Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou ja, heb er eea van mee gekregen in het Syrië-topicEn daarvan afgeleid mijn topic over de stromingen in de islam etc. Ben zeer dankbaar voor de antwoorden die iedereen me gaf toen
![]()
Verder ook met een moslim naar de tentoonstelling over de hadj geweest afgelopen herfst. Was eveneens verhelderendEN het was ongelofelijk fijn dat met een moslim te kunnen doen, want ik kon die ook nog uithoren
Maar dank voor je antwoord
Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:43 schreef leeell het volgende:
[..]
maar dat is het toch ? eenieder moet zich verantwoorden.
of zie jij dit serieus anders ?
Okequote:Op maandag 7 juli 2014 01:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat het gesprek ook wat algemener kan gevoerd worden, dwz, principes, richtlijnen tegenover elkaar. Zonder de persoonlijke varianten die er van maken.
hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso openquote:Op maandag 7 juli 2014 01:47 schreef hugecooll het volgende:
Is de lokale Turk eigenlijk ook 's nachts open tijdens ramadan?
Ja, van mij welquote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenachquote:Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:
[..]
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Nicequote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef leeell het volgende:
[..]
hier wel verlengde openingstijden, de avondturk is sowieso open
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:37 schreef Triggershot het volgende:
Terechte punten, alleen de context van de hadith spreekt niet over het verspreiden van de Islam, maar in een tijd dat loyaliteit en geloof aan de ander hand in hand ging, het tegemoet komen met sancties spreekt voor zich idd, maar of het een algeheel regel is of krijgswet is dan weer een ander punt.
Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet gelovenquote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, die heb ik dus niet gelezen. Noch de koran.. Maar ik heb wel een koran en geen bijbel/tenach
En nee, ik ga me niet bekeren, maar ik vind het wel interessant om kennis op te doen.
Niemand, zegt dat.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:
[..]
De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:45 schreef leeell het volgende:
[..]
Eenieder zou voor zijn eigen goed sowieso de tenach/bijbel/koran moeten lezen.
Als ik tussen de regels doorlees (en hopelijk goed lees) zie ik kritiek op extremistische uitleg van eea. Klopt dat?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
En dikgedrukte raakt voor mij kern van de zaak in de houding tot "authentieke overleveringen". Hoe lees je die? Als goddelijk geopenbaarde bron en dan alle meer dan 7000 overleveringen? Dus ook dat zwarte katten men een afkeer van had? En welke andere naar mijn mening cultureel-historische gebruiken vooral? Of zie je zaken ook als praktisch besluit zonder enig Goddelijke openbaring? Gewoon Mohammed die zo besloot omdat hij op dat moment dacht dat het het beste was?
Als je deze vragen stelt en de definitie van "soennah" (te volgen voorbeeld van Mohammed) binnen de soennitische jurisprudentie erbij pakt heb je een probleem met sommige overleveringen denk ik. Als alles wij hij "zei, deed of goedkeuring aan gaf" volgens de overleveringen die men authentiek acht een "te volgen voorbeeld is" (indien niet geabrogeerd) kan ik er nogal wat opnoemen die je problemen opgeven vandaag de dag.
Als ik de hadith lees wat betreft een Moslim die van religie veranderde denk ik "dat was een praktische manier om bijv hoogverraad van binnenuit te voorkomen voor een gemeenschap die nog in haar kinderschoenen stond en veel vijanden had". En omdat het in de geschiedenis sowieso normaal was dat op het verlaten van je geloof de doodstraf stond is er nooit reden geweest dat aan te passen. Je had wereldrijken met veelal staatsgodsdiensten en de open afvallige kwam in de problemen, dus deed je het maar minder openlijk. Voor mij dus ook aan die hadith niets goddelijks aan, gewoon een overlevering wat je historie meegeeft en die men authentiek acht. En dus ook de wetscholen (gevormd door mensen) en hun oordeel reflecteert niets meer dan een historische realiteit en oordeel, niets goddelijks aan. Maar voor genoeg mensen is een hadith soennah en dus goddelijks en dus niet in discussie stellen want dan stel het geloof in discussie. Maar daartussen zitten nog wel vijftiental stappen; die hadith is geklassificeerd na de dood van Mohammed, door door mensen opgezette methodologie zonder directe openbaring etc etc.
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?
Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Dank je. En uiteraard valt er veel uit te leren. Zoals uit (bijna) elk heilig geschrift. En zoals ook (bijna?) elk heilig geschrift wordt het misbruikt door mensen voor macht (en geld).quote:Op maandag 7 juli 2014 01:49 schreef leeell het volgende:
[..]
Dat is een deugd, lees je in zou ik zeggen. Er valt genoeg uit te leren. Maar plaats alles in perspectief. vragen kunnen je altijd stellen maar luister nooit naar iemand die je iets oplegt over wat je moet geloven
Maar dat begint al bij het verschil tussen Tenach en Bijbelquote:Op maandag 7 juli 2014 01:53 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch wel opgevallen zijn dat de God die in de Koran spreekt bepaalde dingen verwacht van Zijn onderdanen, zoals het gebed om wat te noemen, en waarin het godsbeeld dat Hij geeft in veel punten in tegenstrijd is met die in voorgaande boeken? Dan beland je op het punt van Triggershot. Volgens het ene boek verkeer je dan in een zonde, maar volgens andere niet?
Dit heeft overigens niet met het bahaigeloof of iets te maken waarin je gelooft?
Doet me denken aan dit filmpjequote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd.
Niemand zegt het zo direct, daar heb je gelijk in. Maar indirect is dit dogma er zeker en wijdverspreid: de overleveringen zijn al allemaal in boekvorm te vinden van "nep" tot "authentiek", eerder uitgepluisd en als soenniet accepteer de volgende 6-hadithboeken. En sjieten de volgende X-hadithboeken. Vervolgens is naast de Koran de soennah een goddelijke bron tot wetgeving en hoe je je leven leidt, en dus kom je weer bij die authentieke hadiths uit. Dit legt wel een kiem tot een nogal doodgeslagen benadering naar deze bronnen toe.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:51 schreef Mathemaat het volgende:
Niemand, zegt dat.
Je mag best van mijn er inhoudelijk op ingaan!
Een liefhebbende vader als God zeg maar? Ik zeg niet dat het zo in de Koran staat, maar als analogie?quote:Op maandag 7 juli 2014 01:57 schreef leeell het volgende:
[..]
Was meer algemeen bedoeld dat je niet perse een volgeling hoeft te zijn om er wat van te leren. Maar inderdaad, het een sluit het ander op bepaalde punten wel uit, trigger had wel gelijk.
Echter is het meer dat ik daar mijn/het geloof niet op zou baseren maar meer op kernprincipes zoals naastenliefde en rechtvaardigheid. En dat meer praktische zaken als bidden ieder voor zich moet bepalen en dat ik (wil) geloven dat dat op de dag des oordeels niet hetgeen is waarop een mens de toegaan tot het paradijs wordt ontzegd. Bahai gaat daar natuurlijk ook wel op in met de meerdere boodschappers ed. maar dat voegt alleen maar meer toe, ik ben juist van minder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |