceerde multiculturele druipt er vanaf. Ik ben links maar dit slaat helemaal nergens op.
Neen. Wat info CBS over vertrekredenen. Hier laat ik het bij daar het teveel off topic wordt. De burger weet als eerste wat er op micro niveau daadwerkelijk aan de hand is, de politiek als laatste.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:08 schreef DeJori het volgende:
[..]
Nederlanders vertrekken naar Noorwegen vanwege de economie. Zij hebben heul veul geld. Ik ben tegen deze hele belachelijke discussie over zwarte piet, maar mensen emigreren er echt niet door.
Je bent de eerste. Maar op welk vlak is dit anders? Het is een cultureel feest.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er al geroepen is dat dat iets heel anders is?
Samenvatting van dat artikeltje: de Surinaamse mensen die dit festival organiseerden maakten er een zooitje van, waarschijnlijk in die mate dat het niet meer zelfstandig zou kunnen voortbestaan, en nu klagen ze dat mogelijk blanke mensen het overnemen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:11 schreef Red_85 het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)blanken-vallen.dhtml
[..]
quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Samenvatting van dat artikeltje: de Surinaamse mensen die dit festival organiseerden maakten er een zooitje van, waarschijnlijk in die mate dat het niet meer zelfstandig zou kunnen voortbestaan, van en nu klagen ze dat mogelijk blanke mensen het overnemen.
Kwakoe is alleen voor zwarten en alle blanken zijn onfatsoenlijk.quote:'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
Satire blijft moeilijk voor veel mensen, ja. Ego's en gebrek aan humor en zo.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:36 schreef ThePlaneteer het volgende:
Deze discussie toont ook maar weer aan hoe schrikbarend veel mensen gewoon falen in het herkennen van satire.
En hoe fantastisch ze zijn in het maken van vergelijkingen die echt to-taal nergens op slaan (straks gaan ze nog wittebrood verbieden!!11)
Echt beschamend weer. Bedankt Quincy!
Dat kan ik helaas niet zingen. Ik heb geleerd dat ik niet mag jokken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:35 schreef Vasilevski het volgende:
De Europese Unie
heb ik altijd geëerd
heiligschennisquote:Op vrijdag 12 september 2014 06:53 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-herschreven.dhtml
Als je vaardigheden hebt waarmee je daar gemakkelijk een baan krijgt en hier niet dan is dat een logische keuze als je het niet erg vindt om je familie en Nederlandse vrienden nog maar een paar keer per jaar te zien. De Noorse economie staat er veel sterker voor dan de Nederlandse: geen staatsschuld, geen grote private schulden, opbrengsten van fossiele brandstoffen in een fonds voor de toekomst gestopt en nog een lange tijd extra opbrengsten dankzij die fossiele brandstoffen. Daarnaast veel ruimte en geen multicultiproblemen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:08 schreef DeJori het volgende:
[..]
Nederlanders vertrekken naar Noorwegen vanwege de economie.
De koning van Spanje heb jij ook nooit geëerd dus wat dat betreft maakt het voor jou weinig uit.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:40 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat kan ik helaas niet zingen. Ik heb geleerd dat ik niet mag jokken.
En ik ben ook niet de prins van Oranje. Da's ook zo.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De koning van Spanje heb jij ook nooit geëerd dus wat dat betreft maakt het voor jou weinig uit.
♪♪♪ Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. ♪♪♪quote:
Eigenlijk zou de gemeente Amsterdam hen hun zin moeten geven, maar dan wel keihard het festival failliet laten gaan en geen cent van de gemeenschap in het festival stoppen. Eens zien hoe lang het hen lukt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Kwakoe is alleen voor zwarten en alle blanken zijn onfatsoenlijk.
Die leraren zijn ook niet achterlijk. Ze blijven niet slaafs een boekje gebruiken omdat ze het gewend zijn. Mark my words: deze boekjes zullen minder verkocht worden totdat ze weer normaal zijn. De kans is groot dat er een concurrent komt die wel de normale teksten aanbiedt en dat die concurrent het over gaat nemen. Verder zullen veel leraren die toch met zo'n boekje worden opgezadeld het niet gebruiken en zelf op een A4'tje teksten afdrukken of het gewoon mondeling overdragen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:12 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dat boek wordt gebruikt om liedjes te zingen op de basisschool.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:55 schreef Schurkenstaat het volgende:
een minderwaardigheidscomplex hebben. Ze benijden blanken, omdat ze denken dat blank zijn de oplossing is. Hun archetypes zijn blank.
Helaas laten we ons hierdoor gijzelen. Wat weer typisch Nederlands is.
No shit maar niet zo'n extreem laag percentage dat het om meer dan een paar duizend tegenstanders kan gaan.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:33 schreef Gramulanion het volgende:
Niet iedereen die tegen zwarte piet is meldt dat bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
Dat was dan ook niet de bedoeling.quote:Niet echt origineel.
Iemand waarvoor huidskleur geen issue is, kun je ook gewoon een racistisch mopje vertellen. Laat staan dat Zwarte Piet een probleem is.quote:
Dit. Ze geven de schuld van hun mislukte levens en ellende aan de blanke. Alles is hun schuld, zij worden gediscrimineerd en krijgen nergens de kans. Alles moet ze maar toe komen... Maar he, wat schiet mij opeens te binnen:quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:55 schreef Schurkenstaat het volgende:
Uiteindelijk heeft het ermee te maken dat mensen als Quinsy Gario een minderwaardigheidscomplex hebben. Ze benijden blanken, omdat ze denken dat blank zijn de oplossing is. Hun archetypes zijn blank. Ze drukken alle problematiek uit in huidskleuren.
Helaas laten we ons hierdoor gijzelen. Wat weer typisch Nederlands is.
Wanneer komt de pakjesboot?quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:02 schreef byah het volgende:
de hele discussie rond zwarte piet is gewoon een projectie van de sociale onrust in dit land. De frustraties gaan een keer escaleren.
Meer racisme of openlijker racisme? Door de hysterische overreactie op hun gezeur helpen uiteindelijk de pro-Zwarte Pieten, onze Zwarte Piet om zeep...quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:01 schreef beantherio het volgende:
Ik vraag me af of Quinsy en de zijnen zich wel realiseren dat er een prijs betaald moet worden voor dit gedoe. Je ziet mensen al steeds makkelijker worden met dingen die mogelijk racistisch kunnen zijn met het idee van "ach ja, zelfs Zwarte Piet wordt racistisch genoemd dus wat maakt het nog uit". De prijs voor het gefrutsel aan Zwarte Piet is meer racisme: zou men dat wel door hebben?
Ik denk dat strijders als Nelson Mandela en Martin Luther King zich zouden omdraaien in hun graf als ze konden zien hoe het woord racisme zijn waarde verliest.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:01 schreef beantherio het volgende:
Ik vraag me af of Quinsy en de zijnen zich wel realiseren dat er een prijs betaald moet worden voor dit gedoe. Je ziet mensen al steeds makkelijker worden met dingen die mogelijk racistisch kunnen zijn met het idee van "ach ja, zelfs Zwarte Piet wordt racistisch genoemd dus wat maakt het nog uit". De prijs voor het gefrutsel aan Zwarte Piet is meer racisme: zou men dat wel door hebben?
Die escaleert al.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:02 schreef byah het volgende:
de hele discussie rond zwarte piet is gewoon een projectie van de sociale onrust in dit land. De frustraties gaan een keer escaleren.
Ik ben benieuwd wat Martin Luther King van zwarte piet had gevonden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:07 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik denk dat strijders als Nelson Mandela en Martin Luther King zich zouden omdraaien in hun graf als ze konden zien hoe het woord racisme zijn waarde verliest.
Het eerste wat die mw. Shepherd (die zgn. VN-medewerkster) in Nederland riep is dat ze professor is en 17 boeken geschreven had.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Ze geven de schuld van hun mislukte levens en ellende aan de blanke. Alles is hun schuld, zij worden gediscrimineerd en krijgen nergens de kans. Alles moet ze maar toe komen... Maar he, wat schiet mij opeens te binnen:
http://www.dumpert.nl/med(...)ismeroepers_uit.html
Die bestond destijds al geruime tijd, dus blijkbaar was piet niet zo boeiend.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:08 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat Martin Luther King van zwarte piet had gevonden.
Hij wist waarschijnlijk niet van zijn bestaan af, maar ik heb nog geen Amerikaan gezien die Zwarte Piet wel een leuk figuur vindt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:10 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Die bestond destijds al geruime tijd, dus blijkbaar was piet niet zo boeiend.
Die shepherd moet helemaal haar bek houden. Zij is een vooraanstaande strijdster voor eventuele herstelbetalingen te regelen. Zodat de afstammelingen van de slaven (met dat complex) allemaal persoonlijk kunnen profiteren over de dode ruggen van voorouders. Gaat haar allemaal om geld. Hypocriet geld.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:08 schreef Schurkenstaat het volgende:
[..]
Het eerste wat die mw. Shepherd (die zgn. VN-medewerkster) in Nederland riep is dat ze professor is en 17 boeken geschreven had.
Toen wist ik meteen wat (ook) haar probleem was. Een diepgeworteld persoonlijk probleem.
Denk dat hij wel tevreden zou zijn geweest.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:08 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat Martin Luther King van zwarte piet had gevonden.
Dit neigt steeds meer naar een zorgvuldig opgebouwde 1 april-grap.quote:Op vrijdag 12 september 2014 06:53 schreef Paul het volgende:
De overreactie maakt helaas dat het waar gaat worden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dit neigt steeds meer naar een zorgvuldig opgebouwde 1 april-grap.
Ik heb sowieso weinig Amerikanen gezien die een mening hadden over Zwarte Piet die goed onderbouwd was.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:12 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hij wist waarschijnlijk niet van zijn bestaan af, maar ik heb nog geen Amerikaan gezien die Zwarte Piet wel een leuk figuur vindt.
Oh? De staat wil doodleuk miljoenen Euro's verspillen voor dit. Ja hoor, bouw vooral extra schuld op voor zulke flauwekul. Wat een visie!quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:23 schreef Vasilevski het volgende:
Die man is blijkbaar 'in onderhandeling' met Asscher. Ik wist niet dat een minister met elke jan lul moet 'onderhandelen' om zijn boek in een oplage van 1,5 miljoen door de staat te laten drukken. Ik ga zelf morgen even met Rutte bellen om te kijken of we niet even een dealtje kunnen sluiten om ligfietsen te verbieden.
Ik zou het direct bij het oud papier gooien als ik de directeur van een lage school zou zijn.quote:Enfin, de bedoeling is dus inderdaad om dit boekje bij alle basisschoolkinderen door de strot te rammen.
Ook ik heb daar moeite mee. Ik wil ook niet zo ver gaan als dat Geenstijl doet, ook sommige slechte krijgen veel zoet en goede mensen kunnen de roe krijgen maar dat is een ander verhaal.quote:Het meest opvallende van de nieuwe teksten heeft niet zozeer met Zwarte Piet te maken, maar met de complete afwezigheid van alle begrippen als goed, kwaad, zoet, stout, enz. Het is het totale relativisme: de Sint is er ook voor de kindertjes die pesten of die hun eigen oma beroven, want goed en fout bestaat niet, dat is allemaal maar relatief.
Stel je voor, dat zou me wat zijn! Op 1 april openbaren dat het 1 grote grap was.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dit neigt steeds meer naar een zorgvuldig opgebouwde 1 april-grap.
Volgens mij is het juist de overreactie bij degenen die wél invloed hebben, en niet die van de tokkies, die daarvoor zorgt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De overreactie maakt helaas dat het waar gaat worden.
Dank tokkie-Nederland voor het om zeep helpen van Piet.
Een geloofsgenoot van mij.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:17 schreef beantherio het volgende:
Die nieuwe teksten zijn echt te dom voor woorden: http://static1.ad.nl/stat(...)met_je_Piet_6326.pdf![]()
Het geforceerde multiculturele druipt er vanaf. Ik ben links maar dit slaat helemaal nergens op.
Ik zie geen overreactie maar juist een onderreactie. Veel Nederlanders laten het wel erg makkelijk van zich afglijden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meer racisme of openlijker racisme? Door de hysterische overreactie op hun gezeur helpen uiteindelijk de pro-Zwarte Pieten, onze Zwarte Piet om zeep...
Dat is een reactie op de tokkies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist de overreactie bij degenen die wél invloed hebben, en niet die van de tokkies, die daarvoor zorgt.
De tokkies van beide kampen maken het meeste geluid en generen dus ook de meeste aandacht.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist de overreactie bij degenen die wél invloed hebben, en niet die van de tokkies, die daarvoor zorgt.
Je ziet nu aan alle kanten bewegingen dat Zwarte Piet om zeep wordt geholpen. Juist omdat men zo hysterisch reageert en het daardoor plots wel een racistisch dingetje wordt wat het verder nooit echt was...quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:37 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik zie geen overreactie maar juist een onderreactie. Veel Nederlanders laten het wel erg makkelijk van zich afglijden.
En in alle realiteit is er geen sprake van dat "Zwarte Piet om zeep geholpen wordt". Dit en dat gedoe met dat speelgoed zijn feitelijk niet veel meer dan achterhoedegevechten. 99% van Nederland viert straks nog gewoon op dezelfde manier Sinterklaas: dus met Zwarte Piet.
Omdat geen één USA'er het figuur Zwarte Piet kent.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:12 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hij wist waarschijnlijk niet van zijn bestaan af, maar ik heb nog geen Amerikaan gezien die Zwarte Piet wel een leuk figuur vindt.
Denk dat dat wel gaat meevallen. De overgrote meerderheid pro Zwarte Pieters zullen zich niet een andere Zwarte Piet op laten dringen. Die zullen gewoon door blijven gaan met het Sinterklaasfeest zoals het was inclusief de huidige vorm van Zwarte Piet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De overreactie maakt helaas dat het waar gaat worden.
Dank tokkie-Nederland voor het om zeep helpen van Piet.
Met dank aan de Telegraaf en consorten...quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Denk dat dat wel gaat meevallen. De overgrote meerderheid pro Zwarte Pieters zullen zich niet een andere Zwarte Piet op laten dringen. Die zullen gewoon door blijven gaan met het Sinterklaasfeest zoals het was inclusief de huidige vorm van Zwarte Piet.
Ik zit er meer over in dat 'officiele' Sinterklaasfeesten en uitingen (zoals de offiele intocht, sinterklaasjournaal en andere TV-pieten) wél van bovenaf aangestuurd gaan worden. Dat kan dan leiden tot tweedeling binnen de maatschappij en verwarring bij de kinderen.
Lijkt me niet bevorderlijk voor het Algemeen Belang.
Laten we een eigen partij oprichten!quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een geloofsgenoot van mij.
Ook ik ben links en ook ik moet niets van dat geforceerde multiculturalisme hebben.
Zoals ik al zei zijn die bewegingen achterhoedegevechten: heel Nederland viert straks gewoon op de oude manier Sinterklaas. De politiek houdt zich wijselijk uit de discussie want ze vrezen de negatieve gevolgen. In iedere peiling die ik de afgelopen jaren gezien heb haalt Zwarte Piet een "approval rating" van tussen de 80 en 90%. We spelen alsof er een discussie bestaat rondom Zwarte Piet maar feitelijk kun je stellen dat ie (op basis van dat soort cijfers) niet ter discussie staat. Zwarte Piet is populairder dan ooit en daar kan geen Quinsy of wie dan ook iets aan veranderen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je ziet nu aan alle kanten bewegingen dat Zwarte Piet om zeep wordt geholpen. Juist omdat men zo hysterisch reageert en het daardoor plots wel een racistisch dingetje wordt wat het verder nooit echt was...
Cultuur kan je niet om zeep helpen met een ijzeren vuist. Zelfs in dictaturen is dat niet gelukt, in een land wat min of meer democratisch is zal het helemaal niet lukken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je ziet nu aan alle kanten bewegingen dat Zwarte Piet om zeep wordt geholpen. Juist omdat men zo hysterisch reageert en het daardoor plots wel een racistisch dingetje wordt wat het verder nooit echt was...
Oh, dat hoeft ook niet. Die cultuur slaat hierdoor gewoon langzaam maar zeker om.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Cultuur kan je niet om zeep helpen met een ijzeren vuist.
Aanstellerij van de politiekcorrecte elite? Waarop doel je dan precies? Of heb je weer een achterlijke scheet van GS overgenomen?quote:Terzijde, ik vind de reactie van rechts Nederland - waar jij op doelt met jouw Telegraafverwijzing - niet overtrokken en zelfs al zou het zo zijn dan is dat niet het probleem maar dan is aanstellerij van de politiekcorrecte elite het probleem.
Toch lijkt het de Telegraaf en consorten nu prima te lukken om Zwarte Piet om zeep te helpen...quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:03 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zijn die bewegingen achterhoedegevechten: heel Nederland viert straks gewoon op de oude manier Sinterklaas. De politiek houdt zich wijselijk uit de discussie want ze vrezen de negatieve gevolgen. In iedere peiling die ik de afgelopen jaren gezien heb haalt Zwarte Piet een "approval rating" van tussen de 80 en 90%. We spelen alsof er een discussie bestaat rondom Zwarte Piet maar feitelijk kun je stellen dat ie (op basis van dat soort cijfers) niet ter discussie staat. Zwarte Piet is populairder dan ooit en daar kan geen Quinsy of wie dan ook iets aan veranderen.
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, dat hoeft ook niet. Die cultuur slaat hierdoor gewoon langzaam maar zeker om.
Precies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:03 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zijn die bewegingen achterhoedegevechten: heel Nederland viert straks gewoon op de oude manier Sinterklaas. De politiek houdt zich wijselijk uit de discussie want ze vrezen de negatieve gevolgen. In iedere peiling die ik de afgelopen jaren gezien heb haalt Zwarte Piet een "approval rating" van tussen de 80 en 90%. We spelen alsof er een discussie bestaat rondom Zwarte Piet maar feitelijk kun je stellen dat ie (op basis van dat soort cijfers) niet ter discussie staat. Zwarte Piet is populairder dan ooit en daar kan geen Quinsy of wie dan ook iets aan veranderen.
Mwah, er is daar niet echt een schuldige voor aan te wijzen. Verandering stuit altijd op weerstand.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch lijkt het de Telegraaf en consorten nu prima te lukken om Zwarte Piet om zeep te helpen...
Het deel van de politieke elite die er nu op uit is om via staatssubsidie bij elke lage school een boekje met verkrachte sinterklaasliedtekstjes te doen belanden en die van plan was om voor Amsterdam de optocht aan te passen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:10 schreef 99.999 het volgende:
Aanstellerij van de politiekcorrecte elite? Waarop doel je dan precies?
Ik neem nooit scheten over van GS, zo was ik het totaal niet eens met de stelling van de Pownewsverslaggever dat "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" vertaald kan worden naar "als je werkt dan...". Dat heeft meer betekenissen en ook met slecht werk kan je rijk worden (huisjesmelkers, leenboeren) terwijl je met goed werk arm kan zijn.quote:Of heb je weer een achterlijke scheet van GS overgenomen?
Het zijn niet de Telegraaf-lezers en reaguurders die zulke beslissingen nemen, die worden genomen door de politici en andere bestuurders. Als zij in een paar reacties van een extreem deel van de lezers - want daar gaat het om - aanleiding zien om zulke maatregelen te nemen dan ligt het probleem toch echt bij die politici en bestuurders. Ik verwees naar hen met PC-elite aangezien niet alle bestuurders zo denken.quote:Juist door de daadwerkelijk racistische reacties vanuit de telegraaf/GS hoek gaat het bergafwaarts met Zwarte Piet. Daar ligt het probleem, niet bij je imaginaire PC-elite.
Ach ja, er zijn ook mensen die bewust geen Koningsdag vieren. Daar merkt niemand wat van, lekker boeiend.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.
De overreactie werkt straks snel genoeg door in de maatschappij.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.
Precies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:23 schreef Vasilevski het volgende:
Enfin, de bedoeling is dus inderdaad om dit boekje bij alle basisschoolkinderen door de strot te rammen. Hij zegt nog dat hij bijna met pijn in zijn hart het 'Vol verwachting klopt ons hart' uit de taal wou zuiveren. In de Griekse oudheid werden dit soort mannetjes door de goden gestraft voor hun hoogmoed, maar in het hier en nu is de kans groter dat ze subsidie krijgen.
Het meest opvallende van de nieuwe teksten heeft niet zozeer met Zwarte Piet te maken, maar met de complete afwezigheid van alle begrippen als goed, kwaad, zoet, stout, enz. Het is het totale relativisme: de Sint is er ook voor de kindertjes die pesten of die hun eigen oma beroven, want goed en fout bestaat niet, dat is allemaal maar relatief.
Alleen zal deze verandering geen voet aan de grond krijgen. Je kan als overheid enkel subsidies geven aan optochtorganisaties die een contract ondertekenen waarin staat dat er geen ZP zal deelnemen of dergelijke flauwekul, je hebt niet in de hand wat mensen op eigen initiatief (onbetaald) doen, dat bepalen die mensen zelf. (binnen de grenzen van de wetgeving)quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mwah, er is daar niet echt een schuldige voor aan te wijzen. Verandering stuit altijd op weerstand.
Oh, je spookgedachten dus.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het deel van de politieke elite die er nu op uit is om via staatssubsidie bij elke lage school een boekje met verkrachte sinterklaasliedtekstjes te doen belanden en die van plan was om voor Amsterdam de optocht aan te passen.
Je lijkt weinig anders te doen eerlijk gezegdquote:Ik neem nooit scheten over van GS,
Neuh, het zijn amper formele beslissingen in dit proces. Sinterklaas is bijna volledig een particuliere aangelegenheid. En door de overreactie van je grote inspiratiebronnen slaat de maatschappij straks ook om.quote:zo was ik het totaal niet eens met de stelling van de Pownewsverslaggever dat "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" vertaald kan worden naar "als je werkt dan...". Dat heeft meer betekenissen en ook met slecht werk kan je rijk worden (huisjesmelkers, leenboeren) terwijl je met goed werk arm kan zijn.
[..]
Het zijn niet de Telegraaf-lezers en reaguurders die zulke beslissingen nemen, die worden genomen door de politici en andere bestuurders.
Wat een geleuter. Het gaat niet om maatregelen maar om de maatschappelijke tendens en juist die wordt aangejaagd door de overreactie vanuit de boze hoek.quote:Als zij in een paar reacties van een extreem deel van de lezers - want daar gaat het om - aanleiding zien om zulke maatregelen te nemen dan ligt het probleem toch echt bij die politici en bestuurders. Ik verwees naar hen met PC-elite aangezien niet alle bestuurders zo denken.
Doe mij ook zo'n glazen bol.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen zal deze verandering geen voet aan de grond krijgen.
Toch gek dan dat ik links ben terwijl GS rechts is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:25 schreef 99.999 het volgende:
Je lijkt weinig anders te doen eerlijk gezegd...
Ik lees nooit de Telegraaf.quote:Neuh, het zijn amper formele beslissingen in dit proces. Sinterklaas is bijna volledig een particuliere aangelegenheid. En door de overreactie van je grote inspiratiebronnen slaat de maatschappij straks ook om.
Daar heb je geen glazen bol voor nodig, je hoeft slechts te begrijpen dat cultuur niet zomaar eventjes verandert omdat een paar mensen dat willen of omdat er een relletje is. Misschien zouden ze Grieks en Latijn moeten verplichten voor de eerste 4 jaar van het VWO, dan zouden wat meer mensen dit begrijpen.quote:
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb je geen glazen bol voor nodig, je hoeft slechts te begrijpen dat cultuur niet zomaar eventjes verandert omdat een paar mensen dat willen of omdat er een relletje is.
Het kan best dat in de komende tientallen jaren wat verandert maar als dat gebeurt dan zal dat zeer geleidelijk gebeuren omdat de meeste mensen dit willen en omdat het beter past bij de huidige maatschappij, niet op een geforceerde manier binnen een paar jaar tijd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.
Een opgelegde verandering in de grote steden misschien. Niet in de rest van NL.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.
Ik heb zo'n idee dat "het volk" daar ook voor openstaat. En dat er mensen zijn die zich krampachtig proberen vast te houden aan het oude, tja, die hou je altijd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb nooit de behoefte gehad om ZP te spelen maar gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd overweeg ik warempel om het toch maar eens te gaan doen. Een voorbeeld van de weerstand van een cultuur. Dat laat zich niet eventjes wegpesten of veranderen. Het verandert geleidelijk aan doorheen de jaren omdat het volk dat zelf wil, niet naar aanleiding van een kunstgekkie die iets doms roept en andere gekkies die hier tegen ageren.
De verschuiving zal uiteindelijk overal gaan plaatsvinden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een opgelegde verandering in de grote steden misschien. Niet in de rest van NL.
Denk jij.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De verschuiving zal uiteindelijk overal gaan plaatsvinden.
Jouw punt?quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ach ja, er zijn ook mensen die bewust geen Koningsdag vieren. Daar merkt niemand wat van, lekker boeiend.
Da's ongetwijfeld de droom maar dat blijft het: een droomquote:Op vrijdag 12 september 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als dat zou gebeuren dan zou het op vrijwillige basis zijn, niet omdat een paar huilhuilies dat opdragen, daar gaat het om.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik heb niet zoveel met Sinterklaas dus het zal me aan m'n reet roesten wat er gebeurt. Gezien de oplaaiende discussies en de uitlatingen van o.a. Bram van der Vlugt denk ik dat, niets meer, niets minder.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Da's ongetwijfeld de droom maar dat blijft het: een droom
Dan zijn wij het dus eens over het feit dat het volk het zelf bepaalt en dat dit een onderdeel van een langdurige (tientallen jaren) ontwikkeling is en niet op basis van een akkefietje? Wij hebben alleen niet dezelfde indruk over wat de meerderheid van het volk wil. Ik denk dat de meerderheid van het volk ZP koestert. Misschien niet de dikke lippen en het kroeshaar maar wel de rest van ZP. En ja hoor, het uiterlijk van ZP is nu anders dan 20 jaar geleden. Maar ZP staat nog fier overeind.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik heb zo'n idee dat "het volk" daar ook voor openstaat. En dat er mensen zijn die zich krampachtig proberen vast te houden aan het oude, tja, die hou je altijd.
Dat is niet waar. In een populaire Syfy-serie (Warehouse 13) werd Black Pete genoemd en uitgelegd wie hij is en wat zijn geschiedenis is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:43 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat geen één USA'er het figuur Zwarte Piet kent.
Voor zover ik weet, heeft de Zwarte Piet al een behoorlijke metamorfose ondergaan. terug in ere hersteld zou hij niet meer kindvriendelijk zijn en gebruikt worden als boeman. een roe was een soort stok waarmee geslagen werd op kinderen. En dan had je uiteraard nog de zak waar kinderen in werden gestopt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:22 schreef DrDentz het volgende:
Misschien ontstaat er nu in Nederland wel een soort Amish-groep van mensen die Sinterklaas geforceerd op de oude racistische manier blijft vieren. Hun kinderen mogen alleen de klassieke teksten zingen en Piet moet een roetzwarte knecht zijn. De kinderen die nu geboren worden en alleen de softe variant van Sinterklaas vieren zullen in de toekomst verbijsterd naar de Amish-Sinterklaasvierders kijken en zich afvragen hoe hun voorouders dat ooit zo hebben kunnen vieren.
Wordt die Duitse equivalent van Piet niet nog steeds gebruikt als boeman? Wat dat betreft zijn wij Nederlanders maar watjes.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:55 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, heeft de Zwarte Piet al een behoorlijke metamorfose ondergaan. terug in ere hersteld zou hij niet meer kindvriendelijk zijn en gebruikt worden als boeman. een roe was een soort stok waarmee geslagen werd op kinderen. En dan had je uiteraard nog de zak waar kinderen in werden gestopt.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. De tweedeling is in Nederland in veel opzichten groter geworden, dat zie je aan de cijfers maar je ziet het ook als je op straat rondloopt (minder prettige volksbuurten en meer winkels en activiteiten voor de welgestelden). Nederland had relatief weinig criminaliteit, geweld, verloedering etc. en relatief veel vrijwilligers omdat er relatief weinig tweedeling was. Mensen die denken dat je de tweedeling kan vergroten zonder dit alles erbij te krijgen zullen van een koude kermis thuiskomen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:02 schreef byah het volgende:
mooi, precies wat ik ook van die teksten vond toen ik ze las.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:23 schreef Vasilevski het volgende:
Inderdaad, plus dat ze hiermee buiten haar expertisegebied trad. Dat zij veel verstand heeft van hetgeen waarop ze promoveerde wil ik best geloven maar van Zwarte Piet en Sinterklaas begrijpt ze niets. Dat zie je vaak bij deskundige mensen, dat ze de grootst mogelijke onzin verkondigen buiten hun expertisegebied.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:08 schreef Schurkenstaat het volgende:
[..]
Het eerste wat die mw. Shepherd (die zgn. VN-medewerkster) in Nederland riep is dat ze professor is en 17 boeken geschreven had.
Toen wist ik meteen wat (ook) haar probleem was. Een diepgeworteld persoonlijk probleem.
En blanke vla ook? XDquote:Op vrijdag 12 september 2014 12:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zullen we met dit gezeik ook maar meteen een nieuwe discussie op gang brengen? Ik wil namelijk dat fietsen verboden gaat worden in Nederland. De Duitsers zouden zich namelijk gekwetst voelen en dit teveel associëren met de oorlog....
Open een nieuw topic.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zullen we met dit gezeik ook maar meteen een nieuwe discussie op gang brengen? Ik wil namelijk dat fietsen verboden gaat worden in Nederland. De Duitsers zouden zich namelijk gekwetst voelen en dit teveel associëren met de oorlog....
ehm, zo wordt hij door ouders nog steeds gebruikt. Niet overal nee. Maar ik ken genoeg ouders die inderdaad nog dreigen met Zwarte Piet, de zak naar Spanje, het niet krijgen van cadeautjes.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:55 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, heeft de Zwarte Piet al een behoorlijke metamorfose ondergaan. terug in ere hersteld zou hij niet meer kindvriendelijk zijn en gebruikt worden als boeman. een roe was een soort stok waarmee geslagen werd op kinderen. En dan had je uiteraard nog de zak waar kinderen in werden gestopt.
Dat dus. Misschien moeten Powned en WNL maar eens met een eigen Sinterklaasintocht en Sinterklaasfeestprogramma's komen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Denk dat dat wel gaat meevallen. De overgrote meerderheid pro Zwarte Pieters zullen zich niet een andere Zwarte Piet op laten dringen. Die zullen gewoon door blijven gaan met het Sinterklaasfeest zoals het was inclusief de huidige vorm van Zwarte Piet.
Ik zit er meer over in dat 'officiele' Sinterklaasfeesten en uitingen (zoals de offiele intocht, sinterklaasjournaal en andere TV-pieten) wél van bovenaf aangestuurd gaan worden. Dat kan dan leiden tot tweedeling binnen de maatschappij en verwarring bij de kinderen.
Lijkt me niet bevorderlijk voor het Algemeen Belang.
Dat is alles waar die club op draait.... Dus niet zo gek dat het een grote inspiratiebron is voor je onzinquote:Op vrijdag 12 september 2014 11:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Toch gek dan dat ik links ben terwijl GS rechts is.
Ik denk toevallig hetzelfde over multicultizaakjes
Ach, GS of Telegraaf, 1 pot achterlijk nat.quote:en vrijheid van meningsuiting en zo, dat wil nog niet zeggen dat ik het overneem. Jij zou toch inmiddels moeten weten dat ik het op sociaaleconomisch vlak zelden eens ben met wat een GS-'verslaggever' vindt.
[..]
Ik lees nooit de Telegraaf.
Jusit door al die doodsbedreigingen en het geweld uit die hoek gaat het mis. Er hoeft maar 1 neger of groene in elkaar geslagen te worden en het is bal...quote:Ach welnee. De meeste mensen trekken zich geen drol aan van de reacties van die 1% van de Telegraaf- en Geenstijl-lezers die reageert op hun forum. Doe niet zo gek! Jij onderschat hoe sterk cultuur is, dat laat zich niet zomaar eventjes veranderen omdat een paar mensen dat willen of omdat er eens een relletje is.
Het is niet alles waar GS op draait en het is geen inspiratiebron voor mij, veel mensen zijn onafhankelijk van elkaar tot dezelfde mening gekomen met dank aan het geconfronteerd worden met alle problemen die bepaalde multiculturaliteit heeft veroorzaakt. De mensen die in een villabuurt of een bovenmodale koopwoning wonen merken hier weinig van, veel mensen die in een gewone buurt wonen wel.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is alles waar die club op draait.... Dus niet zo gek dat het een grote inspiratiebron is voor je onzin.
Dat gaat echt niet gebeuren. De felle reacties zijn een gevolg van het feit dat die mensen het zat zijn dat onze cultuur bedreigd wordt (denken zij), een klein deel van de mensen die dit zo voelt schreeuwt hier over en een kleine minderheid van die mensen uit zich op een extreme manier op zo'n forum. Niets aan de hand, doorlopen.quote:Jusit door al die doodsbedreigingen en het geweld uit die hoek gaat het mis. Er hoeft maar 1 neger of groene in elkaar geslagen te worden en het is bal...
Die agressie in het ZP-debat is opvallend anders. Feller, hufteriger, openlijk discriminerend.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[.
[..]
Dat gaat echt niet gebeuren. De felle reacties zijn een gevolg van het feit dat die mensen het zat zijn dat onze cultuur bedreigd wordt (denken zij), een klein deel van de mensen die dit zo voelt schreeuwt hier over en een kleine minderheid van die mensen uit zich op een extreme manier op zo'n forum. Niets aan de hand, doorlopen.
Ik denk dat je het eerder als een symptoom moet zien van de werkelijke problemen die daarachter liggen die niets met ZP te maken hebben. Wat die werkelijke problemen zijn? Moeilijk uit te leggen maar het heeft een sterke verwantschap met waarom de LPF en de PVV zo snel zo populair werden, waarom GS zo snel zo populair werd en de Telegraaf nog steeds aardig verkoopt. Een grote onvrede van een groot deel van de maatschappij die het gevoel heeft dat hun problemen al erg lang genegeerd worden door de gevestigde macht die slechts de met de vruchten maar niet met de lasten van bepaald beleid worden geconfronteerd terwijl zij (de ontevreden mensen) wel onevenredig veel met die lasten te maken krijgen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die agressie in het ZP-debat is opvallend anders. Feller, hufteriger, openlijk discriminerend.
Het gaat dus ook niet over... het is geen zomerhype.
Mensen schreeuwen het uit: ik discrimineer niet.... ZP is een lieve knuffelallochtoon.
Ze schreeuwen iets weg..
Men komt aan iets heel dierbaars: volkomen logisch dat de toon dan ook een stuk heftiger wordt. Als je mensen gaat opjagen en onder druk gaat zetten dan krijg je extremere reacties.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die agressie in het ZP-debat is opvallend anders. Feller, hufteriger, openlijk discriminerend.
Het gaat dus ook niet over... het is geen zomerhype.
Mensen schreeuwen het uit: ik discrimineer niet.... ZP is een lieve knuffelallochtoon.
Ze schreeuwen iets weg..
Hoezo worden ZP-fans opgejaagd? Het is eerder andersom. Zie Malieveld vorig jaar.... men maakte jacht op een vermeende anti ZP-dame.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Men komt aan iets heel dierbaars: volkomen logisch dat de toon dan ook een stuk heftiger wordt. Als je mensen gaat opjagen en onder druk gaat zetten dan krijg je extremere reacties.
Buitenlanderhaat ...neurotisch ontkennen dat men discrimineert daarmeequote:Op vrijdag 12 september 2014 12:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat je het eerder als een symptoom moet zien van de werkelijke problemen die daarachter liggen die niets met ZP te maken hebben. Wat die werkelijke problemen zijn? Moeilijk uit te leggen maar het heeft een sterke verwantschap met waarom de LPF en de PVV zo snel zo populair werden,
Lekker maatgevend voorbeeld weer. Vrijwel heel Nederland is tegen het tornen aan Zwarte Piet dus daar zullen dan ook wel idioten tussen zitten (zoals die lui op het Malieveld).quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo worden ZP-fans opgejaagd? Het is eerder andersom. Zie Malieveld vorig jaar.... men maakte jacht op een vermeende anti ZP-dame.
Voor die malievelddemonstranten geldt eerder dat zij ineens ZP-activist worden omdat ze buitenlanderhaters zijn.
Jaja... je vergeet een boel mensen die niet tegen het tornen zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
Lekker maatgevend voorbeeld weer. Vrijwel heel Nederland is tegen het tornen aan Zwarte Piet dus daar zullen dan ook wel idioten tussen zitten (zoals die lui op het Malieveld).
In het algemeen gesproken heb je gelijk, Maar je vergeet daarbijkomend de neiging mensen die dit feestvorm niet kunnen waarderen ---immers zij worden geïmiteerd- te negeren en hun aantal en motieven te bagatelliseren.quote:En pro-ZP jaagt niet op want zij zijn niet degenen die de ander iets willen afnemen: ze willen enkel het dierbare wat ze hebben behouden.
Door wie dan eigenlijk?quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:55 schreef TLC het volgende:
In de media hoor en zie je zo vaak dat we dingen moeten ondernemen om het Nederlands cultureel erfgoed te beschermen, waarom wordt dit dan eigenhandig de nek omgedraaid ?
stichting oprichten.... sponsors vinden... vermeld je vorderingen op FOK, wel in een ander topic.quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:13 schreef kawotski het volgende:
Als persoon met diabetes wil ik dat het suikerfeest afgeschaft wordt.
Hoeveel % van de mensen viert thuis nog met een pakjesavond ?quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:06 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Door wie dan eigenlijk?
Want wij blijven thuis natuurlijk gewoon Sinterklaas vieren zoals we dat de afgelopen decennia deden. Daar kan geen Quinsy iets aan veranderen.
En mezelf kunstenaar noemen natuurlijk en bij de NPO veelvuldig komen zitten klagen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
stichting oprichten.... sponsors vinden... vermeld je vorderingen op FOK, wel in een ander topic.
Daarom is het ook een kinderfeest.quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En hoeveel % doen dat voor de kinderen terwijl het voor hunzelf niet hoeft ?
succes !quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:19 schreef kawotski het volgende:
[..]
En mezelf kunstenaar noemen natuurlijk en bij de NPO veelvuldig komen zitten klagen.
Is het wel een paar honderd man?quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:33 schreef Vasilevski het volgende:
een groepering van minder dan honderd man een totaal nodeloze verandering afdwingt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens mij ligt het dan toch aan jezelf als je iets gelijk met wat anders gaat associeren
"You can call me Susan if it makes you happy"
En maar blijven liegen. Post na post na postquote:Op vrijdag 12 september 2014 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is het wel een paar honderd man?
Er zijn onderzoekjes die erop wijzen dat een paar honderdduizend mensen niet gelukkig zijn hoe hun donker gezicht wordt geïmiteerd.
Ja kom, laten we domrechts aan de haal gaan met een volksfeest. Nee dat zal voor eenheid omtrent ZP zorgen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat dus. Misschien moeten Powned en WNL maar eens met een eigen Sinterklaasintocht en Sinterklaasfeestprogramma's komen.
Nee, geen buitenlanderhaat. Bosnische immigranten presteren beter dan Nederlanders. Waarom? Omdat het de slimmere en hogeropgeleide Bosniërs waren die naar hier vluchtten, zij hadden daar meer toegang (in de brede zin) toe dan de modale burgers. Bij de Marokkanen en Antillianen gebeurde juist het tegenovergestelde: veel immigranten uit die landen behoorden daar tot de onderklasse. Simpel gezegd hebben Nederlandse bedrijven hen naar hier toe gehaald omdat ze goedkope arbeidskrachten wilde hebben en de nadelen zijn afgewenteld op de maatschappij. Over tig generaties zal je daar niets meer van merken maar momenteel heb je hierdoor nog allerlei problemen zoals meer criminaliteit, meer schooluitval, een groter deel die tot de onderklasse van Nederland behoort (zoals die tokkiekinderen die ik gisteren zag die een lege fles op de grond smeten en vervolgens ook nog een grote bek hadden op het moment dat ik hen op een normale manier hierop aansprak) etc.quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Buitenlanderhaat ...neurotisch ontkennen dat men discrimineert daarmee
Zij kunnen het op de normale manier organiseren zoals dat altijd gebeurde, het hoeft geen rechts tintje te krijgen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 16:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja kom, laten we domrechts aan de haal gaan met een volksfeest. Nee dat zal voor eenheid omtrent ZP zorgen.
Aangezien slechts enkele tientallen mensen een klacht indienden bij dat Meldpunt Discriminatie m.b.t. het Amsterdamse Sinterklaasfeest is dat uiterst onwaarschijnlijk. Al zou maar 1% van honderdduizenden mensen klagen dan nog zou je duizenden klachten krijgen, 100 keer zoveel als het aantal klachten wat is ingediend. We mogen m.i. verwachten dat veel meer dan 1% van de anti-ZPers heeft geklaagd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 15:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is het wel een paar honderd man?
Er zijn onderzoekjes die erop wijzen dat een paar honderdduizend mensen niet gelukkig zijn hoe hun donker gezicht wordt geïmiteerd. Meer onderzoek is nodig, maar waarom gebeurt dat niet?
Het heeft automatisch een rechts tintje als zij het organiseren. Oftewel je politiseert Zwarte Piet en dan heb je echt de poppen aan het dansen. Het gebeurt nu al door bepaalde domrechtslieden. Enige posts hierboven werd gerefereerd aan het offerfeest, alsof dat er überhaupt ook maar iets hiermee te maken heeft. Het sleurt een gemeenschap, die in beginsel totaal buiten dit hele gedoe staat, er wel weer even bij. Dat maakt dat ZP zo verwordt tot een symbool van allochtonenbashen. Als dat het doel is, so be it - maar dan zijn die domrechtse mensen wel ZELF verantwoordelijk voor de ondergang van ZP en niemand anders.quote:Op vrijdag 12 september 2014 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zij kunnen het op de normale manier organiseren zoals dat altijd gebeurde, het hoeft geen rechts tintje te krijgen.
Liever niet zelfs wat mij betreft aangezien ik zelf hartstikke links ben. Wat niet wegneemt dat ik graag het rechtse geluid hoor aangezien ik me graag pluriform laat informeren. Houd je vrienden dichtbij en je vijanden nog dichter bij.
Zeg dat tegen de klasgenootjes van het kindje van Quintis Ristie (bekend van wat televisiewerk voor dat Surinaamse zendertje) die doodleuk in P&W vertelde dat hij het feestje voor zijn klasgenootjes verpestte door te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat.quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo worden ZP-fans opgejaagd? Het is eerder andersom. Zie Malieveld vorig jaar.... men maakte jacht op een vermeende anti ZP-dame.
Voor die malievelddemonstranten geldt eerder dat zij ineens ZP-activist worden omdat ze buitenlanderhaters zijn.
Dat weet ik niet, het hangt er maar van af hoe ze het uitvoeren. Maar goed, als je wil voorkomen dat alleen zij het nog gaan doen dan kan je beter als NPO je verantwoordelijkheid nemen en het feest organiseren zoals het volk dat graag heeft, met ZP dus. Wat het volk graag heeft kan in de loop van decennia veranderen maar je moet niet voor de troepen vooruit willen lopen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 17:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het heeft automatisch een rechts tintje als zij het organiseren.
Mein Kampf werd ook veel buiten de bibliotheken gelezen hoezeer de overheid ook graag anders had, ook voordat het internet bestond.quote:Op vrijdag 12 september 2014 17:25 schreef Nood-kloon het volgende:
Fijn....
Nu is "Zie ginds komt de Stoomboot..." gelijk geschaard met "Mijn Kampf".
Asjeblieft, daar is je Godwin.
Toch kwam m.i. vorig jaar de belangrijkste escalatie door een "vertaalfout" van een Telegraafmedewerker die zogenaamd zou hebben verstaan "This party should stop" in plaats van "This practice should stop" waarna de Telegraaf kopte dat de VN het Sinterklaasfeest wilde verbieden (wat een ernstig kromme vertaling is omdat "party" nooit "feest" in de zin van "Sinterklaasfeest" betekent) en de daaropvolgende stroom (racistische) haatmails en (doods)bedreigingen aan random VN-medewerkers, waardoor een mini-onderzoekje op verzoek van UNESCO dat in principe al was afgesloten (de NL regering had geen behoefte aan erkenning als erfgoed en de aanvraag tot erkenning door het Sint Nicolaasgenootschap voldeed niet aan de voorwaarden) kennelijk toch iets breder moest worden opgezet (er zijn toen oa. reakties op een aantal nieuwssites integraal vertaald en dat loog er bepaald niet om).quote:Vreemde discussie over of de 'escalatie' de schuld is van de zeurpieten of de Telegraaf/tokkies.
Ik heb het over onderzoekjes van de gemeente Amsterdam en Eenvandaag.quote:Op vrijdag 12 september 2014 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien slechts enkele tientallen mensen een klacht indienden bij dat Meldpunt Discriminatie m.b.t. het Amsterdamse Sinterklaasfeest is dat uiterst onwaarschijnlijk. Al zou maar 1% van honderdduizenden mensen klagen dan nog zou je duizenden klachten krijgen, 100 keer zoveel als het aantal klachten wat is ingediend. We mogen m.i. verwachten dat veel meer dan 1% van de anti-ZPers heeft geklaagd.
quote:BARNEVELD - Zwarte Piet blijft dit jaar gewoon zwart. Volgens de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV) heeft de recente ophef over de positie van de knecht van Sinterklaas niets te maken met het vieren van het jaarlijkse kinderfeest.
Door Hans-Lukas Zuurman
Dat bevestigt Karelien Druijff van de BMV. ,,Dit is nooit een discussiepunt geweest voor ons.'' De winkeliersvereniging heeft voor het regelen van de jaarlijkse intocht op het Raadhuisplein een speciale Sinterklaas-commissie in het leven geroepen, waarvan Jan Kruit één van de kartrekkers is. Ook hij snapt niets van de commotie die vorig jaar in Nederland ontstond. Zwarte Piet zou met zijn kroeshaar, oorbellen en rode lippen een negatieve negroïde stereotypering zijn die in combinatie met het koloniaal verleden van Nederland niet langer te rechtvaardigen zou zijn. In Amsterdam heeft dat inzicht, mede veroorzaakt door een rechtszaak, er in middels toe geleid dat de Zwarte Piet blijvend van gedaante gaat veranderen. ,,Het domme, volgzame en onderdanige karakter van Piet moet eruit'', liet burgemeester Eberhard van der Laan onlangs weten.
Voor Kruit is ingrijpen in het uiterlijk van het typisch Hollandse kinderfeest een brug te ver: ,,Wij zijn het erover eens dat Zwarte Piet normaal zwart moet blijven, net als in de voorgaande jaren. Wij doen niet mee aan die hele discussie. Ik vind het persoonlijk ook zwaar overtrokken. Vanuit de inwoners hebben we ook nog nooit gehoord dat we voor een andere kleur zouden moeten kiezen. Als dat zou moeten, zou ik ermee stoppen. Niemand stoort zich eraan, dat willen we lekker zo laten.'' Kruit zegt inmiddels al volop bezig te zijn met de voorbereiding van de intocht van Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten dit jaar. ,,Het wordt weer een groots spektakel. We werken met een vaste groep, er zijn zestig Pieten en volop vrijwilligers bij betrokken. We hebben zelfs een wachtlijst voor de Zwarte Pieten.''
In Voorthuizen zegt Robbert de Veen van het lokale Sinterklaascomité van Ondernemers Vereniging Voorthuizen ,,te wachten op wat Sinterklaas ons dit jaar stuurt''. De landelijke discussie speelt echter geen rol, bevestigt hij even later. ,,Elke Piet, zwart of niet, is bij ons welkom. Het gaat erom dat het voor de kinderen een leuk feest blijft.''
De gemeente Barneveld legt de ondernemersverenigingen geen strobreed in de weg als het gaat om het verlenen van de benodigde vergunningen. ,,Wij leggen geen aanvullende voorwaarden op ten aanzien van de Sinterklaasintochten. We hopen dat ook dit jaar veel inwoners - vooral onze jongste inwoners! - opnieuw zullen genieten van dit zo bij ons land behorende volksfeest'', aldus woordvoerder Bertil Rebel van de gemeente Barneveld.
Gelukkig is 99,99% van Nederland wel verstandig.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:10 schreef Evertjan het volgende:
ondertussen in de biblebelt
http://www.barneveldsekra(...)25.html#.VBMou_l_s64
[..]
De meeste Nederlanders weten dat je voor discriminatie daar terecht kan. Reken er maar op dat niet slechts 1 op de 10000 mensen of minder dat doet en dat waarschijnlijk minstens 1% dit doet. Als je nog niet eens de moeite wil nemen om die discriminatie te melden bij het orgaan wat hiervoor is opgericht dan zal het wel niet heel erg hoog zitten.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb het over onderzoekjes van de gemeente Amsterdam en Eenvandaag.
Meldpunt discriminatie doet niet zulke opiniepeilingen.
Er is een verschil tussen dat zien en het afkeuren en dat je je echt gekwetst voelt. In het tweede geval ben je veel sneller geneigd om het te melden, in het eerste geval inderdaad niet maar is er dan voldoende reden om een cultuur aan te passen? Ik spreek uit ervaring, ik ben zelf eens het slachtoffer geweest van discriminatie. De woede die je dan voelt over het onrecht wat je wordt aangedaan is fundamenteel verschillend van iets rationeel afkeuren.quote:Ik zie zo veel discriminatie op het internet die ik niet meld. Dat wil niet zeggen dat ik dus alles goedkeur.
Je kunt die klachtcijfers niet als peiling zien.
Ook een voorbeeld dat je de cultuur niet van bovenaf kan veranderen. Niet alleen burgers kunnen zelf iets organiseren als de overheid ermee stopt, ook winkeliers kunnen dit regelen. De klant wil het immers graag en zoveel geld kost het niet per winkel, dat haal je er al snel uit met wat extra impulsaankopen. Burgers zouden enkel wat dranghekken hoeven te huren en een toneelspeler en een propjongen gratis kunnen inschakelen (altijd wel te vinden).quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:10 schreef Evertjan het volgende:
ondertussen in de biblebelt
http://www.barneveldsekra(...)25.html#.VBMou_l_s64
[..]
Maak van jouw probleem niet andermans probleem.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:44 schreef Bierklepje het volgende:
Deze discussie slaat echt nergens op. Kinderen zien hun Zwarte Piet niet als een ''bad guy'', maar meer als een dappere held, dat ook het hulpje van de Sint is. Welk kind legt nou de link tussen slavernij en het Sinterklaasfeest? Ook Surinaamse kindjes dachten en denken dat nu nog steeds niet. Het zijn de ouders, die zich nu een beetje vervelen en gaan denken aan een soort van slavernij speelstuk, maar vroeger dachten ze dit ook niet. Hoe leg ik onze kinderen uit, waarom Piet nu niet meer zwart is en gekleurd is? De Pieten zijn naar de top van de regenboog gegaan en Sinterklaas rijdt nu op een unicorn![]()
Het is allemaal de schuld van die ene man die begonnen is met deze verschrikkelijke campagne, dat het goud van de Nederlandse cultuur succesvol heeft geschraapt.
Het moet inderdaad afgelopen zijn met ZP.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:47 schreef Lioness1578 het volgende:
Sinterklaas liedjes zijn nu ook aangepast zag ik op POW niews gisteren.
Word een beetje moe van dit ''nieuws'' alhowel ik zelf half hindoestaans ben van Surinaamse
afkomst vind ik dat dit nu afgelopen moet zijn!
Ja... ook al zit het niet hoog en mensen willen het niet hoogzittend hebben..quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders weten dat je voor discriminatie daar terecht kan. Reken er maar op dat niet slechts 1 op de 10000 mensen of minder dat doet en dat waarschijnlijk minstens 1% dit doet. Als je nog niet eens de moeite wil nemen om die discriminatie te melden bij het orgaan wat hiervoor is opgericht dan zal het wel niet heel erg hoog zitten.
Cultuur is wat je denkt en doet. Als je van mening verandert dan verander je de cultuur op microniveau. Als een massa mensen van mening en van doen veranderen dan is er een serieuse verandering .quote:Er is een verschil tussen dat zien en het afkeuren en dat je je echt gekwetst voelt. In het tweede geval ben je veel sneller geneigd om het te melden, in het eerste geval inderdaad niet maar is er dan voldoende reden om een cultuur aan te passen?
Vele anderen niet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik vind dat het inderdaad afgelopen moet zijn met ZP.
Kinderen zijn niet kleurenblind, zwarte piet die blauw of paars is, is inderdaad nogal raar.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:47 schreef Ceberut het volgende:
waarom Zwarte Piet nu een andere kleur heeft
De komende twintig jaar niet, bedankt daarvoor!quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Er is altijd nog een gulden middenweg.
Het wordt dan ook geen Zwarte Piet meer, maar gewoon Piet of Roetpiet.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:51 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet kleurenblind, zwarte piet die blauw of paars is, is inderdaad nogal raar.
Over 10 jaar bestaat ZP uberhaupt niet meer. De gulden middenweg is dat ZP verdwijnt en in plaats daarvan een neutrale Piet komt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:52 schreef Kanjer het volgende:
[..]
De komende twintig jaar niet, bedankt daarvoor!
.... Die geen hond gaat gebruiken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:52 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het wordt dan ook geen Zwarte Piet meer, maar gewoon Piet of Roetpiet.
Zie ook de gewijzigde teksten van de kinderliedjes. Er staat Piet, zonder de toevoeging zwart.
Zeker: de een viert het gewoon op de normale manier, de ander volgens de VARA-/Joop-doctrine.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Er is altijd nog een gulden middenweg.
Ik ken er minstens 1.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:53 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Over 10 jaar bestaat ZP uberhaupt niet meer. De gulden middenweg is dat ZP verdwijnt en in plaats daarvan een neutrale Piet komt.
Nou:quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:53 schreef Kanjer het volgende:
[..]
.... Die geen hond gaat gebruiken.
Het gaat er vooral om hoe het in de openbaarheid, op televisie en op scholen gevierd zal worden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zeker: de een viert het gewoon op de normale manier, de ander volgens de VARA-/Joop-doctrine.
Willen ze, wil niet zeggen dat het dan ook klakkeloos gaat gebeuren he?quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:54 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nou:
- NPO;
- Scholen;
- Intochten.
Geen hond? Ik dacht het niet. Alles met een tintje overheid gaat die teksten gebruiken, mark my words.
Het gaat gebeuren. Of vrijwillig, of via de rechter.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:55 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Willen ze, wil niet zeggen dat het dan ook klakkeloos gaat gebeuren he?
Hahaha!! Via de rechter het complete Nederlandse volk dwingen de liedjes te zingen zoals jij dat zou willen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:56 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het gaat gebeuren. Of vrijwillig, of via de rechter.
Als dat het geval was waren die Regenboogpieten ook niet zo faliekant mislukt. Het volk bepaalt nu eenmaal wat ze accepteert bij een volksfeest. Niet de overheid, niet de staats-TV, maar het volk.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:55 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Willen ze, wil niet zeggen dat het dan ook klakkeloos gaat gebeuren he?
Hebben we al, Pietitie, facebook.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:56 schreef bedachtzaam het volgende:
Tijd voor een pro-pieten beweging dunkt me
Als het niet via de rechter lukt, dan kan ik het mij goed voorstellen dat het zal gebeuren via acties a la "Rosa Parks": Zwarte Sinterklazen en Witte Pieten laten meelopen tijdens intochten. Massaal een "trek de baard van Sint" actie, etc. etc.quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:58 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Hahaha!! Via de rechter het complete Nederlandse volk dwingen de liedjes te zingen zoals jij dat zou willen.
We leven niet in noord korea.
Bedoel je de doctrine van deze Joop-prominent ?quote:Op vrijdag 12 september 2014 19:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zeker: de een viert het gewoon op de normale manier, de ander volgens de VARA-/Joop-doctrine.
Ze leren het nooit, drammen, drammen, drammen en als dat niet blijkt te werken, nog meer gaan drammen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:00 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Als dat het geval was waren die Regenboogpieten ook niet zo faliekant mislukt. Het volk bepaalt nu eenmaal wat ze accepteert bij een volksfeest. Niet de overheid, niet de staats-TV, maar het volk.
En het gedram van het anti-volk zal zeker niet gaan werken als ze Zwarte Piet de nek om wil draaien. Het werkt eerder averechts.
Zo krijg je natuurlijk alleen maar nog meer weerstand. Dan doe je je "zaak" zeker geen goed.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als het niet via de rechter lukt, dan kan ik het mij goed voorstellen dat het zal gebeuren via acties a la "Rosa Parks": Zwarte Sinterklazen en Witte Pieten laten meelopen tijdens intochten. Massaal een "trek de baard van Sint" actie, etc. etc.
Des te harder worden ze uitgekotst en des te makkelijker wordt het om alles bij het oude te laten.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:01 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ze leren het nooit, drammen, drammen, drammen en als dat niet blijkt te werken, nog meer gaan drammen.
En hup! We komen niet meer uit de discussie, dus we komen maar weer met dreigementen om een kinderfeest te verknallen, desnoods met geweld, wat een fout mannetje ben jij zeg.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als het niet via de rechter lukt, dan kan ik het mij goed voorstellen dat het zal gebeuren via acties a la "Rosa Parks": Zwarte Sinterklazen en Witte Pieten laten meelopen tijdens intochten. Massaal een "trek de baard van Sint" actie, etc. etc.
Het werkt. Hoe je het wendt of keert, het werkt. Roetpieten, Hema, Fischer Price, kinderliedjes, allemaal in een paar maanden tijd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:01 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ze leren het nooit, drammen, drammen, drammen en als dat niet blijkt te werken, nog meer gaan drammen.
Geweld is geen optie. Dat keurt elke anti-ZP'er af. Pro-Pieters daarentegen, die zwaaien met doodsbedreigingen om juristen af te laten treden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:03 schreef Kanjer het volgende:
[..]
En hup! We komen niet meer uit de discussie, dus we komen maar weer met dreigementen om een kinderfeest te verknallen, desnoods met geweld, wat een fout mannetje ben jij zeg.
Het werkt niet, Fisher Price was bewezen onzin, die set schrappen lag gewoon in de planning, hema hebben we met zijn allen veel flauwekul over gehad, roetpieten en de liedjes gaat het nooit worden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:03 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het werkt. Hoe je het wendt of keert, het werkt. Roetpieten, Hema, Fischer Price, kinderliedjes, allemaal in een paar maanden tijd.
Massaal een "trek een baard af" actie is geen geweld, rare gedachte kronkels heb je.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Geweld is geen optie. Dat keurt elke anti-ZP'er af. Pro-Pieters daarentegen, die zwaaien met doodsbedreigingen om juristen af te laten treden.
Blaas het op zeg, het gaat om een ludieke actie waarbij een nep-baard van een nep-sint wordt afgetrokken om de magie van de leugen te doen verdwijnen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:08 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Massaal een "trek een baard af" actie is geen geweld, rare gedachte kronkels heb je.
Die is dan weer wel leuk en historisch juist.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:09 schreef FF_Serieus het volgende:
met mensjes uit Afrika weer aan
hij brengt ons multiculi verrijking
ik zie ze al staan
op de plecht staat zo'n hartedief
o wat doet hij stoerrr
hij sist naar mijn lief
en noemt haar hoerrr
en de PvdA staat te lachen
en roept richting de boot
kom hier op ons stemmen
dan geven we je een uitkering en brood
o lieve islamietjes
kom toch vooral bij ons
en rij op je scooter toch niet stilletje
mijn vriendinnetje voorbij
Bron: Pownews :-)
Ergo, geweld gebruiken, tenzij het voor jou normaal is om mensen fysiek aan te vallen?quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Blaas het op zeg, het gaat om een ludieke actie waarbij een nep-baard van een nep-sint wordt afgetrokken om de magie van de leugen te doen verdwijnen.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zonder geweld uiteraard.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:11 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ergo, geweld gebruiken, tenzij het voor jou normaal is om mensen fysiek aan te vallen?
Geen idee, mochten die acties te zijner tijd uitgevoerd worden, dan zullen we dat met zijn allen meemaken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:13 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Dus je gaat vragen of hij zijn baard af wil doen? Of hoe moet ik me dat voorstellen?
Goed voorstellen en goedkeuren.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:14 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Geen idee, mochten die acties te zijner tijd uitgevoerd worden, dan zullen we dat met zijn allen meemaken.
Ik heb nergens geschreven dat ik een dergelijke actie zou uitvoeren, ik kan het me goed voorstellen, dat wel.
Zeker geen geweld. Geweld ligt meer in het straatje van de pro-Pieters.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:17 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Goed voorstellen en goedkeuren.
En je kan draaien wat je wil, snap best dat het voor je "imago" niet fijn is om toe te moeten geven dat je geweld zou goedkeuren, maar dat is het wel, geweld.
En ondertussen hebben we in Nederland geen zwarte ministers en een zwarte minister-president zou onbespreekbaar zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:03 schreef Bierklepje het volgende:
Lieve Ceberut,
De tekst wijzigen van een eeuwen-bekend versje heeft geen zin. Ik heb er geen moeite mee om de magie van Sinterklaas te wijzigen, maar Sinterklaas is nooit racistisch geweest. Kinderen weten nog helemaal niks af van racisme en zijn onschuldig. Dit feest bestaat al heel erg lang en is soms wel te ouderwets. Het wijzigen van een tekst of een nummer, daar heb ik geen problemen mee ''Al is ie toch zo zwart als roet, hij meent het toch goed.'' Ik begrijp dat bepaalde culturen hier wat tegen hebben en ikzelf vind dat ook, maar come-on. Een heel feest voor kinderen veranderen, terwijl er al genoeg politieke en economische problemen in ons kikkerlandje zijn. Ik vind ik dat we hier geen heisa over moeten maken. Ik, als half Surinamer, heb er geen problemen mee. Ik doe het alsnog voor de magische kindergezichtjes en een ''happy'' Nederland.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:24 schreef Scheepskornuit het volgende:
Dit is zo typisch Nederlands, politiek correct tot in de kist. In Vlaanderen ligt er geen man van wakker dat zwarte piet zwart is. Laat staan dat daarvoor liedjesteksten veranderd moeten worden of er blauwe en rode pieten moeten zijn.
Daar is politiek gezien ook geen draagvlak voor.
Zodra je aan iemand komt is het geweld.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:18 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zeker geen geweld. Geweld ligt meer in het straatje van de pro-Pieters.
Ziek om dat in een landelijke krant te plaatsen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:26 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Daar kunnen zulke plaatjes ook nog in de krant.
Het is discriminerend gelul.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:10 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Die is dan weer wel leuk en historisch juist.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:26 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Daar kunnen zulke plaatjes ook nog in de krant.
Als humor al niet meer kan in een krant is het triestig gesteld hoor.quote:Ziek om dat in een landelijke krant te plaatsen.
Als je bij een sinterklaas een baard gaat aftrekken is dat TEN ALLEN TIJDEN geweld.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:18 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zeker geen geweld. Geweld ligt meer in het straatje van de pro-Pieters.
Triestig gesteld is dat soort humorquote:Op vrijdag 12 september 2014 20:32 schreef Scheepskornuit het volgende:
[..]
Als humor al niet meer kan in een krant is het triestig gesteld hoor.
Juist.........quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:32 schreef Scheepskornuit het volgende:
[..]
Als humor al niet meer kan in een krant is het triestig gesteld hoor.
Moet ik dit nou serieus uitleggen?quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:36 schreef Scheepskornuit het volgende:
[..]
Waarom kan dit niet volgens jou?
Zeker...... mensen afzeiken vanwege hun afkomst...quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:34 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, het is makkelijk mee te zingen, dat dan weer wel.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:37 schreef maaria1990 het volgende:
Er is geen racisme meer in de wereld, geen geweld, geen oorlogen meer tussen groepen, alleen Nederland is nog racistisch, dus waarom zouden we dit racistische feest dan niet stoppen?
Graag.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:37 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Moet ik dit nou serieus uitleggen?
Humor is nooit racisme. Ga jij hier lopen zeuren als men in een cartoon of op een humorpagina een vergelijking maakt tussen een roodharige en een orang oetan. Of een blonde man vergelijkt met een nazi? Je kunt dat onzin vinden of niet grappig, maar dat maak het geen racisme, noch moet dat verboden zijn om welke reden dan ook.quote:Jij weet niet wat racisme is ?
Ga eens surfen daarover .
Je past een versleten truc toe.quote:
Wit staat voor oprechtheid, betrouwbaarheid, reinheid.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:21 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En ondertussen hebben we in Nederland geen zwarte ministers en een zwarte minister-president zou onbespreekbaar zijn.
ZP is een instandhouding van verkapt racisme. De rollen tussen zwart en wit blank wordt door middel van dit "kinderfeestje" aan kinderen duidelijk gemaakt. Deze geïndoctrineerde kinderen vormen de maatschappij van de toekomst.
Heb ik het over humor? Nee. Heb ik het over de algemene beeldvorming van etnische rassen? Ja.quote:
Het is niet omdat jij het geen 'humor' noemt omdat het in je straatje past, dat het ook zo is. Trieste maatschappij als dat al niet meer kan. In Nederland gaat het dan ook zienderogen bergaf.quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:52 schreef Bierklepje het volgende:
[..]
Heb ik het over humor? Nee. Heb ik het over de algemene beeldvorming van etnische rassen? Ja.
quote:“Dat als elke Zwarte Piet in elkaar geslagen wordt op die manier de openbare orde wel in gedrang komt, dat dat is wat men van ons vraagt”. Op de vraag van de Telegraaf “Dat is toch geweld, dat kan toch niet goed te keuren zijn?” kwam het antwoord: “Ik veroordeel dat niet”.
http://www.trotsamsterdam(...)in-over-zwarte-piet/
quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:05 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Geweld is geen optie. Dat keurt elke anti-ZP'er af.
Nergens heen. Zoals het hele verhaal van de Quinsidioten nergens over gaat.quote:Op vrijdag 12 september 2014 21:17 schreef Bierklepje het volgende:
Waar gaat deze discussie toch naartoe, jongens.
Hoe groot is die groep ? 20 mensen? 200?quote:Op vrijdag 12 september 2014 21:58 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe lang gaan we nog door met buigen voor een piepklein groepje beroepsklagers en lichtgeraakte types?
Dat zet het wel in perspectief zo. Een paar honderd, of vooruit, een paar duizend die aanstoot nemen aan de figuur van zwarte Piet. Tegenover 2 miljoen die niet wil dat er iets aan veranderd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe groot is die groep ? 20 mensen? 200?
Hoezo buigen "wij" ? Ik niet hoor.
En cultuur is in ontwikkeling. Iedereen kan nieuwe sinterklaasvormen bedenken. Heel normaal. Ook normaal is het niet mee te doen.
Abnormaal is het om dit niet te doen, omdat het 'buigen' zou zijn.
Overigens zing ik al jaren geen sintliedjes meer. Al die ouwe meuk.
Ook kinderen vervelen zich al jaren met die klassieke liedjes.
De groep fanatieke klagers is een paar duizend man groot. Dat zijn althans de mensen die op Facebook initiatieven als "Zwarte Piet is racisme" steunen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En cultuur is in ontwikkeling. Iedereen kan nieuwe sinterklaasvormen bedenken. Heel normaal. Ook normaal is het niet mee te doen.
Het wrange is natuurlijk dat, had quincy en kornuiten er niet zo hard en met een gestrekt been erin gegaan, ze vanzelf "hun zin" hadden gekregen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Van alle mensen op fok zeg jij dit? Serieus?quote:Op vrijdag 12 september 2014 20:17 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Goed voorstellen en goedkeuren.
En je kan draaien wat je wil, snap best dat het voor je "imago" niet fijn is om toe te moeten geven dat je geweld zou goedkeuren, maar dat is het wel, geweld.
Waarom maak je je druk als er maar 2000 fanatieke klagers zijn.?quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De groep fanatieke klagers is een paar duizend man groot. Dat zijn althans de mensen die op Facebook initiatieven als "Zwarte Piet is racisme" steunen.
Mensen volgen niet jouw standpunt van onverzoenlijke strijd. Ze buigen niet voor jou, dat klopt.quote:Je ziet op allerlei fronten dat we wel degelijk buigen. Of beter gezegd: er wordt namens ons gebogen door een politiek-correcte garde; door invloedrijke personen en instanties.
Hoezo door de strot? Wat een onzin. Jij zingt toch lekker thuis, in de auto of waar dan ook je eigen sintliedjes ? Niemand dwingt je dat niet te doen.quote:Er wordt overgegaan tot aanpassingen, bedrijven beginnen Zwarte Piet te weren en nu moeten ook al de Sinterklaasliedjes eraan geloven. De wijzigingen worden ons door de strot geduwd en de beroepsklagers gaan krampachtig door met hun strijd.
Ja, geloof het of niet maar ik ben juist tegen geweld, al veel vaker geplaatst hier. Dat jij en ik een ander idee hebben wat betreft voorkomen van een geweldsuitbarsting, mag niet uitmaken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Van alle mensen op fok zeg jij dit? Serieus?
Ik maak me er druk om omdat er gehoor wordt gegeven aan hun absurde klachten. De gedachte dat het zwart schminken van je gezicht - iets dat in tal van culturen al eeuwenlang gebeurt - gelijk staat aan racisme, de opvatting dat Zwarte Piet een racistisch karakter is en daarom moet worden aangepast en moet verdwijnen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waarom maak je je druk als er maar 2000 fanatieke klagers zijn.?
Het aantal fanatieke klagers pro ZP is vele malen groter.
Het zou best kunnen dat een paar honderdduizend donkere mensen niet blij zijn met hoe zij uitgebeeld worden in het ZP-karakter.
[..]
Mensen volgen niet jouw standpunt van onverzoenlijke strijd. Ze buigen niet voor jou, dat klopt.
Maar ze volgen hun eigen mening wat te doen.
[..]
Hoezo door de strot? Wat een onzin. Jij zingt toch lekker thuis, in de auto of waar dan ook je eigen sintliedjes ? Niemand dwingt je dat niet te doen.
Bedrijven en instellingen maken hun eigen keuzes. Jij ook.
Je zit in een slachtofferrol.
Je bent opgefokt bezig.quote:Op vrijdag 12 september 2014 22:49 schreef Elfletterig het volgende:
De gedachte dat het zwart schminken van je gezicht - iets dat in tal van culturen al eeuwenlang gebeurt - gelijk staat aan racisme, de opvatting dat Zwarte Piet een racistisch karakter is en daarom moet worden aangepast en moet verdwijnen.
De wereld draait gewoon door als mensen geen zin hebben in ZP.quote:Als grote winkelketens Zwarte Piet in de ban doen vanuit een soort doorgeslagen politiek-correctheid dan wordt Zwarte Piet vanzelf steeds meer not done. Het wordt dan vanzelf van kwaad tot erger
Je weet dat je zelf een kinderfeestverzieker ben door zo fanatiek die kwestie levend te houden ?quote:. De klagers zullen de druk alsmaar verder opvoeren (tussen 2012 en nu is al een enorm stijgende lijn te zien) en ze zullen doorgaan met elk jaar het kinderfeest verzieken.
Ben jij een racist of doe jij maar even alsof?quote:Op vrijdag 12 september 2014 23:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zie ginds komt de vluchtelingen boot uit Afrika al aan
Hij brengt ons asiel zoekers en criminelen
Ik zie ze als staan
Hoe huppelen de tasjes rovers
Het dek op een neer
Hoe gaan de UWV briefjes al heen en al weer
De zwarte staan te lachen en roepen ons reeds toe
wij nemen jullie land over
En weten al Hoe
Ik ben verre van een racistquote:Op vrijdag 12 september 2014 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben jij een racist of doe jij maar even alsof?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |