quote:Op dinsdag 13 mei 2014 13:38 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Koop een patroon voor een simpele mannenbroek en op internet zijn genoeg tutorials te vinden over het maken van broeken. Met name extra duidelijke fotobeschrijvingen voor het inzetten van de rits en taillebanden.
Op het inzetten van de rits (waar je handigheid in moet krijgen) is een broek een relatief makkelijk project.
Ga anders naar een naaicafé, een familielid die kan naaien of ga op naailes. Je kunt het vast jezelf aanleren al zou het meer moeite kosten. Het makkelijkst is als er iemand is waar je hulp aan kunt vragen.
zover was ik dus al gekomen, ik ben best handig met naald en draad trouwensquote:Op dinsdag 13 mei 2014 13:40 schreef ieniminimuis het volgende:
Met de laatste post uit vorig topic.
[..]
Thanks Mry, you're a doll!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:37 schreef Mry het volgende:
Een uitgebreide sew-along voor een mannenbroek:
http://threadtheory.ca/blogs/sew-alongs/tagged/jedediah-sew-along
Die stevigere draad kan juist ook de stof kapot trekken. Als je hele delicate stof hebt dan hoef je geen zwaar garen te gebruiken.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:25 schreef Ludd het volgende:
Misschien een domme vraag, maar voor mij is het naaien allemaal nieuw, dus vergeef me.
Ik heb dit weekend bij een fournituren winkel een basis uitrusting voor naaien aangeschaft. Hierbij moest ik ook garen kopen. Ik heb meerdere klosjes gekocht. Nou heb ik "sew all" en "heavy duty" garen, beide van het merk Gütermann.
Ik merk het verschil duidelijk. De sew all draad kan ik eenvoudig kapot trekken. De heavy duty draad daarentegen is zeer sterk. Ik krijg hem wel kapot getrokken, maar ik moet dan behoorlijk hard trekken, en het zorgde voor een snee in m'n vinger.
Anyway, nou vraag ik me af waarom ik niet altijd de stevige draad zou gebruiken, steviger is toch altijd beter? Er zullen echter wel nadelen zijn, anders zou iedereen wel de extra sterke draad kiezen. Enlighten me.
Ok, maar het prijsverschil is niet zo heel groot, dus dan ga ik liever voor sterk garen.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:36 schreef -sabine- het volgende:
Vaak is sterker gare duurder dan "normaal" garen.
Nadeel van "normaal" garen is dat het kan knappen als je snel wilt naaien.
Wat is een hele delicate stof? Kan ik voor normaal katoen gewoon zwaar garen gebruiken?quote:Op maandag 19 mei 2014 14:39 schreef megamandy het volgende:
[..]
Die stevigere draad kan juist ook de stof kapot trekken. Als je hele delicate stof hebt dan hoef je geen zwaar garen te gebruiken.
Ik zou gewoon een 120 gebruiken voor normaal naaiwerk. Dat nummer staat ergens op het rolletje garen.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:00 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ok, maar het prijsverschil is niet zo heel groot, dus dan ga ik liever voor sterk garen.
[..]
Wat is een hele delicate stof? Kan ik voor normaal katoen gewoon zwaar garen gebruiken?
Ik neem eigenlijk altijd gewoon maar wat mee, wist niet eens dat er verschil in zatquote:Op maandag 19 mei 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Ze verkocht overigens ook katoenen garen. Zijn er hier mensen die daar de voorkeur aangeven? Zo ja, waarom?
ik heb vroeger geleerd dat je draad van hetzelfde materiaal als je stof moet zijn.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Ze verkocht overigens ook katoenen garen. Zijn er hier mensen die daar de voorkeur aangeven? Zo ja, waarom?
98,95 per meter?! Mijn hemel, daar durf je toch amper in te knippen?quote:Op zondag 1 juni 2014 01:18 schreef annelotje het volgende:
Ik denk toch dat het gewoon hele mooie kant is...
Niet zoiets als ze hier hebben? http://www.stoffenshop.eu/producttag.aspx?tagid=10
Toevoeging: deze vond ik nog bij n dure webshop http://www.vangoolstoffenonline.nl/shop/kant-stoffen-74251.html
Bruidstule en organza zijn iets te stijf denk ik..quote:Op zondag 1 juni 2014 01:18 schreef annelotje het volgende:
Ik denk toch dat het gewoon hele mooie kant is...
Niet zoiets als ze hier hebben? http://www.stoffenshop.eu/producttag.aspx?tagid=10
Toevoeging: deze vond ik nog bij n dure webshop http://www.vangoolstoffenonline.nl/shop/kant-stoffen-74251.html
Haha ja, dat weet ik!quote:Op zondag 1 juni 2014 15:01 schreef annelotje het volgende:
Die prijs is echt belachelijk inderdaad maar het was maar n voorbeeld dat ik had gevonden
Heb je je drakentruien niet meer???quote:Op maandag 2 juni 2014 10:47 schreef Brighteyes het volgende:
Slim plan! Kijken of je bij de zeeman iets kan scoren en dat vermaken ofzo.
Ik kreeg net het thema door voor volgende week. Dierentuin... De kinderen mogen als dier verkleed.
Op 12 juni... Lekker warm.
En ik had net mijn dieren-dingen weg gedaan want die van mij houden niet van verkleden...
Oh ja, dat kan ook nog!quote:Op maandag 2 juni 2014 11:00 schreef oh-oh het volgende:
Oh die draken kunnen mooi voor hagedissen door toch?
Ja, daar heb ik ineens heel veel zin in. Ik ga straks eens bij de hema snuffelen voor een aqua shirtje ofzo.quote:
ik had er nog wel een voor je gehad, maar die ligt thuis en daar ben ik pas vanavond weer..quote:Op maandag 2 juni 2014 08:00 schreef E.T. het volgende:
Help! Hoe maak ik in een paar uurtjes (morgen nodig, stoffenwinkel dicht vandaag) een autocoureur pak???
Er was me even een juffendag ontschotenHeb even inspiratie nodig....
Een rolzoom is gewoon je stof omrollen en vasttikken met een gewone of dubbele stik. Een overlockmachine doet dat niet want die werkt/snijdt je stof gewoon af. En nu ga ik even opzoeken of ik je kan helpen met die ajourzoomquote:Op maandag 2 juni 2014 15:06 schreef Schaapje82 het volgende:
Om even midden in een forum erin te vallen...
Ik heb een tijdje terug via marktplaats een medion overlockmachine gekocht (deze als t goed is, ik check zo t typenummer nog wel). Gaat allemaal best prima, maar ik vraag me twee dingen af.
1. wat is een ajourzoom (kan ik volgens het boekje maken, maar ik kan nergens vinden wat het nou precies is en waarvoor het handig is om te gebruiken)
2. kan ik hier een rolzoom mee maken (staat niet in het boekje)
of is een ajourzoom een rolzoom?
Ik ben momenteel bezig met dit projectje: http://img0.etsystatic.com/il_430xN.154627927.jpg
Ik zit te denken over de afwerking van de schouderbanden en wil dus een rolzoom eens uitproberen.
Bedankt!
Mja, ga ik denk maar doen. Ik durf alleen niet zo goed met de instellingen te rommelen nu hij het zo goed doet.quote:Op maandag 2 juni 2014 16:40 schreef E.T. het volgende:
Een rolzoom op een lockmachine is dat de stof afgesneden wordt en langs de rand wordt een hele dichte steek gemaakt die een beetje bol staat; het lijkt of het rolt. Vandaar rolzoom![]()
En volgens mij is dat idd de ajourzoom uit het boekje als ik me goed herrinner. (Heb ook ooit een medion gehad)
De handigste optie is natuurlijk om het op een proeflapje uit te proberen
Zo heb ik mijn goedkoop Hema ding gemold door aan de knop van de draadspanning te draaien omdat ik dacht dat het een knop was om de hoeveelheid steken per centimeter te regelenquote:Op maandag 2 juni 2014 17:03 schreef Schaapje82 het volgende:
[..]
Mja, ga ik denk maar doen. Ik durf alleen niet zo goed met de instellingen te rommelen nu hij het zo goed doet.
Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.
Volgens mij is wat je zegt niet zo raar hoor. Zoals jij het uitlegt maak je een rolzoom op de naaimachine toch?quote:Op maandag 2 juni 2014 16:45 schreef megamandy het volgende:
Ja ik zie inderdaad op internet dat ze iets anders met een rolzoom bedoelen dan ik bedoel dus negeer mij maarhaha.
Jep met een "gewone" steek.quote:Op maandag 2 juni 2014 17:28 schreef Mry het volgende:
[..]
Volgens mij is wat je zegt niet zo raar hoor. Zoals jij het uitlegt maak je een rolzoom op de naaimachine toch?
Mijn lockmachine heeft een schuifknop die je om moet zetten als je een rolzoom wil maken. Hij zit voor het naaivoetje en het snijmes enzo. Heb jij zoiets op je machine Schaapje82?
Binnenkort ga ik verhuizen en dan krijg ik de oude Singer van mijn omaquote:Op maandag 2 juni 2014 20:04 schreef Schaapje82 het volgende:
Ah nee, ik bedoelde echt dit: http://2.bp.blogspot.com/(...)600/WEB_ASC_1325.jpg (sorry, geen plaatje, weet niet hoe ik dat kan doen via telefoon)
Ik heb die ajourzoom geprobeerd en dat geeft het gewenste resultaat. Daarvoor moet je een schuifje omzetten op de voet. Redelijk simpel.
Draadspanning ben ik ook geen held mee, maar dat komt vooral door een mini-naaimachientje dat ik had waar ik het niet voor elkaar kreeg zonder lussen te naaien. Nu met mn toyota van de blokker en medion van lidl (of was dat nou een aldi-merk) gaat t eigenlijk wel goed. Maar ja, als t niet stuk is, moet je t niet proberen te maken, luidt het spreekwoord, dus ik blijf er liever zo veel mogelijk vanaf.
En het is niet zo dat je de stof te smal er langs laat gaan? Hij snijdt nog steeds een stukje af? Want soms is het dan ook een beetje bobbelig.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 08:50 schreef Schaapje82 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat krijg je er nou van als je met instellingen rommelt. Links in het zwart hoe het gisteren ging, rechts in het groen hoe het vandaag gaat na terugzetten na de rolzoom... Help! Hoe krijg ik het weer netjes? In principe heb ik niks aan de draadspanning veranderd. Zou de naald na terugzetten strakker/losser/hoger/lager zitten dan hij zat? Iemand enig idee wat er aan de hand is?
quote:Op woensdag 4 juni 2014 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
Geen idee of het aan de naald ligt.
Bij mijn naaimachine helpt het soms om het spoeltje er eens uit te halen, maar die optie is er bij een locker niet. Heb je hem al helemaal opnieuw ingeregen?
Oh-oh, kijk!
[ afbeelding ]
Nog best aardig gelukt.Het is vlgs mij alleen zwaar om te dragen.
Ik zal morgen een foto maken met kind erin.
Oh, en ik wil nog testen of het me lukt mouwen te maken van een turquoise panty van mij voor hun armen.
Wat tof! Gaaf zeg en ook die kleurenquote:Op woensdag 4 juni 2014 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
Geen idee of het aan de naald ligt.
Bij mijn naaimachine helpt het soms om het spoeltje er eens uit te halen, maar die optie is er bij een locker niet. Heb je hem al helemaal opnieuw ingeregen?
Oh-oh, kijk!
[ afbeelding ]
Nog best aardig gelukt.Het is vlgs mij alleen zwaar om te dragen.
Ik zal morgen een foto maken met kind erin.
Oh, en ik wil nog testen of het me lukt mouwen te maken van een turquoise panty van mij voor hun armen.
quote:Op donderdag 5 juni 2014 06:15 schreef Brighteyes het volgende:
[ afbeelding ]
Met een net wakker-hoofd.
quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:34 schreef oh-oh het volgende:
![]()
Haha , geweldig, ik had er nog een leuk turquose badmutsachtig iets bijgemaakt geloof ik!
Hopelijk heb je het inmiddels opgelost, maar klopt de breedte instelling nog?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 08:50 schreef Schaapje82 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat krijg je er nou van als je met instellingen rommelt. Links in het zwart hoe het gisteren ging, rechts in het groen hoe het vandaag gaat na terugzetten na de rolzoom... Help! Hoe krijg ik het weer netjes? In principe heb ik niks aan de draadspanning veranderd. Zou de naald na terugzetten strakker/losser/hoger/lager zitten dan hij zat? Iemand enig idee wat er aan de hand is?
http://www.naaipatronen.n(...)fo/mccalls/m6957.pdfquote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:13 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb net het patroon van deze jurk besteld, maar ik wilde eigenlijk ook meteen stof bestellen. Hoeveen sou ik nodig hebben?
[ afbeelding ]
Ik ben 1.72 lang, dus common sense zegt dat ik aan 2 meter genoeg zou moeten hebben, toch?
En nog een beetje een late reactie, maar wat een superleuke rugzakjesquote:Op donderdag 19 juni 2014 09:55 schreef amaranta het volgende:
De rugzakjes. Weet niet of ik de groene al had gepost
[ afbeelding ]
Tx, zo ver had ik niet gezocht!quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:28 schreef Mry het volgende:
[..]
http://www.naaipatronen.n(...)fo/mccalls/m6957.pdf
Een yard is net iets meer dan 90 cm, dus voor maat 12 zit je rond de 2 meter stof, daarna wordt het meer .
Lijkt me een heerlijk jurkje voor de zomer
Dankquote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:31 schreef Mry het volgende:
[..]
En nog een beetje een late reactie, maar wat een superleuke rugzakjes
Argh!quote:Op dinsdag 24 juni 2014 21:28 schreef Mry het volgende:
[..]
http://www.naaipatronen.n(...)fo/mccalls/m6957.pdf
Een yard is net iets meer dan 90 cm, dus voor maat 12 zit je rond de 2 meter stof, daarna wordt het meer .
Lijkt me een heerlijk jurkje voor de zomer
En anders wat korter maken?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:09 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb hem vanmiddag uit 2,60 gemaakt (ben langs de stoffenwinkel hier gefietst) en er is wel een beetje ruimte.
Maar ook werd duidelijk dat het echt een patroon is voor rekbare stof en ik ben niet zeker over wat ik online besteld heb. Maar goed, ik vind wel een bestemming daarvoor.
Heb er iig eentje af, en aan nu, in zwart met een oranjerode polkadot.![]()
Ik doe morgen wel even een foto.
Oh ja. Goeie, ik heb deze nu ook een klein tikkie korter gemaakt van achteren want ik vond hem net te lang.quote:
Mooi lichaam, hmmm.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 20:21 schreef Brighteyes het volgende:
[ afbeelding ]
Met eenvoor alle 3/4 legging-haters, dit is écht het beste van twee kwaden.
Komt door de positionering op de stof bij het knippen, hij is behoorlijk wijd nog aan de onderkant:quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:24 schreef Mry het volgende:
Het is heel mooi geworden!![]()
En nog ff uit nieuwsgierigheid, waar ligt het nou aan dat je zoveel stof nodig hebt voor deze lengte?
Oja die rok is inderdaad best wijd, tnx de foto!quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:47 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Komt door de positionering op de stof bij het knippen, hij is behoorlijk wijd nog aan de onderkant:
[ afbeelding ]
Ik heb er op borst en taille hoogte iets v 8cm afgehaald, en toen later alles nog een keertje onder de locker door gejast.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:57 schreef Mry het volgende:
[..]
Oja die rok is inderdaad best wijd, tnx de foto!
Als dat stuk stof van 2,5m dat je nu over hebt een dessin heeft wat 2 kanten op te gebruiken is dan kun je de patroonstukken misschien nog wel een stukje onder elkaar leggen.
Veel te groot? Dat is nu in elk geval niet meer te zien
Om te locken kun je de zigzagsteek langs de rand gebruikenquote:Op maandag 30 juni 2014 21:32 schreef Myrr het volgende:
Ik ben in de war.
Zojuist bij de Kruidvat een naaimachine gekocht, de Singer 1507 voor 80 euro. Op internet kan ik hem enkel en alleen voor 119 vinden.
Had vanochtend al een andere besteld, de 1408 voor 100 euro maar wilde ze even vergelijken met elkaar.
Waarom is die bij de Kruidvat maar 80 euro en op internet op zijn laagst voor 119?! Waarschijnlijk een heel oud model dan, maar ik kan deze ook nergens anders vinden en op de doos staat weer 12012. Voor de rest werkt hij overigens prima maar even die van morgen nog maar afwachten.
Kan iemand mij (ik ben 7-8 jaar geleden een modeopleiding gevolgd maar na anderhalf jaar alweer gekapt en ik ben vrijwel alles vergeten op een paar naden en stofeigenschappen na) misschien uitleggen welke beter is? Met name de steken. Heb er echt de ballen verstand van en zal momenteel niet veel verder komen dan het brouwen van een paar kussenhoezen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ahja, wij hadden ook gewoon lockmachines enzo maar dat ga ik nu natuurlijk niet aanschaffen. Tips hoe je dat op een naaimachine een beetje na kan bootsen? Persoonlijk zou ik dan gewoon drie verschillende steken over elkaar heen knallen en het mooi stevig vast vinden zitten maar wellicht dat jullie een betere oplossing hebben.
Ahja, die ik nu heb heeft een ingebouwde draadreiger ding, die tweede die ik nog binnen moet krijgen geloof ik niet, maar ik vind dat ding echt ontzettend irritant werken dus ik priegel gewoon.
Ik gebruik de naaimachine hobbymatig en wilde, nadat mijn oude stuk ging, gewoon een leuke machine met verschillende steken etc en niet te duur.quote:
Ik zou, als dat een optie is, ze allebei terugbrengen en idd voor een machine van de lidl gaan. Even afwachten tot ze hem weer hebben, maar dan heb je wel echt een hele fijne machine voor dezelfde prijs.quote:
Klopt, op de foto staat hij niet maar hij zit er in het echt wel bij, bij de eerste.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 07:47 schreef E.T. het volgende:
Beide machines hebben dezelfde steken. De onderste heeft 3 standaard zigzag-breedtes, de bovenste kun je de zigzag-breedte naar wens instellen. Ik lijk bij de bovenste ook een knop te zien om de steeklengte in te kunnen stellen, ik weet dat dat bij de onderste niet kan.
Geen van beiden zie ik een draadinrijger trouwens..
Is wel een optie maar heb er het geduld niet voor. Zit in een verhuizing ook en moet nog allerlei dingen maken en aanpassen voor de nieuwe woning (okay, dit is eigenlijk een smoes maar het kriebelt gewoon te erg en heb al maanden allemaal lappen liggen die ik nu eindelijk kan gebruiken).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 09:33 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik zou, als dat een optie is, ze allebei terugbrengen en idd voor een machine van de lidl gaan. Even afwachten tot ze hem weer hebben, maar dan heb je wel echt een hele fijne machine voor dezelfde prijs.
Ah, lijkt me handig als je dat in kunt stellen ja. Heb de tweede machine gewoon dicht gelaten en een retourformulier aangevraagd. Blij zat met die ik gisteren heb gekocht.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 16:44 schreef megamandy het volgende:
De lengte van de steken is hoeveel steken per cm zitten
Voor een dikkere stof moet de draadspanning juist omlaag. En ik weet niet wat voor naald je nu gebruikt, maar misschien heb je voor die gordijnen een dikkere nodig.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Dag!
Ben nieuw hier en heb er een goede hobby bij denk ik. Voor mn verjaardag afgelopen week een singer 2259 gekregen, omdat ik weleens hardop dacht dat het misschien handig zou zijn om een naaimachine te hebben. Nu ben ik een noob, dus ik ben bezig met oefenen op oude lapjes en tip van een vriendin, een ikeadekbed (5 euro voor 140*400cm). Daarmee heb ik nu een a4tasje met een hengsel, een tomtomhoesje (freestyle) en een klein enveloptasje gemaakt met een drukknoopje. Vanavond heb ik een knuffeltje (katje) gemaakt alleen ik heb nog geen vulling. Waar kan ik zoiets voor een klein prijsje halen?
Ondertussen voel ik me zelfverzekerd genoeg om de gordijnen te verstellen (die zitten de twee jaar dat we hier wonen nog in de spelden). Dat is een stuk dikkere stof dan ik tot nu toe gebruikt heb. Wellicht moet ik daarbij een hogere deaadspanning of grotere draadafstand gebruiken, kan iemand me daar duidelijkheid over geven?
Ikea. Goedkoopste hoofdkussen dacht ik.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vanavond heb ik een knuffeltje (katje) gemaakt alleen ik heb nog geen vulling. Waar kan ik zoiets voor een klein prijsje halen?
Foto's van de dingen die je gemaakt hebt?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Dag!
Ben nieuw hier en heb er een goede hobby bij denk ik. Voor mn verjaardag afgelopen week een singer 2259 gekregen, omdat ik weleens hardop dacht dat het misschien handig zou zijn om een naaimachine te hebben. Nu ben ik een noob, dus ik ben bezig met oefenen op oude lapjes en tip van een vriendin, een ikeadekbed (5 euro voor 140*400cm). Daarmee heb ik nu een a4tasje met een hengsel, een tomtomhoesje (freestyle) en een klein enveloptasje gemaakt met een drukknoopje. Vanavond heb ik een knuffeltje (katje) gemaakt alleen ik heb nog geen vulling. Waar kan ik zoiets voor een klein prijsje halen?
Ondertussen voel ik me zelfverzekerd genoeg om de gordijnen te verstellen (die zitten de twee jaar dat we hier wonen nog in de spelden). Dat is een stuk dikkere stof dan ik tot nu toe gebruikt heb. Wellicht moet ik daarbij een hogere deaadspanning of grotere draadafstand gebruiken, kan iemand me daar duidelijkheid over geven?
Wat een schattig stofje!quote:Op woensdag 2 juli 2014 21:33 schreef Suikertante het volgende:
Brighteyes wat een supermooie stof!
Over mooie stoffe gesprokenIk zoek leuke stofje om harembroekjes en andere simpele kleertjes van te maken. Maar dan specifieke printjes, het liefst geometrisch bijvoorbeeld en niet teveel kleuren.
Zoals dit
[ afbeelding ]
Is iemand heel toevallig onlangs ergens zoiets tegengekomen?
(naast vanmarieke.nl, iets subtieler/zachter zocht ik eigenlijk)
Mevrouw Puff, uw plaatjes doen het niet
Oh! Die poes!!
Ja ze doen het!quote:Op woensdag 2 juli 2014 21:40 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Wat een schattig stofje!
Doet ie het nu wel? Op mn mobieltje zie ik het gewoon nl.
Raar!!quote:Op woensdag 2 juli 2014 22:09 schreef loecje het volgende:
ik zie de foto's niet?
de site zelf ook niet.
Ik heb op mijn lockmachine van de lidl eigen klossen zitten en de draden breken bij mij ook niet. Wel zo nu en dan een naald.quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:16 schreef becky27 het volgende:
Bij mij tot gisteren ook. Behalve toen de onderste wel op een te strakke spanning stond. Kan zijn dat ik hem niet goed inrijg maar bij mijn zusje doet ie het ook. Heb jij al eigen klossen erop zitten?
Dat, inderdaad!quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:50 schreef E.T. het volgende:
Ik zou voor de easy way out gaan en een losse onderrok bij zeeman scoren![]()
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:50 schreef E.T. het volgende:
Ik zou voor de easy way out gaan en een losse onderrok bij zeeman scoren![]()
Kun je niet een soort hemd-jurk maken van voeringstof, dan heb je geen extra randjequote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]![]()
Ik heb er net vorige week een weg gedaan wegens nooit aan. Maar dat is idd wel makkelijker ja.
Maar ook weer een extra randje....
Ja kan, maar dan kan ik die net zo goed vastmaken, dat is niet veel meer werk dan.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:44 schreef Verida het volgende:
[..]
Kun je niet een soort hemd-jurk maken van voeringstof, dan heb je geen extra randje
is er niet gewoon een onderjurk, ik kan me van vroeger herinneren dat er gewoon ook onderjurken waren en niet alleen onderrokken. soms zelfs nog met een mooi kantje aan de bovenkantquote:Op vrijdag 4 juli 2014 11:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja kan, maar dan kan ik die net zo goed vastmaken, dat is niet veel meer werk dan.
Straks eens bij zeeman kijken en eens proberen. Anders ga ik voor de voering.
Speld eerst de zoom erin, speld dan het randje aan de binnenkant en naai met de buitenkant aan de bovenkant en houdt de breedte aan van het randje aan of voetjebreed als het randje breder is. Heb je de juiste zoom erin zitten en het stiksel aan de goede kant. Goed dwars spelden zodat alles op zijn plek blijft zitten.quote:Op zondag 6 juli 2014 21:41 schreef becky27 het volgende:
Ik heb een vraag, ik ben bezig met een rok voor mezelf met een leuk randje er onder. Nu moet ik dat randje nog vastzetten. Ik heb het gespeld met een randje van 1 cm aan de binnenkant maar dan zit de lelijke ondersteek aan de buitenkant van mijn rok. Is het dan verstandig eerst de zoom vast te zetten en daarna met de goede kant boven proberen het randje er aan te zetten?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ehm.... Geldt dit aanbod ook eventueel voor lurkers? Ik vind t echt een leuke jurk en ziet er lekker simpel uit, maar twee patroondelen....quote:Op zaterdag 28 juni 2014 23:47 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Komt door de positionering op de stof bij het knippen, hij is behoorlijk wijd nog aan de onderkant:
[ afbeelding ]
Oh-oh, als je ergens tussen maat 42 en 52 heb wil ik het patroon wel voor je overtekenen en opsturen hoor!Just say the word. Het is echt een fijn patroon.
En het oranje zat in de stippen. In de winkel leek dat een beetje roestbruin-oranje, maar niet dus.
Ja hoor, dat wil ik wel doen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 09:36 schreef Vlier het volgende:
[..]
Ehm.... Geldt dit aanbod ook eventueel voor lurkers? Ik vind t echt een leuke jurk en ziet er lekker simpel uit, maar twee patroondelen....
Dit soort bloemetjes vind ik leuk om kleine restjes mee te verwerken. Ze zijn bijvoorbeeld leuk om op een haarspeldje of diadeem/haarband vast te naaien:quote:Op woensdag 9 juli 2014 16:11 schreef becky27 het volgende:
Ik heb best ook wat restjes, wat doen jullie daar mee? Als er nog leuke tips zijn voor mijn kindjes of zo?? Pinterest pagina's die je aanbeveelt......
Op ebay heb je vaak voor weinig een aantal fat quarter stoffen bij elkaar inclusief gratis verzenden. Wil straks wel eens wat linkjes posten.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:32 schreef loecje het volgende:
ik ben marktplaats juist aan het afspeuren naar dat soort restlapjes, valt nog een beetje tegen.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 14:17 schreef ChipsZak. het volgende:
Hoi! Ik wil een gat in een broek (met hand) naaien en nu heb ik dus zo'n rolletje draad gepakt. Ik krijg alleen het begin niet los, zegmaar. Het rolletje is nog ongebruikt en zit dus nog helemaal strak erom en er steekt 5 mm draad uit ofzo, maar ik krijg het er niet af. Wat doe ik verkeerd![]()
?
Dank je, met zulke heb ik wel enigszins ervaring maar heb nu eentje uit zo'n naaisetje. Ik heb foto's gemaakt,quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:36 schreef Brighteyes het volgende:
[..]Hoe aandoenlijk!
![]()
Je moet aan dat draadje trekken, maar dan met een draaiende beweging. Als je goed kijkt zit er bovenaan een soort spleetje om de rand en daar zit dat draadje tussen. Beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk helpt dit al tot er iemand anders komt die het beter uit kan leggen.
[ afbeelding ]
Zie het gleufje bij het pijltje. Je moet dat draadje daar dus tussenuit draaien/trekken zeg maar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:23 schreef Brighteyes het volgende:
Hmmm, dan zal het draadje ergens onder een andere doorgewurmd zitten en moet jij dat dus nu terug zien te wurmen. Maar zo te zien is het niet makkelijk uit te vinden onder welk draadje hij precies doorgewurmd zit.![]()
Ik heb daar speciale bakken voor, dus met allemaal van die pinnetjes waar je de klosjes op kan zetten. En ik heb 3 of 4 doosjes voor spoeltjes. (Ooit van mijn tante gekregen toen die een machine met andere spoeltjes kocht.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:54 schreef loecje het volgende:
hoe ligt jullie verzameling garenklosjes en spoeltjes erbij??
ik had alles gesorteerd in een bak. maar dat wordt na een tijdje toch weer een rommeltje.
zoek eigenlijk iets handigs om de garenklosjes en spoeltjes op te bergen. liefst klosje en spoeltje van hetzelfde garen bij elkaar.
die heb ik gelukkig. bij verhuizen direct het kleine kamertje opgeëist als studeer/hobby kamer.quote:Op donderdag 17 juli 2014 14:58 schreef Brighteyes het volgende:
Oh wat ziet dat er leuk uit!
Maar dan moet ik wel eerst echt een eigen naaikamertjehebben.
Dank voor het meedenken. 195 steken vond ik zelf dus ook wel erg veel van het goede. Ik vind vooral de krachtige motor van de mechanische een pre. Ik heb nu een tweedehands, maar daar zit ik zo mee te klooien dat ik nu liever een hele nieuwe koop (tja, zit in mijn hoofd, dat weet ik ook wel...). Ik vind het op zich niet erg om het geld uit te geven, maar er is zo veel keus in het prijssegment ¤500-700 dat ik er keuzestress van krijgquote:Op woensdag 16 juli 2014 15:40 schreef Lolaatje het volgende:
Ik vind het juist erg prettig om een mechanische machine te hebben, maar voorkeuren zullen daarin verschillen. Heb je wellicht de mogelijkheid een dergelijke Pfaff van iemand te lenen, of via iemand van naailes misschien te proberen?
Of je de luxe van het elektronische gaat missen, kun je zelf het beste inschatten. Zelf vind ik een 4-staps knoopsgat bijvoorbeeld zo gedaan, maar ik maak ze niet dagelijks. De belangrijkste vraag is denk ik wat je ermee wilt kunnen doen. 195 steken is leuk, maar wanneer je er maar 7 van zou gebruiken, is dat wellicht niet de beste keuze.
Heb je al eens overwogen naar een tweedehandse mechanische te kijken? Veel naaimachinewinkels bieden deze aan met garantie (duur verschilt wel winkel), dat zou wellicht ook een optie zijn om te kijken of het aan je wensen voldoet. Dan ben je niet direct een heel grote klap geld kwijt en vaak kun je hem zonder al te veel verlies inruilen op een nieuwe, mocht je toch liever een elektronische willen.
Leuk gewordenquote:Op zondag 20 juli 2014 12:18 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb ook zo'n spoeltjesbakje(of eigenlijk twee geloof ik). Enige nadeel is dat er altijd draadjes uitsteken, en blijven haken en dergelijke.
Een vriendin van mij vroeg hulp bij het maken van een kraamkadootje. Toen heb ik zelf de jumpsuit ook maar weer gemaakt.
Het resultaat:
[ afbeelding ]
Een lap bruine stof knippen, er een ovaal object in stoppen en niets meer aan doen?quote:Op maandag 21 juli 2014 14:43 schreef Spongeboss het volgende:
Uit nieuwsgierigheid een brutale vraag, is er iemand hier aanwezig die misschien zoiets zou kunnen maken.
[ afbeelding ]
Deze ooglap, ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit zou kunnen het ziet er niet te ingewikkeld uit, is er iemand die deze mogelijkheid heeft?
Als het ongepast is, mijn excuses negeer dit bericht maar.
Zo'n onderste ding ga ik ook maken voor mijn studeer/naaihoek.quote:Op donderdag 17 juli 2014 14:52 schreef loecje het volgende:
in de naaidoos zit een stukje met pennetjes waar klosjes op gezet kunnen worden. maar dan zie je de klosjes van bovenaf dus de kleur is niet te zien. in de praktijk toch niet zo handig.
ik kwam via google deze tegen.
[ afbeelding ]
of zoiets, neemt wat minder ruimte in doordat de pennetjes schuin staan
[ afbeelding ]
dan zou ik het spoeltje eerst op het pennetje schuiven met daarboven het klosje.
Heel erg leuk!quote:Op woensdag 23 juli 2014 14:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bezig met afwerken: maxidress
[ afbeelding ]
Geprobeerd, maar ik ben wel erg slecht met een schaar, voor nu kan het er wel mee door, maar het lukt niet zo mooi als op het plaatje.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:30 schreef Myrr het volgende:
[..]
Een lap bruine stof knippen, er een ovaal object in stoppen en niets meer aan doen?
[..]
Zo'n onderste ding ga ik ook maken voor mijn studeer/naaihoek.
Veel knipwerk is het nietquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 18:48 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar ik ben wel erg slecht met een schaar, voor nu kan het er wel mee door, maar het lukt niet zo mooi als op het plaatje.
Hij is niet per direct nodig. Dat heeft alle tijd.quote:Op zondag 3 augustus 2014 16:21 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Veel knipwerk is het nietJe kunt een bredere strook stof knippen, die draaien en op het punt van het ooglap iets verstevigends ertussen doen (dus niet de vorm zoals op het plaatje gaan knippen).
Wanneer heb je hem nodig?
Wat is het leuk geworden!quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:09 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik ben vanmiddag even bezig geweest, het eerste resultaat ervan:
[ afbeelding ]
Er ligt nog een broek en een trui klaar om ook af te maken, maar daarvoor mis ik nog wat fournituren.
Wat mooi!quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:09 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik denk Aightbroeder dat je veel zelf kan leren met online tutorials, maar naailes is echt wel een aanrader!
Ik ben vanmiddag even bezig geweest, het eerste resultaat ervan:
[ afbeelding ]
Er ligt nog een broek en een trui klaar om ook af te maken, maar daarvoor mis ik nog wat fournituren.
Je bedoeld voor de armsgaten en de hals?quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:09 schreef Mry het volgende:
[..]
Wat is het leuk geworden!
Wat voor methode gebruik je voor de binding? Ik vind het altijd heel lastig om dat mooi te krijgen en dit ziet er heel netjes uit.
Staat hier ook op de planning. (ik ga ook geen 15 euro betalen). had beloofd hem in de zomer vakantie te maken, maar dat is er niet van gekomen.quote:Op donderdag 4 september 2014 19:56 schreef Brighteyes het volgende:
Mijn jongste wilde een zorgenvriendje, in plaats van er eentje te kopen ben ik de restjesbak in gedoken. Wie wat bewaart heeft wat!
[ afbeelding ]
Het idee is dat je je zorgen op een briefje schrijft en dan de rits open doet en het briefje dan in de mond van het vriendje stopt. En die zorgt er dan voor dat ze verdwijnen.
http://www.zorgenvriendjes.nl/wp/
Hij kan nog niet schrijven dus ik heb gezegd dat hij dan zijn zorgen maar moet fluisteren.Hopelijk verdwijnen er een paar van de ik-durf-niet-te-gaan-slapen-monsters.
Loshalen idd, dan omvouwen en eest even goed glad strijken/persen met de strijkbout. Dan spelden en dan naaien.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:19 schreef warmekermis het volgende:
Laatst was ik bezig mijn korte broek in te korten. Toen ik eenmaal klaar was kwam ik erachter dat mijn project toch niet succesvol was als ik dacht. Zie de foto's hieronder...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heeft iemand tips hoe ik dit goed kan krijgen? Ik zat zelf te denken aan de naden weer losmaken en dan het materiaal beter te verdelen.
Heb je een extra losse spoelhouder of een extra stokje? Soms kun je die op de windspoel of een andere plek zetten...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:41 schreef Myrr het volgende:
Hi! Ik heb een Singer 1507.
In de handleiding staat wel 'wanneer u werk met een tweelingnaald' blabla, alleen ik heb maar 1 ding waar een klos op kan.
Iemand een idee?
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:17 schreef Mry het volgende:
Heel leuk gemaakt kwakz0r!
Voor de mensen die een lockmachine zoeken: de Lidl heeft vanaf maandag Singer lockmachines voor 150 euro.
Staat in mijn blog! (zijn meerdere linkjes, deels betaald deels gratis)quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:48 schreef Burdie het volgende:
Leuk kwak!
(Waar heb je het patroon vandaan?)
Ik vind van welquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:47 schreef Burdie het volgende:
[..]bedankt voor de tip!
Ik werk er nu eigenlijk altijd omheen, is het echt het geld waard?
Ik gebruik nu idd. een superstretch steek, werkt wel netjesquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:17 schreef Mry het volgende:
[..]
Ik vind van wel
Het is vaak sneller dan afwerken met de naaimachine en de naden worden ook veel mooier dan wanneer je een zigzagsteek gebruikt. Ik heb zelf ook geen goede stretchsteek op de naaimachine dus ik kan sinds ik een lockmachine heb veel beter met stretchstoffen werken.
Heb je dan twee machines naast elkaar staan, of kan je met een lockmachine ook 'gewone' steken? (Voor bijvoorbeeld beleg of knoopsgaten)quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:17 schreef Mry het volgende:
[..]
Ik vind van wel
Het is vaak sneller dan afwerken met de naaimachine en de naden worden ook veel mooier dan wanneer je een zigzagsteek gebruikt. Ik heb zelf ook geen goede stretchsteek op de naaimachine dus ik kan sinds ik een lockmachine heb veel beter met stretchstoffen werken.
gewoon, een stretchsteek zoals ik liet zien gebruiken, of randjes zigzaggen en daarna gewoon met een rechte naad aan elkaar maken (of met een rechte naad aan elkaar maken, trimmen, en dan zigzaggen...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:36 schreef rhubarbje het volgende:
Ik vind mijn lockmachine vervelend dus ik pak hem nooit. Ik zou wel eens een nieuwe willen maar dat lijkt zo onzinnig
Ik zit ook op les dus nu doe ik al mijn locken daar. Maar ik doe het wel, ik zie eigenlijk niet hoe je zonder kunt?
Twee machines naast elkaar, de lockmachine kan alleen naden maken die gelijk worden afgehecht. Voor bijna alle naaiprojecten waar je een lockmachine bij gebruikt heb je ook je gewone naaimachine nodig.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Heb je dan twee machines naast elkaar staan, of kan je met een lockmachine ook 'gewone' steken? (Voor bijvoorbeeld beleg of knoopsgaten)
Dat ziet er netjes uit ja! Ik denk dat je makkelijker zonder lockmachine kunt als je naaimachine dit soort steken kan maken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik gebruik nu idd. een superstretch steek, werkt wel netjeszelf bijtrimmen. alleen het naait heel langzaam en kost heel veel garen. vooral t spoeltje gaat heel hard...
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 2 november 2014 21:57 schreef E.T. het volgende:
Gister in een workshop het lastige deel van een knoopjurk gedaan, vanmorgen alleen nog even gezoomd![]()
Blij met het resultaat! Dit model ga ik nog wel een keer maken![]()
[ afbeelding ]
nee, febr 2011 uit mn hoofdquote:Op maandag 3 november 2014 09:11 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]tof! Mooi stofje ook!
Is dat een patroon uit een recente knip toevallig? Ik weet dat mijn naaijuf een keer heeft geworsteld met zo'n soort knoopjurkWas lastig om te ontdekken hoe het moest geloof ik!
Jaquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:47 schreef Burdie het volgende:
[..]bedankt voor de tip!
Ik werk er nu eigenlijk altijd omheen, is het echt het geld waard?
He, die ken ikquote:Op zondag 2 november 2014 21:57 schreef E.T. het volgende:
Gister in een workshop het lastige deel van een knoopjurk gedaan, vanmorgen alleen nog even gezoomd![]()
Blij met het resultaat! Dit model ga ik nog wel een keer maken![]()
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
Als de onderkant lust dan is er iets mis met de bovenspanningquote:Op maandag 3 november 2014 12:44 schreef Gwywen het volgende:
Knap hoor, zelf kleding maken. Ik ben nooit verder gekomen dan een poppenjurkje voor mijn dochter.
En gordijnen, we zijn nog niet zo lang geleden verhuisd en ik ben me suf aan het naaien aan gordijnen.
En als je dan totaal geen naaiervaring hebt ben je best trots als het lukt om er dubbele plooien in te maken.![]()
Heb alleen nog af en toe ruzie met de draden, vooral de onderdraad wil nog wel eens opstropen, met allemaal van die nare lange lussen, dan kan ik hele stukken gaan zitten uithalen. Geen idee wat ik dan fout doe.
Ah, dat klinkt totaal onlogisch voor iemand die nog maar net komt kijken met naaien.quote:Op dinsdag 4 november 2014 00:29 schreef megamandy het volgende:
[..]
Als de onderkant lust dan is er iets mis met de bovenspanning
Gordijnen zijn waarschijnlijk gemaakt van een dikke stof, dan heb je een andere spanning nodig dan de gemiddelde kleding die op een naaimachine gemaakt zal worden. Daarom heb je nu waarschijnlijk een andere spanning nodig. Dus als je weer aan een ander project begint even daar aan denkenquote:Op woensdag 5 november 2014 11:46 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ah, dat klinkt totaal onlogisch voor iemand die nog maar net komt kijken met naaien.![]()
Ik heb de bovenspanning nu heel hoog gezet, 8 of zo, nu lust het niet meer, maar volgens het boekje moet hij tussen 3 en 4 of zo staan, dat klopt dan toch ook niet helemaal?
En ik heb een klacht: naalden, de sterkte staat er zó ongelooflijk priegelig in gestanst, ik kan het soms echt niet lezen, ook niet met vergrootglas. Hoe doen jullie dat?
Daar zijn proeflapjes voor hè...quote:Op woensdag 5 november 2014 21:56 schreef megamandy het volgende:
[..]
Gordijnen zijn waarschijnlijk gemaakt van een dikke stof, dan heb je een andere spanning nodig dan de gemiddelde kleding die op een naaimachine gemaakt zal worden. Daarom heb je nu waarschijnlijk een andere spanning nodig. Dus als je weer aan een ander project begint even daar aan denken
O, wat een goed ideequote:Op donderdag 6 november 2014 12:21 schreef E.T. het volgende:
met je smartphone foto van de naald maken en dan in de gewone viewer kan je heel ver inzoomen
Uhhhhjaa, ik had even onze woonplaats er bij moeten vermeldenquote:Op woensdag 12 november 2014 21:19 schreef Sunnythesun het volgende:
Google -> naaimachine reparaties *woonplaats* ??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |