abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143204115
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_143204417
[
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe ga je betaald worden als je geen eigendomsclaim kan maken?
Je maakt een eigendomsclaim over het fysieke product dat je maakt met je design. Of je houdt het design geheim en wordt betaald door die informatie aan anderen over te brengen.

quote:
Mijn motordesign voor een helft van de brandstof gebruikende automotor is een extreem schaars goed, koste me honderden miljoenen om te ontwikkelen en ik moet het toelaten dat anderen deze gewoon namaken? Bullshit, over freeloaders gesproken.
Als een concurrent een nog beter motordesign ontwerpt, zijn die kosten die jij hebt gemaakt ook (deels) voor niets geweest. Die kan je ook moeilijk wettelijk aansprakelijk stellen voor de waardedaling van je bedrijf.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:07:23 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143204618
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:01 schreef Wegenbouwer het volgende:
[

[..]

Je maakt een eigendomsclaim over het fysieke product dat je maakt met je design.
Je denkt echt alleen maar in fysieke zaken, ik maak geen fysiek product, ik ben een designer
quote:
Of je houdt het design geheim en wordt betaald door die informatie aan anderen over te brengen.

Sorry, maar dit klinkt als lagere school denken
quote:
Als een concurrent een nog beter motordesign ontwerpt, zijn die kosten die jij hebt gemaakt ook (deels) voor niets geweest. Die kan je ook moeilijk wettelijk aansprakelijk stellen voor de waardedaling van je bedrijf.
Je draait en begint over wat anders. Geef eens antwoord.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:11:34 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_143204737
Cross-post:
NWS / 10-jarige overlijdt omdat taxi en ambulance de banlieu niet in willen
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:54 schreef LXIV het volgende:
Jammer voor die jongen, maar dat krijg je ervan als je gebieden gaat creeren waar de Franse staat totaal geen zeggenschap meer heeft, er geen belastingen betaald worden en je geen enkele vertegenwoordiger van de overheid wil hebben.
Libertarisme is leuk! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:15:26 #5
45206 Pietverdriet
pi_143204844
quote:
Waarom is dat in Frankrijk een zoveel groter probleem dan in NL, B, de UK en D?
Zou dat komen door de nogal onvrije economie en als gevolg daarvan de enorme jeugdwerkloosheid onder migranten?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:17:03 #6
pi_143204886
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou dat komen door de nogal onvrije economie en als gevolg daarvan de enorme jeugdwerkloosheid onder migranten?
Voor een deel door hun PVV-instelling. Frankreich Uber Alles. Het buitenland is eigenlijk minderwaardig, zo zeer zelfs dat Franse obers onbeleefd zijn tegen buitenlanders. En dat zal niet alleen maar om toeristen gaan.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_143205010
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:37 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je koopt je eigen zorg gewoon in, niet zoals in Nederland dat je eerst 54 jaar lang moet inleggen, en dan te horen krijgt: sorry mijnheer we moeten bezuinigen, we kunnen u nog maar eens in de 2 weken wassen, maar u kunt wel een klacht bij de CEO indienen.
En wat weerhoudt de CEO in jouw plaatje om te zeggen: "we houden je geld, en er is niets wat je er aan kan doen want je kan niet eens zelfstandig uit bed komen. Fuck de gemaakte afspraken."
"Pools are perfect for holding water"
pi_143205075
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft vooral ook veel te maken met de grootschalige opzet van die banlieues met veel goedkope woningen. Als je daar dan een grote concentratie arme immigranten en hun nakomelingen krijgt dan verzamelt de ellende zich wel.
Overigens is het aan de andere kant van de Noordzee ook niet allemaal even lekker...
pi_143205157
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:50 schreef Monolith het volgende:
Het is echt heel erg moelijk discussiëren als je niet snapt wat het punt is dat gemaakt wordt. Het punt is ook heel eenvoudig. Je hebt een product dat voor 3.000 euro verkocht wordt waarvan de waarde bestaat uit 0,5 euro voor de fysieke materialen en voor de overige 2999,5 euro uit loonkosten en dergelijke. Jat ik dat, dan steel ik 3.000 euro, terwijl de data op het schijfje die het gros van de waarde bepaalt niets anders dan een kopie is. Haal ik diezelfde kopie van het internet, dan is er opeens niets aan de hand.
Daarbij geef jij zelf aan dat het opeens redelijk is dat de dief 3.000 euro in rekening wordt gebracht, dat is immers de verkoopprijs en dat wist hij. Analoog is een dief mij klaarblijkelijk heel veel geld schuldig als ik gewoon thuis prijskaartjes van miljoenen euro's aan mijn apparatuur hang.
Ik begrijp het punt prima, we zijn het alleen niet helemaal eens. Ik zou alleen de diefstal bestraft willen zien, niet de misgelopen potentiële winst door namakers of concurrenten of iets dergelijks. Dat het gevolg voor de ondernemer nagenoeg hetzelfde is, doet er wat mij betreft niet toe.

Die analogie is interessant, hoe zou dit in de huidige situatie worden behandeld? Lijkt me niet dat er veel waarde aan die prijskaartjes zou worden gehecht door de rechter.

quote:
Het is natuurlijk reuzeschattig om te doen alsof je briljante inzichten hebben, maar het simplistische 'wegnemen' is wat anders dan 'kopiëren' en daarom is het oké riedeltje is het standaardargument van mensen die liever niet betalen voor het werk van anderen. Het is ook helemaal geen relevant aspect in mijn argumenten. Het gaat om de waarde van het product, het gaat om het voorkomen dat wanneer een bedrijf morgen software op de markt brengt, er niet binnen twee weken een kopie onder een andere naam door een concurrent voor de helft van het geld op de markt wordt gebracht. In wezen geef je zelf ook al aan dat het kopiëren en verspreiden van het werk onder de aankoopovereenkomst gewoon niet is toegestaan. Vandaar ook dat ik je al eerder het voorbeeldje gaf van 'je kunt het beter jatten en verspreiden, dan kopen en verspreiden'.
Misschien wel, dat is gewoon een feitelijke constatering. Ligt aan de pakkans en de straf. Verder leg jij de nadruk op bescherming van de waarde van een bedrijf, terwijl het mij meer gaat om et principe dat je een ander niet mag bestraffen voor het kopiëren van iets, tenzij dit contractueel is overeengekomen bij aankoop.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:26:33 #10
45206 Pietverdriet
pi_143205219
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Voor een deel door hun PVV-instelling. Frankreich Uber Alles. Het buitenland is eigenlijk minderwaardig, zo zeer zelfs dat Franse obers onbeleefd zijn tegen buitenlanders. En dat zal niet alleen maar om toeristen gaan.
Een vrijere economie zal beter groeien, meer werkgelegenheid en meer kansen bieden.
De kansloosheid van de jongeren is een groot deel van de problematiek.
pi_143205298
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:25 schreef Wegenbouwer het volgende:

Misschien wel, dat is gewoon een feitelijke constatering. Ligt aan de pakkans en de straf. Verder leg jij de nadruk op bescherming van de waarde van een bedrijf, terwijl het mij meer gaat om et principe dat je een ander niet mag bestraffen voor het kopiëren van iets, tenzij dit contractueel is overeengekomen bij aankoop.
Dat ligt ook gewoon contractueel vast. Alleen houden kopers zich daar niet aan en daar ontstaat de kettingreactie van kopiëren. Dat punt lijk je te missen. In jouw wereld is heling zeker ook prima toelaatbaar?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143205301
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Je denkt echt alleen maar in fysieke zaken, ik maak geen fysiek product, ik ben een designer
je had het toch over motors?

quote:
het antwoord is "ja, dat moet je toelaten"
pi_143205313
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:25 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar bij de overheid werken toch ook mensen? Zijn die dan niet egoïstisch en proberen die er dan zelf niet beter van te worden? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Om Friedman te quoten:

[..]

Je antwoord is serieus: "Ja maar hullie doen het ook!!11!!1!!" ?

Ja, natuurlijk zijn die er. Maar daar stem je dan toch gewoon niet meer op?

Ik zeg niet dat het een ideaal systeem is, maar de huidige vorm van democratie geeft het volk toch wel enige controle. In ieder geval meer controle dan wanneer je het orgaan waarvoor je stemt, qua takenpakket reduceert tot een nachtwakersstaat.

Maar alweer draai je er omheen. Hoe wil je in jouw systeem controle hebben op een eerlijk proces dat uitbuiting in ieder geval probeert in te perken?

Daarbij .. quotes zijn geen substituut voor rationele argumenten.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 08-08-2014 17:37:08 ]
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:31:27 #14
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_143205440
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:28 schreef probeer het volgende:

Maar alweer draai je er omheen. Hoe wil je in jouw systeem controle hebben op een eerlijk proces dat uitbuiting in ieder geval probeert in te perken?
Uitbuiting beperken wordt helemaal niet geprobeerd maar juist aangemoedigd. Begin maar bij het afschaffen van het minimumloon.
quote:
Dat is een beetje de running gag in deze reeks, geloof ik. Als je vraagt hoe iets werkt in een libertarische samenleving dan is het antwoord "Maar in een democratie werkt het ook niet".
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143205506
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat ligt ook gewoon contractueel vast. Alleen houden kopers zich daar niet aan en daar ontstaat de kettingreactie van kopiëren. Dat punt lijk je te missen. In jouw wereld is heling zeker ook prima toelaatbaar?
Heling is het afnemen, verkopen of verhandelen van hetgeen iemand anders gestolen heeft. De koper heeft het niet gestolen. Diegenen die downloaden kunnen moeilijk aansprakelijk worden gesteld door de originele maker, omdat die slechts een contract heeft met de koper.

[ Bericht 8% gewijzigd door Wegenbouwer op 08-08-2014 17:53:14 ]
pi_143205515
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:31 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Uitbuiting beperken wordt helemaal niet geprobeerd maar juist aangemoedigd. Begin maar bij het afschaffen van het minimumloon.

[..]

Dat is een beetje de running gag in deze reeks, geloof ik. Als je vraagt hoe iets werkt in een libertarische samenleving dan is het antwoord "Maar in een democratie werkt het ook niet".
En alweer .. Gaat dit topic over de huidige verzorgingsstaat, of over een inhoudelijke discussie en het concretiseren van een libertarische staat?

Edit: ik las je verkeerd. Inderdaad, my point exactly.
pi_143205606
quote:
Ja, natuurlijk zijn die er. Maar daar stem je dan toch gewoon niet meer op?
Het wil nog niet echt vlotten dan, gezien de lieden die nu de macht hebben.

quote:
Wat bedoel je precies met uitbuiting?

quote:
Daarbij .. quotes zijn geen substituut voor rationele argumenten.
Klopt, het was bedoeld als een aanvulling
pi_143205835
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het wil nog niet echt vlotten dan, gezien de lieden die nu de macht hebben.

[..]

Wat bedoel je precies met uitbuiting?

[..]

Klopt, het was bedoeld als een aanvulling
Blijf je bezig?
quote:
Exploitatie, uitzuiging. En specifieker mbt het libertarisme; het niet respecteren van andermans vrijheden, om daar zelf onevenredig beter van te worden.

Leg me nu alsjeblieft eens concreet uit hoe je dat tegen wilt gaan, zonder daarbij te wijzen naar andere staatsinrichtingen / politieke systemen.

Ja, er zitten genoeg haken en ogen aan het huidige systeem, dat zal volgens mij niemand hier ontkennen. Maar dat feit op zichzelf maakt niet dat een ander systeem beter werkt. Daarvoor moet het op zichzelf ook echt beter werken. En leg me nu eens uit hoe dat in zijn werk zou gaan.
pi_143206073
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:43 schreef probeer het volgende:

[..]

Blijf je bezig?

[..]

Exploitatie, uitzuiging. En specifieker mbt het libertarisme; het niet respecteren van andermans vrijheden, om daar zelf onevenredig beter van te worden.

Leg me nu alsjeblieft eens concreet uit hoe je dat tegen wilt gaan, zonder daarbij te wijzen naar andere staatsinrichtingen / politieke systemen.

Ja, er zitten genoeg haken en ogen aan het huidige systeem, dat zal volgens mij niemand hier ontkennen. Maar dat feit op zichzelf maakt niet dat een ander systeem beter werkt. Daarvoor moet het op zichzelf ook echt beter werken. En leg me nu eens uit hoe dat in zijn werk zou gaan.
Het libertarisme is juist gebaseerd op het principe van het beschermen van individuele vrijheid, dus tegen die uitbuiting. Heb je de FAQ al gelezen in de beginpost? Daar wordt uitgelegd hoe het ongeveer in z'n werk gaat.
pi_143206159
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:25 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar bij de overheid werken toch ook mensen? Zijn die dan niet egoïstisch en proberen die er dan zelf niet beter van te worden?
Allicht, alleen krijgt men over het algemeen die kans niet omdat het systeem daar beperkingen aan verbindt.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:53:53 #21
45206 Pietverdriet
pi_143206194
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

je had het toch over motors?
over het designen en ontwikkelen van motoren
quote:
het antwoord is "ja, dat moet je toelaten"
Dan steekt niemand meer geld in R&D
pi_143206211
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Allicht, alleen krijgt men over het algemeen die kans niet omdat het systeem daar beperkingen aan verbindt.
Ze zitten inderdaad op een houtje te bijten daar, om over hun pensioen maar niet te spreken.
pi_143206215
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het libertarisme is juist gebaseerd op het principe van het beschermen van individuele vrijheid
Wat op zichzelf al voor behoorlijk wat conflicten zorgt. Volledige, effectieve individuele vrijheid bestaat niet. Dus zijn dat soort claims zijn vrij onzinnig.
pi_143206246
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ze zitten inderdaad op een houtje te bijten daar, om over hun pensioen maar niet te spreken.
Ah, de stropop. Sterk.
pi_143207116
Ik wil even kwijt dat de 'argumenten' van Wegenbouwen in zijn discussie met Monolith gewoon gênant zijn.

De discussie proberen te winnen door je dom te houden. Man man man.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143208323
quote:

[..]

[..]

Sorry, maar dit klinkt als lagere school denken

[..]

Tja volgens hem hoeft iemand die de nachtwacht jat enkel even een replica te vervaardigen en deze aan het Rijksmuseum te geven ter compensatie.
pi_143208866
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Heling is het afnemen, verkopen of verhandelen van hetgeen iemand anders gestolen heeft. De koper heeft het niet gestolen. Diegenen die downloaden kunnen moeilijk aansprakelijk worden gesteld door de originele maker, omdat die slechts een contract heeft met de koper.
Het is weer warrigheid alom.
De koper heeft het inderdaad niet gestolen. Hij is echter wel akkoord gegaan met het niet verspreiden van de software. Dat contract schendt hij dus. Daarmee zou je analoog aan heling kunnen stellen dat de mensen die vrolijk meewerken aan verspreiden medeplichtig zijn.
Dat is ook het absurdistische aan jouw betoog. Verkrijgt iemand de software door het te kopen van de maker, dan is hij gebonden aan het contract, kopieert hij het, dan gaat dat opeens niet op.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:53:08 #28
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_143210307
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 18:20 schreef KoosVogels het volgende:
Ik wil even kwijt dat de 'argumenten' van Wegenbouwen in zijn discussie met Monolith gewoon gênant zijn.

De discussie proberen te winnen door je dom te houden. Man man man.
Verstrikt in een woordspelletje. Dit is wat er gebeurt als je een ogenschijnlijk logisch denksysteem tot in het absurde rechtlijnig tracht te volgen. Het is wachten op de nihilistische fase, als het besef doordringt dat het NAP geen absolute morele houvast biedt, en dus alles geoorloofd is.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:56:31 #29
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143210456
De consumptiemaatschappij is tegenwoordig zover doorgevoerd dat 'analisten' de iPad "te goed" vinden omdat de sales inkakken (tov concurrenten) en consumenten twee jaar doen met een iPad. Dat vind men te lang.
Misschien wordt ik oud maar ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Dat er zo'n dynamiek bestaat dat tendeert naar (dure) apparaten met een schrikbarend korte levensduur. Waar 2 jaar al wordt gezien als "te lang" door aandeelhouders.

En al die lemmingen en hipster-aapjes het maar slikken....
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:58:21 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143210542
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

Verstrikt in een woordspelletje. Dit is wat er gebeurt als je een ogenschijnlijk logisch denksysteem tot in het absurde rechtlijnig tracht te volgen. Het is wachten op de nihilistische fase, als het besef doordringt dat het NAP geen absolute morele houvast biedt, en dus alles geoorloofd is.
Kun je dit uitleggen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:58:47 #31
45206 Pietverdriet
pi_143210561
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
De consumptiemaatschappij is tegenwoordig zover doorgevoerd dat 'analisten' de iPad "te goed" vinden omdat de sales inkakken (tov concurrenten) en consumenten twee jaar doen met een iPad. Dat vind men te lang.
Misschien wordt ik oud maar ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Dat er zo'n dynamiek bestaat dat tendeert naar (dure) apparaten met een schrikbarend korte levensduur. Waar 2 jaar al wordt gezien als "te lang" door aandeelhouders.

En al die lemmingen en hipster-aapjes het maar slikken....
Wil je een zakdoek?
Wat heeft dit met dit topic te maken?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:01:18 #32
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143210679
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je een zakdoek?
Flikker toch eens op man.

Wat het er mee te maken heeft? Dat het beide takken van dezelde boom zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:04:46 #33
45206 Pietverdriet
pi_143210836
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Flikker toch eens op man.

Wat het er mee te maken heeft? Dat het beide takken van dezelde boom zijn.
Que?
Een politieke filosofie die voor grote persoonlijke en economische vrijheid staat is een tak van dezelfde boom als levensduur van gadgets?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:07:47 #34
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143210940
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Que?
Een politieke filosofie die voor grote persoonlijke en economische vrijheid staat is een tak van dezelfde boom als levensduur van gadgets?
Hedonisme, individualisme, ratrace, ondergeprijsde externaliteiten, ongeduldige aandeelhouders.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:09:45 #35
45206 Pietverdriet
pi_143211014
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hedonisme, individualisme, ratrace, ondergeprijsde externaliteiten, ongeduldige aandeelhouders.
Wat ben je toch boos op de wereld
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:17:45 #36
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143211344
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ben je toch boos op de wereld
Dat zijn je libertarische vriendjes in het geheel niet inderdaad.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_143211648
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

In die fase zit ik al een tijd. Het overtreden van het NAP is niet intrinsiek fout, dit is slechts een (inter)subjectieve uiting of voorkeur. Er is geen objectieve, universele moraal nodig om tot een politieke voorkeur te komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wegenbouwer op 08-08-2014 20:59:58 ]
pi_143213544
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In die fase zit ik al een tijd. Het overtreden van het NAP is niet intrinsiek fout, dit is slechts een (inter)subjectieve uiting of voorkeur. Er is geen objectieve, universele moraal nodig om tot een politieke voorkeur te komen.
mijn politieke voorkeur was juist een morele conclusie. agressie zorgt altijd voor minder welzijn dan geen agressie, daarom is het nap een goed universeel moreel principe en daarom is de overheid moreel verwerpelijk. hoewel; ik sluit niet uit dat het een after the fact rationalisatie was omdat ik steeds weer zie dat de overheid altijd het probleem is ipv de oplossing. de serie the wire was wat dat betreft een redelijke openbaring :P
..///
pi_143215767
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:10 schreef wipes66 het volgende:

[..]

mijn politieke voorkeur was juist een morele conclusie. agressie zorgt altijd voor minder welzijn dan geen agressie, daarom is het nap een goed universeel moreel principe en daarom is de overheid moreel verwerpelijk. hoewel; ik sluit niet uit dat het een after the fact rationalisatie was omdat ik steeds weer zie dat de overheid altijd het probleem is ipv de oplossing. de serie the wire was wat dat betreft een redelijke openbaring :P
Mijn politieke voorkeur voor libertarisme is ook een morele conclusie, alleen niet in de zin dat je kan bewijzen dat het nap objectief waar is en dat daarom libertarisme objectief juist is. Dat het een hoger welzijn tot gevolg heeft, is een goede reden maar bewijst op zich niets, omdat er geen objectief iets te vinden is dat zegt dat welzijn voor iedereen het juiste streven is.
En soms is het breken met het nap/agressie niet fout. Bijvoorbeeld wanneer er een kind of hond opgesloten zit in andermans auto op een zomerse dag en je agressie moet gebruiken om deze te bevrijden.
pi_143217056
quote:
Zijn dit geen staatsambulances, staatsziekenhuizen en de staatsbrandweer?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:32:07 #41
pi_143217095
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:31 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zijn dit geen staatsambulances, staatsziekenhuizen en de staatsbrandweer?
Ja, en die worden door de lokale bevolking afgewezen. Ze willen niets met Frankrijk en de Franse staat te maken hebben. En er is geen Libertarische oplossing voor.
pi_143217181
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, en die worden door de lokale bevolking afgewezen. Ze willen niets met Frankrijk en de Franse staat te maken hebben. En er is geen Libertarische oplossing voor.
Niet door de mensen die hulp nodig hadden en hebben gebeld neem ik aan? ;) Dat andere mensen het onmogelijk maken dat er hulp komt is strijdig met het NAP, en als dat gebeurt omdat de meerderheid van de wijk zijn wil opdringt aan de minderheid, lijkt het verdacht veel op statisme en democratie. Wat het in elk geval niet is, is een vrije markt met respect voor eigendomsrechten, oftewel libertarisme.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:52:03 #43
pi_143217852
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:34 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Niet door de mensen die hulp nodig hadden en hebben gebeld neem ik aan? ;)
In een Libertarische samenleving staat het deze mensen vrij om in een noodsituatie als deze een ambulance dienst op te richten.
pi_143218367
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:00 schreef Wegenbouwer het volgende:
Dat het een hoger welzijn tot gevolg heeft, is een goede reden maar bewijst op zich niets,
Dat het (libertarisme) een hoger welzijn tot gevolg heeft, is geen feit, maar een veronderstelling.
pi_143218745
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 23:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat het (libertarisme) een hoger welzijn tot gevolg heeft, is geen feit, maar een veronderstelling.
Het tegendeel lijkt me een stuk logischer eerlijk gezegd.
pi_143221216
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:10 schreef wipes66 het volgende:

[..]

mijn politieke voorkeur was juist een morele conclusie. agressie zorgt altijd voor minder welzijn dan geen agressie, daarom is het nap een goed universeel moreel principe
Het idee.. als iedereen lief is voor elkaar dan maken we een lieve samenleving is een mooi idee en grotendeels waar en praktisch.
Maar het gaat net om die vele, vele gevallen dat die moraal niet werkt, niet praktisch is.

quote:
en daarom is de overheid moreel verwerpelijk.
Dit is een drogredenering... Het dogma is als iedereen lief is, dan is er geen interventie nodig van een dwingende macht bij conflicten of voorbereidingen conflicten te voorkomen
Dat is al onzin, maar als het toch waar is, dan volgt daar niet logischerwijs uit, dat de overheid moreel verwerpelijk is.

Hier lijkt libertairisme een heilsleer te zijn.. Geloven de utopie, die altijd goed fucntioneert volgens het dogma van 'als iedereen lief is...'
Ga eens met beide benen op de grond staan.
pi_143228356
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:21 schreef probeer het volgende:

[..]

En wat weerhoudt de CEO in jouw plaatje om te zeggen: "we houden je geld, en er is niets wat je er aan kan doen want je kan niet eens zelfstandig uit bed komen. Fuck de gemaakte afspraken."
Dan huur ik een private security company in om mijn geld op te halen. Wat doe jij als ze zeggen: fuck jouw, je word maar eens in de 2 weken gewassen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143228390
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dan huur ik een private security company in om mijn geld op te halen. Wat doe jij als ze zeggen: fuck jouw, je word maar eens in de 2 weken gewassen.
Dat bedrijf heeft meer geld, dus waarschijnlijk betere beveiliging.

Ik leef niet in jullie utopische wereldje.
pi_143228420
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:07 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat bedrijf heeft meer geld, dus waarschijnlijk betere beveiliging.

Ik leef niet in jullie utopische wereldje.
Ah gelukkig helpt de pers mij wel, ik zal aantonen dat het bedrijf zijn afspraken niet nakomt, en niet betrouwbaar is, hoe lang denk je dat dit bedrijf dat vol houd? Maar de vraag, hoe ga jij je probleem oplossen?
pi_143228455
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:08 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah gelukkig helpt de pers mij wel, ik zal aantonen dat het bedrijf zijn afspraken niet nakomt, en niet betrouwbaar is, hoe lang denk je dat dit bedrijf dat vol houd? Maar de vraag, hoe ga jij je probleem oplossen?
Dan verdwijnt de CEO met al het geld naar een exotisch oord.

Nogmaals, ik woon niet in een libertarische maatschappij.
pi_143228582
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:10 schreef probeer het volgende:

[..]

Dan verdwijnt de CEO met al het geld naar een exotisch oord.

Nogmaals, ik woon niet in een libertarische maatschappij.
Waarom toch het idee dat iedereen elkaar zou willen oplichten? Daarnaast zijn er prima manieren om je te wapenen tegen bedrijven die je oplichten, tegen een overheid kun je je niet wapenen, veel succes als je straks in je eigen stront ligt.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:18:26 #52
pi_143228600
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waarom toch het idee dat iedereen elkaar zou willen oplichten?
Niet iedereen, maar die paar die dat willen veroorzaken grote schade. Nu al, laat staan als er geen regels meer zijn.
pi_143228852
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waarom toch het idee dat iedereen elkaar zou willen oplichten? Daarnaast zijn er prima manieren om je te wapenen tegen bedrijven die je oplichten, tegen een overheid kun je je niet wapenen, veel succes als je straks in je eigen stront ligt.
Onder welke steen heb jij geleefd sinds het begin van organisch leven? Legio voorbeelden, zowel onder de mensheid (in welke beschaving je ook kiest) als bij de rest van het biologisch leven.

Maar ik kap er mee en ga niet dit hypothetische spelletje spelen. Genoeg veel intelligentere mensen hebben in deze topic reeks al veel beter hun (en mijn) kritiek verwoordt, en keer op keer blijft het antwoord: dat lost de markt wel op.

Veel succes met je utopie waarin iedereen elkaar respecteert.
pi_143229094
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet iedereen, maar die paar die dat willen veroorzaken grote schade. Nu al, laat staan als er geen regels meer zijn.
Waar komt toch dat idiote idee vandaan dat er geen regels of handhaving zou zijn in een libertarische staat?
pi_143229109
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Onder welke steen heb jij geleefd sinds het begin van organisch leven? Legio voorbeelden, zowel onder de mensheid (in welke beschaving je ook kiest) als bij de rest van het biologisch leven.

Maar ik kap er mee en ga niet dit hypothetische spelletje spelen. Genoeg veel intelligentere mensen hebben in deze topic reeks al veel beter hun (en mijn) kritiek verwoordt, en keer op keer blijft het antwoord: dat lost de markt wel op.

Veel succes met je utopie waarin iedereen elkaar respecteert.
Je antwoord mijn vraag niet, wat ga jij doen als jouw fantastische overheid besluit om geen zorg meer te leveren?
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:46:05 #56
pi_143229211
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Waar komt toch dat idiote idee vandaan dat er geen regels of handhaving zou zijn in een libertarische staat?
Uit reacties van adepten zoals jij.
pi_143229223
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Uit reacties van adepten zoals jij.
Laat maar 1 post zien waar ik dat beweer.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:49:08 #58
pi_143229266
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Laat maar 1 post zien waar ik dat beweer.
Zullen er zat zijn waarin je stelt dat mensen altijd vrijwillig ergens aan meedoen.
pi_143229309
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zullen er zat zijn waarin je stelt dat mensen altijd vrijwillig ergens aan meedoen.
Je ontwijkt mijn vraag, noem me 1 post waarin ik beweer dat er geen regels zijn in een libertarische samenleving.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:54:49 #60
pi_143229362
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je ontwijkt mijn vraag, noem me 1 post waarin ik beweer dat er geen regels zijn in een libertarische samenleving.
Je had het ook over handhaving. Bij handhaving hoort dwang.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:02:03 #61
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_143231769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kun je dit uitleggen?
Het is vergelijkbaar met religieuzen die denken dat je zonder een of andere heilige leer geen moraal kunt hebben. Het zijn vooral jongemannen die via het libertarisme voor het eerst in aanraking komen met filosofie en dat dus alles is wat ze kennen. Als vervolgens blijkt dat het non-agressie principe geen stand houdt en ze vanwege het gebrek aan bagage geen enkele andere manier zien om iets te rechtvaardigen, concluderen ze (uit wanhoop) dat nihilisme de enige uitweg is --> als geen non-agressie principe, dan is dus alle geweld geoorloofd. Een ander type zijn de FYGM-figuren die het NAP als schaamlap gebruiken en op het moment dat die schaamlap wordt weggenomen, er gewoon vol voor uitkomen.
pi_143231796
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je had het ook over handhaving. Bij handhaving hoort dwang.
Er is nogal een verschil of je voor handhaving kiest, of dat dat opgelegt word volgens vage regels. Als ik een contract aan ga, daar zitten dan rechten en verplichtingen aan, prima daar kies je voor, echter onder de huidige regels zit ik continue onder een contract waarbij de andere partij eenzijdig de voorwaarden mag aanpassen.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:10:10 #63
pi_143231909
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil of je voor handhaving kiest, of dat dat opgelegt word volgens vage regels. Als ik een contract aan ga, daar zitten dan rechten en verplichtingen aan, prima daar kies je voor, echter onder de huidige regels zit ik continue onder een contract waarbij de andere partij eenzijdig de voorwaarden mag aanpassen.
Voor handhaving kiezen? Dus je vrijwillig laten dwingen? Dat Libertarisme gedoe is een stuk ingewikkelder dan ik dacht.
pi_143231968
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Voor handhaving kiezen? Dus je vrijwillig laten dwingen? Dat Libertarisme gedoe is een stuk ingewikkelder dan ik dacht.
Weer een malloot halfbroertje van 99.999? Het is heel simpel als je vrijwillig kiest voor handhaving dan kun je indirect stellen dat er sprake is van dwang, als je tot libertopia toe wilt treden en van te voren weet dat 10% van je inkomen bedoeld is voor de opvang van minder bedeelden dan is dat vrij duidelijk. Als jij dan die 10% niet afstaat dan zullen de veiligheidsdiensten van libertopia jouw gijzelen om dat af te dragen, zo niet, dan zul je de toegang ontzegt worden, vind je dat echt zo onredelijk? Het zou pas onredelijk zijn als libertopia in 1 keer het bedrag naar 15% zou zetten, dan zou er sprake zijn van een onredelijk punt.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:45:58 #65
pi_143232493
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Weer een malloot halfbroertje van 99.999? Het is heel simpel als je vrijwillig kiest voor handhaving dan kun je indirect stellen dat er sprake is van dwang, als je tot libertopia toe wilt treden en van te voren weet dat 10% van je inkomen bedoeld is voor de opvang van minder bedeelden dan is dat vrij duidelijk. Als jij dan die 10% niet afstaat dan zullen de veiligheidsdiensten van libertopia jouw gijzelen om dat af te dragen, zo niet, dan zul je de toegang ontzegt worden, vind je dat echt zo onredelijk? Het zou pas onredelijk zijn als libertopia in 1 keer het bedrag naar 15% zou zetten, dan zou er sprake zijn van een onredelijk punt.
Ah, dus eigenlijk is het gewoon dwang, maar in het Libertarisme gebruikt men gewoon ander idioom.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:48:50 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143232560
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wacht eens even.. Als ik land bezit waar mensen op wonen dan heb ik toch godverredomme wel het recht om de huur van 10% naar 15% van het inkomen van die mensen te verhogen.

Het is mijn land. Als je het niet leuk vind dan kom ik je hardhandig uitzetten. Tiny Tim better run. Want ik stuur de honden op m af.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_143232577
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ah, dus eigenlijk is het gewoon dwang, maar in het Libertarisme gebruikt men gewoon ander idioom.
Gewoon staatsdwang... belasting betalen enzo. Heel normaal..
pi_143232606
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wacht eens even.. Als ik land bezit waar mensen op wonen dan heb ik toch godverredomme wel het recht om de huur van 10% naar 15% van het inkomen van die mensen te verhogen.

Het is mijn land. Als je het niet leuk vind dan kom ik je hardhandig uitzetten. Tiny Tim better run. Want ik stuur de honden op m af.
Je hebt het recht de huur te verhogen naar 300 % of 10.000 %. Mensen als slaaf behandelen of een potje martelen. Er is geen staat meer die dat verbiedt.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:52:49 #69
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143232632
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je hebt het recht de huur te verhogen naar 300 % of 10.000 %. Mensen als slaaf behandelen of een potje martelen. Er is geen staat meer die dat verbiedt.
Oh gelukkig. Ik was al bang dat het libertarisme mij daar in ging tegenhouden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_143232638
Ik vrees dat het, door mij toch wel gewaardeerde, libertarisme steeds meer een verzamelnaam voor anarchistisch georienteerde, extremistische brutalisten begint te worden. Nuance en pragmatisme is altijd belangrijk en het is gevaarlijk een ideologisch principe (NAP, bij het libertarisme) te verheffen tot een dogma, maar ik vrees dat dit toch steeds gebeurt.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:59:19 #71
pi_143232749
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:53 schreef JimmyDean het volgende:
Ik vrees dat het, door mij toch wel gewaardeerde, libertarisme steeds meer een verzamelnaam voor anarchistisch georienteerde, extremistische brutalisten begint te worden. Nuance en pragmatisme is altijd belangrijk en het is gevaarlijk een ideologisch principe (NAP, bij het libertarisme) te verheffen tot een dogma, maar ik vrees dat dit toch steeds gebeurt.
Ws omdat dat het enige verschil is met de huidige situatie.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 17:01:32 #72
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143234425
quote:
Ik weet niet of dit in het algemeen ook geldt, maar hier op Fok! zie ik die tendens toch wel heel erg duidelijk. Hoewel ik gedeeltelijk best wel overeenkomsten heb met het libertaristische gedachtengoed, wordt de discussie hier te veel gefocust op speculatie over een situatie die niet bestaat, dwz de libertaristische heilstaat.

Het is een interessante discussie, maar niet één die te winnen valt omdat het bij speculatie blijft en niemand weet wat er in de praktijk zou gebeuren. Daarnaast vind ik het ontzettend jammer dat die nuance die je noemt inderdaad vaak volledig afwezig is, iets waar ik in vorige delen van deze reeks ook al meer dan eens een opmerking over gemaakt heb.
pi_143234867
quote:
Against Libertarian Brutalism
Will libertarianism be brutalist or humanitarian? Everyone needs to decide.

Geschreven door een anarchistische libertarier.
pi_143234973
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 17:01 schreef Belabor het volgende:
Ik weet niet of dit in het algemeen ook geldt, maar hier op Fok! zie ik die tendens toch wel heel erg duidelijk. Hoewel ik gedeeltelijk best wel overeenkomsten heb met het libertaristische gedachtengoed, wordt de discussie hier te veel gefocust op speculatie over een situatie die niet bestaat, dwz de libertaristische heilstaat.
Dat komt ook door de vraagstelling hier. Mensen willen blijkbaar precies weten hoe (bepaalde onderdelen van) een libertarische samenleving er precies uit gaat zien. Een antwoord als 'geen idee, we zijn geen dictators' wordt niet geaccepteerd. En als we dan een paar voorbeelden geven hoe het eruit zou kunnen zien, krijg je vaak het verwijt maar wat aan het gissen te zijn, dat je niets kunt garanderen. Inderdaad.
pi_143238781
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

sadomasochisme kan dat ook zijn :P
..///
pi_143243877
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 15:02 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het is vergelijkbaar met religieuzen die denken dat je zonder een of andere heilige leer geen moraal kunt hebben. Het zijn vooral jongemannen die via het libertarisme voor het eerst in aanraking komen met filosofie en dat dus alles is wat ze kennen. Als vervolgens blijkt dat het non-agressie principe geen stand houdt en ze vanwege het gebrek aan bagage geen enkele andere manier zien om iets te rechtvaardigen, concluderen ze (uit wanhoop) dat nihilisme de enige uitweg is --> als geen non-agressie principe, dan is dus alle geweld geoorloofd. Een ander type zijn de FYGM-figuren die het NAP als schaamlap gebruiken en op het moment dat die schaamlap wordt weggenomen, er gewoon vol voor uitkomen.
Ik vind het een interessante vraag waarom nu net m.n. dit in de laatste 10 jaar erg populair is.

Dat terwijl de populariteit in 'de wetenschap' na halverwege jaren 80 al op zijn retour was.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_143246710
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 22:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind het een interessante vraag waarom nu net m.n. dit in de laatste 10 jaar erg populair is.

Dat terwijl de populariteit in 'de wetenschap' na halverwege jaren 80 al op zijn retour was.
In tegenstelling tot wat Terecht beweert, is het libertarisme geen religie maar juist het verwerpen van de religie in de zaligheid van de maakbare samenleving door overheidsdwang. De populariteit heeft hiermee te maken en uiteraard met de komst van het internet en Ron Paul.
  zondag 10 augustus 2014 @ 00:00:00 #78
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143247422
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat Terecht beweert, is het libertarisme geen religie maar juist het verwerpen van de religie in de zaligheid van de maakbare samenleving door overheidsdwang. De populariteit heeft hiermee te maken en uiteraard met de komst van het internet en Ron Paul.
Ik snap die link met Ron Paul nooit zo, want die man is in woorden misschien wel libertariër, maar in daden alles behalve dat. Maar goed, dat zal mijn roze maakbaarheidsbril wel weer zijn die gebrainstormd is door de religie die realiteit heet.

Die time van posten, though...
pi_143249002
quote:

[..]

geen religie.... klopt.
maar in de grondbeginselen zit geen specifief verwerping van religie of van diens pretenties de samenleving te kunnen 'maken'
libertairisme is wel maakbaarheidsgeloof...
het geloof is... de staat is af te schaffen
het geloof is... daarna maakt het vrije spel der krachten een betere maatschappij
pi_143249096
Statisten die libertarisme staan te definieren al naar gelang het hen uitkomt.

Alsof je ene Geert W. over "de" islam hoort. _O-
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 10 augustus 2014 @ 01:14:51 #81
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_143249465
Gelukkig maar dat alle zelfbenoemde libertariërs het wel eens zijn over de definities.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143249835
Rand Paul zal toch het onderspit delven tegen Hillary Clinton. Het libertarisme oefent hooguit invloed uit. De Libertarische Partij is nog nooit ergens in charge geweest.
Israel was not created in order to disappear. It is the child of hope and the home of the brave. It can neither be broken by adversity nor demoralized by success. It carries the shield of democracy and it honors the sword of freedom.
pi_143250107
quote:

[..]

Libertarisme is het geloof in de perfectie van de vrije markt. Terwijl deze ook op ongefundeerde aannamens is gebaseerd.

Zoals de homo economicus, dat mensen altijd economisch rationeel handelen. Je hoeft maar om je heen te kijken om dit te ontkrachten.

Ook gaat de vrije markt uit van gelijke informatie voorziening tussen alle partjjen, zonder dit ontbreekt er een machtsevenwicht. Zonder deze informatiegelijkheid en transparantie is de vrije markt een illusie.
pi_143251594
quote:

[..]

god en overheid zijn beide menselijke uitvindingen die een schijnprobleem claimen en zichzelf als oplossing bieden. toevallig moet in beide gevallen een groepje mensen de macht over jouw leven krijgen en je moet natuurlijk betalen, maar dat is slechts voor je eigen welzijn ^O^

..///
  zondag 10 augustus 2014 @ 07:16:47 #85
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_143252356
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 03:34 schreef wipes66 het volgende:

[..]

god en overheid zijn beide menselijke uitvindingen die een schijnprobleem claimen en zichzelf als oplossing bieden. toevallig moet in beide gevallen een groepje mensen de macht over jouw leven krijgen en je moet natuurlijk betalen, maar dat is slechts voor je eigen welzijn ^O^

[ afbeelding ]
Dit.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 10 augustus 2014 @ 10:44:46 #86
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_143253615
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 22:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Nederland merk ik niet dat het libertarisme populairder is geworden. In de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 kreeg de Libertarische Partij iets meer dan 4000 stemmen, dat komt neer op 0,04% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het libertarisme is in Nederland een volstrekt marginale stroming, ook bij grotere partijen als de VVD kan ik geen libertarisch tintje ontdekken.

Op internet is het libertarisme altijd al prominent aanwezig geweest, daar heb ik eigenlijk nooit een goede verklaring voor gezien waarom dat zo is (of lijkt, althans).

In de VS ligt het natuurlijk anders. Dat komt o.a. doordat er een aantal superrijken (Peter Thiel van PayPal, de gebroeders Koch, etc) héél veel geld rondpompen om het libertarisme bij het grote publiek te populariseren, maar ook academisch te legitimeren. Zo heb je de George Mason University waar een libertarische/oostenrijkse school denktank gehuisvest is (Mercatus Center), maar zo hebben de Kochs zich ook ingekocht bij de Florida State University met de bedoeling welgezinde professoren aan te stellen en het curriculum naar eigen inzichten aan te passen (Ayn Rand zou verplichte kost moeten worden).
  zondag 10 augustus 2014 @ 10:46:40 #87
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143253655
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 03:34 schreef wipes66 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ayn Rand haar geschriften schetsen een zelfde beeld. Dat een klein groepje rijke mannen de lakens behoren uit te delen. En de rest moet betalen.

Natuurlijk zijn daar weer de geijkte uitvluchtwegen voor bedacht: 'Je snapt niks van libertarisme', 'dat is niet mijn libertarisme'.... zal wel, maar er zijn maar weinig figuren in die hoek die Rand als het kwaad beschouwen, terwijl een Karl Marx de duivel in hoogsteigen persoon is.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 10 augustus 2014 @ 10:51:46 #88
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143253734
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 10:44 schreef Terecht het volgende:
In de VS ligt het natuurlijk anders. Dat komt o.a. doordat er een aantal superrijken (Peter Thiel van PayPal, de gebroeders Koch, etc) héél veel geld rondpompen om het libertarisme bij het grote publiek te populariseren, maar ook academisch te legitimeren. Zo heb je de George Mason University waar een libertarische/oostenrijkse school denktank gehuisvest is (Mercatus Center), maar zo hebben de Kochs zich ook ingekocht bij de Florida State University met de bedoeling welgezinde professoren aan te stellen en het curriculum naar eigen inzichten aan te passen (Ayn Rand zou verplichte kost moeten worden).
Inderdaad, door al deze welvaartsongelijkheden weten de rijken van de gekkigheid niet wat ze met het geld moeten doen.
Een bij-product van een Victoriaanse welvaartsverdeling is hoe deze groep een enorme greep heeft op de communicatie, en dat sterk kunnen beinvloeden. En ook op de innovaties die worden gedaan. Alleen innovaties waar geld aan kan worden verdiend verdienen doorgang (dit wordt vaak onderschat trouwens; hoe vaak medicijnen e.d. geen doorgang vinden omdat er geen 20% rendement op zit).
De huidige denktankindustrie kan niet bestaan zonder deze welvaartsverdeling.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_143254010
quote:

[..]

In Nederland merk ik niet dat het libertarisme populairder is geworden. In de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 kreeg de Libertarische Partij iets meer dan 4000 stemmen, dat komt neer op 0,04% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Het libertarisme is in Nederland een volstrekt marginale stroming, ook bij grotere partijen als de VVD kan ik geen libertarisch tintje ontdekken.

Op internet is het libertarisme altijd al prominent aanwezig geweest, daar heb ik eigenlijk nooit een goede verklaring voor gezien waarom dat zo is (of lijkt, althans).

Ironisch dat veel libertariërs dan klagen over de invloed van business op de politiek. :D
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:45:13 #90
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143254848
quote:

[..]

Het libertarisme past dan ook wat beter bij de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. Uit de samenleving vertrekken en in een hutje op de hei gaan wonen in Niemandsland (op de natives na dan) als je andere visies op het leven hebt zit er daar natuurlijk helemaal ingebakken.

Punt is, dat kon de eerste helft van hun geschiedenis natuurlijk ook. De pioniers hadden immers het hele Amerikaanse continent tot hun beschikking. Libertariërs schijnen alleen een beetje vergeten te zijn dat die samenleving niet meer werkt.

Want in een eenvoudige samenleving waarin niemand iets hoeft te delen en iedereen elkaar kent kan het libertarisme best bestaan, maar hedendaagse samenlevingen zijn zo complex geworden dat een beetje pragmatisch denken toch wel vereist lijkt, als je het huidige welvaarts- en welzijnsniveau wenst te behouden natuurlijk.

Je ziet het ook terug in de idealen van een libertarische president als Thomas Jefferson; in zijn ogen moest men (indien blank en man) onafhankelijk zijn en zijn eigen producten vervaardigen op zijn eigen stuk grond. The Louisiana Purchase deed hij dan ook voornamelijk om extra grond te verkrijgen voor zijn bevolking.

Maar zelfs toen vochten de libertariërs al tegen de bierkaai. Gezien het feit dat TJ ondanks al zijn maatregelen niet kon voorkomen dat Amerika industrialiseerde en dus te complex werd voor het libertarisme.

Wat een tekst :@
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:48:34 #91
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143254926
Maar wat ik dus wil zeggen; complexere samenlevingen hebben vaak een hoger welvaarts- en welzijnsniveau. Het pure libertarisme verdedigen (net zoals het communisme) staat voor de wenst om de samenlevingen simpeler te maken. Iets wat tot gevolg zal hebben dat de algemene welvaart in de wereld zal dalen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:54:13 #92
379943 Paper_Tiger
pi_143255065
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 10:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ayn Rand haar geschriften schetsen een zelfde beeld. Dat een klein groepje rijke mannen de lakens behoren uit te delen. En de rest moet betalen.

Natuurlijk zijn daar weer de geijkte uitvluchtwegen voor bedacht: 'Je snapt niks van libertarisme', 'dat is niet mijn libertarisme'.... zal wel, maar er zijn maar weinig figuren in die hoek die Rand als het kwaad beschouwen, terwijl een Karl Marx de duivel in hoogsteigen persoon is.
In de Wereld van Rand draait het om vrijwillige interactie tussen mensen in de wereld van Marx om dwang. Ik kan in vrijwillige interactie het kwaad nog zo een, twee, drie niet herkennen maar dwang daarentegen....
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:54:41 #93
379943 Paper_Tiger
pi_143255077
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 10:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad, door al deze welvaartsongelijkheden weten de rijken van de gekkigheid niet wat ze met het geld moeten doen.
Een bij-product van een Victoriaanse welvaartsverdeling is hoe deze groep een enorme greep heeft op de communicatie, en dat sterk kunnen beinvloeden. En ook op de innovaties die worden gedaan. Alleen innovaties waar geld aan kan worden verdiend verdienen doorgang (dit wordt vaak onderschat trouwens; hoe vaak medicijnen e.d. geen doorgang vinden omdat er geen 20% rendement op zit).
De huidige denktankindustrie kan niet bestaan zonder deze welvaartsverdeling.
Wat is geld volgens jou?
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:56:51 #94
379943 Paper_Tiger
pi_143255143
quote:
7s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:48 schreef Euribob het volgende:
Maar wat ik dus wil zeggen; complexere samenlevingen hebben vaak een hoger welvaarts- en welzijnsniveau. Het pure libertarisme verdedigen (net zoals het communisme) staat voor de wenst om de samenlevingen simpeler te maken. Iets wat tot gevolg zal hebben dat de algemene welvaart in de wereld zal dalen.
Als je dit terug leest valt het jou dan ook op dat het geblaat is en dat je causale verbanden legt die er niet zijn? De meest welvarende samenlevingen zijn die welke de hoogste financiële vrijheid kennen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:16:49 #95
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143255712
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als je dit terug leest valt het jou dan ook op dat het geblaat is en dat je causale verbanden legt die er niet zijn? De meest welvarende samenlevingen zijn die welke de hoogste financiële vrijheid kennen.
En het is allemaal laagbouw in die welvarende samenlevingen zeker?
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:20:58 #96
379943 Paper_Tiger
pi_143255812
quote:
7s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:16 schreef Euribob het volgende:

[..]

En het is allemaal laagbouw in die welvarende samenlevingen zeker?
Is dat relevant?
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:23:16 #97
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143255888
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Is dat relevant?
Volgens mij moet een samenleving aardig complex zijn wil je hoogbouw realiseren.
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:27:28 #98
pi_143256024
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

en de meeste inkomensongelijkheid.
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:31:18 #99
45206 Pietverdriet
pi_143256150
quote:
7s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

en de meeste inkomensongelijkheid.
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:43:28 #100
pi_143256525
quote:
Heel goed Piet. Thatcher en haar dogma's zijn precies wat ik bedoel. De UK is een rijk land, maar de bevolking is arm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')