Het is niet bekend, maar er zijn er meer, denk ook aan de muis, de duimspierquote:Op zondag 17 augustus 2014 21:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Maar waarom heet het haas en niet komijn of zeekoe? Een lekker stukje ossenzeekoe, of varkenszeekoe moet champignonsaus...
http://www.goeievraag.nl/(...)ssen-haas-koe.344005quote:Op zondag 17 augustus 2014 21:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Maar waarom heet het haas en niet komijn of zeekoe? Een lekker stukje ossenzeekoe, of varkenszeekoe moet champignonsaus...
Uierboordquote:Op zondag 17 augustus 2014 22:55 schreef Spanky78 het volgende:
Een vergeten stuk rund is de uier. Delicatesse, moet lang gekookt worden, zelf nooit gegeten, je ziet het eigenlijk nergens.
Waar kan ik die kippenmelk kopen? Wil ik wel eens proberenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 09:32 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij heet dat dubbeldoel. Dubbeldoelkoe en dubbeldoelkip.
Eierleggende Wol-Melk Varkensquote:Op maandag 18 augustus 2014 05:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Waar kan ik die kippenmelk kopen? Wil ik wel eens proberen
Dat is juist postitief.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:59 schreef klaarover het volgende:
Borstlappen van het rund - spotjegoedkoop stoofvlees. Maar ook heel vet.
En dan uit 1 stuk kopen en recept op de vorige pagina makenquote:Op maandag 18 augustus 2014 09:59 schreef klaarover het volgende:
Borstlappen van het rund - spotjegoedkoop stoofvlees. Maar ook heel vet.
Dit. Wel veel tijd, niet veel werk. Dus mocht TS de tijd hier niet voor hebben; koop een slowcooker, gooi daar alle ingredienten voor je stoofpot in met genoeg water, ga naar je werk, en bij thuiskomst is je eten klaar.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Wangen van rund, kalf en varken zijn goddelijk lekker stoofvlees
Ik eet in de winter graag gestoofde (iberico) varkenwangen.
Als je geen slow cooker hebt,quote:Op maandag 18 augustus 2014 10:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit. Wel veel tijd, niet veel werk. Dus mocht TS de tijd hier niet voor hebben; koop een slowcooker, gooi daar alle ingredienten voor je stoofpot in met genoeg water, ga naar je werk, en bij thuiskomst is je eten klaar.
TS is student dus die kan beter een rijstkoper van ¤15 kopenquote:Op maandag 18 augustus 2014 10:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit. Wel veel tijd, niet veel werk. Dus mocht TS de tijd hier niet voor hebben; koop een slowcooker, gooi daar alle ingredienten voor je stoofpot in met genoeg water, ga naar je werk, en bij thuiskomst is je eten klaar.
Helemaal verwarrend wordt het bij het sucadelapje, het procureurstuk, de varkenskroon, ossenstaart, de boterhamworst, de palingworst, cervelaat, snijworst, en de drumstick. Kortom, het is toch een rommeltje met de naamgeving. De ene keer is het de 'vindplaats', de andere keer komt de naam van de 'klant', dan weer is het de vorm of schaal, soms het doel, en vaak slaat het echt helemaal nergens op.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:23 schreef Eris het volgende:
[..]
http://www.goeievraag.nl/(...)ssen-haas-koe.344005
Het is zeer verleidelijk om te denken dat het gebruik van het word "haas" voor een stuk vlees dat langwerpig en zacht is, te maken heeft met de vorm van een geslachte haas. Ze lijken inderdaad heel erg op elkaar.
Maar de taalkundigen zijn het niet helemaal over eens. Blijkbaar werd zo’n 5-6 eeuwen geleden dit woord al gebruikt om bepaalde lichaamsdelen van de mens of een paard aan te duiden. Het is natuurlijk dan ook de vraag of dit ook een vergelijking was met de vorm van een haas.
Er zijn namelijk andere spieren die naast zijn wetenschappelijke naam, eenmaal uitgebeend en bij de slager tentoongesteld een herkenbare naam krijgen, die vaak verwijst naar de vorm van het spier: de muis, het zadel, pianostuk…
Yip, was een oude chef kok van me verzot op.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uierboord
Rotjeknor en omgeving
http://www.rijnmond.nl/ni(...)rd-weer-erg-populair
Hrmz, mangalica varkens zijn al een stapje dichterbij.... En melk geven ze ook al... nu alleen de eieren nog...quote:Op maandag 18 augustus 2014 08:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eierleggende Wol-Melk Varkens
Haha, gaaf. Dat ga ik een keer proberen. Ik ken overigens nog genoeg mensen die zaterdags hun eten koken en in de stro/-hooikist bewaren. Omdat ze zondags het gas niet mogen gebruiken. (ja, ik woon in de buurt van dergelijke christelijke gehuchten). Anyway Piet, weet jij of je op deze manier ook zuurvlees kunt maken of heb je daar een recept voor?quote:Op maandag 18 augustus 2014 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je geen slow cooker hebt,
Neem een grote zware braadpan met deksel, braad daarin het vlees aan, doe er kruiderijen etc bij, blus met wijn/water of bouillon. Deksel op de pan en laat ff doorkoken.
Zet het gas uit.
Vouw een handdoek in vieren of zessen en zet daar de pan op, leg daar een paar handdoeken en een ouwe winterjas overheen en laat het zo uren staan.
De warmte die er in zit gaart het vlees lekker verder. Als je dit savonds zo doet kan je de volgende avond het opwarmen en als het nog niet helemaal gaar (onwaarschijnlijk) is gewoon even doorkoken.
Is het principe van de strokist, zo maakte men vroeger soep en stoverijen om brandstof te sparen.
Werkt ook voor rijst, bonen etc en alles wat langer moet koken.
Was helaas de enige medewerker op dat momentquote:Op donderdag 21 augustus 2014 14:21 schreef Eris het volgende:
Moet je aan de slager vragen en niet aan een 18 jarige meishe die het verschil niet weet tussen een blinde en een sla vink
Da's ook geen slager maar een MBO vleesverkoper.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 13:34 schreef Knuck-les het volgende:
Zojuist bij de slager hier ok de hoek geweest. De dame achter de vitrine keek me aan alsof ze water zag branden toen in vroeg naar een mooi stuk longhaas of bavette. Jammer.
Kun je niet een pan met deksel en al in de oven zetten op een lage (onder de 100C) temperatuur?quote:Op maandag 18 augustus 2014 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neem een grote zware braadpan met deksel, braad daarin het vlees aan, doe er kruiderijen etc bij, blus met wijn/water of bouillon. Deksel op de pan en laat ff doorkoken.
Zet het gas uit.
Vouw een handdoek in vieren of zessen en zet daar de pan op, leg daar een paar handdoeken en een ouwe winterjas overheen en laat het zo uren staan.
De warmte die er in zit gaart het vlees lekker verder. Als je dit savonds zo doet kan je de volgende avond het opwarmen en als het nog niet helemaal gaar (onwaarschijnlijk) is gewoon even doorkoken.
Is het principe van de strokist, zo maakte men vroeger soep en stoverijen om brandstof te sparen.
Op zich is als student een keer binnenlopen en dan meteen met een moeilijke vraag aankomen ook niet de manier om het beste in een vakman naar boven te halen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 13:34 schreef Knuck-les het volgende:
Zojuist bij de slager hier ok de hoek geweest. De dame achter de vitrine keek me aan alsof ze water zag branden toen in vroeg naar een mooi stuk longhaas of bavette. Jammer.
Mja, kan, maar ik hou er niet van dat te doen als je niet thuis bentquote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:38 schreef silverhill het volgende:
[..]
Kun je niet een pan met deksel en al in de oven zetten op een lage (onder de 100C) temperatuur?
Oké.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:21 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik zoiets 'vreemds' zou willen, zou ik nooit zomaar naar de slager lopen ('hee mag ik een rundertong meneer de slager?! en ook een paar varkenspoten alstublieft'). Ik zou eerst bellen om het te bestellen.
Tenzij je de slager kent en wéét dat hij dat soort dingen heeft.
Bier.quote:Op maandag 18 augustus 2014 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zet het gas uit.
mijn slager heeft dat soort dingen niet maar wat hij niet heeft besteld hij gewoon.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:21 schreef sirdanilot het volgende:
Als ik zoiets 'vreemds' zou willen, zou ik nooit zomaar naar de slager lopen ('hee mag ik een rundertong meneer de slager?! en ook een paar varkenspoten alstublieft'). Ik zou eerst bellen om het te bestellen.
Tenzij je de slager kent en wéét dat hij dat soort dingen heeft.
Echt bierquote:
Pils is ook bier.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 22:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Echt bierAls ik pils bedoel zeg ik ook pils. Heb inmiddels te veel bier op om pils nog bier te noemen.
Ga jij dan eens lekker je vlees stoven in pils...quote:
Lezen!quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 00:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga jij dan eens lekker je vlees stoven in pils...
Succes.![]()
Dit. Pils is een biersoort. Net zoals lambiek, bock, wiezen, trappist etc.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 01:11 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Lezen!
Hij heeft gewoon gelijk. Pils is bier maar bier hoeft geen pils te zijn.
quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 01:11 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Lezen!
Hij heeft gewoon gelijk. Pils is bier maar bier hoeft geen pils te zijn.
In de regel klopt het ja. Een soort.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 08:16 schreef Miauw_Zedong het volgende:
[..]
Dit. Pils is een biersoort. Net zoals lambiek, bock, wiezen, trappist etc.
Tuurlijk. Daar hoort Guinness in. Iets anders gebruiken voor een Ierse stoof is heiligschennis.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 11:20 schreef Sorella het volgende:
Ik heb een blik guiness liggen voor in de irish stew, neem aan dat dat goed is.
Haal bij de slager een goed stuk varkensschouder.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:32 schreef Knuck-les het volgende:
Ik eet graag vlees. Helaas ben ik slechts een arme student die een beperkt budget heeft wanneer het om eten gaat. Nu heb ik besloten dat ik wat vaker een blokje om wil lopen naar de slager om daar wat lekker vlees te scoren, in plaats van de zoveelste waterkip of kilo-knaller bak gehakt van de super naar binnen te werken. Echter, als je niet weet wat je moet bestellen bij de slager kom je al snel uit bij het standaard 'saaie' stukje biefstuk voor een belachelijke prijs. Dus wat zijn nou de lekkere stukjes rund die relatief goedkoop zijn, lekker, en redelijk snel te bereiden? Uiteraard mogen dit stukken zijn die vetter zijn en wat meer 'bite' hebben dan een biefstukje.
Iemand tips? Heb al wat info gevonden op wat engelstalige sites dat bijvoorbeeld de 'flat iron' steak erg lekker en goedkoop is. Maar volgens mij versnijden ze het rund in het buitenland op een andere manier dan hier in Nederland. Is dat correct?
bij de toko kan je het ook kopen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 15:29 schreef Sorella het volgende:
lijkt me een lekker recept, leuk geschreven maar waar kan je sazon kopen ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |