Laatste updates Voor woensdag 23 juli is een Dag van Nationale Rouw afgekondigd. Door het land zullen kerkklokken luiden en op overheidsgebouwen hangen vlaggen halfstok. Er zullen herdenkingsdiensten in het hele land gehouden worden. Rond 16.00 Nederlandse tijd zullen de eerste lichamen arriveren in Eindhoven. De koning, koningin en Mark Rutte zullen daarbij aanwezig zijn. Ook zal op dat moment een minuut stilte gehouden worden.
De vliegtuigen met de eerste 40 lichamen zijn nu onderweg naar luchthaven Eindhoven. Op het moment liggen ze op schema om om 16:00 uur te landen. De vlucht kan hier gevolgd worden.
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Specularium op 23-07-2014 17:39:14 ]
Op woensdag 23 juli 2014 17:33 schreef raptorix het volgende: De reden dat soldaten het doen lijkt me nogal logisch: de kisten komen uit een millitair vliegtuig.
Dit is gewoon een ceremonie met militaire eer. Geeft nog meer respect aan de overledenen en hun nabestaanden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
Op woensdag 23 juli 2014 17:29 schreef MakkieR het volgende: Weet iemand iets meer hoe het werkt met die dragers? is op zich wel fascinerend om te zien wat er bij komt kijken, ik bedoel alle richtlijnen, regels en discipline etc.
Op woensdag 23 juli 2014 17:36 schreef Toekito het volgende: goddomme zeg....zitten hier in de tram al mensen grappen over vliegen met MA te maken.....dwazen.
Op woensdag 23 juli 2014 17:35 schreef MakkieR het volgende: Hoe mooi de ceremonie ook is, ik hoop het nooit meer in mijn leven nog een keer hoeven mee te maken.
Nee ik ook niet. Ik heb nog nooit zoveel kisten en dodenwagens bijelkaar gezien.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
Op woensdag 23 juli 2014 17:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: Ik associeer klappen altijd met iets vrolijks. Maar dat zal dan mijn interpretatie wel zijn
Op woensdag 23 juli 2014 17:36 schreef Toekito het volgende: goddomme zeg....zitten hier in de tram al mensen grappen over vliegen met MA te maken.....dwazen.
Ik heb mijn Facebook alweer wat schoner kunnen vegen de dwazen
Dit dus. Het gevoel is hetzelfde. En qua mate waarin het me al bijna een week volledig in de ban heeft ook.
Vind ik niet hoor, Amerika werd in eigen land aangevallen. Dit vliegtuig is per ongeluk uit de lucht geschoten, is een heel andere situatie. Ik heb me geen moment bedreigd gevoeld, wat denk je van die Amerikanen in 2001?
Mag, maar ik ben het wel met hem eens, verhoudingsgewijs is dit NL's 9/11
Voel ik echt niet zo.
9/11 was echt een puur gerichte terreuraanslag op de VS en ín de VS. Financiële hart van het land (WTC) en in één van de grootste steden ter wereld.
De aanslag op MH17 was niet gericht op 'ons'. Het was een noodlottige fout van de daders (wie dat ook mogen zijn) die waarschijnlijk een ander toestel wilde opblazen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze bewust een boeing uit de lucht schieten boven hun eigen land. Ze schieten er niet echt iets mee op.
9/11 was echt een puur gerichte terreuraanslag op de VS en ín de VS. Financiële hart van het land (WTC) en in één van de grootste steden ter wereld.
De aanslag op MH17 was niet gericht op 'ons'. Het was een noodlottige fout van de daders (wie dat ook mogen zijn) die waarschijnlijk een ander toestel wilde opblazen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze bewust een boeing uit de lucht schieten boven hun eigen land. Ze schieten er niet echt iets mee op.
Op woensdag 23 juli 2014 17:38 schreef Prof_Hoax het volgende: Dit klappen als respect voor de militairen. Niets vrolijks meer een blijk van waardering denk ik.
Dit dus.
Ook nogal dom als je niet weet dat klappen gewoon uit respect gedaan kan worden.
Op woensdag 23 juli 2014 17:37 schreef Thrills het volgende: Ik vroeg mij trouwens af, de dragers met de zwarte uniformen en rode streep op broek; bij welke tak van defensie horen deze?
Mariniers.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
Op woensdag 23 juli 2014 17:37 schreef Thrills het volgende: Ik vroeg mij trouwens af, de dragers met de zwarte uniformen en rode streep op broek; bij welke tak van defensie horen deze?
Ja?, ga jij diezelfde discussie ook bij de nabestaanden houden?
Waarom zou je niet voor 1 dag in je leven je grote bek eventjes dimmen en wat ingetogener zijn uit respect voor iedereen die het respect kan waarderen?
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen. Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
Maar onschuldig zijn ze ook niet.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [3811 9 zetels]
Waarom zou je niet voor 1 dag in je leven je grote bek eventjes dimmen en wat ingetogener zijn uit respect voor iedereen die het respect kan waarderen?
Wat? Doe eens normaal man idioot, jij bent hier degene zonder respect.
Over grote bek gesproken
'And I called your name, like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
euh?
Ik reageer op iemand die vindt dat dit 'onze' 9/11 is. En ik zeg waarom ik dat niet zo voel.
dit is een hele mooie ceremonie mijn petje af voor de mensen die dit hebben gegaan en ook voor de mensen die hier van dichtbij alles mee maken , maar denk dat heel Nederland het nu wel voelt of als iedereen er mee te maken heeft
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag. Dat is geen bescherming meer. Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades.
Op woensdag 23 juli 2014 17:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: Ik associeer klappen altijd met iets vrolijks. Maar dat zal dan mijn interpretatie wel zijn
Ik ben ooit bij een uitvaart geweest. Toen de kist werd weggedragen begon iedereen te klappen. Ik had kippenvel tot en met, en de sluizen wagenwijd open. Super was dat!
Geloof je dit nu echt? Laten we per ongeluk een Boeing uit de lucht schieten dat ruimschoots 10 kilometer van het oorlogsgebied is verwijderd. Ongeluk my ass
Wat? Doe eens normaal man idioot, jij bent hier degene zonder respect.
--, nee, vandaag niet, in ga er niet op in.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen. Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
Geloof je dit nu echt? Laten we per ongeluk een Boeing uit de lucht schieten dat ruimschoots 10 kilometer van het oorlogsgebied is verwijderd. Ongeluk my ass
waarom zouden ze het expres doen?
We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades.
10Km hemelsbreed, heel erg veel inderdaad. Het moet wel expres geweest zijn
Ja ongeluk, ze hebben vandaag ook weer 2 toestellen neergehaald vlakbij de plek waar dit gebeurde.
Daarom zeg ik toch ook daders. Maar ik vind het overdreven om 9/11 en dit te vergelijken. Totaal andere situatie. De daders hebben dit denk ik echt niet zo gepland, terwijl 9/11 waarschijnlijk al jaren van te voren bedacht was. Vliegtuigen kapen, meerdere doelwitten, puur gericht op onschuldige burgers en op de VS.
Ik reageer op iemand die vindt dat dit 'onze' 9/11 is. En ik zeg waarom ik dat niet zo voel.
Wat is je probleem?
hm..... voordeel van de twijfel, ik heb me teveel idioten al gezien hier over de hele dag heen en ik trok me jouw argument iets teveel aan.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het vandaag een dag van rouw is voor de nabestaanden en betrokkenen van deze ramp, ik vond het weerleggen van welke ramp er erger was een tikkeltje ongepast.
Zo ook mijn reactie, mijn excuses.
Ook nogal dom als je niet weet dat klappen gewoon uit respect gedaan kan worden.
Ik had liever gezien dat de mensen die nu hier weg gedragen zijn , afgelopen donderdag na de landing hadden kunnen klappen ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag. Dat is geen bescherming meer. Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
Als ze denken dat het een Oekraiens gevechtsvliegtuig was is het toch geen gerichte aanslag op een passagiersvliegtuig?
Ik had liever gezien dat de mensen die nu hier weg gedragen zijn , afgelopen donderdag na de landing hadden kunnen klappen ..
Ja ik ook alhoewel dat klappen na het landen ik niet vaak meer meegemaakt heb.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
Ik was vandaag in een groot buitenzwembad met circa 1500 mensen. Om 16:00 werd iedereen uit het water groepen en was er een minuut van absolute stilte. Je hoorde alleen de wind.
Op woensdag 23 juli 2014 17:40 schreef roos85 het volgende: Mag niet hopen dat bepaalde "kwaliteitskrant" morgen nabestaanden op de cover zetten (al heeft het AD dat al gedaan )
Op woensdag 23 juli 2014 17:45 schreef raptorix het volgende: Ik denk dat 9/11 meer indruk maakte omdat bijna iedereen de live beelden wel heeft gezien en dat dit wat abstracter is.
9/11 en deze ramp zijn/waren beide geopolitiek van wereldbelang. 9/11 voor Westen vs. Midden-Oosten, deze Westen vs. Rusland (en Russische bemoeienis).
Edit, lees nu Specs post pas. Discussie elders idd.
Ik ben ooit bij een uitvaart geweest. Toen de kist werd weggedragen begon iedereen te klappen. Ik had kippenvel tot en met, en de sluizen wagenwijd open. Super was dat!
Ik bedoelde er niks slechts mee. Jet viel me gewoon even op
Op woensdag 23 juli 2014 17:47 schreef IkStampOpTacos het volgende: Nou poeh, kijk iedereen eens meeleven zo langs de weg. Selfie er bij. Zielig gezicht op facebook. Wat treuren ze allemaal voor die onbekenden...
Dan moet het nog gebeuren. Ben trouwens benieuwd naar de politieke gevolgen. Ik gok opwaardering defensie budget.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Op woensdag 23 juli 2014 17:47 schreef terrorsjaak het volgende: Ik was vandaag in een groot buitenzwembad met circa 1500 mensen. Om 16:00 werd iedereen uit het water groepen en was er een minuut van absolute stilte. Je hoorde alleen de wind.
Op woensdag 23 juli 2014 17:47 schreef terrorsjaak het volgende: Ik was vandaag in een groot buitenzwembad met circa 1500 mensen. Om 16:00 werd iedereen uit het water groepen en was er een minuut van absolute stilte. Je hoorde alleen de wind.
Ik vind dat Rutte zich afgelopen week een echte leider heeft getoond. Kritiek leveren in deze is makkelijk en soms misschien ook terecht maar ga er maar eens aan staan.
Er was een hoop gezeik in deze reeks zo af en toe, maar ik ben blij hierbij geholpen te kunnen hebben om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk goed te informeren en al het nieuws op een rijtje te hebben.
Een selfie is een zelfportret, doorgaans gemaakt met een digitale camera of een smartphone, waarbij de foto genomen is door de persoon die erop afgebeeld staat. Eén van de typische kenmerken is dan ook dat op de foto te zien is dat de persoon die is afgebeeld de camera vasthoudt. Het gebruik is populair bij jongeren
Op woensdag 23 juli 2014 17:45 schreef bleiblei het volgende: Al die sensatiezoekers met hun gsmetjes en cameraatjes klaar in de aanslag daar bij die poort .
Ja.. triest hoe die mensen zo'n ceremonie dan weer op henzelf willen richten.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever. - Headstrong to take on anyone.
Op woensdag 23 juli 2014 17:48 schreef asco het volgende: Ik vind dat Rutte zich afgelopen week een echte leider heeft getoond. Kritiek leveren in deze is makkelijk en soms misschien ook terecht maar ga er maar eens aan staan.
Vind ik ook
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
hm..... voordeel van de twijfel, ik heb me teveel idioten al gezien hier over de hele dag heen en ik trok me jouw argument iets teveel aan.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen dat het vandaag een dag van rouw is voor de nabestaanden en betrokkenen van deze ramp, ik vond het weerleggen van welke ramp er erger was een tikkeltje ongepast.
Zo ook mijn reactie, mijn excuses.
Ik heb het ook nergens over wat "erger" is. Dat is ook voor iedereen anders. De Amerikanen vonden 9/11 erger, wij vinden dit erger. Terwijl er nu in Taiwan ook honderden mensen aan het rouwen zijn om hun slachtoffers.
Dit, het nabestaanden op de cover zetten is typisch AD.
Ja, hoewel ik zelfs de titel van de Volkskrant al respectloos vond. ''Toch een dag van nationale rouw''.. Doe dan aub ''Een dag van nationale rouw'' Dat woordje ''toch'' is toch totaal onnodig.
De resolutie over VN militairen of politie moet nog deze week worden voorgelegd in de VN-Veiligheidsraad. Premier Mark Rutte heeft dinsdagavond aan de president van Oekraïne gevraagd mee te werken aan de verklaring. De missie moet de rampplek beveiligen zodat onderzoekers ongestoord hun werk kunnen doen. Van de drie landen die samenwerken aan het voorstel is Australië het enige land dat nu lid is van de Veiligheidsraad.
,,Dit was een terroristische aanslag'', aldus de woordvoerder van Oekraïne. ,,Het is daarom van groot belang dat de VN de plek beschermt.''
het blijft ene mooi nummer voor dit soort momenten
Goed, prachtig onthaal van deze 40 slachtoffers. Maar die vliegtuigen moeten nog een aantal keer heen en weer.... Kan me zo voorstellen dat de overige slachtoffers niet zo'n onthaal krijgen? D
Precies, mensen die er een probleem mee hebben dat ze een uurtje later thuis zijn moeten zich maar eens beseffen dat er een kleine 300 personen nooit meer thuis komen.
Op woensdag 23 juli 2014 17:53 schreef beantherio het volgende: Een week geleden pakten ze nog hun koffers en troffen ze de laatste voorbereidingen voor hun reis..
Op woensdag 23 juli 2014 17:53 schreef beantherio het volgende: Een week geleden pakten ze nog hun koffers en troffen ze de laatste voorbereidingen voor hun reis..
Nouja, niet iedereen beleefd het zo intens en op de voet als wij in dit topic . Alhoewel ik wel vind dat je in sommige gevallen even wat geduld op mag brengen ja.
'And I called your name, like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf. Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben. Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn. Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
Op woensdag 23 juli 2014 17:54 schreef muzas het volgende: Goed, prachtig onthaal van deze 40 slachtoffers. Maar die vliegtuigen moeten nog een aantal keer heen en weer.... Kan me zo voorstellen dat de overige slachtoffers niet zo'n onthaal krijgen? D
[..]
Ja die overige zullen minder 'eerbiedig' opgehaald worden lijkt me? Of gaan ze wimlex en die 40 rouwwagens nu iedere dag optrommelen?
Ja, en iedere keer zal er iemand van het Tweede Kamer bij aanwezig zijn.
Op woensdag 23 juli 2014 17:54 schreef muzas het volgende: Goed, prachtig onthaal van deze 40 slachtoffers. Maar die vliegtuigen moeten nog een aantal keer heen en weer.... Kan me zo voorstellen dat de overige slachtoffers niet zo'n onthaal krijgen? D
[..]
Ja die overige zullen minder 'eerbiedig' opgehaald worden lijkt me? Of gaan ze wimlex en die 40 rouwwagens nu iedere dag optrommelen?
Elke vlucht krijgt dezelfde ceremonie, alleen zonder wimlex erbij. Wel elke ceremonie met in ieder geval iemand van de regering.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Op woensdag 23 juli 2014 17:56 schreef Snowballed het volgende: Ben ik de enige die me afvraagt of de marechaussee die auto's rijd..? Gewone chauffeurs kunnen toch nooit in zo'n colonne rijden..?
Op woensdag 23 juli 2014 17:56 schreef Snowballed het volgende: Ben ik de enige die me afvraagt of de marechaussee die auto's rijd..? Gewone chauffeurs kunnen toch nooit in zo'n colonne rijden..?
Je hoeft enkel achter je voorganger aan te rijden hè... Dat doet de normale automobilist elke dag.
Op woensdag 23 juli 2014 17:58 schreef bleiblei het volgende: Ah, Nederland kreeg even een mooi stukje te zien van hoe achterlijk ze de infra in meerhoven hebben neergelegd .
Op woensdag 23 juli 2014 17:58 schreef PG18 het volgende: Ik schakel zojuist in, waar zitten we nu precies naar te kijken? Een stoet die richting Hilversum gaat of iets dergelijks?
Op woensdag 23 juli 2014 17:58 schreef PG18 het volgende: Ik schakel zojuist in, waar zitten we nu precies naar te kijken? Een stoet die richting Hilversum gaat of iets dergelijks?
Daarom zeg ik toch ook daders. Maar ik vind het overdreven om 9/11 en dit te vergelijken. Totaal andere situatie. De daders hebben dit denk ik echt niet zo gepland, terwijl 9/11 waarschijnlijk al jaren van te voren bedacht was. Vliegtuigen kapen, meerdere doelwitten, puur gericht op onschuldige burgers en op de VS.
De VS overheid was zelf verantwoordelijk voor 11/9.
Op woensdag 23 juli 2014 17:58 schreef bleiblei het volgende: Ah, Nederland kreeg even een mooi stukje te zien van hoe achterlijk ze de infra in meerhoven hebben neergelegd .
Eerst moeten ze nog van het Flight Forum in Eindhoven af zien te komen, een opgave op zich.