abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140454603
Het sociaal leenstelsel waarover morgen waarschijnlijk een akkoord over wordt bereikt geld dit ook voor bestaande studenten of alleen nieuwe?
Ik ben terug.
pi_140454872
Ook bestaande.
  woensdag 28 mei 2014 @ 00:51:10 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_140455115
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:32 schreef Zweetteef het volgende:
geld dit ook
hahah lueken woordspeling...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_140455515
Verwacht je dat de onderhandelaars hier gaan reageren of zou het wellicht toch verstandiger zijn om even te wachten tot dat akkoord gepresenteerd wordt?
pi_140457613
Het is hoe dan ook een slechte zaak. Zeg maar dag tegen een eigen huis, want banken rekenen je studieschuld vrolijk mee bij je maximale hypotheekbedrag.
Verdien je modaal is je maximale hypotheek ongeveer 150k. Trek daar 50k studieschuld vanaf en hoppa. Je mag nog voor een ton een huis kopen. Succes :')

En sociale huur mag niet, want daar verdien je teveel voor, dus je bent gegarandeerd de helft van je inkomen al kwijt aan je woning.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  woensdag 28 mei 2014 @ 08:23:17 #6
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140458110
Alleen voor nieuwe studenten *O*
pi_140458766
Alleen voor nieuwe, en pas vanaf 2015.

Wat ik me afvraag is waar de regeling op slaat dat beginnende hbo'ers onder de 18 pas een maand later hun studiefinanciering krijgen. Ze doen het onder het idee dat je al kinderbijslag krijgt ja, maar dit is nog niet eens een fractie van de kosten voor een opleiding. De kosten voor de school zelf vallen wel mee, maar de kosten voor het OV zijn echt verschrikkelijk duur.
Nu is het in het nieuwe akkoord voor mbo geregeld dat ze ook een ov krijgen en studiefinanciering onder de 18, zouden ze bij hbo ook gewoon moeten doen.
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_140459284
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 07:30 schreef destrovel het volgende:
Het is hoe dan ook een slechte zaak. Zeg maar dag tegen een eigen huis, want banken rekenen je studieschuld vrolijk mee bij je maximale hypotheekbedrag.
Verdien je modaal is je maximale hypotheek ongeveer 150k. Trek daar 50k studieschuld vanaf en hoppa. Je mag nog voor een ton een huis kopen. Succes :')

En sociale huur mag niet, want daar verdien je teveel voor, dus je bent gegarandeerd de helft van je inkomen al kwijt aan je woning.
Waarom zou de overheid (i.e. de samenleving) de studenten moeten onderhouden? Zodat ze later makkelijker een hypotheek kunnen krijgen? Beetje vreemde redenering. Daarnaast hoef je niet te lenen en als je leent staat niets je in de weg om snel af te lossen. Dat je met een hypotheek in de knoei komt heb je voor een groot deel ook zelf in de hand.

Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig, wat maakt het dan nog uit of hun ouders veel of weinig verdienen? Waarom zou je een basisinkomen af laten hangen van de hoeveelheid die je ouders verdienen? Waarom mogen kinderen van ouders die het ruimer hebben zich dieper in de schulden steken dan kinderen met relatief minder verdienende ouders?
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:47:55 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_140461062
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:38 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig, wat maakt het dan nog uit of hun ouders veel of weinig verdienen? Waarom zou je een basisinkomen af laten hangen van de hoeveelheid die je ouders verdienen? Waarom mogen kinderen van ouders die het ruimer hebben zich dieper in de schulden steken dan kinderen met relatief minder verdienende ouders?
Ik vind de aanvullende beurs ook gemekker, maar in Nederland is het gebruik dat ouders flink mee betalen aan de studie van hun kinderen. Gemiddeld 300 euro per maand. Kinderen uit arme gezinnen hebben van sociaal-culturele redenen al een flinke drempel te winnen als het gaat om het volgen van hoger onderwijs, maar de financiele drempel komt daar dan nog eens bovenop. Die willen ze wegnemen met de aanvullende beurs.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_140461135
quote:

[..]
Ik vind het alleen wel vreemd dat de aanvullende beurs waarschijnlijk wel blijft bestaan. Studenten zijn over het algemeen volwassen (18+) en redelijk zelfstandig,
Dit is dus niet waar. Vele studenten krijgen geld van hun ouders.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_140466479
En stel he, ik heb over 2 jaar mijn bachelor en wil daarna een master gaan doen. Geldt ik dan als 'nieuwe student' ?
pi_140466527
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:50 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dit is dus niet waar. Vele studenten krijgen geld van hun ouders.
Maar een student met goed verdienende ouders die niet financiële steun van zijn ouders krijgt is dan wel flink in het nadeel.

Daarnaast zijn er ook kinderen met rijke pappies en mammies die hun helpen met het kopen van een huis en andere zaken, terwijl anderen hun huis zelf moeten zien te bekostigen (huren of een hypotheek nemen). In zo'n geval gaat de overheid ook niet personen met minder welvarende ouders extra geld toestoppen?

Naar mijn mening moet de overheid iedereen in beginsel gelijk behandelen en zeker niet kijken naar je ouders. Een basisbeurs die voor iedereen gelijk is (of helemaal geen beurs) zou ik meer terecht vinden dan een aanvullende beurs voor slechts een gedeelte, maar schijnbaar verstaat GL wat anders onder gelijk(waardig)heid.
pi_140468150
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 13:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar een student met goed verdienende ouders die niet financiële steun van zijn ouders krijgt is dan wel flink in het nadeel.
Als je financieel verwaarloosd wordt door je ouders, dan kun je ook studiefinanciering krijgen. Bovendien bestaat er ook zoiets als erfenis.
quote:
Daarnaast zijn er ook kinderen met rijke pappies en mammies die hun helpen met het kopen van een huis en andere zaken, terwijl anderen hun huis zelf moeten zien te bekostigen (huren of een hypotheek nemen). In zo'n geval gaat de overheid ook niet personen met minder welvarende ouders extra geld toestoppen?
Studiefinanciering is bedoeld om de kloof te verkleinen. Je hoeft niet alles gelijk te trekken om de kloof te verkleinen.
quote:
Naar mijn mening moet de overheid iedereen in beginsel gelijk behandelen en zeker niet kijken naar je ouders. Een basisbeurs die voor iedereen gelijk is (of helemaal geen beurs) zou ik meer terecht vinden dan een aanvullende beurs voor slechts een gedeelte, maar schijnbaar verstaat GL wat anders onder gelijk(waardig)heid.
In beginsel hebben studenten rijke of arme ouders. En het is zo dat dit voor vele studenten bepalend is, hoeveel geld ze van hun ouders krijgen om hun leven op te zetten, daarom moet er een aanvullende beurs zijn voor mensen met ouders met een laaginkomen, zodat we deze ongelijkheid kleiner kunnen maken.
pi_140468175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 13:34 schreef Vincento17 het volgende:
En stel he, ik heb over 2 jaar mijn bachelor en wil daarna een master gaan doen. Geldt ik dan als 'nieuwe student' ?
Ik vermoed van wel.
pi_140469568
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:30 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Als je financieel verwaarloosd wordt door je ouders, dan kun je ook studiefinanciering krijgen. Bovendien bestaat er ook zoiets als erfenis.
'
Financieel verwaarloosd, kom op zeg :D

Nou, dan zou ik rijke ouders op roepen om hun kinderen niet te sponsoren, dan betaald vadertje staat het wel :Y

Erfenis is leuk en aardig, maar misschien moeten ze daar wel tot hun 50e op wachten (daarnaast betekent het helemaal niet dat als je ouders veel verdienen er ook in de verre toekomst een grote erfenis zal zijn).

quote:
[..]

Studiefinanciering is bedoeld om de kloof te verkleinen. Je hoeft niet alles gelijk te trekken om de kloof te verkleinen.
De kloof gaat om de ouders, niet om de kinderen. Nergens voor nodig om iemand met minder rijke ouders gratis geld te geven.

quote:
[..]

In beginsel hebben studenten rijke of arme ouders. En het is zo dat dit voor vele studenten bepalend is, hoeveel geld ze van hun ouders krijgen om hun leven op te zetten, daarom moet er een aanvullende beurs zijn voor mensen met ouders met een laaginkomen, zodat we deze ongelijkheid kleiner kunnen maken.
En dan heb je dus 'rijke' ouders die hun kinderen niet sponsoren en vinden dat hun kinderen zelf maar hun studie moeten bekostigen aangezien het een investering in hun zelf is.

Maar ja, ik ben al tegen de vergaande nivellering op basis van je eigen inkomen zoals we dat in Nederland hebben, maar nivellering op basis van de inkomens van je ouders vind ik echt veels te ver gaan. We hebben het over jongvolwassen, daarvan mag je wel verwachten dat ze wat losser van hun ouders staan. Dat sommige het geluk hebben dat ze veel van hun ouders krijgen moet nog niet betekenen dat we als samenleving de personen die niet alles van hun ouders krijgen ook in de watten moeten leggen.
pi_140470882
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:13 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

'
Financieel verwaarloosd, kom op zeg :D

Nou, dan zou ik rijke ouders op roepen om hun kinderen niet te sponsoren, dan betaald vadertje staat het wel :Y
Ga je gang.
quote:
Erfenis is leuk en aardig, maar misschien moeten ze daar wel tot hun 50e op wachten (daarnaast betekent het helemaal niet dat als je ouders veel verdienen er ook in de verre toekomst een grote erfenis zal zijn).
Dan zal het geen probleem zijn voor kinderen met rijke ouders om hun studieschuld terug te betalen, immers ze krijgen het terug na hun 50e.
quote:
[..]

De kloof gaat om de ouders, niet om de kinderen. Nergens voor nodig om iemand met minder rijke ouders gratis geld te geven.
Dit is een heel naïeve voorstelling dat geld en welvaart alleen star bij een individu blijft en daar ook stopt.
quote:
[..]

En dan heb je dus 'rijke' ouders die hun kinderen niet sponsoren en vinden dat hun kinderen zelf maar hun studie moeten bekostigen aangezien het een investering in hun zelf is.
Ja, een ontzettend marginaal groepje.
quote:
Maar ja, ik ben al tegen de vergaande nivellering op basis van je eigen inkomen zoals we dat in Nederland hebben, maar nivellering op basis van de inkomens van je ouders vind ik echt veels te ver gaan. We hebben het over jongvolwassen, daarvan mag je wel verwachten dat ze wat losser van hun ouders staan.
Dat is een verwachting van jou en niet de realiteit.
quote:
Dat sommige het geluk hebben dat ze veel van hun ouders krijgen moet nog niet betekenen dat we als samenleving de personen die niet alles van hun ouders krijgen ook in de watten moeten leggen.
Jawel, dat is juist wat het moet betekenen, want als er niets gedaan wordt, dan zal deze kloof alleen maar groter worden. En de kloof tussen de rijken en armen moet nooit te groot worden, zodat we een goed functionerende samenleving kunnen hebben waar iedereen van kan profiteren.
pi_140473915
Dus als ik na de zomer een studie begin wat dan? Sta ik dan onder de oude of nieuwe regeling?
pi_140474156
quote:

[..]

Waarom zou de overheid (i.e. de samenleving) de studenten moeten onderhouden? Zodat ze later makkelijker een hypotheek kunnen krijgen? Beetje vreemde redenering. Daarnaast hoef je niet te lenen en als je leent staat niets je in de weg om snel af te lossen. Dat je met een hypotheek in de knoei komt heb je voor een groot deel ook zelf in de hand.

Dat ze in problemen komen met hun hypotheek is dus absoluut niet alleen "hun eigen probleem". Om uit de crisis te komen moeten er uiteindelijk toch ook weer meer huizen gekocht worden.
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_140477413
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:07 schreef De_Ilias het volgende:
de zomer een studie begin wat dan? Sta ik dan onder de oude
Oude.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:58:55 #20
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_140477834
Na de zomer begin ik met een mbo opleiding die 2 jaar duurt. Ik wordt pas in december 18 jaar. Dat betekent dus dat ik onder de oude regeling val? En wanneer ik na mijn mbo opleiding wil beginnen met een studie op het hbo, val ik dan onder de oude of nieuwe regeling?
Ik ben geil
pi_140477866
Ik zat zo te denken he. Als ik nou na mijn 1ste bachelor de 2de bachelor ga doen en daarnaast ook master voor de 1ste bachelor doe (dit is mogelijk vanaf as. september), val ik dan in de oude of nieuwe regeling? :') In feite ben ik dan zowel oude als nieuwe student. :+
pi_140478183
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 07:30 schreef destrovel het volgende:

Deze even quoten want het is gewoon waar.
Het wordt steeds moeilijker. Waar je in de jaren '80 op je 22e op enkel inkomen een huis kocht mag je nu van geluk spreken als het je voor je 30ste met z'n tweetjes lukt. Ik verdien iets boven modaal en veel hypotheekadviezen zijn rond de 60k. Zonder studieschuld mee te rekenen maar dat is gelukkig niet veel bij mij.

Nog even een paar jaar wachten en dan mag je blij zijn als je rond je 40ste uit je appartementje drie hoog achter naar een fatsoenlijke woning mag? :)
pi_140480261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:58 schreef defokkingfoker het volgende:
Na de zomer begin ik met een mbo opleiding die 2 jaar duurt. Ik wordt pas in december 18 jaar. Dat betekent dus dat ik onder de oude regeling val? En wanneer ik na mijn mbo opleiding wil beginnen met een studie op het hbo, val ik dan onder de oude of nieuwe regeling?
Ik denk nieuwe. (Maar dat moet nog allemaal bekend worden gemaakt)
pi_140494331
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:08 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Deze even quoten want het is gewoon waar.
Het wordt steeds moeilijker. Waar je in de jaren '80 op je 22e op enkel inkomen een huis kocht mag je nu van geluk spreken als het je voor je 30ste met z'n tweetjes lukt. Ik verdien iets boven modaal en veel hypotheekadviezen zijn rond de 60k. Zonder studieschuld mee te rekenen maar dat is gelukkig niet veel bij mij.

Nog even een paar jaar wachten en dan mag je blij zijn als je rond je 40ste uit je appartementje drie hoog achter naar een fatsoenlijke woning mag? :)
Ik heb het geluk gehad nog voor het sociaal leenstelsel af te studeren. Verdien nu op m'n 25e al modaal, dus heb zeker geluk gehad met alles. Ook een eigen huis kunnen kopen, maar mijn maximale hypotheeksom lag op 150k. En dan heb ik geen forse studieschuld of iets dergelijks.

Afgestudeerd econoom, dus laten we voor de critici een leuke rekensom maken.
Een bachelor/master die nominaal wordt afgerond duurt 4 jaar. Lang niet iedereen haalt dat en technische studies en geneeskunde duren gewoon 6 jaar, maar die laten we even buiten beschouwing. Onze modelstudent gaat zijn studie nominaal halen.
Volgens het Nibud zal onze student nodig hebben:
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤48,- vervoer (naast de OV-kaart)
¤130,- ontspanning, uitgaan en sport
¤58,- kleding en schoenen
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
De zorgverzekering krijgt onze student zorgtoeslag voor, dus die strepen we door.
Dan komen we op ¤845 per maand.
Onze student is zuinig, dus hij zal naast zijn OV-kaart niet reizen, een telefoon van ¤10 per maand hebben en zijn studieboeken tweedehands kopen, dus voor de helft.
Dan komen we nog op ¤733 per maand.

Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen. Een studie is immers een fulltime bezigheid waar hij 40 uur per week mee bezig is (bron: Universiteit Leiden).

Een eenvoudige som leert ons dus dat onze zuinige student 4 jaar = 48 maanden over zijn studie doet, en in die tijd 48x¤733 = ¤35.184 aan studieschuld zal opbouwen.

Tijdens zijn studie ontmoet hij de vrouw van zijn dromen, die exact hetzelfde doet.
Samen hebben ze dus 2x¤35.184 studieschuld, voor het gemak ¤70.000.
Ze trouwen, dus dat mogen we inderdaad bij elkaar optellen.

Ze willen graag kinderen, en ze willen ook tijd hebben om goed voor de kinderen te zorgen. Een crêche is overigens toch niet bepaald betaalbaar. Alleen de man neemt dus een baan, en gaat bovenmodaal verdienen. Laten we zeggen 35.000 per jaar, ofwel ¤2900 bruto per maand (ca. ¤2000 netto).
Op dit salaris kan hij een hypotheek krijgen van circa ¤180.000. Hij moet zijn studieschuld echter hierop in mindering brengen, dus er blijft slechts ¤110.000 over. Hiervan kan men hooguit in Oost-Groningen een woning krijgen, dus dat gaat 'm niet worden.

Onze vriend krijgt echter meer dan ¤34.000 per jaar binnen, waardoor hij niet in aanmerking komt voor sociale huur. Hij moet dus in de vrije sector huren. De vrije sector begint bij ¤700 per maand. (bron)

Echter: In de nieuwe regeling moet hij 4% van zijn inkomen gebruiken om de studieschuld af te betalen. Hij en z'n vriendin zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus dat is 2x4%=8%.
Dat komt neer op ¤232 per maand.
Zijn besteedbaar inkomen daalt dus van ¤2000 netto naar ¤1768. Minimaal 700 euro huur aftrekken geeft nog slechts ¤1.068 besteedbaar inkomen. Ze krijgen ¤18 zorgtoeslag p.p. per maand, dus van gemiddeld ¤100 zorgtoeslag per persoon per maand moet er nog ¤80 effectief voldaan worden. Maal 2 is ¤160. Blijft er nog ¤908 besteedbaar inkomen over.
Onze vriend heeft mazzel en heeft een leaseauto. Hij heeft dus geen benzinekosten, maar wel een eigen bijdrage welke effectief ¤100 bedraagt. Voor de beeldvorming, dat is een Renault 206 of iets dergelijks. Nog ¤808 vrij te besteden.

Wat moet hij hiervan doen?
- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden

Ik zou zeggen, sterkte ^O^

En Rutte, bedankt! Die ¤1000 en 3.000 politieagenten zie ik ooit nog wel eens verschijnen, fucking faalhaas dat je bent :')14.gif

Mijn UI is:
  donderdag 29 mei 2014 @ 01:27:03 #25
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_140496284
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:32 schreef destrovel het volgende:

[..]

Ik heb het geluk gehad nog voor het sociaal leenstelsel af te studeren. Verdien nu op m'n 25e al modaal, dus heb zeker geluk gehad met alles. Ook een eigen huis kunnen kopen, maar mijn maximale hypotheeksom lag op 150k. En dan heb ik geen forse studieschuld of iets dergelijks.

Een bachelor/master die nominaal wordt afgerond duurt 4 jaar. Lang niet iedereen haalt dat en technische studies en geneeskunde duren gewoon 6 jaar, maar die laten we even buiten beschouwing. Onze modelstudent gaat zijn studie nominaal halen.
¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon
De zorgverzekering krijgt onze student zorgtoeslag voor, dus die strepen we door.
Onze student is zuinig, dus hij zal naast zijn OV-kaart niet reizen, een telefoon van ¤10 per maand hebben en zijn studieboeken tweedehands kopen, dus voor de helft.

Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen. Een studie is immers een fulltime bezigheid waar hij 40 uur per week mee bezig is (bron: Universiteit Leiden).

Een eenvoudige som leert ons dus dat onze zuinige student 4 jaar = 48 maanden over zijn studie doet, en in die tijd 48x¤733 = ¤35.184 aan studieschuld zal opbouwen.

Tijdens zijn studie ontmoet hij de vrouw van zijn dromen, die exact hetzelfde doet.

Ze willen graag kinderen, en ze willen ook tijd hebben om goed voor de kinderen te zorgen. Een crêche is overigens toch niet bepaald betaalbaar. Alleen de man neemt dus een baan, en gaat bovenmodaal verdienen. Laten we zeggen 35.000 per jaar, ofwel ¤2900 bruto per maand (ca. ¤2000 netto).
Op dit salaris kan hij een hypotheek krijgen van circa ¤180.000. Hij moet zijn studieschuld echter hierop in mindering brengen, dus er blijft slechts ¤110.000 over. Hiervan kan men hooguit in Oost-Groningen een woning krijgen, dus dat gaat 'm niet worden.

Onze vriend krijgt echter meer dan ¤34.000 per jaar binnen, waardoor hij niet in aanmerking komt voor sociale huur. Hij moet dus in de vrije sector huren. De vrije sector begint bij ¤700 per maand. (bron)

Echter: In de nieuwe regeling moet hij 4% van zijn inkomen gebruiken om de studieschuld af te betalen. Hij en z'n vriendin zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus dat is 2x4%=8%.
Zijn besteedbaar inkomen daalt dus van ¤2000 netto naar ¤1768. Minimaal 700 euro huur aftrekken geeft nog slechts ¤1.068 besteedbaar inkomen. Ze krijgen ¤18 zorgtoeslag p.p. per maand, dus van gemiddeld ¤100 zorgtoeslag per persoon per maand moet er nog ¤80 effectief voldaan worden. Maal 2 is ¤160. Blijft er nog ¤908 besteedbaar inkomen over.
Onze vriend heeft mazzel en heeft een leaseauto. Hij heeft dus geen benzinekosten, maar wel een eigen bijdrage welke effectief ¤100 bedraagt. Voor de beeldvorming, dat is een Renault 206 of iets dergelijks. Nog ¤808 vrij te besteden.

- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden

En Rutte, bedankt! Die ¤1000 en 3.000 politieagenten zie ik ooit nog wel eens verschijnen, fucking faalhaas dat je bent :')[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Fuck my life :')
Ik ben geil
pi_140496961
quote:

[..]

¤341,- huur
¤152,- boodschappen
¤84,- studieboeken
¤106,- zorgverzekering
¤32,- telefoon

- Gas, water, licht
- Verzekeringen
- Kleding
- Eten
- Telefonie
- Internet, televisie
- Sportvereniging
- Kinderen opvoeden

En Rutte, bedankt! Die ¤1000 en 3.000 politieagenten zie ik ooit nog wel eens verschijnen, fucking faalhaas dat je bent :')[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
1 zin;

"We're fucked"
  donderdag 29 mei 2014 @ 01:59:05 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140496988
quote:
Omdat hij alles zelf moet betalen zal hij absoluut geen studievertraging willen oplopen en dus geen baantjes nemen.
En laat dit nu net de cruciale regel in je post zijn die je hele verhaal onderuit haalt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140500369
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 01:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En laat dit nu net de cruciale regel in je post zijn die je hele verhaal onderuit haalt.
Dan luister ik graag naar je tegenargumenten. Misschien kun je iets meer dan 12 seconden besteden aan het typen van je reactie?
Mijn UI is:
pi_140500497
Ik denk eerder dat het aan je prioriteiten ligt.
Generaal?? Pardon??
pi_140500652
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:36 schreef destrovel het volgende:

[..]

Dan luister ik graag naar je tegenargumenten. Misschien kun je iets meer dan 12 seconden besteden aan het typen van je reactie?
Volgens je bron is het 40 uur per week (wat lang niet bij elke studie zo zal zijn, maar laten we het voor het gemak als waar aannemen), maar dan voor slechts 42 weken. Blijven er toch 10 weken per jaar (= 40 weken over die 4 jaar) over voor bijbaantjes. Plus naast 40 uur studeren valt er ook nog wel wat uren te werken, genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken en studeren. Al met al valt daarmee een substantieel deel van die ¤35.000 te verdienen, waarmee je dus met hooguit een kleine studieschuld blijft zitten.

Natuurlijk snap ik dat een basisinkomen (gratis geld) mooi is, maar gratis geld bestaat nou eenmaal niet (iemand moet het betalen). Wel vind ik dat de hoge belastingen ook wel wat naar beneden mogen hierna; je leunt minder op de maatschappij met deze nieuwe regel, dus hoef je later ook minder terug te betalen.
pi_140500737
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Volgens je bron is het 40 uur per week (wat lang niet bij elke studie zo zal zijn, maar laten we het voor het gemak als waar aannemen), maar dan voor slechts 42 weken. Blijven er toch 10 weken per jaar (= 40 weken over die 4 jaar) over voor bijbaantjes. Plus naast 40 uur studeren valt er ook nog wel wat uren te werken, genoeg mensen die meer dan 40 uur per week werken en studeren. Al met al valt daarmee een substantieel deel van die ¤35.000 te verdienen, waarmee je dus met hooguit een kleine studieschuld blijft zitten.

Natuurlijk snap ik dat een basisinkomen (gratis geld) mooi is, maar gratis geld bestaat nou eenmaal niet (iemand moet het betalen). Wel vind ik dat de hoge belastingen ook wel wat naar beneden mogen hierna; je leunt minder op de maatschappij met deze nieuwe regel, dus hoef je later ook minder terug te betalen.
Ja, mensen kunnen geen burn-out oplopen.
pi_140500769
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:56 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja, mensen kunnen geen burn-out oplopen.
Ik zeg toch niet dat je er nog een full time baan naast moeten gaan nemen? 10 weken vakantie is echt niet nodig en 40 uur per week is ook echt geen strakke grens die niet overschreden kan worden.
pi_140500806
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat je er nog een full time baan naast moeten gaan nemen? 10 weken vakantie is echt niet nodig en 40 uur per week is ook echt geen strakke grens die niet overschreden kan worden.
40 uren per week werken is eigenlijk al ongezond en dan heb je die 10 weken vakantie wel nodig.
pi_140501005
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:59 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

40 uren per week werken is eigenlijk al ongezond en dan heb je die 10 weken vakantie wel nodig.
Mee eens, veel mensen kunnen dit lichamelijk en/of psychisch eigenlijk niet zo goed aan maar het moet maar :N

En nog even die 10 weken: Daarvan zijn 2 weken kerstvakantie waarin je vaak moet blokken voor tentamens die daar al snel achteraan komen en je hebt 1001 verplichtingen dus die weken kan je niet werken. En dan houd je nog 8 weken zomervakantie over, minder als je ook nog moet herkansen. Die 8 weken zomervakantie zijn inderdaad best veel nog maar je wilt ergens wel een keer een week op je luie reet gaan zitten of gewoon vakantie vieren, meer dan 6 weken werken zou ik dan niet aanraden. Anders ben je 50 van de 52 weken full time aan het werken of studeren en de twee weekjes die je overhoud daar kan je bij elkaar 4 dagen van genieten. Dat houd je nooit vol. (Tenzij je dat wel kan, dan ben ik echt heel erg jaloers.)

Ik ben chronisch ziek en kan gewoon niet naast mijn studie gaan werken. Gelukkig dragen mijn ouders bij dus dat scheelt een hoop. Maar die pak hem beet ¤250,- stufi per maand kunnen ze niet even extra ophoesten, en ik zal sowieso al een klein bedrag extra moeten lenen omdat ik niet kan werken. (En dan denk ik niet om te feesten of whatever maar om gewoon je boeken te kunnen kopen en om je extra OV te kunnen betalen, of een jaar studievertraging.) Bij elkaar zit ik na 4 jaar al gemakkelijk op de 15.000 schuld, ik wil een research master doen dus hop ¤18.000,-

Tuurlijk heb je dat zo afbetaald als je een beetje zuinig aan doet, maar het is niet echt een leuke start van 'het volwassen leven'.

Maar wel kudos voor GroenLinks en D66, ze hebben de klap zeker verzacht. Er zitten een paar mooie (en maffe) dingen in het voorstel :)
pi_140501068
quote:
10s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:59 schreef Etsu het volgende:
Ik zat zo te denken he. Als ik nou na mijn 1ste bachelor de 2de bachelor ga doen en daarnaast ook master voor de 1ste bachelor doe (dit is mogelijk vanaf as. september), val ik dan in de oude of nieuwe regeling? :') In feite ben ik dan zowel oude als nieuwe student. :+
Oud.
Volgens mij mag iedereen die voor 2015 begonnen is aan een opleiding zijn 4 jaar stufi opmaken.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  FOK!fotograaf donderdag 29 mei 2014 @ 11:19:12 #36
13368 NiGeLaToR
pi_140501158
Wel fijn van onze ouders dat ze onze kinderen laten starten met een geweldige studieschuld, staatsschuld en vernacheld financieel systeem (hypotheek/huizen, pensioenen). Tegen de tijd dat ze met pensioen kunnen bereiken ze het nulpunt wel zo'n beetje en kunnen ze gaan sparen voor hun kinderen of oude dag.
Ik bedoel, we hebben het best goed in NL, maar dat is allemaal betaald met geld uit de toekomst. Blijven het maar vooruit schuiven. Gelukkig is studeren overrated en hebben we veel meer aan ongeletterden, beter maken ze studeren dus nog veel duurder. Wie wil er nu een kenniseconomie? :+
pi_140501312
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:59 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Tja, in zo'n geval zul je ook een hypotheek later niet op kunnen brengen en mag je er inderdaad wel >30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. 40 uur is een vrij normale full time werkweek en 10 weken vakantie is verre van normaal in het bedrijfsleven (en zelfs voor ambtenaren).
pi_140501373
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:10 schreef JoelBaka het volgende:
Maar wel kudos voor GroenLinks en D66, ze hebben de klap zeker verzacht. Er zitten een paar mooie (en maffe) dingen in het voorstel :)
Zonder die partijen was dit er helemaal niet geweest. Dus als je het een slechte ontwikkeling vindt ten opzichte van hoe het er nu aan toegaat, dan snap ik die kudos naar GL en D66 niet.

Maar aangezien veel studenten op die partijen stemmen verwacht ik weinig klachten van studenten over deze plannen :)
pi_140501426
quote:

[..]

Er zijn genoeg studenten die zo druk met hun studie zijn dat ze geen tijd hebben om daarnaast nog te werken, dus dan gaan ze met een schuld de arbeidsmarkt op...
pi_140501532
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 01:27 schreef defokkingfoker het volgende:

[..]

Fuck my life :')
Studieschuld in mindering brengen op hypotheek gaat anders dan jij stelt, nu wordt 0,75% vd schuld meegenomen. Dat de afbetaalperiode stijgt van 15 naar 35 jaar kan betekenen dat dat percentage lager wordt, maar de rente die betaalt meot gaan worden gaat anders berekend worden dus stijgt, dus je kunt die 0,75% wel aanhouden lijkt mij. Als de vrouw niets verdient kan het zijn dat haar inkomen en schuld erbuiten wordt gelaten. Trouwen in gemeenschap van goederen is dan misschien neit verstandig maar ik ken de regels daarvoor neit goed.
Het lijkt mij dat je niet 2x4% moet rekenen, maar gewoon 1x.
pi_140501563
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tja, in zo'n geval zul je ook een hypotheek later niet op kunnen brengen en mag je er inderdaad wel >30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. 40 uur is een vrij normale full time werkweek en 10 weken vakantie is verre van normaal in het bedrijfsleven (en zelfs voor ambtenaren).
Een 40 uur werkweek, als in een standaard kantoorbaantje, vergt zeker niet zoveel geestelijke inspanning als 40 uren studeren.
pi_140501592
Volgens Jet gaan we er allemaal op vooruit :'). Het zal niet voor iedereen even dramatisch zijn, niet iedereen gaat op kamers, doet een studie waar je echt 40 uur per week voor aan de slag moet en heeft ouders die 0,0 bijspringen. Maar als je dat wel allemaal hebt dan snap ik dat je daar best depri van kan worden.
pi_140501859
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Er zijn genoeg studenten die zo druk met hun studie zijn dat ze geen tijd hebben om daarnaast nog te werken, dus dan gaan ze met een schuld de arbeidsmarkt op...
druk met feesten ja. Er zijn er ook genoeg die nu al 50k aan schuld hebben. Mensen zijn echt geen 7 dagen dagen per week 16 uur bezig met de studie. Niet werken is een keuze .
:]
  FOK!fotograaf donderdag 29 mei 2014 @ 11:53:28 #44
13368 NiGeLaToR
pi_140501864
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:39 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Een 40 uur werkweek, als in een standaard kantoorbaantje, vergt zeker niet zoveel geestelijke inspanning als 40 uren studeren.
En je weet dit omdat? Als je een baan wilt met betekenis kijk je terug op je studietijd als een walk in the park. Dat was het voor mij in ieder geval; werken is intensiever dan studeren. Zeker omdat ik nu nog met zoveel studeer als tijdens mijn studie maar ook nog een gezin heb is je stelling in mijn wereld echt onzinnig.
pi_140501910
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:53 schreef wootahH het volgende:

[..]

druk met feesten ja. er zijn er nu ook genoeg die nu al 50k aan schuld hebben. Mensen zijn echt geen 7 dagen dagen per week 16 uur bezig met de studie. Niet werken is een keuze .
Nee, gewoon erg druk met hun studie, zeker als je een exacte studie volgt.

En sommige kiezen er inderdaad voor om te feesten en niet om te werken, maar mag dat dan niet? Waarom moeten ze gestraft worden met een studieschuld?
pi_140501914
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Natuurlijk, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Sommige studies zijn zwaarder dan andere en sommige studenten hebben er ook meer moeite mee en moeten er (veel) meer tijd in stoppen om tot dezelfde resultaten te kunnen komen.

Maar als je echt geen tijd hebt om er een klein beetje bij te werken (en dat werk hoeft niet per se geestelijk zeer inspannend te zijn), misschien heb je dan ook gewoon een te zware studie of ben je slecht in plannen. De vraag is dan ook of je later bij een full time baan niet tegen dezelfde problemen aan zult lopen en dan ook niet snel een burnout zult hebben. Niet iedereen heeft de capaciteiten om te studeren, als het heel moeizaam gaat dan kun je jezelf natuurlijk afvragen of het wel iets voor je is.
pi_140501949
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:39 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Een bijbaantje hoeft dan ook niet geestelijk inspannend te zijn, een bijbaantje die niet geestelijk inspannend is kan zelfs afleidend/ontspannend zijn.
pi_140501979
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:55 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk, er zullen altijd uitzonderingen zijn. Sommige studies zijn zwaarder dan andere en sommige studenten hebben er ook meer moeite mee en moeten er (veel) meer tijd in stoppen om tot dezelfde resultaten te kunnen komen.

Maar als je echt geen tijd hebt om er een klein beetje bij te werken (en dat werk hoeft niet per se geestelijk zeer inspannend te zijn), misschien heb je dan ook gewoon een te zware studie of ben je slecht in plannen. De vraag is dan ook of je later bij een full time baan niet tegen dezelfde problemen aan zult lopen en dan ook niet snel een burnout zult hebben. Niet iedereen heeft de capaciteiten om te studeren, als het heel moeizaam gaat dan kun je jezelf natuurlijk afvragen of het wel iets voor je is.
Wat een onzin, een exacte studie zoals wiskunde is gewoon een erg lastige studie en dat is vrijwel voor iedereen moeilijk, tenzij je een ware genie bent. En zelfs een genie moet de zaken eerst leren/lezen voordat die het kan weten/begrijpen.

In zo,n studie gaat gewoon heel veel tijd zitten. Met zo,n sociaal leenstelsel verwachten we eigenlijk van zulke studenten dat ze ernaast nog gaan werken ook, anders worden ze bestraft met een studieschuld. Dat is toch te gek om los te lopen?
pi_140502064
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, gewoon erg druk met hun studie, zeker als je een exacte studie volgt.

En sommige kiezen er inderdaad voor om te feesten en niet om te werken, maar mag dat dan niet? Waarom moeten ze gestraft worden met een studieschuld?
Zeker mag dat wel, maar als je meer uitgeeft dan er binnenkomt dan krijg je een schuld, zo werkt dat nou eenmaal in de grote mensen wereld. Waarom zou de maatschappij dat moeten bekostigen? Het is ook geen afstraffing zoals jij het noemt, maar het is een afweging die deze studenten maken (een relaxte studieperiode, maar een hogere schuld in ruil hier voor).
pi_140502167
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 11:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat een onzin, een exacte studie zoals wiskunde is gewoon een erg lastige studie en dat is vrijwel voor iedereen moeilijk, tenzij je een ware genie bent. En zelfs een genie moet de zaken eerst leren/lezen voordat die het kan weten/begrijpen.

In zo,n studie gaat gewoon heel veel tijd zitten. Met zo,n sociaal leenstelsel verwachten we eigenlijk van zulke studenten dat ze ernaast nog gaan werken ook, anders worden ze bestraft met een studieschuld. Dat is toch te gek om los te lopen?
Een studie is een investering in jezelf, zeker als je een exacte studie volgt heb je daarna zeer goede kansen op de arbeidsmarkt en heb je je schuld zo terugbetaald. Bij veel andere (pret)studies, die misschien minder betalen als je de studie hebt afgerond, is de werkdruk een stuk minder en heb je veel meer tijd voor bijbaantjes.

Maar wat ik ook zei is dat ik daarnaast vind dat de belastingen in ruil hier voor ook wel omlaag mag; studenten leunen minder op de maatschappij, dus is het logisch dat ze later minder belasting hoeven af te dragen. Dat mis ik helaas wel in dit voorstel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')