Ik heb het nergens gehad over de pensioengerechtigde leeftijd, dus waarom je dat er nu weer bijsleept is me een raadsel.quote:Op maandag 1 september 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja.
Of denk jij dat het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd zo'n goede uitwerking heeft op de werkgelegenheid?
Voor wie dat wilquote:Op maandag 1 september 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:
Wel militairen maar sociale dienstplicht voor wie dat wil. En dan werkelijk die zaken die nu gewoon niet gedaan worden. Wandelen met bejaarden bijvoorbeeld. Of koffie delen bij files in de winter. Dat soort stuff.
Er staan hier nog kazernes zat. Moet je alleen die 10.000 (of inmiddels meer) MOElanders er even uitflikkeren.quote:Op maandag 1 september 2014 12:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
De opkomstplicht reactiveren heeft geen zak met fouten herstellen te maken. Het is gewoon een onhaalbaar plan. Tenzij het hele zorgbudget de komende 25 jaar naar defensie gaat en er vanaf volgende week begonnen wordt met de bouw overal in het land.
Lang niet genoeg om 60.000 extra militairen te herbergen. (de uitbreiding van het beroepspersoneel wat dan nodig is nog even buiten beschouwing latend)quote:Op maandag 1 september 2014 12:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er staan hier nog kazernes zat. Moet je alleen die 10.000 (of inmiddels meer) MOElanders er even uitflikkeren.
Hoezo vrijblijvend? Het is of gewoon militaire dienstplicht of een militaire sociale dienstplicht. Niet iedereen is fysiek en mentaal instaat een gewone dienstplicht te vervullen.quote:Op maandag 1 september 2014 12:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor wie dat wil![]()
![]()
![]()
Lekker vrijblijvend weer...
Je klinkt echt alsof je wil dat we defensie blijven beknotten.quote:Op maandag 1 september 2014 12:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lang niet genoeg om 60.000 extra militairen te herbergen. (de uitbreiding van het beroepspersoneel wat dan nodig is nog even buiten beschouwing latend)
Kijk eens hoeveel kazernes etc. we gehad hebben: http://legerplaats.nl/
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Scherp.quote:Op maandag 1 september 2014 12:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb het nergens gehad over de pensioengerechtigde leeftijd, dus waarom je dat er nu weer bijsleept is me een raadsel.
Om de dienst-/opkomstplicht terug in te voeren en in stand te houden is een heleboel geld nodig dat, omdat defensie nou eenmaal een overheidsonderdeel is, via de belastingen moet worden verzameld. Dit geld gaat ten koste van de economie en kost... banen! Heel veel banen. Meer dan er aan arbeidskrachtenaanbod wordt verlaagd door ze tijdelijk verplicht van de arbeidsmarkt te halen.
Het argument dat je met een half jaar dienstplicht achter de rug beter geworden zou zijn voor de arbeidsmarkt snijdt ook geen hout, aangezien iedereen dat heeft. Je schiet er dus niets mee op, het geeft je geen enkel voordeel ten opzichte van iemand anders.
Nee, dat zeg ik helemaal niet. De opkomstplicht reactiveren is een stompzinnig idee.quote:Op maandag 1 september 2014 12:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je klinkt echt alsof je wil dat we defensie blijven beknotten.
Die worden dan ook afgekeurd, net als vroeger.quote:Op maandag 1 september 2014 12:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoezo vrijblijvend? Het is of gewoon militaire dienstplicht of een militaire sociale dienstplicht. Niet iedereen is fysiek en mentaal instaat een gewone dienstplicht te vervullen.
Omdat er ergens het idee leeft dat alle burgers er betere mensen van zouden worden als je ze verplicht 6 maanden door de drek laat kruipen, en dat doel heiligt de middelen.quote:Op maandag 1 september 2014 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom verbaast mij al niet meer dat de vraag waar de staat het recht vandaan haalt om burgers van hun vrijheid te beroven niet eerst beantwoord hoeft te worden?
Al die ja-roepers hebben nog geen uur op een kazerne doorgebracht en kennen alleen de geromantiseerde verhalen van de grote broer of nostalgische vader.quote:Op maandag 1 september 2014 12:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omdat er ergens het idee leeft dat alle burgers er betere mensen van zouden worden als je ze verplicht 6 maanden door de drek laat kruipen, en dat doel heiligt de middelen.
Je krijgt er sowieso geen beter leger van. Meer kanonnenvoer staat niet gelijk aan een beter leger.
Populistische prietpraat dus, maar ja, weten weten wie dit idee heeft ingediendquote:Op maandag 1 september 2014 12:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omdat er ergens het idee leeft dat alle burgers er betere mensen van zouden worden als je ze verplicht 6 maanden door de drek laat kruipen, en dat doel heiligt de middelen.
Je krijgt er sowieso geen beter leger van. Meer kanonnenvoer staat niet gelijk aan een beter leger.
Precies en dan ook nog 1 die zelf nooit dienstplichtig is geweest...quote:Op maandag 1 september 2014 13:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Populistische prietpraat dus, maar ja, weten weten wie dit idee heeft ingediend
Maar het was het wel met de dienstplicht. Ik vind het nog steeds opvallend dat je in het bedrijfsleven bij redelijk wat medewerkers goed kan merken wie wel of niet in dienst heeft gezeten.quote:Op maandag 1 september 2014 10:19 schreef AchJa het volgende:
Daarbij is defensie geen opvoedingsinstituut.
Romantisch?quote:Op maandag 1 september 2014 13:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Al die ja-roepers hebben nog geen uur op een kazerne doorgebracht en kennen alleen de geromantiseerde verhalen van de grote broer of nostalgische vader.
Van de andere kant heeft hij onder sturmbannführer Wilders gediend, dus met het hersenloos uitvoeren van opdrachten heeft hij wel enigszins ervaringquote:Op maandag 1 september 2014 13:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Precies en dan ook nog 1 die zelf nooit dienstplichtig is geweest...![]()
quote:Op maandag 1 september 2014 13:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Van de andere kant heeft hij onder sturmbannführer Wilders gediend, dus met het hersenloos uitvoeren van opdrachten heeft hij wel enigszins ervaring
Ik zie ook de voordelen van dienstplicht wel, het is goed tegen de werkloosheid, het is goed voor lastige jongens, het is goed voor integratie en sociale samenhang in verschillende verbanden, het verkleint het staande leger relatief en verhoogt de drempel voor gevechtshandelingen.quote:Op maandag 1 september 2014 12:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zal ook best, echter is dat een bijkomstigheid maar dat wordt er nu aan de haren bijgesleept om de herinvoering van de dienstplicht te rechtvaardigen.quote:Op maandag 1 september 2014 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het was het wel met de dienstplicht. Ik vind het nog steeds opvallend dat je in het bedrijfsleven bij redelijk wat medewerkers goed kan merken wie wel of niet in dienst heeft gezeten.
En met opstapjes op de hindernisbaan uiteraard...quote:Op maandag 1 september 2014 13:14 schreef Leafeon672 het volgende:
Dan worden de standaarden voor vrouwen weer lager gelegd zeker?
Nee, dat is het niet. Zie bovenquote:Op maandag 1 september 2014 13:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie ook de voordelen van dienstplicht wel, het is goed tegen de werkloosheid,
Dat is nog niet gezegd. Misschien wel tijdens dat half jaar, maar wat gebeurt er als na die tijd de ketenen er weer vanaf gaan?quote:het is goed voor lastige jongens,
Dat dan weer wel.quote:het is goed voor integratie en sociale samenhang in verschillende verbanden,
Dat het goed tegen de werkloosheid is, is alleen maar een papieren tijger. Of ze nu uitkeringen krijgen, of eten uit de ruif van defensie, we betalen er nog steeds voor. Goed voor lastige jongens is zeker waar, maar wat is dat percentage op de totale bevolking? Integratie en sociale verbanden durf ik niets over te zeggen. De maatschappij is zo ingrijpend veranderd de afgelopen 20 jaar dat ik echt niet weet of er meer cohesie optreedt.quote:Op maandag 1 september 2014 13:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie ook de voordelen van dienstplicht wel, het is goed tegen de werkloosheid, het is goed voor lastige jongens, het is goed voor integratie en sociale samenhang in verschillende verbanden, het verkleint het staande leger relatief en verhoogt de drempel voor gevechtshandelingen.
Maar dat zijn argumenten om van dat recht gebruik te maken, niet voor het bestaan van het recht op een half jaar, een jaar of twee jaar van het leven van een burger, of soms zelfs diens leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |