Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.quote:
LOLquote:
Iemand die het uiterlijk of het drukken van een stempel belangrijker vindt dan de functionaliteit. Hetzelfde probleem heeft het Metaforum op de TU/e. Helaas is het mode om de functionaliteit te slachtofferen voor deze zaken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:04 schreef Rezania het volgende:
Ik zit nu in een collegezaal met een fucking dakraam.Welke idioot heeft dat nou weer verzonnen?
No problem, mocht je nog iets willen weten over LR weet je me te vindenquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:35 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Oké, uitstekend. Dan blijft ik gewoon bij mijn Mac. Bedankt voor de info!
Oh hardcopy alleen, dan is het minder noodzakelijkquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:32 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb ik al gezegd dat ik het verslag als hardcopy moet inleveren? Dus tenzij de docent wil gaan inzoomen met een vergrootglas boeit het niet erg denk ik.
En wat moet ik op de Y-as zetten dan? Ik heb namelijk twee eenheden.
Mwa, ik vind het vaak wel fijn om snel de trend te kunnen zien. Maar dan moet er inderdaad wel bij staan dat het geen meetwaarden of trendlijn isquote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.
Top! Eerst maar eens hopen dat ik door die ellendige loting kom. 712 aanmeldingen voor 500 plaatsen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:01 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
No problem, mocht je nog iets willen weten over LR weet je me te vinden
Dat volgt m.i. uit het feit dat er driehoeken of wat dan ook op de meetpunten staan, eenieder die zo'n grafiek leest zou hieruit moeten afleiden dat er concrete meetpunten zijn. Mijn bezwaar is vooral dat de intervallen tussen de meetpunten best wel groot zijn en dat je daarom niet veilig kan extrapoleren wat ook duidelijk te zien is aan het wat grillige verloop (niet consistente verandering rc) van de lijnstukken. Het kan aan mij liggen maar ik heb moeite om voor die rode 'lijn' te zien hoe die nu precies zou moeten verlopen, of dat die nu exponentiëel of logistisch is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:04 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Mwa, ik vind het vaak wel fijn om snel de trend te kunnen zien. Maar dan moet er inderdaad wel bij staan dat het geen meetwaarden of trendlijn is
Vorig jaar was iedereen ingeloot en ze willen de capaciteit gaan uitbreiden dus als je niet ingeloot zou worden dan kan je starten met het eerste jaar van werktuigkunde en volgend jaar alsnog instromen met veel vrijstellingen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 14:37 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Top! Eerst maar eens hopen dat ik door die ellendige loting kom. 712 aanmeldingen voor 500 plaatsen.
Maar heb Maritieme Techniek als back-up, vrij veel overeenkomsten. (Al vind ik vliegtuigjes vouwen toch leuker dan die papieren bootjes)
Klopt. Echter is werktuigbouwkunde in Delft ook een lotingsstudie, en ik wil echt niet naar Eindhoven (no offence). Dus vandaar dat ik op MT uitkwam, is het enige wat er redelijk op lijkt. Tevens vind ik de scheepvaart ook interessant hoor.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vorig jaar was iedereen ingeloot en ze willen de capaciteit gaan uitbreiden dus als je niet ingeloot zou worden dan kan je starten met het eerste jaar van werktuigkunde en volgend jaar alsnog instromen met veel vrijstellingen.
Je gaat deze opleiding toch niet nominaal halen, zelfs al hebben ze het programma al flink wat lichter gemaakt dan dat het vroeger (15 jaar geleden) was.
Maritieme techniek is idd. ook een optie al zou ik zelf eerder voor het eerste jaar werktuigkunde kiezen aangezien zowel maritieme als l&r een specialisatie van werktuigkunde zijn en de kans zeer groot is dat je een jaar later alsnog zou kunnen starten met L&R. Je kan trouwens ook vanuit de bachelorfase van wtk. de masterfase van L&R en MT instromen met een klein schakelprogramma.
Ik wist niet dat ze voor wtk ook loten, dan is MT inderdaad een van de twee logische keuzes. Waarom wil je niet naar Eindhoven? Qua opleiding maakt het niet veel uit, ik vermoed dat het qua vrijstellingen ook weinig uitmaakt maar wel een beetje wegens verschillende curriculumkeuzes (wanneer bepaalde vakken worden gegeven), de meeste vakken worden immers internationaal in het eerste jaar gegeven bij zo'n opleiding aangezien je ze nodig hebt om verder te kunnen, denk aan calculus, lineaire algebra, een inleidend programmeervak, mechanica, technisch tekenen en CADquote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:39 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Klopt. Echter is werktuigbouwkunde in Delft ook een lotingsstudie, en ik wil echt niet naar Eindhoven (no offence).
Die zou je ook interessant moeten vinden gezien de vele overeenkomsten.quote:Dus vandaar dat ik op MT uitkwam, is het enige wat er redelijk op lijkt. Tevens vind ik de scheepvaart ook interessant hoor.
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik wist niet dat ze voor wtk ook loten, dan is MT inderdaad een van de twee logische keuzes. Waarom wil je niet naar Eindhoven? Qua opleiding maakt het niet veel uit, ik vermoed dat het qua vrijstellingen ook weinig uitmaakt maar wel een beetje wegens verschillende curriculumkeuzes (wanneer bepaalde vakken worden gegeven), de meeste vakken worden immers internationaal in het eerste jaar gegeven bij zo'n opleiding aangezien je ze nodig hebt om verder te kunnen, denk aan calculus, lineaire algebra, een inleidend programmeervak, mechanica, technisch tekenen en CAD
Zelf zou ik het niet zien zitten om dan na een jaar alweer te moeten verhuizen maar dat is niet voor iedereen een bezwaar.
Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen. Of misschien vind ik MT wel zo leuk dat ik daarmee doorga.quote:Die zou je ook interessant moeten vinden gezien de vele overeenkomsten.
Ik neem aan dat als jij volgend jaar niet ingeloot zou worden en jij dan start met MT dat je dan alsnog zou starten met L&R in het jaar daarop als je dan wel ingeloot wordt?
Ik ken mensen die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een soortgelijke studie en er wordt daar zeker wel rekening mee gehouden, een beetje extra peer-pressure vanuit de vereniging kan zelfs nog wel helpen. Je moet het alleen niet te gek maken en af en toe nee durven zeggen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:54 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.
[..]
Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen. Of misschien vind ik MT wel zo leuk dat ik daarmee doorga.Eerst maar eens even de loting afwachten en dat BSA halen, dan zien we wel weer verder. Met name het eerste jaar zorgen dat ik dingen goed snap, anders krijg ik daar later weer problemen mee.
Nog wat studenten hier die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een traditionele vereniging? Ging er altijd van uit dat ik wel lid zou worden, maar met het BSA (en het feit dat deze studies niet de makkelijkste zijn) ben ik toch wat aan het twijfelen.
Dat laatste is natuurlijk onzin, grappige onzin maar onzin.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 15:54 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, qua vakken komt het allemaal aardig overeen, zeker in de eerste jaren. Ik ben ook in Eindhoven gaan kijken, maar vond de algemene sfeer en de stad in Delft een stuk leuker. Ook is het studentenleven daar wat actiever, zeker als je kijkt naar verenigingen. En deze Randstedeling kan niet op een verjaardag aankomen met 'Ik woon tegenwoordig in Brabant'.
Ik zou dat niet mee laten wegen, je gaat daar spijt van krijgen. Ja, het is vervelend als je hierdoor een jaar later klaar bent en het zuigt dat het extra geld kost maar als je L&R echt leuker vindt dan raad ik je aan om dat wel te gaan doen als je de kans krijgt. Maar goed, de kans is zeer groot dat je gewoon volgend jaar kan beginnen, niet iedereen die ingeloot wordt gaat dit ook doen. Vorig jaar mocht iedereen starten.quote:Hangt er een beetje vanaf of ik vakken van MT mee zou kunnen nemen, en waar ik dan zou moeten beginnen.
Yep, zie dat je je lineaire algebra en multivariabele calculus goed leert. Dat kan je later hoofdpijn besparen.quote:Met name het eerste jaar zorgen dat ik dingen goed snap, anders krijg ik daar later weer problemen mee.
Dat leek mij ook al. Andere optie die ik overweeg is in het eerste jaar lid worden van Laga (corporale roeivereniging), mooie combinatie van sport en ontspanning. En dan na m'n propedeuse (of BSA, P in 1 gaat hem waarschijnlijk niet worden) eventueel nog lid worden bij een echte vereniging.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:00 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik ken mensen die tijdens hun eerste jaar lid zijn geworden bij een soortgelijke studie en er wordt daar zeker wel rekening mee gehouden, een beetje extra peer-pressure vanuit de vereniging kan zelfs nog wel helpen. Je moet het alleen niet te gek maken en af en toe nee durven zeggen.
Prima idee.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:03 schreef Laurens-Jan het volgende:
[..]
Dat leek mij ook al. Andere optie die ik overweeg is in het eerste jaar lid worden van Laga (corporale roeivereniging), mooie combinatie van sport en ontspanning.
Het was ook slechts een grapje. Ik heb totaal geen probleem met Eindhoven en de TU, integendeel zelfs. Staan beide prima aangeschreven inderdaad.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin, grappige onzin maar onzin.
Eindhoven is het technische hart van Nederland, dus je kan met volle borst roepen dat je in Eindhoven studeert.
Oké, als de sfeer je niet bevalt dan geef ik je groot gelijk dat je voor Delft kiest. Ik kan me er eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen, in Delft zijn er meer studenten die direct daar op kamers gaan wonen, in Eindhoven blijven veel meer studenten thuis wonen en blijven de meeste studenten ook in de hogere jaren in de weekeindes naar huis gaan. Prima dat je ook wat het studentenleven wil verkennen maar let er op dat je de balans niet uit het oog verliest. Af en toe een avond en nacht lang leve de lol is prima, je moet dat alleen niet een paar keer per week doen en als je 's ochtends in de banken moet zitten is het geen goed idee om dat met een kater en te weinig slaap te doen, als je een hoorcollege hebt wat je over kan slaan zie dan wel dat je zelfstandig studeert, dat soort zaken.
De ontgroening bij zo'n studentenvereniging kan er flink inhakken, niet dat er i.h.a. gruwelijke dingen gebeuren (soms wel maar dat zijn incidenten) maar een week lang of langer niets aan je opleiding kunnen doen tijdens zo'n ontgroening is lastig. Je kan trouwens ook voor de roeivereniging kiezen, dat zit redelijk dicht tegen een studentenvereniging aan en dan sport je nog wat.
Goed punt inderdaad. Het lijkt mij echter dodelijk saai om het eerste jaar volledig opnieuw te moeten doen, aangezien het nagenoeg dezelfde dingen zijn. De ontwerpvakken zijn misschien wat anders, maar de wis- en natuurkunde zal nagenoeg gelijk zijn.quote:Ik zou dat niet mee laten wegen, je gaat daar spijt van krijgen. Ja, het is vervelend als je hierdoor een jaar later klaar bent en het zuigt dat het extra geld kost maar als je L&R echt leuker vindt dan raad ik je aan om dat wel te gaan doen als je de kans krijgt. Maar goed, de kans is zeer groot dat je gewoon volgend jaar kan beginnen, niet iedereen die ingeloot wordt gaat dit ook doen. Vorig jaar mocht iedereen starten.
De basisvakken zal je niet opnieuw hoeven te doen tenzij je bij MT een lightvariant zou krijgen maar dat is gemakkelijk op te lossen, zie dat je het op tijd weet (voordat de periode start), bespreek met je studieadviseur en je studentenmentor je plan en kies dan voor de andere variant die bij L&R wordt gegeven (kan bijv. ook bij elektrotechniek als het daar niet zou mogen).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:08 schreef Laurens-Jan het volgende:
Goed punt inderdaad. Het lijkt mij echter dodelijk saai om het eerste jaar volledig opnieuw te moeten doen, aangezien het nagenoeg dezelfde dingen zijn. De ontwerpvakken zijn misschien wat anders, maar de wis- en natuurkunde zal nagenoeg gelijk zijn.
Dat lijkt me een goed plan, bedankt! Maar eerst maar even 17 juli afwachten, met een beetje geluk is dit niet eens aan de orde. (En ondertussen op de woonruimte-jacht.)quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De basisvakken zal je niet opnieuw hoeven te doen tenzij je bij MT een lightvariant zou krijgen maar dat is gemakkelijk op te lossen, zie dat je het op tijd weet (voordat de periode start), bespreek met je studieadviseur en je studentenmentor je plan en kies dan voor de andere variant die bij L&R wordt gegeven (kan bijv. ook bij elektrotechniek als het daar niet zou mogen).
Als dat al een probleem zou zijn.
Bottomline: direct aan de st.a. en st.m. uitleggen wat je wil, hen vragen of dat er aansluitingsproblemen zijn, zelf even een mailtje sturen naar de docenten en de stu.a. van de faculteit L&R om te vragen of dat er aansluitingsproblemen zijn en iindien er aansluitingsproblemen zijn een ander vak volgen wat door MT wordt aanvaardt en waarmee je dat aansluitingsprobleem oplost.
Proactief handelen dus!
Ja, dat moest nog gebeuren. Rest van de grafieken is wel gewoon met losse meetpunten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van lijntjes tussen de gemeten punten, geïsoleerde gemeten punten weergeven is m.i. wat accurater.
Mailen en met de OER dreigen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:17 schreef OllieWilliams het volgende:
Nog steeds geen cijfer terug van m'n tentamen van 9 april
Kutjes zijn het. Belachelijk langzaamquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:17 schreef OllieWilliams het volgende:
Nog steeds geen cijfer terug van m'n tentamen van 9 april
Haha, gvd wat slecht.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
Oh trouwens, check de herkansing van Structures:![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik heb 'm trouwens niet gemaakt hoor, zag deze op Facebook staan. Dus dat cijfer is niet van mij
Wrijf het maar inquote:Op zaterdag 24 mei 2014 15:09 schreef Rezania het volgende:
Dat gevoel wanneer je een groot verslag af hebt.
Het is maar een verslag hè, da's niks vergeleken met een scriptie.quote:
Ja ik zag het jaquote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
Oh trouwens, check de herkansing van Structures:![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik heb 'm trouwens niet gemaakt hoor, zag deze op Facebook staan. Dus dat cijfer is niet van mij
Huh, dit jaar niet gemaakt dan?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:16 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ja ik zag het jagodverdomme zie nu al op tegen volgend jaar
Ik heb nog erger meegemaakt: 10% geslaagden bij de eerste poging.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 14:40 schreef MrStalin het volgende:
Oh trouwens, check de herkansing van Structures:![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ik heb 'm trouwens niet gemaakt hoor, zag deze op Facebook staan. Dus dat cijfer is niet van mij
Je bepaalt zelf voor welk vak je je inschrijft. Dus ja, zolang je inschrijving niet wordt geweigerd omdat er een limiet is voor het aantal studenten, wat volgens mij niet of zo goed als niet voorkomt, is dat dus geen probleem. Waarschuwing: zo'n vak is een tijdvreter omwille van alle praktische opdrachten die je krijgt. Plan het in een rustigere periode als het kan. Kijk ook naar C en C++ als je wil programmeren.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:15 schreef Amoeba het volgende:
Voor de TU/e studenten, kun je buiten je eigen keuzeruimte om kiezen om een vak programmeren te volgen? Dus zeg maar een extra vak JAVA volgen?
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bepaalt zelf voor welk vak je je inschrijft. Dus ja, zolang je inschrijving niet wordt geweigerd omdat er een limiet is voor het aantal studenten, wat volgens mij niet of zo goed als niet voorkomt, is dat dus geen probleem. Waarschuwing: zo'n vak is een tijdvreter omwille van alle praktische opdrachten die je krijgt. Plan het in een rustigere periode als het kan. Kijk ook naar C en C++ als je wil programmeren.
Leuke vakken.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:45 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).
Vectoranalysequote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:51 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Leuke vakken.![]()
Al weet ik niet waar Analyse 3 over gaat. Vast niets spannends.
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.quote:
Goede zaak.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.Eindelijk, iets wordt beter door een besluit in plaats van slechter.
Ja, kunnen ze vectoren bij natuurkunde tenminste ook algebraïsch behandelen, maakt het allemaal een stuk logischer.quote:
Kijk, daar word ik gelukkig van. Alsof er plotseling een paar capabele mensen de weg naar CITO hebben gevonden.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
En bij scheikunde komt thermodynamica en de orbitalentheorie weer in het programma. Ook een goede zaak imo.
Inderdaad, het is gewoon bijna schokkend, dit nieuws, zulke goede zetten zijn het.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kijk, daar word ik gelukkig van. Alsof er plotseling een paar capabele mensen de weg naar CITO hebben gevonden.
Dat wordt leuk! Die reistijd kan er ook inhakken.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 19:45 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja helaas wel. Tweede kwartiel wordt straks wel druk. Decision Theory (USE), Kansrekening (major) en analyse 3 (major) EN inleiding topologie (Utrecht, 7.5 ECTS).
Nu nog een schadevergoeding betalen aan alle mensen die benadeeld zijn door het slechte VWO-onderwijs.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, kunnen ze vectoren bij natuurkunde tenminste ook algebraïsch behandelen, maakt het allemaal een stuk logischer.
En bij scheikunde komt thermodynamica en de orbitalentheorie weer in het programma. Ook een goede zaak imo.
Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.Eindelijk, iets wordt beter door een besluit in plaats van slechter.
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.quote:Wat betreft vlakke meetkunde, ik snap wel waarom ze dat uit het programma gaan halen. Er zijn maar weinig studies waar je bewijzen echt nodig hebt, en de meeste leerlingen snappen er echt helemaal niks van. Persoonlijk heb ik dan liever lineaire algebra met vectoren in het programma dan vlakke meetkunde.
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja.
Ik weet dat Wiskunde D vectoren en extra vlakke meetkunde behandelt, evenals limieten. Het is een keuzevak, en een keuzevak wat niet veel leerlingen kiezen. Mijn klasgenoten zeggen hierover: "Je hebt het niet nodig voor een toelating tot de universiteit, dus ga ik hier geen vier uur per week aan opofferen."quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
Ik zie jullie punt.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?
Wat betreft de vlakke meetkunde, het gaat inderdaad om het leren zorgvuldig redeneren met axioma's, stellingen en afleidingen. Jammer genoeg heb ik daar zelf weinig onderwijs in gekregen maar desalniettemin zie ik wat de toegevoegde waarde hiervan is.
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Ik zie jullie punt.Maar ja, nu is het gewoon zo slecht met meetkunde gesteld dat ik blij ben dat het wordt vervangen, wordt er tenminste nog iets gedaan.
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?quote:Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.Het is al een wonder dat er iets verbetert na een beslissing van hun kant.
Iemand hier zei een paar pagina's terug dat de besluiten om het programma van wiskunde B en scheikunde aan te passen van CITO kwamen, ik zelf heb eigenlijk geen idee. Ik nam het dus maar aan als de waarheid, had beter eerst even kunnen googlen ja.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?
Het weer invoeren van degelijk onderwijs in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde zou heel veel van het huidige wiskundeleed en de huidige aansluitingsproblemen bij voortgezette studies voorkomen, en los daarvan is het zoals beargumenteerd voor alle hoger opgeleiden essentieel om zeer precies en logisch te leren denken. En de Euclidische meetkunde is bij uitstek geschikt om dat denken aan te leren en te trainen.
Verder: je kunt nu wel vol blijven houden dat kennis van vlakke meetkunde voor jou niet nuttig is, maar je weet ook wel dat dat niet waar is. Als iemand jou een simpel vraagstukje voorlegt weet je niets beters te verzinnen dan wat te gaan googelen en ook dat deed je alleen maar omdat een docent had aangegeven dat er 'een formule' was en je die formule snel hoopte te vinden, liefst zonder je dan verder het hoofd te breken over de vraag hoe zo'n 'formule' nu eigenlijk kan worden afgeleid of bewezen. En dan heb je vervolgens iemand als mij nodig om je op het juiste spoor te zetten.
Toffe ontwikkelingen weer.quote:
➤ Double black hole: http://www.sci-news.com/a(...)le-system-01875.html
➤ Light-based matter: http://www.theguardian.co(...)-electrons-positrons
➤ Antibiotic resistance: http://www.scienceworldre(...)acteria-biofilms.htm
➤ Artificial photosynthesis: http://ns.umich.edu/new/r(...)ed%3A+umns-releases+(University+of+Michigan+News+Service+-+News+Releases)
➤ Smallest nanomotor: http://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520123441.htm
➤ Newly discovered exoplanet: http://thespacereporter.c(...)15-light-years-away/
➤ Energy generator for microchips: http://www.kurzweilai.net(...)deep-inside-the-body
➤ Anti-pain antibody: http://www.geek.com/scien(...)d-itchiness-1594767/
➤ More science graphics here: http://weeklyscience.com/
Practicumquote:Op maandag 26 mei 2014 14:42 schreef Rezania het volgende:
En nog een groot verslag af.Nu nog volgende maandag even knallen bij een tentamen biochemie en dan lekker rustig aan doen met nog maar één vak voor de rest van de periode.
Ja, en nog een practica, maar dat is gewoon een beetje meten en rapporten maken.
Ja uuh, dit is wel echt een tranentrekker!quote:
Jaja, boeie.quote:Op maandag 26 mei 2014 17:08 schreef netchip het volgende:
[..]
Je hebt door dat Ollie bedoelt dat het een practicum is, en meerdere practica?
Bètaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |