Dat klopt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:32 schreef Knuck-les het volgende:
Ik eet graag vlees. Helaas ben ik slechts een arme student die een beperkt budget heeft wanneer het om eten gaat. Nu heb ik besloten dat ik wat vaker een blokje om wil lopen naar de slager om daar wat lekker vlees te scoren, in plaats van de zoveelste waterkip of kilo-knaller bak gehakt van de super naar binnen te werken. Echter, als je niet weet wat je moet bestellen bij de slager kom je al snel uit bij het standaard 'saaie' stukje biefstuk voor een belachelijke prijs. Dus wat zijn nou de lekkere stukjes rund die relatief goedkoop zijn, lekker, en redelijk snel te bereiden? Uiteraard mogen dit stukken zijn die vetter zijn en wat meer 'bite' hebben dan een biefstukje.
Iemand tips? Heb al wat info gevonden op wat engelstalige sites dat bijvoorbeeld de 'flat iron' steak erg lekker en goedkoop is. Maar volgens mij versnijden ze het rund in het buitenland op een andere manier dan hier in Nederland. Is dat correct?
quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:49 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Dat klopt.
En zoals het gezegde luidt: tijd is geld.
Dat klopt ook andersom. Je kunt goedkoop (rund)vlees kopen en lekker eten als je de tijd neemt.
Duur vlees is duur omdat het A vetter is of B minder tijd nodig heeft.
Goed stoofvlees heeft een paar uur nodig. Maar je hoeft er niet elke 5 minuten in te roeren.
En als je echt goedkoop vlees zoekt wat je kan bakken: vraag de slager gewoon om runderhart. Dat was vroeger bekend als 'studentenbiefstuk'.
Dank je Piet, weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Flat Iron steak is sucadesteak.
Je neemt een sucadesteak waar nogmaal gesproken de sucade lappen uit gesneden worden en splitst deze in de lengte, je hebt nu twee lappen vlees en een lap zeen.
Van die zeen kan je erg goede bouillon trekken
De lappen vlees snij je aan stukken die net zo breed als dik zijn, kort grillen, vreselijk lekker, heb ze afgelopen zaterdag nog op.
Het vlees moet wel goed gerijpt zijn anders is het wat taai.
Goed gerijpte riblappen kan je ook als steak eten.
Weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Flat Iron steak is sucadesteak.
Je neemt een sucadesteak waar nogmaal gesproken de sucade lappen uit gesneden worden en splitst deze in de lengte, je hebt nu twee lappen vlees en een lap zeen.
Van die zeen kan je erg goede bouillon trekken
De lappen vlees snij je aan stukken die net zo breed als dik zijn, kort grillen, vreselijk lekker, heb ze afgelopen zaterdag nog op.
Het vlees moet wel goed gerijpt zijn anders is het wat taai.
Goed gerijpte riblappen kan je ook als steak eten.
Geen idee, maar een goed gerijpt sucadestuk is lastiger.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:53 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Dank je Piet, weer wat geleerd.![]()
Maar zal een student een hele sucadesteak kopen?
quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:11 schreef regnavetto het volgende:
Bavette is heel mooi! Maar wel even goed inlezen over de bereiding.
Waarom?quote:
Ik snij er gewoon dunne plakjes van en grill ze even op de barbeque, niet heel lastig ofzo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:53 schreef RobinOok het volgende:
Alle soorten biefstuk behalve ossenhaas kunnen taai uitvallen.
Hoe goedkoper hoe trickier om mals te bakken.
Dank je, da's leuk. Ik voel me geen expert, ik heb wat dingen geleerd toen ik in een slagerij werkte.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:07 schreef PLAE@ het volgende:
Complimenten voor de kennis/expertise die jullie hebben, vind het gewoon al leuk om te lezen
Dat is heel mooi!quote:
jep, maar ze zijn allemaal smaakvoller dan ossehaasquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:53 schreef RobinOok het volgende:
Alle soorten biefstuk behalve ossenhaas kunnen taai uitvallen.
Hoe goedkoper hoe trickier om mals te bakken.
Vooral klanten die mooi en goed vlees willen, helaas zijn Libelle huisvrouwtjes de pest voor mooi en goed vleesquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:27 schreef krakkemieke het volgende:
Ik leg het niet zo goed uit denk ik...
Ik vind dat een slager een vakman is. Behalve dat je goed vlees moet verkopen, komt er nog meer bij kijken.
Eigenlijk dacht ik aan het schoonmaken enzo. lol!quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vooral klanten die mooi en goed vlees willen, helaas zijn Libelle huisvrouwtjes de pest voor mooi en goed vlees
Leuk dat ik je weer gesproken heb.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vooral klanten die mooi en goed vlees willen, helaas zijn Libelle huisvrouwtjes de pest voor mooi en goed vlees
Kusje terugquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:48 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Leuk dat ik je weer gesproken heb.
*Kusje*
Dit. Heb vorig jaar in de buurt van Leuven met een collega een gestoofd varkenswangetje gegeten. Damn goddelijk.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 23:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Wangen van rund, kalf en varken zijn goddelijk lekker stoofvlees
Ik eet in de winter graag gestoofde (iberico) varkenwangen.
? Schenkel is toch alleen om erwtensoep van te koken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Heb vorig jaar in de buurt van Leuven met een collega een gestoofd varkenswangetje gegeten. Damn goddelijk.
Wat ik hier nog niet heb gezien zijn de schenkels. Ook vreselijk lekker.
Timmerman, smid, slager. Beroepen waar ik echt respect voor heb.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:27 schreef krakkemieke het volgende:
Ik leg het niet zo goed uit denk ik...
Ik vind dat een slager een vakman is. Behalve dat je goed vlees moet verkopen, komt er nog meer bij kijken.
Bakker niet te vergeten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 02:19 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Timmerman, smid, slager. Beroepen waar ik echt respect voor heb.
Die willen vlees wat snel klaar is en goed koop is. Hamburgers en rookworsten... Bij een zorgboerderij waar alle koeien (Dubbelkoeien) ook na x tijd geslacht werden verdween op een gegeven moment de ossenhaas en andere lekkere delen de hamburgers in die verkochten te minste goed... Rosbief, Haas enz verkochten bijna niet...quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
helaas zijn Libelle huisvrouwtjes de pest voor mooi en goed vlees
Dat soort troep eten ze wel, maar als ze eens een mooi stuk vlees kopen dan willen ze dat ook nog eens zo mager mogelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 04:05 schreef Eris het volgende:
[..]
Die willen vlees wat snel klaar is en goed koop is. Hamburgers en rookworsten... Bij een zorgboerderij waar alle koeien (Dubbelkoeien) ook na x tijd geslacht werden verdween op een gegeven moment de ossenhaas en andere lekkere delen de hamburgers in die verkochten te minste goed... Rosbief, Haas enz verkochten bijna niet...
Goedkoop stoofvlees: zoek een adresje waar schotse hooglanders verkocht worden. Ik koop hier in de omgeving (Groningen) stoofvlees van hooglanders voor 8 euro/kilo. Diepgevroren, en het gaat wel per pakket, dus er is wat diepvriesruimte nodig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 02:04 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
? Schenkel is toch alleen om erwtensoep van te koken?
------
Dit topic heeft me wel geinspireerd om eens naar de slager te gaanIk zal eens kijken wat ze in de aanbieding hebben. Ik heb ook maar een erg beperkt budget helaas.
Ik zoek zelf dus voornamelijk stoofvlees, van die taaie stukken die ik dan urenlang kan stoven en dan lekker kan opeten. Ik heb al een heel goed recept om vlees in westmalle dubbel te stoven met nog wat dingen, maar allerlei dergelijke recepten zijn welkomEn dus met lekker goedkope, taaie stukken vlees die ik dan mals kan stoven.
Wat zijn dubbelkoeien?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 04:05 schreef Eris het volgende:
[..]
Die willen vlees wat snel klaar is en goed koop is. Hamburgers en rookworsten... Bij een zorgboerderij waar alle koeien (Dubbelkoeien) ook na x tijd geslacht werden verdween op een gegeven moment de ossenhaas en andere lekkere delen de hamburgers in die verkochten te minste goed... Rosbief, Haas enz verkochten bijna niet...
Komt omdat het geen populair stukje vlees is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 10:19 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie nu op een website varkenswangetjes 4,90 de kilo. Da's toch wel heel erg goedkoop zeg
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |