abonnement Unibet Coolblue
pi_143162690
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Leuk maar het komt gewoon neer op tekenen of oprotten toch?
Op de lange duur uiteraard wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143162703
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heel simpel, elk land heeft een beperkte mogelijkheid tot opvang, daarnaast zal het ene land strengere voorwaarden voor toetreding, verwacht je nu van mij dat ik exact allemaal ga uitleggen hoeveel mensen er mee mogen? Van een land wat nog niet eens bestaat |:( |:( |:(
Nee, we wachten op je uitleg waar de rest van die mensen dan blijven. Want er zijn nogal wat onrendabelen, namelijk. En niemand zit er echt op te wachten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143162748
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:46 schreef raptorix het volgende:

[..]

Op de lange duur uiteraard wel.
Je collega-libertariers zullen je hierom minachten :).
pi_143162752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het labiele aap, kun je goddomme niet lezen ofzo?

Ik schrijf dat ik het normaal vind dat er sprake is van nuanceverschillen. Maar vaak is het vergelijkbaar met een zelfverklaarde kapitalist die communistische waarden te vuur en zwaard gaat lopen verdedigen.

Sorry voor het taalgebruik. Wilde mij alleen aan jou aanpassen.
Hier nogmaals de waardes van het libertarisme:

"iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (je kunt wel geweld gebruiken als verdediging tegen iemand die deze regel overtreedt)".

Kortom het staat je geheel vrij om al je geld weg te geven, in een hutje op de hei te gaan wonen en te leven van de natuur, maar je mag ook gewoon je eigen bedrijf opzetten. Snap je het nu?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143162778
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:46 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, we wachten op je uitleg waar de rest van die mensen dan blijven. Want er zijn nogal wat onrendabelen, namelijk. En niemand zit er echt op te wachten.
Ze kunnen hun eigen libertopia opzetten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143162784
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heel simpel, elk land heeft een beperkte mogelijkheid tot opvang, daarnaast zal het ene land strengere voorwaarden voor toetreding, verwacht je nu van mij dat ik exact allemaal ga uitleggen hoeveel mensen er mee mogen? Van een land wat nog niet eens bestaat |:( |:( |:(
je stelde dat iedereen welkom is die aan je voorwaarden voldoet maar trekt die keutel nu weer in. Prima maar niet erg consequent :).
pi_143162792
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je collega-libertariers zullen je hierom minachten :).
Dat mag, het is gewoon een menselijk trekje, echter een goede libertarische regelgeving zal het een stuk lastiger maken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143162821
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

je stelde dat iedereen welkom is die aan je voorwaarden voldoet maar trekt die keutel nu weer in. Prima maar niet erg consequent :).
Het ging over asielzoekers, iedereen die aan de regels voldoet is sowieso welkom, als iemand vlucht en (nog) niet aan de regels kan voldoen kan natuurlijk tijdelijke bescherming krijgen, echter zoals ik aangaf: er is altijd een grens aan hoeveel mensen je kunt opnemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143162824
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:48 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hier nogmaals de waardes van het libertarisme:

"iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (je kunt wel geweld gebruiken als verdediging tegen iemand die deze regel overtreedt)".

Kortom het staat je geheel vrij om al je geld weg te geven, in een hutje op de hei te gaan wonen en te leven van de natuur, maar je mag ook gewoon je eigen bedrijf opzetten. Snap je het nu?
Je snapt het weer eens niet. PT sprak niet alleen voor zichzelf. Hij beargumenteerde dat grond in Libertopia nooit eigendom mag zijn van een prive-persoon. Hierdoor vermijd je eindeloze rechtszaken in het geval dat een bouwbedrijf een snelweg aan wil leggen over een stuk grond. In plaats daarvan hoeft de bouwer alleen de kosten voor de verplaatsing van de woning op te hoesten.

Snap je nu dat een beetje verwarrend wordt voor de buitenwacht?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143162851
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat mag, het is gewoon een menselijk trekje, echter een goede libertarische regelgeving zal het een stuk lastiger maken.
Allicht, bijna niemand zal kinderen op aarde willen in zo'n maatschappij.
pi_143162954
-

[ Bericht 100% gewijzigd door hooibaal op 07-08-2014 13:55:05 ]
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143163466
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Uiteraard, maar als je besluit tot een land toe te treden, dan zijn het sowieso wettelijke regels.
Dit soort inhoudsloze one-liners leveren natuurlijk niet echt een productieve discussie op. Ik geef aan dat een contract altijd ondergeschikt is aan de wet. In een overheidsloze samenleving is er geen overkoepelende wet waaraan iedereen gebonden is. Dat is immers 'dwang'. Vervolgens komt er weer een vaagheid over 'toe treden tot een land' en zijn 'het' wettelijke regels. Over welke 'het' hebben we het hier? Wat zegt deze one-liner over het feit dat mensen gewoon niet bij een overheid aangesloten kunnen zijn en daarmee niet gebonden aan wettelijke regels, zeker wanneer de ene partij dat wel is en de andere niet?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143163854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je snapt het weer eens niet. PT sprak niet alleen voor zichzelf. Hij beargumenteerde dat grond in Libertopia nooit eigendom mag zijn van een prive-persoon. Hierdoor vermijd je eindeloze rechtszaken in het geval dat een bouwbedrijf een snelweg aan wil leggen over een stuk grond. In plaats daarvan hoeft de bouwer alleen de kosten voor de verplaatsing van de woning op te hoesten.

Snap je nu dat een beetje verwarrend wordt voor de buitenwacht?
Ik geef je puur aan wat de kern van het libertarisme is, en dat er dus geen pure definitie is hoe een libertarische samenleving er uit ziet.

Echter het merendeel van de libertariers zijn het er over eens hoe dat er uit moet zien, echter in details zit er nogal een verschil, neem bijvoorbeeld patenten, de ene libertarier is daar 100% tegen, de ander is juist helemaal voor en ziet het als eigendom.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 7 augustus 2014 @ 14:32:53 #74
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_143164321
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je snapt het weer eens niet. PT sprak niet alleen voor zichzelf. Hij beargumenteerde dat grond in Libertopia nooit eigendom mag zijn van een prive-persoon. Hierdoor vermijd je eindeloze rechtszaken in het geval dat een bouwbedrijf een snelweg aan wil leggen over een stuk grond. In plaats daarvan hoeft de bouwer alleen de kosten voor de verplaatsing van de woning op te hoesten.

Snap je nu dat een beetje verwarrend wordt voor de buitenwacht?
Ik ben geolibertarier. Zoek maar op op Google.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_143164879
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 14:08 schreef Monolith het volgende:
Dit soort inhoudsloze one-liners leveren natuurlijk niet echt een productieve discussie op. Ik geef aan dat een contract altijd ondergeschikt is aan de wet. In een overheidsloze samenleving is er geen overkoepelende wet waaraan iedereen gebonden is. Dat is immers 'dwang'.
In een overheidsloze samenleving zijn ook regels waar mensen zich aan moeten houden en anders te maken krijgen met dwang (een ongewenste bezoeker dwingen je huis te verlaten zal niemand wat tegen hebben). Die regels worden alleen niet opgesteld en nageleefd door een monopolistische organisatie, zoals nu het geval is.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 14:54:36 #76
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_143165140
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 14:47 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In een overheidsloze samenleving zijn ook regels waar mensen zich aan moeten houden en anders te maken krijgen met dwang (een ongewenste bezoeker dwingen je huis te verlaten zal niemand wat tegen hebben). Die regels worden alleen niet opgesteld en nageleefd door een monopolistische organisatie, zoals nu het geval is.
Dus per geografische eenheid (laten wij zeggen: mijn huis) zijn er meerdere geweldsorganisaties actief die regels doen naleven? Lijkt mij niet helemaal de bedoeling ;) Of is er dan toch sprake van een monopolie?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_143165270
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 14:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dus per geografische eenheid (laten wij zeggen: mijn huis) zijn er meerdere geweldsorganisaties actief die regels doen naleven? Lijkt mij niet helemaal de bedoeling ;) Of is er dan toch sprake van een monopolie?
Als je het zo bekijkt, heeft elke winkel zijn eigen monopolie op zijn stukje grond, maar dat bedoel ik natuurlijk niet. Dat begrijp je hopelijk ook wel.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:11:28 #78
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_143165731
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 14:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt, heeft elke winkel zijn eigen monopolie op zijn stukje grond, maar dat bedoel ik natuurlijk niet. Dat begrijp je hopelijk ook wel.
Waarschijnlijk bedoel je het inderdaad niet zo. En dat is jammer, want je hebt hiermee wel een fundamenteel rechtsstatelijk probleem te pakken. Namelijk de geografische (territoriale) afbakening van bevoegdheden. De facto krijg je dus per winkel, boerderij of woning wel een eigen rechtsgebied met een eigen 'monopolist'. Interessant.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_143165897
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 14:47 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In een overheidsloze samenleving zijn ook regels waar mensen zich aan moeten houden en anders te maken krijgen met dwang (een ongewenste bezoeker dwingen je huis te verlaten zal niemand wat tegen hebben). Die regels worden alleen niet opgesteld en nageleefd door een monopolistische organisatie, zoals nu het geval is.
Maar hoe komen die regels er? Wie stelt ze vast? Hoe worden ze gehandhaafd?
Of praten we hier weer over de private rechthandhavingspartijen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143166020
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar hoe komen die regels er? Wie stelt ze vast? Hoe worden ze gehandhaafd?
Of praten we hier weer over de private rechthandhavingspartijen?
Volgens mij beginnen we dan weer bij het hele REA verhaal.
pi_143166342
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:19 schreef Tem het volgende:

[..]

Volgens mij beginnen we dan weer bij het hele REA verhaal.
Dat vermoeden had ik ook. Misschien moet ik al mijn posts in deze reeks eens gaan opslaan en categoriseren. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143166351
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar hoe komen die regels er? Wie stelt ze vast? Hoe worden ze gehandhaafd?
Of praten we hier weer over de private rechthandhavingspartijen?
Waarschijnlijk wel, mensen zullen vrijwel altijd op een of andere manier samenwerking zoeken wat ook logisch is. Ik wilde alleen even het misverstand uit de wereld helpen dat er geen regels en geen dwang zal bestaan zonder overheid.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:30:14 #83
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143166379
Libertariërs zijn (grofweg) marktfundamentalisten die weigeren te accepteren dat een relatief grote overheid de uitkomst is van een vrije, democratische, maatschappij.

Of misschien zijn ze zich daar juist wel bewust van. Dat zou verklaren waarom ze onze democratie af willen schaffen en mensen weer (volledig) met hun portemonnee willen laten beslissen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:31:18 #84
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143166414
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:29 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik wilde alleen even het misverstand uit de wereld helpen dat er geen regels en geen dwang zal bestaan zonder overheid.
Volgens mij is dat juist wat de libertariërs verteld wordt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_143166462
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:29 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, mensen zullen vrijwel altijd op een of andere manier samenwerking zoeken wat ook logisch is. Ik wilde alleen even het misverstand uit de wereld helpen dat er geen regels en geen dwang zal bestaan.
Dan moet je eens met Raptorix gaan praten, want die loopt hier steeds te verkondigen dat er in een libertarische wereld geen dwang is. Dat heb ik niet zelf verzonnen.
Verder is 'er zijn regels' een volstrekt holle frase natuurlijk. Daar ging het in de oorspronkelijke post helemaal niet om. Waar het om ging was dat verbintenissen hun legitimiteit uiteindelijk ontlenen aan het feit dat de overheid (of eigenlijk het rechtssysteem) ze afdwingt, maar ook aan banden legt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143166534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:30 schreef Euribob het volgende:
Libertariërs zijn (grofweg) marktfundamentalisten die weigeren te accepteren dat een relatief grote overheid de uitkomst is van een vrije, democratische, maatschappij.
Het is meer dat ze niet blij zijn met die uitkomst, dan weigeren dit feit te erkennen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:38:59 #87
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143166639
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het is meer dat ze niet blij zijn met die uitkomst, dan weigeren dit feit te erkennen.
Je kon de tweede regel niet lezen?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_143166787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:32 schreef Monolith het volgende:
Dan moet je eens met Raptorix gaan praten, want die loopt hier steeds te verkondigen dat er in een libertarische wereld geen dwang is. Dat heb ik niet zelf verzonnen.
Dat regels in een libertarische wereld niet op dwang (zelfverdediging is uiteraard wel toegestaan) gebaseerd zijn, neem ik aan. Want je hebt altijd mensen die de regels aan hun laars lappen.

quote:
Verder is 'er zijn regels' een volstrekt holle frase natuurlijk. Daar ging het in de oorspronkelijke post helemaal niet om. Waar het om ging was dat verbintenissen hun legitimiteit uiteindelijk ontlenen aan het feit dat de overheid (of eigenlijk het rechtssysteem) ze afdwingt, maar ook aan banden legt.
Geen idee over welke oorspronkelijke post je het hebt, heb de discussie niet helemaal gevolgd. Maar ik denk niet dat ze hun legitimiteit aan de overheid ontlenen. Dat zou betekenen dat alles wat de overheid doet, volgens jou automatisch legitiem is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 07-08-2014 15:50:39 ]
pi_143167053
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:11 schreef Ryon het volgende:
Waarschijnlijk bedoel je het inderdaad niet zo. En dat is jammer, want je hebt hiermee wel een fundamenteel rechtsstatelijk probleem te pakken. Namelijk de geografische (territoriale) afbakening van bevoegdheden. De facto krijg je dus per winkel, boerderij of woning wel een eigen rechtsgebied met een eigen 'monopolist'. Interessant.
zeker interessant
pi_143167078
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:43 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat regels in een libertarische wereld niet op dwang (zelfverdediging is uiteraard wel toegestaan) gebaseerd zijn, neem ik aan. Want je hebt altijd mensen die de regels aan hun laars lappen.
Hoezo 'is toegestaan'? Door wie? Ik krijg altijd de indruk dat sommige libertariërs schijnen te denken dat je bepaalde libertarische basisprincipes tot natuurwetten kunt verheffen en deze vervolgens universeel geldig zijn en worden nageleefd.

quote:
[..]

[quote]
Geen idee welke oorspronkelijke post je het over hebt, heb de discussie niet gevolgd.
Dat is nog een ander probleem in deze reeks. Mensen springen steeds zonder de context te kennen midden in een discussie en gooien er contextloze standaardriedeltjes tegenaan. Je kunt mijn post natuurlijk gewoon vinden als je even de discussie terugleest.

quote:
Maar ik denk niet dat hun legitimiteit aan de overheid ontlenen. Dat zou betekenen dat alles wat de overheid doet, volgens jou automatisch legitiem is.
Waar haal je dat soort absurdistische gedachtengangen vandaan? Een contract is niet veel waard als dit niet op de een of andere manier kan worden afgedwongen. De legitimiteit van een contract wordt in ons systeem gegarandeerd door het feit dat bij contractbreuk altijd een beroep gedaan kan worden op het rechtssysteem om de naleving van het contract af te dwingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:56:56 #91
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_143167197
Waarvoor staat het woord REA precies? Dat is de afkorting van??
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_143167254
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
Waarvoor staat het woord REA precies? Dat is de afkorting van??
R(ights)E(nforcement)A(gency)

Vanaf hier.

POL / Het Grote Libertarisme Topic #27 Vrijheid Blijheid
  donderdag 7 augustus 2014 @ 16:02:03 #93
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_143167366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:52 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

zeker interessant
Veel over geschreven ook. In dat kader is dit:

http://www.bjutijdschrift(...)3.ID1875-2306_000013

Wellicht iets te hoog gegrepen voor een forum, maar wel interessant om eens door te lezen. Een beschouwing van de legitimiteit van de staat als wetgever/handhaver afgezet tegen op zich staande gemeenschappen van mensen a.d.h.v Dworkin. De moeite waard.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_143167390
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:53 schreef Monolith het volgende:
Hoezo 'is toegestaan'? Door wie? Ik krijg altijd de indruk dat sommige libertariërs schijnen te denken dat je bepaalde libertarische basisprincipes tot natuurwetten kunt verheffen en deze vervolgens universeel geldig zijn en worden nageleefd.
Nee hoor, ik bedoelde met 'is toegestaan' dat het volgens libertarische principes is toegestaan. Als een samenleving deze principes grotendeels omarmt, dan is het dus binnen die samenleving toegestaan.

quote:
Dat is nog een ander probleem in deze reeks. Mensen springen steeds zonder de context te kennen midden in een discussie en gooien er contextloze standaardriedeltjes tegenaan. Je kunt mijn post natuurlijk gewoon vinden als je even de discussie terugleest.
Normaal doe ik dit ook altijd, maar er zijn binnen een dag twee topics volgeschreven.

quote:
Waar haal je dat soort absurdistische gedachtengangen vandaan? Een contract is niet veel waard als dit niet op de een of andere manier kan worden afgedwongen. De legitimiteit van een contract wordt in ons systeem gegarandeerd door het feit dat bij contractbreuk altijd een beroep gedaan kan worden op het rechtssysteem om de naleving van het contract af te dwingen.
Een contract is niets waard als je het niet af kunt dwingen, dat ben ik helemaal met je eens. Is er iemand die dit bestrijd dan?
pi_143168011
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:02 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nee hoor, ik bedoelde met 'is toegestaan' dat het volgens libertarische principes is toegestaan. Als een samenleving deze principes grotendeels omarmt, dan is het dus binnen die samenleving toegestaan.
Dat zeg ik, het begrip 'toegestaan' is in deze zin volkomen betekenisloos. Hoe kan 'een samenleving' iets omarmen? Mensen kunnen dat, maar ik heb al eerder in deze reeks aangegeven dat je hier allerlei problemen gaat krijgen, bijvoorbeeld met migranten uit delen van de wereld waar men er iets andere normen en waarden op nahoudt.
Het voornaamste probleem ligt hem hier volgens mij in het feit dat de mate waarin de bevolking libertarische principes daadwerkelijk deelt significant verschilt van de mate waarin libertariërs lijken te denken dat dit het geval is.

quote:
Een contract is niets waard als je het niet af kunt dwingen, dat ben ik helemaal met je eens. Is er iemand die dit bestrijd dan?
Nogmaals, je vliegt weer in een discussie, zonder te weten waar deze eigenlijk over ging.
Je laat ten eerste al een belangrijk aspect weg, namelijk dat contracten hun waarde niet enkel ontlenen aan het vermogen ze te laten afdwingen, maar ook aan het feit dat ze worden beperkt door een externe, overkoepelende partij, die de ernstigste misstanden weet te voorkomen. Dat was in eerste instantie ook de essentie van een discussie. Namelijk dat in Nederland een iemand die een maand lang niet betaald niet zo maar contractueel gedwongen kan worden om ter compensatie 500 uur dwangarbeid te verrichten in de heropende Limburgse mijnen, vrouwen die onder druk van hun familie akkoord gaan met een shariacontract niet zo maar gestenigd kunnen worden, enzovoort.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143168623
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:22 schreef Monolith het volgende:
Dat zeg ik, het begrip 'toegestaan' is in deze zin volkomen betekenisloos. Hoe kan 'een samenleving' iets omarmen? Mensen kunnen dat, maar ik heb al eerder in deze reeks aangegeven dat je hier allerlei problemen gaat krijgen, bijvoorbeeld met migranten uit delen van de wereld waar men er iets andere normen en waarden op nahoudt.

Je hebt gelijk, alleen individuen kunnen principes omarmen. Een samenleving met individuen die totaal andere normen en waarden op nahouden is dan ook niet wenselijk, zo niet onmogelijk.

quote:
Het voornaamste probleem ligt hem hier volgens mij in het feit dat de mate waarin de bevolking libertarische principes daadwerkelijk deelt significant verschilt van de mate waarin libertariërs lijken te denken dat dit het geval is.
Volgens mij is hier niemand die denkt dat het libertarisme populair is in nederland.

quote:
Nogmaals, je vliegt weer in een discussie, zonder te weten waar deze eigenlijk over ging.
Je laat ten eerste al een belangrijk aspect weg, namelijk dat contracten hun waarde niet enkel ontlenen aan het vermogen ze te laten afdwingen, maar ook aan het feit dat ze worden beperkt door een externe, overkoepelende partij, die de ernstigste misstanden weet te voorkomen. Dat was in eerste instantie ook de essentie van een discussie. Namelijk dat in Nederland een iemand die een maand lang niet betaald niet zo maar contractueel gedwongen kan worden om ter compensatie 500 uur dwangarbeid te verrichten in de heropende Limburgse mijnen, vrouwen die onder druk van hun familie akkoord gaan met een shariacontract niet zo maar gestenigd kunnen worden, enzovoort.
Tja wat is de waarde van een contract nog als je een externe, overkoepelende partij kan inschakelen om dit contract (of een deel daarvan) nietig te verklaren. Door grenzen aan een contract te stellen, beperk je mensen in hun vrijheid om die vrijwillig af te sluiten. Met nadruk op vrijwillig, niet onder bedreiging.
pi_143168842
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:02 schreef Ryon het volgende:

[..]

Veel over geschreven ook. In dat kader is dit:

http://www.bjutijdschrift(...)3.ID1875-2306_000013

Wellicht iets te hoog gegrepen voor een forum, maar wel interessant om eens door te lezen. Een beschouwing van de legitimiteit van de staat als wetgever/handhaver afgezet tegen op zich staande gemeenschappen van mensen a.d.h.v Dworkin. De moeite waard.
Interessant ja.

quote:
Waarom gehoorzamen we de wet? Het meest voor de hand liggende antwoord op deze vraag luidt dat we geen andere keuze hebben dan de wet te gehoorzamen. Immers, indien we haar niet gehoorzamen dan zullen we daartoe op gewelddadige wijze worden gedwongen.
Als wetten maar genoeg aansluiten bij wat mensen zelf moreel vinden, geldt dit in mindere mate. Dan zouden ze ook gehoorzamen als er geen geweldsdreiging zou zijn.
pi_143168915
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dan moet je eens met Raptorix gaan praten, want die loopt hier steeds te verkondigen dat er in een libertarische wereld geen dwang is. Dat heb ik niet zelf verzonnen.
Verder is 'er zijn regels' een volstrekt holle frase natuurlijk. Daar ging het in de oorspronkelijke post helemaal niet om. Waar het om ging was dat verbintenissen hun legitimiteit uiteindelijk ontlenen aan het feit dat de overheid (of eigenlijk het rechtssysteem) ze afdwingt, maar ook aan banden legt.
Nee dat beweer ik niet, ik beweer slechts dat er geen dwang is om toe te treden tot een bepaalde libertarische samenleving, op het moment dat jij vrijwillig toetreed heb je je aan de regels te houden die daar gelden, en uiteraard zullen er regels zijn die je beperkingen opleggen, het zou heel dom zijn om geen regels te hebben over millieuvervuiling bijvoorbeeld.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143168975
Wie bepaalt die regels dan eigenlijk?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143169056
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:30 schreef Euribob het volgende:
Libertariërs zijn (grofweg) marktfundamentalisten die weigeren te accepteren dat een relatief grote overheid de uitkomst is van een vrije, democratische, maatschappij.

Of misschien zijn ze zich daar juist wel bewust van. Dat zou verklaren waarom ze onze democratie af willen schaffen en mensen weer (volledig) met hun portemonnee willen laten beslissen.
Nee de meeste libertariers hebben niet zo zeer een probleem met democratische beslissingen, maar wel dat een hoop democratische beslissingen er voor zorgen dat hen beperkingen op worden gelegt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:53 schreef hooibaal het volgende:
Wie bepaalt die regels dan eigenlijk?
Vergelijk het met de oprichting van een stichting, daar worden ook regels opgestelt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Vergelijk het met de oprichting van een stichting, daar worden ook regels opgestelt.
Ik vroeg niet hoe, ik vroeg wie. Worden er dan bepaalde mensen uitgekozen die die regels gaan opstellen, of hoe moet ik dat voor me zien?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143169196
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:58 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ik vroeg niet hoe, ik vroeg wie. Worden er dan bepaalde mensen uitgekozen die die regels gaan opstellen, of hoe moet ik dat voor me zien?
Ook bij de oprichting van een stichting staat het je vrij ideeen in te brengen, je kunt samen besluiten wat de grondbeginselen van de staat word, vergelijk het met de grondwet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169238
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ook bij de oprichting van een stichting staat het je vrij ideeen in te brengen, je kunt samen besluiten wat de grondbeginselen van de staat word, vergelijk het met de grondwet.
Jij bent dus niet voor een grondwet die in beton is gegoten, zoals Paper_Tiger dat wel is.
pi_143169263
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ook bij de oprichting van een stichting staat het je vrij ideeen in te brengen, je kunt samen besluiten wat de grondbeginselen van de staat word, vergelijk het met de grondwet.
Ondoenlijk als je een wat grotere groep hebt, natuurlijk. En zelfs bij een club van twintig man is de kans al klein dat ze allemaal hetzelfde idee hebben. Meerderheid van stemmen dan maar?

En de wereld om ons heen verandert. De oprichtingsakte zal dus ook af en toe moeten worden bijgesteld. Wie doet dat?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143169270
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ook bij de oprichting van een stichting staat het je vrij ideeen in te brengen, je kunt samen besluiten wat de grondbeginselen van de staat word, vergelijk het met de grondwet.
En dan krijgen we over 50 jaar een nakomeling van raptorix die alles weer wil herzien omdat hij nergens voor getekend heeft.
pi_143169283
quote:
9s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En dan krijgen we over 50 jaar een nakomeling van raptorix die alles weer wil herzien omdat hij nergens voor getekend heeft.
dna handtekening.
pi_143169313
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:43 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alleen individuen kunnen principes omarmen. Een samenleving met individuen die totaal andere normen en waarden op nahouden is dan ook niet wenselijk, zo niet onmogelijk.
Oké, we moeten dus kennelijk naar deze oplossing toewerken.


Dergelijke monoculturele (niet alleen qua kleurtje, maar ook gewoon al binnen de autochtone bevolking) is natuurlijk een volstrekte utopie. Dat is natuurlijk ook een van de redenen dat we het systeem hebben zoals we dat nu hebben.

quote:
[..]

Volgens mij is hier niemand die denkt dat het libertarisme populair is in nederland.
En toch rept men hier continu over principes die pawkeg universeel geaccepteerd zouden zijn.

quote:
[..]

Tja wat is de waarde van een contract nog als je een externe, overkoepelende partij kan inschakelen om dit contract (of een deel daarvan) nietig te verklaren. Door grenzen aan een contract te stellen, beperk je mensen in hun vrijheid om die vrijwillig af te sluiten. Met nadruk op vrijwillig, niet onder bedreiging.
Die laatste toevoeging geeft al aan dat er dan kennelijk een externe, overkoepelende partij moet zijn die bepaald of het contract vrijwillig gesloten is. Afgezien daarvan is de term vrijwillig vrij rekbaar. Dat tekenen terwijl je onder schot wordt gehouden niet geheel vrijwillig is. Hoewel, je kunt ook weigeren natuurlijk. Dan krijg je weliswaar een kogel door je kop, maar de keuze is desalniettemin aan jou. Maar er zijn ook allerlei minder harde vormen van dwang. Mensen die door hun omgeving bijvoorbeeld zwaar onder druk gezet worden en wanneer zij niet akkoord gaan door hun familie / vrienden uitgestoten worden bijvoorbeeld. Of neem kinderen, die worden in ons rechtssysteem niet handelingsbekwaam geacht. In het door jouw geschetste systeem kan een volwassen man rustig een contract door een kind laten tekenen waarbij het kind snoepgoed ontvangt in ruil voor seksuele handelingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143169329
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:02 schreef Tem het volgende:

[..]

Jij bent dus niet voor een grondwet die in beton is gegoten, zoals Paper_Tiger dat wel is.
Beiden is mogelijk, als je een libertarische grondwet zou opstellen dan zou je daar heel veel bescherming in stoppen dat deze onder geen beding veranderd mag worden. Immers aanpassing van de grondwet zou een aantasting van iemands vrijheid kunnen betekenen en dat gaat keihard in tegen het principe van het libertarisme.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169350
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:03 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ondoenlijk als je een wat grotere groep hebt, natuurlijk. En zelfs bij een club van twintig man is de kans al klein dat ze allemaal hetzelfde idee hebben. Meerderheid van stemmen dan maar?

En de wereld om ons heen verandert. De oprichtingsakte zal dus ook af en toe moeten worden bijgesteld. Wie doet dat?
Je zou in dat geval meerdherheid van stemmen kunnen toepassen, uiteraard heeft iemand daarna pas de keuze om toe te treden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169377
quote:
9s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En dan krijgen we over 50 jaar een nakomeling van raptorix die alles weer wil herzien omdat hij nergens voor getekend heeft.
De discussie van nakomelingen is al gevoerd, echter hetzelfde geld voor kinderen die in Iran geboren worden, die hebben ook nooit toegestemt met de doodstraf.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169508
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee dat beweer ik niet, ik beweer slechts dat er geen dwang is om toe te treden tot een bepaalde libertarische samenleving, op het moment dat jij vrijwillig toetreed heb je je aan de regels te houden die daar gelden, en uiteraard zullen er regels zijn die je beperkingen opleggen, het zou heel dom zijn om geen regels te hebben over millieuvervuiling bijvoorbeeld.
Precies, dus ik woon gewoon waar ik nu woon en ik heb niet zo veel behoefte om me aan te sluiten bij een bepaalde libertarische samenleving. Dan kan ik gewoon lekker doen wat ik wil toch? Of kan die samenleving me dan ergens toe dwingen op het moment dat ik allerhande vervuilende gassen ga uitstoten en dergelijke?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143169579
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Precies, dus ik woon gewoon waar ik nu woon en ik heb niet zo veel behoefte om me aan te sluiten bij een bepaalde libertarische samenleving. Dan kan ik gewoon lekker doen wat ik wil toch? Of kan die samenleving me dan ergens toe dwingen op het moment dat ik allerhande vervuilende gassen ga uitstoten en dergelijke?
Kijk weer zo een hypotetische vraag die je stelt, hoe doe je het nu als China nucleair materiaal in zee gooit?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143169873
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Kijk weer zo een hypotetische vraag die je stelt, hoe doe je het nu als China nucleair materiaal in zee gooit?
Natuurlijk is het een hypothetische vraag, want jij stelt een hypothetische samenleving voor. Dat maakt elke veronderstelling of vraag over die samenleving noodzakelijkerwijs hypothetisch.
Je geeft zelf al prima aan dat het nu al lastig zat is om op supranationaal niveau dit soort zaken geregeld te krijgen. Binnen staten kan men hier veel effectiever tegen optreden.
Het soort samenlevingen dat jij voorstelt zorgt eigenlijk de je de suprationationale problematiek introduceert op micro-niveau. Samenlevingen bestaan niet meer uit relatief grote, samenhangende gebieden, maar zijn volkomen gefragmenteerd. In een straat kunnen mensen zich al rustig bij 10 verschillende 'samenlevingen' hebben aangesloten met elk hun eigen regels en opvattingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143169965
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:04 schreef Monolith het volgende:

Dergelijke monoculturele (niet alleen qua kleurtje, maar ook gewoon al binnen de autochtone bevolking) is natuurlijk een volstrekte utopie. Dat is natuurlijk ook een van de redenen dat we het systeem hebben zoals we dat nu hebben.
Hoezo volstrekte utopie, nog niet zo lang geleden was dit normaal. En in grote delen van de wereld nog steeds. Maargoed, ik ben niet per se tegen multiculti in dat er een overheid of iets dergelijks is die het moet gaan verbieden, maar ik denk wel dat het voor meer conflicten, irritatie, etc kan zorgen. Het heeft ook voordelen natuurlijk.

quote:
En toch rept men hier continu over principes die pawkeg universeel geaccepteerd zouden zijn.
Het NAP is ook vrij geaccepteerd. Alleen maakt men een uitzondering voor de overheid. In het dagelijks leven wordt er niemand door ander met geweld bedreigd om aan zijn of haar goede doel bij te dragen, alleen de overheid doet dit. Maar dan is het opeens ok, want algemeen belang, sociaal contract, blabla.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:04 schreef Monolith het volgende:
Die laatste toevoeging geeft al aan dat er dan kennelijk een externe, overkoepelende partij moet zijn die bepaald of het contract vrijwillig gesloten is. Afgezien daarvan is de term vrijwillig vrij rekbaar. Dat tekenen terwijl je onder schot wordt gehouden niet geheel vrijwillig is. Hoewel, je kunt ook weigeren natuurlijk. Dan krijg je weliswaar een kogel door je kop, maar de keuze is desalniettemin aan jou. Maar er zijn ook allerlei minder harde vormen van dwang. Mensen die door hun omgeving bijvoorbeeld zwaar onder druk gezet worden en wanneer zij niet akkoord gaan door hun familie / vrienden uitgestoten worden bijvoorbeeld. Of neem kinderen, die worden in ons rechtssysteem niet handelingsbekwaam geacht. In het door jouw geschetste systeem kan een volwassen man rustig een contract door een kind laten tekenen waarbij het kind snoepgoed ontvangt in ruil voor seksuele handelingen.
uh nee, in mijn geschetste systeem is dat kind nog steeds niet handelingsbekwaam
pi_143170181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:21 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Hoezo volstrekte utopie, nog niet zo lang geleden was dit normaal. En in grote delen van de wereld nog steeds. Maargoed, ik ben niet per se tegen multiculti in dat er een overheid of iets dergelijks is die het moet gaan verbieden, maar ik denk wel dat het voor meer conflicten, irritatie, etc kan zorgen. Het heeft ook voordelen natuurlijk.
Als je denkt dat Nederland voor de komst van gastarbeiders monocultureel was, dan heb je het behoorlijk mis.
Daarnaast gaf ik nog aan dat het niet enkel om kleurtjes ging. Protestanten en katholieken hebben ook een lange gescheidenis van afwijkende opvattingen. Nederland was niet voor niets lange tijd verzuild.

quote:
[..]

Het NAP is ook vrij geaccepteerd. Alleen maakt men een uitzondering voor de overheid. In het dagelijks leven wordt er niemand door ander met geweld bedreigd om aan zijn of haar goede doel bij te dragen, alleen de overheid doet dit. Maar dan is het opeens ok, want algemeen belang, sociaal contract, blabla.
We hebben het hier nu al zo vaak gehad over de volstrekte ambiguiteit van het NAP. Het is een vrij leeg containerbegrip waarbij de interpratie en definitie van persoon tot persoon dusdanig verschillen dat 'eens zijn over het NAP' volkomen betekenisloos is.
Iedereen gelooft ook in God, als je God maar breed genoeg definieert.

quote:
[..]

uh nee, in mijn geschetste systeem is dat kind nog steeds niet handelingsbekwaam
Oh ja, wie bepaalt dat? En verder is dit weer een erg selectieve reactie op hetgeen ik beschrijf en lijk je het overkoepelende punt te missen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143170404
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:27 schreef Monolith het volgende:
We hebben het hier nu al zo vaak gehad over de volstrekte ambiguiteit van het NAP. Het is een vrij leeg containerbegrip waarbij de interpratie en definitie van persoon tot persoon dusdanig verschillen dat 'eens zijn over het NAP' volkomen betekenisloos is.
Iedereen gelooft ook in God, als je God maar breed genoeg definieert.
Ik gaf er expres een voorbeeld bij om duidelijk te maken wat ik bedoelde, maar dat negeer je.

quote:
Oh ja, wie bepaalt dat? En verder is dit weer een erg selectieve reactie op hetgeen ik beschrijf en lijk je het overkoepelende punt te missen.
Ik bepaal mijn favoriete systeem, jij bepaalt het jouwe, nogal logisch. Die selectieve reactie was omdat ik het met de rest eens ben.
pi_143170547
Multiculturaliteit is onwenselijk, aldus onze libertarier. So much voor vrijheid-blijheid in Libertopia. Die is er blijkbaar alleen voor conformisten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143170590
Wat, is er een reeks van dit?

Hihi
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_143170612
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
Multiculturaliteit is onwenselijk, aldus onze libertarier. So much voor vrijheid-blijheid in Libertopia. Die is er blijkbaar alleen voor conformisten.
Goed lezen. Ik vind dat iedereen het recht heeft te reizen en te wonen waar hij maar wil.

[ Bericht 6% gewijzigd door Wegenbouwer op 07-08-2014 19:16:33 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')