D66 en VVD hebben geen lijstverbinding omdat van Baalen had uitgerekend dat de kans groter was dat D66 hiervan zou profiteren dan de VVD. Hij weigerde om die redenquote:Op maandag 26 mei 2014 11:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De standpunten in het EP zullen bij de keuze van wel of geen lijstverbinding inderdaad van ondergeschikt belang zijn. Anders waren D66 en VVD ook wel een lijstverbinding aangegaan.
HIermee heeft Juncker zichzelf gedisqualificeerd voor het voorzitterschap. Zo hoort het niet te werken, dat automatisch iemand van de 'grootste' partij die functie krijgt.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:27 schreef SadPanda het volgende:
Juncker, kandidaat-voorzitter voor de Europese Commissie, twittert: "De Europese Volkspartij is aan de winnende hand bij de Europese verkiezingen. En eist dus het voorzitterschap van de Europese Commissie op."
Wat kinderachtig.quote:Op maandag 26 mei 2014 13:24 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
D66 en VVD hebben geen lijstverbinding omdat van Baalen had uitgerekend dat de kans groter was dat D66 hiervan zou profiteren dan de VVD. Hij weigerde om die reden
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:32013D0312quote:Op maandag 26 mei 2014 13:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan iemand trouwens uitleggen waarom die EP-zetels niet evenredig zijn verdeeld met het aantal inwoners van het land, in ieder geval tussen de klein landjes. België heeft 21 zetels.
Populatie België: 10,8M
Populatie Nederland: 16,8M
Aantal te verwachten EP-zetels voor Nederland: 16,8/10,8*21 = 33 zetels, 32 als je naar beneden afrondt.
Aantal werkelijke zetels: 26.
Verwachte verschil in aantal zetels: 12 of 11 als je naar beneden afrondt
Werkelijke verschil in aantal zetels: een lousy 5
Is dat eenzelfde scheve verhouding als tussen bijv. Nederland en Duitsland? Wordt dat consistent toegepast naar alle landen toe (zo ja, wat is de formule?) of komt er veel nattevingerwerk aan te pas?
Het is duidelijk dat ze een oververtegenwoordiging van de kleine landjes willen uit angst dat ...
De vraag is of dat het op een consistente manier gebeurt, dus met een formule, of eerder lukraak.
Dat is toch wel de meest absurde variabele. Werd dit niet ingevoerd om de Polen te pleasen omdat zij veel bevolking verloren in WOII?quote:Op maandag 26 mei 2014 14:18 schreef Igen het volgende:
- Hoe groter het land, hoe meer zetels het moet krijgen
Dat de invloed van grote landen met meer inwoners in absolute zin groter is dan die van kleine landen is toch niet zo vreemd?quote:Op maandag 26 mei 2014 14:53 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is toch wel de meest absurde variabele. Werd dit niet ingevoerd om de Polen te pleasen omdat zij veel bevolking verloren in WOII?
Klopt. Daar zit ook wel enige logica in, anders zouden kleine landen nooit toetreden. De grootste landen hebben absoluut meer macht, zoals het hoort, maar relatief minder om de kleine landen goed vertegenwoordigd te laten.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:00 schreef JimmyJames het volgende:
Verhoudingsgewijs krijgen kleine landen toch meer zetels?
Luxemburg heeft 6 zetels, 1/16 van het Duitse aantal, maar telt slechts 500k inwoners.
Hoe meer grond een provincie heeft des te meer leden van PS?quote:Op maandag 26 mei 2014 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de invloed van grote landen met meer inwoners in absolute zin groter is dan die van kleine landen is toch niet zo vreemd?
En die variabele past men in Nederland intern toch ook toe bij het bepalen van het aantal zetels in gemeenteraad of PS?
Natuurlijk zit daar wel een formule achter, al is die niet openbaar. Het land met de meeste inwoners krijgt 96 zetels, landen met een lager inwoneraantal dan een vast percentage daarvan krijgen er 6 en alles daartussen wordt proportioneel verdeeld op grond van de volgorde qua inwoneraantal waarbij er steeds meer inwoners nodig zijn om een zetel te verkrijgen.quote:Op maandag 26 mei 2014 14:18 schreef Igen het volgende:
De kaders zijn dus:
- Het kleinste land moet precies 6 zetels krijgen
- Het grootste land moet precies 96 zetels krijgen
- Hoe groter het land, hoe minder zetels per inwoner het mag krijgen
- Het totaal aantal zetels moet 751 zijn
Lijkt me nog best lastig, om een universele formule te bedenken die aan al die eisen voldoet.
Oh het gaat om de omvang van het inwonertal. Daar slaat 'groter' of 'kleiner' op.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:05 schreef Morendo het volgende:
[..]
Hoe meer grond een provincie heeft des te meer leden van PS?
Grondgebied is alleen helemaal geen variabele in de berekening.quote:Op maandag 26 mei 2014 14:53 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is toch wel de meest absurde variabele. Werd dit niet ingevoerd om de Polen te pleasen omdat zij veel bevolking verloren in WOII?
Ik heb het even uitgeprobeerd met polynomiale functies: het aantal zetels per inwoner hangt lineair of kwadratisch af van het aantal inwoners, en het aantal zetels per land hangt dus kwadratisch of in de derde macht af van het aantal inwoners.quote:Op maandag 26 mei 2014 14:18 schreef Igen het volgende:
De kaders zijn dus:
Lijkt me nog best lastig, om een universele formule te bedenken die aan al die eisen voldoet.
Klopt dat? Tekst van het verdrag van Lissabon zegt:quote:Op maandag 26 mei 2014 15:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even uitgeprobeerd met polynomiale functies: het aantal zetels per inwoner hangt lineair of kwadratisch af van het aantal inwoners, en het aantal zetels per land hangt dus kwadratisch of in de derde macht af van het aantal inwoners.
Met zo'n systeem is het in de huidige situatie simpelweg onmogelijk om aan alle genoemde randvoorwaarden te voldoen.
quote:Bij de toepassing van het in artikel 14, lid 2, eerste alinea, van het Verdrag betreffende de Europese Unie verankerde beginsel van degressieve evenredigheid zijn de volgende beginselen van toepassing:
—
bij de zetelverdeling in het Europees Parlement wordt het in het Verdrag betreffende de Europese Unie vastgelegde minimum- en maximumaantal ten volle benut om zo nauw mogelijk aan te sluiten op de respectieve omvang van de bevolking van de lidstaten;
—
de verhouding tussen de bevolking en het aantal zetels van elke lidstaat vóór afronding op hele getallen varieert naargelang van de respectieve bevolkingsomvang, zodat de leden van het Europees Parlement uit een lidstaat met een grotere bevolking meer burgers vertegenwoordigen dan de leden uit een lidstaat met een kleinere bevolking en, omgekeerd, zodat hoe groter de bevolking van een lidstaat is, hoe meer deze lidstaat recht heeft op een groot aantal zetels.
Nee, het wordt met de randvoorwaarden in het achterhoofd uitonderhandeld door de regeringsleiders van de lidstaten.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk zit daar wel een formule achter, al is die niet openbaar. Het land met de meeste inwoners krijgt 96 zetels, landen met een lager inwoneraantal dan een vast percentage daarvan krijgen er 6 en alles daartussen wordt proportioneel verdeeld op grond van de volgorde qua inwoneraantal waarbij er steeds meer inwoners nodig zijn om een zetel te verkrijgen.
Nee? Ik zal het even nakijken.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Grondgebied is alleen helemaal geen variabele in de berekening.
Polynomiale functies zijn een van de vele manieren waarop je het zou kúnnen aanpakken.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Klopt dat? Tekst van het verdrag van Lissabon zegt:
[..]
Nee. Zie het artikel in het verdrag van Lissabon dat ik postte, en lid twee van art. 14 VEU waar dat naar verwijst:quote:
quote:Artikel 14 2. Het Europees Parlement bestaat uit vertegenwoordigers van de burgers van de Unie. Hun aantal bedraagt niet meer dan zevenhonderdvijftig, plus de voorzitter. De burgers zijn degressief evenredig vertegenwoordigd, met een minimum van zes leden per lidstaat. Geen enkele lidstaat krijgt meer dan zesennegentig zetels toegewezen.
De Europese Raad stelt met eenparigheid van stemmen op initiatief van en na goedkeuring door het Europees Parlement een besluit inzake de samenstelling van het Europees Parlement vast, met inachtneming van de in de eerste alinea genoemde beginselen.
Zo goed is mijn wiskunde niet, ik neem het van je aan.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Polynomiale functies zijn een van de vele manieren waarop je het zou kúnnen aanpakken.
Enfin, ik heb de klok horen luiden maar wist niet waar de klepel hing. Maar het is wel allemaal erg interessant.quote:Merkel probeert Polen tot soepelheid te bewegen
22/06/07, 13:14
(Novum/AP) - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft vrijdag een gesprek onder vier ogen gevoerd met de Poolse president Lech Kaczynski, in de hoop dat die afziet van zijn dreigement een nieuw verdrag voor de Europese Unie met een veto te torpederen. "We zullen hard blijven werken aan alle problemen die nog niet zijn opgelost", zei Merkel. "Maar iedereen doet zijn of haar uiterste best."
Op de tweede dag van de EU-top in Brussel bleven Polen en Groot-Brittannië zich verzetten tegen Merkels voorstel de door Frankrijk en Nederland afgeschoten EU-grondwet in 2009 te vervangen door een nieuw EU-verdrag.
Polen maakt bezwaar tegen een nieuw stemsysteem dat in het ontwerp-verdrag wordt voorgesteld. Volgens Polen worden de dichtstbevolkte landen daardoor bevoordeeld. Het voorgestelde systeem van 'dubbele meerderheid' komt erop neer dat een voorstel wordt aangenomen als minstens 55 procent van de 27 lidstaten akkoord is en als die meerderheid minstens 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigt. Polen bepleit een alternatief systeem dat gunstiger zou zijn voor de middelgrote landen en dat is gebaseerd op de vierkantswortel van het aantal inwoners.
Volgens diplomaten heeft Polen inmiddels een voorstel gedaan om de 'dubbele meerderheid' pas in 2020 in te voeren en tot die tijd het huidige systeem te laten voortbestaan. Nederlandse diplomaten ter plaatse zeggen dat Merkel heeft aangeboden het stemsysteem pas in 2014 in te voeren en Polen in ruil voor inschikkelijkheid meer zetels te geven in het Europees parlement.
Polen heeft juristen en wiskundigen meegenomen naar Brussel. Kaczynski zei vrijdagmorgen dat de situatie heel moeilijk is, maar dat zijn delegatie blijft onderhandelen. De Poolse onderhandelaar Marek Cichocki zei later op de dag dat er nog geen oplossing is gevonden.
Voorafgaand aan de top heeft de tweelingbroer van Kaczynski, de Poolse premier Jaroslow Kaczynski, erop gezinspeeld dat Merkel de Polen tegemoet moet komen vanwege het Duitse oorlogsverleden. Hij haalde de onvoorstelbare misdaden aan die door nazi-Duitsland in Polen zijn begaan. Volgens de premier had Polen veel meer inwoners gehad als er tijdens de Tweede Wereldoorlog niet zes miljoen Polen zouden zijn omgekomen. De Nederlandse premier Jan Peter Balkenende heeft gezegd dat het nu niet de tijd is om naar het verleden te kijken, maar naar de toekomst.
De Polen menen dat ze onterecht worden gezien als de onruststoker van de unie. Ze zeggen dat zij alles op hun bord krijgen, terwijl Nederland en Frankrijk de landen zijn die verantwoordelijkheid zijn voor de crisis over de grondwet. Die landen verwierpen het verdrag immers in 2005.
Het huidige stemsysteem, dat 345 stemmen over 27 lidstaten verdeelt, is gunstig voor Polen. Hoewel de Polen slechts 8 procent van de EU-bevolking uitmaken, hebben zij nu bijna net zoveel stemmen als Duitsland, dat 17 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigt. Duitsland wil het nieuwe systeem het liefst over twee jaar al invoeren.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)eid-te-bewegen.dhtml
Wat een onzin zeg. Als die Polen niet waren vermoord was er nooit een EU geweest.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:23 schreef Morendo het volgende:
[..]
Enfin, ik heb de klok horen luiden maar wist niet waar de klepel hing. Maar het is wel allemaal erg interessant.
En voor de grootste en kleinste landen?quote:Op maandag 26 mei 2014 15:32 schreef Igen het volgende:
Jaaaa, met mijn formule heb ik een oplossing, door een bepaald aantal zetels (ongeveer 5½) als een soort vaste 'voet' te nemen en de rest alsnog polynomiaal op te lossen.
Voor Nederland kom ik daarmee op.... *tromgeroffel* .... 26 zetels uit!
Klopt je formule ook met de situatie toen we 25 zetels kregen?quote:Op maandag 26 mei 2014 15:32 schreef Igen het volgende:
Jaaaa, met mijn formule heb ik een oplossing, door een bepaald aantal zetels (ongeveer 5½) als een soort vaste 'voet' te nemen en de rest alsnog polynomiaal op te lossen.
Voor Nederland kom ik daarmee op.... *tromgeroffel* .... 26 zetels uit!
De landen ter grootte van België of Portugal zouden iets minder zetels krijgen, en de landen zoals Frankrijk, Spanje en Engeland iets meer.quote:Op maandag 26 mei 2014 15:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
En voor de grootste en kleinste landen?
Gisteravond zeiden ze dat uit de exitpoll bleek dat het de kiezer dan ook niet zozeer om de euroscepsis maar meer om het anti-immigratiestandpunt van het Front National ging.quote:Op maandag 26 mei 2014 20:23 schreef DroogDok het volgende:
Raar dat in Frankrijk zo euro-foob is gestemd, ze krijgen ontzettend veel subsidies.
Dan blijft er nog een belangrijke vraag onbeantwoord: waarom wordt in Frankrijk die groep mensen veel beter gemobiliseerd dan in Nederland? Als in Nederland elke PVV/Artikel50-sympathisant zou zijn gaan stemmen dan zou de uitslag sterk anders zijn. Best indrukwekkend trouwens dat toch nog 43% van de Nederlanders heeft gestemd, veel meer dan verwacht.quote:Op maandag 26 mei 2014 21:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Gisteravond zeiden ze dat uit de exitpoll bleek dat het de kiezer dan ook niet zozeer om de euroscepsis maar meer om het anti-immigratiestandpunt van het Front National ging.
Je kan je ook afvragen waarom men denkt dat van de 57% niet stemmers het aantal pvv/artikel 50 stemmers dermate oververtegenwoordigd is dat de uitslag heel anders zou zijn uitgevallen.quote:Op maandag 26 mei 2014 22:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan blijft er nog een belangrijke vraag onbeantwoord: waarom wordt in Frankrijk die groep mensen veel beter gemobiliseerd dan in Nederland? Als in Nederland elke PVV/Artikel50-sympathisant zou zijn gaan stemmen dan zou de uitslag sterk anders zijn. Best indrukwekkend trouwens dat toch nog 43% van de Nederlanders heeft gestemd, veel meer dan verwacht.
Kijk naar het percentage bij de landelijke verkiezingen.quote:Op maandag 26 mei 2014 22:49 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen waarom men denkt dat van de 57% niet stemmers het aantal pvv/artikel 50 stemmers dermate oververtegenwoordigd is dat de uitslag heel anders zou zijn uitgevallen.
Mooi voorbeeld van propaganda.quote:Op maandag 26 mei 2014 21:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Gisteravond zeiden ze dat uit de exitpoll bleek dat het de kiezer dan ook niet zozeer om de euroscepsis maar meer om het anti-immigratiestandpunt van het Front National ging.
Wat hebben sommigen hier toch vreemde ideeën over internetsensatie Artikel50.quote:Op maandag 26 mei 2014 22:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan blijft er nog een belangrijke vraag onbeantwoord: waarom wordt in Frankrijk die groep mensen veel beter gemobiliseerd dan in Nederland? Als in Nederland elke PVV/Artikel50-sympathisant zou zijn gaan stemmen dan zou de uitslag sterk anders zijn. Best indrukwekkend trouwens dat toch nog 43% van de Nederlanders heeft gestemd, veel meer dan verwacht.
Anti-EU zijn en dan op antisemitisch zooitje gaan stemmenquote:Op maandag 26 mei 2014 23:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld van propaganda.
"...of denk je dat al die Fransen antisemieten en racisten zijn??"
En ik had dus ongelijk volgens de propagandisten.
Dat is het probleem van Frankrijk, als ze een UKIP hadden, hadden ze niet op die LePennetjes gestemd. De BNP geeft het aan.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Anti-EU zijn en dan op antisemitisch zooitje gaan stemmen
Reya zei het heel treffend: elk volk krijgt de leiders die het verdient. Wat dat betreft moeten de Fransen eens goed in de spiegel kijken.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is het probleem van Frankrijk, als ze een UKIP hadden, hadden ze niet op die LePennetjes gestemd. De BNP geeft het aan.
Artikel50 was lang niet bij machte een groot publiek aan te spreken. Te snel in elkaar gezet al hoop ik dat de kracht en strijd blijft bestaan. In Duitsland is 6,3% wakker geworden. Voor Duitse begrippen een goede binnenkomer.
Italië met een progressief-linkse en anti-EU Grillo op de tweede plek zegt ook veel.
Haha, dus omdat Frankrijk flink eurokritisch is moet het land zich ineens verantwoorden voor antisemitisme en racisme?quote:Op maandag 26 mei 2014 23:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Reya zei het heel treffend: elk volk krijgt de leiders die het verdient. Wat dat betreft moeten de Fransen eens goed in de spiegel kijken.
Verder: Artikel50
Niemand hoeft zich wat mij betreft te verantwoorden. Er zijn, in mijn optiek, echter geen excuses voor het stemmen op jodenhaters.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, dus omdat Frankrijk flink eurokritisch is moet het land zich ineens verantwoorden voor antisemitisme en racisme?
Kowloon stemde (?) SGP, dat was omdat hij zo extreem grrrrristelijk is en vrouwen niet in de politiek wil zien?
Voor mijzelf niet nee. Wat anderen doen kan ik moeilijk iets over zeggen, iedereen heeft zo zijn motieven.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niemand hoeft zich wat mij betreft te verantwoorden. Er zijn, in mijn optiek, echter geen excuses voor het stemmen op jodenhaters.
Wat conservatiever dan de meesten is wel ietsje anders dan SGP...quote:En Kowloon is nou eenmaal zo conservatief als de pest.
Kan me niet schelen. Net zoals je ook geen NSDAP ging stemmen wanneer je een hekel had aan de Weimar-decadentie, kies je ook geen FN als je de EU hekelt.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor mijzelf niet nee. Wat anderen doen kan ik moeilijk iets over zeggen, iedereen heeft zo zijn motieven.
6 zetels is wel heel erg veel voor een dwergstaatje (laten we zeggen minder dan 1 miljoen inwoners).quote:Op maandag 26 mei 2014 14:18 schreef Igen het volgende:
De kaders zijn dus:
Uiteraard is het iets genuanceerder, maar hier is een link naar de uitkomsten van opiniepeilingsbureau Ipsos:quote:Op maandag 26 mei 2014 23:07 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld van propaganda.
"...of denk je dat al die Fransen antisemieten en racisten zijn??"
En ik had dus ongelijk volgens de propagandisten.
Het is minder dan 1% invloed.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
6 zetels is wel heel erg veel voor een dwergstaatje (laten we zeggen minder dan 1 miljoen inwoners).
Ipsos acht ik niet zo betrouwbaar...quote:Op maandag 26 mei 2014 23:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Uiteraard is het iets genuanceerder, maar hier is een link naar de uitkomsten van opiniepeilingsbureau Ipsos:
http://www.ipsos.fr/ipsos(...)rendre-vote-francais
Daar staat o.a. in dat 69% van de FN-stemmers voornamelijk binnenlandse motieven daarvoor had, nl. een proteststem tegen Hollande, terwijl over alle Franse stemmers genomen 62% voornamelijk redenen op Europees niveau had, om een bepaalde keuze te maken.
Met 31% resp. 30% werden immigratie en koopkracht als de twee belangrijkste issues genoemd. De issue van immigratie wordt niet direct aan het FN gelinkt, maar dat ligt wel voor de hand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |