Ten eerste: mensen met obesitas zijn geen patiënten. Patiënt ben je als je ziek bent. Dik zijn/worden is een keuze, geen ziekte.quote:De spot van fitnessketen Basic-Fit met Rode Duivel Marouane Fellaini [vrijwel identiek aan de clip in Nederland met Tatjana Simic, SC] stuit op kritiek van BOLD, een vereniging voor patiënten met obesitas. "Het gaat alleen over de extra kilo's die u er op vakantie bij kreeg", reageert de fitnessketen.
"De Belgen komen weer thuis na een leuke vakantie", zegt Fellaini in het begin van de spot. "Dus mogen de vakantiekilo's er weer af. Niets bijgekomen of Basic-Fit?" Waarop een agent de molligere vakantiegangers uit een wachtrij haalt om hen door te sturen naar het fitnesscentrum.
BOLD, een vereniging voor patiënten met obesitas, vindt dat de spot mensen met overgewicht stigmatiseert. "Ze viseren, misschien onbewust, iedereen met een overgewicht. Ik vind dat discriminerend", zegt Jean-Paul Allonsius, stichter van BOLD, in Gazet van Antwerpen.
De fitnessketen zelf ontkent dat. "U moet de clip in de juiste context bekijken", zegt woordvoerder Tim Spruytte. "Het maakt niet uit hoeveel u weegt. We praten over de extra kilo's die u er op vakantie bij kreeeg. Onze boodschap: kom naar ons om die kilo's er af te trainen."
Bron: De Redactie
quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ten eerste: mensen met obesitas zijn geen patiënten. Patiënt ben je als je ziek bent. Dik zijn/worden is een keuze, geen ziekte.
Teveel eten is in ieder geval een psychische ziekte; net als te weinig eten of krassen in je eigen arm.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, nu komt er een grote, wereldschokkende onthulling?
Tetten jonguquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:09 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Moeten ze vooral Tatjana nemen. Met 'r vetbulten.
Mensen met obesitas hebben vaak allerlei levensbedreigende klachten ten gevolge van obesitas. Dik zijn is een keuze? Er wordt tegenwoordig juist beweerd dat dik zijn helemaal geen keuze is. Het hongergevoel van de dikkerds blijft bestaan nadat zij zijn afgevallen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ten eerste: mensen met obesitas zijn geen patiënten. Patiënt ben je als je ziek bent. Dik zijn/worden is een keuze, geen ziekte.
Sinds wanneer nemen we geesteszieken als norm?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:09 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Teveel eten is in ieder geval een psychische ziekte; net als te weinig eten of krassen in je eigen arm.
Noem er eens één.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Er zijn natuurlijk ook genoeg aandoeningen waardoor je dik wordt. Dat is geen keuze.
Noem er eens één, buiten te veel eten.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:10 schreef Gia het volgende:
Obesitas is wel degelijk een ziekte, net zoals diverse verslavingen dat zijn, en er zijn meerdere oorzaken voor overgewicht dan alleen teveel eten. En nee, dan heb ik het niet over genetisch bepaald, want dat vind ik onzin.
In feite zijn het allemaal welvaartsziektes.
Longkanker of emfyseem kan veroorzaakt worden door roken. Roken is een keuze, net als verkeerd eten. Toch zijn obesitas en longemfyseem, ed, echt wel ziektes.
Gewoon een emmer frituurvet. Met een kaartje: "Alstublieft, uw ontbijt".quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Basic Fit zou als excuus alle dikkerds van BOLD een grote doos chocolaatjes moeten sturen. Of beter nog: een abonnement cadeau doen.
So? Het is nog steeds een keuze om toe te geven aan het hongergevoel en dat stuk taart in je gezicht te proppen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:11 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Mensen met obesitas hebben vaak allerlei levensbedreigende klachten ten gevolge van obesitas. Dik zijn is een keuze? Er wordt tegenwoordig juist beweerd dat dik zijn helemaal geen keuze is. Het hongergevoel van de dikkerds blijft bestaan nadat zij zijn afgevallen.
Schildklieraandoeningenquote:
quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:08 schreef Karina het volgende:
Mensen maken zich tegenwoordig ook overal dik om he?
Daar word je niet dik van. Een schildklieraandoening creëert niet op magische wijze een overschot aan calorieën. Mensen met een schildklieraandoening worden nog steeds dik omdat hun calorie-inname hun calorieverbruikt overtreft. Dat wil zeggen, omdat ze te veel eten.quote:
Dus als ik mij te goed zou doen aan een heel pak koekjes ben ik gelijk maar psychisch ziek?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:09 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Teveel eten is in ieder geval een psychische ziekte; net als te weinig eten of krassen in je eigen arm.
Dat maakt het nog steeds geen eigen keuze.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar word je niet dik van. Een schildklieraandoening creëert niet op magische wijze een overschot aan calorieën. Mensen met een schildklieraandoening worden nog steeds dik omdat hun calorie-inname hun calorieverbruikt overtreft. Dat wil zeggen, omdat ze te veel eten.
quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dik zijn/worden is een keuze
Jawel. Ook met een schildklieraandoening kun je je calorie-inname aanpassen aan je daadwerkelijke verbruik.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:16 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dat maakt het nog steeds geen eigen keuze.
Waarom zou een keer een pak koekjes eten te veel zijn? Ik snap dat begrijpend lezen moeilijk is, maar je snapt toch wel dat ik het heb over de obesitas patiënten? Oftewel de mensen die weten dat ze te dik zijn en nog niet kunnen stoppen met eten. Dat lijkt mij echt een psychische ziekte; dat probleem moet je eerst mentaal aanpakken, anders heeft het geen zin om zo iemand te helpen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dus als ik mij te goed zou doen aan een heel pak koekjes ben ik gelijk maar psychisch ziek?
Niet als je de hele dag door honger hebt.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
So? Het is nog steeds een keuze om toe te geven aan het hongergevoel en dat stuk taart in je gezicht te proppen.
Als je de hele dag door zin hebt in een sigaret, en je steekt er uiteindelijk eentje op, is dat dan een vrijwillige keuze of een ziekte? Het verlangen is misschien een ziekte, maar het daadwerkelijk handelen is nog steeds een keuze.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:19 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Niet als je de hele dag door honger hebt.
Het weer afvallen is een keuze ja.niet het dik worden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel. Ook met een schildklieraandoening kun je je calorie-inname aanpassen aan je daadwerkelijke verbruik.
Het enige verschil tussen de twee is het moment waarop je besluit inname en verbruik in overeenstemming te brengen. Bij niet dik worden, doe je dat direct. Bij afvallen, doe je dat pas als het te laat is.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Het weer afvallen is een keuze ja.niet het dik worden.
omdat ik geen pak koekjes nodig heb om aan mijn calorie behoefte te komen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:18 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Waarom zou een keer een pak koekjes eten te veel zijn?
die honger gaat over. En anders eet je rauwe worteltjes. Moet je echt enorm je best doen om daar teveel calorieën van binnen te krijgen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:19 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Niet als je de hele dag door honger hebt.
Ook niet allemaal lijkt me:quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:19 schreef danny081 het volgende:
Mijn reet, een dinosaurus heeft zware botten.
Een kennis van mij heeft een hormoonaandoening waardoor hij resistent is voor insuline. Met als gevolg dat elke gram koolhydraat vet word. Dik zijn kan zeker door ziekte komen.quote:
Als je homo bent, is dat dan een keuze of ziekte?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je de hele dag door zin hebt in een sigaret, en je steekt er uiteindelijk eentje op, is dat dan een vrijwillige keuze of een ziekte? Het verlangen is misschien een ziekte, maar het daadwerkelijk handelen is nog steeds een keuze.
Een afwijkingquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:27 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Als je homo bent, is dat dan een keuze of ziekte?
Medicijnen..quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Noem er eens één, buiten te veel eten.
Gelukkig is er een makkelijke manier om van vet af te komen: je calorie-inname en verbruik aanpassen. Als de koolhydraat eerst vet wordt, kun je het vet alsnog gewoon verbranden door een deficit te creëren.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:26 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Een kennis van mij heeft een hormoonaandoening waardoor hij resistent is voor insuline. Met als gevolg dat elke gram koolhydraat vet word. Dik zijn kan zeker door ziekte komen.
en als hij geen gram koolhydraten eet? Hoe vaak komt die aandoening voor?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:26 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Een kennis van mij heeft een hormoonaandoening waardoor hij resistent is voor insuline. Met als gevolg dat elke gram koolhydraat vet word. Dik zijn kan zeker door ziekte komen.
Prednisone.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Noem er eens één, buiten te veel eten.
Wat is dit nou weer voor een compleet achterlijke vergelijking?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:27 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Als je homo bent, is dat dan een keuze of ziekte?
Waarom kijk je zo simplistisch tegen dit maatschappelijke probleem aan? Ben je zelf soms dik geweest en gepest en ben je nu gefrustreerd?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
die honger gaat over. En anders eet je rauwe worteltjes. Moet je echt enorm je best doen om daar teveel calorieën van binnen te krijgen.
Prednison creëert uit het niets calorieën?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:28 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Prednisone.
Maar goed, boze fatties. Gewoon zo boos mogelijk maken, dan vallen ze vanzelf om en ben je af van dat gezeik.
Hij is nu op een extreem dieet (hij mag haast niks meer eten) en sport meerdere malen per week. Dit lijkt langzaam maar zeker te helpen, maar zodra hij weer terug zou gaan naar eten wat de gemiddelde persoon eet zou hij weer flink aankomen. Hoe kan iemand nog beweren dat dit geen ziekte is?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Gelukkig is er een makkelijke manier om van vet af te komen: je calorie-inname en verbruik aanpassen. Als de koolhydraat eerst vet wordt, kun je het vet alsnog gewoon verbranden door een deficit te creëren.
Heb ik zelf ook gedaan (met die sigaretten) maar je noemt precies mijn punt; ik zat laatst naar deze man te kijken:quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
omdat ik geen pak koekjes nodig heb om aan mijn calorie behoefte te komen.
En er zijn echt zat mensen die na jaren lang te veel eten op gegeven moment in de spiegel kijken of een onflatteuze foto van zichzelf zien en de knop definitief omzetten.
Net als dat er nicotine verslaafden zat zijn die gewoon op gegeven moment stoppen zonder dat ze mentaal 'aangepakt' moeten worden.
Lees dit eens door: http://www.apotheek.nl/Th(...)spx?mId=10702&rId=36.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Prednison creëert uit het niets calorieën?
Dat hormoongedoe is een ziekte. Niet het dik-zijn. Hij heeft dus kennelijk de keuze om, met een extreem dieet en veel sport, niet dik te zijn. Net zoals iedere andere mens de keuze heeft om niet-dik te zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:29 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Hij is nu op een extreem dieet (hij mag haast niks meer eten) en sport meerdere malen per week. Dit lijkt langzaam maar zeker te helpen, maar zodra hij weer terug zou gaan naar eten wat de gemiddelde persoon eet zou hij weer flink aankomen. Hoe kan iemand nog beweren dat dit geen ziekte is?
ik ben dik geweest, nooit gepest en nu op normaal gewicht. Omdat ik nu anders eet.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:29 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Waarom kijk je zo simplistisch tegen dit maatschappelijke probleem aan? Ben je zelf soms dik geweest en gepest en ben je nu gefrustreerd?
Doorgelezen, en nu? Want als je weet dat je lichaam meer voedingsstoffen vasthoudt door medicijnen/hormoongedoe, kun je er nog steeds voor kiezen minder voedingsstoffen in te nemen. Dan kom je niet aan.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Lees dit eens door: http://www.apotheek.nl/Th(...)spx?mId=10702&rId=36.
Psychische problemen zijn geen keuze en antipsychotica slikken is in veel gevallen evenmin een keuze.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Punt is juist dat het nooit over gaat... Zelfs niet nadat je bent afgevallen en al jaren op een strikt dieet leeft. Mensen die dik worden, worden dik omdat dat in hun aard zit.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
die honger gaat over. En anders eet je rauwe worteltjes. Moet je echt enorm je best doen om daar teveel calorieën van binnen te krijgen.
Epilepsie medicijnen bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat voor medicijnen zijn dat dan, die uit het niets calorieën weten te creëren?
Antipsychotica creëren calorieën uit het niets?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Psychische problemen zijn geen keuze en antipsychotica slikken is in veel gevallen evenmin een keuze.
Dikker worden bij gemiddelde voeding is een direct symptoom van de ziekte, en hij moet speciale maatregelen treffen om het op te lossen. Ik heb het niet over medelijden, maar ik wordt gewoon een beetje treurig als mensen zo simplistisch over overgewicht denken. Zelfs als het geen fysieke ziekte is, neemt niet weg 'gewoon minder eten' geen oplossing is. Dat is hetzelfde als tegen iemand die depressief is zeggen dat hij 'gewoon vrolijk' moet doen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat hormoongedoe is een ziekte. Niet het dik-zijn. Hij heeft dus kennelijk de keuze om, met een extreem dieet en veel sport, niet dik te zijn. Net zoals iedere andere mens de keuze heeft om niet-dik te zijn.
Sommige mensen moeten inderdaad grotere offers brengen. Maar het is nog altijd de eigen keuze om die offers niet te brengen en maar vet te worden. Daar hoeft niemand medelijden mee te hebben.
Dan ga ik even naar Stockholm bellen, je hebt zojuist een enorme ontdekking gedaan. Energie die uit het niets gecreëerd wordt, dat is vast een Nobelprijs waard.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Epilepsie medicijnen bijvoorbeeld
Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar je houdt dan ineens bijv ook extra vocht vast waardoor je binnen no-time 20 kilo aankomtExtreem veel sporten en bijna niks eten helpt er helaas echt niet tegen.
Goed om te horen, maar ik kan me best voorstellen dat er bijvoorbeeld kinderen zijn die door de situatie van hun ouders dik zijn geworden, gepest zijn en zo in zo'n mentale staat zijn gekomen dat het ze allemaal niks meer uitmaakte, fuck de wereld en zo. Vervolgens komt het niet meer goed met zequote:Op dinsdag 9 september 2014 14:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben dik geweest, nooit gepest en nu op normaal gewicht. Omdat ik nu anders eet.
Dus zo simpel kan het zijn.
Dat zou een goede vergelijking zijn, als vrolijk doen voor depressieve mensen net zo'n keuze zou zijn als het voor dikke mensen is om een stuk taart in hun hoofd te proppen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:37 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dikker worden bij gemiddelde voeding is een direct symptoom van de ziekte, en hij moet speciale maatregelen treffen om het op te lossen. Ik heb het niet over medelijden, maar ik wordt gewoon een beetje treurig als mensen zo simplistisch over overgewicht denken. Zelfs als het geen fysieke ziekte is, neemt niet weg 'gewoon minder eten' geen oplossing is. Dat is hetzelfde als tegen iemand die depressief is zeggen dat hij 'gewoon vrolijk' moet doen.
De dikkerds die boos zijn op deze reclame zijn wel zeikerds.
hij heeft het over vocht vasthouden, daar komen geen calorieën aan te pas.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan ga ik even naar Stockholm bellen, je hebt zojuist een enorme ontdekking gedaan. Energie die uit het niets gecreëerd wordt, dat is vast een Nobelprijs waard.
Calorieën die je niet inneemt, hoef je ook niet te verbranden. Er zijn genoeg magere comapatiënten, en die mensen zijn fysiek nog psychisch in staat om te bewegen. Waarom blijven ze dan mager? Omdat ze niet meer calorieën binnenkrijgen dan ze verbranden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het gaat niet om 'calorieën uit het niets' te laten creëren, het gaat ook om de mogelijkheid om die te verbranden, fysiek of psychisch.
Van vocht vasthouden word je niet plots obees. Hoogstens een beetje opgezet.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:39 schreef computergirl het volgende:
[..]
hij heeft het over vocht vasthouden, daar komen geen calorieën aan te pas.
Antipsychotica houden vocht vast.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Antipsychotica creëren calorieën uit het niets?
Omdat ze geen aandoening hebben die van invloed is op het dik-zijn. En daar hadden we het over.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Calorieën die je niet inneemt, hoef je ook niet te verbranden. Er zijn genoeg magere comapatiënten, en die mensen zijn fysiek nog psychisch in staat om te bewegen. Waarom blijven ze dan mager? Omdat ze niet meer calorieën binnenkrijgen dan ze verbranden.
Vocht dat op magische wijze transubstantieert naar vet? En dan nog wel zo veel vocht dat mensen er overgewicht van krijgen.quote:
dat snap ik wel, maar PerryVogelbekdier nietquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Van vocht vasthouden word je niet plots obees. Hoogstens een beetje opgezet.
Vergeet niet dat we tegenwoordig ook een zitcultuur hebben, en veel ongezonder eten. Die combinatie is dodelijk.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:42 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
En de inzicht wordt tegenwoordig ook steeds meer dat de mens door evolutie gewoon een ingebakken vetzucht heeft. De oermens had een grotere kans op overleven als hij/zij vettig eten tot zich nam. Dit zit gewoon nog in veel mensne ngebakken. Dat was vroeger goed, nu geeft het wat kleine problemen.
Antipsychotica zorgen er ook voor dat mensen weinig meer doen omdat ze een gebrek aan concentratievermogen hebben.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vocht dat op magische wijze transubstantieert naar vet? En dan nog wel zo veel vocht dat mensen er overgewicht van krijgen.
Ze hebben wel een aandoening die van invloed is op dik-zijn: door hun coma ligt hun verbruik extreem laag. Daarom ligt hun inname ook extreem laag.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:41 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Omdat ze geen aandoening hebben die van invloed is op het dik-zijn. En daar hadden we het over.
Je eet nu op de kop terwijl je in je handen klapt..?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben dik geweest, nooit gepest en nu op normaal gewicht. Omdat ik nu anders eet.
Dus zo simpel kan het zijn.
En een cultuur waarin overgewicht niet langer als abnormaal of ongezond wordt gezien. Onder meer door clubs als BOLD die kwaad worden als mensen met overgewicht negatief in de media komen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:43 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Vergeet niet dat we tegenwoordig ook een zitcultuur hebben, en veel ongezonder eten. Die combinatie is dodelijk.
Minder verbruik --> minder inname --> nog steeds niet dik. Zo makkelijk is het.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Antipsychotica zorgen er ook voor dat mensen weinig meer doen omdat ze een gebrek aan concentratievermogen hebben.
Niks aan gelogen. Op een heel klein groepje uitzonderingen na. 98% van de vetkezen heeft het aan zichzelf te danken.quote:
Again, die diagnose krijgt bijna iedereen pas als ze al dik zijn. Die keuze hebben ze dus niet daarop kunnen baseren. Afvallen is een keuze. Dik worden niet altijd.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als door medicijnen/hormonen/weetikveelwat je verbruik extreem laag ligt, kun je ervoor kiezen de inname ook extreem laag te leggen. Dan word je niet dik. Dat is misschien een groot offer, maar het is je eigen keuze. Ook als je het niet doet.
Sinds je hier simplistische VVD verkiezingspropaganda post.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Minder verbruik --> minder inname --> nog steeds niet dik. Zo makkelijk is het.
Maar, sowieso, sinds wanneer nemen we geesteszieken als norm? Is iets stelen plots geen keuze meer omdat er kleptomanen bestaan?
Begrijp ik uit dit verhaal dat je in de vrije wil gelooft?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Minder verbruik --> minder inname --> nog steeds niet dik. Zo makkelijk is het.
Maar, sowieso, sinds wanneer nemen we geesteszieken als norm? Is iets stelen plots geen keuze meer omdat er kleptomanen bestaan?
Correct.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Eens. Alhoewel het mij niet echt boeit of iemand dik is, de kosten krijgen ze zelf wel. De dikkerdjes moeten vooral niet zo janken. Stop met huilen en doe er wat aan (aan zichzelf dus, de lamzakken).quote:Ten derde: jammer dat Basic Fit het probeert goed te praten. Ze hadden gewoon keihard moeten zeggen dat overgewicht slecht voor je is en dat het lelijk is, en dat dikkerds niet moeten huilen als ze daarop gewezen moeten worden. Geen probleem als je graag dik wilt zijn, maar doe niet alsof het mooi of normaal is.
daarmee ga je er blijkbaar van uit dat je je pas achter je oren gaat krabben als je al +150 kilo bent. Heb je in de tussenliggende tijd toch wel groot aantal malen een grotere maat kleren moeten kopen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:47 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Again, die diagnose krijgt bijna iedereen pas als ze al dik zijn. Die keuze hebben ze dus niet daarop kunnen baseren. Afvallen is een keuze. Dik worden niet altijd.
Denk je dat mensen niet merken dat ze dik worden? Als je in 2 weken een kilo zwaarder wordt, moet je je eens vragen gaan stellen over je eetpatroon. Niet pas als je na een half jaar 30 kilo zwaarder bent en de diagnose krijgt.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:47 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Again, die diagnose krijgt bijna iedereen pas als ze al dik zijn. Die keuze hebben ze dus niet daarop kunnen baseren. Afvallen is een keuze. Dik worden niet altijd.
Ik heb nooit gezegd dat het voor iedereen even makkelijk is. Sterker nog, ik heb al aangegeven dat het voor sommige mensen veel moeilijker is. Maar het is nog altijd een keuze.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:48 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Maar adt kan dus niet altijd.. Als je dus een verhoogde eetlust krijgt door medicatie (it can happen). Probeer daar maar eens dag in en dag uit tegen te vechten.. Dat is makkeijk praten...
Ja, en daar bestaan oplossingen voor.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Begrijp ik uit dit verhaal dat je in de vrije wil gelooft?
Want het idee dat keuzes volledig vrij zijn is echt totaal achterhaald.
Die dikkerds zijn dik vanwege fysieke aanleg en omdat hun brein zo geprogrammeerd is dat ze telkens toegeven aan de eetprikkel.
Wat, zit je te trollen of zo? Wat komt de VVD hier nou weer doen?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Sinds je hier simplistische VVD verkiezingspropaganda post.
Ga toch weg. Je kunt alleen te dik worden met een energieoverschot. Dan vreet je gewoon teveel. Je lichaam is een bijzonder apparaat, maar het kan nog steeds geen massa maken uit de lucht die je in en uit ademt.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:10 schreef Gia het volgende:
Obesitas is wel degelijk een ziekte, net zoals diverse verslavingen dat zijn, en er zijn meerdere oorzaken voor overgewicht dan alleen teveel eten. En nee, dan heb ik het niet over genetisch bepaald, want dat vind ik onzin.
Longkanker of emfyseem kan veroorzaakt worden door roken. Roken is een keuze, net als verkeerd eten. Toch zijn obesitas en longemfyseem, ed, echt wel ziektes.
Dat vroeg ik me ook al af toen je met hun slogans aan kwam zakken.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat, zit je te trollen of zo? Wat komt de VVD hier nou weer doen?
Als je zo begint: maar we kunnen niets weten, want hoe kunnen we weten dat onze sensorische organen ons niet misleiden?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Begrijp ik uit dit verhaal dat je in de vrije wil gelooft?
Want het idee dat keuzes volledig vrij zijn is echt totaal achterhaald.
Die dikkerds zijn dik vanwege fysieke aanleg en omdat hun brein zo geprogrammeerd is dat ze telkens toegeven aan de eetprikkel. Net zoals psychopaten geprogrammeerd zijn om in koelen bloede mensen te kunnen doden en homo's geprogrammeerd zijn om mannen aantrekkelijk te vinden.
Is niks vrij aan.
Toch heb ik minder medelijden met een longkankerpatiënt wanneer deze al jaren zwaar rookt dan met een patiënt die dat niet doet.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:10 schreef Gia het volgende:
Ik heb geen getal genoemd. Maar dan nog is afvallen de keuze, het dikker worden al niet meer.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:49 schreef computergirl het volgende:
[..]
daarmee ga je er blijkbaar van uit dat je je pas achter je oren gaat krabben als je al +150 kilo bent. Heb je in de tussenliggende tijd toch wel groot aantal malen een grotere maat kleren moeten kopen.
500kcal overschot per dag. Dat is redelijk extreem.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:50 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Lol een kilo in twee weken erbij.. Amateur.
Huh? Waar dan?quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af toen je met hun slogans aan kwam zakken.
Dan kun jij eerst even wetenschappelijk aantonen dat de vrije wil bestaat. De meeste neurowetenschappers zijn het er namelijk over eens dat hij niet bestaat, en tonen dat ook redelijk overtuigend aan met meetuitkomsten (prikkel in brein wordt 10 seconden geregistreerd voordat proefpersoon zich bewust is van de prikkel, bijvoorbeeld).quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:51 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, en daar bestaan oplossingen voor.
Maar nee, dit volk vindt het belangrijker om alles en iedereen de schuld te geven van hun eigen sub-optimale biochemie. Dat dogmatische "boehoe ik kan er niets aan doen"-gejank komt me de keel uit. Het is werkelijk overal waar te nemen, niet alleen inzake overgewicht.
Bedoel je niet diabetes type 2? Wat vooral voorkomt bij dikkerds omdat ze te dik zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:26 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Gezanik altijd van die speklappen. Ze zouden beter wat minder vreten en wat meer bewegen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ten tweede: hoe durft Basic Fit in godsnaam te suggereren dat dikke mensen moeten gaan sporten om hun pondjes te verliezen?! Wat een gotspe! Een fitnessketen die zomaar suggereert dat je kunt gaan sporten voor een mooier en gezonder lichaam, hoe verzinnen ze het?
Basic Fit zou als excuus alle dikkerds van BOLD een grote doos chocolaatjes moeten sturen. Of beter nog: een abonnement cadeau doen.
Ten derde: jammer dat Basic Fit het probeert goed te praten. Ze hadden gewoon keihard moeten zeggen dat overgewicht slecht voor je is en dat het lelijk is, en dat dikkerds niet moeten huilen als ze daarop gewezen moeten worden. Geen probleem als je graag dik wilt zijn, maar doe niet alsof het mooi of normaal is.
"Experimental sociologist" - I smell a Diederik Stapel.quote:Racial and Ethnic Stereotypes May Contribute to Obesity Among Minorities
Rutgers-led research finds that exposure to hurtful messages might diminish motivation to lose weight
Monday, August 25, 2014
By Rob Forman
Obesity rates are significantly higher among members of several minorities – including Hispanics – than for the general adult population, according to the National Institutes of Health.
Many Americans need extraordinary willpower to avoid becoming obese – or to slim down if they already weigh too much. For members of minority groups, maintaining a healthy weight can be that much harder according to new research led by Luis Rivera, an experimental social psychologist at Rutgers University-Newark.
Rivera says it is common for minorities in the United States to endure negative stereotypes, pervasive messages that suggest those groups are inferior, and that these attitudes can prevent people from doing what is needed to care for their health.
“When you are exposed to negative stereotypes, you may gravitate more toward unhealthy foods as opposed to healthy foods,” explains Rivera, whose study appears in this summer’s edition of the Journal of Social Issues. “You may have a less positive attitude toward watching your carbs or cutting back on fast food, and toward working out and exercising.”
Rivera says the resulting difference in motivation may help explain – at least in part – higher rates of obesity in the United States among members of minority groups than among whites.
Rutgers researcher Luis Rivera finds that negative stereotypes may leave many Latinos less motivated to maintain a healthy weight.
High Res
Rivera found that Latinos he studied were significantly more likely than whites to agree that negative stereotypes commonly used to describe Hispanics applied to them. The result suggested to Rivera that “somewhere in their heads they are making the connection that the stereotype is Latino, I am Latino, and therefore I am the stereotype.”
Hispanics in the study who strongly self-stereotyped were more than three times as likely to be overweight or obese as those who did not. The data suggest that self-stereotypes diminish self-esteem – and therefore the motivation that might have helped them follow a healthier lifestyle.
Rivera says demeaning stereotypes come from many sources. For instance, he says, television and other mass media frequently carry harmful messages, such as Latinos are lazy or Latinos are unintelligent. “And then,” he adds, “there are more subtle ways in conversations and interactions with others. Although people don’t say explicitly ‘you are A, you are B,’ there are ways in which those messages are communicated. It could be teachers. It could be your parents. It could be your friends.”
Rivera says there even is evidence that Latinos born in this country tend to have a poorer self-image than many recent Hispanic immigrants – suggesting that stereotypes ingrained in U.S. culture are especially potent – and that the design of his research reinforces that view.
Aside from ethnicity, the people Rivera studied were nearly identical. They lived in the same neighborhood, had comparable incomes and had similar access to healthy foods, and he asked them the same questions – additional evidence that if the whites and the Latinos saw themselves differently, society’s prejudice against Latinos was the underlying reason.
So how does a person discouraged by stereotypes overcome them? According to Rivera, research suggests that exposure to positive racial and ethnic role models might help. Something else worth trying, he says, could be designing approaches to weight loss that emphasize the person’s positive qualities – as a way to counteract the corrosive effects of prejudice.
“It has been shown that when you remind people what they’re good at, it works to immunize them from the effect of stereotypes,” Rivera says. “It releases their anxieties and allows them to focus on the task before them and perform to their ability.”
Wat we wel kunnen weten is dat de vrije wil een achterhaald concept is. Dat idee is gestaafd door jarenlang wetenschappelijk onderzoek en wordt ondersteund door internationaal befaamde hersenonderzoekers als VS Ramachandran, Dick Swaab,en Robert Sapolsky.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je zo begint: maar we kunnen niets weten, want hoe kunnen we weten dat onze sensorische organen ons niet misleiden?
Dit dus.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Ga toch weg. Je kunt alleen te dik worden met een energieoverschot. Dan vreet je gewoon teveel. Je lichaam is een bijzonder apparaat, maar het kan nog steeds geen massa maken uit de lucht die je in en uit ademt.
Beter kijk je naar lichaamscompositie.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:53 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ik heb geen getal genoemd. Maar dan nog is afvallen de keuze, het dikker worden al niet meer.
En ik vind 100 aftrekken van de lichaamslengte in cm de grens. Daarboven ben je dik.
Klopt ook wel, was wat kort door de bocht.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:00 schreef fathank het volgende:
[..]
Beter kijk je naar lichaamscompositie.
Oke leuk. Dan mogen mensen die willen afvallen dus hun externe prikkels anders inrichten.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dan kun jij eerst even wetenschappelijk aantonen dat de vrije wil bestaat. De meeste neurowetenschappers zijn het er namelijk over eens dat hij niet bestaat, en tonen dat ook redelijk overtuigend aan met meetuitkomsten (prikkel in brein wordt 10 seconden geregistreerd voordat proefpersoon zich bewust is van de prikkel, bijvoorbeeld).
Je kunt externe factoren/prikkels veranderen om mensen hun gedrag te veranderen, maar dat die mensen een "vrije keuze" hebben gemaakt is inmiddels een achterhaald idee.
Ga toch weg man je drukt zelf toch die frikandellen in je schedel. Ik kan toch ook niet externe factoren de schuld geven omdat ik wel eens een peuk op steekquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat we wel kunnen weten is dat de vrije wil een achterhaald concept is. Dat idee is gestaafd door jarenlang wetenschappelijk onderzoek en wordt ondersteund door internationaal befaamde hersenonderzoekers als VS Ramachandran, Dick Swaab,en Robert Sapolsky.
Dus dingen roepen as: "die dikkerds moeten niet zeiken en wat aan hun gewicht doen" is kortzichtig en bovendien beledigend.
Externe prikkels kun je veranderen om menselijk gedrag aan te passen, zoals sociale druk. Of informatievoorziening. Maar dat maakt de uitkomst van een keuze nog niet vrij.
Sowieso reclames met mensen die thuiskomen van vakantie; had wel even een jaartje uitgesteld mogen worden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:04 schreef TitanicLover het volgende:
TL maakt zich zorgen over sommige reclames laatste tijd
er gaat niks boven vakantiequote:Op dinsdag 9 september 2014 15:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Sowieso reclames met mensen die thuiskomen van vakantie; had wel even een jaartje uitgesteld mogen worden.
Met zo'n usernaam had ik niet anders verwachtquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:06 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
er gaat niks boven vakantie
vakantie is toppunt van gezelligheid in combintie met geluk
Teveel eten is een keuze. Obesitas is het resultaat van die keuze. Wat blijkbaar gewoon als ziekte gezien wordt.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is niet mijn clubje, en ik zie de triestheid ook wel in. Maar ik denk dat het niet willen en/of denken dat je het niet kunt veranderen van je levensstijl een belangrijk component van de ziekte/aandoening/keuze is.quote:Ten tweede: hoe durft Basic Fit in godsnaam te suggereren dat dikke mensen moeten gaan sporten om hun pondjes te verliezen?! Wat een gotspe! Een fitnessketen die zomaar suggereert dat je kunt gaan sporten voor een mooier en gezonder lichaam, hoe verzinnen ze het?
Als ze dat hadden gedaan kwamen ze misschien wel eerlijk, maar niet zo sympathiek over. Waarschijnlijk zouden ze daardoor klanten verliezen. Niet zo slim als je net een reclamespotje de wereld in hebt gestuurd die gericht is aan mensen met overgewicht.quote:Ten derde: jammer dat Basic Fit het probeert goed te praten. Ze hadden gewoon keihard moeten zeggen dat overgewicht slecht voor je is en dat het lelijk is, en dat dikkerds niet moeten huilen als ze daarop gewezen moeten worden. Geen probleem als je graag dik wilt zijn, maar doe niet alsof het mooi of normaal is.
quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Met zo'n usernaam had ik niet anders verwacht
En nog precies dezelfde vakantiegangers ook.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:07 schreef cva het volgende:
en de reclame is dan zelf nog verschrikkelijk slecht , een soort van nederlandsch vlaamsch dat er in gesproken word
Je moet helemaal niet 2500 kcal per dag naar binnen werken...quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:44 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Klopt. Het is gewoon een beetje van alles. Maar ik moet bekennen. IK moet echt wel m'n best doen om meer dan 2500kcal per dag naar binnen te werken...
Het scheelt dat ik vooral water en koffie drink ;P Daarom kan ik wel wat vettig eten vaak (weeg 80 kilo op 1,86, dus dat is nog prima).
Ok en niet zoveel darmen meer hebben helpt ook
waarom vind je mijn username mooiquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Met zo'n usernaam had ik niet anders verwacht
Ik leg een link tussen de Titanic en MH17, ik zeg niet dat ik 'm mooi vind.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:10 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
waarom vind je mijn username mooi
behalve dat het een prachtig film met veel liefde en avontuur
jammer dat het slecht eindigt echt jammeeeeeeeeeeeeeeer
dit betekent 100 procent dat ik de verlosser van de wereld benquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:11 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ik leg een link tussen de Titanic en MH17, ik zeg niet dat ik 'm mooi vind.
moedigquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Zal dat BOLD zichzelf nu zien als 'moedig' of als 'vet gedrukt'?
Roken geeft een verhoogde kans op longkanker. Te veel eten heeft een 100% kans op overgewicht. Oftewel: als je kiest voor te veel eten, kies je voor overgewicht. Die twee dingen zijn niet los van elkaar te zien.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:07 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Teveel eten is een keuze. Obesitas is het resultaat van die keuze. Wat blijkbaar gewoon als ziekte gezien wordt.
Rokers met longkanker zijn toch ook patiënten? Maar ze hebben moedwillig gekozen op een verhoogde kans van kanker.
klopt niet wantquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Roken geeft een verhoogde kans op longkanker. Te veel eten heeft een 100% kans op overgewicht. Oftewel: als je kiest voor te veel eten, kies je voor overgewicht. Die twee dingen zijn niet los van elkaar te zien.
Ja, dat vind ik ook.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:02 schreef waht het volgende:
[..]
Oke leuk. Dan mogen mensen die willen afvallen dus hun externe prikkels anders inrichten.
Blijft het toch nog hun eigen verantwoordelijkheid.
Nou, dat sigaretten overal beschikbaar zijn kun je wel kwalijk vinden. En als je als puber onder grote sociale druk bent gaan en roken en vervolgens verslaafd bent geworden door al die toevoegingen in de sigaretten kan ik dat ook wel begrijpen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:04 schreef fathank het volgende:
[..]
Ga toch weg man je drukt zelf toch die frikandellen in je schedel. Ik kan toch ook niet externe factoren de schuld geven omdat ik wel eens een peuk op steek. Je bent volwassen, als je dan de consequenties van je eigen daden niet kan/wil dragen ben je gewoon een ontzettende lapzwans zonder ruggengraat.
Tja.. Dat is voor een bedrijf natuurlijk helemaal niet gek. Die proberen altijd neutraal te blijven en iedereen te vriend te houden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:06 schreef Lord_Azrael het volgende:
Mij valt het ook op dat als mensen maar "boos" zijn, er heel gauw excuses gemaakt worden terwijl je soms ook gewoon moet zeggen "val gewoon fkn dood met je gezeik".
Doordat je te veel zegt heb je altijd gelijk. Als je te veel rookt, krijg je kanker (het is namelijk te veel op het moment dat je er kanker van krijgt). Je kan prima heel ongezond eten en geen overgewicht hebben. Doe ik al jaren (maar ik sport ook heel veel). En ja, ik weet dat dat nog steeds enorm ongezond is, maar ik heb geen overgewicht.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Roken geeft een verhoogde kans op longkanker. Te veel eten heeft een 100% kans op overgewicht. Oftewel: als je kiest voor te veel eten, kies je voor overgewicht. Die twee dingen zijn niet los van elkaar te zien.
Inderdaad. kfc/mc/bk vreten met liters cola wegklokken en gaan janken. Flikker een eind heen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
(...)
Kaal waarschijnlijk. When it rains it pours.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Zal dat BOLD zichzelf nu zien als 'moedig' of als 'vet gedrukt'?
Nobody likes a dyslexic fattiequote:Op dinsdag 9 september 2014 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Kaal waarschijnlijk. When it rains it poors.
Van dood gaan wordt je niet dik.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:43 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Vergeet niet dat we tegenwoordig ook een zitcultuur hebben, en veel ongezonder eten. Die combinatie is dodelijk.
Verslaafd is een groot woord. Doordeweeks rook ik niet, in het weekend onder het genot van een biertje mag ik graag een peuk opsteken. Dat is een bewuste keuze en daar moet ik ook de gevolgen voor dragen. Daar ga ik niet iemand anders de schuld van geven. Ik gooi zelf 6 euro in de automaat, de rookpolitie staat niet achter het gordijn met een pistool op me gericht "Jij gaat nu een pakje sigaretten kopen".quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook.
[..]
Nou, dat sigaretten overal beschikbaar zijn kun je wel kwalijk vinden. En als je als puber onder grote sociale druk bent gaan en roken en vervolgens verslaafd bent geworden door al die toevoegingen in de sigaretten kan ik dat ook wel begrijpen.
Externe factoren spelen juist bij roken vaak een grote rol.
Maar goed, met je laatste zin ben ik het ook eens hoor. De vraag is alleen hoe ' vrij ' een keuze is, daar mag wel is kritischer over nagedacht worden i.p.v. dat mensen meteen roepen: "Die dikzak vreet gewoon teveel" of "Die junkie had gewoon nooit moeten beginnen!"
Juist ja... Zeker zoals de vrouw met schildklieraandoening die ken. Gewicht: 150kg+quote:
Roken is een keuze, longemfyserm een ziekte tgv het roken.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je de hele dag door zin hebt in een sigaret, en je steekt er uiteindelijk eentje op, is dat dan een vrijwillige keuze of een ziekte? Het verlangen is misschien een ziekte, maar het daadwerkelijk handelen is nog steeds een keuze.
Obesitas is een inherent gevolg van te veel eten. Je kunt niet te veel eten en geen obesitas krijgen, noch krijg je obesitas als je niet te veel eet. Dat is iets heel anders dan alcoholisme of longemfyseem.quote:Op dinsdag 9 september 2014 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Roken is een keuze, longemfyserm een ziekte tgv het roken.
Teveel eten is een keuze, obesitas een ziekte tgv het teveel eten.
Alcohol drinken is een keuze, alcoholisme een ziekte tgv teveel alcohol.
Wil jij ook ontkennen dat alcoholisme en longemfyseem ziektes zijn?
Dit is nonsens. Ooit van Prednison gehoord dat je als medicijn moet slikken vanwege ernstige pijnklachten ect.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Patiënt ben je als je ziek bent. Dik zijn/worden is een keuze, geen ziekte.
Prednison creëert calorieën uit het luchtledige?quote:Op dinsdag 9 september 2014 17:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit is nonsens. Ooit van Prednison gehoord dat je als medicijn moet slikken vanwege ernstige pijnklachten ect.
http://mens-en-gezondheid(...)g-van-prednison.html
Wat heeft dat ermee te maken. Dik zijn heeft niet alleen met eetgewoontes en calorieën te maken maar ook met hormonen. Ik ben zo mager als een lat maar eet veel meer dan men normaal zou moeten als ik de gezondheidsspecialisten mag geloven. En sinds een aantal jaren sport ik niet eens meer.quote:Op dinsdag 9 september 2014 18:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Prednison creëert calorieën uit het luchtledige?
Je kan ook moeite doen om er zelf een paar op te zoeken. Noem er 1. Hypofyse die kapot is.quote:
Dat je ook als je prednison neemt meer calorieën moet eten dan je verbruikt om dik te worden. En hoeveel calorieën je eet, heb je volledig zelf in de hand - prednison creëert niet op magische wijze extra calorieën.quote:
Creëert een kapotte hypofyse calorieën uit het niets?quote:Op dinsdag 9 september 2014 18:15 schreef Jareth het volgende:
[..]
Je kan ook moeite doen om er zelf een paar op te zoeken. Noem er 1. Hypofyse die kapot is.
Heb er nog wel een paar. Ach, onwetendheid zorgt wel vaker voor onwetende reacties, dus op mijn gelaat verschijnt hooguit een meelijwekkende glimlach over de OP die dikkere mensen wil kleineren..
Dat er mensen zijn die wel te dik zijn door teveel eten ontken ik niet. Dat dit de enige oorzaak is ontken ik wel.
Voor de rest is dit nu niet echt nieuws waar ik mij druk om moet maken. Die enkele klager zou dat ook niet moeten doen, want ze hebben het alleen over mensen die door een vakantie een aantal kilo's aangekomen zijn.
Maar voedsel draait toch niet alleen maar om calorieën? Volgens mij zitten daar namelijk ook nog genoeg andere voedingsstoffen in waar je lichaam een bepaalde hoeveelheid van nodig heeft om goed te functioneren. Jouw simpele antwoord op een calorieoverschot is, minder eten. Maar het zou dan goed kunnen dat je te weinig andere voedingsstoffen binnen krijgt.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat het voor iedereen even makkelijk is. Sterker nog, ik heb al aangegeven dat het voor sommige mensen veel moeilijker is. Maar het is nog altijd een keuze.
Er zal vast een hele mooie Latijnse naam voor dit beestje zijn, want volgens mij is deze vorm van inductief redeneren met een onderzoeksgroep van n=1 (maw, ik ken één iemand, dus dat gaat op voor iedereen) niet echt een valide vorm van argumenteren.quote:Op dinsdag 9 september 2014 17:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Juist ja... Zeker zoals de vrouw met schildklieraandoening die ken. Gewicht: 150kg+
Want tja, ze is ziek en kan er echt niets aan doen.
Echter ook haar niet zo heel lange man (1m75-1m80) schat ik op 120kg.
De kinderen alle 4 op jonge leeftijd ook last van levensgevaarlijk overgewicht. En altijd, ja echt altijd, hadden de kinderen dikmakend eten en/of drinken bij zich. Snoepgoed, chips, sapjes en frisdranken vol suiker, koekjes...
Aan tafel konden ze niet eten, alleen maar schransen.
[ .. heel verhaal .. ]
Je krijgt geen alcoholisme als je van de drank afblijft. Keuze dus.quote:Op dinsdag 9 september 2014 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Obesitas is een inherent gevolg van te veel eten. Je kunt niet te veel eten en geen obesitas krijgen, noch krijg je obesitas als je niet te veel eet. Dat is iets heel anders dan alcoholisme of longemfyseem.
Die vorm van redeneren lees ik hier veel, omdat je iemand kent met een of andere zeldzame hormoonafwijking of een schildklierafwijking (zijn gewoon medicijnen voor btw) is iedere extreme dikkerd heel zieligquote:Op dinsdag 9 september 2014 19:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Er zal vast een hele mooie Latijnse naam voor dit beestje zijn, want volgens mij is deze vorm van inductief redeneren met een onderzoeksgroep van n=1 (maw, ik ken één iemand, dus dat gaat op voor iedereen) niet echt een valide vorm van argumenteren.
Je moet echt met iets beters komen, want "zoek maar op" is geen argument. Ik stel een duidelijke vraag: creëert een kapotte hypofyse uit het niets calorieën? Geef daar eens - inhoudelijk - antwoord op.quote:Op dinsdag 9 september 2014 18:48 schreef Jareth het volgende:
Lees je nu eens in ser. Geef je nog een hint. Hormonen.
Voor iemand die zomaar wat roept en dan na een hint niet verder gaat zoeken doet mij vermoeden dat je er eigenlijk niets van wil weten, maar alleen maar wil roepen. Er is genoeg op internet te vinden.
Sommige mensen zijn ook niet zomaar mager bijvoorbeeld. Kunnen enorm veel eten maar komen niets aan. Moeten maar meer eten? Lachwekkend vind ik dat zomaar oordelen.
Nog maar een keer deze
Dat er mensen zijn die wel te dik zijn door teveel eten ontken ik niet. Dat dit de enige oorzaak is ontken ik wel.
Voor de rest is dit nu niet echt nieuws waar ik mij druk om moet maken. Die enkele klager zou dat ook niet moeten doen, want ze hebben het alleen over mensen die door een vakantie een aantal kilo's aangekomen zijn.
Vermaak jij je maar met je oordeel over dikke mensen. Die is maar gedeeltelijk waar, maar wil je niet horen. Ook niet de moeite voor nemen om dat te onderzoeken.
Je wil duidelijk geen discussie over deze reclame maar over jouw vieze dikke mensen. Zou ik best aangaan wanneer je toonde dat je er iets van wilde weten, maar jij wil niet meer dan een monoloog. Zoals ik eerder al zag, wilde je ook meer info niet lezen. Veel plezier ermee dan.
Dat zegt niemand hier.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:24 schreef computergirl het volgende:
[..]
Die vorm van redeneren lees ik hier veel, omdat je iemand kent met een of andere zeldzame hormoonafwijking of een schildklierafwijking (zijn gewoon medicijnen voor btw) is iedere extreme dikkerd heel zielig
Er zijn manieren om een tekort van andere voedingsstoffen tegen te gaan. Speciale diëten bijvoorbeeld, of supplementen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar voedsel draait toch niet alleen maar om calorieën? Volgens mij zitten daar namelijk ook nog genoeg andere voedingsstoffen in waar je lichaam een bepaalde hoeveelheid van nodig heeft om goed te functioneren. Jouw simpele antwoord op een calorieoverschot is, minder eten. Maar het zou dan goed kunnen dat je te weinig andere voedingsstoffen binnen krijgt.
Bij een gezond persoon is het lichaam in een prachtige staat van balans. En ja, dan gaat je argument 'te dik? minder/beter eten' helemaal op. Maar wanneer die balans verstoord is, bijvoorbeeld door een aandoening of medicatie, is het allemaal niet meer zo simpel.
Kortom, het is dus helemaal niet in alle gevallen zo zwart-wit als 'de keuze om te veel calorien in te nemen'.
Is alcoholisme iets dat vanzelf voortvloeit uit overmatig drankgebruik? Nee, want niet iedereen die eens zuipt wordt alcoholist.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Je krijgt geen alcoholisme als je van de drank afblijft. Keuze dus.
Volgens mij is dat juist gevaarlijk als je bloedspiegel sterk irregulier is. Dus nee, try harderquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
calorie-inname en verbruik aanpassen. Als de koolhydraat eerst vet wordt, kun je het vet alsnog gewoon verbranden door een deficit te creëren.
Een deficit creëren doe je niet alleen door te sporten, wijsneus.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:32 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist gevaarlijk om te sporten als je bloedspiegel sterk irregulier is. Dus nee, try harder
Ook door diëten is het gevaarlijk! Volgens mij ken jij niemand met irreguliere bloedspiegels, of wel?quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een deficit creëren doe je niet alleen door te sporten, wijsneus.
Iedereen die teveel zuipt loopt kans alcoholist te worden, maar niet iedereen die teveel drinkt wordt alcoholist.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is alcoholisme iets dat vanzelf voortvloeit uit overmatig drankgebruik? Nee, want niet iedereen die eens zuipt wordt alcoholist.
Is vet worden iets dat vanzelf voortvloeit uit overmatig eten? Ja, want 100% van de mensen die te veel eten worden vet.
Zie je het verschil nu?
Als je een of ander Sonja Bakker-crashdieet doet, kan het inderdaad wel eens fout aflopen. Maar als je verantwoord eet, is er niets aan het handje.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:33 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ook door diëten is het gevaarlijk! Volgens mij ken jij niemand met irreguliere bloedspiegels, of wel?
Oh? Wie mag dan wel niet de persoon zijn die energie in het niets doet oplossen? Kun je mij zijn naam geven, ik ruik een Nobel-prijs...quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen die teveel zuipt loopt kans alcoholist te worden, maar niet iedereen die teveel drinkt wordt alcoholist.
Dat ben ik met je eens.
Hetzelfde geldt voor obesitas:
Iedereen die teveel eet, loop kans op obesitas, maar niet iedereen die teveel eet krijgt obesitas.
Wat is verantwoord eten volgens jouw dan?quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je een of ander Sonja Bakker-crashdieet doet, kan het inderdaad wel eens fout aflopen. Maar als je verantwoord eet, is er niets aan het handje.
Heb je enig idee hoeveel je moet eten om extreme obesitas te krijgen?quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen die teveel zuipt loopt kans alcoholist te worden, maar niet iedereen die teveel drinkt wordt alcoholist.
Dat ben ik met je eens.
Hetzelfde geldt voor obesitas:
Iedereen die teveel eet, loop kans op obesitas, maar niet iedereen die teveel eet krijgt obesitas.
Eten zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, zonder een calorie-overschot te creëren. Wat dat in dit specifieke geval is? Dat weet ik niet, ik ben niet bekend met dit geval buiten dat die meneer kennelijk alle carbs omzet in vet.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:38 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wat is verantwoord eten volgens jouw dan?
Als jij een andere manier kent om aan te komen dan door een calorie-overschot te creëren, dan hoor ik het graag van je. Zo ver ik weet bestaan die niet.quote:Je gebruikt hier wel retoriek om jezelf constant uit te lullen. Als je zo zeker bent van je inzichten, zie ik graag een verhandeling hierover geschreven door jou, waarin je aantoont dat het ten eerste kan en elk andere mogelijkheid onzin is
Nee hoor. Ik schat dat op zo'n 6000-7000kcal. Professionele sporters hebben soms een vergelijkbare hoeveelheid nodig. Michael Phelps zat op een zeker moment naar eigen zeggen op 12000kcal per dag. Dat zijn nog 4 à 5 pizza's meer.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel je moet eten om extreme obesitas te krijgen?
Iedereen die die hoeveelheden dag in dag uit eet krijgt obesitas.
[ afbeelding ]
iedereen snapt je punt wel hoor.quote:Op dinsdag 9 september 2014 20:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik schat dat op zo'n 6000-7000kcal. Professionele sporters hebben soms een vergelijkbare hoeveelheid nodig. Michael Phelps zat op een zeker moment naar eigen zeggen op 12000kcal per dag. Dat zijn nog 4 à 5 pizza's meer.
Wat belangrijk is, is niet het calorie-inname an sich. Het is de verhouding tussen verbruik en inname. Inname hoger dan verbruik? Dan kom je aan. Verbruik hoger dan inname? Dan val je af. Als je een extreem hoog verbruik hebt (zoals Phelps), dan kun je zelfs met 10.000kcal snel afvallen. Als je een extreem laag verbruik hebt, zoals mensen met bepaalde aandoeningen of die bedlegerig zijn, dan kun je met 2000kcal al moddervet worden.
Het hele betoog van jou gaat mis op het punt dat het totaal niet duidelijk is wat dat dieet/calorie-inname moet zijn bij dat soort ziektes en je houdt totaal geen rekening met externe invloeden die iemands "vrije wil" kunnen beïnvloeden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Eten zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, zonder een calorie-overschot te creëren. Wat dat in dit specifieke geval is? Dat weet ik niet, ik ben niet bekend met dit geval buiten dat die meneer kennelijk alle carbs omzet in vet.
[..]
Als jij een andere manier kent om aan te komen dan door een calorie-overschot te creëren, dan hoor ik het graag van je. Zo ver ik weet bestaan die niet.
Overigens ztitten er calorieën zitten in héél veel dingen, die zijn dus probleemloos uit je dieet te schrappen. Als je een bepaalde hoeveelheid carbs moet hebben vanwege een ziekte, dan schrap je een stuk alcohol, vet en/of proteïne uit je dieet. Als je een bepaalde verhouding tussen de voedingsstoffen moet hebben, dan schaal je je dieet terug. Zo makkelijk is het.
En het is onredelijk om te verwachten dat ik even zo'n verhandeling schrijf.
Onzin, die dikkerds hebben gewoon geen zelfdiscipline. Dat "hongergevoel" verdwijnt na een paar dagen nl. vanzelf wanneer je er niet aan toegeeft.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:11 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Het hongergevoel van de dikkerds blijft bestaan nadat zij zijn afgevallen.
Dat is ook niet mijn taak in deze discussie. Jullie beweren dat zulke ziektes bestaan, dan mag je dat ook even bewijzen. Ik heb al meer dan genoeg goede wil getoond door er toch op in te gaan.quote:Op dinsdag 9 september 2014 20:47 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het hele betoog van jou gaat mis op het punt dat het totaal niet duidelijk is wat dat dieet/calorie-inname moet zijn bij dat soort ziektes
Dat is van dat leuke theoretische gezwam dat geen praktische toepassing heeft heeft.quote:en je houdt totaal geen rekening met externe invloeden die iemands "vrije wil" kunnen beïnvloeden.
Het is niet aan mij om te bewijzen dat het zo is. Dus, doe je best, zou ik zeggen.quote:Je ontwijkt dit door handwaving in de zin van het kan, dus het kan. Het is totaal niet duidelijk of je zo makkelijk omlaag kan met de calorieën.
Misschien klopt dat niet, ik heb dat ook maar van een oude documentaire, maar blijkbaar bepalen de genen hoe zwaar je wordt ondanks je strikte dieet en lichamelijke inspanningen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 20:59 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Onzin, die dikkerds hebben gewoon geen zelfdiscipline. Dat "hongergevoel" verdwijnt na een paar dagen nl. vanzelf wanneer je er niet aan toegeeft.
Het is geen keuze als je lichaam dik wil worden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 21:35 schreef Knipoogje het volgende:
Alhoewel ik Ser's iets te zwart-wit vind denken ben ik het over de grote lijn wel eens: Dik zijn is voor 99% van de mensen een keuze
Als je een schildklieraandoening hebt dan is water al een dikmaker. Een kennis van mij had die ziekte, en die at en dronk amper, maar kon gewoon niet voorkomen dat ze dik werd en bleef.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jawel. Ook met een schildklieraandoening kun je je calorie-inname aanpassen aan je daadwerkelijke verbruik.
AHAHAHAHAHAHAIAIAIAIAIAquote:Op dinsdag 9 september 2014 14:08 schreef Karina het volgende:
Mensen maken zich tegenwoordig ook overal dik om he?
Niemand houdt zo veel water vast dat hij overgewicht krijgt. En van water kun je geen vet krijgen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 21:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als je een schildklieraandoening hebt dan is water al een dikmaker. Een kennis van mij had die ziekte, en die at en dronk amper, maar kon gewoon niet voorkomen dat ze dik werd en bleef.
Dat wil ik best geloven, maar er zijn beduidend meer vetkleppen dan mensen met een schildklieraandoening...quote:Op dinsdag 9 september 2014 21:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als je een schildklieraandoening hebt dan is water al een dikmaker. Een kennis van mij had die ziekte, en die at en dronk amper, maar kon gewoon niet voorkomen dat ze dik werd en bleef.
Dat bestrijdt ik ook niet, ik wel alleen zeggen dat het niet voor iedereen een eigen keuze is, er zijn wel degelijk mensen die er alles aan doen maar voor wie het vechten tegen de bierkaai is.quote:Op dinsdag 9 september 2014 22:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat wil ik best geloven, maar er zijn beduidend meer vetkleppen dan mensen met een schildklieraandoening...
Heb altijd begrepen dat je er maximaal 5.000 per dag op kan nemen (tour de France was dat). Bij wielrenners werd het meerdere gewoon geloosd, poep dus.quote:Op dinsdag 9 september 2014 20:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik schat dat op zo'n 6000-7000kcal. Professionele sporters hebben soms een vergelijkbare hoeveelheid nodig. Michael Phelps zat op een zeker moment naar eigen zeggen op 12000kcal per dag. Dat zijn nog 4 à 5 pizza's meer.
Wat belangrijk is, is niet het calorie-inname an sich. Het is de verhouding tussen verbruik en inname. Inname hoger dan verbruik? Dan kom je aan. Verbruik hoger dan inname? Dan val je af. Als je een extreem hoog verbruik hebt (zoals Phelps), dan kun je zelfs met 10.000kcal snel afvallen. Als je een extreem laag verbruik hebt, zoals mensen met bepaalde aandoeningen of die bedlegerig zijn, dan kun je met 2000kcal al moddervet worden.
Wat is deze? Waar lees je dit?quote:Op dinsdag 9 september 2014 23:10 schreef Rurik het volgende:
Heb je geen recht van spreken als je een probleem hebt door je eigen schuld?
Dus als je dik bent, mag je van TS niet klagen over die fitness reclame.
Als door eigen schuld je been er af ligt, mag je niet klagen over mensen die er grappen over maken.
Ok.
Raar.
Blijkbaar verlies je volgens TS "rechten" als je een fout maakt die alleen jezelf treft.
Lijkt me sterk dat wielrenners een deficit van meer dan 5000 kcal hebben, want dan zouden ze iedere dag een halve kilo aankomen.quote:Op woensdag 10 september 2014 00:12 schreef agter het volgende:
[..]
Heb altijd begrepen dat je er maximaal 5.000 per dag op kan nemen (tour de France was dat). Bij wielrenners werd het meerdere gewoon geloosd, poep dus.
in de OPquote:Op woensdag 10 september 2014 08:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is deze? Waar lees je dit?
Aankomen? Bedoel je niet afvallen?quote:Op woensdag 10 september 2014 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat wielrenners een deficit van meer dan 5000 kcal hebben, want dan zouden ze iedere dag een halve kilo aankomen.
Ah zo, ik dacht dat je bedoelde dat het lichaam max 5000 overtollige calorieën per dag kan opnemen.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:06 schreef agter het volgende:
[..]
Aankomen? Bedoel je niet afvallen?
Het lichaam kan maximaal circa 80 gram (320 kcal) koolhydraten per uur opnemen uit voeding.
16 uur eten levert niet meer dan 5.000 kcal (uit koolhydraten - wielrenners) op.
Een tourrenner probeert er tussen de 6 en de 8 duizend per dag te eten. Maar hij valt alsnog af.
Ja, die is er. Zoals ik net schrijf.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ah zo, ik dacht dat je bedoelde dat het lichaam max 5000 overtollige calorieën per dag kan opnemen.
Maar het zou kunnen, ik weet niet of er een maximale bovengrens aan zit.
Aangezien andere sporters zeggen ver boven de 5000 calorieën te eten, ben ik nog wat sceptisch. Het heeft geen nut op 12.000kcal per dag naar binnen te schuiven als je daarvan 7000 weer uitpoept, en een topsporter (of: zijn voedingsdeskundige) zou dat toch moeten weten.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:10 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, die is er. Zoals ik net schrijf.
nee, ben al weer vergeten waarom ik het hiermee oneens wasquote:Op woensdag 10 september 2014 21:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wees alsjeblieft zo goed om dat eens uit te leggen, wil je?
Ik ben alleen ingewijd in de Tour de France. Dat is allemaal koolhydraten-gerelateerd (en eiwit). Wat de maximale opname aan vet is, weet ik niet.quote:Op woensdag 10 september 2014 21:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Aangezien andere sporters zeggen ver boven de 5000 calorieën te eten, ben ik nog wat sceptisch. Het heeft geen nut op 12.000kcal per dag naar binnen te schuiven als je daarvan 7000 weer uitpoept, en een topsporter (of: zijn voedingsdeskundige) zou dat toch moeten weten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |