Die 150%, hoe vaak kwam dat nu werkelijk voor?quote:Op woensdag 28 mei 2014 08:41 schreef arjan1112 het volgende:
DSB ging tot 150%
Eerst gingen ze tot 119% en nu tot 107% o.i.d
Dat gaat nog wel verder omlaag
Vraag het aan Dirk?quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:01 schreef 99.999 het volgende:
Maar die 150%, hoe vaak kwam dat nu werkelijk voor?
quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:01 schreef arjan1112 het volgende:
Ja de enige die dat weten zijn DNB en Dirk zelf
Het wordt in dit soort topics door allerlei figuren aangedragen die nu niet bepaald bekend staan om hun betrouwbaarheid waar het gaat om cijfers.quote:
Ja, dat kwam voor. En dan heb je nog veel taxaties die veel te optimistisch zijn gedaan. Beetje in de zin van "wat wilt u lenen" en dan stellen we op basis daarvan de EW vast.quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:01 schreef 99.999 het volgende:
Maar die 150%, hoe vaak kwam dat nu werkelijk voor?
Tja, als het incidenteel eens voorkwam lijkt het mij geen overdreven sterk argument. Kwam het tienduizenden keren voor dan heb je een punt waar je wat mee kan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:12 schreef arjan1112 het volgende:
Je kan het ontkennen maar het kwam voor en het is zeker zo dat eerst iedereen 119% van de woningwaarde kreeg en nu nog 107% en dat is verder dalend
Het is vast wel eens voorgekomen. Maar hoe algemeen was dat?quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat kwam voor. En dan heb je nog veel taxaties die veel te optimistisch zijn gedaan. Beetje in de zin van "wat wilt u lenen" en dan stellen we op basis daarvan de EW vast.
Dat laatste?quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is vast wel eens voorgekomen. Maar hoe algemeen was dat?
Eerste was uitzonderlijk, gebeurde m.n. bij b.v. DSB en Gmac. Dat tweede schering en inslag. Door de stijgende huizenprijzen was het heel lang geen probleem. En dan heb je nog fraude.quote:
Laten we van dit stukje uitgaan:quote:
Dat gaat over koopsompolissen...quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we van dit stukje uitgaan:
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)dupeerde-dsb-klanten
Dus ongeveer 8200* op een totaal aantal hypotheken in NL van ?????
Als ik het zo lees smeerden ze dat bij veel meer producten aanquote:Op woensdag 28 mei 2014 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die 95% van de gevallen samenhingen met de afgesloten hypotheken bij die boevenpartij.
150 % verkopen (in de zin van het als product hebben) of in de praktijk verstrekken?quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als ik het zo lees smeerden ze dat bij veel meer producten aan.
Maar zelfs dan ging het in de vraagstelling om hypotheken tegen 150% EW en meer. Dat wordt hier namelijk regelmatig als 'argument' aangevoerd maar zonder al te veel grond om het als serieuze factor te zien.
Kun je dit met cijfers aantonen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 08:23 schreef 99.999 het volgende:
Dat afbouwen zorgt er vooralsnog vooral voor dat veel meer mensen er voor kiezen om geen maximale hypotheek te nemen en om meer zelf te sparen, meer dan 100% van de excecutiewaarde financieren wordt al stukken zeldzamer. Dat zit dus al grotendeels verwerkt in de prijzen.
Beiden lijken me wel interessant. Maar gaat natuurlijk vooral om of dat ook zo verstrekt werd in enige serieuze mate.quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
150 % verkopen (in de zin van het als product hebben) of in de praktijk verstrekken?
Artikel "toveren met taxaties", Elsevier, september 2006 dan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Beiden lijken me wel interessant. Maar gaat natuurlijk vooral om of dat ook zo verstrekt werd in enige serieuze mate.
Gek nog net niet. Maar ik ben het wel helemaal zat.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:58 schreef 99.999 het volgende:
100 bezichtigingen? Word je daar niet knettergek van?
Waar heb je een aankoopmakelaar voor nodig deze tijd??quote:Op vrijdag 30 mei 2014 15:09 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Gek nog net niet. Maar ik ben het wel helemaal zat.
Één keer 8 op een openhuizendag bekeken, maar dat is echt haasten. Daarna steeds max 5 op een open huizendag. Door de week veel regelen om te zorgen dat je op zaterdag meerdere huizen kon bekijken, vaak meerdere van dezelfde makelaar.
Daarbij is een consequentie van een groot zoekgebied dat je soms veel moet reizen, vandaar ook steeds "één zaterdag, één plaats en liefst één makelaar"
Er is niet echt een alternatief. Je moet gewoon huizen binnenstappen om een inschatting te maken van onderhandelingskans. Een aankoopmakelaar gaat dat werk niet van je overnemen, hij zal na een maand gaan vertellen dat je je eisen moet bijstellen. Als dat lukt pakt hij makkelijk zijn commissie.
Da's 200 euri per bezoekje. En dat zonder belasting.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 15:55 schreef pfaf het volgende:
Pfff, de moeite van 100 bezichtigingen besparen zou ik al 20000 voor over hebben. Maar ieder zn eigen hobby natuurlijk. Gefeliciteerd in ieder geval.
Heb je misschien overwogen om op executieveilingen te kijken en evt. te bieden/kopen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
Er is gewoon een heel klein deel van de huizenverkopers dat met de markt kan meebewegen, de rest staat daar heel ver van af. Misschien dat het over een paar jaar makkelijker gaat als mensen meer hebben afgelost...
Zakken huizen meer of mnder in prijs als je meer huizen bezichtigt dan?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Da's 200 euri per bezoekje. En dat zonder belasting.
Maar ik denk dat ik meer heb bespaard met zoveel bezoekjes. Vrijstaande woningen zijn vanaf 2008 met 22% gedaald, maar je moet (gemiddeld dan) heel wat huizen bezichtigen wil je zo'n mogelijkheid daadwerkelijk vinden. Het is ook niet zo, dat als ik de helft van het aantal bezichtigingen had gedaan, dat ik er dan met 20.000 euro bijlappen of een iets minder goed huis was uitgekomen.
Als ik deze niet had gevonden, had het zomaar gekund dat ik nog een jaar had moeten zoeken. Van de andere kant ben ik aan het begin, een jaar geleden, een andere deal misgelopen door onervarenheid.
Er is gewoon een heel klein deel van de huizenverkopers dat met de markt kan meebewegen, de rest staat daar heel ver van af. Misschien dat het over een paar jaar makkelijker gaat als mensen meer hebben afgelost...
Dan moet je het geld eigenlijk hebben liggen. Ik heb een paar keer huizen die op de veiling stonden bezocht. Gewoon aangebeld om te kijken of ik onderhands nog een deal kon maken. Eigenaar bleek vertrokken.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je misschien overwogen om op executieveilingen te kijken en evt. te bieden/kopen?
Had je beter bijzonder beheer bij de betreffende bank kunnen bellen. Sta je wel in de rij. Achteraan wel te verstaan.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 17:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dan moet je het geld eigenlijk hebben liggen. Ik heb een paar keer huizen die op de veiling stonden bezocht. Gewoon aangebeld om te kijken of ik onderhands nog een deal kon maken. Eigenaar bleek vertrokken.
misschien had ik gewoon een raam in moeten gooien en de politie moeten bellen met het verhaal dat ik graag de eigenaar wilde spreken ivm schadevergoeding
Bedankt voor de tip(s)!quote:Op vrijdag 30 mei 2014 17:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
Dan moet je het geld eigenlijk hebben liggen. Ik heb een paar keer huizen die op de veiling stonden bezocht. Gewoon aangebeld om te kijken of ik onderhands nog een deal kon maken. Eigenaar bleek vertrokken.
misschien had ik gewoon een raam in moeten gooien en de politie moeten bellen met het verhaal dat ik graag de eigenaar wilde spreken ivm schadevergoeding
Grootspraak! Dat betekent dat jij niet voor 1000 euro 5 huizen zou gaan bekijken op een zaterdagmiddagje. Misschien, maar weinig mensen zullen dat weigeren.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 15:55 schreef pfaf het volgende:
Pfff, de moeite van 100 bezichtigingen besparen zou ik al 20000 voor over hebben. Maar ieder zn eigen hobby natuurlijk. Gefeliciteerd in ieder geval.
quote:Op vrijdag 30 mei 2014 19:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grootspraak! Dat betekent dat jij niet voor 1000 euro 5 huizen zou gaan bekijken op een zaterdagmiddagje. Misschien, maar weinig mensen zullen dat weigeren.
Of je bent van de generatie zou ik haast zeggen die denkt dat 20.000 euro slechts een paar tientjes per maand is.
Er kan vast iemand uitrekenen hoeveel huizen je moet bezichtigen voordat je er één gratiz krijgt.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:55 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zakken huizen meer of mnder in prijs als je meer huizen bezichtigt dan?
Nee natuurlijk niet, ben je achterlijk of zo? Maar de kans dat je "een koopje" (voor zover het begrip "een koopje op de huidige overtrokken koopwoningenmarkt van toepassing is natuurlijk) treft , neemt wel toe. Kwestie van elementaire statistiek. Verder kan je al behoorlijk schiften op Funda e.d. en door langs te rijden en te screenen op schotels, kinderspeelplaatsen of kerken.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 16:55 schreef crashbangboom het volgende:
Zakken huizen meer of mnder in prijs als je meer huizen bezichtigt dan?
Ik zou primair tot doel hebben iets te kopen waar ik graag wil wonen, maar dat schijnt nogal 'uit' te zijnquote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:25 schreef droom_econoom8 het volgende:
Overigens was mijn doel niet het scoren van een koopje, maar het kopen van een huis tegen marktconforme prijs. Dat was moeilijk genoeg!
En wat kan men met je site? Staat nog niet echt veel op hequote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
Knip
- let niet op de vraagprijs maar op de woning en vergelijk via openkoopsom.nl, behalve bij verkopers in echtscheiding
Knip
Statistiek?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, ben je achterlijk of zo? Maar de kans dat je "een koopje" (voor zover het begrip "een koopje op de huidige overtrokken koopwoningenmarkt van toepassing is natuurlijk) treft , neemt wel toe. Kwestie van elementaire statistiek. Verder kan je al behoorlijk schiften op Funda e.d. en door langs te rijden en te screenen op schotels, kinderspeelplaatsen of kerken.
Een aselecte steekproef uit 200 geeft nou eenmaal meer kans op "een treffer"als je die 200x doet dan indien slechts éénmaal.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:31 schreef crashbangboom het volgende:
Statistiek?Vraag je aan mij of ik achterlijk ben:D
Je hoeft toch geen 200 huizen af te kruipen om te kunnen selecteren wat wel wat is, en wat niet?
Koop jij een huis aselect dan? Gewoon eentje uit de grabbelton?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Een aselecte steekproef uit 200 geeft nou eenmaal meer kans op "een treffer"als je die 200x doet dan indien slechts éénmaal.
Het ging toch om "een marktconforme prijs"?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:54 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Koop jij een huis aselect dan? Gewoon eentje uit de grabbelton?
ninja edit, ik zag hetquote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ging toch om "een marktconforme prijs"?
Edit: 100 woningen bekeken
Waar baseer je dat op? Nogal een statementquote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:19 schreef FrankElst het volgende:
Al wat nieuws gekocht, dames en heren? Je moet er snel bij zijn, anders ben je te laat.
Ik verwacht dat de prijzen namelijk binnen afzienbare tijd weer met 20% gaan stijgen.
Het is sarcastisch bedoeld van FrankElst. De prijzen blijven nog wel even flink dalen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Nogal een statement
Doen die nu wel zaken met particulieren dan?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 17:34 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Had je beter bijzonder beheer bij de betreffende bank kunnen bellen. Sta je wel in de rij. Achteraan wel te verstaan.
Hangt van je kruiwagen af.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Doen die nu wel zaken met particulieren dan?
Ik verbood het mijn medewerkers destijds. 2 of 3 keer geprobeerd, want de prijs was goed, maar het gezeik dat je erbij krijgt... Men was toen wel bezig meer particulieren naar de veiling te krijgen, maar daar zitten erg veel nadelen aan vast.quote:
Je krijgt meestal ook particulieren van het type 'ik bied de helft en hou mijn poot stijf'. Dat is natuurlijk volstrekte tijdsverspilling, dat soort gelukszoekers/helden.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik verbood het mijn medewerkers destijds. 2 of 3 keer geprobeerd, want de prijs was goed, maar het gezeik dat je erbij krijgt... Men was toen wel bezig meer particulieren naar de veiling te krijgen, maar daar zitten erg veel nadelen aan vast.
Je had er toen (ook voor de veiling) ook veel die bieden en dan geen rekening houden met veilingkosten, nog een hypotheek moeten gaan regelen, mekkeren dat de eigenaar er niet uit wil, etc. Veel te veel gedoe voor een geldverstrekker.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:52 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Je krijgt meestal ook particulieren van het type 'ik bied de helft en hou mijn poot stijf'. Dat is natuurlijk volstrekte tijdsverspilling, dat soort gelukszoekers/helden.
Op veilingen wordt inderdaad zelden of nooit iets aan particulieren verkocht. Grappige is dat het 6 maanden erna wel met 25% winst of meer aan een particulier verkocht wordt. Maar dan kunnen ze ook 20% afdingen he, op woning 200
Rare handel.
Ik heb geen banden met openkoopsom. Het voordeel van die site is dat je een beeld krijgt van prijs/kwaliteit in de markt in een bepaalde regio. Je kunt ook kadasterdata kopen, maar dat doe je meestal gericht als je een huis op het oog hebt.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En wat kan men met je site? Staat nog niet echt veel op he
Vroeger, zeg maar in de tijd van Blomke, was dat ook wel erg. Als een particulier onverhoopt durfde mee te bieden kwam er iemand aan zijn tafeltje zitten die zijn glas omstootte en hem tijdens de bieding strak bleef aankijken. Dat was nog voor de Sopranos.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je had er toen (ook voor de veiling) ook veel die bieden en dan geen rekening houden met veilingkosten, nog een hypotheek moeten gaan regelen, mekkeren dat de eigenaar er niet uit wil, etc. Veel te veel gedoe voor een geldverstrekker.
Handelaren verkopen het snel door inderdaad. Er was altijd veel kritiek op handelaren, maar ze waren altijd goed voor hun geld, zeurden niet en denk dat veel veilingen zonder handelaren nog minder opgebracht zouden hebben.
Ze zijn wel vrijwel allemaal flink aangepakt.
2 panden per plaats, prima beeldquote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:13 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik heb geen banden met openkoopsom. Het voordeel van die site is dat je een beeld krijgt van prijs/kwaliteit in de markt in een bepaalde regio. Je kunt ook kadasterdata kopen, maar dat doe je meestal gericht als je een huis op het oog hebt.
Ik koop regelmatig op veilingen, alleen geen vastgoed omdat je het geld dan direct beschikbaar moet hebben. Ik zie inderdaad regelmatig particulieren die dat niet kunnen en bijv. veel te veel bieden.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:52 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Je krijgt meestal ook particulieren van het type 'ik bied de helft en hou mijn poot stijf'. Dat is natuurlijk volstrekte tijdsverspilling, dat soort gelukszoekers/helden.
Op veilingen wordt inderdaad zelden of nooit iets aan particulieren verkocht. Grappige is dat het 6 maanden erna wel met 25% winst of meer aan een particulier verkocht wordt. Maar dan kunnen ze ook 20% afdingen he, op woning 200
Rare handel.
Niks nuttigers te melden? Ik tel bijv. 27 panden in Breda en 392 panden in Amsterdam.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:14 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
2 panden per plaats, prima beeld
staat wel in contrast met die 200 die je bezichtigt
merk ik hier enige inconsistentie?
Dank u voor het bevestigen van het punt.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:19 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Niks nuttigers te melden? Ik tel bijv. 27 panden in Breda en 392 panden in Amsterdam.
Toen vond er soms wel enige intimidatie plaats inderdaad. Ook weleens handelaren die met elkaar op de vuist gingen als iemand de herenakkoorden niet nakwam.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Vroeger, zeg maar in de tijd van Blomke, was dat ook wel erg. Als een particulier onverhoopt durfde mee te bieden kwam er iemand aan zijn tafeltje zitten die zijn glas omstootte en hem tijdens de bieding strak bleef aankijken. Dat was nog voor de Sopranos.
Maar tegenwoordig zijn veilingen best toegankelijk. Je moet nog steeds goed zijn voor je geld, en dat is iets waar veel fantasten moeite mee hebben. Er zijn geen mitsen of maren, als je 'mijn' roept is het van jou met alle shit erbij. Redelijke panden gaan natuurlijk nooit af, dan is het op de rol plaatsen genoeg om onredelijke mensen die hebben gehoord dat ze hun poot stijf moeten houden te laten realiseren dat ie er ook vanaf gaat. Dan wordt er alsnog aangezuiverd of gaat ie onderhands weg. Veelal is er dan toch geld.
Je kon ze ook betalen om niet mee te bieden.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toen vond er soms wel enige intimidatie plaats inderdaad. Ook weleens handelaren die met elkaar op de vuist gingen als iemand de herenakkoorden niet nakwam.
Al kon je ook bv. een makelaar met ervaring op de veiling inschakelen.
Je kon ook meedoen en evt. meedelen. Kortom: opties genoeg voor de particulier.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Je kon ze ook betalen om niet mee te bieden.
Ik vergeleek het altijd met balletje balletje.
Nooit een saai moment
Ja, 100 ways to get fuckedquote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kon ook meedoen en evt. meedelen. Kortom: opties genoeg voor de particulier.
Mwah. Valt mee. Probleem was meer dat de meeste particulieren maar half weten hoe het werkt en dachten makkelijk er een slaatje uit te kunnen slaan.quote:
Sommige banken stuurden ook bieders uit. Particulieren maar denken dat ze tegen een echte bieder aan het bieden waren, handelaren wisten exact hoe laat het was (en wat de prijs ging worden).quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mwah. Valt mee. Probleem was meer dat de meeste particulieren maar half weten hoe het werkt en dachten makkelijk er een slaatje uit te kunnen slaan.
Handelaren waren wel altijd goed op de hoogte. Weten wat er aan de hand is met het pand, kennen de waarde goed, weten wie er in de zaal zitten, wat de bank doet, etc.
Dan heb je een groot voordeel ten opzichte van iemand met alleen dollartekens in z'n ogen.
Rest van de post: ik had zo'n pand liever niet dan wel en zij in principe liever wel dan niet. Maar alles voor de juiste prijs. Zij willen er wat aan verdienen en ik wilde, met zo min mogelijk stenen op de balans, de verliezen wat beperken door panden niet voor al te achterlijke prijzen te laten gaan.
Er waren er ook wel die panden voor gekke prijzen inkochten. ING bijvoorbeeld.
Dat deed ik dus ook. Was best leuk. Dat bedoel ik ook een beetje met de onwetendheid van particulieren. Handelaren wisten precies hoe en wat. En vaak ook ongeveer hoeveel.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Sommige banken stuurden ook bieders uit. Particulieren maar denken dat ze tegen een echte bieder aan het bieden waren, handelaren wisten exact hoe laat het was (en wat de prijs ging worden).
Aardige job hoor, bieder spelen voor de hypotheekhouder. Beetje klootzakken met een boterbriefje op zak.
Natuurlijk gaat het niet om hoeveel bezichtigingen je doet.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat deed ik dus ook. Was best leuk. Dat bedoel ik ook een beetje met de onwetendheid van particulieren. Handelaren wisten precies hoe en wat. En vaak ook ongeveer hoeveel.
Ze checken het Kadaster, praten met de eigenaar, etc.
Klopt. Cees Engel ging maximaal 1 keer langs.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:54 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat het niet om hoeveel bezichtigingen je doet.Het gaat om kwaliteit, niet kwantiteit. Daarom moet ik vaak ook zo lachen om de schreeuwers. En ook om de in het buitenland-is-alles beter (sorry). Dan moet je al reteveel lokale kennis hebben om niet met je kloten tussen de deur te komen. Soms zelfs letterlijk. Daar begin je al met 15 doelpunten tegen.
Hi, hi, hi. Ik heb 2x een makelaar en 2x een hypotheekadviseur het nakijken gegeven. En nu wonen wij riant vrijstaand voor netto 320 per maand.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Vroeger, zeg maar in de tijd van Blomke, was dat ook wel erg. Als een particulier onverhoopt durfde mee te bieden kwam er iemand aan zijn tafeltje zitten die zijn glas omstootte en hem tijdens de bieding strak bleef aankijken.
Ben je wel een beetje de pauper onder de babyboomers, vind je nietquote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Hi, hi, hi. Ik heb 2x een makelaar en 2x een hypotheekadviseur het nakijken gegeven. En nu wonen wij riant vrijstaand voor netto 320 per maand.
Zoveel woningen staan er niet eens in onze woonplaats, laat staan onze vrijstaande woning. M.a.w. grootspraak die je niet kunt onderrbouwenquote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:43 schreef crashbangboom het volgende:
Ik ken atlhans legio mensen die het 320x beter voor elkaar hebben,
Nee, ik denk dat er van je ruine, pardon unieke woning, maar 1 is.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoveel woningen staan er niet eens in onze woonplaats, laat staan onze vrijstaande woning. M.a.w. grootspraak die je niet kunt onderrbouwen
Je hypotheek afbetalen terwijl je werkt is wel wenselijk wil je zeggen?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:23 schreef Halcon het volgende:
Als je als babyboomer nog hypotheek moet betalen, heb je echt dingen fout gedaan.
Behalve de lui die dat bewust hebben gedaan en veel rendement maken.
Ja, als dat voordeliger is dan het geld op een suffe spaarrekening zetten wel ja.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je hypotheek afbetalen terwijl je werkt is wel wenselijk wil je zeggen?
En een hoop mensen zitten met een aflossingsvrij gedeelte. Je weet wel, waar sinds een aantal jaar men massaal van beweert dat men dat altijd al een suļcidaal idee vond.
Dan pas? Waarom eigenlijk een hypotheek?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, als dat voordeliger is dan het geld op een suffe spaarrekening zetten wel ja.
Ik heb mijn hypotheek straks op mijn 40e al drie keer afgelost.
Van 130k naar 350k in guldens huis en daarna naar 1 van 500k in Euro's dan doe je wat langer over het aflossen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:23 schreef Halcon het volgende:
Als je als babyboomer nog hypotheek moet betalen, heb je echt dingen fout gedaan.
morgen weer de nuchtere gehypte versie over 80 hectare in Deutschland en de megawinsten in Nederland, zoals elke betweter in dit topic betaamt?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 01:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Van 130k naar 350k in guldens huis en daarna naar 1 van 500k in Euro's dan doe je wat langer over het aflossen.
Genoeg mensen die nu rond de 55-60 zijn, hebben het zo gedaan.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 02:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
morgen weer de nuchtere gehypte versie over 80 hectare in Deutschland en de megawinsten in Nederland, zoals elke betweter in dit topic betaamt?
Dat is een erg ouderwets concept hoorquote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:28 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik zou primair tot doel hebben iets te kopen waar ik graag wil wonen, maar dat schijnt nogal 'uit' te zijn
Waar baseer je dat op? Nogal een statementquote:Op vrijdag 30 mei 2014 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is sarcastisch bedoeld van FrankElst. De prijzen blijven nog wel even flink dalen.
Ook dan moet je op je 60e wel verlost zijn van de hypotheek.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 01:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Van 130k naar 350k in guldens huis en daarna naar 1 van 500k in Euro's dan doe je wat langer over het aflossen.
Dan pas ja. Heb eerst wat geld in andere dingen, die nu opleveren, gestoken.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 01:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan pas? Waarom eigenlijk een hypotheek?
Hebben veel mensen dan een groot stuk grond in het buitenland?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 02:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Genoeg mensen die nu rond de 55-60 zijn, hebben het zo gedaan.
1000 euro op een hypotheek is ook niets nee. Wellicht had ik dat ook nog wel kunnen verdienen, maar daar wil ik ook geen moeite voor doen. Misschien ben ik wel van die generatie ja, of gewoon niet zo gierig en zuinig ingesteld...quote:Op vrijdag 30 mei 2014 19:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grootspraak! Dat betekent dat jij niet voor 1000 euro 5 huizen zou gaan bekijken op een zaterdagmiddagje. Misschien, maar weinig mensen zullen dat weigeren.
Of je bent van de generatie zou ik haast zeggen die denkt dat 20.000 euro slechts een paar tientjes per maand is.
Als ik onder de definitie van babybommers, de generatie geboren in de periode 45 - 55 moet verstaan, behoor ik dus niet tot die generatie.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:43 schreef crashbangboom het volgende:
Ben je wel een beetje de pauper onder de babyboomers, vind je niet
Ik vraag me af hoe de komende generatie 25+ dat gaat doen?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan pas ja. Heb eerst wat geld in andere dingen, die nu opleveren, gestoken.
Hypotheek genomen omdat ik toen ik een huis kocht, niet genoeg cash geld had om dat huis ineens af te tikken. Het is overigens nooit een tophypotheek geweest en nu al helemaal niet meer.
Ligt een beetje aan je inkomen. Met een goede baan heb je zo wat bij elkaar gespaard, zeker als je allebei een goede baan hebt.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe de komende generatie 25+ dat gaat doen?
Bij papa en mama wonen (studieschuld afbetalen) en cash proberen te sparen met een miezerig HBO baantje? Ik vrees dat dat lang gaat duren voor de aanschaf van een huis. Dan maar als handelaar wat van die huizen in cash afbetalen en smerige huur voor dat soort pandjes vragen
Ik denk dat (een bepaalde groep) minder en minder een hypotheek zal gebruiken. Ik moet er zelf ook niet aan denken.
Bij mij (afgelopen paar jaar):quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe de komende generatie 25+ dat gaat doen?
Wil je geen koophuis of geen hypotheek?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik denk dat (een bepaalde groep) minder en minder een hypotheek zal gebruiken. Ik moet er zelf ook niet aan denken.
Dat heb ik gedaan.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:37 schreef arjan1112 het volgende:
of tot je 27ste thuis blijven wonen en 80% van je loon sparen/aflossen
Geen hypotheek.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wil je geen koophuis of geen hypotheek?
Op FOK! is dat redelijk normaal, hoorquote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hebben veel mensen dan een groot stuk grond in het buitenland?
Briljant!quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:37 schreef arjan1112 het volgende:
Nog zo'n gaaf levenquote:
Ik help je wel bij je toekomstige zoektocht.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 19:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Geen hypotheek.
Ik huur op dit moment particulier. Wachten tot ik iets leuks ga vinden.
Ja, vooral grond in Letland is momenteel erg 'booming'.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Op FOK! is dat redelijk normaal, hoor
Dat zullen er niet zo veel zijn, wel nog een flink aantal met 2e huis ergens.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hebben veel mensen dan een groot stuk grond in het buitenland?
Was het niet bulgarije?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 23:41 schreef FrankElst het volgende:
[..]
Ja, vooral grond in Letland is momenteel erg 'booming'.
Over hoeveel procent hebben we het dan?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 23:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zullen er niet zo veel zijn, wel nog een flink aantal met 2e huis ergens.
Dat lijkt me niet al te goed voor de ontwikkeling van onze jeugd. Wat mij betreft zou zelfs op kamers gaan meer moeten worden gestimuleerd, maar wanneer mensen ook na hun studie nog thuis moeten blijven wonen wordt het me te gek. Wanneer ik nu rond kijk zijn de mensen die tot hun 27ste en later nog bij hun ouders wonen niet bepaald de meest zelfstandige en volwassen types. Ik geloof niet dat we daar als maatschappij beter van gaan worden.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:37 schreef arjan1112 het volgende:
Dan moeten die zelfstandige en volwassen types ook maar accepteren dat niet alles tegelijk kan. Wat dat betreft is er inderdaad wat grondig misgegaan met de ontwikkeling van onze jeugd.quote:Op zondag 1 juni 2014 10:31 schreef Glencairn het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet al te goed voor de ontwikkeling van onze jeugd. Wat mij betreft zou zelfs op kamers gaan meer moeten worden gestimuleerd, maar wanneer mensen ook na hun studie nog thuis moeten blijven wonen wordt het me te gek. Wanneer ik nu rond kijk zijn de mensen die tot hun 27ste en later nog bij hun ouders wonen niet bepaald de meest zelfstandige en volwassen types. Ik geloof niet dat we daar als maatschappij beter van gaan worden.
Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar ik praat puur uit mijn eigen ervaring.
Exact mijn ervaring. Voor jezelf zorgen e.d. kan niet vroeg genoeg aangeleerd worden.quote:Op zondag 1 juni 2014 10:31 schreef Glencairn het volgende:
Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar ik praat puur uit mijn eigen ervaring.
quote:Op zondag 1 juni 2014 11:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Exact mijn ervaring. Voor jezelf zorgen e.d. kan niet vroeg genoeg aangeleerd worden.
Al leer je macaroni koken op een 2-pitter op de gang en slaap je in een bezemkast; alles beter dan riant thuis wonen. (ja, kom maar op Hyaecendia)
en dan huur je je hele levenquote:Op zondag 1 juni 2014 11:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Exact mijn ervaring. Voor jezelf zorgen e.d. kan niet vroeg genoeg aangeleerd worden.
Al leer je macaroni koken op een 2-pitter op de gang en slaap je in een bezemkast; alles beter dan riant thuis wonen. (ja, kom maar op Hyaecendia)
Als je ziet hoe ongelofelijk verzuurd en ontevreden sommigen zijn, zou je dat onderscheid wel eens kunnen maken, inderdaad. Blijft natuurlijk de vraag wat het gevolg is en wat de oorzaak.quote:Op zondag 1 juni 2014 15:38 schreef FrankElst het volgende:
Hahahaha, 'en dan huur je je hele leven'.
Het kopen van een huis is natuurlijk het ultieme levensgeluk
Ik huurde in m'n studententijd, darna kocht ik, mede omdat ik zelfstandig was geworden en m'n eigen boontjes kon doppen.quote:
Nee, nee....op m'n 25-ste een tussenwoning met 4 slaapkamers en een grote zolder.....voor de kweek...quote:Op zondag 1 juni 2014 17:18 schreef arjan1112 het volgende:
ja ja.... op je 22ste een enorme villa met 13 kamers gekocht zeker
Bizar.quote:Op zondag 1 juni 2014 17:43 schreef eriksd het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)ncl-pp/omschrijving/
Binnen een week verkocht. Wat een prijs voor relatief bescheiden oppervlak.
Hoezo 'binnen een week verkocht' ? Het staat gewoon te koopquote:Op zondag 1 juni 2014 17:43 schreef eriksd het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)ncl-pp/omschrijving/
Binnen een week verkocht. Wat een prijs voor relatief bescheiden oppervlak.
Ha, inderdaad. Eerder vandaag stond hij nog op verkocht onder voorbehoud. Vond het al moeilijk te geloven.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:22 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoezo 'binnen een week verkocht' ? Het staat gewoon te koop
Lage kosten voor de VVE, terwijl er wel een lift in zit en garage.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ha, inderdaad. Eerder vandaag stond hij nog op verkocht onder voorbehoud. Vond het al moeilijk te geloven.
Als ik voor mij zelf spreek vind ik dat nogal meevallen. Dat hald jaar op mij zelf stelde echt geen reet voor, beetje koken en wassen.quote:Op zondag 1 juni 2014 10:31 schreef Glencairn het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet al te goed voor de ontwikkeling van onze jeugd. Wat mij betreft zou zelfs op kamers gaan meer moeten worden gestimuleerd, maar wanneer mensen ook na hun studie nog thuis moeten blijven wonen wordt het me te gek. Wanneer ik nu rond kijk zijn de mensen die tot hun 27ste en later nog bij hun ouders wonen niet bepaald de meest zelfstandige en volwassen types. Ik geloof niet dat we daar als maatschappij beter van gaan worden.
Stelt ook niets voor. Beetje volwassen worden, zelfstandig worden - je eigen boontjes doppen, zelfontplooing.quote:Op maandag 2 juni 2014 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ik voor mij zelf spreek vind ik dat nogal meevallen. Dat hald jaar op mij zelf stelde echt geen reet voor, beetje koken en wassen.
Overigens woon ik nog thuis voor een andere reden maar als het goed is komt daar dit jaar verandering in
Ik heb een half jaar zelfstandig in het buitenland gewoond en snapte nadien dat gezever nog steeds niet.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:07 schreef macondo het volgende:
[..]
Stelt ook niets voor. Beetje volwassen worden, zelfstandig worden - je eigen boontjes doppen, zelfontplooing.
Praktische zaken als koken en wassen, ach : niet zo belangrijk vergeleken met het grotere plaatje.
Maar deze discussie hoort hier niet thuis, en het valt meestal ook niet uit te leggen aan lieden die thuis wonen tot hun dertigste
Eigenlijk wel ja, je kunt inderdaad ook als studentje zijnde op je zelf gaan en dan daarna je studieschuld moeten afbetalen, maar ja, daar begon 't al dat ik dat niet hoefde. Oh ja, en dan ga je werken en sparen, en dan heb je zomaar heel snel heel veel geld.quote:
Geef je groot gelijk eigenlijk. Ideaal is het niet tot je 27e, maar daarna sta je er toch beter op dan de figuren die dan al 3 kinderen hebben, een supertoppiehypotheek met beleggingspolis, kredietje voor de meubels, een TV van de Wehkamp en een relatie die op springen staat of al gesprongen is.quote:Op maandag 2 juni 2014 20:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja, je kunt inderdaad ook als studentje zijnde op je zelf gaan en dan daarna je studieschuld moeten afbetalen, maar ja, daar begon 't al dat ik dat niet hoefde. Oh ja, en dan ga je werken en sparen, en dan heb je zomaar heel snel heel veel geld.
Met als resultaat dat ik nu een huis heb dat ik met alle gemak kan betalen, oh ja, en dan heb ik als hobby ook nog zwitserse horloges, en verre vakanties en zo. Ik doe niets goedkoop, en ik kan doen wat ik wil.
Dus ja, helaas voor jou heb ik inderdaad een heel gaaf leven inderdaad
Iets er tussen kan ook.quote:Op maandag 2 juni 2014 21:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geef je groot gelijk eigenlijk. Ideaal is het niet tot je 27e, maar daarna sta je er toch beter op dan de figuren die dan al 3 kinderen hebben, een supertoppiehypotheek met beleggingspolis, kredietje voor de meubels, een TV van de Wehkamp en een relatie die op springen staat of al gesprongen is.
Bij je ouders willen wonen tot je dertigste om geld te kunnen sparen.quote:Op maandag 2 juni 2014 21:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geef je groot gelijk eigenlijk. Ideaal is het niet tot je 27e, maar daarna sta je er toch beter op dan de figuren die dan al 3 kinderen hebben, een supertoppiehypotheek met beleggingspolis, kredietje voor de meubels, een TV van de Wehkamp en een relatie die op springen staat of al gesprongen is.
Naja, ik had er geen last van, omdat ik wist dat ik het deed voor 'later'. Maar inderdaad, ik heb geen kinderen, een werkelijk bloed-bloed-bloed-mooie vriendin weer, sinds 3 weken, geen tophypotheek, een zak spaargeld, een hele goede baan, geen studieschuld (of studielast aangezien ik mn studie niet zelf betaald heb), ik mag graag (zwitserse) horloges kopen, ga over 6 weken een paar weken naar Canada, en heb toevallig afgelopen vrijdag een 58" uhd tv gekocht, gewoon, omdat het kan.quote:Op maandag 2 juni 2014 21:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik was volgens mij 19 toen ik op kamers ging. Gewoon gewerkt, geen studieschuld maar wel lekker op jezelf wonen. Met als resultaat dat ik nu een huis heb dat ik met alle gemak kan betalen als hobby ook nog zwitserse horloges en andere dure fratsen heb.quote:Op maandag 2 juni 2014 20:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja, je kunt inderdaad ook als studentje zijnde op je zelf gaan en dan daarna je studieschuld moeten afbetalen, maar ja, daar begon 't al dat ik dat niet hoefde. Oh ja, en dan ga je werken en sparen, en dan heb je zomaar heel snel heel veel geld.
Met als resultaat dat ik nu een huis heb dat ik met alle gemak kan betalen, oh ja, en dan heb ik als hobby ook nog zwitserse horloges, en verre vakanties en zo. Ik doe niets goedkoop, en ik kan doen wat ik wil.
Dus ja, helaas voor jou heb ik inderdaad een heel gaaf leven inderdaad
Ik denk dat-ie aan z'n horloges en TV denkt...quote:Op maandag 2 juni 2014 22:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als je masturbeert, bijvoorbeeld onder de douche. Denk je dan aan jezelf of iemand anders?
wie, ik? ik doe gewoon niet aan valse bescheidenheid, want daar heb ik een hekel aan. Als je 't goed voor mekaar hebt is er helemaal niks mis mee dat ook te zeggen. Wat andere mensen daar van denken moeten die mensen weten, daar zal ik 't niet om laten.quote:Op maandag 2 juni 2014 22:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als je masturbeert, bijvoorbeeld onder de douche. Denk je dan aan jezelf of iemand anders?
haha, je zei tikquote:Op maandag 2 juni 2014 22:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat-ie aan z'n horloges en TV denkt...
't Is meer een tik om Zwitserse horloges te willen kopen. Zeg maar wat vrouwen met schoenen en tasjes hebben...
Ah als dat valse bescheidenheid is, dan is het verdomde jammer dat je niks over je ouders zegt, je penislengte, hoeveel alcohol je op kan, gras, je humor, je geweldige licha, hoe enorm makkelijk je vroeger kon leren, je overgrootopa en blauw bloed, je strikdiploma en over het enorme aantal bedpartners wat je hebt gehad.quote:Op maandag 2 juni 2014 23:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
wie, ik? ik doe gewoon niet aan valse bescheidenheid, want daar heb ik een hekel aan. Als je 't goed voor mekaar hebt is er helemaal niks mis mee dat ook te zeggen. Wat andere mensen daar van denken moeten die mensen weten, daar zal ik 't niet om laten.
Oh en nee, ik besteed dat uit
Dat kan ik wel doen ja, als het daar het topic voor is, maar in dit topic lijkt het vooral een probleem te zijn voor mensen die vooral alles veel te duur vinden, dus beperk ik me hier tot de dingen waar je geld voor nodig hebt.quote:Op maandag 2 juni 2014 23:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah als dat valse bescheidenheid is, dan is het verdomde jammer dat je niks over je ouders zegt, je penislengte, hoeveel alcohol je op kan, gras, je humor, je geweldige licha, hoe enorm makkelijk je vroeger kon leren, je overgrootopa en blauw bloed, je strikdiploma en over het enorme aantal bedpartners wat je hebt gehad.
ja, want als voordeel heb je dan dat je goed kunt sparen, en niet meer hoeft te lenen van de bank dan nodig is. Je weet wel, je kunt gewoon je inboedel zelf kopen en zo, en je kunt een gedeelte op het huis aanbetalen zodat je hypotheek een stuk lager is dan wat er voor het huis gevraagd wordt.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 03:31 schreef Kapsalon het volgende:
Wauw, volgens mij ging het hier over de woningmarkt?
Evengoed ben ik blij voor CoolGuy. Lekker tot je 27ste chickas mee naar je ouderlijk huis nemen zodat je later een Zwitsers horloge kunt kopen. Als ik een vrouw was zou ik er een kurkdroge doos van krijgen
Ik moest lachenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 03:31 schreef Kapsalon het volgende:
Wauw, volgens mij ging het hier over de woningmarkt?
Evengoed ben ik blij voor CoolGuy. Lekker tot je 27ste chickas mee naar je ouderlijk huis nemen zodat je later een Zwitsers horloge kunt kopen. Als ik een vrouw was zou ik er een kurkdroge doos van krijgen
En waar haal je die overtuiging vandaan?quote:Op maandag 2 juni 2014 21:20 schreef macondo het volgende:
[..]
Bij je ouders willen wonen tot je dertigste om geld te kunnen sparen.
Ieder zijn voorkeur.
Persoonlijk vind ik 18 jaar een mooie tijd om het ouderlijk huis te verlaten. Na mijn studententijd gewoon begonnen met werken - zoals al mijn vrienden - en de studieschuld is daarna peanuts. Ben er heilig van overtuigd dan mensen die op tijd onder moeders rok vandaan komen gemiddeld er beter voorstaan dan de thuiswoners tot 27 jaar..
Inderdaad, als babyboomer had je je huis allang afbetaald kunnen hebben maarja, een extra hypotheek voor die caravan of boot is natuurlijk wel lekker.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:23 schreef Halcon het volgende:
Als jij graag rente betaalt, be my guest. Tenzij je echt een debiel lage rente hebt én veel rendement op je vermogen behaalt, dan is aflossen minder slim maar dat geldt maar voor een klein deel van de bevolking zo.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je hypotheek afbetalen terwijl je werkt is wel wenselijk wil je zeggen?
En een hoop mensen zitten met een aflossingsvrij gedeelte. Je weet wel, waar sinds een aantal jaar men massaal van beweert dat men dat altijd al een suļcidaal idee vond.
Dat laatste is juist iets dat veel mensen pas gaan doen en leren als ze uit huis gaan dus in die zin was je al behoorlijk zelfstandigquote:Op maandag 2 juni 2014 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb een half jaar zelfstandig in het buitenland gewoond en snapte nadien dat gezever nog steeds niet.
Moet daarbij wel zeggen dat mijn ouders niets meer voor mij betaalden en regelden toen ik 18 geworden was. Ik kreeg eten en onderdak maar dat was het dan ook wel. Verzekeringen, bankzaken, belastingen, schoolongein moest ik zelf regelen en betalen.
Volgens mij is dat de gang van zaken bij de meesten die nog thuiswonen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 09:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, als babyboomer had je je huis allang afbetaald kunnen hebben maarja, een extra hypotheek voor die caravan of boot is natuurlijk wel lekker.
[..]
Als jij graag rente betaalt, be my guest. Tenzij je echt een debiel lage rente hebt én veel rendement op je vermogen behaalt, dan is aflossen minder slim maar dat geldt maar voor een klein deel van de bevolking zo.
Als je je looptijd volmaakt betaal je het huis 2 keer dus aflossen is in die zin zeker wel geld besparend.
[..]
Dat laatste is juist iets dat veel mensen pas gaan doen en leren als ze uit huis gaan dus in die zin was je al behoorlijk zelfstandig
Dat lukt mij ook allemaal, ondanks dat ik op m'n 17e het huis uit ben gegaan en op kamers gaan. Daar heb ik niet tot m'n 27e voor thuis hoeven wonen. Heb alleen geen Zwitsers horlogequote:Op dinsdag 3 juni 2014 08:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, want als voordeel heb je dan dat je goed kunt sparen, en niet meer hoeft te lenen van de bank dan nodig is. Je weet wel, je kunt gewoon je inboedel zelf kopen en zo, en je kunt een gedeelte op het huis aanbetalen zodat je hypotheek een stuk lager is dan wat er voor het huis gevraagd wordt.
Het bijkomende voordeel is dan dat je niet 'onder water' staat én dat je, mocht je werkloos worden, je gewoon met de 70% die je dan aan WW krijgt nog steeds met gemak alles kunt betalen.
Je weet wel: SPAREN. Iets waar veel mensen hier de mond van vol hebben, maar als je concessies moet doen om goed te kunnen sparen zodat je GEEN probleem hebt op de woningmarkt, ineens een vies woord wordt.
s...horlogeS, meervoud.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:39 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dat lukt mij ook allemaal, ondanks dat ik op m'n 17e het huis uit ben gegaan en op kamers gaan. Daar heb ik niet tot m'n 27e voor thuis hoeven wonen. Heb alleen geen Zwitsers horloge![]()
![]()
De houding van veel mensen is ook door de jaren heen anders geworden.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
s...horlogeS, meervoud.
Dat kan natuurlijk. Ik heb gestudeerd in de stad waar ik woon, dus waarom zou ik dan op kamers gaan? Dat kostte me dus geen geld. Bijkomend voordeel was dat ik mn studie niet zelf betaald heb en geen studieschuld had.
Toen dacht ik, tja, ik kan natuurlijk in een of ander appartementje gaan wonen maar dat wil ik niet, ik wil direct een normale woning incl tuin en zo. Dus ik heb geen k.k. hoeven te financieren, gedeelte van het huis niet, de nieuwe keuken niet, de inboedel niet, het schilderwerk etc niet, want dat geld had ik allemaal zelf.
Ik hou simpelweg van zoveel mogelijk zekerheid, dus ik wilde zeker weten dat ik met 70% mn shit kon blijven betalen, en dat kan ik. Als ik hier toch vaak mensen zie reageren die alles maar duur vinden en overal over klagen en weet ik veel wat, huizen zijn te duur, vooral thuis blijven wonen en sparen blablabla, en dan doe ik dat, en dan is 't niet goed. Fuck it, dan sta ik liever aan de andere kant, en dan hoef ik niet te klagen dat ik iets te duur vind. Wat mensen daar verder van vinden lig ik niet wakker van
Je kunt een hoop klachten besparen door verstandige beslissingen nemen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Bovendien is zeiken en klagen typisch Nederlands.
Lekker makkelijk.
Verstandige beslssingen? Dat is Japans voor de meeste FOKkers!quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt een hoop klachten besparen door verstandige beslissingen nemen.
Huis ook met minder inkomen kunnen betalen en kunnen verkopen zonder restschuld, scheelt al een hoop gezever. Je hebt het helemaal in eigen hand.
Oh, en ik zit op een uur van Zaventem.
Klopt. Daarom is veel van dat gezeur ook hypocriet en vervelend. Zeuren moet je doen over dingen waar je weinig tot geen invloed op hebt.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Verstandige beslssingen? Dat is Japans voor de meeste FOKkers!
Meeste mensen willen het niet in eigen hand hebben. Gewoon keihard schreeuwen (in de hoop dat alles gaat dalen) en dan hopen dat ze iets goedkoop kunnen pakken. En dan trots pochen waar je ook bent.
Hoezo zit ik er dan aan vast? Ik kan het toch verkopen? Ja, dan ben ik het geld dat ik er in gestoken heb kwijt, maar ik heb geen schuld, dus in die zin zit ik niet vast. Voor dat geld wat ik er in gestoken heb heb ik ook al die jaren dan woongenot gehad, en ondertussen heb ik in al die jaren natuurlijk wel gespaard (want ja, dat kan).quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De houding van veel mensen is ook door de jaren heen anders geworden.
Ik kom dagelijks nog ZO veel dure troep tegen op Funda, daar wordt je echt niet goed van. Veel mensen blijven vasthouden aan die belachelijke prijs want -> financiele issues.
Nadeel van een huis (gedeeltelijk) cash betalen op jonge leeftijd (25/30) is dat je er aan vast zit. Wat nu als je een gezin ergens anders krijgt? Of werk? Besides op die leeftijd ga je nog niet settlen. Ik zoek dus iets met maximaal een uur van schiphol af. Of van JFK of city airport, dat maakt allemaal niet zo veel. Mobiliteit is belangrijk.
M'n punt was vooral dat het met vroeg uit huis gaan ook gewoon kan. Ik denk dat je houding tov geld veel belangrijker is dan zo'n keuze. Dat je thuis bent blijven wonen is prima, maar je suggereert met je post dat het niet kan als je 'als studentje zijnde op je zelf gaat'.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
s...horlogeS, meervoud.
Dat kan natuurlijk. Ik heb gestudeerd in de stad waar ik woon, dus waarom zou ik dan op kamers gaan? Dat kostte me dus geen geld. Bijkomend voordeel was dat ik mn studie niet zelf betaald heb en geen studieschuld had.
Toen dacht ik, tja, ik kan natuurlijk in een of ander appartementje gaan wonen maar dat wil ik niet, ik wil direct een normale woning incl tuin en zo. Dus ik heb geen k.k. hoeven te financieren, gedeelte van het huis niet, de nieuwe keuken niet, de inboedel niet, het schilderwerk etc niet, want dat geld had ik allemaal zelf.
Ik hou simpelweg van zoveel mogelijk zekerheid, dus ik wilde zeker weten dat ik met 70% mn shit kon blijven betalen, en dat kan ik. Als ik hier toch vaak mensen zie reageren die alles maar duur vinden en overal over klagen en weet ik veel wat, huizen zijn te duur, vooral thuis blijven wonen en sparen blablabla, en dan doe ik dat, en dan is 't niet goed. Fuck it, dan sta ik liever aan de andere kant, en dan hoef ik niet te klagen dat ik iets te duur vind. Wat mensen daar verder van vinden lig ik niet wakker van
Nah, ik ben dan niet liever 10 jaar eerder het huis uit, want dan ben je dus, uitgaande van mijn eigen situatie, 17 als je t huis uit gaat, en dan ben je echt niet in staat om hetzelfde te doen op hetzelfde niveau als dat je dat '10 jaar later' doet.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:41 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
M'n punt was vooral dat het met vroeg uit huis gaan ook gewoon kan. Ik denk dat je houding tov geld veel belangrijker is dan zo'n keuze. Dat je thuis bent blijven wonen is prima, maar je suggereert met je post dat het niet kan als je 'als studentje zijnde op je zelf gaat'.
Ik geef straks grofweg 60% van m'n netto inkomen uit (totale uitgaven dus, niet alleen aan wonen), dus 70% me WW is geen enkel probleem. In die 60% heb ik dan niet eens vakantiegeld, extra vergoedingen en overuren meegerekend. k.k. heb ik ook niet gefinancierd, evenals de keuken, badkamer, meubels en meerwerken aan m'n huis. En dat kan prima na op kamers gewoond te hebben. Persoonlijk heb ik dan liever 10 jaar eerder het huis uit dan die horloges, maar dat is ieders eigen keuze.![]()
Nee natuurlijk kon ik niet op m'n 17e een huis van een paar ton kopen, daar had ik toen ook helemaal geen behoefte aan. Ik heb lekker in een studentenhuis gewoond en een hoop lol gehad. Zeker niet zo schoon als bij pap en mams, maar ook niet de stereotype ranzige bende en m'n eigen kamer was uitzonderlijk netjes. Uiteindelijke kan ik op m'n 27e ook prima leven zonder geld zorgen. Jij kiest voor 10 jaar lang thuis wonen en dan horloges kunnen kopen, ik kies voor 10 jaar eerder het huis uit, prima toch?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nah, ik ben dan niet liever 10 jaar eerder het huis uit, want dan ben je dus, uitgaande van mijn eigen situatie, 17 als je t huis uit gaat, en dan ben je echt niet in staat om hetzelfde te doen op hetzelfde niveau als dat je dat '10 jaar later' doet.
Daarbij hoef ik ook echt niet per se thuis weg op mn 17e, dat vind ik wel zo'n onzin. Misschien ingegeven door mn omgeving, maar als ik de mensen om me heen zie, in wat voor zooi die leven als student zijnde, nee dank je, dat trekt me to-taal niet. En eerst ergens in een appartementje zitten hokken en het daarna 'goed' doen trekt me ook niet. Ik wilde het in 1x goed doen.
Kijk daar ga je al, ik hoefde niet te reizen, dat issue had ik al niet. Nee ik heb veel gereisd in die jaren (buitenland). Dat heb ik vooral gedaan, die horloges is pas iets van de laatste 2 jaar.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:09 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee natuurlijk kon ik niet op m'n 17e een huis van een paar ton kopen, daar had ik toen ook helemaal geen behoefte aan. Ik heb lekker in een studentenhuis gewoond en een hoop lol gehad. Zeker niet zo schoon als bij pap en mams, maar ook niet de stereotype ranzige bende en m'n eigen kamer was uitzonderlijk netjes. Uiteindelijke kan ik op m'n 27e ook prima leven zonder geld zorgen. Jij kiest voor 10 jaar lang thuis wonen en dan horloges kunnen kopen, ik kies voor 10 jaar eerder het huis uit, prima toch?
Toen ik het huis uitging was het niet eens omdat ik perse weg wilde, maar 4 uur reizen per dag zag ik niet zo zitten.
Ik doe altijd dingen goedkoop. Omdat ik een gore hekel heb aan geld weggeven. Waarom een nieuwe auto in een dealer kopen terwijl je hem ook veel goedkoper ergens anders vandaan kunt halen?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
Daar komt bij dat ik nu, als ik wat wil, het gewoon kan doen. Ik doe nooit iets goedkoop, en ik wil er niet over hoeven na te denken, gewoon omdat dat voor mij de ultieme luxe is. Géén zorgen hebben over geld. Niet dat geld op zich gelukkig maakt, maar met geld is het wel een stuk makkelijker dan zonder geld.
Het feit alleen al dat ik in deze topicreeks, en de topicreeks die hier voor zat ik zoveel mensen zag klagen over alles wat vooral allemaal te duur is, waarvan ik denk 'dat is helemaal niet duur', in dié positie wil ik me bevinden, dat dat zo is. Dan hoef ik nl niet te denken dat iets te duur is. Ik wil niet hoeven nadenken als ik bv ergens een horloge zie liggen of ik dat wel kan betalen of dat ik daar eventueel iets anders voor moet laten, of zoals vorige week een nieuwe tv. Dat moet gewoon kunnen. Dat geldt niet alleen met een huis zo, maar dat geldt met alles.
Deze baas weet.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:04 schreef Sloggi het volgende:
De waarde kennen van geld is ook wat waard.
Ik ga dan weer op vakantie wanneer ik daar zin in heb. Ik wil geen rekening hoeven houden met 'wanneer het druk is'. Ik wil op vakantie wanneer ik daar zin in heb. En dat moet kunnen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik doe altijd dingen goedkoop. Omdat ik een gore hekel heb aan geld weggeven. Waarom een nieuwe auto in een dealer kopen terwijl je hem ook veel goedkoper ergens anders vandaan kunt halen?
Ik ga vaak met vakantie, maar nooit tijdens momenten wanneer het druk is. Nieuwe tv? Die haal ik wel van ebay/marktplaats whatever. Netto scheelt zoiets op een jaar gewoon verschrikkelijk veel geld.
Ik zie het nut er niet van in om een product te kopen in de winkel terwijl je dat identieke product van die winkel niet eens kunt verkopen voor die prijs op dat zelfde moment op een 2e hands website. Dan koop ik liever het identieke product en pis ik die 200 euro weg op de beleggers rekening.
Uitzondering is goed voedsel.
Want? Zie reactie van Sloggi.
[..]
Deze baas weet.
Heel veel mensen weten gewoon totaal niet de waarde van geld. Echt ontzettend veel.
Oh dat sowieso. Geen vuiltje aan de lucht. Ik heb altijd zin in vakantie als de rest aan het werk is en wanneer de rest vakantie heeft ga ik wel werken (quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ga dan weer op vakantie wanneer ik daar zin in heb. Ik wil geen rekening hoeven houden met 'wanneer het druk is'. Ik wil op vakantie wanneer ik daar zin in heb. En dat moet kunnen.
Ik doe per definitie niet aan 2e hands. Ik koop altijd alles nieuw. Gewoon, omdat ik dat prettiger vindt. Jij vind het prettiger om dat niet te doen. Nou, daar is toch helemaal niks mis mee? In beide gevallen zijn we blij met wat we doen en hoe we het doen, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Je snapt goed wat ik bedoel. Je zegt zelf 'wanneer het niet druk is', oftewel, niet wanneer iedereen op vakantie gaat, oftewel, niet in het hoogseizoen. Ik maak me daar niet druk om, ik ga wanneer ik wil. Ja, ik zie ook overal geld en waarde in. Natuurlijk, doh, voor niets gaat de zon op. Maar ik koop niks 2e hands, en ik maak me ook niet druk over wat het 2e hands opbrengt, want ik verkoop niks, ik geef altijd weg.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oh dat sowieso. Geen vuiltje aan de lucht. Ik heb altijd zin in vakantie als de rest aan het werk is en wanneer de rest vakantie heeft ga ik wel werken (). Ik zie overal geld en waarde in. Helaas. Ik koop een TV? Dan is dat 2e hands en wel op zo'n manier dat ik er nog extra geld voor kan krijgen als ik hem niet meer wil.
Ik ben echt niet iemand die op de kleintjes let maar het is gewoon een manier van leven. Net zoals michaelmoore geniet van zijn villa in Bulgarije.
Onbetaalbaar, deze serie van CoolGuyquote:Op woensdag 4 juni 2014 00:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je snapt goed wat ik bedoel. Je zegt zelf 'wanneer het niet druk is', oftewel, niet wanneer iedereen op vakantie gaat, oftewel, niet in het hoogseizoen. Ik maak me daar niet druk om, ik ga wanneer ik wil. Ja, ik zie ook overal geld en waarde in. Natuurlijk, doh, voor niets gaat de zon op. Maar ik koop niks 2e hands, en ik maak me ook niet druk over wat het 2e hands opbrengt, want ik verkoop niks, ik geef altijd weg.
Bijvoorbeeld: ik heb nu een nieuwe TV gekocht. Dat betekent dat de TV die nu in de woonkamer hangt naar boven gaat, en dat de TV die nu op de slaapkamer hangt 'over' is. Jij zou die w.s. verkopen, en je zou er w.s. ook nog een paar 100 euro voor vangen (het is een 42 inch Panasonic, de PZ85), aangezien het ding nieuw, in 2008, 1800 euro kostte. Alle respect dat je dat ding dan verkoopt en dat geld vangt.
Ik doe dat niet. Ik heb namelijk simpelweg geen zin in dat gedoe. Dan moet ik dus voor, wat, 300 euro ofzo, dat ding op Marktplaats gaan zetten en dan krijg ik een stel malloten die dan voor 50 euro korting moeilijk gaan praten en zo. Mij niet gezien. Ik geef het ding veel liever aan mijn vriendin, ter vervanging van haar TV. Ze zal er superblij mee zijn en dat zie ik dan liever dan die paar 100 euro. Sommige dingen zijn namelijk wel degelijk onbetaalbaar
Ik heb het idee dat voor jou hoe dan ook een hoop dingen onbetaalbaar zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2014 00:10 schreef macondo het volgende:
[..]
Onbetaalbaar, deze serie van CoolGuy
Vraagje, CoolGuy - werd je alleen heel erg op school gepest of ook bij je sportvereniging? En wanneer ging het over?
Grappig altijd dat getut dat iets nieuw moet zijn. Tot mensen het weer over de huizenmarkt hebben, dan is het opeens prima om een tweedehands product te kopen. Of derdehands, vierdehands of nog veel ouder...quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
Ik doe per definitie niet aan 2e hands. Ik koop altijd alles nieuw. Gewoon, omdat ik dat prettiger vindt.
Ja ik vind t op zich wel prachtig dat jullie zo happen. Das mooi jongen. Die geeft inderdaad dezelfde tijd aan, heb je helemaal gelijk in. Die redenering kun je op alles toepassen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 08:20 schreef Kapsalon het volgende:
CoolGuy mede gezien het grote aantal reacties van jouw hand in dit topic krijg ik de indruk dat je je wel degelijk druk maakt om de mening van anderen. Succes met je horloges
ik heb er overigens een van de Hema. Geeft dezelfde tijd aan als die van jou. En m'n vriendin zorgt ook voor me als ze geen afgedankte tweedehands panasonic tv van me krijgt. Maar goed, ieder z'n keuzes
Dat is waar je van houdt natuurlijk. Sommige mensen houden van de charme van een hele oude boerderij bv. Ik heb daar persoonlijk niets mee, maar andere mensen vinden t geweldig. Als die persoon daar nou helemaal mee in z'n nopjes is, dan is dat toch helemaal tof, ongeacht wat jouw persoonlijke visie daar op is?quote:Op woensdag 4 juni 2014 08:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grappig altijd dat getut dat iets nieuw moet zijn. Tot mensen het weer over de huizenmarkt hebben, dan is het opeens prima om een tweedehands product te kopen. Of derdehands, vierdehands of nog veel ouder...
Wat loop jij stoer te doen vanaf je zolderkamertje dan?quote:Op woensdag 4 juni 2014 00:10 schreef macondo het volgende:
[..]
Onbetaalbaar, deze serie van CoolGuy
Vraagje, CoolGuy - werd je alleen heel erg op school gepest of ook bij je sportvereniging? En wanneer ging het over?
Zegt degene die als opvulling van zijn tijd naar pure oogaids als Utopia kijkt en zich daar druk maakt over iemand die op TV te zien is. Lachwekkend figuur ben je toch ookquote:Op woensdag 4 juni 2014 08:20 schreef Kapsalon het volgende:
CoolGuy mede gezien het grote aantal reacties van jouw hand in dit topic krijg ik de indruk dat je je wel degelijk druk maakt om de mening van anderen. Succes met je horloges
Ben je niet in de war met je moeder?quote:ik heb er overigens een van de Hema. Geeft dezelfde tijd aan als die van jou. En m'n vriendin zorgt ook voor me als ze geen afgedankte tweedehands panasonic tv van me krijgt. Maar goed, ieder z'n keuzes
Mensen die het niet kunnen betalen vinden dingen te duur. Mensen die het kunnen betalen kunnen dingen wel op waarde schatten. Typisch gevalletje van de have's vs de have-not's. Ook wel weer typisch dat er in dit topic zoveel verzuurde zuinige Hollanders zitten die gaan lopen roeptoeteren over je horloges terwijl ze stiekem maar wat graag in je situatie hadden willen zitten. Pure afgunst natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het feit alleen al dat ik in deze topicreeks, en de topicreeks die hier voor zat ik zoveel mensen zag klagen over alles wat vooral allemaal te duur is, waarvan ik denk 'dat is helemaal niet duur', in dié positie wil ik me bevinden, dat dat zo is. Dan hoef ik nl niet te denken dat iets te duur is. Ik wil niet hoeven nadenken als ik bv ergens een horloge zie liggen of ik dat wel kan betalen of dat ik daar eventueel iets anders voor moet laten, of zoals vorige week een nieuwe tv. Dat moet gewoon kunnen. Dat geldt niet alleen met een huis zo, maar dat geldt met alles.
Dit is natuurlijk onzin.quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mensen die het niet kunnen betalen vinden dingen te duur.
Wat een dombo'squote:Op woensdag 4 juni 2014 10:28 schreef 99.999 het volgende:
Om van al het persoonlijke geneuzel weer even naar woningmarktnieuws te gaan
NRCQ heeft regelmatig artikelen over de woningmarkt. Waaronder onderstaande. De redder van Vestia zit nu zelf in de problemen.
http://www.nrcq.nl/2014/0(...)000-woningen-te-koop
en opmerkelijk vastgoed te koop
http://www.nrcq.nl/2014/0(...)-panden-van-het-rijk
Ik vind het nu eenmaal hilarisch hoe zo'n figuur vol trots vertelt dat zijn succes (nieuwe tv, zwitserse zakmes, vriendin) komt doordat hij tot zijn 30e thuis bleef wonen om te sparen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat loop jij stoer te doen vanaf je zolderkamertje dan?
Jij pikt er wel heel selectief dingen uit en laat andere dingen dan weer achterwege.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:00 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik vind het nu eenmaal hilarisch hoe zo'n figuur vol trots vertelt dat zijn succes (nieuwe tv, zwitserse zakmes, vriendin) komt doordat hij tot zijn 30e thuis bleef wonen om te sparen.
Mijn huis heeft geen zolder - maar materieel kom ik bijzonder weinig te kort.
Ik begrijp dat jij ook lang thuis hebt gewoond (wie weet, nog steeds!) dus je aangevallen voelt. Begrijpelijk. Laat juist nog een hele serie weg (alles nieuw! nooit markplaats!).quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij pikt er wel heel selectief dingen uit en laat andere dingen dan weer achterwege.
Geen idee of je het door hebt, maar een punt maak je bepaald niet. Sterker nog: je wekt de indruk dat je een beetje jaloers bent.
Nee, dat begrijp je verkeerd. Vanaf mijn 18e uit huis. En nu? Valt je theorie weer eens in het water?quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:35 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij ook lang thuis hebt gewoond (wie weet, nog steeds!) dus je aangevallen voelt. Begrijpelijk. Laat juist nog een hele serie weg (alles nieuw! nooit markplaats!).
En jaloezie, neuh - hooguit op zijn lagere belastingaanslag.
Dat issie alleen echt nietquote:
Geen idee. Het komt zo over. Of 'ie het is kan ik natuurlijk niet weten en boeit me ook geen drol.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:47 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat issie alleen echt niet. Daar geloof ik niks van.
Wordt er dadelijk weer een volgende financiele injectie van de overige wbv's geeist welke wel aan veilig financieren gedaan hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:32 schreef sitting_elfling het volgende:
"Het WIF is in nood gekomen doordat het verdienmodel van de corporatie niet meer werkt. "...
Wat een figuren daar dan ook.
Het moreel is beter bij dit soort bedrijven ivg met woning corporaties. Die mensen daar zijn echt dom. Mensen bij Goldman zijn echt niet dom.quote:Op woensdag 4 juni 2014 12:55 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zit het met jou moreel? Is dit net zo als bij goldman en sachs, van de ene kant klanten rotzooi aansmeren, en aan de ander kant met het bedrijf winsten pakken op de rotzooi die je je klanten verkocht hebt.
Oh dat gelul van een goedkoop horloge geeft ook de tijd aan. Daar gaat het toch niet om druiloor.quote:Op woensdag 4 juni 2014 08:20 schreef Kapsalon het volgende:
ik heb er overigens een van de Hema. Geeft dezelfde tijd aan als die van jou. En m'n vriendin zorgt ook voor me als ze geen afgedankte tweedehands panasonic tv van me krijgt. Maar goed, ieder z'n keuzes
Ze hadden de woningbouwvereingingen gewoon woningbouwverenigingen moeten laten.quote:Op woensdag 4 juni 2014 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wordt er dadelijk weer een volgende financiele injectie van de overige wbv's geeist welke wel aan veilig financieren gedaan hebben.
Het is te triest voor woorden dat wbv's naar het fantasieverhaaltjes van de financiele tovenaars geluisterd hebben, en nog erger dat de financiele tovenaars totaal niet eerlijk zijn geweest over de risico's .
Dit standpunt verdedigenquote:Op woensdag 4 juni 2014 21:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Oh dat gelul van een goedkoop horloge geeft ook de tijd aan. Daar gaat het toch niet om druiloor.
Welk standpunt? Uiteraard kan je voor een goedkoop alternatief gaan met alles: je gaat er niet dood van. Een huis in zuidoost of diemen is ook warm en droog. En goedkoop. Maarja, ik zit toch liever in Zuid. Kost wel wat meer. Resultaat hetzelfde.quote:Op donderdag 5 juni 2014 09:27 schreef Zith het volgende:
[..]
Dit standpunt verdedigenKan dit topic nog oppervlakkiger?
Een chaletje op de camping is nog goedkoper.quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welk standpunt? Uiteraard kan je voor een goedkoop alternatief gaan met alles: je gaat er niet dood van. Een huis in zuidoost of diemen is ook warm en droog. En goedkoop. Maarja, ik zit toch liever in Zuid. Kost wel wat meer. Resultaat hetzelfde.
Nog even en je ontvangt rente bij je hypotheek i.p.v. dat je moet betalen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:04 schreef arjan1112 het volgende:
ok dan.
zie in de straten meer bordjes met 'verkocht'
de prijzen zijn laag
als je een huis wil kopen doe het dan in 2015 zijn genoeg goeie deals
rente gaat nog verder dalen, nu draghi de rente op vrijwel 0% zet
is het dan optelbaar ??quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nog even en je ontvangt rente bij je hypotheek i.p.v. dat je moet betalen.
Hallo, onze banken moeten nog wel een steady inkomstenbron hebben. Gratis lenen, en uitgeven tegen 4%. Easy moneyquote:Op donderdag 5 juni 2014 16:04 schreef arjan1112 het volgende:
ok dan.
zie in de straten meer bordjes met 'verkocht'
de prijzen zijn laag
als je een huis wil kopen doe het dan in 2015 zijn genoeg goeie deals
rente gaat nog verder dalen, nu draghi de rente op vrijwel 0% zet
Toch liggen de tarieven daar veelal al aardig onder.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:38 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hallo, onze banken moeten nog wel een steady inkomstenbron hebben. Gratis lenen, en uitgeven tegen 4%. Easy money
3% danquote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch liggen de tarieven daar veelal al aardig onder.
Zelfs daar kan je nog eenvoudig onder. En dat is gewoon geen hoge rente hoeveelquote:
Voor 10 jaar vast. Heb je een voorbeeld?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zelfs daar kan je nog eenvoudig onder. En dat is gewoon geen hoge rente hoeveel's je er ook tegenaan gooit.
Oh, rente moet altijd voor 10 jaar vast?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:50 schreef antfukker het volgende:
[..]
Voor 10 jaar vast. Heb je een voorbeeld?
Nee, maar goed maakt ook niet uit. Bedanktquote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, rente moet altijd voor 10 jaar vast?
Tegen welke transactieprijzen?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:12 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Hier in het complex 6 appartementen te koop;
1x 4 jaar te koop (mei 2014 verkocht)
1x 3 jaar te koop - nog niet verkocht
1x 1 jaar te koop (mei 2014 verkocht)
1x half jaar te koop (juni 2014 verkocht)
2x 1 maand te koop (beiden binnen een maand verkocht - juni 2014)
De halve baangracht staat te koop.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:06 schreef arjan1112 het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)01557-baangracht-69/
zou het echt verkocht zijn of komt ie over 3 maanden weer te koop voor 69.000,-
Neuh, maar wel makkelijk verdienen voor banken.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 13:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zelfs daar kan je nog eenvoudig onder. En dat is gewoon geen hoge rente hoeveel's je er ook tegenaan gooit.
Oh allicht. Maar we hebben ook gezien dat het niet meer zo risicoloos is als eerder gedachtquote:Op dinsdag 17 juni 2014 19:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Neuh, maar wel makkelijk verdienen voor banken.
Allicht. Er verdwijnen meer huizen van funda, omdat ze na zoveel jaren nog steeds niet verkocht zijn, dan omdat ze wel verkocht zijn.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 19:20 schreef poemojn het volgende:
Hier in ons dorp zie ik dat niet zo sterk, maar de verhouding te koop/verkocht verandert. Eerst ruim 2x zoveel te koop als verkocht, nu minder dan 2x zoveel.
dat is de negativistische visie.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Allicht. Er verdwijnen meer huizen van funda, omdat ze na zoveel jaren nog steeds niet verkocht zijn, dan omdat ze wel verkocht zijn.
Heb je daar cijfers van?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Allicht. Er verdwijnen meer huizen van funda, omdat ze na zoveel jaren nog steeds niet verkocht zijn, dan omdat ze wel verkocht zijn.
Niet echt, maar in een aantal plaatsen houd ik het in de gaten, dus huizen die worden verkocht en huizen die verdwijnen van funda (om de bron maar te noemen). En het valt me op dat huizen jaren te koop staan en dan plotseling verdwenen zijn. Of "verkocht onder voorbehoud", verdwijnen en weer (10k¤ lager) weer opduiken. Ook zo'n makelaarstruc.quote:
Vrees niet, geloof alleen in mij.quote:
Het is een groot complot, zo begrijp ik.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:36 schreef opgebaarde het volgende:
Oftewel, er worden helemaal geen huizen in Nederland verkocht? Kutmedia, klote makelaars
Groot of klein: je wordt genaaid door de makelaars en hypotheekadviseurs, ja.quote:
Zou hij met een blauw gewaad zoals Jomanda ook seances kunnen geven waarop iedereen scandeert biedt de helft.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:42 schreef opgebaarde het volgende:
Als we nu het adres van Blomke kunnen achterhalen, dan krijgen Lourdes en Mekka concurrentie
Minder, minder minder...quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou hij met een blauw gewaad zoals Jomanda ook seances kunnen geven waarop iedereen scandeert biedt de helft.
Blomke modus aan het is een complot die zijn niet verkocht, en als ze verkocht zijn voor 50%.quote:Meer woningen verkocht in mei
In mei zijn 11.966 woningen verkocht, een stijging van 43,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Meer woningen verkocht in mei
Foto: ANP
Ook in vergelijking met april is het aantal woningverkopen toegenomen met 11 procent. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Kadaster.
Alle woningtypen laten een stijging in het aantal verkopen zien. In vergelijking met vorig jaar zijn vooral meer hoekwoningen verkocht; de 2-onder-1-kapwoningen profiteren het minst van de gestegen verkopen..... meer
Enkel leugens dit.quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blomke modus aan het is een complot die zijn niet verkocht, en als ze verkocht zijn voor 50%.
Van wat ik weet gemiddeld zo'n 12% eraf vanaf 2008quote:Op dinsdag 17 juni 2014 19:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Tegen welke transactieprijzen?
[..]
De halve baangracht staat te koop.
40% erbij van erg weinig is natuurlijk absoluut nog steeds niet veel. Maar het is een begin. Had dat niet weer met de NHG te maken?quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blomke modus aan het is een complot die zijn niet verkocht, en als ze verkocht zijn voor 50%.
dan zou je de verkoopprijzen moeten weten. Maar de NHG gaat per 1 juli inderdaad weer omlaag, van ¤290.000 naar ¤265.000.quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:49 schreef antfukker het volgende:
[..]
40% erbij van erg weinig is natuurlijk absoluut nog steeds niet veel. Maar het is een begin. Had dat niet weer met de NHG te maken?
Ah dat verklaart een hoopquote:Op donderdag 19 juni 2014 14:23 schreef poemojn het volgende:
[..]
dan zou je de verkoopprijzen moeten weten. Maar de NHG gaat per 1 juli inderdaad weer omlaag, van ¤290.000 naar ¤265.000.
Het kadaster is toch vrij duidelijk, 43% meer woningverkoop in mei t.o.v. vorig jaar.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet echt, maar in een aantal plaatsen houd ik het in de gaten, dus huizen die worden verkocht en huizen die verdwijnen van funda (om de bron maar te noemen). En het valt me op dat huizen jaren te koop staan en dan plotseling verdwenen zijn. Of "verkocht onder voorbehoud", verdwijnen en weer (10k¤ lager) weer opduiken. Ook zo'n makelaarstruc.
Maar Blomke heeft zelf drie of vier huizen in zijn buurt in de gaten gehouden. Dus het CBS moet er wel naast zitten. Vier huizen, alle vier niet verkocht, dat zegt toch genoeg?!quote:Op donderdag 19 juni 2014 15:22 schreef Blik het volgende:
[..]
Het kadaster is toch vrij duidelijk, 43% meer woningverkoop in mei t.o.v. vorig jaar.
http://www.z24.nl/geld/wo(...)et-dak-in-mei-470974
Vooral in het voortschrijdend jaartotaal is een duidelijke stijging te zien, en ook in het lopend jaartotaal t.o.v. de voorgaande crisisjaren.
Kortom: het lijkt erop dat je ongelijk hebt
Is dat slecht dan? Mijn huis staat niet op Funda omdat ik die slechts verkoop tegen 3 maal de WOZ waarde. (Indien de WOZ waarde mij bevalt......)quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:24 schreef blomke het volgende:
http://www.nu.nl/geldzake(...)jgen-35-procent.htmlquote:De huizenprijzen zijn in het tweede kwartaal 3,5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt dinsdag uit de voorlopige tweedekwartaalcijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).
In vergelijking met het eerste kwartaal zijn de prijzen met 1,7 procent gestegen naar 215.000 euro voor de gemiddelde woning. Het is het derde kwartaal op rij dat de huizenprijzen stijgen.
In het tweede kwartaal van 2014 zijn er door NVM-makelaars 41 procent meer woningen verkocht dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Door NVM-makelaars werden er in totaal 29.216 woningen verkocht, in de gehele woningmarkt werden er het afgelopen kwartaal naar schatting 39.000 woningen verkocht. Het is daarmee het hoogste aantal verkopen sinds het begin van de crisis, eind 2008.
Vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar werden er ruim 20 procent meer woningen verkocht. Het aantal verkopen ligt in het tweede kwartaal vaak hoger dan in het eerste kwartaal, maar de afgelopen tien jaar lag dat verschil met een gemiddelde van 14 procent een stuk lager.
Uit het dal
"Het eerste kwartaal van 2014 liet ook al een dergelijke stijging zien ten opzichte van een jaar eerder, wat aangeeft dat de markt nu echt uit het dal klimt. De afgelopen vier kwartalen hebben NVM-makelaars voor het eerst weer meer dan honderdduizend woningen verkocht, iets wat we de afgelopen vijf jaar niet hebben gezien", aldus NVM-voorzitter Ger Hukker.
De makelaarsvereniging benadrukt dat de markt nog niet helemaal is hersteld; de woningverkopen liggen nog een stuk lager dan voor de crisis. Toen werden er zo'n 150.000 woningen per jaar verkocht.
Verschil per regio
Het tempo waarop de woningmarkt zich herstelt, verschilt per regio. In de stedelijke gebieden herstelt de woningmarkt een stuk sneller dan daarbuiten; Amsterdam, Utrecht, Leiden en Delft doen het erg goed.
In de noordelijke provincies, Flevoland, het zuidoosten van Gelderland en de oostkant van Noord-Brabant bevinden zich relatief vaak moeilijk verkoopbare woningen.
Vraagprijs
In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er in totaal er ongeveer 45.000 moeilijk verkoopbare woningen; een vijfde van het aanbod. Vaak zijn die woningen moeilijk te verkopen omdat de vraagprijs te hoog ligt, zo'n 20 procent boven de geschatte marktwaarde.
Veel verkopers willen geen verlies maken en in sommige gevallen moet een bepaalde verkoopprijs gehaald worden om de restschuld te beperken.
De benzineprijs is ook gestegen! Goed nieuws!quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:56 schreef nikao het volgende:
hmm.. goed nieuws dus deze topics lopen niet meer zo hard?
Huizenprijzen stijgen 3,5 procent
het is een opgeklopte stijging die op niets gebaseerd is, zonder een enkele basisquote:Op dinsdag 15 juli 2014 20:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De benzineprijs is ook gestegen! Goed nieuws!
Toch mooi om te zien hoe mensen vanuit een bepaald referentiekader alles bewoorden. "op niets gebaseerd, zonder een enkele basis" om dan vervolgens een specifieke maatregel als oorzaak te benoemenquote:Op woensdag 16 juli 2014 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is een opgeklopte stijging die op niets gebaseerd is, zonder een enkele basis
slechts een handvol ouders die hun kinderen nu belastingvrij van wat eigen geld voorzien,
verder dalen de lonen en nemen de eisen van de banken toe
Ik kan prima een spiksplinternieuwe 60 inch UHD tv betalen maar dat is een beetje overkill voor de slaapkamer en een nieuw tvtje van een niet al te groot formaat kost echt de hoofdprijs niet nieuw (voor rond de 200 euro koop je al een leuk modelletje). Ik kan mijn hele slaapkamer behangen met nieuwe tvtjes van 200 euro maar ik vind het juist leuker om te zien of het goedkoper kan en heb dus deze week een tv gekocht via marktplaats voor 7 tientjesquote:Op woensdag 4 juni 2014 10:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mensen die het niet kunnen betalen vinden dingen te duur. Mensen die het kunnen betalen kunnen dingen wel op waarde schatten. Typisch gevalletje van de have's vs de have-not's. Ook wel weer typisch dat er in dit topic zoveel verzuurde zuinige Hollanders zitten die gaan lopen roeptoeteren over je horloges terwijl ze stiekem maar wat graag in je situatie hadden willen zitten. Pure afgunst natuurlijk.
Ieder kent zijn eigen waarde toe aan dingen, ik heb nog nooit een horloge duurder dan 40 euro gekocht en ik zou ook nooit méér uitgeven aan een horloge, of het nou een zwitsers horloge is, of ie van puur goud is of ingelegd is met platina en diamanten. Ik geef er gewoon geen neuk om.quote:Op woensdag 4 juni 2014 21:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Oh dat gelul van een goedkoop horloge geeft ook de tijd aan. Daar gaat het toch niet om druiloor.
Nu is het wel zo dat de NVM nu al 5 jaar hosanna aan het roepen is.quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:38 schreef nikao het volgende:
[..]
Toch mooi om te zien hoe mensen vanuit een bepaald referentiekader alles bewoorden. "op niets gebaseerd, zonder een enkele basis" om dan vervolgens een specifieke maatregel als oorzaak te benoemen![]()
![]()
Het ziet er gewoon veel beter uit dan vorig jaar deze tijd, het herstel zal zich niet in dit tempo voortzetten, maar om nu te ontkennen dat het nu eindelijk echt beter gaat is natuurlijk niet terecht.
Precies. Overigens lijkt het alsof (valt het op dat..) de NVM nu minder hosanna roept dan toen het echt nog niet zo goed ging.quote:Op woensdag 16 juli 2014 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu is het wel zo dat de NVM nu al 5 jaar hosanna aan het roepen is.
Maar idd de situatie lijkt zich te stabiliseren.
Overigens blijven de dure huizen zakken en dat is niet raar, een modaal gezin kan ongeveer 2 ton lenen. Een starten ongeveer 1,5. Het is dan ook niet raar dat de verkoop van die categorieen stijgt en dat de duurdere woningen nog steeds te koop staan.
Dat verkoopt niet zo lekker, letterlijk en figuurlijk niet.quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:05 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ik snap niet dat die Peter Boelhouwer ( constant roept dat de banken weer soepeler om moeten gaan met lenen en dat mensen 30 jaar moeten krijgen om hun restschuld af te lossen.
Waarom zegt hij niet gewoon dat mensen met een restschuld gewoon veel kleiner moeten wonen in de toekomst zodat ze niet in de problemen komen?
Dat kleiner wonen maakt de restschuld bij de verkoop van hun huidige woning niet kleiner. Het zou het hooguit wat sneller op kunnen lossen. Maar na bv een scheiding gaan de meesten al kleiner wonen.quote:Op woensdag 16 juli 2014 11:05 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Ik snap niet dat die Peter Boelhouwer ( constant roept dat de banken weer soepeler om moeten gaan met lenen en dat mensen 30 jaar moeten krijgen om hun restschuld af te lossen.
Waarom zegt hij niet gewoon dat mensen met een restschuld gewoon veel kleiner moeten wonen in de toekomst zodat ze niet in de problemen komen?
Valentijn van Nieuwenhuijzen van ING pleit voor het afschaffen van HRA inplaats van hogere vermogensbelasting. Ik ben het daar wel mee eens.quote:
Ja dat kan wel, maar weet hij wel wat voor impact dat dat heeft?quote:Op woensdag 16 juli 2014 12:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Valentijn van Nieuwenhuijzen van ING pleit voor het afschaffen van HRA inplaats van hogere vermogensbelasting. Ik ben het daar wel mee eens.
Laten we eerst maar afschaffen voor mensen met een huis boven de 250.000 euro en dan krijgen ze er lagere vermogensbelasting voor terug. Dan wordt de markt al wat minder verstoord.quote:Op woensdag 16 juli 2014 12:32 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar weet hij wel wat voor impact dat dat heeft?
Lijkt mij ook, dan vloeit de belastingverlaging terug over alle type woningbezitters.quote:Op woensdag 16 juli 2014 12:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Valentijn van Nieuwenhuijzen van ING pleit voor het afschaffen van HRA inplaats van hogere vermogensbelasting. Ik ben het daar wel mee eens.
Volgens mij is dit gewoon een netto belastingverhoging. Geen HRA meer (dat komt neer op een belastingverhoging) en geen verhoging van de vermogensbelasting, geen verhoging is ook geen verlaging.quote:Op woensdag 16 juli 2014 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, dan vloeit de belastingverlaging terug over alle type woningbezitters.
Ik zie de geen verhoging als besparing in deze.quote:Op woensdag 16 juli 2014 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit gewoon een netto belastingverhoging. Geen HRA meer (dat komt neer op een belastingverhoging) en geen verhoging van de vermogensbelasting, geen verhoging is ook geen verlaging.
Maar hoe gaan alle typen woningbezitters hier precies van profiteren?
Nou ja, het zou mij als eenvoudige huizenbezitter meer geld kosten wanneer de HRA wordt afgeschaft dan wanneer de vermogensbelasting stijgt. Zo groot is mijn vermogen niet.quote:Op woensdag 16 juli 2014 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik zie de geen verhoging als besparing in deze.
met banken die terug moeten van 120% naar 80% , meer tijdelijke dienstverbanden en ZZP ers. , steeds meer automatisering, dus meer mensen zonder werk en verdere afbouw van de HRAquote:Op woensdag 16 juli 2014 08:38 schreef nikao het volgende:
[..]
Toch mooi om te zien hoe mensen vanuit een bepaald referentiekader alles bewoorden. "op niets gebaseerd, zonder een enkele basis" om dan vervolgens een specifieke maatregel als oorzaak te benoemen![]()
![]()
Het ziet er gewoon veel beter uit dan vorig jaar deze tijd, het herstel zal zich niet in dit tempo voortzetten, maar om nu te ontkennen dat het nu eindelijk echt beter gaat is natuurlijk niet terecht.
Dat klopt, maar banken geven op nieuwbouw dan ook makkelijk 100% hypotheekquote:Op woensdag 16 juli 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:
Nieuwbouw van 1,5-2,5 ton gaat weer vrij hard nu.
Weer zoveel van die loze kreten en stellingen. Leer je het nu nooit?quote:Op woensdag 16 juli 2014 17:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met banken die terug moeten van 120% naar 80% , meer tijdelijke dienstverbanden en ZZP ers. , steeds meer automatisering, dus meer mensen zonder werk en verdere afbouw van de HRA
Het enige voordeel is dat momenteel, meer ouderen hun huis verkopen, en een huurflatje of recreatiewoning nemen en een deel aan hun kinderen schenken
hoezo ?? Schrik je ervan?quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Weer zoveel van die loze kreten en stellingen. Leer je het nu nooit?
ja das waar, maar ja, het is niet andersquote:
Dat viel mij ook al op, ze hebben eerst 5 jaar lang geroepen dat het nś toch écht een fantaaaastische tijd was om een huis te kopen. Nu zijn ze een stuk genuanceerder in hun berichtgeving. Heeft een paar jaar geduurd maar soit.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:43 schreef nikao het volgende:
[..]
Precies. Overigens lijkt het alsof (valt het op dat..) de NVM nu minder hosanna roept dan toen het echt nog niet zo goed ging.
je zou wellicht ook eens even na kunnen gaan denken voor je iets schrijft in de toekomst?quote:Op woensdag 16 juli 2014 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja das waar, maar ja, het is niet anders
ik zal er in de toekomst eens over nadenkenquote:Op woensdag 16 juli 2014 19:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
je zou wellicht ook eens even na kunnen gaan denken voor je iets schrijft in de toekomst?
Wat voor "nieuwbouw" heb je dan voor 1,5 - 2 ton? m² leefopp. en m² tuin? AFwerking?quote:Op woensdag 16 juli 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:
Je merkt hier ook erg dat door jaren stagnatie in nieuwbouw zich ook een bepaalde vraag heeft opgebouwd. Nieuwbouw van 1,5-2,5 ton gaat weer vrij hard nu.
De helft toch? En een stijve poot toe?quote:Op woensdag 16 juli 2014 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat voor "nieuwbouw" heb je dan voor 1,5 - 2 ton? m² leefopp. en m² tuin? AFwerking?
Lijkt me inderdaad plausibel.quote:Op woensdag 16 juli 2014 21:14 schreef crashbangboom het volgende:
De helft toch? En een stijve poot toe?
Rijtjeswoningen, bescheiden twee onder een kappers, dat type. Vrijstaande woningen lukt jiet voor dat geldquote:Op woensdag 16 juli 2014 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat voor "nieuwbouw" heb je dan voor 1,5 - 2 ton? m² leefopp. en m² tuin? AFwerking?
Regio hoorn in nieuwbouwwijk 115-140m2 woonopp, 120-200m2 tuin, wel nieuwe bouwbesluit dus hoge kamers, drie verdiepingen en energiezuinig. tegelijk ook ruime opzet, meestal water voor of achter, etc. Wel altijd 1 parkeerplek op eigen erf.quote:Op woensdag 16 juli 2014 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 16 juli 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:
Je merkt hier ook erg dat door jaren stagnatie in nieuwbouw zich ook een bepaalde vraag heeft opgebouwd. Nieuwbouw van 1,5-2,5 ton gaat weer vrij hard nu.
Ik heb voor 225k in de randstad 120m2 wonen, 150m2 perceel (11m achtertuin, 6m voortuin). Afwerking is standaard vrij basic, maar voor schappelijke meerprijzen heb ik een mooie keuken en badkamer zoals ik het wil en sausklare muren etc.quote:Op woensdag 16 juli 2014 20:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier, boven Zwolle, heb je iets vergelijkbaars voor dik 50k minder. Dat verkoopt nu gewoon goed.quote:Op woensdag 16 juli 2014 22:52 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
[..]
Ik heb voor 225k in de randstad 120m2 wonen, 150m2 perceel (11m achtertuin, 6m voortuin). Afwerking is standaard vrij basic, maar voor schappelijke meerprijzen heb ik een mooie keuken en badkamer zoals ik het wil en sausklare muren etc.
Paar duizend werklozen? Maar liefst bijna 9% van de Nederlandse beroepsbevolking is werkloos, man.quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:48 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik zie in mijn woonplaats op steeds meer bordjes "Verkocht" verschijnen. Dat valt vooral op bij een aantal moeilijk te verkopen huizen (vrijstaand en dus wat duurder), hier verschijnen ook ineens "Verkocht" bordjes. In mijn wijk was het eigenlijk al die tijd wel goed en stonden huizen niet lang te koop, maar het lijkt allemaal wel sneller te gaan dan een jaar terug.
Denk dat men er ondertussen wel klaar mee is, al dat negatieve gelul om niks. Crisis was er enkel tussen de oren en bij enkele zwartkijkers als blomke. Het grootste deel van Nederland heeft er amper gevolgen van ondervonden, op die paar duizend werkelozen na. Maar dat is nog steeds maar een handjevol mensen, die wel hard weten te schreeuwen natuurlijk.
Hopelijk gaan we nu naar een tijd toe waar het gewoon goed gaat, hoeft allemaal geen spektakel te zijn maar eindelijk keer klaar met al dat negatieve gezever. Daar krijg je toch een sik van?
Nou nou nou, wat een boel.. Maar liefst 91% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een baan, man.quote:Op donderdag 17 juli 2014 01:57 schreef FrankElst het volgende:
[..]
Paar duizend werklozen? Maar liefst bijna 9% van de Nederlandse beroepsbevolking is werkloos, man.
http://www.blikopnieuws.nl/2014/vertrouwen-consument-krijgt-tik
Als je kunt kiezen, dan ga je natuurlijk voor een woning waar je weinig aan hoeft te doen. Dat scheelt ook in de kosten. In mijn ogen is door het zwakzinnig beleid, op het gebied van de huurmarkt, kopen veel aantrekkelijker gemaakt. Als je een hypotheek kunt krijgen is het aantrekkelijker om voor een vergelijkbaar of lager maandbedrag een woning te kopen.quote:Op woensdag 16 juli 2014 23:08 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik denk dat veel mensen ook graag in een nieuwe frisse buurt willen wonen en zoeken naar een woning die instap klaar,energiezuinig en onderhoudsarm is.
Weinig mensen die interesse hebben om in een grauwe jaren 70/80 wijk te wonen waar woningen staan die van onder tot boven aangepakt moeten worden en waar je maandelijks een fortuin kwijt ben aan de kolenboer.
Hier in de buurt (vathorst) begint de bouw ook weer op gang te komen. Veel eengezinswoningen en vrije kavels die verkocht worden. Instapklare eengezinswoningen wisselen redelijk snel van eigenaar.
De kluswoningen blijven staan..
Projectontwikkelaar met dollartekens in de ogen mode aan:quote:Op donderdag 17 juli 2014 12:11 schreef drexciya het volgende:
Ik hoop dat men in ieder geval zo intelligent is om het aanbod aan minder prijzige woningen op te voeren. De tijden van woningen van 3,5-4 ton liggen inmiddels ver achter ons
Het is wel een stuk lastiger geworden om een hypotheek te krijgen, dus dat denk ik niet.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse. Als je maar waar voor je geld krijgt. Nederland is niet arm.
voor nieuwbouw valt het mee dan ga men nog wel naar de 100% hoor., dat is altijd zo geweestquote:Op donderdag 17 juli 2014 17:32 schreef bascross het volgende:
[..]
Het is wel een stuk lastiger geworden om een hypotheek te krijgen, dus dat denk ik niet.
het zullen net als vroeger geen starters zijn die iets dergelijks kopen. Veel mensen hebben gewoon een flinke overwaarde en een stevige leencapaciteit. Het is geen meerderheid van de woningmarkt maar overal zijn niches. Zo is er ook best een leuke markt voor woningen rond het miljoen.quote:Op donderdag 17 juli 2014 17:32 schreef bascross het volgende:
[..]
Het is wel een stuk lastiger geworden om een hypotheek te krijgen, dus dat denk ik niet.
Helaas moett ik je hierin gelijk geven: ALS je maar waar voor je geld krijgt. En dat is dus het hele eiereneten vand e prijsdaling van de agelopen 6 jaar en de daling die nog komen gaat: je kreeg en krijgt geen waar voor je geld! Je kreeg weinig huis voor veel hypotheekgebaseerd geld.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse. Als je maar waar voor je geld krijgt.
Waarop baseer je dat? Heb je cijfers?quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse. Als je maar waar voor je geld krijgt. Nederland is niet arm.
Dat wel ja.quote:Op woensdag 23 juli 2014 08:40 schreef Arnold_fan het volgende:
Als er niet heel veel ingrijpen was geweest door de ECB hadden we nu een euro gehad die een kwart waard was. Dan was je erg blij geweest als je geld vastzit in stenen i.p.v. op een spaarrekening. Ik heb meer vertrouwen in de huizenmarkt dan in de stabiliteit van de euro.
quote:di 22 jul 2014, 16:31 | 8 reacties
Een derde wil verdere beperking hypotheekrenteaftrek
De renteaftrek voor mensen met een hypotheek op hun huis is de laatste jaren al voorzichtig afgebouwd. Eén op de drie mensen vindt dat de hypotheekrenteaftrek best verder beperkt mag worden, zeker nu woningen veel goedkoper zijn geworden.
De andere helft ziet een volgende ingreep wel zitten, maar alleen als hier andere belastingverlaging (bijvoorbeeld van de inkomstenbelasting) tegenover staat.
33% van Nederland.... dat lijkt verdomt veel op het percentage huurpaupers in dit landquote:Op woensdag 23 juli 2014 12:14 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)ekrenteaftrek__.html
[..]
quote:Op woensdag 23 juli 2014 12:17 schreef Revolution-NL het volgende:
33% van Nederland.... dat lijkt verdomt veel op het percentage huurpaupers in dit land
En dat het ook gaat gelden voor huursubsidie... Ow wachtquote:Op donderdag 24 juli 2014 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Bovendien heeft het geen zin om de HRA te verlagen (== IB verhogen) en tevens de IB te verlagen. Dan wordt de staat er nog geen cent wijzer van.
Evengoed, als men (lees: 'huidige huurders') zo graag de HRA wil afschaffen, dan zullen ze er geen problemen mee hebben om dat alleen voor nieuwe hypotheken te gaan laten gelden neem ik aan. OW, wacht, misschien toch wel.....
he beste is om alles af te schaffen wat lijkt op overheidsbemeienis met het wonen en zeker huursubsidie en HRAquote:Op donderdag 24 juli 2014 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Bovendien heeft het geen zin om de HRA te verlagen (== IB verhogen) en tevens de IB te verlagen. Dan wordt de staat er nog geen cent wijzer van.
Evengoed, als men (lees: 'huidige huurders') zo graag de HRA wil afschaffen, dan zullen ze er geen problemen mee hebben om dat alleen voor nieuwe hypotheken te gaan laten gelden neem ik aan. OW, wacht, misschien toch wel.....
Waarom niet, dan kan de belastingvrije voet omhoog en profiteert iedereen.quote:Op donderdag 24 juli 2014 10:12 schreef Blik het volgende:
[..]
En dat het ook gaat gelden voor huursubsidie... Ow wacht
Het ging in dit geval even over dat het voornamelijk de huurders zijn die zeuren over HRA, maar even vergeten dat er ook een flinke bak geld rondgaat in huursibsidies. En dat daar dan natuurlijk ook in gesneden moet gaan wordenquote:Op donderdag 24 juli 2014 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom niet, dan kan de belastingvrije voet omhoog en profiteert iedereen.
Overigens zijn het juist de huidige hra-trekkers die zoveel kosten niet de nieuwe.
Die huursubsidies worden trouwens door de verhuurdersheffing weer door de huurders zelf betaald.quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Het ging in dit geval even over dat het voornamelijk de huurders zijn die zeuren over HRA, maar even vergeten dat er ook een flinke bak geld rondgaat in huursibsidies. En dat daar dan natuurlijk ook in gesneden moet gaan worden
Waarvan dan ook een steeds groter percentage problemen met betalen krijgt. En als deze percentages kloppen die men geeft verbaas ik me er wel over dat de betaal problemen bij kopers niet echt veranderd zijn.quote:Op woensdag 23 juli 2014 12:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
33% van Nederland.... dat lijkt verdomt veel op het percentage huurpaupers in dit land
quote:Steeds meer huurders in geldnood
Tussen 2002 en 2012 is het aantal huishoudens dat hun huur of hypotheeklasten niet kan betalen verdubbeld. Vooral huurders zitten door de economische crisis vaker in de knel.
Steeds meer huurders in geldnood
Foto: ANP
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zegt dat in 2012 circa 510.000 huishoudens een zogeheten 'betaalrisico' hadden. Die huishoudens hebben een inkomen dat niet voldoende is voor de netto woonlasten en de meest essentiėle uitgaven voor levensonderhoud.
Die mensen lopen het risico dat ze op een bepaald moment de huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. Het wil niet zeggen dat ze ook een betaalachterstand hebben.
Sommige huishoudens zullen een tekort dichten met spaargeld of nog meer bezuinigen op eerste levensbehoeften. Anderen lopen wel een betaalachterstand op voor bijvoorbeeld huur of zorgverzekering, zegt het PBL.
In 2002 had ongeveer 5 procent van alle huurders een betaalrisico. In 2012 was dat 13 procent. Onder eigenaar-bewoners is dat minder en stabiel. Daar schommelt het aandeel rond de 3 procent.
In Amsterdam, zuidvleugel Randstad, Noord-Friesland, delen van Groningen en Flevoland en Zuid-Limburg zijn veel huurders met een betaalrisico.
Woonbond
De Nederlandse Woonbond bepleit donderdag dat het huurbeleid op de schop moet, omdat er anders alleen maar meer mensen in de knel zullen komen. "De huren ziin 2013 en 2014 met ''historisch hoge percentages" verhoogd", zegt een woordvoerder.
Als het aan de Woonbond ligt, mag de huurverhoging niet hoger meer zijn dan de inflatie. Dat was de afgelopen jaren wel zo. Tegelijk moet er meer budget komen voor huurtoeslag. Die is in de door PBL onderzochte periode met bijna 30 euro per maand per huurder verlaagd.
Op zich niet heel vreemd toch? Huren gaan elk jaar omhoog, waar hypotheekbetalingen gelijk blijven als je vaste rente hebt, en alleen maar omlaag gingen de afgelopen tijd in geval van variabele rente.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:42 schreef Basp1 het volgende:
En als deze percentages kloppen die men geeft verbaas ik me er wel over dat de betaal problemen bij kopers niet echt veranderd zijn.
En als ik je een kwartje geef, kun je ze allemaal 15 minuten bellen zeker...quote:Op donderdag 24 juli 2014 18:53 schreef pfaf het volgende:
Overigens zijn de meeste woningbezitters die ik ken voor afschaffing van de HRA.
Als er een collectieve belastingverlaging tegenover staat zekerquote:Op donderdag 24 juli 2014 18:53 schreef pfaf het volgende:
Overigens zijn de meeste woningbezitters die ik ken voor afschaffing van de HRA. Dus het zijn niet alleen huurders..
Als dat zo zou zijn (dream on...) dan is het sowieso zinloos, dan kun je het net zo goed laten zoals het is. Scheelt weer een hoop knaken qua wetswijzigingen enzo...quote:Op donderdag 24 juli 2014 22:03 schreef opgebaarde het volgende:
Als er een collectieve belastingverlaging tegenover staat zeker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |