abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 27 juli 2014 @ 10:59:44 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142773107
Hallo, Omdat er om de 3 maand hier wel een topic verschijnt over het aansluiten van een elektrisch kooktoestel of fornuisgroep, leek het mij een goed idee om hier een min of meer centraal topic over te beginnen.

In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken.
Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.

Als de groep wel bedraad is dan moet er ergens in de buurt van het kooktoestel een vijfpolige perilex wandcontactdoos in de muur zitten.


Afbeelding 1 : Voorbeeld van een inbouw Perilex wandcontactdoos


Afbeelding 2 : Perilex wandcontactdoos na het verwijderen van het deksel.

De contacten van een perilex wandcontactdoos zijn geschikt voor maximaal 16 Ampere, 400-230 Volt wisselspanning.

Als de aansluiting in de keuken nog niet bedraad is, dan loopt er als het goed is een 19 mm leiding vanaf de perilex inbouwdoos naar de meterkast.

Bedraden


Afbeelding 3 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 2 x 230 V
Hoge resolutie ---> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020265.jpg

In dit geval moeten er 5 draden door de leiding getrokken worden :

2 x Bruin = De fasen
2 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Alle draden moeten een doorsnede van 2,5 mm² hebben !


Afbeelding 4 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 3 x 400 V
Hoge resolutie --> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020263.jpg

In dit geval moeten er ook 5 draden door de leiding getrokken worden, met als verschil dat

3 x Bruin = De fasen
1 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Ook hier moeten de draden een doorsnede van 2,5 mm² hebben.

De kleuren Zwart, Zwart-Wit en Grijs zijn ook toegestaan om te gebruiken als fase draad, wel moeten deze draden een doorsnede hebben van 2,5 mm² ![/b]

[b]:? Wanneer heb ik nou een 2 x 230 Volt aansluiting of een 3 x 400 Volt aansluiting nodig :?


Op één normale groep kun je maximaal (230 Volt netspanning x 16 Ampere van de zekering =) 3680 watt aansluiten

Op een 2 x 230 Volt aansluiting kun je maximaal een kooktoestel aansluiten van 2 x 3680 watt = 7360 watt.

Heeft jou kooktoestel een vermogen wat groter is dan 7360 watt dan moet je hem aansluiten op een driefase aansluiting.

:? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is :?

Meten is weten zeggen wij altijd in de elektrotechniek, je zult er dus een multi-meter of iets dergelijks bij moeten pakkende om te weten te komen hoe het één en ander aangesloten is. De nul is in 99,9 % van de gevallen linksboven aangesloten. Als je dan van links naar rechts en van boven naar beneden meet dan meet je de volgende spanningen.

Bij 2 x 230 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
Tussen linksboven en links onder : 230 V
Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V

Bij 3 x 400 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 230 V
Tussen linksboven en linksonder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsonder : 230 V
Tussen rechtsboven en linksonder : 400 V
Tussen rechtsboven en rechtsonder : 400 V
Tussen linksonder en rechtsboven : 400 V

Kortom bij een 3 x 400 V aansluiting :

Tussen de (bruine draden) fasen onderling staat altijd ---------------> 400 V
Tussen de (één enkele bruine draad en een blauwe draad) fase en de nul staat altijd ----------------> 230 V

:? Hoe kan ik een kookgroep herkennen in de meterkast :?

Een kookgroep die gebruikt kan worden voor een 2 x 230 V aansluiting ziet er als volgt uit :
Als voorbeeld neem ik automaten van het merk Hager. Natuurlijk maakt iedere fabrikant zijn eigen kookgroepautomaten. Die van jou hoeft dus niet perse een Hager automaat te zijn !

Een hager 2x230V kookgroep ziet er als volgt uit :



Feitelijk is een koopgroep, hetzelfde als twee losse B 16 Ampere automaten.
Met wel één heel belangrijk verschil !

Op het moment dat de automaat zich bij een fout uitschakeld, schakeld de automaat alle twee de fasen tegelijk uit ! Dit zul je ook merken bij het inschakelen omdat beide zijden van de automaat alleen tegelijk in en uit zijn te schakelen.

Een hager 3x400V ziet er als volgt uit :



Als je een 3 fase groep aan wilt sluiten om het fornuis op aan te sluiten moet je altijd een 4 polige (3 fase en nul) B16 Ampere automaat nemen. Ook hier zul je ontdekken dat de automaat alle 3 van de fase en nul tegelijk in en uit schakeld.

Ik denk dat ik met dit topic toch wel aardig heb laten zien hoe je een fornuis aan moet sluiten *O*
Tips, suggesties voor dit topic ? Laat het gerust horen !

Ook als je er zelfs met behulp van dit topic niet uitkomt, laat het gerust even weten en we zullen kijken wat we voor jou kunnen betekenen :s) *O*
  Moderator zondag 27 juli 2014 @ 11:03:37 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142783065
Bedankt Vonkenboer!

En voor het geval mijn vorige post niet meer te vinden is achter het slotje (met wat aanvullingen):
quote:
Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.
Waarschijnlijk ben ik door de keukenboer op het idee gebracht dat we geen "krachtgroep" nodig hadden, maar alleen een "kookgroep". En dan staar je je nog wel eens blind op iets. Alleen kwam ik toen dus ook ergens tegen dat 2P+2N op dezelfde fase moet. Dat leek me echter niet handig in verband met de belasting per fase. (Misschien is dat alleen als je maar 1 fase hebt, dan heb je niet echt keus).

Een "nadeel" van een 3P+N groep kan zijn dat die meer ruimte inneemt in de kast. Ook zit je dan vast aan vierpolige ALS, terwijl je anders drie tweepolige ALS kunt aanleggen, alle drie op hun eigen fase (of mag je niet twee verschillende fasen van twee tweepolige ALS in een 2 x 230 V "kookgroep" gebruiken?).

Maar ik denk dat ik dat toch het advies van Bijvlagenzinvol volg en voor de "krachtgroep" ga. Nu nog een keuze maken tussen de verschillende merken groepenkasten... En hoe dat dan aangesloten moet worden (zal daarvoor even een ander draadje zoeken, dat is een beetje off-topic hier denk ik).

Toch nog even voor alle duidelijkheid, er is geen voorschrift dat een 2P+2N (2 x 230V) "kookgroep" op twee verschillende fasen verbied?

Nogmaals bedankt Bijvlagenzinvol! Wel degelijk zinvol voor mij ;) ^O^
  Moderator zondag 27 juli 2014 @ 19:24:36 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142786597
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
Toch nog even voor alle duidelijkheid, er is geen voorschrift dat een 2P+2N (2 x 230V) "kookgroep" op twee verschillende fasen verbied?
Nee, er is naar mijn weten geen voorschrift dat dit verbied.
  zondag 27 juli 2014 @ 21:23:22 #5
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_142791848
Ik heb een appartementje gekocht in een oud huis en ben druk aan het klussen. Aangezien de gasleiding ergens lekt en ik alleen gas zou gaan gebruiken om op te koken heb ik maar besloten gas helemaal de deur uit te doen. Ik moet dus elektrisch gaan koken. Ik ben halverwege met het aanleggen van elektriciteitsdraden voor een perilex stopcontact (2x blauw, 2x bruin en 1x aarde). Via Liander heb ik al een aanvraag gedaan om de hoofdaansluiting te verzwaren naar 35A. Een 3 fasen aansluiting leek mij wat overdreven en geen idee of dat uberhaupt mogelijk is ivm de leeftijd van het huis.

Zojuist dus even op internet aan het kijken voor een inductie fornuis. Het moet een vrijstaand apparaat worden. Blijken bijna al die dingen rond de 10 kW te gebruiken. Waarschijnlijk omdat er ook een oven in zit. In mijn gedachten had ik de oven op een apart stopcontact willen aansluiten en het kookgedeelte op de perilex.

Iemand enig raad in deze situatie?
pi_142791909
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
Een "nadeel" van een 3P+N groep kan zijn dat die meer ruimte inneemt in de kast Ook zit je dan vast aan vierpolige ALS, terwijl je anders drie tweepolige ALS kunt aanleggen, alle drie op hun eigen fase (of mag je niet twee verschillende fasen van twee tweepolige ALS in een 2 x 230 V "kookgroep" gebruiken?).
Dat werkt niet.

Een ALS meet het verschil tussen de stroom door de fase en de nul, en als dat verschil te groot is (bv > 30mA) -> ERROR

Je kunt niet 2 fasen via 1 nulleiding (in het apparaat zitten die bij aansluiting op 2 fasen gekoppeld) aansluiten en dan nog verwachten dat de meting klopt aangezien er dan ook stroom tussen de fasen onderling gaat lopen.

(Een 3 fase ALS telt de stromen van alle fasen bij elkaar op, en vergelijkt die uitkomst met de stroom door de nul)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-07-2014 21:37:34 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator zondag 27 juli 2014 @ 22:19:08 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142793914
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat werkt niet.

Een ALS meet het verschil tussen de stroom door de fase en de nul, en als dat verschil te groot is (bv > 30mA) -> ERROR

Je kunt niet 2 fasen via 1 nulleiding (in het apparaat zitten die bij aansluiting op 2 fasen gekoppeld) aansluiten en dan nog verwachten dat de meting klopt aangezien er dan ook stroom tussen de fasen onderling gaat lopen.

(Een 3 fase ALS telt de stromen van alle fasen bij elkaar op, en vergelijkt die uitkomst met de stroom door de nul)
Dat kan inderdaad niet :)
pi_142795203
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 21:23 schreef dragonrider het volgende:
Iemand enig raad in deze situatie?
Probeer eerst eens te kijken of je 3 fasen kunt krijgen, plaats eventueel een foto van je meterkast (en dan met name het deel waar je hoofdzekering(en) zitten, dus voor de energiemeter.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 28 juli 2014 @ 09:25:27 #9
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_142803855
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Probeer eerst eens te kijken of je 3 fasen kunt krijgen, plaats eventueel een foto van je meterkast (en dan met name het deel waar je hoofdzekering(en) zitten, dus voor de energiemeter.)
Dit is de meterkast:

pi_142805080
quote:
Dat werkt niet.

Een ALS meet het verschil tussen de stroom door de fase en de nul, en als dat verschil te groot is (bv > 30mA) -> ERROR

Je kunt niet 2 fasen via 1 nulleiding (in het apparaat zitten die bij aansluiting op 2 fasen gekoppeld) aansluiten en dan nog verwachten dat de meting klopt aangezien er dan ook stroom tussen de fasen onderling gaat lopen.

(Een 3 fase ALS telt de stromen van alle fasen bij elkaar op, en vergelijkt die uitkomst met de stroom door de nul)
Ergens dacht ik dat ook al, maar was een beetje uit op een reactie van jullie. ;) Daarvoor dank, nu is volgens mij alles duidelijk.

Ik heb dus sowieso een 4-polige ALS (of alamat) nodig voor de kookgroep (waarvan ik dan een volwaardige krachtgroep maak in de keuken met drie fasen).

Nu nog bedenken of ik de overige automaten achter een tweepolige of vierpolige ALS zet, of toch allemaal alamaten zoals bij Bijvlagenzinvol. Ligt ook een beetje aan de extra kosten.

Zit nu te twijfelen tussen twee opties:

• Krachtgroep als alamat en drie tweepolige ALS voor de overige groepen
• Alle automaten als alamat uitvoeren (afhankelijk van de extra kosten dus)

Eventueel is er nog een derde optie:

• Twee vierpolige ALS met de krachtgroep en overige groepen hierachter

Het nadeel hiervan is dat ik dan nog maar 7 andere groepen aan kan sluiten, dat zou misschien net genoeg zijn, maar dan eigenlijk wil ik nog wel de mogelijkheid hebben om uit te breiden en misschien moeten er sowieso nieuwe groepen bij voor in de keuken, omdat er een aantal apparaten van 2-3kW zijn die nu nog geen eigen groep hebben.
pi_142827996
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 09:25 schreef dragonrider het volgende:
Dit is de meterkast:

[ afbeelding ]
Zou zomaar kunnen dat daar in die kast onder de meter al een 3 fase aansluiting aanwezig is. Bel je netbeheerder even, en vraag wat het kost om er een 3 fase aansluiting van te maken. Je groepenkast moet toch al vervangen worden schat ik zo, tenzij je er een kast met een kookgroep naast wilt plakken
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142828273
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 10:59 schreef Vonkenboer het volgende:
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken.
Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Is dit een echte regel? we hebben een redelijk nieuw huis (9 jaar oud), maar we hebben in de keuken geen perplex-aansluiting naast ons gasaansluiting. Wel een normale WCD dus.
pi_142828590
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 21:41 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Is dit een echte regel? we hebben een redelijk nieuw huis (9 jaar oud), maar we hebben in de keuken geen perplex-aansluiting naast ons gasaansluiting. Wel een normale WCD dus.
Ook niet in een kast naast de plaats van het kooktoestel? De loze leiding word meestal op 60 cm uit de vloer geplaatst en kijk anders eens in de meterkast of hier loze leidingen uit vloer of plafond komen.
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 21:48:53 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142828626
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 21:48 schreef exlurker het volgende:

[..]

Ook niet in een kast naast de plaats van het kooktoestel? De loze leiding word meestal op 60 cm uit de vloer geplaatst en kijk anders eens in de meterkast of hier loze leidingen uit vloer of plafond komen.
Wat exlurker zegt; dat is wel de normale gang van zaken :)
pi_142829511
hnmm... ik heb wel een loze leiding uit de vloer. Wellicht dat dat richting de keuken gaat. Ik zal een keer eens even de bouwplattegrond bij pakken. (dat is iets eenvoudiger dan onder of achter de kasten te spieken.
pi_142829614
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 22:09 schreef athlonkmf het volgende:
hnmm... ik heb wel een loze leiding uit de vloer. Wellicht dat dat richting de keuken gaat. Ik zal een keer eens even de bouwplattegrond bij pakken. (dat is iets eenvoudiger dan onder of achter de kasten te spieken.
Zet er een stofzuiger op, en luister in de keuken of je er iets van hoort.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 22:11:54 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142829628
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 22:09 schreef athlonkmf het volgende:
hnmm... ik heb wel een loze leiding uit de vloer. Wellicht dat dat richting de keuken gaat. Ik zal een keer eens even de bouwplattegrond bij pakken. (dat is iets eenvoudiger dan onder of achter de kasten te spieken.
Het gebeurt ook wel eens dat men bijvoorbeeld een wcd voor vonkontsteking monteert op een perilex inbouwdoos en dat ze die in de meterkast weer oppakken en op een willekeurige groep er bij op maken :)
  maandag 28 juli 2014 @ 22:20:02 #18
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_142830075
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zou zomaar kunnen dat daar in die kast onder de meter al een 3 fase aansluiting aanwezig is. Bel je netbeheerder even, en vraag wat het kost om er een 3 fase aansluiting van te maken. Je groepenkast moet toch al vervangen worden schat ik zo, tenzij je er een kast met een kookgroep naast wilt plakken
Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?

Ik heb trouwens net die draden 2x blauw, 2x bruin en 1x aarde aangelegd. Heb ik hier dan nog wat aan als het omgezet wordt naar 3 fasen?
pi_142830364
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 22:20 schreef dragonrider het volgende:
Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?
Yup, je hebt gelijk, zo te zien waarschijnlijk wel.

quote:
Ik heb trouwens net die draden 2x blauw, 2x bruin en 1x aarde aangelegd. Heb ik hier dan nog wat aan als het omgezet wordt naar 3 fasen?
Je kunt dan 1 blauwe draad 'omcoderen' naar bruin, blijft een beetje behelpen, maar ik weet niet hoeveel werk het is om een nieuwe draad te trekken.

Evengoed ben je dan wel gelijk van al je andere problemen af. Niks lekkerder dan 3 x 25A. (Nou ja, 3 x 35A wel natuurlijk, maar dat kost je 500,- aan capaciteitstarief extra. :D )
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142839696
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 22:20 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?

Ik heb trouwens net die draden 2x blauw, 2x bruin en 1x aarde aangelegd. Heb ik hier dan nog wat aan als het omgezet wordt naar 3 fasen?
Hou er wel rekening mee dat er ook een hoofdschakelaar tussen geplaatst dient te worden en zeker bij 3 fasen
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 14:43:52 #21
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_142957079
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 08:38 schreef exlurker het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat er ook een hoofdschakelaar tussen geplaatst dient te worden en zeker bij 3 fasen
Ik hou het in eerste instantie toch maar bij 1 fasen. Heb via Liander een aanvraag gedaan voor een 35A hoofdzekering. Klopt het dat dan ook gelijk de huidige ferraris meter vervangen moet worden?
  Moderator vrijdag 1 augustus 2014 @ 18:46:34 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142964879
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 14:43 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Ik hou het in eerste instantie toch maar bij 1 fasen. Heb via Liander een aanvraag gedaan voor een 35A hoofdzekering. Klopt het dat dan ook gelijk de huidige ferraris meter vervangen moet worden?
Ja, als je nu eenfase aansluiting hebt en een driefase aansluiting wilt hebben dan moet de huidige ferraris meter ook vervangen worden. :)
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 19:26:28 #23
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_142966050
Ik wil dus alleen van een 25 naar een 35A. Moet de meter dan vervangen worden, volgens de mevrouw aan liander wel..
  Moderator vrijdag 1 augustus 2014 @ 21:12:28 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142969808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 19:26 schreef dragonrider het volgende:
Ik wil dus alleen van een 25 naar een 35A. Moet de meter dan vervangen worden, volgens de mevrouw aan liander wel..
Vaak doen ze dat er automatisch er bij :); soms plaatst men een slimme meter.
pi_142971087
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 19:26 schreef dragonrider het volgende:
Ik wil dus alleen van een 25 naar een 35A. Moet de meter dan vervangen worden, volgens de mevrouw aan liander wel..
Volgens mij MOET dat niet.

Ze proberen het wel te pushen, maar je hebt het recht om de meterwissel te weigeren.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_143116440
Hallo Vonkenboer,
Voor het aansluiten van een (ikea) kookplaat, heb ik het volgende gedaan: https://www.dropbox.com/s/ybo1s8lay8qc4tz/20140806_094810.jpg. Dit is de aansluiting van een perilex stekker met hier achter een 2x230v groep. Is dit correct gedaan?

Met vriendelijke groet,
Roan
pi_143121262
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 10:14 schreef Dyfax het volgende:
Hallo Vonkenboer,
Voor het aansluiten van een (ikea) kookplaat, heb ik het volgende gedaan: https://www.dropbox.com/s/ybo1s8lay8qc4tz/20140806_094810.jpg. Dit is de aansluiting van een perilex stekker met hier achter een 2x230v groep. Is dit correct gedaan?

Met vriendelijke groet,
Roan
Edit: Oeps, niet dus. wat exlurker hieronder zegt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Nixxor op 06-08-2014 15:29:46 ]
pi_143124020
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.

Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
pi_143125592
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.

Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
Sorry dat wist ik niet. Is het omdat er anders teveel stroom door 1 draad gaat?
Ik neem aan dat L1 en L2 wel van dezelfde fase moeten komen. Anders sluit je de boel toch kort?
pi_143127826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 15:30 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Sorry dat wist ik niet. Is het omdat er anders teveel stroom door 1 draad gaat?
Ik neem aan dat L1 en L2 wel van dezelfde fase moeten komen. Anders sluit je de boel toch kort?
de twee groepen moeten altijd wel achter dezelfde aardlekschakelaar zitten
pi_143155813
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.

Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
Dus op dit moment heb ik het aangesloten als een 1x230v, en gebruik nu één groep?
Het is dan wel zeer verwarrend dat hun voor 2 groepen 400v noteren, dit is totaal niet logisch. Hierdoor komt de vraag naar boven, wat als de perilex uitgang wel 3x400v zou zijn, hoe zou dan dit kookstel dan geïnstalleerd moeten worden?
pi_143156862
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 09:30 schreef Dyfax het volgende:

[..]

Dus op dit moment heb ik het aangesloten als een 1x230v, en gebruik nu één groep?
Het is dan wel zeer verwarrend dat hun voor 2 groepen 400v noteren, dit is totaal niet logisch. Hierdoor komt de vraag naar boven, wat als de perilex uitgang wel 3x400v zou zijn, hoe zou dan dit kookstel dan geïnstalleerd moeten worden?
Inderdaad het toestel is nu aangesloten op 1 groep 230V en waarschijnlijk afgezekerd met 16 A wat problemen kan geven als alle platen gelijktijdig gebruikt worden.

Op een perilex wandcontact doos is ook 230V aanwezig, een kookplaat werkt namelijk altijd op 230V, alleen worden deze dan verdeeld over 3 fasen + nul (400V) of 2x 230V (2groepen)

De kleuren van draad op de contacten bij een perilexwandcontactdoos 2x230V is meestal
L1+ L2 = blauw - bruin 230V
N + L3 = blauw - bruin 230V
aarde = geel/groen

perilexwandcontactdoos 400V
L1+N = bruin-blauw 230V
L2+N = bruin-blauw 230V
L3+N = bruin-blauw 230V
L1+L2 = bruin-bruin 400V
L1+L3 = bruin-bruin 400V
L2+L3 = bruin-bruin 400V
aarde = geel/groen

Als er 3 fasen aanwezig zijn op de wandcontactdoos dan kan je altijd 1 fase laten vervallen door een zekering te verwijderen (mocht die aanwezig zijn) en de vrije draad naar de kookplaat goed af te isoleren
pi_143183870
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.

Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
Nee. Gewoon nee.

2 nuldraden op de (enige!!!!!) 'N' is onveilig. Als er ooit ergens een los contact bij 1 van de 2 nuldraden ontstaat loopt er dus bij max belasting 32A door een 2,5mm2 (en bij het snoer zo te zien zelfs door een 1,5mm2).

Niet goed, moet je niet willen...

Deze plaat is gewoon niet geschikt voor 2 x 230V (bij 2 x 16A).

Tenzij de aansluitwaarde < 3680W is, maar dan zou het niet logisch zijn dat er een 2 fasen aansluiting op gemaakt kan worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 07-08-2014 23:38:34 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_143194592
De kookplaat werkt met 4 zones: 2x 1200W , 1800W en 2300W = 6500W
De meterkast heeft voor de kookplaat 2x230V met 16A

https://www.dropbox.com/s/ybo1s8lay8qc4tz/20140806_094810.jpg

Conclusie schema 1 of 2 gebruiken uit de afbeelding ? Dus of schema 1 met twee fase draden L1 en L2. Of schema 2 met één fase draad L1.
pi_144093835
Hoi, Ik heb zojuist een nieuw inductiefornuis gekocht dat met een perilex stekker aangesloten moet worden (perilex wandcontactdoos is aanwezig). Om kosten te besparen zat ik er over te denken om dit zelf te doen en nu had ik een paar vraagjes. Is dit iets dat moet lukken met een beetje handigheid, of wordt het echt afgeraden om zelf te doen? Als het verkeerd aangesloten wordt, is het risico dat het apparaat schade oploopt groot, of gebeurt er dan gewoon niets?

Ik heb foto's gemaakt van het fornuis en de meterkast: http://imgur.com/a/Hd0KR

Bij de gamma heb ik een stekker gekocht, er zit alleen geen kabel aan en ik had geen idee wat voor kabel ik moest hebben, hoe kom ik hier achter? Zijn de kabels voor 2x230V en 3x400V ook verschillend? Ik zag trouwens helemaal geen kabels met 5 draden erin.

Als ik de meterkast moet geloven dan moet ik me dus aan de 2x230V schem's houden?
pi_144105363
Na het uitstekende verhaal van Vonkenboer zou er eigenlijk niets meer te vragen moeten zijn. Toch heb ik een vraagje.

In het gebouw waar ik af en toe klusjes doe zit in de keuken een perilex aansluiting. Het is een 3 fasen aansluiting (3 x 400V). Die aansluiting wordt niet gebruikt. Nu wil men een zware koffiemachine (220V - 2200W) aanschaffen. Er is geen extra stopcontact beschikbaar en daarom dacht ik een van de fasen van de perilex aansluiting te gebruiken. Mijn idee is om een van de L polen te nemen en de N en uiteraard de aarde en daarop een gewoon stopcontact aan te sluiten. De perilex aansluiting is beveiligd met een aparte groepenschakelaar.
Kan ik dat doen?
  Moderator dinsdag 2 september 2014 @ 18:19:50 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144107619
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 17:10 schreef Hulpje het volgende:
Na het uitstekende verhaal van Vonkenboer zou er eigenlijk niets meer te vragen moeten zijn. Toch heb ik een vraagje.

In het gebouw waar ik af en toe klusjes doe zit in de keuken een perilex aansluiting. Het is een 3 fasen aansluiting (3 x 400V). Die aansluiting wordt niet gebruikt. Nu wil men een zware koffiemachine (220V - 2200W) aanschaffen. Er is geen extra stopcontact beschikbaar en daarom dacht ik een van de fasen van de perilex aansluiting te gebruiken. Mijn idee is om een van de L polen te nemen en de N en uiteraard de aarde en daarop een gewoon stopcontact aan te sluiten. De perilex aansluiting is beveiligd met een aparte groepenschakelaar.
Kan ik dat doen?
Ombouwen van perilex naar een gewone 230V eindgroep is niet zo makkelijk als je denkt; sowieso moet je van de perilex 400V aansluiting de aders die je niet gebruikt verwijderen (de L2, L3) en de automaat in de meterkast vervangen voor een gewone 230V 16A eindgroep.

De perilex inbouwdoos is dan weer groter dan een normale inbouwdoos maar daar zijn dan weer IDEAAL verloopringen voor te krijgen. Met deze ringen kun je een perilex inbouwdoos geschikt maken voor montage van een gewoon stopcontact. :)
pi_144111684
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:54 schreef McNasty het volgende:
Hoi, Ik heb zojuist een nieuw inductiefornuis gekocht dat met een perilex stekker aangesloten moet worden (perilex wandcontactdoos is aanwezig). Om kosten te besparen zat ik er over te denken om dit zelf te doen en nu had ik een paar vraagjes. Is dit iets dat moet lukken met een beetje handigheid, of wordt het echt afgeraden om zelf te doen? Als het verkeerd aangesloten wordt, is het risico dat het apparaat schade oploopt groot, of gebeurt er dan gewoon niets?

Ik heb foto's gemaakt van het fornuis en de meterkast: http://imgur.com/a/Hd0KR

Bij de gamma heb ik een stekker gekocht, er zit alleen geen kabel aan en ik had geen idee wat voor kabel ik moest hebben, hoe kom ik hier achter? Zijn de kabels voor 2x230V en 3x400V ook verschillend? Ik zag trouwens helemaal geen kabels met 5 draden erin.

Als ik de meterkast moet geloven dan moet ik me dus aan de 2x230V schem's houden?
Oh, en zijn er sowieso wel 2xblauw/2xbruin/ kabels te vinden? Ik zie ze alleen met 2xzwart/bruin/blauw of hele andere kleuren.
pi_144114580
quote:
Ombouwen van perilex naar een gewone 230V eindgroep is niet zo makkelijk als je denkt; sowieso moet je van de perilex 400V aansluiting de aders die je niet gebruikt verwijderen (de L2, L3) en de automaat in de meterkast vervangen voor een gewone 230V 16A eindgroep.

De perilex inbouwdoos is dan weer groter dan een normale inbouwdoos maar daar zijn dan weer IDEAAL verloopringen voor te krijgen. Met deze ringen kun je een perilex inbouwdoos geschikt maken voor montage van een gewoon stopcontact. :)
Ik vergat erbij te vermelden dat ik het nieuwe stopcontact met een 16A automaat wil zekeren. De perilex doos kan dan intact blijven voor eventueel toekomstig ander gebruik.
pi_144139918
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 11:54 schreef McNasty het volgende:
Hoi, Ik heb zojuist een nieuw inductiefornuis gekocht dat met een perilex stekker aangesloten moet worden (perilex wandcontactdoos is aanwezig). Om kosten te besparen zat ik er over te denken om dit zelf te doen en nu had ik een paar vraagjes. Is dit iets dat moet lukken met een beetje handigheid, of wordt het echt afgeraden om zelf te doen? Als het verkeerd aangesloten wordt, is het risico dat het apparaat schade oploopt groot, of gebeurt er dan gewoon niets?

Ik heb foto's gemaakt van het fornuis en de meterkast: http://imgur.com/a/Hd0KR

Bij de gamma heb ik een stekker gekocht, er zit alleen geen kabel aan en ik had geen idee wat voor kabel ik moest hebben, hoe kom ik hier achter? Zijn de kabels voor 2x230V en 3x400V ook verschillend? Ik zag trouwens helemaal geen kabels met 5 draden erin.

Als ik de meterkast moet geloven dan moet ik me dus aan de 2x230V schem's houden?
Niemand?
pi_144274776
Even kort aansluiten hier onder, misschien ook handig om even te vermelden op welke draden van het fornuis een perilex stekker aangesloten moet worden?
pi_144276943
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 16:12 schreef marvinmuller het volgende:
Even kort aansluiten hier onder, misschien ook handig om even te vermelden op welke draden van het fornuis een perilex stekker aangesloten moet worden?
Dat kan voor elk type fornuis anders zijn, bv moet het aangesloten worden op 2 x 230V of op 400V
  Moderator zondag 7 september 2014 @ 18:26:16 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144278920
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 16:12 schreef marvinmuller het volgende:
Even kort aansluiten hier onder, misschien ook handig om even te vermelden op welke draden van het fornuis een perilex stekker aangesloten moet worden?
Dat is per aansluiting en per kookplaat weer verschillend; moet het op 2 fase 230V of op 3 x 400V ?
pi_144758861
quote:
Als er 3 fasen aanwezig zijn op de wandcontactdoos dan kan je altijd 1 fase laten vervallen door een zekering te verwijderen (mocht die aanwezig zijn) en de vrije draad naar de kookplaat goed af te isoleren
Dit is dus wat ik heb.
Kookplaat gekocht met 2x230V perilex stekker.
En er komt 3x400V uit de muur.....

Welke draad moet ik nu losmaken en waar? In de kookplaat (vermoed ik), of in de stekker of in het stopcontact?
pi_144759196
Een draad los maken zal niet nodig zijn, je zal in de aansluitkast van de kookplaat moeten zijn om de draden en/of op de juiste klemmen aan te sluiten. 3 x 400 V is eigenlijk 3 fase + nuldraad 230V
pi_144759459
Klinkt logisch!
Maar enige tips over welke draden of klemmen aan te sluiten?

Het is een ETNA: EKP327WIT
pi_144759886
By the way:
het werkt nu ook, althans de kooplaten worden warm.
Maar als ik ze allemaal vol aanzet dan knalt de aardlek er uit.
  Moderator zondag 21 september 2014 @ 17:51:07 #48
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144760520
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:30 schreef ESnake het volgende:
By the way:
het werkt nu ook, althans de kooplaten worden warm.
Maar als ik ze allemaal vol aanzet dan knalt de aardlek er uit.
Dan lekt er ergens een stroompje weg naar aarde; en is er dus ergens in de kookplaat iets defect, of maakt op één of andere manier sluiting met aarde, bv. een draad die los ligt en sluiting maakt met de metalen buiten omhuizing van het toestel.
pi_144760897
zou kunnen natuurlijk.... maar hij komt 'vers' uit de winkel.
  Moderator zondag 21 september 2014 @ 22:22:13 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_144772039
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:01 schreef ESnake het volgende:

[..]

Dit is dus wat ik heb.
Kookplaat gekocht met 2x230V perilex stekker.
En er komt 3x400V uit de muur.....

Welke draad moet ik nu losmaken en waar? In de kookplaat (vermoed ik), of in de stekker of in het stopcontact?
Heb je de huidige perilex aansluiting gemeten ? Dat je weet waar je welke spanning waar zit ?
Dan weet je uiteindelijk ook hoe je het aan moet sluiten. Ik kan in de installatiehandleiding online niks vinden; behalve dat het toestel standaard geschikt is voor 230V 2N.

Zit er vanuit de fabriek al een stekker aan het toestel ?
pi_144774301
Ik heb het zojuist even doorgemeten en foto's gemaakt.

uit de muur komt 3x400:
tussen linksboven en de andere 3 meet ik 230V
tussen de andere 4 400V zoals bij de start van dit topic is aangegeven.

De stekker zit er vanuit de fabriek aan en op de stikker aan de onderzijde van de kookplaat staat 2X230V
pi_147632970
Even een hele grote kick, maar dat lijkt me beter dan nog een los topic hierover te openen.
Ik heb een vraag over de aansluitkabel van de perilex stekker naar mijn inductiekookplaat toe.
IKEA HOGVARDIG http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00222831/

Ik heb een perilex wandcontactdoos waar een 2 fasen aansluiting op zit. (In mijn meterkast komt 3 fasen binnen, alleen twee gaan er richting de perilex)

Voor de aansluiting van mijn inductiekookplaat heb ik Silflex® SIHF 5G1,5 kabel gebruikt.
Datasheet: http://www.produktinfo.co(...)__SIHF_5G1_5_QMM.pdf

Waarbij ik een draad (de 3e fase) niet heb aangesloten. In de 400V Configuratie.
Mijn inductiekookplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W

Nu vraag ik mij af of de 1.5mm2 kabel dikte wel dik genoeg is.
Als ik reken dat 7400W / 400V / 2(fases) = 9.25A Moet het goed genoeg zijn.

Maar kan ik hier zomaar vanuit gaan? Of maak ik een denkfout?
pi_147635322
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 12:29 schreef Nixxor het volgende:
Even een hele grote kick, maar dat lijkt me beter dan nog een los topic hierover te openen.
Mooi! Als meer mensen dat nou zouden doen; scheelt allemaal losse topics :')

quote:
Waarbij ik een draad (de 3e fase) niet heb aangesloten. In de 400V Configuratie.
Mijn inductiekookplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W

Nu vraag ik mij af of de 1.5mm2 kabel dikte wel dik genoeg is.
Als ik reken dat 7400W / 400V / 2(fases) = 9.25A Moet het goed genoeg zijn.

Maar kan ik hier zomaar vanuit gaan? Of maak ik een denkfout?
Je gebruikt geen 400V; maar 2x 230V. Dus daar maak je idd een denkfout.
Maar 1.5mmq2 kabel is dik genoeg. Vaak is dit de kabel die er ook standaard aan vast zit
pi_147635632
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:48 schreef naaa het volgende:
Je gebruikt geen 400V; maar 2x 230V. Dus daar maak je idd een denkfout.
Maar 1.5mmq2 kabel is dik genoeg. Vaak is dit de kabel die er ook standaard aan vast zit
Op de aansluitings-sticker staat mijn configuratie als 400V 2N vermeld, de andere is 230V 1N
https://s1.whbo.nl/upload(...)881fa8b0e4896f54.jpg

Ik zou daarom verwachten dat ie de 400V gebruikt. Maar zolang de kabel maar dik genoeg is en het allemaal veilig is :)
pi_147659036
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Nixxor het volgende:
Op de aansluitings-sticker staat mijn configuratie als 400V 2N vermeld, de andere is 230V 1N

Ik zou daarom verwachten dat ie de 400V gebruikt.
Ja die vage halve schema's altijd; klopt soms niet helemaal hun bewoording.

Zwart op 1
Bruin op 2
Je gebruikt Grijs als tweede nul op 4 en blauw ook als nul op 3
(als het goed is zit er een brug tussen 4 en 3)
pi_147756686
Hallo,
Ik heb een vraag over mijn perilex-aansluiting in mijn nieuwbouw appartement:

In de meterkast is een kookgroep aangebracht met 2x 230x16 automaten,
maar in de perilex-aansluiting zijn alleen de N en L2 aangesloten.

Als ik het aansluitschema voor mijn IKEA inductieplaat bekijk zou dat overeen komen
met een Australische/GB aansluiting.

Kan ik zonder problemen de kookplaat aansluiten of zijn er toch wat aanpassingen
in de wandcontactdoos nodig?

Gaarne advies.

Edit: Ik heb nog even verder gelezen. Misschien is het van belang dat de kookgroep achter een 40A zekering zit?

[ Bericht 10% gewijzigd door Sander_L op 19-12-2014 22:01:27 (Extra info) ]
pi_147760955
Niet goed he... Dan heb je netjes 1 fase.

Kookgroep is één, draden naar je wcd kan soms helpen. Hoe staat het daarmee?
Laat die handjes wapperen!
pi_147766996
Ik ga vanmiddag even kijken wat ze hebben aangesloten.

Ik heb wel wat foto's geüpload inmiddels.







En tot slot de info van de kookplaat
pi_147767513
Zo te zien is maar een van de 2 x 230V kookgroep bedraad en aangesloten op de wandcontactdoos en ontbreken er 2 draden om de kookplaat aan te kunnen sluiten volgens het schema rechts onder
pi_147784362
Ik heb de WCD open gehaald en er blijken wel 2N en 2F aanwezig te zijn.
Na nameten kom ik op het schema van Vonkenboer, maar de fasen tesamen
geeft me 400V.

Heb 'em gewoon volgens de aansluitschema's aangesloten en hij doet het goed!
Morgen maar eens testen met alle 4 de zones op vol vermogen.
pi_148004953
Ik ben bezig met een perilex stopcontact door te lussen naar een 2de perilex stopcontact met wat lasklemmetjes in de inbouwdoos..

Zit er nog verschil in de volgorde van aansluiten van de fasedraden? Oftewel moet ik de 3 bruine draden kunnen identificeren? Of kan ik elke fasedraad op elke positie aansluiten?
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 13:13:40 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148005391
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 13:01 schreef jasperve het volgende:
Ik ben bezig met een perilex stopcontact door te lussen naar een 2de perilex stopcontact met wat lasklemmetjes in de inbouwdoos..

Zit er nog verschil in de volgorde van aansluiten van de fasedraden? Oftewel moet ik de 3 bruine draden kunnen identificeren? Of kan ik elke fasedraad op elke positie aansluiten?
Voor het aansluiten van een kooktoestel maakt dat in feite niet uit; maar heb je bijvoorbeeld een driefasemotor van bijvoorbeeld een zaagtafel dan zou het kunnen dat die motor straks verkeerd omloopt.

Als je dan twee fasen verwisseld met elkaar dan loopt hij als het goed is wel de goede kant op :)
pi_148005465
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 13:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor het aansluiten van een kooktoestel maakt dat in feite niet uit; maar heb je bijvoorbeeld een driefasemotor van bijvoorbeeld een zaagtafel dan zou het kunnen dat die motor straks verkeerd omloopt.

Als je dan twee fasen verwisseld met elkaar dan loopt hij als het goed is wel de goede kant op :)
Dat is opzich wel interessant. Er komt een kooktoestel en een glas-in-lood oven op.

Er is dus een bepaalde volgorde waarop de fases moeten worden aangesloten. Ik zie dat de orginele draden zijn genummerd met streepjes op de bruine kabel. Dit is echter niet het geval in de meterkast.

Dus vanaf de meterkast weet ik eigenlijk al niet welke bruine draad fase 1, 2 en 3 zijn. Enig idee hoe ik dit dan kan uitvinden?
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 13:38:37 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148006195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 13:16 schreef jasperve het volgende:

[..]

Dat is opzich wel interessant. Er komt een kooktoestel en een glas-in-lood oven op.

Er is dus een bepaalde volgorde waarop de fases moeten worden aangesloten. Ik zie dat de orginele draden zijn genummerd met streepjes op de bruine kabel. Dit is echter niet het geval in de meterkast.

Dus vanaf de meterkast weet ik eigenlijk al niet welke bruine draad fase 1, 2 en 3 zijn. Enig idee hoe ik dit dan kan uitvinden?
Mwah, opzich is dat voor jou niet van belang. Die glas in lood oven heeft toch alleen ene verwarmingselement ? En niet iets wat specifiek links of rechtsom moet draaien ?
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 13:42:29 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148006342
In feite is er geen vaste volgorde voor L1, L2 of L3.

Het enige wat je kan bepalen is of je een links of rechtsom draaiveld hebt. Behalve elektromotoren, zijn er naar mijn weten geen apparaten of toestellen die onderscheid maken tussen een links of rechtsom lopend draaiveld. :)

pi_148011644
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 13:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In feite is er geen vaste volgorde voor L1, L2 of L3.
Dus er kan feitelijk niets beschadigen als dit toch in een random order zit aangesloten?
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 16:36:42 #67
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148012527
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 16:06 schreef jasperve het volgende:

[..]

Dus er kan feitelijk niets beschadigen als dit toch in een random order zit aangesloten?
Ik zou gewoon de volgorde aanhouden die je ook op je bestaande perilex stopcontact hebt zitten.
Maar feitelijk kun je niks beschadigen :)
pi_150906923
*bump*

Beste mensen, ik heb een vrijstaande, keramische kookplaat gekocht (5,8 kW) en zou graag jullie hulp inroepen of alles wel goed is aangesloten. Hier zijn wat foto's:

Dit is de kookgroep


De wandcontactdoos is gemeten met een lampje


De kookplaat is aangesloten volgens het schema 2L-2N, 230Vac.


De stekker is fabrieksgemonteerd


Kan ik zonder problemen de stekker in het stopcontact steken? Alvast bedankt.
pi_150907163
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:20 schreef Vivaldi het volgende:
De kookplaat is aangesloten volgens het schema 2L-2N, 230Vac.
Welke kleur zit op welk nummer?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_150907317
*knip*

Doe maar niet ;)

[ Bericht 38% gewijzigd door Vonkenboer op 22-03-2015 12:50:56 ]
  Moderator zondag 22 maart 2015 @ 12:49:53 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150907594
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 12:20 schreef Vivaldi het volgende:
*bump*

Beste mensen, ik heb een vrijstaande, keramische kookplaat gekocht (5,8 kW) en zou graag jullie hulp inroepen of alles wel goed is aangesloten. Hier zijn wat foto's:

Dit is de kookgroep
[ afbeelding ]

De wandcontactdoos is gemeten met een lampje
[ afbeelding ]

De kookplaat is aangesloten volgens het schema 2L-2N, 230Vac.
[ afbeelding ]

De stekker is fabrieksgemonteerd
[ afbeelding ]

Kan ik zonder problemen de stekker in het stopcontact steken? Alvast bedankt.
Meten met zo'n schroevendraaier zegt helemaal niks.
Voor een betrouwbaar resultaat zou je echt een multimeter moeten gebruiken :)
pi_150909277
@Bijvlagenzinvol: dat is fabrieksgemonteerd, is dat dan niet hetzelfde aangesloten als de stekker?

@Vonkenboer: is inderdaad met een schroevendraaier gemeten, alsook een lampje links en rechts in de muur gestoken om de groepen te bepalen.
Heb ooit een multimeter gehad maar snap niet hoe dat werkt :s
pi_150915823
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 13:44 schreef Vivaldi het volgende:
@Bijvlagenzinvol: dat is fabrieksgemonteerd, is dat dan niet hetzelfde aangesloten als de stekker?
Dat kun je zo niet zien.

Je kunt niet door in de stekker te kijken zien of bv de grijze draad in de kookplaat op nummer 1,2,3 of 4 zit aangesloten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151156106
Zoals velen in dit topic wil ik ook mijn inductie kookplaat aansluiten middels de bekende Perilex aansluiting, maar heb ik het nodige wat ik graag ter verifiëring voor wil leggen... :@

Laten we beginnen met de meterkast :Y

Dit is het geheel:


Dit is de meter:


Dit is de fornuisgroep:


De Perelix WCD zit als volgend aangesloten:

Linksboven (N): blauwe draad -> geen lampje op spanningszoeker.
Rechtsboven (L1): blauwe draad -> geen lampje op spanningszoeker.
Rechtsonder (L2): bruine draad -> wel lampje op spanningszoeker
Linksonder (L3): bruine draad -> wel lampje op spanningszoeker

Ik weet dat dit laatste gebrekkig is, ik heb echter nog niet de beschikking over een multimeter. Die koop ik morgen. Wel hebben we gisteren (met een multimeter van m'n pa) wel gemeten maar niet exact op de 5-voudige manier die in de OP wordt aangeven. Wel kwam er steeds rond de 230V uit.

En nu slaat de twijfel toe. Ik denk dat ik een 2 fasen aansluiting heb. Maar ik lees ook weleens over een dubbel uitgevoerde 1 fase aansluiting. Wat is nou precies het verschil tussen die twee?

Een reguliere 1 fase aansluiting kan bij mij maximaal 230*16=3680W aan. Deze kookplaat trekt maximaal 7200W, dus dat gaat hem nooit worden. Hij moet dus sowieso via 2 fasen aangesloten worden. Waar mijn Perilex WCD ook op voorbereid lijkt te zijn, want 2x blauw en 2x bruin, toch?

Verder zijn dit de aansluitmogelijkheden volgens de instructie:

1 fase:


2 en 3 fasen:


Ik denk dat ik voor de 2 fasen aansluiting moet gaan. Echter, daar wordt gesproken over 400V (krachtstroom). En dat heb ik niet. Of kan dat ook gewoon met 230V?
pi_151156266
Je hebt een 1 fase, 2 groepen aansluiting (dus in totaal max 7360W) en daar is ansich niks mis mee.

Echter staat de daarbij horende manier van aansluiten niet in het rijtje wat je post. Is het toevallig een 5 pits plaat ofzo?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151159405
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 15:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je hebt een 1 fase, 2 groepen aansluiting (dus in totaal max 7360W) en daar is ansich niks mis mee.

Echter staat de daarbij horende manier van aansluiten niet in het rijtje wat je post. Is het toevallig een 5 pits plaat ofzo?
Oké, dus toch 1 fase. Waar zie je dat precies aan?

Het betreft een eigenlijk een fornuis, dus 4 inductie pitten (welke max 7200W trekken) en een oven. Dat kan echter mijn aansluiting niet aan (max 7360W) dus zal de oven niet gebruikt worden, of enkel als het fornuis niet gebruikt wordt.

Moet ik een 1 fase 2 groepen aansluiting aansluiten middels het 2 fasen systeem? Mijn Perilex aansluiting komt namelijk wel overeen met het 2 fasen voorbeeld in de OP. Al moet ik die natuurlijk nog wel even echt fatsoenlijk doormeten :Y
pi_151160471
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:43 schreef Lebberding het volgende:
Oké, dus toch 1 fase. Waar zie je dat precies aan?
Je energiemeter is een 1 fase meter, dus je hebt een 1 fase aansluiting.

quote:
Moet ik een 1 fase 2 groepen aansluiting aansluiten middels het 2 fasen systeem?
Nee.

quote:
Mijn Perilex aansluiting komt namelijk wel overeen met het 2 fasen voorbeeld in de OP.
Ik zie daar zo 1-2-3 geen 2 fasen voorbeeld, maar hoe dan ook, je hebt maar 1 fase.

- Persoonlijk zou ik een 3 fase aansluiting aanvragen en de groepenkast laten aanpassen, dan ben je in 1 keer klaar, en kun je ook gewoon de oven gebruiken wanneer je wilt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151160887
Aha, je kunt het zien aan de energiemeter. Zoiets hoopte ik al, vandaar de foto.

Ik zie trouwens dat ik de OP verkeerd gelezen heb. Ik bedoelde het voorbeeld van 2x230 V. Hetzelfde als ik dus heb. Het voorbeeld komt ook exact overeen.



Wat betreft het aanvragen van een 3 fasen aansluiting deel ik op zich zeker je mening. Het betreft hier echter een huurappartement in een groot complex. Ik denk dat ze er niet zo happig op zijn om dan per huurder aanpassingen toe te staan. En dan heb ik het nog niet over de kosten. Daarbij, ik heb zat extra ruimte in keuken en (daardoor) de beschikking over een extra magnetron/hetelucht oven. Dus de huidige aansluiting behouden valt op dit moment te prefereren.

Dan is alleen nog de vraag; hoe aan te sluiten? :?
pi_151161153
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:25 schreef Lebberding het volgende:
Wat betreft het aanvragen van een 3 fasen aansluiting deel ik op zich zeker je mening. Het betreft hier echter een huurappartement in een groot complex. Ik denk dat ze er niet zo happig op zijn om dan per huurder aanpassingen toe te staan.
Geen idee hoe dat zit bij huur maar de kans is groot dat er al 3 fasen in je woning aanwezig zijn, maar dat er momenteel slechts 1 gebruikt wordt. De netbeheerder moet dan je meter wisselen, en de resterende 2 fasen aansluiten. Maar die kosten betaal jij (normaliter < ¤ 200,-) en dan moet je groepenkast nog aangepast worden maar dat zal ook je kop niet kosten.

quote:
Dan is alleen nog de vraag; hoe aan te sluiten? :?
Niet.

In het 1 en 2 fase voorbeeld geeft de fabrikant aan dat de kabeldikte minimaal 4mm2 moet zijn, en jij hebt maar 2,5mm2. Enige optie is een 3 fase aansluiting, en 3 fase kookgroep.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151173717
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geen idee hoe dat zit bij huur maar de kans is groot dat er al 3 fasen in je woning aanwezig zijn, maar dat er momenteel slechts 1 gebruikt wordt. De netbeheerder moet dan je meter wisselen, en de resterende 2 fasen aansluiten. Maar die kosten betaal jij (normaliter < ¤ 200,-) en dan moet je groepenkast nog aangepast worden maar dat zal ook je kop niet kosten.

[..]

Niet.

In het 1 en 2 fase voorbeeld geeft de fabrikant aan dat de kabeldikte minimaal 4mm2 moet zijn, en jij hebt maar 2,5mm2. Enige optie is een 3 fase aansluiting, en 3 fase kookgroep.
Kijk, dat is duidelijke taal ;) Hmm, hier had ik geen rekening mee gehouden. Terug naar de tekentafel dus. En tijd voor extra verdieping in het onderwerp. Dank voor de uitleg! :Y
pi_151188946
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:20 schreef Lebberding het volgende:
Terug naar de tekentafel dus. En tijd voor extra verdieping in het onderwerp. Dank voor de uitleg! :Y
Het probleem is dat je nu feitelijk 3 apparaten in 1 behuizing hebt. (Kookplaat linkerkant = 1, rechterkant = 1, oven = 1)

Zou je een losse oven hebben dan kun je die op een eigen groep aansluiten en dan heb je voor je kookplaat wel genoeg aan 2,5mm2 en 1 fase, 2 groepen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151191094
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 14:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het probleem is dat je nu feitelijk 3 apparaten in 1 behuizing hebt. (Kookplaat linkerkant = 1, rechterkant = 1, oven = 1)

Zou je een losse oven hebben dan kun je die op een eigen groep aansluiten en dan heb je voor je kookplaat wel genoeg aan 2,5mm2 en 1 fase, 2 groepen.
True :Y Het zure is dat de aansluitingen daar ook op voorbereid zijn. Er is dus één Perilex 2x230V met daarachter een eigen groep en één reguliere 1x230V met ook z'n eigen groep. Ik wil echter dolgraag inductie en dat is (naar mijn weten) niet te koop als losse plaat voor op een losse oven. Inbouw gaat helaas ook niet, want daar is de keuken niet op voorbereid (tot mijn grote frustratie).
pi_151191332
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:27 schreef Lebberding het volgende:
Ik wil echter dolgraag inductie en dat is (naar mijn weten) niet te koop als losse plaat voor op een losse oven. Inbouw gaat helaas ook niet, want daar is de keuken niet op voorbereid (tot mijn grote frustratie).
Is het idee om zelf een ombouw te maken die je op een losse oven zet, en dat je daarin de inbouw kookplaat laat zakken? (Denk er wel aan dat een inductie iets van ventilatie nodig heeft)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_151194660
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is het idee om zelf een ombouw te maken die je op een losse oven zet, en dat je daarin de inbouw kookplaat laat zakken? (Denk er wel aan dat een inductie iets van ventilatie nodig heeft)
Hmm, dat is ook nog best een goede trouwens :Y Ik zat al met een hele ombouw in m'n hoofd voor een inbouw kookplaat en inbouw oven, maar jouw idee is een stuk makkelijker natuurlijk.

Maar eerst wordt er nog gekeken of we nog wat kunnen met die ene 230 V aansluiting die eigenlijk overbodig is (door het gebruik van een compleet fornuis). Ik heb daar veel te weinig kennis voor, dus bèta paps is het aan het bespreken met een elektrotechnisch bedrijf.
pi_152438084
Ik heb even de casus van een een nieuwe inductiekookplaat van Siemens (2x230V), max 7200W. Ik begrijp die hier beschreven opzet van het aansluiten op 2 groepen van 16A via een kookgroep automaat. Tot zover helder.

In het huis bestaat een 3 fase aansluiting van 3x25A. Mocht ik de kookgroep aansluiten op fase 1 en de kookplaat bij maximale belasting gebruiken. Dan klapt de hoofdzekering van 25A er toch uit?

Of zie ik het nu verkeerd? 7200 / 230V = 31.3A, hoofdzekering 25A.

Ik kan de kookgroep ook over twee fasen verdelen als dit mag of mogelijk is. Want hoe ga ik dan om met de aardlekschakelaar(s). Advies welkom!
pi_152758362
In de tekening uit de OP:


Staan de fasen anders ingetekend dan wat Google mij vaak verteld:



Aangezien er een kneedmachine opkomt (elektromotor waarbij de draairichting nogal van belang is) vraag ik mij af welke volgorde aangehouden moet worden :)
  Moderator dinsdag 19 mei 2015 @ 20:39:44 #87
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152762487
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In de tekening uit de OP:
[ afbeelding ]

Staan de fasen anders ingetekend dan wat Google mij vaak verteld:

[ afbeelding ]

Aangezien er een kneedmachine opkomt (elektromotor waarbij de draairichting nogal van belang is) vraag ik mij af welke volgorde aangehouden moet worden :)
Mocht hij onverhoopt toch de verkeerde kant op lopen; dan kun je altijd twee fasen onderling omdraaien (maakt niet uit welke fase je dan verplaatst zolang je bijvoorbeeld maar L1 en L2 of L2 en L3 veranderd van contact).

Dan loopt het apparaat als het goed is de andere kant op ;)
pi_152767038
hamvraag.. heeft Google het verkeerd.. of Vonkje?
pi_152769295
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
hamvraag.. heeft Google het verkeerd.. of Vonkje?
Google natuurlijk!

(Volgens mij is er geen keiharde standaard voor, dus niemand kan het fout hebben)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator dinsdag 19 mei 2015 @ 22:14:17 #90
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152770915
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
hamvraag.. heeft Google het verkeerd.. of Vonkje?
In het geval van een kookplaat maakt het in feite niet uit waar L1, L2 of L3 zit.
Bij motoren e.d. word het natuurlijk een ander verhaal :)

Maar de keiharde waarheid is, is dat er geen standaard manier van aansluiten is.
Alleen de meeste elektromonteurs houden de standaard aan die hier ook gevoerd word. :Y
pi_152771332
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In het geval van een kookplaat maakt het in feite niet uit waar L1, L2 of L3 zit.
Bij motoren e.d. word het natuurlijk een ander verhaal :)

Maar de keiharde waarheid is, is dat er geen standaard manier van aansluiten is.
Alleen de meeste elektromonteurs houden de standaard aan die hier ook gevoerd word. :Y
ach in de industrie wordt toch in principe geen perilex gebruikt :+
  Moderator donderdag 21 mei 2015 @ 20:10:35 #92
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152832174
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 22:18 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ach in de industrie wordt toch in principe geen perilex gebruikt :+
Nee, daar vind je alleen CEE materiaal :)
  donderdag 21 mei 2015 @ 22:36:27 #93
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_152839836
Cool dat je dit doet Vonk! :Y
O+
pi_152845734
Is perilex hetzelfde als wat ik nodig heb als ik krachtstroom in de garage wil om 380v gereedschap te kunnen draaien?

Binnenkort ga ik stroom aanleggen in mijn keuken. Nu het plafond eruit ligt en ik toch bezig ben kan ik net zo goed ook een lijntje naar de ernaast gelegen garage leggen...
  vrijdag 22 mei 2015 @ 08:29:04 #95
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_152845760
Nee. Je kunt het er wel mee aansluiten maar dat is een beetje afwijkend van het normale.

Aan je machines zit normaliter ook een CEE stekker dus is een CEE WCD meer voor de hand liggend.

Je kunt ook kiezen je machines, vaak is een 400V apparaat toch vast opgesteld, vast aan te sluiten met lasdoos zonder stekker/WCD.
Laat die handjes wapperen!
pi_152943942
Het aansluitsnoer van mijn kneedmachine heeft 5 kabels; groen-geel, blauw, bruin zwart en rood.

Ik had groengeel, blauw, grijs, bruin en zwart verwacht (nadat ik gegoogled had). Ik heb het in de CEEstekker zo aangesloten:

L1 bruin
L2 zwart
L3 rood
N blauw

En groengeel aarde. Klopt dat?
  maandag 25 mei 2015 @ 18:21:15 #97
23384 RC2
Not me, broken when i got here
pi_152951256
Voor een nieuwe keuken lijkt een inductiekookplaat mij een mooie toevoeging aan mijn keuken. Echter wat me nog wat tegenhoudt is het sluipverbruik van de plaat.
Nergens staat dat vermeld en ik schrok even toen er 0,5kW bij een energiezuinig model stond. Dat is naar ik aanneem een tikfout maar zelfs als het 0,5 watt is voor een energie zuinig model is dat toch zonde van de energie?
Is er een schakelaar die je tussen de perilex en de kookplaat kan laten plaatsen om de plaat echt uit te zetten?
Who wants to live forever anyway...
  Moderator maandag 25 mei 2015 @ 18:43:31 #98
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152951899
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:21 schreef RC2 het volgende:
Is er een schakelaar die je tussen de perilex en de kookplaat kan laten plaatsen om de plaat echt uit te zetten?
Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruikt :)
pi_152951968
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruikt :)
Of alle andere groepen, en in de ochtend kijken of er noemenswaardig verbruik is geweest :P
  maandag 25 mei 2015 @ 19:14:01 #100
23384 RC2
Not me, broken when i got here
pi_152952831
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruikt :)
Dat zou een oplossing zijn maar wat onpraktisch wellicht. Daarnaast heb ik er nog niet een dus uitzoeken wat het sluipverbruik is kan pas als er een geïnstalleerd is, waarna je niet meer terug kan:)
Lang leve google, de specificaties voor dit model bij de fabrikant zeggen idd 0,5W, alhoewel ik ook verhalen van mensen tegenkom die 70W meten waarbij het model niet vermeld wordt.
Ik ga nog wel eens navragen wat de andere modellen doen aan sluipverbruik. Een 0,5 W is jammer maar niet de moeite van de wandeling naar de meterkast toe elke keer.
Who wants to live forever anyway...
pi_152959485
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 19:14 schreef RC2 het volgende:
alhoewel ik ook verhalen van mensen tegenkom die 70W meten waarbij het model niet vermeld wordt.
70W in standby voor een kookplaat kan eigenlijk niet, dan wordt hij al zeer behoorlijk warm zonder dat hij aanstaat. :D

Veel lager dan die 0,5W ga je het niet vinden denk ik.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153124806
Zitten er eisen aan hoe een cee-contactdoos gemonteerd wordt? :) mag dat op de grond of vloerniveau, moet de opening naar beneden wijzen of mag naar boven ook? :)


pi_153125483
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:21 schreef RC2 het volgende:
Is er een schakelaar die je tussen de perilex en de kookplaat kan laten plaatsen om de plaat echt uit te zetten?
Dit zou je natuurlijk in een inbouwdoos boven het aanrecht kunnen bouwen, dan kun je de WCD schakelen, ik neem aan dat het over een krachtgroep gaat en niet fornuisgroep.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 17 juni 2015 @ 13:53:53 #104
50430 Yuki
Student Midwife
pi_153609771
Ik heb me al door verschillende fora en topics op fok geworsteld, maar kom er nog niet uit. N00b-alert :')

Ik heb 2,5 jaar gebruik gemaakt van een ikea fornuis (udden CG3). De perilexstekker is aangesloten door een elektricien en het fornuis heeft het al die tijd prima gedaan.

Inmiddels heb ik de liefde gevonden en ben ik gaan samenwonen. Mijn fornuis is nog in prima staat maar overbodig (vriend heeft gasfornuis), dus hoop ik 'm te verkopen. Gisteren was er een koper, die blij m'n fornuis mee naar huis nam... En na een uur weer terugbracht, omdat de oven het niet zou doen. Zij had nog minder kaas gegeten van elektra dan ik, dus op afstand oplossen was niet mogelijk.

Ik vermoed dat de koper een andere kookgroep heeft dan ik had. Maar, hoe kom ik daar achter? Ik heb het fornuis al bij m'n vriend staan en hij heeft geen perilex aansluiting in huis. Testen of m'n fornuis hier wel werkt wordt dus lastig.
Ik beschik niet over een multimeter, dus kan ook m'n oude aansluiting niet doormeten. En om daar nou een elektricien voor te laten komen...
Ik hoopte het op te kunnen maken uit de aansluiting van het snoer, maar ik kan er geen wijs uit. Hopelijk jullie wel.

Ik kan nu even geen foto's uploaden, dus probeer ik het eerst met tekst.

Huidige situatie

In het fornuis zitten de draden van de perilex als volgt:
1 = bruin
2 = zwart
3 = zwart
4 + 5 = blauw (gekoppeld met brug)
en dan natuurlijk aarde (groen geel)

In de stekker zitten de draden als volgt:
N (linksboven) = blauw
L1 (rechtsboven) = bruin
L2 (rechtsonder) = zwart
L3 (linksonder) = zwart
en aarde in het midden (groen geel)

Voor welke aansluiting is dit geschikt?

Ik meen me te herinneren dat ik 2 stoppen van 16A in m'n meterkast had, als "groep" voor het fornuis.
Ik zou dus denken aan 2x 230V. Als ik echter naar het plaatje in m'n fornuis kijk, zouden 1, 2 en 3 dan ook gekoppeld moeten zijn met een brug. En dat is niet zo.

Gelet op 4+5 gekoppeld en blauw draad erop, zou ik - volgens het plaatje in m'n fornuis - kunnen hebben:
230V~ = 1,2,3 L1; 4,5 N
400V 3N~ = 1 L1; 2 L2; 3 L3; 4,5 N
400V 2N~ = 1 L1; 2,3 L2; 4,5 N
Aangezien 1, 2 en 3 nergens gekoppeld zijn, neig ik naar 400V 3N~

Kan iemand hier chocola van maken en me vertellen hoe m'n perilex nu aangesloten is? Voor welk type aansluiting? Dan kan ik nagaan of het verschilt van de aansluiting van m'n koper en eea voor haar (laten) aanpassen.

Alvast bedankt!
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_153610046
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:53 schreef Yuki het volgende:
Kan iemand hier chocola van maken en me vertellen hoe m'n perilex nu aangesloten is? Voor welk type aansluiting? Dan kan ik nagaan of het verschilt van de aansluiting van m'n koper en eea voor haar (laten) aanpassen.
Je mag hopen dat de koper door het blind de stekker erin doen nu niet het apparaat in een paar milliseconden gesloopt heeft.

Dit kun je zo niet oplossen, iemand moet de situatie bij de koper thuis bekijken en dan eventueel de aansluitingen van het apparaat wijzigen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 17 juni 2015 @ 14:20:01 #106
50430 Yuki
Student Midwife
pi_153610604
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Dit kun je zo niet oplossen, iemand moet de situatie bij de koper thuis bekijken en dan eventueel de aansluitingen van het apparaat wijzigen.
Dat begrijp ik. Maar ik wil in eerste instantie weten voor wat voor aansluiting de perilex nu aan m'n fornuis zit, zodat we na kunnen gaan of de aansluiting van m'n koper anders is. Want dan is in ieder geval duidelijk waarom de oven het bij haar niet doet en bij mij wel.

Overigens deed de kookplaat het bij haar wel, dus ik ben niet zo heel bang dat m'n fornuis nu helemaal kapot is.
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_153610767
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 13:53 schreef Yuki het volgende:
Aangezien 1, 2 en 3 nergens gekoppeld zijn, neig ik naar 400V 3N~
Dat lijkt me de manier waarop het bij jou zat. Koper zal wellicht een 2 x 230V kookgroep hebben, en dan komt die een fase tekort. Maar goed, daarvoor zul je toch bij de koper thuis moeten kijken wat voor aansluiting die heeft.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153610821
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:20 schreef Yuki het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar ik wil in eerste instantie weten voor wat voor aansluiting de perilex nu aan m'n fornuis zit, zodat we na kunnen gaan of de aansluiting van m'n koper anders is. Want dan is in ieder geval duidelijk waarom de oven het bij haar niet doet en bij mij wel.

Overigens deed de kookplaat het bij haar wel, dus ik ben niet zo heel bang dat m'n fornuis nu helemaal kapot is.
Bij een kookgroep heb je 2x blauw en 2x bruin/zwart. Zoals je het beschrijft zat het fornuis op 3 fasen aangesloten. Het ontbreken van 1 fase zou verklaren waarom de oven het niet deed.

Nu is de vraag of de nieuwe eigenaar drie fasen heeft of 2L 2N. Het aansluitschema voorziet niet in een aansluiting op een kookgroep.
pi_153611342
Na me goed te hebben verdiept heb ik toch weer een specifieke vraag. Ik heb de Etna KEV158WIT nieuw gekocht maar maar 2 van de 4 pitten worden warm. De andere 2 krijgen wel een klein beetje stroom want de indicatie LED gaat zwak branden bij het inschakelen.
Mijn WCD is geconfigureerd volgens het volgende schema in het album
Na meten heb ik kunnen bevestigen dat het om 3x 400V gaat.
In het album staan ook nog de huidige bedrading en meegeleverde schema's
Ik heb klemmetjes gekregen voor het doorverbinden, hoe moet ik deze installeren zodat alles werkt?
http://imgur.com/a/8OixG

Alle hulp is welkom!!
Carter

[ Bericht 33% gewijzigd door Carter-A259 op 17-06-2015 14:49:37 ]
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 15:09:45 #110
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153612158
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 14:43 schreef Carter-A259 het volgende:
Na me goed te hebben verdiept heb ik toch weer een specifieke vraag. Ik heb de Etna KEV158WIT nieuw gekocht maar maar 2 van de 4 pitten worden warm. De andere 2 krijgen wel een klein beetje stroom want de indicatie LED gaat zwak branden bij het inschakelen.
Mijn WCD is geconfigureerd volgens het volgende schema in het album
Na meten heb ik kunnen bevestigen dat het om 3x 400V gaat.
In het album staan ook nog de huidige bedrading en meegeleverde schema's
Ik heb klemmetjes gekregen voor het doorverbinden, hoe moet ik deze installeren zodat alles werkt?
http://imgur.com/a/8OixG

Alle hulp is welkom!!
Carter
Aan de tekening op het toestel te zien werkt dit apparaat alleen maar op 2L 2N x 230V.
Daar staat namelijk helemaal geen aansluiting voor 3F 400V bij.
pi_153612884
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Aan de tekening op het toestel te zien werkt dit apparaat alleen maar op 2L 2N x 230V.
Daar staat namelijk helemaal geen aansluiting voor 3F 400V bij.
Dus de WCD moet worden herbedraad. Ik neem aan dat dat geen klusje is voor een techhnisch student?
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 16:52:39 #112
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153614837
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 15:38 schreef Carter-A259 het volgende:

[..]

Dus de WCD moet worden herbedraad. Ik neem aan dat dat geen klusje is voor een techhnisch student?
En de situatie in de meterkast moet veranderd worden; zonder gerichte elektrotechnische kennis adviseer ik je om een vakman in te schakelen :)
pi_153619746
Trek ik een juiste conclusie als ik zeg dat ik niks heb aan een standaard perilex aansluiting van 230volt in mijn woning?

Iedere normale 4 zone's inductieplaat is al rond de 7200 watt aan vermogen (2x 230 volt aansluiting) zie ik op internet.
pi_153620101
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Trek ik een juiste conclusie als ik zeg dat ik niks heb aan een standaard perilex aansluiting van 230volt in mijn woning?

Iedere normale 4 zone's inductieplaat is al rond de 7200 watt aan vermogen (2x 230 volt aansluiting) zie ik op internet.
Een 2 x 230V kookgroep is 2 x 16 A = 7360W in totaal. (Dat is dus een normale perilex aansluiting)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator woensdag 17 juni 2015 @ 20:08:09 #115
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153620186
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Trek ik een juiste conclusie als ik zeg dat ik niks heb aan een standaard perilex aansluiting van 230volt in mijn woning?

Iedere normale 4 zone's inductieplaat is al rond de 7200 watt aan vermogen (2x 230 volt aansluiting) zie ik op internet.
Ligt aan het totaal elektrisch vermogen van je kookplaat of kooktoestel.
Je kunt met een normale kookgroep (2 fase - 2 nul) tot 7360 W aan maximaal vermogen aansluiten.

Alles daar boven heb je sowieso een 3 fase kookgroep nodig :)
pi_153622246
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ligt aan het totaal elektrisch vermogen van je kookplaat of kooktoestel.
Je kunt met een normale kookgroep (2 fase - 2 nul) tot 7360 W aan maximaal vermogen aansluiten.

Alles daar boven heb je sowieso een 3 fase kookgroep nodig :)
Ik zie dat er ook inductieplaten zijn voor 220v (1 perilex). Hebben deze nog nadelen (kracht bijv?) tov een inductieplaat die meer vermogen gebruikt? Beide 4 pits.
pi_153622301
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 21:12 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik zie dat er ook inductieplaten zijn voor 220v (1 perilex). Hebben deze nog nadelen (kracht bijv?) tov een inductieplaat die meer vermogen gebruikt? Beide 4 pits.
Je kunt meestal het vermogen per pit zien. Bv 2200W (met booster 3200W), 1600W enz.

Dat bepaalt de kracht, niet de aansluiting in de meterkast.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153624689
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je kunt meestal het vermogen per pit zien. Bv 2200W (met booster 3200W), 1600W enz.

Dat bepaalt de kracht, niet de aansluiting in de meterkast.
Dat snap ik, maar een inductiekookplaat geschikt voor 220v kan ik dus alle 4 de pitten gewoon tegelijk gebruiken op de aansluiting zonder problemen, of dus maar maximaal tot ongeveer 3500w totaal aan pitten?
pi_153624814
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:13 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat snap ik, maar een inductiekookplaat geschikt voor 220v kan ik dus alle 4 de pitten gewoon tegelijk gebruiken op de aansluiting zonder problemen, of dus maar maximaal tot ongeveer 3500w totaal aan pitten?
Een maximum van totaal 7360W. Een 230V perilex aansluiting bestaat uit 2 groepen van elk 3680W.

Overigens kun je nooit alle 4 de pitten tegelijk op het maximum hebben staan, de kookplaat regelt dan zelf wat andere pitten iets terug. Ik heb bv 4 pitten van 2200W (met booster 3200W) en dat zou dan 12800W zijn, dat haalt ook een normale 3 fase aansluiting niet.

Je kookplaat begrenst het totale vermogen, meestal op iets van 7200W of 7400W
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153624868
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een maximum van totaal 7360W. Een 230V perilex aansluiting bestaat uit 2 groepen van elk 3680W.

Overigens kun je nooit alle 4 de pitten tegelijk op het maximum hebben staan, de kookplaat regelt dan zelf wat andere pitten iets terug. Ik heb bv 4 pitten van 2200W (met booster 3200W) en dat zou dan 12800W zijn, dat haalt ook een normale 3 fase aansluiting niet.

Je kookplaat begrenst het totale vermogen, meestal op iets van 7200W of 7400W
Bestaat er ook niet een perilex aansluiting met 1 groep van 230v? Zijn die altijd standaard 2x 230?
pi_153624924
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:19 schreef Snoepje5 het volgende:
Bestaat er ook niet een perilex aansluiting met 1 groep van 230v?
Nee, dat noemen we gewoon een WCD. (Normaal stopcontact)

quote:
Zijn die altijd standaard 2x 230?
Ja, anders is het geen kookgroep. Dan is het een normale groep, en het heeft geen zin om daar een perilexaansluiting op te maken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153625103
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, dat noemen we gewoon een WCD. (Normaal stopcontact)

[..]

Ja, anders is het geen kookgroep. Dan is het een normale groep, en het heeft geen zin om daar een perilexaansluiting op te maken.
Hmm.. Zou je hier uit kunnen opmaken of hier een perilex aansluiting in zit of een normaal wcd stopcontact?
pi_153625220
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Hmm.. Zou je hier uit kunnen opmaken of hier een perilex aansluiting in zit of een normaal wcd stopcontact?
[ afbeelding ]
Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon. :D

Vonkenboer weet dat wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153645142
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon. :D

Vonkenboer weet dat wel.
Domme ik, helemaal verkeerd gekeken. Op de juiste plattegrond staat wel PER tekening.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 18:33:32 #125
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153645377
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon. :D

Vonkenboer weet dat wel.
Op de tekening zie ik zo geen perilex aansluiting.
Wel een normale wandcontactdoos op de plek van het fornuis; en daarnaast een loze leiding waar rt of kt bij staat. Ergens op de tekening staat vast wel wat die afkorting betekend :)
  donderdag 18 juni 2015 @ 19:45:15 #126
50430 Yuki
Student Midwife
pi_153647388
Zojuist in m'n oude woning geweest en een kijkje genomen in de perilex WCD en de meterkast.

Meterkast: twee stoppen (16A) met erboven twee groene knoppen en eronder een aardlekschakelaar (waarbij staat dat die alleen geldt voor de groepen met groene knop). Wat ik me weet te herinneren van de aansluiting 2,5 jaar terug zijn beide stoppen betrokken bij het fornuis. Eén stop was destijds namelijk kapot, waardoor de oven niet werkte. Kookplaat deed het wel. Stop vervangen, waarna alles werkte.
Verder 1 hoofdschakelaar in de kast.

Uit de wand komt nagenoeg exact hetzelfde als wat er in de stekker zit.
Van linksboven, met de klok mee:
Blauw, bruin, bruin, bruin. Aarde in het midden.

Zegt dit nog iets over de aansluiting, of kom ik er echt alléén achter als ik 'm laat doormeten?
♥ || Baby catcher in training || ♥
  Moderator vrijdag 19 juni 2015 @ 17:25:01 #127
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153670928
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juni 2015 19:45 schreef Yuki het volgende:

Zegt dit nog iets over de aansluiting, of kom ik er echt alléén achter als ik 'm laat doormeten?
Doormeten geeft je de garantie dat je zeker weet dat de juiste draad op het juiste contact/plek zit :)
  vrijdag 19 juni 2015 @ 18:10:08 #128
50430 Yuki
Student Midwife
pi_153672100
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Doormeten geeft je de garantie dat je zeker weet dat de juiste draad op het juiste contact/plek zit :)
Dat gaat 'm niet worden. Binnenkort de sleutels inleveren en de koper moet toch een elektricien laten komen voor de aansluiting. Ik vind dat iemand laten komen om m'n oude aansluiting door te laten meten weinig toegevoegde waarde heeft.

Jammer toch, dat die aansluitingen zo ingewikkeld zijn. Ach ja.
♥ || Baby catcher in training || ♥
  Moderator vrijdag 19 juni 2015 @ 18:18:57 #129
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153672361
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 18:10 schreef Yuki het volgende:

[..]

Dat gaat 'm niet worden. Binnenkort de sleutels inleveren en de koper moet toch een elektricien laten komen voor de aansluiting. Ik vind dat iemand laten komen om m'n oude aansluiting door te laten meten weinig toegevoegde waarde heeft.

Jammer toch, dat die aansluitingen zo ingewikkeld zijn. Ach ja.
In dat geval heeft het inderdaad totaal geen meerwaarde.
Als die elektricien er toch is kan hij zelf ter plekke inventariseren hoe het één en ander zit :)
pi_155287714
Ik heb een 2de hands inductie kookplaat gekocht die werkend was toen ik deze ophaalde (gezien).

In mijn studentenkamer heb ik een perilex aansluiting en de inductie kookplaat heeft deze ook. Ik dacht dus gewoon even in te pluggen en klaar. Maar mijn kookplaat doet het niet.

De situatie in foto's.







Ik heb met een multimeter gemeten :

Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)

Normaal zou ik mijn vader hiervoor vragen, maar die is er helaas niet meer.
Weet iemand wat er mis is? Hebben ze het stopcontact niet goed aangesloten of doe ik iets verkeerd?
  Moderator maandag 17 augustus 2015 @ 11:36:43 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155287929
Heb je ook een foto van de klemmenstrook op de kookplaat ? :)
Heb je de perilex aansluiting in je keuken al gemeten ? Dat je weet welke draad dan waar zit

In ieder geval heb je in de meterkast een 2x230V kookgroep.
pi_155288143
De metingen uit de vorige post waren van de perilex aansluiting in de keuken.

Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)





Alvast bedankt voor het meedenken!
  Moderator maandag 17 augustus 2015 @ 11:51:10 #133
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_155288243
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 11:46 schreef lwmeffix het volgende:
De metingen uit de vorige post waren van de perilex aansluiting in de keuken.

Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Alvast bedankt voor het meedenken!
Naar welke klem op de aansluiting op de klemmenstrook v.d. kookplaat gaat welk draad nummer ? En waar zit welk draad nummer op de stekker ?
pi_155294999
pi_155531086
Hebben jullie nog meer informatie nodig, ik ga morgen weer wat proberen. Bedankt alvast!
pi_155531943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:52 schreef lwmeffix het volgende:
Hebben jullie nog meer informatie nodig, ik ga morgen weer wat proberen. Bedankt alvast!
Als je naar je stekker kijkt zie je dat rechtsboven/rechtsonder 1 deel van je kookplaat is, en linksboven/linksonder is het andere deel van je kookplaat.

Dat hij het niet doet klopt wel:

quote:
De metingen uit de vorige post waren van de perilex aansluiting in de keuken.

Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)
Het lijkt erop dat je perilex WCD afwijkt van de standaard manier van aansluiten, en dan bedoel ik dat alles een kwartslag gedraaid zit. Dat zou je dus in je stekker ook moeten doen (ik neem niet aan dat je in de perilex WCD aan het sleutelen wil gaan)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155532595
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
pi_155533159
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:57 schreef bbtb77 het volgende:
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
Het spanningsverschil tussen 230V en 230V is ook nul. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155533269
Pakt z'n multimeter er eens bij...
pi_155533417
Ok ik snap 'm. Oftewel de nullen zitten linksboven en linksonder of ze zitten rechtsboven en rechtsonder. Ik had gewoon ff het kapje van de WCD afgeschroeft :)
pi_155541612
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 18:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het spanningsverschil tussen 230V en 230V is ook nul. ;)
Alleen als ze dezelfde fase zijn ;)
Blijft wel wisselspanning!
pi_155542050
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Alleen als ze dezelfde fase zijn ;)
Even naar boven scrollen, kun je zien dat het gewoon een 1 fase kookgroep is.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155542066
Kwartslag naar links of naar rechts? Bedankt voor het meedenken!
pi_155542117
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:41 schreef lwmeffix het volgende:
Kwartslag naar links of naar rechts?
Wat het makkelijkst uitkomt qua draden. Maakt verder niet uit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155589339
Super bedankt allemaal! Ik heb alles een kwartslag gedraaid en mijn kookplaat werkt perfect!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:32:44 #146
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156802886
Wij kopen een nieuwbouw; daar wordt standaard geen perilex bij geleverd, ook geen keuken. Wij kopen op gas, moeten we zorgen dat er bij de bouw al een 2 fase (om eventuele ruimte) Perilex te bouwen?
pi_156803624
nee, en 2 fase word ook niet geleverd. Tot een vermogen van 8kW kan je vooruit met 1 fase, daarna word het 3 fase
  woensdag 14 oktober 2015 @ 10:46:44 #148
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156825935
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:11 schreef exlurker het volgende:
nee, en 2 fase word ook niet geleverd. Tot een vermogen van 8kW kan je vooruit met 1 fase, daarna word het 3 fase
Ok bedankt.
  maandag 7 december 2015 @ 19:29:18 #149
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_158087592
Ik denk erover om een over aan te schaffen die origineel een perilex aansluiting heeft. Echter geeft de oven ook de mogelijkheid om een gewone stekker aan te sluiten. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat voor consequenties heeft dit? Onderstaande het stroomschema:

O+
pi_158091272
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 14:32 schreef xzaz het volgende:
Wij kopen een nieuwbouw; daar wordt standaard geen perilex bij geleverd, ook geen keuken. Wij kopen op gas, moeten we zorgen dat er bij de bouw al een 2 fase (om eventuele ruimte) Perilex te bouwen?
Je moet wel een dubbele perilex hebben die op 2 groepen zit aangesloten meen ik. Je meterkast kan 1 fase zijn, maar nieuwbouw is vaak 3 fasen van 25 of 35a.

3 fasen is handiger, want stel je voor dat je ineens op de max van je kookplaat komt te zitten door dat je boostfuncties ed gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat bij 1 fase meterkast je stoppen er zo uitvliegen.
  dinsdag 8 december 2015 @ 09:54:05 #151
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_158099663
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2015 21:20 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Je moet wel een dubbele perilex hebben die op 2 groepen zit aangesloten meen ik. Je meterkast kan 1 fase zijn, maar nieuwbouw is vaak 3 fasen van 25 of 35a.

3 fasen is handiger, want stel je voor dat je ineens op de max van je kookplaat komt te zitten door dat je boostfuncties ed gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat bij 1 fase meterkast je stoppen er zo uitvliegen.
We koken op gas, maakt dat uit?
pi_158100674
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 09:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

We koken op gas, maakt dat uit?
Da's geen elektriciteit.
  dinsdag 8 december 2015 @ 11:09:37 #153
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_158100792
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 11:03 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Da's geen elektriciteit.
:D
  dinsdag 8 december 2015 @ 19:38:42 #154
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_158112530
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:57 schreef bbtb77 het volgende:
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
dat klopt bij 1 fase, dan meet je ook 0V tussen (dezelfde) fase. Bij 3 fasen meet je 0V bij de nul, 230 tussen elke fase en de nul en 400 tussen de fasen onderling.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_158262017
Hoi allen,

Vandaag een inductie kookplaat binnengekregen (Folklig van de IKEA), deze wil ik graag aan gaan sluiten.
Op de huidige (elektrische) kookplaat is de perilex stekker als volgt gemonteerd:

Kan het kloppen dat de bruine draad naast de blauwe draad in N1 of 2 zit?

De kabeltjes zien er als volgt uit:

En dit is het aansluitschema:


Als ik de blauwe kabels op de twee aansluitingen 'naast' de aarde aansluiting schroef en daaronder de twee zwarte. Dan komt dit goed toch?

Als jullie nog iets missen hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank!
kei lief.
pi_158262641
Sorry, ik kan het even niet volgen met de info die je geeft. Wat zien we nu precies op die tweede foto? Het aansluitsnoer van je oude kookplaat, aan de kant van de plaat? Of is dit een nieuw snoer? En is dit dan aan de kant waar je de stekker wilt gaan zetten of aan de kant van de kookplaat?

Ik kan je alvast vertellen dat je die hulsjes waar twee draden in geknepen zijn, zo niet kunt gebruiken. Je zult aan beide kanten, dus zowel in de plaat als in de stekker, op zijn minst 4 losse draden moeten hebben. De bruine en de zwarte moeten sowieso los van elkaar. De blauwe misschien ook wel.

Een en ander hangt er vanaf of je een 2x230 kookgroep of een krachtgroep voor de kookplaat hebt. Dat kunnen wij met deze info niet zien. Ik wil niet betweterig overkomen, maar lees de openingspost eens door want daar staat uitgelegd hoe je dit kunt controleren en het geeft je een idee van welke info we hier nodig hebben om een kloppend advies te kunnen geven.

Als je deze draden op deze manier "gewoon" vastschroeft dan gaat het ijn ieder geval zeker weten niet goedkomen dus wat dat betreft ben ik blij dat je het hier eerst vraagt. :)
pi_158262788
Laten we beginnen bij het begin :)

1: Hoe is de perilex wcd bij jou aangesloten?
2: Ophouden met nagels bijten.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_158263105
XanderH en hottentot,

Allereerst beiden bedankt voor het de antwoorden.

De stekker die je ziet is inderdaad de stekker van de oude, elektrische kookplaat. Ik dacht dat dit belangrijk was om te zien; mogelijk heb ik dat helemaal verkeerd.
Ik heb de beginpost gelezen en hopelijk verschaf ik nu wél de juiste informatie.

Wat heb ik heb begrepen is dat ik inderdaad 4 losse draden moet hebben. Vervolgens zou ik deze moeten voorzien van een 'Adereind' huls; correct?

Mijn kookgroep ziet er als volgt uit:


Mijn perilex WCD zou dit moeten zijn:


Ik moet inderdaad stoppen met nagelbijten, het begint vreselijk te worden. Vanwege een relatief stressvol beroep valt dit echter niet mee, al is dit natuurlijk ook maar een slap excuus. Heb je daarvoor ook nog tips?! ;)
kei lief.
pi_158267573
Zijn dit zelfgemaakte foto's? Of heb je iets op internet gezocht wat er in jouw ogen op lijkt? Je woordkeuze bij "Mijn perilex WCD zou dit moeten zijn" brengt me in de war. ;)

Je hebt in ieder geval een 2x230V kookgroep zitten. Dat betekent dat je aan beide kanten van het snoer alle 5 de draden apart nodig hebt. Deze draden zul je dus moeten afknippen, opnieuw aanstrippen en inderdaad zoals je zelf al opmerkt moet je ze dan van een adereindhuls voorzien.

Aan de kant van de kookplaat sluit je het snoer aan volgens het linker schema, dus 2L+2N. Iedere draad gaat op een aparte klem.

Aan de kant van de stekker moet je zwart en bruin verbinden met de fasen (waar de bruine draden in de WCD zitten aangesloten) en de blauwe draden verbinden met de nullen (waar de blauwe draden in de WCD zitten aangesloten). Ook in de stekker schroef je iedere draad dus op een aparte pen vast.

Ik kan op je foto alleen niet goed zien hoe de WCD is aangesloten. Het lijkt alsof de twee nullen op de twee linker contacten zijn aangesloten (daar zie ik een blauwe draad). Dit is echter niet hoe die dingen meestal aangesloten worden, dus ik begin te twijfelen of ik het wel goed zie. :P Zo lijkt het ook net alsof er rechtsonder helemaal geen draad zit dus waarschijnlijk zie ik het verkeerd. ;)

Hoe dan ook, meten is weten. Zie het kopje ":? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is :?" in de openingspost voor de waarden die je meet bij een Perilex die volgens de "standaard" is aangesloten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:48 schreef Lolque het volgende:

De stekker die je ziet is inderdaad de stekker van de oude, elektrische kookplaat. Ik dacht dat dit belangrijk was om te zien; mogelijk heb ik dat helemaal verkeerd.
Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken. :)
pi_158272082
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 20:41 schreef XanderH het volgende:
Zijn dit zelfgemaakte foto's? Of heb je iets op internet gezocht wat er in jouw ogen op lijkt? Je woordkeuze bij "Mijn perilex WCD zou dit moeten zijn" brengt me in de war. ;)

Je hebt in ieder geval een 2x230V kookgroep zitten. Dat betekent dat je aan beide kanten van het snoer alle 5 de draden apart nodig hebt. Deze draden zul je dus moeten afknippen, opnieuw aanstrippen en inderdaad zoals je zelf al opmerkt moet je ze dan van een adereindhuls voorzien.

Aan de kant van de kookplaat sluit je het snoer aan volgens het linker schema, dus 2L+2N. Iedere draad gaat op een aparte klem.

Aan de kant van de stekker moet je zwart en bruin verbinden met de fasen (waar de bruine draden in de WCD zitten aangesloten) en de blauwe draden verbinden met de nullen (waar de blauwe draden in de WCD zitten aangesloten). Ook in de stekker schroef je iedere draad dus op een aparte pen vast.

Ik kan op je foto alleen niet goed zien hoe de WCD is aangesloten. Het lijkt alsof de twee nullen op de twee linker contacten zijn aangesloten (daar zie ik een blauwe draad). Dit is echter niet hoe die dingen meestal aangesloten worden, dus ik begin te twijfelen of ik het wel goed zie. :P Zo lijkt het ook net alsof er rechtsonder helemaal geen draad zit dus waarschijnlijk zie ik het verkeerd. ;)

Hoe dan ook, meten is weten. Zie het kopje ":? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is :?" in de openingspost voor de waarden die je meet bij een Perilex die volgens de "standaard" is aangesloten.

[..]

Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken. :)
Verkeerde woordkeuze inderdaad. Het zijn wel mijn eigen foto's, maar op dat moment wist ik niet dat WCD voor Wandcontactdoos staat. :$
Nu ik de wandcontactdoos losgemaakt heb en alles gemeten heb met een spanningsmeter is het duidelijk geworden. Bedankt voor de hulp.
De plaat zit gemonteerd en de eerste maaltijd is er al op gekookt.

Fijne hulp hier overigens!
kei lief.
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 20:10:15 #161
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158290782
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:43 schreef Lolque het volgende:
De plaat zit gemonteerd en de eerste maaltijd is er al op gekookt.

Fijne hulp hier overigens!
Kijk en juist dat is de kracht van FOK! Klussen en Wonen ^O^
pi_159294381
Ik had ook een vraagje :)

We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken ;)

Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159294536
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje :)

We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken ;)

Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je kan eens meten tussen de 4 pinnen op je perilex wcd, tussen een aantal punten zal je dan 400v moeten meten en met 1 vast punt steeds 230v.

Je stekker kan je waarschijnlijk aan de kant van het kooktoestel omzetten naar 3fase. Kan je een foto maken van het aansluitblokje
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 22:28:31 #164
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_159294604
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje :)

We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken ;)

Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je een foto van een aansluitschema van het toestel ? Normaal gesproken moet je ieder toestel wat op 2 fasen 2 nul werkt wel over kunnen zetten naar een drie fase aansluiting :)

Wel moet je eerst je perilex even goed doormeten; zie de OP van dit topic.
pi_159296643
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Een multimeter moet ik even opsnorren, die heb ik niet bij de hand :(
Maar eerst het kooktoestel: ik heb de volgende informatie verzameld:





Binnenkant van apparaat:





Ik vrees zelf het ergste omdat de handleiding alleen 1- en 2-fasen vermeld....
Wat mij opvalt is dat het aansluitsnoer een lichtblauwe en donkerblauwe draad heeft, de lichtblauwe gebruikt de positie van de bruine draad in het schema als ik het goed heb.

[ Bericht 8% gewijzigd door Wantie op 22-01-2016 00:02:56 ]
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159435029
Inmiddels bevestiging binnen, de kookplaat is niet geschikt voor 3-fasen.

Dus vraag ik me af, is er ook een andere mogelijkheid om hem aan te sluiten?
Bijv. via een stroomverdeler?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159435377
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 12:53 schreef Wantie het volgende:
Inmiddels bevestiging binnen, de kookplaat is niet geschikt voor 3-fasen.

Dus vraag ik me af, is er ook een andere mogelijkheid om hem aan te sluiten?
Bijv. via een stroomverdeler?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
De juiste mogelijkheid is een aanpassing in de verdeelkast en een fasedraad vervangen door een blauwe draad als nulleider
pi_159442391
Die plaat kun je gewoon* aansluiten op je 3 fasen perilex hoor! Mits je de draden in de stekker juist aansluit.

Weet niet van wie je de informatie hebt dat die plaat ongeschikt is, maar naar mijn bescheiden mening is dat onzin.

Deze schema's moet je volgen:




Ik had je vraag een week geleden ook al gelezen, de reden dat ik nog niet concreter gereageerd had is omdat je nog geen uitsluitsel hebt gegeven hoe bijvoorbeeld de WCD aangesloten is. Daar kan ik aannames over gaan maken, maar dat doe ik liever niet... Vonkenboer verzoekt niet voor niets om de WCD even door te meten. ;)

Ik zal je alvast verklappen dat je bij een drie fasen aansluiting de twee blauwe draden samen aan één pen van de stekker moet maken (gebruik daarvoor wel een geschikte adereindhuls!) en dat je 1 pen (een fase) ongebruikt laat.
pi_159455865
Nou, we hadden een elektricien op bezoek en die heb ik naar het apparaat en de beschrijving laten kijken. En die zei dat het niet kon ;)

Ben dus erg opgelucht dat het wel kan :Y

de multimeter blijkt niet compleet (deels zoekgeraakt in de verhuizing ;( ), dus ga met goede moed op zoek naar een andere.

Wordt vervolgd!
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_163058544
Even een kick omhoog. Misschien is mijn situatie al eens langsgekomen maar dan heb ik er overheen gelezen in de reeks.

We zijn bezig met een verbouwing waarbij we ook een nieuwe keuken met inductie gaan installeren. De Inductieplaat is 7200W. Omdat we ook een electrische oven, quooker etc hebben had ik het idee dat 1x 35A wel eens krap kon worden. Daarom bij Liander een aanvraag naar 3x25A gedaan.

Vorige week heeft een electricien ter voorbereiding al de meterkast vernieuwd. Na afloop zie ik echter dat de kookgroep geheel achter 1 fase zit, ipv 2. Volgens mij gaat dat dus mis omdat ik 32A door wil trekken door een fase waar een hoofdstop van 25A op zit.

Had de electricien niet de kookgroep moeten aansluiten op 2 verschillende fases?
pi_163059302
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:11 schreef Brad het volgende:

Vorige week heeft een electricien ter voorbereiding al de meterkast vernieuwd. Na afloop zie ik echter dat de kookgroep geheel achter 1 fase zit, ipv 2. Volgens mij gaat dat dus mis omdat ik 32A door wil trekken door een fase waar een hoofdstop van 25A op zit.

Had de electricien niet de kookgroep moeten aansluiten op 2 verschillende fases?
Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :

1) Eerst om de 3 fasen ALS en beveiliging (of de automaat) te plaatsen en op één (bestaande) fase aan te sluiten,
2) Als de gebruiker klaar is met de keukeninstallatie én de netbeheerder de 3 fasen heeft aangesloten (in de hoofdzekeringen kast) komt ie om de zaak (ALS etc.) op de drie fasen aan te sluiten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163059342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :

1) Eerst om de 3 fasen ALS en beveiliging (of de automaat) te plaatsen en op één (bestaande) fase aan te sluiten,
2) Als de gebruiker klaar is met de keukeninstallatie én de netbeheerder de 3 fasen heeft aangesloten (in de hoofdzekeringen kast) komt ie om de zaak (ALS etc.) op de drie fasen aan te sluiten.
Ah, dat zou logisch zijn. Dan ga ik even bij de aannemer navragen of dat ook zo gepland staat.

Hoezo moet trouwens de kookgroep op 3 fases aangesloten worden als er slechts 2 fases gebruikt gaan worden voor de kookgroep?
pi_163059418
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:57 schreef Brad het volgende:

Hoezo moet trouwens de kookgroep op 3 fases aangesloten worden als er slechts 2 fases gebruikt gaan worden voor de kookgroep?
Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163075093
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).
Toch is dat ook zo op die manier bij mijn ouders gedaan. Na de hoofdschakelaar heeft de 3e aardlekunit ook 3 fase als input. Hieruit zijn 2 fases verbonden met de kookgroep. Ook zie ik op meer plekken online dat het 2fase genoemd als je meer dan 3600W nodig hebt.
pi_163076734
Jij hebt dan waarschijnlijk een 2x16A 230v kookgroep.
Deze is geschikt tot ongeveer 7200 watt (2 x 230voltx16A)
Je kan dat in de meterkast zien, als je een dubbele automaat hebt zoals in post 158 van dit topic.

Met een multimeter kun je dit ook meten aan de stekkerkant, je meet daar dan 2x 230v tussen 2 paren in je stekker.

Bij een 400v 3 fase aansluiting meet je tussen de fases onderling 230v, en tussen de fases en de nul 400 volt.
  vrijdag 17 juni 2016 @ 06:10:17 #176
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_163078325
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 00:05 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Bij een 400v 3 fase aansluiting meet je tussen de fases onderling 230v, en tussen de fases en de nul 400 volt.
mijn gevoel zegt dat dit niet klopt: Ik heb 3x een fase die verschoven is ten opzichte van elkaar. Elke fase is 230 volt ten opzichte van de nul, en tussen de fases staat 400 volt. Dit geldt alleen voor wisselspanning .
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_163082638
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 06:10 schreef lipje het volgende:
mijn gevoel zegt dat dit niet klopt: Ik heb 3x een fase die verschoven is ten opzichte van elkaar. Elke fase is 230 volt ten opzichte van de nul, en tussen de fases staat 400 volt. Dit geldt alleen voor wisselspanning .
Je gevoel klopt; Impreza_driving_Nutcase haalt de 230 en de 400 door elkaar. Daar zit trouwens een factor Wortel(3) tussen; waar zou dat nou vandaan komen???
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163082692
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:54 schreef Brad het volgende:
Toch is dat ook zo op die manier bij mijn ouders gedaan. Na de hoofdschakelaar heeft de 3e aardlekunit ook 3 fase als input. Hieruit zijn 2 fases verbonden met de kookgroep. Ook zie ik op meer plekken online dat het 2fase genoemd als je meer dan 3600W nodig hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 00:05 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Jij hebt dan waarschijnlijk een 2x16A 230v kookgroep.
Deze is geschikt tot ongeveer 7200 watt (2 x 230voltx16A)
Je kan dat in de meterkast zien, als je een dubbele automaat hebt zoals in post 158 van dit topic.

Met een multimeter kun je dit ook meten aan de stekkerkant, je meet daar dan 2x 230v tussen 2 paren in je stekker.

Bij een 400v 3 fase aansluiting meet je tussen de fases onderling 230v, en tussen de fases en de nul 400 volt.
Ik denk fdat het dan toch gaat om 2 groepen die gekoppeld zijn en dus wordt gebruik gemaakt van 2 x 230 V. (tussen fases en nul). Kookplaten die verwarmingselementen op 400 V. hebben??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163092283
Ik haalde inderdaad de gemeten spanning door elkaar, verder klopt het verhaal wel volgens mij.
Meet je nergens 400v heb je een 2x 16A 230v kookgroep (indien je meterkast voorzien is van automaten zit eenzelfde automaat als in post 158 in je kast)

Dit zijn in feite gewoon 2 fysiek gekoppelde standaard 16a 230v automaten,
Vaak is de aansluiting op de kookplaat dan zo dat 2 grote en 1 kleine pit op de ene automaat zitten, en de andere grote en kleine plaat op de andere automaat.

Meet je ergens wel 400v heb je een 3 fase krachtgroep en moet je de kookplaat ook op die manier aansluiten, zoals de onderste manier van dit plaatje.


Er staat dan geen 400v op de pitten, want elke pit zit op een fase en de nul,en dus krijgt de pit maar 230v.

Dat een kookplaat 400v elementen heeft heb ik ook nergens gesuggereerd, maar dat de perilex stekker van TS misschien een krachtgroep ipv een kookgroep is kan wel degelijk het
geval zijn, en dan is het lukraak aansluiten van een kookplaat geen goed idee.
pi_163092503
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 18:08 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:

Dit zijn in feite gewoon 2 fysiek gekoppelde standaard 16a 230v automaten,
Vaak is de aansluiting op de kookplaat dan zo dat 2 grote en 1 kleine pit op de ene automaat zitten, en de andere grote en kleine plaat op de andere automaat.

Meet je ergens wel 400v heb je een 3 fase krachtgroep en moet je de kookplaat ook op die manier aansluiten, zoals de onderste manier van dit plaatje.

[ afbeelding ]
Er staat dan geen 400v op de pitten, want elke pit zit op een fase en de nul,en dus krijgt de pit maar 230v.

Dat een kookplaat 400v elementen heeft heb ik ook nergens gesuggereerd, maar dat de perilex stekker van TS misschien een krachtgroep ipv een kookgroep is kan wel degelijk het
geval zijn, en dan is het lukraak aansluiten van een kookplaat geen goed idee.

Dan maakt het dus niets uit of je (gekoppelde) groepen op 2 gelijke of op 2 verschillende fasen zijn aangesloten. Maar wel voor het aantal nuldraden O-)
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163103846
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 18:08 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Er staat dan geen 400v op de pitten, want elke pit zit op een fase en de nul,en dus krijgt de pit maar 230v.
Een vraag aan jou....

Als je het vermogen over 1 nul kunt afvoeren, waarom zou je het dan in vredesnaam over 3 fasen aan willen leveren?

Als er geen elementen op 400V draaien dan kun je op het onderste schema maximaal 3680W gebruiken voor je kooktoestel. Dan kun je net zo goed op waxinelichtjes gaan koken, gaat misschien nog sneller ook.

Ik weet dus niet wat voor bijzondere kookplaat dit is, maar het is afwijkende bagger, dit is niet hoe een doorsnee kookplaat die jij en ik thuis hebben werkt.

[ Bericht 8% gewijzigd door hottentot op 18-06-2016 02:10:55 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163103995
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:01 schreef blomke het volgende:
Kookplaten die verwarmingselementen op 400 V. hebben??
Wat is daar vreemd aan?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163104064
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 18:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan maakt het dus niets uit of je (gekoppelde) groepen op 2 gelijke of op 2 verschillende fasen zijn aangesloten. Maar wel voor het aantal nuldraden O-)
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.

Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat, of je hebt een bagger apparaat zonder fatsoenlijke platen welke in totaal toch al nooit meer dan 16A trekt, kun je hem net zo goed in een gewoon stopcontact steken, en is perilex onzin.

(Nogmaals dit plaatje is van een vaag raar afwijkend apparaat en alles behalve gangbaar.)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163104704
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 01:52 schreef hottentot het volgende:

Een vraag aan jou....

Als je het vermogen over 1 nul kunt afvoeren, waarom zou je het dan in vredesnaam over 3 fasen aan willen leveren?

Als er geen elementen op 400V draaien dan kun je op het onderste schema maximaal 3680W gebruiken voor je kooktoestel. Dan kun je net zo goed op waxinelichtjes gaan koken, gaat misschien nog sneller ook.

Ik weet dus niet wat voor bijzondere kookplaat dit is, maar het is afwijkende bagger, dit is niet hoe een doorsnee kookplaat die jij en ik thuis hebben werkt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 02:27 schreef hottentot het volgende:
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.

Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat
, of je hebt een bagger apparaat zonder fatsoenlijke platen welke in totaal toch al nooit meer dan 16A trekt, kun je hem net zo goed in een gewoon stopcontact steken, en is perilex onzin.

(Nogmaals dit plaatje is van een vaag raar afwijkend apparaat en alles behalve gangbaar.)
Je snapt het verschil niet tussen fasespanning (230) en lijnspanning (400). In het onderste plaatje wordt de kookplaat aangesloten op 3 fasen en 1 nul (sterschakeling). Dat betekent dat je totale vermogen 3 x 16 x 230 = 11,04 kW en daar kan je prima op koken.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-06-2016 08:11:00 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163104711
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 02:12 schreef hottentot het volgende:

[..]

Wat is daar vreemd aan?
Dat het niet nodig en niet praktisch is. Je kan met 230 V verwamingselementen al 11,04 kW opwekken. Bovendien kan je dan de elementen ook gebruiken op een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen met een max. vermogen 7,36 kW...enfin, het is al zo vaak uitgelegd... :'(

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 18-06-2016 08:12:21 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163104759
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 02:27 schreef hottentot het volgende:

Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.

Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat, of je hebt een bagger apparaat zonder fatsoenlijke platen welke in totaal toch al nooit meer dan 16A trekt, kun je hem net zo goed in een gewoon stopcontact steken, en is perilex onzin.

(Nogmaals dit plaatje is van een vaag raar afwijkend apparaat en alles behalve gangbaar.)
Moet ik nou jou of Vonkenboer geloven... :?

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
.

Toch nog even voor alle duidelijkheid, er is geen voorschrift dat een 2P+2N (2 x 230V) "kookgroep" op twee verschillende fasen verbied?

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 19:24 schreef Vonkenboer het volgende:

Nee, er is naar mijn weten geen voorschrift dat dit verbied.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 18 juni 2016 @ 09:21:41 #187
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163105103
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 08:19 schreef blomke het volgende:
Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat
Dat klopt ^O^ , je dient voor de leiding tussen de automaat en de perilex aansluiting te voorzien van de juiste bedrading; bij twee fase aansluiting is dit 2 x bruin 2,5mm², 2 x blauw 2,5mm² en 1 x geel/groen 2,5mm².

Of bij een driefasenvoeding 3 x bruin 2,5mm², 1 x blauw 2,5mm² en 1 x geel/groen 2,5mm².

De kookgroep heeft een groot nadeel, de dubbele Nuldraad.
Sluit je het verkeerd aan, of gaat er naderhand een van de twee Nul draden kapot (los of slecht contakt), dan vloeit de retourstroom door 1 enkel draadje van 2,5 qmm. Die is dan wel beveiligd met 32 Ampere (2x 16A). Dit nadeel neemt men voor lief.

Je kunt wel zeggen dat je bij een 3 fase huisaansluiting altijd een fornuisgroep altijd als 3 fase groep uitgevoerd word en nooit een gewone kookgroep gebruikt word.

Bij een driease aansluiting heb je 3 beveiligingen van 16 A, de doorsnede van de bedrading is dan 2,5mm² dus gewoon standaard. De Nul is daarbij enkelvoudig uitgevoerd. Bij deze aansluiting is het onmogelijk dat een nuldraad overbelast word.
Dat komt door de faseverschuiving tussen de 3 Fasen onderling.

Bij een 1 fase huisaansluiting gebruik je een kookgroep, bij een 3 fasen huisaansluiting een krachtgroep. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 08:19 schreef blomke het volgende:

Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.
Er is geen wet of regelgeving die dat verbied, mocht dat wel zo zijn wijs mij hier dan op :); het enige gevaar is dat je bij een kookgroep waarbij je twee verschillende fasen aansluit tussen de twee fasen onderling 400V kunt hebben staan. Wanneer dit één en dezelfde fase is kan dat niet.
Electronica in een kookplaat vind het niet fijn als jij door een aansluitfout zomaar 400V ergens tussen hebt staan daar waar 230V op hoort te staan :P

Altijd goed uitkijken bij het aansluiten van kooktoestellen, en meten is weten !
pi_163106179
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 08:03 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Je snapt het verschil niet tussen fasespanning (230) en lijnspanning (400). In het onderste plaatje wordt de kookplaat aangesloten op 3 fasen en 1 nul (sterschakeling). Dat betekent dat je totale vermogen 3 x 16 x 230 = 11,04 kW en daar kan je prima op koken.
Tuurlijk niet.

Kookplaat op ster? Met de nul aangesloten? En ook nog zonder intern bedrading te veranderen?

En ik snap het niet........ _O- _O- _O-

EDIT:

Hier ik heb even opgezocht., waar dit schema van is.
quote:
Het merk LOFRA heeft als enige merk de mogelijkheid om een fornuis met dubbele oven (met gas kookvlak) op een standaard stopcontact aan te sluiten. Dit omdat ze de vermogens van de beide verwarmingselementen 'geknepen' hebben waardoor deze onder de 3,6 kW blijft.
Van een dubbele geknepen oven dus, met kookplaat op gas.

Zoals reeds gezegd, bovenstaand schema heeft niets te maken met een normale kookplaat, en zo de draden omsteken werkt ook niet bij een normale kookplaat zonder de interne bedrading te veranderen.

[ Bericht 23% gewijzigd door hottentot op 18-06-2016 11:05:27 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163106243
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 09:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is geen wet of regelgeving die dat verbied, mocht dat wel zo zijn wijs mij hier dan op ; het enige gevaar is dat je bij een kookgroep waarbij je twee verschillende fasen aansluit tussen de twee fasen onderling 400V kunt hebben staan. Wanneer dit één en dezelfde fase is kan dat niet.
Electronica in een kookplaat vind het niet fijn als jij door een aansluitfout zomaar 400V ergens tussen hebt staan daar waar 230V op hoort te staan

Altijd goed uitkijken bij het aansluiten van kooktoestellen, en meten is weten !
Niemand weet alles.

Ik meende dit altijd. Maar kan ook zijn dat het praktisch zo goed als altijd zo gedaan word, ik ben nog niet anders tegengekomen. Mij ontgaat ook het nut om 2x230V heen te brengen als je toch al een 3f aansluiting hebt.

EDIT:

Ik heb geen NEN1010 meer in huis, die heb ik bij emigratie weggeven. Maar als ik hier kijk word er nergens een 2faseaansluiting genoemd bij de toegestane aansluitmethoden, alleen maar een 1faseaansluiting.

http://nen1010.cobouw.nl/(...)installaties-keukens.

[ Bericht 15% gewijzigd door hottentot op 18-06-2016 11:23:40 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163106268
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 08:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat het niet nodig en niet praktisch is. Je kan met 230 V verwamingselementen al 11,04 kW opwekken. Bovendien kan je dan de elementen ook gebruiken op een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen met een max. vermogen 7,36 kW...enfin, het is al zo vaak uitgelegd... :'(
Natuurlijk is het praktisch, want je eten word sneller warm ^O^

En bij deze schema's komt het vermogen in geen geval boven de 3,6kW :P

[ Bericht 8% gewijzigd door hottentot op 18-06-2016 11:09:57 ]
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163106560
Ik ken geen enkele op de Nederlandse markt verkrijgbare kookplaat waar er daadwerkelijk 400V op een pit komt te staan.

Het aansluitschema zoals dat een paar posts geleden gepost wordt is in mijn ogen gewoon standaard.

Natuurlijk kun je wel "3 fasen aanvoeren, en met 1 nul afvoeren". Dit is een aansluiting in ster ja, met de nul aangesloten. Wat is daar raar aan? Je gehele huisaansluiting werkt toch in principe hetzelfde? Hoeveel nuldraden brengt de netleverancier bij jou binnen? Wat is het aansluitvermogen in de woning? En welke spanning heb je uiteindelijk op een stopcontact? :?

Sorry hottentot, maar ik lees ineens een hoop (verwarrende!) onzin met jouw naam erboven.

Bij een 2x16A kookgroep is het gebruikelijk om dit op dezelfde fase aan te sluiten, wanneer je drie fasen beschikbaar hebt kun je immers net zo goed een krachtgroep toepassen. Maar bij mijn weten is er inderdaad geen voorschrift die aansluiten op twee verschillende fasen verbiedt. Waarom je dat zou willen? Ik kan geen reden bedenken anders dan de beschikbare ruimte in de kast.

Het maakt voor de snelheid met het koken helemaal niets uit of je een 7,4kW plaat aansluit op een krachtgroep of op een 2x16A kookgroep.
pi_163106741
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 11:19 schreef XanderH het volgende:
Ik ken geen enkele op de Nederlandse markt verkrijgbare kookplaat waar er daadwerkelijk 400V op een pit komt te staan.
Staan er toch genoeg tussen: https://www.onderdelenwinkel.nl/fornuis/kookplaat?p=3
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163106783
Maar doe eens een linkje naar een 4 pits kookplaat waar zo'n ding zit ingebouwd dan? Liefst een model met handleiding en aansluitschema erbij? :)

Bovenstaande schema mag dan voor een dubbele oven zijn, de meeste 4 pits kookplaten zijn echt niet anders. De twee linker pitten gebruiken samen max 3,6kW, de twee rechter pitten ook. In iedere manier van aansluiten staat er 230V op zo'n pit.
pi_163107569
Heb ik nu zo'n kater dan dat ik er even geen ruk meer van snap?

1. De Nen1010 geeft in haar voorbeelden nergens een toegestane 2 faseaansluiting aan. Dat elders niet word verboden om 2 fasen te gebruiken doet niets af aan het feit dat het bij de toegestane methoden niet word vermeld, er word alleen gesproken over 1fase en 3fasenaansluiting bij de toegestane methoden. Waarom zou je daarvan af mogen wijken en zelf een andere methode mogen bedenken?

2. Als er 400V kookplaten ter vervanging worden verkocht (Zelfs van 4000W of meer) dan is de enige conclusie dat die dingen ook gebruikt worden, en 4000W kan niet op een 1 fase systeem, want je mag maar max 16A afzekeren in een woonhuis. Ik ga geen schema's erbij zoeken, dit lijkt mij logisch genoeg.

3. Ik word zelf volkomen in de war gebracht door mezelf, en misschien moet ik even minder aan motoren denken, maar mee aan huishoudelijke zooi.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163108512
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
Heb ik nu zo'n kater dan dat ik er even geen ruk meer van snap?
Ik denk het? :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
1. De Nen1010 geeft in haar voorbeelden nergens een toegestane 2 faseaansluiting aan. Dat elders niet word verboden om 2 fasen te gebruiken doet niets af aan het feit dat het bij de toegestane methoden niet word vermeld, er word alleen gesproken over 1fase en 3fasenaansluiting bij de toegestane methoden. Waarom zou je daarvan af mogen wijken en zelf een andere methode mogen bedenken?
Die plaatjes en beschrijving die op cobouw staan komen trouwens niet uit de NEN1010, maar uit de NPR5310, de "Nederlandse praktijkrichtlijn bij NEN 1010". En als ik even mag citeren uit de inleiding van de NPR5310:
quote:
Dergelijke praktijkrichtlijnbladen geven een uitvoeringsvorm of een methode die voldoet aan de eisen uit NEN 1010. Deze methode sluit andere oplossingen niet uit, maar geeft een in de praktijk getoetste of veel voorkomende uitvoeringsvorm of werkmethode aan.
In de NPR5310 staan natuurlijk wel verwijzingen naar de daadwerkelijke normen in de NEN1010, maar dat zijn in dit geval alleen verwijzingen naar bepaling 514.3.5.1, 514.3.5.2 en 514.3.5.3, bepalingen die enkel iets zeggen over het gebruik van aderkleuren.

Verder zegt de NEN1010 gewoon helemaal niets over dit onderwerp. Je kunt lang zoeken naar de woorden "kookgroep", "fornuisgroep", "kookplaat". Die staan er niet in.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
2. Als er 400V kookplaten ter vervanging worden verkocht (Zelfs van 4000W of meer) dan is de enige conclusie dat die dingen ook gebruikt worden, en 4000W kan niet op een 1 fase systeem, want je mag maar max 16A afzekeren in een woonhuis. Ik ga geen schema's erbij zoeken, dit lijkt mij logisch genoeg.
Ik durf te stellen dat je dergelijken pitten van 4000W of meer niet tegen komt in op de consumentenmarkt gerichte kookplaten, volgens mij is dat waar dit topic zich zo'n beetje toe beperkt. Zo'n pit zit waarschijnlijk in een horecakeuken ofzo.

Daarnaast zou het best kunnen dat er ook op de consumentenmarkt kookplaten te koop zijn waar 400V pitten in zitten hoor, ik zeg alleen dat ik ze nog nooit gezien heb. En als ze gebruikt worden, dan zal het zijn in een kookplaat die sowieso krachtstroom nodig heeft. Het aansluitschema van zo'n plaat zal dan ook geen andere aansluitmogelijkheid vermelden.

Ik durf heel erg stellig te zeggen dat er geen kookplaten bestaan waarbij de spanning over de pit afhangt van de aansluitmethode. Een kookplaat die geschikt is voor een éénfase aansluiting, zal 230V over de pit hebben staan. Altijd, ook al sluit je hem volgens een ander schema aan op krachtstroom.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
3. Ik word zelf volkomen in de war gebracht door mezelf, en misschien moet ik even minder aan motoren denken, maar mee aan huishoudelijke zooi.
Dat lijkt me, in dit geval, een goed plan. :P

Let even niet op mijn tekenkunsten hoor...
95% van de 4 pits kookplaten met een aansluitwaarde rond de 7,2kW zullen intern ongeveer zo bedraad zijn:


Sluit je dit vervolgens aan op een 2x16A kookgroep, dan gaat dat er zo uit zien:


Oftewel netjes 230V over iedere pit, max 3600W per "fase". De spanning tussen "L1" en "L2" maakt niet uit. Dit kan 0 volt zijn, maar met 400V gaat het ook prima werken (dus een 2x16A kookgroep verdeeld over twee verschillende fasen). De kookplaat merkt het verschil niet. Zolang de spanning tussen L1 en N1 maar 230V is en de spanning tussen L2 en N2 ook.

Op een driefasen aansluiting wordt het dit:

Aangesloten in ster, met een nul, en nog steeds de fasespanning van 230V over iedere pit heen.

De belasting is in dit voorbeeld min of meer verdeeld, 2200W voor L1, 1400W voor L2, 3600W voor L3. Niet netjes verdeeld nee, maar er zijn ook platen zat die überhaupt niets met de derde fase doen dus dit is eigenlijk nog een "mooi" voorbeeld...

De nul wordt niet te zwaar belast vanwege de 120graden faseverschuiving.

Maar het pannetje water gaat er geen seconde sneller door koken met deze aansluiting! ;)

En de aansluitwaarde is in beide gevallen 7200W.

[ Bericht 1% gewijzigd door XanderH op 18-06-2016 13:31:06 ]
pi_163108609
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 11:19 schreef XanderH het volgende:

Bij een 2x16A kookgroep is het gebruikelijk om dit op dezelfde fase aan te sluiten, wanneer je drie fasen beschikbaar hebt kun je immers net zo goed een krachtgroep toepassen. Maar bij mijn weten is er inderdaad geen voorschrift die aansluiten op twee verschillende fasen verbiedt. Waarom je dat zou willen? Ik kan geen reden bedenken anders dan de beschikbare ruimte in de kast.
Ik kan me voorstellen dat als je al een 2 x 16 A gekoppelde kookgroep hebt na een 35A éénfase hoofdzekering, en je stapt om wat voor reden da ook over op een 3 x 25A hoofdzekeringen, je de bestaande kookgroep kunt behouden door 2 fasen op kookgroep aan te sluiten (aangezien 2 x 16 >> 25). En dan zou je dus 1 nuldraad weg kunnen halen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163108647
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
Ik word zelf volkomen in de war gebracht door mezelf, en misschien moet ik even minder aan motoren denken, maar mee aan huishoudelijke zooi.
Huishoudelijke apparatuur is geen "zooi" en een kookplaat op drie fasen aansluiten is niets anders dan een elektromotor in sterschakeling met het sterpunt op de nul.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163108808
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:31 schreef blomke het volgende:
een kookplaat op drie fasen aansluiten is niets anders dan een elektromotor in sterschakeling met het sterpunt op de nul.
Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)

Industriele machines hebben de nul alleen nodig als er geen trafo inzit om de stuurspanningen zelf om te zetten. Bij zelfstandige motoren speelt dit niet.

Ik zal hierdoor nu even volledig de mist ingaan omdat ik met industriele ogen kijk.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163108849
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:22 schreef XanderH het volgende:

Het domme hier is dat ik alle principes ken, ik ken ook alle aansluitmethoden, formules, voor en nadelen. Maar soms kijk je even verkeerd tegen de dingen aan, en als je dan ook nog zo stronteigenwijs bent als mij maak je het jezelf soms even flink lastig.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_163108853
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 09:21 schreef Vonkenboer het volgende:
of gaat er naderhand een van de twee Nul draden kapot (los of slecht contakt), dan vloeit de retourstroom door 1 enkel draadje van 2,5 qmm. Die is dan wel beveiligd met 32 Ampere (2x 16A). Dit nadeel neemt men voor lief.
Dat waag ik te betwijfelen. Als ik de aansluitschema's van XanderH bekijk, denk ik dat de helft van je kookplaat niet meer functioneert. Een goed indicator voor een los contact!!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163108912
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:40 schreef hottentot het volgende:

Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)

Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163108929
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:43 schreef hottentot het volgende:
Maar soms kijk je even verkeerd tegen de dingen aan, en als je dan ook nog zo stronteigenwijs bent als mij maak je het jezelf soms even flink lastig.
als ik . Verder correct.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163109287
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:40 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)

Industriele machines hebben de nul alleen nodig als er geen trafo inzit om de stuurspanningen zelf om te zetten. Bij zelfstandige motoren speelt dit niet.

Ik zal hierdoor nu even volledig de mist ingaan omdat ik met industriele ogen kijk.
Maar jouw elektromotor heeft als het goed is ook een gelijke belasting op alle drie de fasen, die kun je prima zonder nul aansluiten. Met een ongelijke belasting zoals in een kookplaat is een zwevende nul niet echt wat je wilt, dat zul je ook begrijpen. ;)

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat waag ik te betwijfelen. Als ik de aansluitschema's van XanderH bekijk, denk ik dat de helft van je kookplaat niet meer functioneert. Een goed indicator voor een los contact!!
Klopt!

Helaas hebben niet alle kookplaten een dubbel contact voor de nul. Heel strict gezien is zo'n kookplaat dan niet geschikt voor een 2x16A kookgroep, in praktijk frot iedereen gewoon twee nuldraden in dezelfde klem.

Of mensen laten het bruggetje dat de fabriek tussen 4 en 5 heeft gezet zitten...
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.
Daar heb je natuurlijk alsnog geen nul bij nodig. ;)
pi_163113636
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 13:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.
We hadden het er over dat het sterpunt op de nul zit, dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets met een ster/driehoek schakeling nodig.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164517694
Afgelopen vrijdag is mijn keramisch fornuis. de Indesit I6VMH2A(X), afgeleverd en ik heb tevergeefs geprobeerd deze aan te sluiten zodat hij volledig werkt. De 2 linker pitten werken wel maar de 2 pitten rechts niet, ook werkt de oven helemaal niet, er gaat zelfs geen lampje branden.

Mijn keuken heeft een perilex aansluiting en ik heb een perilex stekker bij het fornuis besteld. Ik heb op imgur een aantal foto's geupload van de meterkast, stekker en het fornuis:
http://imgur.com/a/06OGB

De perilex aansluiting in de muur en de aanduiding op de stekker komen overeen, namelijk L1, L2, L3 en N. Online heb ik gevonden dat het gebruikelijk is dat:
L1 = Bruin
L2 = Zwart
L3 = Grijs
N = Blauw
Aarde=Geel/Groen

Ik heb dit dus als volgt aan het fornuis verbonden:
Bruin op 3
Zwart op 2
Grijs op 1
Blauw op 5
Jumper tussen 5 en 4
Groen/Geel onderin de aarde.

Maar met deze opstelling krijg ik dus het eerder genoemde probleem. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn, of heb ik zelf iets fout gedaan?
pi_164518204
Heb je een foto van het typeplaatje op het fornuis?

Ik vermoed dat deze een aansluitvermogen van meer dan 7,4kW heeft. Als dat zo is, dan heb je een krachtgroep nodig. Jij hebt een 2x16A kookgroep. Dit gaat niet werken zonder een (flinke) aanpassing van de meterkast en het verzwaren van de aansluiting door het energiebedrijf.
pi_164520276
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 13:08 schreef XanderH het volgende:
Heb je een foto van het typeplaatje op het fornuis?

Ik vermoed dat deze een aansluitvermogen van meer dan 7,4kW heeft. Als dat zo is, dan heb je een krachtgroep nodig. Jij hebt een 2x16A kookgroep. Dit gaat niet werken zonder een (flinke) aanpassing van de meterkast en het verzwaren van de aansluiting door het energiebedrijf.
Bedankt voor je reactie. Dit is spijtig genoeg 9000W zie ik nu: http://imgur.com/gzePlE0

Ik heb net met een multimeter ook nog eens de perilex wcd getest. Als ik rechtsonder met linksboven of rechtsboven verbindt krijg ik 230V. Alle andere combinaties blijft hij op 0 staan.. :?

Edit: Ik heb net nog even de stoppen vervangen bij de fornuis groep, het lijkt erop dat er 1 van de 2 kapot was. Als ik nu meet krijg ik:
Linksonderin met rechts of linksboven: 230v.
Rechtsonderin met recht of linksboven: 230v.

Andere combinaties geven niks. Ook de aarde met links of rechtsonder geeft 230V, dus dan lijkt het erop dat ik onderin fase 1 en 2 hebt en bovenin 2 nullen? Al komt dit niet overeen met de aanduidingen bij de wcd want die geeft:
N, L1
L3, L2

[ Bericht 3% gewijzigd door jantrompet op 14-08-2016 14:57:29 ]
pi_164521196
Je hebt dus inderdaad bovenin twee nullen, onderin twee fasen (twee keer dezelfde fase, trouwens). Dit is een kookgroep, geschikt voor het aansluiten van toestellen tot 7,4kW zoals de meeste 4 pits kookplaten of 4 pits fornuizen met gasoven.

Een 4 pits fornuis met elektrische oven heeft een te hoge aansluitwaarde, hiervoor heb je een krachtgroep nodig met 3 fasen en een nul. De codering op de WCD klopt dus alvast (niet dat je hier waarde aan kunt hechten), de installatie erachter niet.

Als je dit toch aan gaat sluiten op een manier dat alles werkt dan belast je de installatie zwaarder dan bedoeld. Dat is vragen om kapotte zekeringen of erger. Je zult dus de installatie aan moeten (laten) passen, of een ander fornuis moeten kopen.

9kW bij 230V is trouwens 39A. De hoofdzekering van het energiebedrijf is waarschijnlijk 35A. Dat gaat ook al niet goedkomen dus. ;) Als je verzwaart naar 3x25A kan het wel.

[ Bericht 8% gewijzigd door XanderH op 14-08-2016 23:16:34 ]
pi_164618165
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 15:05 schreef XanderH het volgende:
Je hebt dus inderdaad bovenin twee nullen, onderin twee fasen (twee keer dezelfde fase, trouwens). Dit is een kookgroep, geschikt voor het aansluiten van toestellen tot 7,4kW zoals de meeste 4 pits kookplaten of 4 pits fornuizen met gasoven.

Een 4 pits fornuis met elektrische oven heeft een te hoge aansluitwaarde, hiervoor heb je een krachtgroep nodig met 3 fasen en een nul. De codering op de WCD klopt dus alvast (niet dat je hier waarde aan kunt hechten), de installatie erachter niet.

Als je dit toch aan gaat sluiten op een manier dat alles werkt dan belast je de installatie zwaarder dan bedoeld. Dat is vragen om kapotte zekeringen of erger. Je zult dus de installatie aan moeten (laten) passen, of een ander fornuis moeten kopen.

9kW bij 230V is trouwens 39A. De hoofdzekering van het energiebedrijf is waarschijnlijk 35A. Dat gaat ook al niet goedkomen dus. ;) Als je verzwaart naar 3x25A kan het wel.
Mooi dat de aanduiding op de wcd klopt, het minst belangrijke van het geheel :P. Het is een gehuurd appartement dus ik kan niet zomaar het één en ander veranderen. Ik heb derhalve maar een retouraanvraag gedaan om het fornuis terug te sturen.

Zullen we jammer genoeg toch naar een kookplaat moeten kijken ipv een compleet fornuis. Deze zijn zo te zien wel vaak geschikt voor een 2 fase aansluiting.

Bedankt voor de hulp en de informatie Xander!
pi_164625897
Ik denk dat de meeste verhuurders er geen problemen mee hebben als jij hun woning verbetert met een mooie nieuwe groepenkast enzo. ;) In overleg is veel mogelijk.

Maar het gaat al met al wel een prijzig fornuis worden natuurlijk.
pi_164626951
Wie kookt er met 5 of 6 pitten tegelijk?
Laat die handjes wapperen!
pi_182889704
Ik heb een 3 fase groepenkast besteld, en hier heb ik domweg een kookgroep bij besteld.
Inductieplaat is 7400 watt, op de faseverdeling na is er verder toch geen voordeel om een krachstroomgroep aan te leggen, volgens mij gebruikt de kookplaat dan toch maar 3 fases.

Iemand hier een mening over?
Anders hou ik het gewoon bij de kookgroep en zet ik die samen met de 3 minst belaste groepen achter een aardlek.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 06:09:55 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182891228
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2018 00:17 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een 3 fase groepenkast besteld, en hier heb ik domweg een kookgroep bij besteld.
Inductieplaat is 7400 watt, op de faseverdeling na is er verder toch geen voordeel om een krachstroomgroep aan te leggen, volgens mij gebruikt de kookplaat dan toch maar 3 fases.

Iemand hier een mening over?
Anders hou ik het gewoon bij de kookgroep en zet ik die samen met de 3 minst belaste groepen achter een aardlek.
Als de kookplaat aan te sluiten is op een drie fasen aansluiting dan is het voor de hele verdeling in je installatie beter om een drie fasen eindgroep te kiezen.
pi_182891851
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2018 00:17 schreef junkiexp het volgende:
Anders hou ik het gewoon bij de kookgroep en zet ik die samen met de 3 minst belaste groepen achter een aardlek.
Dit begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182894928
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 06:09 schreef Vonkenboer het volgende:

Als de kookplaat aan te sluiten is op een drie fasen aansluiting dan is het voor de hele verdeling in je installatie beter om een drie fasen eindgroep te kiezen.
Duidelijk! Ik heb de kookplaat nog niet dus ik weet nog niet hoe ik deze precies kan aansluiten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_182895095
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 07:37 schreef blomke het volgende:
it begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.
Maximaal 7400 Watt ;)
In de praktijk zal je nooit alle pitten tegelijk op de hoogste stand gebruiken natuurlijk.

Ik zou eventueel nog de kookgroep kunnen verdelen over 2 verschillende fasen, maar of dat is toegestaan?
De nieuwe kast is allemaal vol, daar past geen krachtgroep in.
Als het moet dan maar een kast ernaast :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_182895117
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:37 schreef junkiexp het volgende:

De nieuwe kast is allemaal vol, daar past geen krachtgroep in.

Dus wel ruimte voor een kookgroep, maar geen krachtstroomgroep? Merkwaardig...
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182895205
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus wel ruimte voor een kookgroep, maar geen krachtstroomgroep? Merkwaardig...
Want?
Een kookgroep is 2 modules, een krachtstroomgroep 4 modules, althans bij Hager.
En ik heb 1 module vrij.
Dus ik kom dan 1 module tekort.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_182895561
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2018 11:43 schreef junkiexp het volgende:
Een kookgroep is 2 modules, een krachtstroomgroep 4 modules, althans bij Hager.
En ik heb 1 module vrij.
Dus ik kom dan 1 module tekort.
Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182895608
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 07:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.
Als er verder op die groep alleen lichtgroepen zitten en de vaatwasser die pas na het koken en eten aan gaat, zal dat reuze meevallen.

Een kookplaat met maximaal vermogen van 7,4kW zal zéér zelden dat vermogen daadwerkelijk gebruiken en bovendien zal dat, als het al voor komt, nooit meer dan een paar minuten zijn. Anders kookt alles over en/of brandt alles aan.
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 12:03:20 #221
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182895611
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 12:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?
De ervaring is dat de meeste kasten die geplaatst worden helemaal vol zitten.
pi_182895868
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 12:03 schreef Ivo1985 het volgende:

Als er verder op die groep alleen lichtgroepen zitten

Lijkt me ook niet slim, meestal worden lichtpunten over verschillende groepen én ALS-en verdeeld.

Maar verder prima, als je de pitten niet voluit zet en verder geen tweede grootverbruiker aanzet.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182896527
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 12:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?
Ik kan geen grotere kwijt, dan moet ik naar 3 modules hoog en daar heb ik geen hoogte voor.
Maar ik ga er later wellicht een kast naast plaatsten voor domotica dus dan zou het wel kunnen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_182909694
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en een 11kw periflex aansluiting laten installeren tbv de kookplaat (Siemens 5 zones max vermogen 11kw). Achteraf een beetje overkill, maarja moest snel besluit maken enzo..
Anyway hoe weet ik nu zeker dat de installateur de juiste aansluiting heeft geïnstalleerd, dus 11kw, zonder na te meten? Staat dat doorgaans ergens vermeld?
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 23:08:35 #225
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182909803
[quote]1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:04 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en een 11kw periflex aansluiting laten installeren tbv de kookplaat (Siemens 5 zones max vermogen 11kw). Achteraf een beetje overkill, maarja moest snel besluit maken enzo..
Anyway hoe weet ik nu zeker dat de installateur de juiste aansluiting heeft geïnstalleerd, dus 11kw, zonder na te meten? Staat dat doorgaans ergens vermeld?
[/quote]

Dan zou je perilex aansluiting in ieder geval geschikt moeten zijn voor 25A. Die wijken af van de standaard 16A versies.

https://www.elektroshop.nl/perilex-contactdoos-inbouw-25a-nl.html
https://www.elektroshop.nl/perilex-stopcontact-inbouw-16a-nl.html


Ik sta hier gruwelijk uit mijn nek te lullen, bovenstaande reactie van mij klopt niet bepaald..
Zal wel aan het tijdstip liggen ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Vonkenboer op 03-11-2018 09:45:46 ]
pi_182910027
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan zou je perilex aansluiting in ieder geval geschikt moeten zijn voor 25A. Die wijken af van de standaard 16A versies.

https://www.elektroshop.nl/perilex-contactdoos-inbouw-25a-nl.html
https://www.elektroshop.nl/perilex-stopcontact-inbouw-16a-nl.html
klopt we hebben ook 3x 25a.

Tnx :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2018 23:26:39 ]
pi_182910413
11kW is 3 fasen 16A. Er hoeft dus helemaal geen 25A Perilex geplaatst te zijn. De hoofdaansluiting (3x25A) zegt ook weinig.

Je moet er op letten dat er een 3 fasen krachtgroepen is geplaatst, niet een 2x230V fornuisgroep. Op de contactdoos moet je 3 fasen en 1 nul hebben, niet 2 fasen en 2 nullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')