Precies.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:54 schreef kuil het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat als er in de eerste week op een aantal logische plekken was gezocht, waaronder de rivier, dat de kans groot was geweest dat ze nog levend waren teruggevonden. Zeker met speurhonden. De meeste dagen is er enkel op en in de buurt van trails gezocht, maar dat zijn juist niet de locaties waar je snel verdwaald raakt. Terwijl een rivier of en kreekje zo'n beetje de meest aannemelijke plek waar verdwaald/gewond/verzwakt persoon zich zal ophouden. Zullen de autoriteiten nooit gedacht hebben dat als ze nog in leven zouden zijn dat ze ergens hun drinkwater vandaan moesten halen?
Zoiets zal waarschijnlijk ook geconcludeerd gaan worden in een mogelijk eindrapport. Dat de tragische dood voorkomen had kunnen worden.
(bron, via google translate)quote:Director denies having received 911 call from the Dutch
The father of the Dutch claim that the girls called 911, but received no response
Following statements by the fathers of the Dutch Lisanne Fronn Kremers and Kris, 22 and 21, which indicated that the girls had made a 911 call for help, but received no response.
The head of the Unique System of Emergency Management (ADD), Rafael Gil Fabrega told La Estrella de Panama, that 911 have no record of calls made by the Dutch missing in Chiriquí, Lisanne and Kris Fronn Kremers.
Rafael Gil statements Fabrega, given after the father of one of the Dutch revealed this weekend that they had evidence that the girls called 911 for help, but received no response.
The director of 911, claimed that the girls could have scored, but the call could not be done because in the area where they lost no cover.
The morning of Tuesday, the parents of the Dutch met fiscal Chiriqui, Bethsaida Pittí along with their lawyers.
Bovendien waren de Duitsers die eerder verdwaald en door een indiaan gevonden werden, ook dat pad opgegaan verder de jungle in.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:54 schreef kuil het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat als er in de eerste week op een aantal logische plekken was gezocht, waaronder de rivier, dat de kans groot was geweest dat ze nog levend waren teruggevonden. Zeker met speurhonden. De meeste dagen is er enkel op en in de buurt van trails gezocht, maar dat zijn juist niet de locaties waar je snel verdwaald raakt. Terwijl een rivier of en kreekje zo'n beetje de meest aannemelijke plek waar verdwaald/gewond/verzwakt persoon zich zal ophouden. Zullen de autoriteiten nooit gedacht hebben dat als ze nog in leven zouden zijn dat ze ergens hun drinkwater vandaan moesten halen?
Zoiets zal waarschijnlijk ook geconcludeerd gaan worden in een mogelijk eindrapport. Dat de tragische dood voorkomen had kunnen worden.
klopt als de batterij te zwak is laad hij de (flits) elko niet meer op en gaat de sluiter wel over.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:29 schreef Mariposas het volgende:
Iedereen heeft het trouwens steeds over flitsen met die camera, maar is de flits wel gebruikt? Dat zou wel het meest logische zijn, maar ik heb nergens gelezen dat de flits is gebruikt (dat kan je in de brongegevens van de foto lezen).
Ja want anders kan je geen details zoals tak of rots vastleggenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:29 schreef Mariposas het volgende:
Iedereen heeft het trouwens steeds over flitsen met die camera, maar is de flits wel gebruikt? Dat zou wel het meest logische zijn, maar ik heb nergens gelezen dat de flits is gebruikt (dat kan je in de brongegevens van de foto lezen).
ja tuurlijkquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:49 schreef A_Fortiori het volgende:
Wat betreft de helikopters 's nachts.
Die vliegen hier midden in de nacht ook incidenteel over de wijk(en), ook om drugszoldertjes op te sporen.
Dus, waarom daar niet midden in de nacht?
tuurlijk, daar zullen ze zeker aan gedacht hebben, maar dat is ze niet gelukt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ja tuurlijk
was het voor de dames niet mogelijk een kampvuur te maken ?
Klinkt plausibelquote:Op woensdag 6 augustus 2014 03:48 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb een idee hoe het kan dat AL die getuigenissen "fout" waren.
- lerares taalschool ~13:00
- Casa Pedro ~14:00
- Martina ~15:00
- Oliva ~16:00+
• De meiden hebben op MAANdagmiddag al een klein stukje van de El Pianista opgelopen, maar zijn veilig op tijd teruggekeerd
• De meiden hebben allebei ongeveer dezelfde kleding bij zich:
- Kris ("la gordita" volgens Giovani van Casa Pedro) draagt op Schiphol een zwarte lycra
- Lisanne draagt op de Bocas-kaartspel foto een kort lichtblauw broekje
• Oliva beschrijft de meiden en hun kleding "een van hen had een kort broekje aan" (op MAANdag was dat Lisanne. Op DINSdag was dat Kris)
• Oliva zegt dat het "begon te betrekken" die middag. Dat is niet te zien op de foto van Kris op dinsdag 14:00, het lijkt prachtig weer met de zon die door de bladeren schijnt. Maandag kan het echter prima geweest zijn dat het begon te betrekken
Dit zou alles veel en veel logischer maken:
- de getuigen hebben niet gelogen
- de kledingbeschrijving klopt
- de meiden zijn veilig teruggekeerd die avond en de volgende dag, wetend welk pad ze moesten hebben omhoog gelopen
- ochtend -> vrijwilligerswerk zou beginnen, ging helaas niet door tot GROTE frustratie van Lisanne (die daarover zelfs met thuis communiceerde)
- erna -> tours boeken met Feliciano
- lunch -> met 2 jongens? Geen idee
- middag -> eerst per ongeluk de Alto Lino oplopen en erna alle getuigenissen, die dus 1 dag off waren, ze zijn maar tot het begin van El Pianista geweest, niet op de Mirador (dat was pas op dinsdag 13:00)
- Met name de getuigen die zeggen dat "Lisanne er ziek uitzag". Nee; ze was niet ziek, ze was pissed off dat haar werk niet doorging. De volgende dag was ze daar helemaal overheen (acceptatie) en staat ze vrolijk op de Mirador.
De getuigen zijn pas later gehoord en kunnen zich makkelijk 1 dagje vergissen. De uren kunnen dan wel correct zijn (de tijdlijn is logisch), alleen de dag niet. De "oude" getuigenissen waren voor maandag 31 maart.
Net ff kwartiertje gekeken, maakt het wel heel concreet. Overal potentieel gevaar, lopen onmogelijk in de duisternis, makkelijk verdwalen. Volgt een paadje tot een waterval, maakt ene foto, heeft geen idee meer waar ie vandaan kwam. Paniek, onzekerheid. Brrrr. In alle klinische speculatie vergeet je nog weleens hoe dit geweest moet zijn voor K+L. Als je dit kijkt, weet je het weer.quote:
die ouders vergeten dit geen seconde, dat is pas een nachtmerriequote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:29 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Net ff kwartiertje gekeken, maakt het wel heel concreet. Overal potentieel gevaar, lopen onmogelijk in de duisternis, makkelijk verdwalen. Volgt een paadje tot een waterval, maakt ene foto, heeft geen idee meer waar ie vandaan kwam. Paniek, onzekerheid. Brrrr. In alle klinische speculatie vergeet je nog weleens hoe dit geweest moet zijn voor K+L. Als je dit kijkt, weet je het weer.
Pffff. Even op de stoel van de duivel zitten. Stel er komt straks naar boven dat er idd WEL contact is geweest toen op 1 april 911 werd gebeld maar omdat de Panamees aan de lijn geen engels kon en Lisanne en/of Kris geen spaans er met die noodoproep niks is gedaan. Bij 112 worden alle gesprekken opgenomen en stel dat ze op 2 april er achter waren gekomen dat er in het engels werd gezegd door een van de meiden dat er grote paniek was omdat ze bv aan waren gevallen door iemand of wat dan ook. Dat zou voor mij verklaren waarom Feliciano en zijn crew niet mochten zoeken van hogerhand en ze misschien epress niet hebben gezocht in het gebied NA de Mirador een paar dagen later omdat ze een blunder van jewelste hadden gemaakt en er bovendien economisch gezien helemaal geen belang hebben bij een verhaal van 2 vermoorde toeristische meiden. Misschien dat ze hoopten dat de jungle ze zouden oplossen, tot de rijsteboertjes opeens met de rugzak aan kwamen zetten. Tja, toen moesten ze wel zoeken (maar ook alleen als er een camera bij was!)quote:Op woensdag 6 augustus 2014 09:58 schreef kuil het volgende:
Het blijft wrang dat het verhaal waarschijnlijk een goede afloop had gehad als er beter en vooral sneller was gezocht.
[..]
Ze hadden makkelijk op donderdag 3 april al teruggevonden kunnen worden, als er toen de hele dag met die groep mannen van de reddingsbrigade goed was gezocht.
Zouden ze op 5 april al in het gebied na de Mirador hebben gezocht? Waarschijnlijk ook niet.
Komt overeen hoe ik er in grote lijnen over denk.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 08:52 schreef kuil het volgende:
Ik denk dat het ongeveer zo is gegaan:
1 april 's middags: een ongeluk, verdwaling of het feit dat de vrouwen elkaar kwijt raken is de aanleiding om rond 16:00 voor het eerst 911 te bellen. Ze zien op dat moment zelf geen mogelijkheid om voor de nacht nog terug te komen in Boquete. Maar omdat er geen hulp kan worden bereikt besluiten ze een schuilplek te zoeken en het de dag erop opnieuw te proberen.
2 april en de dagen erna: Kris en Lisanne kunnen nog steeds de weg naar de Mirador niet meer terugvinden en beginnen rondjes te lopen. Ze raken zodoende almaar verder verdwaald. Op een gegeven moment komen ze dan uit bij de rivier. Paniek gaat overheersen omdat ze geen idee hebben hoe ze zelf ooit terug moeten komen. Ze besluiten weer meerdere noodoproepen te doen maar dat wil natuurlijk niet lukken. Uiteindelijk bedenken ze dan dat het verstandiger is om op één plek te blijven en niet verder weg te lopen van de bewoonde wereld. Iets in de trant van: voor je weet ben je nog verder van huis en door te blijven waar je bent kan je het in ieder geval niet erger maken dan het al is.
Aangezien mensen (waaronder hun gastmoeder) ervan op de hoogte waren van het feit dat ze Pianista Trail zijn gaan lopen, gaan ze er die eerste dagen waarschijnlijk vanuit dat ze nog ruim op tijd gevonden zouden worden, ondanks de mislukte noodoproepen. Ze bedenken op het moment dat ze niet meer verder lopen waarschijnlijk ook dat ze slechts 15-20 km van Boquete af zijn en dat er heus wel in dit gebied naar hen gezocht zal gaan worden. Ze hebben voldoende vertrouwen in capabelheid van de politie/reddingsdienst, want dat doen Nederlanders die westerse gang van zaken gewend zijn nou eenmaal snel. Ze zullen dan ook de komende dagen voldoende hoop blijven houden op een goede afloop, en het komt niet bij hun op om een (voorlopige) afscheidsboodschap achter te laten. Al die dagen en nachten is er echter geen spoortje van hulp en hun gezondheid gaat beetje bij beetje achteruit.
8 april 's nachts: precies een week verder. De vrouwen zijn al in grote mate verzwakt en beginnen de hoop te verliezen dat ze nog gevonden gaan worden. Er vliegt die nacht een helikopter/vliegtuig over de jungle en ze besluiten de camera te gebruiken om te seinen, in de hoop toch nog opgemerkt te worden. Dit mislukt jammerlijk, maar dit levert wel de donkere foto's op die later worden teruggevonden. Na die nacht is de batterij leeg.
11 april: laatste pogingen van Kris en/of Lisanne om de hulpdiensten te bereiken. Vrij snel daarna zijn beide telefoons leeg en wordt er niets meer vastgelegd. Binnen enkele dagen komen ze beiden te overlijden.
Klinkt heel logisch inderdaad. behalve dat ik dan WEL het riviertje had gevolgd. Stroom op- of afwaarts. Volgens mij was afwaarts in dit geval "nogal een wandeling".quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:51 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Komt overeen hoe ik er in grote lijnen over denk.
Dat ligt er maar aan wie het rapport gaat opstellen ben ik bang...quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:54 schreef kuil het volgende:
Even als toevoeging van mijn eigen verhaal: Ik kan tot de dag van vandaag niet verklaren waarom ze niet hebben gezocht in het gebied NA de Mirador terwijl een kind kan bedenken om juist daar te gaan zoeken en niet alleen VOOR de Mirador (zal Feliciano toch ook wel gezegd hebben tegen de autoriteiten voor ze gingen zoeken) En misschien waren de meiden wel ontsnapt aan een aanval van een dier of mensen en hebben ze het op een lopen gezet. Dan kan Kuil's verhaal ook heel logisch om de hoek komen: ze durfden niet terug uit angst voor het dier? of voor de mensen die hen aanvielen? maar omdat ze gebeld hadden en iemand aan de lijn hadden wachtten ze op hulp die er in hun ogen ieder moment aan moest komen en bleven ze zitten waar ze zatenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:46 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Pffff. Even op de stoel van de duivel zitten. Stel er komt straks naar boven dat er idd WEL contact is geweest toen op 1 april 911 werd gebeld maar omdat de Panamees aan de lijn geen engels kon en Lisanne en/of Kris geen spaans er met die noodoproep niks is gedaan. Bij 112 worden alle gesprekken opgenomen en stel dat ze op 2 april er achter waren gekomen dat er in het engels werd gezegd door een van de meiden dat er grote paniek was omdat ze bv aan waren gevallen door iemand of wat dan ook. Dat zou voor mij verklaren waarom Feliciano en zijn crew niet mochten zoeken van hogerhand en ze misschien epress niet hebben gezocht in het gebied NA de Mirador een paar dagen later omdat ze een blunder van jewelste hadden gemaakt en er bovendien economisch gezien helemaal geen belang hebben bij een verhaal van 2 vermoorde toeristische meiden. Misschien dat ze hoopten dat de jungle ze zouden oplossen, tot de rijsteboertjes opeens met de rugzak aan kwamen zetten. Tja, toen moesten ze wel zoeken (maar ook alleen als er een camera bij was!)
Verder vind ik Kuil zijn of haar verhaal heel logisch alleen mis ik dan toch een afscheidsboodschap.
Mata zijn verhaal over dat Lisanne en Kris mekaar zijn kwijtgeraakt is voor mij nog logischer maar omdat ik vanaf het begin het gevoel heb dat er een kans is dat er derden bij betrokken zijn (maar inmiddels wel een stuk minder) zal ik toch eens kijken of ik zo'n misdaadscenario rond kan krijgen.
En Knut de ijsbeer. Was dat niet dat ijsbeertje dat niet helemaal goed was en door zijn moeder was afgestoten..?
Het is de autoriteiten aan te rekenen, dat ze geen reddingsploeg ingezet hebben na de mirador, onder welke weersomstandigheid dan ook.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:10 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Even als toevoeging van mijn eigen verhaal: Ik kan tot de dag van vandaag niet verklaren waarom ze niet hebben gezocht in het gebied NA de Mirador terwijl een kind kan bedenken om juist daar te gaan zoeken en niet alleen VOOR de Mirador (zal Feliciano toch ook wel gezegd hebben tegen de autoriteiten voor ze gingen zoeken) En misschien waren de meiden wel ontsnapt aan een aanval van een dier of mensen en hebben ze het op een lopen gezet. Dan kan Kuil's verhaal ook heel logisch om de hoek komen: ze durfden niet terug uit angst voor het dier? of voor de mensen die hen aanvielen? maar omdat ze gebeld hadden en iemand aan de lijn hadden wachtten ze op hulp die er in hun ogen ieder moment aan moest komen en bleven ze zitten waar ze zaten
Wellicht waren ze niet mobiel genoeg (ivm verwonding of iets dergelijks) om grotere afstanden af te leggen?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:54 schreef BertV het volgende:
[..]
Klinkt heel logisch inderdaad. behalve dat ik dan WEL het riviertje had gevolgd. Stroom op- of afwaarts. Volgens mij was afwaarts in dit geval "nogal een wandeling".
Is dat niet vaak het verschil tussen mannen en vrouwen?
Mannen proberen de weg te vinden, liever verdwalen dan hulp zoeken.
Vrouwen vragen gewoon de weg. (en wachten in dit geval op hulp)
Aan de andere kant, een Panamees die voor 911 werkt en geen engels kan... tjaquote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:10 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Even als toevoeging van mijn eigen verhaal: Ik kan tot de dag van vandaag niet verklaren waarom ze niet hebben gezocht in het gebied NA de Mirador terwijl een kind kan bedenken om juist daar te gaan zoeken en niet alleen VOOR de Mirador (zal Feliciano toch ook wel gezegd hebben tegen de autoriteiten voor ze gingen zoeken) En misschien waren de meiden wel ontsnapt aan een aanval van een dier of mensen en hebben ze het op een lopen gezet. Dan kan Kuil's verhaal ook heel logisch om de hoek komen: ze durfden niet terug uit angst voor het dier? of voor de mensen die hen aanvielen? maar omdat ze gebeld hadden en iemand aan de lijn hadden wachtten ze op hulp die er in hun ogen ieder moment aan moest komen en bleven ze zitten waar ze zaten
Heb 'm afgekeken,....indrukwekkend.quote:
Zeer plausibel scenario; ik zit op dezelfde lijn.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 08:52 schreef kuil het volgende:
Ik denk dat het ongeveer zo is gegaan:
1 april 's middags: een ongeluk, verdwaling of het feit dat de vrouwen elkaar kwijt raken is de aanleiding om rond 16:00 voor het eerst 911 te bellen. Ze zien op dat moment zelf geen mogelijkheid om voor de nacht nog terug te komen in Boquete. Maar omdat er geen hulp kan worden bereikt besluiten ze een schuilplek te zoeken en het de dag erop opnieuw te proberen.
2 april en de dagen erna: Kris en Lisanne kunnen nog steeds de weg naar de Mirador niet meer terugvinden en beginnen rondjes te lopen. Ze raken zodoende almaar verder verdwaald. Op een gegeven moment komen ze dan uit bij de rivier. Paniek gaat overheersen omdat ze geen idee hebben hoe ze zelf ooit terug moeten komen. Ze besluiten weer meerdere noodoproepen te doen maar dat wil natuurlijk niet lukken. Uiteindelijk bedenken ze dan dat het verstandiger is om op één plek te blijven en niet verder weg te lopen van de bewoonde wereld. Iets in de trant van: voor je weet ben je nog verder van huis en door te blijven waar je bent kan je het in ieder geval niet erger maken dan het al is.
Aangezien mensen (waaronder hun gastmoeder) ervan op de hoogte waren van het feit dat ze Pianista Trail zijn gaan lopen, gaan ze er die eerste dagen waarschijnlijk vanuit dat ze nog ruim op tijd gevonden zouden worden, ondanks de mislukte noodoproepen. Ze bedenken op het moment dat ze niet meer verder lopen waarschijnlijk ook dat ze slechts 15-20 km van Boquete af zijn en dat er heus wel in dit gebied naar hen gezocht zal gaan worden. Ze hebben voldoende vertrouwen in capabelheid van de politie/reddingsdienst, want dat doen Nederlanders die westerse gang van zaken gewend zijn nou eenmaal snel. Ze zullen dan ook de komende dagen voldoende hoop blijven houden op een goede afloop, en het komt niet bij hun op om een (voorlopige) afscheidsboodschap achter te laten. Al die dagen en nachten is er echter geen spoortje van hulp en hun gezondheid gaat beetje bij beetje achteruit.
8 april 's nachts: precies een week verder. De vrouwen zijn al in grote mate verzwakt en beginnen de hoop te verliezen dat ze nog gevonden gaan worden. Er vliegt die nacht een helikopter/vliegtuig over de jungle en ze besluiten de camera te gebruiken om te seinen, in de hoop toch nog opgemerkt te worden. Dit mislukt jammerlijk, maar dit levert wel de donkere foto's op die later worden teruggevonden. Na die nacht is de batterij leeg.
11 april: laatste pogingen van Kris en/of Lisanne om de hulpdiensten te bereiken. Vrij snel daarna zijn beide telefoons leeg en wordt er niets meer vastgelegd. Binnen enkele dagen komen ze beiden te overlijden.
Dat zou best eens waar kunnen zijn.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 03:48 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb een idee hoe het kan dat AL die getuigenissen "fout" waren.
- lerares taalschool ~13:00
- Casa Pedro ~14:00
- Martina ~15:00
- Oliva ~16:00+
• De meiden hebben op MAANdagmiddag al een klein stukje van de El Pianista opgelopen, maar zijn veilig op tijd teruggekeerd
• De meiden hebben allebei ongeveer dezelfde kleding bij zich:
- Kris ("la gordita" volgens Giovani van Casa Pedro) draagt op Schiphol een zwarte lycra
- Lisanne draagt op de Bocas-kaartspel foto een kort lichtblauw broekje
• Oliva beschrijft de meiden en hun kleding "een van hen had een kort broekje aan" (op MAANdag was dat Lisanne. Op DINSdag was dat Kris)
• Oliva zegt dat het "begon te betrekken" die middag. Dat is niet te zien op de foto van Kris op dinsdag 14:00, het lijkt prachtig weer met de zon die door de bladeren schijnt. Maandag kan het echter prima geweest zijn dat het begon te betrekken
Dit zou alles veel en veel logischer maken:
- de getuigen hebben niet gelogen
- de kledingbeschrijving klopt
- de meiden zijn veilig teruggekeerd die avond en de volgende dag, wetend welk pad ze moesten hebben omhoog gelopen
- ochtend -> vrijwilligerswerk zou beginnen, ging helaas niet door tot GROTE frustratie van Lisanne (die daarover zelfs met thuis communiceerde)
- erna -> tours boeken met Feliciano
- lunch -> met 2 jongens? Geen idee
- middag -> eerst per ongeluk de Alto Lino oplopen en erna alle getuigenissen, die dus 1 dag off waren, ze zijn maar tot het begin van El Pianista geweest, niet op de Mirador (dat was pas op dinsdag 13:00)
- Met name de getuigen die zeggen dat "Lisanne er ziek uitzag". Nee; ze was niet ziek, ze was pissed off dat haar werk niet doorging. De volgende dag was ze daar helemaal overheen (acceptatie) en staat ze vrolijk op de Mirador.
De getuigen zijn pas later gehoord en kunnen zich makkelijk 1 dagje vergissen. De uren kunnen dan wel correct zijn (de tijdlijn is logisch), alleen de dag niet. De "oude" getuigenissen waren voor maandag 31 maart.
Eens.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 03:56 schreef El_Matador het volgende:
Het is logischer dat ze zich 1 dag vergissen dat dan ze allemaal liegen, ben je met me eens, niet?
RIP in peacequote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:46 schreef jackie12 het volgende:
[..]
En Knut de ijsbeer. Was dat niet dat ijsbeertje dat niet helemaal goed was en door zijn moeder was afgestoten..?
Zijn dit jouw eigen stiekeme fantasietjes ofzo? Krijg een vreemd gevoel bij deze post.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:24 schreef Waterfiets88 het volgende:.
- Korte broekje; een strak en kort spijkerbroekje zit helemaal niet lekker. Misschien kreeg Kris wel schuurplekjes aan de binnenkant van haar benen. Als ik een boxershort/ onderbroek eronder aan zou hebben, hoppa broekje uit. Als ik al dagen niemand ben tegen gekomen zou ik zelfs in een string doorlopen, als ik inderdaad schuurplekjes zou hebben. Waarom ze hem dan heeft achterglaten? Wellicht geen extra ballast willen meezeulen.
De vrouw bij wie ze de kamer huurde heeft een avond doorgebracht met K&L. Zij heeft verklaard dat Lisanne erg hoestte.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 04:24 schreef El_Matador het volgende:
Met name de getuigen die zeggen dat "Lisanne er ziek uitzag". Nee; ze was niet ziek, ze was pissed off dat haar werk niet doorging. De volgende dag was ze daar helemaal overheen (acceptatie) en staat ze vrolijk op de Mirador.
Nee, volgens mij niet. Zij hebben alleen contact gehad in Bocas, waarbij verder niet bekend gemaakt is hoe ver / diep dat contact ging...quote:Op woensdag 6 augustus 2014 04:47 schreef El_Matador het volgende:
Echt? Zijn die Cornelis en Van Lieshout met de meiden meegereisd vanaf Bocas naar Boquete? Dat wist ik niet.
Dat klopt allemaal volgens mijn herinnering. Niet bekend is ook hoe innig dat contact met die twee onbekende mannen is geweest.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 05:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, volgens mij waren dat die jongens in Bocas, niet in Boquete. Maar het zou kunnen dat zij ook naar Boquete gereisd zijn (dan waarschijnlijk met Kris en Lisanne).
Er is nogal wat verwarring, lees ook WS, waar ene MarcusG mij links stuurt van Telegraaf en Elsevier.
• De taalschool op Bocas Eilanden = dezelfde als die in Boquete, alleen andere dependance
• Ingrid Lommers woont in Bocas, niet in Boquete
• Het is onduidelijk met welke 2 jongens Kris en Lisanne hebben geluncht (moet dan op zondag 30 of maandag 31 maart zijn geweest) in het Restaurant Nevis wat jij net postte
• Die jongens zijn volgens mij nooit opgespoord/ondervraagd
Als ik fout zit, corrigeer me alsjeblieft, want dit heb ik niet in detail nageplozen.
Astma en/of bronchitis is wel heel vervelend, maar geen reden tot paniek. Het zorgt er wel voor dat je snel vermoeid raakt en minder kracht hebt dan normaal. Je kan er ook een slecht humeur van krijgen, dat wel.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 09:15 schreef LaCatastrophe het volgende:
Pfff. Wàt er ook gebeurd is, het is en blijft tragisch. Ik kan me zo voorstellen dat er ook nog een moment geweest is dat Lisanne last kreeg van haar astma. Eerder had ze het hier blijkbaar ook al moeilijk mee. Puffjes zijn niet gevonden, bleek al eerder.
Als Kris daar getuige van geweest is, dan zou ik een blinde paniek snappen.![]()
Maar goed. Bleh.
Die rechts op de voorgrond - is dat Lisanne?quote:
Dus wederom zo snel als dikke stront door een dunne trechter.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:32 schreef StaceySinger het volgende:
Onderzoeker Diomedes Trejos verwacht dat het DNA-onderzoek naar de nieuwe resten op z'n vroegst vrijdag van start kan gaan, omdat eerst de forensisch antropoloog zijn werk moet doen. Raadsman Arrocha verwacht dan dat er volgende week duidelijkheid kan zijn over een mogelijke DNA-match.
links achterquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:40 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Die rechts op de voorgrond - is dat Lisanne?
Of zijn het verder allemaal andere meiden? Die mogen de Heer wel op hun blote knieën danken dat ze niet ook mee gegaan zijn naar Panama.
Dat zijn toch normale Nederlandse woorden. De slipjes en hemdjes zijn ook nog niet gevonden trouwens.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:33 schreef Pek het volgende:
[..]
Met termen als "broekje", "topje" en andere koetsiewoetsie verkleinwoordjes komt het wat ranzig over ja, van zo'n zelfverklaarde ouwe lul
Drie dagen is inderdaad veel te kort. Zeker nu bewezen is dat twee jonge vrouwen, amper volwassen, zich nog ruim een week in leven hebben gehouden, voordat ze aan een gruwelijke hongerdood, of erger, zijn overleden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:33 schreef kuil het volgende:
Pas na 8 dagen werden voor het eerst speurhonden ingezet bij de zoektocht. Rijkelijk laat.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ndse-vrouwen-panama/
En dit is eigenlijk ook wel vrij schrijnend.
[..]
er rijden ook gewoon 4w drive auto's het pianista pad opquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:40 schreef theavenger_ep het volgende:
Ik vraag me nog af of die paden niet gebruikt worden door cross motoren et cetera:
Er wordt daar genoeg georganiseerd en zijn er dus de nodige motocrossers actief:
http://www.hablayapanama.com/ecotourism/atv.html
Ja, ik vermoed dat Kris eerder is overleden. Vervolgens heeft Lisanne het broekje van haar afgetrokken (ze was tot op het bot vermagerd, dus de knopen hoefden niet los).quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Heel luguber wat ik nu denk, maar misschien was een van de twee wel overleden en hield de ander dieren op afstand s nachts?
Geen idee hoor.
Ze zijn min of meer samen gevonden, maar een van de twee moet toch eerder overleden zijn. Kans op tegelijk overlijden is klein lijkt me.
Dat ze dan toch zijn samengebleven tot het eind...
Ik ga niet beweren dat ik alle 50 threads heb gelezen, maar hebben jullie al consensus over de doodsoorzaak van deze meiden? Hoe ga je dood in zo'n jungle als je geen ongeluk krijgt of gebeten wordt door een naar beestje? Het is er nat genoeg om water te kunnen drinken, toch? Valt er iets te snacken, ik las iets over vruchten? Word je snel ziek, onderkoeling, diarree? Een combinatie van dit soort dingen die je uiteindelijk om zeep helpen? Wie weet dit?quote:Drie dagen is inderdaad veel te kort. Zeker nu bewezen is dat twee jonge vrouwen, amper volwassen, zich nog ruim een week in leven hebben gehouden, voordat ze aan een gruwelijke hongerdood, of erger, zijn overleden.
Dat zouden de ouders moeten weten. Zelf heb ik ook veel last van astma, maar ik gebruik geen inhaler, omdat ik het gebruik van medicijnen voor mezelf zo veel mogelijk wil beperken.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:51 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat is dus nog iets wat ik niet snap. Ik ben zelf astmapatient (en ok, de ene is de andere niet), maar wat ik weet van astma is dat het opspeelt in vochtige, warme omgevingen. Met name vocht is een ramp. Lisanne had er ook last van in panama, zo bleek uit getuigenverklaringen.
Maar, als je astmatisch bent en je gaat wandelen, dan ga je als je slim bent, niet zonder je inhaler op stap. Die neem je mee. Ze zijn klein en wegen niks. Sterker nog; ik heb er in elke tas die ik heb standaard een zitten, dus ik hoef ze niet eens in te pakken.
Maar.. waar is dan die van Lisanne?
Nog niet, maar Pittí is in staat van verdenking gesteld.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:20 schreef Mani89 het volgende:
Zijn jullie er al achter gekomen wie het heeft gedaan?
Dat jij er een fantasietje achter zoekt zegt meer iets over jou dan over mijquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:29 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Zijn dit jouw eigen stiekeme fantasietjes ofzo? Krijg een vreemd gevoel bij deze post.
Binnen 10 dagen ben je niet tot op het graad vermagerdquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, ik vermoed dat Kris eerder is overleden. Vervolgens heeft Lisanne het broekje van haar afgetrokken (ze was tot op het bot vermagerd, dus de knopen hoefden niet los).
Het broekje van Lisanne zelf was tot op de draad versleten, dus ze wilde het broekje van Kris aantrekken. Maar bij nader inzien kon ze dat toch niet over haar hart verkrijgen, waarna ze het broekje maar heeft laten liggen.
Of Lisanne haar vriendin Kris nog een provisorisch graf heeft gegeven, is nog onbekend.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:24 schreef Waterfiets88 het volgende:
Het lijkt alsof velen hier, evenals de ouders van Kris Kremers, het liefst cowboyverhalen produceren en onlogica willen zoeken in gebeurtenissen die ook makkelijk logisch te verklaren zijn.
Mij lijkt een scenario erg waarschijnlijk, zoals ook al eerder is omschreven, dat er iets gebeurd is waardoor de meiden beseften dat ze niet meer voor het donker terug zouden komen. Vervolgens een plekje gezocht om de nacht door te komen en in de ochtend niet meer weten of ze naar links of naar rechts moesten.
Ook het scenario dat ze uiteindelijk in de buurt van de rivier zijn gebleven, in de hoop te worden gevonden lijkt me wel waarschijnlijk. Hoe het werkt met het meestromen van lichaamsdelen met een rivier, geen idee, maar zal ook wel verklaard kunnen worden. Ik denk wel dat ze tot het einde bij elkaar zijn gebleven.
De onlogica van de BH's, foto's en de korte broek van Kris valt ook logischer te beredeneren.
- BH's; als ze >7 dagen hebben geleefd, dan doe je wel een keer je BH uit. Zeker van die beugelBH's, die gaan irriteren op een gegeven moment. Daarna doe je hem waarschijnlijk niet meer aan.
- Foto's; Al aan gedacht dat de camera misschien stuk is gegaan? Een flinke tik of waterschade en hij werkt niet meer goed. Misschien zijn die 3 foto's idd gebruikt voor de flits en deed hij het daarna niet meer. De zwarte foto's kunnen ook niks zijn. Dat de camera is blijven hangen en foto's is blijven maken in het hoesje, of gewoon zwarte plaatjes heeft opgeslagen. Bij kortsluiting in de camera kan hij het soms na enkele dagen in ene weer doen. Kan de periode 1-8 april verklaren.
- Korte broekje; een strak en kort spijkerbroekje zit helemaal niet lekker. Misschien kreeg Kris wel schuurplekjes aan de binnenkant van haar benen. Als ik een boxershort/ onderbroek eronder aan zou hebben, hoppa broekje uit. Als ik al dagen niemand ben tegen gekomen zou ik zelfs in een string doorlopen, als ik inderdaad schuurplekjes zou hebben. Waarom ze hem dan heeft achterglaten? Wellicht geen extra ballast willen meezeulen.
Ik zeg niet dat dit dé verklaringen zijn. Maar een beetje logica is wel te vinden achter het verdwaalverhaal. Enige gekke blijft dat er niks is achtergelaten. Als ik geen bereik zou hebben zou ik een smsje proberen te sturen, maar mogelijk was de batterij wel al vrij snel op. Volgens mij kan je met een lege telefoon nog een tijdje het noodnr proberen te bellen, maar dat weet ik niet zeker.
Waar? In je onderbuik?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:29 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Zijn dit jouw eigen stiekeme fantasietjes ofzo? Krijg een vreemd gevoel bij deze post.
Nee, links-achter herken ik als Kris - dat kan niet missen. Maar rechts-voor, dat zou Lisanne kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.quote:
Nee, er is nog geen enkel idee over de uiteindelijke doodsoorzaak. Een langzame hongerdood is misschien nog het minst gruwelijke scenario.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:50 schreef Sjongejonge11 het volgende:
[..]
Ik ga niet beweren dat ik alle 50 threads heb gelezen, maar hebben jullie al consensus over de doodsoorzaak van deze meiden? Hoe ga je dood in zo'n jungle als je geen ongeluk krijgt of gebeten wordt door een naar beestje? Het is er nat genoeg om water te kunnen drinken, toch? Valt er iets te snacken, ik las iets over vruchten? Word je snel ziek, onderkoeling, diarree? Een combinatie van dit soort dingen die je uiteindelijk om zeep helpen? Wie weet dit?
Dat misschien dan niet, maar dat ze een kilo of 10 zijn afgevallen in die week, dat zou me niets verbazen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:53 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Binnen 10 dagen ben je niet tot op het graad vermagerd
Sorry maar het helemaal niet mee eens.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]Volledig mee eens, krachtig samengevat.
Wat betreft die sms: misschien hebben ze dat wel geprobeerd; we weten dat nog niet wat de telefoongegevens zijn nog stééds niet vrijgegeven. De verwachting is wel dat dat voor de kerst nog gaat gebeuren.
Aangenomen wordt dat de tijdregistratie van de camera en telefoons niet was verstoord. Feit is dan dat op 8 en 11 april nog gebruik gemaakt is door de camera en een van de telefoons. Onbekend is uiteraard door wie. Maar het feit dat ze gebruikt zijn, impliceert dat de batterijen dus nog niet helemaal leeg waren. Tenzij je wil veronderstellen dat een van de indianen de batterij even in zijn hut heeft opgeladen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:04 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Sorry maar het helemaal niet mee eens.
Dan ga je dus als na de kortsluiting van de camera, de camera het opeens na 8 dagen weer doet 90 fotos maken in het donker?
Laat je niets maar dan ook helemaal niets achter voor de nabestaanden?
En nee een telefoon die leeg is is leeg en kan je na 11 dagen geen noodoproep mee maken.
En waarom zouden ze voor het donker niet terug kunnen komen? het was tussen 15 en 16 dat ze een noodoproep maakten. Dan hadden ze iig nog ruim 2 tot 3 uur de tijd in het licht om iig weer op de Mirador terug te komen.
Dus 2 meter verwijderd van de dood.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:14 schreef A_Fortiori het volgende:
Herinner me opeens een hikevakantie met 3 vriendinnen in de Cevennes, Frankrijk.
We waren net 20. Op een dag te laat vertrokken en de schemering trad in. Dwalend bij het eerste beste huis aangebeld, waar we gelukkig met onze tentjes konden overnachten. Zij lieten ons onze gang gaan en de bewoners lette dus niet op waar we de haringen inprikten. De ochtend er op bleken we nog geen 2 meter van een mini ravijntje te staan. Echt, dat scheelde weinig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |