We koken op gas, maakt dat uit?quote:Op maandag 7 december 2015 21:20 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Je moet wel een dubbele perilex hebben die op 2 groepen zit aangesloten meen ik. Je meterkast kan 1 fase zijn, maar nieuwbouw is vaak 3 fasen van 25 of 35a.
3 fasen is handiger, want stel je voor dat je ineens op de max van je kookplaat komt te zitten door dat je boostfuncties ed gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat bij 1 fase meterkast je stoppen er zo uitvliegen.
dat klopt bij 1 fase, dan meet je ook 0V tussen (dezelfde) fase. Bij 3 fasen meet je 0V bij de nul, 230 tussen elke fase en de nul en 400 tussen de fasen onderling.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:57 schreef bbtb77 het volgende:
Iets klopt er sowieso niet. Je meet alleen 0v tussen twee nullen. Volgens jouw meting kan alles een nul zijn maar soms ook niet...
Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken.quote:Op dinsdag 15 december 2015 17:48 schreef Lolque het volgende:
De stekker die je ziet is inderdaad de stekker van de oude, elektrische kookplaat. Ik dacht dat dit belangrijk was om te zien; mogelijk heb ik dat helemaal verkeerd.
Verkeerde woordkeuze inderdaad. Het zijn wel mijn eigen foto's, maar op dat moment wist ik niet dat WCD voor Wandcontactdoos staat. :$quote:Op dinsdag 15 december 2015 20:41 schreef XanderH het volgende:
Zijn dit zelfgemaakte foto's? Of heb je iets op internet gezocht wat er in jouw ogen op lijkt? Je woordkeuze bij "Mijn perilex WCD zou dit moeten zijn" brengt me in de war.
Je hebt in ieder geval een 2x230V kookgroep zitten. Dat betekent dat je aan beide kanten van het snoer alle 5 de draden apart nodig hebt. Deze draden zul je dus moeten afknippen, opnieuw aanstrippen en inderdaad zoals je zelf al opmerkt moet je ze dan van een adereindhuls voorzien.
Aan de kant van de kookplaat sluit je het snoer aan volgens het linker schema, dus 2L+2N. Iedere draad gaat op een aparte klem.
Aan de kant van de stekker moet je zwart en bruin verbinden met de fasen (waar de bruine draden in de WCD zitten aangesloten) en de blauwe draden verbinden met de nullen (waar de blauwe draden in de WCD zitten aangesloten). Ook in de stekker schroef je iedere draad dus op een aparte pen vast.
Ik kan op je foto alleen niet goed zien hoe de WCD is aangesloten. Het lijkt alsof de twee nullen op de twee linker contacten zijn aangesloten (daar zie ik een blauwe draad). Dit is echter niet hoe die dingen meestal aangesloten worden, dus ik begin te twijfelen of ik het wel goed zie. Zo lijkt het ook net alsof er rechtsonder helemaal geen draad zit dus waarschijnlijk zie ik het verkeerd.
Hoe dan ook, meten is weten. Zie het kopje ":? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is " in de openingspost voor de waarden die je meet bij een Perilex die volgens de "standaard" is aangesloten.
[..]
Die foto vertelt maar een deel van het verhaal. Zonder te zien hoe de andere kant was aangesloten (in de kookplaat dus) en zonder het aansluitschema van de oude plaat, kun je aan de hand van die foto nog geen conclusies trekken.
Kijk en juist dat is de kracht van FOK! Klussen en Wonenquote:Op dinsdag 15 december 2015 22:43 schreef Lolque het volgende:
De plaat zit gemonteerd en de eerste maaltijd is er al op gekookt.
Fijne hulp hier overigens!
Je kan eens meten tussen de 4 pinnen op je perilex wcd, tussen een aantal punten zal je dan 400v moeten meten en met 1 vast punt steeds 230v.quote:Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje
We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken
Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je een foto van een aansluitschema van het toestel ? Normaal gesproken moet je ieder toestel wat op 2 fasen 2 nul werkt wel over kunnen zetten naar een drie fase aansluitingquote:Op donderdag 21 januari 2016 22:22 schreef Wantie het volgende:
Ik had ook een vraagje
We zijn net verhuisd en hebben een inductie kooktoestel. Stekker open gedraaid en daar zit 2 x blauw en 2 x zwart in qua draden.
2 x 230 V oftewel een eenfase aansluiting als ik de OP goed begrijp.
In de meterkast gekeken, en daaruit blijkt dat we hier een 3-fasen aansluiting hebben.
Hieruit concludeer ik dat het geen goed idee is om de stekker van het toestel in de wandcontactdoos te drukken
Is een dergelijk toestel wel aan te sluiten op een 3-fase wandcontactdoos?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
De juiste mogelijkheid is een aanpassing in de verdeelkast en een fasedraad vervangen door een blauwe draad als nulleiderquote:Op woensdag 27 januari 2016 12:53 schreef Wantie het volgende:
Inmiddels bevestiging binnen, de kookplaat is niet geschikt voor 3-fasen.
Dus vraag ik me af, is er ook een andere mogelijkheid om hem aan te sluiten?
Bijv. via een stroomverdeler?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:11 schreef Brad het volgende:
Vorige week heeft een electricien ter voorbereiding al de meterkast vernieuwd. Na afloop zie ik echter dat de kookgroep geheel achter 1 fase zit, ipv 2. Volgens mij gaat dat dus mis omdat ik 32A door wil trekken door een fase waar een hoofdstop van 25A op zit.
Had de electricien niet de kookgroep moeten aansluiten op 2 verschillende fases?
Ah, dat zou logisch zijn. Dan ga ik even bij de aannemer navragen of dat ook zo gepland staat.quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, de kookgroep moet op 3 fasen aan worden gesloten. Maar meestal komt een electricien 2 x :
1) Eerst om de 3 fasen ALS en beveiliging (of de automaat) te plaatsen en op één (bestaande) fase aan te sluiten,
2) Als de gebruiker klaar is met de keukeninstallatie én de netbeheerder de 3 fasen heeft aangesloten (in de hoofdzekeringen kast) komt ie om de zaak (ALS etc.) op de drie fasen aan te sluiten.
Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).quote:Op donderdag 16 juni 2016 13:57 schreef Brad het volgende:
Hoezo moet trouwens de kookgroep op 3 fases aangesloten worden als er slechts 2 fases gebruikt gaan worden voor de kookgroep?
Toch is dat ook zo op die manier bij mijn ouders gedaan. Na de hoofdschakelaar heeft de 3e aardlekunit ook 3 fase als input. Hieruit zijn 2 fases verbonden met de kookgroep. Ook zie ik op meer plekken online dat het 2fase genoemd als je meer dan 3600W nodig hebt.quote:Op donderdag 16 juni 2016 14:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Een kookgroep op 2 fasen zou wel heel apart zijn, waarschijnlijk ben je in de war met 2 groepen (op één fase) en dat wilde je nou net niet (meer).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |