Eens en de bijbaantjes zijn nog steeds goed voor veel anekdotes.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 18:15 schreef Twinkle20 het volgende:
Als ik puur kijk naar de kosten die ik voor ons kind maak vind ik het heel erg meevallen.
Nu heb ik de kosten van kinderopvang. Over een jaar of wat vallen die weg maar dan wordt kleding en school weer duurder.
Maar ik denk dat je het deels zo gek kunt maken als je zelf wilt.
Voor nu:
Pampers of Aldi?
Potjes of mee eten/invriezen?
Wibra/Zeeman/Hema/H&M of Gstar/ander duur merk?
Voor later:
Nikes of gympen van Scapino? Nieuwe laptop of al bestaande huiscomputer?
Ik ben wat dat betreft misschien wat ouderwets. Maar als je 'extra' dingen wilt mag je er zelf vanaf een jaar of 14 voor gaan werken.
Ik plukte op mijn 12e al augurken in de zomer, prei poten.. noem maar op. Om mijn 'extraatjes' te bekostigen. Ben daar echt niet slechter van geworden
Zo kan ik het ook, kinderen die niet eten en geen gebruik maken van de waterleidingquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:18 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik heb ooit voor een meisje van 4 en een meisje van 6 berekend wat de uitgaven waren geweest.
Hierin zijn de kosten voor voeding en zo niet opgenomen.
Kind 6 per jaar vaste kosten Kind 4 Per Jaar vaste kosten
Hullie ¤ 40,00 Hullie ¤ 40,00
Billybird ¤ 82,50 Billybird Incl
Zwemles ¤ 460,00 Zwemles ¤ 460,00
Kleding ¤ 297,00 Kleding ¤ 297,00
Kapper 5X pj ¤ 45,00 Kapper 5x per jaar ¤ 45,00 (thuiskapper)
Zakgeld nvt Zakgeld nvt
Fiets ¤ 50,00 Fiets ¤ 50,00 Via Marktplaats met verkoop oude fiets
Schoolgeld/ reisje ¤ 40,00 Schoolgeld/reisje ¤ 40,00
Totaal per jaar ¤ 1.014,50 Totaal per jaar ¤ 932,00
Ook had ik uitgerekend wat ze 'verdienden' aan hun kinderen
Moeder binnenkomst Vader binnenkomst
Kinderbijslag ¤ 930,84 Kinderbijslag ¤ 764,00
Kindgebonden budget ¤ 1.071,00 Kindgebonden ¤ 1.071,00
Kinderalimentatie ¤ 900,00 Kinderalimentatie -¤ 900,00
Totaal ¤ 2.901,84 Totaal ¤ 935,00
Hier ontbreken natuurlijk wel wat uitgaven in en was gewoon samen met de gescheiden ouders een schatting.
maar op deze manier kun je wel gaan kijken wat het kost.
We zijn uitgegaan van onderstaand kleding lijstje, en dan goedkope winkels.
kleding benodigd voor kinderen per jaar
4 lange (spijker)broeken ¤ 40
2 longsleeves ¤ 6,00
3 truien ¤ 21,00
2 blousjes ¤ 10,00
5 t-shirts ¤ 40,00
4 korte broeken ¤ 30,00
7 onderbroeken ¤ 14,00
4 hemden ¤ 10,00
7 paar sokken ¤ 5,00
1 ochtendjas (meer jaren mee) ¤ 12,00
2 pyama's ¤ 12,00
2 maillots/leggings ¤ 6,00
1 winterjas ¤ 10,00
1 zomerjas ¤ 10,00
1 dikke fleecetrui/vest ¤ 6,00
1 paar sandalen ¤ 10,00
1 paar winterschoenen ¤ 12,00
1 paar dichte zomerschoenen ¤ 12,00
1 paar regenlaarzen ¤ 10,00
1 paar sneeuwlaarzen ¤ 10,00
1 zwembroek/pak ¤ 5,00
1 paar handschoenen ¤ 2,00
1 muts ¤ 2,00
1 sjaal ¤ 2,00
Totaal ¤ 297,00
Dat niet alleen... Dit is heel zuinig berekend, mijn dochter kost me iets meerquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Zo kan ik het ook, kinderen die niet eten en geen gebruik maken van de waterleiding
Klopt, dit was in het zuinigste geval, want moeder (nicht van mijn vriend) beweerde dat ze bijstandsmoeder zou worden en dat de kinderen echt te duur waren (tjah en daar ben ik allergisch voor voor die houding).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat niet alleen... Dit is heel zuinig berekend, mijn dochter kost me iets meer
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:21 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Klopt, dit was in het zuinigste geval, want moeder (nicht van mijn vriend) beweerde dat ze bijstandsmoeder zou worden en dat de kinderen echt te duur waren (tjah en daar ben ik allergisch voor voor die houding).
De kinderen eten wel degelijk maar dat hebben we toen niet meegerekend omdat daar geen vraag naar was. En ik heb nu geen zin om te bedenken wat een kind aan eten kost.
Dit is echt de 'nullijn' als je dit uitgeeft dan kan het niet meer minder.
Drinkwater een enorme kostenpost?? Het kost anderhalve euro per kuub.quote:Op woensdag 2 juli 2014 06:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.
Ja, en hoeveel kuub gebruikt een Nederlander ook alweer per dag?quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Drinkwater een enorme kostenpost?? Het kost anderhalve euro per kuub.
Voor een gezin van vijf personen is het inderdaad maar ¤25 per maand.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, en hoeveel kuub gebruikt een Nederlander ook alweer per dag?
Goed ok, 0,12 kuub, dat valt inderdaad redelijk mee
Ik heb nog wel nog steeds gelijk qua het eten
Ik geloof dat ik duidelijk omschreven had dat ik dit al eens met ouders uitgerekend had en dat zij er voor kozen in de berekening geen eten, drinken, schooltas etcetera mee te nemen en dat ik geen zin had om nu voor dit topic die berekening te gaan maken?quote:Op woensdag 2 juli 2014 06:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En gaat je kind dood... Eten hoort echt wel bij die nullijn. Evenals (drink)water. En laten dat nou allebei enorme kostenposten zijn.
Met allerlei subsidies die er momenteel zijn ja, daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan. Als je van gestolen geld leeft kun je een heleboel besparen, maar we gaan ook niet incalculeren dat je een bank berooft in de loop der jaren. Daarnaast kunnen die subsidies ook verdwijnen zonder dat je daar enige controle over hebt.quote:Op donderdag 26 juni 2014 11:41 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een miljoen
Dat geloof je zelf toch niet. Studie kost je (met thuiswonend kind) hooguit 25.000 euro.
Ik denk dat het waar is dat je vaak dezelfde uitgavenpatroon aan je kinderen gebruik als aan je zelf. Toch een paar opmerkingenquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:37 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik denk dat je je kind in de meest algemene zin dezelfde levensstijl aanleert als jezelf. Hierboven een paar mensen die hun kind een winterjas van 10 euro aan doen, dat zou ik nooit doen. En een kinderwagen van 120 euro, baby kamer van 45 euro, echt onbegrijpelijk hoe mensen het voor elkaar krijgen. In het geval van de kinderwagen waren wij 700 euro kwijt, en 45 euro voor een babykamer?
Nou, nee, ik ben er helemaal niet vies van kwaliteit te kopen, en dus behoorlijk wat te besteden, maar ik had al een keer een kind gehad, en de kwaliteit van de moderne kinderwagens vond ik om te janken, dus ik heb vrolijk een wandelwagen overgenomen van iemand hier op FOK!, en er vervolgens op marktplaats nog een gescoord omdat we toen nog 2 huizen hadden en ik geen zin had om elke keer de halve auto al vol te hebben liggen met alleen de wandelwagen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:37 schreef Nightquest777 het volgende:
Ik denk dat je je kind in de meest algemene zin dezelfde levensstijl aanleert als jezelf. Hierboven een paar mensen die hun kind een winterjas van 10 euro aan doen, dat zou ik nooit doen. En een kinderwagen van 120 euro, baby kamer van 45 euro, echt onbegrijpelijk hoe mensen het voor elkaar krijgen. In het geval van de kinderwagen waren wij 700 euro kwijt, en 45 euro voor een babykamer? Dat ben ik alleen aan muurverf al kwijt.. En dan heb ik nog niet eens een bedje/wieg/commode/kast.
Conclusie: dat is niet eenduidig te zeggen. Je zou het best een lijstje met items die je nodig hebt kunnen maken, en daar voor jezelf een prijskaartje aan hangen want je kan het gek maken als je zelf wilt.
Leandra, ik zeg ook niet dat dat verkeerde keuzes zijn o.i.d., maar huize Nightquest is dit niet echt denkbaar. Het is dus erg lastig om een prijskaartje aan een kind te hangen, en er zit ook nog eens een groot verschil tussen de eerste baby en een 2e of 3e.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, nee, ik ben er helemaal niet vies van kwaliteit te kopen, en dus behoorlijk wat te besteden, maar ik had al een keer een kind gehad, en de kwaliteit van de moderne kinderwagens vond ik om te janken, dus ik heb vrolijk een wandelwagen overgenomen van iemand hier op FOK!, en er vervolgens op marktplaats nog een gescoord omdat we toen nog 2 huizen hadden en ik geen zin had om elke keer de halve auto al vol te hebben liggen met alleen de wandelwagen.
Babykamer ben ik met de jongste ook niet goedkoop uitgeweest, maar als ik het geld niet had gehad dan had ik gewoon een Ikeabedje gekocht of op marktplaats een babykamer gezocht.
Maar als m'n wasmachine nu kapot zou gaan en ik heb maar ¤ 300 om een andere te kopen dan zou ik eerder een tweedehands Miele kopen dan een willekeurige nieuwe van ¤ 300.
Dus ja, je kunt het in zekere zin net zo duur maken als je wilt, er zijn een paar dingen die ik alleen tweedehands van een bekende zou kopen, en dat is onder andere een autostoeltje.
Aan de andere kant heb ik pas een nieuw autostoeltje gekocht en daarbij een vreemde afweging gemaakt; de prijs, want hij was voor in de cabrio, en daar wil ik hem ook gewoon in kunnen laten staan met de kap open, en dan zonder dat ik me druk hoef te maken dat m'n autostoeltje van ¤ 300 gegapt is, dus het is een redelijk goedkope geworden.
En dit inderdaad.... er wordt je als aanstaande ouder zoveel overbodige zooi aangesmeerd, en dan het liefst met een toon alsof je op voorhand al faalt als ouder als je product X (en U, V, W, Y en Z) niet koopt.quote:Op maandag 7 juli 2014 10:45 schreef exode het volgende:
Open deur maar: Het is toch niet alleen of je duur, tweedehands of goedkoop koopt maar ook WAT je koopt.
Als je ziet wat er allemaal te koop is tegenwoordig voor kinderen. Je kan bakken met geld uitgeven als je wilt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |