Cultuur kan je niet om zeep helpen met een ijzeren vuist. Zelfs in dictaturen is dat niet gelukt, in een land wat min of meer democratisch is zal het helemaal niet lukken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je ziet nu aan alle kanten bewegingen dat Zwarte Piet om zeep wordt geholpen. Juist omdat men zo hysterisch reageert en het daardoor plots wel een racistisch dingetje wordt wat het verder nooit echt was...
Oh, dat hoeft ook niet. Die cultuur slaat hierdoor gewoon langzaam maar zeker om.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Cultuur kan je niet om zeep helpen met een ijzeren vuist.
Aanstellerij van de politiekcorrecte elite? Waarop doel je dan precies? Of heb je weer een achterlijke scheet van GS overgenomen?quote:Terzijde, ik vind de reactie van rechts Nederland - waar jij op doelt met jouw Telegraafverwijzing - niet overtrokken en zelfs al zou het zo zijn dan is dat niet het probleem maar dan is aanstellerij van de politiekcorrecte elite het probleem.
Toch lijkt het de Telegraaf en consorten nu prima te lukken om Zwarte Piet om zeep te helpen...quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:03 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zijn die bewegingen achterhoedegevechten: heel Nederland viert straks gewoon op de oude manier Sinterklaas. De politiek houdt zich wijselijk uit de discussie want ze vrezen de negatieve gevolgen. In iedere peiling die ik de afgelopen jaren gezien heb haalt Zwarte Piet een "approval rating" van tussen de 80 en 90%. We spelen alsof er een discussie bestaat rondom Zwarte Piet maar feitelijk kun je stellen dat ie (op basis van dat soort cijfers) niet ter discussie staat. Zwarte Piet is populairder dan ooit en daar kan geen Quinsy of wie dan ook iets aan veranderen.
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, dat hoeft ook niet. Die cultuur slaat hierdoor gewoon langzaam maar zeker om.
Precies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:03 schreef beantherio het volgende:
[..]
Zoals ik al zei zijn die bewegingen achterhoedegevechten: heel Nederland viert straks gewoon op de oude manier Sinterklaas. De politiek houdt zich wijselijk uit de discussie want ze vrezen de negatieve gevolgen. In iedere peiling die ik de afgelopen jaren gezien heb haalt Zwarte Piet een "approval rating" van tussen de 80 en 90%. We spelen alsof er een discussie bestaat rondom Zwarte Piet maar feitelijk kun je stellen dat ie (op basis van dat soort cijfers) niet ter discussie staat. Zwarte Piet is populairder dan ooit en daar kan geen Quinsy of wie dan ook iets aan veranderen.
Mwah, er is daar niet echt een schuldige voor aan te wijzen. Verandering stuit altijd op weerstand.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch lijkt het de Telegraaf en consorten nu prima te lukken om Zwarte Piet om zeep te helpen...
Het deel van de politieke elite die er nu op uit is om via staatssubsidie bij elke lage school een boekje met verkrachte sinterklaasliedtekstjes te doen belanden en die van plan was om voor Amsterdam de optocht aan te passen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:10 schreef 99.999 het volgende:
Aanstellerij van de politiekcorrecte elite? Waarop doel je dan precies?
Ik neem nooit scheten over van GS, zo was ik het totaal niet eens met de stelling van de Pownewsverslaggever dat "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" vertaald kan worden naar "als je werkt dan...". Dat heeft meer betekenissen en ook met slecht werk kan je rijk worden (huisjesmelkers, leenboeren) terwijl je met goed werk arm kan zijn.quote:Of heb je weer een achterlijke scheet van GS overgenomen?
Het zijn niet de Telegraaf-lezers en reaguurders die zulke beslissingen nemen, die worden genomen door de politici en andere bestuurders. Als zij in een paar reacties van een extreem deel van de lezers - want daar gaat het om - aanleiding zien om zulke maatregelen te nemen dan ligt het probleem toch echt bij die politici en bestuurders. Ik verwees naar hen met PC-elite aangezien niet alle bestuurders zo denken.quote:Juist door de daadwerkelijk racistische reacties vanuit de telegraaf/GS hoek gaat het bergafwaarts met Zwarte Piet. Daar ligt het probleem, niet bij je imaginaire PC-elite.
Ach ja, er zijn ook mensen die bewust geen Koningsdag vieren. Daar merkt niemand wat van, lekker boeiend.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.
De overreactie werkt straks snel genoeg door in de maatschappij.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Transformeren in plaats van om zeep helpen zoals spinnen beter werkt dan liegen? Het heeft een betere kans maar ik voorspel dat mensen dan op een niet door de overheid gesteunde manier uiting zullen blijven geven aan die cultuur. Dat Zwarte Pieten zich massaal in en om het publiek zullen begeven en zullen doen wat ze al die jaren deden voor de dranghekken in plaats van achter de dranghekken. Thuis en op scholen zullen er ook Zwarte Pieten blijven komen.
Precies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:23 schreef Vasilevski het volgende:
REWRITE ALL THE THINGS!!!
Die man is blijkbaar 'in onderhandeling' met Asscher. Ik wist niet dat een minister met elke jan lul moet 'onderhandelen' om zijn boek in een oplage van 1,5 miljoen door de staat te laten drukken. Ik ga zelf morgen even met Rutte bellen om te kijken of we niet even een dealtje kunnen sluiten om ligfietsen te verbieden.
Enfin, de bedoeling is dus inderdaad om dit boekje bij alle basisschoolkinderen door de strot te rammen. Hij zegt nog dat hij bijna met pijn in zijn hart het 'Vol verwachting klopt ons hart' uit de taal wou zuiveren. In de Griekse oudheid werden dit soort mannetjes door de goden gestraft voor hun hoogmoed, maar in het hier en nu is de kans groter dat ze subsidie krijgen.
Het meest opvallende van de nieuwe teksten heeft niet zozeer met Zwarte Piet te maken, maar met de complete afwezigheid van alle begrippen als goed, kwaad, zoet, stout, enz. Het is het totale relativisme: de Sint is er ook voor de kindertjes die pesten of die hun eigen oma beroven, want goed en fout bestaat niet, dat is allemaal maar relatief.
Alleen zal deze verandering geen voet aan de grond krijgen. Je kan als overheid enkel subsidies geven aan optochtorganisaties die een contract ondertekenen waarin staat dat er geen ZP zal deelnemen of dergelijke flauwekul, je hebt niet in de hand wat mensen op eigen initiatief (onbetaald) doen, dat bepalen die mensen zelf. (binnen de grenzen van de wetgeving)quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mwah, er is daar niet echt een schuldige voor aan te wijzen. Verandering stuit altijd op weerstand.
Oh, je spookgedachten dus.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het deel van de politieke elite die er nu op uit is om via staatssubsidie bij elke lage school een boekje met verkrachte sinterklaasliedtekstjes te doen belanden en die van plan was om voor Amsterdam de optocht aan te passen.
Je lijkt weinig anders te doen eerlijk gezegdquote:Ik neem nooit scheten over van GS,
Neuh, het zijn amper formele beslissingen in dit proces. Sinterklaas is bijna volledig een particuliere aangelegenheid. En door de overreactie van je grote inspiratiebronnen slaat de maatschappij straks ook om.quote:zo was ik het totaal niet eens met de stelling van de Pownewsverslaggever dat "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" vertaald kan worden naar "als je werkt dan...". Dat heeft meer betekenissen en ook met slecht werk kan je rijk worden (huisjesmelkers, leenboeren) terwijl je met goed werk arm kan zijn.
[..]
Het zijn niet de Telegraaf-lezers en reaguurders die zulke beslissingen nemen, die worden genomen door de politici en andere bestuurders.
Wat een geleuter. Het gaat niet om maatregelen maar om de maatschappelijke tendens en juist die wordt aangejaagd door de overreactie vanuit de boze hoek.quote:Als zij in een paar reacties van een extreem deel van de lezers - want daar gaat het om - aanleiding zien om zulke maatregelen te nemen dan ligt het probleem toch echt bij die politici en bestuurders. Ik verwees naar hen met PC-elite aangezien niet alle bestuurders zo denken.
Doe mij ook zo'n glazen bol.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen zal deze verandering geen voet aan de grond krijgen.
Toch gek dan dat ik links ben terwijl GS rechts is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:25 schreef 99.999 het volgende:
Je lijkt weinig anders te doen eerlijk gezegd...
Ik lees nooit de Telegraaf.quote:Neuh, het zijn amper formele beslissingen in dit proces. Sinterklaas is bijna volledig een particuliere aangelegenheid. En door de overreactie van je grote inspiratiebronnen slaat de maatschappij straks ook om.
Daar heb je geen glazen bol voor nodig, je hoeft slechts te begrijpen dat cultuur niet zomaar eventjes verandert omdat een paar mensen dat willen of omdat er een relletje is. Misschien zouden ze Grieks en Latijn moeten verplichten voor de eerste 4 jaar van het VWO, dan zouden wat meer mensen dit begrijpen.quote:
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb je geen glazen bol voor nodig, je hoeft slechts te begrijpen dat cultuur niet zomaar eventjes verandert omdat een paar mensen dat willen of omdat er een relletje is.
Het kan best dat in de komende tientallen jaren wat verandert maar als dat gebeurt dan zal dat zeer geleidelijk gebeuren omdat de meeste mensen dit willen en omdat het beter past bij de huidige maatschappij, niet op een geforceerde manier binnen een paar jaar tijd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.
Een opgelegde verandering in de grote steden misschien. Niet in de rest van NL.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen dat, die discussie woedt al wat langer en steeds meer signalen luiden wat dat betreft een verandering in. Zelfs Bram van der Bluft gaf laatst al aan dat de kleur van Piet gaat veranderen.
Ik heb zo'n idee dat "het volk" daar ook voor openstaat. En dat er mensen zijn die zich krampachtig proberen vast te houden aan het oude, tja, die hou je altijd.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb nooit de behoefte gehad om ZP te spelen maar gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd overweeg ik warempel om het toch maar eens te gaan doen. Een voorbeeld van de weerstand van een cultuur. Dat laat zich niet eventjes wegpesten of veranderen. Het verandert geleidelijk aan doorheen de jaren omdat het volk dat zelf wil, niet naar aanleiding van een kunstgekkie die iets doms roept en andere gekkies die hier tegen ageren.
De verschuiving zal uiteindelijk overal gaan plaatsvinden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een opgelegde verandering in de grote steden misschien. Niet in de rest van NL.
Denk jij.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De verschuiving zal uiteindelijk overal gaan plaatsvinden.
Jouw punt?quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ach ja, er zijn ook mensen die bewust geen Koningsdag vieren. Daar merkt niemand wat van, lekker boeiend.
Da's ongetwijfeld de droom maar dat blijft het: een droomquote:Op vrijdag 12 september 2014 11:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De verschuiving zal uiteindelijk overal gaan plaatsvinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |