100% ISis.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:42 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ze bestaan volgens Wikipedia al sinds 2003....
Maar het ruimt lekker op, ook onder de Nederlandse Syriëstrijders die zich bij ISIS hebben aangesloten.
(En trouwens? Waarom ISIS?Volgens mij heet 99% van alle kebabwinkels in Nederland Isis
)
Scherpquote:Op woensdag 18 juni 2014 20:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
100% ISis.
[ afbeelding ]
Het is inmiddels wel bewezen dat Westerse landen dergelijk ingrijpen niet moeten uitvoeren. Je helpt niemand en het kost veel levens en middelen. Een burgeroorlog ontstaat niet uit het niks, de aard van het conflict maakt het moeilijk op te lossen. Wat niet wil zeggen dat je elke burgeroorlog maar z'n beloop moet laten, het eindigt altijd in veel menselijk leed. Maar de keerzijde is dat het extreem hoge kosten heeft om een dergelijk conflict te neutraliseren, we praten over de inzet van een generatie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Lyrebird het volgende:
Lastig.
Ergens ben ik wel voor ingrijpen, want zo'n burgeroorlog kost enorm veel burgerslachtoffers. Van de andere kant zullen de Irakezen er zelf achter moeten komen dat Soennieten en Shiiten ook maar mensen zijn, en dat het weinig zin heeft om elkaar om te brengen. De kans is ook groot dat zo'n oorlog tot meer macht voor haatbaarden leidt.
Nu ja, ik vind niet dat we die poreuze grenzen moeten accepteren. Alhoewel ik niet de illusie heb dat grenzen strikt dicht of open kunnen is er nog veel winst te behalen met de inzet van meer middelen en nieuwe technologie.quote:Gegeven het feit dat Westerse landen geen oorlogen meer willen winnen, omdat ze voor 20e eeuwse taktieken en technologie kiezen (terwijl de technologie er wel degelijk is om een oorlog te winnen - je maakt mij niet wijs dat als je een wafer stepper kunt maken, dat je dan geen systeem in elkaar kunt zetten dat vriend van vijand kan onderscheiden en af kan slachten), is het misschien beter om de Iraki's het vuile werk zelf op te laten knappen.
Van de andere kant weet je dan ook dat je met poreuze Europese grenzen het geweld op den duur gaat importeren. Dat moet je dan maar voor lief nemen.
Het ISIS wordt nu groter gemaakt dan het werkelijk is. Een normaal leger zou niet veel moeite met ze hebben, maar Irak heeft geen normaal leger.quote:Op donderdag 19 juni 2014 09:04 schreef waht het volgende:
De beproefde vuistregel is: kort en hard ingrijpen als eigen belangen worden bedreigd.
Dus zouden ISIS-strijders Bagdad naderen, en dat is bijvoorbeeld niet in het belang van de VS, is het tijd om deze lieden te stoppen. Vervolgens betekent het niet dat dit door Amerikanen gedaan moet worden, als iemand anders het wil/kan doen is het dubbel winst.
Dat kan werken (denk WO2, Korea, Joegoslavie). Maar dan moet je het ook wel echt willen, en niet halverwege opgeven.quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:12 schreef MrsGreen het volgende:
Ja goed idee, vrede brengen met nog meer geweld
Laat die lui dat probleem lekker zelf oplossen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan werken (denk WO2, Korea, Joegoslavie). Maar dan moet je het ook wel echt willen, en niet halverwege opgeven.
Als in een gebied alle levensvormen zijn uitgeroeid, dan heerst er vrede. Dus op zich kan het werken.quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:12 schreef MrsGreen het volgende:
Het kan inderdaad, maar de uitgangssituatie is wel belangrijk natuurlijk. WO2 had weinig van doen met een burgeroorlog en de Korea oorlog ook niet echt. Joegoslavië was wel een burgeroorlog, maar wel eentje met vrij helder afgebakende groepen met elk een grofweg gegroepeerd leefgebied. Dat zorgt ervoor dat een oplossing in de vorm van een splitsing grofweg werkbaar is. Het waren dan ook meer onafhankelijkheidsoorlogen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan werken (denk WO2, Korea, Joegoslavie). Maar dan moet je het ook wel echt willen, en niet halverwege opgeven.
Net zo vervelend als dat de pro-soenitische regering van saddam Husein omver geworpen werd door een buitenlandse invasie?quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Naar mijn idee zou het bijzonder vervelend zijn als de Iraakse regering omver geworpen wordt door de ISIS.
Ik hoop niemand meer. Dat deel van de Bush-doctrine is alvast de grootste mislukking van de eeuw. Ik stond destijds ook niet rouwig tegenover het verwijderen van Hoessein maar wist erg weinig over Irak of het MO in het algemeen. Kennelijk was dat net zo weinig als de Bush administratie.quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
(en nee, ik geloof niet zo sterk in de hemelstormerij van 'het brengen van democratie naar die landen')
Veel verder dan een 3500 km is het niet. Ellende daar kan redelijk eenvoudig doorslaan naar Europa. Dat maar afwachten kan een keuze zijn maar is niet zonder risico's.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:28 schreef raptorix het volgende:
Ik zie geen enkel punt waarom wij 15000 kilometer verderop een probleem moeten oplossen, laat ze het zelf fixen.
Zoals experts al hebben aangegeven, ISIS is ook onder moslims gehaat, deze experts hebben ook aangegeven dat ze niet in staat zullen zijn heel Irak in te nemen, laat staan op te rukken richting europa. Daarnaast zullen ze echt niet door Turkije heen komen.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel verder dan een 3500 km is het niet. Ellende daar kan redelijk eenvoudig doorslaan naar Europa. Dat maar afwachten kan een keuze zijn maar is niet zonder risico's.
Punt is niet alleen ISIS maar de gehele stabiliteit in die regio. Loopt dat verkeer dan kan dat wel degelijk invloed hebben.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals experts al hebben aangegeven, ISIS is ook onder moslims gehaat, deze experts hebben ook aangegeven dat ze niet in staat zullen zijn heel Irak in te nemen, laat staan op te rukken richting europa. Daarnaast zullen ze echt niet door Turkije heen komen.
Met die logica kun je het goedpraten om overal politieagentje te spelen. Elk conflict waar ook ter wereld heeft het risico uit te de hand te lopen en kan een negatieve invloed hier hebben en kan dus worden uitgelegd als verdediging van landsbelang.quote:Op donderdag 19 juni 2014 16:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Punt is niet alleen ISIS maar de gehele stabiliteit in die regio. Loopt dat verkeer dan kan dat wel degelijk invloed hebben.
Makkelijk roepen natuurlijk. Vind je het echt een goed idee de andere kant uit te kijken als een land wordt overgenomen door een groep levensgevaarlijke mensen?quote:Op donderdag 19 juni 2014 12:12 schreef MrsGreen het volgende:
Dat was een zeer slecht idee natuurlijk. Maar ik denk dat dit tot de nazorg behoort. De prille relatieve stabiliteit van een regering zouden we moeten koesteren om het land niet verder te laten afglijden in een poel van ongecontroleerde terreur.quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Net zo vervelend als dat de pro-soenitische regering van saddam Husein omver geworpen werd door een buitenlandse invasie?
Ik ben het eens dat we geen grondtroepen moeten sturen of een invasie moeten plannen. Maar de nodige steun om de zittende regering in het zadel te houden vind ik wel wenselijk.quote:Sowieso denk ik dat het westen erg terughoudend moet zijn om zelf troepen of vechteenheden naar zulke landen te sturen... met onduidelijkheid welke partijen ze dan bereid zijn te steunen enw elke als de 'vijand' gelden.
Wat dat betreft geloof ik toch ind e Weinberger doctrine dat militaire inzetten gebaseerd moeten zijn op een 'quick-in-and-quick-out', met duidelijk snel bereikbare militaire doelen en ook een direkt strategisch voordeel dat er voor buitenlandse machten te behalen moet zijn (en nee, ik geloof niet zo sterk in de hemelstormerij van 'het brengen van democratie naar die landen')
Omdat een land dat in handen is van een terreurgroep als ISIS een potentieel gevaar vormt. Bijvoorbeeld en broeinest van terroristen. En in een gebied dat economisch zeer gevoelig is.quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:28 schreef raptorix het volgende:
Ik zie geen enkel punt waarom wij 15000 kilometer verderop een probleem moeten oplossen, laat ze het zelf fixen.
Volgens mij hoef je je pas zorgen te maken als ze Pakistan dreigen in te nemen. Daar hebben ze immers kernwapens. Binnen Irak is er al niet zo gek veel invloed te verliezen, daar grote delen van het land de-facto al onder zelfbestuur van stammen vallen. Enkel de steden. Maar daar hoef je in het westen niet zo veel last van te hebben geloof ik.quote:Op donderdag 19 juni 2014 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat een land dat in handen is van een terreurgroep als ISIS een potentieel gevaar vormt. Bijvoorbeeld en broeinest van terroristen. En in een gebied dat economisch zeer gevoelig is.
Er zitten aardig wat oliebronnen om eens wat te noemen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 00:03 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je je pas zorgen te maken als ze Pakistan dreigen in te nemen. Daar hebben ze immers kernwapens. Binnen Irak is er al niet zo gek veel invloed te verliezen, daar grote delen van het land de-facto al onder zelfbestuur van stammen vallen. Enkel de steden. Maar daar hoef je in het westen niet zo veel last van te hebben geloof ik.
Waar ze niets aan hebben als het niet verkocht wordt.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 00:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zitten aardig wat oliebronnen om eens wat te noemen.
En ook het beschermen van erfgoed lijkt me wat waard.
Vergis je niet, Irak ligt bovenop een enorme bel olie die duizenden miljarden dollars waard is. Vandaar ook dat ik indertijd ook voor regime change heb gepleit, omdat je de VN niet kunt vertrouwen met een olieembargo.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 00:11 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Waar ze niets aan hebben als het niet verkocht wordt.
Bovendien is het aandeel van Irak in de wereldwijde olieproductie te verwaarlozen. Saudi Arabië, de Verenigde Staten, Rusland, Canada, VAE, en Iran produceren momenteel allen meer olie. We merken dus hooguit een lichte stijging in de prijs, (maar volgens mij niet zwaarder dan indien de OPEC zelf besluit een quota te handhaven), terwijl de Irakese economie bijna volledig afhankelijk is van de petroleum export. Ze zouden dan dus vooral de eigen economie om zeep helpen.
En dat velen richting Europa vluchten. De EU staat er bij en kijkt er naar. Zoals altijd.quote:Op donderdag 19 juni 2014 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat een land dat in handen is van een terreurgroep als ISIS een potentieel gevaar vormt. Bijvoorbeeld en broeinest van terroristen. En in een gebied dat economisch zeer gevoelig is.
terroristische groeperingen komen vooral op in landen waar ze juist géén macht hebben, maar bv een regering die bepaalde bevolkingsgroepen sterk onderdrukt.quote:Op donderdag 19 juni 2014 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hmm, ik twijfel. Ze mengen zich er natuurlijk hierdoor wel in. Misschien wel omdat het onvermijdelijk is omdat er teveel Amerikaanse belangen zijn in die regio maar dat ze zich afzijdig houden en niet deelnemen aan een strijd in Irak is natuurlijk een wassen neus hiermee.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Obama doet een verstandige keuze denk ik
http://www.elsevier.nl/Bu(...)r-van-ISIS-1545452W/
Welk terrorisme hebben we precies last van?quote:Op donderdag 19 juni 2014 20:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het kan bijvoorbeeld de oliewinning bedreigen of de veiligheid vsn mensen die naar de regio gaan. Maar het zou ook stimuleren kunnen werken voor allerlei vormen van terrorisme die worden geexporteerd.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 10:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Welk terrorisme hebben we precies last van?
Ik ben redelijk expert op gebied van terrorisme, dus leg het me uit.
Waarom zou ISIS dat willen dan?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:37 schreef robin007bond het volgende:
Westers ingrijpen is toch juist wat ISIS wil? Lijkt me ook weer akelig om daar eigenlijk "gehoor" aan te geven.
Ik zou het ook behoorlijk verneukeratief vinden als de burgers in armoe leeft en een corrupte overheid de olie goedkoop doorverkoopt aan het westen, dan noem ik geen terrorisme maar verzet.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het kan bijvoorbeeld de oliewinning bedreigen of de veiligheid vsn mensen die naar de regio gaan. Maar het zou ook stimuleren kunnen werken voor allerlei vormen van terrorisme die worden geexporteerd.
Omdat chaos in hun voordeel is, kijk maar naar de arabische revolutie, het zijn juist dat soort groeperingen die de macht grijpen.quote:
Probleem is dat moslims ten onzent 99% soenni is en zich verwant voelen aan ISIS' strevingen. Laten we zeggen dat ze er nogal dubbel instaan. Ze handhaven onverkort het credo Islam = vrede, echter begrijpen de strevingen van ISIS in hun strijd tegen de vermaledijde Sj'i regering van Maliki ook (Sj'i zijn voor hen wat voor de doordesemde christenen de Joden waren) en waar gehakt wordt vallen spaanders, of wel men kan geen omelet maken zonder een eitje te breken. Daarbij voor vooral jongeren bestaat natuurlijk de totalitaire verleiding van dit soort bewegingen uiteraard...quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel verder dan een 3500 km is het niet. Ellende daar kan redelijk eenvoudig doorslaan naar Europa. Dat maar afwachten kan een keuze zijn maar is niet zonder risico's.
Zorg voor een brute dictator, type Khadaffi of Hussein, toen die daar zaten waren er weinig problemen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:48 schreef zarGon het volgende:
Dit soort tumors moet je meteen aanpakken en met wortel en tak uitroeien.
Maar dan wel op de juiste manier met volle support van iedereen. Verenigd en hard ertegenaan. Alleen, hoe wikkel je het af? ...
Ja man, het is maar wat je 'weinig problemen' noemt.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zorg voor een brute dictator, type Khadaffi of Hussein, toen die daar zaten waren er weinig problemen.
Dit is prima. Maximale effectiviteit en minimale kosten.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet hun uiteindelijk doel: het stichten van een eigen staat. Mogelijk zien ze het als middel naar dat doel maar hoe precies kan ik niet direct plaatsen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:37 schreef robin007bond het volgende:
Westers ingrijpen is toch juist wat ISIS wil? Lijkt me ook weer akelig om daar eigenlijk "gehoor" aan te geven.
Het is niet ideaal, maar sommige zaken moeten gewoon een natuurlijk verloop hebben, Marokko is daar bijvoorbeeld een voorbeeld van.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 11:58 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ja man, het is maar wat je 'weinig problemen' noemt.
Het zou duidelijk moeten zijn dat je 30/50 jaar achterstand niet wegwerkt binnen enkele jaren. Om dan maar een dictator als de beste optie te zien....
Ja, een ware bloeddorstige brute dictator heerst daar.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 12:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is niet ideaal, maar sommige zaken moeten gewoon een natuurlijk verloop hebben, Marokko is daar bijvoorbeeld een voorbeeld van.
Jammer dat Obama datzelfde 'democratie-werkt-altijd-dogma' aanhangt dat een bij verkiezingen door een meerderheid van de stemmers gekozen heerser gelijk al de beste is...quote:Op vrijdag 20 juni 2014 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Ik begrijp wel dat de regering Maliki verre van ideaal is. Maar zo op korte termijn denk ik niet dat we om ingrijpen heen kunnen. Of vind het dat het beter is dat een volstrek onberekenbare groep als ISIS de macht krijgt ipv de huidige regering, waar je nog wel enige invloed op hebt?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Jammer dat Obama datzelfde 'democratie-werkt-altijd-dogma' aanhangt dat een bij verkiezingen door een meerderheid van de stemmers gekozen heerser gelijk al de beste is...
vreemd genoeg was dat enkel in Egypte niet zo met Mursi en de moslimbroeders, die duidelijk de sterkste organisatie hadden, de meeste van hun achterban konden mobiliseren maar ook verder duidelijk de meeste stemmen binnenhaalden in eigenlijk de eerlijkste verkiezingen in egypte ooit.
De werkelijk is natuurlijk ook zo dat bv een zeer arme, maar bevolkingsrijke groep die zich redelijk efficient via raciale lijnen kan organiseren, bv doordat er eerder weinig democratische traditie is en binnen deze bevolkingsgroep zelf geen opposerende krachten bestaan (wat bv bij de soennieten sterker is dan de sjiieten) het makkelijk kan ontstaan dat deze veruit de meeste stemmen binnenhalen...
Terwijl een andere bevolkingsgroep geen grote meerderheid kan winnen, welke bestaat uit sterker verschillende stammen, niet één partij heeft die alle groeps-belangen vertegenwoordigt, maar ook binnen die groep zelf meer fragmentarisatie in verschillende 'partij-gebaseerde stromingen', wat juist vaak en teken is van democratische traditie.
Helaas krijg je het effect dat de bevolkingsgroep met de 'minste' vrije democratische traditie dan makkelijk de macht kan grijpen en deze veelal ingenomen worden door autocratische machtssystemen die zich boven kritiek stellen en minder oppositie gewend zijn toe te laten..
Juist meer democratische machten hebben een 'nadeel' dat deze makkelijker 'buigen' en minder snel grote meerderheden achter zich verzamelen kunnen door een veel sterke gefragmentariseerd politiek landschap..
Helaas is dat is in Irak en de regering maliki het geval, die ook bewust na het terugtrekken van de amerikanen een sjiietische machtsbasis is gaan consolideren en zelf ook daarbij actief geweld aanjaagt tegen soennieten door sjiietische milities, welke van wapens voorzien worden.
De soennieten hebben het probleem van een minder gecentraliseerde politieke machtsbasis, kennen meer opposerende fracties .. en daarin is het nu bv een groep als ISIS die zelf ook gebruik maakt van het ontbreken van een 'democratisch' machtsmiddel voor de soennieten om hun belangen te beschermen, en die zelf als antwoord een autocratische machtsstaat proberen te stichtten op basis van een fundamantalistisch religieus-ideologisch principe..
maar ISIS kan enkel macht winnen, zolang de soennieten geen andere machtsmiddel hebben om zich te beschermen tegen sjiietische onderdrukking.
Maar wat als ISIS het zou lukken Irak over te nemen. Zou je dat een betere optie vinden?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:05 schreef RM-rf het volgende:
Wat je niet lijkt te beseffen is dat ISIS nog altijd een redelijk kleine randgroepering is, die hooguit erg succesvol in de media tot een 'hype' gemaakt is...
ondanks dat zelfs nu in Irak dagelijks meer doden vallen door niet aan ISIS gerelateerd geweld, reageert de politiek alsof ISIS op het punt staat de macht over te nemen en het westen binnen te vallen...
En alsof het het enige probleem van Irak is en alsof dat probleem te 'isoleren' is, wat helaas niet het geval is.
en dan gelijk gaan roepen met een "We moeten onmiddellijk wat eraan doen". Iets dat vooral vergelijkbaar uitgangspunt is als in die gevallen uit het verleden waarvan we nu achteraf zeggen: "goh, daar heeft ingrijpen door het westen eigenlijk precies het omgekeerde gebracht, dan dat we eigenlijk wilden doen, maar we bedoelden het eigenlijk goed...".
Ook nu zal overhaast ingrijpen wegens een 'angst' om een onduidelijk 'gevaar' dat in de media verspreid wordt, vermoedelijk eerder negatievere gevolgen hebben. En juist op de lange termijn tot een nog onduidelijkere amchtsverhouding leidden... bv een veel sterkere machtspositie vand e autocratische sjiieten machthebber die meer naar Iran neigen en de Iraanse invloed op Irak vooral vergroten willen.
ISIS kan Irak helemaal niet overnemen en zal dat ook zeker niet willen...quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar wat als ISIS het zou lukken Irak over te nemen. Zou je dat een betere optie vinden?
In Maleisie en Oman heeft dat Britse ingrijpen wel een effect gehad.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat denk je te bereiken met ingrijpen? in Soedan begonnen de Britten met ingrijpen in 1884, nu 130 jaar later is het daar nog steeds een zooitje.
Dat zou vanuit westers perspectief op anticiperende noodweer neerkomen. Ik weet niet of dat nou de beste manier van politiek voeren is. Bovendien hebben de sjiitische landen in die regio veel meer baat bij het voorkomen van die situatie dan westerse landen. Laat Iran het daarom maar opknappenquote:Op vrijdag 20 juni 2014 05:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vergis je niet, Irak ligt bovenop een enorme bel olie die duizenden miljarden dollars waard is. Vandaar ook dat ik indertijd ook voor regime change heb gepleit, omdat je de VN niet kunt vertrouwen met een olieembargo.
Als je met een dwingende hand een tweede Noorwegen aan de Eufraat (ligt de Eufraat in Irak) kunt creeren, dan moet je dat vooral doen, want dan worden die oliedollars nog nuttig besteed. Maar als dat geld wordt gebruikt om haat te exporteren, dan kun je vraagtekens zetten of wegkijken wel de beste oplossing is.
Natuurlijk kan dat, maar die dwingende hand moet van buitenaf komen.
interssante vergelijkingquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat denk je te bereiken met ingrijpen? in Soedan begonnen de Britten met ingrijpen in 1884, nu 130 jaar later is het daar nog steeds een zooitje.
Het is eerder een toevalligheid dat het aan een NAVO-land grenst. Geen doel op zichzelf.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:36 schreef Disana het volgende:
Het uiteindelijke doel is het stichten van een kalifaat dat aan een NAVO-land grenst. Daarom moeten we volgens een expert op de radio dus wel ingrijpen. Roepen we dit geen halt toe, dan zullen terreuraanslagen in het westen verder toenemen omdat trainingskampen direct aan de grens zullen liggen. Bovendien zullen we te maken krijgen met een ongekend groot aantal vluchtelingen.
Ik heb een andere expert aan het woord gehoord die zegt dat het wel een doel op zichzelf is westerse grondtroepen naar het gebied te lokken omdat het niet lukt deze op diens eigen terrein aan te vallen.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is eerder een toevalligheid dat het aan een NAVO-land grenst. Geen doel op zichzelf.
Uiteindelijk moet je elk land z'n eigen geschiedenis gunnen, en ja elke geschiedenis kent bloedvergieten. Dat wij hier niets van willen weten doet niets af aan dit historische feit.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Maleisie en Oman heeft dat Britse ingrijpen wel een effect gehad.
Je kunt het nog harder spelen: bijna overal waar de Britten wat langer hebben gezeten, en een fatsoenlijke rechtstaat hebben opgetuigd, profiteert men van die infrastructuur. Terugkijkend was het niet zo'n doordachte zet om kolonieen zo snel op te geven. Plaatselijke bevolkingen hebben daar bar weinig aan gehad, omdat macht van de kolonisator werd overgeheveld aan bandieten.
Suriname komt er nu na meer dan 30 jaar zelfstandigheid (door een hoge bauxietprijs) langzaam bovenop, maar hoe veel sneller was het daar beter gegaan met verlicht Nederlands bestuur, ipv Bouterse?
Heb ik ook gehoord op radio1, is wel scary als dit waar is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:36 schreef Disana het volgende:
Het uiteindelijke doel is het stichten van een kalifaat dat aan een NAVO-land grenst. Daarom moeten we volgens een expert op de radio dus wel ingrijpen. Roepen we dit geen halt toe, dan zullen terreuraanslagen in het westen verder toenemen omdat trainingskampen direct aan de grens zullen liggen. Bovendien zullen we te maken krijgen met een ongekend groot aantal vluchtelingen.
Voorts zei deze expert dat Bush Irak nooit had moeten destabiliseren, en Obama daarna nooit de Amerikaanse troepen terug had moeten trekken. Er is een machtsvacuum ontstaan waarin eerst Al Qaide en nu ISIS een bodem vonden.
Zou best eens kunnen zijn dat de ideologen van ISIS (wie zijn dat trouwens?) Huntingtons Clash of Civilizations ook hebben gelezen en dan is dat helemaal niet zo toevallig, maar een uitstekende springplank om het Westen te bereiken, en het wereldkalifaat in te stellen, dit aangevuld met de nuttige Syrië-gangers.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is eerder een toevalligheid dat het aan een NAVO-land grenst. Geen doel op zichzelf.
Klopt, het was op Radio 1. Ik onthoud helaas zelden namen. Mij lijkt het overigens aannemelijk, die clubjes zijn wel barbaars maar onderhand wel door de wol geverfd in taktieken.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb ik ook gehoord op radio1, is wel scary als dit waar is.
Huntingtons Clash of Civilization ziet daar niet op toe. Ingevolge de boundaries van Huntington zou dit een 'innerlijke' strijd zijn. Sowieso speelt het Westen tot nu toe een marginale rol in de visie van ISIS. Het feit dat deze gang van zaken nu precies daar speelt heeft dan ook niets te maken met de geografische positie ten aanzien van het Westen (hoewel het Westen dit graag zo ziet, zodat men het een bedreiging kan noemen etc. etc.). Het heeft daarentegen alles te maken met de anarchie in zowel Syrie en Irak die zijn ontstaan na de burgeroorlog / irakoorlog. Los daarvan, sinds wanneer hanteerde Huntington de NAVO-grenzen?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 02:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zou best eens kunnen zijn dat de ideologen van ISIS (wie zijn dat trouwens?) Huntingtons Clash of Civilizations ook hebben gelezen en dan is dat helemaal niet zo toevallig, maar een uitstekende springplank om het Westen te bereiken, en het wereldkalifaat in te stellen, dit aangevuld met de nuttige Syrië-gangers.
Tja, indonesie is niet gedekolonialiseerd maar van kolonisator veranderd, Het is tegenwoordig een kolonie van Java.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Maleisie en Oman heeft dat Britse ingrijpen wel een effect gehad.
Je kunt het nog harder spelen: bijna overal waar de Britten wat langer hebben gezeten, en een fatsoenlijke rechtstaat hebben opgetuigd, profiteert men van die infrastructuur. Terugkijkend was het niet zo'n doordachte zet om kolonieen zo snel op te geven. Plaatselijke bevolkingen hebben daar bar weinig aan gehad, omdat macht van de kolonisator werd overgeheveld aan bandieten.
Suriname komt er nu na meer dan 30 jaar zelfstandigheid (door een hoge bauxietprijs) langzaam bovenop, maar hoe veel sneller was het daar beter gegaan met verlicht Nederlands bestuur, ipv Bouterse?
rot een eind op met je misleidende disinfo.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Isis is ontstaan omdat Westers (vooral de US) buitenlands beleid nogal wat weerstand oproept in het buitenland. Zoals het binnenvallen van Irak waar toen geen WMD's waren en het niet ingrijpen in Syrië toen er nog door burgers werd gedemonstreerd en er nog geen radicale elementen actief waren.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 10:23 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
rot een eind op met je misleidende disinfo.
Doe even normaalquote:Op zaterdag 21 juni 2014 10:23 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
rot een eind op met je misleidende disinfo.
Ook niet als het andersom zou zijn?quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:28 schreef raptorix het volgende:
Nee onwaarheden op dit onderwerp posten is normaal, duidelijk weer hoor.quote:
Als je vind dat het iet klopt kun je dat ook in normale woorden verkondigenquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:59 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nee onwaarheden op dit onderwerp posten is normaal, duidelijk weer hoor.
Hoe heeft Rusland belang bij destabilisatie in Irak?quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het ISIS wordt nu groter gemaakt dan het werkelijk is. Een normaal leger zou niet veel moeite met ze hebben, maar Irak heeft geen normaal leger.
En daar zit 'm de kneep.
Irak heeft belang bij stabiliteit, maar Iran, de Saudi's en de Russen hebben juist belang bij destabilisatie. De Amerikanen zal het verder worst wezen, totdat de kiezer weer wat anders wil.
Vanwege die destabilisatie, en het feit dat Irak nog steeds een stammenland is (met bijbehorende "wie heeft de grootste snor"-cultuur) is het er een grote corrupte teringzooi, en soldaten zullen niet veel vechten als ze afhankelijk zijn van corruptie. Het is gemakkelijker om weg te lopen. Dat verklaart MI de opmars van ISIS.
Afijn - met wat poen en daadkracht zou de VS die klus kunnen klaren (de CIA heeft wel vaker een verdeel en heers politiek uitgevoerd), maar de poen is er niet, en de daadkracht al helemaal niet. Binnen de EU zijn ze volgens mij te dom om te poepen, dus daar hoef je het ook niet van te verwachten.
Laten uitzieken die hap.
Het leger in Irak kan ISIS binnen een dag en een nacht van de aardbodem wegvegen. De oorlog daar draait niet om slagkracht maar om een interne machtsstrijd. Een optreden van Amerika of wie dan ook zou dan enorm hard backfiren.quote:Op zondag 22 juni 2014 01:19 schreef Sobieski het volgende:
Zeer onverstandig dat Obama - ondanks vele waarschuwingen - soldaten uit Irak heeft teruggetrokken. Het hele opbouwproject is hierdoor mislukt. Het leger was en is nog steeds niet zelfstandig, vandaar dat hij nu besloten heeft toch weer driehonderd troepen te sturen. Het is al met al een grove fout geweest die duizenden burgers het leven heeft gekost.
Natuurlijk is het moeilijk om zo'n land te verbeteren. Het enige medicijn is dan ook een snelle secularisering die de islam daar het nakijken geeft. Helaas duurt dat nog een flinke tijd.
De visie van ISIS, wat is die überhaupt dan?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 08:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Huntingtons Clash of Civilization ziet daar niet op toe. Ingevolge de boundaries van Huntington zou dit een 'innerlijke' strijd zijn. Sowieso speelt het Westen tot nu toe een marginale rol in de visie van ISIS. Het feit dat deze gang van zaken nu precies daar speelt heeft dan ook niets te maken met de geografische positie ten aanzien van het Westen (hoewel het Westen dit graag zo ziet, zodat men het een bedreiging kan noemen etc. etc.). Het heeft daarentegen alles te maken met de anarchie in zowel Syrie en Irak die zijn ontstaan na de burgeroorlog / irakoorlog. Los daarvan, sinds wanneer hanteerde Huntington de NAVO-grenzen?
Terreurgroep? Is het niet gewoon een verzetsbeweging?quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Wat vinden we hier. Moet er ingegrepen worden en de Iraakse troepen worden gesteund tegen deze terreurgroep?
Hoe hardleers kun je zijn?quote:Naar mijn idee zou het bijzonder vervelend zijn als de Iraakse regering omver geworpen wordt door de ISIS. En verder lijkt me die groep ook niet zo heel lastig te bestrijden met moderne wapens. Wat mij betreft sturen ze vliegtuigen richting Irak om die ISIS lui vanuit de lucht terug hun hol in te jagen.
Het doel van ISIS is een kalifaat stichten, de rol van het Westen is in het geheel maar een kleine bijzaak voor hen. Het Midden-Oosten is altijd al betwist gebied geweest, vol met verschillende soorten geloofsgroepen en volkeren. Dat maakt het stichten van een natiestaat een stuk moeilijker. Dezelfde problemen zie je ook in een deel van Afrika. Sowieso geldt dat de voormalige leiders, zoals een Saddam - weinig gedaan hebben aan nationbuilding - het creëren van enige mate van eenheid en identiteit binnen de samenleving.quote:Op zondag 22 juni 2014 10:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De visie van ISIS, wat is die überhaupt dan?
Overigens een interessante observatie maakte jij, geloof ik, mensen in het M-O hangen hun identiteit niet zozeer op aan het land waarin ze wonen en de taal die ze spreken (ze spreken min of meer allen dezelfde taal immers) maar aan de religie die ze belijden, behalve de Turken dan, die dankzij Atatürk een natiestaat werden.
Haal ze naar Nederland...maak de 2.000.000 vol. Dat moet je wel lukken Hexagon en je Nederlandse politieke carrière is voor de rest van je leven ingekocht.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien in Irak en Syrie deze terreurgroep ineens uit de hoge hoed is gekomen en een machtsovername ambieert.
http://www.volkskrant.nl/(...)strijd-om-Irak.dhtml
http://www.volkskrant.nl/(...)ranaten-vallen.dhtml
http://www.volkskrant.nl/(...)pte-USB-sticks.dhtml
Wat vinden we hier. Moet er ingegrepen worden en de Iraakse troepen worden gesteund tegen deze terreurgroep? Gezien de ISIS een zeer gevaarlijke groep is.
Naar mijn idee zou het bijzonder vervelend zijn als de Iraakse regering omver geworpen wordt door de ISIS. En verder lijkt me die groep ook niet zo heel lastig te bestrijden met moderne wapens. Wat mij betreft sturen ze vliegtuigen richting Irak om die ISIS lui vanuit de lucht terug hun hol in te jagen.
Olie, en de olieprijs. Zo lang het daar een rommeltje blijft, kan de olie niet op grote schaal geexporteerd worden, waardoor de prijs hoog blijft, wat gunstig is voor Rusland.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:36 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Hoe heeft Rusland belang bij destabilisatie in Irak?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |