Ik heb het niet over goede of slechte mensen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn. Er zijn wel meer variabelen te bedenken waarom iemand eerder een orgaan zou mogen ontvangen.
Dat is wel weer heel lastig vast te stellen. Al zou ik bij keus mijn organen liever naar wel-donoren laten gaanquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
Dan is er een middencategorie. "Ik vind het niet interessant, want ik heb er niks aan, dus waarom zou ik zo'n formulier inzullen"quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.
Als donor maakt het me trouwens vrij weinig uit wie over mijn organen mag beschikken. Als er levens mee gered worden, mag het naar iedereen gaan.
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:55 schreef DrDentz het volgende:
Of donoren laten beslissen of hun organen naar niet-donoren mogen gaan, of niet naar hardnekkige rokers of drinkers ofzo of mensen met veel verkeersovertredingen.
Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
Niet naar criminelen, dikzakken of > 55 jarigen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Mijne mogen ook niet naar mensen gaan die naar Toppers concerten gaan.
Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dan kan ik nog wel een paar dingen opnoemen wie wat mij betreft mijn organen niet mogen hebben.Zou dat nog niet eens een verkeerd idee vinden.
quote:Persoon B als hij/zij gezond is: (heel stoer) "Mijn organen krijgen ze niet, puh, zijn mijn organen en gaan fijn met mij mee de kist in." (doet minachtend over persoon A)
In dat geval lijkt het me zo rechtvaardig als zo'n persoon wordt uitgelicht tijdens de donorweek dat heel Nederland eens ziet hoe belangrijk een donorregistratie is.quote:Persoon B als hij/zij organen nodig heeft is: "Huil, huil, huil, ik ga dóóóód, en ik heb vrouw en kinderen, huil, huil, mag ik even een orgaan van zo'n lieve persoon A."
Als je het rationeel gaat bekijken dan kan je toch inzien dat er een bepaalde groep is waarbij een donor waardevoller is voor de samenleving dan anderen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zou dat wel een raar idee vinden. Op die manier over mensen willen oordelen en over je graf regeren. Het is geen spelletje.
Ja, en hier ben ik het dan ook mee eens. Daarom vind ik dit een interessante discussie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoendequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.
Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Prima, ik niet voor mijn organen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ik heb een mok, speldje en een knuffel gekregen voor mijn donorschap. Vind ik meer dan voldoende
Excuus, heb het over het bloeddonorschap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Prima, ik niet voor mijn organen.
Beter een werkende wietlong dan een niet werkende longquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
Het lijkt mij eerlijker als mensen voor het afstaan van een deel van hunzelf, hetzij bloed of organen, levend danwel na sterven, daar een vergoeding voor krijgen.
Het is wel nobel als je uit goede bedoelingen doet, maar wat moeten al die mensen met door wiet doorsopte organen?
Ik vind die mensen niet slechter. Maar ik vind mensen die het wel doen wel beterquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind het nogal willekeurig. Alsof mensen die hun organen niet afstaan 'slechtere' mensen zijn.
Mijn inziens mogen die juist wel benadeeld (lees: niet bevoordeeld) worden. Ik vind luiheid misschien wel het slechtste excuus ooit om geen donor te zijn. Voor mensen die bewust geen donor zijn heb ik nog wel een beetje respect, voor mensen die 'geen zin hebben te kiezen' heb ik 0,0 respect.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:54 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Niet iedereen kiest bewust om geen donor te blijven. Maw, niet iedereen staat er bij stil om het wel te worden. Die groep mensen mag je mijn inziens niet benadelen.
Ik in principe ook niet, maar toch is het glad ijs. Ik zou bijvoorbeeld geen organen aan criminelen willen doneren of aan idioten die door hun eigen domheid (stunten, stoer doen, etc.) er een nodig hebben. Maar ik wil ook niet zover gaan dat organen een middel kunnen worden om andere mensen te dwingen op een bepaalde manier te gaan leven. It's a fine linequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:41 schreef imikethat het volgende:
Als je uit geloofsovertuiging geen organen wil afstaan dan kan je uit geloofsovertuiging ook geen orgaan krijgen dus die kunnen ze ook al afstrepen
Dat is ook al jaren mijn idee. Daar hoef je qua ethiek ook niet ingewikkelder over te doen dan nodig is, het is een heel normaal principe dat je met zijn allen bijdraagt aan een pot om daar iest uit te krijgen wanneer je het nodig hebt. Zo werkt dat met verzekeringen, maar jongeren die voor het eerst de kroeg in gaan snappen ook al heel goed dat je geld in de pot moet doen als je ervan wil drinken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 22:50 schreef Ixnay het volgende:
Het lijkt me eerlijker dat wanneer iemand die een orgaan nodig heeft voorrang krijgt wanneer deze persoon zelf al jaren een donorregistratie heeft. Vooral toen deze persoon nog gezond was.
Alleen je hebt natuurlijk goeie kans dat mensen die een donororgaan nodig hebben door hun chronische ziekte niet erg 'waardevol' voor de samenleving zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:03 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Als je het rationeel gaat bekijken dan kan je toch inzien dat er een bepaalde groep is waarbij een donor waardevoller is voor de samenleving dan anderen?
Je mag het misschien niet zo zeggen, maar dat maakt het niet minder waar.
+1quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Orgaandonatie is niet recht toe recht aan: als er bijvoorbeeld een nieuwe donornier is, dan wordt o.a. naar de wachtlijst gekeken (o.a. gebaseerd op wie het snelst een nieuwe nier nodig heeft) en of er een goede match is tussen het donornier en de persoon die een nier nodig heeft. Op basis daarvan wordt gekeken wie het meest geschikt is en dus in aanmerking komt.
Met het idee van TS gebeurt het volgende: een persoon staat hoog op de wachtlijst en er is een zeer goede match, alleen deze persoon heeft zelf geen donorcodicil. In dat geval moet de nier maar naar iemand gaan die zelf al wel lang een donorcodicil heeft maar minder hoog op de wachtlijst staat of waar de match minder goed is. Het idee van TS is een niet optimale manier van het toekennen van donororganen en kan daarmee gewoon mensenlevens kosten. Slecht idee dus.
En voor de mensen die zich verheven voelen omdat ze een donorcodicil hebben (ik heb ook een donorcodicil maar voel me niet verheven): de kans is met een donorcodicil nog steeds zeer klein dat je organen na je dood gebruikt zullen worden en dat je dus met je donorcodicil een ander mensenleven zult verlengen.
Dat doet allemaal niet af aan het principe. Bovendien is het het tekort aan donoren dat mensenlevens kost, en dat wordt veroorzaakt doordat veel mensen wel een donororgaan willen als ze het nodig hebben, maar zelf geen donor willen zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Orgaandonatie is niet recht toe recht aan: als er bijvoorbeeld een nieuwe donornier is, dan wordt o.a. naar de wachtlijst gekeken (o.a. gebaseerd op wie het snelst een nieuwe nier nodig heeft) en of er een goede match is tussen het donornier en de persoon die een nier nodig heeft. Op basis daarvan wordt gekeken wie het meest geschikt is en dus in aanmerking komt.
Met het idee van TS gebeurt het volgende: een persoon staat hoog op de wachtlijst en er is een zeer goede match, alleen deze persoon heeft zelf geen donorcodicil. In dat geval moet de nier maar naar iemand gaan die zelf al wel lang een donorcodicil heeft maar minder hoog op de wachtlijst staat of waar de match minder goed is. Het idee van TS is een niet optimale manier van het toekennen van donororganen en kan daarmee gewoon mensenlevens kosten. Slecht idee dus.
Ik ga even in op alleen die wachtlijst, want de rest is nogal open deur, maar naast het zelf donor zijn is mijn wens ook nog steeds dat meer andere mensen dat ook worden. Met name de "ik ben te lui om wat te doen" groep mag van mij een trap onder de kont krijgen en tevens mogen mensen wat mij betreft wel eens wat meer gedwongen worden eerlijk naar de praktijk te kijken. Hoevaak ik het smoesje wel niet hoor dat iemand geen donor is "want dan laat elke arts je expres doodgaan"... *zucht*. Ik verbaas mij er erg over hoe onverschillig mensen omgaan met het redden van levens. Blijkbaar is mensenlevens redden niet hip genoeg of zo. En kun je die uiterst zeldzame vrije minuten van jouw leven beter gebruiken voor het posten van een selfie dan even over doneren na te denken.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zat met dezelfde twijfels dus heb die mensen gewoon eens opgebeld. Een chronische ziekte maakt in feite niets uit, er wordt altijd 'ter plekke' gekeken of een orgaan geschikt is om te doneren of niet. Organen van chronisch zieke mensen worden ook beoordeeld, net als organen van niet-chronisch zieke mensen. Een ook lang niet elke (chronische) ziekte tast élk orgaan aan. Al kunnen ze straks alleen maar mijn linker oorlel gebruiken, dan vind ik het al prima.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik kan me ook voorstellen dat je geen organen kán doneren als je chronisch ziek bent ofzo, dan zou je dus donor moeten worden op papier om recht te hebben op mijn organen? Beetje onzin.
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Prima als je tegen orgaandonatie bent, maar de logische consequentie daarvan is dat je ook geen orgaan kunt krijgen. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.
Dat je lichaam te verrot is is een fabel. Iedereen kan donor worden en bij iedereen zal het orgaan voor donatie beoordeeld worden op geschiktheid. Ik zal het omdraaien voor je: ook een orgaan van een gezond geacht persoon kan niet geschikt zijn voor donatie.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?
Er is vast wel iets wat je van ze kunnen gebruiken, en je kunt het in ieder geval aanbieden.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 17:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
en als je nou geen donorcodicil hebt omdat je lichaam te verrot is om geschikt te zijn door dezelfde ziekte die zorgt dat jij een of meerdere donororganen nodig hebt?
Mooie samenvatting vind ik dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Al dan niet donor zijn is zelfbeschikkingsrecht: baas over eigen lichaam
Een donororgaan ontvangen is het voor iedereen gelijke recht op medische behandeling.
Die twee zaken hebben niks met elkaar te maken.
Je mag de overheid nog dankbaar zijn dat jij hun organen mag gebruiken totdat je dood bentquote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben.
En mag wederkerigheid ook onderdeel uitmaken van die zelfbeschikking?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mooie samenvatting vind ik dit.
Het eerste argument is ook wat ik tegen een opt-out systeem heb. Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben. Opt-in is een weloverwogen keuze om je organen met anderen te delen als daar gebruik gemaakt van kan worden en zelfs dan heb je nog de mogelijkheid te kiezen welke organen.
"Hun" organen? De organen van de overheid?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:05 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je mag de overheid nog dankbaar zijn dat jij hun organen mag gebruiken totdat je dood bent
Dat mag, maar het blijft een ongelijkwaardige vorm van wederkerigheid. Persoonlijk zou ik er grote moeite mee hebben een gift aan te nemen als ik niet open sta voor een tegengift, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen daar op dezelfde manier over hoeft te denken. Anders zou het ook prettig zijn om iedereen automatisch bloeddonor te maken, want een ongeval met hevig bloedverlies kan iedereen overkomen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En mag wederkerigheid ook onderdeel uitmaken van die zelfbeschikking?
Ik maakte een cynische opmerking naar aanleiding van de implicatie van een opt-out systeem, dat je eigendom bent van de maatschappij (en dus de overheid die zegt het belang van de maatschappij te dienen).quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
"Hun" organen? De organen van de overheid?
Ah, vandaar. Ik had de icon anders moeten interpreterenquote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:11 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik maakte een cynische opmerking naar aanleiding van de implicatie van een opt-out systeem, dat je eigendom bent van de maatschappij (en dus de overheid die zegt het belang van de maatschappij te dienen).
Je bent onderdeel van deze maatschappij dus zo'n opt-out systeem lijkt mij niet verkeerd. Of je moet gaan regelen dat mensen die geen donor zijn ook geen aanspraak kunnen maken op organen van anderen of minstens in het geval van schaarste, de persoon met donorschap als eerste in aanmerking komt.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 19:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mooie samenvatting vind ik dit.
Het eerste argument is ook wat ik tegen een opt-out systeem heb. Opt-out impliceert dat je lichaam toebehoort aan de maatschappij, tenzij je zelf aangeeft daar bezwaren tegen te hebben. Opt-in is een weloverwogen keuze om je organen met anderen te delen als daar gebruik gemaakt van kan worden en zelfs dan heb je nog de mogelijkheid te kiezen welke organen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |