hahah lueken woordspeling...quote:
Waarom zou de overheid (i.e. de samenleving) de studenten moeten onderhouden? Zodat ze later makkelijker een hypotheek kunnen krijgen? Beetje vreemde redenering. Daarnaast hoef je niet te lenen en als je leent staat niets je in de weg om snel af te lossen. Dat je met een hypotheek in de knoei komt heb je voor een groot deel ook zelf in de hand.quote:Op woensdag 28 mei 2014 07:30 schreef destrovel het volgende:
Het is hoe dan ook een slechte zaak. Zeg maar dag tegen een eigen huis, want banken rekenen je studieschuld vrolijk mee bij je maximale hypotheekbedrag.
Verdien je modaal is je maximale hypotheek ongeveer 150k. Trek daar 50k studieschuld vanaf en hoppa. Je mag nog voor een ton een huis kopen. Succes
En sociale huur mag niet, want daar verdien je teveel voor, dus je bent gegarandeerd de helft van je inkomen al kwijt aan je woning.
Ik vind de aanvullende beurs ook gemekker, maar in Nederland is het gebruik dat ouders flink mee betalen aan de studie van hun kinderen. Gemiddeld 300 euro per maand. Kinderen uit arme gezinnen hebben van sociaal-culturele redenen al een flinke drempel te winnen als het gaat om het volgen van hoger onderwijs, maar de financiele drempel komt daar dan nog eens bovenop. Die willen ze wegnemen met de aanvullende beurs.quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig, wat maakt het dan nog uit of hun ouders veel of weinig verdienen? Waarom zou je een basisinkomen af laten hangen van de hoeveelheid die je ouders verdienen? Waarom mogen kinderen van ouders die het ruimer hebben zich dieper in de schulden steken dan kinderen met relatief minder verdienende ouders?
Dit is dus niet waar. Vele studenten krijgen geld van hun ouders.quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig,
Maar een student met goed verdienende ouders die niet financiële steun van zijn ouders krijgt is dan wel flink in het nadeel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit is dus niet waar. Vele studenten krijgen geld van hun ouders.
Als je financieel verwaarloosd wordt door je ouders, dan kun je ook studiefinanciering krijgen. Bovendien bestaat er ook zoiets als erfenis.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar een student met goed verdienende ouders die niet financiële steun van zijn ouders krijgt is dan wel flink in het nadeel.
Studiefinanciering is bedoeld om de kloof te verkleinen. Je hoeft niet alles gelijk te trekken om de kloof te verkleinen.quote:Daarnaast zijn er ook kinderen met rijke pappies en mammies die hun helpen met het kopen van een huis en andere zaken, terwijl anderen hun huis zelf moeten zien te bekostigen (huren of een hypotheek nemen). In zo'n geval gaat de overheid ook niet personen met minder welvarende ouders extra geld toestoppen?
In beginsel hebben studenten rijke of arme ouders. En het is zo dat dit voor vele studenten bepalend is, hoeveel geld ze van hun ouders krijgen om hun leven op te zetten, daarom moet er een aanvullende beurs zijn voor mensen met ouders met een laaginkomen, zodat we deze ongelijkheid kleiner kunnen maken.quote:Naar mijn mening moet de overheid iedereen in beginsel gelijk behandelen en zeker niet kijken naar je ouders. Een basisbeurs die voor iedereen gelijk is (of helemaal geen beurs) zou ik meer terecht vinden dan een aanvullende beurs voor slechts een gedeelte, maar schijnbaar verstaat GL wat anders onder gelijk(waardig)heid.
Ik vermoed van wel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:34 schreef Vincento17 het volgende:
En stel he, ik heb over 2 jaar mijn bachelor en wil daarna een master gaan doen. Geldt ik dan als 'nieuwe student' ?
'quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:30 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als je financieel verwaarloosd wordt door je ouders, dan kun je ook studiefinanciering krijgen. Bovendien bestaat er ook zoiets als erfenis.
De kloof gaat om de ouders, niet om de kinderen. Nergens voor nodig om iemand met minder rijke ouders gratis geld te geven.quote:[..]
Studiefinanciering is bedoeld om de kloof te verkleinen. Je hoeft niet alles gelijk te trekken om de kloof te verkleinen.
En dan heb je dus 'rijke' ouders die hun kinderen niet sponsoren en vinden dat hun kinderen zelf maar hun studie moeten bekostigen aangezien het een investering in hun zelf is.quote:[..]
In beginsel hebben studenten rijke of arme ouders. En het is zo dat dit voor vele studenten bepalend is, hoeveel geld ze van hun ouders krijgen om hun leven op te zetten, daarom moet er een aanvullende beurs zijn voor mensen met ouders met een laaginkomen, zodat we deze ongelijkheid kleiner kunnen maken.
Ga je gang.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:13 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
'
Financieel verwaarloosd, kom op zeg
Nou, dan zou ik rijke ouders op roepen om hun kinderen niet te sponsoren, dan betaald vadertje staat het wel
Dan zal het geen probleem zijn voor kinderen met rijke ouders om hun studieschuld terug te betalen, immers ze krijgen het terug na hun 50e.quote:Erfenis is leuk en aardig, maar misschien moeten ze daar wel tot hun 50e op wachten (daarnaast betekent het helemaal niet dat als je ouders veel verdienen er ook in de verre toekomst een grote erfenis zal zijn).
Dit is een heel naïeve voorstelling dat geld en welvaart alleen star bij een individu blijft en daar ook stopt.quote:[..]
De kloof gaat om de ouders, niet om de kinderen. Nergens voor nodig om iemand met minder rijke ouders gratis geld te geven.
Ja, een ontzettend marginaal groepje.quote:[..]
En dan heb je dus 'rijke' ouders die hun kinderen niet sponsoren en vinden dat hun kinderen zelf maar hun studie moeten bekostigen aangezien het een investering in hun zelf is.
Dat is een verwachting van jou en niet de realiteit.quote:Maar ja, ik ben al tegen de vergaande nivellering op basis van je eigen inkomen zoals we dat in Nederland hebben, maar nivellering op basis van de inkomens van je ouders vind ik echt veels te ver gaan. We hebben het over jongvolwassen, daarvan mag je wel verwachten dat ze wat losser van hun ouders staan.
Jawel, dat is juist wat het moet betekenen, want als er niets gedaan wordt, dan zal deze kloof alleen maar groter worden. En de kloof tussen de rijken en armen moet nooit te groot worden, zodat we een goed functionerende samenleving kunnen hebben waar iedereen van kan profiteren.quote:Dat sommige het geluk hebben dat ze veel van hun ouders krijgen moet nog niet betekenen dat we als samenleving de personen die niet alles van hun ouders krijgen ook in de watten moeten leggen.
Dat ze in problemen komen met hun hypotheek is dus absoluut niet alleen "hun eigen probleem". Om uit de crisis te komen moeten er uiteindelijk toch ook weer meer huizen gekocht worden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid (i.e. de samenleving) de studenten moeten onderhouden? Zodat ze later makkelijker een hypotheek kunnen krijgen? Beetje vreemde redenering. Daarnaast hoef je niet te lenen en als je leent staat niets je in de weg om snel af te lossen. Dat je met een hypotheek in de knoei komt heb je voor een groot deel ook zelf in de hand.
Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig, wat maakt het dan nog uit of hun ouders veel of weinig verdienen? Waarom zou je een basisinkomen af laten hangen van de hoeveelheid die je ouders verdienen? Waarom mogen kinderen van ouders die het ruimer hebben zich dieper in de schulden steken dan kinderen met relatief minder verdienende ouders?
Oude.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:07 schreef De_Ilias het volgende:
de zomer een studie begin wat dan? Sta ik dan onder de oude
Deze even quoten want het is gewoon waar.quote:Op woensdag 28 mei 2014 07:30 schreef destrovel het volgende:
Het is hoe dan ook een slechte zaak. Zeg maar dag tegen een eigen huis, want banken rekenen je studieschuld vrolijk mee bij je maximale hypotheekbedrag.
Verdien je modaal is je maximale hypotheek ongeveer 150k. Trek daar 50k studieschuld vanaf en hoppa. Je mag nog voor een ton een huis kopen. Succes
En sociale huur mag niet, want daar verdien je teveel voor, dus je bent gegarandeerd de helft van je inkomen al kwijt aan je woning.
Ik denk nieuwe. (Maar dat moet nog allemaal bekend worden gemaakt)quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:58 schreef defokkingfoker het volgende:
Na de zomer begin ik met een mbo opleiding die 2 jaar duurt. Ik wordt pas in december 18 jaar. Dat betekent dus dat ik onder de oude regeling val? En wanneer ik na mijn mbo opleiding wil beginnen met een studie op het hbo, val ik dan onder de oude of nieuwe regeling?
Ik heb het geluk gehad nog voor het sociaal leenstelsel af te studeren. Verdien nu op m'n 25e al modaal, dus heb zeker geluk gehad met alles. Ook een eigen huis kunnen kopen, maar mijn maximale hypotheeksom lag op 150k. En dan heb ik geen forse studieschuld of iets dergelijks.quote:Op woensdag 28 mei 2014 19:08 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Deze even quoten want het is gewoon waar.
Het wordt steeds moeilijker. Waar je in de jaren '80 op je 22e op enkel inkomen een huis kocht mag je nu van geluk spreken als het je voor je 30ste met z'n tweetjes lukt. Ik verdien iets boven modaal en veel hypotheekadviezen zijn rond de 60k. Zonder studieschuld mee te rekenen maar dat is gelukkig niet veel bij mij.
Nog even een paar jaar wachten en dan mag je blij zijn als je rond je 40ste uit je appartementje drie hoog achter naar een fatsoenlijke woning mag?
Fuck my lifequote:Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:
[..]
Ik heb het geluk gehad nog voor het sociaal leenstelsel af te studeren. Verdien nu op m'n 25e al modaal, dus heb zeker geluk gehad met alles. Ook een eigen huis kunnen kopen, maar mijn maximale hypotheeksom lag op 150k. En dan heb ik geen forse studieschuld of iets dergelijks.
Afgestudeerd econoom, dus laten we voor de critici een leuke rekensom maken.
Een bachelor/master die nominaal wordt afgerond duurt 4 jaar. Lang niet iedereen haalt dat en technische studies en geneeskunde duren gewoon 6 jaar, maar die laten we even buiten beschouwing. Onze modelstudent gaat zijn studie nominaal halen.
Volgens het Nibud zal onze student nodig hebben:
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤48,- vervoer (naast de OV-kaart)
¤130,- ontspanning, uitgaan en sport
¤58,- kleding en schoenen
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
De zorgverzekering krijgt onze student zorgtoeslag voor, dus die strepen we door.
Dan komen we op ¤845 per maand.
Onze student is zuinig, dus hij zal naast zijn OV-kaart niet reizen, een telefoon van ¤10 per maand hebben en zijn studieboeken tweedehands kopen, dus voor de helft.
Dan komen we nog op ¤733 per maand.
Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen. Een studie is immers een fulltime bezigheid waar hij 40 uur per week mee bezig is (bron: Universiteit Leiden).
Een eenvoudige som leert ons dus dat onze zuinige student 4 jaar = 48 maanden over zijn studie doet, en in die tijd 48x¤733 = ¤35.184 aan studieschuld zal opbouwen.
Tijdens zijn studie ontmoet hij de vrouw van zijn dromen, die exact hetzelfde doet.
Samen hebben ze dus 2x¤35.184 studieschuld, voor het gemak ¤70.000.
Ze trouwen, dus dat mogen we inderdaad bij elkaar optellen.
Ze willen graag kinderen, en ze willen ook tijd hebben om goed voor de kinderen te zorgen. Een crêche is overigens toch niet bepaald betaalbaar. Alleen de man neemt dus een baan, en gaat bovenmodaal verdienen. Laten we zeggen 35.000 per jaar, ofwel ¤2900 bruto per maand (ca. ¤2000 netto).
Op dit salaris kan hij een hypotheek krijgen van circa ¤180.000. Hij moet zijn studieschuld echter hierop in mindering brengen, dus er blijft slechts ¤110.000 over. Hiervan kan men hooguit in Oost-Groningen een woning krijgen, dus dat gaat 'm niet worden.
Onze vriend krijgt echter meer dan ¤34.000 per jaar binnen, waardoor hij niet in aanmerking komt voor sociale huur. Hij moet dus in de vrije sector huren. De vrije sector begint bij ¤700 per maand. (bron)
Echter: In de nieuwe regeling moet hij 4% van zijn inkomen gebruiken om de studieschuld af te betalen. Hij en z'n vriendin zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus dat is 2x4%=8%.
Dat komt neer op ¤232 per maand.
Zijn besteedbaar inkomen daalt dus van ¤2000 netto naar ¤1768. Minimaal 700 euro huur aftrekken geeft nog slechts ¤1.068 besteedbaar inkomen. Ze krijgen ¤18 zorgtoeslag p.p. per maand, dus van gemiddeld ¤100 zorgtoeslag per persoon per maand moet er nog ¤80 effectief voldaan worden. Maal 2 is ¤160. Blijft er nog ¤908 besteedbaar inkomen over.
Onze vriend heeft mazzel en heeft een leaseauto. Hij heeft dus geen benzinekosten, maar wel een eigen bijdrage welke effectief ¤100 bedraagt. Voor de beeldvorming, dat is een Renault 206 of iets dergelijks. Nog ¤808 vrij te besteden.
Wat moet hij hiervan doen?
- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden
Ik zou zeggen, sterkte![]()
En Rutte, bedankt! Die ¤1000 en 3.000 politieagenten zie ik ooit nog wel eens verschijnen, fucking faalhaas dat je bent[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1 zin;quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:
[..]
Ik heb het geluk gehad nog voor het sociaal leenstelsel af te studeren. Verdien nu op m'n 25e al modaal, dus heb zeker geluk gehad met alles. Ook een eigen huis kunnen kopen, maar mijn maximale hypotheeksom lag op 150k. En dan heb ik geen forse studieschuld of iets dergelijks.
Een bachelor/master die nominaal wordt afgerond duurt 4 jaar. Lang niet iedereen haalt dat en technische studies en geneeskunde duren gewoon 6 jaar, maar die laten we even buiten beschouwing. Onze modelstudent gaat zijn studie nominaal halen.
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
De zorgverzekering krijgt onze student zorgtoeslag voor, dus die strepen we door.
Onze student is zuinig, dus hij zal naast zijn OV-kaart niet reizen, een telefoon van ¤10 per maand hebben en zijn studieboeken tweedehands kopen, dus voor de helft.
Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen. Een studie is immers een fulltime bezigheid waar hij 40 uur per week mee bezig is (bron: Universiteit Leiden).
Een eenvoudige som leert ons dus dat onze zuinige student 4 jaar = 48 maanden over zijn studie doet, en in die tijd 48x¤733 = ¤35.184 aan studieschuld zal opbouwen.
Tijdens zijn studie ontmoet hij de vrouw van zijn dromen, die exact hetzelfde doet.
Ze willen graag kinderen, en ze willen ook tijd hebben om goed voor de kinderen te zorgen. Een crêche is overigens toch niet bepaald betaalbaar. Alleen de man neemt dus een baan, en gaat bovenmodaal verdienen. Laten we zeggen 35.000 per jaar, ofwel ¤2900 bruto per maand (ca. ¤2000 netto).
Op dit salaris kan hij een hypotheek krijgen van circa ¤180.000. Hij moet zijn studieschuld echter hierop in mindering brengen, dus er blijft slechts ¤110.000 over. Hiervan kan men hooguit in Oost-Groningen een woning krijgen, dus dat gaat 'm niet worden.
Onze vriend krijgt echter meer dan ¤34.000 per jaar binnen, waardoor hij niet in aanmerking komt voor sociale huur. Hij moet dus in de vrije sector huren. De vrije sector begint bij ¤700 per maand. (bron)
Echter: In de nieuwe regeling moet hij 4% van zijn inkomen gebruiken om de studieschuld af te betalen. Hij en z'n vriendin zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus dat is 2x4%=8%.
Zijn besteedbaar inkomen daalt dus van ¤2000 netto naar ¤1768. Minimaal 700 euro huur aftrekken geeft nog slechts ¤1.068 besteedbaar inkomen. Ze krijgen ¤18 zorgtoeslag p.p. per maand, dus van gemiddeld ¤100 zorgtoeslag per persoon per maand moet er nog ¤80 effectief voldaan worden. Maal 2 is ¤160. Blijft er nog ¤908 besteedbaar inkomen over.
Onze vriend heeft mazzel en heeft een leaseauto. Hij heeft dus geen benzinekosten, maar wel een eigen bijdrage welke effectief ¤100 bedraagt. Voor de beeldvorming, dat is een Renault 206 of iets dergelijks. Nog ¤808 vrij te besteden.
- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden
En Rutte, bedankt! Die ¤1000 en 3.000 politieagenten zie ik ooit nog wel eens verschijnen, fucking faalhaas dat je bent[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En laat dit nu net de cruciale regel in je post zijn die je hele verhaal onderuit haalt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:
Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen.
Dan luister ik graag naar je tegenargumenten. Misschien kun je iets meer dan 12 seconden besteden aan het typen van je reactie?quote:Op donderdag 29 mei 2014 01:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En laat dit nu net de cruciale regel in je post zijn die je hele verhaal onderuit haalt.
Volgens je bron is het 40 uur per week (wat lang niet bij elke studie zo zal zijn, maar laten we het voor het gemak als waar aannemen), maar dan voor slechts 42 weken. Blijven er toch 10 weken per jaar (= 40 weken over die 4 jaar) over voor bijbaantjes. Plus naast 40 uur studeren valt er ook nog wel wat uren te werken, genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken en studeren. Al met al valt daarmee een substantieel deel van die ¤35.000 te verdienen, waarmee je dus met hooguit een kleine studieschuld blijft zitten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:36 schreef destrovel het volgende:
[..]
Dan luister ik graag naar je tegenargumenten. Misschien kun je iets meer dan 12 seconden besteden aan het typen van je reactie?
Ja, mensen kunnen geen burn-out oplopen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Volgens je bron is het 40 uur per week (wat lang niet bij elke studie zo zal zijn, maar laten we het voor het gemak als waar aannemen), maar dan voor slechts 42 weken. Blijven er toch 10 weken per jaar (= 40 weken over die 4 jaar) over voor bijbaantjes. Plus naast 40 uur studeren valt er ook nog wel wat uren te werken, genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken en studeren. Al met al valt daarmee een substantieel deel van die ¤35.000 te verdienen, waarmee je dus met hooguit een kleine studieschuld blijft zitten.
Natuurlijk snap ik dat een basisinkomen (gratis geld) mooi is, maar gratis geld bestaat nou eenmaal niet (iemand moet het betalen). Wel vind ik dat de hoge belastingen ook wel wat naar beneden mogen hierna; je leunt minder op de maatschappij met deze nieuwe regel, dus hoef je later ook minder terug te betalen.
Ik zeg toch niet dat je er nog een full time baan naast moeten gaan nemen? 10 weken vakantie is echt niet nodig en 40 uur per week is ook echt geen strakke grens die niet overschreden kan worden.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, mensen kunnen geen burn-out oplopen.
40 uren per week werken is eigenlijk al ongezond en dan heb je die 10 weken vakantie wel nodig.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat je er nog een full time baan naast moeten gaan nemen? 10 weken vakantie is echt niet nodig en 40 uur per week is ook echt geen strakke grens die niet overschreden kan worden.
Mee eens, veel mensen kunnen dit lichamelijk en/of psychisch eigenlijk niet zo goed aan maar het moet maarquote:Op donderdag 29 mei 2014 10:59 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
40 uren per week werken is eigenlijk al ongezond en dan heb je die 10 weken vakantie wel nodig.
Oud.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:59 schreef Etsu het volgende:
Ik zat zo te denken he. Als ik nou na mijn 1ste bachelor de 2de bachelor ga doen en daarnaast ook master voor de 1ste bachelor doe (dit is mogelijk vanaf as. september), val ik dan in de oude of nieuwe regeling?In feite ben ik dan zowel oude als nieuwe student.
Tja, in zo'n geval zul je ook een hypotheek later niet op kunnen brengen en mag je er inderdaad wel >30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. 40 uur is een vrij normale full time werkweek en 10 weken vakantie is verre van normaal in het bedrijfsleven (en zelfs voor ambtenaren).quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:59 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
40 uren per week werken is eigenlijk al ongezond en dan heb je die 10 weken vakantie wel nodig.
Zonder die partijen was dit er helemaal niet geweest. Dus als je het een slechte ontwikkeling vindt ten opzichte van hoe het er nu aan toegaat, dan snap ik die kudos naar GL en D66 niet.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:10 schreef JoelBaka het volgende:
Maar wel kudos voor GroenLinks en D66, ze hebben de klap zeker verzacht. Er zitten een paar mooie (en maffe) dingen in het voorstel
Er zijn genoeg studenten die zo druk met hun studie zijn dat ze geen tijd hebben om daarnaast nog te werken, dus dan gaan ze met een schuld de arbeidsmarkt op...quote:Op woensdag 28 mei 2014 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid (i.e. de samenleving) de studenten moeten onderhouden? Zodat ze later makkelijker een hypotheek kunnen krijgen? Beetje vreemde redenering. Daarnaast hoef je niet te lenen en als je leent staat niets je in de weg om snel af te lossen. Dat je met een hypotheek in de knoei komt heb je voor een groot deel ook zelf in de hand.
Studieschuld in mindering brengen op hypotheek gaat anders dan jij stelt, nu wordt 0,75% vd schuld meegenomen. Dat de afbetaalperiode stijgt van 15 naar 35 jaar kan betekenen dat dat percentage lager wordt, maar de rente die betaalt meot gaan worden gaat anders berekend worden dus stijgt, dus je kunt die 0,75% wel aanhouden lijkt mij. Als de vrouw niets verdient kan het zijn dat haar inkomen en schuld erbuiten wordt gelaten. Trouwen in gemeenschap van goederen is dan misschien neit verstandig maar ik ken de regels daarvoor neit goed.quote:
Een 40 uur werkweek, als in een standaard kantoorbaantje, vergt zeker niet zoveel geestelijke inspanning als 40 uren studeren.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja, in zo'n geval zul je ook een hypotheek later niet op kunnen brengen en mag je er inderdaad wel >30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. 40 uur is een vrij normale full time werkweek en 10 weken vakantie is verre van normaal in het bedrijfsleven (en zelfs voor ambtenaren).
druk met feesten ja. Er zijn er ook genoeg die nu al 50k aan schuld hebben. Mensen zijn echt geen 7 dagen dagen per week 16 uur bezig met de studie. Niet werken is een keuze .quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn genoeg studenten die zo druk met hun studie zijn dat ze geen tijd hebben om daarnaast nog te werken, dus dan gaan ze met een schuld de arbeidsmarkt op...
En je weet dit omdat? Als je een baan wilt met betekenis kijk je terug op je studietijd als een walk in the park. Dat was het voor mij in ieder geval; werken is intensiever dan studeren. Zeker omdat ik nu nog met zoveel studeer als tijdens mijn studie maar ook nog een gezin heb is je stelling in mijn wereld echt onzinnig.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een 40 uur werkweek, als in een standaard kantoorbaantje, vergt zeker niet zoveel geestelijke inspanning als 40 uren studeren.
Nee, gewoon erg druk met hun studie, zeker als je een exacte studie volgt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:53 schreef wootahH het volgende:
[..]
druk met feesten ja. er zijn er nu ook genoeg die nu al 50k aan schuld hebben. Mensen zijn echt geen 7 dagen dagen per week 16 uur bezig met de studie. Niet werken is een keuze .
Natuurlijk, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Sommige studies zijn zwaarder dan andere en sommige studenten hebben er ook meer moeite mee en moeten er (veel) meer tijd in stoppen om tot dezelfde resultaten te kunnen komen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn genoeg studenten die zo druk met hun studie zijn dat ze geen tijd hebben om daarnaast nog te werken, dus dan gaan ze met een schuld de arbeidsmarkt op...
Een bijbaantje hoeft dan ook niet geestelijk inspannend te zijn, een bijbaantje die niet geestelijk inspannend is kan zelfs afleidend/ontspannend zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Een 40 uur werkweek, als in een standaard kantoorbaantje, vergt zeker niet zoveel geestelijke inspanning als 40 uren studeren.
Wat een onzin, een exacte studie zoals wiskunde is gewoon een erg lastige studie en dat is vrijwel voor iedereen moeilijk, tenzij je een ware genie bent. En zelfs een genie moet de zaken eerst leren/lezen voordat die het kan weten/begrijpen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Sommige studies zijn zwaarder dan andere en sommige studenten hebben er ook meer moeite mee en moeten er (veel) meer tijd in stoppen om tot dezelfde resultaten te kunnen komen.
Maar als je echt geen tijd hebt om er een klein beetje bij te werken (en dat werk hoeft niet per se geestelijk zeer inspannend te zijn), misschien heb je dan ook gewoon een te zware studie of ben je slecht in plannen. De vraag is dan ook of je later bij een full time baan niet tegen dezelfde problemen aan zult lopen en dan ook niet snel een burnout zult hebben. Niet iedereen heeft de capaciteiten om te studeren, als het heel moeizaam gaat dan kun je jezelf natuurlijk afvragen of het wel iets voor je is.
Zeker mag dat wel, maar als je meer uitgeeft dan er binnenkomt dan krijg je een schuld, zo werkt dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Waarom zou de maatschappij dat moeten bekostigen? Het is ook geen afstraffing zoals jij het noemt, maar het is een afweging die deze studenten maken (een relaxte studieperiode, maar een hogere schuld in ruil hier voor).quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, gewoon erg druk met hun studie, zeker als je een exacte studie volgt.
En sommige kiezen er inderdaad voor om te feesten en niet om te werken, maar mag dat dan niet? Waarom moeten ze gestraft worden met een studieschuld?
Een studie is een investering in jezelf, zeker als je een exacte studie volgt heb je daarna zeer goede kansen op de arbeidsmarkt en heb je je schuld zo terugbetaald. Bij veel andere (pret)studies, die misschien minder betalen als je de studie hebt afgerond, is de werkdruk een stuk minder en heb je veel meer tijd voor bijbaantjes.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat een onzin, een exacte studie zoals wiskunde is gewoon een erg lastige studie en dat is vrijwel voor iedereen moeilijk, tenzij je een ware genie bent. En zelfs een genie moet de zaken eerst leren/lezen voordat die het kan weten/begrijpen.
In zo,n studie gaat gewoon heel veel tijd zitten. Met zo,n sociaal leenstelsel verwachten we eigenlijk van zulke studenten dat ze ernaast nog gaan werken ook, anders worden ze bestraft met een studieschuld. Dat is toch te gek om los te lopen?
Nee, dat is het niet.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zeker mag dat wel, maar als je meer uitgeeft dan er binnenkomt dan krijg je een schuld, zo werkt dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Waarom zou de maatschappij dat moeten bekostigen? Het is ook geen afstraffing zoals jij het noemt, maar het is een afweging die deze studenten maken (een relaxte studieperiode, maar een hogere schuld in ruil hier voor).
Uiteraard, maar het punt is: waarom is zo,n studieschuld überhaupt nodig? waarom moeten studenten bestraft worden?quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Een studie is een investering in jezelf, zeker als je een exacte studie volgt heb je daarna zeer goede kansen op de arbeidsmarkt en heb je je schuld zo terugbetaald. Bij veel andere (pret)studies, die misschien minder betalen als je de studie hebt afgerond, is de werkdruk een stuk minder en heb je veel meer tijd voor bijbaantjes.
Maar wat ik ook zei is dat ik daarnaast vind dat de belastingen in ruil hier voor ook wel omlaag mag; studenten leunen minder op de maatschappij, dus is het logisch dat ze later minder belasting hoeven af te dragen. Dat mis ik helaas wel in dit voorstel.
Er is geen optie meer voor geen schuld. Geef op zijn minst mensen die vwo met allemaal 10-en afsluiten een beurs. Die heb je nml nodig. De rest kan ongeschoold werk doen of een leven lang schulden afbetalenquote:Op donderdag 29 mei 2014 12:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zeker mag dat wel, maar als je meer uitgeeft dan er binnenkomt dan krijg je een schuld, zo werkt dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Waarom zou de maatschappij dat moeten bekostigen? Het is ook geen afstraffing zoals jij het noemt, maar het is een afweging die deze studenten maken (een relaxte studieperiode, maar een hogere schuld in ruil hier voor).
Straf? Het is geen straf, het is gewoon betalen voor je opleiding.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het punt is: waarom is zo,n studieschuld überhaupt nodig? waarom moeten studenten bestraft worden?
Hoezo is het een straf als je geen basisinkomen krijgt? Je betaalt voor je (nog steeds zwaar gesubsidieerde) studie en levensonderhoud en als je het nodig hebt kun je heel goedkoop lenen van de overheid en je mag gratis reizen met het OV, wat is hierin de straf?quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het punt is: waarom is zo,n studieschuld überhaupt nodig? waarom moeten studenten bestraft worden?
Goede studenten een voordeel geven ten opzichte van middelmatige studenten vind ik zelf niet eens een heel slecht idee, beter dan de aanvullende beurs die er nu blijft.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:08 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Er is geen optie meer voor geen schuld. Geef op zijn minst mensen die vwo met allemaal 10-en afsluiten een beurs. Die heb je nml nodig. De rest kan ongeschoold werk doen of een leven lang schulden afbetalen
Kiezen voor het tweede is crimineel.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Straf? Het is geen straf, het is gewoon betalen voor je opleiding.
De vraag is meer: wil je zoveel mogelijk mensen een kans geven of de drempel hele hoog maken?
Veel gaan met een schuld de arbeidsmarkt op..quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo is het een straf als je geen basisinkomen krijgt? Je betaalt voor je (nog steeds zwaar gesubsidieerde) studie en levensonderhoud en als je het nodig hebt kun je heel goedkoop lenen van de overheid en je mag gratis reizen met het OV, wat is hierin de straf?
Iedereen gelijke kans, maar talent iets meer dan anderen. Is alleen niet erg SP, want tjah, we zijn allemaal gelijk toch? *not*quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Goede studenten een voordeel geven ten opzichte van middelmatige studenten vind ik zelf niet eens een heel slecht idee, beter dan de aanvullende beurs die er nu blijft.
quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Kiezen voor het tweede is crimineel.
Oh in die zin, ik dacht dat het ging om het financiële plaatje.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Sorry, maar de drempel qua kennis en kunnen om een studie te mogen volgen mag in veel gevallen best wat hoger.
Ja en? Ze krijgen een zwaar gesubsidieerde studie, mogen gratis met het OV reizen en de aanvullende beurs wordt zelfs uitgebreid. Daar is niks straffen aan, het is alleen iets minder in de watten leggen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Veel gaan met een schuld de arbeidsmarkt op..
Bij een studie wordt er per definitie gediscrimineerd op studieresultaten. Daar zijn studies voor bedoeld.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:13 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Iedereen gelijke kans, maar talent iets meer dan anderen. Is alleen niet erg SP, want tjah, we zijn allemaal gelijk toch? *not*
Je blijft doen alsof iedere student financieel in exact de zelfde situatie zit..quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ja en? Ze krijgen een zwaar gesubsidieerde studie, mogen gratis met het OV reizen en de aanvullende beurs wordt zelfs uitgebreid. Daar is niks straffen aan, het is alleen iets minder in de watten leggen.
dat is nu ook zo. Iets meer schuld misschien maar je mag langer aflossen en het maandelijkse bedrag wordt minder. De inflatie van 30 jaar meegenomen ben je waarschijnlijk nog beter af ook.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Een student die alles zelf moet betalen en dus niets krijgt van zijn/haar ouders, en die student kan gewoon nauwelijks werken die komt automatisch in een studieschuld terecht.
Blijkbaar is studeren is Nederland ook haram.
Dat doe ik niet, maar minder cadeautjes geven is iets anders dan straffen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je blijft doen alsof iedere student financieel in exact de zelfde situatie zit..
Als je gaat veralgemenen wel ja, voor bepaalde studenten is dit sociaal leenstelsel wel degelijk een straf.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, maar minder cadeautjes geven is iets anders dan straffen.
Er is altijd iemand het allerzieligst. Daar kun je alleen geen land op runnen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je gaat veralgemenen wel ja, voor bepaalde studenten is dit sociaal leenstelsel wel degelijk een straf.
Het blijft geen straf, ook niet voor bepaalde studenten, want ze krijgen nog steeds een zwaar gesubsidieerde studie en gratis OV. Het is misschien een (financiële) stap terug van de huidige situatie, maar dat is wat anders dan straffen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je gaat veralgemenen wel ja, voor bepaalde studenten is dit sociaal leenstelsel wel degelijk een straf.
quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:21 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Er is altijd iemand het allerzieligst. Daar kun je alleen geen land op runnen.
Tja.. dat is definitie-neukerij..quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het blijft geen straf, ook niet voor bepaalde studenten, want ze krijgen nog steeds een zwaar gesubsidieerde studie en gratis OV. Het is misschien een (financiële) stap terug van de huidige situatie, maar dat is wat anders dan straffen.
Niks definitie-neukerij. Als je minder cadeautjes krijgen een straf noemt, dan is dat definitie-neukerij.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tja.. dat is definitie-neukerij..
Welles - niettus, welles- niettus...quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Niks definitie-neukerij. Als je minder cadeautjes krijgen een straf noemt, dan is dat definitie-neukerij.
Ja met de opvang toeslag ook. Loonbelasting ook, zorg ook. Welkom in de socialistische staat.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]![]()
Met het OV keken ze ook naar hoeveel de ouders verdienen.
1straf (de; v(m); meervoud: straffen)quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welles - niettus, welles- niettus...
Ik vind het wel een straf... klaar.
quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:26 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ja met de opvang toeslag ook. Loonbelasting ook, zorg ook. Welkom in de socialistische staat.
Ben er niet voor om studeren duurder/ onhaalbaarder te maken, maar vind het eeuwige electorale genivileer ook kansloos. Kun je eindelijk werken na je studie ben je nog het grootste deel kwijt aan belastingen en schulden aan de staat. Mooi vooruitzicht!
Oh you..... amateur psycholoog.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
1straf (de; v(m); meervoud: straffen)
1
maatregel tegen iem. als vergelding voor een onrechtmatige daad, een verzuim of overtreding
Vergelding om welke onrechtmatige daad doel je op, of wist je stiekem niet wat straf betekent en gebruik je het nu omdat je geen ander argument kon verzinnen waarom je er tegen bent?
Je argument is ongeldig, dus dan maar op de man spelen?quote:
Ik heb zelf niet gestemd op partijen die voor het leenstelsel zijn en ik ben er dan ook echt tegen. Maar bijna alle partijen zijn voor het leenstelsel, enkel de uitvoering waren ze het niet over eens. Het leenstelsel was er sowieso wel gekomen (het lijkt er ook op dat Jet een schop onder haar kont heeft gekregen omdat ze het 'opgegeven' had) maar nu is het iig iets versoepeld. Anders was het er zonder nadenken over de consequenties en uitzonderingen net zoals de langstudeerboete doorheen gedouwd wat vervolgens heuwl veel geld zou kosten. De politiek wilt nou eenmaal het leenstelsel, daar kunnen we nu vrij weinig aan doen. Maar ik ben wel blij dat ik nu tenminste weet waar ik aan toe ben, dat mijn ouders daar rekening mee kunnen houden en dat ik me er op kan voorbereiden. En dat er wel kleine dingetjes zijn die het wat prettiger maken.quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zonder die partijen was dit er helemaal niet geweest. Dus als je het een slechte ontwikkeling vindt ten opzichte van hoe het er nu aan toegaat, dan snap ik die kudos naar GL en D66 niet.
Maar aangezien veel studenten op die partijen stemmen verwacht ik weinig klachten van studenten over deze plannen
Ironisch dit.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Je argument is ongeldig, dus dan maar op de man spelen?![]()
Neem het je niet kwalijk, het is de leeftijd
De theoretische studielast is 40 uur per week. Voor sommige studies is dat een stuk minder, voor een beperkt aantal opleidingen zal het meer zijn. Ook is het niet gelijkmatig verdeeld. Dat neemt allemaal niet weg dat je prima een baantje naast je studie kan nemen in het weekend of de avonduren, naast de al eerder genoemde vakantieweken. Ook zonder dat je nu onmiddellijk studievertraging gaat oplopen, want een week heeft ongeveer honderd productieve uren.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:36 schreef destrovel het volgende:
[..]
Dan luister ik graag naar je tegenargumenten. Misschien kun je iets meer dan 12 seconden besteden aan het typen van je reactie?
Bron: http://nos.nl/artikel/654014-studeren-dit-kun-je-verwachten.htmlquote:Wil je in het studiejaar 2015-2016 beginnen met studeren, dan kun je dit verwachten:
* De meeste studenten moeten lenen van de overheid. Je krijgt alleen een beurs als jouw ouders minder dan 46.000 euro per jaar verdienen. Is hun gezamenlijke inkomen minder dan 30.000 euro, dan krijg je maximaal 365 euro per maand. Boven de 30.000 euro per jaar neemt de beurs snel af.
* Het afbetalen van het geleende geld na je studie wordt makkelijker. Je krijgt er meer tijd voor: 35 jaar in plaats van 15. Hierdoor neemt het maandbedrag af. Het maximale aflossingsbedrag is 4 procent van je inkomen.
* Heb je een handicap of chronische ziekte, dan wordt 1200 euro van je schuld kwijtgescholden.
* Ook als je boven de dertig bent, kun je nog lenen.
* Doe je een schakeljaar, dan betaal je het wettelijk collegegeld. Dat is meestal minder dan het bedrag dat de instelling rekent.
* Begin je tussen 2015 en 2018 aan een bachelor, dan krijg je na je studie zogenoemde bijscholingsvouchers ter waarde van 2000 euro. Tot 10 jaar na het afronden van de studie kun je die gebruiken voor een extra opleiding bij een geaccrediteerde instelling.
* Alle studenten krijgen een ov-jaarkaart, ook minderjarige studenten. De minister vraagt wel aan universiteiten en hogescholen om de colleges buiten de spitsuren te geven, zodat studenten op rustige tijden kunnen reizen.
Ik vind 83 fte per onderwijsinstelling extra nog best wel flink! Een (groot) deel zal misschien dan wel ondersteunend personeel zijn, maar juist die mensen (onderwijskundigen e.d.) zijn waardevol voor de kwaliteit van onderwijs. Ik vind het, als je het zo bekijkt, zo gek nog niet.quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:31 schreef Syntix het volgende:
Wat een ongelooflijke BULLSHIT praat die Bussemaker met haar "meer geld naar onderwijs en dus beter onderwijs".
Ten eerste komt er pas (oplopend) een miljard bij in 2026 en niet meteen nu. Ten tweede moet nog maar blijken of meer geld ook beter onderwijs betekent. En ten derde is 1 miljard natuurlijk relatief niks om beter onderwijs te garanderen.
1 miljard aan nieuwe docenten/onderzoekers van 40K per jaar zou 25.000 mensen in het onderwijs erbij opleveren. Die 25.000 worden natuurlijk onderverdeeld over alle onderwijsinstellingen (laten we zeggen 300) en dan houd je nog maar 83 extra mensen per onderwijsinstelling over. Alsof je als student merkt dat er 83 extra mensen er lopen om jou beter onderwijs te geven
Je laat je wel een beetje van je zwakke kant zien dat je hem op deze manier onderuit probeert te halen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
1straf (de; v(m); meervoud: straffen)
1
maatregel tegen iem. als vergelding voor een onrechtmatige daad, een verzuim of overtreding
Vergelding om welke onrechtmatige daad doel je op, of wist je stiekem niet wat straf betekent en gebruik je het nu omdat je geen ander argument kon verzinnen waarom je er tegen bent?
Misschien verklapt mijn plaatje en naam het?quote:Op donderdag 29 mei 2014 11:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
En je weet dit omdat? Als je een baan wilt met betekenis kijk je terug op je studietijd als een walk in the park. Dat was het voor mij in ieder geval; werken is intensiever dan studeren.
Eten, persoonlijke zorg, schoonmaken, sport en sociale contact... Dit zijn allemaal dingen die van die honderd uren afgaan en dan heb je ook nog de onregelmatige tijdsbestedingen, zoals kleding kopen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De theoretische studielast is 40 uur per week. Voor sommige studies is dat een stuk minder, voor een beperkt aantal opleidingen zal het meer zijn. Ook is het niet gelijkmatig verdeeld. Dat neemt allemaal niet weg dat je prima een baantje naast je studie kan nemen in het weekend of de avonduren, naast de al eerder genoemde vakantieweken. Ook zonder dat je nu onmiddellijk studievertraging gaat oplopen, want een week heeft ongeveer honderd productieve uren.
Het zal nooit genoeg zijn om zonder schulden uit je studententijd te komen, maar wel met een stuk minder dan jij voorrekent. Je premisse 'een student kan niet werken' klopt gewoonweg niet.
Gaat niet om onderuit halen; discussie ging over het woordje 'straf'. Dat is iets wat ik mijn dochter geef als ze mijn kat probeert te wurgen en daarom wellicht niet het juiste woord bij het afschaffen van de basisbeurs. Onterecht, demotiverend, niet constructief, tegenstrijdig of wellicht onrechtvaardig - maar straf insinueert dat studenten iets verkeerd doen en daarom repressailes te verduren krijgen. Je krijgt alleen minder geld.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:23 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Je laat je wel een beetje van je zwakke kant zien dat je hem op deze manier onderuit probeert te halen.
Uhm nou ja, plaatjes zie ik niet en je naam zou kunnen betekenen dat je wiskunde geeft op een school?quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Misschien verklapt mijn plaatje en naam het?
Klopt, maar die dingen samen hoeven echt geen 60 uur te kosten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:00 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Eten, persoonlijke zorg, schoonmaken, sport en sociale contact... Dit zijn allemaal dingen die van die honderd uren afgaan en dan heb je ook nog de onregelmatige tijdsbestedingen, zoals kleding kopen.
Je gaat vrij terecht uit van 100 wakkere uren (wat jij noemt "productief") per week.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, maar die dingen samen hoeven echt geen 60 uur te kosten.
8 aan reistijdquote:Op donderdag 29 mei 2014 15:43 schreef Janneke141 het volgende:
Studie 40
Koken & eten 14
Verzorging 7
Boodschappen 2
Huishouden 3
Sport 4
Reistijd 8
En dan zit je nog niet aan 80 uur.
Dat is een uur per schooldag en dan heb je nog drie uur over om heen en weer naar je ouders in de rimboe te reizenquote:
Vanuitgaande dat mensen op kamers blijven of dichtbij hun ouders wonen, ja.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een uur per schooldag en dan heb je nog drie uur over om heen en weer naar je ouders in de rimboe te reizen
En een sociaal leven en misschien wat hobby's?quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:43 schreef Janneke141 het volgende:
Studie 40
Koken & eten 14
Verzorging 7
Boodschappen 2
Huishouden 3
Sport 4
Reistijd 8
En dan zit je nog niet aan 80 uur.
Het punt was dat een student niet zou kunnen werken omdat hij anders studievertraging op zou lopen. Niet omdat hij anders geen tijd heeft om op het terras te zitten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:00 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
En een sociaal leven en misschien wat hobby's?
Dus van jou mogen studenten niet rusten of vrienden of een relatie hebben.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het punt was dat een student niet zou kunnen werken omdat hij anders studievertraging op zou lopen. Niet omdat hij anders geen tijd heeft om op het terras te zitten.
Dat heb ik nergens beweerd. Maar de stelling 'studenten kunnen niet werken want dat leidt tot studievertraging' wordt door jou nu verbouwd tot 'studenten kunnen niet werken want dat gaat ten koste van hun sociale leven'. Dat is je goed recht, maar leg die conclusie s.v.p. niet in mijn mond.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dus van jou mogen studenten niet rusten of vrienden of een relatie hebben.
Nee, maar het is wel een logisch gevolg. Elke mens heeft een sociaal leven nodig om goed te kunnen functioneren. Het is heel naïef om daar voor geen tijd uit te trekken.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat heb ik nergens beweerd. Maar de stelling 'studenten kunnen niet werken want dat leidt tot studievertraging' wordt door jou nu verbouwd tot 'studenten kunnen niet werken want dat gaat ten koste van hun sociale leven'. Dat is je goed recht, maar leg die conclusie s.v.p. niet in mijn mond.
Jup, als het goed is welquote:Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik las ergens dat je ook boven je 30ste kan lenen. Betekent dat dat studenten die dus 30 jaar of ouder zijn nu met een DUO-lening kunnen gaan studeren in plaats van alles zelf vooraf te betalen?
Iedere opleiding heeft toelatingseisen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 19:21 schreef ShadyLane het volgende:
Sowieso vind ik het hele idee om niet zozeer op talent te selecteren als wel op leendurf onverstandig.
Ik zie al voor me dat Brazilie en Argentinie niet de Romario's en Maradona's uit de sloppenwijken halen en hun voetbalopleiding voor ze bekostigen, maar in plaats daarvan zeggen: "jan en alleman mag de trainingen volgen, al zijn het de grootste kneuzen van de wereld, zolang ze het maar zelf betalen".
Zesjescultuur in optima forma.
dat vroeg ik me ook af. En of je dan als je op je 40e begint tot je 75e moet terugbetalen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:38 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik las ergens dat je ook boven je 30ste kan lenen. Betekent dat dat studenten die dus 30 jaar of ouder zijn nu met een DUO-lening kunnen gaan studeren in plaats van alles zelf vooraf te betalen?
Goed bezig Ruttequote:Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:
[..]
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden
[ afbeelding ]
We moeten studenten geld geven om zo de huizenmarkt 'te redden', oftewel de bubbel weer wat op te pompen? De huizen zijn gemiddeld meer in prijs gedaald dan de gemiddelde studieschuld, dus wees daar eerder blij meequote:Op donderdag 29 mei 2014 19:08 schreef ShadyLane het volgende:
Als die schulden inderdaad consequenties hebben voor je maximale hypotheek, dan heeft het ook consequenties voor de huizenmarkt. Het gaat immers om een forse groep.
Het is voor mij persoonlijk ook geen probleem, maar ik denk wel dat veel huizenbezitters die zelf de studieleeftijd al voorbij zijn zich niet realiseren dat het leenstelsel ook voor hen persoonlijk gevolgen kan hebben. Dat geldt dan wel vooral de jongere generatie huizenbezitters, niet zozeer degenen die hun huis destijds voor een appel en een ei kochten en de hypotheek allang hebben afbetaald.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 08:41 schreef MrBadGuy het volgende:
We moeten studenten geld geven om zo de huizenmarkt 'te redden', oftewel de bubbel weer wat op te pompen? De huizen zijn gemiddeld meer in prijs gedaald dan de gemiddelde studieschuld, dus wees daar eerder blij mee
Mooie berekening. Ik ben ook vaak bezig met bekijken wat de effecten nou zijn. Bijvoorbeeld om het verschil uit te rekenen tussen minimumloon en modaal of bijstand. Na subsidies en dergelijke scheelt dit allemaal bijzonder weinig. Hoog opgeleid betekent inderdaad redelijke schuld, normaal salaris (in de meeste gevallen), geen aanspraak op subsidies, als je werkt ontzettend veel kinderopvang en overal de volle pond belasting betalen. Je bent netto waarschijnlijk slechter uit dan wanneer je niet bent gaan studeren. Overigens loop je ook zo vele jaren salaris mis vanwege studie ipv werk. Dit wordt eigenlijk altijd vergeten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:
[..]
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden
[ afbeelding ]
Ja als je de schuld er niet bij zou optellen scheelt het als nog meer dan anderhalve ton. Het ging over bruto lonen wat het verschil uiteindelijk nog groter maakt aangezien hoger salaris zwaarder wordt belast. Minimum bruto is meer dan 1400. Daarnaast betaal je over schulden rente en met salaris kun je juist vermogen en rendement opbouwen. Het was een simplistische berekening, maar geeft wel grofweg aan dat het verschil groter is dan mensen denken en dat het financiële omslagpunt best ver ligt.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:55 schreef MrBadGuy het volgende:
Het netto minimumloon ligt eerder op ¤1300 (en voor iemand van 16 zelfs aanzienlijk veel lager). Daarnaast heeft iemand die werkt natuurlijk ook kosten die de student als schuld heeft opgebouwd (huisvesting/kostgeld, levensonderhoud). Het totale netto loon van diegene die werkt optellen bij de student zijn kosten is dus niet echt een eerlijke vergelijking, dan moet je ook de kosten van diegene die werkt daar weer vanaf trekken. Als de werkende en studerende beide 26 zijn zal er niet een vermogensverschil van 2 ton zijn, verre van in de meeste gevallen.
Maar voor de (potentiële) student is het gewoon een afweging die je moet nemen. Je kan tien jaar extra doorleren ipv te werken, met daarmee kans op een leukere en beter betalende baan, maar dat betekent wel dat je eerst kosten maakt en weinig inkomsten hebt. Vind je dat niet de moeite waard? Tja, dan kun je inderdaad beter meteen gaan werken.
Ik ben het er wel mee eens dat een hoger bruto loon in Nederland vaak niet veel voorstelt, doordat er voor de lagere inkomensgroepen veel subsidiepotjes zijn, terwijl er voor de wat hogere (net boven modaal) inkomensgroepen juist extra belastingen zijn. Dat mag van mij wel recht getrokken worden, we zijn veels te ver doorgeslagen met nivelleren.
Een paar jaar geleden (toen Nederland dus nog studiefinanciering had) is dat onderzocht: toen gold voor Nederland dat de investering in een studie wel loonde, maar minder dan in andere westerse landen: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tief-slecht-af.dhtmlquote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:13 schreef ssebass het volgende:
Dus in hoeverre is het studeren in Nederland nou zo'n goede investering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |