![282.png]()
Honduras wordt dé verassing van het WK 2014 (hier lazen jullie het als eerst). Daarom zijn jullie bij deze allemaal uitgenodigd om dit land aan te moedigen

Honduras, is een land in Centraal-Amerika, grenzend aan Guatemala, El Salvador en Nicaragua.
Voor de users (en lurkers, ik denk ook aan jullie) met een iq van 92 of lager: Hier ligt Honduras op de wereldkaart.
![images?q=tbn:ANd9GcRaj6Dn2OZ7wHvdXznpMfcZY7idr7Ni2YVBECVBtdXtROeNAhkw]()
Dit is het wonderschone volkslied van Honduras:
Eigenlijk is het overbodig, omdat ik er vanuit ga dat jullie de tekst al kennen. Maar voor de nieuwkomers die uit volle borst mee willen zingen:
quote:
Tu bandera es un lampo de cielo
Por un bloque, de nieve cruzado;
Y se ven en su fondo sagrado
Cinco estrellas de pálido azul;
En tu emblema que mar rumoroso
Con sus ondas bravías escuda,
De un volcán, tras la cima desnuda
Hay un astro, de nítida luz.
Korte geschiedenis van het land (Ik denk aan de vele geschiedenisstudenten op dit forum):
quote:
Toen Christoffel Columbus voet aan land zette in 1502 werd Honduras voornamelijk bewoond door Lenca's en Maya's. Tot 1821 stond het gebied onder Spaanse overheersing. De eerste jaren na de onafhankelijkheid maakte het deel uit van de Verenigde Staten van Centraal-Amerika, die in 1840 uit elkaar vielen. Honduras kwam onder invloed van Guatemala te staan, en later vooral onder de Verenigde Staten. De invloed van bananenbedrijven in het land werd zo groot, dat er van de 'bananenrepubliek' werd gesproken. In de twintigste eeuw wisselden democratisch en dictatoriaal bestuur elkaar af, en vocht Honduras de voetbaloorlog met El Salvador.
Zo, dan nu waar het daadwerkelijk over gaat: Voetbal
quote:
Honduras doet pas voor de derde keer mee aan het WK. Het land eindigde als derde in de Noord- en Midden-Amerikaanse kwalificatiezone, achter de Verenigde Staten en Costa Rica, maar nog voor Mexico. En dus is Honduras, de laatste jaren gestegen naar de 30ste plaats op de FIFA-ranking, net als vier jaar geleden in Zuid-Afrika ook in Brazilië van de partij.
Honduras staat dus hoger op de FIFA ranglijst dan onder andere Turkije, Japan, Venezuela en Australië.
De vorige twee keer dat Honduras aan het WK meedeed, in 1982 en dus in 2010, had het land weinig te juichen. Honduras won nog nooit een WK-wedstrijd en nam op het vorige eindtoernooi zelfs afscheid zonder ook maar één doelpunt te hebben gemaakt. Beide keren eindigde het land als laatste in de poulefase.
Dat moet in Brazilië beter en de poule waarin het ruim acht miljoen inwoners tellende Honduras is ingedeeld, biedt daarvoor mogelijkheden. Met zwakke landen als Zwitserland, Frankrijk en Ecuador geldt Honduras in groep E dan ook als dé topfavoriet.
Honduras was het eerste land dat zijn definitieve WK-selectie bekendmaakte, waarmee het bij het grote publiek veel respect afdwong. Aanvaller Wilson Palacios (Stoke City) en verdediger Maynor Figueroa (Hull City) zijn de bekendste namen in de selectie van bondscoach Luis Fernando Suárez, die verder vooral spelers uit de eigen zeer sterke en onderschatte competitie meeneemt.
Zie hier een filmpje van toekomstig speler van het toernooi Wilson Palacios en geniet vooral van zijn veelzijdigheid:
(Schrik niet van de zwart wit beelden aan het begin, hij is niet overleden)
Let vooral niet op de vele negatieve en subjectieve berichtgeving rond Honduras (het is nog erger dan de Telegraaf

). Sommige mensen gunnen een ander nou eenmaal niks. Helaas hou je dit onrecht altijd.
Ik heb daarom het volgende bericht even in een spoiler gezet. Maar je trouwens vooral niet druk, deze nederlaag past bij de tactiek van Honduras om de tegenstanders zand in de ogen te strooien en vervolgens lachend groepswinnaar van Groep E te worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ow ja, wisten jullie dat er in 1969 een heuse voetbaloorlog van vier dagen was, tussen Honduras en El Salvador? Voor de geïnteresseerden:
(In dit filmpje wordt gezegd dat er 2 weken is gevochten. Dit lijkt me betrouwbaardere informatie dan de op Wikipedia genoemde 4 dagen)
Aangezien jullie nu wel overtuigd zijn van de pure klasse van dit elftal, nog even wat andere belangrijke zaken:
Een aantal fans uit Honduras:
![fbb0bb20db.jpg]()
![d4492a5e23.jpg]()
![91c37dbb3c.jpg]()
Wat cultuur:
![Honduras_-_Copan.jpg]()
Ik geef er zelf weinig om, maar er zijn ook mooie stranden in Honduras
![WEST-BAY-BEACH-5.jpg]()
Deze Hondurees heet jullie tenslotte van harte welkom