Hadith over het vasten:quote:O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die voor u waren was
voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. [al-Baqarah 2:183]
- Enquote:"Allah (c.c.) zegt: alle daden van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem zelf, behalve het vasten, dit is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer een van jullie een dag aan het vasten is, behoort hij alle zinloze gepraat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. Bij God is de adem van een vastende beter dan de geur van muskus"
Google zijn naam eens met Sia, je zal zien wat ik bedoel, zal morgen naar okuyan kijkenquote:Op maandag 7 juli 2014 01:20 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik heb hem nog niet op zoiets kunnen betrappen en het zou in het licht van wat ik tot nu toe van hem heb beluisterd erg vreemd zijn. Wat Mehmet Okuyan betreft...
Wat te doen met de conflicterende woorden van god dan?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:20 schreef leeell het volgende:
[..]
Ik snap dat de moslims het zo zien. echter vind het zo disproportioneel dat moslims en ook jij blijkbaar in al de nuance die in de bijbel en koran voorkomen te oordelen dat dit iets is waarop god de mens zal bestraffen, terwijl het compleet niets te maken heeft met het menselijk handelen op aarde maar puur gaat om wie de de profeet van god was, en in mijn geval meerdere waren die ik erken.
Het betreden van het paradijs gaat om het aardse van de mens, hoe heb je geleefd en heb je gehandeld naar het woord van god.
Dat is voor eenieder zelf te beslissen, immers mag jij jezelf gaan verantwoorden. naast de geboden van de abrahamistische god is er niemand die het kan zeggen of zou mogen zeggen. daarom geloof ik dat elk mens dat goed leeft en god omarmt als de enige god en geboden volgt, op het juiste pad is.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat te doen met de conflicterende woorden van god dan?
Mwuah, als we het op persoonlijk niveau gaan voeren ben ik voor hetzelfde geld met mijn standpunten de ongelovige en jij een boegbeeld voor het goddelijke boodschap, weet ik niet, dus doe ik geen uitspraken over, wat ik wel zie is dat er een aantal zaken zijn in hoe ik het begrijp en lees paar niet te verenigden principes tussen beide godsdiensten, daar heb ik het over.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:27 schreef leeell het volgende:
[..]
Dat is voor eenieder zelf te beslissen, immers mag jij jezelf gaan verantwoorden. naast de geboden van de abrahamistische god is er niemand die het kan zeggen of zou mogen zeggen. daarom geloof ik dat elk mens dat goed leeft en god omarmt als de enige god en geboden volgt, op het juiste pad is.
Ook jij, die probeert van mij en mijn geloof een afvallige te maken mag dat gaan uitleggen. dat denk ik
Ben jij nou al soeniet?!quote:Op maandag 7 juli 2014 01:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
De discussies over eten vallen nu wel mee dan. Vergeleken met dit.
Ja, doen wanneer je de tijd hebt.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Google zijn naam eens met Sia, je zal zien wat ik bedoel, zal morgen naar okuyan kijken
Nu vooral grote fan van Mehmet Celikquote:Op maandag 7 juli 2014 01:30 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ja, doen wanneer je de tijd hebt.
Ja op zich wel. Hoewel de mening dat het in ieder geval "fysiek bevechten" betekent (al-qitaal) in de hele Koran en het gebruik van dat Arabische woord in ook deze hadith veel logischer is en dan ook meer aanhang zou hebben als ik dat zo inschat. Als in de hadith de bedoeling was aan te geven dat je ze "met de pen moet bestrijden" had daar wel een ander woord gestaan.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:18 schreef Triggershot het volgende:
Mja, je kunt het ook doortrekken en zeggen 'faqtuluhu' betekent niet doden, maar bestrijden natuurlijk.
Die mening is er en kom je bij meer mensen vandaag de dag ook tegen. Met de argumentatie dat het inderdaad een "gebod was maar dan tot de ta'zir geboden behoorde en dus geen oordeel vanuit de openbaring (Koran) maar een praktisch besluit om de gehele gemeenschap van een groter kwaad te behoeden".quote:Op maandag 7 juli 2014 01:19 schreef Mathemaat het volgende:
De andere orthodoxe mening is dat die overleveringen over hoogverraad gaan, dus alleen in oorlogstijd, als ik me niet vergis.
Loulouquote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja op zich wel. Hoewel de mening dat het in ieder geval "fysiek bevechten" betekent (al-qitaal) in de hele Koran en het gebruik van dat Arabische woord in ook deze hadith veel logischer is en dan ook meer aanhang zou hebben als ik dat zo inschat. Als in de hadith de bedoeling was aan te geven dat je ze "met de pen moet bestrijden" had daar wel een ander woord gestaan.
[..]
Die mening is er en kom je bij meer mensen vandaag de dag ook tegen. Met de argumentatie dat het inderdaad een "gebod was maar dan tot de ta'zir geboden behoorde en dus geen oordeel vanuit de openbaring (Koran) maar een praktisch besluit om de gehele gemeenschap van een groter kwaad te behoeden".
Maar er zijn nog wel meer ogenschijnlijke tegenstrijdigheden tussen authentieke overleveringen (zeker als je verder kijkt dan Bukhari en Muslim) en de Koran. Of overleveringen waar je vragen bij kan stellen of de soennitische opinie over wat er na de dood van de profeet gebeurde niet incorrect is en op sommige punten sjieten wellicht meer gelijk hebben. Vooral als je naar Tirmidhi, Tabarani etc gaat kijken. Daarnaast vind ik dat de aanname dat de "hadiths authentiek zijn en door geleerden vroeger voor je al uitgespit" niet correct. De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Ik zou een goede soenniet geweest zijn denk ik.quote:
Ja, maar jij mag niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het hele doel van religie is niet het vereniging van principes maar samen onder dezelfde god een recht leven leiden. Ik denk dat het struikelen over hoe eenieder dat wil verspreiden (mits "goed") het bron van al het kwaad is. Ik zie elke abrahamist als broeder of zuster en heb daarom ook geen behoefte om hen in te zien dat ze moeten aanpassen aan mijn visie. zo is het nooit bedoeld denk ik dan.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuah, als we het op persoonlijk niveau gaan voeren ben ik voor hetzelfde geld met mijn standpunten de ongelovige en jij een boegbeeld voor het goddelijke boodschap, weet ik niet, dus doe ik geen uitspraken over, wat ik wel zie is dat er een aantal zaken zijn in hoe ik het begrijp en lees paar niet te verenigden principes tussen beide godsdiensten, daar heb ik het over.
*Spreekt voor beurt* Oa zieken zijn uitgezonderd..quote:Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef sararaats het volgende:
Hoe zit het met medicatie? Mag je die nemen?
quote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Ik zou een goede soenniet geweest zijn denk ik.
[..]
Ja, maar jij mag niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Natuurlijk, dood neervallen is in niemands voordeel.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef sararaats het volgende:
Hoe zit het met medicatie? Mag je die nemen?
Ha Salut! Ben er nog wel regelmatig hoorquote:
Ook goed op een ander vlak en natuurlijk geen theoloog.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu vooral grote fan van Mehmet Celik![]()
Ik zit zelf niet meer in het Syrië-topicquote:Op maandag 7 juli 2014 01:34 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ha Salut! Ben er nog wel regelmatig hoorAlleen altijd in dezelfde 3/4 topics
Dank je voor het antwoord en i'm in. Op de antidepressiva en de Pil na.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef leeell het volgende:
[..]
Natuurlijk, dood neervallen is in niemands voordeel.
Vroeg me gewoon af.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:34 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ha Salut! Ben er nog wel regelmatig hoorAlleen altijd in dezelfde 3/4 topics
@ Borte: jawel, hoezo?
Terechte punten, alleen de context van de hadith spreekt niet over het verspreiden van de Islam, maar in een tijd dat loyaliteit en geloof aan de ander hand in hand ging, het tegemoet komen met sancties spreekt voor zich idd, maar of het een algeheel regel is of krijgswet is dan weer een ander punt.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja op zich wel. Hoewel de mening dat het in ieder geval "fysiek bevechten" betekent (al-qitaal) in de hele Koran en het gebruik van dat Arabische woord in ook deze hadith veel logischer is en dan ook meer aanhang zou hebben als ik dat zo inschat. Als in de hadith de bedoeling was aan te geven dat je ze "met de pen moet bestrijden" had daar wel een ander woord gestaan.
Nu ik er toch middenin duik en voor mijn beurt praat: is er veel gezeik onder elkaar hier qua "stromingen" dan en het al dan niet moslim zijn?quote:
elke dag die je stilstaat en vast wordt beloond, geen offer te klein. Er bij stilstaan is al een deugd m.i.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:36 schreef sararaats het volgende:
[..]
Dank je voor het antwoord en i'm in. Op de antidepressiva en de Pil na.
Wat heb jij gesnoven?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef leeell het volgende:
[..]
het hele doel van religie is niet het vereniging van principes maar samen onder dezelfde god een recht leven leiden. Ik denk dat het struikelen over hoe eenieder dat wil verspreiden (mits "goed") het bron van al het kwaad is. Ik zie elke abrahamist als broeder of zuster en heb daarom ook geen behoefte om hen in te zien dat ze moeten aanpassen aan mijn visie. zo is het nooit bedoeld denk ik dan.
klink wel als soefi nu
Neerkijken op andere stromingen is bij moslims natuurlijk wel een "ding", ze worden er vaak mee grootgebracht. Lees een paar pagina's terug voor de dialoog tussen mij en trigger over moslim/christen en aleviet tegenover soenniet..quote:Op maandag 7 juli 2014 01:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nu ik er toch middenin duik en voor mijn beurt praat: is er veel gezeik onder elkaar hier qua "stromingen" dan en het al dan niet moslim zijn?
Er zitten op FOK andere personen die jarenlang zelf in Syrie hebben gewoond en geleefd maar aangezien zij het vertikken in dat topic wat info te delen moet je het met mijn derderangs info doenquote:Op maandag 7 juli 2014 01:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zit zelf niet meer in het Syrië-topicTe druk met andere dingen...
Maar echt wel veel geleerd daar, mede door jou![]()
Vraag me eerder af wat jij hebt gesnoven..quote:Op maandag 7 juli 2014 01:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat heb jij gesnoven?
Rest de vraag, wat is goed, wat is juist, is goed nog goed zonder gods principes zoals hij het heeft bedoeld etc. Kan een atheist beloond worden etc.
Waar heeft hij het over atheïsme? Zonder gods principes? Hebben de christenen en joden geen principes? Wat?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat heb jij gesnoven?
Rest de vraag, wat is goed, wat is juist, is goed nog goed zonder gods principes zoals hij het heeft bedoeld etc. Kan een atheist beloond worden etc.
Mehmet Celik is een theoloogquote:Op maandag 7 juli 2014 01:35 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ook goed op een ander vlak en natuurlijk geen theoloog.
Trouwens ook zo'n misvatting dat de Profeet ongeletterd zou zijn, maar dat eigenlijk bedoeld wordt dat hij de Tawrah en Injil niet kende. Had jij dit trouwens ook niet eens benoemd?
Viezerik.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er zitten op FOK andere personen die jarenlang zelf in Syrie hebben gewoond en geleefd maar aangezien zij het vertikken in dat topic wat info te delen moet je het met mijn derderangs info doen
Ik neem het iets brederquote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Waar heeft hij het over atheïsme? Zonder gods principes? Hebben de christenen en joden geen principes? Wat?
Daar heb je de overleveringen toch voor lieverddd, zodat je dat zelf kan bepalen. niet voor niets al die mooie verhalen en contexten. of heb je ook valse profeet nodig die het allemaal netjes (krom) voor je uitstippelt.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat heb jij gesnoven?
Rest de vraag, wat is goed, wat is juist, is goed nog goed zonder gods principes zoals hij het heeft bedoeld etc. Kan een atheist beloond worden etc.
Burrrrnquote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er zitten op FOK andere personen die jarenlang zelf in Syrie hebben gewoond en geleefd maar aangezien zij het vertikken in dat topic wat info te delen moet je het met mijn derderangs info doen
Dat is lang geleden.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vraag me eerder af wat jij hebt gesnoven..
Daar houdt het hele gesprek dan ook op. Persoonlijke observaties en belevingen heb ik totaal niets tegen in te brengen.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:41 schreef leeell het volgende:
[..]
Daar heb je de overleveringen toch voor lieverddd, zodat je dat zelf kan bepalen. niet voor niets al die mooie verhalen en contexten. of heb je ook valse profeet nodig die het allemaal netjes (krom) voor je uitstippelt.
wat is goed : geboden
door in contact te staan met je medemens en de invloed van je daden te bekijken kan je zien of iets "goed" is.
en een atheïst kan ook worden beloond ja. waarom ? omdat ik dat geloof.
maar dat is het toch ? eenieder moet zich verantwoorden.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar houdt het hele gesprek dan ook op. Persoonlijke observaties en belevingen heb ik totaal niets tegen in te brengen.
Nou ja, heb er eea van mee gekregen in het Syrië-topicquote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef leeell het volgende:
[..]
Neerkijken op andere stromingen is bij moslims natuurlijk wel een "ding", ze worden er vaak mee grootgebracht. Lees een paar pagina's terug voor de dialoog tussen mij en trigger over moslim/christen en aleviet tegenover soenniet..
Hij heeft daar een moeilijke tijd gehad ja. bijna doodervaring enzo.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er zitten op FOK andere personen die jarenlang zelf in Syrie hebben gewoond en geleefd maar aangezien zij het vertikken in dat topic wat info te delen moet je het met mijn derderangs info doen
Hey, maar jij en anderen zagen dat ik oprecht wilde leren/iets wilde opsteken over de islam en handelden ernaar. Dikke creditsquote:Op maandag 7 juli 2014 01:40 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er zitten op FOK andere personen die jarenlang zelf in Syrie hebben gewoond en geleefd maar aangezien zij het vertikken in dat topic wat info te delen moet je het met mijn derderangs info doen
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou ja, heb er eea van mee gekregen in het Syrië-topicEn daarvan afgeleid mijn topic over de stromingen in de islam etc. Ben zeer dankbaar voor de antwoorden die iedereen me gaf toen
![]()
Verder ook met een moslim naar de tentoonstelling over de hadj geweest afgelopen herfst. Was eveneens verhelderendEN het was ongelofelijk fijn dat met een moslim te kunnen doen, want ik kon die ook nog uithoren
Maar dank voor je antwoord
Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:43 schreef leeell het volgende:
[..]
maar dat is het toch ? eenieder moet zich verantwoorden.
of zie jij dit serieus anders ?
Okequote:Op maandag 7 juli 2014 01:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.
hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso openquote:Op maandag 7 juli 2014 01:47 schreef hugecooll het volgende:
Is de lokale Turk eigenlijk ook 's nachts open tijdens ramadan?
Ja, van mij welquote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenachquote:Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:
[..]
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Nicequote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef leeell het volgende:
[..]
hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso open
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:37 schreef Triggershot het volgende:
Terechte punten, alleen de context van de hadith spreekt niet over het verspreiden van de Islam, maar in een tijd dat loyaliteit en geloof aan de ander hand in hand ging, het tegemoet komen met sancties spreekt voor zich idd, maar of het een algeheel regel is of krijgswet is dan weer een ander punt.
Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet gelovenquote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenach
En nee, ik ga me niet bekeren, maar ik vind het wel interessant om kennis op te doen.
Niemand, zegt dat.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:
[..]
De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:
[..]
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Als ik tussen de regels doorlees (en hopelijk goed lees) zie ik kritiek op extremistische uitleg van eea. Klopt dat?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?
Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.
Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?
Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Dank je. En uiteraard valt er veel uit te leren. Zoals uit (bijna) elk heilig geschrift. En zoals ook (bijna?) elk heilig geschrift wordt het misbruikt door mensen voor macht (en geld).quote:Op maandag 7 juli 2014 01:49 schreef leeell het volgende:
[..]
Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet geloven
Maar dat begint al bij het verschil tussen Tenach en Bijbelquote:Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?
Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Doet me denken aan dit filmpjequote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd.
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:51 schreef Mathemaat het volgende:
Niemand, zegt dat.
Je mag best van mijn er inhoudelijk op ingaan!
Een liefhebbende vader als God zeg maar? Ik zeg niet dat het zo in de Koran staat, maar als analogie?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
[..]
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.
Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
quote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank je. En uiteraard valt er veel uit te leren. Zoals uit (bijna) elk heilig geschrift. En zoals ook (bijna?) elk heilig geschrift wordt het misbruikt door mensen voor macht (en geld).
Maar ik stel het uitermate op prijs dat ik hier mee mag doen en vragen mag stellenNiet iedereen (van welk geloof dan ook) is daar altijd even tolerant in
Toch zijn alle 3 de boeken richtlijnen voor het leven gegeven door Allah. waarin veel punten overeenstemming en sommigen ook verschillend. Waarvan de meest "logische" toch degene zijn die vaak mis gaan en de grootste impact hebben, ik trek daar lering uit en hoop dat dat mij behoed voor zulke misstappen. en de verschillen tussen de boeken, daar moet je kijken waar je jezelf het meest in vindt.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar dat begint al bij het verschil tussen Tenach en Bijbel
Naastenliefde doet veel meer en kost veel meer tijd om goed te doen dan slechts naar de kerk te gaan.quote:
Sommigen mensen zijn godvrezend, sommigen zien hem als liefhebbende vader. wat vind jij ?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een liefhebbende vader als God zeg maar? Ik zeg niet dat het zo in de Koran staat, maar als analogie?
Ja goed, maar dan kan je als ongelovige hond ook lekker naar de hemel, als naastenliefde en goed doen zo belangrijk zijn.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:01 schreef leeell het volgende:
[..]
Naastenliefde doet veel meer en kost veel meer tijd om goed te doen dan slechts naar de kerk te gaan.
Indien het geen herhaling is van wat er al reeds in de Koran staat, maar een aanvulling denk ik dat je het best in historisch context mag plaatsen op een manier wat overeenkomst met de leer van de Koran, zonder aanvullende, verbredende extra zaken. Is het een antwoord op een specifiek vraag, wat speelde er af toen Mohammed dit en dat zei lijkt me soms zelfs belangrijker dan de Hadith zelf.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Aloulou het volgende:
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?
De methodologie die je hierboven benoemt in sommige gevallen is een beetje selectief wat je dient te vermijden idd, omdat het gewoon meer vragen brengt dan de bedoeling is, en zeker wel een strikt lijn moet plaatsen tussen Wahi en Soennah. De hadith is wmb niet absolutistisch, dat ik jou niet dood wanneer jij afvallig bent zie ik niet hetzelfde als het erkennen van een Mikaeel a.s bijvoorbeeld.quote:Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.
Een Hadith moet je niet op gelijke voet stellen met een vers, niet in statuut of welke gradatie dan ook, figuren als Imam Bukhari en Muslim hebben het dan wel een sahih gradatie gegeven, maar het staat natuurlijk niet onder een goddelijk bescherming zoals er met de Koran het geval is, dus ik zou idd, daar wel een onderscheid in maken, maar wat als het feitelijk authentiek is, zonder enig twijfel, als ik Mohammed dit vandaag de dag hoorde zeggen ben ik voor ik zijn uitspraak ga verwerken vooral benieuwd naar de toelichting idd, onder welke omstandigheden, waar, wanneer, waarom en het hoe, is het beperkt tot hoogverraad, staat er in de Sharh daar iets in terug, of is het een algemene regel, als algemen regel kan ik het in mijn eigen intepretatie in licht van de Koran niet zien, gezien de vers van Soerah Baqarah en dwang, als iemand het op gelijke voet plaatst met de Koran, in de zin dat er niet van afgeweken kan worden en in een dilemma staat tussen wat te volgen, de Koran of de Hadith in deze, denk ik dat het misschien beter is om alles nog x uit te leggen.quote:Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Ik denk dat iedereen in dit topic kritiek heeft op extremistische uitleg. Eerder op religieuze concepten in het algemeen en daarin zijn dogma's onontkombaar. In elke religie, dus ook Islam.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Als ik tussen de regels doorlees (en hopelijk goed lees) zie ik kritiek op extremistische uitleg van eea. Klopt dat?
Kwam gewoon zo op, niet geplanned hoor. Ik ben over uurtje ook weer weg en nu nog wat rijst aan het eten en wat drinken voordat weer licht wordt straks.quote:By the way (wellicht is het normaal tijdens de ramadan): waarom hier en nu theologische discussies?
Ik vind het uitermate interessant hoor, maar is NU de tijd daarvoor? (geen kritiek Aloulou, heb alleen jouw post aangegrepen voor de vraag)
Daar doe ik geen uitspraak over. Als iemand inderdaad goed leeft en zich zo verantwoord, dan geloof ik wel dat daar beloning in zit ja. en goed leven is echt zo makkelijk niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja goed, maar dan kan je als ongelovige hond ook lekker naar de hemel, als naastenliefde en goed doen zo belangrijk zijn.
Ik weet niet genoeg over de koran en het islamistiche geloof om daar iets zinnigs op te kunnen zeggen. Ik vind de Bijbel (Nieuwe testament, liefhebbende giod ipv vertoornde god) wel een verbetering op de Tenach. Maar goed, dat wordt me van joodse zijde dan vast weer niet in dank afgenomenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef leeell het volgende:
[..]
[..]
Toch zijn alle 3 de boeken richtlijnen voor het leven gegeven door Allah. waarin veel punten overeenstemming en sommigen ook verschillend. Waarvan de meest "logische" toch degene zijn die vaak mis gaan en de grootste impact hebben, ik trek daar lering uit en hoop dat dat mij behoed voor zulke misstappen. en de verschillen tussen de boeken, daar moet je kijken waar je jezelf het meest in vindt.
Liefhebbende vader die wél opvoedt (dus soms streng is).quote:Op maandag 7 juli 2014 02:01 schreef leeell het volgende:
[..]
Sommigen mensen zijn godvrezend, sommigen zien hem als liefhebbende vader. wat vind jij ?
Dat geeft al een stuk meer ruimte om vrij te leven. Ik zie dat ook zo.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Liefhebbende vader die wél opvoedt (dus soms streng is).
Precies.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.
Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Ik hoop dat ook. Extremisme -van wie dan ook- helpt de wereld of de mensheid niet verder...Maar ook in dat Syrië-topic zaten (jonge) (bijna)extremistische mensen. Hoe houden we dat tegen? Ik zou het (helaas!!!) niet wetenquote:Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen in dit topic kritiek heeft op extremistische uitleg. Eerder op religieuze concepten in het algemeen en daarin zijn dogma's onontkombaar. In elke religie, dus ook Islam.
[..]
Kwam gewoon zo op, niet geplanned hoor. Ik ben over uurtje ook weer weg en nu nog wat rijst aan het eten en wat drinken voordat weer licht wordt straks.
Nietquote:Op maandag 7 juli 2014 02:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ook. Extremisme -van wie dan ook- helpt de wereld of de mensheid niet verder...Maar ook in dat Syrië-topic zaten (jonge) (bijna)extremistische mensen. Hoe houden we dat tegen? Ik zou het (helaas!!!) niet weten
Dat geeft het inderdaad. Een vertoornde god (als je al in een god wil geloven) is onzinnig. Waarom leven naar de grillen een tiran? Een liefdevolle vader, die je wellicht wel begrijpt maar je daden niet kan goedkeuren en je terugfluit en je een (korte) straf geeft is voor mij persoonlijk al zinniger..quote:Op maandag 7 juli 2014 02:07 schreef leeell het volgende:
[..]
Dat geeft al een stuk meer ruimte om vrij te leven. Ik zie dat ook zo.
Is verwarrend idd..quote:Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Daar heb je een meningsverschil over.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.
Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.quote:Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Aan de andere kant: waarom ben jij hier?quote:Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Slowchat tochquote:Op maandag 7 juli 2014 02:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Aan de andere kant: waarom ben jij hier?
In dat geval kan je al heel veel vanuit de overleveringen in historische context plaatsen. Er zijn redelijk wat zaken terug te lezen die geen (directe) benoeming hebben in de Koran. Denk aan "het kattenverhaal" wat ik als voorbeeld gaf.quote:Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef Triggershot het volgende:
Indien het geen herhaling is van wat er al reeds in de Koran staat, maar een aanvulling denk ik dat je het best in historisch context mag plaatsen op een manier wat overeenkomst met de leer van de Koran, zonder aanvullende, verbredende extra zaken.
Ik begrijp je (als ik je zin goed begrijp), maar deze juridische definitie van soennah die al eeuwen gangbaar is zorgt ook veel problemen.quote:De methodologie die je hierboven benoemt in sommige gevallen is een beetje selectief wat je dient te vermijden idd, omdat het gewoon meer vragen brengt dan de bedoeling is, en zeker wel een strikt lijn moet plaatsen tussen Wahi en Soennah.
Maar jij weet dat er voorbeelden zijn van zaken waarin hadiths zelfs Koranverzen "abrogeren".quote:Een Hadith moet je niet op gelijke voet stellen met een vers, niet in statuut of welke gradatie dan ook,
Ik snap je en we staan er redelijk hetzelfde in denk ik.quote:figuren als Imam Bukhari en Muslim hebben het dan wel een sahih gradatie gegeven, maar het staat natuurlijk niet onder een goddelijk bescherming zoals er met de Koran het geval is, dus ik zou idd, daar wel een onderscheid in maken, maar wat als het feitelijk authentiek is, zonder enig twijfel, als ik Mohammed dit vandaag de dag hoorde zeggen ben ik voor ik zijn uitspraak ga verwerken vooral benieuwd naar de toelichting idd, onder welke omstandigheden, waar, wanneer, waarom en het hoe, is het beperkt tot hoogverraad, staat er in de Sharh daar iets in terug, of is het een algemene regel, als algemen regel kan ik het in mijn eigen intepretatie in licht van de Koran niet zien, gezien de vers van Soerah Baqarah en dwang, als iemand het op gelijke voet plaatst met de Koran, in de zin dat er niet van afgeweken kan worden en in een dilemma staat tussen wat te volgen, de Koran of de Hadith in deze, denk ik dat het misschien beter is om alles nog x uit te leggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |