Waarschijnlijk ben ik door de keukenboer op het idee gebracht dat we geen "krachtgroep" nodig hadden, maar alleen een "kookgroep". En dan staar je je nog wel eens blind op iets. Alleen kwam ik toen dus ook ergens tegen dat 2P+2N op dezelfde fase moet. Dat leek me echter niet handig in verband met de belasting per fase. (Misschien is dat alleen als je maar 1 fase hebt, dan heb je niet echt keus).quote:Je zou zo'n groep kunnen creëren als je dat perse wilt, maar het nut ervan ontgaat me geheel.
Nee, er is naar mijn weten geen voorschrift dat dit verbied.quote:Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
Toch nog even voor alle duidelijkheid, er is geen voorschrift dat een 2P+2N (2 x 230V) "kookgroep" op twee verschillende fasen verbied?
Dat werkt niet.quote:Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
Een "nadeel" van een 3P+N groep kan zijn dat die meer ruimte inneemt in de kast Ook zit je dan vast aan vierpolige ALS, terwijl je anders drie tweepolige ALS kunt aanleggen, alle drie op hun eigen fase (of mag je niet twee verschillende fasen van twee tweepolige ALS in een 2 x 230 V "kookgroep" gebruiken?).
Dat kan inderdaad nietquote:Op zondag 27 juli 2014 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat werkt niet.
Een ALS meet het verschil tussen de stroom door de fase en de nul, en als dat verschil te groot is (bv > 30mA) -> ERROR
Je kunt niet 2 fasen via 1 nulleiding (in het apparaat zitten die bij aansluiting op 2 fasen gekoppeld) aansluiten en dan nog verwachten dat de meting klopt aangezien er dan ook stroom tussen de fasen onderling gaat lopen.
(Een 3 fase ALS telt de stromen van alle fasen bij elkaar op, en vergelijkt die uitkomst met de stroom door de nul)
Probeer eerst eens te kijken of je 3 fasen kunt krijgen, plaats eventueel een foto van je meterkast (en dan met name het deel waar je hoofdzekering(en) zitten, dus voor de energiemeter.)quote:
Dit is de meterkast:quote:Op zondag 27 juli 2014 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Probeer eerst eens te kijken of je 3 fasen kunt krijgen, plaats eventueel een foto van je meterkast (en dan met name het deel waar je hoofdzekering(en) zitten, dus voor de energiemeter.)
Ergens dacht ik dat ook al, maar was een beetje uit op een reactie van jullie. Daarvoor dank, nu is volgens mij alles duidelijk.quote:Dat werkt niet.
Een ALS meet het verschil tussen de stroom door de fase en de nul, en als dat verschil te groot is (bv > 30mA) -> ERROR
Je kunt niet 2 fasen via 1 nulleiding (in het apparaat zitten die bij aansluiting op 2 fasen gekoppeld) aansluiten en dan nog verwachten dat de meting klopt aangezien er dan ook stroom tussen de fasen onderling gaat lopen.
(Een 3 fase ALS telt de stromen van alle fasen bij elkaar op, en vergelijkt die uitkomst met de stroom door de nul)
Zou zomaar kunnen dat daar in die kast onder de meter al een 3 fase aansluiting aanwezig is. Bel je netbeheerder even, en vraag wat het kost om er een 3 fase aansluiting van te maken. Je groepenkast moet toch al vervangen worden schat ik zo, tenzij je er een kast met een kookgroep naast wilt plakkenquote:
Is dit een echte regel? we hebben een redelijk nieuw huis (9 jaar oud), maar we hebben in de keuken geen perplex-aansluiting naast ons gasaansluiting. Wel een normale WCD dus.quote:Op zondag 27 juli 2014 10:59 schreef Vonkenboer het volgende:
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken.
Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Ook niet in een kast naast de plaats van het kooktoestel? De loze leiding word meestal op 60 cm uit de vloer geplaatst en kijk anders eens in de meterkast of hier loze leidingen uit vloer of plafond komen.quote:Op maandag 28 juli 2014 21:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Is dit een echte regel? we hebben een redelijk nieuw huis (9 jaar oud), maar we hebben in de keuken geen perplex-aansluiting naast ons gasaansluiting. Wel een normale WCD dus.
Wat exlurker zegt; dat is wel de normale gang van zakenquote:Op maandag 28 juli 2014 21:48 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ook niet in een kast naast de plaats van het kooktoestel? De loze leiding word meestal op 60 cm uit de vloer geplaatst en kijk anders eens in de meterkast of hier loze leidingen uit vloer of plafond komen.
Zet er een stofzuiger op, en luister in de keuken of je er iets van hoort.quote:Op maandag 28 juli 2014 22:09 schreef athlonkmf het volgende:
hnmm... ik heb wel een loze leiding uit de vloer. Wellicht dat dat richting de keuken gaat. Ik zal een keer eens even de bouwplattegrond bij pakken. (dat is iets eenvoudiger dan onder of achter de kasten te spieken.
Het gebeurt ook wel eens dat men bijvoorbeeld een wcd voor vonkontsteking monteert op een perilex inbouwdoos en dat ze die in de meterkast weer oppakken en op een willekeurige groep er bij op makenquote:Op maandag 28 juli 2014 22:09 schreef athlonkmf het volgende:
hnmm... ik heb wel een loze leiding uit de vloer. Wellicht dat dat richting de keuken gaat. Ik zal een keer eens even de bouwplattegrond bij pakken. (dat is iets eenvoudiger dan onder of achter de kasten te spieken.
Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?quote:Op maandag 28 juli 2014 21:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zou zomaar kunnen dat daar in die kast onder de meter al een 3 fase aansluiting aanwezig is. Bel je netbeheerder even, en vraag wat het kost om er een 3 fase aansluiting van te maken. Je groepenkast moet toch al vervangen worden schat ik zo, tenzij je er een kast met een kookgroep naast wilt plakken
Yup, je hebt gelijk, zo te zien waarschijnlijk wel.quote:Op maandag 28 juli 2014 22:20 schreef dragonrider het volgende:
Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?
Je kunt dan 1 blauwe draad 'omcoderen' naar bruin, blijft een beetje behelpen, maar ik weet niet hoeveel werk het is om een nieuwe draad te trekken.quote:Ik heb trouwens net die draden 2x blauw, 2x bruin en 1x aarde aangelegd. Heb ik hier dan nog wat aan als het omgezet wordt naar 3 fasen?
Hou er wel rekening mee dat er ook een hoofdschakelaar tussen geplaatst dient te worden en zeker bij 3 fasenquote:Op maandag 28 juli 2014 22:20 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Zou die kookgroep niet tussen de pv installatie en de aardlek in kunnen?
Ik heb trouwens net die draden 2x blauw, 2x bruin en 1x aarde aangelegd. Heb ik hier dan nog wat aan als het omgezet wordt naar 3 fasen?
Ik hou het in eerste instantie toch maar bij 1 fasen. Heb via Liander een aanvraag gedaan voor een 35A hoofdzekering. Klopt het dat dan ook gelijk de huidige ferraris meter vervangen moet worden?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 08:38 schreef exlurker het volgende:
[..]
Hou er wel rekening mee dat er ook een hoofdschakelaar tussen geplaatst dient te worden en zeker bij 3 fasen
Ja, als je nu eenfase aansluiting hebt en een driefase aansluiting wilt hebben dan moet de huidige ferraris meter ook vervangen worden.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:43 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Ik hou het in eerste instantie toch maar bij 1 fasen. Heb via Liander een aanvraag gedaan voor een 35A hoofdzekering. Klopt het dat dan ook gelijk de huidige ferraris meter vervangen moet worden?
Vaak doen ze dat er automatisch er bij ; soms plaatst men een slimme meter.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:26 schreef dragonrider het volgende:
Ik wil dus alleen van een 25 naar een 35A. Moet de meter dan vervangen worden, volgens de mevrouw aan liander wel..
Volgens mij MOET dat niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 19:26 schreef dragonrider het volgende:
Ik wil dus alleen van een 25 naar een 35A. Moet de meter dan vervangen worden, volgens de mevrouw aan liander wel..
Edit: Oeps, niet dus. wat exlurker hieronder zegt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:14 schreef Dyfax het volgende:
Hallo Vonkenboer,
Voor het aansluiten van een (ikea) kookplaat, heb ik het volgende gedaan: https://www.dropbox.com/s/ybo1s8lay8qc4tz/20140806_094810.jpg. Dit is de aansluiting van een perilex stekker met hier achter een 2x230v groep. Is dit correct gedaan?
Met vriendelijke groet,
Roan
Sorry dat wist ik niet. Is het omdat er anders teveel stroom door 1 draad gaat?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.
Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
de twee groepen moeten altijd wel achter dezelfde aardlekschakelaar zittenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:30 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Sorry dat wist ik niet. Is het omdat er anders teveel stroom door 1 draad gaat?
Ik neem aan dat L1 en L2 wel van dezelfde fase moeten komen. Anders sluit je de boel toch kort?
Dus op dit moment heb ik het aangesloten als een 1x230v, en gebruik nu één groep?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.
Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
Inderdaad het toestel is nu aangesloten op 1 groep 230V en waarschijnlijk afgezekerd met 16 A wat problemen kan geven als alle platen gelijktijdig gebruikt worden.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:30 schreef Dyfax het volgende:
[..]
Dus op dit moment heb ik het aangesloten als een 1x230v, en gebruik nu één groep?
Het is dan wel zeer verwarrend dat hun voor 2 groepen 400v noteren, dit is totaal niet logisch. Hierdoor komt de vraag naar boven, wat als de perilex uitgang wel 3x400v zou zijn, hoe zou dan dit kookstel dan geïnstalleerd moeten worden?
Nee. Gewoon nee.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:44 schreef exlurker het volgende:
NEE! NEE! NEE! NEE!
Voor een 2 x 230V groep zal je alle draden moeten gebruiken en aansluiten volgens het eerste schema.
Een fase draad op L1
De andere fase draad op L2
De beide nuldraden op N
Geel/groen uiteraard op PE
Ook in dit geval is meten = weten om er achter te komen Hoe de perilexwandcontactdoos is aangesloten.
Ombouwen van perilex naar een gewone 230V eindgroep is niet zo makkelijk als je denkt; sowieso moet je van de perilex 400V aansluiting de aders die je niet gebruikt verwijderen (de L2, L3) en de automaat in de meterkast vervangen voor een gewone 230V 16A eindgroep.quote:Op dinsdag 2 september 2014 17:10 schreef Hulpje het volgende:
Na het uitstekende verhaal van Vonkenboer zou er eigenlijk niets meer te vragen moeten zijn. Toch heb ik een vraagje.
In het gebouw waar ik af en toe klusjes doe zit in de keuken een perilex aansluiting. Het is een 3 fasen aansluiting (3 x 400V). Die aansluiting wordt niet gebruikt. Nu wil men een zware koffiemachine (220V - 2200W) aanschaffen. Er is geen extra stopcontact beschikbaar en daarom dacht ik een van de fasen van de perilex aansluiting te gebruiken. Mijn idee is om een van de L polen te nemen en de N en uiteraard de aarde en daarop een gewoon stopcontact aan te sluiten. De perilex aansluiting is beveiligd met een aparte groepenschakelaar.
Kan ik dat doen?
Oh, en zijn er sowieso wel 2xblauw/2xbruin/ kabels te vinden? Ik zie ze alleen met 2xzwart/bruin/blauw of hele andere kleuren.quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:54 schreef McNasty het volgende:
Hoi, Ik heb zojuist een nieuw inductiefornuis gekocht dat met een perilex stekker aangesloten moet worden (perilex wandcontactdoos is aanwezig). Om kosten te besparen zat ik er over te denken om dit zelf te doen en nu had ik een paar vraagjes. Is dit iets dat moet lukken met een beetje handigheid, of wordt het echt afgeraden om zelf te doen? Als het verkeerd aangesloten wordt, is het risico dat het apparaat schade oploopt groot, of gebeurt er dan gewoon niets?
Ik heb foto's gemaakt van het fornuis en de meterkast: http://imgur.com/a/Hd0KR
Bij de gamma heb ik een stekker gekocht, er zit alleen geen kabel aan en ik had geen idee wat voor kabel ik moest hebben, hoe kom ik hier achter? Zijn de kabels voor 2x230V en 3x400V ook verschillend? Ik zag trouwens helemaal geen kabels met 5 draden erin.
Als ik de meterkast moet geloven dan moet ik me dus aan de 2x230V schem's houden?
Ik vergat erbij te vermelden dat ik het nieuwe stopcontact met een 16A automaat wil zekeren. De perilex doos kan dan intact blijven voor eventueel toekomstig ander gebruik.quote:Ombouwen van perilex naar een gewone 230V eindgroep is niet zo makkelijk als je denkt; sowieso moet je van de perilex 400V aansluiting de aders die je niet gebruikt verwijderen (de L2, L3) en de automaat in de meterkast vervangen voor een gewone 230V 16A eindgroep.
De perilex inbouwdoos is dan weer groter dan een normale inbouwdoos maar daar zijn dan weer IDEAAL verloopringen voor te krijgen. Met deze ringen kun je een perilex inbouwdoos geschikt maken voor montage van een gewoon stopcontact.
Niemand?quote:Op dinsdag 2 september 2014 11:54 schreef McNasty het volgende:
Hoi, Ik heb zojuist een nieuw inductiefornuis gekocht dat met een perilex stekker aangesloten moet worden (perilex wandcontactdoos is aanwezig). Om kosten te besparen zat ik er over te denken om dit zelf te doen en nu had ik een paar vraagjes. Is dit iets dat moet lukken met een beetje handigheid, of wordt het echt afgeraden om zelf te doen? Als het verkeerd aangesloten wordt, is het risico dat het apparaat schade oploopt groot, of gebeurt er dan gewoon niets?
Ik heb foto's gemaakt van het fornuis en de meterkast: http://imgur.com/a/Hd0KR
Bij de gamma heb ik een stekker gekocht, er zit alleen geen kabel aan en ik had geen idee wat voor kabel ik moest hebben, hoe kom ik hier achter? Zijn de kabels voor 2x230V en 3x400V ook verschillend? Ik zag trouwens helemaal geen kabels met 5 draden erin.
Als ik de meterkast moet geloven dan moet ik me dus aan de 2x230V schem's houden?
Dat kan voor elk type fornuis anders zijn, bv moet het aangesloten worden op 2 x 230V of op 400Vquote:Op zondag 7 september 2014 16:12 schreef marvinmuller het volgende:
Even kort aansluiten hier onder, misschien ook handig om even te vermelden op welke draden van het fornuis een perilex stekker aangesloten moet worden?
Dat is per aansluiting en per kookplaat weer verschillend; moet het op 2 fase 230V of op 3 x 400V ?quote:Op zondag 7 september 2014 16:12 schreef marvinmuller het volgende:
Even kort aansluiten hier onder, misschien ook handig om even te vermelden op welke draden van het fornuis een perilex stekker aangesloten moet worden?
Dit is dus wat ik heb.quote:Als er 3 fasen aanwezig zijn op de wandcontactdoos dan kan je altijd 1 fase laten vervallen door een zekering te verwijderen (mocht die aanwezig zijn) en de vrije draad naar de kookplaat goed af te isoleren
Dan lekt er ergens een stroompje weg naar aarde; en is er dus ergens in de kookplaat iets defect, of maakt op één of andere manier sluiting met aarde, bv. een draad die los ligt en sluiting maakt met de metalen buiten omhuizing van het toestel.quote:Op zondag 21 september 2014 17:30 schreef ESnake het volgende:
By the way:
het werkt nu ook, althans de kooplaten worden warm.
Maar als ik ze allemaal vol aanzet dan knalt de aardlek er uit.
Heb je de huidige perilex aansluiting gemeten ? Dat je weet waar je welke spanning waar zit ?quote:Op zondag 21 september 2014 17:01 schreef ESnake het volgende:
[..]
Dit is dus wat ik heb.
Kookplaat gekocht met 2x230V perilex stekker.
En er komt 3x400V uit de muur.....
Welke draad moet ik nu losmaken en waar? In de kookplaat (vermoed ik), of in de stekker of in het stopcontact?
Mooi! Als meer mensen dat nou zouden doen; scheelt allemaal losse topicsquote:Op dinsdag 16 december 2014 12:29 schreef Nixxor het volgende:
Even een hele grote kick, maar dat lijkt me beter dan nog een los topic hierover te openen.
Je gebruikt geen 400V; maar 2x 230V. Dus daar maak je idd een denkfout.quote:Waarbij ik een draad (de 3e fase) niet heb aangesloten. In de 400V Configuratie.
Mijn inductiekookplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W
Nu vraag ik mij af of de 1.5mm2 kabel dikte wel dik genoeg is.
Als ik reken dat 7400W / 400V / 2(fases) = 9.25A Moet het goed genoeg zijn.
Maar kan ik hier zomaar vanuit gaan? Of maak ik een denkfout?
Op de aansluitings-sticker staat mijn configuratie als 400V 2N vermeld, de andere is 230V 1Nquote:Op dinsdag 16 december 2014 13:48 schreef naaa het volgende:
Je gebruikt geen 400V; maar 2x 230V. Dus daar maak je idd een denkfout.
Maar 1.5mmq2 kabel is dik genoeg. Vaak is dit de kabel die er ook standaard aan vast zit
Ja die vage halve schema's altijd; klopt soms niet helemaal hun bewoording.quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:57 schreef Nixxor het volgende:
Op de aansluitings-sticker staat mijn configuratie als 400V 2N vermeld, de andere is 230V 1N
Ik zou daarom verwachten dat ie de 400V gebruikt.
Voor het aansluiten van een kooktoestel maakt dat in feite niet uit; maar heb je bijvoorbeeld een driefasemotor van bijvoorbeeld een zaagtafel dan zou het kunnen dat die motor straks verkeerd omloopt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:01 schreef jasperve het volgende:
Ik ben bezig met een perilex stopcontact door te lussen naar een 2de perilex stopcontact met wat lasklemmetjes in de inbouwdoos..
Zit er nog verschil in de volgorde van aansluiten van de fasedraden? Oftewel moet ik de 3 bruine draden kunnen identificeren? Of kan ik elke fasedraad op elke positie aansluiten?
Dat is opzich wel interessant. Er komt een kooktoestel en een glas-in-lood oven op.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voor het aansluiten van een kooktoestel maakt dat in feite niet uit; maar heb je bijvoorbeeld een driefasemotor van bijvoorbeeld een zaagtafel dan zou het kunnen dat die motor straks verkeerd omloopt.
Als je dan twee fasen verwisseld met elkaar dan loopt hij als het goed is wel de goede kant op
Mwah, opzich is dat voor jou niet van belang. Die glas in lood oven heeft toch alleen ene verwarmingselement ? En niet iets wat specifiek links of rechtsom moet draaien ?quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:16 schreef jasperve het volgende:
[..]
Dat is opzich wel interessant. Er komt een kooktoestel en een glas-in-lood oven op.
Er is dus een bepaalde volgorde waarop de fases moeten worden aangesloten. Ik zie dat de orginele draden zijn genummerd met streepjes op de bruine kabel. Dit is echter niet het geval in de meterkast.
Dus vanaf de meterkast weet ik eigenlijk al niet welke bruine draad fase 1, 2 en 3 zijn. Enig idee hoe ik dit dan kan uitvinden?
Dus er kan feitelijk niets beschadigen als dit toch in een random order zit aangesloten?quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In feite is er geen vaste volgorde voor L1, L2 of L3.
Ik zou gewoon de volgorde aanhouden die je ook op je bestaande perilex stopcontact hebt zitten.quote:Op zaterdag 27 december 2014 16:06 schreef jasperve het volgende:
[..]
Dus er kan feitelijk niets beschadigen als dit toch in een random order zit aangesloten?
Welke kleur zit op welk nummer?quote:Op zondag 22 maart 2015 12:20 schreef Vivaldi het volgende:
De kookplaat is aangesloten volgens het schema 2L-2N, 230Vac.
Meten met zo'n schroevendraaier zegt helemaal niks.quote:Op zondag 22 maart 2015 12:20 schreef Vivaldi het volgende:
*bump*
Beste mensen, ik heb een vrijstaande, keramische kookplaat gekocht (5,8 kW) en zou graag jullie hulp inroepen of alles wel goed is aangesloten. Hier zijn wat foto's:
Dit is de kookgroep
[ afbeelding ]
De wandcontactdoos is gemeten met een lampje
[ afbeelding ]
De kookplaat is aangesloten volgens het schema 2L-2N, 230Vac.
[ afbeelding ]
De stekker is fabrieksgemonteerd
[ afbeelding ]
Kan ik zonder problemen de stekker in het stopcontact steken? Alvast bedankt.
Dat kun je zo niet zien.quote:Op zondag 22 maart 2015 13:44 schreef Vivaldi het volgende:
@Bijvlagenzinvol: dat is fabrieksgemonteerd, is dat dan niet hetzelfde aangesloten als de stekker?
Oké, dus toch 1 fase. Waar zie je dat precies aan?quote:Op zondag 29 maart 2015 15:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je hebt een 1 fase, 2 groepen aansluiting (dus in totaal max 7360W) en daar is ansich niks mis mee.
Echter staat de daarbij horende manier van aansluiten niet in het rijtje wat je post. Is het toevallig een 5 pits plaat ofzo?
Je energiemeter is een 1 fase meter, dus je hebt een 1 fase aansluiting.quote:Op zondag 29 maart 2015 16:43 schreef Lebberding het volgende:
Oké, dus toch 1 fase. Waar zie je dat precies aan?
Nee.quote:Moet ik een 1 fase 2 groepen aansluiting aansluiten middels het 2 fasen systeem?
Ik zie daar zo 1-2-3 geen 2 fasen voorbeeld, maar hoe dan ook, je hebt maar 1 fase.quote:Mijn Perilex aansluiting komt namelijk wel overeen met het 2 fasen voorbeeld in de OP.
Geen idee hoe dat zit bij huur maar de kans is groot dat er al 3 fasen in je woning aanwezig zijn, maar dat er momenteel slechts 1 gebruikt wordt. De netbeheerder moet dan je meter wisselen, en de resterende 2 fasen aansluiten. Maar die kosten betaal jij (normaliter < ¤ 200,-) en dan moet je groepenkast nog aangepast worden maar dat zal ook je kop niet kosten.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:25 schreef Lebberding het volgende:
Wat betreft het aanvragen van een 3 fasen aansluiting deel ik op zich zeker je mening. Het betreft hier echter een huurappartement in een groot complex. Ik denk dat ze er niet zo happig op zijn om dan per huurder aanpassingen toe te staan.
Niet.quote:Dan is alleen nog de vraag; hoe aan te sluiten?
Kijk, dat is duidelijke taal Hmm, hier had ik geen rekening mee gehouden. Terug naar de tekentafel dus. En tijd voor extra verdieping in het onderwerp. Dank voor de uitleg!quote:Op zondag 29 maart 2015 17:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat zit bij huur maar de kans is groot dat er al 3 fasen in je woning aanwezig zijn, maar dat er momenteel slechts 1 gebruikt wordt. De netbeheerder moet dan je meter wisselen, en de resterende 2 fasen aansluiten. Maar die kosten betaal jij (normaliter < ¤ 200,-) en dan moet je groepenkast nog aangepast worden maar dat zal ook je kop niet kosten.
[..]
Niet.
In het 1 en 2 fase voorbeeld geeft de fabrikant aan dat de kabeldikte minimaal 4mm2 moet zijn, en jij hebt maar 2,5mm2. Enige optie is een 3 fase aansluiting, en 3 fase kookgroep.
Het probleem is dat je nu feitelijk 3 apparaten in 1 behuizing hebt. (Kookplaat linkerkant = 1, rechterkant = 1, oven = 1)quote:Op zondag 29 maart 2015 22:20 schreef Lebberding het volgende:
Terug naar de tekentafel dus. En tijd voor extra verdieping in het onderwerp. Dank voor de uitleg!
True Het zure is dat de aansluitingen daar ook op voorbereid zijn. Er is dus één Perilex 2x230V met daarachter een eigen groep en één reguliere 1x230V met ook z'n eigen groep. Ik wil echter dolgraag inductie en dat is (naar mijn weten) niet te koop als losse plaat voor op een losse oven. Inbouw gaat helaas ook niet, want daar is de keuken niet op voorbereid (tot mijn grote frustratie).quote:Op maandag 30 maart 2015 14:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het probleem is dat je nu feitelijk 3 apparaten in 1 behuizing hebt. (Kookplaat linkerkant = 1, rechterkant = 1, oven = 1)
Zou je een losse oven hebben dan kun je die op een eigen groep aansluiten en dan heb je voor je kookplaat wel genoeg aan 2,5mm2 en 1 fase, 2 groepen.
Is het idee om zelf een ombouw te maken die je op een losse oven zet, en dat je daarin de inbouw kookplaat laat zakken? (Denk er wel aan dat een inductie iets van ventilatie nodig heeft)quote:Op maandag 30 maart 2015 15:27 schreef Lebberding het volgende:
Ik wil echter dolgraag inductie en dat is (naar mijn weten) niet te koop als losse plaat voor op een losse oven. Inbouw gaat helaas ook niet, want daar is de keuken niet op voorbereid (tot mijn grote frustratie).
Hmm, dat is ook nog best een goede trouwens Ik zat al met een hele ombouw in m'n hoofd voor een inbouw kookplaat en inbouw oven, maar jouw idee is een stuk makkelijker natuurlijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is het idee om zelf een ombouw te maken die je op een losse oven zet, en dat je daarin de inbouw kookplaat laat zakken? (Denk er wel aan dat een inductie iets van ventilatie nodig heeft)
Mocht hij onverhoopt toch de verkeerde kant op lopen; dan kun je altijd twee fasen onderling omdraaien (maakt niet uit welke fase je dan verplaatst zolang je bijvoorbeeld maar L1 en L2 of L2 en L3 veranderd van contact).quote:Op dinsdag 19 mei 2015 19:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In de tekening uit de OP:
[ afbeelding ]
Staan de fasen anders ingetekend dan wat Google mij vaak verteld:
[ afbeelding ]
Aangezien er een kneedmachine opkomt (elektromotor waarbij de draairichting nogal van belang is) vraag ik mij af welke volgorde aangehouden moet worden
Google natuurlijk!quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
hamvraag.. heeft Google het verkeerd.. of Vonkje?
In het geval van een kookplaat maakt het in feite niet uit waar L1, L2 of L3 zit.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
hamvraag.. heeft Google het verkeerd.. of Vonkje?
ach in de industrie wordt toch in principe geen perilex gebruiktquote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In het geval van een kookplaat maakt het in feite niet uit waar L1, L2 of L3 zit.
Bij motoren e.d. word het natuurlijk een ander verhaal
Maar de keiharde waarheid is, is dat er geen standaard manier van aansluiten is.
Alleen de meeste elektromonteurs houden de standaard aan die hier ook gevoerd word.
Nee, daar vind je alleen CEE materiaalquote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ach in de industrie wordt toch in principe geen perilex gebruikt
Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruiktquote:Op maandag 25 mei 2015 18:21 schreef RC2 het volgende:
Is er een schakelaar die je tussen de perilex en de kookplaat kan laten plaatsen om de plaat echt uit te zetten?
Of alle andere groepen, en in de ochtend kijken of er noemenswaardig verbruik is geweestquote:Op maandag 25 mei 2015 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruikt
Dat zou een oplossing zijn maar wat onpraktisch wellicht. Daarnaast heb ik er nog niet een dus uitzoeken wat het sluipverbruik is kan pas als er een geïnstalleerd is, waarna je niet meer terug kan:)quote:Op maandag 25 mei 2015 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt de fornuis groep in de meterkast natuurlijk uitzetten wanneer je de kookplaat niet gebruikt
70W in standby voor een kookplaat kan eigenlijk niet, dan wordt hij al zeer behoorlijk warm zonder dat hij aanstaat.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:14 schreef RC2 het volgende:
alhoewel ik ook verhalen van mensen tegenkom die 70W meten waarbij het model niet vermeld wordt.
Dit zou je natuurlijk in een inbouwdoos boven het aanrecht kunnen bouwen, dan kun je de WCD schakelen, ik neem aan dat het over een krachtgroep gaat en niet fornuisgroep.quote:Op maandag 25 mei 2015 18:21 schreef RC2 het volgende:
Is er een schakelaar die je tussen de perilex en de kookplaat kan laten plaatsen om de plaat echt uit te zetten?
Je mag hopen dat de koper door het blind de stekker erin doen nu niet het apparaat in een paar milliseconden gesloopt heeft.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:53 schreef Yuki het volgende:
Kan iemand hier chocola van maken en me vertellen hoe m'n perilex nu aangesloten is? Voor welk type aansluiting? Dan kan ik nagaan of het verschilt van de aansluiting van m'n koper en eea voor haar (laten) aanpassen.
Dat begrijp ik. Maar ik wil in eerste instantie weten voor wat voor aansluiting de perilex nu aan m'n fornuis zit, zodat we na kunnen gaan of de aansluiting van m'n koper anders is. Want dan is in ieder geval duidelijk waarom de oven het bij haar niet doet en bij mij wel.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dit kun je zo niet oplossen, iemand moet de situatie bij de koper thuis bekijken en dan eventueel de aansluitingen van het apparaat wijzigen.
Dat lijkt me de manier waarop het bij jou zat. Koper zal wellicht een 2 x 230V kookgroep hebben, en dan komt die een fase tekort. Maar goed, daarvoor zul je toch bij de koper thuis moeten kijken wat voor aansluiting die heeft.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:53 schreef Yuki het volgende:
Aangezien 1, 2 en 3 nergens gekoppeld zijn, neig ik naar 400V 3N~
Bij een kookgroep heb je 2x blauw en 2x bruin/zwart. Zoals je het beschrijft zat het fornuis op 3 fasen aangesloten. Het ontbreken van 1 fase zou verklaren waarom de oven het niet deed.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:20 schreef Yuki het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar ik wil in eerste instantie weten voor wat voor aansluiting de perilex nu aan m'n fornuis zit, zodat we na kunnen gaan of de aansluiting van m'n koper anders is. Want dan is in ieder geval duidelijk waarom de oven het bij haar niet doet en bij mij wel.
Overigens deed de kookplaat het bij haar wel, dus ik ben niet zo heel bang dat m'n fornuis nu helemaal kapot is.
Aan de tekening op het toestel te zien werkt dit apparaat alleen maar op 2L 2N x 230V.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:43 schreef Carter-A259 het volgende:
Na me goed te hebben verdiept heb ik toch weer een specifieke vraag. Ik heb de Etna KEV158WIT nieuw gekocht maar maar 2 van de 4 pitten worden warm. De andere 2 krijgen wel een klein beetje stroom want de indicatie LED gaat zwak branden bij het inschakelen.
Mijn WCD is geconfigureerd volgens het volgende schema in het album
Na meten heb ik kunnen bevestigen dat het om 3x 400V gaat.
In het album staan ook nog de huidige bedrading en meegeleverde schema's
Ik heb klemmetjes gekregen voor het doorverbinden, hoe moet ik deze installeren zodat alles werkt?
http://imgur.com/a/8OixG
Alle hulp is welkom!!
Carter
Dus de WCD moet worden herbedraad. Ik neem aan dat dat geen klusje is voor een techhnisch student?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Aan de tekening op het toestel te zien werkt dit apparaat alleen maar op 2L 2N x 230V.
Daar staat namelijk helemaal geen aansluiting voor 3F 400V bij.
En de situatie in de meterkast moet veranderd worden; zonder gerichte elektrotechnische kennis adviseer ik je om een vakman in te schakelenquote:Op woensdag 17 juni 2015 15:38 schreef Carter-A259 het volgende:
[..]
Dus de WCD moet worden herbedraad. Ik neem aan dat dat geen klusje is voor een techhnisch student?
Een 2 x 230V kookgroep is 2 x 16 A = 7360W in totaal. (Dat is dus een normale perilex aansluiting)quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Trek ik een juiste conclusie als ik zeg dat ik niks heb aan een standaard perilex aansluiting van 230volt in mijn woning?
Iedere normale 4 zone's inductieplaat is al rond de 7200 watt aan vermogen (2x 230 volt aansluiting) zie ik op internet.
Ligt aan het totaal elektrisch vermogen van je kookplaat of kooktoestel.quote:Op woensdag 17 juni 2015 19:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Trek ik een juiste conclusie als ik zeg dat ik niks heb aan een standaard perilex aansluiting van 230volt in mijn woning?
Iedere normale 4 zone's inductieplaat is al rond de 7200 watt aan vermogen (2x 230 volt aansluiting) zie ik op internet.
Ik zie dat er ook inductieplaten zijn voor 220v (1 perilex). Hebben deze nog nadelen (kracht bijv?) tov een inductieplaat die meer vermogen gebruikt? Beide 4 pits.quote:Op woensdag 17 juni 2015 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ligt aan het totaal elektrisch vermogen van je kookplaat of kooktoestel.
Je kunt met een normale kookgroep (2 fase - 2 nul) tot 7360 W aan maximaal vermogen aansluiten.
Alles daar boven heb je sowieso een 3 fase kookgroep nodig
Je kunt meestal het vermogen per pit zien. Bv 2200W (met booster 3200W), 1600W enz.quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:12 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik zie dat er ook inductieplaten zijn voor 220v (1 perilex). Hebben deze nog nadelen (kracht bijv?) tov een inductieplaat die meer vermogen gebruikt? Beide 4 pits.
Dat snap ik, maar een inductiekookplaat geschikt voor 220v kan ik dus alle 4 de pitten gewoon tegelijk gebruiken op de aansluiting zonder problemen, of dus maar maximaal tot ongeveer 3500w totaal aan pitten?quote:Op woensdag 17 juni 2015 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt meestal het vermogen per pit zien. Bv 2200W (met booster 3200W), 1600W enz.
Dat bepaalt de kracht, niet de aansluiting in de meterkast.
Een maximum van totaal 7360W. Een 230V perilex aansluiting bestaat uit 2 groepen van elk 3680W.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:13 schreef Snoepje5 het volgende:
Dat snap ik, maar een inductiekookplaat geschikt voor 220v kan ik dus alle 4 de pitten gewoon tegelijk gebruiken op de aansluiting zonder problemen, of dus maar maximaal tot ongeveer 3500w totaal aan pitten?
Bestaat er ook niet een perilex aansluiting met 1 groep van 230v? Zijn die altijd standaard 2x 230?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een maximum van totaal 7360W. Een 230V perilex aansluiting bestaat uit 2 groepen van elk 3680W.
Overigens kun je nooit alle 4 de pitten tegelijk op het maximum hebben staan, de kookplaat regelt dan zelf wat andere pitten iets terug. Ik heb bv 4 pitten van 2200W (met booster 3200W) en dat zou dan 12800W zijn, dat haalt ook een normale 3 fase aansluiting niet.
Je kookplaat begrenst het totale vermogen, meestal op iets van 7200W of 7400W
Nee, dat noemen we gewoon een WCD. (Normaal stopcontact)quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:19 schreef Snoepje5 het volgende:
Bestaat er ook niet een perilex aansluiting met 1 groep van 230v?
Ja, anders is het geen kookgroep. Dan is het een normale groep, en het heeft geen zin om daar een perilexaansluiting op te maken.quote:Zijn die altijd standaard 2x 230?
Hmm.. Zou je hier uit kunnen opmaken of hier een perilex aansluiting in zit of een normaal wcd stopcontact?quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, dat noemen we gewoon een WCD. (Normaal stopcontact)
[..]
Ja, anders is het geen kookgroep. Dan is het een normale groep, en het heeft geen zin om daar een perilexaansluiting op te maken.
Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Hmm.. Zou je hier uit kunnen opmaken of hier een perilex aansluiting in zit of een normaal wcd stopcontact?
[ afbeelding ]
Domme ik, helemaal verkeerd gekeken. Op de juiste plattegrond staat wel PER tekening.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon.
Vonkenboer weet dat wel.
Op de tekening zie ik zo geen perilex aansluiting.quote:Op woensdag 17 juni 2015 22:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie hem niet. Maar dat zegt weinig, ik ben niet bepaald thuis in die symbolen, dus wellicht zit hij er wel gewoon.
Vonkenboer weet dat wel.
Doormeten geeft je de garantie dat je zeker weet dat de juiste draad op het juiste contact/plek zitquote:Op donderdag 18 juni 2015 19:45 schreef Yuki het volgende:
Zegt dit nog iets over de aansluiting, of kom ik er echt alléén achter als ik 'm laat doormeten?
Dat gaat 'm niet worden. Binnenkort de sleutels inleveren en de koper moet toch een elektricien laten komen voor de aansluiting. Ik vind dat iemand laten komen om m'n oude aansluiting door te laten meten weinig toegevoegde waarde heeft.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Doormeten geeft je de garantie dat je zeker weet dat de juiste draad op het juiste contact/plek zit
In dat geval heeft het inderdaad totaal geen meerwaarde.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 18:10 schreef Yuki het volgende:
[..]
Dat gaat 'm niet worden. Binnenkort de sleutels inleveren en de koper moet toch een elektricien laten komen voor de aansluiting. Ik vind dat iemand laten komen om m'n oude aansluiting door te laten meten weinig toegevoegde waarde heeft.
Jammer toch, dat die aansluitingen zo ingewikkeld zijn. Ach ja.
Naar welke klem op de aansluiting op de klemmenstrook v.d. kookplaat gaat welk draad nummer ? En waar zit welk draad nummer op de stekker ?quote:Op maandag 17 augustus 2015 11:46 schreef lwmeffix het volgende:
De metingen uit de vorige post waren van de perilex aansluiting in de keuken.
Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alvast bedankt voor het meedenken!
Als je naar je stekker kijkt zie je dat rechtsboven/rechtsonder 1 deel van je kookplaat is, en linksboven/linksonder is het andere deel van je kookplaat.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:52 schreef lwmeffix het volgende:
Hebben jullie nog meer informatie nodig, ik ga morgen weer wat proberen. Bedankt alvast!
Het lijkt erop dat je perilex WCD afwijkt van de standaard manier van aansluiten, en dan bedoel ik dat alles een kwartslag gedraaid zit. Dat zou je dus in je stekker ook moeten doen (ik neem niet aan dat je in de perilex WCD aan het sleutelen wil gaan)quote:De metingen uit de vorige post waren van de perilex aansluiting in de keuken.
Linksboven - Rechtsboven : 230V
Linksboven - Linksonder : 0V
Linksboven - Rechtsonder : 230V
Rechtsboven - Linksonder 230V
Rechtsboven - Rechtsonder : 0 V (soms tot 4V en terug naar 0V?)
Het spanningsverschil tussen 230V en 230V is ook nul.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:57 schreef bbtb77 het volgende:
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
Alleen als ze dezelfde fase zijnquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het spanningsverschil tussen 230V en 230V is ook nul.
Even naar boven scrollen, kun je zien dat het gewoon een 1 fase kookgroep is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Alleen als ze dezelfde fase zijn
Wat het makkelijkst uitkomt qua draden. Maakt verder niet uit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:41 schreef lwmeffix het volgende:
Kwartslag naar links of naar rechts?
Ok bedankt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:11 schreef exlurker het volgende:
nee, en 2 fase word ook niet geleverd. Tot een vermogen van 8kW kan je vooruit met 1 fase, daarna word het 3 fase
Je moet wel een dubbele perilex hebben die op 2 groepen zit aangesloten meen ik. Je meterkast kan 1 fase zijn, maar nieuwbouw is vaak 3 fasen van 25 of 35a.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 14:32 schreef xzaz het volgende:
Wij kopen een nieuwbouw; daar wordt standaard geen perilex bij geleverd, ook geen keuken. Wij kopen op gas, moeten we zorgen dat er bij de bouw al een 2 fase (om eventuele ruimte) Perilex te bouwen?
We koken op gas, maakt dat uit?quote:Op maandag 7 december 2015 21:20 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Je moet wel een dubbele perilex hebben die op 2 groepen zit aangesloten meen ik. Je meterkast kan 1 fase zijn, maar nieuwbouw is vaak 3 fasen van 25 of 35a.
3 fasen is handiger, want stel je voor dat je ineens op de max van je kookplaat komt te zitten door dat je boostfuncties ed gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat bij 1 fase meterkast je stoppen er zo uitvliegen.
dat klopt bij 1 fase, dan meet je ook 0V tussen (dezelfde) fase. Bij 3 fasen meet je 0V bij de nul, 230 tussen elke fase en de nul en 400 tussen de fasen onderling.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:57 schreef bbtb77 het volgende:
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken.quote:Op dinsdag 15 december 2015 17:48 schreef Lolque het volgende:
De stekker die je ziet is inderdaad de stekker van de oude, elektrische kookplaat. Ik dacht dat dit belangrijk was om te zien; mogelijk heb ik dat helemaal verkeerd.
Verkeerde woordkeuze inderdaad. Het zijn wel mijn eigen foto's, maar op dat moment wist ik niet dat WCD voor Wandcontactdoos staat. :$quote:Op dinsdag 15 december 2015 20:41 schreef XanderH het volgende:
Zijn dit zelfgemaakte foto's? Of heb je iets op internet gezocht wat er in jouw ogen op lijkt? Je woordkeuze bij "Mijn perilex WCD zou dit moeten zijn" brengt me in de war.
Je hebt in ieder geval een 2x230V kookgroep zitten. Dat betekent dat je aan beide kanten van het snoer alle 5 de draden apart nodig hebt. Deze draden zul je dus moeten afknippen, opnieuw aanstrippen en inderdaad zoals je zelf al opmerkt moet je ze dan van een adereindhuls voorzien.
Aan de kant van de kookplaat sluit je het snoer aan volgens het linker schema, dus 2L+2N. Iedere draad gaat op een aparte klem.
Aan de kant van de stekker moet je zwart en bruin verbinden met de fasen (waar de bruine draden in de WCD zitten aangesloten) en de blauwe draden verbinden met de nullen (waar de blauwe draden in de WCD zitten aangesloten). Ook in de stekker schroef je iedere draad dus op een aparte pen vast.
Ik kan op je foto alleen niet goed zien hoe de WCD is aangesloten. Het lijkt alsof de twee nullen op de twee linker contacten zijn aangesloten (daar zie ik een blauwe draad). Dit is echter niet hoe die dingen meestal aangesloten worden, dus ik begin te twijfelen of ik het wel goed zie. Zo lijkt het ook net alsof er rechtsonder helemaal geen draad zit dus waarschijnlijk zie ik het verkeerd.
Hoe dan ook, meten is weten. Zie het kopje ":? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is " in de openingspost voor de waarden die je meet bij een Perilex die volgens de "standaard" is aangesloten.
[..]
Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken.
Kijk en juist dat is de kracht van FOK! Klussen en Wonenquote:Op dinsdag 15 december 2015 22:43 schreef Lolque het volgende:
De plaat zit gemonteerd en de eerste maaltijd is er al op gekookt.
Fijne hulp hier overigens!
Je kan eens meten tussen de 4 pinnen op je perilex wcd, tussen een aantal punten zal je dan 400v moeten meten en met 1 vast punt steeds 230v.quote:Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje
We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken
Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je een foto van een aansluitschema van het toestel ? Normaal gesproken moet je ieder toestel wat op 2 fasen 2 nul werkt wel over kunnen zetten naar een drie fase aansluitingquote:Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje
We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken
Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
De juiste mogelijkheid is een aanpassing in de verdeelkast en een fasedraad vervangen door een blauwe draad als nulleiderquote:Op woensdag 27 januari 2016 12:53 schreef Wantie het volgende:
Inmiddels bevestiging binnen, de kookplaat is niet geschikt voor 3-fasen.
Dus vraag ik me af, is er ook een andere mogelijkheid om hem aan te sluiten?
Bijv. via een stroomverdeler?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:11 schreef Brad het volgende:
Vorige week heeft een electricien ter voorbereiding al de meterkast vernieuwd. Na afloop zie ik echter dat de kookgroep geheel achter 1 fase zit, ipv 2. Volgens mij gaat dat dus mis omdat ik 32A door wil trekken door een fase waar een hoofdstop van 25A op zit.
Had de electricien niet de kookgroep moeten aansluiten op 2 verschillende fases?
Ah, dat zou logisch zijn. Dan ga ik even bij de aannemer navragen of dat ook zo gepland staat.quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :
1) Eerst om de 3 fasen ALS en beveiliging (of de automaat) te plaatsen en op één (bestaande) fase aan te sluiten,
2) Als de gebruiker klaar is met de keukeninstallatie én de netbeheerder de 3 fasen heeft aangesloten (in de hoofdzekeringen kast) komt ie om de zaak (ALS etc.) op de drie fasen aan te sluiten.
Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:57 schreef Brad het volgende:
Hoezo moet trouwens de kookgroep op 3 fases aangesloten worden als er slechts 2 fases gebruikt gaan worden voor de kookgroep?
Toch is dat ook zo op die manier bij mijn ouders gedaan. Na de hoofdschakelaar heeft de 3e aardlekunit ook 3 fase als input. Hieruit zijn 2 fases verbonden met de kookgroep. Ook zie ik op meer plekken online dat het 2fase genoemd als je meer dan 3600W nodig hebt.quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).
mijn gevoel zegt dat dit niet klopt: Ik heb 3x een fase die verschoven is ten opzichte van elkaar. Elke fase is 230 volt ten opzichte van de nul, en tussen de fases staat 400 volt. Dit geldt alleen voor wisselspanning .quote:Op vrijdag 17 juni 2016 00:05 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Bij een 400v 3 fase aansluiting meet je tussen de fases onderling 230v, en tussen de fases en de nul 400 volt.
Je gevoel klopt; Impreza_driving_Nutcase haalt de 230 en de 400 door elkaar. Daar zit trouwens een factor Wortel(3) tussen; waar zou dat nou vandaan komen???quote:Op vrijdag 17 juni 2016 06:10 schreef lipje het volgende:
mijn gevoel zegt dat dit niet klopt: Ik heb 3x een fase die verschoven is ten opzichte van elkaar. Elke fase is 230 volt ten opzichte van de nul, en tussen de fases staat 400 volt. Dit geldt alleen voor wisselspanning .
quote:Op donderdag 16 juni 2016 22:54 schreef Brad het volgende:
Toch is dat ook zo op die manier bij mijn ouders gedaan. Na de hoofdschakelaar heeft de 3e aardlekunit ook 3 fase als input. Hieruit zijn 2 fases verbonden met de kookgroep. Ook zie ik op meer plekken online dat het 2fase genoemd als je meer dan 3600W nodig hebt.
Ik denk fdat het dan toch gaat om 2 groepen die gekoppeld zijn en dus wordt gebruik gemaakt van 2 x 230 V. (tussen fases en nul). Kookplaten die verwarmingselementen op 400 V. hebben??quote:Op vrijdag 17 juni 2016 00:05 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Jij hebt dan waarschijnlijk een 2x16A 230v kookgroep.
Deze is geschikt tot ongeveer 7200 watt (2 x 230voltx16A)
Je kan dat in de meterkast zien, als je een dubbele automaat hebt zoals in post 158 van dit topic.
Met een multimeter kun je dit ook meten aan de stekkerkant, je meet daar dan 2x 230v tussen 2 paren in je stekker.
Bij een 400v 3 fase aansluiting meet je tussen de fases onderling 230v, en tussen de fases en de nul 400 volt.
Dan maakt het dus niets uit of je (gekoppelde) groepen op 2 gelijke of op 2 verschillende fasen zijn aangesloten. Maar wel voor het aantal nuldradenquote:Op vrijdag 17 juni 2016 18:08 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Dit zijn in feite gewoon 2 fysiek gekoppelde standaard 16a 230v automaten,
Vaak is de aansluiting op de kookplaat dan zo dat 2 grote en 1 kleine pit op de ene automaat zitten, en de andere grote en kleine plaat op de andere automaat.
Meet je ergens wel 400v heb je een 3 fase krachtgroep en moet je de kookplaat ook op die manier aansluiten, zoals de onderste manier van dit plaatje.
[ afbeelding ]
Er staat dan geen 400v op de pitten, want elke pit zit op een fase en de nul,en dus krijgt de pit maar 230v.
Dat een kookplaat 400v elementen heeft heb ik ook nergens gesuggereerd, maar dat de perilex stekker van TS misschien een krachtgroep ipv een kookgroep is kan wel degelijk het
geval zijn, en dan is het lukraak aansluiten van een kookplaat geen goed idee.
Een vraag aan jou....quote:Op vrijdag 17 juni 2016 18:08 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Er staat dan geen 400v op de pitten, want elke pit zit op een fase en de nul,en dus krijgt de pit maar 230v.
Wat is daar vreemd aan?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:01 schreef blomke het volgende:
Kookplaten die verwarmingselementen op 400 V. hebben??
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 18:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan maakt het dus niets uit of je (gekoppelde) groepen op 2 gelijke of op 2 verschillende fasen zijn aangesloten. Maar wel voor het aantal nuldraden
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 01:52 schreef hottentot het volgende:
Een vraag aan jou....
Als je het vermogen over 1 nul kunt afvoeren, waarom zou je het dan in vredesnaam over 3 fasen aan willen leveren?
Als er geen elementen op 400V draaien dan kun je op het onderste schema maximaal 3680W gebruiken voor je kooktoestel. Dan kun je net zo goed op waxinelichtjes gaan koken, gaat misschien nog sneller ook.
Ik weet dus niet wat voor bijzondere kookplaat dit is, maar het is afwijkende bagger, dit is niet hoe een doorsnee kookplaat die jij en ik thuis hebben werkt.
Je snapt het verschil niet tussen fasespanning (230) en lijnspanning (400). In het onderste plaatje wordt de kookplaat aangesloten op 3 fasen en 1 nul (sterschakeling). Dat betekent dat je totale vermogen 3 x 16 x 230 = 11,04 kW en daar kan je prima op koken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 02:27 schreef hottentot het volgende:
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.
Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat, of je hebt een bagger apparaat zonder fatsoenlijke platen welke in totaal toch al nooit meer dan 16A trekt, kun je hem net zo goed in een gewoon stopcontact steken, en is perilex onzin.
(Nogmaals dit plaatje is van een vaag raar afwijkend apparaat en alles behalve gangbaar.)
Dat het niet nodig en niet praktisch is. Je kan met 230 V verwamingselementen al 11,04 kW opwekken. Bovendien kan je dan de elementen ook gebruiken op een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen met een max. vermogen 7,36 kW...enfin, het is al zo vaak uitgelegd...quote:
Moet ik nou jou of Vonkenboer geloven...quote:Op zaterdag 18 juni 2016 02:27 schreef hottentot het volgende:
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.
Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat, of je hebt een bagger apparaat zonder fatsoenlijke platen welke in totaal toch al nooit meer dan 16A trekt, kun je hem net zo goed in een gewoon stopcontact steken, en is perilex onzin.
(Nogmaals dit plaatje is van een vaag raar afwijkend apparaat en alles behalve gangbaar.)
quote:Op zondag 27 juli 2014 17:25 schreef FlatBread het volgende:
.
Toch nog even voor alle duidelijkheid, er is geen voorschrift dat een 2P+2N (2 x 230V) "kookgroep" op twee verschillende fasen verbied?
quote:Op zondag 27 juli 2014 19:24 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee, er is naar mijn weten geen voorschrift dat dit verbied.
Dat klopt , je dient voor de leiding tussen de automaat en de perilex aansluiting te voorzien van de juiste bedrading; bij twee fase aansluiting is dit 2 x bruin 2,5mm², 2 x blauw 2,5mm² en 1 x geel/groen 2,5mm².quote:Op zaterdag 18 juni 2016 08:19 schreef blomke het volgende:
Tevens dien je net zoveel nullen als fasen heen te brengen bij een 2 fase apparaat
Er is geen wet of regelgeving die dat verbied, mocht dat wel zo zijn wijs mij hier dan op ; het enige gevaar is dat je bij een kookgroep waarbij je twee verschillende fasen aansluit tussen de twee fasen onderling 400V kunt hebben staan. Wanneer dit één en dezelfde fase is kan dat niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 08:19 schreef blomke het volgende:
Alleen het mag niet, het dient dezelfde fase te zijn bij 2 gekoppelde groepen.
Tuurlijk niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 08:03 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Je snapt het verschil niet tussen fasespanning (230) en lijnspanning (400). In het onderste plaatje wordt de kookplaat aangesloten op 3 fasen en 1 nul (sterschakeling). Dat betekent dat je totale vermogen 3 x 16 x 230 = 11,04 kW en daar kan je prima op koken.
Van een dubbele geknepen oven dus, met kookplaat op gas.quote:Het merk LOFRA heeft als enige merk de mogelijkheid om een fornuis met dubbele oven (met gas kookvlak) op een standaard stopcontact aan te sluiten. Dit omdat ze de vermogens van de beide verwarmingselementen 'geknepen' hebben waardoor deze onder de 3,6 kW blijft.
Niemand weet alles.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is geen wet of regelgeving die dat verbied, mocht dat wel zo zijn wijs mij hier dan op ; het enige gevaar is dat je bij een kookgroep waarbij je twee verschillende fasen aansluit tussen de twee fasen onderling 400V kunt hebben staan. Wanneer dit één en dezelfde fase is kan dat niet.
Electronica in een kookplaat vind het niet fijn als jij door een aansluitfout zomaar 400V ergens tussen hebt staan daar waar 230V op hoort te staan
Altijd goed uitkijken bij het aansluiten van kooktoestellen, en meten is weten !
Natuurlijk is het praktisch, want je eten word sneller warmquote:Op zaterdag 18 juni 2016 08:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat het niet nodig en niet praktisch is. Je kan met 230 V verwamingselementen al 11,04 kW opwekken. Bovendien kan je dan de elementen ook gebruiken op een kookgroep bestaande uit twee gekoppelde groepen met een max. vermogen 7,36 kW...enfin, het is al zo vaak uitgelegd...
Staan er toch genoeg tussen: https://www.onderdelenwinkel.nl/fornuis/kookplaat?p=3quote:Op zaterdag 18 juni 2016 11:19 schreef XanderH het volgende:
Ik ken geen enkele op de Nederlandse markt verkrijgbare kookplaat waar er daadwerkelijk 400V op een pit komt te staan.
Ik denk het?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
Heb ik nu zo'n kater dan dat ik er even geen ruk meer van snap?
Die plaatjes en beschrijving die op cobouw staan komen trouwens niet uit de NEN1010, maar uit de NPR5310, de "Nederlandse praktijkrichtlijn bij NEN 1010". En als ik even mag citeren uit de inleiding van de NPR5310:quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
1. De Nen1010 geeft in haar voorbeelden nergens een toegestane 2 faseaansluiting aan. Dat elders niet word verboden om 2 fasen te gebruiken doet niets af aan het feit dat het bij de toegestane methoden niet word vermeld, er word alleen gesproken over 1fase en 3fasenaansluiting bij de toegestane methoden. Waarom zou je daarvan af mogen wijken en zelf een andere methode mogen bedenken?
In de NPR5310 staan natuurlijk wel verwijzingen naar de daadwerkelijke normen in de NEN1010, maar dat zijn in dit geval alleen verwijzingen naar bepaling 514.3.5.1, 514.3.5.2 en 514.3.5.3, bepalingen die enkel iets zeggen over het gebruik van aderkleuren.quote:Dergelijke praktijkrichtlijnbladen geven een uitvoeringsvorm of een methode die voldoet aan de eisen uit NEN 1010. Deze methode sluit andere oplossingen niet uit, maar geeft een in de praktijk getoetste of veel voorkomende uitvoeringsvorm of werkmethode aan.
Ik durf te stellen dat je dergelijken pitten van 4000W of meer niet tegen komt in op de consumentenmarkt gerichte kookplaten, volgens mij is dat waar dit topic zich zo'n beetje toe beperkt. Zo'n pit zit waarschijnlijk in een horecakeuken ofzo.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
2. Als er 400V kookplaten ter vervanging worden verkocht (Zelfs van 4000W of meer) dan is de enige conclusie dat die dingen ook gebruikt worden, en 4000W kan niet op een 1 fase systeem, want je mag maar max 16A afzekeren in een woonhuis. Ik ga geen schema's erbij zoeken, dit lijkt mij logisch genoeg.
Dat lijkt me, in dit geval, een goed plan.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
3. Ik word zelf volkomen in de war gebracht door mezelf, en misschien moet ik even minder aan motoren denken, maar mee aan huishoudelijke zooi.
Ik kan me voorstellen dat als je al een 2 x 16 A gekoppelde kookgroep hebt na een 35A éénfase hoofdzekering, en je stapt om wat voor reden da ook over op een 3 x 25A hoofdzekeringen, je de bestaande kookgroep kunt behouden door 2 fasen op kookgroep aan te sluiten (aangezien 2 x 16 >> 25). En dan zou je dus 1 nuldraad weg kunnen halen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 11:19 schreef XanderH het volgende:
Bij een 2x16A kookgroep is het gebruikelijk om dit op dezelfde fase aan te sluiten, wanneer je drie fasen beschikbaar hebt kun je immers net zo goed een krachtgroep toepassen. Maar bij mijn weten is er inderdaad geen voorschrift die aansluiten op twee verschillende fasen verbiedt. Waarom je dat zou willen? Ik kan geen reden bedenken anders dan de beschikbare ruimte in de kast.
Huishoudelijke apparatuur is geen "zooi" en een kookplaat op drie fasen aansluiten is niets anders dan een elektromotor in sterschakeling met het sterpunt op de nul.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 12:25 schreef hottentot het volgende:
Ik word zelf volkomen in de war gebracht door mezelf, en misschien moet ik even minder aan motoren denken, maar mee aan huishoudelijke zooi.
Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:31 schreef blomke het volgende:
een kookplaat op drie fasen aansluiten is niets anders dan een elektromotor in sterschakeling met het sterpunt op de nul.
Het domme hier is dat ik alle principes ken, ik ken ook alle aansluitmethoden, formules, voor en nadelen. Maar soms kijk je even verkeerd tegen de dingen aan, en als je dan ook nog zo stronteigenwijs bent als mij maak je het jezelf soms even flink lastig.quote:
Dat waag ik te betwijfelen. Als ik de aansluitschema's van XanderH bekijk, denk ik dat de helft van je kookplaat niet meer functioneert. Een goed indicator voor een los contact!!quote:Op zaterdag 18 juni 2016 09:21 schreef Vonkenboer het volgende:
of gaat er naderhand een van de twee Nul draden kapot (los of slecht contakt), dan vloeit de retourstroom door 1 enkel draadje van 2,5 qmm. Die is dan wel beveiligd met 32 Ampere (2x 16A). Dit nadeel neemt men voor lief.
Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:40 schreef hottentot het volgende:
Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)
als ik . Verder correct.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:43 schreef hottentot het volgende:
Maar soms kijk je even verkeerd tegen de dingen aan, en als je dan ook nog zo stronteigenwijs bent als mij maak je het jezelf soms even flink lastig.
Maar jouw elektromotor heeft als het goed is ook een gelijke belasting op alle drie de fasen, die kun je prima zonder nul aansluiten. Met een ongelijke belasting zoals in een kookplaat is een zwevende nul niet echt wat je wilt, dat zul je ook begrijpen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar bij een elektromotor doe je dit om verschillende praktische en economische redenen echt zo goed als nooit. (Sterker nog duizenden motoren/schema's later heb ik dit nog nooit gedaan/gezien.)
Industriele machines hebben de nul alleen nodig als er geen trafo inzit om de stuurspanningen zelf om te zetten. Bij zelfstandige motoren speelt dit niet.
Ik zal hierdoor nu even volledig de mist ingaan omdat ik met industriele ogen kijk.
Klopt!quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen. Als ik de aansluitschema's van XanderH bekijk, denk ik dat de helft van je kookplaat niet meer functioneert. Een goed indicator voor een los contact!!
Daar heb je natuurlijk alsnog geen nul bij nodig.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.
We hadden het er over dat het sterpunt op de nul zit, dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets met een ster/driehoek schakeling nodig.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, je wilt niet weten hoeveel elektromotoren starten in ster en overschakelen in driehoek. Verder reageer ik niet meer in dit topic; heeft geen zin.
Bedankt voor je reactie. Dit is spijtig genoeg 9000W zie ik nu: http://imgur.com/gzePlE0quote:Op zondag 14 augustus 2016 13:08 schreef XanderH het volgende:
Heb je een foto van het typeplaatje op het fornuis?
Ik vermoed dat deze een aansluitvermogen van meer dan 7,4kW heeft. Als dat zo is, dan heb je een krachtgroep nodig. Jij hebt een 2x16A kookgroep. Dit gaat niet werken zonder een (flinke) aanpassing van de meterkast en het verzwaren van de aansluiting door het energiebedrijf.
Mooi dat de aanduiding op de wcd klopt, het minst belangrijke van het geheel . Het is een gehuurd appartement dus ik kan niet zomaar het één en ander veranderen. Ik heb derhalve maar een retouraanvraag gedaan om het fornuis terug te sturen.quote:Op zondag 14 augustus 2016 15:05 schreef XanderH het volgende:
Je hebt dus inderdaad bovenin twee nullen, onderin twee fasen (twee keer dezelfde fase, trouwens). Dit is een kookgroep, geschikt voor het aansluiten van toestellen tot 7,4kW zoals de meeste 4 pits kookplaten of 4 pits fornuizen met gasoven.
Een 4 pits fornuis met elektrische oven heeft een te hoge aansluitwaarde, hiervoor heb je een krachtgroep nodig met 3 fasen en een nul. De codering op de WCD klopt dus alvast (niet dat je hier waarde aan kunt hechten), de installatie erachter niet.
Als je dit toch aan gaat sluiten op een manier dat alles werkt dan belast je de installatie zwaarder dan bedoeld. Dat is vragen om kapotte zekeringen of erger. Je zult dus de installatie aan moeten (laten) passen, of een ander fornuis moeten kopen.
9kW bij 230V is trouwens 39A. De hoofdzekering van het energiebedrijf is waarschijnlijk 35A. Dat gaat ook al niet goedkomen dus. Als je verzwaart naar 3x25A kan het wel.
Als de kookplaat aan te sluiten is op een drie fasen aansluiting dan is het voor de hele verdeling in je installatie beter om een drie fasen eindgroep te kiezen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 00:17 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een 3 fase groepenkast besteld, en hier heb ik domweg een kookgroep bij besteld.
Inductieplaat is 7400 watt, op de faseverdeling na is er verder toch geen voordeel om een krachstroomgroep aan te leggen, volgens mij gebruikt de kookplaat dan toch maar 3 fases.
Iemand hier een mening over?
Anders hou ik het gewoon bij de kookgroep en zet ik die samen met de 3 minst belaste groepen achter een aardlek.
Dit begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.quote:Op vrijdag 2 november 2018 00:17 schreef junkiexp het volgende:
Anders hou ik het gewoon bij de kookgroep en zet ik die samen met de 3 minst belaste groepen achter een aardlek.
Duidelijk! Ik heb de kookplaat nog niet dus ik weet nog niet hoe ik deze precies kan aansluiten.quote:Op vrijdag 2 november 2018 06:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Als de kookplaat aan te sluiten is op een drie fasen aansluiting dan is het voor de hele verdeling in je installatie beter om een drie fasen eindgroep te kiezen.
Maximaal 7400 Wattquote:Op vrijdag 2 november 2018 07:37 schreef blomke het volgende:
it begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.
Dus wel ruimte voor een kookgroep, maar geen krachtstroomgroep? Merkwaardig...quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:37 schreef junkiexp het volgende:
De nieuwe kast is allemaal vol, daar past geen krachtgroep in.
Want?quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus wel ruimte voor een kookgroep, maar geen krachtstroomgroep? Merkwaardig...
Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:43 schreef junkiexp het volgende:
Een kookgroep is 2 modules, een krachtstroomgroep 4 modules, althans bij Hager.
En ik heb 1 module vrij.
Dus ik kom dan 1 module tekort.
Als er verder op die groep alleen lichtgroepen zitten en de vaatwasser die pas na het koken en eten aan gaat, zal dat reuze meevallen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 07:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit begrijp ik even niet: je hebt een 3 fasen aansluiting (3 x 25 A) en wilt op één van de fasen via een ALS een kookgroep aansluiten met 7400 Watt minimaal. Dat gaat een keer mis, 25 x 230 << 7400.
De ervaring is dat de meeste kasten die geplaatst worden helemaal vol zitten.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?
Lijkt me ook niet slim, meestal worden lichtpunten over verschillende groepen én ALS-en verdeeld.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:03 schreef Ivo1985 het volgende:
Als er verder op die groep alleen lichtgroepen zitten
Ik kan geen grotere kwijt, dan moet ik naar 3 modules hoog en daar heb ik geen hoogte voor.quote:Op vrijdag 2 november 2018 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Is de kast dan zo krap gekozen dat ie katsvol zit al bij aanschaf?
klopt we hebben ook 3x 25a.quote:Op vrijdag 2 november 2018 23:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dan zou je perilex aansluiting in ieder geval geschikt moeten zijn voor 25A. Die wijken af van de standaard 16A versies.
https://www.elektroshop.nl/perilex-contactdoos-inbouw-25a-nl.html
https://www.elektroshop.nl/perilex-stopcontact-inbouw-16a-nl.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |