Best oud nieuws, Griekenland heeft al in november een RFI naar Lockheed Martin gestuurd. Ze willen die 20 F-35's dan wel voor nop, dmv zo'n military aid deal net als Israel heeft.quote:Op woensdag 8 februari 2017 21:53 schreef Pumatje het volgende:
http://www.ekathimerini.c(...)reek-air-force-fleet
Geniaal.
De F-35 is voor de grieken echt een No go. Wij betalen in principe die dingen en zitten er zelf met veel te weinig. Daar is gewoon geen geld voor en Griekenland's Navo verplichtingen mogen best wel even in de Ijskast en de Turken vallen Griekenland echt niet aan.quote:Op woensdag 8 februari 2017 23:54 schreef Radegast het volgende:
[..]
Best oud nieuws, Griekenland heeft al in november een RFI naar Lockheed Martin gestuurd. Ze willen die 20 F-35's dan wel voor nop, dmv zo'n military aid deal net als Israel heeft.
Beter cancelt Trump die order voor 100 jets van de Turken gewoon, stuk of twintig naar de Grieken, andere 80 gewoon naar USAF. Laat Erdo maar om Sukhoi's schooien bij Poetin.
Overigens zou ik graag zien dat die deal voor het upgraden van die F-16's onder druk van Europese partners sneuvelt, ze geven dat verkregen Europese belastinggeld maar hier uit ipv het naar de VS over te maken. Buy European!
Nice.quote:
quote:Contract voor testen F-35-motoren
Nederland gaat F-35 motoren niet alleen onderhouden, maar ook testen. Het is daarmee het eerste land buiten de VS dat de komst van een proefdraaiopstelling binnenhaalt. De testfaciliteit komt in 2019. Defensie en motorfabrikant Pratt & Whitney hebben de bouw van de infrastructuur en de levering van de benodigde apparatuur inmiddels contractueel vastgelegd in het Amerikaanse East-Hartford (Connecticut). Verder omvat de overeenkomst een reservedelenpakket en de benodigde trainingen.
(Vliegende Hollander)
Wat meer info: Luftwaffe will Kauf von F35-Jets prüfenquote:Op woensdag 17 mei 2017 16:29 schreef Radegast het volgende:
Duitsland wil met de Amerikanen praten over de F-35 (vervanging Tornado, 2025-2035 timeframe)
De rest van het artikel via de link.quote:What went wrong with the F-35, Lockheed Martin’s Joint Strike Fighter?
The F-35 was billed as a fighter jet that could do almost everything the U.S. military desired, serving the Air Force, Marine Corps and Navy – and even Britain’s Royal Air Force and Royal Navy – all in one aircraft design. It’s supposed to replace and improve upon several current – and aging – aircraft types with widely different missions. It’s marketed as a cost-effective, powerful multi-role fighter airplane significantly better than anything potential adversaries could build in the next two decades. But it’s turned out to be none of those things.
Officially begun in 2001, with roots extending back to the late 1980s, the F-35 program is nearly a decade behind schedule, and has failed to meet many of its original design requirements. It’s also become the most expensive defense program in world history, at around US$1.5 trillion before the fighter is phased out in 2070.
The unit cost per airplane, above $100 million, is roughly twice what was promised early on. Even after President Trump lambasted the cost of the program in February, the price per plane dropped just $7 million – less than 7 percent.
And yet, the U.S. is still throwing huge sums of money at the project. Essentially, the Pentagon has declared the F-35 “too big to fail.” As a retired member of the U.S. Air Force and current university professor of finance who has been involved in and studied military aviation and acquisitions, I find the F-35 to be one of the greatest boondoggles in recent military purchasing history.
Ik ben het volledig eens met de bevindingen eigenlijk.quote:Op donderdag 15 juni 2017 13:29 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
De rest van het artikel via de link.
quote:Op vrijdag 3 juli 2015 08:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
http://fightersweep.com/2548/f-35-v-f-16-article-garbage/
quote:Nederlandse eer voor Amerikaanse F-35-generaal
Luitenant-generaal Chris Bogdan is gisteren geëerd voor het werk dat hij heeft verricht als projectleider van het F-35-programma. Op de Nederlandse ambassade in Washington ontving hij het Ereteken voor Verdienste in Goud.
Bogdan onderkende het belang van de Nederlandse bijdrage en hield tegelijkertijd rekening met de politieke situatie in Nederland. Binnen deze complexiteit ondersteunde hij Nederland altijd ‘op uitmuntende wijze’. In een aantal gevallen steunde hij Nederland en andere internationale partners, terwijl dit niet direct het Amerikaanse belang diende.
Zijn betrokkenheid en loyaliteit waren symbolisch voor de uitstekende samenwerking tussen de Verenigde Staten, Nederland en de Nederlandse industrie.
Persoonlijke aandacht
Juist de manier waarop hij de Nederlandse industrie voortdurend betrok bij het programma wordt met name geroemd. Wanneer hij Nederland bezocht, maakte Bogdan altijd tijd vrij voor bezoeken aan de bedrijven die betrokken zijn bij het onderhoud en de productie van F-35-onderdelen. Hij bezocht Fokker meerdere keren, maar er was ook aandacht voor diverse andere bedrijven. Die persoonlijke aandacht werd gewaardeerd.
Buiten begaande paden
Tijdens die bezoeken daagde hij de industrie altijd uit om het beter te doen en buiten de begaande paden te denken. Tegelijkertijd sprak hij zijn grote waardering uit voor het geleverde werk. Zoals dat van Fokker Landing Gear bij het aanpassen van de landingshaak waarmee de C-variant van de F-35 op vliegdekschepen kan landen.
F-35-programma
Nederland stapte in 2002 als 1 van de 9 partners in het Joint Strike Fighter (JSF) programma met een bijdrage van 800 miljoen US dollar aan de System Development and Demonstration Phase. Het programma wordt geleid vanuit het F-35 Lightning II Joint Program Office. Aan het hoofd staat de Program Executive Officer. Bogdan vervulde deze functie van december 2012 tot mei 2017.
(Defensie)
quote:Syrian dogfight reveals F-35 stealth fighter may be toothless tiger]
THE shooting down of a Syrian fighter jet may have exposed a fatal flaw with Australia’s next generation aircraft, the F-35 Lightning II stealth fighter.
Details have begun to emerge about Sunday’s incident, which saw two US Navy F/A-18E Super Hornets engage a Syrian Su-22 fighter in the skies near the Islamic State capital of Raqqa.
It was the first time a US combat jet has shot down a manned aircraft since 1999.
But things did not go to plan.
According to the marketing and lobbying of manufacturers, modern US air-to-air missiles have a claimed ‘kill’ ratio of almost 100 per cent.
But one of the missiles fired at the Cold War veteran missed.
Noh zeg, stel je voor.quote:But one of the missiles fired at the Cold War veteran missed.
En de JSF heeft ook raketten. Die dus ook kunnen missen.quote:
Beter zonder raketten vliegen dan, weet je zeker dat je nooit mist.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de JSF heeft ook raketten. Die dus ook kunnen missen.
En zelfs daarvan is bekend dat ze missen. Daarom vaak een salvo van 2.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 15:07 schreef nietzman het volgende:
Wat de fuck heeft dat met de F35 te maken? Eerder met de Sidewinders.
Nee.quote:Op woensdag 28 juni 2017 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Zal deze gruwelijk dure dromedaris een nog grotere ellende dan de starfighter worden?
quote:Luchtmacht wil meer
DEN HAAG - De Koninklijke Luchtmacht wil de JSF-vloot stapsgewijs laten groeien naar ruim zestig toestellen. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als er zijn besteld.
De luchtmacht erkent dat er een groter aantal F-35’s op het wensenlijstje staat dat richting de formatietafel is gestuurd, maar wil het aantal niet bevestigen. „Het is logisch aan te geven dat er meer toestellen nodig zijn”, zegt een woordvoerder. Bronnen bij Defensie en in de defensie-industrie stellen dat het om 64 tot 68 stuks gaat.
De extra toestellen zouden gefaseerd over een langere periode moeten instromen. Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Het aantal van 68 F-35’s zou allesbehalve vreemd zijn, omdat de oorspronkelijk beoogde bestelling bij bouwer Lockheed Martin precies zoveel toestellen was. De luchtmacht zou er vier squadrons van kunnen vormen van zestien stuks. De rest is reserve of staat permanent in de VS voor opleidingen. Bij een recent werkbezoek van de defensiecommissie van de Tweede Kamer gaf plaatsvervangend commandant Fred Sotthewes van de Luchtstrijdkrachten aan minstens zestig F-35’s nodig te hebben.
In aanloop naar het besluit tot aanschaf van het nieuwe jachtvliegtuig werd jarenlang het plangetal van 85 gehanteerd. Later werd dat bijgesteld tot 68 en zelfs 56. Nog volop bezig met bezuinigen op Defensie, besloot het kabinet in 2013 het ’ambitieniveau’ voor de krijgsmacht te verlagen en er uiteindelijk maar 37 aan te schaffen. Het was een besluit dat na vijftien jaar en met hangen en wurgen tot stand was gekomen. Doordat de PvdA als coalitiepartij een hek om het budget had gezet, was een hoger aantal toestellen simpelweg politiek niet haalbaar.
Met toenemende zorgen over de veiligheid in Europa en groeiend besef dat we daar zelf voor moeten zorg dragen, ligt het voor de hand de ambities van de krijgsmacht weer op te schroeven. De vier formerende partijen willen de defensiebegroting verhogen.
Ons land heeft 61 F-16’s. Daarvan hadden er afgelopen jaar elf beschikbaar moeten zijn voor missies, maar dat waren er slechts zes. En na deelname aan de NAVO-surveillance boven de Baltische staten en bestrijding van terreurleger IS in Irak en Syrië is er geen enkele meer beschikbaar.
Missies
Het kabinet stelde bij de aanschaf van de F-35 dat er minstens vier toestellen beschikbaar moesten zijn voor missies. Maar het is zeer de vraag of dat lukt met een aantal van 37, zegt voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn. „Zeker als je daar toestellen in onderhoud en voor de opleiding in de VS vanaf haalt, zal het met 37 lastig worden aan onze internationale verplichtingen te voldoen.”
Voor de vervanging van de F-16 is 4,5 miljard euro gereserveerd, plus jaarlijks 270 miljoen euro om ze in de lucht te houden. Omdat F-35’s in Amerika worden gekocht en de dollarkoers hoog staat, is er momenteel een gat in het budget van 586 miljoen euro. Ook gezien de andere miljardeninvestering die bij Defensie staat te gebeuren - de vervanging van de onderzeeboten - is het zeer de vraag of de luchtmacht haar zin krijgt. Volgens berekeningen van partijen aan de formatietafel kunnen met de ophoging van het defensiebudget met 2 miljard euro beide investeringen worden gedaan: én onderzeeboten én meer JSF’s. Over twee jaar moeten de eerste JSF’s in Nederland zijn.
(Telegraaf)
dat zat er natuurlijk aan te komen omdat de geplande koop gewoon te klein isquote:
quote:Op donderdag 6 juli 2017 12:19 schreef Cobra4 het volgende:
Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Dat waren nog eens zinvolle bezuinigingen. NU mag je meer gaan uitgeven om hetzelfde wer te bereiken.quote:Voor de financiering ervan is de luchtmacht afhankelijk van extra geld dat tijdens de kabinetsformatie wordt vrijgemaakt voor Defensie. Volgens ingewijden wordt er gesproken over de ophoging van de defensiebegroting met zo’n 1,5 tot 2 miljard euro per jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |