Klopt. Een 4 jarige is verre van duur. Vaak geen lid van sportclubs/verenigingen/muzieklessen e.d. , geen al te hoge schoolkosten (de zogenaamde 'vrijwillige ouderbijdrage'), geen mobieltjes, geen zakgeld enz enz. Eten en drinken doen ze ook nog niet veel en kleding kan je goedkoop kopen of ruilen/krijgen van anderen. De eerste stijging in kosten kan je dan verwachten met de zwemlessen..quote:Op donderdag 26 juni 2014 21:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt, maar bijvoorbeeld een doorsnee 4 jarige kost je bij lange na geen 462,- per maand.
Pubers eten je volledig arm; het eten is bijna niet aan te slepen. Kleding kan bij pubers al snel niet meer doorgeschoven worden; maten gaan op elkaar lijken en de kleding slijt sneller (vooral van het fietsen!). De jongste heeft dan ook een volwassen maat fiets nodig.. Daarom zeg ik ook; ze worden elk jaar duurder.quote:Op donderdag 26 juni 2014 22:57 schreef Piger het volgende:
Meerdere kinderen maakt het een stuk goedkoper. Baby-spullen hergebruiken, evt. ook wat kleding, fiets etc. Voedsel in verhouding een stuk goedkoper.
En studiekosten? Tja die kunnen ze ook zelf betalen, dat kan een bijstandsmoeder namelijk ook niet.
Lul niet zo slap, iedereen kan elke opleiding doen in Nederland.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 00:13 schreef Ouder1 het volgende:
Gevolg zal zijn dat zo'n jongere bepaalde opleidingen gewoon niet kan doen vanwege de kosten. Best triest eigenlijk in een land dat geilt op diplomaatjes en opleidingen.
De link is wat oud maar nog steeds actueel:quote:Op vrijdag 27 juni 2014 00:24 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Lul niet zo slap, iedereen kan elke opleiding doen in Nederland.
quote:Waar je anders binnen je eigen stad of regio naar het voortgezet onderwijs kon, is het al jaren zo dat je, als je een mbo-opleiding volgen wil vaak naar andere regio's moet reizen. Dat kost reisgeld. Ben je ouder dan 18 dan is dat geen probleem, want je krijgt gratis Openbaar Vervoer. Ben je jonger dan mogen de ouders dat betalen. De kosten worden niet vergoed en ze zijn belastingtechnisch niet aftrekbaar.
quote:Een voorbeeld kan dat illustreren. Stel je woont in een dorp, waar geen MBO-opleiding is en je kind moet elke dag naar een school, die 25 kilometer verderop gelegen is. Stel er is een verbinding met de trein mogelijk. Dan kost dit per dag, er van uitgaande dat je kind een dalurenkortingskaart heeft, ongeveer 8,20¤. Dat is 41¤ per week en ongeveer 170¤ per maand. Uitgaande van ongeveer 10 maanden onderwijs per jaar, is dat op jaarbasis 1700¤. Los van schoolgeld, extra bijdrage school, schriften etc.
(Die twee maanden is dus incl. de andere kosten voor de school. Boeken, kleding, steeds vaker laptop, software en online diensten.)quote:Stel nu je werkt hard en verdient het minimumloon, zijnde afgerond ongeveer 1275¤ netto per maand. Dan gaan dus 2 maanden inkomen op aan de opleiding van je kind.
Per kind. In totaal is het nog steeds duurderquote:Op donderdag 26 juni 2014 22:57 schreef Piger het volgende:
Meerdere kinderen maakt het een stuk goedkoper. Baby-spullen hergebruiken, evt. ook wat kleding, fiets etc. Voedsel in verhouding een stuk goedkoper.
En studiekosten? Tja die kunnen ze ook zelf betalen, dat kan een bijstandsmoeder namelijk ook niet.
Van alles wil ik weten wat het kost voor ik er aan begin, ook als ik het makkelijk kan betalen. Zeker als ik ergens lang aan vast zit. Want dat ik het makkelijk kan betalen, betekent niet dat het geen invloed kan hebben op de rest van mijn uitgavenpatroon en dan moet je dus een afweging maken.quote:Op donderdag 26 juni 2014 12:59 schreef DroogDok het volgende:
Geldt hier ook niet het aloude "Als je moet vragen wat iets kost, kan je het niet betalen"?
Huh? Zijn er dan ook ouders die zelf thuis boerenkool gaan eten en hun kind dan naar een chic restaurant sturen?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:16 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Laat je het kind altijd mee-eten dan hoeft het allemaal niet zo duur te zijn.
Je hebt toch al die kleine potjes bij de supermarkt enzoquote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:37 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Huh? Zijn er dan ook ouders die zelf thuis boerenkool gaan eten en hun kind dan naar een chic restaurant sturen?
¤1157 per maand, gemiddeld. Dat lijkt me zeer overdreven.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 02:27 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
dacht ik enkele jaren geleden ook ergens gelezen te hebben
Hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt. Mijn 2 jarige dochter kost 650 aan kinderopvang, 1/3 van de hypotheek is 400. Een derde vaste lasten is 50 energie 20 gemeentebelastingen 15 Internet en tv 10 waterschap en 28 aan overige vaste lasten.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
¤1157 per maand, gemiddeld. Dat lijkt me zeer overdreven.
Zouden je vaste lasten werkelijk 1/3 lager zijn wanneer je geen kind had? Waarschijnlijk niet, dus kun je ook niet zeggen dat dit kosten voor je kind zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:57 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt. Mijn 2 jarige dochter kost 650 aan kinderopvang, 1/3 van de hypotheek is 400. Een derde vaste lasten is 50 energie 20 gemeentebelastingen 15 Internet en tv 10 waterschap en 28 aan overige vaste lasten.
Kortom 1173 aan 1/3 van de vaste lasten en daar komt dan nog eten, vakantie en leuke dingen bij.
Maar een deel van die vaste lasten heb je dus sowieso en mijn hypotheek is duur. Daarom, het is maar hoe je ernaar kijkt. Als ik een tweede kind krijgt kost mijn eerste minder omdat kosten verder worden verdeeld....
Dit dus. Het is raar om te zeggen dat een derde van je hypotheek voor je kind is. Ook een derde van je boodschappen is zéker niet voor je kind, dus nee: die 1000 euro is gewoon overdreven.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 17:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zouden je vaste lasten werkelijk 1/3 lager zijn wanneer je geen kind had? Waarschijnlijk niet, dus kun je ook niet zeggen dat dit kosten voor je kind zijn.
Hooguit zou je hypotheek lager zijn als je een leven zonder kinderen had verkozen (maar dan nog waarschijnlijk niet 1/3 lager), maar in de overige lasten zit niet zo gek veel variatie.
daartegenover staat wel dat kinderen vanaf 16 jaar prima een bijbaantje kunnen hebben waarvan zij bepaalde kosten zelf betalen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 00:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Pubers eten je volledig arm; het eten is bijna niet aan te slepen. Kleding kan bij pubers al snel niet meer doorgeschoven worden; maten gaan op elkaar lijken en de kleding slijt sneller (vooral van het fietsen!). De jongste heeft dan ook een volwassen maat fiets nodig.. Daarom zeg ik ook; ze worden elk jaar duurder.
En voor wat betreft die studiekosten (nu ja.. mbo is geen studie), een mbo-er van 16 en 17 jaar krijgt geen stufi en slechts een hele kleine (in verhouding) tegemoetkoming van de kosten. Naast schoolgeld en boekengeld komen er vaak reiskosten bij. Sommige mbo opleidingen hebben nog veel bijkomende kosten aan materiaal, kleding, keuringen enz. Dat kan een 16/17 jarige dan niet zelf ophoesten en een bijstandsmoeder dus idd ook niet. Gevolg zal zijn dat zo'n jongere bepaalde opleidingen gewoon niet kan doen vanwege de kosten. Best triest eigenlijk in een land dat geilt op diplomaatjes en opleidingen.
Tja. Hoeveel kan zo'n kind verdienen? OV en sommige mbo opleidingen zijn echt heel erg duur. Van 7:00 tot 17:00 van huis.. en dan het hele weekeinde werken of zo?quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:27 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
daartegenover staat wel dat kinderen vanaf 16 jaar prima een bijbaantje kunnen hebben waarvan zij bepaalde kosten zelf betalen.
's avonds, in vrije tijd (zo'n opleiding is zelden tot nooit een fulltime bezigheid).quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja. Hoeveel kan zo'n kind verdienen? OV en sommige mbo opleidingen zijn echt heel erg duur. Van 7:00 tot 17:00 van huis.. en dan het hele weekeinde werken of zo?
Er is echter een groot verschil tussen havo en vwo en het mbo. Bij het mbo moeten de ouders alle kosten voor het kind betalen in de leerjaren dat hij 16 en 17 jaar is, bij havo en vwo niet. Ook de studie na de havo en het vwo hoeven de ouders niet te betalen, hun reiskosten ook niet.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:44 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
's avonds, in vrije tijd (zo'n opleiding is zelden tot nooit een fulltime bezigheid).
Maar om het algemeen te houden en het niet over jouw situatie te hebben;
Kosten voor ouders stijgen (aanname) per maand tot en met de middelbare school. Als ze grofweg 16/17/18 zijn gaan ze zelf wat verdienen en kan je echt bekijken per kostenpost wie wat betaalt. Meebetalen van de ouders aan rijbewijs en studie is bijvoorbeeld een keuze. Mijn ouders vonden studie belangrijk en wilde geld geen belemmering laten zien in de keuze of ik wel of niet verder zou studeren, dus zij betaalden vrij veel. Echter is het ook doodnormaal wanneer ouders dit niet betalen en de kind dat zelf verdient/spaart/leent.
Dan nog kan je makkelijk vrijdagavond/zaterdag/zondag wel werken.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:52 schreef Ouder1 het volgende:
Volgens mij zijn er trouwens zat fulltime mbo opleidingen. Kijk er eens een paar ROC's op na zou ik zeggen. Zeker op niveau 3 en 4.
Ben jij nou al zwanger?quote:
Eens en de bijbaantjes zijn nog steeds goed voor veel anekdotes.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 18:15 schreef Twinkle20 het volgende:
Als ik puur kijk naar de kosten die ik voor ons kind maak vind ik het heel erg meevallen.
Nu heb ik de kosten van kinderopvang. Over een jaar of wat vallen die weg maar dan wordt kleding en school weer duurder.
Maar ik denk dat je het deels zo gek kunt maken als je zelf wilt.
Voor nu:
Pampers of Aldi?
Potjes of mee eten/invriezen?
Wibra/Zeeman/Hema/H&M of Gstar/ander duur merk?
Voor later:
Nikes of gympen van Scapino? Nieuwe laptop of al bestaande huiscomputer?
Ik ben wat dat betreft misschien wat ouderwets. Maar als je 'extra' dingen wilt mag je er zelf vanaf een jaar of 14 voor gaan werken.
Ik plukte op mijn 12e al augurken in de zomer, prei poten.. noem maar op. Om mijn 'extraatjes' te bekostigen. Ben daar echt niet slechter van geworden
Zo kan ik het ook, kinderen die niet eten en geen gebruik maken van de waterleidingquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:18 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb ooit voor een meisje van 4 en een meisje van 6 berekend wat de uitgaven waren geweest.
Hierin zijn de kosten voor voeding en zo niet opgenomen.
Kind 6 per jaar vaste kosten Kind 4 Per Jaar vaste kosten
Hullie ¤ 40,00 Hullie ¤ 40,00
Billybird ¤ 82,50 Billybird Incl
Zwemles ¤ 460,00 Zwemles ¤ 460,00
Kleding ¤ 297,00 Kleding ¤ 297,00
Kapper 5X pj ¤ 45,00 Kapper 5x per jaar ¤ 45,00 (thuiskapper)
Zakgeld nvt Zakgeld nvt
Fiets ¤ 50,00 Fiets ¤ 50,00 Via Marktplaats met verkoop oude fiets
Schoolgeld/ reisje ¤ 40,00 Schoolgeld/reisje ¤ 40,00
Totaal per jaar ¤ 1.014,50 Totaal per jaar ¤ 932,00
Ook had ik uitgerekend wat ze 'verdienden' aan hun kinderen
Moeder binnenkomst Vader binnenkomst
Kinderbijslag ¤ 930,84 Kinderbijslag ¤ 764,00
Kindgebonden budget ¤ 1.071,00 Kindgebonden ¤ 1.071,00
Kinderalimentatie ¤ 900,00 Kinderalimentatie -¤ 900,00
Totaal ¤ 2.901,84 Totaal ¤ 935,00
Hier ontbreken natuurlijk wel wat uitgaven in en was gewoon samen met de gescheiden ouders een schatting.
maar op deze manier kun je wel gaan kijken wat het kost.
We zijn uitgegaan van onderstaand kleding lijstje, en dan goedkope winkels.
kleding benodigd voor kinderen per jaar
4 lange (spijker)broeken ¤ 40
2 longsleeves ¤ 6,00
3 truien ¤ 21,00
2 blousjes ¤ 10,00
5 t-shirts ¤ 40,00
4 korte broeken ¤ 30,00
7 onderbroeken ¤ 14,00
4 hemden ¤ 10,00
7 paar sokken ¤ 5,00
1 ochtendjas (meer jaren mee) ¤ 12,00
2 pyama's ¤ 12,00
2 maillots/leggings ¤ 6,00
1 winterjas ¤ 10,00
1 zomerjas ¤ 10,00
1 dikke fleecetrui/vest ¤ 6,00
1 paar sandalen ¤ 10,00
1 paar winterschoenen ¤ 12,00
1 paar dichte zomerschoenen ¤ 12,00
1 paar regenlaarzen ¤ 10,00
1 paar sneeuwlaarzen ¤ 10,00
1 zwembroek/pak ¤ 5,00
1 paar handschoenen ¤ 2,00
1 muts ¤ 2,00
1 sjaal ¤ 2,00
Totaal ¤ 297,00
Dat niet alleen... Dit is heel zuinig berekend, mijn dochter kost me iets meerquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Zo kan ik het ook, kinderen die niet eten en geen gebruik maken van de waterleiding
Klopt, dit was in het zuinigste geval, want moeder (nicht van mijn vriend) beweerde dat ze bijstandsmoeder zou worden en dat de kinderen echt te duur waren (tjah en daar ben ik allergisch voor voor die houding).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat niet alleen... Dit is heel zuinig berekend, mijn dochter kost me iets meer
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:21 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Klopt, dit was in het zuinigste geval, want moeder (nicht van mijn vriend) beweerde dat ze bijstandsmoeder zou worden en dat de kinderen echt te duur waren (tjah en daar ben ik allergisch voor voor die houding).
De kinderen eten wel degelijk maar dat hebben we toen niet meegerekend omdat daar geen vraag naar was. En ik heb nu geen zin om te bedenken wat een kind aan eten kost.
Dit is echt de 'nullijn' als je dit uitgeeft dan kan het niet meer minder.
Drinkwater een enorme kostenpost?? Het kost anderhalve euro per kuub.quote:Op woensdag 2 juli 2014 06:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.
Ja, en hoeveel kuub gebruikt een Nederlander ook alweer per dag?quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Drinkwater een enorme kostenpost?? Het kost anderhalve euro per kuub.
Voor een gezin van vijf personen is het inderdaad maar ¤25 per maand.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, en hoeveel kuub gebruikt een Nederlander ook alweer per dag?
Goed ok, 0,12 kuub, dat valt inderdaad redelijk mee
Ik heb nog wel nog steeds gelijk qua het eten
Ik geloof dat ik duidelijk omschreven had dat ik dit al eens met ouders uitgerekend had en dat zij er voor kozen in de berekening geen eten, drinken, schooltas etcetera mee te nemen en dat ik geen zin had om nu voor dit topic die berekening te gaan maken?quote:Op woensdag 2 juli 2014 06:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.
Met allerlei subsidies die er momenteel zijn ja, daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan. Als je van gestolen geld leeft kun je een heleboel besparen, maar we gaan ook niet incalculeren dat je een bank berooft in de loop der jaren. Daarnaast kunnen die subsidies ook verdwijnen zonder dat je daar enige controle over hebt.quote:Op donderdag 26 juni 2014 11:41 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een miljoen
Dat geloof je zelf toch niet. Studie kost je (met thuiswonend kind) hooguit 25.000 euro.
Ik denk dat het waar is dat je vaak dezelfde uitgavenpatroon aan je kinderen gebruik als aan je zelf. Toch een paar opmerkingenquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:37 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik denk dat je je kind in de meest algemene zin dezelfde levensstijl aanleert als jezelf. Hierboven een paar mensen die hun kind een winterjas van 10 euro aan doen, dat zou ik nooit doen. En een kinderwagen van 120 euro, baby kamer van 45 euro, echt onbegrijpelijk hoe mensen het voor elkaar krijgen. In het geval van de kinderwagen waren wij 700 euro kwijt, en 45 euro voor een babykamer?
Nou, nee, ik ben er helemaal niet vies van kwaliteit te kopen, en dus behoorlijk wat te besteden, maar ik had al een keer een kind gehad, en de kwaliteit van de moderne kinderwagens vond ik om te janken, dus ik heb vrolijk een wandelwagen overgenomen van iemand hier op FOK!, en er vervolgens op marktplaats nog een gescoord omdat we toen nog 2 huizen hadden en ik geen zin had om elke keer de halve auto al vol te hebben liggen met alleen de wandelwagen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:37 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik denk dat je je kind in de meest algemene zin dezelfde levensstijl aanleert als jezelf. Hierboven een paar mensen die hun kind een winterjas van 10 euro aan doen, dat zou ik nooit doen. En een kinderwagen van 120 euro, baby kamer van 45 euro, echt onbegrijpelijk hoe mensen het voor elkaar krijgen. In het geval van de kinderwagen waren wij 700 euro kwijt, en 45 euro voor een babykamer? Dat ben ik alleen aan muurverf al kwijt.. En dan heb ik nog niet eens een bedje/wieg/commode/kast.
Conclusie: dat is niet eenduidig te zeggen. Je zou het best een lijstje met items die je nodig hebt kunnen maken, en daar voor jezelf een prijskaartje aan hangen want je kan het gek maken als je zelf wilt.
Leandra, ik zeg ook niet dat dat verkeerde keuzes zijn o.i.d., maar huize Nightquest is dit niet echt denkbaar. Het is dus erg lastig om een prijskaartje aan een kind te hangen, en er zit ook nog eens een groot verschil tussen de eerste baby en een 2e of 3e.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, nee, ik ben er helemaal niet vies van kwaliteit te kopen, en dus behoorlijk wat te besteden, maar ik had al een keer een kind gehad, en de kwaliteit van de moderne kinderwagens vond ik om te janken, dus ik heb vrolijk een wandelwagen overgenomen van iemand hier op FOK!, en er vervolgens op marktplaats nog een gescoord omdat we toen nog 2 huizen hadden en ik geen zin had om elke keer de halve auto al vol te hebben liggen met alleen de wandelwagen.
Babykamer ben ik met de jongste ook niet goedkoop uitgeweest, maar als ik het geld niet had gehad dan had ik gewoon een Ikeabedje gekocht of op marktplaats een babykamer gezocht.
Maar als m'n wasmachine nu kapot zou gaan en ik heb maar ¤ 300 om een andere te kopen dan zou ik eerder een tweedehands Miele kopen dan een willekeurige nieuwe van ¤ 300.
Dus ja, je kunt het in zekere zin net zo duur maken als je wilt, er zijn een paar dingen die ik alleen tweedehands van een bekende zou kopen, en dat is onder andere een autostoeltje.
Aan de andere kant heb ik pas een nieuw autostoeltje gekocht en daarbij een vreemde afweging gemaakt; de prijs, want hij was voor in de cabrio, en daar wil ik hem ook gewoon in kunnen laten staan met de kap open, en dan zonder dat ik me druk hoef te maken dat m'n autostoeltje van ¤ 300 gegapt is, dus het is een redelijk goedkope geworden.
En dit inderdaad.... er wordt je als aanstaande ouder zoveel overbodige zooi aangesmeerd, en dan het liefst met een toon alsof je op voorhand al faalt als ouder als je product X (en U, V, W, Y en Z) niet koopt.quote:Op maandag 7 juli 2014 10:45 schreef exode het volgende:
Open deur maar: Het is toch niet alleen of je duur, tweedehands of goedkoop koopt maar ook WAT je koopt.
Als je ziet wat er allemaal te koop is tegenwoordig voor kinderen. Je kan bakken met geld uitgeven als je wilt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |