Ik heb het niet over goede of slechte mensen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn. Er zijn wel meer variabelen te bedenken waarom iemand eerder een orgaan zou mogen ontvangen.
Dat is wel weer heel lastig vast te stellen. Al zou ik bij keus mijn organen liever naar wel-donoren laten gaanquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
Dan is er een middencategorie. "Ik vind het niet interessant, want ik heb er niks aan, dus waarom zou ik zo'n formulier inzullen"quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.
Als donor maakt het me trouwens vrij weinig uit wie over mijn organen mag beschikken. Als er levens mee gered worden, mag het naar iedereen gaan.
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
Niet naar criminelen, dikzakken of > 55 jarigen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.
Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
quote:Persoon B als hij/zij gezond is: (heel stoer) "Mijn organen krijgen ze niet, puh, zijn mijn organen en gaan fijn met mij mee de kist in." (doet minachtend over persoon A)
In dat geval lijkt het me zo rechtvaardig als zo'n persoon wordt uitgelicht tijdens de donorweek dat heel Nederland eens ziet hoe belangrijk een donorregistratie is.quote:Persoon B als hij/zij organen nodig heeft is: "Huil, huil, huil, ik ga dóóóód, en ik heb vrouw en kinderen, huil, huil, mag ik even een orgaan van zo'n lieve persoon A."
Als je het rationeel gaat bekijken dan kan je toch inzien dat er een bepaalde groep is waarbij een donor waardevoller is voor de samenleving dan anderen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.
Ja, en hier ben ik het dan ook mee eens. Daarom vind ik dit een interessante discussie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoendequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.
Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Prima, ik niet voor mijn organen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoende
Excuus, heb het over het bloeddonorschap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Prima, ik niet voor mijn organen.
Beter een werkende wietlong dan een niet werkende longquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.
Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Ik vind die mensen niet slechter. Maar ik vind mensen die het wel doen wel beterquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn.
Mijn inziens mogen die juist wel benadeeld (lees: niet bevoordeeld) worden. Ik vind luiheid misschien wel het slechtste excuus ooit om geen donor te zijn. Voor mensen die bewust geen donor zijn heb ik nog wel een beetje respect, voor mensen die 'geen zin hebben te kiezen' heb ik 0,0 respect.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.
Ik in principe ook niet, maar toch is het glad ijs. Ik zou bijvoorbeeld geen organen aan criminelen willen doneren of aan idioten die door hun eigen domheid (stunten, stoer doen, etc.) er een nodig hebben. Maar ik wil ook niet zover gaan dat organen een middel kunnen worden om andere mensen te dwingen op een bepaalde manier te gaan leven. It's a fine linequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:41 schreef imikethat het volgende:
Als je uit geloofsovertuiging geen organen wil afstaan dan kan je uit geloofsovertuiging ook geen orgaan krijgen dus die kunnen ze ook al afstrepen
Dat is ook al jaren mijn idee. Daar hoef je qua ethiek ook niet ingewikkelder over te doen dan nodig is, het is een heel normaal principe dat je met zijn allen bijdraagt aan een pot om daar iest uit te krijgen wanneer je het nodig hebt. Zo werkt dat met verzekeringen, maar jongeren die voor het eerst de kroeg in gaan snappen ook al heel goed dat je geld in de pot moet doen als je ervan wil drinken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:50 schreef Ixnay het volgende:
Het lijkt me eerlijker dat wanneer iemand die een orgaan nodig heeft voorrang krijgt wanneer deze persoon zelf al jaren een donorregistratie heeft. Vooral toen deze persoon nog gezond was.
Alleen je hebt natuurlijk goeie kans dat mensen die een donororgaan nodig hebben door hun chronische ziekte niet erg 'waardevol' voor de samenleving zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:03 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Als je het rationeel gaat bekijken dan kan je toch inzien dat er een bepaalde groep is waarbij een donor waardevoller is voor de samenleving dan anderen?
Je mag het misschien niet zo zeggen, maar dat maakt het niet minder waar.
+1quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Orgaandonatie is niet recht toe recht aan: als er bijvoorbeeld een nieuwe donornier is, dan wordt o.a. naar de wachtlijst gekeken (o.a. gebaseerd op wie het snelst een nieuwe nier nodig heeft) en of er een goede match is tussen het donornier en de persoon die een nier nodig heeft. Op basis daarvan wordt gekeken wie het meest geschikt is en dus in aanmerking komt.
Met het idee van TS gebeurt het volgende: een persoon staat hoog op de wachtlijst en er is een zeer goede match, alleen deze persoon heeft zelf geen donorcodicil. In dat geval moet de nier maar naar iemand gaan die zelf al wel lang een donorcodicil heeft maar minder hoog op de wachtlijst staat of waar de match minder goed is. Het idee van TS is een niet optimale manier van het toekennen van donororganen en kan daarmee gewoon mensenlevens kosten. Slecht idee dus.
En voor de mensen die zich verheven voelen omdat ze een donorcodicil hebben (ik heb ook een donorcodicil maar voel me niet verheven): de kans is met een donorcodicil nog steeds zeer klein dat je organen na je dood gebruikt zullen worden en dat je dus met je donorcodicil een ander mensenleven zult verlengen.
Dat doet allemaal niet af aan het principe. Bovendien is het het tekort aan donoren dat mensenlevens kost, en dat wordt veroorzaakt doordat veel mensen wel een donororgaan willen als ze het nodig hebben, maar zelf geen donor willen zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Orgaandonatie is niet recht toe recht aan: als er bijvoorbeeld een nieuwe donornier is, dan wordt o.a. naar de wachtlijst gekeken (o.a. gebaseerd op wie het snelst een nieuwe nier nodig heeft) en of er een goede match is tussen het donornier en de persoon die een nier nodig heeft. Op basis daarvan wordt gekeken wie het meest geschikt is en dus in aanmerking komt.
Met het idee van TS gebeurt het volgende: een persoon staat hoog op de wachtlijst en er is een zeer goede match, alleen deze persoon heeft zelf geen donorcodicil. In dat geval moet de nier maar naar iemand gaan die zelf al wel lang een donorcodicil heeft maar minder hoog op de wachtlijst staat of waar de match minder goed is. Het idee van TS is een niet optimale manier van het toekennen van donororganen en kan daarmee gewoon mensenlevens kosten. Slecht idee dus.
Ik ga even in op alleen die wachtlijst, want de rest is nogal open deur, maar naast het zelf donor zijn is mijn wens ook nog steeds dat meer andere mensen dat ook worden. Met name de "ik ben te lui om wat te doen" groep mag van mij een trap onder de kont krijgen en tevens mogen mensen wat mij betreft wel eens wat meer gedwongen worden eerlijk naar de praktijk te kijken. Hoevaak ik het smoesje wel niet hoor dat iemand geen donor is "want dan laat elke arts je expres doodgaan"... *zucht*. Ik verbaas mij er erg over hoe onverschillig mensen omgaan met het redden van levens. Blijkbaar is mensenlevens redden niet hip genoeg of zo. En kun je die uiterst zeldzame vrije minuten van jouw leven beter gebruiken voor het posten van een selfie dan even over doneren na te denken.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zat met dezelfde twijfels dus heb die mensen gewoon eens opgebeld. Een chronische ziekte maakt in feite niets uit, er wordt altijd 'ter plekke' gekeken of een orgaan geschikt is om te doneren of niet. Organen van chronisch zieke mensen worden ook beoordeeld, net als organen van niet-chronisch zieke mensen. Een ook lang niet elke (chronische) ziekte tast élk orgaan aan. Al kunnen ze straks alleen maar mijn linker oorlel gebruiken, dan vind ik het al prima.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat je geen organen kán doneren als je chronisch ziek bent ofzo, dan zou je dus donor moeten worden op papier om recht te hebben op mijn organen? Beetje onzin.
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Prima als je tegen orgaandonatie bent, maar de logische consequentie daarvan is dat je ook geen orgaan kunt krijgen. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.
Dat je lichaam te verrot is is een fabel. Iedereen kan donor worden en bij iedereen zal het orgaan voor donatie beoordeeld worden op geschiktheid. Ik zal het omdraaien voor je: ook een orgaan van een gezond geacht persoon kan niet geschikt zijn voor donatie.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?
Er is vast wel iets wat je van ze kunnen gebruiken, en je kunt het in ieder geval aanbieden.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?
Mooie samenvatting vind ik dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Je mag de overheid nog dankbaar zijn dat jij hun organen mag gebruiken totdat je dood bentquote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben.
En mag wederkerigheid ook onderdeel uitmaken van die zelfbeschikking?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mooie samenvatting vind ik dit.
Het eerste argument is ook wat ik tegen een opt-out systeem heb. Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben. Opt-in is een weloverwogen keuze om je organen met anderen te delen als daar gebruik gemaakt van kan worden en zelfs dan heb je nog de mogelijkheid te kiezen welke organen.
"Hun" organen? De organen van de overheid?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:05 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je mag de overheid nog dankbaar zijn dat jij hun organen mag gebruiken totdat je dood bent
Dat mag, maar het blijft een ongelijkwaardige vorm van wederkerigheid. Persoonlijk zou ik er grote moeite mee hebben een gift aan te nemen als ik niet open sta voor een tegengift, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen daar op dezelfde manier over hoeft te denken. Anders zou het ook prettig zijn om iedereen automatisch bloeddonor te maken, want een ongeval met hevig bloedverlies kan iedereen overkomen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En mag wederkerigheid ook onderdeel uitmaken van die zelfbeschikking?
Ik maakte een cynische opmerking naar aanleiding van de implicatie van een opt-out systeem, dat je eigendom bent van de maatschappij (en dus de overheid die zegt het belang van de maatschappij te dienen).quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
"Hun" organen? De organen van de overheid?
Ah, vandaar. Ik had de icon anders moeten interpreterenquote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:11 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik maakte een cynische opmerking naar aanleiding van de implicatie van een opt-out systeem, dat je eigendom bent van de maatschappij (en dus de overheid die zegt het belang van de maatschappij te dienen).
Je bent onderdeel van deze maatschappij dus zo'n opt-out systeem lijkt mij niet verkeerd. Of je moet gaan regelen dat mensen die geen donor zijn ook geen aanspraak kunnen maken op organen van anderen of minstens in het geval van schaarste, de persoon met donorschap als eerste in aanmerking komt.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mooie samenvatting vind ik dit.
Het eerste argument is ook wat ik tegen een opt-out systeem heb. Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben. Opt-in is een weloverwogen keuze om je organen met anderen te delen als daar gebruik gemaakt van kan worden en zelfs dan heb je nog de mogelijkheid te kiezen welke organen.
Waarom is dat verplicht? Er zijn tal van voorbeelden waarbij bepaalde doelgroepen betalen of zorg dragen voor diensten die zijzelf niet gebruiken en, vice versa, doelgroepen die gebruik maken van diensten waar zij voor hebben betaald noch voor hebben gezorgd.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:14 schreef Tem het volgende:
[..]
Je bent onderdeel van deze maatschappij dus zo'n opt-out systeem lijkt mij niet verkeerd. Of je moet gaan regelen dat mensen die geen donor zijn ook geen aanspraak kunnen maken op organen van anderen of minstens in het geval van schaarste, de persoon met donorschap als eerste in aanmerking komt.
dus niksquote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:14 schreef Tem het volgende:
Je bent onderdeel van deze maatschappij dus
waarom? Jij vindt dat het zo zou moeten, ik niet. En ik ben ook donor.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:14 schreef Tem het volgende:
[..]
Je bent onderdeel van deze maatschappij dus zo'n opt-out systeem lijkt mij niet verkeerd. Of je moet gaan regelen dat mensen die geen donor zijn ook geen aanspraak kunnen maken op organen van anderen of minstens in het geval van schaarste, de persoon met donorschap als eerste in aanmerking komt.
Neuh, maar die personen betalen daarvoor omdat ze er misschien ooit gebruik van kunnen maken, dat is heel wat anders. Wat betreft mensen die het niet kunnen betalen is nu eenmaal een sociaal kenmerk van onze maatschappij. In dit geval gaat het eens een keer niet om harde valuta, iets wat ongeveer de leidraad van onze libertarische vrienden is.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom is dat verplicht? Er zijn tal van voorbeelden waarbij bepaalde doelgroepen betalen of zorg dragen voor diensten die zijzelf niet gebruiken en, vice versa, doelgroepen die gebruik maken van diensten waar zij voor hebben betaald noch voor hebben gezorgd.
Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:19 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
waarom? Jij vindt dat het zo zou moeten, ik niet. En ik ben ook donor.
Net zo'n goed als het argument. Jij vindt van wel en ik niet en toch ben ik X. Daar kan je gewoon niets mee.quote:
Je bent onderdeel van de maatschappij, dus je bent een slaaf zonder rechten. Als je het hier niet mee eens bent, ben je een egoïst.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:21 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat je niet veel geeft om je medemens was mij reeds duidelijk.
Mannen betalen voor zwangerschapsverlof om er ooit gebruik van te kunnen maken? Ondernemers betalen voor de WW om er gebruik van te kunnen maken?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:19 schreef Tem het volgende:
[..]
Neuh, maar die personen betalen daarvoor omdat ze er misschien ooit gebruik van kunnen maken, dat is heel wat anders. Wat betreft mensen die het niet kunnen betalen is nu eenmaal een sociaal kenmerk van onze maatschappij. In dit geval gaat het eens een keer niet om harde valuta, iets wat ongeveer de leidraad van onze libertarische vrienden is.
Tuurlijk, misschien kan je het nog iets dramatischer maken. Heb je al kettingen om je enkels en word je met een zweep geslagen door die boze overheid?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je bent onderdeel van de maatschappij, dus je bent een slaaf zonder rechten. Als je het hier niet mee eens bent, ben je een egoïst.
Probeer hun wetten maar eens te negeren, dan zal het niet lang duren. Dat is geen dramatiek, maar de realiteit.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:24 schreef Tem het volgende:
[..]
Tuurlijk, misschien kan je het nog iets dramatischer maken. Heb je al kettingen om je enkels en word je met een zweep geslagen door die boze overheid?
dat bedoelde ik. Waarom zou jouw mening dat t anders moet zwaarder wegen dan mijn mening dat dat niet hoeft?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:22 schreef Tem het volgende:
[..]
Net zo'n goed als het argument. Jij vindt van wel en ik niet en toch ben ik X. Daar kan je gewoon niets mee.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mannen betalen voor zwangerschapsverlof om er ooit gebruik van te kunnen maken? Ondernemers betalen voor de WW om er gebruik van te kunnen maken?
Maar prima als er mensen zijn die uitsluitend donor worden als de ontvanger dat ook is.quote:
Niet, maar misschien was het nog niet opgevallen dat dit een discussieforum is? Kom met argumenten waarom het voor jou niet zo moet ipv van zo'n gare oneliner.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:28 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat bedoelde ik. Waarom zou jouw mening dat t anders moet zwaarder wegen dan mijn mening dat dat niet hoeft?
Dat is ook mijn insteek maar alleen lijkt mij het redelijker dat je een opt-out systeem hebt aangezien men van nature te lui is zo'n formuliertje in te vullen terwijl ze er niet onwelwillend tegenover staan.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar prima als er mensen zijn die uitsluitend donor worden als de ontvanger dat ook is.
Op mijn donorformulier zal blijven staan dat iedereen mijn organen mag krijgen, of hij of zij nu donor is of niet.
ik ben van mening dat mensen over het algemeen gewoon recht hebben en moeten hebben op noodzakelijke en goede medische zorg, ook als zij geen donor zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:30 schreef Tem het volgende:
[..]
Niet, maar misschien was het nog niet opgevallen dat dit een discussieforum is? Kom met argumenten waarom het voor jou niet zo moet ipv van zo'n gare oneliner.
Misschien schaarste? waar haal je uiteindelijk die donoren vandaan als niemand zo'n formulier invult?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:33 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik ben van mening dat mensen over het algemeen gewoon recht hebben en moeten hebben op noodzakelijke en goede medische zorg, ook als zij geen donor zijn.
Ik zie niet zo goed in wat voor argumenten er nog meer nodig zouden zijn.
Verder mag je wel n wat normalere toon aanslaan.
Mij lijkt het beter om het systeem niet aan te passen aan de menselijke luiheid.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:32 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is ook mijn insteek maar alleen lijkt mij het redelijker dat je een opt-out systeem hebt aangezien men van nature te lui is zo'n formuliertje in te vullen terwijl ze er niet onwelwillend tegenover staan.
Meer mensen zo'n formulier laten invullen. Het lukt blijkbaar ook om 7 miljoen huishoudens belastingaangifte te laten doen, elk jaar weer, dus met de wortel of met de stok moet het lukken.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
[..]
Misschien schaarste? waar haal je uiteindelijk die donoren vandaan als niemand zo'n formulier invult?
Hoe zie jij dat voor je, "recht hebben" op een orgaan dat er niet is? En als je dat recht niet krijgt, wie heeft dat recht dan geschonden? De arts? De overheid? De enige partij die kan zorgen dat jij jouw recht krijgt op dat moment zijn... nu komt 'ie.. donoren!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:33 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik ben van mening dat mensen over het algemeen gewoon recht hebben en moeten hebben op noodzakelijke en goede medische zorg
Nee, maar anderen mogen dáár dan weer hun mening over hebben. Orgaandonatie is gebaseerd op solidariteit, als niemand donor wordt zijn er gewoon geen organen. Mensen die geen donor zijn veroorzaken het orgaantekort, ik vind niet dat die mijn organen mogen hebben als er ook iemand op zit te wachten die wel begrijpt dat het van twee kanten moet komen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat mag, maar het blijft een ongelijkwaardige vorm van wederkerigheid. Persoonlijk zou ik er grote moeite mee hebben een gift aan te nemen als ik niet open sta voor een tegengift, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen daar op dezelfde manier over hoeft te denken.
Daar is geen tekort aan, maar ook daar zou het niet raar zijn als freeloaders niet getolereerd worden.quote:Anders zou het ook prettig zijn om iedereen automatisch bloeddonor te maken, want een ongeval met hevig bloedverlies kan iedereen overkomen.
Dan moet je een manier verzinnen om mensen te bewegen donor te worden, maar dan wel een andere manier dan "niet-donoren ontzeggen we het recht op noodzakelijke zorg"quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:36 schreef twiFight het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat voor je, "recht hebben" op een orgaan dat er niet is? En als je dat recht niet krijgt, wie heeft dat recht dan geschonden? De arts? De overheid? De enige partij die kan zorgen dat jij jouw recht krijgt op dat moment zijn... nu komt 'ie.. donoren!
dat is voor mij dus geen argument.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:34 schreef Tem het volgende:
[..]
Misschien schaarste? waar haal je uiteindelijk die donoren vandaan als niemand zo'n formulier invult?
Zeker, daarom suggereerde ik een post of wat geleden voor bezwaarden van het huidige systeem al de mogelijkheid om bij het actief doorgeven van hun donorschap aan te vinken of ook niet-donoren aanspraak mochten maken op de organen. Dan heb je een groep donoren die het niet vervelend vinden als freeriders profiteren en een groep die het wel ernstig afbreuk vindt doen aan hun donorschap.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, maar anderen mogen dáár dan weer hun mening over hebben. Orgaandonatie is gebaseerd op solidariteit, als niemand donor wordt zijn er gewoon geen organen. Mensen die geen donor zijn veroorzaken het orgaantekort, ik vind niet dat die mijn organen mogen hebben als er ook iemand op zit te wachten die wel begrijpt dat het van twee kanten moet komen.
[..]
Daar is geen tekort aan, maar ook daar zou het niet raar zijn als freeloaders niet getolereerd worden.
ja, dat klopt.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:36 schreef twiFight het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat voor je, "recht hebben" op een orgaan dat er niet is? En als je dat recht niet krijgt, wie heeft dat recht dan geschonden? De arts? De overheid? De enige partij die kan zorgen dat jij jouw recht krijgt op dat moment zijn... nu komt 'ie.. donoren!
Op zich prima, maar dan krijg je dus wel dat er een grotere poel van organen beschikbaar is voor de solidaren. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk, dus dan zou ik voor een systeem gaan waarbij donoren voorrang krijgen, en wat er overblijft is voor de freeloaders. Dat heeft ongetwijfeld ook een toename van het aantal donoren tot gevolg.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker, daarom suggereerde ik een post of wat geleden voor bezwaarden van het huidige systeem al de mogelijkheid om bij het actief doorgeven van hun donorschap aan te vinken of ook niet-donoren aanspraak mochten maken op de organen. Dan heb je een groep donoren die het niet vervelend vinden als freeriders profiteren en een groep die het wel ernstig afbreuk vindt doen aan hun donorschap.
Excuus, ik zie dat je niet veel in POL post. Soms gaat het wat harder, ik had wat gematigder moeten reageren op jequote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:33 schreef JaniesBrownie het volgende:
Verder mag je wel n wat normalere toon aanslaan.
vrijwel nooit idd.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:58 schreef Tem het volgende:
[..]
Excuus, ik zie dat je niet veel in POL post. Soms gaat het wat harder, ik had wat gematigder moeten reageren op je
Dat gehakketak met familie hou je toch, of het nu een opt-in of opt-out is. Awareness werkt klaarblijkelijk niet dus dan moet je andere maatregelen nemen om mensen te kunnen bedienen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mij lijkt het beter om het systeem niet aan te passen aan de menselijke luiheid.
Als je dan toch, om een prachtig Nederlands woord te gebruiken; awareness wil creeren voor het donorschap is het opt-out systeem de doodsteek voor begrip en bewuste keuze. Daarnaast krijg je weer veel meer gejank met de familie, omdat niet duidelijk is of de overledene gekozen heeft voor het donorschap of simpelweg "te lui" was.
Tja, oke. Maar we zijn al jaren bezig mensen te bewegen dat ze erbij stil moeten staan alleen werkt het nog niet echt. Ik zie het ook niet als dwang om eerlijk te zijn, je kan toch aangeven dat je het niet wil? Wanneer je echt principele bezwaren hebt weet ik zeker dat men dezelfde dag nog zal registreren dat ze het niet willen. Punt is alleen of een opt-out juridisch haalbaar is.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:47 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat is voor mij dus geen argument.
Ik vind dat mensen er meer bij stil zouden moeten staan en het als ze er niets op tegen hebben, gewoon zouden moeten doen, maar ik vind dat dat niet dmv 'dwang' zou moeten. Gewoon niet.
En met mensen die geen donor willen zijn om welke reden dan ook, heb ik ook geen probleem, ik ga er vanuit dat zij hun redenen hebben die net zo zwaar wegen als de mijne om het wel te doen.
Waarom zou je dat hele systeem moeten instellen op jouw persoonlijke voorkeuren? Dan impliceer je al dat de meerderheid van de huidige donoren je voorkeur voor een voortrekkerssysteem deelt.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op zich prima, maar dan krijg je dus wel dat er een grotere poel van organen beschikbaar is voor de solidaren. Het moet wel werkbaar blijven natuurlijk, dus dan zou ik voor een systeem gaan waarbij donoren voorrang krijgen, en wat er overblijft is voor de freeloaders. Dat heeft ongetwijfeld ook een toename van het aantal donoren tot gevolg.
Ik vind het wat ver gaan om het huidige donorstelsel gefaald te noemen. Natuurlijk kon de aanwas beter, maar zo slecht doen we het niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:00 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat gehakketak met familie hou je toch, of het nu een opt-in of opt-out is. Awareness werkt klaarblijkelijk niet dus dan moet je andere maatregelen nemen om mensen te kunnen bedienen.
Ik weet niet op wie jij doelt, maar ik kan niemand herinneren die gezegd heeft dat een niet-donor helemaal geen orgaan zou moeten krijgen. Alleen dat mensen die wel donor zijn voorrang krijgen. Het verschil daartussen is groot. Overigens zou ik het, ondanks dat ik mijn organen liever naar donoren zie gaan, logisch vinden dat een niet-donor die nog 2 maanden te leven heeft alsnog voorrang krijgt op een wel-donor die nog 3 jaar de tijd heeft.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan moet je een manier verzinnen om mensen te bewegen donor te worden, maar dan wel een andere manier dan "niet-donoren ontzeggen we het recht op noodzakelijke zorg"
Pfoe, ga even de verongelijkte drama queen uithangen zegquote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:04 schreef MrBadGuy het volgende:
Het opt-out systeem is de ultieme vorm van socialisme, zelfs je lichaam is van de staat, je hebt het alleen in bruikleen tenzij je het terugclaimt
Maar dan ga je naar een 'voor wat hoort wat' principe, in plaats van een meer idealistischer beeld om simpelweg iemands leven te redden. Prima, maar dan valt juist het eerste uit te leggen als een egoïstisch of eventueel verhevend iets.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, maar anderen mogen dáár dan weer hun mening over hebben. Orgaandonatie is gebaseerd op solidariteit, als niemand donor wordt zijn er gewoon geen organen. Mensen die geen donor zijn veroorzaken het orgaantekort, ik vind niet dat die mijn organen mogen hebben als er ook iemand op zit te wachten die wel begrijpt dat het van twee kanten moet komen.
Idealistische beelden zijn prachtig als er voldoende organen zijn voor iedereen. Maar die zijn er niet; er moeten keuzes gemaakt worden. Dan ga je dus voorkeuren verbinden aan het krijgen van een orgaan. Die zijn er al, bv. wachttijd en noodzaak. Een aantal donoren pleiten er blijkbaar voor om het wel/niet donor zijn van de patient ook als voorkeur mee te nemen in dat besluit.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:18 schreef Adames het volgende:
[..]
Maar dan ga je naar een 'voor wat hoort wat' principe, in plaats van een meer idealistischer beeld om simpelweg iemands leven te redden. Prima, maar dan valt juist het eerste uit te leggen als een egoïstisch of eventueel verhevend iets.
Ik ging even uit van de OP waar het iets heftiger werd gesteld. Daar drong een voorzichtige vorm van eigenbelang in door. Door te stellen dat hij als orgaandonor voorrang had op mensen die geen orgaandonor zijn. Helemaal als je het koppelt met de latere tijdsgrens die eraan werd gekoppeld (onder het mom, inschrijven als je zelf behoevend bent is vals spelen).quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:24 schreef twiFight het volgende:
[..]
Idealistische beelden zijn prachtig als er voldoende organen zijn voor iedereen. Maar die zijn er niet; er moeten keuzes gemaakt worden. Dan ga je dus voorkeuren verbinden aan het krijgen van een orgaan. Die zijn er al, bv. wachttijd en noodzaak. Een aantal donoren pleiten er blijkbaar voor om het wel/niet donor zijn van de patient ook als voorkeur mee te nemen in dat besluit.
Ik vind het overigens hilarisch dat een donor met die voorkeur als egoistisch gezien wordt. Een persoon die wél doneert is de egoistHoe durft zo'n stuk tuig, die wel moeite genomen heeft een besluit te nemen en levens wil redden, de vuile rat!
Zo persoonlijk is die voorkeur niet. Iedereen kan hier wel zijn gedachten erover laten gaan maar het is geen individuele aangelegenheid. Het is een collectieve aangelegenheid met een collectief probleem van gebrek aan donoren, veroorzaakt door het feit dat iedereen donororganen wil nemen maar velen daarvan ze niet willen geven. Jij kwam aan met het argument dat iedereen er anders over kan denken en mensen ook zouden kunnen willen dat hun organen naar niet-donoren gaan, en daar zit ook wel wat in, dus toen zette ik daar een andere persoonlijke voorkeur tegenover. Je moet mijn mening over het beste systeem niet verwarren met die persoonlijke voorkeur, hoezeer die ook overlappen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zou je dat hele systeem moeten instellen op jouw persoonlijke voorkeuren? Dan impliceer je al dat de meerderheid van de huidige donoren je voorkeur voor een voortrekkerssysteem deelt.
Ook jij houdt geen rekening met dat die organen er uberhaupt wel moeten zijn! Je kunt het volledige familiefortuin van 50 miljoen in een goed doel pompen, maar zolang er niemand is die zijn organen wil afstaan dan heb je daar niets aan. Dat is nu juist het dilemma van het tekort aan donoren. Je hebt niets aan een 'tegenprestatie' als je toch dood gaat omdat niemand doneren wil. En dat is ook een dubbel hiaat in jouw plan. Je kunt wel zeggen "als ik een orgaan nodig heb dan wil ik wel donor worden", maar er zijn nu al mensen die er een nodig hebben, die nu dood gaan omdat er nu geen organen zijn. Die mensen hebben niet zo veel aan mensen die eventueel wel donor willen worden als ze het zelf ook nodig hebben.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:39 schreef Vriezzer het volgende:
(...)
Indien iemand geen orgaandonor wil zijn, dan moet een andere wijze van vergoeding mogelijk zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van een financiële bijdrage aan een goed doel dat verband houdt met orgaandonatie of onderzoek naar een ziektebeeld zodat er mogelijk minder orgaandonoren nodig zijn.
(..)
Ik ben het eens met je stelling dat het donorregister een collectief systeem is, waar momenteel een collectieve schaarste heerst. Echter is keuze om bij te dragen aan dit probleem niet collectief, maar individueel, vanaf een zeker punt in het leven en zelfs dan hoogst afhankelijk van persoonlijke angsten en ervaringen. In het huidige systeem is een registratie in ieder geval een volmondig "ja". Bij een opt-out systeem is de waarde van een "ja" sterk verminderd; de donor in kwestie kan er bewust over hebben nagedacht, maar het kan net zo goed zijn dat hij of zij nog niet bezig was met het register en daarom (nog) niets had ingevuld. Ik durf tevens te betwijfelen of er een "beste systeem" is, want ook dat is afhankelijk van een persoonlijke beoordeling van ethische en pragmatische variabelen. De gesuggereerde overlap tussen het beste systeem en het beste systeem in jouw ogen is dus hoogst arbitrair.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo persoonlijk is die voorkeur niet. Iedereen kan hier wel zijn gedachten erover laten gaan maar het is geen individuele aangelegenheid. Het is een collectieve aangelegenheid met een collectief probleem van gebrek aan donoren, veroorzaakt door het feit dat iedereen donororganen wil nemen maar velen daarvan ze niet willen geven. Jij kwam aan met het argument dat iedereen er anders over kan denken en mensen ook zouden kunnen willen dat hun organen naar niet-donoren gaan, en daar zit ook wel wat in, dus toen zette ik daar een andere persoonlijke voorkeur tegenover. Je moet mijn mening over het beste systeem niet verwarren met die persoonlijke voorkeur, hoezeer die ook overlappen.
Maar je stelt je organen niet ter beschikking aan een persoon, maar aan een systeem. Dat systeem kan nooit recht doen aan alle persoonlijke voorkeuren mbt de ontvanger, anders krijg je dat mensen hun organen naar bijbelvaste ontvangers willen hebben, of de steuntrekkers ze niet mogen hebben. Daarnaast moet het vaak snel en dan is dat daarvoor niet betrouwbaar te administreren. Bovendien zorgt het voor meer donoren, en hebben degenen die geen orgaan krijgen geen recht van spreken.
Ik ben hier om 2 redenen niet op ingegaan.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:45 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ook jij houdt geen rekening met dat die organen er uberhaupt wel moeten zijn! Je kunt het volledige familiefortuin van 50 miljoen in een goed doel pompen, maar zolang er niemand is die zijn organen wil afstaan dan heb je daar niets aan. Dat is nu juist het dilemma van het tekort aan donoren. Je hebt niets aan een 'tegenprestatie' als je toch dood gaat omdat niemand doneren wil. En dat is ook een dubbel hiaat in jouw plan. Je kunt wel zeggen "als ik een orgaan nodig heb dan wil ik wel donor worden", maar er zijn nu al mensen die er een nodig hebben, die nu dood gaan omdat er nu geen organen zijn. Die mensen hebben niet zo veel aan mensen die eventueel wel donor willen worden als ze het zelf ook nodig hebben.
Jawel, maar dan heb je dus een systeem en daaraan doe je, afhankelijk van je individuele opvattingen, mee of niet mee. De vraag of je meedoet aan het systeem kun je dan ook nog splitsen in meedoen als donor en meedoen als ontvanger, maar dat is ook weer niet zo vanzelfsprekend. De individuele keuze beperkt zich tot ja of nee, en doet vanwege het feit dat het een systeem betreft meteen al geen recht aan alle overwegingen die elk individu zou kunnen hebben.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 20:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben het eens met je stelling dat het donorregister een collectief systeem is, waar momenteel een collectieve schaarste heerst. Echter is keuze om bij te dragen aan dit probleem niet collectief, maar individueel, vanaf een zeker punt in het leven en zelfs dan hoogst afhankelijk van persoonlijke angsten en ervaringen.
Ik ben ook tegen een opt out, maar dus ook tegen een systeem wat tekorten veroorzaakt doordat er ook geen opt in is voor hen die wel een orgaan zouden willen.quote:In het huidige systeem is een registratie in ieder geval een volmondig "ja". Bij een opt-out systeem is de waarde van een "ja" sterk verminderd; de donor in kwestie kan er bewust over hebben nagedacht, maar het kan net zo goed zijn dat hij of zij nog niet bezig was met het register en daarom (nog) niets had ingevuld.
Een persoonlijke beoordeling van iemand of zelfs iedereen is nou eenmaal niet de maat van een systeem. Sta je er niet achter, doe je toch niet mee?quote:Ik durf tevens te betwijfelen of er een "beste systeem" is, want ook dat is afhankelijk van een persoonlijke beoordeling van ethische en pragmatische variabelen. De gesuggereerde overlap tussen het beste systeem en het beste systeem in jouw ogen is dus hoogst arbitrair.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |