abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2014 @ 01:45:31 #51
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993564
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nou ja, heb er eea van mee gekregen in het Syrië-topic :) En daarvan afgeleid mijn topic over de stromingen in de islam etc. Ben zeer dankbaar voor de antwoorden die iedereen me gaf toen ^O^
Verder ook met een moslim naar de tentoonstelling over de hadj geweest afgelopen herfst. Was eveneens verhelderend ^O^ EN het was ongelofelijk fijn dat met een moslim te kunnen doen, want ik kon die ook nog uithoren ;)

Maar dank voor je antwoord ^O^
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993581
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:43 schreef leeell het volgende:

[..]

maar dat is het toch ? eenieder moet zich verantwoorden.
of zie jij dit serieus anders ?
Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:46:22 #53
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993585
quote:
10s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:41 schreef Peunage het volgende:

[..]

Burrrrn :D
Peun :D :W
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_141993603
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Peun :D :W
:W

Ok nu ga ik serieus slapen.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:47:20 #55
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993607
Is de lokale Turk eigenlijk ook 's nachts open tijdens ramadan? :Y)
pi_141993611
quote:
15s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

:')
tsssss
pi_141993614
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:31 schreef Triggershot het volgende:
Mehmet Celik
Is hij goed?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:47:53 #58
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993616
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.
Oke

ik denk dat mijn persoonlijkheid ook er sterk naar vraagt om een wereldbeeld te hebben waarin mensen die goed doen, ook al accepteren ze geen hogere macht, dat die ook daarop beoordeeld worden. Iedereen kent de 10 geboden wel zo'n beetje, of het nu uit het geschrift komt of via de omgeving. daar naar leven en handelen is gezegend.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:48:14 #59
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993622
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:47 schreef hugecooll het volgende:
Is de lokale Turk eigenlijk ook 's nachts open tijdens ramadan? :Y)
hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso open
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993625
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
Ja, van mij wel :P
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:48:23 #61
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993626
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:

[..]

Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenach :D

En nee, ik ga me niet bekeren, maar ik vind het wel interessant om kennis op te doen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:48:31 #62
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993629
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef leeell het volgende:

[..]

hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso open
Nice :7
pi_141993630
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:47 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Is hij goed?
Van het _O_ niveau.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:48:56 #64
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993640
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:37 schreef Triggershot het volgende:
Terechte punten, alleen de context van de hadith spreekt niet over het verspreiden van de Islam, maar in een tijd dat loyaliteit en geloof aan de ander hand in hand ging, het tegemoet komen met sancties spreekt voor zich idd, maar of het een algeheel regel is of krijgswet is dan weer een ander punt.
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?

Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.

Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 juli 2014 @ 01:49:04 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993644
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja, van mij wel :P
^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:49:39 #66
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993652
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenach :D

En nee, ik ga me niet bekeren, maar ik vind het wel interessant om kennis op te doen.
Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet geloven
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993688
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:

[..]
De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Niemand, zegt dat. :P
Je mag best van mijn er inhoudelijk op ingaan!
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_141993714
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:

[..]

Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?

Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
  maandag 7 juli 2014 @ 01:54:02 #69
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993717
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Aloulou het volgende:

[..]

En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?

Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.

Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Als ik tussen de regels doorlees (en hopelijk goed lees) zie ik kritiek op extremistische uitleg van eea. Klopt dat?

By the way (wellicht is het normaal tijdens de ramadan): waarom hier en nu theologische discussies?
Ik vind het uitermate interessant hoor, maar is NU de tijd daarvoor? (geen kritiek Aloulou, heb alleen jouw post aangegrepen voor de vraag)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:57:04 #70
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993763
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?

Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.

Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:57:25 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993769
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:49 schreef leeell het volgende:

[..]

Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet geloven
Dank je. En uiteraard valt er veel uit te leren. Zoals uit (bijna) elk heilig geschrift. En zoals ook (bijna?) elk heilig geschrift wordt het misbruikt door mensen voor macht (en geld).

Maar ik stel het uitermate op prijs dat ik hier mee mag doen en vragen mag stellen ^O^ Niet iedereen (van welk geloof dan ook) is daar altijd even tolerant in ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:58:17 #72
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993785
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?

Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Maar dat begint al bij het verschil tussen Tenach en Bijbel ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:58:59 #73
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993798
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd.
Doet me denken aan dit filmpje :9
  maandag 7 juli 2014 @ 02:00:01 #74
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993810
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:51 schreef Mathemaat het volgende:
Niemand, zegt dat. :P
Je mag best van mijn er inhoudelijk op ingaan!
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.

Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 juli 2014 @ 02:00:05 #75
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993812
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:

[..]

Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.

Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
Een liefhebbende vader als God zeg maar? Ik zeg niet dat het zo in de Koran staat, maar als analogie?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:00:26 #76
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993817
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dank je. En uiteraard valt er veel uit te leren. Zoals uit (bijna) elk heilig geschrift. En zoals ook (bijna?) elk heilig geschrift wordt het misbruikt door mensen voor macht (en geld).

Maar ik stel het uitermate op prijs dat ik hier mee mag doen en vragen mag stellen ^O^ Niet iedereen (van welk geloof dan ook) is daar altijd even tolerant in ;)
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar dat begint al bij het verschil tussen Tenach en Bijbel ;)
Toch zijn alle 3 de boeken richtlijnen voor het leven gegeven door Allah. waarin veel punten overeenstemming en sommigen ook verschillend. Waarvan de meest "logische" toch degene zijn die vaak mis gaan en de grootste impact hebben, ik trek daar lering uit en hoop dat dat mij behoed voor zulke misstappen. en de verschillen tussen de boeken, daar moet je kijken waar je jezelf het meest in vindt.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:01:23 #77
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993833
quote:
10s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:58 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Doet me denken aan dit filmpje :9
Naastenliefde doet veel meer en kost veel meer tijd om goed te doen dan slechts naar de kerk te gaan.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:01:49 #78
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993837
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Een liefhebbende vader als God zeg maar? Ik zeg niet dat het zo in de Koran staat, maar als analogie?
Sommigen mensen zijn godvrezend, sommigen zien hem als liefhebbende vader. wat vind jij ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:02:07 #79
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993842
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:01 schreef leeell het volgende:

[..]

Naastenliefde doet veel meer en kost veel meer tijd om goed te doen dan slechts naar de kerk te gaan.
Ja goed, maar dan kan je als ongelovige hond ook lekker naar de hemel, als naastenliefde en goed doen zo belangrijk zijn.
pi_141993847
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Aloulou het volgende:
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?
Indien het geen herhaling is van wat er al reeds in de Koran staat, maar een aanvulling denk ik dat je het best in historisch context mag plaatsen op een manier wat overeenkomst met de leer van de Koran, zonder aanvullende, verbredende extra zaken. Is het een antwoord op een specifiek vraag, wat speelde er af toen Mohammed dit en dat zei lijkt me soms zelfs belangrijker dan de Hadith zelf.

quote:
Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.
De methodologie die je hierboven benoemt in sommige gevallen is een beetje selectief wat je dient te vermijden idd, omdat het gewoon meer vragen brengt dan de bedoeling is, en zeker wel een strikt lijn moet plaatsen tussen Wahi en Soennah. De hadith is wmb niet absolutistisch, dat ik jou niet dood wanneer jij afvallig bent zie ik niet hetzelfde als het erkennen van een Mikaeel a.s bijvoorbeeld.

quote:
Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Een Hadith moet je niet op gelijke voet stellen met een vers, niet in statuut of welke gradatie dan ook, figuren als Imam Bukhari en Muslim hebben het dan wel een sahih gradatie gegeven, maar het staat natuurlijk niet onder een goddelijk bescherming zoals er met de Koran het geval is, dus ik zou idd, daar wel een onderscheid in maken, maar wat als het feitelijk authentiek is, zonder enig twijfel, als ik Mohammed dit vandaag de dag hoorde zeggen ben ik voor ik zijn uitspraak ga verwerken vooral benieuwd naar de toelichting idd, onder welke omstandigheden, waar, wanneer, waarom en het hoe, is het beperkt tot hoogverraad, staat er in de Sharh daar iets in terug, of is het een algemene regel, als algemen regel kan ik het in mijn eigen intepretatie in licht van de Koran niet zien, gezien de vers van Soerah Baqarah en dwang, als iemand het op gelijke voet plaatst met de Koran, in de zin dat er niet van afgeweken kan worden en in een dilemma staat tussen wat te volgen, de Koran of de Hadith in deze, denk ik dat het misschien beter is om alles nog x uit te leggen.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:02:27 #81
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993849
En zo werkt dat natuurlijk niet
  maandag 7 juli 2014 @ 02:02:35 #82
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993850
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Als ik tussen de regels doorlees (en hopelijk goed lees) zie ik kritiek op extremistische uitleg van eea. Klopt dat?
Ik denk dat iedereen in dit topic kritiek heeft op extremistische uitleg. Eerder op religieuze concepten in het algemeen en daarin zijn dogma's onontkombaar. In elke religie, dus ook Islam.

quote:
By the way (wellicht is het normaal tijdens de ramadan): waarom hier en nu theologische discussies?
Ik vind het uitermate interessant hoor, maar is NU de tijd daarvoor? (geen kritiek Aloulou, heb alleen jouw post aangegrepen voor de vraag)
Kwam gewoon zo op, niet geplanned hoor. Ik ben over uurtje ook weer weg en nu nog wat rijst aan het eten en wat drinken voordat weer licht wordt straks.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 juli 2014 @ 02:02:38 #83
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993851
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja goed, maar dan kan je als ongelovige hond ook lekker naar de hemel, als naastenliefde en goed doen zo belangrijk zijn.
Daar doe ik geen uitspraak over. Als iemand inderdaad goed leeft en zich zo verantwoord, dan geloof ik wel dat daar beloning in zit ja. en goed leven is echt zo makkelijk niet.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993874
De nachten zijn maar kort nu en dan zijn de dagen langer.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:05:02 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993877
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef leeell het volgende:

[..]

[..]

Toch zijn alle 3 de boeken richtlijnen voor het leven gegeven door Allah. waarin veel punten overeenstemming en sommigen ook verschillend. Waarvan de meest "logische" toch degene zijn die vaak mis gaan en de grootste impact hebben, ik trek daar lering uit en hoop dat dat mij behoed voor zulke misstappen. en de verschillen tussen de boeken, daar moet je kijken waar je jezelf het meest in vindt.
Ik weet niet genoeg over de koran en het islamistiche geloof om daar iets zinnigs op te kunnen zeggen. Ik vind de Bijbel (Nieuwe testament, liefhebbende giod ipv vertoornde god) wel een verbetering op de Tenach. Maar goed, dat wordt me van joodse zijde dan vast weer niet in dank afgenomen -O-

Anyway: in mijn visie zijn we allemaal mensen, allemaal gelijk aan elkaar, houden we van onze kinderen (en kinderen van hun ouders), betreuren we onze doden en willen we allemaal een zo gelukkig mogelijk leven.

Meer overeenkomsten dan verschillen zou je zeggen..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:05:47 #86
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993884
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:01 schreef leeell het volgende:

[..]

Sommigen mensen zijn godvrezend, sommigen zien hem als liefhebbende vader. wat vind jij ?
Liefhebbende vader die wél opvoedt (dus soms streng is).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:07:57 #87
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993905
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:05 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Liefhebbende vader die wél opvoedt (dus soms streng is).
Dat geeft al een stuk meer ruimte om vrij te leven. Ik zie dat ook zo.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993913
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.

Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Precies.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:09:14 #89
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993923
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen in dit topic kritiek heeft op extremistische uitleg. Eerder op religieuze concepten in het algemeen en daarin zijn dogma's onontkombaar. In elke religie, dus ook Islam.

[..]

Kwam gewoon zo op, niet geplanned hoor. Ik ben over uurtje ook weer weg en nu nog wat rijst aan het eten en wat drinken voordat weer licht wordt straks.
Ik hoop dat ook. Extremisme -van wie dan ook- helpt de wereld of de mensheid niet verder...Maar ook in dat Syrië-topic zaten (jonge) (bijna)extremistische mensen. Hoe houden we dat tegen? Ik zou het (helaas!!!) niet weten -O-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:09:50 #90
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993930
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik hoop dat ook. Extremisme -van wie dan ook- helpt de wereld of de mensheid niet verder...Maar ook in dat Syrië-topic zaten (jonge) (bijna)extremistische mensen. Hoe houden we dat tegen? Ik zou het (helaas!!!) niet weten -O-
Niet
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993943
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:09 schreef leeell het volgende:

[..]

Niet
Wel, niet snuiven.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:11:45 #92
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993953
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
  maandag 7 juli 2014 @ 02:12:39 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993969
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:07 schreef leeell het volgende:

[..]

Dat geeft al een stuk meer ruimte om vrij te leven. Ik zie dat ook zo.
Dat geeft het inderdaad. Een vertoornde god (als je al in een god wil geloven) is onzinnig. Waarom leven naar de grillen een tiran? Een liefdevolle vader, die je wellicht wel begrijpt maar je daden niet kan goedkeuren en je terugfluit en je een (korte) straf geeft is voor mij persoonlijk al zinniger..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:13:16 #94
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993973
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:09 schreef leeell het volgende:

[..]

Niet
Eens. Helaas.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:13:46 #95
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993977
quote:
5s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Is verwarrend idd..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_141993978
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:00 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.
Daar heb je een meningsverschil over.
quote:
Ik denk - maar wie ben ik - dat als men wat ik noem "redelijker ernaar zou kijken" dat er veel problemen en misverstanden al voorkomen kunnen worden: "ja de hadithboeken zijn belangrijk maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen van vlees en bloed die ze hebben uitgepluisd en daarnaast is er geen enkele directe openbaring die stelt dat de methoden die zij gebruikten ook daadwerkelijk goddelijk waren...en daarmee is hun werk dus ook mensenwerk en niet goddelijk". In dat geval kan je er een stuk makkelijker naar kijken, en ook alles wat uit die hadith-zaken vloeit zoals het inmiddels angstaanjagende woord "sharia-wetgeving". Wat ook voor...nou jah, 98% (?) mensenwerk is.
Imam Shafi nuanceert de methode ook in zijn risaleh, dat het namelijk alleen waarheden benadert. Dus ik snap jou ophef hierover niet echt, behalve dat je een andere methode erbij probeert te forceren.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  maandag 7 juli 2014 @ 02:14:19 #97
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993984
quote:
5s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:11 schreef hugecooll het volgende:
Waarom hebben jullie eigenlijk dezelfde UI?
Aan de andere kant: waarom ben jij hier?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 02:14:43 #98
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141993987
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Aan de andere kant: waarom ben jij hier?
Slowchat toch
  maandag 7 juli 2014 @ 02:14:53 #99
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
  maandag 7 juli 2014 @ 02:15:18 #100
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993993
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 02:02 schreef Triggershot het volgende:
Indien het geen herhaling is van wat er al reeds in de Koran staat, maar een aanvulling denk ik dat je het best in historisch context mag plaatsen op een manier wat overeenkomst met de leer van de Koran, zonder aanvullende, verbredende extra zaken.
In dat geval kan je al heel veel vanuit de overleveringen in historische context plaatsen. Er zijn redelijk wat zaken terug te lezen die geen (directe) benoeming hebben in de Koran. Denk aan "het kattenverhaal" wat ik als voorbeeld gaf.

quote:
De methodologie die je hierboven benoemt in sommige gevallen is een beetje selectief wat je dient te vermijden idd, omdat het gewoon meer vragen brengt dan de bedoeling is, en zeker wel een strikt lijn moet plaatsen tussen Wahi en Soennah.
Ik begrijp je (als ik je zin goed begrijp), maar deze juridische definitie van soennah die al eeuwen gangbaar is zorgt ook veel problemen.

quote:
Een Hadith moet je niet op gelijke voet stellen met een vers, niet in statuut of welke gradatie dan ook,
Maar jij weet dat er voorbeelden zijn van zaken waarin hadiths zelfs Koranverzen "abrogeren".

quote:
figuren als Imam Bukhari en Muslim hebben het dan wel een sahih gradatie gegeven, maar het staat natuurlijk niet onder een goddelijk bescherming zoals er met de Koran het geval is, dus ik zou idd, daar wel een onderscheid in maken, maar wat als het feitelijk authentiek is, zonder enig twijfel, als ik Mohammed dit vandaag de dag hoorde zeggen ben ik voor ik zijn uitspraak ga verwerken vooral benieuwd naar de toelichting idd, onder welke omstandigheden, waar, wanneer, waarom en het hoe, is het beperkt tot hoogverraad, staat er in de Sharh daar iets in terug, of is het een algemene regel, als algemen regel kan ik het in mijn eigen intepretatie in licht van de Koran niet zien, gezien de vers van Soerah Baqarah en dwang, als iemand het op gelijke voet plaatst met de Koran, in de zin dat er niet van afgeweken kan worden en in een dilemma staat tussen wat te volgen, de Koran of de Hadith in deze, denk ik dat het misschien beter is om alles nog x uit te leggen.
Ik snap je en we staan er redelijk hetzelfde in denk ik.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')