Dat dus.quote:Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Oh gvdquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:44 schreef Rezania het volgende:
Ik heb het trouwens over 't Keldertje op de zolder van het Kluyver, waar heb jij het over?
Wie gaat er nou borrelen in een coffeeshop?quote:
Vond het al een raar voorstelquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:45 schreef Rezania het volgende:
[..]
Wie gaat er nou borrelen in een coffeeshop?
Lekkertje weertje ook wel voor binnen borrelenquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:44 schreef Rezania het volgende:
Ik heb het trouwens over 't Keldertje op de zolder van het Kluyver, waar heb jij het over?
Straks regent het weer. #Nederlandquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:53 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Lekkertje weertje ook wel voor binnen borrelen
Doorzettingsvermogen en intelligentie, je intelligentie bepaalt of dat je de mogelijkheid hebt om iets te leren, je doorzettingsvermogen bepaalt ofdat je het ook daadwerkelijk doet.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:21 schreef tfors het volgende:
Denken jullie ook niet dat de moeilijkheidsgraad van de beta-studies vooral ligt bij het doorzettingsvermogen dan ergens anders?
En dat is dan nog relatief gemakkelijk in vergelijking met veel andere zaken bij een wat pittigere bèta-opleiding. In andere landen volgen zelfs economiestudenten en verpleegkundeleerlingen calculus.quote:Op een vrijdagavond integralen kraken is niet mijn eerste prioriteit, maar als ik het nu niet doe, moet het een andere keer. Af en toe zou ik willen dat ik op de bank door een marketing boek kon bladeren als wijze van studie.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:21 schreef tfors het volgende:
Op een vrijdagavond integralen kraken is niet mijn eerste prioriteit, maar als ik het nu niet doe, moet het een andere keer.
Hier heb je wat te kraken als je wijzer wil worden. Voldoende voor een paar genoeglijke vrijdagavondjes ...quote:Ter compensatie krijg ik dan wel weer het gevoel dat ik wijzer word, dat krijg ik niet bij marketing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN EN ONDERBOUWD DMV KWANTUMMECHANICA
![]()
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:09 schreef Anoonumos het volgende:
John Troost
15 mei · Bewerkt
ORANJE HELPEN OP WEG NAAR HET WERELDKAMPIOENSCHAPWtf is dit?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN EN ONDERBOUWD DMV KWANTUMMECHANICA
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:09 schreef Anoonumos het volgende:
John Troost
15 mei · Bewerkt
ORANJE HELPEN OP WEG NAAR HET WERELDKAMPIOENSCHAPThe fuck.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN EN ONDERBOUWD DMV KWANTUMMECHANICA
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Is dit een soort nieuwe Emile Ratelband?quote:
ze winnen met 4-0 (met een marge maximaal van +/- 1 goal per team). De marge nu nog op dit moment omdat we beginnen en nog niet getraind zijn en helder hebben hoeveel mensen mee gaan doen.quote:
Zover was ik niet gekomen met lezen!quote:Op zaterdag 17 mei 2014 20:46 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
ze winnen met 4-0 (met een marge maximaal van +/- 1 goal per team). De marge nu nog op dit moment omdat we beginnen en nog niet getraind zijn en helder hebben hoeveel mensen mee gaan doen.
Niet dat Nederland er 3 gaat maken.![]()
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 20:46 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
ze winnen met 4-0 (met een marge maximaal van +/- 1 goal per team). De marge nu nog op dit moment omdat we beginnen en nog niet getraind zijn en helder hebben hoeveel mensen mee gaan doen.
Niet dat Nederland er 3 gaat maken.![]()
Hij is al heel erg lang bekend in het Nederlandse voetbal, langer dan 25 jaar als ik me niet vergis. Overigens valt er voor de mentale begeleiding van een team/sporter wel wat te zeggen, het is bepaald geen exacte wetenschap maar je kan er niet omheen dat de mentale toestand van een ploeg/sporter veel invloed heeft op de prestaties, al zijn er natuurlijk ook sporters die wel heel erg constant presteren.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:52 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Is dit een soort nieuwe Emile Ratelband?
Ben net een halfuurtje uit bedquote:Op zondag 18 mei 2014 16:31 schreef MrStalin het volgende:
Wat een heerlijk weer om achter een gordijntje te zitten
Luilak. Ik was er al om negen uur uit.quote:
Om negen uur lag ik er net een halfuur inquote:Op zondag 18 mei 2014 17:04 schreef Rezania het volgende:
[..]
Luilak. Ik was er al om negen uur uit.Duurde wel tot 1 uur voordat ik productief was, maar toch.
Tsk, partyloeder.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:11 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Om negen uur lag ik er net een halfuur in
Nu is het mooi weer om buiten te zijn maar met 25+ heb ik toch liever een binnenruimte met airco.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:31 schreef MrStalin het volgende:
Wat een heerlijk weer om achter een gordijntje te zitten
Eh, zo'n beetje alle wiskunde- en natuurkundeboeken toch?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:51 schreef OllieWilliams het volgende:
Boeken die foute antwoorden geven op hun eigen oefenopgaven
Geen ideequote:Op zondag 18 mei 2014 17:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, zo'n beetje alle wiskunde- en natuurkundeboeken toch?
Je merkt het ook altijd bij die docenten, een totaal gebrek aan vermogen om nauwkeurig te werken.
Docenten die tijdens hun college hun slides vijf keer moeten aanpassen bij één voorbeeld.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:51 schreef OllieWilliams het volgende:
Boeken die foute antwoorden geven op hun eigen oefenopgaven
Soenda gedaan?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:11 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Om negen uur lag ik er net een halfuur in
Welke?quote:
Ik zag het. Gister toch? Zal wel Riparius bedoeld zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 20:54 schreef Rezania het volgende:
Krijg ik zomaar credit voor iets wat ik niet heb gedaan in het wiskundetopic. Wat is deze?
Waarschijnlijk ja. Ken die hele user niet en ik help ook nooit daar.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:00 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ik zag het. Gister toch? Zal wel Riparius bedoeld zijn.
Topic per dag nu maar gek genoeg nauwelijks vragen voor de eindexamens.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ja. Ken die hele user niet en ik help ook nooit daar.
Apart ja, wiskunde is dinsdag al.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:06 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Topic per dag nu maar gek genoeg nauwelijks vragen voor de eindexamens.![]()
Ook in EXA niet echt.
Mail de uitgever van het boek met de juiste oplossing.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:57 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Geen ideeNormaal gesproken bestaat mijn voorbereiding eigenlijk uitsluitend uit oude tentamens oefenen bij gebrek aan tijd, nu besloten het dit kwartiel maar eens anders aan te gaan pakken
Gewoon lekker relaxed aanpakken joh, drie kwartier werken, kwartier pauze.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:33 schreef Mitsu het volgende:
Ik heb mezelf voorgenomen morgen de hele dag sommen te gaan oefenen van sterkteleer. Zie er nu al tegenop.
Als je nu nog veel moet weten ben je verkeerd bezig. Dat of faalgeneratie 2014quote:Op zondag 18 mei 2014 21:09 schreef Rezania het volgende:
Sowieso rustig in EXA dit jaar. Ook voor biologie, scheikunde en natuurkunde weinig vragen.
Gelukkig is de UB wel lekker koel.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:09 schreef OllieWilliams het volgende:
Hele nacht wakker gelegen omdat ik gisteren pas om vier uur uit bed was en omdat het een fucking Finse sauna op m'n ghettokamertje wasNu alweer een uur in de ub uit m'n neus aan het vreten
Ieder jaar is een faalgeneratie als je die klachten tegenwoordig ziet.quote:Op maandag 19 mei 2014 08:33 schreef Ponjaard het volgende:
[..]
Als je nu nog veel moet weten ben je verkeerd bezig. Dat of faalgeneratie 2014
quote:Op maandag 19 mei 2014 09:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ieder jaar is een faalgeneratie als je die klachten tegenwoordig ziet.
De N-term wordt niet beïnvloed door het aantal klachten maar door de inhoud ervan.quote:
Laat ons het lekker geloven, we leren het achteraf wel.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:51 schreef Rezania het volgende:
[..]
De N-term wordt niet beïnvloed door het aantal klachten maar door de inhoud ervan.
En klagen voor een hoger cijfer is sowieso een trieste faal.
quote:Op maandag 19 mei 2014 10:17 schreef Ponjaard het volgende:
[..]
Laat ons het lekker geloven, we leren het achteraf wel.
Je had iemand (ik heb geen idee meer wie) uitgelegd dat differentieren van de kwadratische functie + de afgeleide gelijkstellen aan 0 makkelijker is dan kwadraatafsplitsen/(-b/2a). Daar leerde ik ook weer vanquote:Op zondag 18 mei 2014 20:54 schreef Rezania het volgende:
Krijg ik zomaar credit voor iets wat ik niet heb gedaan in het wiskundetopic. Wat is deze?
Ik kan het me dus totaal niet herinneren, maar oké.quote:Op maandag 19 mei 2014 16:56 schreef netchip het volgende:
[..]
Je had iemand (ik heb geen idee meer wie) uitgelegd dat differentieren van de kwadratische functie + de afgeleide gelijkstellen aan 0 makkelijker is dan kwadraatafsplitsen/(-b/2a). Daar leerde ik ook weer van
Ik was degene die je bedankte
Heb je je ondertussen al aangemeld bij een studievereniging?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 00:07 schreef Novermars het volgende:
Iemand van de RUG hier ervaring met Calculus 3? ('t Liefst iemand die het vak dit jaar volgt, volgens mij hebben ze het programma omgegooid...)
Goed dat je het zegt, was het alweer vergeten. Straks even het formulier uitprinten en dan even kijken waar ik deze moet inleveren. (FMF)quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Heb je je ondertussen al aangemeld bij een studievereniging?
Los daarvan: Calculus 3 is inderdaad nieuw dit jaar, hiervoor was er een speciale natuurkunde variant en een speciale wiskunde variant voor Calculus 3, nu hebben beide studies dezelfde Calculus 3
Vandaag ook van 9 tot half 7 bezig geweest. Net even van 't weer genoten en nu weer voorbereiden voor morgenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:32 schreef Rezania het volgende:
Verslagen schrijven.Geen zin in.
Maar wel fijn, nog twee weken en dan zijn er nog maar één vak en een simpel practica over.
Ik hoop dat je wetenschappelijk beter schrijft!quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:32 schreef Rezania het volgende:
Verslagen schrijven.Geen zin in.
Maar wel fijn, nog twee weken en dan zijn er nog maar één vak en een simpel practica over.
Jaja, komt goed.quote:Op woensdag 21 mei 2014 00:17 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Ik hoop dat je wetenschappelijk beter schrijft!
quote:
Word gebruikenquote:Op woensdag 21 mei 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
Weet iemand hier misschien hoe ik punt 3.1, 3.2 en 3.3 naar binnen kan laten springen? Een tab ervoor doen verneukt alles.
[ afbeelding ]
Ga jij dan maar lekker een verslag in LaTeX typen, leef je uit.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:00 schreef Novermars het volgende:
[..]
LaTeX is zo handig zeg, ik vind het raar dat ik het ooit zonder heb kunnen werken.
Ik zal wel moeten, het is verplicht bij mijn studie!quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:06 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ga jij dan maar lekker een verslag in LaTeX typen, leef je uit.
Het hele verslag?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:12 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik zal wel moeten, het is verplicht bij mijn studie!
Zo'n beetje elk handboek wat jij voor jouw opleiding koopt is met LaTeX gemaakt, elk artikel wat jij leest (indien het bèta is) is met LaTeX gemaakt en de kans is groot dat tegen de tijd dat jij je thesis schrijft jij ook LaTeX zal gebruiken. Op zich is het best gebruiksvriendelijk maar er zijn wat opstartprobleempjes als je start met LaTeX te gebruiken. Je hoeft immers niet meer na te denken over de layout, niet te prutsen met tabellen, je kan sneller formules invoeren als je er aan gewend bent etc. , het neemt je werkt uit handen.quote:
Kijk, dit probleem zal je met LaTeX nooit hebben. Voor ene practicumverslag loont het de moeite niet, als je serieuze stukken moet schrijven wel.quote:Op woensdag 21 mei 2014 18:36 schreef Rezania het volgende:
Weet iemand hier misschien hoe ik punt 3.1, 3.2 en 3.3 naar binnen kan laten springen? Een tab ervoor doen verneukt alles.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:34 schreef Novermars het volgende:
[..]
Alles, zelfs tabellen wat een kut werkje is.
Kan me er gewoon niks bij voorstellen. Ken LaTeX enkel van FOK! en dan enkel voor formules, vergelijkingen, etc. Wist niet dat het gewoon een hele code voor schrijven was, dacht dat het enkel voor wiskunde was.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo'n beetje elk handboek wat jij voor jouw opleiding koopt is met LaTeX gemaakt, elk artikel wat jij leest (indien het bèta is) is met LaTeX gemaakt en de kans is groot dat tegen de tijd dat jij je thesis schrijft jij ook LaTeX zal gebruiken. Op zich is het best gebruiksvriendelijk maar er zijn wat opstartprobleempjes als je start met LaTeX te gebruiken. Je hoeft immers niet meer na te denken over de layout, niet te prutsen met tabellen, je kan sneller formules invoeren als je er aan gewend bent etc. , het neemt je werkt uit handen.
Dat is al opgelost, had gewoon de verkeerde kop geselecteerd. Is een menselijke fout, die kan je ook maken met LaTeX.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk, dit probleem zal je met LaTeX nooit hebben. Voor ene practicumverslag loont het de moeite niet, als je serieuze stukken moet schrijven wel.
LaTeX was oorspronkelijk TeX, juist voor tekstbestanden met figuren. Die wiskundeformules werden later pas toegevoegd. Het is de tegenpool van de WYSIWYG-tekstverwerkers. De voornaamste reden om het te gebruiken is dat je je niet druk hoeft te maken om de layout, dat het er altijd goed uitziet en voor het invoeren van formules is het heel erg handig (ziet er ook veel beter uit, bij Word is het vaak schots en scheef). Ik gebruik zelf trouwens wel Word maar mijn thesis zal ik zeker met LaTeX doen, geen twijfel over mogelijk. De start van het document is namelijk wat meer werk maar als je dat eenmaal achter de rug hebt dan heb je juist minder werk (zeker ook voor referenties en verwijzingen die automatisch worden aangepast indien het nodig is). Word wil ook weleens crashen bij grotere documenten en rare fouten gaan maken die je er niet gemakkelijk uit krijgt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Kan me er gewoon niks bij voorstellen. Ken LaTeX enkel van FOK! en dan enkel voor formules, vergelijkingen, etc. Wist niet dat het gewoon een hele code voor schrijven was, dacht dat het enkel voor wiskunde was.
Bij Natuurkunde hier hebben ze nu een LaTeX-template voor bacheloronderzoek gemaakt en ze hebben het voor elkaar gekregen om hem lelijker te maken dan de meest standaard LaTeX-lettertype en lay-out.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De voornaamste reden om het te gebruiken is dat je je niet druk hoeft te maken om de layout, dat het er altijd goed uitziet
LOL, goede intentie, helaas niet goed uitgevoerd. Als ze slim zijn dan verzoeken ze de studenten om een mooie template te leveren, er zal gegarandeerd wel iemand tussen zitten die daar handig mee is, dat toch al voor zichzelf doet en die dat graag deelt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:04 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Bij Natuurkunde hier hebben ze nu een LaTeX-template voor bacheloronderzoek gemaakt en ze hebben het voor elkaar gekregen om hem lelijker te maken dan de meest standaard LaTeX-lettertype en lay-out.![]()
Mooier dan Word, dat nog wel.
Ik heb al eens LaTeX geïnstalleerd en het ook uitgeprobeerd (het werkte) maar ik had er geen zin in om voor dat kleine grut (wat huiswerkopdrachtjes) helemaal uit te zoeken welke code ik het best kan gebruiken, ik zou langer bezig zijn met dat uit te zoeken dan met de opdracht zelf. Die investering doe ik graag voor mijn thesis, dan loont het de moeite en kan ik er ook ineens diep induiken.quote:Een huiswerksetje maken in LaTeX draai ik mijn hand niet voor om maar ik heb nog nooit met de lay-out gekloot.
Had ik daar maar mee geoefend.
Je hebt wel van die excel to latex programmaatjesquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:26 schreef Rezania het volgende:
Ja ja, ik hoor het al, LaTeX is geweldig. Maar kan je daarin ook grafieken en tabellen direct vanuit Excel in plakken? Of raden jullie ook een vervanger voor Excel aan?
Als je een niet te steile leercurve wil hebben en ook niet eindeloos met templates wil zitten prutsen dan zou je eens naar Scientific Workplace kunnen kijken, is wel een commercieel programma (maar er is ook een open source alternatief: Lyx).quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL, goede intentie, helaas niet goed uitgevoerd. Als ze slim zijn dan verzoeken ze de studenten om een mooie template te leveren, er zal gegarandeerd wel iemand tussen zitten die daar handig mee is, dat toch al voor zichzelf doet en die dat graag deelt.
[..]
Ik heb al eens LaTeX geïnstalleerd en het ook uitgeprobeerd (het werkte) maar ik had er geen zin in om voor dat kleine grut (wat huiswerkopdrachtjes) helemaal uit te zoeken welke code ik het best kan gebruiken, ik zou langer bezig zijn met dat uit te zoeken dan met de opdracht zelf. Die investering doe ik graag voor mijn thesis, dan loont het de moeite en kan ik er ook ineens diep induiken.
LaTeX + Matlab voor grafieken = super combi.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:26 schreef Rezania het volgende:
Ja ja, ik hoor het al, LaTeX is geweldig. Maar kan je daarin ook grafieken en tabellen direct vanuit Excel in plakken? Of raden jullie ook een vervanger voor Excel aan?
Gewoon .eps van draaien en die importeren, alles vectorquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:26 schreef Rezania het volgende:
Absoluut niet! Ik heb hele lelijke output gekregen met de editor van 2007 en 2010, een of andere integraal kon Word absoluut niet aan qua positionering van de tekens.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:37 schreef Riparius het volgende:
In Microsoft Word kun je werken met MathType, dat ondersteunt ook Tex en MathML. Maar sinds Word 2007 is er een nieuwe equation editor geïntegreerd in Word waarvan de ontwikkelaars bij Microsoft beweren dat de kwaliteit van de output kan concurreren met TeX output. Maar of dat ook zo is?
Het kan maar waarom zou je het willen? Je kan het toch altijd opslaan als plaatje en het plaatje importeren.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:26 schreef Rezania het volgende:
Vector graphicsquote:Op woensdag 21 mei 2014 20:58 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Gewoon .eps van draaien en die importeren, alles vector
Zou kunnen ja met grafieken ja. Maar hoe zit dat dan met tabellen?quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het kan maar waarom zou je het willen? Je kan het toch altijd opslaan als plaatje en het plaatje importeren.
En dan? Dan heb ik de pO2 als vector, denk niet dat het makkelijker wordt dan.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:58 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Gewoon .eps van draaien en die importeren, alles vector
Geen probleem. http://www.wikihow.com/Create-an-Image-from-a-Excel-Spreadsheetquote:Op woensdag 21 mei 2014 21:18 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zou kunnen ja met grafieken ja. Maar hoe zit dat dan met tabellen?
Waarom zou je dit in godsnaam willen? Heb je alles mooi getypeset heb je van die lelijke figuren...quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen probleem. http://www.wikihow.com/Create-an-Image-from-a-Excel-Spreadsheet
Iedereen die twijfelt aan het nut van LaTeX moet maar eens hetzelfde proberen te maken in Word (2 pagina's), converteren naar PDF en vergelijken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:09 schreef Novermars het volgende:
[..]
Vector graphics![]()
En alleen de gedachte al dat ik dit met Word had moeten maken
Het is niet ideaal maar hij streeft daar duidelijk niet naar, wat mag.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:30 schreef Novermars het volgende:
[..]
Waarom zou je dit in godsnaam willen? Heb je alles mooi getypeset heb je van die lelijke figuren...
Waar ik naar streef boeit niet, we moeten het zo doen volgens de handleiding.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet ideaal maar hij streeft daar duidelijk niet naar, wat mag.
Monnikenwerk.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:41 schreef Rezania het volgende:
[..]
Waar ik naar streef boeit niet, we moeten het zo doen volgens de handleiding.
[ afbeelding ]
Nee want geen zin meerquote:Op woensdag 21 mei 2014 23:23 schreef Fierce. het volgende:
Ik heb het zó druk de laatste tijd. Jullie ook? Ik zit gewoon van 8.30 t/m 20:30 te studeren enzo
Dit monnikenwerk? Dit is gewoon getalletjes invullen, rot klusje natuurlijk maar binnen 5 minuten ben je hiermee klaar.quote:
Ik doelde op de klus, niet op de hoeveelheid tijd die het in beslag neemt. Ik heb zelf ook erger meegemaakt. Het blijft geestdodend, ik vul nog liever vakken in een supermarkt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:28 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dit monnikenwerk? Dit is gewoon getalletjes invullen, rot klusje natuurlijk maar binnen 5 minuten ben je hiermee klaar.
Dan zou ik je afraden om LaTeX ergens voor te gaan gebruikenquote:Op woensdag 21 mei 2014 23:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik doelde op de klus, niet op de hoeveelheid tijd die het in beslag neemt. Ik heb zelf ook erger meegemaakt. Het blijft geestdodend, ik vul nog liever vakken in een supermarkt.
Daarom gebruik ik het niet voor kleine verslagjes waarbij het de lezer niets interesseert hoe het er uitziet en alleen voor serieuze artikelen waarbij het wel de moeite waard is.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:31 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dan zou ik je afraden om LaTeX ergens voor te gaan gebruikenDat is nog honderd keer zo kut om te doen.
Welke studie doe je?quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:23 schreef Fierce. het volgende:
Ik heb het zó druk de laatste tijd. Jullie ook? Ik zit gewoon van 8.30 t/m 20:30 te studeren enzo
Die getallen zijn niet gegeven hè, mag je lekker zelf gaan berekenen. De tabel maken door data in Word te plakken is misschien nog het minste werk van dit practicum.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:28 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dit monnikenwerk? Dit is gewoon getalletjes invullen, rot klusje natuurlijk maar binnen 5 minuten ben je hiermee klaar.
Als hij nog prima functioneert zou ik me er geen zorgen over maken. Eerste jaar krijg je een vakje waar je Catia gebruikt, maar in de lessen werk je niet op je eigen laptop maar op PC's op de TU. Mocht je het buiten die uren willen gebruiken kun je het altijd installeren en als dan blijkt dat je MacBook het niet aan kan, kun je gewoon op PC's in de bieb of ergens anders op de TU het programma gebruiken. Verder moet je ook nog gaan programmeren in Python, maar dat zal je MacBook ongetwijfeld wel aan kunnen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:30 schreef Laurens-Jan het volgende:
Vraagje aan de TU'ers hier. Ik ga volgend jaar LR doen, ben van plan deze zomer een laptop te kopen. Ik weet dat Delft een laptopproject heeft, maar ik ben (vanwege mijn muziekhobby) nogal gehecht aan m'n MacBook. Iemand enig idee of dat problemen op gaat leveren? Aangezien op de site van de TU stond dat het 'zware' model van het laptopproject nodig was voor LR.
Stimmt, al zijn er wel een paar packages voor Python die niet helemaal lekker werken op een Mac. Volgens mij o.a. Numpy en Pyplot.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:18 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Als hij nog prima functioneert zou ik me er geen zorgen over maken. Eerste jaar krijg je een vakje waar je Catia gebruikt, maar in de lessen werk je niet op je eigen laptop maar op PC's op de TU. Mocht je het buiten die uren willen gebruiken kun je het altijd installeren en als dan blijkt dat je MacBook het niet aan kan, kun je gewoon op PC's in de bieb of ergens anders op de TU het programma gebruiken. Verder moet je ook nog gaan programmeren in Python, maar dat zal je MacBook ongetwijfeld wel aan kunnen.
Een impressie:quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:04 schreef Rezania het volgende:
Ik zit nu in een collegezaal met een fucking dakraam.Welke idioot heeft dat nou weer verzonnen?
Je kan .eps toch gewoon importeren in Latex?quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:18 schreef Rezania het volgende:
[..]
En dan? Dan heb ik de pO2 als vector, denk niet dat het makkelijker wordt dan.
Ik weet niet eens wat dat is.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:32 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Je kan .eps toch gewoon importeren in Latex?
Weet jij wat een α-ketogluteraatdehydrogenasecomplex is?quote:
Vergelijk het met een pdf, vectorbestand dusquote:
Is dat een vector zoals in de wiskunde of iets anders?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:55 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Vergelijk het met een pdf, vectorbestand dus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vectorafbeeldingquote:Op donderdag 22 mei 2014 18:18 schreef Rezania het volgende:
[..]
Is dat een vector zoals in de wiskunde of iets anders?
quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:26 schreef Bravebart het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vectorafbeelding
Nou, een afbeelding op basis van een formule. Fapfapfap hoor.quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:27 schreef Bravebart het volgende:
Ik had toch wel iets meer (nieuwsgierigheid) van een bèta verwacht hoor
quote:Op donderdag 22 mei 2014 18:35 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Nou, een afbeelding op basis van een formule. Fapfapfap hoor.
Dit ziet er toch wel erg extreem uit hoor. Beetje turbulentie, oké, maar dit.quote:
Niks fapfap, het is gewoon essentieel om geen pixelaids te krijgen, door er bijvoorbeeld een .png van te draaienquote:Op donderdag 22 mei 2014 18:35 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Nou, een afbeelding op basis van een formule. Fapfapfap hoor.
quote:Op donderdag 22 mei 2014 19:18 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Niks fapfap, het is gewoon essentieel om geen pixelaids te krijgen, door er bijvoorbeeld een .png van te draaien
Geen pixels, maar ziet er wel saai uitquote:Op donderdag 22 mei 2014 19:43 schreef Rezania het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie hier geen pixels, jij wel?
Ik studeer dan ook geen IO hè. Het moet effectief zijn, niet mooi.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:49 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Geen pixels, maar ziet er wel saai uit
Lelijk is niet bepaal effectiefquote:Op donderdag 22 mei 2014 23:01 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik studeer dan ook geen IO hè. Het moet effectief zijn, niet mooi.
Wat wil je dan, een mooi plaatje op de achtergrondquote:Op donderdag 22 mei 2014 22:49 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Geen pixels, maar ziet er wel saai uit
Zoom maar eens in! Ik heb gewoon een enorme hekel aan PDF documenten waarbij de tekst en formules normaal vector/zoombaar zijn, maar de grafieken dan een pixelkerkhof wordtquote:Op donderdag 22 mei 2014 19:43 schreef Rezania het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie hier geen pixels, jij wel?
Heb ik al gezegd dat ik het verslag als hardcopy moet inleveren? Dus tenzij de docent wil gaan inzoomen met een vergrootglas boeit het niet erg denk ik.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 12:54 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Zoom maar eens in! Ik heb gewoon een enorme hekel aan PDF documenten waarbij de tekst en formules normaal vector/zoombaar zijn, maar de grafieken dan een pixelkerkhof wordt
Oh en je y-asbeschrijving mistWel mooie curves verder
Oké, uitstekend. Dan blijft ik gewoon bij mijn Mac. Bedankt voor de info!quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:18 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Als hij nog prima functioneert zou ik me er geen zorgen over maken. Eerste jaar krijg je een vakje waar je Catia gebruikt, maar in de lessen werk je niet op je eigen laptop maar op PC's op de TU. Mocht je het buiten die uren willen gebruiken kun je het altijd installeren en als dan blijkt dat je MacBook het niet aan kan, kun je gewoon op PC's in de bieb of ergens anders op de TU het programma gebruiken. Verder moet je ook nog gaan programmeren in Python, maar dat zal je MacBook ongetwijfeld wel aan kunnen.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.quote:
LOLquote:
Iemand die het uiterlijk of het drukken van een stempel belangrijker vindt dan de functionaliteit. Hetzelfde probleem heeft het Metaforum op de TU/e. Helaas is het mode om de functionaliteit te slachtofferen voor deze zaken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:04 schreef Rezania het volgende:
Ik zit nu in een collegezaal met een fucking dakraam.Welke idioot heeft dat nou weer verzonnen?
No problem, mocht je nog iets willen weten over LR weet je me te vindenquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:35 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Oké, uitstekend. Dan blijft ik gewoon bij mijn Mac. Bedankt voor de info!
Oh hardcopy alleen, dan is het minder noodzakelijkquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:32 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb ik al gezegd dat ik het verslag als hardcopy moet inleveren? Dus tenzij de docent wil gaan inzoomen met een vergrootglas boeit het niet erg denk ik.
En wat moet ik op de Y-as zetten dan? Ik heb namelijk twee eenheden.
Mwa, ik vind het vaak wel fijn om snel de trend te kunnen zien. Maar dan moet er inderdaad wel bij staan dat het geen meetwaarden of trendlijn isquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.
Top! Eerst maar eens hopen dat ik door die ellendige loting kom. 712 aanmeldingen voor 500 plaatsen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:01 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
No problem, mocht je nog iets willen weten over LR weet je me te vinden
Dat volgt m.i. uit het feit dat er driehoeken of wat dan ook op de meetpunten staan, eenieder die zo'n grafiek leest zou hieruit moeten afleiden dat er concrete meetpunten zijn. Mijn bezwaar is vooral dat de intervallen tussen de meetpunten best wel groot zijn en dat je daarom niet veilig kan extrapoleren wat ook duidelijk te zien is aan het wat grillige verloop (niet consistente verandering rc) van de lijnstukken. Het kan aan mij liggen maar ik heb moeite om voor die rode 'lijn' te zien hoe die nu precies zou moeten verlopen, of dat die nu exponentiëel of logistisch is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:04 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Mwa, ik vind het vaak wel fijn om snel de trend te kunnen zien. Maar dan moet er inderdaad wel bij staan dat het geen meetwaarden of trendlijn is
Vorig jaar was iedereen ingeloot en ze willen de capaciteit gaan uitbreiden dus als je niet ingeloot zou worden dan kan je starten met het eerste jaar van werktuigkunde en volgend jaar alsnog instromen met veel vrijstellingen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:37 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Top! Eerst maar eens hopen dat ik door die ellendige loting kom. 712 aanmeldingen voor 500 plaatsen.
Maar heb Maritieme Techniek als back-up, vrij veel overeenkomsten. (Al vind ik vliegtuigjes vouwen toch leuker dan die papieren bootjes)
Klopt. Echter is werktuigbouwkunde in Delft ook een lotingsstudie, en ik wil echt niet naar Eindhoven (no offence). Dus vandaar dat ik op MT uitkwam, is het enige wat er redelijk op lijkt. Tevens vind ik de scheepvaart ook interessant hoor.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vorig jaar was iedereen ingeloot en ze willen de capaciteit gaan uitbreiden dus als je niet ingeloot zou worden dan kan je starten met het eerste jaar van werktuigkunde en volgend jaar alsnog instromen met veel vrijstellingen.
Je gaat deze opleiding toch niet nominaal halen, zelfs al hebben ze het programma al flink wat lichter gemaakt dan dat het vroeger (15 jaar geleden) was.
Maritieme techniek is idd. ook een optie al zou ik zelf eerder voor het eerste jaar werktuigkunde kiezen aangezien zowel maritieme als l&r een specialisatie van werktuigkunde zijn en de kans zeer groot is dat je een jaar later alsnog zou kunnen starten met L&R. Je kan trouwens ook vanuit de bachelorfase van wtk. de masterfase van L&R en MT instromen met een klein schakelprogramma.
Ik wist niet dat ze voor wtk ook loten, dan is MT inderdaad een van de twee logische keuzes. Waarom wil je niet naar Eindhoven? Qua opleiding maakt het niet veel uit, ik vermoed dat het qua vrijstellingen ook weinig uitmaakt maar wel een beetje wegens verschillende curriculumkeuzes (wanneer bepaalde vakken worden gegeven), de meeste vakken worden immers internationaal in het eerste jaar gegeven bij zo'n opleiding aangezien je ze nodig hebt om verder te kunnen, denk aan calculus, lineaire algebra, een inleidend programmeervak, mechanica, technisch tekenen en CADquote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:39 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Klopt. Echter is werktuigbouwkunde in Delft ook een lotingsstudie, en ik wil echt niet naar Eindhoven (no offence).
Die zou je ook interessant moeten vinden gezien de vele overeenkomsten.quote:Dus vandaar dat ik op MT uitkwam, is het enige wat er redelijk op lijkt. Tevens vind ik de scheepvaart ook interessant hoor.
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik wist niet dat ze voor wtk ook loten, dan is MT inderdaad een van de twee logische keuzes. Waarom wil je niet naar Eindhoven? Qua opleiding maakt het niet veel uit, ik vermoed dat het qua vrijstellingen ook weinig uitmaakt maar wel een beetje wegens verschillende curriculumkeuzes (wanneer bepaalde vakken worden gegeven), de meeste vakken worden immers internationaal in het eerste jaar gegeven bij zo'n opleiding aangezien je ze nodig hebt om verder te kunnen, denk aan calculus, lineaire algebra, een inleidend programmeervak, mechanica, technisch tekenen en CAD
Zelf zou ik het niet zien zitten om dan na een jaar alweer te moeten verhuizen maar dat is niet voor iedereen een bezwaar.
Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen. Of misschien vind ik MT wel zo leuk dat ik daarmee doorga.quote:Die zou je ook interessant moeten vinden gezien de vele overeenkomsten.
Ik neem aan dat als jij volgend jaar niet ingeloot zou worden en jij dan start met MT dat je dan alsnog zou starten met L&R in het jaar daarop als je dan wel ingeloot wordt?
Ik ken mensen die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een soortgelijke studie en er wordt daar zeker wel rekening mee gehouden, een beetje extra peer-pressure vanuit de vereniging kan zelfs nog wel helpen. Je moet het alleen niet te gek maken en af en toe nee durven zeggen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:54 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.
[..]
Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen. Of misschien vind ik MT wel zo leuk dat ik daarmee doorga.Eerst maar eens even de loting afwachten en dat BSA halen, dan zien we wel weer verder. Met name het eerste jaar zorgen dat ik dingen goed snap, anders krijg ik daar later weer problemen mee.
Nog wat studenten hier die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een traditionele vereniging? Ging er altijd van uit dat ik wel lid zou worden, maar met het BSA (en het feit dat deze studies niet de makkelijkste zijn) ben ik toch wat aan het twijfelen.
Dat laatste is natuurlijk onzin, grappige onzin maar onzin.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:54 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.
Ik zou dat niet mee laten wegen, je gaat daar spijt van krijgen. Ja, het is vervelend als je hierdoor een jaar later klaar bent en het zuigt dat het extra geld kost maar als je L&R echt leuker vindt dan raad ik je aan om dat wel te gaan doen als je de kans krijgt. Maar goed, de kans is zeer groot dat je gewoon volgend jaar kan beginnen, niet iedereen die ingeloot wordt gaat dit ook doen. Vorig jaar mocht iedereen starten.quote:Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen.
Yep, zie dat je je lineaire algebra en multivariabele calculus goed leert. Dat kan je later hoofdpijn besparen.quote:Met name het eerste jaar zorgen dat ik dingen goed snap, anders krijg ik daar later weer problemen mee.
Dat leek mij ook al. Andere optie die ik overweeg is in het eerste jaar lid worden van Laga (corporale roeivereniging), mooie combinatie van sport en ontspanning. En dan na m'n propedeuse (of BSA, P in 1 gaat hem waarschijnlijk niet worden) eventueel nog lid worden bij een echte vereniging.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:00 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik ken mensen die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een soortgelijke studie en er wordt daar zeker wel rekening mee gehouden, een beetje extra peer-pressure vanuit de vereniging kan zelfs nog wel helpen. Je moet het alleen niet te gek maken en af en toe nee durven zeggen.
Prima idee.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:03 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Dat leek mij ook al. Andere optie die ik overweeg is in het eerste jaar lid worden van Laga (corporale roeivereniging), mooie combinatie van sport en ontspanning.
Het was ook slechts een grapje. Ik heb totaal geen probleem met Eindhoven en de TU, integendeel zelfs. Staan beide prima aangeschreven inderdaad.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin, grappige onzin maar onzin.
Eindhoven is het technische hart van Nederland, dus je kan met volle borst roepen dat je in Eindhoven studeert.
Oké, als de sfeer je niet bevalt dan geef ik je groot gelijk dat je voor Delft kiest. Ik kan me er eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen, in Delft zijn er meer studenten die direct daar op kamers gaan wonen, in Eindhoven blijven veel meer studenten thuis wonen en blijven de meeste studenten ook in de hogere jaren in de weekeindes naar huis gaan. Prima dat je ook wat het studentenleven wil verkennen maar let er op dat je de balans niet uit het oog verliest. Af en toe een avond en nacht lang leve de lol is prima, je moet dat alleen niet een paar keer per week doen en als je 's ochtends in de banken moet zitten is het geen goed idee om dat met een kater en te weinig slaap te doen, als je een hoorcollege hebt wat je over kan slaan zie dan wel dat je zelfstandig studeert, dat soort zaken.
De ontgroening bij zo'n studentenvereniging kan er flink inhakken, niet dat er i.h.a. gruwelijke dingen gebeuren (soms wel maar dat zijn incidenten) maar een week lang of langer niets aan je opleiding kunnen doen tijdens zo'n ontgroening is lastig. Je kan trouwens ook voor de roeivereniging kiezen, dat zit redelijk dicht tegen een studentenvereniging aan en dan sport je nog wat.
Goed punt inderdaad. Het lijkt mij echter dodelijk saai om het eerste jaar volledig opnieuw te moeten doen, aangezien het nagenoeg dezelfde dingen zijn. De ontwerpvakken zijn misschien wat anders, maar de wis- en natuurkunde zal nagenoeg gelijk zijn.quote:Ik zou dat niet mee laten wegen, je gaat daar spijt van krijgen. Ja, het is vervelend als je hierdoor een jaar later klaar bent en het zuigt dat het extra geld kost maar als je L&R echt leuker vindt dan raad ik je aan om dat wel te gaan doen als je de kans krijgt. Maar goed, de kans is zeer groot dat je gewoon volgend jaar kan beginnen, niet iedereen die ingeloot wordt gaat dit ook doen. Vorig jaar mocht iedereen starten.
De basisvakken zal je niet opnieuw hoeven te doen tenzij je bij MT een lightvariant zou krijgen maar dat is gemakkelijk op te lossen, zie dat je het op tijd weet (voordat de periode start), bespreek met je studieadviseur en je studentenmentor je plan en kies dan voor de andere variant die bij L&R wordt gegeven (kan bijv. ook bij elektrotechniek als het daar niet zou mogen).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:08 schreef Laurens-Jan het volgende:
Goed punt inderdaad. Het lijkt mij echter dodelijk saai om het eerste jaar volledig opnieuw te moeten doen, aangezien het nagenoeg dezelfde dingen zijn. De ontwerpvakken zijn misschien wat anders, maar de wis- en natuurkunde zal nagenoeg gelijk zijn.
Dat lijkt me een goed plan, bedankt! Maar eerst maar even 17 juli afwachten, met een beetje geluk is dit niet eens aan de orde. (En ondertussen op de woonruimte-jacht.)quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De basisvakken zal je niet opnieuw hoeven te doen tenzij je bij MT een lightvariant zou krijgen maar dat is gemakkelijk op te lossen, zie dat je het op tijd weet (voordat de periode start), bespreek met je studieadviseur en je studentenmentor je plan en kies dan voor de andere variant die bij L&R wordt gegeven (kan bijv. ook bij elektrotechniek als het daar niet zou mogen).
Als dat al een probleem zou zijn.
Bottomline: direct aan de st.a. en st.m. uitleggen wat je wil, hen vragen of dat er aansluitingsproblemen zijn, zelf even een mailtje sturen naar de docenten en de stu.a. van de faculteit L&R om te vragen of dat er aansluitingsproblemen zijn en iindien er aansluitingsproblemen zijn een ander vak volgen wat door MT wordt aanvaardt en waarmee je dat aansluitingsprobleem oplost.
Proactief handelen dus!
Ja, dat moest nog gebeuren. Rest van de grafieken is wel gewoon met losse meetpunten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.
Mailen en met de OER dreigen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:17 schreef OllieWilliams het volgende:
Nog steeds geen cijfer terug van m'n tentamen van 9 april
Kutjes zijn het. Belachelijk langzaamquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:17 schreef OllieWilliams het volgende:
Nog steeds geen cijfer terug van m'n tentamen van 9 april
Haha, gvd wat slecht.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
Oh trouwens, check de herkansing van Structures:![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik heb 'm trouwens niet gemaakt hoor, zag deze op Facebook staan. Dus dat cijfer is niet van mij
Wrijf het maar inquote:Op zaterdag 24 mei 2014 15:09 schreef Rezania het volgende:
Dat gevoel wanneer je een groot verslag af hebt.
Het is maar een verslag hè, da's niks vergeleken met een scriptie.quote:
Ja ik zag het jaquote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Ik heb 'm trouwens niet gemaakt hoor, zag deze op Facebook staan. Dus dat cijfer is niet van mij
Huh, dit jaar niet gemaakt dan?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:16 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ja ik zag het jagodverdomme zie nu al op tegen volgend jaar
Ik heb nog erger meegemaakt: 10% geslaagden bij de eerste poging.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
Je bepaalt zelf voor welk vak je je inschrijft. Dus ja, zolang je inschrijving niet wordt geweigerd omdat er een limiet is voor het aantal studenten, wat volgens mij niet of zo goed als niet voorkomt, is dat dus geen probleem. Waarschuwing: zo'n vak is een tijdvreter omwille van alle praktische opdrachten die je krijgt. Plan het in een rustigere periode als het kan. Kijk ook naar C en C++ als je wil programmeren.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:15 schreef Amoeba het volgende:
Voor de TU/e studenten, kun je buiten je eigen keuzeruimte om kiezen om een vak programmeren te volgen? Dus zeg maar een extra vak JAVA volgen?
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bepaalt zelf voor welk vak je je inschrijft. Dus ja, zolang je inschrijving niet wordt geweigerd omdat er een limiet is voor het aantal studenten, wat volgens mij niet of zo goed als niet voorkomt, is dat dus geen probleem. Waarschuwing: zo'n vak is een tijdvreter omwille van alle praktische opdrachten die je krijgt. Plan het in een rustigere periode als het kan. Kijk ook naar C en C++ als je wil programmeren.
Leuke vakken.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:45 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).
Vectoranalysequote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:51 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Leuke vakken.![]()
Al weet ik niet waar Analyse 3 over gaat. Vast niets spannends.
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.quote:
Goede zaak.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.Eindelijk, iets wordt beter door een besluit in plaats van slechter.
Ja, kunnen ze vectoren bij natuurkunde tenminste ook algebraïsch behandelen, maakt het allemaal een stuk logischer.quote:
Kijk, daar word ik gelukkig van. Alsof er plotseling een paar capabele mensen de weg naar CITO hebben gevonden.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
En bij scheikunde komt thermodynamica en de orbitalentheorie weer in het programma. Ook een goede zaak imo.
Inderdaad, het is gewoon bijna schokkend, dit nieuws, zulke goede zetten zijn het.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kijk, daar word ik gelukkig van. Alsof er plotseling een paar capabele mensen de weg naar CITO hebben gevonden.
Dat wordt leuk! Die reistijd kan er ook inhakken.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:45 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).
Nu nog een schadevergoeding betalen aan alle mensen die benadeeld zijn door het slechte VWO-onderwijs.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, kunnen ze vectoren bij natuurkunde tenminste ook algebraïsch behandelen, maakt het allemaal een stuk logischer.
En bij scheikunde komt thermodynamica en de orbitalentheorie weer in het programma. Ook een goede zaak imo.
Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.Eindelijk, iets wordt beter door een besluit in plaats van slechter.
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.quote:Wat betreft vlakke meetkunde, ik snap wel waarom ze dat uit het programma gaan halen. Er zijn maar weinig studies waar je bewijzen echt nodig hebt, en de meeste leerlingen snappen er echt helemaal niks van. Persoonlijk heb ik dan liever lineaire algebra met vectoren in het programma dan vlakke meetkunde.
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja.
Ik weet dat Wiskunde D vectoren en extra vlakke meetkunde behandelt, evenals limieten. Het is een keuzevak, en een keuzevak wat niet veel leerlingen kiezen. Mijn klasgenoten zeggen hierover: "Je hebt het niet nodig voor een toelating tot de universiteit, dus ga ik hier geen vier uur per week aan opofferen."quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
Ik zie jullie punt.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?
Wat betreft de vlakke meetkunde, het gaat inderdaad om het leren zorgvuldig redeneren met axioma's, stellingen en afleidingen. Jammer genoeg heb ik daar zelf weinig onderwijs in gekregen maar desalniettemin zie ik wat de toegevoegde waarde hiervan is.
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Ik zie jullie punt.Maar ja, nu is het gewoon zo slecht met meetkunde gesteld dat ik blij ben dat het wordt vervangen, wordt er tenminste nog iets gedaan.
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?quote:Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.Het is al een wonder dat er iets verbetert na een beslissing van hun kant.
Iemand hier zei een paar pagina's terug dat de besluiten om het programma van wiskunde B en scheikunde aan te passen van CITO kwamen, ik zelf heb eigenlijk geen idee. Ik nam het dus maar aan als de waarheid, had beter eerst even kunnen googlen ja.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?
Het weer invoeren van degelijk onderwijs in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde zou heel veel van het huidige wiskundeleed en de huidige aansluitingsproblemen bij voortgezette studies voorkomen, en los daarvan is het zoals beargumenteerd voor alle hoger opgeleiden essentieel om zeer precies en logisch te leren denken. En de Euclidische meetkunde is bij uitstek geschikt om dat denken aan te leren en te trainen.
Verder: je kunt nu wel vol blijven houden dat kennis van vlakke meetkunde voor jou niet nuttig is, maar je weet ook wel dat dat niet waar is. Als iemand jou een simpel vraagstukje voorlegt weet je niets beters te verzinnen dan wat te gaan googelen en ook dat deed je alleen maar omdat een docent had aangegeven dat er 'een formule' was en je die formule snel hoopte te vinden, liefst zonder je dan verder het hoofd te breken over de vraag hoe zo'n 'formule' nu eigenlijk kan worden afgeleid of bewezen. En dan heb je vervolgens iemand als mij nodig om je op het juiste spoor te zetten.
Toffe ontwikkelingen weer.quote:
➤ Double black hole: http://www.sci-news.com/a(...)le-system-01875.html
➤ Light-based matter: http://www.theguardian.co(...)-electrons-positrons
➤ Antibiotic resistance: http://www.scienceworldre(...)acteria-biofilms.htm
➤ Artificial photosynthesis: http://ns.umich.edu/new/r(...)ed%3A+umns-releases+(University+of+Michigan+News+Service+-+News+Releases)
➤ Smallest nanomotor: http://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520123441.htm
➤ Newly discovered exoplanet: http://thespacereporter.c(...)15-light-years-away/
➤ Energy generator for microchips: http://www.kurzweilai.net(...)deep-inside-the-body
➤ Anti-pain antibody: http://www.geek.com/scien(...)d-itchiness-1594767/
➤ More science graphics here: http://weeklyscience.com/
Practicumquote:Op maandag 26 mei 2014 14:42 schreef Rezania het volgende:
En nog een groot verslag af.Nu nog volgende maandag even knallen bij een tentamen biochemie en dan lekker rustig aan doen met nog maar één vak voor de rest van de periode.
Ja, en nog een practica, maar dat is gewoon een beetje meten en rapporten maken.
Ja uuh, dit is wel echt een tranentrekker!quote:
Jaja, boeie.quote:Op maandag 26 mei 2014 17:08 schreef netchip het volgende:
[..]
Je hebt door dat Ollie bedoelt dat het een practicum is, en meerdere practica?
Bètaquote:
Precies waar wij nu ook mee bezig zijn.quote:Op maandag 26 mei 2014 18:40 schreef Novermars het volgende:
Confidence intervals en hypothesis testing
Draai allereerst je assen eens om. Cl-alpha grafieken worden altijd getekend met de hoek op de horizontale as.quote:Op maandag 26 mei 2014 20:19 schreef GeenInspiratie. het volgende:
De vraag luidt: Verklaar in 150 tot 250 woorden het gedrag van de luchtstroom wanneer de invalshoek van het vleugelprofiel toeneemt. Betrek bij jouw omschrijving de Cl-a kromme die je hiervoor getekend hebt.
[ afbeelding ]
Dit is de Cl-a kromme die ik heb getekend.
Als iemand mij in de juiste richting kan helpen, kan ik uiteraard de rest zelf wel afmaken totdat ik het vereiste woorden heb. Ik heb namelijk geen idee hoe ik überhaupt moet beginnen.
Het programma is nog slechter geweest. Zo hoefde je een paar jaar geleden niets meer algebraïsch aan te tonen voor wiskunde B en wordt het nu tenminste weer eens gevraagd op het centrale examen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Iemand hier zei een paar pagina's terug dat de besluiten om het programma van wiskunde B en scheikunde aan te passen van CITO kwamen, ik zelf heb eigenlijk geen idee. Ik nam het dus maar aan als de waarheid, had beter eerst even kunnen googlen ja.
Maar, je snapt mijn punt niet. Ik zie in dat vlakke meetkunde belangrijk is, zeker met dat voorbeeld wat je nu geeft. Maar ik zeg ook dat we blij moeten zijn met iedere verbetering. Het programma is geloof ik inhoudelijk nog nooit zo slecht geweest, dus iedere stap in de goede richting waardeer ik. Je hebt natuurlijk wel gelijk, het mooiste zou zijn als ze vlakke meetkunde op een goede manier in het programma stoppen samen met lineaire algebra, maar het is nu nog niet zo.
Dit is de opgave waarvoor ik die grafiek moest maken.quote:Op maandag 26 mei 2014 21:47 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Draai allereerst je assen eens om. Cl-alpha grafieken worden altijd getekend met de hoek op de horizontale as.
Weet je wat de lift coëfficiënt is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is weer spannend ja. Die technologie om doorheen het lichaam vermogen te geven aan electronica, dat zou wat zijn als je op die manier ervoor kan zorgen dat je niet na 10 jaar iemand moet opereren om simpelweg een batterijtje van de pacemaker te vervangen.quote:
quote:Op maandag 26 mei 2014 22:01 schreef GeenInspiratie. het volgende:
[..]
Dit is de opgave waarvoor ik die grafiek moest maken.
Eén waarin je de invalshoek uitzet tegen de CL-waarde (de CL-α kromme) en één waarin je de invalshoek uitzet tegen de CD-waarde (de CD-α kromme).
Hetgeen dat je uitzet tegen iets moet op de verticale as. Zo heb ik het altijd begrepen.
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?de variabele die je veranderd in het experiment wordt doorgaans op de x-as gezet. als ik kijk naar het verhaal in de spoilertag dan is dit duidelijk de invalshoekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:30 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind vier uur practicum nog best veel hoor
Lol, wat een grap.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:30 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind vier uur practicum nog best veel hoor
Nice.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:51 schreef yosander het volgende:
[..]
Wat.
Ik draai(de) vaak zat 3-6 weken practica: 9-5 labwerk en 's avonds uitwerken/voorbereiden.
Maar ik heb vandaag mijn laatste practicumdag gehad van m'n bachelor
Nu alleen nog uitwerken en inleveren voor morgenochtend 9 uur en woendag tentamen
[..]
Eén waarin je de invalshoek uitzet tegen de CL-waarde (de CL-α kromme) en één waarin je de invalshoek uitzet tegen de CD-waarde (de CD-α kromme).
Hetgeen dat je uitzet tegen iets moet op de verticale as. Zo heb ik het altijd begrepen.
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?Mag ik vragen waar je het precies voor nodig hebt ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prepareer een 10 mM fosfaatbuffer en dat dan voor 10 verschillende buffers?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 08:06 schreef Rezania het volgende:
Vandaag trouwens ook practicum. Het heet Buffers, ik denk dat het saai gaat worden.
Dat leek mij ook het meest logische.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:39 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
de variabele die je veranderd in het experiment wordt doorgaans op de x-as gezet. als ik kijk naar het verhaal in de spoilertag dan is dit duidelijk de invalshoek
[..]
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?Tja, je kunt er ook vijf pagina's aan wijden, maar ik weet niet hoeveel kennis jij ervan hebt. Zoals MrStalin al vroeg, waar heb je het voor nodig?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is voor mijn toekomstige opleiding. Ik heb daar huiswerk voor gekregen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:33 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je het precies voor nodig hebt ?
Ik snap het principe er achter wel maar mijn kennis op dit gebied is niet heel denderend. Dit komt ook doordat ik op de middelbare school nooit iets heb gehad over vliegtuigen of iets dat in die richting komt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 14:16 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Tja, je kunt er ook vijf pagina's aan wijden, maar ik weet niet hoeveel kennis jij ervan hebt. Zoals MrStalin al vroeg, waar heb je het voor nodig?
We hoefden gelukkig maar drie buffers te maken, een fosfaatbuffer, een azijnzuurbuffer en een Trisbuffer. Daarvan dan ook nog 10 keer verdunningen van maken. En ten slotte een beetje klooien met indicatoren, dat was wel leuk.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:41 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Prepareer een 10 mM fosfaatbuffer en dat dan voor 10 verschillende buffers?
Blijkbaar ervaart iedereen dat anders.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 15:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Vier uur practicum is gewoon niet veel.
En 8 uur voelt soms als een eeuwigheid.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 15:16 schreef Anoonumos het volgende:
Vier uur practicum voelt als minstens acht uur.
Ligt er sterk aan wat je moet doen. Sommige practica zijn noodzakelijk, maar nou niet echt bijster interessant of zo.quote:
Maar het "onderzoeken" is toch juist waar je het voordoet?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 16:33 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ligt er sterk aan wat je moet doen. Sommige practica zijn noodzakelijk, maar nou niet echt bijster interessant of zo.
Niet alle practica zijn onderzoek, zeker niet in je eerste jaar.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 16:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het "onderzoeken" is toch juist waar je het voordoet?
Altijd maar die theorie .....
Oh, dat is niet veel aan inderdaad.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 16:35 schreef Rezania het volgende:
[..]
Niet alle practica zijn onderzoek, zeker niet in je eerste jaar.
Vandaag had ik een practicum waarbij ik domweg buffers moest maken, dat is nou niet echt onderzoek te noemen. Om maar een voorbeeld te geven.
Ik vind het leuk om te puzzelen. Onderzoek is bijzaak voor mij.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 16:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het "onderzoeken" is toch juist waar je het voordoet?
Altijd maar die theorie .....
Bij onderzoek ben je niet aan het puzzelenquote:Op dinsdag 27 mei 2014 17:24 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ik vind het leuk om te puzzelen. Onderzoek is bijzaak voor mij.
Jawel.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 18:16 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Bij onderzoek ben je niet aan het puzzelenIk doe niet anders
Ik vind het gewoon lang omdat het oersaai isquote:Op maandag 26 mei 2014 23:51 schreef yosander het volgende:
[..]
Wat.
Ik draai(de) vaak zat 3-6 weken practica: 9-5 labwerk en 's avonds uitwerken/voorbereiden.
Maar ik heb vandaag mijn laatste practicumdag gehad van m'n bachelor
Nu alleen nog uitwerken en inleveren voor morgenochtend 9 uur en woendag tentamen
Wat moest je doen dan?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 18:57 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon lang omdat het oersaai isNiet omdat vier uur 'veel' is.
Ik ga echt veel liever sommetjes maken of gewoon een ontwerpopdracht doen haha.
Wow, dat klinkt wel echt saai ja.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:00 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Doorbuiging in een pvc buis zowel opmeten als berekenen, vergelijken en ff presenteren.
Ja, het is ook gewoon saai. Laat me dan lekker een ontwerpopdracht doen met doorbuiging ipv het zo saai te presenterenquote:
Oké, tof! Om dan op je vraag terug te komen, je verhaal is een al aardig eind in de goede richting. Misschien dat je verklaring van het lineaire gedeelte nog wel wat langer kan. Mag je ook formules gebruiken?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 14:20 schreef GeenInspiratie. het volgende:
[..]
Ik snap het principe er achter wel maar mijn kennis op dit gebied is niet heel denderend. Dit komt ook doordat ik op de middelbare school nooit iets heb gehad over vliegtuigen of iets dat in die richting komt.
Het is een huiswerkopdracht, die ik heb gekregen van mijn toekomstige opleiding. Ik had niet echt de behoefte om iets op te sturen dat helemaal nergens op slaat en helemaal fout is dus daarom toch maar even vragen.
Maar jij doet de studie wiskunde toch?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 17:24 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ik vind het leuk om te puzzelen. Onderzoek is bijzaak voor mij.
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 20:14 schreef Anoonumos het volgende:
Studiegenoot die wel experimenteel onderzoek doet bij natuurkunde kan waarschijnlijk pas twee weken voor de deadline van de scriptie zijn metingen doen.
Vacuumpomp kapot, vloeibaar helium op ('Leiden, koudste plek op aarde'.), dit, dat, alles.![]()
Precies waar ik bang voor was en waarom ik blij ben dat ik geen experimenteel onderzoek hoefde te doen.
Bij 9 op de 10 mensen verloopt het gewoon goed, maar zal je net zien.
Hahah wow das echt heel zuur voor die studiegenoot.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 20:14 schreef Anoonumos het volgende:
Studiegenoot die wel experimenteel onderzoek doet bij natuurkunde kan waarschijnlijk pas twee weken voor de deadline van de scriptie zijn metingen doen.
Vacuumpomp kapot, vloeibaar helium op ('Leiden, koudste plek op aarde'.), dit, dat, alles.![]()
Precies waar ik bang voor was en waarom ik blij ben dat ik geen experimenteel onderzoek hoefde te doen.
Bij 9 op de 10 mensen verloopt het gewoon goed, maar zal je net zien.
Ja, maar dat is elementaire scheikunde, in feite middelbare schoolstof. Het wordt nog wel beter.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 16:35 schreef Rezania het volgende:
[..]
Niet alle practica zijn onderzoek, zeker niet in je eerste jaar.
Vandaag had ik een practicum waarbij ik domweg buffers moest maken, dat is nou niet echt onderzoek te noemen. Om maar een voorbeeld te geven.
Spannend is het natuurlijk niet maar saai zou ik het ook niet noemen. Verstand op 0 zetten en doen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:03 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ja, het is ook gewoon saai. Laat me dan lekker een ontwerpopdracht doen met doorbuiging ipv het zo saai te presenteren
Waren ook twee masterstudenten van werktuigbouwkunde die t practicum begeleidden. Snapten niet dat ik t saai vond.
Dit practicum was dan ook vooral bedoeld om het schrijven van een meetrapport te oefenen, en het is natuurlijk ook belangrijk om buffers goed te begrijpen, zeker omdat ze erg belangrijk zijn bij organismen. Wel jammer dat het meer 'Volg het boekje.' dan onderzoek was, gelukkig gaat de rest van het practicum over analysetechnieken, dat is iets meer onderzoekachtig lijkt me.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar dat is elementaire scheikunde, in feite middelbare schoolstof. Het wordt nog wel beter.
Mijn interesse wordt pas gewekt als er in detail uit wordt gelegd hoe die apparaten worden gemaakt waarmee je mooi kan meten uit welke atomen een stof is samengesteld.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dit practicum was dan ook vooral bedoeld om het schrijven van een meetrapport te oefenen, en het is natuurlijk ook belangrijk om buffers goed te begrijpen, zeker omdat ze erg belangrijk zijn bij organismen. Wel jammer dat het meer 'Volg het boekje.' dan onderzoek was, gelukkig gaat de rest van het practicum over analysetechnieken, dat is iets meer onderzoekachtig lijkt me.
NMR is saaiiiiiiiii. Nou ja, vooral moeilijk, omdat het nooit goed is uitgelegd.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn interesse wordt pas gewekt als er in detail uit wordt gelegd hoe die apparaten worden gemaakt waarmee je mooi kan meten uit welke atomen een stof is samengesteld.
quote:
Wat voor een apparaat kan dat dan?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn interesse wordt pas gewekt als er in detail uit wordt gelegd hoe die apparaten worden gemaakt waarmee je mooi kan meten uit welke atomen een stof is samengesteld.
NMR kan de atomen van een molecuul bepalen toch? Sowieso waterstof en koolstof in ieder geval.quote:
Waarom vind je het saai?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
NMR kan de atomen van een molecuul bepalen toch? Sowieso waterstof en koolstof in ieder geval.
Ik had massaspectrometrie in gedachte.quote:
Analyse is sowieso niet het meest spannende wat er is imo.quote:
Als geen idee hebt wat je erin stopt schiet je met massaspec alleen ook geen ruk op.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had massaspectrometrie in gedachte.
Ook leuk natuurlijk maar dat is nog maar stap 1, het gaat er uiteindelijk om dat je zeer specifiek het DNA van cellen kan muteren. Ik weet dat je met het verkoudheidsvirus een beperkt aantal cellen kan 'bereiken' met dat nieuwe DNA maar echt veel zoden aan de dijk zet het niet op een grote uitzondering (bubble boy) na.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Analyse is sowieso niet het meest spannende wat er is imo.Het is handig ja, maar ik ga veel liever een bacterie genetisch modificeren of zo.
Slechte zaak.quote:Daarbij is NMR nooit goed uitgelegd bij ons.
Nee maar het is toch wel een handig hulpmiddel? Ik vind het vet dat we met slimme technieken dit soort 'detective'werk kunnen doen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:46 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Als geen idee hebt wat je erin stopt schiet je met massaspec alleen ook geen ruk op.
Ja klopt, maar het mooie is dat het bewijzen dat een cel gemuteerd is best wel makkelijk kan. Je kan bijvoorbeeld bijvoorbeeld naast je gewenste mutatie een gen inbouwen dat zorgt voor antibioticaresistentie. Een beetje antibiotica in het medium van de celcultuur, na het muteren uiteraard, en voila, je houdt alleen gemuteerde cellen over.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook leuk natuurlijk maar dat is nog maar stap 1, het gaat er uiteindelijk om dat je zeer specifiek het DNA van cellen kan muteren.
Huh? Je wil het verkoudsvirus gaan muteren? Of cellen muteren met dat virus? Ik volg je nu even niet.quote:Ik weet dat je met het verkoudheidsvirus een beperkt aantal cellen kan 'bereiken' met dat nieuwe DNA maar echt veel zoden aan de dijk zet het niet op een grote uitzondering (bubble boy) na.
Ja, docent zei het ook al. Hij kreeg anderhalf uur om iets uit te leggen waar hij meestal gewoon 15 uur aan kwijt is.quote:[..]
Slechte zaak.
Zoek maar eens op wat een bubble boy is. Ze hebben zo iemand genezen door met een verkoudheidsvirus het DNA in bepaalde cellen te wijzigen die geïnvadeerd worden door dat verkoudheidsvirus. Vraag me niet welk verkoudheidsvirus maar deze jongen kon dus alsnog een normaal leven lijden dankzij dit.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:57 schreef Rezania het volgende:
Huh? Je wil het verkoudsvirus gaan muteren? Of cellen muteren met dat virus? Ik volg je nu even niet.
O ja dat zeker wel hoor. Zeker als je het combineert met andere analyse technieken.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee maar het is toch wel een handig hulpmiddel? Ik vind het vet dat we met slimme technieken dit soort 'detective'werk kunnen doen.
Dat lijkt mij nu de interessante kant van chemie. Al die reacties, dat geloof ik wel, al is het natuurlijk wel interessant om te begrijpen waarom bepaalde reacties wel of niet opgaan maar daar komt ook nog flink wat speculatie bij kijken. Ik hou van dat detective-achtige werk. Of dat ik het zelf goed kan weet ik niet maar het intrigeert mij net als dat ik het intrigerend vind dat iemand er in is geslaagd om te bewijzen dat er geen n bestaat groter dan 2 waarvoor geldt dat a^n + b^n = c^n (een van de Millenniumproblemen). Begin er maar eens aan.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:01 schreef De-Haas het volgende:
[..]
O ja dat zeker wel hoor. Zeker als je het combineert met andere analyse technieken.
Heb je ook een link naar een artikel of zo? Zou er graag meer over willen lezen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoek maar eens op wat een bubble boy is. Ze hebben zo iemand genezen door met een verkoudheidsvirus het DNA in bepaalde cellen te wijzigen die geïnvadeerd worden door dat verkoudheidsvirus. Vraag me niet welk verkoudheidsvirus maar deze jongen kon dus alsnog een normaal leven lijden dankzij dit.
Bedankt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had een experimentele eenmalige genezing van vele jaren geleden (eind jaren 90 of begin jaren 0) in gedachte, vraag me niet waarom het bij die ene persoon toevallig mogelijk was en bij anderen niet, maar blijkbaar is er toevallig vers nieuws over deze ziekte. Ik heb geen link maar als je zoekt dan zou je het vrij gemakkelijk moeten vinden aangezien het nogal spectaculair nieuws was.
http://abcnews.go.com/m/story?id=21185607&sid=26
http://wgbhnews.org/post/doctors-verge-curing-bubble-boy-syndrome
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 18:57 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon lang omdat het oersaai isNiet omdat vier uur 'veel' is.
Ik ga echt veel liever sommetjes maken of gewoon een ontwerpopdracht doen haha.
Dat is inderdaad saai ja.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:00 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Doorbuiging in een pvc buis zowel opmeten als berekenen, vergelijken en ff presenteren.
Eerste jaar zit je toch? Dan zijn practica vaak inderdaad een stappenplan volgen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dit practicum was dan ook vooral bedoeld om het schrijven van een meetrapport te oefenen, en het is natuurlijk ook belangrijk om buffers goed te begrijpen, zeker omdat ze erg belangrijk zijn bij organismen. Wel jammer dat het meer 'Volg het boekje.' dan onderzoek was, gelukkig gaat de rest van het practicum over analysetechnieken, dat is iets meer onderzoekachtig lijkt me.
Same. Morgenmiddag tentamen, vandaag vrij weinig gedaan dussssss nachtwerk (en FOK!)quote:Op woensdag 28 mei 2014 00:58 schreef Fierce. het volgende:
Altijd als ik tentamens heb, zit ik veel op fok.
Leuk als je een vegetariër bent.quote:Op woensdag 28 mei 2014 00:48 schreef yosander het volgende:
[..]
Eerste jaar zit je toch? Dan zijn practica vaak inderdaad een stappenplan volgen.
Tweede jaar en daarop wordt stukken interessanter en soms mag je eigen inbreng doen!
Zo ik heb ik de afgelopen tijd verschillende practica met leverslices gewerkt en de resultaten daarvan gaan ook naar de vakgroep
Het is FOK! wannabe Nederlander.quote:Op woensdag 28 mei 2014 00:58 schreef Fierce. het volgende:
Altijd als ik tentamens heb, zit ik veel op fok.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |