Ik ook. Mensen die langdurig niet hebben gelopen moeten eerst spieren trainen voordat ze überhaupt een beetje kunnen schuifelen. En dat geldt al voor mensen zonder spierdystrofie.quote:
Met zo'n instelling zal er nooit een wonder mogelijk zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ook. Mensen die langdurig niet hebben gelopen moeten eerst spieren trainen voordat ze überhaupt een beetje kunnen schuifelen. En dat geldt al voor mensen zonder spierdystrofie.
Mwah, beelden zoals conversie en/of dystrofie zijn vaak een beetje fishy, de meeste artsen hebben er niet zo veel mee en ze weten ook vaak niet zo goed wat ze ermee moeten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:29 schreef Jovatov het volgende:
Ik ben erg benieuwd of er een follow-up komt met artsen. Zoals je het zo ziet lijkt het mij oprecht en echt.
Maar ik denk altijd: als God echt genezen heeft dan zullen dokters dat ook zeggen, dus laat die er maar eerst naar kijken.
Precies. Kijk naar mensen die lang in de ruimte zijn geweest. Die kunnen amper lopen als ze terugkomen op aarde.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:12 schreef Molurus het volgende:
Ik ook. Mensen die langdurig niet hebben gelopen moeten eerst spieren trainen voordat ze überhaupt een beetje kunnen schuifelen. En dat geldt al voor mensen zonder spierdystrofie.
Die kunnen toch in elk geval bevestigen dat patiënt genezen is. Waardoor mag de arts dan worst wezen, maar in dit geval lijkt het mij dan logisch om daar God (of dan in elk geval het gebed als placebo) als verklaring te geven.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Mwah, met dit soort patiënten hebben de meeste artsen niet zo veel, dus ze zijn al lang blij als zo'n patiënt weer loopt
Waardoor het komt zal zo'n arts worst wezen
Het is niet de vraag of 'ie genezen is (want je ziet dat 'ie loopt, dus is 'ie genezen), maar eerder wat 'ie daarvoor nou eigenlijk had.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:35 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Die kunnen toch in elk geval bevestigen dat patiënt genezen is. Waardoor mag de arts dan worst wezen, maar in dit geval lijkt het mij dan logisch om daar God (of dan in elk geval het gebed als placebo) als verklaring te geven.
Een arts die God als verklaring geeft, hoef ik niet naartoe. Een goede arts zou zeggen: "Ik heb geen idee waarom hij nu kan lopen. Ik kan er geen wetenschappelijk antwoord op geven. Als iemand wil zeggen dat het het werk van God is, dan mag hij dat doen. Ik wil daar niet in meegaan."quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:35 schreef Jovatov het volgende:
Die kunnen toch in elk geval bevestigen dat patiënt genezen is. Waardoor mag de arts dan worst wezen, maar in dit geval lijkt het mij dan logisch om daar God (of dan in elk geval het gebed als placebo) als verklaring te geven.
Zeggen dat het God's werk is, is een kwestie van geloof denk ik. Wetenschappelijk is zo'n wonder niet te verklaren. Daar is het nu juist een wonder voor. Dus in zoverre ben ik het met je eens dat een dokter dat zou moeten zeggen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:40 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Een arts die God als verklaring geeft, hoef ik niet naartoe. Een goede arts zou zeggen: "Ik heb geen idee waarom hij nu kan lopen. Ik kan er geen wetenschappelijk antwoord op geven. Als iemand wil zeggen dat het het werk van God is, dan mag hij dat doen. Ik wil daar niet in meegaan."
Ik heb liever een arts die zegt dat ie iets niet weet dan dat ie zegt dat het God's werk was/is. Kom nou toch.. als ik een preek wil horen, dan ga ik wel naar de kerk.
Hij is pas genezen als je weet wat hij daarvoor had. Als hij uit pure luiheid in die stoel is gaan zitten dan is het een kleiner wonder dan als hij geen botten meer in zijn benen had.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:40 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Het is niet de vraag of 'ie genezen is (want je ziet dat 'ie loopt, dus is 'ie genezen), maar eerder wat 'ie daarvoor nou eigenlijk had.
Maar aangezien 'ie weer loopt doet dat er ook niet meer toe.
Misschien heeft hij (deels onbewust) al die tijd al best wat spieren kunnen gebruiken (en dus onderhouden) bij bv het verplaatsen van bed naar stoel etc.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:12 schreef Molurus het volgende:
Precies. Een arts zou dat dus niet mogen zeggen in zijn hoedanigheid als arts. Als hij duidelijk maakt hij op persoonlijke titel, en niet als arts, spreekt, dan mag hij van mij alles blaten wat hij wil.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:44 schreef Jovatov het volgende:
Of een dokter het aan God toerekent of niet heeft denk ik niet veel met zijn werk te maken.
Dystrofie, dat staat bij het filmpje.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:44 schreef Jovatov het volgende:
Hij is pas genezen als je weet wat hij daarvoor had. Als hij uit pure luiheid in die stoel is gaan zitten dan is het een kleiner wonder dan als hij geen botten meer in zijn benen had.
Het is niet de taak van artsen om in dit soort gevallen op een zeepkist te gaan staan en er dingen van te zeggen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:47 schreef spijkerbroek het volgende:
Precies. Een arts zou dat dus niet mogen zeggen in zijn hoedanigheid als arts. Als hij duidelijk maakt hij op persoonlijke titel, en niet als arts, spreekt, dan mag hij van mij alles blaten wat hij wil.
Nee, want dan zou het geen geloof meer zijn. God wil dat je gelooft, niet dat je hem ziet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Laat God ook wel eens een geamputeerd been weer aangroeien?
Een wonder is sowieso niet mogelijk zonder een eenduidige definitie van het begrip "wonder". Zie ook:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:29 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Met zo'n instelling zal er nooit een wonder mogelijk zijn natuurlijk.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe een dokter, in theorie, ooit tot zo'n conclusie zou kunnen komen. Dat komt toch meestal neer op "ik kan dit niet verklaren en dus...", wat gewoon een redenatiefout is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:29 schreef Jovatov het volgende:
Ik ben erg benieuwd of er een follow-up komt met artsen. Zoals je het zo ziet lijkt het mij oprecht en echt.
Maar ik denk altijd: als God echt genezen heeft dan zullen dokters dat ook zeggen, dus laat die er maar eerst naar kijken.
Mee eens. Als je wonderen definieert alszijnde: niet bestaand, dan zal je nooit iets tegen komen dat voldoet aan die definitie, dat bestaat immers niet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een wonder is sowieso niet mogelijk zonder een eenduidige definitie van het begrip "wonder". Zie ook:
F&L / Wat als je een wonder zou aanschouwen
Ik zie nu in dat ik het wat ongelukkig geformuleerd had. Ik bedoelde niet te zeggen dat de dokter zal bevestigen dat het God was die het genezen heeft, maar dat een dokter in elk geval kan bevestigen dát het genezen is.quote:[..]
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe een dokter, in theorie, ooit tot zo'n conclusie zou kunnen komen. Dat komt toch meestal neer op "ik kan dit niet verklaren en dus...", wat gewoon een redenatiefout is.
Vooralsnog heb ik alleen een youtube video te verklaren, dat voorop gesteld. Want meer heb ik hier tenslotte niet van gezien. Bovendien: ik heb te weinig informatie om precies te weten wat nu precies heeft geleid tot deze video. Ik stel slechts dat op basis van dit kleine beetje informatie dat ik heb, het niet heel plausibel is dat daar een man loopt die 10 jaar zijn beenspieren niet heeft gebruikt. Ik kan wel wat waarschijnlijker verklaringen bedenken voor het bestaan van zo'n youtube video.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:34 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Mee eens. Als je wonderen definieert alszijnde: niet bestaand, dan zal je nooit iets tegen komen dat voldoet aan die definitie, dat bestaat immers niet.
Je redenatie in deze is (als ik het goed heb): hij kan niet genezen en zomaar lopen omdat normaal mensen die tien jaar niet gelopen hebben eerst moeten revalideren en spiergroei hebben. Dus: hij is nergens van genezen want hij kon dit blijkbaar al.
In zekere zin bewijs je daarmee je eigen stelling dat mensen minder geneigd zijn om te zeggen: ik begrijp dit niet. Je geeft nu zelf al een uitleg waarom dit niet waar is.
Laten we er nu gemakshalve even vanuit gaan dat dat gewoon een bekend en onbetwist feit is: daar loopt een man die zijn beenspieren 10 jaar niet heeft gebruikt. Dan heb je op zijn best een verschijnsel dat medisch / wetenschappelijk moeilijk te verklaren is. Is het daarmee een wonder? Nou, als dat de definitie van een wonder is dan is bijvoorbeeld donkere energie ook een wonder. Dat is tenslotte ook een verschijnsel dat de wetenschap niet kan verklaren.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:34 schreef Jovatov het volgende:
Zou je ook kunnen zeggen, van de eerlijjkheid van deze mensen uitgaande, dat je niet begrijpt waarom deze man na tien jaar weer kan lopen?
Ok.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:34 schreef Jovatov het volgende:
Ik zie nu in dat ik het wat ongelukkig geformuleerd had. Ik bedoelde niet te zeggen dat de dokter zal bevestigen dat het God was die het genezen heeft, maar dat een dokter in elk geval kan bevestigen dát het genezen is.
Zo logisch vind ik dat helemaal niet. Alle gecontroleerde experimenten waarin getracht werd enig effect van gebed aan te tonen zijn jammerlijk mislukt. Hoe dan ook kan die conclusie helemaal niet zomaar worden getrokken, daar is meer voor nodig.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:34 schreef Jovatov het volgende:
Waardoor is inderdaad niet aan een dokter om te zeggen. Al is de meest logische verklaring in deze wel dat het gebed er mee te maken heeft, aangezien dat een directe aanleiding lijkt.
Je vooronderstellingen spelen toch een heel erg grote rol in het verklaren van deze video. Toegegeven: je hebt niet veel informatie, maar de informatie die je hebt is als volgt:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooralsnog heb ik alleen een youtube video te verklaren, dat voorop gesteld. Want meer heb ik hier tenslotte niet van gezien. Bovendien: ik heb te weinig informatie om precies te weten wat nu precies heeft geleid tot deze video. Ik stel slechts dat op basis van dit kleine beetje informatie dat ik heb, het niet heel plausibel is dat daar een man loopt die 10 jaar zijn beenspieren niet heeft gebruikt. Ik kan wel wat waarschijnlijker verklaringen bedenken voor het bestaan van zo'n youtube video.
Ik ben het denk ik met je eens.quote:[..]
Laten we er nu gemakshalve even vanuit gaan dat dat gewoon een bekend en onbetwist feit is: daar loopt een man die zijn beenspieren 10 jaar niet heeft gebruikt. Dan heb je op zijn best een verschijnsel dat medisch / wetenschappelijk moeilijk te verklaren is. Is het daarmee een wonder? Nou, als dat de definitie van een wonder is dan is bijvoorbeeld donkere energie ook een wonder. Dat is tenslotte ook een verschijnsel dat de wetenschap niet kan verklaren.
Het nadeel van deze uitleg is dat 'wonder' daarmee alleen iets zegt over ons eigen niveau van kennis en begrip, en niet over een bepaalde eigenschap van een verschijnsel.
Het enige wat, volgens mij, overtuigt van God is een geloofsstap. Daar is dus helemaal niet veel voor nodig, en tegelijkertijd kan die stap voor sommigen heel erg groot zijn.quote:[..]
Ok.
[..]
Zo logisch vind ik dat helemaal niet. Alle gecontroleerde experimenten waarin getracht werd enig effect van gebed aan te tonen zijn jammerlijk mislukt. Hoe dan ook kan die conclusie helemaal niet zomaar worden getrokken, daar is meer voor nodig.
Nee dat heet stamcellen en is nog toekomstmuziek.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Laat God ook wel eens een geamputeerd been weer aangroeien?
De vraag blijft: genezing waarvan?quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:13 schreef Jovatov het volgende:
Op basis van de video (en van de eerlijkheid uitgaande van de video) zou je toch moeten concluderen dat hier een genezing heeft plaatsgevonden.
We begrepen ook al niet waardoor hij eerst NIET kon lopen.quote:Zou je dan kunnen zeggen: ik begrijp dit niet.
Dat emoties en cognities tot aanmaak van stofjes in de hersenen kunnen leiden was al bekend.quote:stel dat men er achter komt dat gebed in de naam van Jezus een bepaald stofje in de hersenen vrijmaakt wat een enorm genezende kracht bewerkstelligt, waardoor deze man dus is genezen.
Is het dan minder een wonder nu het wetenschappelijk verklaarbaar is? Ikzelf zou zeggen van niet
Als je voor iemand bidt zonder dat hij het weet, merkt hij er ook niks van.quote:En al die gecontroleerde experimenten dan? Daarvan zeg ik dan weer: dat begrijp ik niet
Dat gebeurt ook hoorquote:Op woensdag 11 juni 2014 12:48 schreef Cockwhale het volgende:
Als dit waar was waren de genezers wel langs de ziekenhuizen gegaan om daar alle patiënten te genezen of hadden ze een bedrijf gestart waar mensen miraculeus genezen kunnen worden.
Even inhakend op de genezende werking van "geloven".quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:13 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Je vooronderstellingen spelen toch een heel erg grote rol in het verklaren van deze video. Toegegeven: je hebt niet veel informatie, maar de informatie die je hebt is als volgt:
- Een man zit in een rolstoel, hij beweert zelf al tien jaar niet meer te hebben gelopen.
- Hiervan zijn familieleden die dit beamen, een zoon van dertien is tot tranen beroerd omdat hij op zijn derde voor het laatst met man gelopen heeft.
- Er wordt voor man gebeden en man kan weer lopen. In eerste instantie met flinke ondersteuning, later klimt hij zelf een sloot in.
Puur op basis van de video is jouw waarschijnlijke verklaring: als je na tien jaar niet hebt gelopen dan moeten eerst je spieren aangroeien, dat is onmogelijk, dus het is nep.
Toch lijkt me dat een verklaring die vooral gebaseerd is op je vooronderstellingen, en dus niet op de video. Op basis van de video (en van de eerlijkheid uitgaande van de video) zou je toch moeten concluderen dat hier een genezing heeft plaatsgevonden.
Op basis van het ene stukje video is het heel erg plausibel dat iemand na tien jaar is gaan lopen. Het is juist op basis van je kennis en informatie buiten het filmpje om dat je de genezing ontkent.
En op basis van die informatie buiten het filmpje om, markeer je het als nep en zeg je niet: dit kan ik niet begrijpen. Maar wat als je nu het filmpje alleen liet spreken en je voorkennis wat betreft spiergroei liet gaan. Zou je dan kunnen zeggen: ik begrijp dit niet.
[..]
Ik ben het denk ik met je eens.
Laat ik doordenken op je stelling: stel dat men er achter komt dat gebed in de naam van Jezus een bepaald stofje in de hersenen vrijmaakt wat een enorm genezende kracht bewerkstelligt, waardoor deze man dus is genezen.
Is het dan minder een wonder nu het wetenschappelijk verklaarbaar is? Ikzelf zou zeggen van niet.
Tal van christenen danken iedere dag voor het eten op hun bord en dezer dagen dat de zon lekker schijnt. Zijn prima rationele verklaringen voor waarom dat zo is. Het eten komt uit de supermarkt en er zijn weinig wolken die de zon in de weg staan.
Toch zien christenen dat blijkbaar als 'wonderen' of in elk geval goddelijk ingrijpen. Snappen ze het dan niet? Nee, ze snappen heus dat ze het eten gewoon zelf in de supermarkt hebben gekocht.
Mijn punt hierbij is: je hebt helemaal gelijk. Als je dit een wonder moet noemen dan kan je donkere energie ook een wonder noemen. Sterker nog: het feit dat je leeft, adamhaalt en eten op je bord hebt noemt een christen nog goddelijk ingrijpen.
[..]
Het enige wat, volgens mij, overtuigt van God is een geloofsstap. Daar is dus helemaal niet veel voor nodig, en tegelijkertijd kan die stap voor sommigen heel erg groot zijn.
En daarbij ga je dus nu weer uit van tal van gecontroleerde experimenten. Maar wat als jij die man was (of die arts was). Tien jaar kan je niet lopen, er wordt voor je gebeden, en je kan lopen. Volgens mij is het dan best logisch om te zeggen, als je naar die feiten kijkt, dat het gebed in deze geholpen heeft.
En al die gecontroleerde experimenten dan? Daarvan zeg ik dan weer: dat begrijp ik niet. Volgens mij zegt een gelovige veel vaker: dat begrijp ik niet, dan een wetenschapper. Een wetenschapper verklaart, een gelovige vertrouwt, hoopt en gelooft. Daar komt weinig begrijpen bij aan te pas.
Als je gevoelig bent voor hypnose/suggestie dan kunnen er door suggestie genoeg hormonen als serotonine en andere vrijgegeven worden dat je lichaam meer kan en minder gevoelig is voor pijn.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:40 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Het is niet de vraag of 'ie genezen is (want je ziet dat 'ie loopt, dus is 'ie genezen), maar eerder wat 'ie daarvoor nou eigenlijk had.
Maar aangezien 'ie weer loopt doet dat er ook niet meer toe.
Als ik een clip zou zien uit de Harry Potter films, zonder context of verdere kennis van die films zou ik moeten concluderen dat magie echt is.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:13 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Je vooronderstellingen spelen toch een heel erg grote rol in het verklaren van deze video. Toegegeven: je hebt niet veel informatie, maar de informatie die je hebt is als volgt:
- Een man zit in een rolstoel, hij beweert zelf al tien jaar niet meer te hebben gelopen.
- Hiervan zijn familieleden die dit beamen, een zoon van dertien is tot tranen beroerd omdat hij op zijn derde voor het laatst met man gelopen heeft.
- Er wordt voor man gebeden en man kan weer lopen. In eerste instantie met flinke ondersteuning, later klimt hij zelf een sloot in.
Puur op basis van de video is jouw waarschijnlijke verklaring: als je na tien jaar niet hebt gelopen dan moeten eerst je spieren aangroeien, dat is onmogelijk, dus het is nep.
Toch lijkt me dat een verklaring die vooral gebaseerd is op je vooronderstellingen, en dus niet op de video. Op basis van de video (en van de eerlijkheid uitgaande van de video) zou je toch moeten concluderen dat hier een genezing heeft plaatsgevonden.
maar het is onmogelijk om dat filmpje enkel voor zichzelf te laten spreken omdat we kennis hebbenquote:Op basis van het ene stukje video is het heel erg plausibel dat iemand na tien jaar is gaan lopen. Het is juist op basis van je kennis en informatie buiten het filmpje om dat je de genezing ontkent.
En op basis van die informatie buiten het filmpje om, markeer je het als nep en zeg je niet: dit kan ik niet begrijpen. Maar wat als je nu het filmpje alleen liet spreken en je voorkennis wat betreft spiergroei liet gaan. Zou je dan kunnen zeggen: ik begrijp dit niet.
1 is het alleen bij bidden tot Jezusquote:[..]
Ik ben het denk ik met je eens.
Laat ik doordenken op je stelling: stel dat men er achter komt dat gebed in de naam van Jezus een bepaald stofje in de hersenen vrijmaakt wat een enorm genezende kracht bewerkstelligt, waardoor deze man dus is genezen.
Is het dan minder een wonder nu het wetenschappelijk verklaarbaar is? Ikzelf zou zeggen van niet.
maar hoe lang?quote:Tal van christenen danken iedere dag voor het eten op hun bord en dezer dagen dat de zon lekker schijnt. Zijn prima rationele verklaringen voor waarom dat zo is. Het eten komt uit de supermarkt en er zijn weinig wolken die de zon in de weg staan.
Toch zien christenen dat blijkbaar als 'wonderen' of in elk geval goddelijk ingrijpen. Snappen ze het dan niet? Nee, ze snappen heus dat ze het eten gewoon zelf in de supermarkt hebben gekocht.
Mijn punt hierbij is: je hebt helemaal gelijk. Als je dit een wonder moet noemen dan kan je donkere energie ook een wonder noemen. Sterker nog: het feit dat je leeft, adamhaalt en eten op je bord hebt noemt een christen nog goddelijk ingrijpen.
[..]
Het enige wat, volgens mij, overtuigt van God is een geloofsstap. Daar is dus helemaal niet veel voor nodig, en tegelijkertijd kan die stap voor sommigen heel erg groot zijn.
En daarbij ga je dus nu weer uit van tal van gecontroleerde experimenten. Maar wat als jij die man was (of die arts was). Tien jaar kan je niet lopen, er wordt voor je gebeden, en je kan lopen. Volgens mij is het dan best logisch om te zeggen, als je naar die feiten kijkt, dat het gebed in deze geholpen heeft.
quote:En al die gecontroleerde experimenten dan? Daarvan zeg ik dan weer: dat begrijp ik niet. Volgens mij zegt een gelovige veel vaker: dat begrijp ik niet, dan een wetenschapper. Een wetenschapper verklaart, een gelovige vertrouwt, hoopt en gelooft. Daar komt weinig begrijpen bij aan te pas.
Nee, ook bidden tot Ganesh werkt, of een bezoek aan Lourdes.quote:
om te beginnen zijn de meeste mensen die doof of blind zijn niet compleet doof of blind ze krijgen alleen zo weinig informatie binnen dat de organen zo goed als nutteloos zijn maar er komt nog wel iets van beeld of geluid binnen.quote:
Ofwel het is de bovengenoemde conversion disorder, ofwel de mensen overdrijven hun genezing (ze denken dat ze beter zijn gaan zien/lopen/horen/etc., maar dat is niet zo), ofwel het een placebo-effect, ofwel ze spreken in hun enthousiasme krachten aan die ze niet wisten die ze hadden (crf. bijvoorbeeld mensen die in noodgevallen in hun eentje auto's optillen), of het zijn simulanten die doen alsof ze genezen zijn van een aandoening die ze niet hadden, of het is een combinatie van meerdere van deze factoren.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
om te beginnen zijn de meeste mensen die doof of blind zijn niet compleet doof of blind ze krijgen alleen zo weinig informatie binnen dat de organen zo goed als nutteloos zijn maar er komt nog wel iets van beeld of geluid binnen.
Daarnaast ons brein heeft een hekel aan missende informatie dus vult het altijd gaten zoveel mogelijk op.
Het is daardoor mogelijk dat iemand met wat suggestie ervan overtuigd kan zijn dat hij of zij beter kan zien of horen dan daarvoor zonder dat dat noodzakelijk zo is.
Het is zelfs mogelijk dat iemand die net blind is geworden hallucineert dat hij niet blind is.
Soms is het aan de andere kant ook mogelijk dat iemand blind doof of verlamt raakt door puur psychische schade, het lichaam functioneert dan nog wel maar een deel van het persoon wil bepaalde informatie niet meer interpreteren of uitvoeren.
dit soort genezingen zeggen dus vrij weinig als je de mensen daarna niet meer ziet
Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van de aard van de schade, maar in principe is dat mogelijk ja.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:10 schreef Manke het volgende:
Dus het placebo-effect kan blinden weer laten zien en doven weer laten horen, als ze het maar geloven? Cool
Zij was ze door een medische fout wel helemaal doof en blind.
Tot op zekere hoogte: ja.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:10 schreef Manke het volgende:
Dus het placebo-effect kan blinden weer laten zien en doven weer laten horen, als ze het maar geloven? Cool
Als je aan een persoon denkt en hoe dat persoon eruitzag dan zie je hem zo voor je.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:10 schreef Manke het volgende:
Zij was ze door een medische fout wel helemaal doof en blind.
Wonderen bestaan niet , er bestaan wel veel verklaarbare zaken waar wetenschap niet aan wil door haar beperkte instrumenten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:29 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Met zo'n instelling zal er nooit een wonder mogelijk zijn natuurlijk.
Dat is meer een kwestie van kunnen dan van willen.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Wonderen bestaan niet , er bestaan wel veel verklaarbare zaken waar wetenschap niet aan wil door haar beperkte instrumenten.
Zolang wetenschap enkel bewijs door het meetbare ziet, denk ik? Dan is het instrument misschien wel tekort schietend? Voorlopig...maar of we er vanuit moeten gaan dat enkel zaken "waar" zijn als ze door instrumenten kunnen worden aangetoond in een tijdperk waar de hele leer der materie op losse schroeven staat? Ik ben benieuwd.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer een kwestie van kunnen dan van willen.
Als daar andere instrumenten voor bestaan die ook werkelijk tot kennis leiden dan juicht iedereen dat toe, inclusief de volledige wetenschap.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Zolang wetenschap enkel bewijs door het meetbare ziet, denk ik? Dan is het instrument misschien wel tekort schietend?
De vraag is niet wat wel of niet waar is, maar waar we wel of niet kennis van kunnen hebben.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Voorlopig...maar of we er vanuit moeten gaan dat enkel zaken "waar" zijn als ze door instrumenten kunnen worden aangetoond in een tijdperk waar de hele leer der materie op losse schroeven staat? Ik ben benieuwd.
Okee, waar we wel of niet kennis van kunnen hebben. Misschien was het net onzin. Als we geen poep mogen praten komt de mens ook niet verder. Hoe kan ik dit zien? Wie kan zoiets bepalen?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als daar andere instrumenten voor bestaan die ook werkelijk tot kennis leiden dan juicht iedereen dat toe, inclusief de volledige wetenschap.
[..]
De vraag is niet wat wel of niet waar is, maar waar we wel of niet kennis van kunnen hebben.
Geen enkel wetenschapper zal beweren dat alleen datgene dat wij waarnemen bestaat. Wat een onzin.
Natuurlijk mag dat, evenals erop wijzen dat het poep is mag.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:20 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Als we geen poep mogen praten komt de mens ook niet verder.
Haha sure Molurus. ik weet niet exact wat wetenschap voor bewijsvoering allemaal wel of niet accepteert.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, evenals erop wijzen dat het poep is mag.
Als je een nieuwe / andere kennismethodiek voorstelt dan zul je moeten laten zien dat die methode leidt tot kennis. Lijkt me redelijk, nietwaar?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:25 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Haha sure Molurus. ik weet niet exact wat wetenschap voor bewijsvoering allemaal wel of niet accepteert.
Boeddhisme interesseert me helemaal niet, maar dat wist je al.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:25 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Maar vind je het iets? Die Iceman? De Neder-boeddhist?
Ja dat weet ik. Komt tijd komt raad. Ik zou zo geen nieuwe kennis methodiek voor kunnen stellen. Ik denk eerder dat westers denken zich privileges toe-eigent zoals het gebruik van logica...daar lijkt het in psychologie ook op, en dit niet toestaat aan Boeddhisme , en het maar een religie noemt. Ik blijf echt volharden tot ik het discrimineren van Boeddhisme begrijp.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 17:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je een nieuwe / andere kennismethodiek voorstelt dan zul je moeten laten zien dat die methode leidt tot kennis. Lijkt me redelijk, nietwaar?
[..]
Boeddhisme interesseert me helemaal niets, maar dat wist je al.
quote:Zes kinderen en een oudere vrouw genezen die avond in november van hun blindheid, zo laat de groep direct na het wonder weten op internet. Facebookvolgers reageren lyrisch: 'Wat een geweldig nieuws! God is zo groot!'
'We hebben het op film!', blogt ook een uitzinnige Willem Ouweneel na het wonder. Deze professor is een gerenommeerd theoloog uit de evangelische wereld en op veel reizen de 'senior'-rechterhand van Van der Steen. Gevraagd naar de bewuste video's houdt Ouweneel de boot af. "Jullie zijn toch te sceptisch om er een bewijs in te kunnen zien."
[...]
Ze voert het onverwachte bezoek mee naar het secretariaat van de directeur, waar een groep van zeven vrouwen aan het werk is. De vrouwen vallen even stil, wanneer ze horen van de beweringen die over hun kinderen op internet staan. Dan begint een van hen voorzichtig te lachen. Al gauw lachen al de dames voluit. "Nee, hier hebben we nooit van gehoord. Maar hebben ze daar ook bewijs van dan?", vraagt het schoolhoofd voorzichtig.
Ze verdringen zich om het scherm om de foto's van het voorval die Trin op haar site geplaatst heeft te kunnen bekijken. Ja, die jongens kennen ze wel. Die lange dat is Paulu, dat kleintje dat is S Noe Noe en die kerel met die zonnebril op, ja dat moet Jolly Htoo zijn.
"Ja, hij knippert met zijn ogen, maar dat is een spasme. Hij is verstandelijk gehandicapt!", reageert een medewerkster verbouwereerd. De emotie in de ruimte slaat om van hilariteit in verbazing en boosheid. Dan komen ook de jongetjes die de groep zo trots heeft gefotografeerd binnen. Een van deze jongens ziet beperkt, de andere twee zijn volledig blind, aldus de vrouwen die voor hen zorgen.
[...]
Professor Ouweneel, de reisgenoot die op zijn veelgelezen website het duidelijkst uitweidde over het wonder, geeft per mail aan 'niet te begrijpen waarom iedereen zich zo met die zeven blinden bezighoudt. Er waren nog honderden andere genezingen, waarom trek je die niet na?'
In reactie op toegenomen kritiek van een aantal christenbloggers plaatst Ouweneel eind 2010 een lijst met 36 van de in totaal 229 ingevulde formulieren op zijn site waar bezoekers van het Gospel Music Festival van vorig jaar hun genezingsverhaal op kwijt konden. Hieronder zijn vier wonderbaarlijke genezingen in Burma.
Op alle vier de adressen waar genezingen zouden hebben plaatsgevonden, blijkt de waarheid toch anders te liggen. Alleen op het vierde adres van de lijst woont daadwerkelijk een vrouw die bij de manifestatie van zendingsorganisatie Trin aanwezig was. (...) Als we haar bezoeken in Burma blijkt de 74-jarige vrouw, Naw Tun May, inderdaad oogproblemen te hebben, die volgens haar dochter door haar ouderdom komen. Ze zegt dat ze sinds de bijeenkomst haar dokter niet meer bezoekt, omdat ze gelooft dat alleen God haar problemen kan oplossen. Van de bijeenkomst herinnert ze zich vooral 'een heel goed gevoel', maar haar dochter geeft aan dat haar oogproblemen die dag niet structureel zijn verbeterd.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)or-Nederlander.dhtml
Het komt NOOIT in het nieuws wanneer iemand NIET is genezen. Ik ken er een hoop, diep gelovig, gebeden tot Jezus, God, Maria en ik weet niet wie nog meer. Tevergeefs, de vermeende goddelijke hulp bleef uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:31 schreef Donderenbliksem het volgende:
Je weet niet wat je ziet. Deze ongelovige man geneest van een ernstige ziekte. Zie http://www.cip.nl/artikel(...)10-jaar-uit-rolstoel. Zou de man nog steeds genezen zijn?
Dat zal lastig worden, aangezien TS in de prullebak van Fok is verdwenen.quote:Op maandag 16 juni 2014 17:50 schreef hoatzin het volgende:
btw: het zou je sieren als je eens reageert op je eigen onderwerp.
Het wonder wordt dus erkend door doctoren en fysio-therapeuten. Hij lijkt dus inderdaad genezen.quote:Op het moment van genezing was Simon op visite bij christelijke vrienden, die hun caravan bij Opwekking hadden staan. Hij kwam allerminst voor het geloof – maar vooral voor de gezelligheid en het mooie weer. Totdat er een gebedsteam hun caravan passeerde, die voor hun ogen een meisje genas. “M’n vrouw zei: ‘Laat ook voor je bidden, wie weet helpt het’. Ik zei: ‘Ah joh, schiet op’. Ik geloofde er niet zo in. Maar uiteindelijk hebben ze toch gebeden. Het duurde drie kwartier. Ik voelde het warm worden en er verschoot ineens wat in m’n rug. Ik probeerde te staan en het lukte.” Hoewel Simon normaal alleen 90 graden gebogen kon staan, stond hij nu rechtop.
“Ik kon het op het begin moeilijk bevatten. Je komt in een roes terecht”, zegt hij in het bijzijn van zijn vrouw Antje en de buurvrouw, mevrouw Brouwer. “Het is ongelofelijk. Je kan lopen, je wordt gedoopt en ineens sta je tegen duizenden mensen te praten in een tent. Ik sprak wel vaker voor grote groepen bij de Carnavalsvereniging, maar dit is anders.”
Sterker worden
Simon staat op om te laten zien hoe hij er nu voor staat. Op vrij soepele wijze loopt hij om de koffietafel heen. Het gaat erg goed met hem. “Ik ben nu sterk aan het worden. Je gaat langzaam fietsen en lopen. M’n spieren hebben door de spier-dystrofie negen jaar niets gedaan. Ze zijn erg slap. Mijn vrouw en de buurvrouw zeggen steeds dat ik rustig aan moet doen. Maar het is moeilijk. Vorige week had ik last van m’n rug. Volgens de fysiotherapie had ik het wat overbelast. Maar het gaat nu stukken beter. Ik heb geen angst voor een terugval, want het gaat met de week beter. Ik loop nu overal naar toe!” Z’n vrouw Antje reageert opgetogen. “Hij kan eindelijk weer spullen uit de keukenkastjes pakken. Normaal kon hij er niet bij vanuit de rolstoel.”
Simon verraste ook de dokter door ineens lopend binnen te komen tijdens een bloedsuikercontrole. “Hij zei: ‘Ik ga je feliciteren, dit is echt een wonder’. Ook de fysiotherapeut stond versteld. Maar hij geloofde dat zulke dingen kunnen gebeuren.”
Kerk
Zijn genezing heeft inmiddels meer impact dan alleen op fysiek vlak. Sinds een paar weken gaat Simon met zijn hele familie naar de kerk. “We kregen vanuit Opwekking nazorg. Want ja, als je niet gelovig bent weet je helemaal niet hoe het verder moet. Maar meneer Leen van Sloten van Opwekking helpt ons. Via hem zijn we in een pinkstergemeente terecht gekomen – Ichthus, in Zaandam. Mijn kinderen, kleinkinderen en mijn zus wilden ook dolgraag mee. We kwamen met zestien man. Ze vonden het allemaal schitterend en gaan nu elke zondag mee. We werden heel goed ontvangen. De kleinkinderen gaan naar een kinderdienst, waar ze plakken en tekenen. Ze vinden het fantastisch. De ‘pastoor’ komt ook vaak langs bij mij thuis. Gisteren nog en morgen weer.”
“De Heere Jezus heeft mij echt geholpen. Ik ben de afgelopen weken opnieuw tot geboorte gekomen. Van geen geloof naar ‘het is er’. Ik bid nu ineens. Dat heb ik ook nooit gedaan. God begint steeds meer te leven” Antje vult aan. “Hoe het kan, weet ik ook niet. Ik ben eigenlijk katholiek. Simon is nu van het christendom. Misschien komt het wonder door God, maar dat vraag ik wel als ik overlijd. Dan kom je boven en dan kan je het vragen. Maar ik ga met Simon mee naar de kerk en de diensten zijn heel leuk. De pastoor vertelt leuke dingen. Je kan er ook wat van leren.”
Reacties
Inmiddels komt buurvrouw Nel Galje ook binnen. Ze vertelt wat ze gezien heeft. “Ik woon hier nu zeven jaar, dus ik weet niet anders dan dat Simon in de rolstoel zat. Maar ik keek op een zondagochtend op facebook en ik schrok me rot. Er stond een filmpje op waar Simon aan het lopen was. Ik denk: ‘Volgens mij ben ik helemaal de weg kwijt, dit kan niet.’ Ik ben blijven zitten en even later hoorde ik Simon buiten. Hij kwam terug van dat Pinksterfestival. Ik heb me snel aangekleed, want dit wilde ik zien. En ineens zag ik hem staan. Ik wist niet eens hoe groot hij was. Ik dacht dat ik gek was.”
“Later in de week stond mijn dochter van 35 het padje schoon te maken. Ze is net als ik niet gelovig. Ze keek achterom en ineens stond Simon daar in de deur. Ze draaide zich meteen weer om en liep naar binnen. Helemaal geschokt. ‘Mam, ik weet niet wat ik moet zeggen hoor, Simon staat daar.’ Het ging helemaal mis in haar hoofd, want dit kan normaal gesproken niet.”
Dat het een wonder is, staat voor Nel wel vast. “Ik ben door omstandigheden mijn geloof in God kwijtgeraakt een tijd geleden. Maar als ik dit zie denk ik: het kan niet anders dan dat dit de hand van de Heer is. Normaal geloofde ik zulke verhalen niet, maar nu gebeurt het bij m’n buurman. Het zet me wel aan het denken.”
Negatieve reacties heeft Simon nog niet gehad. “De hele straat is zo positief. Ze sturen me kaartjes en vinden het mooi.” Buurvrouw Brouwer valt in. “Ik heb van enkele mensen – buiten deze straat - gehoord dat ze zeiden dat de ziekte tussen Simons oren zat, omdat hij nu weer loopt. Dan kunnen ze me niet kwaaier krijgen. Deze meneer is negen jaar geleden afgekeurd. De dokters zijn toch niet achterlijk? Hij was zo ver heen dat hij niet eens meer herkeurd hoefde te worden. Maar gelukkig zijn de meeste mensen heel blij voor Simon.”
Ook voor Simon overheerst het positieve. Hij heeft er zelfs over verteld op de openbare basischool van zijn kleinzoon. “M’n kleinzoon ging naar school en heeft het verhaal daar verteld. De juffen pakten meteen een grote kaart en zetten er wensen en handtekeningen op. Later nodigden ze me uit om voor de klas te vertellen wat er gebeurd was. De kinderen hadden vragen hoe het zo ineens zo kon. Ik zei tegen de jongens: ‘Ze zijn wezen bidden en hebben de Heere Jezus om hulp gevraagd. En ik heb die hulp en de genezing van de Heere Jezus mogen aanvaarden.’ Ik legde uit dat ik gedoopt was en dat vonden ze allemaal heel positief!”
Nee.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:36 schreef Jovatov het volgende:
Het wonder wordt dus erkend door doctoren en fysio-therapeuten.
Eén uit de context gerukte quote van een huisarts en vage instemming van een fysiotherapeut zou ik niet 'erkend' willen noemen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:36 schreef Jovatov het volgende:
En nu de follow-up:
[..]
Het wonder wordt dus erkend door doctoren en fysio-therapeuten. Hij lijkt dus inderdaad genezen.
En ja, hij heeft moeite om te lopen omdat hij dat negen jaar niet heeft gedaan. Erg mooi verhaal, vind ik.
Ik bedoel dus te zeggen dat er inderdaad genezing plaats heeft gevonden. De man was echt ziek en is nu echt genezen. Dat bedoel ik ermee.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:41 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Nee.
De (huis?)arts heeft tegen de patiënt gezegd "Ik ga je feliciteren, dit is echt een wonder"
Dat is heul iets anders dan 'erkennen' als wonder. Als het goed is doen wetenschappers en artsen überhaupt niet aan het fenomeen 'wonder' trouwens.
De man zat echt in een rolstoel. Welk anatomisch/fysiologisch substraat daar precies aan ten grondslag heeft gelegen weten we niet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:56 schreef Jovatov het volgende:
Ik bedoel dus te zeggen dat er inderdaad genezing plaats heeft gevonden. De man was echt ziek en is nu echt genezen. Dat bedoel ik ermee.
Zo zie ik het niet. Er zijn meer mensen die "spontaan" genezen of die genezen zonder dat daar op dat moment een medische verklaring voor is. Maar daarmee is het nog geen wonder.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:36 schreef Jovatov het volgende:
En nu de follow-up:
[..]
Het wonder wordt dus erkend door doctoren en fysio-therapeuten. Hij lijkt dus inderdaad genezen.
Wat anatomisch/fysiologisch substraat precies is weet ik niet. Wat ik wel weet is dus dat hij leed aan spierdystrofie. Hij is daar totaal voor afgekeurd (en dat gaat in Nederland niet door één doktertje) en heeft negen jaar niet gelopen. Heel de omgeving was daar getuige van, heel de omgeving staat dus nu ook verbaasd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
De man zat echt in een rolstoel. Welk anatomisch/fysiologisch substraat daar precies aan ten grondslag heeft gelegen weten we niet.
Hoewel er weinig over bekend is, is het vermoeden dat 'disuse' bij dystrofie een factoren is die het probleem juist in stand houdt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:08 schreef Jovatov het volgende:
Wat ik wel weet is dus dat hij leed aan spierdystrofie.
[...]
Of zeggen dat de man niet echt leed aan spierdystrofie (wat ook niet kan, want dat is ongeneeslijk).
Nouja ik denk dat ik prima snap wat je wil zeggen. Alleen ik trek een andere conclusie op basis van andere vooronderstellingen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:14 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Hoewel er weinig over bekend is, is het vermoeden dat 'disuse' bij dystrofie een factoren is die het probleem juist in stand houdt.
En dus kan tóch het aangedane been gebruiken (tegen de angst in, tegen de verwachting dat het toch niet kan in, door de pijn heen) best wel eens bijdragen aan de genezing.
En zoals al geopperd: door een gebed zal nooit een geamputeerd been weer aangroeien, of een longtumor ter grootte van een gofballetje ineens verdwijnen.
Maar we zitten op een totaal ander golflengte te lullen, we komen hier toch nooit uit
Ik weet wel welke plausibeler is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:30 schreef Jovatov het volgende:
Je kan kiezen voor een vermoeden van disuse. Of je kan kiezen voor een vermoeden (geloof) van een wonder. Het is maar wat je kiest.
Maar da's wel een heel lastig uitgangspunt, zo kom je nooit op een wonder uit. Want als het dan is gebeurd, kon het dus blijkbaar toch en kan je het nooit een wonder noemen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:33 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Ik weet wel welke plausibeler is.
IMO is het een wonder als iets gebeurt wat eigenlijk niet kan.
Inderdaad, dus wonderen bestaan nietquote:Op donderdag 3 juli 2014 15:37 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar da's wel een heel lastig uitgangspunt, zo kom je nooit op een wonder uit. Want als het dan is gebeurd, kon het dus blijkbaar toch en kan je het nooit een wonder noemen.
Maar dat volgt dus nergens uit, je argument is hetzelfde als je conclusie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:39 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Inderdaad, dus wonderen bestaan niet
Op het moment dat ik iets zie gebeuren dat eigenlijk niet kan, ben ik bereid aan te nemen dat dat een wonder is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:41 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar dat volgt dus nergens uit, je argument is hetzelfde als je conclusie.
Mijn vraag hierover blijft staan. Want hoe kan je nu iets zien gebeuren dat eigenlijk niet kan. Volgens mij zal dan jouw conclusie zijn dat het 'eigenlijk toch kan' en het nooit als een wonder benoemen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:43 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Op het moment dat ik iets zie gebeuren dat eigenlijk niet kan, ben ik bereid aan te nemen dat dat een wonder is.
Je hebt het over vermoedens. Dat is nu niet erg sterk, en dus ook niet direct plausibel lijkt me.quote:Maar een CRPS patiënt die weer gaat lopen is naar mijn mening medisch verklaarbaar.
Posttraumatische dystrofie is iets anders dan bv spierdystrofie van Duchenne hè.
Ik zeg ook weer niet dat deze man zich al die jaren heeft aangesteld of heeft gesimuleerd, het brein zit wel ingewikkelder in elkaar dan dat.
Een geamputeerd been dat in een dag weer aangroeit, dát zou een wonder zijn. Maar dat gebeurt dan weer nooit
Dus dat jij genoemde verhaal als een wonder ziet wijt ik aan een gebrek aan medische kennis.
Men vermoedt zoiets op grond van medische kennis en ervaring.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:57 schreef Jovatov het volgende:
Je hebt het over vermoedens. Dat is nu niet erg sterk, en dus ook niet direct plausibel lijkt me.
Dat je dat vermoeden toch plausibeler acht dan een wonder ligt denk ik dus ook aan je vooronderstellingen. Als een wonder iets is, wat niet kan gebeuren, dan zal je iets dat is gebeurd dus inderdaad nooit als een wonder erkennen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om hoe waarschijnlijk (medisch gezien) het is of iets wél kan gebeuren, maar ook om hoe waarschijnlijk het is dat iets niet kan gebeuren.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:57 schreef ems. het volgende:
Sowieso lijkt het me wat voorbarig om alles wat je niet kan verklaren meteen een wonder te noemen en dat te associëren met één van de duizenden verschillende geloofsstromingen. Zeg dan gewoon "ik weet het niet" en probeer het eventueel te onderzoeken als het je zo interessant lijkt.
Een afwezigheid van een verklaring maakt iets niet meteen een wonder. Het enige dat het het maakt is iets wat vooralsnog onverklaarbaar is.
Door te laten zien dat er geen mogelijkheid is dat het op een natuurlijke manier had kunnen gebeuren.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:57 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Mijn vraag hierover blijft staan. Want hoe kan je nu iets zien gebeuren dat eigenlijk niet kan.
het gaat erom of er andere verklaringen mogelijk zijn dan een wonder, een wonder verklaart immers vrij weinig.quote:Volgens mij zal dan jouw conclusie zijn dat het 'eigenlijk toch kan' en het nooit als een wonder benoemen.
Met zo'n instelling zal je nooit aannemen dat iets een wonder is.
[..]
Je hebt het over vermoedens. Dat is nu niet erg sterk, en dus ook niet direct plausibel lijkt me.
Dat je dat vermoeden toch plausibeler acht dan een wonder ligt denk ik dus ook aan je vooronderstellingen. Als een wonder iets is, wat niet kan gebeuren, dan zal je iets dat is gebeurd dus inderdaad nooit als een wonder erkennen.
Ja nogal wiedes dat dat vermoeden dan plausibeler is. Maar je vooronderstelling is stap in het diepe en een geloofsuitspraak. Wonderen bestaan niet omdat wonderen niet bestaan. Goed punt.
De moeite die ik daarmee heb, is dat je een sprong maakt van "er gebeurt iets onverklaarbaars" naar "het is een wonder" met alle connotaties (en verborgen aannames) die dat met zich meebrengt. Het riekt naar een argument from ignorance.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:01 schreef quinoahipster het volgende:
Een geamputeerd been dat aangroeit is niet alleen niet waarschijnlijk dat het gebeurt, maar juist heel erg waarschijnlijk en verklaarbaar dat het NIET kan gebeuren. Dus als dát tóch zou gebeuren zou het wel een wonder zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Hans Teeuwen over bidden...quote:Op woensdag 11 juni 2014 17:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee, ook bidden tot Ganesh werkt, of een bezoek aan Lourdes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou op dit moment een wonder zijn inderdaad. Zelfaangroeiende ledematen, zoals bij geleedpotigen aan de lopende band gebeurt, is vooralsnog een utopie. In de toekomst sluit ik zulke ontwikkelingen niet uit, de wetenschap schrijdt voort.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 01:36 schreef Manke het volgende:
Wel grappig dat mensen pas geloven als er een geamputeerd lid aangroeit, terwijl Nick Vujicic heel erg gelovig is zonder zulk bewijs.
Vujicic heeft een carrière gebouwd op zijn handicap(*), en is er wereldberoemd mee geworden. Of hij gelovig is of niet, valt daardoor niet in redelijkheid te beoordelen. Misschien zou hij het als 'motivational speaker' ook zonder godgeloof zo goed doen, misschien niet. Tijd voor een gedachtenexperiment: Stel je bent Nick Vujicic, en tot afgelopen weekend diep gelovig. Maar sinds maandag niet meer. Ineens besefte je in wat voor circus je bezig was.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 01:36 schreef Manke het volgende:
Wel grappig dat mensen pas geloven als er een geamputeerd lid aangroeit, terwijl Nick Vujicic heel erg gelovig is zonder zulk bewijs.
Jij lijkt me nogal een rationele gelovige (voor zover dat bestaat)quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:08 schreef Jovatov het volgende:
Want natuurlijk kan je ook gewoon in 'spontane' genezing als uitleg kiezen. Of zeggen dat de man niet echt leed aan spierdystrofie (wat ook niet kan, want dat is ongeneeslijk). Al die dokters hadden het toch fout. Zou kunnen natuurlijk, maar voor mij is de uitleg 'genezen door gebed' logischer. En dat is puur een geloofsuitspraak, maar deze uitspraak vind ik wel logisch te beargumenteren. Aangezien ik wonderen wel tot de mogelijkheden reken. En de genezing precies volgt op een gebed tot Jezus wat is uitgesproken. Causaal verband tussen die twee lijkt me dan dus logisch.
Mijn vooronderstelling om rekening te houden met wonderen is weer een geloofsuitspraak die niet logisch te beredeneren is, denk ik. Want om die stap te maken zal je, denk ik, echt een stap van geloof moeten zetten. Dat is niet logisch of op emoties te baseren. Vandaar ook dat het krachtig is, want een stap niet op logica of emotie gebaseerd zal ook nooit door logica of emoties onderuit kunnen worden gehaald.
Ik vind het lastig je vraag concreet te beantwoorden, maar ik zal een poging wagen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Jij lijkt me nogal een rationele gelovige (voor zover dat bestaat)
Waarom denk je bestaan er alleen 'wonderen' in de categorie 'vage shit, kan vanalles zijn' en NOOIT eens iets dat we voor 100% ENKEL en ALLEEN aan een wonder kunnen toeschrijven?
Je kent het wel, het cliché 'Why does god never heal the amputees? ' maar je mag ook iets anders in vullen.
Geconfronteerd met dit feit, dat je neem ik aan erkent , vraag ik me af waarom jij die geloofsstap die je beschrijft zo makkelijk maakt. Is dat niet gewoon een soort wensdenken als je eerlijk bent?
Ik heb je poging gelezen. En daarin de pijnlijke afwezigheid opgemerkt van je reactie op 'de vraag: Why does god never heal the amputees?' Vaarsuvius zei al dat het een cliché was, en dat klopt. Maar waarom is het een cliché? Omdat er nooit een zinnig antwoord op gegeven is.quote:Op woensdag 30 juli 2014 00:23 schreef Jovatov het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:51 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Jij lijkt me nogal een rationele gelovige (voor zover dat bestaat)
Waarom denk je bestaan er alleen 'wonderen' in de categorie 'vage shit, kan vanalles zijn' en NOOIT eens iets dat we voor 100% ENKEL en ALLEEN aan een wonder kunnen toeschrijven?
Je kent het wel, het cliché 'Why does god never heal the amputees? ' maar je mag ook iets anders in vullen.
Geconfronteerd met dit feit, dat je neem ik aan erkent , vraag ik me af waarom jij die geloofsstap die je beschrijft zo makkelijk maakt. Is dat niet gewoon een soort wensdenken als je eerlijk bent?
Ik vind het lastig je vraag concreet te beantwoorden, maar ik zal een poging wagen.
Ik heb daar ook geen bevredigend antwoord op. Blijkbaar werkt God niet op die manier, zijn dat 'wetten' waar God zich aan houdt of zo. Vooralsnog dan, in elk geval.quote:Op woensdag 30 juli 2014 02:04 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Ik heb je poging gelezen. En daarin de pijnlijke afwezigheid opgemerkt van je reactie op 'de vraag: Why does god never heal the amputees?' Vaarsuvius zei al dat het een cliché was, en dat klopt. Maar waarom is het een cliché? Omdat er nooit een zinnig antwoord op gegeven is.
http://whywontgodhealamputees.com/
Is dat niet regelrecht een contradictie? Een goede liefdevolle God die geamputeerden wel kan genezen, maar die ervoor kiest dat niet te doen?quote:Op woensdag 30 juli 2014 08:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik heb daar ook geen bevredigend antwoord op. Blijkbaar werkt God niet op die manier, zijn dat 'wetten' waar God zich aan houdt of zo. Vooralsnog dan, in elk geval.
Maar dat betekent wat mij betreft niet dat God het niet zou kunnen.
Het blijft een waarom-vraag zonder bevredigend antwoord. Daar zijn er heel veel van, het kwaad en het lijden is er nog zo eentje. Wat geen antwoord is, maar wat mij wel helpt is dat men in de bijbel dezelfde vragen ook aan God stelt. Je mag ze dus wel stellen, helaas lees ik vervolgens in de bijbel geen klip en klaar antwoord. Ik lees wel dat men, ondanks die vraag, blijft hopen, geloven en vertrouwen op een goede en liefdevolle God. En dat wil ik ook graag doen.
Is dit een zinnig antwoord? Volgens mij is het niet eens een antwoord, maar het is wel hoe ik er over denk en hoe ik zulke vragen (ook cliché) een plekje kan geven.
Dus het feit dat ik twijfel is expres zo gedaan door God. Hij weet precies wat er nodig is om mij te overtuigen en hij geeft dat expres niet weg in de volle kennis dat ik dat gewoon niet voldoende zal vinden. Blijkbaar is dit dus by design dat ik niet in hem geloof. Wie zijn jij en ik dan om tegen dat ontwerp in te gaan?quote:Op woensdag 30 juli 2014 08:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik heb daar ook geen bevredigend antwoord op. Blijkbaar werkt God niet op die manier, zijn dat 'wetten' waar God zich aan houdt of zo. Vooralsnog dan, in elk geval.
Maar dat betekent wat mij betreft niet dat God het niet zou kunnen.
Het blijft een waarom-vraag zonder bevredigend antwoord. Daar zijn er heel veel van, het kwaad en het lijden is er nog zo eentje. Wat geen antwoord is, maar wat mij wel helpt is dat men in de bijbel dezelfde vragen ook aan God stelt. Je mag ze dus wel stellen, helaas lees ik vervolgens in de bijbel geen klip en klaar antwoord. Ik lees wel dat men, ondanks die vraag, blijft hopen, geloven en vertrouwen op een goede en liefdevolle God. En dat wil ik ook graag doen.
Is dit een zinnig antwoord? Volgens mij is het niet eens een antwoord, maar het is wel hoe ik er over denk en hoe ik zulke vragen (ook cliché) een plekje kan geven.
De ratio wordt beperkt door wat wel en wat niet waar is. Geloof heeft die beperking niet, maar heb je daar dan iets aan? Zaken geloven die niet waar zijn?quote:Op woensdag 30 juli 2014 00:23 schreef Jovatov het volgende:
En als je zegt dat ik een 'rationele' gelovige ben. Dan denk ik: Ja ik kan het wagen op een rationele manier mijn geloof uit te leggen, en dat vind ik een leuke uitdaging. Maar voor mij begint het geloof precies daar waar de ratio stopt. Ratio is maar beperkt, geloof is onbeperkt.
Klopt. En ik heb geen oplossing voor die contradictie, die waarom-vraag staat nog steeds. Maar de conclusie dat God niet bestaat trek ik niet. Ik snap God niet, maar dat hoeft ook niet. Geloof is irrationeel, denk ik, al kan je wel rationele argumenten geven.quote:Op woensdag 30 juli 2014 08:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat niet regelrecht een contradictie? Een goede liefdevolle God die geamputeerden wel kan genezen, maar die ervoor kiest dat niet te doen?
LEVE DE FANTASIEquote:Op woensdag 30 juli 2014 00:23 schreef Jovatov het volgende:
Maar voor mij begint het geloof precies daar waar de ratio stopt. Ratio is maar beperkt, geloof is onbeperkt.
Klopt wat betreft de sprookjesversie.quote:Op woensdag 30 juli 2014 08:53 schreef Jovatov het volgende:
Jezus die de dood overwon door zelf te sterven.
Wat heeft, om het even cru te zeggen, het opofferen van een leven door een almachtig wezen te maken met liefde? Wat het ook is dat daarmee wordt bereikt: een almachtig wezen hoeft daar niets voor op te offeren, per definitie niet.quote:Op woensdag 30 juli 2014 08:53 schreef Jovatov het volgende:
Het is de vraag van het lijden, en daar zijn al duizenden boeken over geschreven. En ook de bijbel kent teksten waar men bij God klaagt omdat God niet ingrijpt. Maar de bijbel getuigt ook van liefde, van wonderen, van schoonheid, en van het krachtigste verhaal ooit. Jezus die de dood overwon door zelf te sterven. En dat is geen antwoord, maar dat geeft wel geloof, hoop en liefde. En de grootste daarvan is liefde.
LEVE DE LIEFDEquote:
Nee, dat geloof ik niet. Ja: Jezus was God, maar ook mens. Weer zo'n onbegrijpbaar iets, maar ik kan het niet anders uitleggen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft, om het even cru te zeggen, het opofferen van een leven door een almachtig wezen te maken met liefde? Wat het ook is dat daarmee wordt bereikt: een almachtig wezen hoeft daar niets voor op te offeren, per definitie niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als jij je kennis over conversie nu eens combineert met wat Jappie op pagina 1, dacht ik, zei over bewustzijn,dan wordt je heel erg knap. Conversie is net behandeld in mijn studie en bewustzijn kun je leren in boeddhisme en niet in 1e instantie in psychologie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:41 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Nee.
De (huis?)arts heeft tegen de patiënt gezegd "Ik ga je feliciteren, dit is echt een wonder"
Dat is heul iets anders dan 'erkennen' als wonder. Als het goed is doen wetenschappers en artsen überhaupt niet aan het fenomeen 'wonder' trouwens.
Dat Jezus, als hij heeft bestaan, een mens was hoef je mij niet van te overtuigen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
In de hof van Gethsemané is Jezus erg bang en verdrietig (mens ten top). Hij bidt: 'Laat deze beker aan mij voorbij gaan. Maar laat Uw wil geschiedde.' Oftewel: hij is bang en verdrietig maar stelt tóch zijn vertrouwen op God.
Wiens opdracht was dat, en waarom werd die opdracht gegeven? Wat is nu eigenlijk het liefdevolle doel van bloedvergieten?quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
Vervolgens was zijn opdracht om de dood te verslaan,
Voor mensen die zelfmoord plegen lijkt dat over het algemeen niet te werken. Waarom hier wel? Wat betekent dat uberhaupt? 'Het werkt'?quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
en wat deed hij? Hij stierf. Hij gaf zich over aan de dood. Een mens die vecht tegen de dood stelt die zo lang mogelijk uit. Jezus doet dat compleet andersom, en dat is waarom het werkt.
Dit zie ik dus echt niet, maar wellicht is dat geen kwestie van zien maar aannemen zonder er vragen over te stellen. *Haalt schouders op*quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
Complete ironie, maar daarin schuilt juist vaak de waarheid.
quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
Een dichtje van mezelf:Mooi gedichtje, en waarheid als een koe. Alleen dat laatste couplet voegt zo weinig toe. Redde ons waarvan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Zo'n beetje alle goden ter wereld moeten tevreden gesteld worden. Zo ook de Abrahamistische god, JHWH genaam (of een variant). Deze verlangt offers, bloedoffers onder anderen. Volgens de christelijke zienswijze is er ook met bloed betaald om de erfzonde, en daarmee de eeuwige dood (of marteling, of hel, afhankelijk van het soort christen) af te kopen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft, om het even cru te zeggen, het opofferen van een leven door een almachtig wezen te maken met liefde? Wat het ook is dat daarmee wordt bereikt: een almachtig wezen hoeft daar niets voor op te offeren, per definitie niet.
Wie heeft dit eigenlijk opgetekend? Er was verder niemand bij....quote:Op woensdag 30 juli 2014 09:45 schreef Jovatov het volgende:
Hij bidt: 'Laat deze beker aan mij voorbij gaan. Maar laat Uw wil geschiedde.'
Dood is dood lijkt me. Merkwaardig dat door deze dood de complete zonde van de gehele mensheid wordt "verefffend" met de schuldeiser. Want zo vreselijk bijzonder was het nou ook weer niet. Zeker, Jezus heeft geleden maar er zijn er die veel meer hebben geleden tijdens hun leven. En ach, hij wist waar het op uit zou draaien, een erg mooi vooruitzicht aan de rechterhand van zijn vader.quote:Vervolgens was zijn opdracht om de dood te verslaan, en wat deed hij? Hij stierf. Hij gaf zich over aan de dood. Een mens die vecht tegen de dood stelt die zo lang mogelijk uit. Jezus doet dat compleet andersom, en dat is waarom het werkt.
Dan snap ik je eerdere vraag niet, over het almachtige wezen die een offer doet wat dus nutteloos zou zijn.quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat Jezus, als hij heeft bestaan, een mens was hoef je mij niet van te overtuigen.
De evangelist heeft dit opgetekend. Het zou kunnen dat Jezus dit zelf later verteld heeft, of dat toch niet alle discipelen verderop lagen te slapen maar dit toch nog wel enigszins hadden meegekregen. Verder is dit een vraag die ik ooit zelf ook wel gesteld heb, mijn toenmalig jeugdleider kon er toen voor mij ook geen bevredigend antwoord op geven, en dat kan ik jou nu in die zin vermoedelijk ook niet, helaas.quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie heeft dit eigenlijk opgetekend? Er was verder niemand bij....
De dood zelf was niet superbijzonder, het bijzondere zat hem erin dat Jezus geen zonde had begaan. Dat hij de dood niet verdiende (zoals anderen dat wel verdienen). En bij Jezus was dood dus niet dood, maar uiteindelijk leven. Niet eens de dood kan Hem verslaan, op welke manier is Hij dan nog wel te verslaan?quote:[..]
Dood is dood lijkt me. Merkwaardig dat door deze dood de complete zonde van de gehele mensheid wordt "verefffend" met de schuldeiser. Want zo vreselijk bijzonder was het nou ook weer niet. Zeker, Jezus heeft geleden maar er zijn er die veel meer hebben geleden tijdens hun leven. En ach, hij wist waar het op uit zou draaien, een erg mooi vooruitzicht aan de rechterhand van zijn vader.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |