abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141999050
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:04 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat niet alleen... Dit is heel zuinig berekend, mijn dochter kost me iets meer ;)
ja, dat red ik ook niet voor die prijzen.. Zelfs iets als zwemles is ¤600 per jaar hier. Aan kleding, schoenen ed geef ik ook zeker het dubbele uit als ik de prijs per broek alleen al zie..
Schoolreisje ¤30, schoolgeld ¤30, overblijven is met ¤75 hier vrij goedkoop. Maar samen toch duurder dan de ¤40 in dat lijstje.
O, en dan mis ik bijv verjaardagen nog. Taart, cadeautjes voor je eigen kind, cadeautjes voor alle jarige vriendjes, uitgaven voor het feestje, enz.

[ Bericht 7% gewijzigd door poemojn op 07-07-2014 11:30:24 ]
  maandag 7 juli 2014 @ 11:31:52 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141999247
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:24 schreef poemojn het volgende:

[..]

ja, dat red ik ook niet voor die prijzen.. Zelfs iets als zwemles is ¤600 per jaar hier. Aan kleding, schoenen ed geef ik ook zeker het dubbele uit als ik de prijs per broek alleen al zie..
Schoolreisje ¤30, schoolgeld ¤30, overblijven is met ¤75 hier vrij goedkoop. Maar samen toch duurder dan de ¤40 in dat lijstje.
O, en dan mis ik bijv verjaardagen nog. Taart, cadeautjes voor je eigen kind, cadeautjes voor alle jarige vriendjes, uitgaven voor het feestje, enz.
De prijs van kleding in het lijstje dat gepost was is absurd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_141999491
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

De prijs van kleding in het lijstje dat gepost was is absurd.
als je veel bij zeeman en wibra ed koopt en zomer- en winterkleding middelt red je het misschien net. En anders ben je erg afhankelijk van doorgeefzakken kleding ed.
pi_141999939
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:18 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb ooit voor een meisje van 4 en een meisje van 6 berekend wat de uitgaven waren geweest.
Hierin zijn de kosten voor voeding en zo niet opgenomen.

Kind 6 per jaar vaste kosten Kind 4 Per Jaar vaste kosten
Hullie ¤ 40,00 Hullie ¤ 40,00
Billybird ¤ 82,50 Billybird Incl
Zwemles ¤ 460,00 Zwemles ¤ 460,00
Kleding ¤ 297,00 Kleding ¤ 297,00
Kapper 5X pj ¤ 45,00 Kapper 5x per jaar ¤ 45,00 (thuiskapper)
Zakgeld nvt Zakgeld nvt
Fiets ¤ 50,00 Fiets ¤ 50,00 Via Marktplaats met verkoop oude fiets
Schoolgeld/ reisje ¤ 40,00 Schoolgeld/reisje ¤ 40,00
Totaal per jaar ¤ 1.014,50 Totaal per jaar ¤ 932,00

Ook had ik uitgerekend wat ze 'verdienden' aan hun kinderen

Moeder binnenkomst Vader binnenkomst
Kinderbijslag ¤ 930,84 Kinderbijslag ¤ 764,00
Kindgebonden budget ¤ 1.071,00 Kindgebonden ¤ 1.071,00
Kinderalimentatie ¤ 900,00 Kinderalimentatie -¤ 900,00
Totaal ¤ 2.901,84 Totaal ¤ 935,00

Hier ontbreken natuurlijk wel wat uitgaven in en was gewoon samen met de gescheiden ouders een schatting.

maar op deze manier kun je wel gaan kijken wat het kost.

We zijn uitgegaan van onderstaand kleding lijstje, en dan goedkope winkels.

kleding benodigd voor kinderen per jaar
4 lange (spijker)broeken ¤ 40
2 longsleeves ¤ 6,00
3 truien ¤ 21,00
2 blousjes ¤ 10,00
5 t-shirts ¤ 40,00
4 korte broeken ¤ 30,00
7 onderbroeken ¤ 14,00
4 hemden ¤ 10,00
7 paar sokken ¤ 5,00
1 ochtendjas (meer jaren mee) ¤ 12,00
2 pyama's ¤ 12,00
2 maillots/leggings ¤ 6,00
1 winterjas ¤ 10,00
1 zomerjas ¤ 10,00
1 dikke fleecetrui/vest ¤ 6,00
1 paar sandalen ¤ 10,00
1 paar winterschoenen ¤ 12,00
1 paar dichte zomerschoenen ¤ 12,00
1 paar regenlaarzen ¤ 10,00
1 paar sneeuwlaarzen ¤ 10,00
1 zwembroek/pak ¤ 5,00
1 paar handschoenen ¤ 2,00
1 muts ¤ 2,00
1 sjaal ¤ 2,00
Totaal ¤ 297,00
Dat lijstje klopt geen hout van. Met 3 truien kom je er niet en aan zwemles ben ik meer dan het dubbele kwijt, nu krijgt die van mij wel soort van priveles maar voor het bedrag wat er in dit lijstje staat is hier nergens regulier zwemles te krijgen. En zo staan er meer zaken in die wel erg zuinig zijn meegerekend.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_142000199
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 21:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Een 4 jarige is verre van duur. Vaak geen lid van sportclubs/verenigingen/muzieklessen e.d. , geen al te hoge schoolkosten (de zogenaamde 'vrijwillige ouderbijdrage'), geen mobieltjes, geen zakgeld enz enz. Eten en drinken doen ze ook nog niet veel en kleding kan je goedkoop kopen of ruilen/krijgen van anderen. De eerste stijging in kosten kan je dan verwachten met de zwemlessen..
Een 4 jarige kost heel erg veel. Mijn dochter is 3, wordt deze maand 4.

Zit op turnen, dat kost bijna niks, ik geloof ¤ 15,- per maand.
Zwemles kost ons ¤ 960,- per jaar.
Ze heeft vorig jaar een fiets gehad, die is nu te klein, nu moet ze een nieuwe. Moet een fietshelmpje etcetera bij.
Daarbij nog enkelen honderden euro’s per maand aan KDV, en straks BSO.
De ouderbijdrage voor school is vrijwillig, maar je wilt natuurlijk niet bekend staan als ouder die de vrijwillige bijdrage niet betaalt.
En iedere keer op vakantie kost het me een extra ticket in het vliegtuig, al is dat natuurlijk optioneel.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_142000497
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ze heeft vorig jaar een fiets gehad, die is nu te klein, nu moet ze een nieuwe. Moet een fietshelmpje etcetera bij.
De ouderbijdrage voor school is vrijwillig, maar je wilt natuurlijk niet bekend staan als ouder die de vrijwillige bijdrage niet betaalt.
En iedere keer op vakantie kost het me een extra ticket in het vliegtuig, al is dat natuurlijk optioneel.
Aiii.. als je dat al duur vindt, maak je borst dan maar nat. ;(
quote:
De houding van de scholen over de vrijwillige ouderbijdrage wordt steeds harder.
Als je die voor je kind niet betaalt in het voortgezet onderwijs waar mijn zonen (en nu 1 zoon) op zaten dan:
- Krijgt je kind geen kluisje en moet dus de hele dag met de boeken sjouwen
- Mag je kind geen gebruik maken van de schoolbibliotheek voor naslagwerken die die dag nodig zijn voor themaprojecten (en kan dus geen voldoende behalen)
- Mag je kind geen gebruik maken van de schoolaula
- Mag je kind niet meedoen aan buitenschoolse activiteiten zoals turnlessen waarvoor wel in de gymlessen geoefend wordt en cijfers worden gegeven
- Mag je kind niet deelnemen aan huiswerkbegeleiding (die sowieso al ¤60.- per dag kost ook als je die vrijwillige ouderbijdrage betaalt)
- Mag je kind niet deelnemen aan festiviteiten, ook niet onder schooltijden
- Mag je kind niet deelnemen aan excursies waar wel cijfers voor worden gegeven (bezoek dierentuin met vragenlijst voor biologie b.v.)
- Krijgt je kind geen schoolpasje waarmee ze korting krijgen bij winkels en musea/bioscoop/zwembaden.
- Mag je kind de pc's op school niet gebruiken
- Mag je kind niet kopiëren of printen op school (ook al moet je die per afdruk betalen)

Ja, het is vrijwillig maar weigeren heeft dus een grote impact op je kind.
pi_142000794
quote:

[..]

Ik vind mijn vierjarige helemaal niet duur. Bso kost maar de helft van kdv, dus dat scheelt enorm. Fietshelm gaat wel een paar jaar mee, fiets ook, en die kan je bovendien prima van Marktplaats halen (ik heb die van mijn dochter voor een paar tientjes overgenomen van een kennis). Ze is ook net naar een eenpersoonbed. Bed hebben we voor 30 euro overgenomen van iemand, goedkoop matras van Ikea erbij. Op vakantie gaan we met de auto.
  maandag 7 juli 2014 @ 12:26:09 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142000890
Toevallig heb ik zaterdag net een bed met toebehoren gekocht, en dat was inclusief beddengoed ¤ 291,=

En dan moet er nog een paar dekbedhoezen bijgekocht worden, want 1 dekbedhoes is niet voldoende.
En een dekmatras, maar dat is persoonlijk, en in principe luxe.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 7 juli 2014 @ 13:13:30 #159
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_142002174
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
De houding van de scholen over de vrijwillige ouderbijdrage wordt steeds harder.
Als je die voor je kind niet betaalt in het voortgezet onderwijs waar mijn zonen (en nu 1 zoon) op zaten dan:
- Mag je kind geen gebruik maken van de schoolbibliotheek voor naslagwerken die die dag nodig zijn voor themaprojecten (en kan dus geen voldoende behalen)
- Mag je kind niet meedoen aan buitenschoolse activiteiten zoals turnlessen waarvoor wel in de gymlessen geoefend wordt en cijfers worden gegeven
- Mag je kind niet deelnemen aan huiswerkbegeleiding (die sowieso al ¤60.- per dag kost ook als je die vrijwillige ouderbijdrage betaalt)
- Mag je kind niet deelnemen aan excursies waar wel cijfers voor worden gegeven (bezoek dierentuin met vragenlijst voor biologie b.v.)
- Krijgt je kind geen schoolpasje waarmee ze korting krijgen bij winkels en musea/bioscoop/zwembaden.
- Mag je kind niet kopiëren of printen op school (ook al moet je die per afdruk betalen)
Hoewel offtopic... wat jij noemt is pertinent niet toegestaan!
Als kind mag je niet in hert onderwijs an sich belemmerd worden als de ouderbijdrage niet wordt betaald. Dus toegang tot bibliotheek, toetsexcursies, PC-gebruik, mag níet door het wel of niet betalen van de ouderbijdrage bepaald worden.

Festiviteiten wel, en dat is ook logisch.

quote:
Zo, duur zwembad!
Of zijn wij zo goedkoop? Onze zoon van 5 zit op zwemles, kost ¤105 dit jaar met verplicht daarbij een abonnement (wat we anders toch wel hadden gekocht), kostte in de voorverkoop ¤40. Dus voor minder dan ¤150 zjjn we klaar dit jaar. En daarvoor krijgt hij van mei t/m oktober 3x per week zwemles.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_142002294
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:22 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik vind mijn vierjarige helemaal niet duur. Bso kost maar de helft van kdv, dus dat scheelt enorm. Fietshelm gaat wel een paar jaar mee, fiets ook, en die kan je bovendien prima van Marktplaats halen (ik heb die van mijn dochter voor een paar tientjes overgenomen van een kennis). Ze is ook net naar een eenpersoonbed. Bed hebben we voor 30 euro overgenomen van iemand, goedkoop matras van Ikea erbij. Op vakantie gaan we met de auto.
Dan weet ik niet hoe dat bij jullie werkt met BSO want wij komen net een paar tientjes goedkoper uit in vergelijking met het KDV, en dat voordeel ben je alweer kwijt door de vrijwillige ouderbijdrage van school.
pi_142002526
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
Dat deden wij vroeger ook, toen er nog geen kluisjes bestonden.
quote:
Onhoudbaar.
quote:
Onhoudbaar.
quote:
Vreemd dat (verplichte) gymlessen gekoppeld gebruikt worden voor (facultatieve) buitenschoolse activiteiten.
quote:
Huiswerkbegeleiding is facultatief.
quote:
Klopt.
quote:
Onhoudbaar.
quote:
Jammer dan.
quote:
Onhoudbaar.
quote:
Dan print je toch lekker thuis.

quote:
Ja, het is vrijwillig maar weigeren heeft dus een grote impact op je kind.
Of je hebt een heel beroerde school voor je kind gekozen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_142002536
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zo, duur zwembad!
Of zijn wij zo goedkoop? Onze zoon van 5 zit op zwemles, kost ¤105 dit jaar met verplicht daarbij een abonnement (wat we anders toch wel hadden gekocht), kostte in de voorverkoop ¤40. Dus voor minder dan ¤150 zjjn we klaar dit jaar. En daarvoor krijgt hij van mei t/m oktober 3x per week zwemles.
Nee, het is een dure organisatie, ze hebben ook les met 6 kinderen per groep en 2 leerkrachten die zelf in het water liggen. Ze is begonnen met lessen toen ze net 3 was dus zo’n grote groep en dan een badmeester op de kant vonden we niks. Later zwemles was geen optie want als je even met je ogen knippert duikt ze zo het diepe in. En bij alle andere baden mag je pas inschrijven als ze 4 is en dan heb je nog een wachtrij van 6 tot 8 maanden. Nu wordt ze deze maand 4 en heeft waarschijnlijk voor het eind van het jaar de A diploma.

Maar reguliere zwemles kost hier ook al snel ¤700,- tot ¤ 800,-. Zal wel aan de plaats liggen waar je woont.
pi_142002743
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dan weet ik niet hoe dat bij jullie werkt met BSO want wij komen net een paar tientjes goedkoper uit in vergelijking met het KDV, en dat voordeel ben je alweer kwijt door de vrijwillige ouderbijdrage van school.
Ik heb het over bruto. Kdv was bruto 950 euro (ongeveer), bso is iets meer dan 400. Weet niet goed hoe groot het netto-verschil is.
pi_142002959
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:32 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb het over bruto. Kdv was bruto 950 euro (ongeveer), bso is iets meer dan 400. Weet niet goed hoe groot het netto-verschil is.
Maar hoeveel maken jullie er gebruik van?
Die van mij gaat nu 1 dag per week naar het KDV (was 2) en ze gaat nu 2 dagen per week naar de BSO + overblijven. Dus wat je zegt kan wel kloppen, ik vergelijk het verkeerd. Ik vergelijk 1 dag KDV met 2 dagen BSO.

Maar als ik de kosten vergelijk voor het KDV van nu met toen ze een baby was zijn we nu netto bijna het dubbele kwijt doordat we veel minder terugkrijgen van de belasting dan 4 jaar geleden.
pi_142006043
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar hoeveel maken jullie er gebruik van?
Die van mij gaat nu 1 dag per week naar het KDV (was 2) en ze gaat nu 2 dagen per week naar de BSO + overblijven. Dus wat je zegt kan wel kloppen, ik vergelijk het verkeerd. Ik vergelijk 1 dag KDV met 2 dagen BSO.

Maar als ik de kosten vergelijk voor het KDV van nu met toen ze een baby was zijn we nu netto bijna het dubbele kwijt doordat we veel minder terugkrijgen van de belasting dan 4 jaar geleden.
3 dagen, zowel kdv als bso. Overblijven is weer apart, geen idee meer wat dat kost, maar was ook niet zo heel veel geloof ik.

Vergelijking met 4 jaar geleden is voor ons lastig maken, omdat we toen maar 1 kind hadden, en nu 2 - zowel bruto- als nettokosten zijn dus sowieso hoger geworden.
  maandag 7 juli 2014 @ 18:34:57 #166
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142013533
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat lijstje klopt geen hout van. Met 3 truien kom je er niet en aan zwemles ben ik meer dan het dubbele kwijt, nu krijgt die van mij wel soort van priveles maar voor het bedrag wat er in dit lijstje staat is hier nergens regulier zwemles te krijgen. En zo staan er meer zaken in die wel erg zuinig zijn meegerekend.
Dit was toch echt wat dit stel aan zwemles besteedde.
Ook zijn het hun beweringen dat ze 3 truien nodig hebben per jaar voor de kinderen.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_142013778
Gewoon niet aan beginnen. ^O^
pi_142014431
Teveel. Gewoon niet aan beginnen.
No amount of money ever bought a second of time.
  maandag 7 juli 2014 @ 19:16:39 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142015312
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:34 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Ook zijn het hun beweringen dat ze 3 truien nodig hebben per jaar voor de kinderen.
Het stel lag al in scheiding, en met de moeite die het stel heeft de overdracht van het huis rond te krijgen lijkt het me sterk dat dit alle kleren van de kinderen zijn, het lijkt eerder een lijstje van wat ieder kind bij elke ouder heeft liggen.

2 pyjama's is al van de zotte, als een kind een nacht ziek is heb je al een probleem.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_142021951
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 13:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zo, duur zwembad!
dat type zwemles, dus in een buitenbad, kan hier een dorp verder ook idd voor ¤180 per seizoen, en uur per week les tenzij het onweert, 18 weken lang. Maar het gewone zwembad kost ¤55 per maand. Dan hebben ze wel een heel jaar les, ook bij slecht weer.
Omgerekend dus ¤10 per uur of ¤12,80 per uur.
  maandag 7 juli 2014 @ 22:24:12 #171
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_142026628
quote:
2s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:36 schreef kovenant het volgende:

[..]

10 voudige ?
meeste mensen verdienen geen miljoen in 30 jaar.
mag toch hopen van wel he! Dat is nog geen 35000 euro per jaar.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 7 juli 2014 @ 22:31:54 #172
238326 Worteltjestaart
pi_142027085
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:42 schreef Myrr het volgende:
Gewoon niet aan beginnen. ^O^
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:56 schreef TigerXtrm het volgende:
Teveel. Gewoon niet aan beginnen.
Soms hoop je gewoon dat de ouders van dit soort posters zelf die keuze ook niet gemaakt hadden... :N
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_142030692
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 22:31 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

[..]

Soms hoop je gewoon dat de ouders van dit soort posters zelf die keuze ook niet gemaakt hadden... :N
Haha. Dus omdat iemand van mening is geen kinderen te willen moet diegene maar nooit geboren zijn? Rot op joh, het is niet verplicht.

Kinderen moet je nemen op het moment dat je weet dat je er klaar voor bent en je het zelfstandig kunt betalen zonder dat de overheid maar weer bij moet staan.

Kinderen moet je nemen als je huwelijk op zijn minst goed zit en je er ook in je eentje nog voor kunt zorgen, anders krijg je dus van die kinderen die op school gepest worden omdat ze op kapotte schoenen lopen en met een rammelende buik aankomen en onder jeugdzorg komen te vallen omdat ouders er zelf niet voor kunnen zorgen. Of omdat ze geen aandacht krijgen thuis en dan lekker op straat gaan hangen waardoor je dochter een slettebak wordt en je zoon een cokedealer.

Dát soort mensen moeten dus geen kinderen krijgen.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2014 23:51:04 ]
  dinsdag 8 juli 2014 @ 00:11:28 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142031514
Je gaat er kennelijk vanuit dat je mede-users niet aan die eisen voldoen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Licht Ontvlambaar dinsdag 8 juli 2014 @ 07:01:29 #175
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_142035219
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 23:45 schreef Myrr het volgende:

[..]

Haha. Dus omdat iemand van mening is geen kinderen te willen moet diegene maar nooit geboren zijn? Rot op joh, het is niet verplicht.

Kinderen moet je nemen op het moment dat je weet dat je er klaar voor bent en je het zelfstandig kunt betalen zonder dat de overheid maar weer bij moet staan.

Kinderen moet je nemen als je huwelijk op zijn minst goed zit en je er ook in je eentje nog voor kunt zorgen, anders krijg je dus van die kinderen die op school gepest worden omdat ze op kapotte schoenen lopen en met een rammelende buik aankomen en onder jeugdzorg komen te vallen omdat ouders er zelf niet voor kunnen zorgen. Of omdat ze geen aandacht krijgen thuis en dan lekker op straat gaan hangen waardoor je dochter een slettebak wordt en je zoon een cokedealer.

open er een topic over...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 8 juli 2014 @ 07:35:32 #176
238326 Worteltjestaart
pi_142035419
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 23:45 schreef Myrr het volgende:
Als je zelf direct iemand aanraadt om geen kinderen te krijgen roep je het over je zelf af...

quote:
Met "zelfstandig betalen" neem ik aan dat je op geen enkele wijze wil dat de overheid meebetaalt aan het kind? Dus géén kinderopvangtoeslag, géén kinderbijslag, géén gratis zorgverzekeringen, géén gesusidieerde schoolboeken, géén gesubsidieerde sporten, enzovoorts?

Succes :W als je dat wil zal het geboortecijfer direct naar nul zakken.

quote:

Want dat is natuurlijk ook de ruime meerderheid ^O^
pi_142036617
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 07:35 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Als je zelf direct iemand aanraadt om geen kinderen te krijgen roep je het over je zelf af...

[..]

Met "zelfstandig betalen" neem ik aan dat je op geen enkele wijze wil dat de overheid meebetaalt aan het kind? Dus géén kinderopvangtoeslag, géén kinderbijslag, géén gratis zorgverzekeringen, géén gesusidieerde schoolboeken, géén gesubsidieerde sporten, enzovoorts?

Succes :W als je dat wil zal het geboortecijfer direct naar nul zakken.

[..]

Want dat is natuurlijk ook de ruime meerderheid ^O^
Je begrijpt dat ik het over andere uitkeringen heb die niet zo goed als automatisch gaan maar ja als je lekker wilt muggenziften, doe dat vooral.

Die eerste opmerking die ik maakte was dan ook totaal niet serieus maar je was blijkbaar op je tenen getrapt.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 10:46:42 #178
238326 Worteltjestaart
pi_142038196
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 09:29 schreef Myrr het volgende:
Je begrijpt dat ik het over andere uitkeringen heb die niet zo goed als automatisch gaan maar ja als je lekker wilt muggenziften, doe dat vooral.
Leg eens uit dan?
pi_142038495
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 10:46 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Leg eens uit dan?
Zat mensen die in de bijstand zitten omdat ze niet genoeg geld verdienen om hun kind te onderhouden, geen alimentatie kunnen betalen en dat soort zaken.

Niet dat je dat van tevoren aan kunt zien komen en een kind wordt meestal natuurlijk geboren uit liefde. Het brengt in veel situaties alleen een enorme partij ellende met zich mee, en ik ben van mening dat je er dan gewoon beter niet aan kunt beginnen. Zo hadden bijvoorbeeld mijn ouders beter geen kinderen kunnen nemen. Of misschien juist wel, het heeft m'n vader uiteindelijk op het rechte pad gebracht mar dat moet niet de bedoeling zijn van een kind, om daardoor zelf gered te worden. Dat is egoïstisch en a-relaxt voor een opgroeiend kind.

Ahja, mijn eigen reden dat ik twijfel (en daardoor dus momenteel automatisch geen kind "neem") is omdat ik het wel lekker vind dat ik mijn eigen ding kan doen en eerst nog flink wat spaargeld wil opbouwen. Het moet wel zo zijn dat ze gewoon zonder probleem opleidingen kunnen volgen, zwemlessen kunnen nemen, hobby's en sporten kunnen beoefenen, voldoende kleding hebben en daarnaast nog leuke dingen kunnen doen.

En ahja, dat ik die opmerking niet meende, dat is ook gewoon zo. Zat mensen die wel voor hun kinderen kunnen zorgen en ze kunnen voorzien in alles wat ze nodig hebben, al zijn dit in mijn optiek toch vaker mensen die op latere leeftijd een kind hebben gekregen of al op jonge leeftijd een carriere hebben opgebouwd. Maar dat is in mijn optiek/ervaring, dat kan in die van jou anders liggen.

ZÓ, en nu ga met mijn nichtje van anderhalf naar het Nijntje Museum. :7 :6

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2014 10:59:30 ]
pi_142038712
Wat iemand hiervoor al zei, vond ik wel een goede: het meeste kost nog de mindering in inkomsten en de opvang. Deze 2 zijn ook nog eens als een weegschaal, als je meer werkt, heb je meer opvang nodig en andersom. Of je moet genoeg mensen om je heen hebben zoals oma's en opa's die graag oppassen en daar ook tijd voor hebben.

Ik ga van 4 dagen werken naar 3. (dat geldt voor mijn loondienst, met mijn onderneming blijf ik ongeveer 2 dagen werkzaam)
Mijn vriendin gaat van 5 dagen werken naar 3. (iig een jaar met ouderschapsverlof, daarna zien we wel weer)
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:15:53 #181
238326 Worteltjestaart
pi_142038951
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 10:58 schreef Myrr het volgende:
Zat mensen die in de bijstand zitten omdat ze niet genoeg geld verdienen om hun kind te onderhouden, geen alimentatie kunnen betalen en dat soort zaken.
Mensen die nu in de bijstand zitten met kinderen hoeven lang niet altijd in de bijstand gezeten te hebben op het moment dat ze hun eerste kind verwekten of kregen. Díe cijfers zijn de enige die van belang zijn; je baan verliezen kan iederéén overkomen.

quote:
Het brengt in veel situaties alleen een enorme partij ellende met zich mee, en ik ben van mening dat je er dan gewoon beter niet aan kunt beginnen.
Als je van tevoren weet dat het niets is en niets zal worden kun je er inderdaad beter niet aan beginnen. Jij doet echter wel alsof wat jij schetst de standaard is; en dat kun je niet hard maken.

quote:
Ahja, mijn eigen reden dat ik twijfel (en daardoor dus momenteel automatisch geen kind "neem") is omdat ik het wel lekker vind dat ik mijn eigen ding kan doen en eerst nog flink wat spaargeld wil opbouwen.
Je sluit dus niet uit zelf ooit kinderen te hebben. Maar mijn punt is dat je hierboven erg stellig bent over het feit dat je 'gewoon' nooit aan kinderen moet beginnen.
Ik ben benieuwd of je daar over 5 of 10 jaar nóg zo over denkt.

quote:
..., al zijn dit in mijn optiek toch vaker mensen die op latere leeftijd een kind hebben gekregen of al op jonge leeftijd een carriere hebben opgebouwd. Maar dat is in mijn optiek/ervaring, dat kan in die van jou anders liggen.
Natuurlijk is het vrij realistisch om te veronderstellen dat mensen die op een latere leeftijd kinderen hebben, beter in de slappe was zitten dan meisjes die zich op hun 16e effectief laten dekken.
In dit topic is ook ter sprake gekomen dat je materialistisch gezien helemaal niet veel nodig hebt voor een kind, dus of het verband met het geluk van het kind zo sterk is, valt nog maar te bezien. In principe heeft een kind namelijk boven alles liefde, bescherming en geborgenheid nodig; als kind ben je dan liever in een arm maar liefdevol gezin, dan een rijk gezin waar beide ouders liever 80+ uur in de week werken.
Zoals altijd; de waarheid ligt in het midden.

quote:
Enjoy *) is leuk voor die leeftijd!
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:32:27 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142039389
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 10:58 schreef Myrr het volgende:

[..]

Niet dat je dat van tevoren aan kunt zien komen en een kind wordt meestal natuurlijk geboren uit liefde. Het brengt in veel situaties alleen een enorme partij ellende met zich mee, en ik ben van mening dat je er dan gewoon beter niet aan kunt beginnen. Zo hadden bijvoorbeeld mijn ouders beter geen kinderen kunnen nemen. Of misschien juist wel, het heeft m'n vader uiteindelijk op het rechte pad gebracht mar dat moet niet de bedoeling zijn van een kind, om daardoor zelf gered te worden. Dat is egoïstisch en a-relaxt voor een opgroeiend kind.

Ahja, mijn eigen reden dat ik twijfel (en daardoor dus momenteel automatisch geen kind "neem") is omdat ik het wel lekker vind dat ik mijn eigen ding kan doen en eerst nog flink wat spaargeld wil opbouwen. Het moet wel zo zijn dat ze gewoon zonder probleem opleidingen kunnen volgen, zwemlessen kunnen nemen, hobby's en sporten kunnen beoefenen, voldoende kleding hebben en daarnaast nog leuke dingen kunnen doen.

En ahja, dat ik die opmerking niet meende, dat is ook gewoon zo. Zat mensen die wel voor hun kinderen kunnen zorgen en ze kunnen voorzien in alles wat ze nodig hebben, al zijn dit in mijn optiek toch vaker mensen die op latere leeftijd een kind hebben gekregen of al op jonge leeftijd een carriere hebben opgebouwd. Maar dat is in mijn optiek/ervaring, dat kan in die van jou anders liggen.

Ik heb op mijn 25ste een kind gekregen terwijl ik er alleen voorstond, en destijds was de kinderopvang alleen beschikbaar voor mensen met een vast contract, en vanuit een tijdelijke baan kon je een verlenging vergeten als je zwanger was.
De sociale dienst (waar ik na het einde van mijn zwangerschapsverlof terecht kwam, want geen kinderopvang, dus geen baan meer), keek me aan alsof ze water zagen branden toen ik voorstelde dat ze bijvoorbeeld 10 plaatsen op een kinderdagverblijf zouden kopen, zodat 20 bijstandsmoeders parttime konden werken, want op de arbeidsmarkt blijven is altijd aantrekkelijker dan een gat in je CV.

Enfin, ik heb dus met mijn oudste kind een paar jaar in de bijstand gezeten, toen ik via een lastige constructie toch kinderopvang voor elkaar kon krijgen en de regels van de bijstand tegelijkertijd wat veranderden was ik dus weer aan het werk, mijn oudste zoon was toen 3, maar omdat ik niet fulltime werkte bleef ik een hele tijd net rond bijstandsniveau hangen.

Die zoon is nu 22 en heeft het prima voor elkaar, leuk betaalde (vaste) baan, huisje (hoekwoning, tuin op het zuiden), leuke vriendin, grote vriendenkring, actief voor de sportclub enz.
Absoluut geen prototype van een kind van een alleenstaande ouder die in de bijstand heeft gezeten.

Mijn tweede (jongste) zoon kreeg ik toen ik 44 was, we wonen bovengemiddeld leuk, de enige kinderbonus die we van de overheid krijgen is de kinderbijslag, maar eerlijk gezegd zou hij er geen hap minder om eten als we die niet zouden krijgen.
Ik heb nog geen voorspelling over hoe die zoon opdroogt, hij is 3½, waarschijnlijk doet hij het straks beter dan zijn broer, maar ik ben niet zo naïef dat ik denk dat dat automatisch wel goed zal gaan omdat hij onder andere, veel riantere, omstandigheden opgroeit.

Ben ik nu een betere moeder dan toen?
Vast wel, ik ben ouder, rustiger, ervarener, en ik hoef het nu allemaal niet alleen te doen.
Ik ben in ieder geval geen betere moeder omdat dit kind niet op bijstandsniveau opgroeit, want uiteindelijk maakt het helemaal niet uit of je 3 fietsen en 6 dozen Lego, of 1 (tweedehands) fiets en 2 dozen Lego hebt.

Mijn oudste zei wel eens "we hadden niet veel geld, maar we hadden het wel leuk", en dat is waar het om draait.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_142039464
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:05 schreef exode het volgende:
Wat iemand hiervoor al zei, vond ik wel een goede: het meeste kost nog de mindering in inkomsten en de opvang. Deze 2 zijn ook nog eens als een weegschaal, als je meer werkt, heb je meer opvang nodig en andersom. Of je moet genoeg mensen om je heen hebben zoals oma's en opa's die graag oppassen en daar ook tijd voor hebben.

Ik ga van 4 dagen werken naar 3. (dat geldt voor mijn loondienst, met mijn onderneming blijf ik ongeveer 2 dagen werkzaam)
Mijn vriendin gaat van 5 dagen werken naar 3. (iig een jaar met ouderschapsverlof, daarna zien we wel weer)
Die mindering in inkomsten viel bij ons nogal mee. Ik ben in eerste instantie inderdaad iets minder gaan werken (28 uur ipv 32), dat scheelde wel iets, maar niet zo heel veel. Inmiddels (4 jaar later) werk ik weer 32 uur, en verdien ik meer dan voor ik kinderen had. Man is freelancer en altijd evenveel blijven werken, hij deelt alleen zijn tijd anders in.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:43:09 #184
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142039686
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het stel lag al in scheiding, en met de moeite die het stel heeft de overdracht van het huis rond te krijgen lijkt het me sterk dat dit alle kleren van de kinderen zijn, het lijkt eerder een lijstje van wat ieder kind bij elke ouder heeft liggen.

2 pyjama's is al van de zotte, als een kind een nacht ziek is heb je al een probleem.
Dit stel had geen enkel probleem met de overdracht van het huis. Je haalt twee situaties door elkaar.

Alle kleding ligt bij hen bij 1 ouder en als de kinderen bij de andere ouder overnachten dan gaat de kleding mee naar de andere ouder die nodig is.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:47:56 #185
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_142039811
0-4: 1k per maand kinderopvang. }:|
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:49:35 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142039844
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:43 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Dit stel had geen enkel probleem met de overdracht van het huis. Je haalt twee situaties door elkaar.

Alle kleding ligt bij hen bij 1 ouder en als de kinderen bij de andere ouder overnachten dan gaat de kleding mee naar de andere ouder die nodig is.
Dan is het werkelijk een absurd aantal, en is men een en ander vergeten of betreft het een aanvulling op een behoorlijk gevulde en voorlopig passende kleerkast.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Forum Admin dinsdag 8 juli 2014 @ 11:49:41 #187
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_142039848
Allemaal leuk die kosten, maar wat levert zo'n kind op?
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:53:20 #188
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142039947
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan is het werkelijk een absurd aantal, en is men een en ander vergeten of betreft het een aanvulling op een behoorlijk gevulde en voorlopig passende kleerkast.
Tjah, dat moet je niet aan mij vragen, ik heb alleen een puber in huis die het nodig vind om 10 lange broeken in de kast te hebben en 20 t-shirts en er werkelijk maar 2 van draagt.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 11:54:59 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142039990
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:49 schreef Pharkus het volgende:
Korte termijn: een hoop vertedering, lachen, zorgen en hoofdpijn.
Lange termijn: hopelijk een bezoekje als ik zit te verkreupelen achter de geraniums, en het draaiend houden van de economie.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 juli 2014 @ 12:06:24 #190
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142040370
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:41 schreef poemojn het volgende:

[..]

als je veel bij zeeman en wibra ed koopt en zomer- en winterkleding middelt red je het misschien net. En anders ben je erg afhankelijk van doorgeefzakken kleding ed.
Dit dus,

Vader is arbeidsongeschikt door epilepsie (was vrachtwagenchauffeur)
En moeder is een bijstandsmoeder.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 12:07:23 #191
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_142040395
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:49 schreef Pharkus het volgende:
kinderbijslag, kindgebondenbudget, als je uit elkaar gaat soms nog alimentatie

En natuurlijk niet te vergeten mag je meer geld op je spaarrekening hebben staan!
  dinsdag 8 juli 2014 @ 12:18:00 #192
238326 Worteltjestaart
pi_142040746
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 11:32 schreef Leandra het volgende:
Mijn oudste zei wel eens "we hadden niet veel geld, maar we hadden het wel leuk", en dat is waar het om draait.
Hier kan ik het niet méér mee eens zijn.
Materialisme is leuk, de emoties zijn de sleutel.
pi_142042872
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:34 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Dat kan best, ik weet natuurlijk niet hoe hun kinderen er bij lopen. Maar 3 truien per jaar lijkt mij erg magertjes, dat verbruiken wij soms per dag.
pi_142043410
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat kan best, ik weet natuurlijk niet hoe hun kinderen er bij lopen. Maar 3 truien per jaar lijkt mij erg magertjes, dat verbruiken wij soms per dag.
Dan moet je ze eens tafelmanieren gaan leren. Hoog tijd zou ik zeggen.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:34:00 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_142044126
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:07 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

kinderbijslag, kindgebondenbudget, als je uit elkaar gaat soms nog alimentatie

En natuurlijk niet te vergeten mag je meer geld op je spaarrekening hebben staan!
Dat laatste is ook al nonsens...
Je bent of een alleenstaande, of een meerpersoons huishouden, maar bij een meerpersoons huishouden maakt het geen bal uit of je met 2 volwassenen, 1 volwassene en een kind of 2 volwassenen en 3 kinderen bent, en dan gaat het om bijstand.

Voor de belastingdienst telt alleen het aantal volwassenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_142044835
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mijn kind speelt graag buiten en rommelt graag met verf, glitters en lijm. Als ze sochtends een trui aan heeft en daar gaat een beker drinken overheen, en later op de dag gaat ze verfen en is haar trui vies, dan zit ik al op 3 truien op een dag. Dan kunnen je kleren vies worden. Je kan dan ervoor kiezen je kind de rest van de dag met een smerige trui te laten lopen, ik kies er voor om dan een schone aan te trekken. Maar goed, onze dochter heeft dan ook meer dan 3 truien dus dat is geen enkel probleem.

Beetje voorbarige conclusie van je en je toon vind ik ook vrij storend eerlijk gezegd. Ik denk dat iedereen die niet ieder dubbeltje 3 keer hoef om te draaien om rond te komen dat 3 truien voor een kind in de kast hebben wel erg karig is.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:51:24 #197
238326 Worteltjestaart
pi_142044912
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:17 schreef Ouder1 het volgende:
Misschien moet jij eerst eens leren op basis van correcte feiten te discussiëren. Dát is pas hoog tijd.
pi_142053407
Mensen die vinden dat kinderen onder de 12 duur zijn :')

Mijn beide jongens zaten op hun 10e qua schoenen in volwassen maten, da's trouwens vrij normaal volgens mij. Dan schiet je omhoog qua uitgaven, kinderschoenen zijn immers stukken goedkoper. Mijn oudste is nu 16 en zit qua alle kleding in volwassen maten en is dus helemaal 'duur'.
Ze zitten beiden op tennis. ¤ 1500 per jaar, en dan zit ik nog laag geschat.

Ze zitten beiden op het VWO. ¤ 500 per jaar aan spullen, ouderbijdrage, excursies. Is dat nodig? Ja dat is nodig. 2 Hoogbegaafde kinderen kun je niet afschepen met een goedkopere mavo.

Ik moet trouwens 2 extra vliegtickets kopen, the horror :o Oh! En ze gingen 2 keer in 2 maanden tijd op schoolkamp allebei. Groep 8 afscheidskamp en brugklas kennismakingskamp. ¤ 400 bij elkaar. Oudste gaat voor de 2e keer skieën met school. Niet eens vrijwillig; 1e keer was activiteitenweek en kon je kiezen tussen Zuid-Frankrijk of skieën. Deze 2e keer is voor z'n keuzevak en is dus ook verplicht. ¤ 1000, katjing *O*

Mijn oudste is over 10 maanden klaar met VWO. Daahaag, kinderbijslag 'waar je normaliter tot je 18e recht op heb', want dan is hij 'student' en heb je geen recht op kinderbijslag. En hallo universiteitskosten, die je dus voor 100% moet lenen vanaf volgend schooljaar. Ik zie daar trouwens een nieuw melkkoetje in voor de staat; laat gewoon elk kind wat klassen overslaan en voilá, je bespaart enorm op de kinderbijslag.

Het hangt dus helemaal van het kind af. Heb je een doorsnee kind dat leuk mee komt op school, mavo of havo gaat doen en dol is op voetbal, scouting of iets in die richting, heb je stukken minder kosten.
pi_142054013
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 17:29 schreef Miracle_Drug het volgende:
Mijn oudste is over 10 maanden klaar met VWO. Daahaag, kinderbijslag 'waar je normaliter tot je 18e recht op heb', want dan is hij 'student' en heb je geen recht op kinderbijslag.
Kom je dan niet in hetzelfde pakket te zitten als ik? Kind nog geen18 dus geen stufi, geen voortgezet onderwijs dus geen gehele vergoeding? Gewoon lekker alles zelf betalen dus? Was voor mij een dikke ¤3500.- katjing *O* FF afrekenen binnen een maand..
pi_142054132
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 17:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kom je dan niet in hetzelfde pakket te zitten als ik? Kind nog geen18 dus geen stufi, geen voortgezet onderwijs dus geen gehele vergoeding? Gewoon lekker alles zelf betalen dus? Was voor mij een dikke ¤3500.- katjing *O* FF afrekenen binnen een maand..
Stufi zou hij wel krijgen omdat hij gaat studeren, daar zou hij gewoon recht op hebben. Maar dat bestaat volgend jaar niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')