Die trend bestaat al wel een tijdje hoor:quote:Op woensdag 17 september 2014 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Wellicht hebben oplichters gemerkt dat de tijd van de linkse sektes zoals verkoop je huis en schenk het mij Bagwan voorbij is.
Als er morgen geen brandstof en geen wegen meer zijn, heb je ook niets aan een auto. Objectieve waarde bestaat niet, accepteer het nu maar gewoon in plaats van achterhaalde onzin aan te hangen. Labor theory of value? Kom op man.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:58 schreef MadScientist het volgende:
[..]
In een auto kun je nog steeds rijden hoor, ook als er geen "vraag" naar is! Want ruilwaarde is iets anders dan gebruikswaarde. Ruilwaarde kun je niet in een vacuüm bepalen idd, maar de gebruikswaarde van een auto is dat je er in kunt rijden.
Wat heeft brandstof er nou mee te maken?quote:Op woensdag 17 september 2014 19:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als er morgen geen brandstof en geen wegen meer zijn, heb je ook niets aan een auto. Objectieve waarde bestaat niet, accepteer het nu maar gewoon in plaats van achterhaalde onzin aan te hangen. Labor theory of value? Kom op man.
De 'je' is de samenleving. De gemeenschap. De groep.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je kraamt hier imho echt onzin uit. Alleen individuen handelen, gaan met elkaar om etc. dus wie is de je die ergens mee moet dealen?
Arbeid op zich creëert geen waarde. Dat jij ergens veel energie in hebt gestoken maakt iets nog niet waardevol, misschien hooguit voor jou zelf. Een auto die 15.000 euro kost om te produceren is niet meer waardevol dan een auto die 10.000 euro kost om te produceren. Anders zou je iets meer waardevol kunnen maken alleen door er meer tijd en energie in te steken. Het kan dus zijn dat de auto die 10.000 euro kost om te maken meer waard is dan die van 15.000 euro productiekosten, omdat mensen er meer voor willen betalen. Maar wat voor de één waardevol is, is dat voor de ander niet of nauwelijks. Dat hangt ook nog om van de omstandigheden: als jij in de woestijn bent vind je een flesje water meer waard dan wanneer je thuis op de bank zit.quote:Op woensdag 17 september 2014 20:39 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Wat heeft brandstof er nou mee te maken?
De subjective theory of value is de meest nietszeggende theorie die er is. Past zo in het rijtje uitspraken "alles is relatief" en "god is almachtig, alwetend en ondoorgrondelijk". Zo veel willen zeggen dat je niets zegt.
Een derivaat heeft subjectieve waarde in dezelfde zin dat een winnend lot in de loterij heel veel waarde heeft: omdat het een claim is op andermans werk zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Dat dat veel 'subjectieve' waarde heeft, is nietszeggend, en komt uiteindelijk voort uit de waarde van arbeid van anderen die je je ermee kunt toe-eigenen.
De enige reden dat deze theorie nog als juist wordt gezien en de LTV als 'achterhaald' is omdat de economische wetenschap een door en door ideologisch gedreven project is, de naam wetenschap onwaardig.
Duidelijk: in Nederland krijgt iedereen gratis of goedkoop onderwijs. Iedereen kan zelfs aan een universiteit van wereldklasse studeren. Dat is een gigantisch groot goed, zelfs als je moeder verslaafd is aan crack en je vader is alcoholist kun je nog aan een gerenommeerde universiteit studeren. Dat was lang niet altijd zo, en dat is ook niet in alle landen even makkelijk.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dan zul je eerst aan moeten tonen hoe een centrale macht met een geweldsmonopolie voor gelijke kansen zorg,
Ik zou jou de vraag stellen: hoe gaan gelijke kansen gecreëerd worden in een samenleving zonder belastingen? Op vrijwilligheid? En als de mensen met geld toch niet zo barmhartig zijn, laat je dan een klassenmaatschappij ontstaan waar het gaat om geld en niet merites?quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dan zul je eerst aan moeten tonen hoe een centrale macht met een geweldsmonopolie voor gelijke kansen zorg, dat het niet zonder zou kunnen en waarom dat doel het middel heiligt. Maar wat veel belangrijker is: mag ik bij jou belastingen heffen als ik daarmee kansarme jongeren hier in de buurt een betere kans op een goede toekomst geef? Een recht wat ik niet heb kan ik ook niet aan iemand anders delegeren. Jezelf de overheid noemen betekent niet dat je ineens meer mag. De meeste mensen geloven van wel, maar dat geloof is nergens op gebaseerd.
Je haalt hier denk ik een aantal dingen door elkaar. De mens is een sociaal dier en wordt sterk beïnvloed door zijn omgeving. Het is dus niet zo dat jouw beslissingen geheel los te zien zijn van de maatschappij of de sociale omgeving. Dat betekent echter niet dat er zoiets bestaat als een beslissing van de samenleving, dat is hooguit een beslissing van alle individuën die onderdeel uitmaken van die samenleving die toevallig precies hetzelfde is. Maar een samenleving is geen bewuste entiteit die kan handelen of beslissen.quote:Op donderdag 18 september 2014 00:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De 'je' is de samenleving. De gemeenschap. De groep.
Libertarische ideologen zijn gefixeerd op het individu. De handelingen van het individu, de vrijheid van het individu, de verantwoordelijkheid van het individu, de eventuele goedheid van het individu. Maar het is minstens zo belangrijk om te kijken naar groepen, en het effect van groepen op het handelen van individuen.
Het klopt dat alle mensen uiteindelijk individueel handelen. Maar hoe een individu handelt is vaak het gevolg van wat de groep waartoe hij behoort van hem verwacht. Het effect dat de groep op het handelen van het individu heeft is enorm.
Daarom is het onzinnig om menselijk gedrag te versimpelen tot duidelijke 1 op 1 interacties en daar vervolgens je hele wereldbeeld op te baseren.
Voorbeeld: in de aristocratische cultuur van de middeleeuwen was het heel gewoon om op het normale volk neer te kijken. De hogere klasse, die bijna alle rijkdom tot zijn beschikking had, was helemaal niet geinterreseerd in het welzijn van het gewone volk. Alle boerenopstanden werden bloedig neergeslagen, zonder mededogen.
Dat vinden wij verwerpelijk, maar als je opgroeit in een groep waar dat de heersende opvatting is dan vind je dat normaal.
Hé Terecht, complimenten voor jouw posts. Ze zijn erg goed.quote:Op woensdag 17 september 2014 17:24 schreef Terecht het volgende:
Libertariers hebben toch een uniek talent om dergelijke lui aan te trekken en er in de polonaise achteraan te lopen. Kijk voor de grap eens op wat Ron Paul sites: bomvol met reclame van goudscams, get-rich-quick-schemes, collodiaal zilver en andere kwakzalverij. Hetzelfde zie je bij Bitcoin en afgeleiden, daar is werkelijk een vloedgolf aan ponzi-achtige beleggingen ontstaan. Libertarische utopieen: vrijwel allemaal initiatieven van flessentrekkers, vaak met opvallend autoritaire trekjes (jezelf uitroepen tot prins, een feodaal systeem willen opleggen tot banalere zaken als kledingvoorschriften hanteren, Ayn Rand lectuur verplichten, etc).
Het vetgedrukte stukje ben ik helemaal met je eens. Vrijwillige donaties zijn veel socialer dan belastingen, dat is een feit dat socialisten maar niet willen zien. Belastingen zijn juist asociaal.quote:Op donderdag 18 september 2014 01:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je haalt hier denk ik een aantal dingen door elkaar. De mens is een sociaal dier en wordt sterk beïnvloed door zijn omgeving. Het is dus niet zo dat jouw beslissingen geheel los te zien zijn van de maatschappij of de sociale omgeving. Dat betekent echter niet dat er zoiets bestaat als een beslissing van de samenleving, dat is hooguit een beslissing van alle individuën die onderdeel uitmaken van die samenleving die toevallig precies hetzelfde is. Maar een samenleving is geen bewuste entiteit die kan handelen of beslissen.
Het is overigens een (zeer hardnekkige) misvatting dat libertariërs geen oog hebben voor groepen of voor de samenleving als geheel. Individuele rechten respecteren is iets anders dan geïsoleerd willen leven. Waar het om gaat is dat de interactie tussen mensen plaatsvindt op vrijwillige basis, en niet onder dwang. Dat libertariërs tegen de WW zijn betekent niet dat ze tegen collectieve organisatie zijn. Wij zijn groot voorstander van vrijwillige verzekeringen, mutual aid societies, broodfondsen, friendly societies of organisaties die hulp bieden aan mensen die hun baan kwijt raken die betaald wordt uit donaties. Dat laatste is echt sociaal, je ene buurman bestelen om je andere buurman geld te geven is dat niet. Ik vind dat infrastructuur op vrijwillige basis moet worden gefinancierd maar ik heb natuurlijk geen hekel aan wegen.
Tsja, dit blijft een bizarre stelling. Als morgen op aarde of álles wat door mensen geproduceerd is verdwijnt, óf alle geld en derivaten etc verdwijnt, in welke variant van de toekomst denk je dat er meer 'waarde' is?quote:Op donderdag 18 september 2014 01:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Arbeid op zich creëert geen waarde.
Wel, het is een (standaard) misrepresentatie van de LTV dat elke vorm van menselijke inzet automatisch waarde zou creëren. Natuurlijk kan ik iets maken wat alleen voor mezelf waardevol is, of zelfs voor mezelf niet waardevol. Daarom heeft men het ook over "socially necessary labor" voor de productie van goederen. Als je met je arbeid bewust iets van waarde wil produceren ga je ook geen schroevendraaier van papier zitten maken natuurlijk. Dat is in principe jouw argument!quote:Dat jij ergens veel energie in hebt gestoken maakt iets nog niet waardevol, misschien hooguit voor jou zelf. Een auto die 15.000 euro kost om te produceren is niet meer waardevol dan een auto die 10.000 euro kost om te produceren. Anders zou je iets meer waardevol kunnen maken alleen door er meer tijd en energie in te steken. Het kan dus zijn dat de auto die 10.000 euro kost om te maken meer waard is dan die van 15.000 euro productiekosten, omdat mensen er meer voor willen betalen.
Ja en als alle productiemiddelen eigendom zijn van een kleine club mensen is het in feite net als dat al het water in handen is van een paar mensen en de rest van de mensheid sterft van de dorst. Je kunt dan zeggen dat dorst gewoon de subjectieve waarde van al dat privaat water verhoogt, maar ook dat de machtsverhoudingen door deze eigendomsverdeling scheef zijn en aanleiding zijn tot misbruik. (Of dat die paar mensen expres al het water in eigendom neemt om de rest van de mensheid te kunnen afpersen, en ze veel waarde af te laten staan in ruil voor het lessen van hun dorst...)quote:Maar wat voor de één waardevol is, is dat voor de ander niet of nauwelijks. Dat hangt ook nog om van de omstandigheden: als jij in de woestijn bent vind je een flesje water meer waard dan wanneer je thuis op de bank zit.
Niemand beweert dat er 100% objectieve waarde bestaat, maar door alle waarde subjectief te noemen worden een hele hoop aspecten van politieke economie weggemoffeld onder het tapijt. Het zorgt ervoor dat stomme wegwerp productjes in het Westen via een universeel, neutraal prijsmechanisme gekoppeld zijn aan uitbuiting en onderdrukking in andere delen van de wereld. Uitbuiting wordt dan slechts weggemasseerd door dat arme lui 'liever onder barre omstandigheden werken dan verhongeren', en dat is subjectief want ze kiezen er toch duidelijk zelf voor.quote:Jij kunt het één meer waard vinden dan het ander terwijl ik dat precies andersom vind. Dat is de basis van handel. Als er zoiets bestond als objectieve waarde zou niemand ooit iets met een ander verhandelen: als x objectief meer waard is dan y, zal de eigenaar van x deze ruil nooit aangaan, en als het even veel waard is dan is de transactie zinloos. Objectieve waarde bestaat niet. Simpeler dan dit kan ik het denk ik niet uitleggen.
Geld (en derivaten en andere waardepapieren) kennen we waarde toe omdat we verwachten er iets mee te kunnen kopen.
Correctie.quote:Op donderdag 18 september 2014 13:32 schreef Libertarisch het volgende:
Vrijwillige donaties zijn veel socialer dan belastingen, dat is een feit dat sommige socialisten maar niet willen zien. Belastingen zijn juist asociaal.
In Utopia word geëxperimenteerd met zakgeld, collectivisme en vormen van belasting/subsidie.quote:Op donderdag 18 september 2014 13:32 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zou graag een sociaal experiment zien op basis van vrijwilligheid om te zien wat het gevolg is. Maar het zou me niet verbazen als sociale misstanden groter gaan worden.
en met een overheid ben je overgeleverd aan de goedheid van de overheid. daarnaast ben je ook overgeleverd aan de goedheid van alle mensen, want als er foute mensen bestaan, zullen zij als geen ander zich aangetrokken voelen tot de overheid en zullen ze veel verder gaan om daar aan de macht te komen vergeleken redelijke mensen. ook hebben rationele en emotioneel stabiele mensen weinig behoefte aan het opleggen van hun wil. hierdoor zullen al snel hypothetische (netto) positieve gevolgen van het bestaan van een overheid in rook opgaan.quote:Op donderdag 18 september 2014 13:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar waar wij het niet mee eens zijn is het uiteindelijke gevolg van een vrije samenleving. Als je een samenleving hebt gebaseerd op donaties dan weet je nooit of de mensen in echte nood worden geholpen, dan weet je niet of gelijke kansen gecreëerd worden, dan ben je als zwakkere of als slachtoffer van nadelige omstandigheden of als kind van arme ouders of als gehandicapte overgeleverd aan de goedheid van je rijkere medemens.
een overheid creeeren, die vanwege zijn constructie altijd in dienst zal zijn van deze vermogende bovenlaag, zal in een dergelijk theoretisch geval dan zeker geen oplossing zijn. als ze niet willen helpen, waarom zou je ze dan de ultieme middel tot macht geven? echte economische groei en minder extreme concentraties van welvaart zou een betere oplossing kunnen zijn. helaas staat de overheid beide in de weg.quote:En wat nou als vermogenden hun minder bedeelde medemens niet helpen? Wat voor oplossing draag jij dan aan?
dat gebeurd nu al langs vrijwillige wegen, ondanks dat de overheid het omstandereffect uitlokt, een zombie-economie creeert en mensen langs andere wegen ook al dwingt. natuurlijk zullen de nodige spiegelneuronen als gevolg van een geweldloze opvoeding en samenleving de behoefte aan het geven van hulp nog veel verder vergroten.quote:Is het niet naïef om te denken dat mensen hun tijd, geld en moeite steken in het helpen van mensen die ze helemaal niet kennen? Ga jij niet teveel uit van de goedheid van de mens?
als 2 mannen een vrouw willen verkrachten, is het dan wel verkrachting als het de wil van de meerderheid is? het lijkt mij niet dat een analyse van nummers het element dwang en geweld kan laten verdwijnen.quote:En is belasting nog diefstal als een grote meerderheid van de bevolking het eens is met die belastingen? Dan staan zij toch vrijwillig hun geld af?
voor veel mensen is hun sociale en zakelijke interactie al een dergelijk experiment. hoeveel geweld een dwang heb jij nodig om vriendschappelijke relaties te onderhouden? biedt gedwongen uithuwelijking, of kleuterklassen waar geslagen en gestolen mag worden, beter resultaat? is zelfopoffering en kamikaze-altruisme een belangrijke voorwaarde voor positieve relaties binnen jouw familie? waar zijn sociale misstanden het grootst... in situaties waar veel of weinig dwang, hierargie, en onvrijheid voorkomt?quote:Ik zou graag een sociaal experiment zien op basis van vrijwilligheid om te zien wat het gevolg is. Maar het zou me niet verbazen als sociale misstanden groter gaan worden.
quote:
quote:We nemen net zo veel economen in dienst totdat iedereen gelooft dat het stukje papier net zulk goed geld is als de gouden munt duizenden jaren was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |