abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142393937
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 12:11 schreef drexciya het volgende:
Ik hoop dat men in ieder geval zo intelligent is om het aanbod aan minder prijzige woningen op te voeren. De tijden van woningen van 3,5-4 ton liggen inmiddels ver achter ons
Projectontwikkelaar met dollartekens in de ogen mode aan:

Nee hoor die dure woningen moeten we wel maken dan komt vanzelf de stroom van onder wel op gang. :D
pi_142394662
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse :). Als je maar waar voor je geld krijgt. Nederland is niet arm.
  donderdag 17 juli 2014 @ 17:32:01 #278
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_142403505
quote:
2s.gif Op donderdag 17 juli 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse :). Als je maar waar voor je geld krijgt. Nederland is niet arm.
Het is wel een stuk lastiger geworden om een hypotheek te krijgen, dus dat denk ik niet.
Bedankt Hans.
  donderdag 17 juli 2014 @ 17:36:04 #279
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_142403721
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 17:32 schreef bascross het volgende:

[..]

Het is wel een stuk lastiger geworden om een hypotheek te krijgen, dus dat denk ik niet.
voor nieuwbouw valt het mee dan ga men nog wel naar de 100% hoor., dat is altijd zo geweest
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_142404188
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 17:32 schreef bascross het volgende:

[..]

het zullen net als vroeger geen starters zijn die iets dergelijks kopen. Veel mensen hebben gewoon een flinke overwaarde en een stevige leencapaciteit. Het is geen meerderheid van de woningmarkt maar overal zijn niches. Zo is er ook best een leuke markt voor woningen rond het miljoen.
  maandag 21 juli 2014 @ 11:08:35 #281
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_142546648
CBS-cijfers zijn beschikbaar, dus tijd voor nieuwe grafieken. Kijk zelf maar welke je het duidelijkst vindt.

Overzicht:

Relatieve verandering verkoopprijs en prijsindex t.o.v. 12 maanden eerder:

De verkoopprijs stijgt de laatste maanden aanzienlijk harder dan de verkoopprijs. Dit valt te rijmen met de toename van belastingvrije schenkingen (17 keer zo hoog als 3 jaar geleden) en het verlagen van de NHG-grens per 1 juli 2014. Er werden de afgelopen maanden dus duurdere woningen verkocht. Je kan speculeren of dit van tijdelijke aard is.

Aantal verkopen per 12 maanden (lopend gemiddelde):

CBS prijsindex:

Ik begin me nu af te vragen of de prijsindex wel wordt gecorrigeerd voor inflatie. De index nu is 135% hoger dan in 1995, terwijl de huizenprijzen na inflatie "slechts" 68% hoger zijn. Ik zou dus zeggen dat inflatie niet in de prijsindex zit, en dat zou de prijsindex knap waardeloos maken voor langere termijn vergelijking.

Ter discussie: de prijsindex gecorrigeerd voor inflatie:

Geeft dit wellicht de werkelijke prijsstijging en -daling beter weer?
censuur :O
pi_142568215
quote:
Alsof er niet weer een markt gaat ontstaan van woningen in die prijsklasse :). Als je maar waar voor je geld krijgt.
Helaas moett ik je hierin gelijk geven: ALS je maar waar voor je geld krijgt. En dat is dus het hele eiereneten vand e prijsdaling van de agelopen 6 jaar en de daling die nog komen gaat: je kreeg en krijgt geen waar voor je geld! Je kreeg weinig huis voor veel hypotheekgebaseerd geld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_142625283
Dat klopt, blomke.
Maar vooralsnog krijgen huizenbezitters nog steeds HRA/gratis geld en kunnen ze daardoor wat meer lijden.
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_142625284
quote:
Waarop baseer je dat? Heb je cijfers?
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
  woensdag 23 juli 2014 @ 08:40:51 #285
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_142626257
Als er niet heel veel ingrijpen was geweest door de ECB hadden we nu een euro gehad die een kwart waard was. Dan was je erg blij geweest als je geld vastzit in stenen i.p.v. op een spaarrekening. Ik heb meer vertrouwen in de huizenmarkt dan in de stabiliteit van de euro.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_142628702
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 08:40 schreef Arnold_fan het volgende:
Als er niet heel veel ingrijpen was geweest door de ECB hadden we nu een euro gehad die een kwart waard was. Dan was je erg blij geweest als je geld vastzit in stenen i.p.v. op een spaarrekening. Ik heb meer vertrouwen in de huizenmarkt dan in de stabiliteit van de euro.
Dat wel ja.
pi_142628880
Het is wachten op de rente die weer omhoog gaat, nu kopen nog veel mensen snel een huis vanwege de lage hypotheekrente :)
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:14:47 #288
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_142632025
http://www.telegraaf.nl/o(...)ekrenteaftrek__.html

quote:
di 22 jul 2014, 16:31 | 8 reacties

Een derde wil verdere beperking hypotheekrenteaftrek

De renteaftrek voor mensen met een hypotheek op hun huis is de laatste jaren al voorzichtig afgebouwd. Eén op de drie mensen vindt dat de hypotheekrenteaftrek best verder beperkt mag worden, zeker nu woningen veel goedkoper zijn geworden.

De andere helft ziet een volgende ingreep wel zitten, maar alleen als hier andere belastingverlaging (bijvoorbeeld van de inkomstenbelasting) tegenover staat.

[ Bericht 11% gewijzigd door homme7 op 23-07-2014 12:29:19 ]
  woensdag 23 juli 2014 @ 12:17:36 #289
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_142632118
quote:
33% van Nederland.... dat lijkt verdomt veel op het percentage huurpaupers in dit land :P
pi_142665721
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:17 schreef Revolution-NL het volgende:
33% van Nederland.... dat lijkt verdomt veel op het percentage huurpaupers in dit land :P
:D

Bovendien heeft het geen zin om de HRA te verlagen (== IB verhogen) en tevens de IB te verlagen. Dan wordt de staat er nog geen cent wijzer van.

Evengoed, als men (lees: 'huidige huurders') zo graag de HRA wil afschaffen, dan zullen ze er geen problemen mee hebben om dat alleen voor nieuwe hypotheken te gaan laten gelden neem ik aan. OW, wacht, misschien toch wel..... :')
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 24 juli 2014 @ 10:12:21 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_142671980
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bovendien heeft het geen zin om de HRA te verlagen (== IB verhogen) en tevens de IB te verlagen. Dan wordt de staat er nog geen cent wijzer van.

Evengoed, als men (lees: 'huidige huurders') zo graag de HRA wil afschaffen, dan zullen ze er geen problemen mee hebben om dat alleen voor nieuwe hypotheken te gaan laten gelden neem ik aan. OW, wacht, misschien toch wel..... :')
En dat het ook gaat gelden voor huursubsidie... Ow wacht :')
  donderdag 24 juli 2014 @ 12:26:56 #292
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_142675914
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 00:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

he beste is om alles af te schaffen wat lijkt op overheidsbemeienis met het wonen en zeker huursubsidie en HRA
pi_142678019
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 10:12 schreef Blik het volgende:

[..]

En dat het ook gaat gelden voor huursubsidie... Ow wacht :')
Waarom niet, dan kan de belastingvrije voet omhoog en profiteert iedereen.
Overigens zijn het juist de huidige hra-trekkers die zoveel kosten niet de nieuwe ik zie dan ook niet in waarom het alleen voor nieuwe zou moeten gelden.

Gewoon hra en huursubsidie afschaffen en budgetneutraal dat geld terugstorten via IB.
Winst van de overheid is dat ze minder ambtenaren nodig hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 24 juli 2014 @ 13:29:50 #294
62913 Blik
The one and Only!
pi_142678067
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom niet, dan kan de belastingvrije voet omhoog en profiteert iedereen.
Overigens zijn het juist de huidige hra-trekkers die zoveel kosten niet de nieuwe.
Het ging in dit geval even over dat het voornamelijk de huurders zijn die zeuren over HRA, maar even vergeten dat er ook een flinke bak geld rondgaat in huursibsidies. En dat daar dan natuurlijk ook in gesneden moet gaan worden
pi_142678098
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 13:29 schreef Blik het volgende:

[..]

Het ging in dit geval even over dat het voornamelijk de huurders zijn die zeuren over HRA, maar even vergeten dat er ook een flinke bak geld rondgaat in huursibsidies. En dat daar dan natuurlijk ook in gesneden moet gaan worden
Die huursubsidies worden trouwens door de verhuurdersheffing weer door de huurders zelf betaald.
Over het rondpompen van geld gesproken. :') .

Zie ook mijn edit.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_142684904
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Waarvan dan ook een steeds groter percentage problemen met betalen krijgt. En als deze percentages kloppen die men geeft verbaas ik me er wel over dat de betaal problemen bij kopers niet echt veranderd zijn.

quote:
Steeds meer huurders in geldnood
Tussen 2002 en 2012 is het aantal huishoudens dat hun huur of hypotheeklasten niet kan betalen verdubbeld. Vooral huurders zitten door de economische crisis vaker in de knel.
Steeds meer huurders in geldnood
Foto: ANP
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zegt dat in 2012 circa 510.000 huishoudens een zogeheten 'betaalrisico' hadden. Die huishoudens hebben een inkomen dat niet voldoende is voor de netto woonlasten en de meest essentiële uitgaven voor levensonderhoud.
Die mensen lopen het risico dat ze op een bepaald moment de huur of hypotheek niet meer kunnen betalen. Het wil niet zeggen dat ze ook een betaalachterstand hebben.
Sommige huishoudens zullen een tekort dichten met spaargeld of nog meer bezuinigen op eerste levensbehoeften. Anderen lopen wel een betaalachterstand op voor bijvoorbeeld huur of zorgverzekering, zegt het PBL.
In 2002 had ongeveer 5 procent van alle huurders een betaalrisico. In 2012 was dat 13 procent. Onder eigenaar-bewoners is dat minder en stabiel. Daar schommelt het aandeel rond de 3 procent.
In Amsterdam, zuidvleugel Randstad, Noord-Friesland, delen van Groningen en Flevoland en Zuid-Limburg zijn veel huurders met een betaalrisico.
Woonbond
De Nederlandse Woonbond bepleit donderdag dat het huurbeleid op de schop moet, omdat er anders alleen maar meer mensen in de knel zullen komen. "De huren ziin 2013 en 2014 met ''historisch hoge percentages" verhoogd", zegt een woordvoerder.
Als het aan de Woonbond ligt, mag de huurverhoging niet hoger meer zijn dan de inflatie. Dat was de afgelopen jaren wel zo. Tegelijk moet er meer budget komen voor huurtoeslag. Die is in de door PBL onderzochte periode met bijna 30 euro per maand per huurder verlaagd.
pi_142688967
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 16:42 schreef Basp1 het volgende:
En als deze percentages kloppen die men geeft verbaas ik me er wel over dat de betaal problemen bij kopers niet echt veranderd zijn.
Op zich niet heel vreemd toch? Huren gaan elk jaar omhoog, waar hypotheekbetalingen gelijk blijven als je vaste rente hebt, en alleen maar omlaag gingen de afgelopen tijd in geval van variabele rente.
  donderdag 24 juli 2014 @ 18:53:47 #298
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_142689727
Overigens zijn de meeste woningbezitters die ik ken voor afschaffing van de HRA. Dus het zijn niet alleen huurders..
pi_142697727
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 18:53 schreef pfaf het volgende:
Overigens zijn de meeste woningbezitters die ik ken voor afschaffing van de HRA.
En als ik je een kwartje geef, kun je ze allemaal 15 minuten bellen zeker... :W
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_142698282
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 18:53 schreef pfaf het volgende:
Overigens zijn de meeste woningbezitters die ik ken voor afschaffing van de HRA. Dus het zijn niet alleen huurders..
Als er een collectieve belastingverlaging tegenover staat zeker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')