Extreem lullig voor die 10-jarige, die waarschijnlijk niets heeft gedaan om dit te verdienen. Maar zijn mede-banlieubewoners hebben het er wel naar gemaakt. Niemand anders moet de schuld krijgen dan het tuig dat ervoor zorgt dat taxichauffeurs en ambulancebroeders niet meer de banlieu in durven uit angst om mishandeld of bestolen te worden.quote:In Parijs is een tienjarige jongen overleden, omdat niemand hem naar het ziekenhuis wou brengen, geen ziekenwagen en geen taxi. De buurt, een banlieue, heeft een onveilige reputatie. De Franse overheid wil een onderzoek.
AP
Zacharie, zo heet de 10-jarige jongen. Hij kreeg zaterdagavond hevige buikpijn. Zijn moeder belde de brandweer, de ambulance en een taxi, maar niemand wilde komen.
"Niemand wou ons helpen, omdat we in een moeilijke wijk wonen. Dit is hier nochtans de brousse niet, we zijn niet in een onderontwikkeld land", getuigt de moeder tegenover Le Parisien. Volgens de hulpverleners aan de telefoon was de toestand van de jongen "niet dringend".
De ouders moesten de jongen uiteindelijk op eigen kracht in het ziekenhuis zien te krijgen, te voet. Uiteindelijk hebben ze toch nog een andere taxi kunnen tegenhouden. Hij is daar zaterdagnacht overleden. "Hij is door iedereen aan zijn lot overgelaten", zegt zijn moeder. De volgende morgen is de jongen overleden in het ziekenhuis.
De Franstalige pers is geschokt. Justitie is met een onderzoek gestart en de Franse regering wil dat duidelijk wordt wie hier heeft gefaald.
Bron: De Redactie
dit inderdaadquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
Klinkt als een zeer warrig, onduidelijk verhaal. Ik vermoed dat de vork iets anders in de steel zit.
Die ouders brachten hem dus niet eerder omdat de dokter niet dacht dat het ernstig was, een blindedarm-ontsteking is zeldzaam op deze leeftijd. Er was ook meer aan de hand, ademhalings-problemen en hartklachten zijn niet direct gerelateerd aan een blindedarm-ontsteking.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:55 schreef Lothiriel het volgende:
Waarom brachten zijn ouders hem niet eerder naar het ziekenhuis? Sowieso ook die dokter, hevige pijn in de buikstreek, en dan buikgriep 'vaststellen'![]()
Telkens als er daar iemand opgehaald moet worden met de ambulance de hele ME meesturen lijkt me niet echt praktisch...quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:52 schreef SpecialK het volgende:
Het hele land dient te voldoen aan de minimale dekking. Als er regios zijn die "moeilijk" zijn dan stuur je maar wat bescherming mee. Het is niet alsof ze niet genoeg belastingcentjes oogsten bij onze gebroederlijke zuiderzuiderburen
Sterker nog: 2 ambulances en een busje ME-ers sturen. Hoef je maar 10x te doen dan is de boodschap duidelijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Telkens als er daar iemand opgehaald moet worden met de ambulance de hele ME meesturen lijkt me niet echt praktisch...
Armoede? Niet het geld hebben om voor alles naar de dokter te gaan, en daarom maar uitstellen totdat het te laat is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:55 schreef Lothiriel het volgende:
De jongen had een blindedarmontsteking. Dat is normaal gezien niet fataal na enkele uren; hij moet al veel eerder (heel erg) ziek zijn geworden.
Waarom brachten zijn ouders hem niet eerder naar het ziekenhuis?
Zorg is in Frankrijk een basisrecht zover ik weet in veel situaties?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Armoede? Niet het geld hebben om voor alles naar de dokter te gaan, en daarom maar uitstellen totdat het te laat is.
Jij kent duidelijk de Franse mentaliteit niet. Wens je sterkte in bepaalde buurten met je ME busje.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sterker nog: 2 ambulances en een busje ME-ers sturen. Hoef je maar 10x te doen dan is de boodschap duidelijk.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je bij die jongens nieuwe fontanelletjes openslaat valt de weerstand uiteindelijk weg.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:06 schreef practics het volgende:
[..]
Jij kent duidelijk de Franse mentaliteit niet. Wens je sterkte in bepaalde buurten met je ME busje.
Ja, in noodsituaties. Maar als je niet zeker bent of het een noodsituatie is, en je gaat toch, dan bestaat de kans dat je juist je maaltijdgeld hebt uitgegeven.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:05 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Zorg is in Frankrijk een basisrecht zover ik weet in veel situaties?
Hangt van het kleurtje van dit jongetje af. Van mij mogen ze deze keer met echte kogels schieten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:09 schreef Ludd het volgende:
Komen er nu weer grootschalige rellen? Of gebeurt dat alleen wanneer criminelen het slachtoffer zijn?
Vandaar dat Ambulance Politie en Brandweer niet meer die wijken in willen. En nee politie is daar niet zo soft als hier. Zegt meer over de mentaliteit daar van de mensen. Als je denkt dat wij een probleem hebben met bepaalde groepen, zou ik eens een week in Frankrijk gaan zitten. (en dan niet op een Nederlandse camping ergens in de wildernis.) Om nog verder maar te zwijgen over de Fransen zelf.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je bij die jongens nieuwe fontanelletjes openslaat valt de weerstand uiteindelijk weg.
Heb je meegedaan? Ik ben alleen maar op de Eiffeltoren en bij wat andere toeristische trekpleisters geweestquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik herinner me dit uit Parijs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik geloof je best wel dat dat tuig in die wijken ruw is. Maar als overheid kan je die situatie niet gewoon maar accepteren. Uiteindelijk heeft elk rijk westers land het materieel en de kennis om een wijk "rustig" te krijgen. Het is godverredomme niet de rimboe in Zaire.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:09 schreef practics het volgende:
[..]
Vandaar dat Ambulance Politie en Brandweer niet meer die wijken in willen. En nee politie is daar niet zo soft als hier. Zegt meer over de mentaliteit daar van de mensen. Als je denkt dat wij een probleem hebben met bepaalde groepen, zou ik eens een week in Frankrijk gaan zitten. (en dan niet op een Nederlandse camping ergens in de wildernis.) Om nog verder maar te zwijgen over de Fransen zelf.
Hmm ja, dat is een feit, maar het is wel geen degelijke dokter als hij zulke symptomen afdoet als 'buikgriep'. Voor zover ik weet krijg je geen ademhalingsmoeilijkheden en hartklachten als je buikgriep hebt. Die dokter had hen moeten doorverwijzen naar het ziekenhuis als hij niet wist wat er met die jongen aan de hand was.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:01 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Die ouders brachten hem dus niet eerder omdat de dokter niet dacht dat het ernstig was, een blindedarm-ontsteking is zeldzaam op deze leeftijd. Er was ook meer aan de hand, ademhalings-problemen en hartklachten zijn niet direct gerelateerd aan een blindedarm-ontsteking.
Overigens is de ambulance-dienst wel degelijk aansprakelijk, omdat zij een wettelijke plicht hebben om medische bijstand te verlenen, die hebben zij nu verzaakt. Maar de hoofdschuldige is natuurlijk de regering die de politieke moed niet heeft om het probleem aan te pakken.
Er gewoon weg niet komen, is de manier om het rustig te houden. Je denkt teveel in Nederlandse termen de problemen daar zijn 10x erger.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik geloof je best wel dat dat tuig in die wijken ruw is. Maar als overheid kan je die situatie niet gewoon maar accepteren. Uiteindelijk heeft elk rijk westers land het materieel en de kennis om een wijk "rustig" te krijgen. Het is godverredomme niet de rimboe in Zaire.
Wat is dit voor onzin?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:01 schreef mvdejong het volgende:
Die ouders brachten hem dus niet eerder omdat de dokter niet dacht dat het ernstig was, een blindedarm-ontsteking is zeldzaam op deze leeftijd.
Natuurlijk kan dat maar dat kost enorm veel geld. Machtsvertoon is niet genoeg om daar orde op zaken te stellen. De banlieues in Parijs zijn niet vergelijkbaar met Amsterdam bijvoorbeeld, dat is veel en veel erger daar. Een beetje zoals het in Brussel soms is maar dan nog paar graadjes hoger.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik geloof je best wel dat dat tuig in die wijken ruw is. Maar als overheid kan je die situatie niet gewoon maar accepteren. Uiteindelijk heeft elk rijk westers land het materieel en de kennis om een wijk "rustig" te krijgen. Het is godverredomme niet de rimboe in Zaire.
Jij denkt in Nederlandse termen. "vooral niet arresteren want als ze een strafblad hebben worden ze nog linker". "vooral niet aanspreken want politiecontact veroorzaakt criminaliteit"quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:12 schreef practics het volgende:
[..]
Er gewoon weg niet komen, is de manier om het rustig te houden. Je denkt teveel in Nederlandse termen de problemen daar zijn 10x erger.
Die wijken zijn niet meer rustig te krijgen met een busje ME'ers en twee ambulances. Dat is daar geen waarschuwing, maar een uitdaging...quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Bron?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:14 schreef Shokirbek85 het volgende:
in Brussel is het al zo ver dat men hele wijken uit de weg lopen. Geen ambtenaar die daar nog langs durft te gaan voor controle. De overheid schakelt het stoplicht uit zodat automobilisten niet gaan stoppen anders wordt je auto gepikt of krijg je een mes tussen de ribben.
Wetteloosheid is onacceptabel. Liever dat je een kleine 10 jaar een wijk door het leger laat bezetten en tuig permanent kreupel slaat dan dat je accepteert dat gangleden stukken van je land bezetten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:14 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat maar dat kost enorm veel geld. Machtsvertoon is niet genoeg om daar orde op zaken te stellen. De banlieues in Parijs zijn niet vergelijkbaar met Amsterdam bijvoorbeeld, dat is veel en veel erger daar. Een beetje zoals het in Brussel soms is maar dan nog paar graadjes hoger.
Ik snap de hulpdiensten dat ze die wijken links laten liggen in ieder geval. Daar heerst wetteloosheid.
Die andere klachten kwamen pas een paar uur nadat de jongen in het ziekenhuis was, kort voordat ze met de operatie aan de blindedarm wilden beginnen. De dokter had alleen de buikpijn als symptoom om te beoordelen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:12 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Hmm ja, dat is een feit, maar het is wel geen degelijke dokter als hij zulke symptomen afdoet als 'buikgriep'. Voor zover ik weet krijg je geen ademhalingsmoeilijkheden en hartklachten als je buikgriep hebt. Die dokter had hen moeten doorverwijzen naar het ziekenhuis als hij niet wist wat er met die jongen aan de hand was.
De situatie heeft in andere landen gespeeld, waar in dit soort situaties standaard een politie-wagen meereed met de ambulance.quote:Verder is het uiteraard de plicht van de ambulance-dienst om altijd hulp te verlenen, enige wat ik zei is dat ik ergens wel snap dat ze geen zin hebben om 's nachts door die wijken te rijden. Daarom mag het nog niet goedgepraat worden natuurlijk. Dit is heel ernstig.
Oké, fout gelezen in dat geval. Dan heeft de dokter er geen mede-schuld aan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:18 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Die andere klachten kwamen pas een paar uur nadat de jongen in het ziekenhuis was, kort voordat ze met de operatie aan de blindedarm wilden beginnen. De dokter had alleen de buikpijn als symptoom om te beoordelen.
Ik heb ook vrij dichtbij meegemaakt dat een huisarts oordeelde dat een meisje een griepje had. Een paar uur later verergerde de situatie, en de huisarts gaf toen door de telefoon de opdracht om alles te doen om zo snel mogelijk in het ziekenhuis te komen : een ernstige vorm van hersenvliesontsteking. Het meisje heeft toen een paar dagen met 8 infusen tegelijk, in een kunstmatige coma gelegen. Het is nog steeds geen exacte wetenschap.
[..]
De situatie heeft in andere landen gespeeld, waar in dit soort situaties standaard een politie-wagen meereed met de ambulance.
De vraag is. Waarom gaat dat nooit gebeuren?quote:
Dat kost enorm veel geld & brengt weinig op.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De vraag is. Waarom gaat dat nooit gebeuren?
Komt er überhaupt iets zinnigs van je?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Extreem lullig voor die 10-jarige, die waarschijnlijk niets heeft gedaan om dit te verdienen. Maar zijn mede-banlieubewoners hebben het er wel naar gemaakt. Niemand anders moet de schuld krijgen dan het tuig dat ervoor zorgt dat taxichauffeurs en ambulancebroeders niet meer de banlieu in durven uit angst om mishandeld of bestolen te worden.
Het is inderdaad een probleem dat in Frankrijk over decennia gegroeid is, en waar de overheid bewust heeft aangestuurd op het vormen van ghetto's met de bewoners van de voormalige kolonien. Iemand met opinie over dit soort zaken van een gemiddelde Fransman zou in onze ogen een extreme racist zijn.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:21 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Oké, fout gelezen in dat geval. Dan heeft de dokter er geen mede-schuld aan.
[quote]
Ik heb het verhaal vanochtend wat uitgebreider op de radio gehoord, vandaar dat ik wat meer achtergronden ken.
[quote]En ja, dat werkt in NL misschien, maar in Frankrijk zijn ze niet eens onder de indruk van hele hordes oproerpolitie (wat in Nederland ME noemt). Je moet zo'n wijk schoonvegen en constant 'bezetten' om de controle er te houden. En dat gaat nooit gebeuren.
Pardon?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:25 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Komt er überhaupt iets zinnigs van je?
- Je ruimt wetteloosheid opquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:24 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Dat kost enorm veel geld & brengt weinig op.
Hmm, dat zou je inderdaad kunnen bereiken als je je beoogde doel kan waarmakenquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- Je ruimt wetteloosheid op
- Je verbetert uiteindelijk de situatie van mensen in die wijk
- Je laat aan would-be's zien dat wetteloosheid niet werkt
- Je leger heeft gratis training
- Ferme hand levert vaak stemmen op
- Frankrijk wordt #1 in de wereld wat betreft schedel reconstructie chirurgie.
What's not to love.
De bijhorende belastingverhogingen die het mogelijk moeten maken, het gevoel krijgen in je eigen stad niet meer vrij te zijn want overal politie/militairen en dan hebben we het nog niet eens over de aanpassingen in wet en regelgeving die dan nodig zijn...quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- Je ruimt wetteloosheid op
- Je verbetert uiteindelijk de situatie van mensen in die wijk
- Je laat aan would-be's zien dat wetteloosheid niet werkt
- Je leger heeft gratis training
- Ferme hand levert vaak stemmen op
- Frankrijk wordt #1 in de wereld wat betreft schedel reconstructie chirurgie.
What's not to love.
Ik denk dat dat meevalt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:55 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
De bijhorende belastingverhogingen die het mogelijk moeten maken,
Wijk bedoel je. En dat voelen die mensen nu ook niet.quote:het gevoel krijgen in je eigen stad niet meer vrij te zijn want overal politie/militairen
Dat is denk ik nog het lastigste van wat je opnoemt maar absoluut niet onoverkomelijk.quote:en dan hebben we het nog niet eens over de aanpassingen in wet en regelgeving die dan nodig zijn...
Leger? Je doet het zo simpel lijken, het zijn geen 20 man die problemen veroorzaken ook geen 200 maar complete wijken. Dat kan simpel op lopen tot duizenden probleem gevallen. Niemand kan het verkopen om met leger macht van 5.000 man een wijk schoon te vegen. (On telbare doden aan beide kanten gegarandeerd) Daarnaast is er ook gewoon weg geen ruimte om die mensen op te bergen? Dan krijg je probleem 3, je geeft ze straf (wat al duurder is dan een uitkering waarschijnlijk, daarbij is de helft van dat volk in die wijken niet eens bekent. Geboorte aangifte is zinloos ze vallen toch buiten de maatschappij) en daarna moet je ze toch weer vrij laten. Het zijn dan echt niet ineens perfecte burgers.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:55 schreef Woestijnvos het volgende:
Stuur dan het leger de wijk in en kuis het uit.
Je bent nu zwaar aan het overdrijven. Het zijn idd onveilige wijken. Maar overdag kan er weinig gebeuren door de drukte. 's nachts moet je wel voorzichtiger zijn.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:14 schreef Shokirbek85 het volgende:
in Brussel is het al zo ver dat men hele wijken uit de weg lopen. Geen ambtenaar die daar nog langs durft te gaan voor controle. De overheid schakelt het stoplicht uit zodat automobilisten niet gaan stoppen anders wordt je auto gepikt of krijg je een mes tussen de ribben.
Dit alles gaat subiet in NL ook gebeuren . Het ziekenhuis/ ambulance personeel wordt al mishandeld en bedreigd. Schandalig. Onbegrijpelijk hoe snel de mentaliteit veranderd.
Kerwin Duinmeijer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 13:09 schreef Groby het volgende:
Doet me heel vaag denken aan iets, dat iemand heel bloederig was en geen enkele taxi hem wilde meenemen. Weet niet meer of het een film was of iets anders. Iemand?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |