abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141993041

Vanaf 28 Juni 2014 is het weer zover, Ramadan, vastenmaand van de moslims is dan weer begonnen.

Ramewhattewatdan?!

- Moslims vasten dan van zonsopkomst tot iets na zonsondergang, en mogen dan niet eten, drinken, seks hebben en moeten zich van allerlei soorten fysieke lusten onthouden.

Waarom dan?!

- Meestal krijgt men het antwoord dat de moslims het doen om te weten hoe het is om arm te zijn en met ze mee te leven, dit is één van de vele redenen, maar niet DE reden.

Het vasten in de Islam is een voortzetting van het vasten net zoals in de andere Abrahamitische godsdiensten, alleen dan dat er concretere regels zijn waarvan niet afgeweken mag worden, gedurende een maand:

Vers van de Koran:

quote:
O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die voor u waren was

voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. [al-Baqarah 2:183]
Hadith over het vasten:
quote:
"Allah (c.c.) zegt: alle daden van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem zelf, behalve het vasten, dit is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer een van jullie een dag aan het vasten is, behoort hij alle zinloze gepraat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. Bij God is de adem van een vastende beter dan de geur van muskus"
- En
- -
Iedereen een fijne, gezegende ramadan O+

Dit topic is niet een:

- Bashtopic
- Discussietopic
- Zeur topic.

Maar een plek voor vastende, geïnteresseerden en alle anderen soorten betrokkenen samenkomen om er over te kletsen.
pi_141993050
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:20 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Ik heb hem nog niet op zoiets kunnen betrappen en het zou in het licht van wat ik tot nu toe van hem heb beluisterd erg vreemd zijn. Wat Mehmet Okuyan betreft...

Google zijn naam eens met Sia, je zal zien wat ik bedoel, zal morgen naar okuyan kijken :o
pi_141993057
De discussies over eten vallen nu wel mee dan. Vergeleken met dit.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_141993080
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:20 schreef leeell het volgende:

[..]

Ik snap dat de moslims het zo zien. echter vind het zo disproportioneel dat moslims en ook jij blijkbaar in al de nuance die in de bijbel en koran voorkomen te oordelen dat dit iets is waarop god de mens zal bestraffen, terwijl het compleet niets te maken heeft met het menselijk handelen op aarde maar puur gaat om wie de de profeet van god was, en in mijn geval meerdere waren die ik erken.

Het betreden van het paradijs gaat om het aardse van de mens, hoe heb je geleefd en heb je gehandeld naar het woord van god.
Wat te doen met de conflicterende woorden van god dan?
  maandag 7 juli 2014 @ 01:27:20 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993135
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat te doen met de conflicterende woorden van god dan?
Dat is voor eenieder zelf te beslissen, immers mag jij jezelf gaan verantwoorden. naast de geboden van de abrahamistische god is er niemand die het kan zeggen of zou mogen zeggen. daarom geloof ik dat elk mens dat goed leeft en god omarmt als de enige god en geboden volgt, op het juiste pad is.

Ook jij, die probeert van mij en mijn geloof een afvallige te maken mag dat gaan uitleggen. dat denk ik
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_141993187
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:27 schreef leeell het volgende:

[..]

Dat is voor eenieder zelf te beslissen, immers mag jij jezelf gaan verantwoorden. naast de geboden van de abrahamistische god is er niemand die het kan zeggen of zou mogen zeggen. daarom geloof ik dat elk mens dat goed leeft en god omarmt als de enige god en geboden volgt, op het juiste pad is.

Ook jij, die probeert van mij en mijn geloof een afvallige te maken mag dat gaan uitleggen. dat denk ik
Mwuah, als we het op persoonlijk niveau gaan voeren ben ik voor hetzelfde geld met mijn standpunten de ongelovige en jij een boegbeeld voor het goddelijke boodschap, weet ik niet, dus doe ik geen uitspraken over, wat ik wel zie is dat er een aantal zaken zijn in hoe ik het begrijp en lees paar niet te verenigden principes tussen beide godsdiensten, daar heb ik het over.
pi_141993218
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
De discussies over eten vallen nu wel mee dan. Vergeleken met dit.
Ben jij nou al soeniet?!
pi_141993228
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Google zijn naam eens met Sia, je zal zien wat ik bedoel, zal morgen naar okuyan kijken :o
Ja, doen wanneer je de tijd hebt.
pi_141993233
quote:
9s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ben jij nou al soeniet?!
Misschien wel.
LEAVE KB ALONE.
pi_141993254
quote:
14s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:30 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Ja, doen wanneer je de tijd hebt.
Nu vooral grote fan van Mehmet Celik :o :@
pi_141993257
quote:
11s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:30 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Misschien wel.
Nou, nou, nou?!!11!
  maandag 7 juli 2014 @ 01:32:10 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993262
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 7 juli 2014 @ 01:32:15 #13
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993265
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:18 schreef Triggershot het volgende:
Mja, je kunt het ook doortrekken en zeggen 'faqtuluhu' betekent niet doden, maar bestrijden natuurlijk.
Ja op zich wel. Hoewel de mening dat het in ieder geval "fysiek bevechten" betekent (al-qitaal) in de hele Koran en het gebruik van dat Arabische woord in ook deze hadith veel logischer is en dan ook meer aanhang zou hebben als ik dat zo inschat. Als in de hadith de bedoeling was aan te geven dat je ze "met de pen moet bestrijden" had daar wel een ander woord gestaan.

quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:19 schreef Mathemaat het volgende:
De andere orthodoxe mening is dat die overleveringen over hoogverraad gaan, dus alleen in oorlogstijd, als ik me niet vergis.
Die mening is er en kom je bij meer mensen vandaag de dag ook tegen. Met de argumentatie dat het inderdaad een "gebod was maar dan tot de ta'zir geboden behoorde en dus geen oordeel vanuit de openbaring (Koran) maar een praktisch besluit om de gehele gemeenschap van een groter kwaad te behoeden".

Maar er zijn nog wel meer ogenschijnlijke tegenstrijdigheden tussen authentieke overleveringen (zeker als je verder kijkt dan Bukhari en Muslim) en de Koran. Of overleveringen waar je vragen bij kan stellen of de soennitische opinie over wat er na de dood van de profeet gebeurde niet incorrect is en op sommige punten sjieten wellicht meer gelijk hebben. Vooral als je naar Tirmidhi, Tabarani etc gaat kijken. Daarnaast vind ik dat de aanname dat de "hadiths authentiek zijn en door geleerden vroeger voor je al uitgespit" niet correct. De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 7 juli 2014 @ 01:32:49 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993270
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja op zich wel. Hoewel de mening dat het in ieder geval "fysiek bevechten" betekent (al-qitaal) in de hele Koran en het gebruik van dat Arabische woord in ook deze hadith veel logischer is en dan ook meer aanhang zou hebben als ik dat zo inschat. Als in de hadith de bedoeling was aan te geven dat je ze "met de pen moet bestrijden" had daar wel een ander woord gestaan.

[..]

Die mening is er en kom je bij meer mensen vandaag de dag ook tegen. Met de argumentatie dat het inderdaad een "gebod was maar dan tot de ta'zir geboden behoorde en dus geen oordeel vanuit de openbaring (Koran) maar een praktisch besluit om de gehele gemeenschap van een groter kwaad te behoeden".

Maar er zijn nog wel meer ogenschijnlijke tegenstrijdigheden tussen authentieke overleveringen (zeker als je verder kijkt dan Bukhari en Muslim) en de Koran. Of overleveringen waar je vragen bij kan stellen of de soennitische opinie over wat er na de dood van de profeet gebeurde niet incorrect is en op sommige punten sjieten wellicht meer gelijk hebben. Vooral als je naar Tirmidhi, Tabarani etc gaat kijken. Daarnaast vind ik dat de aanname dat de "hadiths authentiek zijn en door geleerden vroeger voor je al uitgespit" niet correct. De methodologieen die zij gebruikten zijn niet te backen door een directe openbaring ofzo dus wie zegt dat dat allemaal zo onfeilbaar is?
Loulou O+ Lang niet gezien :W
pi_141993273
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou, nou, nou?!!11!
Ik zou een goede soenniet geweest zijn denk ik.
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mogen hier ook niet-moslims en dus ook niet-Ramadanvolgers meeposten?
Ja, maar jij mag niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
LEAVE KB ALONE.
pi_141993278
Hoe zit het met medicatie? Mag je die nemen?
Werewolf
  maandag 7 juli 2014 @ 01:33:09 #17
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993279
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mwuah, als we het op persoonlijk niveau gaan voeren ben ik voor hetzelfde geld met mijn standpunten de ongelovige en jij een boegbeeld voor het goddelijke boodschap, weet ik niet, dus doe ik geen uitspraken over, wat ik wel zie is dat er een aantal zaken zijn in hoe ik het begrijp en lees paar niet te verenigden principes tussen beide godsdiensten, daar heb ik het over.
het hele doel van religie is niet het vereniging van principes maar samen onder dezelfde god een recht leven leiden. Ik denk dat het struikelen over hoe eenieder dat wil verspreiden (mits "goed") het bron van al het kwaad is. Ik zie elke abrahamist als broeder of zuster en heb daarom ook geen behoefte om hen in te zien dat ze moeten aanpassen aan mijn visie. zo is het nooit bedoeld denk ik dan.

klink wel als soefi nu
  maandag 7 juli 2014 @ 01:33:35 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993288
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef sararaats het volgende:
*Spreekt voor beurt* Oa zieken zijn uitgezonderd..
  maandag 7 juli 2014 @ 01:33:46 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993291
quote:
19s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Ik zou een goede soenniet geweest zijn denk ik.

[..]

Ja, maar jij mag niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
  maandag 7 juli 2014 @ 01:33:55 #20
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993294
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef sararaats het volgende:
Natuurlijk, dood neervallen is in niemands voordeel.
pi_141993309
Alalou, ben jij zelf moslim eigenlijk?
  maandag 7 juli 2014 @ 01:34:47 #22
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_141993315
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
Loulou O+ Lang niet gezien :W
Ha Salut! Ben er nog wel regelmatig hoor :Y Alleen altijd in dezelfde 3/4 topics ;(

@ Borte: jawel, hoezo?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_141993332
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nu vooral grote fan van Mehmet Celik :o :@
Ook goed op een ander vlak en natuurlijk geen theoloog.

Trouwens ook zo'n misvatting dat de Profeet ongeletterd zou zijn, maar dat eigenlijk bedoeld wordt dat hij de Tawrah en Injil niet kende. Had jij dit trouwens ook niet eens benoemd?
  maandag 7 juli 2014 @ 01:35:52 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993338
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:34 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ha Salut! Ben er nog wel regelmatig hoor :Y Alleen altijd in dezelfde 3/4 topics ;(
Ik zit zelf niet meer in het Syrië-topic -O- Te druk met andere dingen...

Maar echt wel veel geleerd daar, mede door jou :Y ^O^
pi_141993341
quote:
2s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef leeell het volgende:

[..]

Natuurlijk, dood neervallen is in niemands voordeel.
Dank je voor het antwoord en i'm in. Op de antidepressiva en de Pil na.
Werewolf
pi_141993360
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:34 schreef Aloulou het volgende:

[..]

@ Borte: jawel, hoezo?
Vroeg me gewoon af. :P
pi_141993381
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:32 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Terechte punten, alleen de context van de hadith spreekt niet over het verspreiden van de Islam, maar in een tijd dat loyaliteit en geloof aan de ander hand in hand ging, het tegemoet komen met sancties spreekt voor zich idd, maar of het een algeheel regel is of krijgswet is dan weer een ander punt.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:38:38 #28
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_141993399
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:36 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Vroeg me gewoon af. :P
Nu ik er toch middenin duik en voor mijn beurt praat: is er veel gezeik onder elkaar hier qua "stromingen" dan en het al dan niet moslim zijn?
  maandag 7 juli 2014 @ 01:38:51 #29
256666 leeell
I know you're lonely
pi_141993404
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:36 schreef sararaats het volgende:

[..]

Dank je voor het antwoord en i'm in. Op de antidepressiva en de Pil na.
elke dag die je stilstaat en vast wordt beloond, geen offer te klein. Er bij stilstaan is al een deugd m.i.
struikel niet over kleinigheden, genoeg hypocrisie omtrent de ramadan en vergeten waar het om gaat.
pi_141993412
quote:
8s.gif Op maandag 7 juli 2014 01:33 schreef leeell het volgende:

[..]

het hele doel van religie is niet het vereniging van principes maar samen onder dezelfde god een recht leven leiden. Ik denk dat het struikelen over hoe eenieder dat wil verspreiden (mits "goed") het bron van al het kwaad is. Ik zie elke abrahamist als broeder of zuster en heb daarom ook geen behoefte om hen in te zien dat ze moeten aanpassen aan mijn visie. zo is het nooit bedoeld denk ik dan.

klink wel als soefi nu
Wat heb jij gesnoven?

Rest de vraag, wat is goed, wat is juist, is goed nog goed zonder gods principes zoals hij het heeft bedoeld etc. Kan een atheist beloond worden etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')