Kennelijk mag je tegenwoordig nog geen 'zwart' meer zeggen zonder dat de fatsoenspolitie op je stoep staat...quote:Kledingketen Zara krijgt veel kritiek op social media. De reden? De Spaanse modeketen heeft een T-shirt met het opschrift ‘White is the new Black’ in de rekken hangen.
Hoewel de tekst volgens velen gewoon een nieuwe trend in het modelandschap aankondigt of een knipoog is zijn naar de Netflix-reeks Orange is the New Black, vinden sommige mensen het opschrift ronduit racistisch. ‘Is deze fout zomaar over het hoofd gezien tijdens het productieproces’, schrijft een verontwaardigde twitteraar. ‘Laten we de boel boycotten’, roept een ander dan weer op.
Zara, dat dit kledingstuk ook verkoopt met het opschrift 'Leopard is the new black’, heeft (nog) niet op de online heisa gereageerd.
En een pic van het shirt:
Bron: De Standaard
zeurpieten, mag dat nog wel eigenlijk?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef superniger het volgende:
Hoe is dit racistisch?
Stelletje zeurpieten.
Nee want de multiculturele samen leving is goed omdat.... Ja waarom eigenlijkquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:37 schreef 2Happy4U het volgende:
Laten we zwarte mensen gewoon niet meer toe in Nederland. Kunnen we ook niet meer racistisch zijn.
Het kan door zwarte pieten worden opgevat dat het machtige blanke ras er op uit is het zwarte ras uit te roeien en te vervangen. Dan zijn wij het nieuwe zwart.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef superniger het volgende:
Hoe is dit racistisch?
Stelletje zeurpieten.
Multikul is nergens goed voor. Geeft alleen maar problemen in Nederland.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:39 schreef Zolder het volgende:
[..]
Nee want de multiculturele samen leving is goed omdat.... Ja waarom eigenlijk
Omdat het woord "black" wordt gebruikt. Dit woord is gepatenteerd door wat donkerdere Amerikanen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:36 schreef theunderdog het volgende:
Kan een groot intellectueel mij uitleggen hoe dit in godsnaam als racistisch gezien kan worden?
Want ik zie het echt niet.
Met een foto.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef Karina het volgende:
Het woord zwart gewoon verbieden! En wit en bruin.
Oh hoe bestel ik dan een halfje bruin of een halfje wit bij de bakker
Een 'little black dress' is dus ook uit den boze? Wat een moeilijke wereld leven die Amerikanen in.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:40 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Omdat het woord "black" wordt gebruikt. Dit woord is gepatenteerd door wat donkerdere Amerikanen.
Hoe is het woord black racistisch?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:40 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Omdat het woord "black" wordt gebruikt. Dit woord is gepatenteerd door wat donkerdere Amerikanen.
Ethisch technisch correct zou dit moeten worden: een "little B-word dress".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:42 schreef Karina het volgende:
[..]
Een 'little black dress' is dus ook uit den boze? Wat een moeilijke wereld leven die Amerikanen in.
Omdat de vroegere slaven ook black waren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe is het woord black racistisch?
Ja ik ben misschien erg dom hoor....
Echt niet, vroeger waren er blanke, Arabische en zwarte slaven.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Omdat de vroegere slaven ook black waren.
He maar dat weten die domme Amerikanen nietquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt niet, vroeger waren er blanke, Arabische en zwarte slaven.
Geen valide reden dus, nog meer?
..........quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:48 schreef MisterCe het volgende:
[..]
He maar dat weten die domme Amerikanen niet
Zoals altijd, ook hier in Nederland staan de PvdA'ers eerder te janken dan de allochtoonquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:49 schreef Dagoduck het volgende:
Volgens mij zijn het bange blanken die dit racistisch vinden
Ik denk dat de redenering als volgt gaat:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt niet, vroeger waren er blanke, Arabische en zwarte slaven.
Geen valide reden dus, nog meer?
Ik hoop ook op die reactie maar zal vast niet gebeuren. Zullen wel excuses aanbieden en hem uit de verkoop halen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat de redenering als volgt gaat:
- 'White' en 'black' zijn termen die onder meer op rassen kunnen slaan.
- Door te stellen dat white het nieuwe black is, kan dat dus opgevat worden alsof blanke mensen tegenwoordig in de situatie zitten waarin zwarte mensen vroeger zaten.
- Aangezien blanke mensen nog steeds niet te maken hebben met hetzelfde niveau van discriminatie als zwarte mensen, is die suggestie onjuist.
- Omdat zo'n onjuiste suggestie gedaan wordt, bagatelliseert Zara het lijden van de zwarte gemeenschap.
- Ergo, Zara is racistisch.
Nu, ieder gezond mens ziet dat het al bij nummertje twee volledig scheef gaat: er is geen enkele reden om aan te nemen dat Zara het op die manier bedoelt. X is the new Y is een term die veel gebruikt wordt in de modebusiness, en nooit met betrekking op ras o.i.d.
Ik hoop dan ook dat het antwoord van Zara iets in de trand zal zijn van: "Wij zwichten niet voor lichtgeraakte huilies die niet begrijpend kunnen lezen."
Ik ben van mening dat je toch behoorlijk van kwade wil moet zijn om op die manier te denken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat de redenering als volgt gaat:
- 'White' en 'black' zijn termen die onder meer op rassen kunnen slaan.
- Door te stellen dat white het nieuwe black is, kan dat dus opgevat worden alsof blanke mensen tegenwoordig in de situatie zitten waarin zwarte mensen vroeger zaten.
- Aangezien blanke mensen nog steeds niet te maken hebben met hetzelfde niveau van discriminatie als zwarte mensen, is die suggestie onjuist.
- Omdat zo'n onjuiste suggestie gedaan wordt, bagatelliseert Zara het lijden van de zwarte gemeenschap.
- Ergo, Zara is racistisch.
Nu, ieder gezond mens ziet dat het al bij nummertje twee volledig scheef gaat: er is geen enkele reden om aan te nemen dat Zara het op die manier bedoelt. X is the new Y is een term die veel gebruikt wordt in de modebusiness, en nooit met betrekking op ras o.i.d.
Ik hoop dan ook dat het antwoord van Zara iets in de trand zal zijn van: "Wij zwichten niet voor lichtgeraakte huilies die niet begrijpend kunnen lezen."
Zou ook nog zomaar kunnen idd, net als de negerzoen toen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:55 schreef Hathor het volgende:
Briljante manier om de aandacht op je bedrijf te vestigen, kudos voor de marketing lui daar bij Zara.
Je moet in de blanke man al een evil 'racist' zien ja. Dat soort minderwaardigheidsdenken zie je terug bij enge clubjes als de five percenters en wat armere zwarte gemeenschappen in Amerika. Laten we hopen dat het vanzelf verdwijnt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je toch behoorlijk van kwade wil moet zijn om op die manier te denken.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze deze reacties niet hebben zien aankomen, dit is gewoon een bewussie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zou ook nog zomaar kunnen idd, net als de negerzoen toen.
Kwade wil, dat weet ik niet. Waarschijnlijk bedoelen die figuren het goed. Maar kortzichtig zijn ze zeker.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je toch behoorlijk van kwade wil moet zijn om op die manier te denken.
Nou kortzichtig, ik vind de denkwijze juist behoorlijk creatief.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kwade wil, dat weet ik niet. Waarschijnlijk bedoelen die figuren het goed. Maar kortzichtig zijn ze zeker.
Ik denk niet dat Zara bewust heeft ingezet op de controverse. Je moet namelijk wel een speciaal soort politiek correct zijn om je druk te kunnen maken over zo'n opschrift.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:55 schreef Hathor het volgende:
Briljante manier om de aandacht op je bedrijf te vestigen, kudos voor de marketing lui daar bij Zara.
Kortzichtig als in: als zien in de context van ras.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou kortzichtig, ik vind de denkwijze juist behoorlijk creatief.
Opzettelijk zoekende naar problemen. Ik had dat verband never gemaakt.
Ik wel, controversiele kleding verkoopt namelijk als warme broodjes, getuige Lonsdale, en die kleding waar de jonge Marokkanen inlopen (weet zo snel de naam niet meer).quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Zara bewust heeft ingezet op de controverse. Je moet namelijk wel een speciaal soort politiek correct zijn om je druk te kunnen maken over zo'n opschrift.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |