De saab is ontworpen om op geïmproviseerde strips te landenquote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waar die Saab landt is niet geveegd?
De autobahn is niet geimproviseerd?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De saab is ontworpen om op geïmproviseerde strips te landen
Ik was in de veronderstelling dat d Saab dat wel kon, net als op sneeuw opstijgenquote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De autobahn is niet geimproviseerd?
Daarbij is het echt niet zo dat de Saab op een dirt strip neergezet kan worden...
quote:Gripen is capable of taking off and landing on unprepared or snow covered strips
Jaja...quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:11 schreef Radegast het volgende:
Williams, Mel, ed. (2003). Superfighters: The Next Generation of Combat Aircraft. London: AIRtime. ISBN 1-880588-53-6.
[..]
En daar wordt geen pak sneeuw van een meter mee bedoeld... Daarbij is unprepared een ruim begrip he, een dirt strip wordt hem niet.quote:ability to take off from snow-covered landing strips
Ik vind het prima wanneer je het niet gelooft, maar het is gewoon een feit dat de Zweedse luchtmacht dit bij de ontwikkeling van de Gripen als eis had, net als eerder bij de Viggen. Net als Russen met hun MiG's willen de Zweden niet dat de hele luchtmacht aan de grond staat wanneer de reguliere landingsbanen op de bases aan gruzelementen zijn geschoten. Deze kisten hebben niet voor niks versterkte undercarriages.quote:
Dat snap ik allemaal wel en dat was in de tijd van de koude oorlog ook een eis bij ons, zie de YouTube filmpjes op de autobahn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 22:50 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik vind het prima wanneer je het niet gelooft, maar het is gewoon een feit dat de Zweedse luchtmacht dit bij de ontwikkeling van de Gripen als eis had, net als eerder bij de Viggen. Net als Russen met hun MiG's willen de Zweden niet dat de hele luchtmacht aan de grond staat wanneer de reguliere landingsbanen op de bases aan gruzelementen zijn geschoten. Deze kisten hebben niet voor niks versterkte undercarriages.
Ik ben wel benieuwd in welk opzicht de Rafale zo achterloopt?quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 21:43 schreef RonaldV het volgende:
Een artikel uit augustus, over de capaciteiten van de Rafale. Er in staat ook waarom de Rafale in de meeste gevallen in de verkoop zal achterblijven op de F-35, Typhoon en JAS-39: Rafale blijft in wapens, wapensystemen en avionics achter lopen op zijn concurrenten.
http://www.defenseindustr(...)urant-in-time-05991/
Het staat letterlijk in het artikel in de beschrijving van de F3R. Software updates moeten gaan zorgen dat de radar zijn volledige mogelijkheden gaat benutten, dat de Meteor LRAAM beschikbaar wordt, dat de laser/GPS/AASM integratie beschikbaar komt, dat de zelfverdedigings electronica verbetert, dat de IFF up-to-date wordt. De diagnose systemen moeten beter worden, en de man-machine interface ("overall pilot interface" staat in het artikel) verbetert.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 02:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd in welk opzicht de Rafale zo achterloopt?
Niet helemaal een eerlijke vergelijking: de F1 Rafales hebben hem ook niet. Hij is beschikbaar (en geleverd) op de F-16E/F, dus zou hij m.i. moeten worden meegeteld.quote:Rafale heeft een AESA-radar operationeel.
Typhoon niet, Gripen niet, F-16's niet (behalve die van UAE)
Alweer niet helemaal eerlijk: de F-15 krijgt (in de USAF) AESA achteraf ingebouwd als upgrade.quote:F-15's, Superhornets, F-22 en F-35 wel (allen krachtiger dan die in Rafale)
zie mijn opmerking hierboven: als het geleverd wordt telt het m.i. gewoon mee.quote:Achterstand op USA; yep. Voorsprong op Europese concurrentie. (voorlopig)
Rafale heeft IRST.
Typhoon ook, Gripen ook. F-16's niet (behalve die van UAE)
Ik betwijfel of de Eagle het ooit zal krijgen, ze praten er al decennialang over, maar het is in al die tijd nog nooit op een Eagle gezet. De Amerikanen zijn er ook geen fan van (lees: ze vinden het onzin), vandaar dat ik het ook niet op F-18E/F of F-22 zie gebeuren. Maar wie weet. Het system van de F-35 is van een heel andere aard: het is geen 'losse' IRST, maar een geïntegreerde, het is een software-onderdeel van een generieke sensor. Moet je hem dan wel of niet meetellen? Tja....quote:F-15's dacht het nog niet, Superhornet nog niet, F-22 krijgt het niet, F-35 uh ja sort of..
Rafale is een Gen 4.5 toestel, net als de huidige productie versies van de Typhoon, Gripen, F-15, F-16 en F-18. Daar moet je ze dus mee vergelijken, niet met de Gen-4 uit de jaren 90.quote:Achterstand op USA; nope. Voorsprong op Europese concurrentie; nope.
Computersysteem/Sensorsystemen. Rafale heeft een geintegreerd modulair systeem, net als de F-35. De sensor (fusion) systemen van de F-35 zijn superieur aan die van de Rafale, mag ook wel gezien hoeveel nieuwer dat toestel is. In evaluaties in Zwitserland, Brazilie en India kwam naar voren dat het sensor (fusion) systeem van de Rafale beter was dan dat van andere concurrenten.
Achterstand op USA; op ''fifth-gen'' yep, op ''4th-gen'' nope. Voorsprong op Euro concurrentie; ja.
Die achterstand is volgens het artikel dus NIET ingelopen. Volgens hetzelfde artikel komen ze wel dichterbij, maar zijn ze verre van langszij (dat is het moment dat je bent 'ingelopen').quote:Nu is het zo dat de Rafale een tijd lang achterbleef qua targeting pod, vergeleken met Amerikaanse pods als LITENING en LANTIRN. Met de Damocles pod is die achterstand ingelopen, en met de Talios komt er alweer een nieuwe generatie targeting pod voor de Rafale aan. Ze liepen dus achter, doen dat momenteel nog steeds een beetje, maar dat komt vooral ook door de 'we-doen-het-zelf'-mentaliteit van de Fransen.
Small Diameter Bomb, dacht ik. Maar je zou gelijk kunnen hebben.quote:Onder Typhoons, Gripens en Europese F-16's worden Amerikaanse pods gehangen. Dat de Fransen persé onafhankelijk willen zijn kost naast een hoop geld, moeite ook gewoon tijd.
Voor wapens geldt dat grotendeels eigenlijk ook. Ze hebben vooral Franse AASM Hammer bommen. Beetje overkill om op een Toyota-truck te gooien. Wat ze nu missen is een bom in de 250kg klasse dacht ik.
Maar dus niet met alle features (2way datalink)quote:Qua raketten hebben ze de MICA (korte en middellange afstand), en straks net als Typhoon, Gripen en F-35 de Meteor (zeer lange afstand)
Het hele India verhaal ben ik de weg in kwijt. Order gaat wel door, niet door, wel door maar anders, oh nee - toch niet.... zelfs de presidenten van beide landen snappen het niet meer, geloof ik....quote:Het 'grote kleine' gemis van de Rafale is hetzelfde als bij de F-22. Geen HMDS. Er is wel, naar teveredenheid met eentje getest, maar de Franse luchtmacht en marine hebben geen order geplaatst. India heeft wel een HMDS op het oog voor de Rafale, ik dacht TopSight.
Daar zou ik geen weddenschap op durven zetten. Gripen heeft tot nu toe meer export succes dan Rafale. Het is waar dat de aantallen achter lopen, maar het aantal operationele klanten ligt (met hangen en wurgen, dat wel) hoger dan voor de Fransen. De toekomst zal het leren.quote:Dat de Rafale achter zal blijven qua verkopen (al was 2015 een goed jaar), is naar mij mening gewoon logisch. Het Eurofighterprogramma is veel groter met vier grote partnerlanden, versus Frankrijk alleen. Over het F-35 programma maar te zwijgen. Saab gaat natuurlijk nooit meer Gripens verkopen dan Dassault Rafales, daar geloof ik niets van.
Niets aan toe te voegen of af te dingen: gewoon 100% spot-onquote:Wat voor Rafale een pluspunt is is dat het net als de Mirage een behoorlijk 'no political strings attached' vliegtuig is, waar dat met de F-35, Gripen en Typhoon minder is. Vorig jaar hebben de luchtmachten van Egypte en de UAE militanten gebombardeerd in Libie, achteraf bleek dat ze daarvoor hun Mirages hebben gebruikt omdat de Amerikanen zeiden ''niet met F-16's''
Dat heeft gevolgen gehad, ze hebben binnen een jaar Rafales besteld in Frankrijk.
Doe met een Typhoon, Gripen of F-35 iets wat de Amerikanen niet zint, en je kunt zwaaien met je handje naar een nieuwe motor voor je Gripen, targeting pod voor je Typhoon, of bewapening voor de F-35.
Nu is het ook weer zo dat landen als Nederland, UK, Noorwegen, Italie enz. juist F-35 kiezen vanwege het 'strings attached', dat lijntje met Amerika is veel belangrijker dan het feitelijke toestel.
Tering zeg, best een lange post.
Dat artikel over F3R komt uit januari 2013 hé, niet vergeten. Veel van die softwareupdates (F3.4) zijn er al doorheen inmiddels. Ook de two way datalink voor de Meteor is geregeld, althans volgens MBDA, PDL-NG is al operationeel, in 2018 komt er weer een nieuwe pod, Talios.quote:Op zondag 18 oktober 2015 10:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het staat letterlijk in het artikel in de beschrijving van de F3R. Software updates moeten gaan zorgen dat de radar zijn volledige mogelijkheden gaat benutten, dat de Meteor LRAAM beschikbaar wordt, dat de laser/GPS/AASM integratie beschikbaar komt, dat de zelfverdedigings electronica verbetert, dat de IFF up-to-date wordt. De diagnose systemen moeten beter worden, en de man-machine interface ("overall pilot interface" staat in het artikel) verbetert.
Er wordt al gewerkt aan de integratie met de Meteor (Rafale zal dan als laatste de Meteor kunnen gebruiken), maar de datalink zal alleen maar werken van Rafale naar Meteor, en (als enige) niet andersom.
2 andere dingen waarin Rafale naar verwachting achter zal blijven:
• Damocles surveillance en targetting kent een resolutie van 320x240 pixels. Dat is vergelijkbaar met een goedkope webcam uit 1997 alhoewel de hardware het viervoudige (640x480) aan zou moeten kunnen. Daarmee kan het werk gedaan worden, maar de concurrentie wordt alleen maar beter, terwijl Rafale tot tenminste 2018 moet wachten op een nieuwe pod (PDL-NG) met 1280x1040. Dat is dan wel wat de concurrentie op dit moment al een jaar aanbiedt. Het technologie-gat op dit gebied wordt verkleind (van 18 jaar naar 4 jaar achterstand), maar niet ingelopen.
• Rafale heeft weliswaar een wide angle HUD, maar een Helmet Mounted Display (die de concurrentie wel heeft) waarmee de MICA raket maximaal tot zijn recht komt is nog altijd niet voorzien.
Mag meegeteld worden van mij. Een dingetje nog wel , een AESA radar van een F3 Rafale kun je redelijk makkelijk retrofitten in een oudere Rafale. F2 zeker, F1 weet ik niet zeker.quote:[..]
Niet helemaal een eerlijke vergelijking: de F1 Rafales hebben hem ook niet. Hij is beschikbaar (en geleverd) op de F-16E/F, dus zou hij m.i. moeten worden meegeteld.
Daarom had ik de F-15 in het rijtje wél staan.quote:[..]
Alweer niet helemaal eerlijk: de F-15 krijgt (in de USAF) AESA achteraf ingebouwd als upgrade.
Volgens de Zwitserse evaluatie was alleen de man-machine interface van de Typhoon beter dan die van de Rafale.quote:[..]
Rafale is een Gen 4.5 toestel, net als de huidige productie versies van de Typhoon, Gripen, F-15, F-16 en F-18. Daar moet je ze dus mee vergelijken, niet met de Gen-4 uit de jaren 90.
Het artikel stelt nou juist dat Rafale wel degelijk achter loopt, of op zijn best bij blijft. De man-machine interface blijkt al jaren niet ideaal te zijn, terwijl dat toch wel belangrijk is in een gevechtstoestel. Heel overdreven gesteld: de trekker van het wapensysteem wil je niet op een console achter je schouder hebben als je je wapens wilt afvuren. In de cockpits van de concurrentie schijnt dat beter geregeld te zijn.
Ja, leasecontractjes in Hongarije, Tsjechie enz. Dat zijn gewoon oude Zweedse Gripen C's. En in Zuid-Afrika zijn het hangar queens.quote:Daar zou ik geen weddenschap op durven zetten. Gripen heeft tot nu toe meer export succes dan Rafale. Het is waar dat de aantallen achter lopen, maar het aantal operationele klanten ligt (met hangen en wurgen, dat wel) hoger dan voor de Fransen. De toekomst zal het leren.
Welk artikel over F3R? Die in het artikel gelinkt wordt? Die link is dood inmiddels. Het oorsronkelijke artikel is van twee maanden geleden, dus of die two-way datalink er is betwijfel ik: defenseindustrydaily.com is een professionele site, die niet gauw onzin zal beweren. Als jij andere info hebt: doe er even een linkje bij, please.quote:Op zondag 18 oktober 2015 17:32 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat artikel over F3R komt uit januari 2013 hé, niet vergeten. Veel van die softwareupdates (F3.4) zijn er al doorheen inmiddels. Ook de two way datalink voor de Meteor is geregeld, althans volgens MBDA, PDL-NG is al operationeel, in 2018 komt er weer een nieuwe pod, Talios.
(edit: jij hebt gelijk..PDL-NG = Talios, en komt idd pas in 2018. De sensor in de Damocles-pod heeft inmiddels wel een kleine upgrade gehad)
F1 kan wel retrofitten, maar niet zo maar. Staat ook in het artikel. Bij de Typhoon kan het trouwens ook, dat weet ik zeker. Het ding is dat de industrie zegt dat je niet zo maar de kabelboom opnieuw kan trekken. Dat is een kwestie van willen, niet van kunnen.quote:[..]
Mag meegeteld worden van mij. Een dingetje nog wel , een AESA radar van een F3 Rafale kun je redelijk makkelijk retrofitten in een oudere Rafale. F2 zeker, F1 weet ik niet zeker.
Een AESA radar van een Block 60 F-16 kun je niet zomaar in een oudere F-16 plempen, dan krijg je problemen met koeling, bekabeling etc etc. dat is ook een probleem bij de T1's van de Typhoon, daar kan ook geen nieuwe radar in.
niks te nadele van de Zwitsers, maar die zijn niet maatgevend natuurlijk. Hun eisen wijken door hun inzetgebeid nogal af van de rest van de wereld. Je kunt daarom hooguit stellen dat die van de Typhoon hun het beste past.quote:[..]
Daarom had ik de F-15 in het rijtje wél staan.[quote]
Ik maakte er een punt van omdat het niet af-fabriek gebeurt en ook nog eens op alleen de Air Defense toestellen. De Strike Eagles (en afgeleiden) hebben een totaal ander systeem.
[quote]
[..]
Volgens de Zwitserse evaluatie was alleen de man-machine interface van de Typhoon beter dan die van de Rafale.
Nieuwe Zweedse Cs En dat ze in Zuid Afrika in de hangaar staan is het resultaat van een politiek besluit door de zwarte regering. Die ziet liever toestellen werkeloos in de hangaar staan te verpieteren dan dat blanke piloten er mee vliegen bij gebrek aan goed opgeleide zwarten. Dat kun je de Gripen niet aanrekenen.quote:[..]
Ja, leasecontractjes in Hongarije, Tsjechie enz. Dat zijn gewoon oude Zweedse Gripen C's. En in Zuid-Afrika zijn het hangar queens.
In het huidige budget-klimaat zie ik nauwelijks kansen. Persoonlijk lijkt he tmij een goed moment voor sommige luchtmachten om voor relatief weinig een capabele fighter te kopen. Een beetje zoals het Nederlandse F-104/NF-5 model van de jaren 70. Ik heb het jaren geleden in deze discussie ook wel eens voor gesteld. Ik denk namelijk dat de F-35 voor het meeste werk veel te duur is, terwijl de Gripen het meestal veel goedkoper kan uitvoeren. Een scenario zoals Afghanistan of Irak/Syrië kun je beter met Gripens uitvoeren dan met F-35s. En niet alleen voor Nederland: ook Duitsland en Engeland hebben veel te veel bezuinigd. Putin lacht zich een ongeluk om de NAVO.quote:Waar zie jij dan nog echt kansen voor nieuwgebouwde Gripens? Argentinie wil nieuwe gevechtsvliegtuigen, Saab, Zweden en Brazilie zien dat wel zitten, maar de Amerikanen en vooral de Britten gaan echt een heel groot kruis zetten door dat idee.
Nee, alleen bepaalde versies hebben dat. Niet "de F-16" . En er zijn meer toestellen geproduceerd die enkelzits waren dan dubbel in de geschiedenis. Weet niet hoe ze hiermee omgaan maar het lijkt me overkomelijk.quote:Op vrijdag 26 december 2014 11:34 schreef icloud het volgende:
De f16 heeft een extra zitplaats zodat je een passagier/extra piloot kan meenemen, de jsf heeft dat niet, hoe gaan ze dat oplossen?
Zoals Sp3c al zegt: simulators. Maar in het geval van de F-117A bijvoorbeeld ook andere vliegtuigtypen. De drie F-117A (zijn ook geen duals van geweest) squadrons bijvoorbeeld hadden (zeker toen ze nog geheim waren) ook nog A-7D/K Corsairs en T-38A Talons op de sterkte. Nederland praat met Italië over het gebruik van M-346 trainers, zie ook https://magazines.defensi(...)liegende%20Hollanderquote:Op dinsdag 3 november 2015 04:51 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, alleen bepaalde versies hebben dat. Niet "de F-16" . En er zijn meer toestellen geproduceerd die enkelzits waren dan dubbel in de geschiedenis. Weet niet hoe ze hiermee omgaan maar het lijkt me overkomelijk.
Onderhoud naar Woensdrecht, domste beslissing die ze hebben kunnen maken. Desondanks toch doordrukken, tsja...quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:20 schreef Cobra4 het volgende:
Provincie steekt 22 miljoen in onderhoud JSF
DEN BOSCH -
Noord-Brabant investeert 22 miljoen euro in het bouwen van een onderhoudshal voor de JSF, het nieuwe gevechtsvliegtuig dat de F-16 gaat opvolgen. Dat heeft de provincie vrijdag bekendgemaakt.
De werkplaats en proefdraaiopstelling komen op de vliegbasis Woensdrecht. Het is een project van de provincie en de ministeries van Defensie en Economische Zaken. Samen steken de partijen er 88 miljoen in. De bijdrage van de provincie betreft een lening.
Nederland koopt voor 4,5 miljard euro in totaal 37 JSF's ofwel F-35's. Ze moeten vanaf 2019 de Nederlandse F-16's gaan vervangen.
Bron:http://www.telegraaf.nl/b(...)22_mln_in_JSF__.html
Wat hadden ze dan moeten doen?quote:Op zaterdag 12 december 2015 14:05 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Onderhoud naar Woensdrecht, domste beslissing die ze hebben kunnen maken. Desondanks toch doordrukken, tsja...
Vraag ik mij ook af, daar worden de f16's nu toch ook al onderhouden?quote:
Voor een meer centrale plek kunnen kiezen. Woensdrecht is in the middle of nowhere. Maar ja, daar is nu niks meer aan te veranderen.quote:
Je doet nu net of Nederland onbereikbare uithoeken heeftquote:Op vrijdag 18 december 2015 16:57 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Voor een meer centrale plek kunnen kiezen. Woensdrecht is in the middle of nowhere. Maar ja, daar is nu niks meer aan te veranderen.
Woensdrecht staat zeker wel op de lijst van moeilijk bereikbaar. Tenzij je in de randstad woont, perhaps.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:05 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Je doet nu net of Nederland onbereikbare uithoeken heeft
1,5 uur maar, en ik woon niet in de randstad. Je had het in Utrecht gewild?quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:07 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Woensdrecht staat zeker wel op de lijst van moeilijk bereikbaar. Tenzij je in de randstad woont, perhaps.
de duurste grond van Nederland in het drukst bevlogen stukje van Nederland waar Schiphol al tegen geluidsnormen aanhangtquote:Op vrijdag 18 december 2015 18:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Schiphol oost was een prima locatie geweest.
Een motor voor de economie, hitech industrie all around.
Een echte upgrade voor de luchtmacht, die zich nu voornamelijk tussen de koeievlaaien en knollenvelden bevindt.
Daar zullen de 37 jsf's minder aan bijdragen dan een zomernacht met een mug op de slaapkamerquote:Op vrijdag 18 december 2015 18:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
waar Schiphol al tegen geluidsnormen aanhangt
Ja voor jou slimmerik, er zijn meer mensen in de wereld hé. Diegenen die uit het noorden / oosten komen mochten willen dat zij maar 1,5 uur onderweg zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:10 schreef rubbereend het volgende:
[..]
1,5 uur maar, en ik woon niet in de randstad. Je had het in Utrecht gewild?
En jij vindt anderhalf uur veel? Je bent duidelijk nog nergens geweest.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:10 schreef rubbereend het volgende:
[..]
1,5 uur maar, en ik woon niet in de randstad. Je had het in Utrecht gewild?
nee, ik zeg juist dat dat meevaltquote:Op zaterdag 19 december 2015 12:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En jij vindt anderhalf uur veel? Je bent duidelijk nog nergens geweest.
ik denk dat Schiphol liever passagiers heeftquote:Op vrijdag 18 december 2015 20:07 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Daar zullen de 37 jsf's minder aan bijdragen dan een zomernacht met een mug op de slaapkamer
Bron: http://www.defensenews.co(...)f-35s-2015/77705172/quote:Lockheed Martin Delivers 45 F-35s in 2015
By Lara Seligman 3:11 p.m. EST December 21, 2015
WASHINGTON — Lockheed Martin delivered 45 F-35 fighter jets to US and international armed forces in 2015, meeting the production goal for the year, the joint program office announced Monday.
“Delivering the most F-35s in program history is a clear demonstration of our growing maturity and stability,” said Lorraine Martin, Lockheed Martin F-35 program manager, according to a statement. “Congratulations to the entire government and industry team for their work to deliver 45 aircraft.”
The 45 joint strike fighters include 26 F-35As for the US Air Force, two for the Royal Norwegian Air Force and one for the Italian Air Force plus eight F-35Bs for the US Marine Corps and eight F-35Cs for the US Navy.
Lockheed's total F-35 production this year marks a 25 percent increase from 2014, when the company delivered 36 aircraft, according to JPO spokesman Joe DellaVedova.
Lockheed is preparing to ramp up production to more than 120 aircraft each year just for the Pentagon, Lt. Gen. Chris Bogdan, head of the JPO, said in September.
This is only the beginning of the global ramp up: By the end of 2019, the JPO will have 493 operational jets around the globe, compared with just 126 today. In the next four years, the JPO will stand up 17 new operating locations, more than half of them abroad.
To date, Lockheed has delivered 154 operational aircraft to the Defense Department and partner nations, according to the statement.
“Meeting aircraft production goals is a critical stepping stone in demonstrating the program is ready for the expected significant production ramp up,” said Lt. Gen. Chris Bogdan, F-35 Program Executive Officer. “It took thousands of people around the world to achieve this milestone and they should all be proud of what they accomplished.”
Net zoveel vliegtuigen als belgie hebbenquote:Op woensdag 23 december 2015 14:39 schreef lolcat8811 het volgende:
De Belgische regering heeft beslist om 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen aan te kopen. Er is nog niet beslist welk type, maar wellicht wordt het de F-35.
Ook in de running zijn de Rafale, Gripen NG, Eurofighter en F-18 Super Hornet.
Op het moment hebben we er misschien zelfs minder dan de Belgen.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Net zoveel vliegtuigen als belgie hebben
Nee, de situatie is daar tenminste zo dramatisch als bij ons.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:17 schreef Radegast het volgende:
[..]
Op het moment hebben we er misschien zelfs minder dan de Belgen.
Wat is een beperkt aantal? Ik zie ze de geprojecteerde 2457 stuks ook niet allemaal afnemen maar ik gok zo rond de 1500/1600 toch zeker wel en die gaan echt niet snel geretired worden. Er is namelijk geen alternatief voor de Amerikanen, all their eggs are in this one basket.quote:Op vrijdag 25 december 2015 09:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik voorspel dat de Amerikanen een beperkt aantal JSF's zelf koopt, haar bondgenoten ze overal verkoopt en vervolgens zelf het vliegtuig snel afschaft. Was bij de Starfighter net zo, de weduwenmaker
De daadwerkelijke gebruikers zijn er idd bijna allemaal tevreden over. Dat is nog het mooiste.quote:
Daar zal 'ie ook wel verschijnen, maar ze komen om het lawaai te vergelijken met de F-16.quote:
"ze"? Ik dacht dat er maar één komt.quote:Op zondag 6 maart 2016 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Daar zal 'ie ook wel verschijnen, maar ze komen om het lawaai te vergelijken met de F-16.
Wat ik hoor uit de community is dat hij zal voorvliegen, maar meer ook niet. Zelfs niet eens zeker dat hij op de static zal staan, waarschijnlijk staat hij afgeschermd op Noord..quote:Op maandag 7 maart 2016 15:06 schreef Radegast het volgende:
Ja er komt er maar eentje.
Waarschijnlijk static display op Leeuwarden tijdens de open dagen, verwacht dat er voor de eerste keer vliegen voor publiek gekozen zal worden voor een show in de UK.
quote:F-35 Acquisition Cost Drops $12 Billion
WASHINGTON – The Pentagon’s most recent estimate for the F-35 joint strike fighter’s total acquisition cost shows a drop of $12.1 billion since 2014, according to a government watchdog.
As of March 2016, the Pentagon’s estimate for the total acquisition cost of the F-35 program is $379 billion, down from $391 billion projected in 2014, the Government Accountability Office’s Michael Sullivan noted in his March 23 written testimony before the House Armed Services subcommittee on tactical air and land forces. This includes research, development, test and evaluation (RDT&E), procurement and military construction funds.
Not including inflation, that translates into an approximately $7 billion drop, according to F-35 joint program office chief Lt. Gen Christopher Bogdan.
“We are coming down the learning curve and the price curve a little steeper,” Bogdan said March 23 after the hearing. “We are coming down the price curve faster than we anticipated years ago.”
The Pentagon will officially announce the new estimate on March 24 as part of the annual release of its Selected Acquisition Report.
The JPO and contractor Lockheed Martin are currently negotiating about $15 billion worth of contracts for the ninth and tenth batches of F-35s. The JPO is “very close” to finalizing an agreement for lot nine, but lot ten may take longer, Bogdan said.
By law, Bogdan can not sign a contract for the lot ten aircraft until Air Force Secretary Deborah Lee James certifies that the Air Force F-35As delivered during fiscal 2018 will have the final Block 3F software, the version needed for full warfighting capability. Before certification, Bogdan wants to fix an issue with the stability of the latest software version and finalize a plan to speed up weapons testing, he said.
Bogdan said he hopes to reach an agreement for lots nine and ten by the end of April.
“I think sometime toward the end of April [James] will be ready to do that, and that probably syncs up with lot 9 and 10,” Bogdan said. “I am timing all of this to come together in April.”
Bron: Defensenews.com
quote:Trump klaagt over duur F-35-programma
WASHINGTON - De aankomende Amerikaanse president Donald Trump heeft zich kritisch uitgelaten over het JSF-programma. „De kosten zijn onbeheersbaar”, schreef hij op Twitter.
Trump kondigde aan na zijn inauguratie miljarden dollars te gaan besparen „op militaire (en andere) aankopen.” Het is nog onduidelijk of hij ook wil bezuinigen op de F-35. Nederland heeft een rol gespeeld bij de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig en wil meerdere toestellen aanschaffen.
De Joint Strike Fighter is een gevoelig dossier in politiek Den Haag. Pas na jaren van debatten hakte het kabinet in september 2013 de knoop door.
(Telegraaf)
Hangar queen?quote:In testimony before the Senate Armed Services Committee last week, DOT&E Director Gilmore mentions that availability of all variants of the F-35 is running at 50%, and on some days dips to 20-30%
?quote:
Ik weet trouwens niet wat ik daar van moet denken. Een goede militair maakt nog geen goede minister en ergens vind ik het goed dat die werelden ook gescheiden zijn.quote:Op maandag 12 december 2016 15:16 schreef AchJa het volgende:
Trump heeft een shitload aan oud-miltairen om zich heen verzameld op de meest uiteen lopende functies, dus deze uitspraak wordt vanzelf ingeslikt en genuanceerd.
Het is dan ook niet voor niets dat militairen in principe 7 jaar bd moeten zijn voordat ze publieke functies mogen vervullen.quote:Op woensdag 14 december 2016 09:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik weet trouwens niet wat ik daar van moet denken. Een goede militair maakt nog geen goede minister en ergens vind ik het goed dat die werelden ook gescheiden zijn.
NY Postquote:But since a law prevents those on active duty within the last seven years from serving in a civilian post, Congress will not only have to confirm Mattis but also pass a law making an exception.
De senaat moet er nog over stemmen en er is een supermeerderheid nodig, gaat nog best lastig wordenquote:Op woensdag 14 december 2016 10:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is dan ook niet voor niets dat militairen in principe 7 jaar bd moeten zijn voordat ze publieke functies mogen vervullen.
[..]
NY Post
Maar daar is een waiver voor ingediend en er is dus toestemming gekregen... Maar opzich is het wel vreemd natuurlijk.
Ik meende dat het er al door was.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:11 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De senaat moet er nog over stemmen en er is een supermeerderheid nodig, gaat nog best lastig worden
nee, gaat nog komen.quote:
60% tot 75% beschikbaarheid van een type toestel is geloof ik zo'n een beetje de norm. Dit zit er wel behoorlijk fors onder.quote:
Dude, het ding is nog niet eens operationeel, give it a break,.quote:Op donderdag 15 december 2016 01:09 schreef Radegast het volgende:
[..]
60% tot 75% beschikbaarheid van een type toestel is geloof ik zo'n een beetje de norm. Dit zit er wel behoorlijk fors onder.
quote:Hennis niet bezorgd over JSF onder Trump
DEN HAAG - Minister Jeanine Hennis (Defensie) vreest niet dat er een einde komt aan het productieprogramma van de Joint Strike Fighter (JSF ofwel F-35) onder de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump. Die heeft al diverse malen laten weten het nieuwe gevechtsvliegtuig veel te duur te vinden.
(Telegraaf)
quote:Trump krijgt toezegging lagere kosten JSF
WASHINGTON - De fabrikant van het F-35 gevechtsvliegtuig, beter bekend als de Joint Strike Fighter (JSF), heeft toegezegd de productiekosten van het toestel omlaag te brengen. Marillyn Hewson, president-directeur van Lockheed Martin Corp, zei dit vrijdag (lokale tijd).
(Telegraaf)
Niet echt, ze zouden al goedkoper worden. Trump reageert vooral vanuit ongeinformeerdheidquote:Op zaterdag 24 december 2016 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Trump bereikt toch wel eea met zijn tweets
quote:F-35 Program Delivers 200th Operational Jet
Bron
Ondertussen hebben de Russen de eerste 5 PAK-FA's ontvangen:quote:USMC begins first operational overseas deployment of F-35B
Bron
quote:Russia's PAKFAs to be transferred to Aerospace Forces later this year
Bron
Best oud nieuws, Griekenland heeft al in november een RFI naar Lockheed Martin gestuurd. Ze willen die 20 F-35's dan wel voor nop, dmv zo'n military aid deal net als Israel heeft.quote:Op woensdag 8 februari 2017 21:53 schreef Pumatje het volgende:
http://www.ekathimerini.c(...)reek-air-force-fleet
Geniaal.
De F-35 is voor de grieken echt een No go. Wij betalen in principe die dingen en zitten er zelf met veel te weinig. Daar is gewoon geen geld voor en Griekenland's Navo verplichtingen mogen best wel even in de Ijskast en de Turken vallen Griekenland echt niet aan.quote:Op woensdag 8 februari 2017 23:54 schreef Radegast het volgende:
[..]
Best oud nieuws, Griekenland heeft al in november een RFI naar Lockheed Martin gestuurd. Ze willen die 20 F-35's dan wel voor nop, dmv zo'n military aid deal net als Israel heeft.
Beter cancelt Trump die order voor 100 jets van de Turken gewoon, stuk of twintig naar de Grieken, andere 80 gewoon naar USAF. Laat Erdo maar om Sukhoi's schooien bij Poetin.
Overigens zou ik graag zien dat die deal voor het upgraden van die F-16's onder druk van Europese partners sneuvelt, ze geven dat verkregen Europese belastinggeld maar hier uit ipv het naar de VS over te maken. Buy European!
Nice.quote:
quote:Contract voor testen F-35-motoren
Nederland gaat F-35 motoren niet alleen onderhouden, maar ook testen. Het is daarmee het eerste land buiten de VS dat de komst van een proefdraaiopstelling binnenhaalt. De testfaciliteit komt in 2019. Defensie en motorfabrikant Pratt & Whitney hebben de bouw van de infrastructuur en de levering van de benodigde apparatuur inmiddels contractueel vastgelegd in het Amerikaanse East-Hartford (Connecticut). Verder omvat de overeenkomst een reservedelenpakket en de benodigde trainingen.
(Vliegende Hollander)
Wat meer info: Luftwaffe will Kauf von F35-Jets prüfenquote:Op woensdag 17 mei 2017 16:29 schreef Radegast het volgende:
Duitsland wil met de Amerikanen praten over de F-35 (vervanging Tornado, 2025-2035 timeframe)
De rest van het artikel via de link.quote:What went wrong with the F-35, Lockheed Martin’s Joint Strike Fighter?
The F-35 was billed as a fighter jet that could do almost everything the U.S. military desired, serving the Air Force, Marine Corps and Navy – and even Britain’s Royal Air Force and Royal Navy – all in one aircraft design. It’s supposed to replace and improve upon several current – and aging – aircraft types with widely different missions. It’s marketed as a cost-effective, powerful multi-role fighter airplane significantly better than anything potential adversaries could build in the next two decades. But it’s turned out to be none of those things.
Officially begun in 2001, with roots extending back to the late 1980s, the F-35 program is nearly a decade behind schedule, and has failed to meet many of its original design requirements. It’s also become the most expensive defense program in world history, at around US$1.5 trillion before the fighter is phased out in 2070.
The unit cost per airplane, above $100 million, is roughly twice what was promised early on. Even after President Trump lambasted the cost of the program in February, the price per plane dropped just $7 million – less than 7 percent.
And yet, the U.S. is still throwing huge sums of money at the project. Essentially, the Pentagon has declared the F-35 “too big to fail.” As a retired member of the U.S. Air Force and current university professor of finance who has been involved in and studied military aviation and acquisitions, I find the F-35 to be one of the greatest boondoggles in recent military purchasing history.
Ik ben het volledig eens met de bevindingen eigenlijk.quote:Op donderdag 15 juni 2017 13:29 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
De rest van het artikel via de link.
quote:Op vrijdag 3 juli 2015 08:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://fightersweep.com/2548/f-35-v-f-16-article-garbage/
quote:Nederlandse eer voor Amerikaanse F-35-generaal
Luitenant-generaal Chris Bogdan is gisteren geëerd voor het werk dat hij heeft verricht als projectleider van het F-35-programma. Op de Nederlandse ambassade in Washington ontving hij het Ereteken voor Verdienste in Goud.
Bogdan onderkende het belang van de Nederlandse bijdrage en hield tegelijkertijd rekening met de politieke situatie in Nederland. Binnen deze complexiteit ondersteunde hij Nederland altijd ‘op uitmuntende wijze’. In een aantal gevallen steunde hij Nederland en andere internationale partners, terwijl dit niet direct het Amerikaanse belang diende.
Zijn betrokkenheid en loyaliteit waren symbolisch voor de uitstekende samenwerking tussen de Verenigde Staten, Nederland en de Nederlandse industrie.
Persoonlijke aandacht
Juist de manier waarop hij de Nederlandse industrie voortdurend betrok bij het programma wordt met name geroemd. Wanneer hij Nederland bezocht, maakte Bogdan altijd tijd vrij voor bezoeken aan de bedrijven die betrokken zijn bij het onderhoud en de productie van F-35-onderdelen. Hij bezocht Fokker meerdere keren, maar er was ook aandacht voor diverse andere bedrijven. Die persoonlijke aandacht werd gewaardeerd.
Buiten begaande paden
Tijdens die bezoeken daagde hij de industrie altijd uit om het beter te doen en buiten de begaande paden te denken. Tegelijkertijd sprak hij zijn grote waardering uit voor het geleverde werk. Zoals dat van Fokker Landing Gear bij het aanpassen van de landingshaak waarmee de C-variant van de F-35 op vliegdekschepen kan landen.
F-35-programma
Nederland stapte in 2002 als 1 van de 9 partners in het Joint Strike Fighter (JSF) programma met een bijdrage van 800 miljoen US dollar aan de System Development and Demonstration Phase. Het programma wordt geleid vanuit het F-35 Lightning II Joint Program Office. Aan het hoofd staat de Program Executive Officer. Bogdan vervulde deze functie van december 2012 tot mei 2017.
(Defensie)
quote:Syrian dogfight reveals F-35 stealth fighter may be toothless tiger]
THE shooting down of a Syrian fighter jet may have exposed a fatal flaw with Australia’s next generation aircraft, the F-35 Lightning II stealth fighter.
Details have begun to emerge about Sunday’s incident, which saw two US Navy F/A-18E Super Hornets engage a Syrian Su-22 fighter in the skies near the Islamic State capital of Raqqa.
It was the first time a US combat jet has shot down a manned aircraft since 1999.
But things did not go to plan.
According to the marketing and lobbying of manufacturers, modern US air-to-air missiles have a claimed ‘kill’ ratio of almost 100 per cent.
But one of the missiles fired at the Cold War veteran missed.
Noh zeg, stel je voor.quote:But one of the missiles fired at the Cold War veteran missed.
En de JSF heeft ook raketten. Die dus ook kunnen missen.quote:
Beter zonder raketten vliegen dan, weet je zeker dat je nooit mist.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de JSF heeft ook raketten. Die dus ook kunnen missen.
En zelfs daarvan is bekend dat ze missen. Daarom vaak een salvo van 2.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 15:07 schreef nietzman het volgende:
Wat de fuck heeft dat met de F35 te maken? Eerder met de Sidewinders.
Nee.quote:Op woensdag 28 juni 2017 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Zal deze gruwelijk dure dromedaris een nog grotere ellende dan de starfighter worden?
quote:Luchtmacht wil meer
DEN HAAG - De Koninklijke Luchtmacht wil de JSF-vloot stapsgewijs laten groeien naar ruim zestig toestellen. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als er zijn besteld.
De luchtmacht erkent dat er een groter aantal F-35’s op het wensenlijstje staat dat richting de formatietafel is gestuurd, maar wil het aantal niet bevestigen. „Het is logisch aan te geven dat er meer toestellen nodig zijn”, zegt een woordvoerder. Bronnen bij Defensie en in de defensie-industrie stellen dat het om 64 tot 68 stuks gaat.
De extra toestellen zouden gefaseerd over een langere periode moeten instromen. Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Het aantal van 68 F-35’s zou allesbehalve vreemd zijn, omdat de oorspronkelijk beoogde bestelling bij bouwer Lockheed Martin precies zoveel toestellen was. De luchtmacht zou er vier squadrons van kunnen vormen van zestien stuks. De rest is reserve of staat permanent in de VS voor opleidingen. Bij een recent werkbezoek van de defensiecommissie van de Tweede Kamer gaf plaatsvervangend commandant Fred Sotthewes van de Luchtstrijdkrachten aan minstens zestig F-35’s nodig te hebben.
In aanloop naar het besluit tot aanschaf van het nieuwe jachtvliegtuig werd jarenlang het plangetal van 85 gehanteerd. Later werd dat bijgesteld tot 68 en zelfs 56. Nog volop bezig met bezuinigen op Defensie, besloot het kabinet in 2013 het ’ambitieniveau’ voor de krijgsmacht te verlagen en er uiteindelijk maar 37 aan te schaffen. Het was een besluit dat na vijftien jaar en met hangen en wurgen tot stand was gekomen. Doordat de PvdA als coalitiepartij een hek om het budget had gezet, was een hoger aantal toestellen simpelweg politiek niet haalbaar.
Met toenemende zorgen over de veiligheid in Europa en groeiend besef dat we daar zelf voor moeten zorg dragen, ligt het voor de hand de ambities van de krijgsmacht weer op te schroeven. De vier formerende partijen willen de defensiebegroting verhogen.
Ons land heeft 61 F-16’s. Daarvan hadden er afgelopen jaar elf beschikbaar moeten zijn voor missies, maar dat waren er slechts zes. En na deelname aan de NAVO-surveillance boven de Baltische staten en bestrijding van terreurleger IS in Irak en Syrië is er geen enkele meer beschikbaar.
Missies
Het kabinet stelde bij de aanschaf van de F-35 dat er minstens vier toestellen beschikbaar moesten zijn voor missies. Maar het is zeer de vraag of dat lukt met een aantal van 37, zegt voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn. „Zeker als je daar toestellen in onderhoud en voor de opleiding in de VS vanaf haalt, zal het met 37 lastig worden aan onze internationale verplichtingen te voldoen.”
Voor de vervanging van de F-16 is 4,5 miljard euro gereserveerd, plus jaarlijks 270 miljoen euro om ze in de lucht te houden. Omdat F-35’s in Amerika worden gekocht en de dollarkoers hoog staat, is er momenteel een gat in het budget van 586 miljoen euro. Ook gezien de andere miljardeninvestering die bij Defensie staat te gebeuren - de vervanging van de onderzeeboten - is het zeer de vraag of de luchtmacht haar zin krijgt. Volgens berekeningen van partijen aan de formatietafel kunnen met de ophoging van het defensiebudget met 2 miljard euro beide investeringen worden gedaan: én onderzeeboten én meer JSF’s. Over twee jaar moeten de eerste JSF’s in Nederland zijn.
(Telegraaf)
dat zat er natuurlijk aan te komen omdat de geplande koop gewoon te klein isquote:
quote:Op donderdag 6 juli 2017 12:19 schreef Cobra4 het volgende:
Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Dat waren nog eens zinvolle bezuinigingen. NU mag je meer gaan uitgeven om hetzelfde wer te bereiken.quote:Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |