Het klinkt inderdaad als een Speld-artikel, maar toch is het echt waar:quote:
*proest*quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:26 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het klinkt inderdaad als een Speld-artikel, maar toch is het echt waar:
http://www.eo.nl/tv/kneve(...)-voor-zwarte-piet-1/
??????quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:30 schreef richolio het volgende:
Alle gevonden alternatieven voor een andere zwarte piet waren dom en onhaalbaar. Dus ik ben benieuwd. Alsof iemand zich eraan gaat houden trouwens..
Ik denk dat hij erop doelt dat het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed geen harde wetten uitvaardigt. Ze kunnen wel zeggen dat we een nieuwe Zwarte Piet hebben, maar het is nog maar afwachten of de rest van het land zich er ook iets van aantrekt en niet stug de oude variant blijft gebruiken.quote:
Eerlijk gezegd denk ik dat als de piet bij de officiele intocht veranderd dat de piet los door het land ook vanzelf zal veranderen, zal een paar jaartjes duren, maar kinderen verwachten toch pieten zoals bij de officiele intocht en zoals op tv.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik denk dat hij erop doelt dat het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed geen harde wetten uitvaardigt. Ze kunnen wel zeggen dat we een nieuwe Zwarte Piet hebben, maar het is nog maar afwachten of de rest van het land zich er ook iets van aantrekt en niet stug de oude variant blijft gebruiken.
Sinterklaas is (al lang) geen feest voor alleen maar kinderen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:38 schreef KoosVogels het volgende:
Mooiste is dat vooral volwassenen zijn die zich hier kwaad om gaan maken. Een aantal zal zelfs wel gewelddadig worden.
Zo spaart die pin mooi weer wat geld uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou als Sinterklaas meteen in staking gaan als ik het moest doen met dat soort nep-pieten.
Achterlijk geouwehoer.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:11 schreef Donderenbliksem het volgende:Bron: http://www.nieuwwij.nl/nieuws/nieuw-uiterlijk-voor-zwarte-piet/
Het argument van de zwarte-piet-tegenstanders was vorig jaar inderdaad dat zwarte-piet-tegenstanders zich waarschijnlijk zouden misdragen zodat een intocht met zwarte pieten om veiligheidsredenen verboden zou moeten worden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:38 schreef KoosVogels het volgende:
Mooiste is dat vooral volwassenen zijn die zich hier kwaad om gaan maken. Een aantal zal zelfs wel gewelddadig worden.
Je hebt er inderdaad van die irritante volwassenen tussen zitten die zich verkleden en vol laten gieten en denken dat het feestje er voor hen is.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:44 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Sinterklaas is (al lang) geen feest voor alleen maar kinderen.
Wat is een nep piet dan? Zijn alle pieten nu dan geen nep-pieten? Want een x aantal jaar geleden en echt nog niet zo lang waren ze toch echt anders....quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou als Sinterklaas meteen in staking gaan als ik het moest doen met dat soort nep-pieten.
Ook hier, welke vaste vorm heb je het over? Er is eigenlijk nog nooit een vaste vorm geweest voor piet, die veranderd met de jaren aardig vanaf het moment dat die in die vorm uitgevonden werd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:46 schreef Werkman het volgende:
[..]
Achterlijk geouwehoer.
Gewoon niet aan sleutelen en intact houden of gewoon in zijn geheel afschaffen!
Hebben we gewoon kerst als cadeaufeest, is toch duur genoeg en zijn we van dat gezeik af.
Niet dat ik specifiek voor of tegen ben, maar het iets dat of in zijn vaste traditionele vorm moet blijven of helemaal weg moet
Verneukte versie doe je niemand een plezier mee.
Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook hier, welke vaste vorm heb je het over? Er is eigenlijk nog nooit een vaste vorm geweest voor piet, die veranderd met de jaren aardig vanaf het moment dat die in die vorm uitgevonden werd.
Kom op, je kan beter dan dit... Welke piet? De page van jan schenkman, of de domme en gewelddadige kinderschrik van de jaren '60 die niet eens normaal kon praten? Of welke van de andere vormen?quote:
Ik bespeur misschien een beetje een vorm van vermoedelijke sarcasme.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:52 schreef remlof het volgende:
Heel goed dit, tradities zijn er om te veranderen.
Niet racistisch? zwarte pieten zijn niet meer welkom.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:53 schreef waht het volgende:
Eindelijk zijn we geen racistisch land meer.
Slavernij wordt uit de geschiedenisboeken geschrapt.
Nee, dat zijn de elfjes van de kerstman, kijk maar, ze werken aan speelgoed in de fabriek van de kerstman....quote:
De zwarte pieten in 1934 waren anders goed zwart:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook hier, welke vaste vorm heb je het over? Er is eigenlijk nog nooit een vaste vorm geweest voor piet, die veranderd met de jaren aardig vanaf het moment dat die in die vorm uitgevonden werd.
Waar laat de sint zijn speelgoed dan maken?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, dat zijn de elfjes van de kerstman, kijk maar, ze werken aan speelgoed in de fabriek van de kerstman....
Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes Zwarte Pieten aanwezig; zes Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De zwarte pieten in 1934 waren anders goed zwart:
[ afbeelding ]
Kijk je ook even naar de rest, die vaste vorm klopt niet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:56 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De zwarte pieten in 1934 waren anders goed zwart:
[ afbeelding ]
Die van 1929 ook:
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7138781.html
1967 vraag je? Zwart
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7044236.html
1974? Zwart
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7074902.html
Geen idee, dat koopt hij gewoon als rijke heilige...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waar laat de sint zijn speelgoed dan maken?
Ok, geen inhoud dus, dan weten we dat ook alweer....quote:
Blanke kaasjes zitter er mee...quote:
Ik zit er ook mee, en ik ben geen blank kaasjequote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:02 schreef Skietzo het volgende:
[..]
Blanke kaasjes zitter er mee...
weer een miljoen petities via facebook , terwijl een petitie tegen de NSA nie eens de 1000 haalt
slaap lekker verder
Het ging alle kanten op. Inclusief doodsbedreigingen voor een stichting die een feest voor de lokale minima wilde organiseren ergens in Groningen en daar ook andere Pieten bij in wou zetten. Leuke volwassen mensen die kinderen een mooi feest door de neus boren. Of dat incident met die Papoeadame die belaagd werd op het malieveld.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Het argument van de zwarte-piet-tegenstanders was vorig jaar inderdaad dat zwarte-piet-tegenstanders zich waarschijnlijk zouden misdragen zodat een intocht met zwarte pieten om veiligheidsredenen verboden zou moeten worden.
Ik vind geweld eerlijk gezegd niet mooi.
Van beide kanten eigenlijk in deze discussie.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vermoedelijk wel inderdaad. Men is gek geworden.
Huilen joh.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:02 schreef Skietzo het volgende:
[..]
Blanke kaasjes zitter er mee...
weer een miljoen petities via facebook , terwijl een petitie tegen de NSA nie eens de 1000 haalt
slaap lekker verder
Aan alle kanten inderdaad. En ik zie het meer als een leuk en gek figuur in het sinterklaassprookje, kleur of uiterlijk maakt dan al bijna niks meer uit. En over het algemeen zullen ze gewoon zwart blijven natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:07 schreef Chewie het volgende:
[..]
Van beide kanten eigenlijk in deze discussie.
Het is zwarte piet, een sprookjesfiguur die (duh) zwart is en moet zwarte piet anders maak hem/haar dan echt zwart en niet donkerbruin.
Mijn statement in het kort.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:07 schreef UpsideDown het volgende:
Stop er dan maar helemaal mee.
Wel of geen Sinterklaas, er tussenin prutsen is kansloos en verneukt het feest.
Aha, denkt een vierjarige daar op pakjesavond ook zo over? Geloof er niets van.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:07 schreef UpsideDown het volgende:
Waarom altijd dit geblaat, hebben al die andere veranderingen dan het feest verpest?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:07 schreef UpsideDown het volgende:
Ik ben het eens een keer met je eens.quote:
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:28 schreef ems. het volgende:
Beste oplossing voor het hele zwarte-pieten dilemma is de racisten die vinden dat zwarte piet racistisch is veroordelen.
Dat zou wel goed bij de traditie passen, want de sint is langer een kinderschrik geweest dan een kindervriend. Maar dat willen de traditie roepers liever niet horen...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:09 schreef geelkuikentje het volgende:
Mogen we deze nu ook als Sint gebruiken??:
[ afbeelding ]
Leuk op een wit paard.
Omdat er daarna wel weer wat anders gevonden wordt, zoals het kruis op de mijter van Sinterklaas wat weg moet. Daarna moet het paard weg want dat is dierenmishandeling, en daarna de stoomboot want dat is vervuiling, etc. etc.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom altijd dit geblaat, hebben al die andere veranderingen dan het feest verpest?
Oprotten naar dat stukje Israël wat ze palestina noemen misschien een optie? Zwarte piet hoort bij de Nederlandse cultuur en iedereen die daar mee zit heeft alle recht te vertrekken. Graag zelfs.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:01 schreef Skietzo het volgende:
KIJK ZE FUCKING HUILEN OM ZWARTEPIET DOMME KUDDE VOLK![]()
![]()
Feit is gewoon dat deze "traditie" zich vooral kenmerkt door verandering, van kinderschrik sint naar kinderschrik piet, van kinderschrik piet naar kindervriend piet, van pikzwart naar bruin, van page naar eng figuur op de voorgrond naar grappig figuur op de voorgrond en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:10 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Omdat er daarna wel weer wat anders gevonden wordt, zoals het kruis op de meiter van Sinterklaas wat weg moet. Daarna moet het paard weg want dat is dierenmishandeling, en daarna de stoombood want dat is vervuiling, etc. etc.
Stelletje huilebalken.
Dat lijkt me vrij sterk.quote:
Ben jij nu eigenlijk niet de huilebalk? Het komt allemaal heel verongelijkt en kinderachtig over wat je roept.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:10 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Omdat er daarna wel weer wat anders gevonden wordt, zoals het kruis op de mijter van Sinterklaas wat weg moet. Daarna moet het paard weg want dat is dierenmishandeling, en daarna de stoomboot want dat is vervuiling, etc. etc.
Stelletje huilebalken.
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:10 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Omdat er daarna wel weer wat anders gevonden wordt, zoals het kruis op de mijter van Sinterklaas wat weg moet. Daarna moet het paard weg want dat is dierenmishandeling, en daarna de stoomboot want dat is vervuiling, etc. etc.
Stelletje huilebalken.
quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Draadstaal heeft de hele Sinterklaas- en anti-discrimnatie-kwestie trouwens ook prachtig gepersifleerd, in 2009:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1140998
Het uiterlijk is al een jaar of 80 niet echt veranderd. Dat er hier en daar alternatieven opdoken, dat klopt, maar al sinds de eerste echte intocht in Amsterdam is zwarte piet een zwart figuur in de karakteristieke kleurige kleding.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Kijk je ook even naar de rest, die vaste vorm klopt niet.
Tot de jaren '60 was piet een kinderschrik, hij kon amper normaal praten en was er vooral om te dreigen met geweld, van de roe die ook echt gebruikt werd tot het angstwekkende idee om meegenomen te worden en tot pepernoten vermalen te worden.
Dat was al voorbij de tijd dat men gewoon donkere mensen zonder smink hiervoor gebruikte...
De page van jan schenkman nog langer geleden was een anoniem figuur op de achtergrond, de sint zelf was toen meer de kinderschrik.
Uiterlijk is veranderd, hoe ze handelen is veranderd, dat is iets wat de traditie in deze kenmerkt, verandering.
Een slaven feest als koetloer , ben er maar trots op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:12 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Oprotten naar dat stukje Israël wat ze palestina noemen misschien een optie? Zwarte piet hoort bij de Nederlandse cultuur en iedereen die daar mee zit heeft alle recht te vertrekken. Graag zelfs.
Je weet niet eens waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:15 schreef Skietzo het volgende:
[..]
Een slaven feest als koetloer , ben er maar trots op.
Het maakt mij niet uit, mag van mij compeet afgeschaft worden. Maar jaar in, jaar uit dezelfde kansloze discussie voeren is toch te triest voor woorden. Laat het toch of hak een knoop door.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ben jij nu eigenlijk niet de huilebalk? Het komt allemaal heel verongelijkt en kinderachtig over wat je roept.
Ja zo heeft elke cultuur wel wat raars he. Er zijn ook hele volksstammen die een kinder verkrachter aanbidden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:15 schreef Skietzo het volgende:
[..]
Een slaven feest als koetloer , ben er maar trots op.
Niet waar, die "eerste"piet was namelijk gewoon een donker mens, daarna kwam de pikzwarte piet die veranderde in donkerbruin. Die verandering kwam in mijn leven, dat van zwart naar bruin en dat is zeer zeker geen 80 jaar, maak daar maar 30 van.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:14 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het uiterlijk is al een jaar of 80 niet echt veranderd. Dat er hier en daar alternatieven opdoken, dat klopt, maar al sinds de eerste echte intocht in Amsterdam is zwarte piet een zwart figuur in de karakteristieke kleurige kleding.
Dat de rol van zwarte piet onderhevig is aan verandering, zal ik niet ontkennen. De rol past zich aan aan onze kijk op opvoeding en door de invloed van TV.
Het gaat echter niet om de rol, maar het uiterlijk. En dat is decennia lang al de zwarte piet die we nu nog kennen.
Dat laatste he. Waarom doen we dit dan? Dit hele gehannes? Omdat er echt een klein groepje mensen is dat jaar in, jaar uit, blijft zeiken, blijft drammen net zo lang tot ze hun zin krijgen? Leuk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet waar, die "eerste"piet was namelijk gewoon een donker mens, daarna kwam de pikzwarte piet die veranderde in donkerbruin. Die verandering kwam in mijn leven, dat van zwart naar bruin en dat is zeer zeker geen 80 jaar, maak daar maar 30 van.
Van page naar de piet zoals we die nu kennen is ook al een stevige stap en de grootste inhoudelijke verandering is toch wel hoe piet zich gedraagt, van enge kinderschrik waar kinderen letterlijk nachtmerrie's van hadden naar vrolijke kindervriend. Toch blijkt dat allemaal niets uit te maken, kinderen blijken die veranderingen amper op te merken en gewoon blij dat feest te vieren.
Dit hele piet verhaal gaat niet over kinderen, dat lijkt me wel duidelijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat laatste he. Waarom doen we dit dan? Dit hele gehannes? Omdat er echt een klein groepje mensen is dat jaar in, jaar uit, blijft zeiken, blijft drammen net zo lang tot ze hun zin krijgen? Leuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |